آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

برگزاری اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه ها همزمان با شروع رسمی سال تحصیلی

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های کشور برخی تجمعات در این دانشگاه‌ها شکل گرفت.

برگزاری اعتراضات  دانشجویی در برخی دانشگاه ها همزمان با شروع رسمی سال تحصیلی

به گزارش خبرنگار سیاسی فارس، با شروع رسمی کلاسهای آموزشی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، صبح روز شنبه برخی دانشگاهها شاهد اعتراضات دانشجویی بود.

دانشجویان شعارهای سیاسی و فرهنگی سر می‌دادند اما بر خلاف اغتشاشات میدانی، خبری از آشوب گری و آتش زدن اموال عمومی نیست. دانشجویان نسبت به عملکرد پلیس و برخوردهای صورت گرفته معترضند و بعضا شعارهای هیجانی و تندی نیز سر می‌دهند.

همزمان تعداد دیگری از دانشجویان نیز نسبت به حرمت شکنی‌ها و آشوبگری‌ها  در محوطه دانشگاه‌ها شعارهایی مبتنی بر نگاه و سلیقه خود سر دادند. در برخی موارد محوطه دانشگاه به عرصه شعاردادن و کنایه زنی‌های دو طیف نسبت به هم تبدیل می‌شد که با پادرمیانی اساتید و دانشجویان سالهای بالاتر برای لحظاتی فروکش می‌کرد اما دوباره با بهانه‌ای از سر گرفته می‌شد.

فعالان سیاسی معتقدند یکی از راهکارهای مهم اعتراضات صحیح در جامعه بستر دانشگاههاست و با توجه به حداقل بودن امکان سوء استفاده ضدانقلاب و آشوبگران، تقویت چنین بسترهایی می تواند راهگشا باشد.

اگرچه پس از فروکش کردن هیجانات باید با امتداد دادن چنین اختلاف نظرهایی در برنامه های فکری و علمی تر نظیر کرسی‌های آزاد اندیشی به حل اساسی‌تر مشکلات مورد مناقشه کمک کرد.

اما همزمان با این تجمعات تعداد محدودی در بیرون دانشگاه و حوالی میدان انقلاب اقدام به شعار دادن و برهم زدن نظم عمومی کردند که ماموران انتظامی با آنها برخورد کردند و مانع از تخریب و آشوب شدند.

مشاهدات خبرنگار میدانی فارس حاکی از آن است در تجمع بیرون دانشگاه برخی افراد توسط پلیس بازداشت شده اند.
آخرین اخبار اعتراضات را از خبرگزاری فارس دنبال کنید.

 

 

راستی‌آزمایی وعده ایلان ماسک؛

آیا اینترنت ماهواره‌ای به زودی به ایران می‌رسد؟

ارینب سیفی
آیا اینترنت ماهواره‌ای به زودی به ایران می‌رسد؟

تهران- ایرنا- در بحبوحه ناآرامی‌های اخیر در ایران و قطع ارتباط با اینترنت جهانی، «ایلان ماسک» ثروتمندترین فرد دنیا، وعده ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به ایرانیان داده؛ اما آیا این امر در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است؟

در روزهای ناآرام ایران و در حالی که دسترسی به اینترنت دشوار و در مواردی دسترسی به اینترنت جهانی ناممکن شده، برخی کاربران در توئیتر از «ایلان ماسک» مدیرعامل و بنیانگذار اینترنت ماهواره‌ای استارلینک درخواست ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای داشتند و او هم وعده رساندن سریع این اینترنت به مردم ایران را داده؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود اینکه آیا تحقق چنین وعده‌ای در کوتاه‌مدت شدنی است؟

ماسک، مالک شرکت بزرگ «تسلا»، ثروتمندترین مرد جهان است که چنین وعده‌ای را در حساب تویئتر خود اعلام کرد.

در ادامه گزارش‌های راستی‌آزمایی، به بررسی امکان تحقق این وعده می‌پردازیم و البته با توجه به ناآشنایی برخی مخاطبان با اینترنت ماهواره‌ای، پیش از آن به این پرسش‌ها می پردازیم که:

  • اینترنت ماهواره‌ای چیست؟
  • مزیت اینترنت ماهواره‌ای نسبت به اینترنت کابلی چیست؟
  • آیا استارلینک اینترنت بدون محدودیت ارائه می‌دهد؟
  • آیا ملزومات فعالیت اینترنت استارلینک در ایران فراهم است؟
  • آیا استارلینک به زودی در ایران هم فعال می‌شود؟

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟
اینترنت ماهواره‌ای یک اتصال بی‌سیم است که شامل سه بشقاب ماهواره‌ای است: یکی در مرکز ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، یکی در فضا و دیگری متصل به منزل استفاده‌کننده از خدمات.
علاوه بر دیش ماهواره، همچنین به یک مودم و کابل‌هایی نیاز است که به دیش و مودم استفاده‌کننده برسد. هنگامی که همه چیز وصل شد، ISP سیگنال اینترنت را به دیش در فضا ارسال و سپس آن را برای متقاضی ارسال می‌کند. هر بار درخواستی داده می‌شود(باز شدن صفحه جدید، دانلود کردن، ایمیل فرستادن و …) به دیش در فضا و سپس به مرکز (ISP) می‌رود. درخواست تکمیل شده سپس از طریق فضا به مودم متقاضی و سپس به رایانه وی ارسال می‌شود.

مزیت اینترنت ماهواره‌ای نسبت به اینترنت کابلی
تنها دلیلی که ممکن است از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنید، این است که در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سایر گزینه‌های اینترنت مانند کابل یا DSL در دسترس نیست. به غیر از این، دلیل موجهی برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیست؟
ابتکار Starlink یک پروژه اینترنت ماهواره‌ای بلندپروازانه است که توسط مالک اسپیس ایکس، تامین می‌شود. او قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به بیش از سه میلیارد نفر در سراسر دنیا دسترسی به اینترنت دهد. کسانی که به طور عمده در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند یا به هر دلیلی در دسترسی به اینترنت در سراسر جهان مشکل دارند، از جمله مشتریان اصلی پروژه هستند.
استارلینک به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و هدف آن، ارائه پوشش اینترنتی گسترده با پرتاب هزاران ماهواره کوچک به مدار پایین زمین در ترکیب با گیرنده‌های روی زمین است. اینترنت استارلینک از طریق دیش‌های ماهواره‌ای در دسترس مردم عادی قرار خواهد گرفت و هزینه استفاده از این سرویس، از ۱۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود و هزینه سخت‌افزار آن ۵۹۹ دلار است.

استارلینک اینترنت بدون محدودیت ارائه می‌دهد؟
استارلینک ادعا می‌کند در همه هفت قاره در دسترس است. در سپتامبر(شهریور-مهر) ۲۰۲۲ بنیاد ملی علوم ایالات متحده اعلام کرد در حال آزمایش سرویس قطبی استارلینک در قطب جنوب است اما در نقشه رسمی، پوشش استارلینک در همه قاره‌ها به جز چند کشور ظاهر شده؛ به عنوان مثال شمال کانادا، نروژ، سوئد، سراسر فنلاند و ایسلند، قاره آفریقا، بخش زیادی از آمریکای جنوبی و قاره آسیا هنوز اتصال استارلینک ندارند.
استارلینک می‌تواند اینترنت به نسبت ارزان‌تری نسبت به اینترنت کابلی و ماهواره‌ای در مناطق روستایی و حومه‌ای ارائه کند. در بسیاری از مناطق، کاربران حومه شهری به اندازه کاربران شهری هزینه می‌پردازند اما اینترنت بسیار کندتری دارند.

کاربران از سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک رضایت دارند؟
تعداد کاربران استارلینک در چند ماه نخست ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای، به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش یافت. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) برای دریافت نخستین برداشت واقعی از این سرویس با بیش از ۵۰ نفر که از خدمات این اینترنت استفاده می‌کردند صحبت کرد.
افراد مورد بررسی شامل خانوارهایی در کانادا و ۱۳ ایالت ایالات متحده مانند کالیفرنیا، کلرادو، آیداهو، آیووا، میشیگان، مینه سوتا، اوهایو، واشنگتن، ویسکانسین و … بودند. بیشتر این کاربران در مناطق روستایی یا دور افتاده مانند زمین‌های کشاورزی یا بیابان، دسترسی محدود به پهنای باند زمینی داشتند و تعداد کمی نیز به طور کلی دسترسی نداشتند.

از جمله معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، هزینه بسیار زیاد خرید و نصب تجهیزات و اشتراک اینترنت است که با ادعای آن مبنی بر در دسترس قرار گرفتن برای کاربران مناطق محروم در تضاد استیکی از کاربران در مونتانا به این شبکه تلویزیونی گفت: «تا زمانی که تنها گزینه پهنای باند در دسترس من استارلینک باشد آن را نگه خواهم داشت.» یکی دیگر از کاربران از کلرادو گفت: «سخت‌ترین قسمت نصب تجهیزات، نصب دیش روی پشت بام و کشیدن سیم از بیرون به داخل خانه بود.» یکی از کاربران از ایالت مین نیز گفت: «سرویس کاملاً قابل اعتماد است، هر چند وقت یکبار چند قطعی رخ می‌دهد.»

بنابر اظهارات نخستین گروه‌ از کاربرانی که از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده کردند به نظر می‌رسد این اینترنت در مقایسه با اینترنت کابلی از نظر سرعت و محدودیت، مشکلات کمتری دارد؛ با این حال آیا اینترنت استارلینک به طور کل بی‌نقص است؟

اینترنت استارلینک نقص ندارد؟
با وجود همه ادعاهای ایلان ماسک در رابطه با دسترسی آسان افراد مختلف در سراسر دنیا به استارلینک به ویژه در مناطقی که دسترسی سخت به اینترنت کابلی دارند و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اینترنت نسبت به رقبا اما نقص‌هایی هم دارد که ایلان ماسک وعده‌ رفع این نقایص را در دراز مدت داده است.

از جمله این معایب و نقص‌ها، هزینه بسیار زیاد خرید و نصب تجهیزات و اشتراک اینترنت ماهواراه‌ای استارلینک است که با ادعای آن مبنی بر در دسترس قرار گرفتن اینترنت برای کاربران مناطق محروم در تضاد است. کاربران در ایالات متحده برای سرعت ۲ مگابیت در ثانیه حدود ۱۰۰ دلار در ماه پرداخت می‌کنند و این دو برابر مبلغی است که در ماه برای اینترنت کابلی با سرعتی ۲۵ برابر اینترنت ماهواره‌ای می‌پردازند.

علاوه بر آن، استارلینک در حال حاضر امکان ارائه اینترنت قابل حمل را ندارد؛ اما یک ویژگی افزودنی پولی معرفی کرده که به مشتریان امکان می‌دهد خدمات خود را به طور موقت به مکان‌های مختلف که آدرس سرویس دائمی آن‌ها توسط ماهواره استارلینک ارائه می‌شود، منتقل کنند. این افزونه ۲۵ دلار اضافی در ماه برای کاربران در ایالات متحده هزینه خواهد داشت. با این حال باز هم کاربران نمی‌توانند در جایی خارج از خانه، محل کار و در حالت غیرثابت از این اینترنت استفاده کنند.

طبق اظهارات کاربران استارلینک، اگرچه آنها هزینه مساوی بابت این اینترنت پرداخت می‌کنند اما سرعت این اینترنت در مناطق شهری و پر تراکم کندتر بوده و در مناطق باز مانند روستاها و بیابان بیشتر است. همچنین تغییرات آب‌وهوایی نیز می‌تواند بر سرعت ارئه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و یا حتی قطعی آن تاثیر بگذارد.

انسدادهای جزئی می‌توانند بر قدرت سیگنال تاثیر بگذارند. دیش باید به سمت جنوب باشد و هر چیزی که در مسیر سیگنال باشد مانند درختان و ساختمان‌ها می‌تواند بر کیفیت تاثیر بگذارد. استارلینک در بسیاری از مناطق دنیا پوشش اینترنت ندارد و به نظر می‌رسد برای ارائه خدمات اینترنتی نیاز به مجوزهای رسمی کشورهای مختلف داشته باشد.

استارلینک می‌تواند در ایران هم فعال شود؟
یکی از موانع اصلی برای ایرانیانی که می‌خواهند از اینترنت استارلینک استفاده کنند، آمریکایی بودن این ابزار است. از آنجا که این شرکت در ایالات متحده ثبت شده، باید از تحریم‌های ایالات متحده پیروی کند. ایلان ماسک مدیر عامل اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس، دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ گفت، این شرکت برای ارائه خدمات پهنای باند ماهواره‌ای استارلینک در ایران، درخواست معافیت از تحریم‌ها علیه ایران خواهد کرد.

ماسک این درخواست را در پی قطعی و اختلال اینترنت سراسری در ایران به دلیل ایجاد ناآرامی‌ها بیان کرد؛ بعد از آنکه برخی در توئیتر از ماسک خواستند ایستگاه‌های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را در ایران هم ارائه دهد. در پی این درخواست ماسک، قانون‌گذاران کنگره ایالات متحده آمریکا، در نامه‌ای به «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نوشتند، اگر چنینی درخواستی برای شما ارسال شد، به سرعت آن را تائید کنید. آنها همچنین از خزانه‌داری خواستند سیاست‌های خود را برای تقویت دسترسی به ارتباطات در کشورهای تحریم شده روشن کند.

به این ترتیب، وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه ارسال برخی تجهیزات اینترنتی ماهواره‌ای را به ایران صادر کرد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری(OFAC) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مجوز صادرات سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات مرتبط با ارتباطات از طریق اینترنت به ایران، از جمله برخی خدمات اتصال اینترنت و پایانه‌های ماهواره‌ای مسکونی مجاز را صادر می‌کند.» همچنین در این بیانیه آمده است: «برای هرگونه صادراتی که تحت مجوزهای موجود نباشد، OFAC از درخواست مجوزهای خاص برای مجوز فعالیت‌های حمایت از آزادی اینترنت در ایران استقبال می‌کند.»

هزینه سخت‌افزار این اینترنت ۵۹۹ دلار است و هزینه اشتراک آن، از ۱۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود که پرداخت این رقم بالا برای همه افراد فراهم نیستمانع انتقال پول، مجوز، تجهیزات و هزینه
اگرچه ایالات متحده با درخواست فوری رفع تحریم برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایرانیان موافقت کرده اما تحریم تنها مانع استفاده از این ابزار نیست. بلکه مشکل انتقال پول، ارائه مجوز از سوی دولت، انتقال تجهیزات و هزینه بالای آن همچنان پابرجاست.
همان گونه که گفته شد، هزینه سخت‌افزار این اینترنت ۵۹۹ دلار است و هزینه اشتراک آن، از ۱۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود که پرداخت این رقم بالا برای همه افراد فراهم نیست و شاید تنها برای برخی مجتمع‌ها به صرفه باشد؛ مگر اینکه ماسک این هزینه را برای ایرانیان تغییر دهد یا رایگان کند؛ همان‌گونه که از طرف ایلان ماسک پنج هزار «ترمینال استارلینک» (همان رسیور و دیش) برای دولت اوکراین ارسال شد و به شکل رایگان به این کشور رسید.

از سوی دیگر، در ایران امکان انتقال پول تجهیزات و حق اشتراک این سامانه فراهم نیست؛حال آنکه شهروندان اوکراینی به دلیل دسترسی به کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند مسترکارت و ویزا می‌توانند هزینه ماهانه اینترنت استارلینک را بپردازند. البته اگر ایرانیان از طریق افرادی در کشورهای دیگر این مشکل را حل کنند یا ایلان ماسک از برخی هزینه‌ها صرف‌نظر کند.

موضوع دیگر، مجوز دولت است؛ البته وزیر ارتباطات در واکنش به اخبار حضور استارلینک در ایران گفته: اگر هر اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی و قواعد جمهوری اسلامی عمل کند، استقبال هم می‌کنیم. اما روشن است که اینترنت بدون محدودیت، با قواعدی که وزیر از آنها سخن گفت، متفاوت است. اگر مجوز دولت نباشد، ارسال پرتعداد تجهیزات ماهواره‌ای هم امکان‌پذیر نیست.

مورد دیگر البته سطح برخورد با این ابزار است. در ایران در زمان‌هایی نیروی انتظامی با شدت با استفاده از دیش ماهواره برخورد می‌کرد و به جمع‌آوری ابزار و برخورد با عوامل توزیع و فروش آنها می پرداخت؛ اما با گسترش این ابزار، مقابله با دیش ماهواره کمرنگ شد. در صورت برخورد با استفاده از این ابزار، به طور معمول به کارگیری آن دشوار خواهدشد.

جمع‌بندی
اکنون مانع تحریم از پیش پای ورود اینترنت ماهواره ای برداشته شده و اگر هیچ استثنای ویژه‌ای برای ایران در نظر گرفته نشود، اگر در داخل ایران کسی دیش و رسیور استارلینک را نصب کرده و به ترتیبی هزینه ماهانه آن را هم پرداخت کند، می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد. حتی اگر در ایران هرگونه ارتباط اینترنتی قطع باشد.
با این حال، همچنان مشکلاتی چون هزینه بالا، تجهیزات، مجوز و امکان انتقال پول و تجهیزات این ماهواره، به دشواری در ایران ممکن است. با این وصف، استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک، به این زودی، به آسانی و برای همه در ایران فراهم نیست؛ به ویژه که حتی در اوکراین که دولت آن، یک پای ورود این تجهیزات بود، اقدامات ماسک به معنای دسترسی همه اوکراینی‌ها به اینترنت نبود.

 

ردیف گزاره راستی‌آزمایی
۱ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، در صورت قطعی کل اینترنت، می‌تواند اینترنت بدون محدودیت ارائه دهد درست
۲ استارلینک در ایران هم امکان فعالیت دارد درست
۳ ملزومات فعالیت اینترنت استارلینک در ایران فراهم است نادرست
۴ اینترنت ماهواره‌ای به زودی به ایران می‌رسد نادرست

 

 

 

 

 

 

 

با صدور پیامی؛

سردار سلامی: انتقام خون شهدای جنایت جمعه سیاه زاهدان را دستور کار خود می‌دانیم

سردار سلامی: انتقام خون شهدای جنایت جمعه سیاه زاهدان را دستور کار خود می‌دانیم

فرمانده کل سپاه در پیامی تاکید کرد: انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج و مردمانی که قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند را در دستور کار خود می‌دانیم.

به گزارش سپاه نیوز، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت مظلومانه پاسداران و بسیجیان حریم امنیت، در دفاع از امنیت و آرامش مردم زاهدان، تاکید کرد: انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج و مردمانی که قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند را در دستور کار خود می‌دانیم و به مردمان صبور و نجیب این استان اطمینان می‌دهیم راه مقابله بی‌وقفه با توطئه‌های استکبار جهانی و تروریست‌های مزدور و اجیر شده توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه تا سر حد شهادت ادامه خواهد داشت.

در این پیام آمده است: شهادت مظلومانه پاسداران و بسیجیان حریم امنیت، سردار رشید اسلام سید حمیدرضا هاشمی (معاون اطلاعات سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان) و همرزمان شهیدش محمد امین آذر شکر، سعید برهان زهی ریگی و محمدامین عارفی در میدان پرافتخار دفاع از امنیت و آرامش مردم فهیم و غیور زاهدان را به محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی ( مدظله العالی)، آحاد ملت شریف و مجاهد ایران اسلامی به ویژه خانواده معظم آنان تبریک و تسلیت عرض می نمایم.

سرلشکر سلامی تاکید کرده است: این شهیدان عالیقدر بویژه سردار شجاع و پاکباخته شهید هاشمی عمر با برکت خود را وقف خدمت صادقانه و عاشقانه به ملت و مملکت اسلامی به ویژه استان کهن سیستان و بلوچستان و صیانت از امنیت و آرامش مردمان این منطقه نمودند، که شعاع درخشش، شکوه و عظمت آن برای همیشه ماندگار و راهنمای نسل‌های آینده استان و بلکه ایران عزیز خواهد بود.

فرمانده کل سپاه با تقدیر از هوشمندی، هوشیاری، بردباری و بصیرت مثال‌زدنی یکایک زاهدانی‌های مومن که همیشه پیرو آموزه های پیامبر اعظم (ص)  و پاسدار وحدت، اخوت و یکپارچگی بین مذاهب اسلامی هستند، عنوان کرده: از همکاری و همراهی آنان با حافظان امنیت و نظم جامعه در لحظات حساس پس از واقعه تلخ و ناگوار اخیر که دست‌های پلید سردمداران نظام سلطه و استکبار به ویژه حاکمان رژیم تروریست پرور امریکا و دولت جعلی و جنایتکار صهیونیستی در فرماندهی تروریست های تجزیه طلب و بقایای گروهک خائن، خبیث و تروریستی عبدالمالک ریگی معدوم دیده می‌شود ، خاضعانه قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم.

وی در این پیام تصریح کرد: مرزداران واقعی ایران اسلامی در منطقه راهبردی جنوب شرق به واقع شما مرزنشینان عزیز بلوچ و سیستانی هستید که رزمندگان حافظ امنیت به پشتوانه شما ضربات مهلک و ویرانگری را به اردوگاه  شیطان و تروریست‌های جلاد و خون آشام در این دیار وارد می سازند.

سرلشکر سلامی در پیام خود با تاکید بر اینکه انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج و مردمانی که قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند را در دستور کار خود می‌دانیم، تاکید کرده است: به مردمان صبور و نجیب این استان اطمینان می‌دهیم راه سردار سرافراز شهید حمیدرضا هاشمی و دیگر شهیدان بخون خفته در مقابله فداکارانه و بی‌وقفه با توطئه‌های استکبار جهانی و تروریست‌های مزدور و اجیر شده توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه تا سر حد شهادت ادامه خواهد داشت.

در پایان پیام فرمانده کل سپاه تاکید شده است: به فضل الهی پاسداران انقلاب و بسیجیان دریادل منطقه، متحد و یکپارچه با سایر نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی استان که امنیت و آرامش مردم را خط قرمز خود می‌دانند، هرگونه تهدید و خطر در این مسیر مبارک را با قاطعیت، صلابت و شجاعت پاسخ خواهند داد.

 

 

 

 

 

در نشست کمیته فرهنگی و هنری جشنواره ملی زرشک عنوان شد

بزرگترین باغ خاورمیانه در خراسان جنوبی است/

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: جشنواره ملی زرشک از برنامه‌های محوری استان در حوزه محصولات راهبردی است و اهتمام متولیان به کیفی‌سازی برنامه‌های این جشنواره مد نظر قرار دارد.

کیفی‌سازی برنامه‌های جشنواره ملی زرشک مورد توجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی فرخنده امروز در نشست کمیته فرهنگی و هنری جشنواره ملی زرشک که به میزبانی این اداره کل برگزار شد، افزود: انتظار می‌رود این جشنواره با کیفیت مطلوب و درخور شان و منزلت استان برگزار شود و هم‌افزایی همه مجموعه‌ها لازمه این کار است.

وی با اشاره به ارتزاق ۵۰ هزار خانوار از محل تولید زرشک در خراسان جنوبی اظهار داشت: بدیهی است برگزاری جشنواره‌هایی مانند زرشک در استان، نقش بسزایی در معرفی هرچه بیشتر این محصول و سود بیشتر زرشک‌کاران دارد که می‌طلبد مورد توجه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: زرشک خراسان جنوبی صرفا یک محصول کشاورزی نیست بلکه به عنوان هویتی برای استان مطرح است.

مهدی جعفری افزود: محصولاتی مانند زرشک، زعفران و عناب به استان خراسان جنوبی هویت بخشیده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در مهر امسال گفت: با توجه به اهمیت بالای جشنواره، نیاز است در اجرای برنامه‌ها در کنار ظرفیت بخش دولتی، از ظرفیت‌های مردمی هم استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۸ هزار خانوار در استان به‌صورت مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

وی گفت: به‌رغم اینکه بزرگترین باغ خاورمیانه در خراسان جنوبی است اما به خوبی گفتمان‌سازی نشده و ظرفیت گردشگری کشاورزی هم مغفول مانده است.

بنا به این گزارش اعضای حاضر در جلسه پیشنهادها و برنامه‌هایشان را حول برگزاری جشنواره ملی زرشک ارائه کردند که اجرای تئاتر در شهرستان‌ها، اجرای کار کودکانه، نامگذاری معابر، اجرای سرود و تهیه موزیک ویدئو، حضور اهالی هنر و رسانه در جشنواره، برگزاری مسابقه روزنامه دیواری و نقاشی، راه‌اندازی تور گردشگری و اهدای زرشک به عتبات از جمله این برنامه‌هاست.

سال تحصیلی با حضور دانشجویان در دانشگاه بیرجند آغاز شد

 همزمان با ثبت‌نام حضوری دانشجویان مقطع کارشناسی از امروز شنبه – ۹ مهر – کلاس‌های درس به‌صورت حضوری در تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه بیرجند به‌طور رسمی آغاز شد.

به گزارش امروز خرسان جنوبی، ثبت‌نام و تحویل مدارک حضوری دانشجویان نوورود مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند با حضور دانشجویان نوورود از امروز آغاز شد.

دانشجویان مقطع کارشناسی برای ثبت‌نام حضوری و تحویل مدارک از روز شنبه تا سه‌شنبه دوازدهم مهر براساس اطلاعیه اعلامی از سوی معاونت آموزشی دانشگاه می‌توانند براساس ترتیب الفبایی اقدام کنند.

بنا به این گزارش ثبت‌نام دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تا پایان شهریور ماه انجام شد و کلاس‌های درسی به‌صورت حضوری در حال برگزاری است.

دانشگاه بیرجند بیش از ۱۲ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) این دانشگاه حدود ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند و دانشگاه بیرجند با ۳۵۰ عضو هیات علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی استان خراسان جنوبی است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی خبر داد؛

اجرای سفت کاری بیش از ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان‌جنوبی

تنها گفت: از یک هزار واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی برای ۵۳۳ واحد سفت کاری انجام شده است.

قاسم تنها مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان،به آخرین وضعیت مسکن محرومان پرداخت و اظهار کرد: طی تفاهم نامه منعقده بین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعداد ۱۱ هزار واحد جهت تامین مسکن محرومین و اقشار کم درآمد استان از سال ۹۸ آغاز شده است.

وی افزود: این طرح مسکن محرومین با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان و اعتبار کمک بلاعوض ۳۰۵ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در مجموع تاکنون عملیات اجرایی ۱۰ هزار و هشت واحد اتمام یافته یا در شرف اتمام می باشد و مابقی واحدها در سایر مراحل اجرایی است.

تنها به تفاهم نامه ۲۰ هزار واحد مسکن محرومین منعقده بین بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: در قالب این تفاهم نامه به هر متقاضی علاوه بر تسهیلات بانکی، مبلغ ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، دو هزار کیلوگرم میلگرد و ۱۰ تن سیمان رایگان تعلق می‌گیرد.

وی به سفر آقای فتاح طی سال گذشته به خراسان‌جنوبی و آغاز مراسم ساخت مسکن محرومان از این محل در روستای نوغاب شهرستان درمیان اشاره و اظهار کرد: سهمیه استان از محل این تفاهم‌نامه یک هزار واحد می‌باشد که در حال حاضر تشکیل پرونده تمام متقاضیان انجام شده و عملیات اجرایی واحدها در حال انجام می‌باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از این یک هزار واحد ۹۴۴ واحد پی کنی، ۹۱۲ واحد اجرای فنداسیون، ۷۹۷ واحد اسکلت و دیوارچینی، ۶۱۶ واحد اجرای سقف و ۵۳۳ واحد سفت کاری انجام شده است.

 

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی هشدار داد؛
گسترش فروش کالای قاچاق در بستر فضای مجازی
بخشی گفت: متاسفانه امروز فضای مجازی بستری برای فروش کالاهای قاچاق شده است که باید تدابیری برای مقابله با آن اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستاناز خراسان جنوبی، سرهنگ جواد بخشی ظهر امروز (۹ مهر) در قرارگاه استانی مقابله با قاچاق کالا و ارز استان اظهار کرد: اقدامات برای جلوگیری از قاچاق سوخت در ۶ ماهه نخست امسال حاکی از افزایش کشفیات دارد.

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان های مرزی استان به شدت مستعد ذخیره قاچاق سوخت هستند، افزود: در همین راستا شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان را در دستور کار داریم تا با برنامه منسجمی بتوانیم این مناطق را پاک سازی کنیم.

 

وی در ادامه پیشنهاد داد جلسه مشترکی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برای تعاملات بین استانی در جهت مبارزه موثر با قاچاق کالا و ارز برگزار شود.

 

بخشی با بیان اینکه قاچاق کالا تهدیدی جدی برای اشتغال و تولید کشور است، متذکر شد: متاسفانه امروز فضای مجازی بستری برای فروش کالاهای قاچاق شده است که باید تدابیری برای مقابله با آن اندیشیده شود.

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس بررسی های انجام شده عمده کالای قاچاق در خراسان جنوبی از استان‌های جنوبی (به خصوص بندر گناوه) حمل می شود و از مسیر طبس و فردوس به مشهد و تهران منتقل می شود و در روزهای اخیر محموله ۶ تنی کالای قاچاق شامل پارچه و بلورجات در طبس کشف شده که مقصد آن مشهد و تهران بود.

 

 

 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:

قیمت گذاری زرشک باید بر اساس هزینه‌های کشاورزان باشد

قیمت گذاری زرشک باید بر اساس هزینه‌های کشاورزان باشد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: زرشک از کالاهای لوکس است و ضرورتی ندارد که در سبد خانوار وجود داشته باشد و قیمت گذاری آن باید بر اساس هزینه‌های کشاورزان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اشرفی عصر امروز شنبه در کمیته اقتصادی و بازار سازی جشنواره ملی زرشک بیان داشت: بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی، مجموع زرشک سال جاری استان حدود ۲۰ هزار تن خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه زرشک کالای لوکسی است و ضرورت ندارد که در سبد خانوار وجود داشته باشد و از طرفی دیگر کشاورزان هزینه زیادی برای تولید زرشک می‌کنند، باید دقت زیادی شود تا هزینه‌های کشاورزان در قیمت گذاری آن لحاظ شود.

اشرفی ادامه داد: باید در خصوص محصولات کشاورزی مزیت دار خراسان جنوبی بخش خصوصی قوی داشته باشیم تا با دارا بودن کرسی در این زمینه در کشور، در تصمیم‌گیری اتاق‌های بازرگانی و تعاون کشور تأثیر گذار باشیم.

وی گفت: با پیگیری‌های که انجام خواهد شد باید در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک با همکاری شرکت‌های هواپیمایی حداقل در پروازهای خراسان جنوبی پکی از محصولات استان استفاده شود.

وی بیان داشت: جشنواره ملی زرشک دارای ۹ کمیته است که کار تعدادی از کمیته‌های این جشنواره در طول سال جاری و در صورت نیاز در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

اشرفی با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در قطر، محصولات استان در غرفه‌ای عرضه خواهد شد، ادامه داد: از ظرفیت نمایندگان خراسان جنوبی برای توزیع شربت زرشک در مجلس و هیئت دولت در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک باید استفاده شود.

وی گفت: برنامه‌ریزی مناسبی برای انجام تبلیغات و اطلاع رسانی با هدف معرفی زرشک و فرآورده‌های آن در کشور به ویژه در استان‌های هم جوار خراسان جنوبی باید انجام شود.

 

رئیس کمیته امداد منطقه یک بیرجند خبر داد:

کمک ۱/۵ میلیاردی خیران به شور عاطفه ها در منطقه یک بیرجند/

رئیس کمیته امداد منطقه یک بیرجند گفت : شور عاطفه ها امسال مشابه سال های گذشته از ۱۵ شهریور شروع و تا ۱۵ مهر ادامه دارد .

به گفته محمد مهران پور از ابتدای شروع شور عاطفه ها تا کنون یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون ریال جمع آوری شده که از این مبلغ ۵۵۰ میلیون ریال به صورت نقدی بوده و ۸۵۹ میلیون ریال هم به صورت غیر نقدی بوده است.

به گفته وی تاکنون ۷۰۰ بسته فرهنگی شامل کیف و لوازم التحریر تهیه شده است که در بین دانش آموزان به خصوص کلاس اولی ها توزیع می شود.

وی ادامه داد: مبلغ ۶۰ میلیون تومان به صورت هم افزایی با مراکز نیکوکاری در حال انجام است و تاکنون ۴۰۰ بسته تهیه شده که بین دانش آموزان توزیع خواهد شد .

وی اظهار کرد: در شور عاطفه ها ۱۶ پایگاه توسط امداد و ۲۱ پایگاه توسط مراکز نیکوکاری و ۴۵ پایگاه در مدارس برپا شده است که پیش بینی می کنیم برای هر دانش آموز حداقل یک بسته لوازم التحریر تهیه و بین دانش آموزان توزیع شود .

وی تعداد دانش آموزان تحت حمایت منطقه یک بیرجند را ۲ هزار و ۶۰۰ دانش آموز بیان کرد و افزود: کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان هم به حساب سرپرستان خانواده از مهر ماه واریز خواهد شد.

وی مشاوره های تحصیلی ویژه دانش آموزان را از دیگر خدمات ارایه شده به آن ها در این بخش بیان کرد و افزود: تعداد ۱۸۰ دانشجو و طلبه تحت پوشش امداد در منطقه یک شهرستان بیرجند می باشند .

وی افزود: این آمار متغییر است و بعد از ثبت نام نهایی دانشجویان جدید الورود آمار دقیق آن ها مشخص می شود.

رئیس کمیته امداد منطقه یک‌ بیرجند پرداخت کمک هزینه تحصیلی و شهریه دانشجویان دانشگاه های غیر دولتی،پیام نور و آزاد را در لیست حمایت های امداد از دانشجویان تحت پوشش بیان کرد.

مهران پور از مردم خواست که با حمایت بیشتر در این کار نیک و پسندیده سهیم شوند تا در سال تحصیلی جدید که بعد از دو سال کرونا شروع شده است کمیته امداد بتواند به هر دانش آموز حداقل یک بسته تحصیلی کامل تحویل دهد.

به گفته وی خیران و علاقه مندان به مشارکت در این کار خیر و خدا پسندانه می توانند از طریق شماره گیری #۰۵۶۲۱*۱*۸۸۷۷* یا واریز به کارت
۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۲۱۲۹۶ کمیته امداد منطقه یک بیرجند را همراهی کنند.

 

 

۲ میلیون گردشگر امسال در خراسان جنوبی اقامت کردند/۲-۳

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: حدود ۲ میلیون گردشگر داخلی و خارجی از ابتدای سال جاری تاکنون در تاسیسات گردشگری این استان اقامت داشته‌اند.

به‌ گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاهوردی افزود: حضور این تعداد گردشگر در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شده است.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۹۷۸ هزار و ۶۵۴ گردشگر امسال در ۱۹۱ مورد از تاسیسات گردشگری خراسان جنوبی حضور یافته و گردشگران در این مدت بیشتر در شهرستان‌های طبس، فردوس و بیرجند اقامت داشته‌اند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: عمده گردشگران خارجی از کشورهای اروپایی مانند انگلیس، ایتالیا، فرانسه، سوئد و سوئیس به خراسان جنوبی آمدند.

وی افزود: گردشگران از کشورهای آسیایی نیز از جمله افغانستان، پاکستان و چین، خراسان جنوبی را به عنوان مقصد سفر در این مدت انتخاب کرده‌اند.

شاهوردی همچنین گفت: به‌مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری (پنجم تا یازدهم مهر)، پویش “یک کلاس یک تور” با همکاری وزارت آموزش و پرورش و برای آشنایی دانش‌آموزان مقطع متوسطه با مشاغل گردشگری در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت:‌ دانش‌آموزان یک کلاس از مقطع متوسطه از هتل‌ها و تاسیسات گردشگری بازدید می‌کنند و با بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی صنعت گردشگری آشنا می‌شوند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: یکی از موثرترین دستگاه‌ها در فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن فرهنگ گردشگری، آموزش و پرورش است که می‌تواند در راستای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان به نسل آینده نقش ویژه و تاثیرگذار داشته باشد.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۲ اثر ثبت ملی است و این استان چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و توبافی روستای خراشاد را دارد.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

جنگ نرم دشمنان سنگر و خاکریز مشخصی ندارد/۲

جنگ نرم دشمنان سنگر و خاکریز مشخصی ندارد

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در جنگ نرمی که دشمنان علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند، هیچ سنگر و خاکریزی مشخص نیست.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا طالبی در همایش تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران شهرستان سربیشه افزود: هدف اصلی دشمن در این جنگ نرم، زدن اصل ولایت فقیه و دور کردن جوانان از نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: معاندین داخلی و خارجی با هوشیاری مردم باید خواب این آرزو را با خود به گور ببرند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به توطئه‌های مختلفی که دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی علیه نظام انجام داده‌اند، از پیامدهای تهاجم فرهنگی دشمن ضد ملت ایران گفت.

وی افزود: متاسفانه خطر این تهاجمات فرهنگی امروز با فضای مجازی و گوشی‌های هوشمندی که در دسترس همگان قرار گرفته بیش از پیش احساس می‌شود.

طالبی تاکید کرد: خانواده‌ها باید مراقب جوانان و فرزندان خود باشند که دشمنان بر افکار آنها تاثیر نگذارند

 

 

 

طی طرح امداد و نجات تابستانه انجام شد؛

ارائه خدمات امدادی به بیش از ۲۱۰۰ حادثه دیده در خراسان جنوبی / سوانح جاده‌ای در صدر حوادث/۳-۴

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدارسانی به دو هزار و ۱۴۲ حادثه دیده طی طرح تابستانه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی کاوسی با اشاره به اینکه طی سه ماهه تابستان هلال احمر ۳۵۶ مورد حادثه در سطح استان را پوشش داده است، اظهار داشت: نیروهای امدادی هلال احمر استان در این حوادث به دو هزار و ۱۴۲ حادثه دیده خدمات مختلف امدادی ارائه کرده اند.

 

وی با بیان اینکه از مجموع حوادث رخ داده در این مدت ۲۸۵ مورد با بیشترین آمار، مربوط به حوادث جاده ای بوده است، افزود: همچنین از مجموع حوادث  ۳۸ مورد شهری، ۹ مورد کوهستان، سه مورد سیل و آبگرفتگی، ۱۱ مورد حضوری و ۱۰ مورد، دیگر حوادث را شامل می شود.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ماموریت های امدادی نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است، گفت: سال گذشته در این مدت پوشش امدادی ۲۵۲ مورد حادثه توسط هلال احمر در سطح استان ثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۳۲ نیروی عملیاتی در قالب ۵۸۹ تیم در این حوادث مشارکت داشته اند، اظهار داشت: ۵۶۹ خودروی امدادی نیز در این ماموریت ها به‌کارگیری شده اند.

 

کاوسی با اشاره به اینکه عملیات فنی رهاسازی برای ۵۱ مورد حادثه انجام شده است، ادامه داد: بیشترین حوادث رخ داده به ترتیب مربوط به شهرستان های قاین با ۷۴ مورد، سربیشه ۴۷ مورد و نهبندان ۴۴ مورد بوده است.

 

 

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد:
مدیریت بحران خراسان جنوبی نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار/۴-۷

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان، متاسفانه مصوبه‌ای برای مدیریت بحران استان نداشته ایم.

او  افزود: درخواست داریم در سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان برای تکمیل زیرساخت‌های پیشگیری و آمادگی اعتباری در نظر گرفته شود؛ در استان خودروی بلدوزر نداریم که در صورت خسارت کمک کننده باشد.

آخوندی با بیان اینکه مدیریت بحران استان حتی جرثقیل مناسب و یا دستگاه لجن کش و … برای تخلیه اماکن درگیر سیل ندارد، اظهار کرد: در مواقع بحرانی از بخش خصوص استفاده می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نیازمند ایجاد سیل بند و دیور ساحلی در استان هستیم، تصریح کرد: نباید منتظر خسارت باشیم تا زمانی که حادثه‌ای رخ بدهد اقدامی انجام دهیم بلکه باید قبل از حادثه امکانات و تجهیزات آماده باشد، در حال حاضر اتاق مانتورینک و مدیریت بحران در استان نداریم، لذا باید اعتباراتی تخصیص یابد تا جلوی برخی خسارات ناشی از حادثه ناگهانی گرفته شود.

آخوندی ادامه داد: برای اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران نیازمند اعتبار هستیم به عنوان مثال آتش نشانی‌های استان در زمینه تجهیزات بسیار ضعیف هستندکه باید تقویت شوند، همچنین نیازمند تقویت بخش آبخیزداری هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به خسارت‌های ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی و دام استان، بیان کرد: در حوزه خشکسالی مدیریت بحران استان چند سالی است اعتباری دریافت نمی‌کند و تنها ناظر و نقش حمایتی دارد، اعتبارات مستقیم به وزارتخانه‌های متولی جهاد کشاوزی، آب فاضلاب و آب منطقه‌ای و عشایری واریز و به دستگاه‌های زیر مجموعه تخصیص می‌یابد.

او عنوان کرد: مطالبه اصلی از سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان تخصیص اعتبارات برای بخش پیشگیری و آمادگی است چراکه دستگاه‌های این استان حادثه خیز، باید تجهیزات برای امداد و نجات داشته باشند.

آخوندی گفت: حداقل باید برای کمک به رفع مشکلات آمادگی استان خراسان جنوبی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد تا بتوانیم شهرداری‌ها و دستگاه‌های عملیات اجرایی را تجهیز کنیم.

۲۲ میلیون سهم در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد/۲-۳

مدیر بورس منطقه ای خراسان جنوبی گفت: طی شهریورماه ۲۲ میلیون و یکصد و هفت هزار سهم به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد که ۴۴ درصد مربوط به خرید و ۵۶ درصد مربوط به فروش سهام بوده است.

سعید هریوندی افزود: مجموع معاملات تالار بورس استان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه به عدد یک میلیارد و ۲۹۸ میلیون ریال رسیده است و آمار معاملات صرفا مربوط به معاملات سیستمی بوده و شامل معاملات آنلاین نیست.

 

وی در ادامه بیان کرد: از مجموع معاملات ۴۴درصد آن مربوط به خرید سهام و ۵۶ درصد آن مربوط به فروش سهام بوده است و طی شهریور ماه شاخص کل ۶۹ هزار و ۲۵۰ واحد کاهش داشته است.

 

هریوندی در خصوص بحث آموزش عنوان داشت: همچنین طی ۶ ماه نخست امسال یک هزار و ۹۰۶ نفر ساعت کلاس آموزشی به صورت مجازی و رایگان در تالار بورس استان برگزار شده است.

 

مدیر بورس منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه آمارها نشان می دهند که تا پایان مرداد ماه مجموعا ۱۳ هزار و ۶۰۷ نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده اند، گفت: توصیه می شود سرمایه گذاران قبل از ورود به بازار سرمایه شناخت کافی نسبت به بورس، قوانین و مقررات آن و ابزارهای متنوع قابل معامله در آن ( با سطوح متفاوت ریسک) کسب کنند.

 

 

 

 

طرح های گردشگری سرایان به ۱۷ مورد افزایش یافت/۲

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان با اشاره به اینکه تاسیسات گردشگری سرایان در چند سال اخیر به ۱۷ مورد افزایش یافته است، گفت: درحال حاضر ۸ پروژه و طرح جدید گردشگری در حوزه بوم گردی در سرایان در دست اجرا است.

محمد عرب در گفتگو با خبرنگار شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاسیسات گردشگری شهرستان سرایان در چند سال اخیر از یک به ۱۷ مورد افزایش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر هشت پروژه و طرح جدید گردشگری که عمدتاً در حوزه بوم‌گردی هستند در سطح شهرستان سرایان در حال اجرا است.

 

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان ادامه داد: برای ۶ طرح گردشگری موافقت اصولی صادر شده و درحال طی مراحل اداری و اخذ مجوزهای لازم هستند و اقامتگاه بوم گردی جمکرد با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریالی و مجموعه پذیرایی و اقامتی رویال سرایان با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریالی در مراحل نهایی تجهیز و تکمیل و آماده افتتاح است.

 

وی با اشاره به مزیت‌های حوزه گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اذعان کرد: گردشگری در حد وسیعی اشتغال ایجاد می کند و یکی از بزرگترین صادرات نامرئی جهان را تشکیل می دهد.

 

عرب با بیان اینکه جاذبه های گردشگری به لحاظ منابع طبیعی، فرهنگی، باستانی، مذهبی از توانمندی بسزایی در جذب گردشگران برخور دارند، خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری مناسب در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری این صنعت و نیز با حفظ مزیت های رقابتی می توان از این بخش کسب درآمد کرد.

 

وی ادامه داد: گردشگری نسبت به سایر صنایع از لحاظ سرمایه گذاری احتیاج به منابع درآمدی و منابع ارزی کمتری دارد و به نسبت سرمایه گذاری انجام شده منافع و درآمدهای بیشتری را در مقایسه با سایر بخش ها ایجاد می کند.

 

 

 

نیمی از معرفی شدگان به بانک‌های قاین، فعالان صنایع‌دستی هستند/۲

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین در سومین جلسه کمیته اشتغال و تسهیل سرمایه‌گذاری شهرستان قاین گفت: «نیمی از معرفی شدگان به بانک‌ها، فعالان صنایع‌دستی هستند.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید عباس‌‌‌زاده اظهار کرد: ۹ طرح پشتیبان صنایع‌دستی با قابلیت اشتغال‌زایی برای حدود ۵۰ نفر پس از طی مراحل اداری، به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین افزود:‌ «مجموع تسهیلات مصوب برای این طرح ها ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است و همچنین پرونده ۴ طرح پشتیبان جدید با قابلیت ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر در دست بررسی است.»
عباس‌زاده گفت: «با عنایت به توانمندی و استعداد موجود در حوزه صنایع‌دستی شهرستان و در مسیر تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری اندک، در این جلسه مصوب شد علاوه بر موارد ذکر شده، ۱۰ تن از هنرمندان صنایع‌دستی فعال در شهرستان قاینات، در قالب طرح‌های مستقل به بانک معرفی شوند.»

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:
۱۲ هزار سالمند خراسان جنوبی تحت پوشش بهزیستی/۲-۳

شرفی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار و ۲۵ نفر از جمعیت خراسان جنوبی را سالمندان تشکیل می دهند،گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۰ نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی هستند.

حسن شرفی در گفتگو با خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: تعداد سالمند خراسان جنوبی از نظر جمعیت ۹.۷۶ درصد است که رتبه ۱۱ کشوری از نظر سالمندی را به خود اختصاص داده است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، کل جمعیت استان ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر است که از این تعداد ۷۵ هزار و ۲۵ نفر سالمند هستند و ۱۲ هزار و ۷۵۰ نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

 

وی ادامه داد: در بهزیستی به سالمندان تحت پوشش در مراکز روزانه و شبانه روزی، ویزیت در منزل، حق پرستاری خانواده محور، مستمری بگیران سالمند و بنیادهای فرزانگان( عموم سالمندان) خدمات ارائه می شود.

 

شرفی با بیان اینکه پنج مرکز روزانه در خراسان جنوبی فعالیت دارد، افزود: این مراکز به ۱۱۲ نفر از سالمندان خراسان جنوبی خدمات آموزشی، توانبخشی، رفاهی، هنری و … ارائه می دهند.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در هفت مرکز شبانه روزی ۱۷۰ سالمندان نگهداری می شوند و این مراکز در شهرهای بیرجند، طبس، فردوس، قاین و بشرویه فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه خدمات پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی به سه هزار  سالمند در سال جاری اهدا می  شود، گفت: عناوین دوره های آموزشی شامل پوکی استخوان، آرتروز، پیشگیری از بیماری های دیابت، پیشگیری از بیماری های قلبی و سقوط است.

 

 

 

 

 

 

 

گامی در جهت تحقق شعار سال؛
خط تولید پارچه و نخ به زودی در بیرجند راه اندازی می شود

 

مدیرعامل شرکت رادمان سزاوار گفت: خط تولید پارچه و نخ به زودی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند راه اندازی می شود.

مهدی قطبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی از راه اندازی خط تولید نخ و پارچه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خبر داد و گفت: تولید جوراب و… (فاز اول) در این واحد تولیدی از سال گذشته شروع شد و در فاز اول ۸۰ جین جوراب مردانه و بچه گانه در یک شیفت تولید می شود.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار با بیان اینکه از ابتدای تیرماه زمین را تحویل گرفته و ساخت زمین شروع شده است، افزود: ماشین آلات پارچه بافی نیز از کشور کُره خریداری و بارگیری شده است و امیدواریم تا دو هفته آینده ماشین آلات به مقصد برسد.

وی با بیان اینکه ساخت این زمین تا دو تا سه هفته آینده به اتمام می رسد، ابراز امیدواری کرد: کار احداث زمین تا ۲۰ روز آینده به اتمام رسیده و ماشین آلات پارچه بافی نصب و خط پارچه بافی در این کارخانه فعال شود.

قطبی با اشاره به این مهم که ماشین آلات به روز هستند، افزود: با کمک این ماشین آلات پارچه های ۱۰۰ درصد پنبه، پلی استر ویسکوز، پارچه برای تولید تی‌شرت و… می توان تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات جوراب بافی ایتالیایی هستند، در خصوص تولید پارچه چادری گفت: تولید پارچه چادری منوط به تأمین ماشین آلات مرتبط، مواد اولیه و … است.

وی با بیان اینکه صنعت بافت چادر صنعت پیچیده و نشدنی نیست، گفت: ماشین آلات خریداری شده فعلی، گرد بافت است و برای بافت پارچه چادر، لباس و…. نیاز به ماشین آلات تخت بافت می باشد و تحقق این مهم شدنی بوده و می توان آن را در برنامه قرار داد.

وی داشتن تنوع محصول را در رونق بازار مؤثر دانسته و در خصوص راه اندازی خط تولید پارچه چادری قول پیگیری و همکاری داد.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار یادآور شد: پس از تکمیل ساختمان و رسیدن ماشین آلات تا یک ماه آینده شاهد افتتاحیه این واحد تولیدی خواهیم بود.

وی درخصوص تأمین نخ مورد نیاز این واحد تولیدی، گفت: در صورت امکان و با توجه برآورد مکان برای تولید پارچه، جوراب و… می توان نخ که تاکنون از کشور هند وارد می شد را در خراسان جنوبی تولید کرد.

وی با اشاره به این مهم که استفاده از نخ پنبه برای تولید پوشاک باعث افزایش قیمت آن می شود، یادآور شد: از آنجا که نخ پنبه به تنهایی دوام زیادی ندارد در کشورهای دیگر پلی استر را به پنبه اضافه می کنند تا استقامت بالاتر و قیمت کمتری داشته باشد اما متأسفانه در ایران نمی توانند نخ های پلی استر و ویسکوز را رنگ کنند و باید در دو محیط مختلف با هزینه های جدا و با مصرف آب زیاد، الیاف رنگ شود که توجیه اقتصادی ندارد به همین علت این الیاف از خارج از کشور وارد می شود.

این تولیدکننده خراسان جنوبی تأکید می کند: با وجود تولید نخ پلی استر در داخل کشور و با توجه به مشکلات پیش رو در زمینه وارد کردن آن، این نتیجه رسیدیم که فقط الیاف ویسکوز را وارد کرده و نخ را خودمان در واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تولید کنیم.

وی با اشاره به خشکسالی های چند ساله در کشور، گفت: الیاف تولید شده در کشور به علت خشکسالی و کمبود آب، طول بلندی نداشته و برای نخ های نازک کارایی ندارد و فقط برای نخ با ضخامت بالا استفاده می شود.

به گفته وی می توان با افزایش متراژ ساختمان در حال احداث فعلی و نصب ماشین آلات، نخ را هم در این کارخانه تولید کرد.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار، گریزی به عدم رعایت جایگاه و شان خریدار ایرانی در هنگام خرید نخ زد و گفت: در زمان وارد کردن نخ با وجود تحریم ها و عدم صدور اسناد و… شان و جایگاه ما حفظ نمی‌شود؛ با وجود پرداخت هزینه برای خرید باید از فروشنده درخواست کنیم در حالیکه فروشندگان در بازار جهانی فعلی باید به دنبال خریدار بوده و برای فروش کالای تولیدی خود التماس کنند.

قطبی با بیان اینکه می توان ۵۰ تا ۶۰ درصد الیاف برای تولید نخ مورد نیاز را از داخل کشور تأمین کرد و ۴۰ درصد مابقی را می‌توان وارد کرد، تصریح کرد: با اشتغالزایی حدود ۶۰ نفر به طور مستقیم، نخ مورد نیاز را در این کارخانه تولید خواهیم کرد تا شان تولیدکننده ایرانی حفظ شود.

وی میزان سرمایه گذاری برای ساختمان، ماشین آلات پارچه، جوراب، مواد اولیه و… را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه در این زمینه مشکلی نداریم، یادآور شد: ماشین آلات فعلی را از کشور کره خریداری کردیم.

به گفته قطبی، در صنعت نساجی بهترین ماشین آلات در وهله اول کشور آلمان و سپس کُره و چین به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند و با توجه به گران بودن ماشین آلات آلمانی، در شرایط فعلی، توجیهی برای خرید ندارد و به همین علت با خرید ماشین آلات ساخت کشور کُره که از لحاظ کیفیت و تکنولوژی در رده بالایی قرار دارند، تا ۲۰ سال آینده دغدغه نداریم.

وی در خصوص تولید ماشین آلات داخل هم گفت: متأسفانه تولید داخل نداریم و بیشتر کشورها مونتاژ کار بوده و مانند کشور چین تولید و ساخت ماشین آلات را کپی می کنند هرچند کپی کردن ماشین آلات در داخل کشور کار سختی نیست اما چون چین به بازارهای جهانی متصل است تولید و فروش ماشین آلات و… برای آنها توجیه دارد.

این تولیدکننده خراسان جنوبی درخصوص ظرفیت تولید گفت: ظرفیت تولید جوراب با ماشین آلات فعلی در ماه پنج هزار جین است و در خصوص تولید پارچه با توجه به خرید ماشین آلات خریداری شده بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم در ۲۴ ساعت خواهد بود چرا که نساجی خاموشی نداشته و برای تولید پارچه، نخ، جوراب در ۲۴ ساعت ماشین آلات کار می کنند.

وی در خصوص صادرات اقلام تولیدی جوراب، پارچه و… گفت: در شرایط فعلی صادرات کار سختی است و با توجه به این مهم که محصولات تولید شده با محصولات و برندهای کشور ترکیه برابری می کند، بحث مهم در این زمینه تفاوت قیمت است.

به گفته قطبی،‌دیگر کشورها اقلام تولیدی شده با این کیفیت را نمی خرند چرا که قیمت بالایی دارد و ارزان تر شدن اقلام تولیدی هم منوط به کاهش کیفیت است که باید به جای استفاده از الیاف پنبه از الیاف پلی استر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مواد اولیه، ماشین آلات و… وارداتی است، گفت: با توجه به افزایش هزینه های تمام شده قیمت بالا است و با این وجود نمی توان با دیگر کشورها رقابت کرد.

وی گریزی به قیمت جوراب زد و افزود: به طور مثال جورابی که در فروشگاهها با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می رسد تولید کننده آن را با قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می رساند(جینی ۳۰۰ هزار تومان) که با دلار ۳۰ هزار تومان ۱۰ دلار می شود حال اگر در ترکیه فردی همین جوراب با همین کیفیت را هفت دلار می خرد همین تفاوت قیمت باعث فاصله گرفتن از بازار جهانی شده است.

قطبی با بیان اینکه مواد اولیه وارداتی است و با وجود هزینه کرد در مباحث حمل و نقل، گمرک و… گفت: به طور مثال برای وارد کردن نخ پنبه، هزینه گمرک و ترانزیت آن به داخل کشور حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه دارد و در ترکیه چون مواد اولیه را دارند بدون اعمال ۲۵ درصد محصول نهایی خود را می فروشنددر حالیکه ما در اینجا ۲۵ درصد عقبیم و پس از تولید و اضافه کردن هزینه ها و سود متوجه خارج شدن از رقابت می شویم.

وی برند جوراب تولیدی اش را کاپریس اعلام کرده و افزود: استاندارد محصولات تولیدی از لحاظ کیفیت در دیگر کشورها هم مورد تأیید است چرا که ماشین آلات از بهترین نوع و مواد اولیه هم بهترین نوع نخ پنبه است.

این تولیدکننده برجسته خراسان جنوبی گریزی به عرضه مستقیم برای فروش محصولات تولیدی زد و گفت: اجرای این مهم به نفع مردم است چرا که به طور مثال جوراب با بهترین کیفیت و پایین ترین قیمت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

به گفته وی در فاز اول در خط تولید جوراب و… حداقل ۱۵ نفر مشغول به کار هستند و در صورت تولید نخ و پارچه حدود ۶۰ نفر دیگر اشتغالزایی صورت می گیرد.

قطبی یادآور شد: در صورت تولید نخ، می توان از آن نه تنها در تولید پارچه بافی، جوراب و… استفاده کرد بلکه آن را به دیگر واحدهای متقاضی هم عرضه کرد.

وی تولید الیاف پلی استر ویسکوز را از اهداف اصلی دانسته و با بیان اینکه این مهم تولید داخل ندارد، افزود: تصمیم بر آن است که الیاف رنگی را وارد کنیم تا در شرایط فعلی خارج از هزینه ها بتوان در این واحد تولیدی نخ های ترکیبی پلی استر، ویسکوز، پنبه را تهیه و مورد استفاده قرار داد..

به گفته وی در زمینه تولید نخ در طول سال برای مرطوب نگهداشتن و رطوبت محیط، فقط حدود ۲۰ هزار لیتر آب مورد نیار است.

قطبی با بیان اینکه در طرح اولیه از تسهیلات بانکی استفاده نشده است، در خصوص راه اندازی و تولید خط نخ خواستار مساعدت و پرداخت تسهیلات شد و گفت: در حال حاضر حواله های ارزی واحد تولیدی از بانک صاردارت انجام می شود.

وی با بیان اینکه تولید جوراب و… (فاز اول) در این واحد تولیدی از سال گذشته شروع شده است، از تولید ۸۰ جین جوراب مردانه و بچه گانه در یک شیفت در فاز اول خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه با داشتن طرح توسعه با فعال کردن کار به صورت دو شیفت و استقرار دیگر ماشین آلات از ابتدا تا انتهای کار در این واحد تولیدی انجام شود.

کسب مدال برنز «خدمتی» در مسابقات جایزه بزرگ ایران/۷

سکوی سوم مسابقات جایزه بزرگ تیراندازی در ماده تفنگ بانوان ایران به نجمه خدمتی رسید.

کسب مدال برنز «خدمتی» در مسابقات جایزه بزرگ ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، پرونده مسابقات جایزه بزرگ تفنگ بانوان ایران گرامی داشت هفته گرامیداشت دفاع مقدس با معرفی شایسته ترین‌های این رشته بسته شد.

در این ماراتن ملی برترین بانوان ماده تفنگ کشور سیبل سالن ۸۰ خط سایت تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی تهران را نشانه گرفتند.​​​​​​​

در مسابقات جایزه بزرگ تیراندازی در ماده تفنگ بانوان ایران نجمه خدمتی، بانوی ملی پوش خراسان جنوبی با گردن آویز برنز بر سکوی سوم این رویداد ورزش ملی ایستاد.

در فینال این دوره از مسابقات آرمینا صادقیان از ایلام در رقابتی نزدیک با نتیجه ۱۶ بر ۱۴ برابر فاطمه کرمزاده از خوزستان به برتری رسید و در جایگاه نخست ایستاد و کرمزاده به مدال نقره این مسابقات دست یافت.

در رده بندی مسابقات جایزه بزرگ تفنگ بانوان ایران نیز فرشته قدرتی از همدان، الهه احمدی از تهران، مهدیه عباسی‌فر از البرز، فاطمه امینی از اصفهان و ساینا تیموری از آذربایجان غربی مقام‌های چهارم تا هشتم این رقابت‌ها را از آن خود کردند.

 

 

 

۶۹۰ وقف در فردوس ثبت شد/ وجود ۶ بقعه متبرکه

رئیس اداره وقف و امور خیریه فردوس با اشاره به ثبت ۸ مورد جدید وقف در این شهرستان گفت: تاکنون ۹۶۰ وقف در فردوس ثبت شده است.

۶۹۰ وقف در فردوس ثبت شد/ وجود ۶ بقعه متبرکه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا حاجتی رئیس اداره وقف و امورخیریه شهرستان فردوس امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد ۳ هزار و ۸۵۰‪ رقبه موقوفات، ۶۸ مسجد و ۴۶ حسینیه در این شهرستان تحت نظر اوقاف هستند و در سامانه جامع موقوفات نیز به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به  وجود ۶ بقعه متبرکه در شهرستان فردوس افزود:از دهه  وقف سال گذشته تا امسال ۸ فقره وقف ثبت سامانه جامع اوقاف ثبت شده‌است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس قدیمی ترین موقوفه شهرستان  را مدرسه حبیبیه معرفی کرد و گفت :قدمت این موقوفه به سال ۹۱۱‪ هجری قمری برمی گردد که توسط علاءالدین تونی وقف شده است.

حاجتی یادآور شد: بزرگترین موقوفه شهرستان فردوس هم در  سال ۱۲۱۸ ه. ق توسط (امیر حسنخان عرب زنگویی )  وقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: این موقوفه دارای ۲۵۰ رقبه و ۲۱ نیت است که مهمترین این نیات شامل  تعزیه داری سیدالشهداء ، تحصیل طلاب علوم دینی، هزینه های دارو ودرمان، طلاب علم ، حقوق خادم، اطعام، مصارف سقاخانه، عموم مردم ، موذ می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس گفت: جدیدترین موقوفه این شهرستان مربوط به فاطمه فخار جوان است که ۳ و نیم فنجان آب بلده خود را وقف بر هزینه های درمان و دارو و خرید جهیزیه جهت افراد بی بضاعت  نموده که ارزش موقوفه بیش از ۹۰ میلیون تومان است.

جاجتی مهمترین برنامه‌‌های دهه وقف شهرستان فردوس را برگزاری میز خدمت در محل مصلی نماز جمعه، دیدار با امام جمعه و فرماندار، نشست تخصصی وقف و نواختن زنگ انشاء وقف عنوان کرد.

 

 

 

 

انتخابات هیات رئیسه جدید اتاق اصناف بیرجند برگزار شد / دور خیز افراد مختلف برای تصاحب صندلی ریاست/۷

ترکیب هیأت رئیسه اتاق اصناف مرکز استان خراسان جنوبی مشخص شده، اما بر اساس رویه های قبلی معمولا، شخصی که بیشترین آرا را کسب کرده باشد با هماهنگی اعضا، به عنوان رییس اتاق اصناف منصوب می‌شده ولی طبق شنیده ها افراد مختلفی برای تصاحب صندلی ریاست اتاق اصناف دورخیز کرده اند.

به گزارش خبرنگار خاورستان،  اتاق اصناف از آن جهت حائز اهمیت است که مهمترین تشکل صنفی بازار به عنوان یک پایگاه اجتماعی مهم به حساب می‌آید. اگر امروز دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای خود مسئولیت اجتماعی تعریف و مثلا نسبت به ساخت مدرسه و مسجد اقدام می‌کنند، این بازار بوده که از دیرباز تاکنون  این مهم را وظیفه خود می‌دانسته و از همین رو مهمترین پشتیبان نهاد دین بوده و امروز نیز همچنان پایگاه مهم اقتصادی و اجتماعی به حساب می‌آید.

انتخابات اتاق اصناف و ترکیب اعضای هیئت رئیسه آن همیشه یکی از موضوعات بسیار مهم در جامعه صنفی که تقریبا یک سوم از جمعیت کشور را خانواده اصناف تشکیل می دهند تلقی می‌شود. بر اساس ماده ۳۶ قانون نظام صنفی و آئین نامه اجرایی آن، انتخابات هیات رئیسه اتاق اصناف (در رسته های تولیدی- خدمات فنی و توزیعی- خدماتی) ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در شهرستان‌های بیرجند، قائنات، نهبندان، سرایان و بشرویه همزمان با سراسر کشور به صورت الکترونیکی برگزار شد.

اما انتخابات هیات رئیسه اتاق اصناف شهرستان‌های طبس، فردوس، زیرکوه و سربیشه چون به حد نصاب نرسید به زمان دیگری موکول شده است.

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان با اشاره به فعالیت ۱۵ هزار واحد صنفی زیر نظر ۴۰ اتحادیه در مرکز استان، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات، ۱۱ نفر داوطلب عضویت در هیات رئیسه اتاق اصناف مرکز استان شدند که مطابق قانون و پس از رای گیری، ۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر نیز به عنوان عضو علی البدل معرفی شدند.

وی از شرکت ۳۷ رئیس اتحادیه های صنفی مرکز استان در این دوره انتخابات خبر داد و بیان کرد: طی این انتخابات سید امیر حسین علوی( اتحادیه مصالح ساختمان) با ۲۶ رأی، سعید قدبا (اتحادیه مصالح ساختمان) با ۲۵ رأی، علی جعفرپور (اتحادیه خرازی فروشان)با ۲۰ رأی، حسن رضا نجات(اتحادیه کوره داران) با ۱۹ رأی و علی لیلی(اتحادیه تعمیرکاران خودرو) با ۱۷ رأی به جمع پنج نفره هیات رئیسه اتاق اصناف راه یافتند.

علیزاده اضافه کرد: همچنین جواد شریف(اتحادیه خواربارفروشان) با ۱۴ رأی و محمد براتی(اتحادیه آرایشگران مردانه) با ۱۲ رأی به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انتخابات اتحادیه های صنفی استان به صورت الکترونیکی برگزار شد، یادآور شد: بسیاری از روسای فعلی اتحادیه ها و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف به دلیل تبصره ۱ ماده ۲۲ و ماده ۳۵ قانون نظام صنفی مبنی بر اینکه افرادی که دو دوره متوالی یا ۴ دوره متناوب در هیئت مدیره اتحادیه ها یا هیات رئیسه اتاق اصناف عضو بوده اند امکان کاندیدا شدن در این دوره از انتخابات را نداشتند.

وی در پایان با بیان اینکه تا پایان هفته جاری باید اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف مرکز استان طی توافق و یا از طریق رأی گیری انتخاب شوند، افزود: جابه جایی هیات رئیسه قبلی با اعضای جدید نهایت تا دو هفته دیگر انجام خواهد شد.

گفته می شود ، بر اساس رویه های قبلی معمولا ، شخصی که بیشترین آرا را کسب کرده باشد با هماهنگی اعضا ، به عنوان رییس اتاق اصناف منصوب می‌شده ولی طبق شنیده ها علاوه بر سیدامیرحسین علوی ، افراد دیگری هم برای ریاست اتاق اصناف دورخیز کرده اند.

 

 

 

 

 

یادواره شهید حسین یوسفی و شهدای بخش سرداران نهبندان برگزار شد/۲

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، یادواره شهید حسین یوسفی و شهدای بخش سرداران نهبندان با حضور مهندس ایروانی فرماندار شهرستان ،حجت الاسلام خزاعی امام جمعه نهبندان،سرهنگ قاسمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ،نیازی بخشدار سرداران وجمعی از مسئولین و مردم بخش سرداران در حسینیه دهک برگزار شد.

در پایان مراسم از خانواده های شهدا ، جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

مانور واکنش سریع در شرایط اضطراری در بیرجند برگزار شد/۲

 

مانور آمادگی و واکنش سریع در شرایط اضطراری و رژه ناوگان خودرویی سازمان آتش نشانی بیرجند با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این مراسم به مناسبت هفتم مهرماه روز ایمنی و آتش نشانی برگزار شد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری ، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، شهردار و اعضای شورای شهر بیرجند در این مراسم حضور داشتند.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

ضرورت راه‌اندازی پایگاه آتش‌نشانی روستایی در خراسان جنوبی/۲-۳

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و بعد مسافت بین مناطق ناشی از پهناوری استان، لازم است در برخی روستاها نیز پایگاه‌های آتش‌نشانی فعال شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست هم‌اندیشی آتش‌نشانان حوزه روستایی افزود: در راستای توزیع عادلانه خدمات باید در هر شهرستان حداقل یک پایگاه آتش‌نشانی روستایی فعال داشته باشیم.

وی با اشاره به فعال بودن پایگاه‌های آتش‌نشانی در برخی روستاها اظهار داشت: ایستگاه‌های آتش‌نشانی فعال روستایی ملزومات مهم و ضروری که با تامین آنها ارائه خدمات تقویت می‌شود را احصا کرده و موارد را به دفتر امور روستایی استانداری ارائه کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با تامین تجهیزات مورد نیاز و تقویت آتش‌نشانی‌های روستایی، این پایگاه‌ها می‌توانند تا رسیدن نیروهای اورژانس و هلال احمر، خدمات مورد نیاز را در حوادث و سوانح ارائه کنند.

وی با تاکید بر ضرورت گذراندن دوره‌های آموزشی توسط آتش‌نشانان افزود: با گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، اطلاعات آتش‌نشانان به‌روز شده و مجهزتر می‌شوند.

عباس‌زاده گفت: با توجه به اینکه آتش‌نشانان در انجام مامویت‌ها از جان خود مایه می‌گذارند باید به مطالبات آنان توجه ویژه شود.

وی در ادامه با گرامیداشت روز سرباز گفت: ما در بخش اداری به‌ویژه دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری از خدمات سربازان امریه بهره می‌بریم که با تعهد در حال خدمت هستند.

در پایان این نشست به مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی همچنین روز سرباز از ۱۵ آتش‌نشان روستایی و نیز نیروهای امریه شاغل در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تقدیر شد.

 

 

چشم انتظاری ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیرعامل ستاد دیه خراسان جنوبی از چشم انتظاری ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان خبر داد.

حسین پور مدیرعامل ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: ۱۳ بدهکار مالی، ۳۵ زندانی مهریه و ۲ زندانی نفقه هم اکنون در زندان‌های استان هستند.

او افزود: به طور کلی ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان هستند که مجموع بدهی آن ها به ۹ میلیارد تومان می‌رسد.

حسین پور بیان کرد: آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد علاوه بر کمک‌های ستاد دیه، گذشت شاکی و اقساطی کردن بدهی، نیازمند یاری خیرین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

مدیریت توزیع فرآورده‌های نفتی در جلوگیری از قاچاق موثر است/۲-۳

مدیریت توزیع فرآورده‌های نفتی در جلوگیری از قاچاق موثر است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیریت نحوه توزیع فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و نفت سفید در شهرستان‌های استان عامل موثری در جلوگیری از قاچاق سوخت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز شنبه در قرارگاه استانی مقابله با قاچاق کالا و ارز افزود: با توجه به مصوبات هیات دولت، دستگاه‌های متولی نسبت به تشدید نظارت و مقابله با قاچاق کالا و ارز اقدام کنند.

وی گفت: برای پیشگیری از قاچاق سوخت، مصوبات جلسه مرداد ماه هیات دولت به دستگاه‌های عضو ابلاغ خواهد شد و ضرورت دارد این مصوبات در استان هم اجرایی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای تحقق این مهم جلسه مشترکی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به میزبانی استان برای تعاملات بین استانی به منظور مبارزه موثر با قاچاق کالا و ارز برگزار خواهد شد.

وی گفت: در همین ارتباط موضوع جدول مدیریت طرح برداشت بنزین در کمیسیون تخصصی بررسی شود و اگر نیاز به تغییرات باشد، تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

طالبی اظهار داشت: با توجه به مصرف بالای نفت سفید در شهرستان نهبندان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی به نحوی مدیریت کند که در حد ضرورت نفت سفید توزیع شود.

نحوه پخش فرآورده‌های نفتی، قاچاق سوخت و قاچاق کالا در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

 

 

 

در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس

۴۰ پرونده تخلف در خراسان جنوبی تشکیل شده است/۴-۷

۴۰ پرونده تخلف به ارزش بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در خراسان جنوبی تشکیل شده است.

چند روزی است که از بازگشایی مدارس می‌گذرد و اولیا و دانش آموزان در حال خرید کیف، کفش و لوازم التحریر هستند.

طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس نیز ۲۰ روزی می‌شود که در استان آغاز شده است.

ارائه نکردن فاکتور خرید، گرانفروشی و عدم درج قیمت روی محصول از جمله تخلفاتی است که تا ۱۰ میلیون تومان جریمه در پی دارد.

قیمت های مختلف در بازار وجود دارد

یکی از اولیای دانش آموزان گفت: لوازم التحریر در بازار قیمت‌های مختلفی دارد و نمی‌توان اجناس را با قیمت یکسان در واحد‌های مختلف پیدا کرد.

او افزود: یک نوع از خودکار در مغازه‌ای ۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد، اما در مغازه‌ای دیگر همان نوع خودکار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

یکی از فروشندگان لوازم التحریر نیز بیان کرد: اگر نظارت همیشگی باشد خوب است نه اینکه تنها در مواقع خاصی از سال نظارت‌ها انجام شود.

او گفت: زمانی که بازرسان وارد مغازه می‌شوند و به دنبال تخلف هستند، مشتریان تصور می‌کنند که فروشنده متخلف است و دیگر خرید نمی‌کنند.

فعالیت ۳۵ تیم بازرسی در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس

تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تشکیل ۴۰ پرونده تخلف در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس خبر داد.

او افزود: ارزش ریالی این پرونده‌ها یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال است.

تهوری اظهار کرد: ۳۵ تیم بازرسی در این طرح نظارت بر واحد‌های صنفی را بر عهده دارند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صمت خراسان جنوبی گفت: این طرح تا ۱۵ مهر در استان ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*