گزارش/ اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

سال آبی جدید با کاهش بارش و افزایش مصرف شروع شد

سال آبی جدید با کاهش بارش و افزایش مصرف شروع شد

تهران- ایرنا- سال آبی جدید (اول مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در حالی شروع شد که بارش‌های چندان مناسبی در کشور شاهد نیستیم؛ اما میزان مصرف آب به‌خصوص در کلان‌شهر تهران به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سال آبی جدید در هر سال از ابتدای مهر آن سال آغاز شده و تا آخر شهریور سال بعد ادامه دارد. وضعیت بارشی این بازه زمانی مشخص می‌کند که سال آبی پربارشی بوده یا بارش‌ها کاهش داشته است.

پرونده سال آبی ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در حالی بسته شد که بارش‌های آن با کاهش حدود ۲۴ درصدی نسبت به دوره بلندمدت همراه شده و یک سال کم‌بارش دیگر برای ایران رقم زد.

آن‌طور که آمارهای تازه استخراج شده نشان می‌دهد سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱) سال کم‌بارشی را برای کشورمان رقم زد و سبب استمرار سال‌های خشک در کشور شد.

بر اساس آمارهای مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ که سال آبی آغاز شد تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸۰.۴ میلیمتر بارش در کشور رخ‌داده است.

این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۷.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده، ۲۳.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

بررسی آمارهای از ابتدای فصل تابستان در سال آبی مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که در این فصل میزان بارش‌ها به رقم ۱۹.۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با دوره بلندمدت که میزان بارش‌ها ۱۱.۵ میلیمتر بوده با رشد ۷۱.۳ میلیمتری همراه شده است.

سال آبی جدید با کاهش بارش و افزایش مصرف شروع شد

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب روز ۲۰ شهریورماه امسال در باره وضعیت منابع آبی و بارش‌های کشور گفت: امسال هم مانند سال گذشته خشکسالی تداوم دارد و همین امر سبب  شده با کاهش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها روبرو شویم.

وی  افزود: بارندگی‌های امسال باوجودآنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب  گفت: ۳۰ درصد رشد بارندگی تنها ۵ درصد حجم ورودی به سدها را افزایش داده است.

قاسم‌زاده  ادامه داد: اکنون سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند درحالی‌که می‌بایست ۵۰درصد پرشدگی داشته باشند که این کاهش ناشی از شرایط خشکسالی است.

درحالی‌که انتظار می‌رفت با شروع فصل پاییز از حجم بالای مصرف آب در تهران کاسته شود، اما به‌عنوان نمونه میزان مصرف آب در روز یکم مهرماه معادل سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون لیتر بوده و در باقی روزهای هفته اول مهرماه نیز تغییری نداشته است.

این حجم مصرف آب با میزان مصرف آب در روزهای اوج مصرف در تابستان گذشته تفاوتی ندارد و میزان مصرف آب در تهران در شرایطی همچنان بالاست که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی استان تهران میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد.

همچنین میزان بارش‌های استان تهران در مقایسه با متوسط بلندمدت با کاهش ۲۶ درصدی روبرو بوده است.

اکنون میزان ورودی آب به مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو است و در آستانه فصل پاییز و شروع سال آبی جدید با ۴۱۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی و کسری ۸۹ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته وارد سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ می‌شویم. در چنین شرایطی در کنار همه اقدام‌های فنی و مهندسی برای تأمین آب توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تنها مشارکت همدلانه شهروندان و رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف است که تداوم تأمین پایدار آب شرب پایتخت را تضمین می‌کند.

آن‌طور که مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرده در هفته منتهی به ۱۵ مهرماه حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور روند بارش‌های متفاوتی را تجربه خواهند کرد به‌طوری‌که  در ۵ حوضه آبریز بارش خواهیم داشت و یک حوضه هم بدون بارش خواهند بود.

براین‌اساس حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۵ مهر بیشینه بارش ۲۸.۴میلیمتری و متوسط محدودهٔ۲.۵ میلیمتری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور خواهد بود.

در هفته منتهی به ۱۵ مهر حوضه‌ آبریز فلات مرکزی هم بیشینه بارش ۳ میلیمتری و متوسط محدوده صفر میلیمتری را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه  هم در هفته منتهی به ۱۵ مهر بیشینه بارش ۸ دهم میلیمتری و متوسط محدوده صفر میلیمتری خواهد داشت.

در هفته منتهی به ۱۵ مهر حوضه‌های  قره قوم بیشینه بارش ۲ دهم میلیمتری بدون متوسط محدوده خواهد داشت.

حوضه‌ آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به ۱۵ مهرماه بیشینه بارش ۲ دهم میلیمتری بدون متوسط محدوده خواهد داشت.

حوضه آبریز مرزی شرق   تنها حوضه آبریز درجه یک  بدون بارش کشور در هفته  منتهی به ۱۵ مهراست.

همچنین، از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌۲ نیز ۱۴ حوضه‌  قطره‌ای باران نخواهند داشت

مجری سابق صدا و سیما بازداشت شد

در پی اعلام جرم علیه برخی از سلبریتی‌ها به جهت تشویق به اغتشاش و هم‌صدایی با دشمن، محمود شهریاری مجری سابق صدا و سیما با صدور دستور قضائی ساعتی پیش بازداشت شد.

 مجری سابق صدا و سیما بازداشت شد به گزارش مهر، محمود شهریاری با صدور دستور قضائی به جهت تشویق به اغتشاش و هم‌صدایی با اغتشاشگران روز گذشته بازداشت شد.

در پی اعلام جرم علیه برخی از سلبریتی‌ها به جهت تشویق به اغتشاش و هم‌صدایی با دشمن، محمود شهریاری مجری سابق صدا و سیما با صدور دستور قضائی ساعتی پیش بازداشت شد.

پیش از این خبرگزاری ها، از اعلام جرم مدعی‌العموم علیه برخی از سلبریتی‌ها از جمله برخی بازیگران و مجری‌های سابق صدا و سیما خبر داده بود. پیگیری‌های خبرنگاران حاکی از این است که دستور جلب یکی دیگر از بازیگران که در جریان اغتشاشات اخیر با دشمن هم‌صدایی می‌کرده، صادر شده است.

 

 

 

فائزه هاشمی بازداشت شد

فائزه هاشمی رفسنجانی به‌دلیل حضور در آشوب‌های خیابانی و تحریک به اغتشاش توسط یکی از نهاد‌های امنیتی بازداشت شده است.

 فائزه هاشمی بازداشت شد

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، فائزه هاشمی رفسنجانی به‌دلیل حضور در آشوب‌های خیابانی و تحریک به اغتشاش توسط یکی از نهاد‌های امنیتی بازداشت شده است.

پیش از این، مالک شریعتی عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفته بود، «فائزه هاشمی به دلیل محکومیت‌ها و اظهارنظر نهاد‌های امنیتی که اقداماتی علیه مصالح کشور و تبلیغات علیه نظام داشته، اجازه فعالیت حزبی را هم ندارد و به او نیز اعلام هم شده است».

در همین حال، خبرگزاری تسنیم گزارش داد: “شنیده ها حاکی است، فائزه هاشمی به دلیل تحریک اغتشاشگران به اعتراضات خیابانی در منطقه شرق تهران، توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شده است. این در حالی است که این تحریک‌‌ها در کشاندن معدود اغتشاشگران هم به خبایان‌ها ناکام بوده است.”

 

 

«الهه محمدی» خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» بازداشت شد

کانال تلگرامی روزنامه هم‌میهن نوشت: الهه محمدی پس از احضار تلفنی به سوی محل بازجویی در حال حرکت بود که در  مسیر بازداشت شد. وکیل او در حال پیگیری ماجراست و اخبار تکمیلی متعاقبا از طریق روزنامه منتشر خواهد شد.

 

 

 

مجلس آماده همکاری با دولت برای ایجاد بستر اعتراضات قانونی‌ است

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با استقبال از اظهارات رئیس جمهوری درباره لزوم نظام‌مند کردن طرح پیشنهادها، انتقادات و احیاناً اعتراضات و همچنین اصلاح برخی قوانین و روندها گفت: مجلس شورای اسلامی در اجرای وظیفه قانون‌گذاری خود آمادگی دارد که لوایح دولت را در این زمینه با اولویت در روند قانون‌گذاری قرار دهد و در قالب قانون جهت اجرا به دولت تقدیم کند.

محمدتقی نقدعلی با اشاره به بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیون شامگاه ششم مهر اظهار کرد: ریاست محترم جمهوری در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی خود با مردم، مطالب ارزنده‌ای پیرامون نتایج سفر به نیویورک و همچنین مباحث مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و اقدامات انجام شده از سوی دولت و همچنین اتفاقات اخیر در کشور داشتند.

وی با بیان اینکه «مشخصاً آنچه رئیس جمهوری در مورد نظام‌مند کردن و ایجاد بستر طرح پیشنهادها، انتقادات و احیاناً اعتراضات مطرح کردند، موضوع قابل توجه و قابل تاملی است»، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در اجرای وظیفه قانون‌گذاری خود هر لایحه‌ای را که دولت لازم بداند، در اجرای اصول قانون اساسی که اظهار نظر ملت و انعکاس آن به حاکمان و همچنین طرح مطالبه از حاکمان را حقی مسلم می‌داند، تهیه و تنظیم کند، آمادگی دارد آن لایحه را با اولویت در روند قانون‌گذاری قرار دهد و در قالب قانون جهت اجرا به دولت تقدیم کند.

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین درباره نقش مجلس در خصوص اصلاح قوانین و مقرراتی نظیر روند مربوط به حجاب، عفاف و گشت ارشاد اظهار کرد: روندها و راه‌های کوتاه‌تری وجود دارد تا بدون آنکه حساسیت‌های خاصی ایجاد یا اسبابی برای بازی دشمنان فراهم شود، بسیاری از قوانین و احکام قانونی و شرعی شکل اجرایی به خود بگیرند؛ به نظر می‌رسد تغییر رویه‌هایی هم که در کلام رئیس جمهوری بود، ناظر بر روش‌های اجرای قانون است.

 

 

 

جوانان ایران نمی‌دانند با چه کسی باید درد دل کنند/ مردم نیازمند سخن نو و بیان مشکلات هستند

روزنامه اطلاعات نوشت: مردم نیازمند سخن نو و بیان مشکلات برای یافتن راه حل هستند. یک گروه ویژه در پس رسانه ملی و مجازی، و دیگر مجاری عمومی برای ابراز نظر و بیان و نقد نشسته‌اند و به جای تسهیم و تسهیل فرصت گفت‌وگو و نقد سازنده، گاهی با ادبیات فرسوده و بی نسبت با اندیشه و عواطف نسل های اخیر هر چه می‌خواهند می‌گویند و ابایی ندارند که دربرابر هر فرد منتقد و متفاوتی نیز اتهام و کیقرخواست و تکفیر به میان آورند.اینها به جای حل مشکل و رفع موانع در راه توسعه و پیشرفت، تضاد و تناقض را در خیابان و سیاست و میدان می‌افزایند.این وضع همان دور باطل است که دارد توش و توان، و فرصت و زمان را از مردم و میهن ما می‌گیرد و آشتی و همدلی را به مخاطره می‌اندازد. ‏جامعه سال هاست نیازمند امید و سخن نو و ابداع و مهر و ابتکار است.جوانان ایران نمی‌دانند با چه کسی باید درد دل کنند و در کجا و چگونه از خلأهای زندگی و آینده‌شان سخن بگویند. اگر فقط فاصله میان ارزش پول ملی و یک متر مسکن و یا یک خودروی بی کیفیت را بسنجیم، آنگاه به بسیاری پرسش ها و سخنها که در دل و روح این جوانان موج می‌زند و پاسخی نمی‌گیرد، پی خواهیم برد.

 

روزنامه سازندگی: احتمال برداشتن محدودیت اینستاگرام و واتساپ تقریبا نزدیک به صفر اســت

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات می‌گوید مردم کسب‌وکارهای خود را از پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم های ایرانی منتقل کنند، چون در اوضاع کنونی و تا زمان نامعلوم فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ و اینسـتاگرام همچنان برقرار خواهد بود. برخی این ســخنان را این گونه تعبیر کرده‌اند که قرار است واتس‌آپ و اینستاگرام دائمی فیلتر شوند. پیش از این بســیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلتر اینستاگرام و واتس‌آپ را موقتی می‌دانســتند و دلیــل آن را هم اظهارات ابراهیم رئیســی، رئیس دولت سیزدهم عنوان می‌کردند که بر ثبات اینستاگرام به دلیل وجه اشتغال‌زایی آن تاکید کرده بود. البتـه زارع‌پور در عین حال که بر توسـعه شــبکه‌های اجتماعی داخلی برای کمک به کســب‌وکارهای مردم تاکید کرده، درباره پایان اختلال و فیلترینگ چند روز گذشته گفته است: «تشخیص اینکه این فیلترینگ دائمی است یا موقت، به عهده مراجع ذی‌صالح است.»

در این میان تجربه شــبکه‌های اجتماعــی مانند تلگرام، توئیتر و یوتیوب نشــان می‌دهد که فیلتر کردن یک شــبکه اجتماعی دائمی اســت و احتمال برداشتن محدودیت تقریبا نزدیک به صفر اســت. با این حال به نظر می‌رسد که عیسی زارع‌پور، وزیـر ارتباطات تمایلی به شــفاف صحبت کردن دربــاره ماجرای فیلترینگ اینسـتاگرام و واتـس‌آپ ندارد اگرچه او تاکید هم کرده که وزارت ارتباطات صلاحیتی برای تصمیم‌گیری درباره آینده شــبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، ندارد.

 

 

۴۰ درصد دختران ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران، نه درسی و نه شغلی!

از حدود دو دهه پیش در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهت شناسایی و بررسی وضع جوانان خارج از اشتغال، تحصیل با مهارت‌آموزی، آنان را با عنوان NEET طبقه‌بندی کرده و سیاست‌های رفاهی خاصی برای آنها تدوین می‌کنند. درخصوص آمار و ارقام این حوزه، طبق گزارشی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مرکز آمار ایران منتشر کرده‌اند، وضعیت NEETهای ایران از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۰ در دسترس است. در حالی که نرخ NEETها برای مردان ایران بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد بوده، در زنان از ۴۷ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.سال ۱۳۹۴ از ۵.۷ میلیون زن در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال تعداد ۲.۷ میلیون نفر (۴۷ درصد) آنان نه مشغول تحصیل بوده، نه شاغل و نه دنبال مهارت‌آموزی بوده‌اند.سال ۱۴۰۰ تعداد زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به ۵ میلیون و ۹۰ هزار تن رسیده که یک میلیون و ۹۸۵ هزار نفر از آن جزء جمعیت NEETها هستند.

 

 

 

امکان سفر یک روزه به جام‌جهانی برای ایرانی‌ها

وزیر راه و شهرسازی: برای جابه‌جایی هموطنانی که قصد تماشای مسابقات جام جهانی را در قطر دارند، ما محدودیتی نداریم.ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کرده و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند.همچنین تماشاگران خارجی می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شاتل ما و انتخاب کیش به عنوان محل اقامت‌شان، بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و به کشور مبدا خود برگردند.

 

 

 

 

کاردار سفارت فرانسه در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شد

در واکنش به بیانیه مداخله‌جویانه وزارت خارجه فرانسه، شرکت سه وزیر مشاور دولت فرانسه در اعتراضات پاریس و اقدام سخیف نشریه «شارلی ابدو»، کاردار سفارت فرانسه در نبود سفیر این کشور به وزارت خارجه ایران احضار شد.

 

 

 

بیانیه انجمن تجارت الکترونیک ایران درباره فیلترینگ اینستاگرام: بیش از ۴۰۰ هزار کسب و کار در خطر نابودی‌ است

محدودسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خسارات‌ سنگینی به کسب‌وکارها و بخصوص کسب‌وکارهای کوچک و خانگی وارد می‌سازد.قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از ۴۰۰هزار کسب‌وکار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است.

 

 

زیدآبادی: به مطالبات نسل جدید پاسخ دهید؛ آن‌ها ماه را طلب نمی‌کنند

احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل سیاسی:راه آشتی و همزیستی حکومت با نسل جدید، شناسایی و به‌رسمیت شناختن مطالبات و نیاز‌های زندگی آنهاست. مسیر آن هم، افزون بر عدم دخالت در حوزه شخصی و سبک زندگی افراد، امکانِ ایجاد تشکل‌های مدنی به منظور فعال شدن جوانان در حوزه‌های مختلف حیات اجتماعی و سیاسی است. منطقی‌ترین شیوه‌ای که منافع کشور و امنیت و ثبات جامعه را در این شرایط تضمین می‌کند، پاسخ یک‌طرفه دولت به مطالبات این نسل است. آن‌ها ماه را طلب نمی‌کنند، فقط خواستار حفظ حریم خود از تعرض نیروی معتقد به قالب‌سازی‌اند. اگر به هر دلیل به‌خصوص تحت تأثیر تحلیل‌های اشتباه و کژبینانه امنیتی برخی محافل، سیاست مشت آهنین در برابر آن‌ها در پیش گرفته شود، بازی نهایتاً به زیان جامعه و به سود نیرو‌هایی تمام خواهد شد که به جای دلسوزی واقعی برای کشور، از دریچه تنگِ نفرت‌های انباشت‌شده خود به مسائل ایران می‌نگرند و از همین روی، هم اعتنایی به بروز فجایع کمین‌کرده در مسیر کشور ندارند.

 

 

 

 

محمود واعظی: جنس اعتراضات ۱۴۰۱ فرق می‌کند

رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم: جنس اعتراضات آبان ۹۸ با اعتراضات امروز متفاوت است. در آبان ۹۸ خشونت به این شدت وجود نداشت اما امروز بسیار گسترده شده است.در حال حاضر باید همه ابعاد فوت مهسا امینی بررسی شود و قوه قضائیه دقیق ورود کند تا هم خانواده او تسکین یابند و هم مردم قانع شوند. علاوه بر این هم اگر بعد از بررسی ها مقصری شناخته شد مقصرین این اتفاق هم باید به سزای اعمال خود برسند.

 

 

 

 

شنود کردیم و فهمیدیم آمریکا می‌خواهد مردم را به خیابان بکشاند

سردار حسن‌زاده: دو هفته پیش در یکی از شنودها، یکی از افرادی که سِمتی هم در آمریکا دارد، عنوان کرد که در آمریکا به این جمع‌بندی رسیدند که فشار حداکثری نمی‌تواند آن‌ها را مقابل ایران به پیروزی برساند؛ از این روی تنها راه این است که به بهانه فشار اقتصادی، مردم را به خیابان‌ها بکشانیم و به واسطه آن شاید بتوانیم به پیروزی برسیم؛ لذا دیدید که در این‌ حادثه اخیر علی‌رغم اینکه همه متأثر شدند، دشمنان به همین بهانه، عده‌ای را به خیابان‌ها آوردند و خساراتی را به بار آوردند.

 

 

 

 

 

عراق سفیر ایران در بغداد را احضار کرد

وزارت امور خارجه کشور عراق، محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد را در پی حمله موشکی دیروز به اداره اقلیم کرد شمال عراق به این وزارت‌خانه احضار و یادداشت اعتراضی را به وی ابلاغ کرد.‌‌

 

 

 

 

عده‌اى خاص آزادند حتی براى حمله به سفارتخانه‌ها! در حالی که به عده اى دیگر مجوز راهپیمایى قانونى نمى‌دهند

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی: صف مردم معترض را از صف براندازان جدا می‌دانیم.اعتراض، حق طبیعی، قانونی و شرعی مردم است و دولت باید زمینه اعتراض را بگونه‌ای فراهم کند که همه بتوانند حرف خود را بزنند.در مجاز دانستن گروه‌ها و اقشار مختلف برای راه‌پیمایی‌ها و تجمعات، تبعیض روا ندارند. بسیار طبیعی است که این روش تبعیض‌آمیز، موجب نارضایتی می‌شود و انباشته شدن مطالبات بر حق کسانی که بخش قابل توجهی از مردم را تشکیل می‌دهند را در پی خواهد داشت.رسانه ملی به جای اینکه زبان عموم باشد، به شدت یکطرفه عمل می‌کند و منتقدان در این رسانه که متعلق به همه مردم است، جایی ندارند.نتیجه این شده که فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه اکنون جایگاه اول را در اطلاع‌رسانی و جهت دادن به افکار عمومی دارند.

 

 

 

مسئولان قضایی و امنیتی با بهره‌گیری از تجربه سال‌های ۹۸ و ۸۸ مانع تکرار ماجرای کهریزک شوند

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا: باید صبر و حوصله داشت، اخلاق سیاسی و اسلامی را برای کسانی که زیر ۱۸ سال هستند و هیجانی وارد این اقدامات شدند، رعایت و آن‌ها را ارشاد کرد و دوره‌های آموزشی گذاشت تا بار دیگر هیجانی نشوند. به هر ترتیب، باید تجربیات گذشته مورد استفاده و توجه مسئولان قضایی و امنیتی قرار گیرد.

 

 

 

بیانیه مجلس خبرگان درباره حوادث اخیر

بی‌تردید هتک حرمت قرآن کریم، آتش زدن مسجد، آسیب زدن به اموال خصوصی و عمومی و یا تعرض به نیروهای انتظامی، بسیجی و حافظان امنیت در یک کشور اسلامی با داشتن مردمی معتقد به مبانی دینی نمی‌تواند بدون خط­‌دهی، هدایت و سوءاستفاده سرویس‌های بیگانه از احساسات جوانان صورت پذیرد. مجلس خبرگان رهبری ضمن محکوم کردن اقدامات ساختارشکنانه و ابراز همدردی با مردم آسیب دیده در این حوادث خصوصاً خانواده‌های شهدا و جانباختگان این اغتشاشات، از خویشتن‌داری و تدبیر فرماندهی انتظامی در برابر اعتراضات و نیز هدف قراردادن مقرهای تروریست‌ها توسط سپاه قدردانی می‌کند.

 

 

 

 

بایدن به دنبال نماینده فوت شده کنگره!

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا بیانیه تسلیت خود به خانواده‌ جکی والورسکی یا ویدیوی ادای احترامی را که گفته می‌شود قبل از مراسم پخش شده، فراموش کرده بود. بایدن در کنفرانس کاخ سفید درباره گرسنگی و سلامت ناگهان به حضار گفت: جکی، اینجایی؟ جکی کجاست؟ او قرار بود اینجا باشد. جکی والورسکی نماینده کنگره بود که در اوایل ماه اوت در یک تصادف رانندگی جان باخت.

 

 

 

پورابراهیمی: مردم ایران افزایش قیمت بنزین در دنیا را حس نکردند

پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مجلس خواستار این بود که مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ برای کالاهای اساسی باید از طریق کالابرگ جبران شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است. ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند؛ یعنی مشابه رویکردی که دولت در موضوع بنزین دارد، برای کالاهای اساسی اجرا کنیم. امروز قیمت بنزین در دنیا بالا رفته است، اما مردم ایران متوجه این افزایش نشده‌اند و با استفاده از کارت، بنزین را به قیمت ۳سال قبل یعنی ۱۵۰۰تومان دریافت می‌کنند و اگر قیمت ۱۰ هزار تومان هم می‌شد، مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کرد. ما می‌گوییم برای اینکه مردم آرامش روحی و روانی داشته باشند، مثلا اگر سرانه مصرف روغن یک کیلوگرم در ماه بوده، با همان قیمت مثلا ۲۰هزار تومان سال قبل به دست مصرف‌کننده برسد و حالا اگر قیمت روغن مثلا ۸۰هزار تومان بشود، مابه‌التفاوت ۶۰هزار تومانی را دولت پرداخت کند.

 

 

 

عنابستانی: مردم می‌پرسند چرا در صنعت خودروسازی به پیشرفت‌های چشم‌گیر دست نیافته‌ایم؟

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره صنعت خودروسازی، گفت: صنعت خودروسازی به پاشنه آشیل اعتماد مردم به توانمندی‌های خودشان تبدیل شده است؛ مردم می‌پرسند، چرا در حوزه صنایع موشکی، نانو، پزشکی و… به پیشرفت‌های چشم‌گیر جهانی دست یافته‌ایم اما در صنعت خودروسازی کشور این گونه هستیم؟ وی با بیان اینکه متاسفانه در خودروسازی، قطعه‌سازی و صنایع وابسته، مافیا و تعارض منافع شدید بیداد می‌کند، افزود: دولت باید از صنعت خودروسازی کنار رود، زیرا نمی‌توان خود ذینفع بود و برای همان صنعت نیز سیاست‌گذاری کرد. عنابستانی با اشاره به اینکه دولت نباید بنگاهداری کند، اضافه کرد: از روز اول به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفتیم که باید در فرصتی چند ماهه تمام سهام دولت در خودروسازی‌ها را واگذار کند تا بتواند به ایران خودرو و سایپا نظارت کند؛ چرا مدیرعامل ایران خودرو و سایپا باید توسط وزیر صمت انتخاب شود؟

 

 

 

 

 

۱۷۵ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان خودرو رفت

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور درباره پیش فروش خودرو و سود صد میلیون تومانی که برای هر خودرو به جیب دلالان می‌رود، گفت: ۶۰ هزار خودرو پیش فروش شده است؛ چند نفر در لاتاری یا بلیت بخت آزمایی شرکت کردند؟ ۶ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر شرکت کردند. هر عقل سلیم می‌گوید که یک پژو پارس تیو فایو که قیمت کارخانه‌ای آن ۲۱۱ میلیون تومان و در بازار آزاد ۴۱۳ میلیون تومان است، خریداری کنیم؛ یعنی ۲۰۲ میلیون تومان بلافاصله سود می‌کند. علاوه بر این که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای می‌شود، اتفاق بدتر این است که مردم تشویق می‌شوند تا سوی دلالی بروند و این امر موجب می‌شود که پول و سرمایه‌های در گردش جامعه دیگر مولد نخواهند بود. مطلب زاده اظهار داشت: اختلاف قیمت کارخانه با بازار در یک سال و نیم گذشته ۱۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی دلال بازی ۱۷۵ هزار میلیارد تومان سود داشته و زیان انباشت خودروساز تاکنون ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

 

 

 

 

مونا برزویی دستگیر شد/ تکذیب بازداشت کتایون ریاحی و حامد بهداد

خبرگزاری برنا نوشت: مونا برزویی ترانه‌سرا پیرو اعلام جرم علیه برخی از سلبریتی‌ها به جهت تشویق به اغتشاش و هم‌صدایی با دشمن، با صدور دستور قضائی بازداشت شد.پیش‌تر محمود شهریاری مجری سابق صدا و سیما به دلیل تشویق به اغتشاش و آموزش ساخت کوکتل مولوتف بازداشت شده بود. پیگیری‌های خبرنگار برنا حکایت از این دارد که تاکنون کتایون ریاحی و حامد بهداد بازداشت نشده‌اند.

 

 

 

اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

نرگس خانعلی زاده
اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

سایت های شرط بندی و قماروسوسه ای تمام نشدنی هستند که  شبیه به قارچ رشد کرده اند.درگاه های گرفتاری  که فارغ از اینکه چقدر کاربران‌شان را پولدار با بی‌پول می‌کنند، خسارت محضی به نام اعتیاد برایشان دارند؛ اعتیاد به برنده شدن و بدست آوردن پول‌های کلان از یک راه به ظاهر آسان.اما کارشناسان  خانواده می گویند حتا برنده های شرط بندی هم یک بازنده تمام عیار هستند .چرا که ممکن است به طور موقت به سرمایه ای ناچیز برسند اما در کنار آن و در خفا خسارت های جبران نشدنی را متحمل می شوند که کمتر کسی از آن خبر دارد.

گروه ایرنا زندگی – قبل‌ترها، همه‌چیز محدود به مکانی برای جمع شدن شرط‌بندان بود؛ شرط بر سر برد و باخت مسابقه، شرط‌های سیاسی و شرط‌بندی بر سر بازی! اما حالا دیگر همه‌چیز فرق کرده است. پای قمار و شرط‌بندی به سایت‌ها و صفحات مجازی رسیده و شرایط برای درگیر شدن در چنین ماجرایی، از آنچه بود، آسانتر شده است. یک گوشی تلفن دست شان می‌گیرند و خیال می‌کنند قرار است در عرض چند دقیقه میلیاردر شوند. اما به دور از اینکه چه کسانی پولدارتر می‌شوند و چه کسانی ندارتر، این‌بار می‌خواهیم از ابعاد اجتماعی و خانوادگی چنین جریانی بگوییم؛ شرط‌بندی‌های که به معنای واقعی، خانمان برانداز شده‌اند.

اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

به قیمت برنده بودن

راستش را بخواهید همه چیز قابل حدس و پیش‌بینی است؛ اینکه وقتی سرحال و خوشحال به خانه می‌آیند، به هر خواهشی بله می‌گویند و با روی خوش با همه افراد خانواده رفتار می‌کنند، یعنی بازی، مسابقه و یا شرط را برده‌اند و حالا حسابی سر کیف هستند. یک کیف موقت و توخالی .اما خدا نکند در دور بعدی بازی‌ها، آنچه که می‌خواستند نشود؛ آن‌وقت است که کیف‌شان حسابی ناکوک می‌شود. این رایج‌ترین حال و احوال کسانی است که خوب و بد حالشان، به برد و باخت شرط‌بندی‌شان بستگی دارد؛ موضوعی که قریب به اتفاقات افرادی که با آن‌ها معاشرت دارند، آن را تایید می‌کنند.

می‌گوید شرط کوچک و بزرگ ندارد؛ هر کسی که شرطی را ببازد، از کمترین تا بیشترین، ساعت‌ها بعد از برد و باختش، حال متفاوتی از همیشه دارد. یا خیلی خوشحال است و با همه به خوبی رفتار می‌کند یا اینکه باخته و همش در فکر و خیال است که دفعه بعدی چطور پیش برود که بازنده نباشد. این را همسر یکی از کسانی که معتاد به بازی‌های گروهی مثل مافیا است می‌گوید:« می‌دانید؟ خیلی بحث پول این میان نیست. برای همسر من، هرچه هست، تفریح و سرگرمی است اما همین سرگرمی هم می‌تواند خواب و خوراک را از آدم بگیرد. اینکه همه فکر و ذکر و زندگی‌اش، بردن در این بازی شود.» می‌گوید همه وقت‌های خالی‌اش را قرار بازی می‌گذارد؛ زمان حضورش در خانه هم، مدام از توانایی‌هایش در شکست حریف و بردن بازی تعریف می‌کند:« خلاصه اینکه همه زندگی‌مان شده است راه و روش بردن و دور زدن مسیرهای منهتی به شکست!»  مدام فیلم بازی‌های خارجی را دانلود می‌کند تا از راه و روش آن‌ها در بازی استفاده کند؛ انگار دیگر کار از یک بازی ساده گذشته است. آن‌ها آموزش می‌بینند که بتوانند برنده شوند:« قدیم‌ترها می‌گفتند برد و باخت مهم نیست؛ اصل بازی مهمه. ولی انگار حالا فقط برای بردن بازی می‌کنند.» همین شوق و یا اعتیاد به برنده شدن و همیشه برنده بودن هم همه‌چیز را خراب می‌کند؛ حتی روابط خانوادگی‌اش را.

اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

فوتبال ببین، پولدار شو

عرشیا شانزده ساله است و عاشق فوتبال؛ تیم ایرانی و خارجی هم برایش فرقی ندارد:« پسر ما بیشتر از اینکه خودش به زمین بازی برود و فوتبال بازی کند؛ می‌نشیند مسابقات فوتبال را می‌بیند و سر برد و باخت تیم‌ها، با دوستانش شرط‌بندی می‌کند. البته حالا چند وقتی هست که کار از شرط‌بندی‌های حضوری و دوستانه گذشته و پایش به سایت‌های پیش‌بینی و شرط‌بندی باز شده است.» این را پدر عرشیا می‌گوید که مدت‌ها است با درخواست‌های مکرر عرشیا برای قرض گرفتن پول روبرو می‌شود؛ پول‌هایی که گاهی از دست می‌روند و گاهی هم برمی‌گردند، یا خودش یا چند برابرش:« کم پیش نیامده که برنده شرط‌بندی شده باشد اما اینکه شب و روزش تحلیل مسابقات شده و فقط به بردن شرط فکر می‌کند، نظم و هدف  زندگی‌اش را بر هم زده و دیگر خیلی به درس و مشقش توجهی ندارد.» اینطور که معلوم است، انگار که زیان‌های مالی، در مرحله دوم و سوم به بعد قرار می‌گیرد. در واقع آن‌چیزی که شرط‌بندی را بیشتر از هرچیزی بد جلوه می‌دهد، اعتیاد و وابستگی به آن است؛ خدانکند که چندباری هم شانس با فرد یار باشد و برنده شود. دیگر چه کسی می‌تواند مانع حضور افسارگسیخته‌اش در چنین جریان پرریسک و اعتیادآوری شود؟

اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

وقتی که هدر می‌رود؛ پولی که ماندنی نیست!

وقت و پول؛ این دو، اصلی‌ترین دارایی‌هایی هستند که افراد برای شرکت درشرط بندی وسط می‌گذارند و اصلا تضمینی هم برای بازگشتشان وجود ندارد. غفور شیخی، جامعه شناس، شرط‌بندی را یکی از رایج‌ترین اعتیادهای این روزها می‌داند و معتقد است که می‌تواند به اندازه اعتیاد به مواد مخدر، نگران‌کننده باشد:« بسیاری از خانواده‌ها، تنها نگرانی‌شان از عضو جوان و نوجوان خانواده‌شان نسبت به اعتیاد، مصرف و اعتیاد آن‌ها به مواد مخدر است، در حالی که اعتیاد به مسائل جنسی و اعتیاد به شرط‌بندی، جدیدترین نوع خطرات برای اعضای جوان خانواده‌های ایرانی است.» جوان‌هایی که اگر ببازند، خلق‌شان تنگ می‌شود و به قول شاعر، میل سخنی با هیچ‌کس ندارند:« روزهای اول کمتر خطر می‌کنند؛ مثل مواد مخدر که کم و تفریحی می‌کشند. اما از یک‌جایی به بعد، دل و جرئت بیشتری پیدا می‌کنند. آن‌وقت است که بیشترین دارایی‌هایشان را وسط میدان می‌گذارند. اگر ببازند، امید و انگیزه‌شان به زندگی و آینده کم می‌شود و غصه پول از دست رفته‌شان را می‌خورند و اگر هم ببرند که اعتماد به نفس کاذب می‌گیرند و نسبت به افراد خانواده و جامعه، رفتار درستی نخواهند داشت.» شیخی می‌گوید ممکن است دیگر پدر و مادرشان را قبول نداشته باشند و نسبت به خواهر و برادرهایشان هم احساس بالا به پایینی داشته باشند. آن‌ها نه‌تنها پولدار نمی‌شوند که حتی دارایی‌های درونی و شخصیتی‌شان را هم از دست می‌دهند.

اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

هر چه پیشتر می رود احتیاطش کمتر می شود

قرار است پولشان دو برابر و سه برابر و چند برابر شود؛ اولش هم می‌شود. همین هم معتادشان می‌کند به ادامه دادن! اما در ادامه ماجرا، ورق برمی‌گردد؛ این تجربه مشترکی از همسران این افراد که روزهای سختی را گذرانده‌اند است:« روزهای اول همه‌چی خوب بود؛ با احتیاط پیش می‌رفت و حد و حدود خودش را نگه می‌داشت اما کم‌کم به ریسک‌های بزرگ روی آورد.» این را قریب به اتفاق همسرانی می‌گویند که روزهای خوشی و ناخوشی شوهرشان در برد و باخت شرط‌بندی‌هایشان را دیده‌اند:« همین ریسک کردن‌هایش هم باعث می‌شد یک روزهایی خیلی داشته باشیم و یک روزهایی حتی توانایی خرید یک کیلو میوه را هم نداشته باشیم.»  اما انگار کنار گذاشتن شغل و غرق چنین درآمدی شدن، از بدیهی‌ترین تبعات گیر افتادن در چاله شرط‌بندی است:« دیگر سرکار نمی‌رفت؛ می‌گفت حقوق یک ماهم را اینجا یک روزه بدست می‌آورم.» راست هم می‌گویند؛ اولش هزار تومان‌شان می‌شود صد هزار تومان اما گاهی پنجاه میلیون‌شان صفر می‌شود:« خب وقتی پنجاه میلیون از دارایی خانواده‌مان را از دست می‌دهیم، همه‌چیز به هم می ریزد.اعتماد ها کم می شود و جایش را به غرولند های دائمی می دهد .در این شرایط دیگر صمیمیتی باقی نمی ماند و زوج ها کم کم از هم فاصله می گیرند.بدترین اتفاقی که ممکن است در یک زندگی مشترک بیفتد.»

اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

این اعتیاد را جدی بگیرید

مشاوران و زوج درمان ها راهکارهای مختلفی برای ترک اعتیاد های رفتاری دارند .بسیاری از آن ها برای ترک رفتارهایی که زندگی مشترک را تهدید می کنند درمان مرحله ای را پیشنهاد می کنند .اما در مورد شرط بندی انگار همه چیز متفاوت است .«زهرا اعرابی »کارشناس و مشاور خانواده در این باره می گوید این اعتیاد درمان مرحله ای ندارد :« مسئله جدی در باره شرط بندی این است که گاهی میزان ریسک پذیری در آن به حدی می رسد که تمام ارکان خانواده را تهدید می کند.وقتی کسی اعتیاد به مواد مخدر دارد ممکن است آرام آرام و به اندازه ای که مواد مصرفی روزانه اش تامین شود اقدام به فروش لوازم خانه ،قرض گرفتن و خرج پس انداز کند اما بارها دیده ایم در یک شرط بندی با میزان ریسک بسیار بالایی یک خانواده به خاطر سهل انگاری کسی که معتاد شرط بندی شده ناگهان تا بن دندان مقروض شده و تمام دارایی خود را از دست داده است .یعنی مرحله ای در کار نبوده و این اتفاق ممکن است هر لحظه امکانات بدیهی و ابتدایی برای یک زندگی مشترک را از بین ببرد.بنابراین لازم و ضروری است که این اعتیاد جدی گرفته شود و به سرعت مورد درمان قرار بگیرد.»

اعتیاد به شرط‌بندی، با زندگی چه می‌کند؟

شما فقط پول نمی بازید

تصور بسیاری از ما این است که هنگام شرط بندی کسی که بازنده می شود تنها دارایی مادی اش را از دست می دهد اما این کارشناس امور خانواده نظر دیگری دارد:«فرد بازنده مدام از اطرافیانش سرکوفت می شوند.تشنه بردن است برای همین در قمار بعدی سرمایه بیشتری را وسط می گذارد.با هر بار بازنده شدن میزان اضطراب او تشدید می شود .کم کم اعتماد بین زوج ها از بین می رود .استرس و نگرانی بین اعضای این خانواده ها حالتی مسری پیدا می کند.حتا در صورت بردن هم باز نگرانی از باخت بعدی وجود دارد.پس بنابراین در شرط بندی فرد بازنده تنها مادیات را نمی بازد بلکه چیزهای ارزشمندی مثل اعتماد دیگران و آرامش و مورد احترام بودن در بین اعضای خانواده و اطرافیانش را نیز از دست می دهد.»اعرابی می گوید این افراد باید مورد مشاوره قرار بگیرند:«شیرینی برد ها تلخی باخت ها را به طور موقت از بین می برد اما همان طور که اشاره شد شرط بندی یک تهدید تمام عیار است و این افراد باید آن را کنار بگذارند.برای این کار افراد خانواده صلاحیت مشورت دادن را ندارند و حتما این افراد به دلیل اضطراب بالایی که دارند حتما باید در جلسات مشاوره حضور داشته باشند تا برای شان روشن شود در چه نوع گرفتاری دست و پا می زنند و ممکن است چه عاقبتی در انتظار آن ها باشد.شرط بندی باید به شکل یک تهدید به آن ها معرفی شود و تنها روانشناسان مجرب هستند که می توانند این بازبینی را به صورت عقلانی و منطقی برای این افراد ایجاد کنند.»

 

 

دست کم شش بانک سود بالای ۱۸ درصد می‌دهند/ افزایش قانونی نرخ سود سپرده کلید می‌خورد؟

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، حسب بازرسی‌های انجام شده و گزارش‌های به دست آمده، برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف از نرخ‌های مصوب ابلاغی تخطی می‌کنند.

 دست کم شش بانک سود بالای ۱۸ درصد می‌دهند/ افزایش قانونی نرخ سود سپرده کلید می‌خورد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با گذشت بیش از دو سال از سقف گذاری‌ برای نرخ سود سپرده بانکی، برخی بانک‌ها چند ماهی است چراغ خاموش و در نبود نظارت موثر از سوی نهاد ناظر، اقدام به افزایش نرخ سود سپرده تا سطح ۲۰ درصد کرده اند؛ رویکردی که باعث شکل گیری رقابتی ناسالم در بین بانک‌ها شده و می‌تواند منجر به آثار منفی همچون خلق پول در میان مدت و بلند مدت شود.

این در حالی است که آخرین بار در ۲۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار به ریاست عبدالناصر همتی و در راستای دستیابی به هدف حفظ ارزش پول ملی با پیشنهاد بانک مرکزی در خصوص افزایش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد. همچنین در آن جلسه سقف نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری به شرح زیر تعیین شد؛

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد
در این میان، بانک مرکزی در چند نوبت از سال گذشته تا همین چند وقت پیش، با صدور اطلاعیه و ابلاغیه هایی سعی داشت تا جلوی روند شکل گرفته در برخی از بانک ها را بگیرد، اما به نظر می رسد این اقدامات نتیجه مطلوبی نداشته است، زیرا در روزهای اخیر، معاون نظارت بانک مرکزی با تایید تخلف برخی از بانک ها در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار گفته است: ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ های سود علی الحساب یاد شده بدون توجه به پیامدهای آن توسط برخی بانک ها و موسسات اعتباری ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور موجب تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، ‌سلامت و استحکام مالی بانک ها و موسسات اعتباری شده است.
ابوذر سروش یادآور شد: در بخشنامه ای که هشتم شهریورماه امسال به تمامی بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی ابلاغ شد، آمده است که حسب بازرسی های انجام شده و همچنین گزارش های واصله،‌ برخی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی همچنان با توسل به روش ها و شیوه های مختلف از نرخ های مصوب ابلاغی تخطی می کنند؛ لذا به این دسته از موسسات و بانک ها تذکر داده شد.

در این بخشنامه بر لزوم رعایت دقیق و کامل ضوابط موصوف تاکید و دوباره به بانک ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ های سود موصوف برای رعایت مقررات یاد شده، یادآوری شد که مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستور العمل های ابلاغی بر عهده هیات مدیره و مدیران عامل محترم بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی است و تاکید شد که بانک مرکزی بر رعایت نرخ های سود سپرده، نظارت لازم را معمول و با موارد نقض آن از طریق هیات انتظامی بانک ها برخورد قاطع خواهد کرد.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: در پی ابلاغ این بخشنامه با اعضای هیات مدیره بانک های متخلف جلسات جداگانه ای برگزار و مهلتی دو هفته ای تا پایان شهریورماه برای اصلاح امور به این بانک ها داده شد. وی گفت:‌ هم اکنون با اتمام این مهلت ارزیابی بانکها آغاز شده است و برآوردها نشان می دهد که دست کم شش بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی از نرخ های تعیین شده تخطی کرده اند که پرونده یکی از آنها نهایی شده و هم اکنون در حال ارسال به هیات انتظامی بانک هاست. سروش خاطرنشان کرد: ‌معرفی هیات مدیره بانک ها به هیأت انتظامی پیامدهای خاصی برای بانک ها دارد که با توجه به جمع بندی هیأت انتظامی از تذکر تا سلب صلاحیت حرفه ای اعضای هیات مدیره را شامل می شود.

احتمال افزایش نرخ سود سپرده در سال جاری چقدر است؟

با وجود تاکید این مقام مسئول در بانک مرکزی مبنی بر برخورد با بانک هایی که از نرخ سود مصوب تخطی کرده اند، سوالی که مدتی است در فضای بانکی کشور مطرح شده این است که اساسا در شرایطی که نرخ تورم بسیار بالاتر از نرخ سود سپرده های بانکی است و در نتیجه سپرده گذاران بانکی سود منفی را از بانک ها دریافت می کنند، آیا می توان انتظار تغییر نرخ سود سپرده را داشت؟ این سوالی است که پیشتر از سوی چند مقام مسئول بانکی به نوعی پاسخ داده شده بود.
محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی و رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اخیرا گفته است: تصمیم‌گیری درباره نرخ سود سپرده جزو وظایف شورای پول و اعتبار است، تا جایی که بنده اطلاع دارم، اخیرا در شورای پول و اعتبار موضوع افزایش نرخ سود سپرده مطرح شده، ولی تصویب نشده است.
همچنین ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی درباره تغییر نرخ سود سپرده‌ها اظهار داشت: هنوز تصمیمی درباره تغییر نرخ سود گرفته نشده است. وی در گفت‌وگو با تسنیم درباره پرداخت نرخ سود بیش از ۲۰ درصدی در برخی از بانک‌ها نیز گفته است: اگر نرخ سود سپرده افزایش پیدا کند، هزینه بانک‌ها بالا می‌رود. وقتی نرخ سود را افزایش داده اند به این معناست که سود و زیان خودشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
مردادماه امسال نیز صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که شورای پول و اعتبار هنوز به جمع‌بندی خاصی برای افزایش سود سپرده نرسیده و به محض جمع‌بندی موضوع، اطلاع‌رسانی لازم در این باره انجام می‌شود. صالح‌آبادی همچنین با اشاره به اصلاح سود بانکی در کشور‌های اروپایی، آمریکا و روسیه تحت تاثیر تورم جهانی، گفته که ایران نیز باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.
این اظهارات از سوی مسئولان تصمیم گیری در نظام بانکی در حالی است که پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی خردادماه امسال در نشست تقویت ثبات پولی و مالی، الزامات و راهکارها، با اشاره به نرخ سود به عنوان یکی از ابزار‌های سیاست پولی گفت: نرخ سود سپرده‌ها در کشور به دلیل وجود عوامل و ملاحظات مختلف تغییری نکرده است، اما سیاستگذار پولی می‌تواند در افق پیش روی و با توجه به شرایط نسبت به تعدیل نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی اقدام کند.
در جدیدترین اظهارنظر نیز غلامرضا مرحبا، عضو شورای پول و اعتبار درباره افزایش نرخ بهره بین بانکی و احتمال تغییرات نرخ سود سپرده و تسهیلات در شبکه بانکی اظهار کرد: نرخ سود بین بانکی در قیمت تمام‌شده پول موثر است و بانک‌‌ها با توجه به مشکلاتی در بحث تامین منابع دارند، بخشی از نیاز خود را از بخش بین بانکی تامین نمی‌‌کنند. نرخ بهره بالا قیمت تمام‌شده پول را افزایش می‌‌دهد و باعث می‌‌شود که بانک‌‌ها پول را گران به دست بیاورند؛ بنابراین، هر چه به پول ارزان‌‌تری دسترسی داشته باشیم، بانک‌‌ها می‌‌توانند با حاشیه سود بیشتری به مردم خدمت‌‌رسانی کنند.
وی افزود: نرخ سپرده و تسهیلات شناور نیستند و دستوری از سوی شورای پول و اعتبار تصویب و ابلاغ می‌‌شوند. بنابراین شاید این تغییرات لزوم بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده را ایجاد کند، اما به این معنا نیست که با تغییر نرخ سود بین بانکی شاهد تغییراتی در نرخ سود تسهیلات و سپرده باشیم. عضو شورای پول و اعتبار درباره احتمال بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده تا پایان امسال تاکید کرد: تا به امروز در شورای پول و اعتبار چیزی درباره بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده تا پایان سال نشنیده‌‌ام و احتمال تغییر نرخ سود قابل تایید نیست.

وزیر اقتصاد: کارمزد وام‌های ۱۰ میلیون تومانی صفر می‌شود

وزیر اقتصاد: کارمزد وام‌های ۱۰ میلیون تومانی صفر می‌شود

 وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برای نخستین بار در کشور طبق هماهنگی که بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک قرض الحسنه رسالت انجام شده است، برای وام های خرد قرض الحسنه ۱۰ میلیون تومانی و کمتر از آن، کارمزد چهار درصد ر ا به صفر خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احسان خاندوزی روز جمعه در حاشیه نشست مدیران صندوق های قرض الحسنه منطقه ترشیز افزود: این اقدام ظرف یک و ۲ ماه آینده انجام خواهد شد، بر این اساس برای اولین بار مردم بدون کارمزد وام های با مبالغ پایین را دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: با توجه به قدمت و فراگیری خوب قرض الحسنه  منطقه ترشیز به عنوان یکی از طرفیتهای خوب تامین مالی کشور، وظیفه ما در دولت تشویق و تسهیل عملکرد این حوزه می باشد و شرایط نباید به سمتی پیش رود که با موانع و چالش های متعدد این حوزه روبرو شویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: با توجه به رویکرد دولت در تحول صنعت، ما هم افزایش سهم صندوق های قرض الحسنه و بانکهای قرض الحسنه در تامین مالی خرد مردم را در دستور کار داریم.

خاندوزی در ادامه افزود: در این راستا و در گام اول ۲ برابر شدن سرمایه بانک های قرض الحسنه در سال جاری رخ داد و همچنین دستورالعمل ساماندهی صندوق های قرض الحسنه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

وی با اعلام این خبر که برای اولین بار دستگاههای دولتی و اجرایی مجاب شدند حسابهای پرداخت حقوق کارکنان خودشان را در بخش شبکه قرض الحسنه کشور متمرکز کنند،  تصریح کرد: این اجازه به افزایش رسوب و قدرت وام دهی بانکهای قرض الحسنه در کشور کمک شایانی می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات در کنار تلاشهایی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد؛ به این امر کمک خواهد کرد تا سال ۱۴۰۱ به جهت افزایش سهم شبکه تامین مالی قرض الحسنه شاهد یک جهش نسبت به گذشته باشیم.

خاندوزی در ادامه گفت: به رغم سقف ۲ درصدی افزایش ترازنامه بانک های کشور، بانک مرکزی با نگاه حمایتی سقف بانکهای قرض الحسنه را ۵ درصد یعنی ۲.۵ برابر بیشتر از سایر بانکها مقرر کرده است که این امکان را می دهد بانک ها و صندوق های قرض الحسنه غیر بانکی کشور امسال با موانع کمتر و سرعت بیشتر به فعالیت تامین مالی که مورد نیاز و خواست مردم است، در شرایط تورمی و فشار اقتصادی عمل کنند.

 

بحران میانسالی آنقدر رایج و گسترده است که اغلب از آن به عنوان طرح سریال و فیلم‌های تلویزیونی استفاده می‌شود. احتمالاً لازم نیست خیلی سخت فکر کنید تا اپیزودی را در مورد مردی میانسال که از روی هوی و هوس یک ماشین اسپورت قرمز می‌خرد یا به یاد آوردن جوکی در یک فیلم که رابطه یک شخصیت را گردن بحران میانسالی او می‌اندازند، فکر کنید.

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید«تابناک با تو» -‌ بحران میانسالی آنقدر رایج و گسترده است که اغلب از آن به عنوان طرح سریال و فیلم‌های تلویزیونی استفاده می‌شود. احتمالاً لازم نیست خیلی سخت فکر کنید تا اپیزودی را در مورد مردی میانسال که از روی هوی و هوس یک ماشین اسپورت قرمز می‌خرد یا به یاد آوردن جوکی در یک فیلم که رابطه یک شخصیت را گردن بحران میانسالی او می‌اندازند، فکر کنید.

طرح لایه باز بنر بازگشایی مدارس - Tarh.ir

طرح لایه باز بنر بازگشایی مدارس – Tarh.ir

پیشنهاد امروز

شما احتمالاً آن را در زندگی واقعی نیز دیده‌اید، یا حداقل شنیده‌اید که وقتی یک همکار طلاق می‌گیرد یا یکی از اقوام به طور ناگهانی کار خود را ترک می‌کند، زیاد در مورد آن صحبت می‌شود.

بنابراین، ممکن است تعجب کنید که بدانید بحران میانسالی یک تشخیص سلامت روان نیست. در واقع، کارشناسان ده‌ها سال است که در مورد واقعی بودن بحران‌های میانسالی بحث می‌کنند. هنوز جواب خوبی وجود ندارد

آنچه ما می‌دانیم این است که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد به نظر می‌رسد شادی گزارش شده برای افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال کاهش می‌یابد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)همچنین گزارش می‌دهد که این گروه سنی بالاترین میزان افسردگی را دارد.

چرا نرخ افسردگی اینقدر بالاست؟ و ایده «بحران میانسالی» از کجا آمد؟ چند پاسخ برای این وجود دارد.

تصور می‌شود یک دلیل این است که میانسالی اولین باری است که بسیاری از مردم دیگر نمی‌توانند خود را «جوان» بدانند. این تغییر در تفکر می‌تواند افراد را وادار کند که در مورد زندگی خود، از جمله ازدواج و شغل خود تجدید نظر کنند. این ممکن است بخشی از دلیل ارتباط میانسالی با نرخ بالای طلاق و مشکلات ازدواج باشد.

علاوه بر این، افراد در میانسالی عموماً در حرفه خود مستقر هستند و ممکن است متوجه شوند که به چیز‌هایی که می‌خواستند دست نیافته‌اند.

خوشبختانه، میانسالی اصلاً نباید بحرانی باشد. در واقع، میانسالی زمان فوق‌العاده‌ای برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شماست. بنابراین به جای خرید یک ماشین اسپورت یا رابطه دردسرآفرین از روی هوس، سعی کنید نکات ما را دنبال کنید تا بهترین استفاده را از میانسالی ببرید.

شما می‌توانید روابط خود را بهبود بخشید و در عین حال برای شادتر و سالم‌تر بودن تلاش می‌کنید. سپس شاید بتوانید مطمئن شوید که یک ماشین اسپرت واقعاً در بودجه شماست.

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید

۱- مقداری از انرژی تان را روی خودتان متمرکز کنید

معمولاً افراد در می‌نسالی فرسودگی شغلی را گزارش می‌کنند.

ممکن است احساس کنید بیش از حد کار کرده‌اید. ممکن است در مراقبت از فرزندان خود استرس داشته باشید. ممکن است رابطه خود را به خاطر مشکلات مالی و دیگر مشکلات بهم بزنید.

متخصصان سلامت روان موافقند که تمرکز بر خود بسیار مهم است. وقت گذاشتن برای اینکه از خود بپرسید چه می‌خواهید و چه احساسی دارید می‌تواند اولین قدم برای دانستن این باشد آیا نیاز به ایجاد تغییر دارید یا خیر.

بنابراین، قبل از انجام هر کار دیگری، کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که در چند سال گذشته اوضاع برای شما چگونه بوده است. این بهترین راه برای شروع تازه‌سازی میانسالی است.

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید

۲- تغییرات زندگی خود را ثبت یادداشت کنید

میانسالی می‌تواند تغییراتی ایجاد کند. اغلب، این تغییرات به سرعت و بدون دوره تعدیل یا فرصتی برای پردازش آن‌ها اتفاق می‌افتد.

بسیاری از متخصصان سلامت روان موافق هستند که یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که زمانی را برای بررسی این تغییرات اختصاص دهید. ایده خوبی این است که به طور فعال از تغییرات آگاه باشید.

در برخی از افراد،نوشتن خاطرات و تغییرات ممکن است خوب باشد. به جای نوشتن حتی کافی است که زمانی را برای فکر کردن اختصاص بدهید.

برای هر تغییر مثبتی وقت بگذارید و سپاسگزار باشید.

۳- هنر و مهارت جدیدی یاد بگیرید

یادگیری چیز‌های جدید مزایای متعددی دارد. می‌تواند ذهن شما را فعال نگه دارد، چیزی برای هیجان‌ به شما بدهد و حس شگفت‌انگیزی از غرور و موفقیت به شما بدهد. به همین دلیل است که توسط متخصصان بهداشت روان برای افراد میانسال بسیار توصیه می‌شود. همچنین این یک راه عالی برای استراحت و صرف زمان کمی برای خود است.

شما می‌توانید طیف شگفت‌انگیزی از چیز‌ها را در همان خانه خود بیاموزید. شما می‌توانید یک زبان جدید یاد بگیرید یا نوشتن کد‌های برنامه‌نویسی یاد بگیرید. شما می‌توانید کل دوره‌ها را از دانشگاه‌های برتر در مورد هر موضوعی که تصور کنید بگذرانید. برخی از برنامه‌های دوره آنلاین حتی به شما امکان می‌دهند اعتبار یا گواهینامه کسب کنید.

اگر ترجیح می‌دهید از خانه بیرون بروید کلی کلاس آموزش هنر و زبان و مهارت وجود دارد.

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید

 

۴- دوباره با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنید

درمانگران و محققان قویاً پیشنهاد کرده‌اند که ارتباطات اجتماعی برای سلامت روان مهم است. داشتن افرادی که می‌توانید اوقات خوش و جشن‌ها را با آن‌ها به اشتراک بگذارید، افرادی که می‌توانید برای گفتگوی خوب با آن‌ها تماس بگیرید و افرادی که می‌توانید در مواقع سخت برای حمایت از آن‌ها حساب کنید، می‌تواند تفاوت زیادی در زندگی شما ایجاد کند.

همچنین احساس انزوا، به ویژه در میانسالی، رایج است. تماس با خانواده و دوستان و تلاش برای حفظ ارتباط می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای ارتباط مجدد نیازی به برنامه‌ریزی یک مهمانی یا رویداد مهم ندارید. بهتر است با یک سلام ساده شروع کنید، چه ارسال یک پیام متنی به خواهرتان، یک پیام فیس بوک برای یک دوست قدیمی یا یک ایمیل به دوستی که سال‌هاست ندیده‌اید.

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید

۵- برای زندگی عاشقانه خود وقت بگذارید

متأسفانه، مشکلات ازدواج اغلب با میانسالی همراه است. معمولاً به درمانگران گزارش می‌شود که طلاق، روابط عاشقانه یا صرفاً کاهش احساسات عاشقانه و جنسی وجود دارد.

البته، این بدان معنا نیست که افول روابط بخشی اجتناب ناپذیر از میانسالی است. درمانگران ازدواج و خانواده توصیه می‌کنند که در این مرحله کمی وقت بگذارید و به آنچه از خود، زندگی و شریک زندگی خود می‌خواهید فکر کنید. اگر هنوز به آن‌ها وقف دارید، ممکن است زمان خوبی باشد.

اقداماتی، مانند برنامه‌ریزی برای تعطیلات عاشقانه، رفتن به قرار، یا مراقبت بیشتر از یکدیگر، می‌تواند به یک زندگی عاشقانه شاد در میانسالی کمک کند.

این بدان معنا نیست که برای تمرکز بر زندگی عشقی خود باید متاهل باشید. میانسالی می‌تواند زمان خوبی برای تمرکز بر روی آنچه از روابط آینده می‌خواهید باشد یا تصمیم بگیرید که آیا اصلاً به داشتن یک رابطه آینده علاقه دارید یا خیر.

۶- راه‌های جدیدی برای فعال ماندن پیدا کنید

ورزش مهم است. علاوه بر فواید فیزیکی فراوان، می‌تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد، تمرکز شما را افزایش دهد و استرس شما را کاهش دهد. همچنین می‌تواند شروع به احساس کسل‌کننده کند، به خصوص اگر در حال حاضر احساس بی‌قراری می‌کنید یا با افکار منفی در زندگی خود مبارزه می‌کنید.

بنابراین، حتی اگر چندین روز در هفته به باشگاه می‌روید، یافتن راه‌های جدید برای فعال ماندن می‌تواند به شما کمک کند. می‌تواند انگیزه شما را حفظ کند، خلق و خوی شما را تقویت کند و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

بعضی‌ها چون تناسب اندام اولیه خوبی ندارند می‌هراسند که یک دفعه به باشگاه بروند و خود را در احاظه انبوهی از آدم‌های عضلانی و خوش‌اندام ببینند. اما سالن‌های ورزش همگانی و گروه‌های پیاده‌روی یا ورزش‌های محلی هم وجود دارد. علاوه بر این ممکن است در این کلاس‌ها چند دوست پیدا کنید.

۷- یک عادت سالم را در خود شکل دهید

مینسالی زمان ایده‌آلی برای شروع یک عادت سالم جدید است.

شما مجبور نیستید کل سبک زندگی خود را اصلاح کنید – می‌توانید یک تغییر کوچک را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. شما از مزایای سلامتی ناشی از تغییر و رضایت حاصل از حفظ یک عادت جدید برخوردار خواهید شد. این به معنای تقویت سلامت روان و سلامت جسمی.

مثلا می‌توانید هر روز در محل کار از پله‌ها بالا بروید، یک ناهار برنامه‌ریزی شده از خانه بیاورید، هر روز صبح میوه بخورید یا مطمئن شوید که آب کافی می‌نوشید. همچنین می‌توانید برخی از عادات غیر سالم مانند نوشیدن نوشابه یا سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید

۸- بیشتر به فضای باز بروید

گذراندن وقت در خارج از منزل فواید سلامت روان را اثبات‌شده دارد. درمانگران اغلب توصیه می‌کنند که بیماران در می‌نسالی حداقل چند بار در هفته پیاده روی در فضای باز داشته باشند.

پیاده‌روی در اطراف محله‌تان می‌تواند راهی عالی برای دریافت هوای تازه و پمپاژ خون شما باشد، اما لازم نیست در همین‌جا متوقف شوید. اگر می‌خواهید بیشتر پیش بروید، روز را به پیاده‌روی در مسیر‌های پیاده‌روی در یک پارک محلی در نظر بگیرید. می‌توانید دوستی را برای ایجاد انگیزه بیاورید یا از زمان خود برای پاکسازی ذهن خود استفاده کنید.

البته، لازم نیست فقط پیاده روی کنید تا از مزایای فضای باز عالی بهره‌مند شوید. قایق سواری، شنا، کمپینگ، یا فقط استراحت در یک روز خوب، همگی می‌توانند خلق و خوی شما را تقویت کنند.

۹- زمانی را به پروژه‌ای اختصاص دهید که به آن علاقه دارید

احساس نارضایتی از کار در دوران میانسالی معمول است. ممکن است احساس کنید خسته، بی‌حوصله شده‌اید، یا وقت خود را در شغلی که دوست ندارید تلف کرده‌اید.

کارشناسان معتقدند می‌انسالی زمان ایده‌آلی برای کار روی چیزی است که به آن علاقه دارید.

شاید همیشه می‌خواستید رمان بنویسید یا شاید همیشه کنجکاو بوده‌اید که جواهرات خانگی خود را به صورت آنلاین بفروشید. مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، تمرکز بر پروژه‌ای که واقعاً به آن اهمیت می‌دهید می‌تواند انرژی و خوش بینی شما را افزایش دهد. به علاوه، ممکن است منبع درآمد اضافی برای شما به ارمغان بیاورد یا حتی شغل شما را تغییر دهد.

۱۰ ترفند برای تبدیل بحران میانسالی به یک شروع جدید

۱۰- به دنبال درمان (تراپی) باشید

ممکن است فکر کنید که درمان فقط برای مواقع پریشانی، تروما یا بحران است، اما اینطور نیست. درمان نیز ابزاری عالی برای دوران‌گذار است. میانسالی می‌تواند زمان خوبی برای صحبت با یک درمانگر باشد.

یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات مربوط به رویداد‌های گذشته را مرتب کنید، استرس فعلی خود را مدیریت کنید و برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از سال‌های میانسالی خود بهترین استفاده را ببرید و نسبت به مسیر پیش رو خود اطمینان داشته باشید.

علاوه بر این، اگر میانسالی تغییرات عمده‌ای مانند طلاق، مشکلات ازدواج یا مرگ را به همراه داشته باشد، یا اگر بازتاب قابل توجهی در گذشته شما ایجاد کرده باشد، یک درمانگر می‌تواند شما را از طریق افکار و احساساتتان راهنمایی کند.

نتیجه‌گیری

میانسالی زمان فوق‌العاده‌ای برای شروع مجدد چیز‌هایی است که ممکن است در زندگی هیچ وقت برایشان وقت نگذاشته باشید. چه درمورد روابط باشد و چه سلامتی ، اکنون می‌توانید کنترل را در دست بگیرید و تغییرات مثبتی ایجاد کنید.

در حال حاضر بهترین زمان برای برداشتن گام‌هایی است که زندگی شما را برای سال‌های آینده ارتقا می‌دهند. لازم نیست اجازه دهید میانسالی بحرانی باشد که شما را به پایین بکشاند.

در عوض، مدتی را در خارج از منزل بگذرانید، با یک دوست تماس بگیرید، با کسی قرار ملاقات بگذارید، دوباره گیتار خود را بردارید، در کلاس آشپزی آنلاین شرکت کنید، به یک باشگاه ورزشی بپیوندید و در نظر داشته باشید که با یک درمانگر قرار ملاقات بگذارید تا به شما در انجام همه این کار‌ها کمک کند.

منبع: یک پزشک

 

 

 

 

چندهمسری مرد عرب و ازدواج او با ۵۳ زن

مرد عربی که با ۵۳ زن ازدواج کرده است، می‌گوید که با چندهمسری، در جست‌وجوی همسری کامل است تا به ثبات در زندگی برسد.

مرد عربی که با ۵۳ زن ازدواج کرده است، می‌گوید که با چندهمسری، در جست‌وجوی همسری کامل است تا به ثبات در زندگی برسد. ابوعبدالله پس از انتشار کلیپی در مورد تجربه ۵۳ ازدواج خود در طول ۴۳ سال زندگی متاهلی‌اش، به عنوان اولین مرد “چندهمسر قرن” معرفی شد.

 

چندهمسری مرد عرب و ازدواج او با ۵۳ زن

این مرد ۶۳ ساله عربستانی پس از بازگویی تجربه ازدواج با ۵۳ زن در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

ابوعبدالله در جست و جوی یک زن کامل و بی عیب و نقص بود. او ادعا می کرد که می خواهد زندگی خود را با یک زن کامل بگذراند. به گفته عبدالله، او در ازدواج های متعدد خود به دنبال لذت شخصی نبوده است، بلکه به دنبال ثبات و آسایش روانی بود.

او تایید کرد که اکنون با یک زن ازدواج کرده است و فعلا قصد ازدواج مجدد ندارد.

ماجرای اولین ازدواج و ازدواج های بعدی

ابوعبدالله با این ۵۳ زن در فواصل زمانی مختلف ازدواج کرد، اما برای اولین بار در سن ۲۰ سالگی، زنی که شش سال بزرگتر از خودش بود را به ازدواج خود درآورد.

در حالی که برخی از این ویدئو تمجید کردند، برخی دیگر گفتند کاری که او انجام داده باعث افتخار نیست و از او انتقاد کردند.

ابوعبدالله گفت: «وقتی برای اولین بار ازدواج کردم، قصد نداشتم با بیش از یک زن ازدواج کنم، زیرا احساس راحتی می کردم و بچه دار می شدم. اما پس از مدتی مشکلاتی پیش آمد و در ۲۳ سالگی تصمیم به ازدواج مجدد گرفتم. تصمیم خود را به همسرم اطلاع دادم. وقتی بین همسر اول و دومش مشکلی پیش آمد تصمیم به ازدواج سوم و چهارم گرفت و پس از مدتی زن اول و دوم را طلاق دادم.»

عبدالله بعد از نزاع بین او و همسر چهارمش، سومی را طلاق داد.

به گزارش روزنامه عربی سبق، عبدالله در جستجوی زنی بود او را در زندگی خوشبخت کند. او حتی پس از طلاق از همسر چهارم خود به ازدواج ادامه داد.

آقای ابوعبدالله توضیح داد که ثبات در ازدواج با یک زن مسن حاصل می شود نه با یک زن جوان! به گفته او، حداقل مدت ازدواجش فقط یک شب بوده و تمام ازدواج هایش سنتی بوده است.

در حالی که بیشتر ازدواج‌های عبدالله با زنان سعودی بود، اما تصمیم گرفت با یک زن خارجی ازدواج کند. برای همین به خارج از پادشاهی عربستان سعودی سفر کرد و ۳ تا ۴ ماه برای کار خود دور از کشورش زندگی کرد.

تعداد ازدواج های چندهمسری در پادشاهی عربستان سعودی و جهان عرب و اسلام به طور پیوسته کاهش یافته است. زیرا مردم سبک زندگی معاصرتری را انتخاب کرده و در خانه های کوچکتر زندگی می کنند.

افزایش هزینه های زندگی و تقاضا برای فرزندآوری، آموزش، بهداشت و حمل و نقل نیز از عوامل موثر در کاهش است.

 

 

 

آیا می‌دانید لقب مشهدی از کجا باب شد؟

 خیلی‌ها نمی‌دانند لقب مشهدی از چه زمانی در میان ایرانیان به رسمیت شناخته شد.

لقب «مشهدی» از حدود ۴۰۰ سال پیش و بنا به فرمان شاه عباس صفوی رواج یافت. وی اجازه داد که زائران حرم رضوی مانند کربلایی‌ها و حاجی‌ها به «مشهدی» ملقب شوند و این پیشوند را در اسم شان به‌کار برند و در مکاتبات و اسناد از این لقب استفاده کنند. البته فقط همین نبود و شاه عباس برپایی مراسم آیینی برای بدرقه و استقبال از زائران حرم رضوی را تشویق و ترویج کرد و معلوم است خودش برای بهسازی راه‌ها و ساخت کاروانسرا‌ها و همچنین بازسازی و تزیین حرم رضوی اقدام کرد.

 

همسرم نمی‌خندد؛ طلاقش می‌دهم

مرد جوان پس از دو سال زندگی مشترک، به دادگاه خانواده تهران رفت و درخواست طلاق داد. او از این‌که همسرش به‌ندرت می‌خندد و مرتب اخمو و بی‌حوصله است، کلافه شده و تصمیم گرفت برای همیشه به زندگی مشترکش پایان دهد.

 همسرم نمی‌خندد؛ طلاقش می‌دهم به گزارش جام جم، مرد جوان وقتی در مقابل قاضی دادگاه خانواده قرار گرفت، درباره ماجرای زندگی‌اش گفت: دو سال است با ملیحه ازدواج کرده‌ام ولی او زن سرد و عبوسی است و نمی‌خندد. در صورتی که روحیه من خیلی شاد و سرزنده است و دوست دارم در کنار همسرم همیشه شاد باشم، بخندم، با هم فیلم‌های طنز ببینیم، به گردش و تفریح برویم و خلاصه انرژی هردوی‌مان مثبت باشد اما هر بار که خسته از سرکار برمی‌گردم قیافه اخموی همسرم را می‌بینم. مثلا یک فیلم طنز می‌گذارم تا با هم تماشا کنیم ولی همسرم حتی یک لبخند هم نمی‌زند. در صورتی که من بلندبلند می‌خندم. با او به رستوران و پیاده‌روی می‌روم و در راه کلی شوخی می‌کنم ولی او همیشه بی‌حوصله و پر از انرژی منفی است. بارها با او صحبت کردم ولی حاضر نیست این رفتارش را تغییر دهد. دیگر از دست او خسته شده‌ام، از این‌که به خانه بیایم و چهره بی‌حوصله و اخموی همسرم را ببینم، خسته شده‌ام. او شبیه من نیست و هیچ کاری او را نمی‌خنداند. در این مدت تمام تلاشم را کردم تا او را خوشحال و خندان ببینم ولی فایده‌ای نداشته است. ملیحه یک زن عبوس است و من هم نمی‌توانم او را تحمل کنم. احساس می‌کنم به من علاقه‌ای ندارد، حتی وقتی با هم به مهمانی و جشن هم می‌رویم، خیلی بی‌تفاوت و عبوس است. من جلوی بقیه به خاطر این رفتارهایش خجالت می‌کشم، احساس می‌کنم همسرم از زندگی با من لذت نمی‌برد، هیچ‌وقت او را خوشحال و خندان نمی‌بینم و برای همین تصمیم گرفتم برای همیشه از این زن جدا شوم.

در ادامه همسر این مرد نیز به قاضی گفت: آقای قاضی من اخلاقم همین است. هرکس یک جور اخلاقی دارد. من هم خیلی اهل خنده و شوخی نیستم و آدم جدی‌ای هستم. شوهرم از همان ابتدا در جریان این موضوع بود و مرا می‌شناخت. ما یک سال قبل از ازدواج‌مان، با هم آشنا شدیم. خیلی با هم وقت گذراندیم. رفتار من قبل و بعد ازدواج همین بوده و تغییر نکرده است. او اگر مرا نمی‌خواست، نباید با من ازدواج می‌کرد. روحیه من این‌طور است. نه این‌که با شوهرم خوشحال نباشم و با افراد دیگر زندگی‌ام شاد باشم و بخندم. درکل شخصیت من جدی است و مهدی متوجه این موضوع نیست. برعکس من او مرتب می‌خواهد شوخی کند. همسرم زندگی را به شوخی گرفته و هر اتفاقی می‌افتد، می‌خواهد با خنده و شوخی از آن بگذرد. در صورتی که من این‌طور نیستم. نمی‌شود که در همه شرایط بخندیم و خوشحال باشیم. من هم احساس می‌کنم که مهدی از زندگی با من خسته شده و این موضوع را بهانه کرده تا از من برای همیشه جدا شود. برای همین من هم دیگر نمی‌خواهم در کنار این مرد زندگی کنم.

 

 

 

حکایت وحشتناک از عشقی نافرجام!

دیگر به آخر خط رسیده بودم، حرف های گلناز همچنان در ذهنم می پیچید. ناگهان تصمیم خودم را گرفتم تا باسقط جنین دوباره به آغوش خانواده ام بازگردم و به آن ها بگویم مرا ببخشند ولی در میان بهت و حیرت جنین شش ماهه ام زنده به دنیا آمد و …

 حکایت وحشتناک از عشقی نافرجام! به گزارش خراسان، زن ۱۹ ساله در حالی که همچون مادری داغدیده اشک می ریخت و مدام خود را سرزنش می کرد، درباره سرگذشت تلخ و تاسف بار خود به مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری امام رضا (ع) مشهد گفت: در حال گذراندن سال دهم تحصیل بودم که کرونا شیوع پیدا کرد و زندگی مرا نیز مانند خیلی از دانش آموزان دبیرستانی دیگر تحت تاثیر قرار داد. پدرم مغازه میوه فروشی در آمل داشت اما با همان درآمد اندکش اجازه نمی داد روزگار سختی را بگذرانیم. از سوی دیگر کرونا دست و بال مرا طوری بسته بود که نمی توانستم مانند گذشته هیجانات و انرژی خودم را تخلیه کنم و به ناچار باید در خانه می ماندم و به تحصیل مجازی ادامه می دادم. در این شرایط پدرم را مجبور کردم برایم گوشی تلفن هوشمند بخرد تا از گوشی خواهرانم به صورت شراکتی استفاده نکنم. از آن جایی که دانش آموز ممتازی بودم و پدرم امیدوار بود روزی در رشته پزشکی تحصیل خواهم کرد، تسهیلاتی از یک بانک گرفت و برایم یکی از بهترین مدل های گوشی را خرید. حالا دیگر همه فضاهای مجازی زیر انگشتان من بود و مدام در شبکه های اجتماعی پرسه می زدم تا این که در همین اثنا با پسر جوانی در اینستاگرام آشنا شدم که پنج سال از من بزرگ تر بود و در رشته آمار دانشگاه آزاد تحصیل می کرد.

«حسام» از نظر من جوانی روشنفکر بود که به قول خودش همیشه کلاس و استادان دانشگاه را به چالش می کشید. حدود یک سال از ارتباط من و حسام می گذشت و علاقه ام به او روز به روز بیشتر می شد. حالا دیگر درس و مدرسه را کنار گذاشته بودم و تنها به ازدواج با او فکر می کردم اما وقتی حسام موضوع ازدواج با مرا نزد خانواده اش مطرح کرد، آن ها به شدت مخالفت کردند و معتقد بودند ما تفاوت های فرهنگی، اقتصادی و تحصیلی زیادی با یکدیگر داریم. به همین دلیل خانواده من نیز با این ازدواج مخالفت کردند اما من پدرم را به فرار از منزل تهدید کردم.

او روزی مرا به درون اتاقی کشید و اشک ریزان گفت: «دخترم این گونه ازدواج ها فرجامی جز بدبختی و تباهی نخواهد داشت چرا که همه این هیجان و عشق و علاقه های دیوانه وار فقط هوس های زودگذری هستند که خیلی زود بعد از ازدواج فروکش خواهند کرد و …» با وجود این نصیحت ها من تصمیم خودم را گرفته بودم تا این که به پیشنهاد حسام من واو بدون حضور خانواده اش و به طور رسمی ازدواج کردیم. در این وضعیت او نیز دانشگاه را رها کرد و چون اوضاع مالی خوبی داشت، عازم مشهد شدیم تا از خانواده هایمان دور باشیم. منزل کوچکی در مشهد اجاره کردیم و همسرم در یک هتل آپارتمان به عنوان مدیر مالی مشغول کار شد. با آن که یک سال از این ماجرا می گذشت و هر دو نفر ما دلتنگ خانواده هایمان بودیم اما هیچ گونه تماسی در این مدت نداشتیم تا این که یک روز حسام وقتی از سرکار به خانه آمد ناخودآگاه گوشی تلفن را برداشت و با مادرش تماس گرفت. مادر حسام در آن سوی خط فقط اشک می ریخت و او را ترغیب می کرد تا به آمل بازگردد. او اشک ریزان به حسام گفت اگر برگردی و با دختری که در شأن و شخصیت خانواده ما باشد، ازدواج کنی مانند گذشته از تو حمایت می کنیم و …

از آن روز به بعد رفتار حسام به کلی تغییر کرد و زندگی من نیز دگرگون شد چرا که او اعتقاد داشت من موجب جدایی او از خانواده اش شدم! هرچه تماس های حسام با خانواده اش بیشتر می شد، بهانه گیری و بداخلاقی های او نیز بیشتر می شد. در همین روزها وقتی متوجه بارداری ام شدم خیلی امیدوار بودم که این نوزاد عشق و آرامش را دوباره به خانه ما بازگرداند اما حسام وقتی موضوع را فهمید نه تنها خوشحال نشد بلکه با حالت قهر منزل را ترک کرد. یک هفته بعد، با مادر حسام تماس گرفتم ولی او با توهین و فحاشی گفت: حسام دیگر به مشهد باز نمی گردد و قصد دارد تو را طلاق بدهد. این درحالی بود که من هم روی بازگشت نزد خانواده ام را نداشتم و حسام نیز به تماس هایم پاسخ نمی داد. چند ماه را همراه با ترس و نگرانی از آینده سپری کردم و در این مدت فقط گلناز پای درد دلم می نشست که در همسایگی ما زندگی می کرد.یک روز پیشنهاد عجیب گلناز افکارم را به شدت مشغول کرد. چند روز به پیشنهاد سقط جنین فکر می کردم که گلناز معتقد بود مرا از این شرایط روحی رها می کند و می توانم نزد خانواده ام بازگردم. او بعد از مدتی داروهای سقط جنین را از طریق غیرقانونی تهیه کرد و من هم مصرف کردم. در نیمه های شب حالم وخیم شد اما برخلاف تصورم جنین شش ماهه ام زنده به دنیا آمد. وقتی به جثه ضعیف دخترم چشم دوختم، ناگهان حس مادرانه همه وجودم را فرا گرفت و اشک ریزان به سرم می کوبیدم که چه اشتباه بزرگی کرده ام. با آن که حال مناسبی نداشتم نوزادم را خودم به بیمارستان امدادی رساندم تا شاید آن ها دخترم را نجات بدهند ولی با هماهنگی قبلی با گلناز، به کادر بیمارستان گفتیم که نوزاد را کنار گاری زباله پیدا کرده ایم اما خیلی زود دستمان رو شد و در حالی ماموران انتظامی ما را به کلانتری هدایت کردند که دخترم نیز فوت شده بود؛ اما ای کاش فرهنگ استفاده از فضای مجازی را بلد بودم و گریه های پدرم را می دیدم …

شایان ذکر است با صدور دستوری ویژه از سوی سرهنگ سید عباس شریفی (رئیس کلانتری امام رضا (ع)) این زن جوان پس از طی مراحل درمانی به مراجع قضایی معرفی شد و عملیات پلیس برای دستگیری عاملان خرید و فروش داروهای غیرقانونی سقط جنین ادامه یافت.

 

 

 

بیانیه‌ تبیینی وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر کشور

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای تحلیلی به حزئیات بیشتری از پشت پرده حوادث روزهای اخیر در برخی نقاط کشورپرداخت.

بیانیه‌ تبیینی وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای تحلیلی به جزئیات بیشتری از پشت پرده حوادث روزهای اخیر در برخی نقاط کشور پرداخت که متن آن به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

به استحضار مردم شریف و سرافراز ایران اسلامی می‌رساند: حوادث روزهای اخیر در برخی نقاط کشور، پوسته‌ای آشکار و محسوس و لایه‌های پنهان متعددی در پشت صحنه‌های خود داشت.

سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) برای شکار هدفمند عناصر اصلی ترور و تخریب، ضمن حضوری ناملموس در صحنه‌ اغتشاشات و کمک به برادران و خواهران فداکار، مقتدر و سربلند خود در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و همراهی با نیروهای بسیجِ جان برکف و همیشه حاضر در صحنه‌های دفاع از کشور، در عین حال بخش اصلی مأموریت، توجه و توان خویش را معطوف به رصد و ردیابی سازمان دهندگان و آتش بیاران اصلی پشت صحنه، اعم از کشورهای بیگانه تا تروریست‌های آلبانی‌ نشین و سایر گروهک‌های معاند و فرقه‌های دست پرورده‌ استعمار و عناصر سرسپرده‌ داخلی آن‌ها نمودند.

در روزهای عبرت‌آموز گذشته که فعالیت لایه‌های پنهان فتنه‌گر تشدید شده بود، به همان نسبت امکان شناسایی عوامل مخرب و تروریست نیز افزایش یافت. از سوی دیگر، به نسبت افزایش فعالیت حامیان بیگانه و سایر سازمان دهندگان ترور و تخریب، مزدوران داخلی آن‌ها عنان از کف داده، سر از چاه و چاله‌های استتاری خویش برآوردند و بدین‌سان، امکان شناسایی و بازداشت آن‌ها بیش از پیش فراهم آمد تا مأموریت مهم وزارت اطلاعات در حد بالایی تحقق یابد.

طُرفه آن‌که میدان رویارویی مدافعین وطن و حافظان نظم و امنیت کشور در روزهای گذشته، با مجموعه‌هایی از عناصر متنوع گروهکی، عوامل سازمان‌های جاسوسی بیگانه، دخالت مستقیم دولت‌های آمریکا و انگلیس و دنباله‌روهای سعودی آن‌ها تا عناصر ناآگاه و فریب خورده‌ی اغتشاشگر در کف خیابان‌ها مواجه بود.

اینک بنا به مقتضای شرایط عمومی کشور و تا آن‌جا که ملاحظات امنیتی اجازه می‌دهد، بخشی از کشفیات و دستگیری‌های صحنه و پشت صحنه را به آگاهی ملّت فهیم، صبور و مقاوم ایران اسلامی می‌رساند:

۱- در روزهای گذشته، ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین بازداشت شده‌اند. نامبردگان بنا به دستور تروریست‌های آلبانی نشین، از تولید اخبار جعلی تحریک کننده‌ اغتشاشگران تا سازمان‌دهی ترور و تخریب، جهت‌دهی به شعارها، حضور مستقیم در صحنه‌های اغتشاشات خیابانی و تخریب اموال عمومی، تأمین تجهیزات مختلف برای مقابله با پلیس و مواد محترقه برای به آتش کشیدن اماکن و خودروهای عمومی و شخصی، فعالیت داشته‌اند.

۲- بازداشت ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از مزدوران رسمی گروهک‌های صهیونیستی موسوم به کومله، دمکرات، پاک، پژاک تا تعدادی از کادرهای رده بالای این گروهک‌ها که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول توطئه علیه مردم مظلوم کردستان بودند. در میان بازداشت شدگان، یک کادر برجسته و عضو مرکزیت یکی از گروهک‌هایی که مقیم اقلیم کردستان عراق است نیز حضور دارد. وی آموزش‌های نظامی را در پایگاه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی اقلیم مذکور فراگرفته و به‌عنوان فرمانده مبرز نظامی شناخته می‌شود. او در حال طراحی، سازماندهی و هدایت هسته‌های آشوبگر برای منطقه غرب کشور بود که طی یک عملیات غافلگیرانه، دستگیر و به محل‌های از پیش تعیین شده منتقل و هم‌اکنون در زندان است.

۳- دستگیری ۵ عضو گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره که با استفاده از فرصت اغتشاشات، درصدد بمب‌گذاری در محافل مردمی و نیز در جمع آشوب‌گران و انتساب انفجارها به طرف‌های مقابلِ هر یک، برای تشدید نزاع و درگیری طرفین بودند. تروریست‌های یادشده علاوه بر طرح ترور یکی از مسئولین ارشد کشور، طرح‌های بمب‌گذاری در یکی از هیآت عزاداری شیراز و در میدان شهدای مشهد را داشتند که با عنایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) خنثی شدند.

۴- سازمان جاسوسی بهاییت بنا به دستور مرکزیت مستقر در حیفای اشغالی، ورود پرحجمی به صحنه‌ آشوب و اغتشاش و تشویق به خرابکاری و تخریب اماکن عمومی داشت. بر این مبنا در روزهای اخیر هسته‌ی اصلی و سرّی بهاییت شامل سه نفر از سران بهاییت و دو نفر از تیم رسانه‌ای آن‌ها بازداشت شدند.

۵- ۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان نشان‌دار در صحنه‌های اغتشاش و پشت صحنه‌ها شناسایی و بازداشت شدند.

۶- ۹ تبعه‌ بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و … در صحنه‌ی اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند.

۷- شناسایی عناصر مرتبط با رسانه‌های بیگانه در تهران و استان‌های مختلف کشور که تعدادی از آن‌ها بازداشت، تعدادی احضار و برای عده‌ ای دیگر فعلاً تشکیل سابقه شد تا پس از دریافت مجوز مرجع قضایی، احضار یا بازداشت شوند.

۸- ضمن زیر نظر داشتن سفارتخانه‌هایی که عوامل آن‌ها کوچک‌ترین دخالت یا ورود به صحنه‌ اغتشاشات داشتند، تذکر لازم به شکل مقتضی به دیپلمات‌های ذیربط داده شد. من‌جمله سفارت‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و …

۹- شناسایی و بازداشت ۲۸ نفر از اراذل و اوباشی که سابقه‌ی زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباش‌گری، تجاوز به عنف و … را دارا هستند در صحنه‌ اغتشاشات. حمله‌ی نامبردگان به نیروهای حافظ امنیت کشور و مجروح نمودن آن‌ها مستند می‌باشد. همچنین دو کارگاهِ تولید کوکتل مولوتف از آن‌ها کشف شده است.

۱۰- تعداد قابل توجهی کلت کمری، انواع مسلسل، فشنگ‌های مربوطه و تفنگ‌های ساچمه‌زنی نیز کشف و ضبط شده است.

همچنان‌که گفته شد، فهرست فوق‌الاشاره صرفاً شامل عوامل گروهکی، فرقه‌یی، سازمانی و بیگانه می‌باشد و دربردارنده‌ بازداشت ده‌ها عنصر اغتشاشگر که به‌صورت هدفمند (و به اصطلاح تک‌زنی در صحنه) نمی‌باشد. اما تحقیقات اولیه از متهمین اشاره شده، نشان دهنده‌ سازمان‌دهی و آمادگی پیشینی گروهک‌های مختلف و آدم‌کشان حرفه‌ ای برای بهره‌گیری از هر واقعه‌ ای، فارغ از نوع واقعه، محل وقوع آن، طبیعی یا مصنوعی بودن حادثه می‌باشد.

همچنان‌که درگذشت غمبار مرحومه امینی در این مقطع را صرفاً دستاویزی برای پروژه و توطئه‌ بزرگِ طراحی شده برای تحریک اقشاری از مردم، وارد کردن گروهک‌های تروریستی و تکفیری به صحنه، انجام خرابکاری و کشته‌سازی در چارچوب «مدل صهیونیستی حداکثر خشونت» قرار دادند. اما پیش از واقعه‌ مذکور و در خلال روزهای اغتشاش نیز، وقایع دیگری به‌عنوان مقدمات شورش یا مکمل و مقوّم آن اتفاق افتاده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

الف) در چند ماه گذشته، برخی سرویس‌های جاسوسی غربی و رژیم صهیونیستی، دوره‌های «آموزش مربیّان براندازی» برای تعدادی از عناصرِ مرتبط و از پیش نشان شده برگزار کرده بودند. در این دوره‌ها که برخی در کشورهای منطقه و تعدادی خارج از منطقه برگزار می‌شدند، آموزش‌های نحوه‌ مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی، نافرمانی مدنی و براندازی تدریس می‌شد و قرار بر این بود که افراد آموزش دیده، آموخته‌ها را به عناصر دیگری در داخل کشور منتقل نمایند. اما تعدادی از این افراد از همان ابتدا توسط سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) شناسایی و چند نفر از آن‌ها ظرف ماه‌های گذشته بازداشت شده و سناریوی جبهه‌ استکبار را تشریح کرده بودند. شایان ذکر است که دو تبعه‌ فرانسوی بازداشت شده در اردیبهشت ماه گذشته نیز دقیقاً برای سازماندهی و آموزش و پیوند دادن سندیکاها و تشکیلات صنفی معارض و سازمان‌های غیردولتی به یکدیگر وارد ایران شده بودند که هر دو عنصر دستگیر و در همان مقطع، اطلاع‌رسانی محدودی پیرامون آن‌ها صورت گرفت. اکنون و با عنایت به حوادث اخیر، ظرف روزهای آینده اطلاع‌رسانی مشروحی در این مورد صورت خواهد گرفت.

ب) طرح انفجار یک مرکز حساس صنعتی در دو ماه گذشته – موضوع اطلاعیه‌های مورخ اول و پنجم مرداد ماه – بخشی از تمهیدات پیش از توطئه بزرگ اغتشاش بود که در این مورد نیز، اطلاع‌رسانی محدودی صورت گرفت و مستند مشروح آن ظرف روزهای آتی منتشر خواهد شد.

ج) خرابکاری در دو هواپیمای مسافربری با هدف سقوط آن‌ها که با عنایات الهی خنثی شد.

د) طبق اطلاع موثق، مقامات اطلاعاتی آمریکا از آغاز اغتشاشات خیابانی دستورالعمل مشروحی به کارگزاران خویش و عواملِ شاغل در رسانه‌های فارسی زبان آمریکایی- انگلیسی- سعودی ابلاغ می‌نمایند. من‌جمله مفاد آن دستورالعمل:

نخست) تقویت محتوا و گسترش زمان رسانه‌های فارسی زبان بیگانه، تقویت همکاری‌های فیمابین و پوشش مشترک و گسترده‌تر آشوب‌ها؛

دوم) افزایش بودجه فیلتر شکن‌ها و سایر ابزارهای تأمین دسترسی به اینترنت؛

سوم) شبکه توییتر با حداقل ده برابر کردن ظرفیت انتشار پیام برای هر کاربر در یک ساعت و لغو برخی محدودیت‌های دیگر، نهایت سعی خود را در کمک به نشر اخبار مورد نظر، انجام عملیات روانی و تشدید فعالیت ربات‌های سازمان‌یافته (مشابه مرکز اعتدال عربستان و تروریست‌های آلبانی نشین) علیه ایران را اعمال نماید (دقیقاً به‌همان شیوه که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا در سال ۱۳۸۸ با دستور مستقیم و برای حمایت از فتنه‌گران، مانع از خاموش شدن توییتر شد)؛

چهارم) افزایش و آشکارسازی حمایت مقامات آمریکایی، اروپایی و سلبریتی‌های آن‌ها از آشوبگران؛

پنجم) تشویق اعتصابات و پیش‌کشیدن مجدد بحث تحریم‌های به اصطلاح حقوق بشری علیه مردم ایران برای تأثیرگذاری بر اقتصاد کشور.

ه‌‌) شبکه‌های فارسی زبان بیگانه به‌ویژه شبکه‌ اشرافیت خرافه‌پرست انگلیسی (بی‌بی‌سی فارسی) و شبکه‌ی اشرافیت بَدَوی سعودی (ایران اینترنشنال) از روز نخست غائله‌ آشوب‌ها، برنامه‌های عادی خود را تغییر داده، بخش‌های خبری ویژه‌ ای به بخش‌های ثابت خود اضافه کردند و کلّ برنامه‌های خبری و تحلیلی خویش را بر جعل و دروغ و بزرگ‌نمایی برخی اتفاقات ایران و آموزش مبارزه با پلیس کشور و تولید بمب دستی و تشجیع آشوبگران به ادامه و گسترش اغتشاشات متمرکز نمودند. در این راستا وزارت اطلاعات علاوه بر اقدامات پیش‌گفته در برخورد قانونی با مرتبطین این نارسانه‌ها، برای اعضای مجرم آن شبکه‌ها نیز پرونده‌هایی تشکیل و آن‌ها قطعاً پاسخگوی اعمال مجرمانه‌ی خویش خواهند بود.

و) ده‌ها مورد حملات سایبری با ابعاد گسترده که صرفاً در قالب جنگ‌های فن‌آورانه‌ دولت‌های خاص (همچون ویروس استاکس‌نت) قابل انجام است.

ز) طبق اطلاع موثق، شیپور قشون‌کشی بی‌سابقه‌ی سایبری برای دامن‌زدن به «جنگِ تمام عیار شناختی» و ایجاد گسست ذهنی بین فضای حقیقی و دنیای وهم و خیال و مَجاز، از مبادی آمریکایی- انگلیسی و اَشرافیت بَدَوی سعودی نواخته شده است؛ تا آنجا که اسیرانِ چشم و گوش بسته‌ عالَم مجازی و برخی سلبریتی‌های بی‌هویت یا مأمور، در جهان مجازی با ایرانی مواجه می‌شوند که سقوط کرده یا در معرضِ سقوط نزدیک است! فرو افتادگی بدفرجام و شگفتی‌آور برخی سلبریتی‌های نام آشنا در روزهای گذشته، ریشه در چنین وهمی دارد که آن قشون‌کشی سایبری به آن‌ها القاء کرده بود.

پیچیدگی‌های صحنه، هجوم عوامل رنگارنگ خصم و عناصر گروهکی و شبیخون وهم‌آور شناختی، قطعاً نیاز به هوشیاری هرچه تمام‌تر و به‌ویژه مراقبت هرچه بیشتر از جوان‌ترها دارد تا دچار فریب شیادان حرفه‌ ای رسانه‌های سعودی- لندنی و شارلاتان‌های خودپرست فضای مجازی نشوند و ناخواسته و ندانسته، آب به آسیاب دشمنان خون‌خوار ملّت نریزند؛ و این مسئولیتِ مقدس خانواده‌ها و مربیان و معلمین فرهیخته، بصیر و دلسوز کشور است.

در پایان با درود بی‌کران به روح پرفتوح همه شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه به سید شهدای مدافع امنیتِ کشور، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که همچنان خون‌خواه او هستیم و به شهدای امنیت که در روزهای اخیر جاودانه شدند؛ اعم از شهدای مظلوم بسیج، فراجا و حزب‌الله مظلوم و با عرض تسلیت به خانواده‌های معظم شهیدان، با دعا برای سلامتی مجروحین حوادث اخیر، من‌جمله مجروحینِ سربازخانه‌ی گمنامان که همچون همیشه، در خفا وفا می‌کنند و در گمنامی، شهید یا زخمی می‌شوند. با قدردانی از امّت عظیم‌الشأن همیشه در صحنه که در برابر آشوب‌طلبان و تروریست‌ها با راهپیمایی‌های میلیونی، مانور عزّت و اقتدار سردادند، با گرم‌ترین و صمیمانه‌ترین سپاس از دلیرمردان نیروی زمینی سپاه و فرمانده‌ دلاور آن‌که در روزهای اخیر، لانه‌ دیوان و ددان را در آن سوی مرزهای کشور، درهم کوفتند و دژخیمان ضدخدا و خلق خدا را به دوزخ فرستادند؛ با تشکر از همکاری و همراهی و همدلی جامعه‌ اطلاعاتی مقتدر کشور؛ با تقدیر از ایستادگی دلاورمردان فرماندهی انتظامی کشور و بسیج مستضعفین و تأکید دوباره بر حمایت و پیمان جاودانه‌ مشترک در دفاع از این خاک پاک و نظام مقدس و از امنیتِ مردم عزتمند و فهیم ایران اسلامی، اعلام می‌دارد که جریان توطئه‌ شیاطین، پایان یافته نیست؛ همچنان‌که آماده‌باش همیشگی در سربازخانه‌ی گمنامان نیز نه تنها پایان یافتنی نیست بلکه توطئه‌ پیچیده و جنگ ترکیبی اخیر موجب آغاز فصلی جدید و خیزشی دوباره و سازماندهی تازه در این وزارت‌خانه شد؛ علیه استکبار غدّار و اردوگاه سلطه و مزدوران منطقه‌ ای و عناصر گروهکی و تروریستی که مترصد فرصتی بودند و جاهلانه، هرآنچه در چنته داشتند را به میدان آوردند که البته کارِ شکارچیانِ مترصد را نیز آسان‌تر کردند.

جان برکفان بی‌ادعا و بی‌نام و نشان ایران اسلامی در چارچوب وظایف ذاتی و قانونی خود، با عنایت به رسالت الهی خویش و تعهدی که در قبال شهدای به خون خفته، امام شهداء(ره)، مقام معظم فرماندهی کل قوا (مدظله‏‌العالی) و مردم شریف ایران دارند، یک‌بار دیگر عهد می‌بندند که با تمام توان و با سپر قرار دادن جان خود، از ایران عزیزتر از جان و ملّت معزّز و از آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی صیانت خواهند نمود و با عوامل تکفیر و تروریسم و تخریب و جنایت، هرجا که باشند و در هر زمانی به صورت قاطع و بی‌ملاحظه برخورد خواهند کرد. همچنین به دولت‌های پشتیبان این عوامل هشدار می‌دهند که علاوه بر اصل عمل و ضربه‌ متقابل، بدانند که «ما سربازان گمنام امام منتقم (عج) هستیم».

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*