آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی /

مهسا امینی ، خروجی طرحی شکست خورده…!!!

محمدراعی فرد

خبر فوت مرحوم مهساامینی در خیابان وزرا مردم را برآشفت ،اطلاع رسانی نیروی انتظامی که مسئولیت این اتفاق صددرصد برعهده اوست به موقع نبود و وقتی کار به مرحله ای رسید که مرحومه امینی به کما رفت و به دستگاه ونتیلاتور وصل می کنند، ناگهان از قوه مجریه تا مجلسیان وقوه قضاییه به میدان آمدند وهرکس دستوری داد و حتی فیلمی نیز ازصدا وسیما پخش گردید ، فیلمی که ازدرگیری قبل از ورود مرحومه امینی به داخل سالن چیزی ازآن به نمایش درنیامد واینک توپ درزمین پزشکی قانونی است ، رییس دولت و وزیر کشور ونیروی انتظامی درتیررس حدس وگمانها و انواع شایعات به دلیل رعایت نکردن اصول اولیه اطلاع رسانی وعدم شفافیت همچنان در حال جوشش است…!!!
نمیدانیم‌ آیا آمرین وعوامل کشته شدن یا مرگ این دختر جوان با وجدانی آسوده سربربالینی میگذارند که ازآن ناله های برادر و مادر مرحومه به گوششان نرسد ؟ بارها تحلیل کردیم و نوشتیم وبا قلم فریادزدیم که این دختران ایران زمین دست پخت سیستمهای عامل در آموزش وپرورش خودما هستند ؟ چگونه نتوانستیم درطول دوازده سال به آنها حجاب را تفهیم‌کنیم تا نیروی انتظامی درطول ۲۰ دقیقه کلاس توجیهی ازآنان فردی مذهبی بتراشد ؟
کمی تعقل وتفکر در عملکرد چندماهه طرح عفاف وحجاب ‌، که از گرفتن امکانات شهروندی تا در بغل کردن و فشردن در ون نیروی انتظامی ، تا تادیب و…. واینک مرگ یک جوان بی گناه به دلیل عدم رعایت حجاب نه این که نتوانست حجاب را دربین جوانان جابیندازد بلکه اوضاع باصطلاح حجاب را بدتر نیز کرد از خروجی های طرحی بود که با شروع آن نوشتیم‌که اینگونه طرح های اجباری و ابن الوقتی درنطفه خفه است چرا که حتی چند دقیقه کار کارشناسی و آسیب شناسی درآن به عمل نیامده است ، سوال مهم وحیاتی این است که مرحومه مهسا امینی به کدامین گناه ازبین رفت ؟ چه کسی باید پاسخگوی خون او باشد؟

اقتصاد حسینی و سیره نبوی

دکتر مهدیه ضیائیان _ اقتصاددان و پژوهشگر

یکی از درس‌های بزرگ عاشورا برای دوره کنونی توجه به عدالت اقتصادی و اقتصاد اسلامی میباشد .

همه ائمه(ع) نور واحد و پیرو سیره پیامبر اسلام(ع) هستند و اصولی بر سیره آنها حاکم است که از سیره رسول مکرم اسلام(ع) نشئت می‌گیرد و امام حسین(ع) نیز وقتی قصد آغاز قیام دارند و عده‌ای در مورد اهداف این قیام سؤال می‎کنند، آن حضرت می‌فرمایند که می‎خواهم به سیره جدم رسول خدا(ص) و سیره پدرم امیرالمؤمنین(ع) عمل کنم.

یکی از ابعاد سیره رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بُعد اقتصادی است که مؤلفه و ویژگی اصلی آن هم عدالت اقتصادی است. امام حسین (ع) می‎فرمایند: «فَاِنَّ السُنَّهَ قَدْ اُمیتَتْ، وَ اِنَّ الْبِدْعَهَ قَدْ اُحْیِیَتْ»؛ یعنی سنت رسول خدا(ص) از بین رفته و بدعت‎ها زنده شده است. این مقوله‎ای است که شامل همه ابعاد از جمله اقتصاد است و ایشان تلاش داشتند که مقوله‎هایی همانند اقتصاد اسلامی و عدالت اقتصادی را زنده کنند.

امام حسین(ع) در بسیاری از موارد زمین یا باغی را می‌بخشیدند یا به فقیری هدیه می‌کردند و این نشان می‎دهد که سیدالشهداء(ع) در عین تلاش و زحمتی که به خرج می‎دادند به فکر نیازمندان نیز بوده‌اند. حتی بعد از شهادت ایشان نیز همانند سایر ائمه(ع) آثار پینه و زخم بر روی بدن آن حضرت قابل مشاهده بوده است که امام سجاد(ع) می‎فرمایند این اثر انفاق‌ها و کیسه‌هایی است که پدرم شبانه به دوش می‎کشید و به خانه فقرا و نیازمندان می‎بردند.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که تمام اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) آن چیزی را که به دست می‎آوردند سریعا در جایی که باید مصرف می‎شد مصرف می‎کردند و هرگز کالایی را در منزل انباشته نمی‎کردند و در واقع در سیره ایشان مبارزه با احتکار از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

تعبیری وجود دارد که وقتی ابوهشام قناد، کالایی را برای امام می‎بردند، ایشان فورا آن را می‎بخشیدند و یا خرج خانواده و نیازمندان می‎کردند. در سیره سایر ائمه(ع) نیز مقابله با احتکار و انباشت کالا وجود داشته است و همواره به یاران و همراهان خود امر می‎فرمودند که از احتکار پرهیز کنند.

امام حسین(ع) در اوج عزت، مردم را به سلامت و پاکی در عرصه اقتصادی دعوت کردند اما عده ای هم راه انحراف در پیش گرفته و در مسابقه دنیاطلبی از هم سبقت گرفتند تا کار به جایی رسید که فاجعه عظیم عاشورا رخ داد.

امروز ما شعائر حسینی را گرامی می‌داریم اما متأسفانه از درس‌های قیام ایشان بهره نمی‌گیریم؛ بنابراین اگر عدالت اقتصادی و اقتصاد اسلامی را در راس امور قرار ندهیم بزودی شاهد فروپاشی اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود .

اعلام علت فوت مهسا امینی تا سه هفته آینده/۴

مدیرکل پزشکی قانونی تهران تاکید کرد: با توجه به انجام آزمایش‌های متعدد از پیکر مهسا امینی، علت مرگ تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مهدی فروزش درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده فوت مهسا امینی در پزشکی قانونی تهران گفت: اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بعد از اطلاع از فوت مهسا امینی با دستور مقام قضایی، تیم مجرب تخصصی پزشکان قانونی برای بررسی این پرونده تشکیل داد.

وی ادامه داد: جسد امینی به سالن تشریح مرکز تشخیصی کهریزک انتقال پیدا کرد و معاینه ظاهری و کالبدگشایی با در نظر گرفتن معیار‌ها و شاخص‌های علمی و مستندسازی انجام شد.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران با بیان اینکه نمونه‌های لازم برای سم‌شناسی و آسیب‌شناسی از پیکیر متوفی برداشته و به آزمایشگاه‌های تخصصی استان تهران ارسال شد، اظهار داشت: بعد از حصول نتایج آزمایش‌ها و سوابق پزشکی نامبرده با اخذ نظریه‌های تخصصی رشته‌های مورد نظر علت تامه فوت متعاقبا اعلام می‌شود.

انفجار خودرو موجب مرگ ۴نفر در آرین شهر شد/۴

۴ نفر درحادثه رانندگی سه کیلومتری آرین شهر جان خود را از دست دادند .

رئیس پلیس راه۳ فوتی در حادثه رانندگی آرین شهر قاین گفت : از ۴نفر فوتی این حادثه ۲نفر مرد و ۲نفر زن هستند .

سرگرد هاجری افزود : خودرو ۴۰۵ در سه کیلومتری شهر آرین شهر از جاده منحرف شد و  واژگونی خودرو سبب انفجار شده است .

وی گفت : این خودرو از سمت بیرجند به سمت قاین در حال حرکت بوده است .

همچنین واژگونی خودرو سواری کوییک در کیلومتر پنج محور تپه طاق – بردسکن یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت.

 

توقیف پیکان وانت با بار تریاک در بیرجند/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در بازرسی از یک وانت پیکان در”بیرجند” ۱۰۲ کیلو و ۳۳۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با دریافت خبری مبنی بر انتقال محموله مواد مخدر در محورهای مواصلاتی شهرستان بیرجند، بلافاصله موضوع را پیگیری و شناسایی و دستگیری سوداگران مرگ را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک وانت پیکان مشکوک شدند و آن را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از پیکان وانت ۱۰۲ کیلو و ۳۳۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

سردار فرشید با اشاره به دستگیری راننده خودرو در این عملیات، خاطر نشان کرد: متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

همایش منتظران وصال ویژه بانوان مددجوی امداد بیرجند

به همت مجتمع فرهنگی تربیتی شهید آوینی کمیته امداد بیرجند همایش منتظران وصال جاماندگان قافله اربعین ویژه بانوان مددجوی این مجتمع در سالن ایثار بیرجند برگزار شد.

به همت مجتمع فرهنگی تربیتی شهید آوینی کمیته امداد بیرجند همایش منتظران وصال جاماندگان قافله اربعین ویژه مددجویان این مجتمع در سالن ایثار برگزار شد.

سورگی معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بیش از ۲۵۰ مادر و دختر مددجوی کمیته امداد امام خمینی عضو مجتمع در این همایش حضور داشتند.

او هدف از برگزاری این برنامه را زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا دانست و افزود: در این همایش برای افرادی که شرایط سفر به کربلا را امسال نداشتند، شبیه‌سازی دلنشینی صورت گرفته است.

سورگی به این نکته هم اشاره کرد که همایش‌های مختلفی را به مناسبت‌های مختلف در سطح شهر برگزار می‌کنیم و مددجویان منطقه یک و دو شهر بیرجند و حتی مددجویان سایر شهرستان‌های استان، از این برنامه‌ها بهره مند می‌شوند.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: بر پایی نمایشگاه‌های مختلف و برگزاری کلاس‌های علمی، تقویتی و مهارتی ویژه مددجویان تحت حمایت استان از دیگر برنامه‌های این مجتمع فرهنگی و تربیتی در طول سال است.

 

 

 

 

 

بازدید گردشگران اروپایی از جاذبه های طبیعی و تاریخی نهبندان/۲

از ابتدای شهریور ماه امسال ۸ نفر از گردشگران اروپایی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان نهبندان بازدید کردند..

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین شبانی سرپرست نمایندگی نهبندان در این باره  گفت: گردشگران  اهل  کشورهای روسیه و فرانسه از جاذبه شهر نهبندان دیدن کردند.

شبانی افزود:  این گردشگران در گروههای انفرادی و دو نفره در شهر نهبندان از اماکن دیدنی و تاریخی مجموعه آسبادها،کوههای مریخی،بافت تاریخی ،قلعه شاهدژ،روستای جهانی و ریگ یلان و… بازدید می کرده و به مدت ۲ شبانه روز در شهرستان اقامت داشتند.

وی افزود: از شهریور تا اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید گردشگران خارجی و داخلی از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان بویژه محدوه بیابان لوت می باشد.

 

 

 

اطهارات‌ استاندار خراسان جنوبی در شورای اداری بیرجند در باره اراضی پادگان۰۴
آقای قناعت لطفا افشا کنید

مزایده امروز / یاوری

 

استاندار خراسان جنوبی در مورد مشکل اراضی پادگان ۰۴ بیرجند گفت :ارتش و شورای شهر بیرجند برای رفع مشکل همکاری خیلی خوبی با ما داشته اند.
قناعت روز چهار شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه اراضی پادگان ۰۴ یکی از دغدغه های چندین ساله مردم مرکز استان است، افزود: کسی که دلش برای استان و مردم می سوزد باید بر گذشته ها صلوات بفرستد تا این مشکل رفع شود.
وی با تاکید بر اینکه دوستان ما در ارتش و شورای شهر واقعا پای کار آمده اند، ادامه داد: بین شورای شهر و ارتش توافقی صورت گرفته به این صورت که زمین را ارتش به شورای شهر بدهد و در عوض آن ،سازمان ملی زمین و مسکن زمینی در استان و یا در هر کجای کشور به ارتش بدهد.

تخلفاتی که قانونی شده است

استاندار خراسان جنوبی هرچند از تخلفات صورت گرفته پیرامون اراضی پادگان ۰۴ نامی نبرد اما یادآور شد :در گذشته تخلفاتی در این زمینه صورت گرفته که دوستان آنها را قانونی کرده اند و حتی رای کمیسیون ماده ۵ را هم گرفته اند که شکسته شدن این رای زمان بر و دشوار بود ولی انجام شد. قناعت افزود: هماهنگ کردن شورای شهر ، ارتش، سازمان ملی زمین و مسکن و مدیران استان برای رسیدن به این توافق دشوار و زمان بر بود ولی این مهم محقق شد.
وی هر چند به مفاد این توافقنامه اشاره‌ای نکرد و ‌از اینکه آیا آینده نگری و تامین‌منافع‌شهروندان در ان‌دیده شده یا خیر اما گفت :بعد از ۷الی ۸ ماه پیگیری ،این توافق نامه امضا شد. وی ادامه داد: به حرف کسانی که کارشکنی می کنند نباید گوش داد تا این توافق اجرایی شود. استاندار خراسان جنوبی در ادامه با اظهار امیدواری که این مشکل حل بشود هشدار داد بعد این توافق کسی اظهارنظری نکند.
قناعت تهدید کرداگر قرار است اظهار نظری بشود من پشت تریبون برنامه زنده تلویزیون می روم و سیر تا پیاز موضوع را می گویم واین هیچ نتیجه ای ندارد که بگویم مقصر چه مجموعه ای بوده است
هرچند آقای استاندار برای این توافق نامه که هنوز افشا نشده تلاش زیادی کرده است اما ضرورت دارد که پشت صفحه تلویزیون حاضر و به گفته خودش سیر تا پیاز اتفاقات رخ داده را تشریح و مقصران را به مردم معرفی تا شهروندان خادمان و خائنان خود را بشناسند.
وی تاکید کرد :ما باید به این سمت برویم که به حل مشکل کمک کنیم و به نقطه خوبی برسیم.
شورای اداری بیرجند پس از بازدید استاندار از برخی پروژه های فرهنگی،ورزشی،کشاورزی وخراشاد‌ روستای توبافی جهان به عنوان یازدهمین سفر شهرستانی روز چهار شنبه برگزارشد.اظهارات استاندار پس از درخواست نماینده شهرستان در خصوص تعیین تکلیف اراضی پادگان ۰۴ عنوان شد.

 

 

 

کسب مدال طلای ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات پرورش اندام کشور/۷

 

مسابقات پرورش اندام قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی برگزار و محتشم خزیمه در رشته بادی بیلدینگ پیشکسوتان بالای ۵۰ سال و در دسته وزنی ۸۰- کیلو گرم عنوان قهرمانی و مدال طلا را به خود اختصاص داد و به تیم ملی دعوت شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دوره از مسابقات به میزبانی استان کرمان برگزار شد.

 

 

 

ترک تحصیل ۶۷ دانش آموز منطقه تپه طاق طبس به علت نبود سرویس/۲

 

رییس آموزش و پرورش منطقه دستگردان طبس از ترک تحصیل ۶۷ دانش آموز منطقه تپه طاق در سال گذشته خبر داد و گفت بر اساس پیگیری انجام شده نبود سرویس مدرسه و هزینه های زیاد برای خانواده ها موجب ترک تحصیل دانش آموزان عشایر ما شده است
قلی پور همچنین نبود مینی بوس در منطقه جهت سرویس دهی را عامل دیگر آن بیان و خواستار این شد تا ترتیبی اتخاذ و مجوزی صادر گردد تا بتوان با مینی بوس های اداره آموزش و پرورش تا منطقه عشایری کوه یخاب که بالای ۲۰کیلومتر بوده تردد نمود و سرویس دهی انجام داد.

وی از مسئولین ذیربط خواست تا منطقه دستگردان را استثنا ببیند ومجوز سرویس دهی دانش آموزان منطقه تپه طاق داده شود که بتوان با مینی بوس های اداره سرویس دهی کرد و از ترک تحصیل دانش آموزان عشایری جلوگیری کرد.

 

 

 

 

کسب ۳ مدال ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات بدنسازی و پرورش اندام قهرمانی کشور /۷

 

مسابقات انتخابی تیم ملی پرورش اندام جهت حضور در رقابت های جهانی در دسته پیشکسوتان و جوانان پیگیری و نفرات برتر معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دوره از مسابقات امید محمدی مومن از خراسان جنوبی، در فیزیک کلاسیک پیشکسوتان مدال طلا را از آن خود کرد و همچنین در رشته فیزیک کلاسیک بزرگسالان و بادی بیلدینگ دسته وزنی ۰۸- کیلوگرم پیشکسوتان تا ۴۴ سال، عنوان نایب قهرمانی و مدال نقره را از آن خود کرد.

 

 

 

مسابقات والیبال ساحلی گرامیداشت هفته دفاع مقدس در قاین برگزار شد/۷

 

ششمین دوره مسابقات والیبال ساحلی شهرستان قاینات به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات در زمین والیبال ساحلی شهید عبدالله نژاد مجموعه آزادی با شرکت ۱۶ تیم برگزار شد.

در پایان رقابت ها ؛ تیم های کالای چوب دور اندیش، دانش والیبال و ویرا موبایل به ترتیب در جایگاه اول و سوم قرار گرفتند.

 

 

 

برترین جودوکاران دختر خراسان‌جنوبی معرفی شدند/۷

رئیس هیئت جودو خراسان جنوبی گفت: پرونده جشنواره فرهنگی و ورزشی انتخابی المپیاد استعدادهای برتردختران استان با معرفی قهرمانان رده‌های مختلف سنی در بیرجند بسته شد.

برترین جودوکاران دختر خراسان‌جنوبی معرفی شدند

علی تهوری افزود: در راستای شناسایی استعدادهای بالقوه و ایجاد شور و نشاط اجتماعی یک دوره جشنواره فرهنگی ورزشی جودو استان برگزار شد.

وی افزود: جشنواره فرهنگی و ورزشی جودو خراسان‌جنوبی به منظور انتخاب المپیاد استعداد‌های برتر بانوان استان جهت اعزام به رقابت‌های کشوری برگزار شد.

رئیس هیئت جودو خراسان جنوبی تصریح کرد: در جشنواره فرهنگی ورزشی جودو و انتخابی المپیاد استعداد های برتر استان قریب‌‌بر ۵۵ ورزشکار دختر برتر به میزبانی بیرجند روی تشک مبارزه رفتتد.

تهوری‌ یادآور شد: در رده سنی ۱۵ سال جشنواره فرهنگی ورزشی جودو بانوان خراسان‌جنوبی غزاله عباسی مقام بر سکوی نخست رقابت‌ها ایستاد، اسما محمد دوست نایب قهرمان شد و پانته آ شیوا مقام سوم را بدست آورد.

وی خاطرنشان شد: در رده سنی ۱۴ سال این رویداد ورزشی خراسان‌جنوبی یگانه ضامن قهرمان شد، سحر محمدی نژاد مقام دوم را از آن خود کرد و فاطمه زهرا اعتمادی نیا رتبه سوم را کسب کرد.

رئیس هیئت خودو خراسان‌جنوبی گفت: در رده سنی ۱۳ سال بخش دختران این جشنواره فرهنگی و ورزشی مهتاب زنگویی حائز مقام اول شد، ریحانه خشکبارزاده به نایب قهرمانی رسید و فاطمه سرگل زایی بر سکوی سوم قرار گرفت.

تهوری ادامه داد: در رده سنی ۱۲ سال این ماراتن خراسان‌جنوبی نازنین کریمی به قهرمانی دست یافت،کیانا کیانی نایب قهرمان شد و مبینا صحراگرد مقام سوم را بدست آورد.

وی متذکر شد:  رده سنی ۱۱ سال جشنواره فرهنگی و ورزشی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر بانوان خراسان‌جنوبی مبینا طحان مقام اول رقابت‌ها را کسب کرد، سارینا سبزکار حائز رتبه دوم شد و ستایش وفایی نژاد در جایگاه سوم ایستاد.

 

شناسایی ۸ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته ۸ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۶۲ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۸ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بیرجند، ۱ مورد از درمیان، ۱ مورد از فردوس، ۱ مورد از نهبندان و ۱ مورد از زیرکوه شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱ بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و بیمار با حال عمومی نامساعد نداریم.

وی گفت: تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۹ نفر است.

 

 

 

افزایش سرعت وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

سرعت وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی افزایش می یابد.

کارشناس هواشناسی گفت:بر اساس الگوی نقشه‌ها و تصاویر ماهوار‌های هواشناسی با تقویت شیب فشاری سطح زمین افزایش سرعت وزش باد و گرد و خاک به ویژه در شرق استان قابل پیش بینی است.

 

زارعی  افزود:به لحاظ دمایی در این مدت روند تغییرات دما به طور نسبی کاهش خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 با اغاز سال تحصیلی جدید

افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در شهر‌های خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: با آغاز سال تحصیلی جدید افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در شهر‌های خراسان جنوبی را شاهد هستیم.

سرهنگ علیرضا عباسی گفت: همه ساله با نزدیک شدن  بازگشایی مدارس یکیافزایش ۳۰ درصدی ترافیک در شهر‌های خراسان جنوبی  از دغدغه‌های والدین سرویس مدرسه فرزندان آنهاست و امسال پس از ۲ سال تعطیلی، شرایط متفاوتی را در پیش داریم.

وی افزود: در صورت تامین نشدن سرویس‌های مدارس و روی آوردن خانواده‌ها به خودرو‌های شخصی، قطعا شاهد ورود حجم انبوهی از خودرو‌ها در معابر، مسیر‌های منتهی به مدارس و جلوی مدارس خواهیم بود که باعث ترافیک سنگین، کندی عبور و مرور و نارضایتی شهروندان و از همه مهم‌تر کاهش ایمنی تردد دانش آموزان می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: رانندگانی که قصد فعالیت به عنوان سرویس مدرسه دارند حتما باید مجوز‌های قانونی را از دستگاه‌های مربوطه اخذ کنند و در غیر این صورت پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه فعالیت به آن‌ها را نخواهد داد.

سرهنگ عباسی با اشاره به این که برابر قانون سرویس‌های اتوبوس، مینی بوس و ون الزاما باید از مراقبین همراه راننده در سرویس استفاده کنند؛ افزود: مراقبین در طول مسیر نیز مراقب دانش آموزان هستند و با توجه به حوادث سال‌های گذشته، چنانچه سرویسی فاقد مراقب باشد در صورت بروز حادثه پیمانکار باید پاسخگو باشد.

وی  از والدین خواست از هم اکنون نسبت به مشخص نمودن سرویس مدرسه فرزندان خود که دارای گواهی فعالیت قانونی هستند اقدام کنند که  بازگشت دانش آموزان در سال تحصیلی جدید با ایمنی انجام شود.

 

 

 

 

کلاهبرداری از حساب کاربران با برنامه‌های موبایل بانک جعلی/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی  از کشف پرونده‌ای میلیونی که با سهل‌انگاری مالباخته اتفاق افتاده خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ،سرهنگ الوانی گفت: کاربران بایستی اینترنت بانک خود را حتما از سایت بانک مربوطه دانلود کنند.

وی با اشاره به مراجعه مردی جوان مبنی بر اینکه از نرم‌افزار موبایل بانک را از بستر اینترنت دانلود و پس از مدتی کار با نرم افزار متوجه برداشت غیر‌مجاز۵۰ میلیون تومان از حسابم توسط فردی نا‌شناس شدم افزود : با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد  که مجرم سایبری این مبلغ را به حسابی متقرقه واریز کرده است که با هماهنگی مقام قضائی این مبلغ درکوتاه‌ترین زمان ممکن به حساب فرد مالباخته برگشت داده شد و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و برای سیر  مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال شد .

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت : کاربران فضای مجازی نرم افزار‌های موبایل بانک را از سایت بانک مربوطه دانلود کرده و به هیچ عنوان آن را از سایت‌های متفرقه و یا شبکه‌های اجتماعی دانلود نکنند چرا که احتمال دارد این نرم افزار‌ها به بد‌افزار آلوده باشند و پس از نصب، حساب بانکی آنان خالی شود.

سرهنگ الوانی افزود :  سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و همچنین کاربران  می‌توانند آخرین اخبار، حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند .

وی گفت :  شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان است .

 

 

 

ایمن سازی ۱۲۵ مدرسه حاشیه جاده استان در اولویت/۴

در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس در شورای آموزش و پرورش استان تصمیم گرفته شد با کمک خیران و اخذ اعتبارات ملی و استانی به وضعیت مدارس حاشیه جاده‌ها رسیدگی شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در نشست این شورا گفت: مقرر شده است باایمن سازی ۱۲۵ مدرسه حاشیه جاده در خراسان جنوبی در اولویت استان اولویت بندی، ۱۲۵ مدرسه حاشیه جاده استان در سه گروه تقسیم و با شروع حداقل ۱۰ مدرسه به تدریج مدارس فاقد دیوار در کنار جاده‌ها را ایمن سازی کنیم.

موسوی نژاد در خصوص رفع محرومیت زدایی از محل‌های کم برخوردار استان و شهرستان بیرجند تحت عنوان طرح ۲۰۲۰ نیز گفت: ۵۴ منطقه استان شامل این طرح است که نیاز است با کمک سازمان مدیریت برنامه و بودجه در حوزه آموزشی، این مناطق رفع محرومیت شوند.

وی با اشاره به تامین سرویس مدارس برای گروه‌های خاص تحصیلی نیز گفت: سه گروه دانش آموزان معلول و استثنایی، دانش آموزان روستا محور و دانش آموزان جامانده از تحصیل به دلیل مشکلات رفت و آمد، از سوی آموزش و پرورش سرویس دهی می‌شوند و تصمیم گرفته شد شهرداری بیرجند یک دستگاه مینی بوس از ابتدای مهر برای نقل و انتقال دانش آموزان استثنایی تا آماده شدن سرویس مخصوص، در بیرجند قرار دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص سواد آموزی اتباع و مهاجران خارجی نیز گفت: با استقرار یک نیروی مخصوص در آموزش و پرورش، بعد از کسب اطلاعات جامع از اتباع قرار است برنامه ریزی‌های لازم برای آموزش اتباع خارجی صورت گیرد.

استاندار نیز در این جلسه از آمادگی کامل استان برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بعد از وقفه دو ساله به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: از ماه‌ها قبل جلسات متعددی در استانداری به منظور آمادگی برای برگزاری کلاس‌های حضوری برگزار شده است.

 

 

 

اعزام تیم کشتی آزاد و فرنگی خراسان جنوبی به مسابقات لیگ منطقه ای/۷

اعزام تیم کشتی آزاد و فرنگی خراسان جنوبی به مسابقات لیگ منطقه ای

تیم کشتی آزاد و فرنگی خراسان جنوبی به مسابقات لیگ منطقه ای اعزام شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، تیم کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان خراسان جنوبی متشکل از ۲۰ کشتی گیر ، ۴ مربی و ۲ سرپرست به مسابقات لیگ منطقه ای که در استان سمنان برگزار می شود ، اعزام شدند .

بازدید وزیرکشور از آشپزخانه الغدیر نجف اشرف

احمد وحیدی وزیر کشور و حجت الاسلام کاظمی سرکنسول ایران در نجف اشرف به منظور آشنایی با امکانات و ظرفیت‌های موجود از آشپزخانه الغدیر نجف اشرف بازدید کردند.

بازدید وزیرکشور از آشپزخانه الغدیر نجف اشرفبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، در این بازدید که سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین و مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور احمد وحیدی را همراهی می‌کردند، او از بخش‌های مختلف این آشپرخانه بازدید و از نزدیک در جریان روند فعالیت آن و طبخ و توزیع غذا برای زائران عتبات مقدسه قرار گرفت.

وزیر کشور از مدیریت و کادر اجرایی این آشپزخانه در ارائه خدمات با کیفیت قدردانی کرد و گفت: انشالله سال‌های آینده هم به روال امسال بتوانن از حداکثر ظرفیت در جهت ارائه خدمات به زائران اربعین استفاده کرد.

مدیر ایرانی آشپزخانه الغدیر نجف اشرف در این بازدید گزارشی از نحوه خدمت‌رسانی این آشپزخانه صنعتی به زائران اربعین ارائه کرد و گفت: این آشپزخانه با ۲۱ آشپز از خراسان جنوبی روزانه ۲۰ هزار پرس غذا برای زائران عتبات عالیات آماده و توزیع می‌کند.

فوداجی افزود: توانایی طبخ و توزیع روزانه ۲۰ هزار وعده غذا در هر وعده در این آشپزخانه وجود دارد و در این ایام با توجه به حضور جمعیت پرشمار زائران، روزانه همین تعداد را طبخ می‌کنیم.

وی گفت: هزینه مواد اولیه به جهت طبخ و توزیع در ایام اربعین حسینی از سوی عتبه و خیرین تامین می‌شود و در آشپزخانه سازمان حج وزیارت و با نیرو‌های این سازمان به صورت شبانه روزی، کار طبخ و توزیع غذا انجام می‌شود.

آشپزخانه الغدیر در زمینی به مساحت ۱۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۰ هزار مترمربع ساخته شده و دارای فضا‌های اقامتی کارگران و آشپزها، نمازخانه، سالن اجتماعات واحد‌های اقامتی ویژه مسئولین و ناظران، فضای آشپزخانه، نانوایی و بسته بندی آب تصفیه شده، سردخانه و انبار، رختشویخانه و سالن صنعتی شتشوی ظروف، موتورخانه مرکزی، اتاق برق و سایر تاسیسات است.

آشپزخانه الغدیر نجف اشرف به مدیریت ایرانی محمد فوداجی از اول تا پایان شهریور امسال در خیابان کمربندی جنوبی (شارع الحولی الجنوبی) فعال است.

 

 

 

مراسم بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی در خوسف برگزار می شود/۲-۳

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: مراسم استانی بزرگداشت استاد شهریار، شاعر معاصر و روز شعر و ادب فارسی، ۲۹ شهریورماه در جوار آرامگاه ابن حسام خوسفی، شاعر قرن نهم برگزار می شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده با اشاره به روز ملی شعر و ادب فارسی بیان کرد: بیست و هفتم شهریور ماه همزمان با سالروز درگذشت شهریار، شاعر معاصر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.
وی با بیان اینکه شهریار، شعر را هنرمندانه به خدمت گرفته بود تا مذهب، ملت و میهن خود را به جهانیان معرفی کند، اظهار کرد: امروزه دامنه شناخت استاد شهریار بسیار گسترده بوده و می توان از وی به عنوان شاعری ملی و بین المللی یاد کرد.
فرخنده با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی، اظهار کرد:  مراسم استانی بزرگداشت استاد شهریار، شاعر معاصر و روز شعر و ادب فارسی در جوار آرامگاه ابن حسام خوسفی، شاعر قرن نهم، برگزار می شود
مدیرکل کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری مراسم شعر خوانی در شهرستان ها، دیدار با پیشکسوتان شعر و ادب فارسی از دیگر برنامه های این مناسبت خواهد بود.

جذب۵۰درصدی اتباع بیگانه در کلاس های سوادآموزی/ ۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از جذب ۵۰درصدی اتباع بیگانه به ویژه پناهندگان و مهاجرین افغانستانی در کلاس های سواد آموزی استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد در دومین نشست  شورای پشتیبانی سواد آموزی استان،  بر تشکیل بانک اطلاعاتی دانش ‌آموزان پناهندگان و مهاجرین افغانستانی تأکید کرد و افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس سه اصل راهبردی، سوادآموزی را یک تکلیف می داند.

دبیر شورای پشتیبانی سواد آموزی خراسان جنوبی، از رشد نرخ سواد استان به بالای ۹۸ درصد خبر داد و عنوان کرد: میانگین رشد سواد کشور ۹۶ درصد است که خراسان جنوبی دو پله بالاتر از میانگین کشوری ایستاده است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به لزوم تشکیل باشگاه سوادیار در استان، اذعان کرد: تشکیل باشگاه سوادیار با کمک مجمع خیرین سواد در دستور کار معاونت سوادآموزی استان قرار گرفته ا تا خانواده ها و دانش آموزان نیازمند را تحت حمایت قرار دهد.

این مقام مسئول درآموزش وپرورش خراسان جنوبی،برهمکاری اداره اتباع ومهاجرین درزمینه تشکیل بانک اطلاعاتی پناهندگان ومهاجرین افغانی،تأکیدکردوافزود:برای شناسایی وتحت پوشش قراردادن یکصدنفردرطرح کمیساریاو۱۲۰نفردر طرح آموزش اتباع،باچالش هایی مواجه هستیم که باتهیه بانک اطلاعات می توانیم نسبت به ثبت نام اقدام کنیم.

اقامه قریب یک هزار ۵۰۰نماز جماعت در مدارس خراسان جنوبی/

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از احداث ۱۴ نمازخانه در مدارس استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد در اولین نشست هیئت اندیشه ورز نماز  استان بر پیشبرد راهبردهای «طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامانه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی» تأکید کرد و افزود: تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نمازمدارس،یکی از اولویت های  آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدیدبه شمارمی رود.

 وی، با اشاره به لزوم تقویت و تحکیم سه رکن خانه، مسجد و مدرسه، تصریح کرد: حضور ائمه جماعات توانمند روحانی و فرهنگی در کنار و فعال سازی هیئت های اندیشه ورز نماز مدارس می تواند به ترویج و توسعه فرهنگ نماز در مدارس و بین دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بابیان این که در سال تحصیلی گذشته قریب یک هزار و ۵۰۰ نماز جماعت در مدارس استان قامه شد، تصریح کرد: از این تعداد ۱۳۵ نماز به امامت ائمه جماعات روحانی و مابقی توسط همکاران فرهنگی  اقامه شده  است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به  برخورداری ۷۷۱ مدرسه استان از نمازخانه، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴ نمازخانه در مدارس استان در حال احداث می باشد.

موسوی نژاد بر اقامه نماز اول وقت در تمامی دوره های تحصیلی و رعایت وقت شرعی نماز به مدت ۳۰ دقیقه در زنگ نماز تأکید کرد و ادامه داد: مدیران مدارس، ازتغییر کاربری  نمازخانه های مدارس و مراکز دارالقرآن جدا خود داری کنند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

اربعین فرهنگ ایثار و همدلی را به جامعه معرفی می‌کند/۷

اربعین فرهنگ ایثار و همدلی را به جامعه معرفی می‌کند

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: اربعین فرهنگ ایثار و همدلی را به جامعه معرفی می‌کند و تحقق این امر هنر امامت و ولایت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی روز شنبه در جمع راهپیمایان اربعین و مراسم عزاداری در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند افزود: این هنر امامت و ولایت است که بین امت الهی پیوند برقرار می‌کند و تنها امتی که با اتصال، همدلی و وفا به هم پیوند می‌خورند، مکتب اسلام ناب محمدی است.

وی گفت: اربعین یعنی امامت، عشق و اربعین یعنی اتصال دل‌های اهل ایمان و جمعیتی که برای اهل بیت (ع) به میدان می‌آیند.

امام جمعه موقت بیرجند ادامه داد: عدالت یعنی هر چیزی در جای خودش و عدالت آنجایی است که هرچه استحقاق هر کسی است زمینه آن فراهم شود اما فرهنگ اربعین بالاتر از عدالت واژه ایثار را معرفی می‌کند که به دنبال پیوند و اتصال به وجود می‌آید.

وی گفت: در فرهنگ دینی باید ولایت حاکم باشد و این ولایت با پیوند عمیق حاکم شود که این مهم در اربعین اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام نوفرستی اظهار داشت: در زیارت اربعین آمده است حسین جان این وجود مقدس و شهدایی که در عرصه عاشورا وفادار بودند چه زیبا امتحان دادند.

وی گفت: حسین بن علی (ع) از جان مایه گذاشت و آنان که آگاهانه با فدای جان خود زمینه هدایت جامعه را فراهم کردند، زمینه‌ساز تداوم روحیه ایثار شدند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اربعین را احیای عاشورا خواند و افزود: حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) به کربلا آمدند تا جریان عاشورا زنده بماند که چنین شد و در تاریخ ماندگار شد.

وی گفت: اگر امام حسن عسکری (ع) می‌گویند از نشانه‌های اهل ایمان اربعین است، در ۱۲ قرن گذشته هر کسی کلام امام را می‌شنید باور نمی‌کرد که بیش از ۲۵ میلیون نفر زائر امام حسین (ع) که نشانه‌های ایمان در آنهاست با پای پیاده بیایند و عده‌ای هم به عنوان موکب‌دار این همه ایثار و عشق نثار کنند تا فرهنگ عاشورا زنده بماند.

حجت‌الاسلام نوفرستی تصریح کرد: حضور در پیاده‌روی اربعین دعوت است و اگر لیاقت حضور در اربعین حسینی با پای پیاده از نجف تا کربلا را نداشتیم امروز همه دعوت امام حسین (ع) هستیم.

راهپیمایی جاماندگان اربعین امروز در سراسر استان خراسان جنوبی و در شهر بیرجند از میدان آزادی تا آستان امامزادگان باقریه برگزار شد.

مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور هیات‌های مذهبی، استاندار خراسان جنوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان استان و قشرهای مختلف مردم در آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند برگزار شد.

 

 

 

پای دل در مسیر جاماندگان اربعین/۴-۷

پای دل در مسیر جاماندگان اربعین

 همزمان با اربعین حسینی مردم خراسان جنوبی در جای جای این استان پهناور با برپایی راهپیمایی جاماندگان اربعین و با پای دل قدم در مسیر کربلا گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کسانی که امسال سعادت حضور در خیل راهپیمایان به سمت نجف و کربلا نصیب آنها نشد، در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) بار دیگر نشان دادند که هر زمین کربلا و هر روز عاشورا است.

راهپیمایی جاماندگان اربعین مطابق رسم هر سال در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی برپا شد و مراسم محوری مرکز استان صبح امروز (شنبه) از میدان آزادی بیرجند آغاز شد.

قشرهای مختلف مردم با طی مسیر در بلوار امام رضا (ع) به سمت آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند، به خاندان عصمت و طهارت ابراز ارادت و وفاداری کردند.

لحظاتی مانده به آغاز راهپیمایی خیابان‌های منتهی به میدان آزادی شاهد جمعیت عاشقانی بود که آمده بودند در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان با حضرت زینب کبری (س) و اهل بیت امام حسین (ع) همنوا شوند.

چنان شوقی در دل این مردم وجود دارد که گاهی مرغ روحت از خیابان امام رضا (ع) بیرجند در میان عمودهای مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف به کربلا سیر می‌کند.

همه‌ آمده‌اند پیر و جوان، زن و مرد، کودکان و طفلانی که بی‌قرار از نرفتن به کربلا در شهرهای خود گرد هم آمدند تا عزاداری کنند.

پای دل در مسیر جاماندگان اربعین

انتظار به سر رسید و ناقوس عاشقی نواخته شد؛ ناقوسی که از دلتنگی می‌گوید و نام حسین (ع) را زمزمه می‌کند.

هیات‌های سینه‌زنی و زنجیر زنی از نقاط مختلف شهر آمده‌اند و زنجیروار نظم می‌گیرند تا ندای لبیک یا حسین سر دهند.

جوانان دمام زن یکی از هیات‌ها ضرب نوجوان کربلا را دم گرفتند و حیدر حیدر گویان پای در مسیر جاماندگی گذاشتند.

امروز همه آمده‌اند تا ندای اربعین را به گوش جهانیان برسانند، همان ندایی که اولین زائر کربلا “جابر بن انصاری” فریاد کشید و پس از ۱۴۰۰ سال مسلمانان و آزادگان عالم آن را زنده نگه می‌دارند.

بوی اسپند و گلاب مسیر راهپیمایی دلدادگان را فرا گرفته و موکب‌هایی که نماینده همان موکب‌های سرزمین عشق هستند مردم را پذیرایی می‌کنند و تداعی کننده نوحه معروف “هله بیکم یا زواری هله بیکم” است؛ خوش آمدید ای زائران من.

پای دل در مسیر جاماندگان اربعین

برق زنجیر بر آفتاب سوزان فائق آمده و چه دست‌هایی که سینه زنان اظهار ارادت می‌کنند و گام‌هایی که در مسیر بهشت با پای دل برداشته می‌شود.

صحن و رواق امامزادگان باقریه بیرجند این بار شاهد فوج فوج زائرانی است که علم به دست، پرچم علمدار کربلا را به خوبی صیانت می‌کنند.

پرچم حق‌طلبی و عدالت‌خواهی ۴۴ سال است که برافراشته شده و همچنان استوار است، امروز ندای این پرچم عالم‌گستر شده و اربعین یک همایش جهانی است.

مراسم عزاداری صبح اربعین حسینی نیز با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، استاندار خراسان جنوبی و قشرهای مختلف مردم در مسجد الرسول (ص) بازار بیرجند برگزار شد.

 

 

 

بازگشت رنگ زرد و آبی به نقشه کرونایی خراسان جنوبی/۲-۳

بازگشت رنگ زرد و آبی به نقشه کرونایی خراسان جنوبی

براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور تعداد شهرستان‌های نارنجی خراسان جنوبی به صفر رسید و رنگ زرد و آبی به نقشه کرونایی این استان بازگشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی براساس آخرین به‌روز رسانی‌ها در حال حاضر هیچ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد.

بنا به این گزارش با تغییر رنگ ۲ شهرستان سرایان و فردوس از نارنجی (پرخطر) به زرد هیچ شهرستانی در نقشه کرونایی خراسان جنوبی به رنگ نارنجی وجود ندارد و شهرستان‌های بشرویه، درمیان، سرایان، سربیشه، طبس، فردوس و نهبندان در وضعیت زرد (نسبتا پرخطر) هستند.

همچنین با تغییر وضعیت شهرستان‌های بیرجند، خوسف، زیرکوه و قاینات از زرد به آبی (کم خطر)، رنگ آبی به نقشه کرونایی خراسان جنوبی بازگشت و مرکز استان بعد از مدت‌ها آبی شد.

بنابراین از ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی در حال حاضر هفت شهرستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان در وضعیت آبی هستند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند میزان ابتلای روزانه و بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی به کمترین تعداد از شروع پیک هفتم رسیده و موارد فوت ناشی از کرونا در این استان همچنان صفر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی ۲۴ شهریور اعلام کرد: تزریق دز چهارم واکسن کرونا در استان که قبل از پیک هفتم کمتر از یک درصد بود، در یک ماه اخیر به ۲.۷۴ درصد رسید و سه برابر رشد داشته است.

غلامرضا شریف‌زاده اظهار داشت: همچنین تاکنون ۴۱.۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان شامل ۲۲۷ هزار و ۶۹۲ نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند که لازم است افراد هرچه زودتر واکسیناسیون خود را کامل کنند.

وی با اشاره به پشت سر گذاشتن پیک هفتم کرونا گفت: با توجه به پیش‌بینی اوج‌گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ در فصل پاییز و اینکه زیر گروه‌های کرونا و آنفلوآنزا در زمستان بیشتر خواهد شد لذا تزریق واکسن باید مورد توجه مردم باشد.

 

 

 

پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیازمند حمایت است/۲-۳

پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیازمند حمایت است

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پروژه‌های عمرانی و اعتبارات جاری این دانشگاه با توجه به اینکه کل استان خراسان جنوبی را پوشش می‌دهد، نیازمند حمایت و توجه بیشتر است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رئیسون در نشستی با حضور رئیس گروه بودجه جاری دفتر امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به تشریح برخی از مشکلات اعتباری دانشگاه و واحدهای تابعه پرداخت.

وی افزود: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی از مناطق محروم کشور است، انتظار می‌رود پروژه‌های عمرانی همچنین اعتبارات جاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مورد حمایت و توجه بیشتر سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گیرد.

بنا به این گزارش مواردی از جمله چالش‌های بیمارستان‌ها، شبکه‌های بهداشت و درمان، کسری اعتبارات حقوق و کارانه پزشکان، پرداخت‌های پرسنلی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان، بازخرید مرخصی آنان، تسهیلات رفاهی و اسکان دانشجویان و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر از جمله غذای دانشجویان در این نشست بررسی شد.

پرداخت حق‌التدریس و طرح تمام وقتی، نبود تکافوی درآمدهای اختصاصی مراکز درمانی نظر به حاکمیتی بودن تعداد زیادی از بیمارستان‌های استان از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس گروه بودجه جاری دفتر امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور هم ضمن قول مساعد برای حل مشکلات اعتباری دانشگاه، از پرداخت بخش اول پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۰ در مهر امسال خبر داد.

محمد قاسمی با سفر به شهرستان‌های فردوس و بشرویه از نزدیک پروژه‌های عمرانی شبکه‌های بهداشت و درمان این ۲ شهرستان را بررسی کرد و امروز در نشستی با حضور سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی و جانشین ریاست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره مشکلات اعتباری دانشگاه بحث و تبادل نظر شد.

رئیس گروه بودجه جاری دفتر امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه علاوه بر بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی و بیمارستان حضرت رسول (ص)، از زمین اختصاص یافته به دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس که اخیرا مجوز کمیسیون ماده ۲۳ آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شده است، بازدید کرد.

 

 

 

 

 

 

میزبانی خراسان جنوبی از ۴۰ هزار زائر پاکستانی در ماه صفر/۷

میزبانی خراسان جنوبی از ۴۰ هزار زائر پاکستانی در ماه صفر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در ایام اربعین تا پایان ماه صفر میزبانی و پذیرایی از حدود ۴۰ هزار زائر پاکستانی در این استان انجام می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران در مواکب میقات الرضا (ع) افزود: ایستگاه‌هایی در شهرهای خضری دشت بیاض، قاین، بیرجند، نهبندان و سربیشه برای پذیرایی از زائران پاکستانی که وارد استان می‌شوند، در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: سالانه در ایام اربعین ۳۰ تا ۴۰ هزار زائر پاکستانی از مسیر و محورهای خراسان جنوبی برای زیارت امام رضا (ع) عبور می‌کنند که باید بهترین خدمات‌رسانی را به آنان داشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: باید برای سال آینده با برنامه‌ریزی خوب و کارشناسی خدمات‌رسانی بهتر  و مناسب‌تر برای زائران خارجی به خصوص در زمینه اسکان و پذیرایی داشته باشیم.

وی افزود: این موضوع وظیفه ما شیعیان است که بهترین میزبانی را از خواهران و برادران شیعه پاکستانی داشته باشیم.

عباس‌زاده تصریح کرد: بیشترین حجم تردد زائران پاکستانی بعد از اربعین حسینی تا پایان ماه صفر است که باید برنامه‌ریزی و آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد کارگروه میقات الرضا (ع) در خراسان جنوبی گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای اسکان و پذیرایی مناسب از زائران با ایجاد کارگروه میقات الرضا در استان را در سال‌های آتی دنبال کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: امسال مواکب خراسان جنوبی در شهر کاظمین عراق نیز بهترین خدمات را به زائران امام حسین (ع) ارائه دادند که جای تقدیر دارد.

خراسان جنوبی مسیر عبور زائران کشورهای همسایه شرقی است و نزدیک اربعین هر سال زائران پاکستانی و افغانستانی میهمان مردم این استان مرزی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همزمان با روز جهانی پاک سازی زمین

پاکسازی طبیعت منطقه‌ی حفاظت شده باقران/۲

همزمان با ۱۵ سپتامبر، روز جهانی پاک سازی زمین،طبیعت منطقه‌ی حفاظت شده باقران پاکسازی شد .

این پاکسازی توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیرجند با همکاری

پاکسازی طبیعت منطقه‌ی حفاظت شده باقران فرماندهی یگان ویژه خراسان جنوبی صورت گرفت.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیرجند گفت: در روز جهانی پاک سازی زمین ،گروه‌های داوطلب زیادی اقدام به جمع آوری زباله‌ها از سواحل، جنگل ها، خیابان‌ها و مناطق مختلف می‌کنند  تا در پاکیزه سازی زمین سهیم باشند.

گران افزود: اجرای برنامه‌های نمادین محیط زیستی مانند برنامه‌های پاک سازی برای جلب توجه عموم به حفظ طبیعت و پرهیز از تولید زباله است.

وی گفت: با ارتقای آموزش عمومی در خصوص خطرات تولید زباله برای زمین و انتشار پلاستیک در طبیعت، می‌توان به اصلاح سبک زندگی و حرکت به سمت کاهش تولید پسماند‌ها امیدوار بود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه طبیعت جای زباله نیست و حضور ما در عرصه‌های طبیعی و تفریحی باید مسئولانه باشد افزود :  زباله‌های رها شده در طبیعت ضمن آلودگی آب و خاک، زندگی حیات وحش را به خطر می‌اندازد و زیبایی طبیعت را سلب می‌ کند .

 

 

توزیع ۶ روزانه هزار قرص نان  توسط موکب آیسک در کاظمین/۲

خادمان از  آیسک خراسان جنوبی در جوار امامین جوادین کاظمین هستند تا روزانه ۶ هزار قرص نان را در بین زائران توزیع کنند

۷۵ زن  و ۲۰ مرد از شهر آیسک در کاظمین حضور یافتند تا به زائران اربعین حسینی خدماتتوزیع روزانه۲ هزار قرص نان  توسط خادمان موکب حضرت زینب (س)  آیسک به زائران حسینی در کاظمین  رسانی کنند.

شوق خدمت به زائران ابا عبدالله الحسین زن و مرد نمی‌شناسد ان‌ها  فاصله‌ای ۲ هزار کیلومتری را طی کردند که اکنون به زائران اربعین نان رایگان اهدا کنند.

کار پخت نان از ساعت ۸ شب شروع می‌شود و تا ۱۲ شب ادامه دارد. همچنین در شیفت بعدی از ساعت یک بامداد شروع می‌شود و خادمان  تا سحرگاه کار پخت نان را انجام می‌دهند.

صبح که می‌شود به دلیل گرمای طاقت فرسای عراق کار متوقف می‌شود و، اما باز از شب هنگام کار پخت نان را انجام می‌دهند.

بوی خوش نانشان در تمام باب‌المراد کاظمین پیچیده و صفی طولانی از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف منتظرند نان آیسکی‌ها را بچشند.

قرار است این بوی خوش ارادت و عاشقی تمام کاظمین را در بر بگیرد تا هیچ کس از نذری اربعین بی‌نصیب نماند.

تمامی تجهیزات در اینجا فراهم است، تا نان با کیفیت به دست زائران برسد.

افراد مستقر در موکب حضرت زینب (س) آیسک در کاظمین قرار است تا  ۱۲ روز برای زائران نان بپزندو تا روز بعد از اربعین در کاظمین مستقر هستند

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس اداره مشاوره تحصیلی آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد؛

اجرای طرح غربالگری و درمان دانش آموزان در ۸ محله کم برخوردار/۲-۳

رئیس اداره مشاوره تحصیلی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: طرح غربالگری و درمان دانش آموزان در معرض خطر در هشت محله کم برخوردار استان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا فرازی در شورای آموزش و پرورش استان بیان داشت: در قالب قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی، طرح غربالگری و درمان دانش آموزان در معرض خطر با هدف ارائه خدمات و تأمین تجهیزات آموزشی در استان اجرا می‌شود.

وی افزود: در این راستا درمیان به عنوان پایلوت اجرای طرح انتخاب و در بیرجند، بشرویه و نهبندان هم این طرح در محلات کم برخوردار اجرا می‌شود.

به گفته وی سال گذشته این طرح در خوسف و نهبندان اجرا شد و در مجموع در خراسان جنوبی این طرح شامل ۱۲۰ واحد آموزشی می‌شود و در ۱۲ منطقه آموزش و پرورش، هسته‌های مشاوره راه اندازی می‌شود.

فرازی افزود: برای ایجاد خانه‌های یاریگران زندگی و پیشگیری به کمک استانداری نیاز داریم تا در همه محلات کم برخوردار شهرستان‌های استان مراکز مورد نظر راه اندازی شوند.

به گفته وی این طرح در هشت محله کم برخوردار استان و۴۴ واحد آموزشی اجرا می‌شود که از این تعداد واحد آموزشی، در ۲۷ مدرسه ابتدای ،۱۱ مدرسه متوسطه اول و شش واحد آموزشی متوسطه دوم اجرا می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*