اخبار خراسان جنوبی/ نذر آموزشی معلمان بیرجندی

همزمان با دهه فجر؛
بانوان محجبه در حوزه اصناف خراسان جنوبی تجلیل می شوند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: همزمان با دهه مبارک فجر بانوان شاغل محجبه در حوزه صنوف مختلف خراسان جنوبی تجلیل می‌شوند.

به گزارش شبستان، فرشته اسدزاده بعدازظهر امروز یکشنبه (۹ بهمن) در نشست خبری ستاد بزرگداشت دهه فجر اظهار کرد: بهمن امسال باید معرف و منعکس کننده زحمات دولت سیزدهم باشد چراکه در طول یک سال گذشته تلاش های زیادی به ویژه در حوزه بانوان انجام شده است.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه همزمان با دهه فجر برنامه‌های تبیینی تدارک دیده ایم و امیدوارم همزمانی برنامه اعتکاف با دهه فجر تغییری در برنامه ها ایجاد نکند، افزود: یکی از مهمترین اهداف ما معرفی دستاوردهای حوزه بانوان در طول ۴۴ سال انقلاب است تا جایگاه خانواده و بانوان حفظ شود.

 

وی تصریح کرد: مهمترین برنامه ما در مطلع دهه فجر این است که میزبان خانواده شهدا و ایثارگران هستیم، همچنین اکران مستند معجزه بناسان با حضور کارگردان این مستند در استان از دیگر برنامه هاست.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفتمان سازی انقلاب توسط بانوان تبیین گر و اعزام سخنران به دستگاه های اجرایی دولت، تجدید میثاق با شهدا توسط بانوان مشاور دستگاه ها را از دیگر برنامه های حوزه بانوان همزمان با دهه فجر عنوان کرد و افزود: استانداری نیز میزبان شهید گمنام است و همراه با بانوان تجدید میثاق را با شهدا خواهیم داشت.

 

اسدزاده در ادامه از دیدار با نماینده ولی فقیه و بازدید از موزه ها برای مشاورین دستگاه ها خبر داد و گفت: بازدید از صنوف دارای فروشنده محجبه بانوان با همکاری سایر ادارات متولی در دستور کار است و تعدادی از این بانوان تجلیل خواهند شد.

 

وی ادامه داد: در روز یکشنبه ۱۶ بهمن تجلیل از صنوف و فروشندگان محجبه را تدارک دیده ایم که با همراهی دستگاه های مرتبط برگزار می شود.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از نگاه ویژه به مراسم معنوی اعتکاف دخترانه و مادرانه در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این اعتکاف به منظور ارائه الگوی مناسب به دختران نوجوان با حضور پورشور دختران در مصلی المهدی برگزار می شود.

 

اسدزاده از برگزاری نمایشگاه حوزه زنان و معرفی دستاوردهای بانوان در حوزه های مختلف همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: بازنشر بیانات مقام معظم رهبری در مورد نقش و جایگاه زن در جامعه در شبکه های مختلف را خواهیم داشت و با همکاری حوزه هنری محفل ادبی زن در آینه انقلاب نیز برگزار می شود.

سرقت موتورسیکلت در خراسان رضوی کشف در “زیرکوه”/۲-۳

فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه” از کشف یک موتورسیکلت سرقتی از خراسان رضوی و دستگیری سارق آن در این شهرستان خبر داد. به گزارش مزایده امروز، سرهنگ”هادی سلمانی” اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی شهرستان زیرکوه در راستای اجرای طرح مبارزه با سرقت وسایل نقیله، هنگام گشت زنی در محور مواصلاتی این شهرستان یک موتورسیکلت را که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشاهده کردند و به راکب آن دستور ایست دادند. وی بیان داشت: در استعلام و بررسی های بعمل آمده از موتورسیکلت مشخص گردید که موتورسیکلت در استان خراسان رضوی سرقت شده است که سریعا مأموران راکب آن را که همان سارق بود دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه با اشاره به این که متهم در اظهارات خود به سرقت موتورسیکلت اعتراف کرد؛ تصریح کرد؛ متهم به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

محموله ماهی قاچاق به مقصد نرسید

 

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” گفت: مأموران این فرماندهی در بازرسی از یک وانت مزدا، ۴۰۰ کیلوگرم ماهی قاچاق کشف کردند. به گزارش مزایده امروز ، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران یگان امداد شهرستان طبس در راستای مقابله با قاچاق کالا، هنگام کنترل خودروهای عبوری درمحور های مواصلاتی به یک وانت مزدا مشکوک شده و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند. وی افزود: ماًموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۴۰۰ کیلوگرم ماهی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد ریال براورد شد. فرمانده انتظامی شهرستان خاطرنشان کرد: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند. این مقام انتظامی با بیان این که هر گونه فعالیت اقتصادی غیر قانونی را موجب اخلال در نظام مالی کشور تأکید کرد و گفت: مأموران پلیس در برخورد با فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

 

 

بهره مندی بیش از ۱۲ هزار خانوار روستایی از شبکه ملی اطلاعات/۲-۳

۱۲ هزار و ۴۰۰ خانوار روستایی استان در ده ماهه امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: در ده ماهه امسال با اجرا یا ارتقای ۷۰ سایت همراه، ۱۲۸ روستای استان با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل و از تلفن و اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شده اند.
بهی افزود: برای طرح‌های اجرا شده در این خصوص ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی گفت: احداث و راه اندازی ۲۰ سایت توسعه شبکه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه برای ۴۶ روستا و جمعیتی بالغ بر ۴ هزار خانوار، ارتقای ۵۰ سایت تلفن همراه روستایی به تکنولوژی بالاتر برای ۸۲ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۸۴۰۰ خانوار و احداث و راه اندازی ۷ سایت توسعه شبکه تلفن همراه برای ۷ روستای دیگر استان با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ خانوار از جمله مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده در ده ماهه امسال بوده است.

 

در طول ایام الله دهه مبارک فجر انجام می شود؛
دیدار روزانه با ۵۷ خانواده شهید در خراسان جنوبی
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: از ۱۲ بهمن ماه امسال روزانه با حضور مسئولان با ۵۷ خانواده معظم شهید در سراسر استان خراسان جنوبی دیدار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، ابوالفضل نوفرستی صبح امروز (۹ بهمن) در نشست خبری مسئولان ستاد دهه فجر خراسان جنوبی اظهار کرد: نهادینه سازی ترویج و صیانت از فرهنگ ایثار و شهادت، حمایت و نظارت بر برنامه ها و تولیدات فرهنگی مرتبط با ایثار و شهادت، توسعه، هماهنگی و مشارکت دستگاه‌ها، سمن ها و گروههای مختلف مردمی از جمله وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

 

وی صیانت و حفاظت از حریم منزلت اجتماعی ایثارگران و خانواده شهدا، حمایت از طرح‌ها و برنامه های حوزه ایثار و شهادت و تبیین گفتمان ایثار و شهادت در حوزه های مختلف فرهنگی را از دیگر اهداف این نهاد اعلام کرد.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان ۱۴ شهید والامقام در ایام پیروزی انقلاب، تقدیم کرده است، گفت: همچنین ۲۲ جانباز نیز در سطح استان با مجاهدت های خود در سال ۵۷ برای پیروزی این انقلاب در خیابان ها حضور داشتند.

 

وی از اجرای طرح سپاس از خانواده معظم شهدا با حضور پررنگ مسئولان در ایام‌الله دهه مبارک فجر خبر داد و افزود: در طول دهه فجر روزانه با ۵۷ خانواده شهید دیدار و گفتگو خواهد شد.

 

نوفرستی دیدار جمعی از جامعه هدف این نهاد با نماینده ولی فقیه، برگزاری مسابقات ورزشی، شعر و خاطره نویسی با موضوع شهدا و پیشرفت در طول ۴۳ سال و برگزاری اردوی خانوادگی شهدا به قم از دیگر برنامه های این ایام است.

 

وی همچنین از سفر دو روزه معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید به استان در روزهای ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه خبر داد و گفت: در این سفر ضمن دیدار دکتر قاضی‌زاده هاشمی با نماینده ولی فقیه، حضور در جمع نمایندگان اقشار مختلف بنیاد شهید، شرکت در شورای اداری و بازدید از مجموعه های وابسته این نهاد برنامه ریزی شده است.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال جاری هزار نفر از خانواده معظم شهدا به عتبات عالیات اعزام شدند، افزود: در دهه مبارک فجر نیز ۵۰۰ نفر به صورت هوایی به زیارت اعتاب مقدسه عراق اعزام خواهند شد.

 

 

 

استخراج بیش از ۲۸۱ هزار تن سنگ تزئینی ساختمان از معادن/۲-۳

از آغاز امسال ۲۸۱ هزار و ۴۷۷ تن سنگ تزئینی ساختمان از معادن خراسان جنوبی استخراج شده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گفت: این سنگ‌ها شاملاستخراج بیش از ۲۸۱ هزار تن سنگ تزئینی ساختمان از معادن خراسان جنوبیگرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن و سنگ چینی است که در نمای ساختمان و کف و دیوار‌های واحد‌های مسکونی کاربرد دارد.

حسن نژاد افزود: سنگ‌های تزئینی ساختمان پس از استخراج، برای برش به شهر‌های بیرجند، مشهد و اصفهان ارسال می‌شود و مقصد صادراتی آن‌ها کشور ایتالیاست.

 

وی با اشاره به وجود ۱۵۳ معدن سنگ تزئینی ساختمان در خراسان جنوبی گفت: بیشترین این معادن به ترتیب در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و طبس قرار دارد که هزار و ۶۰۹ نفر در آن‌ها مشغول به کارند.

 

کلاهبرداری با رسید ساز جعلی در شهرستان درمیان/۲-۳

فرمانده انتظامی شهرستان درمیان از شناسایی و دستگیری ۲ متهم که از طریق رسید ساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند، خبر داد.

سرهنگ حسینی گفت: شهروندی به پلیس آگاهی شهرستان درمیان مراجعه وکلاهبرداری با رسید ساز جعلی در شهرستان درمیان مدعی شد شخصی از وی اقدام به کلاهبرداری به صورت اینترنتی کرده است که پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی افزود: ۲ نفر خریدار با ارائه یک رسید بانکی در تلفن همراه خود که نشان می‌داده پول به حساب شاکی واریز شده است مدعی می‌شدند که وجه کالا را به حساب فروشنده واریز و در نهایت کالای مورد نظر را دریافت می‌کردند، ولی پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شد که پولی به حسابش واریز نشده است.
فرمانده انتظامی شهرستان درمیان گفت: برابر اظهارات شاکی و بررسی‌های فنی به عمل آمده مشخص شد متهمان از طریق اپلیکیشن رسید ساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از مالباخته کرده اند.
سرهنگ حسینی با اشاره به این که مأموران با انجام اقدامات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی صورت گرفته، متهمان را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی، ۲ نفر متهم را دستگیر کردند، افزود: متهمان در بازجویی‌های پلیسی به جرم خود اعتراف کردند و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

تبیین ارزش‌های دهه فجر با اجرای ۶۵۰ برنامه تبلیغات اسلامی در خراسان جنوبی/۲

تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی برای گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تبیین ارزش‌های انقلاب ۶۵۰ برنامه مختلف در استان برگزار می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: این برنامه‌ها با همت تشکل‌های قرآنی وتبیین ارزش‌های دهه فجر با اجرای ۶۵۰ برنامه تبلیغات اسلامی در خراسان جنوبی هیات مذهبی اجرا می‌شود که راه اندازی ۵ کاروان قرآنی انقلاب در شهرستان‌های مختلف استان از جمله این برنامه هاست.

حجت الاسلام رضایی افزود: در دهه فجر امسال هزار نفر مبلغ، ۸۰۰ هیئت مذهبی، ۱۲۰ تشکل مردمی، ۲۰۰ موسسه و خانه قرآنی و ۵۰۰ مداح در نقاط مختلف استان برای برنامه‌های تبیینی این دهه فعالیت می‌کنند.

وی گفت: محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان برجسته، اجرای جشنواره‌های قرآنی کودک و نوجوان، پویش ختم قرآن کریم، تولید محتوا با موضوع قرآن و انقلاب اسلامی در فضای مجازی، پویش کوچه‌های انقلاب با هدف آذین بندی فضای شهر، استفاده از ظرفیت مبلغین و توجه آنان به جهاد تبیین و بیان دستاورد‌های نظام اسلامی، برپایی موکب انقلاب، کمک‌های مومنانه، راه‌اندازی کاروان شادی، پویش نصب پرچم، میهمانی لاله‌ها و دیدار با خانواده شهدا از جمله برنامه‌هایی است که برای دهه فجر امسال برنامه ریزی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌ جنوبی:

هزار مُبلغ آماده مشارکت در برنامه‌های دهه فجر خراسان جنوبی هستند

هزار مُبلغ آماده مشارکت در برنامه‌های دهه فجر خراسان جنوبی هستند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌ جنوبی گفت: بیش از هزار نفر مُبلغ و ۸۰۰ هیات مذهبی در استان به‌طور مستقیم برای مشارکت در اجرای برنامه‌های دهه فجر آماده هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام احمد رضایی روز یکشنبه در نشست خبری ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: اجرای برنامه‌های جهاد تبیین، پویش کوچه‌های انقلاب، جشن انقلاب، سبک زندگی، برپایی موکب فعالیت خاص و ویژه در فضای مجازی و رسانه، کمک‌های مومنانه، پویش نصب پرچم ایران از جمله فعالیت‌های هیات‌های مذهبی در دهه فجر خواهد بود.

وی از فعالیت ۱۲۰ تشکل مذهبی، ۲۰۰ موسسه قرآنی و بیش از ۵۰۰ مداح در دهه فجر امسال در راستای تبیین دستاوردهای انقلاب و نظام خبر داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه مسوولیت ۲ کمیته قرآن و عترت و انجمن‌های اسلامی و هیات‌های مذهبی برعهده این اداره کل گذاشته شده است گفت: در مجموع ۲۵ عنوان برنامه طی دهه فجر با فعالیت این کمیته‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آیین معنوی اعتکاف همزمان با دهه فجر برگزار می‌شود افزود: ۲۰۵ مسجد استان برای برگزاری مراسم اعتکاف اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر پایه خون شهدا بنا شده و برپایی جشن ۴۴ سالگی انقلاب از برکت خون شهداست گفت: دهه فجر مانند خورشیدی است که به‌زودی نور آن همه جهان را فرا می‌گیرد.

وی یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی هیچگاه از فتنه‌ها مصون نبوده اما این فتنه‌ها موجب توقف قطار انقلاب هم نشده است و در فتنه اخیر علیه انقلاب اسلامی نیز دشمنان شکست خوردند و به اهداف خود نرسیدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌ جنوبی افزود: ۱۵۰ برنامه شاخص توسط تشکل‌های قرآنی پیش‌بینی شده که برگزاری محافل محوری قرآن و عترت، محافل انس با قرآن، جشنواره‌های کودک و نوجوان، اجرای مسابقات قرآنی از جمله این موارد است.

وی اظهار داشت: دیدار با علمای اهل سنت و برگزاری کارگاه‌های سواد رسانه برای خواهران اهل سنت اسدیه از دیگر برنامه‌های تبلیغات اسلامی استان در دهه فجر است.

 

عدم حمایت وزارتخانه‌ای از فدراسیون ورزش‌های کارگری/ شکوفایی و استقلال مالی فدراسیون در اولویت است

رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری کشور در مجمع سالانه هیئت خراسان جنوبی گفت: با توجه به نوپا‌بودن و علیرغم نداشتن حمایت وزارتخانه‌ای تاکنون گام‌های بلندی به سمت شکوفایی و استقلال مالی و کمک به هیئت‌های استانی برداشته‌ایم.

عدم حمایت وزارتخانه‌ای از فدراسیون ورزش‌های کارگری/ شکوفایی و استقلال مالی فدراسیون در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجمع سالانه هیئت ورزش‌های کارگری خراسان جنوبی به ریاست جواد رمضی رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری ، نایب رئیسی‌ محمدحسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان،  غلامرضا اشرفی مدیرکل تعادن، کار و رفاه اجتماعی و دبیری سیدحسین اصغری معاون اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد.

از ۴۰ عضو دعوت شده این مجمع ۲۴ نفر از روسای هیئت ورزش‌های کارگری شهرستانهای خراسان جنوبی، نماینده سازمان بسیج ورزشکاران، ورزش دانش‌آموزی، ورزش دانشگاهی  ورزش شهرداری، داوران، مربیان، ورزشکاران و باشگاههای بخش خصوصی استان حضور داشتند.

ابوالفضل علیزاده بیرجندی رئیس هیئت ورزش‌های کارگری خراسان جنوبی در مجمع سالانه هیئت اظهار داشت: با فعال کردن ۲ انجمن جدید در سال جاری، تعداد انجمن‌های فعال هیئت به عدد ۳۳ رسیده است.

وی افزود: هیئت ورزش‌های کارگری ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی فعال بوده و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی و سیاسی برنامه‌های متنوع ورزشی را برای جامعه کارگری خود ارائه داده و با برگزاری مسابقات قهرمانی ورزشکاران برتر رویدادهای ورزشی را به رقابت‌های استانی اعزام می‌کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های کارگری خراسان جنوبی تصریح کرد: طی سال گذشته بیش از ۱۶۰ جلسه هماهنگی برنامه‌های ورزشی و مناسبتی هیئت و ۷۸ مسابقه قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی جامعه کارگری استان نیز برگزار شده است.

علیزاده بیرجندی یادآور شد: تیم‌های ورزش کارگری خراسان‌جنوبی در ۱۶ مسابقه قهرمانی کشوری شرکت کرده و ورزشکاران شایسته ما ۱۴ مدال رنگارنگ را برای استان به ارمغان آورده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات مالی هیئت ورزش‌های کارگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بسیاری از هزینه‌های اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات قهرمانی کشور از سوی شرکت‌های بخش خصوصی تامین‌ شده است.

محمدحسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز گفت: علی‌رغم محدودیت‌های مالی موجود ولی در حد توان به هیئت ورزش‌های کاری کمک شده است و سالن‌های ورزشی این اداره نیز برای برگزاری مسابقات ورزشی در اختیار هیئت استان و شهرستانها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر نشست‌های تخصصی کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، شرکت‌های تولیدی و صنعتی، هیئت ورزش‌های کارگری و سازمان امورمالیاتی افزود: در این گونه جلسات می‌توان در خصوص معافیت‌های مالی شرکت های بخش خصوصی حامی فعالیت‌های ورزشی به نتایج خوبی رسید.

جواد رمضی‌ رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری کشور نیز اظهار داشت: ظرفیت و قابلیت‌های خراسان جنوبی در توسعه ورزش‌های کارگری ستودنی است.

وی با اشاره به نوپا‌ بودن فدراسیون ورزش‌های کارگری افزود: تلاش این مجموعه به سوی شکوفایی و استقلال مالی‌ و کمک به هیئت‌های استانی و شهرستانی است.

 فدراسیون ورزش‌های کارگری تصریح کرد: این فدراسیون وابستگی خاصی به جایی ندارد و مستقل است و برای تامین اعتبار و هزینه‌کرد برنامه‌های راهبردی و سیاست های اجرایی نیز از وزارتخانه‌ای برخوردار نیستیم.

رمضی یادآور شد: میزبانی مسابقات قهرمانی کشور، برگزاری دوره‌های ارتقای مربیان، داوران و ورزشکاران با تقاضای هیئت خراسان‌جنوبی میسر است.

وی خاطرنشان کرد: کمک‌های مالی خوبی به هیئت ورزش‌های کارگری خراسان‌جنوبی خواهد شد و تسهیلاتی نیز در خصوص اعزام ورزشکاران استان به مسابقات کشوری در نظر گرفته می‌شود.

 

نذر آموزشی معلمان بیرجندی/۲
مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: در راستای اجرای طرح همتا و نذر آموزشی، جمعی از معلمین مدرسه امام حسین(ع) بیرجند برای دانش آموزان مناطق محروم بیرجند کلاس درسی جبرانی برگزار می کنند.

مجید بهدانی اظهار داشت: بیش از یک ماه است که حدود دوازده معلم از دبستان امام حسین(ع) بنابر نیاز دانش آموزان در روزهای پنج شنبه هر هفته نذر آموزشی خودشان را برای برگزاری کلاس های تقویتی دانش آموزان دبستان امام رضا (ع) برگزار می کنند.

وی گفت: با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل سرما و ضعف علمی برخی از دانش آموزان، این معلیمن هر هفته در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدام به برپایی کلاس درس می کند.

وی همچنین عنوان کرد: باهمت این معلیمن و کارکنان دبستان امام حسین(ع) و اولیاء دانش آموزان ۳۵۰ کیلو گوشت مرغ منجمد و ۵۰ بسته لوازم التحریر به دانش آموزان نیازمند اهداء شد.

 

 

 

 

 

قبولی۶۷درصدی سوادآموزان اتباع بیگانه در خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۶۷ درصد سوادآموزان اتباع افغانستانی طرح کمیساریای عالی پناهندگان استان خراسان جنوبی در سال جاری قبول شدند.  

سید علیرضا موسوی نژاد، با بیان این خبر ادامه داد: طرح آموزش اتباع خارجی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان،یکی از برنامه های مهم سازمان یونسکو و سازمان نهضت سوادآموزی در راستای تحقق عدالت آموزشی و تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)است.

وی، با بیان این که طرح آموزش اتباع افغانستانی با هدف ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی، رسیدن به حیات طیبه، بهبود زندگی اتباع افغانستانی، ارتقاء سطح سواد و اطلاعات آنها و کاهش آسیب های اجتماعی در استان اجرا می شود، اضافه کرد:تحقق منویات مقام معظم رهبری( مدظله العالی) مبنی بر برخورداری تمامی اتباع از نعمت آموزش یکی دیگر از این اهداف به شمار می رود.

رئیس ستاد بهبود کیفیت سوادآموزی استان افزود: در طرح آموزش اتباع کمیساریای عالی پناهندگان در سال جاری حجم ابلاغی استان ۱۰۰ نفر بود که از این تعداد ۶۷ درصد آنها موفق به دریافت گواهینامه ی قبولی شدند.  

اجرای۳۳۴برنامه فرهنگی وهنری،در دهه فجروآموزش و پرورش خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: درراستای بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و برای تبیین ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، ضمن پرداختن به گام دوم انقلاب وتاکید برنقش الگویی و تربیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ۳۳۴ برنامه  فرهنگی و هنری درشهرستان ها و ومناطق استان اجرا می شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اموزش و پرورش خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح برنامه های دهه فجر دستگاه تعلیم و تربیت پرداخت و اظهار کرد: آموزش و پرورش، با تمام توان و با استفاده حداکثری از ظرفیت جامعه دانش آموزی و فرهنگیان خود،درباشکوه برگزار شدن جشن های دهه فجر مشارکت دارد.

وی، با اشاره به نواختن زنگ انقلاب در روز ۱۲بهمن ماه هم زمان با لحظه تاریخی ورود بنیان گذار انقلاب اسلامی به میهن عزیزمان  در بیش از۲ هزار مدرسه استان، عنوان کرد:برگزاری اعتکاف ها دانش آموزی، تجلیل از خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران فرهنگی و دانش آموزی و از مهم ترین این برنامه ها به شمار ی رود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از توزیع تجهیزات ورزشی و اقلام بهداشتی بین مدارس استان، در دهه مبارک فجر خبر داد و تصریح کرد: همچنین در ایام ا… دهه فجر شاهد افتتاح مرکز دارالقرآن امام علی (ع) باغستان فردوس و پایگاه جهادی قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در شهردرح سربیشه، افتتاح ۳ زمین چمن مصنوعی در مدارس بیرجند، زمین  ساحلی در شهر قاین و افتتاح کلاس درس تربیت بدنی در شهر قاین  خواهیم بود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که چهل و یکمین دوره جشنواره مسابقات فرهنگی هنری امید فردا در دهه فجر برگزار می شود، خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه آثار دانش آموزان، برگزاری اجلاسیه نماز دانش آموزی در ۴ شهرستان و برگزاری نشست های جهاد تبیین ۶هزار نفری از دیگر برنامه های پیش بینی شده  هستند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش از برپایی ۵۰۰ نمایشگاه مدرسه ای شامل دستاوردها و موفقیت های مدارس متوسطه استان خبر داد و بیان کرد: اختتامیه های سرود متوسطه اول در ۴۰ مدرسه انقلاب و تئاتر متوسطه اول در ۳۰مدرسه استان در ایام دهه فجر امسال برگزار می شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، برگزاری نمایشگاه های دستاوردهای انقلاب اسلامی، معرفی بانوان فرهنگی کنشگر و فعال در جمهوری اسلامی، اجرای پویش های متنوع در فضای مجازی، و شرکت دانش آموزان و فرهنگیان استان، در راهپیمایی یوم ا…۲۲ بهمن را از دیگر برنامه های دهه فجر برشمرد.

به گفته موسوی نژاد ، کاروان های سرود های انقلابی با مضامین دهه فجر و امید آفرینی، تحت عنوان«آوای فجر» در این ایام مبارک ، به محلات مختلف مرکز استان اعزام شده و به اجرای برنامه به صورت خیابانی خواهند پرداخت.

مسوول بسیج رسانه خراسان جنوبی

درگیر جنگ ترکیبی در بسترهای مختلف بوده‌ایم/۳

مسوول بسیج رسانه خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: امسال درگیر جنگ ترکیبی در بسترهای مختلف بوده‌ایم که غالب آن جنگ عظیم رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران است.

سجاد رضایی ادامه داد: بزرگترین جنگ به اذعان جوامع اروپایی علیه نظام، نقطه هدف خود را گسست بین مردم و نظام قرار داده است: البته دشمن در واقعیت نتوانست اقدامی انجام دهد و بیشتر تصویری در فضای مجازی ایجاد کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر فریضه جهاد تبیین گفت: یکی از بسترهای جهاد تبیین، فضای مجازی و رسانه‌ای است لذا تکالیفی بر دوش متولیان قرار گرفته و باید تلاش کرد از این طریق دستاوردهای انقلاب در ۴۴ سال گذشته برای مردم به‌درستی تبیین شود.

دبیر کمیته فضای مجازی ستاد دهه فجر استان خراسان جنوبی افزود: تا پایان بهمن ماه پویشی با کلیدواژه «ایران ما» در فضای مجازی اجرا می‌شود که در خراسان جنوبی با نام «خاوران ما» خواهد بود و در قالب این پویش باید دستاوردهای منطقه‌ای و استانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌صورت فرد رسانه اجرا شود تا مقایسه خدمات از دید مردم برای مخاطبان روایت شود.

وی عنوان کرد: همایش مجاهدان سایبری در استان پیش‌بینی شده که همزمان با دهه فجر برگزار می‌شود و بیش از ۳۰ نشست مجازی با موضوع رسانه، خدمات و دستاوردهای نظام در بستر پیام‌رسان‌های داخلی برنامه‌ریزی شده است.

رضایی گفت: خاطرات درباریان شاه و خیانت‌های رژیم پهلوی در قالب تولید محتواهای مجازی باز نشر خواهد شد تا در مقابل تحریف تاریخ انقلاب از سوی رسانه‌های غربی بتوان واقعیت‌ها را به مردم نشان داد.

وی افزود: کارگاه‌های موضوعی سواد رسانه‌ای در تمامی شهرستان‌ها برگزار می‌شود و پویش‌های مختلفی در سراسر استان برنامه‌ریزی شده است.

مسوول سازمان بسیج رسانه سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اظهار داشت: پویشی با محوریت پرچم ایران راه‌اندازی می‌شود تا بتوان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی تولیدات خوبی را منتشر کرد.

وی گفت: در آستانه دهه فجر مردم برای شرکت در جشن بزرگ انقلاب دعوت می‌شوند تا راهپیمایی ۲۲ بهمن با شکوه هرچه بیشتر برگزار شود و پویش هر خانه یک پرچم و تزیین محلات، جمع‌آوری خاطرات بزرگان محلات، مسابقات تولید محتوا، ایستگاه فضای مجازی، مسابقه عکاسی موبایلی از راهپیمایی، سایر برنامه های دهه فجر در قالب کمیته فضای مجازی است.

رضایی افزود: تاکنون روایت خوبی از خدمات نظام انجام شده و امید است با پویش‌های مختلف بتوانیم امسال به شکل متفاوتی این خدمات را روایت کنیم.

 

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی گردشگری مزرعه در خراسان جنوبی/۲

جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی گردشگری مزرعه در خراسان جنوبی

 استاندار خراسان جنوبی از موافقت هلدینگ هواپیمایی با پیشنهاد سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری مزرعه و کشاورزی در این استان خبر داد.

به گزارش مزایده امروز، جواد قناعت با اعلام این خبر به تشریح نتایج دیدار با مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در تهران پرداخت و گفت: در این دیدار درخصوص ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی استان خراسان جنوبی، گزارش مبسوطی ارائه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه هلدینگ ماهان در زمینه گردشگری مزرعه و کشاورزی، اقدامات قابل توجهی را در شهداد کرمان و چند استان دیگر انجام داده، لذا درخواست ما این بود که این تجربه موفق در خراسان جنوبی نیز تکرار شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با عنایت به ظرفیت‌های فوق‌العاده استان در زمینه کشاورزی، مزارع و باغات زیبای زعفران، عناب و زرشک خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری شرکت ماهان در این استان صرفه اقتصادی دارد.

وی با اشاره به فرصت‌های مناسب خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری این شرکت هواپیمایی اظهار داشت: براساس تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه مقرر شد ۲ طرح ویژه در زمینه کشاورزی و گردشگری مزرعه از طریق استان تهیه و ارائه شود.

قناعت افزود: با توجه به صلاحیت شرکت ماهان در حوزه سرمایه‌گذاری، سعی بر این است که از این فرصت در راستای انتفاع استان استفاده شود.

وی در ادامه از درخواست استان مبنی بر تلاش ماهان برای تقویت پروازها در خراسان جنوبی گفت و بیان کرد: کمک به تامین پروازهای پشتیبان اعزام زائران به عتبات عالیات از دیگر پیشنهادات استان بود که در این جلسه مطرح شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اعلام نظر قطعی این شرکت هواپیمایی درباره میزان سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به بازدید میدانی از ظرفیت‌های استان منوط شد که به‌زودی انجام می‌شود.

“حمید عرب‌نژاد” مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان نیز در این دیدار ضمن تایید ظرفیت‌های بکر خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری در راستای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را فرصتی مغتنم برشمرد.

 

۱۶ کتابخانه سیار روستایی و شهری در خراسان جنوبی فعالیت دارند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: توسعه خدمات کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری از دستاوردهای کانون بوده و این مراکز در حال حاضر به ۱۶ مرکز سیار در استان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طاهره حمیدی روز یکشنبه در نشست خبری ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: کانون پرورش فکری زمینه پرورش استعداد و رشد خلاقیت‌ها فراهم می‌کند و تاکنون دستاوردهای خوبی داشته که نیاز است به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: از دیگر اقدامات کانون راه‌اندازی ۲ مرکز فرهنگی هنری مخصوص کودکان فراگیر با نیاز ویژه بوده که در شهرستان‌های بیرجند و قاینات راه‌اندازی شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی افزود: کسب بیش از ۲۰۰ نشان ملی و بین‌المللی توسط اعضای کانون، رشد ۱۰۰ درصدی بازدید از کانون و رشد ۸۰ درصدی امانت کتاب از جمله موفقیت‌های این مجموعه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلاامی بوده است.

وی به برگزاری مهرواره‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: استقبال کودکان و نوجوانان از این مهرواره‌ها تاکنون خوب بوده است.

حمیدی همچنین از افتتاح سه اتاق بازی و سرگرمی در استان خبر داد و افزود: این اتاق‌ها در دستگردان طبس، زیرکوه و درمیان با هدف کاهش آسیب اجتماعی، حمایت از طرح جوانی جمعیت و تنوع بخشی به فعالیت‌ها راه‌اندازی شده است.

وی گفت: امسال برای بزرگداشت دهه فجر ۶۰۰ عنوان برنامه ویژه کودکان و نوجوان پیش بینی شده که در ۲۸ مرکز ثابت و سیار برگزار و تلاش می‌شود در برنامه‌های دهه فجر اندیشه امام راحل و نقش مقام معظم رهبری برای کودکان و نوجوانان تبیین شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی تاکید کرد: استفاده از زبان هنر مشخصه برنامه‌های کانون پرورش کودکان و نوجوان است زیرا زبان هنر به طور غیرمستقیم اثرپذیری بیشتری دارد و ایجاد فضای با نشاط و پرامید برای کودکان و نوجوانان باعث می‌شود بیشتر به برنامه‌ها علاقه پیدا کنند.

وی گفت: کانون پرورش فکری با برنامه‌های هدفمند علمی، اسلامی، مذهبی، فرهنگی و هنری قابل اطمینان‌ترین نهاد است که خانواده‌ها می‌توانند کودکان را ثبت‌نام کنند و از تنوع فعالیت‌ها بهره‌مند شوند.

حمیدی افزود: اختتامیه دومین مهرواره استانی لب خشک آب، نواختن زنگ انقلاب، رونمایی از کتاب عکس، مسابقه نقاشی زیر سایه پرچم و پخش سرودهای انقلابی در مراکز کانون پرورش کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های دهه فجر است.

وی گفت: در کنار فضاسازی کانون‌ها، پخش سرودهای انقلاب و اعزام کاروان پیک امید به نقاط مرزی، محروم و حاشیه شهر برای دهه فجر پیش بینی شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، اهدای کتاب و بسته‌های فرهنگی ویژه کودکان بدسرپرست و کودکان کار، اختتامیه مسابقات بازی‌های بومی و محلی، نمایشگاه‌های متنوع فرهنگی هنری، دیدار با خانواده شهدا، دهه فیلم و برپایی ایستگاه قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های این دهه است.

وی با تاکید بر لزوم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در برنامه‌های فرهنگی و هنری گفت: برپایی ایستگاه‌های فرهنگی و هنری در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن طبق روال هر سال برنامه‌ریزی شده است.

 

 

 

۱۳۰۰ خانواده تحت حمایت کمیته امداد خراسان جنوبی توانمند شدند/۳

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از خارج شدن یک هزار و ۳۰۰ خانواده از گردونه حمایت این نهاد به دلیل قدرتمند شدن در کسب درآمد و کارآفرینی از ابتدای امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد عرب امروز یک‌شنبه (۹ بهمن) به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: خوشبختانه در مدت ۹ ماهه امسال به دلیل توانمندسازی شغلی و توانایی ادامه زندگی حدود یک هزار و ۳۰۰ خانوار از گردونه حمایتی کمیته امداد استان خارج شده اند و برخی نیز جزو کارآفرین های موفق استان مشغول به فعالیت هستند.

 

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با اشاره به این که ۴۰ هزار و ۸۲۹ خانوار با تعداد ۹۲ هزار و ۳۸۷ نفر مستمری بگیر و تحت حمایت های امداد هستند، افزود: در ۹ ماهه امسال به یک هزار و ۴۴۱ نوعروس به ارزش ۳۹۰ میلیارد ریال کمک هزینه جهیزیه دریافت کردند.

 

 

وی با بیان اینکه بیمه اجتماعی سه هزار و ۲۶۴ خانوار روستاییان و عشایر به ارزش ۵۲ میلیارد ریال پرداخت می شود، افزود: تعداد ۲ هزار و ۵۴۸ بیمار صعب العلاج و پرهزینه و ۱۱۶ بیمار خاص تحت حمایت امداد هستند که در ۹ ماهه امسال ۲۳ هزار و ۷۳۱ نفر خدمات به مبلغ ۴۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال دریافت کرده اند.

 

به گفته وی سه هزار و ۹۴۹ نفر در ۹ ماهه امسال از تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی به مبلغ ۳۲۹ میلیارد ریال استفاده کردند.

 

وی با اشاره به ارائه خدمات به چهار هزار کودک زیر ۵ سال و یک هزار و ۵۰۰ مادر باردار و شیرده دارای سوء تغذیه افزود: در این زمینه ۵۲ میلیارد ریال پرداخت شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی به توزیع لوازم سرمایشی و گرمایشی بین مددجویان در مدت ۹ ماهه امسال اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای امسال ۴۳۰ یخچال، یک هزار و ۱۸۳ کولر آبی، یک هزار و ۹۰۰ بخاری و ۹۰۰ آبگرمکن در مجموع به مبلغ ۱۳۱ میلیارد ریال میان مددجویان توزیع شده است.

 

عرب با اشاره به برون سپاری های این نهاد در جهت چابک سازی سازمانی و واگذاری امور به مردم افزود: به ۱۵ هزار پرونده مددجو از طریق مراکز نیکوکاری رسیدگی می شود.

 

 

نماینده مجلس: دولت حق افزایش تعرفه گاز خراسان جنوبی را ندارد/ محمودی: تمام کشور صرفه‌جویی کنند

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نباید منتی بر سر مردم استان بگذارد که افزایش قیمت گاز متوقف شده، اصلا دولت حق ندارد این کار را بکند زیرا مردم این استان ضمن اینکه محدودیت‌ها را متحمل می‌شوند، صرفه‌جویی هم دارند.

نماینده مجلس: دولت حق افزایش تعرفه گاز خراسان جنوبی را ندارد/ محمودی: تمام کشور صرفه‌جویی کنند

خبرگزاری فارس _ خراسان‌جنوبی؛ سمیه محمدی، برخورداری از گاز شهری از نعمت‌های بزرگی است که مردم خراسان‌جنوبی چندسالی است به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از آن بهره‌مند شده‌اند.

در حال حاضر با تلاش‌های شبانه‌روزی شرکت گاز شاهد توسعه خطوط انتقال گاز به تمام شهرهای استان و اکثر روستاهای آن هستیم، البته سرمای کم‌سابقه این روزها این استان را همچون سایر نقاط کشور با افت فشار گاز مواجه کرده که مدیریت اوضاع چاره‌ای جز صرفه‌جویی و اعمال محدودیت‌ها ندارد.

در این خصوص خبرنگار فارس با نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیرکل شرکت گاز استان به گفت‌وگو پرداخته که در زیر می‌خوانید؛

دولت مصرف را مدیریت کند خراسان جنوبی درگیر مشکل نشود

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: مدیرکل شرکت گاز باید مطالبه کند اگر در استانی مانند خراسان‌رضوی تمام هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری با ظرفیت صد درصدی فعالیت کنند در خراسان‌ جنوبی با بحران گاز مواجه خواهیم شد.

وی ضمن هشدار جدی به وزیر نفت، وزیر کشور و شرکت ملی گاز گفت: دولت نباید منتی بر سر مردم استان بگذارد که افزایش قیمت گاز متوقف شده، اصلا دولت حق ندارد این کار را بکند زیرا مردم این استان ضمن اینکه محدودیت‌ها را متحمل می‌شوند، صرفه‌جویی هم دارند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس تاکید کرد: دولت باید دنبال بالا بردن هزینه گاز مجتمع‌های تجاری و هتل‌ها باشد و حق ندارد در خراسان‌ جنوبی که با بحران مواجه است افزایش هزینه گاز را اعمال کند چون بیشترین میزان مصرف گاز در این استان، خانگی بوده و مردم را با چالش جدی مواجه می‌سازد.

وی با بیان اینکه تمام کشور باید صرفه‌جویی کنند تا استان‌هایی مانند خراسان‌جنوبی ‌که در انتهای خط انتقال گاز قرار دارند متضرر نشوند، یادآور شد: یکی از استان‌های نزدیک به خراسان‌ جنوبی که ما را با افت فشار مواجه می‌کند خراسان‌ رضوی است که باید محدودیت‌های بیشتری در این استان اعمال شود.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی شرکت گاز استان گفت: این شرکت نباید بگذارد افت فشار گاز در استان به حداکثر برسد و بعد اعلام بحران کند، باید زمانی که مقداری فشار گاز افت کرد باید وضعیت بحران اعلام کند.

 

 

گلایه از گازی که اینجا نیست!

خراسان جنوبی پاسوز کشور شد/ ۴

به اذعان هم‌استانی ها ما در خراسان جنوبی به جای یک ایران، سرما خوردیم. طبق گفته مسئولان سرما در استان ما سخت‌تر است به دو دلیل، یکی چون در انتهای خط لوله گاز به خراسان رضوی هستیم و از طرفی صرفا یک خط گازی داریم.

خراسان جنوبی پاسوز کشور شد/ گلایه از گازی که اینجا نیست!

به گزارش فارس ، چند هفته‌ای است که سرما میهمان مردم خراسان جنوبی است. میهمانی که مردم را دچار مشکل کرده است. با اینکه سرما در کشور هم محسوس بود اما ضعف زیرساخت‌ها در خط انتقال گاز به استان و همچنین ایجاد افت فشار در سه استان شرقی، دامن‌گیر خراسان جنوبی شد به طوری که هم بیشترین محدودیت را داشتیم و هم بیشترین سختگیری در مصرف گاز را.

طبق گفته مسئولان سرما در استان ما سخت‌تر است به دو دلیل، اول اینکه در انتهای خط گاز به مشهد هستیم و از طرفی صرفا یک خط گازی داریم. مسئله‌ای که می‌توانست با کمک باقی هم‌میهنانمان خصوصا در خراسان رضوی، مطلوب‌تر پیش برود اما متاسفانه چنین نشد.

در این گزارش با چند تن از شهروندان هم کلام می‌شویم تا بخشی از ابعاد این مسئله را بیابیم.

گاز برخی اصناف هم قطع شد

قطع گاز اصناف و دستور مسئولان برای کاهش ساعت باز بودن تا ساعت ۸ شب مشکلاتی را نیز برای اصناف ایجاد کرد. گویا گاز برخی اصناف قطع و برخی وصل است. هر چند برخی قطعی گاز را فقط به اصناف پرمصرف ارتباط می‌دهند، اما در بررسی چند مغازه در خیابان معلم، غفاری و حتی بازار، به نتیجه مشخصی از روند قطع شدن گاز نرسیدیم اما گلایه عمده اصناف، کاهش مشتری بخاطر سردبودن مغازه‌ها و اعتراض شهروندان به آنان بود.

برخی اصناف در مرکز استان که اقدام به فروش بخاری برقی می‌کردند، از افزایش تقاضا خبر داده و تفاوت قیمت‌ها را نیز متذکر شدند. هرچند خودشان هم با بخاری برقی گرم می‌شدند!

والدین دانش آموزان گلایه دارند

طبق شنیده‌ها گویا برخی مدارس دچار مشکل در گرمایش شده‌اند و این سرمای بی‌سابقه، گریبان دانش‌آموزان را هم گرفته است. یکی از والدین دانش‌آموزان در تماس با ما با بیان اینکه کاش این دو روز سرما را هم تعطیل می کردند وقتی نمی‌توانند فرزندانمان را گرم کنند، گفت: پسرم میگفت شوفاژها سرد بود و گرمایی حس نمی‌شد.

وی گفت: یکی از اقوام ما که در مشهد زندگی می‌کند، از اینکه ما چنین شرایطی داریم تعجب کرد و می‌گفت در سمت ما که خبری نیست!

به احتمال زیاد موتورخانه‌های مدارس هم خسارت دیده‌اند

یکی از شهروندان که در حرفه مهندسی مشغول است و خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ما از احتمال ترکیدگی موتورخانه برخی مدارس خبر داد و افزود: ترکیدگی موتورخانه یعنی آسیب کلی به سیستم گرمایشی که آسیب‌های جدی به دنبال دارد به طوری که هزینه‌های زیادی را به مدارس و اموزش و پرورش تحمیل می‌کند.

 وی گفت: بحث استفاده از سوخت جایگزین نیز مشعل مخصوص و ادوات خاص خود را لازم دارد که هم هزینه‌بر است و هم ظاهرا حتی در ادارات نیز پیش‌بینی نشده است.

 این مهندس با بیان اینکه اگر قرار بود مدارس تعطیل شود، گاز نباید قطع می‌شد، افزود: در موتورخانه‌ها و شوفاژها آب جریان دارد و یا کلا نباید قطع شود یا در دمای پایین استفاده شود.

وی افزود: وقتی گاز را یک دفعه قطع می.کنند، طبیعتا بخاطر سرما امکان یخ زدن آب درون لوله‌ها و ترکیدن مخازن آب می‌رود. کاش حداقل قبل از قطع کامل، اطلاعی داده می‌شد تا آب موتورخانه را خالی می‌کردند اما به نظر می‌رسد این اتفاق چندان جدی گرفته نشده است.

ادارات در سرما

در ادامه، با کارمندان چند اداره صحبت کردیم. طبق بررسی خبرنگار ما، یا برخی ادارات ادوات سوخت جایگزین ندارند و در سرما به سر می‌برند و یا برخی که با گازوئیل گرم می شوند، درجه موتورخانه پایین است و سرما در ادارات محسوس است.

یکی از کارمندان شاغل در یکی از ادارات کل استان، با بیان اینکه همه با چند لایه لباس سرکار حاضر می‌شویم، می گوید: واقعا تا ظهر پاهایم قفل می شود و کار کردن در این شرایط خصوصا برای بانوان سخت است. انسان هر چه را می‌تواند تحمل کند اما تبعیض و بی عدالتی را نه.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه ما هرچه مسئولان گفتند انجام دادیم و حتی به استناد آمار صرفه‌جویی هم کرده‌ایم، افزود: آیا واقعا این حق ما بود که چنین تجربه تلخی در زمستان داشته باشیم؟ چرا هر چه مشکل هست، گردن ما مردم مظلوم خراسان جنوبی است.

ضرری که به صنعت استان نیز رسید

جدای از این موارد مطرح شده، شاید عمق قطع گاز را می.توانیم در بحث صنعتی‌ها شاهد باشیم. در همین خصوص با یکی از افراد مطلع در این زمینه گفت‌وگو کردیم. مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بیرجند در گفتگو با فارس با اشاره به قطعی گاز واحدهای صنعتی مرکز استان، از روند این ماجرا پرده برداشت.

برات‌زاده گفت: اعلام کرده بودند شما مصرف گاز را کاهش دهید تا قطع نشود اما پس از کش و قوس‌های بسیار، در نهایت روز جمعه گاز شهرک صنعتی قطع شد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰۰ نفر در شهرک صنعتی مشغول به کار هستند و این مسئله باعث می شود معیشت این افراد نیز در خطر باشد اضافه کرد: برخی کارخانه‌ها مثل شرکت های کاشی‌سازی، اگر بخواهند تولیدشان را متوقف و کوره را خاموش کنند، روندی چند روزه دارد و یک مرتبه نمی‌توان دمای کوره را کاهش داد؛ اما با قطع گاز، قطعا این واحدها نیز در تجهیزات خود دچار خسارات سنگینی شده و می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای قطع برق هم به شهرک صنعتی هشدار داده بودند که خدا را شکر هنوز قطع نکرده‌اند گفت: کاش مسئولان کشوری و استانی با صنایع همراهی کنند.

برات زاده در خصوص تامین سوخت جایگزین نیز گفت: بحث سوخت جایگزین هم ادوات خاصی برای جایگزینی می‌خواهد که هزینه‌های سنگینی دارد و هم اینکه برخی واحدهای درخواست‌دهنده برای سوخت جایگزین، مشکلاتی در دریافت گازوئیل دارند چراکه طبق گفته‌ها، فعال اولویت گلخانه ها و مرغداری هاست.

وی افزود: کاش مسئولان کشوری و استانی تمهیداتی برای کمک به واحدهایی که با مشکل مواجه شدند داشته باشند و لااقل در بحث بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و… مساعدتی کنند.

لزوم مطالبه گری برای رفع تبعبض

گفتنی است طی این مدت نمایندگان استان نیز اعتراضات متعددی نسبت به آسیب‌های این قطعی گسترده به وزرا داشته.اند.

نماینده مردم قاین در مجلس نیز چند روز پیش در هشداری به وزرا، گفته بود نمی‌شود تبعیض بین استان ما و بقیه استان‌ها را پذیرفت و باید فکری به حال شرایط شود.

در پایان امیدواریم مسئولان مربوطه بتوانند از مرکز، حق مردم مظلوم استان را بگیرند. هرچند این ها فقط گوشه ای از موارد و مشکلاتی است که بیان شد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*