امروز خراسان جنوبی

در مراسم تودیع و معارفه سرپرست آموزش و پرورش نهبندان عنوان شد

حرکت حول محورسندتحول، لازمه تغییر در نظام تعلیم و تربیت/

فرماندار نهبندان گفت: لازمه تغییر در نظام تعلیم و تربیت و تسریع تحقق تمدن نوین اسلامی درگام دوم انقلاب، حرکت حول محور سند تحول بنیادین و تحقق کامل اهداف آن از صف تا ستاد است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ابوالفضل ایروانی، در آیین معرفی سرپرست جدید مدیریت آموزش و پرور نهبندان، اظهار کرد: شرط اساسی برای تغییر نظام تعلیم و تربیت، پیشبرد اهداف آموزشی، پرورشی و تربیتی، تبیین جامع و کامل سند، آگاهی بخشی و  آگاهی و عمل معلمین به عنوان صف اول این نظام، به الزامات سند تحول بنیادین و تبدیل آن به گفتمان غالب و رایج در محافل علمی و آموزشی است.

وی، بر استفاده از خرد جمعی و هیئات اندیشه ورز در تهیه، طراحی و برنامه ریزی های خرد و کلان آموزشی، پرورشی و تربیتی، تأکید کرد و ابراز داشت: سند تحول بنیادین در حقیقت وفاق‌نامه‌ای است که مورد تایید همه مجریان آموزش و پرورش می‌باشد.

فرماندار نهبندان، با بیان این مطلب که تأثیر مطالعات و پژوهش های دانش آموزی در موضوعات مختلف به ویژه دانش بنیان باید بر پیشبرد اهداف آموزشی و پرورش به خوبی مشهود باشد، عنوان کرد:سند تحول بنیادین مبانی تغییر رویکرد به سمت راهبری تربیتی ، اصلاح برنامه درسی از موضوع محور به سمت ساحت‌های ششگانه تربیتی است.

کشف ۲ هزار و۲۰۰ قطعه مرغ غیر مجاز در”بیرجند”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند‌” گفت: ماموارن انتظامی در بازرسی از یک کامیون باری ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی به ارزش ۶۶۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” علیرضا فولادی ” اظهار داشت: ماموران انتظامی “پاسگاه مرک” شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیون ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ قاچاق که فاقد مجوز بهداشتی بود کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۶۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

کامیونت حامل اثاثیه منزل با ۹۰کیلو تریاک در بیرجند توقیف شد/۴

 

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان از کشف ۹۰ کیلو گرم تریاک در بازرسی از یک کامونت در ایست و بازرسی”علی آباد” شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”علیرضا فولادی”اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی”علی آباد” شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون حامل بار اثاثیه منزل مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران در بازرسی تکمیلی از کامیون ۹۰ کیلو گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل بار خودرو جاساز شده بود کشف کردند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

توقیف سواری پژو با ۶۶ کیلوگرم تریاک در”قاین”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”قاین” از کشف ۶۶ کیلوگرم تریاک در این شهرستان خبر داد و گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان قاین اخباری مبنی بر انتقال محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای مواصلاتی این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران هنگام گشت زنی و کنترل محورهای مواصلاتی پژو پارس قاچاقچیان مواد مخدر را مشاهده و به راننده آن دستور است دادند و خودرو را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: مأموران در بازرسی از سواری پژو پارس مقدار ۶۶ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

سرهنگ زال بیکی تصریح کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

دستگیری قاچاقچی با ۸۴ کیلو تریاک در”بیرجند”/۴

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان از کشف ۸۴ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک در بازرسی از یک سواری سمند در شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهارداشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با انجام اقدامات اطلاعاتی، یک سواری سمند حامل مواد مخدر را که قصد تردد به سمت شهرهای مرکزی کشور را داشت؛ در یکی از روستاهای شهرستان”بیرجند” شناسایی کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۸۴ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: مأموران در این زمینه خودرو را توقیف و متهم دستگیر شده را به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی کردند.

در نشست هم اندیشی هفته ملی کودک عنوان شد

۱۵۰ برنامه در هفته ملی کودک در خراسان جنوبی برگزار می شود/۲-۳

 

نشست هم اندیشی هفته ملی کودک با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد

با هدف برنامه‌ریزی در خصوص برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک، نشست هم‌اندیشی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه هفته ملی کودک برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در ابتدای این نشست ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و همچنین تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول، طی سخنانی گفت: ایجاد و حفظ روحیه ایثار و شهادت، استقلال نظام مقدس جمهوری اسلامی، برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین و امنیت کم نظیر کشور از دستاوردهای دفاع مقدس است.

وی با اشاره به پیام مقام عالی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد؛ طبق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در گام دوم انقلاب به عنوان مهمترین ضرورت مقابله با جنگ نرم  با برنامه ریزی مناسب در دستور کار کانون استان قرار دارد و بر همین اساس برنامه‌های مختلفی در حال برگزاری و هفته ملی کودک نیز فرصت مناسبی برای توجه ویژه این موضوع است.

مسئول کمیته برگزاری هفته ملی کودک در استان ادامه داد:  ویژه برنامه های هفته ملی کودک از ۱۶ لغایت ۲۲ مهر ماه به صورت همزمان در سراسر کشور  با شعار«حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» برگزار خواهد شد.

مدیر کل کانون خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۵۰ برنامه همزمان با این هفته در مراکز کانون برگزار خواهد شد که از آن جمله می توان به برگزاری کارگاه‌های تخصصی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعزام پیک امید به مناطق کم برخوردار، غبار روبی مزار شهدا با حضور کودکان ونوجوانان، دیدار کودکان موفق با مسئولان استانی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و نمایشگاه‌های آثار هنری، معرفی بیش از ۱۸۰ کودک و نوجوانان موفق در عرصه‌های ملی و بین المللی، آیین اختتامیه مهرواره لب خشک آب، آیین رونمایی از پوستر مهرواره «از چشم‌های روشن»، برگزاری کارگاه‌های تخصصی عفاف و حجاب، ویژه برنامه‌های مربوط به کودکان ونوجوانان با نیازهای ویژه بخشی از برنامه‌های کانون در این هفته خواهد بود.

گفتنی است پس از صحبت‌های مدیر کل کانون استان نمایندگان ادارت کل آموزش و پرورش، هلال احمر، صدا و سیما، بهزیستی، صدا و سیما، ورزش و جوانان، حوزه هنری، میراث فرهنگی، محیط زیست و دفتر امور زنان و خانواده استانداری به بیان پیشنهادات و تشریح بخشی از برنامه‌های خود در این هفته پرداختند.

۴ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد/۴

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال چهار میلیون و ۱۴۴ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خراسان جنوبی کشف شده است.

حسین حسن‌پور افزود: از ابتدای امسال ۱۱ فقره پرونده‌ قاچاق بنزین در تعزیرات خراسان جنوبی به ارزش ریالی ۹۷۳ میلیون و ۱۱۹ هزار ریال ثبت شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی افزود: بیشترین پرونده‌های تعزیرات مربوط به فرآورده‌های نفتی از نوع قاچاق گازوئیل است، که در این حوزه دو هزار و ۴۲ فقره ورودی پرونده به ارزش ریالی  ۵۲۸ میلیارد و ۱۰۲ میلیون ریال بوده است.

سرپرست آموزش و پرورش نهبندان معرفی شد/۲

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار در استان، یک زن، در رأس مدیریت آموزش و پرورش نهبندان قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید مهدی نبوی ثالث، در آیین معرفی سرپرست جدید مدیریت آموزش و پرورش نهبندان، اظهار کرد: ۱۱هزار و ۵۶۱ دانش آموز دختر و پسر نهبندانی در ۳۱۷مدرسه و ۶۶۷ کلاس درس این شهرستان مرزی و کویری تحصیل می کنند.

وی، تحت پوشش قرار دادن تمامی دانش آموزان لازم التعلیم و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس را دو هدف عمده آموزش دانست و تصریح کرد: ، ارتقاء کیفیت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، محتوا و سرلوحه قرار دادن قوانین و مقرارت، لازمه بی ارتقای کیفیت آموزشی مدارس، به شمار می روند.

به گفته مهدی نبوی ثالت، بر اساس سندتحول، تامین منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های نظام مدیریتی آموزش و پرورش بوده و  در آن برای معلم، کلیدی ترین نقش در نظر گرفته شده و به معلم به عنوان شخصیتی علمی و اسوه تربیتی نگاه می‌شود.

 در این مراسم از زحمات  قاسم رضایی سرپرست قبلی تقدیر و طیبه جوادی به عنوان سرپرست جدید آموزش و پرورش نهبندان معرفی شد.

تشکیل اتاق فکر کلید رسیدن به وضعیت مطلوب آموزشی

فرماندار نهبندان گفت: برای نزدیک شدن به مولفه های آموزشی باید اتاق فکری با حضور مدیران قبلی در آموزش و پرورش نهبندان تشکیل شود تا با تولید محتواهای بهتر، اُفت تحصیلی در حوزه آموزشی رفع شود.

 

فرماندار نهبندان در مراسم معرفی سرپرست جدید آموزش و پرورش این شهرستان گفت: اگر تغییراتی در یک دستگاه انجام می‌شود انتظار می‌رود این تغییرات در دستگاه های اجرایی بویژه آموزش و پروش که نقش فرهنگ سازی دارند  را شاهد باشیم.

او با بیان اینکه در مدیریت باید نگاه اجتماعی را در اولویت قرار داد افزود: اقدامات در تولید محتوای آموزشی و تصمیم گیری‌های آموزش و پرورش باید مبتنی بر سند تحول باشد که اگر در آن نقصی هم وجود داشته باشد باید از مسیر قانونی پیگیری و رفع شود.

ایروانی با تاکید بر اینکه  مدیران آموزش و پرورش در پایان هرسال  باید گزارشی مبنی بر عملی شدن مولفه‌های سند آموزش و پرورش در  حوزه آموزشی نهبندان ارائه دهند تصریح کرد: بهتر است برای نزدیک شدن به مولفه های آموزشی باید اتاق فکری در آموزش و پرورش نهبندان با حضور مدیران قبلی تشکیل شود تا با تولید محتواهای بهتر، اُفت تحصیلی در حوزه آموزشی رفع شود.

نبوی ثالث معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این مراسم گفت: ۱۱ هزار و ۵۶۱ دانش آموز در ۶۶۷ کلاس درس نهبندان مشغول به تحصیل هستند.

او افزود: در آموزش و پرورش نهبندان نه تنها با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم بلکه نیروی مازاد هم وجود دارد و می‌توان از آن‌ها برای تکمیل پست‌های تخصصی که تا کنون خالی بوده اند استفاده شود.

جوادی سرپرست جدید آموزش و پرورش نهبندان با بیان اینکه وضعیت آموزشی این شهرستان باید ارتقا پیدا کند گفت: در نهبندان استعداد‌های زیادی وجود دارد، اما به دلیل  شیوه های  آموزشی نادرست  تاکنون دانش آموزان نتوانستند امتیازاتی را کسب کنند.

او  افزود: در راستای ارتقا وضعیت آموزشی نهبندان باید یک شورای پیشکسوتان در کنار شورای آموزش و پرورش ایجاد شود و از سوی دیگر در زمینه بهتر شدن وضع رفاهی و معیشتی کارکنان و کارشناسان آموزش و پرورش این شهرستان گام هایی برداشته شود.

در این مراسم از زحمات  قاسم رضایی سرپرست قبلی تقدیر و طیبه جوادی به عنوان سرپرست جدید آموزش و پرورش نهبندان معرفی شد.

 

 

 

 

برپایی نمایشگاه وقف در آستان امامزادگان باقریه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از امروز نمایشگاه وقف در امامزادگان باقریه برپا و تا پایان دهه وقف پذیرای بازدیدگنندگان خواهد بود.

 

بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه وقف با هدف اعلام گزارش یک ساله اداره کل اوقاف و امور خیریه در آستان امامزادگان باقریه بر پا شده تا مردم در جریان امانت‌های خودشان قرار بگیرند.

او افزود: این نمایشگاه شامل ۹ غرفه است که در هر کدام از این غرفه‌ها گزارش حوزه فعالیت اوقاف در حوزه‌های فرهنگی، ثبتی، بهره بروری، نیات موقوفات و شمیم خدمت است.

بخشی پور بیان کرد: امسال درآمد نیات موقوفات فرهنگی بوده ۱۵ میلیارد تومان که ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از این مبلغ را در بحث بصیرت عاشورایی، شمیم خدمت، ضیافت الهی و سایر مباحث هزینه کرده ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه درآمد هر موفوقه صرف همان مکان می‌شود، عنوان کرد: در آستان امامزادگان باقریه مکانی برای قالی بافی در نظر گرفته شده و نخ مورد نیاز بافت قالی از محل موقوفات همین آستان خریداری شده تا افرادی که نذر دارند با بافت قالی نذرشان را ادا کنند.

او اظهار کرد: در یکی از این غرف، لوازم التحریر اسلامی- ایرانی عرضه می‌شود که هزینه‌های آن از محل موقوفه آن تامین می‌شود، این لوازم التحریر قیمت مناسب تری نسبت به بازار دارند و درآمد آن‌ها صرف امور خیریه می‌شود.

بخشی پور ادامه داد: از ابتدای امسال ۲۹ موقوفه جدید به لیست موقوفات استان اضافه شده است.

ازدواج و مسکن جوانان در نیات جدید وقف مورد توجه قرار گیرد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه وقف گفت: ازدواج، تأمین جهیزیه و مسکن از موضوعات مهم روز جامعه است که انتظار می رود در بحث‌ نیت های جدید وقف مورد توجه قرار گیرد.

طالبی با اشاره به وجود غرفه لوازم التحریر در نمایشگاه وقف گفت: یکی از مشکلات اساسی در آستانه شروع سال تحصیلی، قیمت لوازم التحریر است که این نمایشگاه در عرضه ملزومات با قیمت پایین تر از بازار کمک خوبی به خانواده ها است.

او یادآور شد: بهترین کار خیر کمک به دانش آموزان کم بضاعت است و این موضوع نیاز به اطلاع رسانی از سوی رسانه ها دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی همچنین گفت: آرامگاه برخی امامزادگان در استان مهجور واقع شده اند که انتظار می رود اوقاف با کمک خیران در توسعه بارگاه این امامزادگان تلاش کند.

 

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی:
افتتاح ۸پروژه گردشگری در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: طی هفته گردشگری ۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۳ و نیم میلیارد تومان در استان به منظور ایجاد اشتغال برای ۵۲ نفر به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، هادی شاهوردی امروز (۶ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پنجم تا ۱۱ مهرماه به نام هفته ملی گردشگری نامگذاری شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در هفته گردشگری هشت پروژه افتتاح می شود، افزود: معادل با ۳۳ و نیم میلیارد تومان جهت بهره برداری این پروژه ها در استان سرمایه گذاری شده و برای ۵۲ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

 

وی در ادامه گفت: اولین کمپ گردشگری مزرعه در سرایان افتتاح می شود و بزرگترین کمپ کویرنوردی سه قلعه نیز طی این هفته کلنگ زنی خواهد شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه طی سال جاری ۹ پروانه اقامتگاه بومگردی به مناسبت هفته گردشگری در استان صادر شده است، گفت: در این حوزه برای ۱۸ نفر اشتغال ایجاد شده است.

 

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری بخش گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون نزدیک ۱۵۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان اجرا شدا است و ۱۲ و نیم میلیارد تسهیلات کم بهره با سرمایه گذاران تاکنون پرداخت شده است.

 

شاهوردی ادامه داد: منابع نامحدود در پرداخت تسهیلات وجود دارد و نیازمند همکاری بانک ها در زمینه پرداخت هستیم و متاسفانه همکاری خوبی در زمینه پرداخت تسهیلات ندارند.

 

*موزه بزرگ خراسان جنوبی کلنگ زنی می شود

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به کمک های فنی و اعتباری اشاره کرد و افزود: ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان کمک های فنی و اعتباری تخصیص داده شده است و این تسهیلات تعهد اشتغال را ندارد.

 

وی با بیان اینکه ۱۹۱ مورد تاسیسات گردشگری فعال در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۸۰ مورد اقامتگاه بومگردی، ۳۸ مورد رستوران بین راهی، ۱۶ سفره خانه سنتی، ۱۰ هتل، ۲ مورد مجتمع آب درمانی و ۱۳ مورد مجتمع خدمات رفاهی و ۳  هستند.

 

شاهوردی با اشاره به اینکه اعتبارات گردشگری استان ۸۰ درصد طی سال جاری رشد داشته است، ادامه داد: در سال جاری تاکنون ۱۰ میلیارد تومان و در سال گذشته این میزان اعتبارات ۶ میلیارد تومان بوده است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در خصوص موزه بزرگ استان عنوان کرد: زمینی به مساحت سه هزار مترمربع جهت احداث موزه بزرگ استان در محل بلوار صیاد شیرازی در نظر گرفته شده و این موزه با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان کلنگ زنی می شود و از محل اعتبارات سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان این اعتبارات تامین خواهد شد.

 

وی در ادامه گفت: از محل سفر اول رئیس جمهور با خراسان جنوبی اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان و از محل متمم سفر اول ۳۰ میلیارد تومان برای بحث گردشگری استان در نظر گرفته شده است.

 

شاهوردی در خصوص بیابان لوت بیان داشت: بسیاری از گردشگران خارجی تمایل به این منطقه گردشگری دارند و ظرفیت منحصر به فردی برای استان است و گرم‌ترین نقطه کره زمین در ریگ یلان دهسلم نهبندان ثبت شده است و امیدواریم بتوانیم امکان حضور گردشگران را فراهم کنیم.

 

وی ادامه داد: کویر قوی ترین ظرفیت گردشگری استان است و هشت نقطه کویری در استان داریم و ۶ مورد سرمایه گذاری در بخش کویر سه قلعه ورود دارد و آمادگی حمایت از سرمایه گذاران در سایر نقاط کویری را داریم.

 

*بازدید رایگان از موزه های خراسان جنوبی طی هفتم و هشتم مهرماه

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه حوزه تولید محتوا نقطه مغفول گردشگری استان است، افزود: امسال اعتبارات خوبی در این زمینه به شهرستان ها تخصیص یافت و در زمینه بحث تولید محتوا در حوزه استانی اعتباراتی دریافت کردیم و از علاقمندان دعوت می کنیم تا به میدان بیایند و هم فکری دهند.

 

وی عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا در شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به بحث معرفی مناطق گردشگری خراسان جنوبی پرداخته شود.

 

شاهوردی به بخش گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: مقرر شده است تا با کمک بخش خصوص گردشگران سلامت از کشور افغانستان وارد استان خراسان‌ جنوبی شوند و فرصت خوبی در این راستا خواند بود.

 

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به جشنواره ملی زرشک افزود: در روز افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره ملی مقرر شده است که بحث راه اندازی ۱۵ تور کمپر برای اولین بار و تور گردشگری مزرعه در دستور کار قرار گیرد.

 

وی در خصوص ارگ کلاه فرنگی بیرجند اظهار داشت: قرار است طبق قول استاندار ارگ کلاه فرهنگی و ساختمان فرمانداری به میراث فرهنگی واگذار شود.

 

شاهوردی در پایان بیان کرد: با توجه به فرارسیدن هفته گردشگری مقرر شده است که طی روزهای هفتم و هشتم مهرماه بازدید از موزه ها به صورت رایگان برای عموم انجام شود.

 

 

 

 

 

 

اختصاص پساب فاضلاب بیرجند برای رفع مشکل آب معادن طلا و مس/۳-۲

مشکل کمبود آب در معادن طلا و مس شهرستان‌های خوسف و نهبندان، با انتقال پساب فاضلاب بیرجند حل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در نشست هیات اندیشه ورز توسعهرفع مشکل آب معادن خوسف و نهبندان با استفاده از پساب فاضلاب بیرجند صنعت طلا و مس که با حضور سرمایه گذاران حوزه طلا و مس استان برگزار شد گفت: با در اختیار قرار دادن ۲۰۰ لیتر در ثانیه از پساب فاضلاب بیرجند، مشکل کمبود آب معادن طلا و مس شهرستان خوسف و نهبندان حل میشود.

اشرفی با بیان اینکه هم اکنون نیاز آبی معادن مس و طلای دو شهرستان خوسف و نهبندان از چاه‌های آب زیر زمینی تأمین می‌شود افزود: این منابع پایدار نیستند و با توجه به فقر منابع آب‌های زیر زمینی در استان، باید با استفاده از پساب فاضلاب شهرستان بیرجند مشکل آب معادن خوسف و نهبندان حل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با اشاره به اینکه باید برای توسعه صنعت طلا و مس تلاش شود گفت: در ۵ معدن هیرد، شادان، قلعه زری، خونیک و گودکان بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه گذاری و برای هزار و پانصد نفر هم اشتغال ایجاد شده است.

اشرفی گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود و سرمایه گذاری انجام شده، پیش بینی میشود در طرح توسعه معادن طلا و مس خوسف و نهبندان چیزی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۴ هزار نفر اشتغال جدید ایجاد شد که یک تحول در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری برای این دو شهرستان بدنبال خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با تاکید بر برگزاری جلسات اندیشه ورز در خصوص معادن طلا و مس گفت: باید شهرک طلا فراوری طلا و ساخت زیورالات در استان ایجاد شود تا طلای خامی که از استان خارج میشود در خود استان فراوری شود.

مدیر کل صمت استان هم گفت: تلاش ما در حوزه معادن بر این است که واحد‌هایی که ایجاد میشود، چرخه بازگردانی آب در واحد‌ها ایجاد شود تا با این روش ۸۰ درصد آب مصرفی مجدد به چرخه تولید برگردد.

جرجانی پیش بینی کرد با ایجاد شرکت زیرساخت و سرمایه گذاری و کمک دولت، ظرف ۲۴ ماه آینده پساب فاضلاب بیرجند به معادن خوسف و نهبندان منتقل شود.

وی همچنین در خصوص مشکلات برق معادن استان هم گفت: با راه اندازی پست شاهکوه و پست ۴۰۰ هم تلاش میشود که مشکلات برق معادن حل شود.

در این جلسه سرمایه گذاران معادن طلا و مس هم دغدغه‌های خود را در خصوص مشکلات زیر ساختی از قبیل کمبود آب، مشکل برق و گاز و گازوئیل مطرح کردند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آب منطقه‌ای استان و اداره آب و فاصلاب استان ظرف مدت دو هفته برنامه ریزی لازم را برای چگونگی استفاده از پساب آب شهر بیرجند اعلام کنند و طی یک ماه آینده با برگزاری جلسه‌ای ویژه با حضور مدیران استانی در وزارت نیرو، مشکل تامین آب معادن طلا و مس خوسف و نهبندان برطرف شود.

به پاس قدردانی از تامین امنیت و آرامش صورت گرفت؛
تقدیر بانوان بیرجند از حافظان امنیت با اهدای گل/۴

جمعی از بانوان بیرجند با اهدای گل از حافظان امنیت در اغتشاشات اخیر تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، جمعی از بانوان بیرجندی در اقدامی خودجوش از تلاش های نیروهای انتظامی در راستای حفظ امنیت جامعه طی اغتشاشات اخیر قدردانی کردند.

 

در این حرکت خودجوش، بانوان با اهدای شاخه های گل از تلاش های مخلصانه و مجدانه نیروهای پلیس تجلیل و حمایت کردند. خانم علی آبادی یکی از این بانوان بیرجندی حاضر در این مراسم گفت: دشمنان این نظام به خیال باطل خود فکر می کردنند که مردم بخاطر وضعیت اقتصادی از دین خسته شده اند اما اینگونه نیست و مردم همواره نشان دادند که برای دفاع از دین و انقلاب خود تا پای جان ایستاده اند.

 

وی ضمن محکومیت اغتشاشات اخیر، ادامه داد: اقدامات حافظان امنیت و نیروهای پلیس برای برقراری امنیت و آرامش در جامعه جای قدردانی فراوان دارد و تقاضا داریم که با اخلاگران امنیت و افرادی که قانون جامعه را رعایت نمی کنند با قاطعیت برخورد شود.

 

خانم روستا یکی دیگر از بانوان بیرجندی که برای تقدیر از پلیس در خیابان آیت‌الله مدرس حضور یافته است، در گفتگو با خبرنگار شبستان ضمن ابراز تاسف از فوت مهسا امینی، گفت: اما تأسف‌بارتر استفاده ابزاری از فوت این مرحومه بود.

 

وی با اشاره به سناریوهای دشمن به بهانه فوت خانم امینی، عنوان کرد: اقداماتی که در دفاع از این مرحومه انجام شد جنس دیگری داشت و به این بهانه چشم دختر دانشجو را کور و یکی از دختران ورشکار را به شهادت رساندند.

 

این بانوی بیرجند ضمن محکومیت اقدامات غیر اجتماعی و امنیتی که به این بهانه توسط دشمن طراحی شده بود، افزود: مردم بصیر ایران اسلامی با جدا کردن صف خود از اغتشاشگران نشان دادند که این نیروهای معاند هیچ جایگاهی در بین مردم ندارند.

 

وی بیان کرد: امروز برای قدردانی از اقدامات مسئولان و نیروهای فراجا برای برخورد با اغتشاگران آمده ایم و خواستار سالم سازی و مدیریت فضای مجازی رها شده به عنوان کانون بحران هستیم.

 

سردار ناصر فرشید، فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی هم در حاشیه این آیین خودجوش مردمی گفت: پلیس با افراد آشوبگر و فتنه گری که آرامش و امنیت جامعه را تهدید می کنند برخورد قاطعانه ای انجام داد.

 

وی بر افزایش آگاهی و سواد رسانه ای جامعه در جنگ شناختی دشمن تأکید کرد و افزود: نیروهای فراجا جان خود را برای حفظ آرامش و امنیت ملت عزیز ایران در کف دست گذاشتند.

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی:

روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی گازرسانی شد

روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی گازرسانی شد

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گازرسانی شده است و ۱۰۰ روستای باقیمانده زیر ۲۰ خانوار نیز تا دهه فجر امسال از گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا رحمان محمودی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: در شاخص‌های کلان کشور باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازدار شوند اما در خراسان جنوبی نه تنها گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار به پایان رسیده که تعدادی زیادی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

وی تصریح کرد: بر این اساس پرونده گازرسانی به مجموعه روستاهای استان اعم از بالای ۲۰ خانوار و کمتر از این تعداد، در سال جاری بسته می‌شود.

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی با یادآوری آغاز گازرسانی به این استان از سال ۱۳۸۶ گفت: خراسان جنوبی تا پنج سال قبل جزو چهار استان کم‌برخوردار از گاز طبیعی در سطح کشور شامل کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بود.

وی افزود: بند «د» تبصره بودجه شامل این چهار استان شد و مبالغی برای گازرسانی به آنها اختصاص یافت که خراسان جنوبی با پیگیری مسوولان و دلسوزان از این فرصت به‌خوبی استفاده کرد و نهضت گازرسانی را آغاز کردیم.

محمودی بیان کرد: پهنه استان برای گازرسانی در قالب چند محور تقسیم‌بندی و به پیمانکاران متعدد واگذار شد لذا رکوردهای حتی ۶۰ سال کشور در این زمینه شکسته شد.

وی با اشاره به گازرسانی به ۶۳۴ روستا در یک سال اظهار داشت: همچنین در مدت یک سال هزار و ۱۱ واحد صنعتی و تولیدی از گاز برخوردار شدند که در سطح کشور رکوردار بودیم.

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: سرانه گازرسانی روستاها در دولت سیزدهم از ۱۲ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان افزایش یافت و سبب شد روستاهایی که قابلیت گازررسانی نداشت نیز در برنامه قرار گیرد.

وی افزود: در دولت سیزدهم با گازرسانی به ۳۰۲ روستا در استان طی سال ۱۴۰۰ بالاترین سهم گازرسانی روستایی به نام این شرکت ثبت شد.

محمودی با اعلام اینکه از سه سال قبل تمامی شهرهای استان خراسان جنوبی گازدار شده‌اند گفت: در حال حاضر هزار و ۷۶۶ روستا در خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

وی از بهینه‌سازی رایگان ۳۵۰ تا ۴۰۰ موتورخانه در این استان نیز خبر داد و افزود: برای گازرسانی داخلی منازل خانوارهای کم‌بضاعت و زیر پوشش کمیته امداد پنج میلیارد تومان از شرکت ملی گاز اختصاص یافت در حالی که لوله‌کشی داخل منازل در تعهد مالک است.

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون به هزار خانواده نیازمند استان در این زمینه کمک شده و برای افزایش اعتبار نیز در حال پیگیری هستیم.

وی ضمن تاکید به صرفه‌جویی و استفاده بهینه در مصرف گاز گفت: ناترازی گاز در کل کشور وجود دارد و در دولت‌های قبلی به این موضوع کمتر توجه شده است.

محمودی گفت: استخراج گاز، حفاری چاه و سایر اقدامات برعهده وزارت نفت و پالایش و انتقال توزیع گاز برعهده شرکت ملی گاز است لذا در زمینه تولید گاز نسبت به توزیع و گازرسانی مقداری عقب‌تر هستیم.

وی افزود: این موضوع سبب شده بهینه مصرف کردن یا محدود کردن صنایع بزرگ در برخی فصول مورد تاکید و توجه قرار گیرد که درخواست داریم به‌ویژه فصل زمستان صرفه‌جویی مدنظر قرار گیرد.

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: یارانه‌ها توسط شرکت ملی گاز تامین می‌شود لذا در زمینه وصول مطالبات درخواست داریم مشترکین همراهی و همکاری بیشتری داشته باشند.

روش‌های مصرف بهینه انرژی اطلاع‌رسانی شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم در این دیدار گفت: یکی از معایب ما انسان‌ها مصرف‌گرایی است که در آستانه فصل سرما لازم است شیوه‌های مصرف بهینه گاز به مردم اطلاع‌رسانی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: هر فرد یا جامعه‌ای محاسن و معایبی دارد که عیب ما مصرف زیاد در برخی امور مانند گاز است.

وی گفت: در این جهت همگان باید همکاری داشته باشند و ما نیز سعی می‌کنیم ضرورت مصرف بهینه گاز از طریق امور مساجد در بین مردم اطلاع‌رسانی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به گازرسانی به اکثر روستاهای استان افزود: بهترین انسان‌ها کسانی هستند که نفع بیشتری به مردم برسانند لذا لازم است که از تلاش‌های استاندار وقت خراسان جنوبی در سال ۸۶ و کمک به گازرسانی قدردانی کنیم.

وی با اشاره به روستاهایی که به‌تازگی گازرسانی شده‌اند بیان کرد: هر سال در سطح کشور شاهد مرگ‌های خاموش هستیم و در آستانه فصل سرد توصیه شود شیوه‌های بهره‌برداری از گاز استاندارد و ایمن باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: نظارت، آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه نحوه استفاده صحیح و ایمن از وسایل گازسوز هنوز جای کار دارد و باید آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی افزود: توسعه صنایع هم تا جایی که مخل به استفاده‌های عمومی از انرژی گاز یا مایع نباشد باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه نظارت صحیح نیز لازم است.

 

 

 

 

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران:

حاکمیت فرهنگ ایثار و شهادت راه رهایی از مشکلات است/۳

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حاکمیت فرهنگ ایثار و شهادت راه رهایی از مشکلات پیش‌رو است و با تحقق این هدف مهم بر همه بحران‌های داخلی و خارجی فائق خواهیم آمد.

به گزارش ایرنا طاهر موهبتی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی افزود: معجزه فرهنگ ایثار و شهادت را ما تجربه کردیم، اینکه دغدغه رهبر معظم انقلاب ترویج این فرهنگ است و مطالبه‌گری می‌کنند یعنی اینکه فاصله گرفته‌ایم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در رفع مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روز جامعه تاثیر مثبت دارد.

وی گفت: یکی از دستگاه‌هایی که باید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش اصلی را ایفا کند و مطالبه رهبر انقلاب بوده، بنیاد شهید و امور ایثارگران است که اگر بخواهیم این فرهنگ را محقق کنیم باید عالم عامل باشیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: امروز نسل جوان به عمل ما نگاه می‌کند و نمی‌توان افراد را به معروف هدایت اما خودمان معروف را ترک کنیم لذا اگر بخواهیم فطرت عالم را سیراب کنیم باید عالم عامل باشیم.

وی یادآور شد: در زمان جنگ ما خدامحور بودیم، حق‌الناس را رعایت می‌کردیم و در حوزه خدمت به مردم، خادمی را حل مشکلات مردم می‌دانستیم لذا درصدد حل مشکلات مردم بر می‌آمدیم و تعلق به دنیا نداشتیم.

موهبتی گفت: فضای حاکم بر جنگ به گفته حضرت امام خمینی (ره) نعمت بود زیرا انسان‌هایی را ساخت که در راه تداوم انقلاب می‌کوشند.

وی افزود: امیدواریم تفکر بسیجی و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه حاکمیت کامل پیدا کند و مردم در مقابل جریانات اخیر قاطع و بدون پیام مقام معظم رهبری حضور پیدا کردند اما بعضی گروه‌های مرجع امتحان خوبی پس ندادند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای شنیدن اعتراض مدنی مشکلی وجود ندارد اما منحرف کردن اعتراض به اغتشاش پذیرفتنی نیست زیرا از آن طرف کشور فرمان می‌گیرند.

وی گفت: در جریانات اخیر موضوع براندازی است و هرج و مرج که می‌آید، کیان ملت را به باد خواهد داد و موظفیم در مقابل این جریان بایستیم.

موهبتی اضافه کرد: در پایان هر دوره کاری آنچه به انسان آرامش می‌دهد و رضایت انسان را فراهم می‌کند، این است که رضایت قلبی از گذشته باشد و با خدمت به مردم میسر می‌شود.

وی گفت: مهم این است که در دوران خدمت گره از کاری گشوده‌ایم یا گره بر کاری داده‌ایم، آیا کار راه‌انداز بودیم یا کار برانداز بنابراین اگر کاری نمی‌توانیم انجام دهیم گره نباید بزنیم و در کار باید اخلاق داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: از حضرت علی (ع) پرسیدند چه کسی بیشترین منفعت را کسب می‌کند و ایشان گفتند “کسی که بیشتر به مردم خدمت کند” که اگر این خدمت در بنیاد شهید و ایثارگران باشد از درجه والایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: جامعه هدف ایثارگران از درجه بالایی برخوردارند زیرا در مکتب ایثار و شهادت تربیت شده‌اند و تک فهمی و بد فهمی است که بگوییم فقط با سلاح به مواجهه با دشمن پرداختیم بلکه جنگ با مردمی کردن و حاکمیت فرهنگ ایثار و شهادت موجب پیروزی شد و همان دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها بارها به آن اشاره کرده‌اند.

در این آیین با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان، خانواده شهدا و ایثارگران از خدمات پنج ساله حجت‌الاسلام تقی عزیزی تقدیر و ابوالفضل نوفرستی به عنوان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی معرفی شد.

 

مقابله با هجمه‌های دشمن به سلاح تفکر نیاز دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: امروز باید با استفاده از سلاح تفکر و بصیرت با هجمه‌های دشمن و ناهنجاری‌ها در داخل کشور مقابله کنیم.

سید محمدرضا طالبی افزود: روزی دانش‌آموز ۱۳ ساله برای دفاع از کشور و ناموس خود با نارنجک زیر تانک رفت و امروز آن تانک همین فضای مجازی و ماهواره‌ها است که از نوجوان و جوان انقلابی انتظار می‌رود که در مقابل این فضا با آگاهی و تفکر بایستند.

وی گفت: شهدا برای حفظ نظام، اسلام، انقلاب، ناموس و سرزمین رفتند و از جان خود گذشتند که این سرزمین و مردم بتوانند به حیات و پیشرفت ادامه دهند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شهدا و ایثارگران وظایف خود را انجام دادند اما وظیفه ما امروز برای تداوم نظام و انقلاب چیست؛ اهل شهید می‌توانند به تفکر، اندیشه و راه و ‌روش شهید عمل کنند و افرادی باشند که مسوولیتی دارند و پاسخگو هستند.

وی با اشاره به اینکه شهدا به ما راه و رسم زندگی و رسیدن به کمال را آموختند گفت: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس ما مشکلی برای حجاب و عفاف نداشتیم زیرا توصیه شهدا به مردم و ‌مسوولان این بود که با تفکر و ‌بصیرت جلوی ناهنجاری‌ها و ترویج فساد را بگیرید.

طالبی افزود: برای هر صندلی که مسوولیتی در آن قرار گرفته ده‌ها شهید خون دادند تا ما بر آن صندلی تکیه بزنیم و شاید در برخی جاها نسبت به مشکلات مردم کوتاهی شده که کوچکترین کوتاهی، ما را از شفاعت شهید خارج خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در اکثر وصیت‌نامه‌های شهدا از ولایتمداری صحبت شده و کمتر وصیت‌نامه‌ای داریم که اطاعت از ولایت در آن نیامده باشد لذا امروز باید نسبت به ولی زمان توجه بیشتری داشته باشیم.

در این آیین با حضور معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران از خدمات پنج ساله حجت‌الاسلام تقی عزیزی تقدیر و ابوالفضل نوفرستی به عنوان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی معرفی شد.

 

 

 

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی بیرجند خبر داد؛

۱۵ فوتی و ۱۹۴ مصدوم در حوادث مختلف شهری بیرجند

۱۵ فوتی و ۱۹۴ مصدوم در حوادث مختلف شهری بیرجند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: در یک سال گذشته ۱۵ فوتی و ۱۹۴ مصدوم در حوادث مختلف داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیاتی در نشست خبری به مناسبت هفتم مهر روز آتش نشانی و ایمنی بیان داشت: از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، ۱۱ کشته در حوادث داشته‌ایم.

وی افزود: تعداد فوتی‌های ناشی از وقوع حوادث در یک سال گذشته ۱۵ نفر با افزایش ۳۶.۳ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد مصدومان در حوادث از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰ نیز ۱۳۳ مورد بوده است، تصریح کرد: در یک سال گذشته مصدومان ناشی از وقوع حوادث ۱۹۴ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴۵.۸ درصد افزایش داشته است.

حیاتی با بیان اینکه تعداد نجات یافتگان در یک سال گذشته ۷۳۲ نفر با ۶.۱ درصد افزایش بوده است، ادامه داد: از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، ۵۴۸ حریق داشته‌ایم که در یک سال گذشته ۴۱۲ مورد بود و ۲۴.۸ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، ۸۴۴ حادثه داشته‌ایم که در یک سال گذشته ۹۲۱ مورد بوده و افزایش ۹.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه مجموع حریق و حوادث از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، هزار و ۳۹۲ مورد بوده است، ادامه داد: در یک سال گذشته مجموع حوادث و حریق هزار و۳۳۳ مورد با ۴.۲ درصد کاهش بوده است.

وی عنوان داشت: از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰ نیز هزار و ۲۳۲ حریق و حادثه در محدوده خدماتی بیرجند اتفاق افتاده که در یک سال گذشته هزار و ۱۹۵ مورد با سه درصد کاهش است.

حیاتی بیان داشت: از مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، ۱۶۰ مورد حریق و حادثه در خارج از محدوده خدماتی بیرجند اتفاق افتاده که در یک سال گذشته ۱۳۸ مورد با کاهش ۱۳.۷ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ وظیفه‌ای در قبال حوادث خارج از شهر جز با دستور مقام‌های ارشد استان نداریم اما با این وجود خدمات لازم را در حوادث خارج از محدوده خدماتی بیرجند ارائه می‌کنیم، گفت: خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، کل تماس‌ها با آتش نشانی ۳۲ هزار و۱۱۵ مورد بوده که از این تعداد هفت هزار و ۲۷۷ تماس واقعی داشته‌ایم، تصریح کرد: در یک سال گذشته هم کل تماس‌ها با آتش نشانی ۲۲ هزار و۳۰۲ مورد بوده که شش هزار و۳۷۵ مورد آن تماس واقعی و بقیه مزاحمت تلفنی بوده است.

حیاتی ادامه داد: از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، ۲۸ حریق یا حادثه عمدی، ۱۶۲ مورد غیر عمدی و ۲۲۱ مورد هم علت وقوع آن نامعلوم بود.

وی افزود: در یک سال گذشته ۲۰ حادثه یا حریق عمدی، ۶۸۶ مورد غیر عمدی و ۲۱۲ مورد هم علت انجام آن نا معلوم بوده است.

به گفته وی در حالی که از هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، زمان رسیدن به محل حادثه به طور میانگین سه دقیقه و شش ثانیه بوده است، این زمان در یک سال گذشته سه دقیقه و هفت ثانیه در حوادث داخل شهر است.

وی بیان داشت میانگین زمان رسیدن به محل حوادث خارج از شهر در حالی که هفت مهر ۱۳۹۹ تا هفت مهر ۱۴۰۰، ۱۱ دقیقه و ۲۲ ثانیه بوده در یک سال گذشته به ۹ دقیقه و۱۵ ثانیه کاهش یافته است.

 

توقیف ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ قاچاق در بیرجند/۴

توقیف ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ قاچاق در بیرجند

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون باری در این شهرستان ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: ماموران انتظامی “پاسگاه مرک” شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از این کامیون ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۶۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد که به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

 

مدیر کل زندان‌های خراسان جنوبی خبر داد؛

لبخند مهر بر لبان ۶۷۶ فرزند زندانی خراسان جنوبی/۲-۳

لبخند مهر بر لبان ۶۷۶ فرزند زندانی خراسان جنوبی

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی خراسان جنوبی گفت: مردم نوع دوست و خیرین با کمک‌های خود لبخند مهر بر لبان ۶۷۶ فرزند زندانی نیازمند نشاندند.

علی عبدی در گفتگو به خبرنگار مهر اظهار کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، پویش همدلی به همت مردم نوع دوست و خیرین برای کمک به دانش آموزان نیازمند اجرا شد.

وی افزود: یکی از مواردی که در انجمن حمایت از زندانیان بیرجند مورد توجه قرار گرفته است، کمک به دانش آموزان نیازمند و تحت پوشش است تا آنها بتوانند بدون دغدغه در مسیر علم و دانش قدم بردارند.

وی بیان داشت: در آستانه سال تحصیلی جاری و بازگشایی مدارس، برای بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت همه مردم، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای تأمین و تهیه نوشت افزار دانش آموزان زیرپوشش انجمن حمایت از زندانیان نیازمند طرحی با عنوان «پویش همدلی» از یکم شهریور آغاز و هم اکنون نیز ادامه دارد.

عبدی ادامه داد: دو میلیارد و بیست و هشت میلیون ریال کمک‌های جمع‌آوری شده بین ۶۷۶ دانش‌آموز که سرپرست آنها دوران محکومیت خود را می‌گذارند، توزیع شده است.

وی افزود: تمرکز فعالیت‌های انجمن حمایت از زندانیان بیرجند بر روی تأمین نوشت افزار، پوشاک، کیف، کفش و کمک‌های نقدی است.

حمایت از عناب کاران خراسان جنوبی با اولین خرید توافقی عناب/۲-۳

امسال برای نخستین بار خرید توافقی عناب در خراسان جنوبی برای حمایت از عنابکاران استان اجرایی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: یکی از برنامه‌های حمایتی ازخرید توافقی عناب برای نخستین بار کشاورزان استان خرید توافقی محصولات کشاورزی است که امسال برای نخستین بار خرید توافقی عناب انجام می‌شود.

جعفری افزود: کد بورسی محصول عناب به همت صندوق حمایت از بخش کشاورزی دریافت شده و انبار بورسی نیز در خوسف در نظر گرفته شده است که امیدواریم بورس عناب فعال شود.

وی گفت: خرید توافقی از ابتدای فصل برداشت عناب در استان آغاز شد که هر کیلوگرم عناب تازه از ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان بسته به مرغوبیت محصول از کشاورزان خریداری شد .

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در این خرید که برای اولین بار در استان فعال شد ۸ تن عناب تازه از کشاورزان توسط شرکت تعاونی مالک اشتر خوسف خریداری و مبالغ آن به کشاورزان پرداخت شد.

 

جعفری گفت: اکنون نیز که تمام محصول عناب استان برداشت شده، محصول خشک عناب هم کیلویی از ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان توسط دو شرکت مالک اشتر خوسف و اتحادیه تعاونی های سربیشه خریداری می شود.

عمده محصول عناب خراسان جنوبی در دو شهرستان سربیشه و خوسف تولید می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه قیمت فعلی عناب با قیمت ورودی نهاده‌ها همخوانی ندارد گفت: بازاریابی و بازاررسانی محصول از اهمیت زیادی برخوردار است که باید حتما مورد توجه واقع شود.

وی افزود: آنچه امروز در برنامه‌های مختلف پیگیر آن هستیم، این است که سه هدف افزایش بهره‌وری، بازاریابی و فرآوری را دنبال کرده و به آن برسیم.

عملیات اجرایی کارخانه بسته‌بندی و فرآوری خشکبار (عناب) سیوناب نیز شهریور امسال در روستای سیوجان آغاز شد که مورد استقبال اهالی این منطقه و کشاورزان قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین بر ایجاد شهرک تخصصی عناب در روستای سیوجان تاکید کرد و برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تحقق این برنامه مهم از حوزه‌های متعدد قول مساعد داد.

 

 

 

 

فراهم شدن امکان ثبت نام برای جاماندگان طرح نهضت ملی مسکن

/۲-۳

امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای جاماندگان مرحله اول، فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای تمامی شهر‌های استان خراسان جنوبی فراهم شده است.

داعی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.it برای ثبت‌نام اقدام کنند.

 

  • وی گفت: در مجموع ۷۳ هزار و ۸۱۴ نفر در خراسان جنوبی در مرحله اول برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ۵۵ هزار و ۶۶۳ نفر حائز شرایط شدند و از این تعداد تاکنون ۳۲ هزار و ۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: ۱۷ هزار و ۳۲۰ نفر از افراد تأیید شده، تا کنون افتتاح حساب کرده اند که ۶ هزار و ۵۶۴ نفر در نوبت تخصیص زمین هستند.

داعی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۸۹۱ نفر متقاضی دارای آورده بالای ۴۰ میلیون تومان در مرحله تخصیص و افتتاح حساب هستند گفت: در مجموع ۷۲ هزار و ۵۹۵ نفر از مجموع ثبت نام شدگان مرحله اول، تعیین تکلیف شده‌اند.

وی با اشاره به تأمین ۳۰ هزار و ۸۸۹ قطعه زمین در نهضت ملی مسکن استان تا کنون افزود: ساخت سه هزار و ۴۰۳ واحد آغاز شده و ۱۵ هزار و ۹۰۵ نفر قرارداد‌های ساخت خود چه به صورت قرار داد با سازنده و چه مشارکت مدنی بسته اند و ۳ هزار و ۸۱۹ واحد موفق به اخذ پروانه ساختمانی شده اند.

همچنین ۶ هزار و ۳۸۲ واحد در مرحله فونداسیون، ۲ هزار و ۷۲۰ واحد در مرحله اسکلت و سقف، ۸۰۸ واحد دارای سفت کاری، ۳۵۵ واحد دارای نازک کاری و ۲۲۰ واحد در مرحله پایانی است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: از مجموع متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند ۵ هزار و ۳۷۵ نفر مرد مجرد ۲۳ تا ۴۵ سال، ۳ هزار و ۹۸ نفر زن مجرد بالای ۳۵ سال، ۱۴۸ نفر مرد مجرد بالای ۴۵ سال و هزار و ۶۸۷ نفر مشمول قانون جوانی جمعیت متقاضیان دارای سه فرزند به بالا هستند.

 

 

 

شناسایی ۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا/۲

در شبانه روز گذشته ۴ بیمار کرونایی در استان شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۴۶ تست ملکولی انجام شده در استان ۴ مورد مثبت جدید شناسایی شد.
شریف زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بیرجند، دو مورد از قاین و یک مورد از نهبندان بود.
وی گفت: هم اکنون ۲۰ بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان بستری اند که از این تعداد ۹ مورد بیماران کرونا مثبت هستند.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان همچنین گفت:۳ نفر از بیماران کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند و در ۲۴ ساعت گذشته هم مورد فوتی گزارش نشد و تعداد فوت شدگان همان هزار و ۴۷۹ نفر است.

 

 

 

 

بارش‌های پاییز در خراسان جنوبی کمتر از نرمال است/۲-۳

بارش‌های پاییز در خراسان جنوبی کمتر از نرمال است

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به آخرین بررسی صورت گرفته در این استان شاهد بارندگی دیررس و کمتر از نرمال در فصل پاییز خواهیم بود.

جواد نخعی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به نتایج حاصل از پیش‌یابی اقلیمی از نیمه آبان تا نیمه آذر بارش باران در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و درمیان ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر کمتر از نرمال خواهد بود.

وی گفت: طبق این پیش‌بینی شهرستان طبس وضعیت نرمال و سایر شهرستان‌ها پنج تا ۱۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال بارندگی خواهند داشت.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: میانگین بارندگی نرمال فصل پاییز در خراسان جنوبی ۱۹.۶ میلیمتر است.

وی اظهار داشت: به لحاظ دمایی نیز تا نیمه آبان شاهد وضعیت نرمال در منطقه خواهیم بود.

 

 

 

نیم نگاهی به قدیمی ترین موقوفات خراسان جنوبی/۷

وقف در خراسان جنوبی با توجه به سبقه دینی و فرهنگی مردمان این دیار از قدمت طولانی برخوردار است به طوری که بر اساس اسناد و مدارک نام میرزا حبیب الله در فردوس از پنج قرن پیش تاکنون با موقوفه مدرسه حبیبیه زنده مانده است و این موقوفه از قدیمی ترین وقف های

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ وقف در خراسان جنوبی با توجه به سبقه دینی و فرهنگی مردمان این دیار از قدمت طولانی برخوردار است به طوری که بر اساس اسناد و مدارک، نام میرزا حبیب الله در فردوس از پنج قرن پیش تاکنون با موقوفه مدرسه حبیبیه زنده مانده است و این موقوفه از قدیمی ترین وقف های خراسان جنوبی به شمار می رود.

 

وقف از باسابقه ترین میراث ارزشمند اسلامی است که از صدر اسلام تاکنون در همه جوامع مسلمان به شدت مورد توجه بوده و به رغم همه فراز و نشیب ها، حوادث، دگرگونی ها و تلاطم هایی که بشر در عمر طولانی خود با آنها دست به گریبان بوده، دستاوردها و آثار بسیار ارزشمند و مؤثری در زمینه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … برجای گذاشته است و همچنان می تواند به عنوان یکی از مؤثرترین حکم الهی در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جوامع اسلامی مطرح باشد.

 

در فاصله سال‌های آشفته میان انقراض سلسله صفوی تا استقرار قاجاریه، بسیاری از املاک یا به تصرف حکومت درآمد و یا به املاک شخصی مبدل شد. کریم‌خان زند، برای رونق بخشیدن وقف قدم‌هایی برداشت و در شیراز آثاری برجای گذاشت. موقوفاتی هم برای آن‌ها در نظر گرفت؛ و وزیری برای احیای اوقاف تعیین کرد.

 

پس از پیروزی انقلاب مشروطه و روی کار آمدن نخستین کابینه، به ریاست وزرایی، میرزا نصرالله‌خان مشیرالدوله، با هشت وزارت‌خانه تشکیل شد و اداره اوقاف در زیرمجموعه ادارات تابعه وزارت علوم جای گرفت.

 

وجود میراث‌های با ارزش تاریخی و فرهنگی، نشان از تاریخی کهن و باارزش در خراسان جنوبی دارد و موقوفات نیز دلیلی بر غنای فرهنگی مردمان این دیار است. بر اساس آنچه تاریخ نگاشته شده، موقوفه میرزا حبیب الله ابن علاه الدین تونی از قدیمی ترین موقوفات خراسان جنوبی در شهرستان فردوس است. به گفته رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس این وقف در سال ۹۱۱ هجری قمری به ثبت رسیده است.

 

محمدرضا حاجتی اظهار داشت: این موقوفه با نام مدرسه حبیبیه مشهور است و اکنون ۸ واحد تجاری، ۵۹ واحد مسکونی و ۱۲۹ رقبه زراعی دارد که نیت این موقوفه صرف مدرسه علمیه و هزینه های روزانه مسجد است.

 

دیگر موقوفه قدیمی در شهرستان خضری واقع شده که با نام موقوفه امیر رفیع الدین حسین شناخته شده است. آن طوری که رییس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه در شهرستان خضری دشت بیاض می‌گوید: این موقوفه در سال ۹۲۰ هجری قمری وقف شده است. محمد حسن زاده تعداد رقبات این موقوفه را ۳۱ رقبه زارعی و هفت واحد مسکونی برشمرد.

 

وی افزود: بر اساس نیت واقف آنچه از رقبات به عنوان درآمد حاصل شده صرف تعمیر بازسازی مجسد جامع قدیم دشت بیاض، اطعام فقرا در عیدین، هزینه های فرش و روشنایی مسجد جامع می شود.

 

مدرسه جعفریه قدیمی ترین وقف قاینات

اما قدیمی ترین وقف در شهرستان قاینات به نام مدرسه جعفریه به ثبت رسیده است که تاریخ وقف آن به سال ۱۱۳۷ هجری قمری برمی گردد. رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قاینات در این خصوص گفت: موقوفه جعفریه هم اکنون شامل پنج واحد تجاری، ۱۲۱ رقبه زارعی و ۴۳ واحد مسکونی است.

حجت الاسلام علی رمضان پور عنوان کرد: بر اساس نیت واقف درآمد حاصل از رقبات صرف طلاب و محصلان حوزه علمیه می شود.

 

لطفعلی خان قدیمی ترین واقف طبس
قدیمی ترین موقوفه شهرستان طبس هم به نام حاج لطفعلی خان نادمی در سال ۱۱۵۳ هجری قمری به ثبت رسیده است. به گفته رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس این وقف شامل ۱۰ رقبه مسکونی، ۲ رقبه مزروعی و یک رقبه آموزشی است.

آنطور که علی امینی نسب در معرفی بیشتر این موقوفه گفته است، حاج لطفعلی خان نادمی در حدود ۳۰۰ سال پیش این مالش را برای اطعام در ماه مبارک رمضان، اطعام فقره و مساکین با خرما یا نان در شب جمعه وقف کرده است.

 

موقوفه امیرحسنخانی با ۳۰۰ رقبه در بشرویه
قدیمی ترین موقوفه شهرستان بشرویه نیز به نام امیرحسنخانی ثبت شده است که قدمت آن به سال ۱۲۱۸ هجری قمری می رسد. رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه در خصوص رقبات این موقوفه گفت: ۲۵ واحد تجاری، ۲۰۵ رقبه زارعی و ۷۳ واحد مسکونی از رقبات موقوفه امیرحسنخانی در شهرستان بشرویه است.

 

حمود قیصری یادآور شد: این موقوفه نیات متعدد از جمله خیرات و مبرات و تعزیه داری و افطاری دارد.

 

زینت نساء خانم، قدیمی ترین واقف زن 
زینت نساء خانم دختر حاجی میرنجف خان، بانوی واقفی است که در سال ۱۲۲۳ هجری قمری مقداری آب از قنات خالق آباد نهبندان را وقف کرده است. رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهبندان این موقوفه را از قدیمی ترین وقف های شهرستان دانست و گفت: یک رقبه به مقدار ۲۳ خابیه آب از قنات خالق آباد نهبندان توسط این بانو وقف شده است.

اسماعیل سلطان دوست ادامه داد: نیت موقوفه نیز تعزیه برای امام حسین (ع) است لذا همه ساله در دهه عاشورا طبق نیت واقف درآمد حاصل از موقوفه برای خرج در تعزیه هزینه می شود.

وی یادآور شد: بانوان نقش مهمی در موقوفات شهرستان نهبندان دارند طوری که شاخص ترین موقوفه نهبندان نیز به نام حسنیه خانم خزیمه ثبت است.

موقوفه ای با هفت نیت در سربیشه
اما قدیمی ترین و شاخص ترین موقوفه شهرستان سربیشه به نام امیر اسماعیل خان و امیر محمد ابراهیم است که در ۳۰ بهمن ۱۲۸۹ هجری شمسی به ثبت رسیده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه با اشاره به وجود ۳۱ رقبه کشاورزی از این موقوفه گفت: درآمدهای این موقوفه بر اساس نیات واقف هزینه می شود.

حسن عطایی تصریح کرد: واقفان هفت نوع نیت بر این وقف داشته اند که شامل کمک به سادات، کمک به ایتام فقیر، کمک به دارو و درمان بیماران بی بضاعت، فعالیت های قرآنی، کمک حقوق برای مدرسین قرآن و عزاداری ۱۴ معصوم و ولادت ائمه اطهار می شود.

وی یادآور شد: این موقوفه جزو موقوفات شاخص شهرستان نیز محسوب شده که با توجه به اقداماتی در راستای بهره وری بیشتر از موقوفات همه ساله بر اساس نیت درآمد آن هزینه می شود.

موقوفه عرب زنگویی سرایان با ۲۶ نیت
امیر حسن خانی عرب زنگویی نیز شخصی است که قدمی ترین و شاخص ترین موقوفه شهرستان سرایان به نام او ثبت شده است. به گفته رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سرایان این موقوفه در سال ۱۲۳۴ هجری قمری به ثبت رسیده و اکنون ۱۷ رقبه تجاری، ۴۲ رقبه زراعی و ۳۶۹ واحد مسکونی دارد.

سعید وکیل زاده با اشاره به اینکه ۲۶ نوع نیت برای این موقوفه در نظر گرفته شده که مهمترین آن تعزیه داری برای سیدالشهدا است، ادامه داد: کمک به فقرا، هزینه های عمومی و طلاب نیز از دیگر نیات مهم این موقوفه است.

 

امیر علم خان پرچم دار وقف در زیرکوه
در شهرستان زیرکوه نیز قدیمی ترین وقف توسط امیرعلم خان حشمت الملک ثبت شده است و به نام موقوفه امیر علم خان مشهور است. به گفته رییس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان زیرکوه این موقوفه در سال ۱۲۷۸ هجری قمری به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام اسماعیل مختاری افزود: این موقوفه ۶۶ رقبه زراعی دارد که برای فقرای محل وقف شده است.

 

یک طاس آب قدیمی ترین وقف خوسف
کربلایی محمد نیز در شهرستان خوسف قدیمی ترین وقف را به نام خود ثبت کرده است که قدمت آن به سال ۱۰۲۲ هجری قمری بر می گردد. آن‌طور که رییس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف گفته یک طاس آب و اراضی از رقبات این موقوفه به شمار می رود.

حجت الاسلام محمد الهی در خصوص نوع نیت این موقوفه قدیمی خوسف اظهار داشت: رد مظالم، ختم و قرائت قرآن، قربانی کردن گوسفند، تعزیه داری، زیارت عتبات و خیرات و مبرات از نیات این موقوفه است.

 

 

 

 

 

توزیع ۵۱۰ بسته تحصیلی از محل نیات موقوفات خراسان جنوبی/۲-۳

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ۵۱۰ بسته تحصیلی به ارزش ۱۵۳ میلیون تومان از محل نیات موقوفات بین دانش آموزان نیازمند خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح «مهر تحصیلی» توزیع شد.

حجت الاسلام حسین رحیمی افزود: طرح «مهر تحصیلی» هر سال در راستای سیاست حمایتی سازمان اوقاف و امورخیریه برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید اجرا می شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۱۰ بسته مهر تحصیلی در استان توزیع شد، افزود: این بسته ها جهت توزیع بین دانش آموزان نیازمند استان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید با اعتباری بالغ بر یکصد و ۵۳ میلیون تومان تهیه شده بود.

وی در ادامه بیان کرد: بسته های «مهر تحصیلی» شامل کیف، دفتر، مداد، مدادرنگی و سایر نوشت‌افزارهای مورد نیاز دانش آموزان بوده است که از طریق نیات موقوفات تهیه و توزیع شدند.

حجت الاسلام رحیمی در خصوص تعداد موقوفات مرتبط با کمک به دانش آموزان نیازمند گفت: در خراسان جنوبی ۱۰ موقوفه با نیت کمک به دانش آموزان نیازمند تاکنون به ثبت رسیده است و نظارت بر نحوه اجرای صحیح نیات واقفان از مهمترین رسالت‌های اوقاف و امورخیریه است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان عنوان داشت: دهه وقف، فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ نوع‌دوستی و نیکوکاری است تا این احسان ماندگار را به عنوان بهترین راه برای نیل به آرامش دنیوی و اخروی خود انتخاب کنیم.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
مصرف بهینه انرژی های نو از طریق مساجد فرهنگ سازی شود
آیت الله عبادی با نکوهش مصرف زیاد گاز گفت: ضرورت مصرف بهینه گاز از طریق امور مساجد در بین مردم اطلاع رسانی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت الله سیدعلیرضا عبادی صبح امروز چهارشنبه (۶ مهر) در دیدار با سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به گازرسانی به روستا، اظهار کرد: بهترین مردم کسانی هستند که نفع بیشتری به آنان برساند و همین جا لازم است که آقای مرتضوی یکی از استانداران قبلی استان برای کمک به گازرسانی به خراسان جنوبی قدردانی کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با نکوهش مصرف زیاد گاز، بیان کرد: در این جهت باید همه همکاری کنیم و سعی می شود ضرورت مصرف بهینه گاز از طریق امور مساجد در بین مردم اطلاع رسانی شود.

 

وی با تأکید بر اینکه شیوه های بهره برداری صحیح از گاز باید استاندارد باشد تا شاهد مرگ های خاموش نباشیم، تصریح کرد: نظارت و اطلاع رسانی در زمینه نحوه استفاده صحیح و ایمن از وسایل گازسوز هنوز هم جای کار دارد و باید آموزش های لازم ارائه شود.

 

آیت الله عبادی افزود: توسعه صنایع هم تا جای که مخلل استفاده های عمومی از انرژی گاز نباشد باید مورد توجه قرار گیرد البته نظارت بر این مسئله نیز لازم است.

 

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی:
پرونده گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی امسال بسته می‌شود
محمودی گفت: تا دهه فجر امسال ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند و پرونده گازرسانی به روستاهای فاقد گاز در خراسان جنوبی بسته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، رحمان محمودی صبح امروز چهارشنبه (۶ مهر) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: خراسان جنوبی تا چهار سال قبل جزو چهار استان کم برخودار از نعمت گاز بود که اعتباری برای گازرسانی به این استان ها اختصاص یافت و نهضت گازرسانی را آغاز کردیم.

 

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به گازرسانی به ۶۳۴ روستا و هزار و ۱۱ صنعت در طی یکسال، ادامه داد: در دولت سیزدهم با گازرسانی به ۳۰۲ روستا در خراسان جنوبی طی سال ۱۴۰۰ بالاترین سهم گازرسانی روستایی به نام این شرکت ثبت شد.

 

وی با اعلام اینکه از سه سال قبل تمامی شهرهای استان گازدار شده‌اند، تصریح کرد: همچنین در حال حاضر یکهزار و ۷۶۶ روستا در خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

 

محمودی با بیان اینکه امسال ۱۰۰ روستای باقی مانده زیر ۲۰ خانوار تا دهه فجر گازرسانی می شود، گفت: پرونده گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی در سال جاری بسته می‌شود.

 

سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی از بهینه سازی رایگان ۳۰۰ تا ۴۰۰ موتورخانه در سطح استان خبر داد و افزود: گازرسانی داخلی منازل خانوارهای کم بضاعت تحت پوشش کمیته امداد در حال انجام است.

 

 

 

 

 

 

در قالب طرح شهید سلیمانی صورت می‌گیرد

احداث ۳۰ فضای ورزشی در مدارس خراسان جنوبی/۷

۳۰ فضای ورزشی در قالب طرح شهید سلیمانی در مدارس خراسان جنوبی احداث می‌شود.

 

گلدانی مقدم معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی در مدارس استان گفت: مقرر شده است تا در این طرح، ۱۲ زمین فوتبال ساحلی و ۱۲ چمن مصنوعی در مدارس استان به بهره برداری برسد.

او افزود: علاوه بر این‌ها ۶ سالن ورزشی به متراژ هر کدام ۶۰۰ متر مربع نیز پیش بینی شده است.

گلدانی مقدم با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی به منظور ایجاد فضای ورزشی در سطح مدارس اجرا می‌شود، بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، امیدواریم تا ۱۳ آبان امسال، زمین‌های فوتبال ساحلی و چمن‌های مصنوعی را به بهره برداری برسانیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: هزینه ساخت هر سالن ورزشی حدود ۶ میلیارد تومان است که قرار است به صورت مشارکتی با وزارت آموزش و پرورش این اعتبار تأمین شود و تاکنون برای هر سالن یک میلیارد تومان از سوی وزارتخانه اختصاص یافته است.

او در خصوص میانگین سرانه ورزشی دانش آموزان در مدارس استان گفت: هر دانش آموز در خراسان جنوبی به طور میانگین ۳۹ سانتی متر مربع فضای ورزشی را در اختیار دارد.

گلدانی مقدم میانگین سرانه ورزشی در کشور را ۳۰ سانتی متر مربع به ازای هر دانش آموز عنوان کرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*