اخبار خراسان جنوبی/

درخواست اتحادیه مرغداران؛

مردم برای ذخیره سازی مرغ اقدام کنند

اتحادیه مرغداران گوشتی از مردم درخواست کرد برای کمک به تنظیم بازار اقدام به ذخیره سازی مرغ در منازل کنند.

 

در پی افزایش جوجه‌ریزی و سقوط قیمت مرغ در بازار، اتحادیه مرغداران از مردم خواست با ذخیره‌سازی مرغ در منازل به تنظیم بازار کمک کنند.

ذخیره‌سازی خانگی مرغ توسط مردم موجب می‌شود قیمت مرغ در ماه آینده افزایش سرسام‌آور نداشته باشد.

علی رغم آنکه قیمت مصوب هرکیلو مرغ  ۶۳ هزار تومان است،  اما هم اکنون قیمت این محصول در میادین میوه و تره‌بار به حدود ۴۷ هزار تومان رسیده است.

 

 

 

 

در جلسه هیات دولت مطرح شد‎؛

پرداخت حقوق کارکنان دولت در سال آینده بر اساس میزان بهره‌وری صورت می‌گیرد

رئیس جمهور تعدادی از اعضای دولت را مامور کرد راهکار‌های پرداخت حقوق بر اساس میزان بهره‌وری و کیفیت کار و ارائه خدمت را تهیه کنند تا در بودجه سال آینده لحاظ شود.

هیئت دولت در جلسه فوق‌العاده صبح امروز سه‌شنبه که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کل کشور را در دستور کار قرار داد و تبصره‌های دیگری از این لایحه را بررسی کرد.

سید ابراهیم رئیسی در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه به عدالت در پرداخت‌ها به کارکنان دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، گفت: تامین معیشت و رفاه کارکنان دولت در بودجه سال آینده باید بر مبنای ایجاد توازن و اصل بهره‌وری صورت گیرد.

رئیسی تعدادی از اعضای دولت را مامور کرد به سرعت راهکار پرداخت حقوق بر اساس میزان بهره‌وری و کیفیت کار و ارائه خدمت را تهیه کنند تا در بودجه سال آینده لحاظ شود.

 

 

در میز اقتصاد مطرح شد؛

کاهش ۱۹.۵ درصدی قیمت مرغ در یک‌ماه

مدیر تحقیقات معاونت بازرگانی میادین میوه و تره‌بار تهران گفت: در میادین میوه و تره‌بار قیمت هر کیلوگرم مرغ ۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان است که نسبت به یک‌ماه گذشته حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، فرزاد بلندی مدیر تحقیقات معاونت بازرگانی میادین میوه و تره‌بار تهران در گفتگو با برنامه «میز اقتصاد» گفت: هم‌اکنون هر کیلوگرم مرغ در میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود که نسبت به یک‌ماه گذشته حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش داشته است.

وی افزود: در میادین میوه و تره‌بار قیمت هر کیلوگرم مرغ از ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان به ۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است به عبارتی در بازه زمانی یک‌ماهه کاهش ۱۹.۵ درصدی داشته است.

مدیر تحقیقات معاونت بازرگانی میادین میوه و تره‌بار تهران بیان کرد: به طور متوسط میانگین عرضه مرغ در میادین میوه و تره‌بار روزانه ۱۸۰ تن است که هم‌اکنون به حدود ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

بلندی گفت: اکنون عرضه بیش از تقاضاست و به همین دلیل قیمت‌ها کاهش یافته است.

 

خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت جوانان کشور شد

خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت جوانان کشور شد

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی خراسان جنوبی گفت: دختران جوان استان خراسان جنوبی مطهره سلطانی و زهرا مومن در بخش تیمی برای نخستین بار بر سکوی قهرمانی دارت جوانان کشور و انتخابی تیم ملی ایستادند.

علیرضا علیزاده شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تیم دختران استان با کسب مقام نایب قهرمانی در مسابقات دوبل و کسب مقام سوم مشترک مطهره سلطانی در بخش انفرادی نیز با محاسبه امتیازات تیم خراسان جنوبی با کسب ۳۷ امتیاز برای اولین بار قهرمان کشور شد و تیم‌های کرمان و فارس به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

وی بیان کرد: هفدهمین دوره مسابقات دارت قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی از دهم تا یازدهم آذر ماه به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان یاسوج برگزار شد.

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی خراسان جنوبی گفت: این دوره از مسابقات دارت با حضور ۱۰۲ ورزشکار از ۲۷ استان کشور در قالب ۲۹ تیم برگزار شد.

وی اظهار داشت: در بخش انفرادی زهرا رجبی بانوی دارتر استان با غلبه بر شهلا رواجی از استان اردبیل قهرمان کشور شد.

علیزاده افزود: همچنین الهام نیک‌خواه و ساناز برمشوری از استان‌های یزد و هرمزگان مقام‌های سوم را به خود اختصاص دادند.

وی گفت: با اعلام رسمی انجمن دارت کشور در بخش تیمی نیز، در مجموع امتیازات چهار نفر اعزامی و تیم‌های دوبل تیم خراسان جنوبی با کسب ۸۶ امتیاز نایب قهرمان کشور شدند.

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی خراسان جنوبی عنوان کرد: در تیم اعزامی استان زهرا رجبی، مائده عطایی، فروزان زارعی و ملیحه قریشی‌زادگان حضور داشتند و خانم‌ها گل مکانی و زهرا بهمدی مربیگری و سرپرستی تیم استان را برعهده داشتند.

وی یادآور شد: در بخش دارت بانوان بزرگسال از سال ۹۴ در استان شروع به فعالیت کرده‌ایم که از سال ۹۸ تاکنون زهرا رجبی همیشه بر سکوهای اول، دوم یا سوم کشور ایستاده است.

علیزاده افزود: در بخش آقایان نیز هفته آینده ورزشکاران استان به مسابقات قهرمانی در شهرستان شاهرود اعزام خواهند شد.

وی بیان کرد: از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و دوری از مرکز مشکلاتی داریم چون مسابقات کشوری عمدتا در مرکز یا استان‌های مرکزی برگزار می‌شود در صورتی که شرایط میزبانی مسابقات در خراسان جنوبی را داریم.

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی خراسان جنوبی اظهار داشت: چندین سال است مسابقات دارت کارکنان دستگاه‌های اجرایی را برگزار می‌کنیم و بیش از ۵۰۰ نفر در این رشته شرکت می‌کنند.

وی گفت: در بخش حرفه‌ای نیز ۱۰۰ ورزشکار در سطح استان اعم از بانوان و آقایان در حال فعالیت بوده و در مسابقات متعدد شرکت می‌کنند.

 

 

دعوت از مردم خراسان جنوبی برای مشارکت در پویش ملی «کتاب دستت چیه؟!»

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، مردم را به مشارکت در پویش ملی” کتاب دستت چیه ؟” فراخواند.

به گزارش خبرنگار خاورستان، محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در گفتگو با رسانه ها از مردم فرهیخته و کتاب دوست خراسان جنوبی دعوت کرد تا در پویش ملی “کتاب دستت چیه ؟! شرکت کنند.

وی در این باره افزود: برآوردهای کارشناسی همکاران ما در مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی که به تهران منعکس کردیم این بود که با توجه به رایج شدن فضاهای مجازی و تسلط و اثرگزاری نماهنگ ها (ویدیو کلیپ ) باید ترویج کتاب و کتابخوانی را هم در همین قالب به جامعه تحویل داد از این رو پویش های کتاب دستت چیه؟! با این مختصات کمک می کند تا مردم در قالب کلیپ های کوتاه کمتر از دو دقیقه یکی از کتاب هایی را که مطالعه کرده اند به هم میهنان خود معرفی کنند و با گردش و دست به دست شدن این کلیپ ها ، انگیزه و اشتیاق برای خرید و مطالعه آن کتاب افزایش پیدا می کند.

رئیس دبیر خانه انجمن کتابخانه های عمومی استان از دیگر ویژگیهای این پویش را چند جانبه بودن تبلیغ کتابخوانی ( دیداری و شنیداری) عنوان کرد و گفت: در این پویش علاوه بر معرفی نقد کوتاهی بر کتاب هم صورت می گیرد و ناشر و نویسنده نیز معرفی می شوند.

حاجی در ادامه داد: از استان خراسان جنوبی که به فرهنگی بودن در کشور شناخته می شود انتظار مشارکت حداکثری می رود و امیدواریم که هم استانی های کتابخوان ما با مراجعه به سایت www.ketabdc.ir کلیپ های خود را بارگزاری و از جایزه یک میلیارد ریالی آن بهره مند شوند.

 

 

 

اعتبارات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سه برابر شد

اعتبارات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سه برابر شد

بیرجند – ایرنا – معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون جذب اعتبارات حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا رئیسون دوشنبه شب در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، افزود: در این مدت یک باب خوابگاه دانشجویی پسرانه با زیربنای پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع، ظرفیت ۵۵۰ نفر و اعتبار ۲۵ میلیارد تومان خریداری شد.

وی با بیان اینکه یک باب خوابگاه دخترانه با زیربنای هزار و ۷۰۰ متر مربع و ظرفیت ۱۷۰ دانشجو نیز خریداری و تامین شد گفت: همچنین در یک سال گذشته سلف سرویس دانشجویی دانشگاه با اعتبار بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تجهیز شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه استخر دانشجویی در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور پیگیری شد که در حال حاضر با تزریق ۱۰ میلیارد تومان اعتبار عملیات اجرایی این طرح شروع شده و امیدواریم هرچه سریعتر تکمیل و در اختیار دانشجویان قرار داده شود.

وی افزود: احداث زمین چمن مصنوعی در خوابگاه ولیعصر (عج) با اعتبار چهار میلیارد تومان در دستور کار است که خرید چمن آن باقی مانده و به‌زودی تکمیل می‌شود.

رئیسون از اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای احداث سه باب خوابگاه به ظرفیت ۲۵۰ نفر برای مراکز اقماری شهرستان‌های قاینات، فردوس و طبس خبر داد و گفت: احداث خوابگاه ۵۰۰ نفری در پردیس خوابگاهی ولیعصر(عج) با زیربنای حدود هشت هزار متر مربع نیز در مرحله اخذ پروانه ساختمانی و مراحل اخذ کمیسیون ماده ۲۳ قرار دارد.

وی با بیان اینکه چهار میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و بهره‌برداری خوابگاه ۱۵۰ نفری دختران قاین توسط بنیاد ۱۵ خرداد تامین شده است افزود: احداث، تجهیز و بهره‌برداری سالن چند منظوره سلف سرویس، سالن اجتماعات و سالن توانمندسازی دانشکده فردوس با زیربنای ۴۵۰ متر مربع و با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز انجام شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تفاهم‌نامه تامین اعتبار معادل ۱۶ میلیارد تومان برای تغییر کاربری خوابگاه متاهلین و احداث ۳۰ واحد خوابگاهی به امضا رسیده همچنین بهسازی، تجهیز و بهره‌برداری خوابگاه نارنج بیرجند با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تجهیز و بهسازی خوابگاه متاهلین و پردیس دختران دانشگاه و تجهیز و بهسازی سالن ورزشی دانشگاه در دستور کار قرار دارد گفت: تلاش در جهت بهبود کمی و کیفی غذای سلف سرویس دانشجویی از دیگر اقدامات انجام شده در یک سال اخیر است.

رئیسون از تامین اعتبار یک میلیارد تومان برای صیانت از جمعیت خبر داد و افزود: بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق رفاه دانشجویی جذب شده و اعطای تسهیلات به تمامی متقاضیان را داشته‌ایم.

وی بیان کرد: ارتقای دانشکده پرستاری قاینات به دانشکده علوم پزشکی با پیگیری‌های مسوولان استان و مساعت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محقق شد و به‌زودی شاهد ارتقای دانشکده فردوس نیز خواهیم بود.

همچنین در این نشست از دانشجویان نمونه و برتر یک سال اخیر دانشگاه در عرصه‌های مختلف تقدیر شد.

 

 

۵۰ نفر، سهم خراسان جنوبی از طرح مشوق بیمه‌ای در سال ۱۴۰۱

سهم استان خراسان جنوبی از طرح مشوق بیمه‌ای برای سال ۱۴۰۱ از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ۵۰ نفر اعلام شد.

۵۰ نفر سهم خراسان جنوبی از طرح مشوق بیمه‌ای در سال ۱۴۰۱به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص کارفرمایانی که مشمول این طرح می‌شود گفت: باید شرایطی از جمله مجوز فعالیت از مراجع قانونی، داشتن کد کارگاهی تامین اجتماعی، مجوز فعالیت از دستگاه های اجرایی مرتبط، تعداد نیروی کار جدید مشمول طرح بر اساس نیروی کار مازاد بر بیشترین تعداد بیمه شدگان، دوماه قبل از ثبت کارگاه داشته باشد.

اشرفی افزود:از طرفی نیروی کار جدید باید شرایطی از جمله دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر، حداکثر ۳۸ سال سن (مدت زمان خدمت وظیفه به حداکثر سن افراد ذکور اضافه می‌شود) و حداکثر سابقه بیمه ۳۶ ماه باشد.

وی گفت:مشوق بیمه‌ای معادل ۲۳ درصد حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار براساس گزارش اعلامی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است که به صورت واریز نقدی به حساب معرفی شده توسط کارفرما در صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

 

طرح مشوق بیمه کارفرمایی در راستای اجرای بند الف تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی برنامه ششم توسعه و در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی با هدف تحرک به بازار کار کشور، حمایت از کارفرمایان و صاحبان کسب و کار‌ها و ایجاد اشتغال با ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی به استفاده از نیروی کار جدید تهیه شده است.

سال‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمان اجرای این طرح اعلام شده است و دانش آموختگان دانشگاهی لیسانس و بالاتر و کارگاه‌های خصوصی و تعاونی فعال در بخش‌های اقتصادی دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی، گروه هدف این طرح هستند.

 

 

 

راه‌اندازی ۱۰۰ واحد فرآوری خانگی زرشک در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شد

راه‌اندازی ۱۰۰ واحد فرآوری خانگی زرشک در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شد

 مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان گفت: راه‌اندازی ۱۰۰ واحد خانگی فرآوری محصول زرشک توسط بنیاد علوی در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شده و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام سعید پورمهدوی روز دوشنبه در نشست بررسی طرح‌های دانش بنیان در حوزه فرآوری زرشک که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه معیشت بخش زیادی از جمعیت استان به محصول زرشک وابسته است لذا برای ساماندهی این حوزه ۱۰۰ واحد خانگی فراوری این محصول توسط بنیاد علوی در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی فراوری، نیاز به هزینه بسیار زیادی داریم لذا از توان مردمی برای کمک به آنها استفاده می‌کنیم زیرا واحدهای خانگی فرآوری زرشک نفع و سود مردم را بیشتر کرده و زودتر ما را به نتیجه ساماندهی تولید و فرآوری می‌رساند یعنی از این طریق محصول را در زمان مورد نیاز تامین کنیم.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان تاکید کرد: از هر طرح فناورانه و برنامه کارشناسی که به‌نفع مردم و در حوزه محصول زرشک خراسان جنوبی باشد حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه معیشت حدود یک‌ چهارم جمعیت استان به محصول استراتژیک زرشک گره خورده است، افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، برای رسیدن به یک هدف در جامعه اسلامی نیاز به حلقه‌های میانی بین حاکمیت، دستگاه‌های متولی و مردم داریم تا بتواند منجر به پیشرفت شود در غیر اینصورت شاهد پیشرفت نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام پورمهدوی ادامه داد: نگاه ما بر این است همه فعالان شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه محصول استراتژیک زرشک ورود کرده‌اند با کشاورز و تولیدکننده، ظرفیت‌های خانگی و صنعتی و از طرفی امکان‌هایی که دولت در حمایت از این افراد یا شرکت‌ها دارد به میدان آمده تا شاهد افزایش ارزش افزوده و پیشرفت در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون تولید زرشک برای کشاورز ضرر دهنده شده و پاسخگوی هزینه‌ها نیست، تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فراهم شده که تلاش داریم تسهیل‌گری کرده و به عنوان حلقه میانی فعالیت داشته باشیم.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان عنوان کرد: هدف ما شبکه‌سازی در حوزه تولیدکنندگان و سایر است و زمانی یک واحد فناوری پایدار خواهد بود که از شبکه تولید برخوردار باشد، همچنین از ظرفیت‌های بنیاد علوی برای رشد و توسعه این محصول استراتژیک استان استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: از امروز قرار است حلقه میانی بین دولت و شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه زرشک در استان باشیم که ۱۰۰ عنوان فعالیت در باب زرشک پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام پورمهدوی با بیان اینکه اولین گام برای ورود به مباحث تولید و فراوری محصولات، تحقیقات است، تصریح کرد: مجموعه‌ای با همکاری شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی می‌شود که از تحقیقات این مجموعه برای ارزش‌افزایی این محصول استفاده و واحدهای فراوری ساماندهی خواهد شد.

وی یادآور شد: در قالب این طرح جامع جلسات تخصصی با فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصول زرشک استان برگزار و موضوع به صورت تخصصی دنبال می‌شود.

وی گفت: در زمینه‌هایی از جمله فرمولاسیون سس، رب، پودر، زرشک‌ پرورده، اسانس، عصاره‌گیری، شیوه استخراج ماده موثر زرشک، ترشی، استفاده از پودر چوب زرشک، روش‌یابی خشک‌کردن صنعتی زرشک، تحقیق و شناسایی آفات، روش‌های انجماد سریع زرشک، داروسازی و روش‌یابی اصلاح ژن نهال زرشک ورود خواهیم کرد.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان بیان کرد: نیاز داریم به صورت همزمان تمام کمک‌های دولت را تجمیع کرده و بر محصول زرشک متمرکز شویم، اگر در این اقدام حمایت استانداری، شرکت‌های دانش بنیان و دستگاه‌های متولی با هم باشد به راه حل‌های جدید خواهیم رسید چون در این زمینه با اراده قوی ورود کرده‌ایم.

 

 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی خبر داد؛
اجرای پویش «کتاب دستت چیه» در خراسان جنوبی
حاجی گفت: پویش «کتاب دستت چیه» همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار می شود تا دوستداران کتاب در قالب کلیپ های کوتاه کمتر از ۲دقیقه یکی از کتاب هایی را که مطالعه کرده اند به سایر افراد معرفی کنند.

محمود حاجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: از مردم فرهیخته و کتاب دوست خراسان جنوبی دعوت می کنیم تا در پویش ملی «کتاب دستت چیه» شرکت کنند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: با توجه به رایج شدن فضاهای مجازی و تسلط و اثرگذاری نماهنگ ها، ویدیو کلیپ ها و … باید ترویج کتاب و کتابخوانی را هم در همین قالب به جامعه تحویل داد.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا پویش «کتاب دستت چیه» همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار شود تا مردم در قالب کلیپ های کوتاه کمتر از ۲دقیقه یکی از کتاب هایی را که مطالعه کرده اند به مردم معرفی کنند.

 

حاجی خاطرنشان کرد: با گردش و دست به دست شدن این کلیپ ها، انگیزه واشتیاق برای خرید و مطالعه آن کتاب افزایش پیدا می کند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی از دیگر ویژگی‌های این پویش را چند جانبه بودن تبلیغ کتابخوانی همچون دیداری و شنیداری عنوان کرد و افزود: در این پویش علاوه بر معرفی، نقد کوتاهی بر کتاب هم صورت می گیرد و ناشر و نویسنده نیز معرفی می شوند.

 

حاجی با بیان اینکه خراسان جنوبی به عنوان یک استان فرهنگی در کشور شناخته می شود، گفت: از این استان انتظار مشارکت حداکثری می رود و امیدواریم که هم استانی های کتابخوان ما با مراجعه به سایت www.ketabdc.ir کلیپ های خود را بارگذاری و از جایزه یک میلیارد ریالی آن بهره مند شوند.

 

 

 

 

 

 

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

بیرجند – ایرنا – جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشستی که به مناسبت روز دانشجو در این دانشگاه برگزار شد، دغدغه‌ها، مطالبات و پیشنهادات خود را بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست دانشجویی که دوشنبه شب حدود سه ساعت برگزار شد پس از اجرای برنامه‌های مختلف، نمایندگان دانشجویان سوالات خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کردند و مسوولان دانشگاه نیز پاسخ دادند.

ابتدای مراسم حضور نداشتن رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مورد سوال دانشجویان واقع شد که مسوولان دانشگاه علت آن را برگزاری جلسه اضطراری در وزارتخانه برای اخذ مجوز ارتقای دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس به دانشکده علوم پزشکی عنوان کردند.

دانشجویان هم خواستار برگزاری نشست پرسش و پاسخ با حضور رئیس دانشگاه در اولین فرصت و ادامه‌دار بودن این نوع نشست‌ها در طول سال تحصیلی شدند.

مشکلات خوابگاهی و کمبود تجهیزات در خوابگاه، افزایش ساعت ورود و خروج دانشجویان، برخورد نامناسب بدنه کارشناسی دانشگاه با دانشجویان، نبود نظرخواهی از دانشجویان در زمینه برگزاری برنامه‌ها و اجرای طرح‌های فرهنگی و عمرانی، حقوق پایین دانشجویان همکار با دانشگاه از مهمترین دغدغه‌ها و مشکلاتی بود که در نشست توسط نمایندگان دانشجویان مطرح شد.

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

با دانشجو به‌صورت اقناعی صحبت شود

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اولین نفری بود که پشت تربیون قرار گرفت و از مسوولان دانشگاه خواست با دانشجو به‌صورت اقناعی صحبت کنند و دانشجو را به عنوان یک عضو پویا بپذیرند.

محمد قاسمی‌فر با بیان اینکه باید شرایطی در دانشگاه فراهم شود که دانشجو ظرفیت‌های وجودی خود را بشناسد گفت: اگر دانشجو ظرفیت و قابلیت‌های خود را بشناسد خودش مسیر خود را پیدا خواهد کرد و این مساله‌ای است که مورد مطالبه مقام معظم رهبری هم هست.

وی با انتقاد از آنچه برخورد نامناسب بدنه کارشناسی دانشگاه با دانشجویان دانست، افزود: تقاضای ما این است که این نوع برخوردهای نامناسب و نگاه‌های از بالا به پایین اصلاح شود و فضای گفت و گو بین دانشجو و مسوولان دانشگاه فراهم شود.

این فعال دانشجویی خواستار ادامه‌دار بودن جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان شد و گفت: نشست مسوولان با دانشجویان به فضاهای رسمی اکتفا نشود و حضور در داخل خوابگاه‌ها و سلف سرویس نیز بیشتر شود و در مجموع مسوولان با دانشجویان زندگی کنند.

وی دانشجو را رکن اصلی توسعه و پیشرفت جامعه خواند و تاکید کرد که نمایندگان دانشجویان باید در تصمیمات دانشگاه سهیم شوند.

درخواست مکان برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی

دیگر نماینده دانشجویی این دانشگاه گفت: با توجه به احداث پردیس خواهران، مکانی برای دختران در نظر گرفته تا مشکلات آنان رفع شود.

امیررضا غلامیان خواستار اختصاص مکانی برای تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی شد تا این تشکل‌ها بتوانند فعالیت‌های موثر برای اهداف خود داشته باشند.

وی ایجاد فضای گفت و گو در دانشگاه را بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: باید این اجازه به تشکل‌ها داده شود که بتوانند فضای گفت و گو را برای دانشجویان فراهم کنند و دانشجویان بتوانند مسائل خود را رودرو و در فضایی صحیح و کارآمد بیان کنند.

این دانشجو افزود: درخواست داریم که مسوولان دانشگاه جلسات متعدد و منظم با نمایندگان دانشجویان داشته باشند تا مشکلات آموزشی به‌صورت موردی بررسی و حل شود، مهمترین مشکلات آموزشی در دانشکده دندانپزشکی وجود دارد که دغدغه‌های متعددی برای دانشجویان ایجاد کرده است.

وی خواستار بهره‌گیری مسوولان از نظرات و پیشنهادات دانشجویان شد و گفت: در این خصوص صندوق پیشنهادات و انتقادات راه‌اندازی شود همچنین نشست‌ با دانشجویان ادامه‌دار باشد.

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

انتقاد از کمبود تجهیزات خوابگاهی

نماینده دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم خواستار افزایش ساعت بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی شد و گفت: تعداد ساعت حضور نگهبان در ورودی خوابگاه خواهران افزایش یابد.

فاطمه حسنی با طرح این سوال که چرا سالن ورزشی دانشجویی برای برگزاری امتحانات استفاده می‌شود؟ افزود: با این اقدام دانشجویان حوزه قهرمانی نمی‌‎توانند فعالیت‌های مستمر خود را ادامه دهند.

وی بیان کرد: برای محل برگزاری آزمون‌ها مکان دیگری مشخص شود تا دانشجویان آواره نشوند.

این دانشجو از کمبود تجهیزات خوابگاه‌های دانشجویی از جمله اتو و جاروبرقی گفت و افزود: برخی مشکلات دانشجویان دختر مکتوب ارسال شده و درخواست ما این است که توسط متولیان دانشگاه پیگیری شود.

تامین ۲ خوابگاه دانشجویی در سال جاری

اما معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به سوالات و انتقادهای مطرح شده گفت: برای برگزاری این نشست پرسش و پاسخ و جشن دانشجویی ساعت‌ها با دانشجویان وقت گذاشته شد تا به نحو احسن برگزار شود.

محمدرضا رئیسون از دانشجویان خواست موتور پیشران و محرک دانشگاه باشند و افزود: همچنین درخواست ما این است که پیشنهادات خود را ارایه کنید و طرح‌های ارائه شده و قابل اجرا از سوی دانشجویان در دانشگاه اجرایی خواهد شد.

وی از افزایش ساعت تردد دانشجویان در خوابگاه‌های دختران از ۲۰:۳۰ دقیقه به ساعت ۲۱ خبر داد و گفت: دانشکده پرستاری قاین به دانشکده علوم پزشکی ارتقا یافت که خبر خوبی برای خراسان جنوبی است به همین خاطر رئیس دانشگاه سفری به تهران داشته تا مجوز ارتقای دانشکده پیراپزشکی فردوس هم از وزارتخانه اخذ شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: در پردیس دانشگاه به دلیل فصل سرما دانشجویان مانند پارک بانوان می‌توانند از فضای پردیس استفاده کنند و تجهیزات ورزشی مورد نیاز هم خریداری شد.

وی خرید و تامین ۲ خوابگاه دانشجویی طی چهار ماه امسال برای دانشجویان را اقدامی مهم دانست که در راستای رفع دغدغه اسکان دانشجویان انجام شده است.

رئیسون از امضا و مبادله تفاهم‌نامه تکمیل استخر دانشجویی دانشگاه خبر داد و گفت: در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافت و عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد که امیدواریم هرچه سریعتر تکمیل شود.

بی‌واسطه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آستانه روز دانشجو

تعلیق دانشجویان از تحصیل صحت ندارد

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعلیق برخی دانشجویان از تحصیل، صحت ندارد گفت: اگر در محیط اجتماعی زندگی می‌کنیم باید پایبند به مسائل اجتماعی محیط باشیم تا دچار مشکل نشویم لذا انتظار ما از دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته این است که قوانین و مقرارت را رعایت کنند تا با توجه به ابلاغ آیین‌نامه جدید دچار مشکلی نشوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: فرصت تضارب آرا در دانشگاه وجود دارد اما در فضای هوشمندانه، اندیشمندانه و متفکرانه باید انجام شود، بدانید برگزاری نشست‌ها در فضای هیجانی نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه آسیب‌زا هم است.

وی با بیان اینکه آمادگی برای شنیدن صدای دانشجو در دانشگاه وجود دارد گفت: درخواست ما این است که برنامه‌ها، مشکلات و مسائل را به‌صورت مکتوب به معاونت فرهنگی و دانشجویی منتقل کنید تا پیگیری شود.

افزایش سه برابری اعتبارات دانشجویی

رئیسون با بیان اینکه امکان تردد دانشجویان تا ساعت یک شب در داخل پردیس خوابگاهی دختران وجود دارد افزود: استفاده از سالن ورزشی دانشجویی تنها برای برگزاری آزمون‌های ملی استفاده می‌شود و به جد پیگیر هستیم که مجور مرکز آزمون‌ها را بگیریم تا این مشکل رفع شود.

وی بیان کرد: اگر برنامه‌های ورزش تخصصی و قهرمانی دانشجویان با هم تداخل دارد، دانشجویان سالن‌های ورزشی را به‌صورت آزاد اجاره کنند و هزینه آن توسط دانشگاه پرداخت خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش حقوق کار دانشجویان همکار با دانشگاه نیز خبر داد و گفت: در اولین جلسه هیات رئیسه این موضوع پیگیری خواهد شد تا دغدغه این دانشجویان رفع شود.

وی افزود: در سال جاری جذب اعتبارات بخش فرهنگی و دانشجویی استان ۳۰۴ درصد افزایش یافته که نشان از اقدامات خوب دنبال شده در حوزه دانشجویی است.

همچنین در این نشست از دانشجویان نمونه و برتر یک سال اخیر دانشگاه در عرصه‌های مختلف تقدیر شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*