گزارش/تمایل یا تقاضای اروپا به خرید گاز از ایران؟

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

امروزه با گسترش اینترنت و پدیدار شدن اپلیکیشن ها و شبکه‌ های اجتماعی مختلف و متنوع، راه های بسیاری برای کسب درآمد به وجود آمده است، و این شبکه های اجتماعی  به بستری برای کسب درآمد کاربران از طریق انتشار و به اشتراک گذاشتن محتوا و افزایش مخاطبان تبدیل شده اند .

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

برای تولید کنندگان محتوایی که به دنبال کسب درآمد از شبکه های اجتماعی هستند، پلتفرم های مختلفی متناسب با نوع محتوا، مخاطبان هدف و فرصت‌ های بازار وجود دارد. امروزه کسب و کارهایی می توانند به موفقیت برسند که به طور فعال در شبکه های اجتماعی حضور داشته و تولید محتوا کنند. پلتفرم هایی مختلفی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، پینترست، تیک تاک، اسنپ چت، لینکدین و غیره، به سازندگان محتوای خود امکان کسب درآمد از شبکه های اجتماعی را میدهند. در حال حاضر سی و دو هزار کسب‌ و کار اینترنتی در ایران در شبکه های مختلف اجتماعی  فعالیت دارند. در ادامه برخی از شبکه های اجتماعی برای کسب درآمد معرفی شده اند.

توییتر

توییتر در سال ۲۰۰۶ توسط جک دورسی ساخته شده و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. توییتر در صدر فهرست پلتفرم های اجتماعی پولساز است. با این پلتفرم می توانید از راه های مختلفی شروع به کسب درآمد از شبکه های اجتماعی کنید. به این صورت که می توان با تبدیل شدن به یک اینفلونسر و تبلیغ محصولات یا خدمات، شروع به فعالیت کرده و درآمد کسب کرد. اولین قدم جهت کسب درآمد به وسیله توییتر این است که از آماده بودن حساب توییتر برای بازاریابی اطمینان حاصل شود. اگر قصد کسب درآمد در توییتر را دارید، داشتن یک پروفایل توییتر حرفه ای می تواند کمک بزرگی به شما بکند. در مرحله بعد، می توانید شروع به افزایش دنبال کنندگان توییتر خود کنید تا توییت های شما بتوانند در دسترس افراد بیشتری قرار بگیرند. اگر بتوانید تعداد زیادی دنبال کننده داشته باشید، کسب درآمد نیز آسان تر خواهد بود. چرا که در این صورت می توانید تبلیغات انجام داده و برندهای زیادی به دلیل بالا بودن فالوور و بازخورد پیج، مایل به همکاری خواهند بود و با استفاده از بازاریابی یا اینفلوئنسر مارکتینگ، از محصولاتی که تبلیغ می کنید، کمیسیون دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، گزینه Tip Jar توییتر راهی برای دریافت و نشان دادن پشتیبانی برنامه با استفاده از پرداخت هزینه است. توییتر Tip Jar در حال حاضر تنها برای کاربران انگلیسی زبان در دسترس است. زمانی که بر روی نماد Tip Jar کلیک می کنید، می ‌توانید به خدمات پرداختی مانند درگاهپرداخت و پلتفرم ‌هایی مانند PayPal، Patreon، Cash App و غیره دسترسی داشته باشید.

یوتیوب

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

پلتفرم YouTube به سازندگانی که هر ماه بیشترین بازدید و تعامل را دارند، برای ویدیوهایشان هزینه پرداخت می کند. در صورت داشتن یک کانال یوتیوب با تعداد فالوور بالا و همچنین ویدیوهایی که بازدیدهای زیادی دارند، می توان از یوتیوب درآمد کسب کرد. امروزه این روش کسب درآمد در میان اینفلونسرها و فعالان اینترنتی بسیار رایج است و افراد زیادی با تولید محتوا در یوتیوب در زمینه های مختلف سعی می کنند به بازدید و فالوور بالایی دست یافته و کسب درآمد کنند. در حال حاضر یوتیوب بیش از ۱.۵ میلیارد نفر کاربر دارد که عددی بسیار بالا می باشد. برای کسب درآمد از یوتیوب، می توان یک کانال در یوتیوب ایجاد کرده و با تولید محتوای جذاب و فعالیت مداوم به صورت ویدیو به مدت زمان های کوتاه و طولانی، به درآمد رسید. همچنین می توان با ایجاد کانال های یوتیوبی و ارتقای آن، به امر تبلیغات نیز پرداخته و با برند‌های مختلف برای معرفی محصولاتشان همکاری کرد.

اینستاگرام

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

ایجاد اکانت اینستاگرام و فروش محصول یا ارائه خدمات در این پلتفرم نیز یکی از روش های محبوب کسب درآمد از شبکه های اجتماعی است. اینستاگرام را می توان از پرطرفدارترین و بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار معرفی کرد. این اپلیکیشن محبوب ترین شبکه اجتماعی حال حاضر ایران است و می توان گفت که اغلب افراد یک اکانت در اینستاگرام دارند. بنابراین کسب و کارها می توانند از این محبوبیت استفاده کرده و کسب درآمد کنند. در سال ۲۰۲۱، اینستاگرام دومین اپلیکیشن پر دانلود در جهان بود. این اپلیکیشن هفتمین وب سایت پربازدید در سراسر جهان و چهارمین پلتفرم پرکاربرد رسانه اجتماعی است و هر ماه ۱.۲۲ میلیارد کاربر دارد. راه های مختلفی برای کسب درآمد از اینستاگرام وجود دارد. برای نمونه، کسب و کارهایی که تا به امروز به صورت حضوری و یا از طریق سایت های اینترنتی محصولات خود را عرضه می کردند، می توانند به صورت رایگان یک اکانت اینستاگرام ایجاد کرده و محصولات خود را در اینستاگرام نیز عرضه کرده و به فروش برسانند.

همکاری با برندها احتمالاً شناخته شده ترین روشی است که افراد می توانند در اینستاگرام از آن کسب درآمد کنند. برای این کار می توان به عنوان یک بلاگر و یا اینفلونسر، برند های مختلف را که با محتوای صفحه همسو هستند را پیدا کرده و به روش های مختلفی مانند ایجاد یک پست اینستاگرامی که به معرفی محصول مورد نظر می پردازد، از آن برند هزینه دریافت کرد و یا در ازای محتوا، محصولات رایگان به آن ها ارائه شود. امروزه فعالین اینستاگرامی با این روش، به درآمدهای بسیار بالایی دست یافته اند. علاوه بر این، برای کسب و کارهایی که امکان دریافت درگاه مستقیم برای پرداخت هزینه ها وجود ندارد، می توان از فرمپرداخت استفاده کرد. به این صورت که لینک پرداخت در قسمت بایو اینستاگرام قرار داده می شود و مشتریان می توانند از طریق آن لینک، هزینه مورد نظر را پرداخت کنند. فریلنسرها و فعالان اینستاگرامی نیز می توانند با ارائه فرم پرداخت به کارفرما، هزینه های مربوطه را دریافت کنند.

تلگرام

تلگرام نیز از محبوب ترین و پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها می باشد که متاسفانه در ایران فیلتر بوده و دسترسی به آن نیازمند اتصال به فیلتر شکن است. در ایران بیش از ۴۲ میلیون اکانت تلگرامی وجود دارد که این نشان از محبوبیت بالای این اپلیکیشن است. تلگرام علاوه بر قابلیت پیام رسانی که دارد، می تواند بستری برای کسب درآمد نیز باشد. به این صورت که می توان کانال هایی را در آن ایجاد کرده، تولید محتوا کرد و سپس با قبول و انجام تبلیغات، درآمد کسب کرد. از ویژگی هایی که منجر به محبوبیت تلگرام و استفاده از آن به عنوان بستری برای کسب درآمد شده است می توان به سرعت بسیار بالای آن، امکان برقراری ارتباط به شیوه های مختلف مانند چت، تماس تصویری، تماس صوتی و … و همچنین امنیت بالای آن اشاره کرد. تلگرام یکی از پلتفرم‌ ها و پیام‌ رسان‌ های اجتماعی است که سریع‌ ترین رشد را داشته و تا  سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان داشته است. از طریق ربات های تلگرامی نیز می توان درآمد کسب کرد. با ساخت ربات های تلگرامی می توان فالوورهای زیادی را به کانال ها جذب کرد و همچنین از طریق فروش ربات ها نیز درآمد  کسب  کرد.

 

بیماری‌های خطرناکی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

بیماری های عفونی حیوانات بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. بسیاری بیماریهای عفونی می‌توانند از حیوانات به افراد دیگر سرایت کنند. اما قبل از اینکه بیش از حد دچار اضطراب شوید ، بدانید که می‌توانید با چند مرحله بسیار ساده از ابتلا به بسیاری از آنها جلوگیری کنید.

گروه ایرنا زندگی – بیماری های عفونی حیوانات بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. بسیاری بیماریهای عفونی می‌توانند از حیوانات به افراد دیگر سرایت کنند. اما قبل از اینکه بیش از حد دچار اضطراب شوید ، بدانید که می‌توانید با چند مرحله بسیار ساده از ابتلا به بسیاری از آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، به کودکان بیاموزید که بعد از لمس کردن حیوانات خانگی آنها را نبوسند یا بعد از لمس آنها، دست خود را در دهان نگذارند.

شستشوی مکرر دست و بردن منظم حیوان خانگی پیش دامپزشک دو روش عالی دیگر برای کمک به جلوگیری از طیف گسترده‌ای از این گونه بیماری هاست. در زیر برخی از انواع بیماری‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیماری‌های خطرناکی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

هاری

هاری نوعی ویروس است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و به طور کلی کشنده است. علائم اولیه هاری ممکن است تب یا سردرد باشد. این  نشانه می‌تواند به سرعت به علائمی از جمله بیقراری ، خواب‌آلودگی یا سرگیجه تبدیل شود. اگرچه هاری می تواند از حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه انتقال پیدا کند، اما احتمالا منتقل شدن آن از حیوانات وحشی و یا ولگرد بیشتر است.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز(Toxoplasmosis) عبارت است از یک بیماری انگلی که در انسان ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می شود.

در افراد با دستگاه ایمنی ضعیف، بیماری خطرناک‌تر است. در طول چند هفته اول پس از قرار گرفتن در معرض بیماری، عفونت به طور معمول باعث ایجاد یک بیماری خفیف مانند آنفلوآنزا می‌شود.

انگل به ندرت باعث هر گونه نشانه در افراد بزرگسال و سالم می‌شود. با این حال افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن، مانند بیماران مبتلا به ایدز یا زنان باردار، ممکن است به طور جدی بیمار شوند و گاهی اوقات می تواند کشنده باشد  که با مدیریت صحیح درمان باید کنترل شود.

این انگل ممکن است سبب آنسفالیت (التهاب مغز) و بیماری‌های عصبی شود. همچنین این انگل ممکن است قلب، کبد، گوش درونی و چشم را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر باردار هستید یا آماده باردار شدن هستید، به ویژه آگاهی از این بیماری بسیار مهم است، زیرا می‌تواند جنین را آلوده کرده و باعث سقط جنین یا نقص جدی فرزند هنگام تولد شود. شما از طریق خوردن گوشتی که کم پخته شده یا از تماس با مدفوع حیوانات هنگام باغبانی، امکان دارد به توکسوپلاسموز مبتلا شوید.

بیماری‌های خطرناکی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (بارتونلوز)

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (Cat-scratch disease) از بیماری های منتقله از حیوانات به انسان است. انتقال بیماری در بیش از ۹۰ درصد موارد در اثر پنجه زدن و گاهی لیس زدن بچه گربه به بدن کودک است و گهگاه نیز توسط سگ‌ها یا خار و تراشه‌های چوب که با سگ و گربه در ارتباط بوده منتقل می‌شود.

این باکتری گربه را دچار بیماری نمی‌کند و در بزاق گربه زندگی می‌کند تا از راه خراش یا گازگرفتن گربه -به خصوص بچه گربه- به انسان منتقل شود. عامل این بیماریِ معمولاً خوش خیم، باکتری داخل سلولی بارتونلا (Bartonella henselae) است. نزدیک به نیمی از گربه‌ها در طول زندگی خود مدتی ناقل این باکتری بوده‌اند.

اگر به بیماری خراش گربه مبتلا هستید، ممکن است دچار عفونت خفیف و علائم شبه آنفولانزا یا مشکلات جدی‌تر مانند آسیب رسیدن به دریچه‌های قلب شوید .

کرم قلابدار

کرم قلابدار (Hookworm) نوعی از کرم‌های لوله‌ای است. آلودگی با کرم‌های قلابدار از شایع‌ترین آلودگی‌های کرمی انسان است. این کرم‌ها به خونخواری شهرت دارند و جزو انگل‌های روده باریک طبقه‌بندی می شوند

این کرم‌ها حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان را آلوده کرده و روزانه ۹ میلیون لیتر خون انسان را هدر می‌دهند.

این انگل اقدام به خونخواری می‌کند و مبتلایان به آن دچار کم‌خونی می‌شوند که بدنبال وارد شدن به مرحله کم‌خونی، بیمار دچار افزایش تپش قلب یا تاکیکاردی میگردد که باعث بزرگی قلب می‌شود و بیمار از دسته بیماران انگلی، وارد دسته بیماران قلبی می‌شوند. در ایران به ویژه در مناطق چای کاری و برنج کاری شمال، آلودگی به کرم قلابدار شیوع دارد.

اینها انگل‌های روده‌ای هستند که بطور معمول در سگ‌ها و گربه‌ها، به ویژه بچه گربه‌ها و توله سگ‌ها یافت می‌شوند. تخم‌ها یا لاروهای کرم‌ها از حیوانات خانگی از طریق مدفوع آن‍ها منتقل می‌شوند.

کرم زنگ

در واقع کرم نیست و ناشی از عفونت قارچی در لایه بالای پوست است. این بیماری بسیار مسری است و سگ‌ها، گربه‌ها، اسب‌ها، حیوانات دیگر و انسان‌ها می‌توانند کرم زنگ را به انسان منتقل کنند. همچنین این امکان وجود دارد که این بیماری را از لمس کردن سطحی یک حیوان خانگی یا شخص آلوده دریافت کنید.

این کرم باعث تاسی سر و ضخیم شدن و تغییر رنگ ناخن می‌شود. همچنین می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پا شود، خصوصاً بین انگشتان پا.

سالمونلا

سالمونلا باکتری است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع ترین مسمومیت‌های غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌تواند تخمدان‌های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل ساز خواهند بود.

این بیماری از طریق تماس با پوست برخی از خزندگان مثل لاک پشت نیز قابل انتقال است.

سالمونلاها از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شوند و به سطح سلول‌های اپیتلیوم مخاط روده متصل می‌گردند.

عفونت سالمونلا که ناشی از باکتری‌ها است، بیشتر ناشی از خوردن غذای آلوده است. اما حیوانات خانگی می‌توانند آن را از طریق مدفوع خود نیز گسترش دهند.

خزندگان مانند مارمولک‌ها، مارها و لاک پشت‌ها و همچنین جوجه‌ها و جوجه اردک‌ احتمالاً منبع این عفونت هستند. سگ، گربه، پرنده و اسب نیز ممکن است آن را حمل کنند. اگر آلوده شوید، علائم و نشانه ها ممکن است شامل درد معده، اسهال و تب باشد که باید  با مصرف صحیح دارو کنترل شود.

Psittacosis (تب طوطی)

نوعی بیماری عفونی حاد یا مزمن است که از پرندگان، مخصوصاً طوطی، به انسان منتقل می‌شود و علایمی شبیه ذات‌الریه ایجاد می‌کند. عامل بیماری باکتری کلامیدیا پسیتاسی است. درمان آن با تتراسیکلین صورت می‌گیرد.

این یک عفونت باکتریایی است که که طوطی‌ها، ماکائوها و کاکاتیل‌ها ناقل آن می‌باشند. ممکن است تشخیص این عفونت در پرندگان دشوار باشد زیرا آنها اغلب علائمی ندارند. این امر پیشگیری را دشوارتر می‌کند.

بیماری لایم

این بیماری ناشی از اثر نیش کنه می‌باشد که همۀ دستگاه‌های بدن را درگیر می‌کند. نخستین بار در ۱۹۷۵ و با بروز بیماری در کودکان ساکن اطراف لایم، واقع در ایالت کونتیکتِ ایالات متحدۀ امریکا مشاهده شد. بثورات جلدی قرمز رنگ به شکل چشم گاو در اطراف محل گزیدگی در دو سوم موارد بیماری دیده می‌شود. در صورتی که این علامت در مراحل اولیۀ بیماری وجود نداشته باشد، تشخیص آن از آنفلوآنزا مشکل است.

اگر بیماری درمان نشود، مفاصل، دستگاه عصبی، قلب، کبد، کلیه‌ها، و چشم‌ها هم درگیر می‌شوند. بیماری به درمان با پنی سیلین و تتراسیکلین پاسخ مثبت می‌دهد. کنۀ ناقل بیماری، ایکسوده دامینی است که روی بدن گوزن زندگی می‌کند. حیوانات خانگی شما نمی توانند بیماری لایم را مستقیماً به شما منتقل کنند، اما این امکان وجود دارد که این کنه، از کنه‌های سگ یا گربه در فضای باز به شما منتثل شود.

در انتها ذکر این نکته حیاتی استن که بیماری‌هایی که حیوانات ناقل آن‌ها هستند، می‌توانند بشدت برای سلامتی خطرناک باشند. لذا توجه داشته باشید که در صورت وجود هر یک از علائم بالا حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دستورات دارویی را نیز طبق نسخه پزشک به دقت دنبال کنید.

 

 

بخشنامه یا ‌تصمیمات سلیقه‌ای

چرا در برخی بانک‌ها خبری از پرداخت وام به مردم نیست؟

بانک مرکزی تاکید دارد، همه بانک‌ها مکلفند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند؛ اما با وجود این، تماس‌های مخاطبان تابناک حکایت از این دارد که درب برخی از بانک‌ها همچنان بر پاشنه وام نداریم می‌چرخد.

 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دریافت وام از بانک ها، یکی از راهکار‌هایی است که مردم در مواجهه با مشکلات اقتصادی، به آن فکر می‌کنند. در این میان، برخی افراد به دنبال اجرایی کردن این راهکار می‌روند، ولی با بن بست در برخی از شعب بانکی مواجه می‌شوند. به بیان دیگر، در برخی بانک‌ها به متقاضی دریافت وام گفته می‌شود، باید معادل مبلغ وام درخواستی، به مدت چند ماه پول بلوکه شود و یا در برخی دیگر از بانک‌ها گفته می‌شود که پرداخت وام به شرط مسدودسازی درصدی از مبلغ وام؛ یا در بانکی دیگر گفته می‌شود که مسدودسازی مبلغی از وام نداریم، ولی در عوض صدور ضمانت نامه داریم که در حقیقت همان کار مسدودسازی را انجام می‌دهد، اما در شکل به اصطلاح قانونی!

اما با همه این مانع تراشی ها، مدتی است در برخی بانک ها، کانال وام دهی به مردم عملا متوقف شده است و این بانک‌ها پاسخ منفی به متقاضی دریافت تسهیلات خرد می‌دهند و دلیل توقف وام دهی به مردم را بخشنامه بانک مرکزی می‌دانند.

مساله‌ای که حدود یک ماه قبل با واکنش و پاسخ بانک مرکزی مواجه شد. این بانک در اطلاعیه ای ضمن اشاره به محدودیت‌های موقت در اعطای تسهیلات کلان در برخی از بانک‌ها اعلام کرد: هرچند افزایش اضافه برداشت برخی بانک ها، برخلاف سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی است، بانک مرکزی تاکید دارد که اقدامات انضباطی در این راستا به هیج وجه نباید منجر به بروز اختلال در خدمات رسانی بانک‌ها به مشتریان شبکه بانکی شود و از این روی، همه بانک‌ها مکلفند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند. بدیهی است توقف اعطای تسهیلات یاد شده به بهانه اضافه برداشت، تخلف و مشمول رسیدگی بانک مرکزی است. در مواردی که اضافه برداشت برخی بانک‌ها از حد مشخصی تجاوز کند، بانک مرکزی در راستای انتظام بخشی به عملکرد بانک، به طور موقت محدودیت‌هایی را صرفا در اعطای «تسهیلات کلان» برای بانک مذکور ایجاد می‌کند تا بانک نسبت به مدیریت منابع و مصارف و کاهش رقم اضافه برداشت، به عنوان یکی از مهمترین علل رشد پایه پولی اقدام کند. تاکید می‌شود، محدودیت‌های اعمال شده، به هیچ وجه شامل تسهیلات خرد نبوده و پس از تعدیل رقم اضافه برداشت توسط بانک، در خصوص تسهیلات کلان نیز محدودیت‌های یاد شده برطرف می‌شود.
بنابراین همان طور که بانک مرکزی تاکید داشت، همه بانک‌ها مکلفند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند، اما با وجود این، خبر‌ها و تماس‌های مخاطبان تابناک حکایت از این دارد که درب برخی از بانک‌ها همچنان بر پاشنه وام نداریم می‌چرخد. مساله‌ای که به نظر می‌رسد در این بانک‌ها همچنان به ابلاغیه تیرماه بانک مرکزی استنداد می‌شود. این در حالی است که ۲۸ مرداد ماه، بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد، «روند اعطای تسهیلات به هم وطنان در همه بانک‌ها مطابق با ضوابط جریان دارد.»
در این میان، بررسی متن ابلاغیه بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانک‌ها در ۲۱ تیرماه نکات قابل تاملی دارد که در ادامه بیان می‌شود: بانک مرکزی در بیست و یکم تیرماه سال جاری در ابلاغیه‌ای به بانک‌های کشور اعلام داشت: این بانک به منظور کاهش ریسک تمرکز و همچنین پیشگیری از تبدیل بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی به منبع تأمین مالی ترجیحی برای اشخاص مرتبط، آیین نامه‌های تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط را به شبکه بانکی ابلاغ و در سال‌های اخیر طی بخشنامه‌های متعدد بر ضرورت توجه مدیران شبکه بانکی بر رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی تاکید نموده و بر همین اساس این مدیریت کل اجرای آن‌ها را پیگیری می‌نماید.
اما در ادامه این ابلاغیه مهم بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها آمده است: با وجود این و به رغم تأکیدات به عمل آمده، مفاد ضوابط موصوف در برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری برای بعضی ذی‌نفعان واحد یا اشخاص مرتبط رعایت نشده است. از این روی، بانک مرکزی ضمن اعمال محدودیت‌های سیستمی در پرداخت تسهیلات برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری که مفاد آیین نامه‌های مزبور را رعایت ننموده اند، در نظر دارد این محدودیت‌ها را برای سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که حدود مقرر در آیین نامه‌های موصوف را نقض نموده اند نیز اعمال نماید.

مشکل کجاست؟

بنابراین گره کور عدم پرداخت وام به نظر می‌رسد در عبارت فوق باشد. در متن مذکور به صراحت به محدودیت‌های سیستمی در پرداخت تسهیلات برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری اشاره شده است؛ هرچند طبق توضیحات بانک مرکزی (در تاریخ ۲۸ مردادماه) هدف از این اقدام، محدودیت در روند تسهیلات کلان برای اشخاص مرتبط بوده است، نگارش متن این شائبه و ابهام را به وجود آورده که به طور کلی روند پرداخت تسهیلات در برخی از بانک‌ها متوقف شده است و همین موضوع باعث شده تا روند پرداخت تسهیلات خرد به مردم در برخی از بانک‌ها متوقف شود؛ بنابراین، ضرورت دارد تا بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد بانک‌ها در ارائه خدمات به مردم، در این خصوص به طور جدی ورود کند و ضمن شفاف سازی از ابلاغیه ۲۱ تیرماه به بانک ها، روند پرداخت تسهیلات خرد به مردم را شفاف سازی کند و اگر بانکی تخلف کرده است، ضمن برخورد با آن بانک، نتیجه بررسی‌های خود را به اطلاع عموم مردم برساند.

تمایل یا تقاضای اروپا به خرید گاز از ایران؟/ گاز ایرانی به زمستان اروپا می‌رسد؟

کشورهای اروپایی با وجود نیم نگاهی به گاز ایران، تاکنون درخواست رسمی نسبت به خرید گاز از ایران نداشته‌اند.

چند وقتی می‌شود که در فضای رسانه‌ای کشور، صحبت از انتقال گاز ایران به اروپاست و از گاز ایران به عنوان جایگزین گاز روسیه که حالا به خاطر اقدام به عملیات نظامی در اوکراین مورد تحریم کشور‌های غربی قرار گرفته نام برده می‌شود؛ نزدیکی زمستان به اروپا را هم  شاید دلیل خوبی بر وقوع این اتفاق باشد و به بعد رسانه‌ای آن ضریب دهد.

براساس آخرین گزارش کمیسون اروپا، مصرف گاز اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ به ۴۱۲ میلیارد مترمکعب رسید که ۴ درصد (۱۷ میلیارد مترمکعب) نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته و به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ رسید که عمدتاً به دلیل مصرف گاز بیشتر در منازل مسکونی در دوره‌های سردتر سال است.

این کشور‌ها با درک شرایط موجود با طرف‌های بسیاری از جمله الجزایر یا قطر وارد مذاکره شدند و نیم نگاهی نیز به جمهوری اسلامی ایران یعنی دارنده ۲۱.۵ درصد از ذخیر گازی و رتبه دوم این ذخایر در جهان دارند، ولی تاکنون درخواست رسمی من باب تامین گاز از تهران به قلب اروپا به ایران ارائه ندادند.

تمایل یا تقاضای اروپا به خرید گاز از ایران؟/ گاز ایرانی به زمستان اروپا می‌رسد؟

گفته آقای کنایسل  وزیر امور خارجه سابق اتریش، بازار برق، علی‌رغم نقش منابع انرژی تجدیدپذیر، هنوز هم به شدت به قیمت گاز وابسته است، حتی زمانی که برق بیشتری از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود

چنانکه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این نیم نگاه اروپایی‌ها یادآور می‌شود که ایران به طور طبیعی یکی از بازیگران بزرگ بازار انرژی است و می‌تواند در صورت درخواست طرف‌های اروپایی بخشی از نیاز بازار‌های جهانی را برای علاقه‌مندان تامین کند، اما اینکه چرا اتحادیه اروپا با وجود مشکلات فراوان نمی‌خواهد از ظرفیت انرژی ایران در حوزه گاز استفاده کند، پرسشی است که باید از دولتمردان اروپایی سوال کرد.

سوالی که شاید دیرکرد در پاسخ به آن تا به امروز باعث شده تا به نوشته روزنامه بلومبرگ، کمبود گاز به واسطه کاهش عرضه توسط روسیه قیمت آن را به حدود ۱۳ برابر استاندارد فصلی برساند و برقی هم که از سوخت این گاز تولید می‌شود، به حدی افزایش یافته است که اکنون معادل یک بشکه نفت ۱۰۰۰ دلاری معامله شود.

اما به دنبال این مسائل انتقال گاز از ایران به اروپا چقدر امکان پذیر است؟ و گاز ایران در عرض دو تا سه ماه آینده باید با چه توافقی و از چه مسیری و چگونه به اروپا برسد تا بتواند جایگزین گاز روسیه شود؟

تمایل یا تقاضای اروپا به خرید گاز از ایران؟/ گاز ایرانی به زمستان اروپا می‌رسد؟

اتحادیه اروپا باوجود قرارگیری در شرایط سخت زمستانی توام با کمبود گاز، هنوز هیچ درخواست و تقاضای رسمی برای استفاده از ذخایر گازی جمهوری اسلامی ایران نداشته است

محمد خوش‌چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوالات ابتدا بحث بود یا نبود انسجام در تقاضای کشور‌های اتحادیه اروپا از ایران را به میان می‌کشد و معتقد است: برخی کشور‌های کوچک اروپایی تمایل دارند که در شرایط فعلی اروپا، گاز ایران به جای گاز روسیه جایگزین شود، اما قدرت‌های اصلی اروپایی به این اتفاق به عنوان ایده و گزینه‌ای درکنار سایر گزینه‌ها برای تامین گاز مصرفی شهروندان خود در زمستان پیش رو نگاه می‌کنند.

به گفته این اقتصاددان، به عبارت دیگر انسجامی بر سر این مسئله بین کشور‌های اروپایی وجود ندارد.

ضمن اینکه به باور محمد خوش‌چهره، همچنین موانع جدی‌ای پیش روی طرح احتمالی انتقال گاز از ایران به اروپاست که از جمله آن می‌توان به اینکه این تقاضا یک درخواست بالفعل است یا یک درخواست بالقوه و اینکه آیا درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های مازاد گازی دارد که بخواهد حجم بالایی از گاز را به اروپا صادر کرده و نیاز‌های آن را پاسخگو باشد؟ اشاره کرد.

تمایل یا تقاضای اروپا به خرید گاز از ایران؟/ گاز ایرانی به زمستان اروپا می‌رسد؟

به باور محمد خوش‌چهره، میان یک درخواست بالقوه و یک ابراز تمایل از سمت طرف اروپایی تفاوت زیادی است و مراحل بسیاری پیش روست تا این تمایل احتمالی به قرارداد گازی منتهی شود

این استاد دانشگاه شهید بهشتی، همچنین معتقد است که در شبکه و فناوری انتقال گاز از ایران به اروپا نیز چالش جدی دارد و در این زمینه تا تمایل از طرف اروپایی‌ها قطعی نشود و از دل آن تقاضایی بیرون نیاید، نمی‌توان از تکمیل فرآیند‌های فنی این انتقال گاز مطمئن شد.

محمد خوش‌چهره معتقد است که اگر اروپایی‌ها واقعا بخواهند به انتقال گاز از ایران به قاره سبز به عنوان گزینه‌ای جدی نگاه کنند، ابتدا باید مذاکراتی شکل بگیرد و از دل آن یادداشت تفاهم بیرون آید تا به قرارداد انتقال منجر شود که امری زمان بر است و تا زمستان اروپا به سرانجام نخواهد رسید.

در واقع برای این انتقال انرژی در حوزه گاز می‌بایست از سال‌ها پیش فکر می‌شد تا در لحظات حساسی که اروپا در بحران انرژی قرار می‌گیرد نقش بازیگری ایران در بازار انتقال انرژی از حالتی بالقوه به بالفعل تبدیل شده و این بار این ایران باشد که با کارت انرژی برای طرف‌های غربی خط و نشان می‌کشد.

 

واکنش مرندی به ادعای نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامتی رهبر انقلاب

واکنش مرندی به ادعای نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامتی رهبر انقلاب

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ادعای اخیر روزنامه نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامت رهبر انقلاب را نمونه‌ای از عملکرد مغرضانه و وحشتناک رسانه‌های غربی درخصوص مسائل مرتبط با ایران توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واکنش نشان داد.

وی نوشت: ادعای نیویورک تایمز یک روز پیش از ایراد سخنرانی توسط آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شده است.

مرندی ادامه داد: آنها ادعا کردند که از چهار نفر مطلع با وضعیت سلامتی ایشان (رهبر انقلاب) اطلاعات کسب کرده‌اند. تصور کنید که نیویورک تایمز و سایر رسانه‌های غربی در مورد دیگر موضوعات مرتبط با ایران چقدر وحشتناک و مغرضانه عمل می‌کنند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده بود که رهبر معظم انقلاب به تازگی یک جراحی داشته‌اند و وضعیت سلامتی ایشان چندان مساعد نیست.

این در حالی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در هفته‌های گذشته دیدارهای مکرری انجام داده و روز گذشته نیز به مناسبت روز اربعین حسینی در حسینیه امام خمینی در مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی حضور یافتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در این مراسم با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه بدخواهان و رهزنان حقایق بر ضد حوادث مهمی همچون راهپیمایی شورانگیز اربعین، همگان را به وظیفه‌شناسی سفارش و خاطرنشان کردند: دو جمله حیاتی و جاودانی قرآن یعنی تواصی به حق و تواصی به صبر برای همیشه و بخصوص برای امروز ما یک دستورالعمل اساسی است.

 

 

 

 

 

بیماری‌های خطرناکی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

بیماری های عفونی حیوانات بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. بسیاری بیماریهای عفونی می‌توانند از حیوانات به افراد دیگر سرایت کنند. اما قبل از اینکه بیش از حد دچار اضطراب شوید ، بدانید که می‌توانید با چند مرحله بسیار ساده از ابتلا به بسیاری از آنها جلوگیری کنید.

گروه ایرنا زندگی – بیماری های عفونی حیوانات بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. بسیاری بیماریهای عفونی می‌توانند از حیوانات به افراد دیگر سرایت کنند. اما قبل از اینکه بیش از حد دچار اضطراب شوید ، بدانید که می‌توانید با چند مرحله بسیار ساده از ابتلا به بسیاری از آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، به کودکان بیاموزید که بعد از لمس کردن حیوانات خانگی آنها را نبوسند یا بعد از لمس آنها، دست خود را در دهان نگذارند.

شستشوی مکرر دست و بردن منظم حیوان خانگی پیش دامپزشک دو روش عالی دیگر برای کمک به جلوگیری از طیف گسترده‌ای از این گونه بیماری هاست. در زیر برخی از انواع بیماری‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیماری‌های خطرناکی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

هاری

هاری نوعی ویروس است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و به طور کلی کشنده است. علائم اولیه هاری ممکن است تب یا سردرد باشد. این  نشانه می‌تواند به سرعت به علائمی از جمله بیقراری ، خواب‌آلودگی یا سرگیجه تبدیل شود. اگرچه هاری می تواند از حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه انتقال پیدا کند، اما احتمالا منتقل شدن آن از حیوانات وحشی و یا ولگرد بیشتر است.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز(Toxoplasmosis) عبارت است از یک بیماری انگلی که در انسان ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می شود.

در افراد با دستگاه ایمنی ضعیف، بیماری خطرناک‌تر است. در طول چند هفته اول پس از قرار گرفتن در معرض بیماری، عفونت به طور معمول باعث ایجاد یک بیماری خفیف مانند آنفلوآنزا می‌شود.

انگل به ندرت باعث هر گونه نشانه در افراد بزرگسال و سالم می‌شود. با این حال افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن، مانند بیماران مبتلا به ایدز یا زنان باردار، ممکن است به طور جدی بیمار شوند و گاهی اوقات می تواند کشنده باشد  که با مدیریت صحیح درمان باید کنترل شود.

این انگل ممکن است سبب آنسفالیت (التهاب مغز) و بیماری‌های عصبی شود. همچنین این انگل ممکن است قلب، کبد، گوش درونی و چشم را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر باردار هستید یا آماده باردار شدن هستید، به ویژه آگاهی از این بیماری بسیار مهم است، زیرا می‌تواند جنین را آلوده کرده و باعث سقط جنین یا نقص جدی فرزند هنگام تولد شود. شما از طریق خوردن گوشتی که کم پخته شده یا از تماس با مدفوع حیوانات هنگام باغبانی، امکان دارد به توکسوپلاسموز مبتلا شوید.

بیماری‌های خطرناکی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (بارتونلوز)

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (Cat-scratch disease) از بیماری های منتقله از حیوانات به انسان است. انتقال بیماری در بیش از ۹۰ درصد موارد در اثر پنجه زدن و گاهی لیس زدن بچه گربه به بدن کودک است و گهگاه نیز توسط سگ‌ها یا خار و تراشه‌های چوب که با سگ و گربه در ارتباط بوده منتقل می‌شود.

این باکتری گربه را دچار بیماری نمی‌کند و در بزاق گربه زندگی می‌کند تا از راه خراش یا گازگرفتن گربه -به خصوص بچه گربه- به انسان منتقل شود. عامل این بیماریِ معمولاً خوش خیم، باکتری داخل سلولی بارتونلا (Bartonella henselae) است. نزدیک به نیمی از گربه‌ها در طول زندگی خود مدتی ناقل این باکتری بوده‌اند.

اگر به بیماری خراش گربه مبتلا هستید، ممکن است دچار عفونت خفیف و علائم شبه آنفولانزا یا مشکلات جدی‌تر مانند آسیب رسیدن به دریچه‌های قلب شوید .

کرم قلابدار

کرم قلابدار (Hookworm) نوعی از کرم‌های لوله‌ای است. آلودگی با کرم‌های قلابدار از شایع‌ترین آلودگی‌های کرمی انسان است. این کرم‌ها به خونخواری شهرت دارند و جزو انگل‌های روده باریک طبقه‌بندی می شوند

این کرم‌ها حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان را آلوده کرده و روزانه ۹ میلیون لیتر خون انسان را هدر می‌دهند.

این انگل اقدام به خونخواری می‌کند و مبتلایان به آن دچار کم‌خونی می‌شوند که بدنبال وارد شدن به مرحله کم‌خونی، بیمار دچار افزایش تپش قلب یا تاکیکاردی میگردد که باعث بزرگی قلب می‌شود و بیمار از دسته بیماران انگلی، وارد دسته بیماران قلبی می‌شوند. در ایران به ویژه در مناطق چای کاری و برنج کاری شمال، آلودگی به کرم قلابدار شیوع دارد.

اینها انگل‌های روده‌ای هستند که بطور معمول در سگ‌ها و گربه‌ها، به ویژه بچه گربه‌ها و توله سگ‌ها یافت می‌شوند. تخم‌ها یا لاروهای کرم‌ها از حیوانات خانگی از طریق مدفوع آن‍ها منتقل می‌شوند.

کرم زنگ

در واقع کرم نیست و ناشی از عفونت قارچی در لایه بالای پوست است. این بیماری بسیار مسری است و سگ‌ها، گربه‌ها، اسب‌ها، حیوانات دیگر و انسان‌ها می‌توانند کرم زنگ را به انسان منتقل کنند. همچنین این امکان وجود دارد که این بیماری را از لمس کردن سطحی یک حیوان خانگی یا شخص آلوده دریافت کنید.

این کرم باعث تاسی سر و ضخیم شدن و تغییر رنگ ناخن می‌شود. همچنین می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پا شود، خصوصاً بین انگشتان پا.

سالمونلا

سالمونلا باکتری است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع ترین مسمومیت‌های غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌تواند تخمدان‌های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل ساز خواهند بود.

این بیماری از طریق تماس با پوست برخی از خزندگان مثل لاک پشت نیز قابل انتقال است.

سالمونلاها از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شوند و به سطح سلول‌های اپیتلیوم مخاط روده متصل می‌گردند.

عفونت سالمونلا که ناشی از باکتری‌ها است، بیشتر ناشی از خوردن غذای آلوده است. اما حیوانات خانگی می‌توانند آن را از طریق مدفوع خود نیز گسترش دهند.

خزندگان مانند مارمولک‌ها، مارها و لاک پشت‌ها و همچنین جوجه‌ها و جوجه اردک‌ احتمالاً منبع این عفونت هستند. سگ، گربه، پرنده و اسب نیز ممکن است آن را حمل کنند. اگر آلوده شوید، علائم و نشانه ها ممکن است شامل درد معده، اسهال و تب باشد که باید  با مصرف صحیح دارو کنترل شود.

Psittacosis (تب طوطی)

نوعی بیماری عفونی حاد یا مزمن است که از پرندگان، مخصوصاً طوطی، به انسان منتقل می‌شود و علایمی شبیه ذات‌الریه ایجاد می‌کند. عامل بیماری باکتری کلامیدیا پسیتاسی است. درمان آن با تتراسیکلین صورت می‌گیرد.

این یک عفونت باکتریایی است که که طوطی‌ها، ماکائوها و کاکاتیل‌ها ناقل آن می‌باشند. ممکن است تشخیص این عفونت در پرندگان دشوار باشد زیرا آنها اغلب علائمی ندارند. این امر پیشگیری را دشوارتر می‌کند.

بیماری لایم

این بیماری ناشی از اثر نیش کنه می‌باشد که همۀ دستگاه‌های بدن را درگیر می‌کند. نخستین بار در ۱۹۷۵ و با بروز بیماری در کودکان ساکن اطراف لایم، واقع در ایالت کونتیکتِ ایالات متحدۀ امریکا مشاهده شد. بثورات جلدی قرمز رنگ به شکل چشم گاو در اطراف محل گزیدگی در دو سوم موارد بیماری دیده می‌شود. در صورتی که این علامت در مراحل اولیۀ بیماری وجود نداشته باشد، تشخیص آن از آنفلوآنزا مشکل است.

اگر بیماری درمان نشود، مفاصل، دستگاه عصبی، قلب، کبد، کلیه‌ها، و چشم‌ها هم درگیر می‌شوند. بیماری به درمان با پنی سیلین و تتراسیکلین پاسخ مثبت می‌دهد. کنۀ ناقل بیماری، ایکسوده دامینی است که روی بدن گوزن زندگی می‌کند. حیوانات خانگی شما نمی توانند بیماری لایم را مستقیماً به شما منتقل کنند، اما این امکان وجود دارد که این کنه، از کنه‌های سگ یا گربه در فضای باز به شما منتثل شود.

در انتها ذکر این نکته حیاتی استن که بیماری‌هایی که حیوانات ناقل آن‌ها هستند، می‌توانند بشدت برای سلامتی خطرناک باشند. لذا توجه داشته باشید که در صورت وجود هر یک از علائم بالا حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دستورات دارویی را نیز طبق نسخه پزشک به دقت دنبال کنید.

 

 

 

آخرین وضعیت اینترنت ایران در رتبه بندی جهانی

جدیدترین گزارش اسپید تست از میانه سرعت جهانی اینترنت موبایل نشان می دهد جایگاه ایران یک پله رشد کرده، هرچند در بخش اینترنت ثابت جایگاه کشور با دو پله سقوط روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپید تست، طبق جدیدترین گزارش وب سایت اسپید تست درآگوست ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت اینترنت جهانی موبایل ۳۰.۷۹ و ثابت ۶۹.۱۴ مگابیت برثانیه بوده است. حال آنکه ماه گذشته میلادی (جولای) میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۰.۷۸ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۶۷.۲۵ مگابیت برثانیه بوده است.

این امر نشان می‌دهد هرچند میانه سرعت موبایل در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبل از آن تغییر چندانی نداشته اما سرعت اینترنت ثابت جهانی اندکی رشد کرده است.

آخرین وضعیت اینترنت ایران در رتبه بندی جهانی

سقوط ۲ پله‌ای اینترنت ثابت ایران

همچنین این گزارش نشان داد میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در هشتمین ماه میلادی ۲۸.۴۰ مگابیت بوده و جایگاه آن در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل در جهان نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده و در رده ۶۹ قرار دارد.

از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در آگوست ۱۰.۰۲ مگابیت برثانیه اعلام شده و جایگاه آن در رده بندی جهانی با ۲ پله سقوط رده ۱۴۷ است.

آخرین وضعیت اینترنت ایران در رتبه بندی جهانی

این درحالی است که طبق داده‌های همین گزارش میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در همین ماه ۴۱.۲۸ مگابیت برثانیه بوده و کشور با یک پله رشد در رده ۷۶ قرار دارد. همچنین میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران ۲۳.۲۳ مگابیت اعلام شده است. جایگاه ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت ثابت ۲ پله صعود کرده و رده ۱۴۵ است.

نروژ دارای پرسرعت ترین اینترنت موبایل جهان

آمار اسپید تست نشان می‌دهد در هشتمین ماه ۲۰۲۲ میلادی، نروژ پر سرعت ترین اینترنت موبایل جهان را برای شهروندانش فراهم کرده است. طبق این گزارش میانه سرعت اینترنت موبایل این کشور ۱۲۲.۷۷ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه این کشور در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل نسبت به ماه گذشته ۳ پله صعود کرده است.

در رده دوم، سوم و چهارم این فهرست به ترتیب امارات متحده عربی (۱۱۸.۴۲ مگابیت برثانیه)، قطر (۱۱۴.۲۸ مگابیت برثانیه) و کره جنوبی (۱۱۲.۲۶ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه هرکدام از این کشورها در رده بندی یک پله سقوط کرده است.

آخرین وضعیت اینترنت ایران در رتبه بندی جهانی

صعود ۷ پله‌ای دانمارک در سرعت اینترنت موبایل

در رده پنجم فهرست دانمارک با میانه سرعت اینترنت موبایل ۱۰۳.۵۰ مگابیت برثانیه قرار دارد. جایگاه این کشور در رده بندی مذکور ۷ پله صعود کرده است.

در رده‌های ششم و هفتم به ترتیب هلند (۱۰۲.۰۶ مگابیت برثانیه) و بلغارستان (۹۵.۷۶ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه این کشورها در رده بندی نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است.

در رده هشتم این فهرست کویت با ۳ پله سقوط قرار دارد و میانه سرعت اینترنت موبایل آن ۹۴.۸۶ مگابیت برثانیه اعلام شده است. چین نیز مانند ماه گذشته در رده نهم قرار دارد و میانه سرعت آن ۹۲.۵۳ مگابیت برثانیه است.

میانه سرعت اینترنت موبایل عربستان سعودی ۹۱.۸۱ مگابیت برثانیه ثبت شده و جایگاه در رده بندی با ۲ پله سقوط در رده ۱۰ ثبت شده است.

سنگاپور صاحب پر سرعت ترین اینترنت ثابت جهان

در بخش رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت در ماه آگوست سنگاپور با یک پله رشد در رده نخست قرار دارد. میانه سرعت اینترنت ثابت این کشور ۲۱۹.۰۱ مگابیت برثانیه است. در رده دوم فهرست شیلی با سرعت اینترنت ۲۱۱.۴۳ مگابیت برثانیه قرار دارد. جایگاه این کشور در رده بندی نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است.

در رده‌های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب تایلند (۱۸۸.۷۵ مگابیت برثانیه)، هنگ کنگ (۱۷۹.۵۸ مگابیت برثانیه)، چین (۱۷۸.۷۳ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه آنها در رده بندی کشورهایی با سریع‌ترین اینترنت ثابت در جهان نسبت به ماه گذشته هیچ تغییری نکرده است.

آخرین وضعیت اینترنت ایران در رتبه بندی جهانی

در رده ششم فهرست آمریکا با میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۶۷.۳۶ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در رده بندی یک پله صعود کرده است. در رده هفتم ماکائو با یک پله سقوط قرار دارد و میانه سرعت اینترنت ثابت آن ۱۵۷.۵۴ مگابیت برثانیه ثبت شده است.

دانمارک با میانه سرعت ۱۵۶.۰۶ مگابیت برثانیه مانند ماه گذشته در رده هشتم قرار دارد. در رده نهم فهرست نیز نیوزلند با یک پله صعود قرار دارد. سرعت اینترنت ثابت این کشور ۱۳۳.۴۴ مگابیت برثانیه ثبت شده است.

در رده دهم نیز ژاپن با میانه سرعت اینترنت ۱۳۱.۸۶ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در رده بندی نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است.

 

 

 

 

 

 

اینترنت اشیاء مفید یا تهدیدآور؟

اینترنت اشیاء مفید یا تهدیدآور؟

اینترنت اشیاء، شبکه‌ای از میلیاردها شی و وسیله در سراسر دنیاست که بواسطه حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری‌ها به منظور اتصال و تبادل داده با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌ها از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند.

به گزارش ایسنا، این شبکه شامل تعداد خارق العاده‌ای از اشیاء در هر شکل و اندازه و در هر مکانی می‌شود؛ ماشین‌های خودرانی که با حسگرهای پیچیده خود قادر به شناسایی اشیاء در مسیرشان هستند، ماشین لباسشویی که خودکار روشن می‌شود و هنگام اتمام کار اطلاع‌رسانی می‌کند، دوربین لامپی و ظریفی که برای بالا بردن امنیت منزل یا محل کار استفاده می‌شود و حتی دستگاه‌های تناسب اندامی که ضربان قلب و تعداد قدم‌هایی که در آن روز برداشته شده را محاسبه می‌کنند و یا برنامه ورزشی متناسب با فرد را پیشنهاد می‌دهند همه در این مجموعه جای می‌گیرند.

کاربرد اینترنت اشیاء تنها به یک زمینه محدود نمی‌شود و با اتصال بیش از هفت میلیارد دستگاه اینترنت اشیاء انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲۲ میلیارد دستگاه برسد به همین دلیل رقابتی داغ بین شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی برای توسعه اینترنت اشیاء و پیشی گرفتن از یکدیگر، در جریان است.

در این راستا و به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، کوین اشتون اصطلاح “اینترنت اشیاء” را در سال ۱۹۹۹ برای ارتقا شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) اختراع کرد که شامل سنسورها و محرک‌های جاسازی‌شده است. با این حال، ایده اصلی در دهه ۱۹۶۰ مطرح شده بود؛ در آن دوره، این ایده محاسبات فراگیر یا اینترنت جاسازی‌شده نامیده‌ می‌شد. اشتون مفهوم اینترنت اشیاء را برای بهبود فعالیت‌های زنجیره تأمین ارائه داد؛ با وجود این، قابلیت‌های متنوع اینترنت اشیاء به آن کمک کرده است تا در تابستان ۲۰۱۰ محبوبیت زیادی کسب کند.

دولت چین هم با ارائه یک برنامه پنج ساله اولویت استراتژیک اینترنت اشیاء را برای چین نشان داد. در جهان فعلی حدود ۲۶.۶۶ میلیارد دستگاه اینترنت اشیاء وجود دارد. در سال ۲۰۱۱ با معرفی اتوماسیون خانگی، دستگاه‌های پوشیدنی و کنتورهای انرژی هوشمند انفجار گسترده اینترنت اشیاء آغاز شد. انفجار سریع اینترنت اشیاء به نفع سازمان‌ها بوده و از طرق مختلف تحقیقات بازار و استراتژی‌های تجاری را بهبود بخشیده است. به همین ترتیب، این فناوری با ارائه خدمات خودکار، سبک زندگی افراد را بهبود بخشیده است؛ با این حال، چنین انفجار کنترل‌نشده‌ای باعث افزایش چالش‌های حریم خصوصی و امنیتی شده است.

خطرات اینترنت اشیاء چیست؟

به اعتقاد کارشناسان، استفاده ناخودآگاه، تغییر رمز عبور و عدم به‌روزرسانی دستگاه باعث افزایش خطرات مربوط به امنیت سایبری و دسترسی برنامه‌های مخرب به اطلاعات حساس سیستم‌های اینترنت اشیاء شده است. چنین اقدامات نامناسب امنیتی احتمال نقض داده‌ها و سایر تهدیدات را افزایش‌ می‌دهد. بیشتر متخصصان امنیت اینترنت اشیاء را به دلیل ضعف پروتکل‌ها و سیاست‌های امنیتی، نقطه آسیب‌پذیر حملات سایبری‌ می‌دانند. حتی اگر چندین مکانیسم امنیتی برای محافظت از دستگاه‌های اینترنت اشیاء در برابر حملات سایبری ایجاد شده باشد، دستورالعمل‌های امنیتی به طور مناسب مستند نشده‌اند.

بدین‌ترتیب، کاربران نهایی‌ نمی‌توانند از اقدامات محافظتی برای جلوگیری از حملات داده استفاده کنند. هکرها از آستانه سال ۲۰۰۸ انواع مختلف بدافزار را برای آلوده کردن دستگاه‌های اینترنت اشیاء تولید کردند. آنها تکنیک‌های مختلف فیشینگ را برای تحریک کارمندان یا افراد برای به اشتراک گذاشتن داده‌های حساس طراحی کردند. بنابراین، ایستگاه‌های کاری شرکت‌ها و دستگاه‌های شخصی به دلیل حملات پررنگ، اغلب با نقض حریم خصوصی روبه‌رو می‌شوند. اگر تولیدکنندگان دستگاه و کارشناسان امنیتی تهدیدات سایبری را به‌طور دقیق ارزیابی کنند، ‌ می‌توانند مکانیزم محافظتی کارآمد برای جلوگیری یا خنثی‌سازی تهدیدات سایبری ایجاد کنند.

دستگاه‌های دارای اینترنت اشیاء در برنامه‌های صنعتی و برای اهداف تجاری متعددی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این اپلیکیشن‌ها به این مشاغل کمک‌ می‌کنند تا نسبت به رقبای خود برتری داشته باشند. با این حال، به دلیل استفاده بیش از حد از دستگاه‌های هوشمند مختلف با به اشتراک‌گذاری داده‌ها و یکپارچه‌سازی، حریم خصوصی و نقض داده‌ها به دلیل اینکه جریان کار، فعالیت‌ها و خدمات شبکه را قطع‌ می‌کند، به نگرانی عمده اکثر مشاغل تبدیل‌ می‌شود.

داشتن متخصصانی برای غلبه بر این نگرانی‌ها و تدوین اقدامات و سیاست‌های امنیتی جامع برای محافظت از دارایی‌های تجاری و اطمینان از تداوم و ثبات خدمات ضروری است. به عنوان مثال، لوازم خانگی هوشمند IoT آشپزخانه خانگی متصل به شبکه محلی‌ می‌تواند منشأ آسیب‌پذیری و ورود هکرها برای دسترسی به داده‌های حساس شخصی یا دستکاری و قطع جریان کار و تجارت باشد.

براساس این گزارش مدیریت امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیا در مشاغل و سازمان‌ها آسان نیست. این سازمان‌ها باید ابزارهای نظارت و اسکن را برای همه دستگاه‌های اینترنت اشیا که‌ می‌توانند هر نوع تهدید مربوط به حریم خصوصی را تشخیص دهند، به‌کار گیرند و سعی کنند خطر نقض آن را کاهش دهند. ناظران و تجزیه و تحلیل کنندگان باید به شناسایی و بررسی تهدیدات مختلف سایبری کمک‌ می‌کنند.

محققان بر این باور هستند که با وجود مزایای بسیار زیادی که کاربران از اینترنت اشیا می‌گیرند، چالش‌هایی وجود دارد که ناگزیر همراه آن است و باید بررسی شود. امنیت سایبری و خطرات مربوط به حفظ حریم خصوصی از اصلی‌ترین نگرانی‌هایی است که ذکر شده، این دو برای بسیاری از سازمان‌های تجاری و همچنین سازمان‌های عمومی یک مخمصه بزرگ محسوب‌ می‌شوند.

دستگاه‌های جاسازی‌شده در این سیستم‌ها مقادیر زیادی داده مربوطه را تولید، پردازش و مبادله‌ می‌کنند. این داده‌های امنیتی و محرمانه‌ای که حملات سایبری را به یک هدف جذاب برای سیستم اینترنت اشیاء تبدیل‌ می‌کند باعث آسیب فیزیکی و اختلال در زندگی افراد می‌شود. پیچیدگی این سیستم‌ها و تأثیر بالقوه حملات سایبری تهدیدهای جدیدی برای سیستم‌های اینترنت اشیاء مرتبط با صنعت است. راه‌حل‌های ممکن برای چالش‌های امنیت و حریم خصوصی، چارچوب‌های امنیتی عمومی برای سیستم‌های اینترنت اشیاء هستند.

یکی از اهداف اصلی امنیت اینترنت اشیاء تأمین حریم خصوصی، محرمانه بودن و اطمینان از این است که هر کاربر می‌تواند از زیرساخت‌های محفاظت‌شده و تضمین‌شده برای دسترسی به خدمات مختلف ارائه‌شده توسط اکوسیستم اینترنت اشیاء بهتر برخوردار شود. بنابراین تحقیقات در مورد امنیت مختلف اینترنت اشیاء با کمک ابزارهای مختلف شبیه‌سازی و همچنین چندین سیستم عامل محاسباتی، جنبش لازم را پیدا می‌کند.

اینترنت اشیاء مزایای زیادی برای کاربران به ارمغان آورده است؛ با وجود این، برخی از چالش‌ها همراه آن است. امنیت سایبری و خطرات مربوط به حفظ حریم خصوصی مهمترین نگرانی محققان و متخصصان امنیتی است که به آنها اشاره شده، این دو موضوع چالش‌های قابل توجهی برای بسیاری از سازمان‌های تجاری و همچنین سازمان‌های عمومی به وجود آمده است. حملات رایج شایع امنیت سایبری آسیب پذیری فناوری‌های اینترنت اشیاء را نشان داده است. این آسیب‌پذیری صرفاً به این دلیل است که ارتباط متقابل شبکه‌ها در اینترنت اشیا امکان دسترسی از طریق اینترنت ناشناس و غیرقابل اعتماد را فراهم‌ می‌کند که نیاز به راه حل‌های جدید امنیتی دارد.

از بین همه چالش‌هایی که شناخته شده، هیچ یک از آنها تأثیر قابل توجهی در سازگاری اینترنت اشیاء، مانند امنیت و حریم خصوصی ندارند. با این حال، جای تأسف است که کاربران اغلب تأیید لازم درباره تأثیرات امنیتی را تا زمان وقوع مشکل ندارند و باعث خسارات زیادی مانند از دست دادن اطلاعات مهم‌ می‌شوند. با نقض امنیت مداوم که حریم خصوصی کاربران را به خطر انداخته، تمایل مصرف‌کنندگان برای افزایش امنیت سیستم‌ها بیشتر شده است.

یکی دیگر از مسائلی که بر امنیت اینترنت اشیاء سایه افکنده و موجب نگرانی بسیاری از منتقدان شده است، کمبود نیروی متخصص در حوزه امنیت سایبری و چالش‌های مربوط به آن در کشورهای مختلف است. عده‌ای از این کارشناسان بر این باورند در صورتی که زیرساخت و تدابیر لازم برای توسعه اینترنت اشیاء در کشوری وجود نداشته باشد و چشم‌اندازی نیز برای توسعه آن در آینده ای نزدیک نباشد، نباید کاربران آن کشور به خریداری و استفاده از گجت‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیء اقدام کنند.

آینده اینترنت اشیاء در احترام به حریم خصوصی افراد

آینده اینترنت اشیاء به این بستگی دارد که تا چه اندازه‌ می‌تواند به انتخاب حریم خصوصی افراد احترام بگذارد. نگرانی در مورد حریم خصوصی و آسیب‌های احتمالی همراه با اینترنت اشیاء ممکن است در جلوگیری از پذیرش کامل اینترنت اشیاء قابل توجه باشد. احترام به حریم خصوصی کاربر برای اطمینان خاطر کاربران در استفاده از اینترنت اشیاء، دستگاه‌های متصل و خدمات مرتبط ارائه شده اساسی است. کارهای زیادی در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که اینترنت اشیاء در حال تعریف مجدد مسائل مربوط به حریم خصوصی است، از جمله مواردی مانند افزایش نظارت و پیگیری نقض‌های امنیتی.

سازمان‌ها همچنین‌ می‌توانند برنامه‌های آموزشی موثری برای ارتقا سطح آگاهی از امنیت طراحی کنند. چنین برنامه‌هایی کاربران را برای ایجاد رمزهای عبور قوی جهت بروزرسانی منظم آنها راهنمایی‌ می‌کند. علاوه بر این به کاربران آموزش داده‌ می‌شود که به‌طور مرتب وصله‌های امنیتی را به‌روز کنند. همچنین‌ می‌توان به کاربران آموزش داده و به آن‌ها در جلوگیری از دریافت نامه‌های هرزنامه، برنامه‌های شخص ثالث یا منابع مشکوک کمک کنند که این امر می‌تواند به امنیت اینترنت اشیا کمک کند.

در توسعه شهرها با استفاده از اینترنت اشیاء، افق‌های کاملاً جدیدی وجود خواهد داشت. مدیریت بهتری در ترافیک وجود خواهد داشت. جاده‌ها از تراکم آزاد خواهند شد، شهرها از کاهش آلودگی بهره‌مند می‌شوند، استانداردهای جدیدی برای امنیت به دست خواهد آمد و همه این‌ها با به‌کارگیری اینترنت اشیاء در مقیاس بزرگ به دست خواهد آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

زیارت کربلا شناسنامه شیعه / چه حکامی مانع از زیارت شیعیان شدند؟

مردمی که به سوی مقبرۀ حسینی می‌رفتند، با یادآوری آن واقعۀ دردناک، متوجه ظلم و جور بنی امیه می‌شدند و به سبب مظلومیت آل طاها، متأثر و به سوی امام معصوم جذب می شدند. زیارت امام حسین (ع) انقلابی در فرد ایجاد می کرد و در جریان سفر روشنگری اتفاق می افتاد؛ پرده از چهرۀ پلید بنی امیه کنار می‌رفت و حقانیت خاندان علی (ع) را آشکار می کرد.

در طول تاریخ حکومت‌های ظالم، کربلا را پایگاهی علیه ظلم دیده‌اند؛ بنابراین، همواره با زائران برخورد کرده‌اند اما این موانع هیچ گاه تأثیر نداشت و شیعیان با تحمل خطرات به زیارت می‌رفتند.

زیارت قبور ائمه یکی از مسلمات فرهنگ شیعه است که انکارکردنی نیست. شیعیان به دلیل تعلق خاطری که به امامان معصوم خود دارند، مرتب به زیارت می‌روند و بیش از همۀ مکان‌های زیارتی، به کربلا می‌روند. در طول تاریخ، حرم حسینی همواره ملجأ و مأوای شیعیان بوده و هست.

شیعیان از گذشته تاکنون در هر شرایطی به زیارت کربلا رفته و می روند و سختی و مشقت و حتی خطرات سفر را به جان می خرند. وقتی مصمم می شوند، هر مانعی را کنار می زنند تا به هدف برسند. به غیر از مناسبت های ویژه که روز زیارتی مخصوص سیدالشهداست، در سایر زمان های سال نیز زائران متعددی به کربلا می روند، چون زیارت کربلا شناسنامۀ شیعه است.

زیارت کربلا شناسنامه شیعه / اعمال شب و روز اربعین حسینی

اگر مردم ارزش زیارت امام حسین (ع) را بدانند

در گذر زمان همواره شاهد موانعی هستیم که حکومت‌های ظالم بر سر راه زائران کربلا ایجاد می‌کردند. در سال های اولیه پس از واقعۀ عاشورا، زیارت کربلا سهم بسزایی در معرفی حق و باطل، یا مظلوم و ظالم داشت. از سال ۶۱ ه.ق که واقعۀ عاشورا اتفاق افتاد، تا سال ۱۳۲ که حکومت بنی امیه با مرگ مروان بن محمد (معروف به مروان حمار) به پایان رسید، همواره زوارِ حضرت در مضیقه بودند و رفتار زشت دستگاه حاکم را تحمل می کردند.

مردمی که به سوی مقبرۀ حسینی می‌رفتند، با یادآوری آن واقعۀ دردناک متوجه ظلم و جور بنی امیه می‌شدند و به سبب مظلومیت آل طاها، متأثر و به سوی امام معصوم جذب می شدند. زیارت امام حسین (ع) انقلابی در فرد ایجاد می کرد و در جریان سفر روشنگری اتفاق می افتاد؛ پرده از چهرۀ پلید بنی امیه کنار می‌رفت و حقانیت خاندان علی (ع) را آشکار می کرد.

آشکار شدنِ مظلومیت ائمه چنان بالا گرفت که خلفای بنی امیه تصمیم گرفتند جلوی سیل زائران کربلا را بگیرند. امرای بنی امیه برای مقابله با زائران، در اطراف کربلا پاسگاه هایی تعبیه کردند. نگهبانان این پاسگاه ها افرادی بسیار تندخو و خشن بودند که با زوار برخورد می کردند.[۱]

گاهی زائران به روستاهای غاضریه و نینوا که در شمال شرقی و جنوب شرقی حائرحسینی قرار داشت، عزیمت و از این دو دهکده به عنوان پوشش استفاده می کردند. زوار، آنجا را هدف و مقصد خویش قرار می دادند و بعد از توقف کوتاهی، پنهانی به سوی قبر شریف می رفتند و اگر به دام شرطه های حکومت می افتادند، به شدت مجازات می شدند؛ اما عاشقان دلباختۀ اباعبدالله (ع) دست از زیارت نکشیدند. آنان پیاده و شبانه، پنهان و ترسان، تنها و دسته جمعی به طرف کربلا می رفتند.

پس از بنی امیه، در زمان عباسیان نیز این موانع کم و بیش وجود داشت. بنی عباس بعد از آنکه پایه های حکومت خویش را استوار کرد، دست به تخریب قبر مطهر و برخورد با زائران زد.

چنانچه در تاریخ نقل شده اولین کسی که مرتکب چنین جسارتی شد، منصور دوانقی بود. از ویژگی های منصور کینه توزی نسبت به اهل بیت و فرزندان پیامبر (ص) و دوستداران آنان بود. ظلم منصور و پرده دری او به جایی رسید که علمای دین سخت به معارضه با او پرداختند. دو تن از رؤسای مذاهب چهارگانۀ اهل سنت (ابوحنیفه و مالک بن انس) برای مردم مدینه فتوا دادند که بیعت با منصور مطابق شرع نیست.[۲]

در آن شرایط که مردم به سختی و مشقت به زیارت می رفتند، ترس جان داشتند یا به عقوبت و شکنجه های سنگینی دچار می شدند. تنها موضوعی که راه زیارت را هموار می کرد، سخنان امام باقر و امام صادق علیهمالسلام بود. ایشان با بیان ثواب زیارت سیدالشهدا (ع) خصوصاً در هنگام ترس از حاکم، مردم را به زیارت تشویق می کردند.

زراره از حضرت باقر (ع) می پرسد: «چه می فرمایی دربارۀ کسی که زیارت پدرت را با ترس انجام دهد؟» امام پاسخ می دهد: «روز قیامت که بیشترین ترس و وحشت افراد را فرا می گیرد، خدا او را در امان می دارد و فرشتگان به بشارت با او برخورد می کنند و می گویند: مترس و اندوهگین مباش، که این روز کامیابی و رستگاری توست.»[۳]

در فاصلۀ زمانی هفت ساله بین مرگ منصور و به حکومت رسیدن هارون الرشید (۱۵۸ ـ ۱۶۵ ه.ق)، محبان آسوده تر از قبل به زیارت اباعبدالله (ع) می رفتند. هارون الرشید که در اواخر حکومتش از علاقۀ مردم به اهل بیت و حجم زوار کربلا مطلع شد، دستور داد آثار حسینی را محو کنند.

بعد از مرگ هارون الرشید تا زمانی که متوکل به حکومت رسید، مردم در امنیت بیشتری بودند و بدون دغدغه به زیارت می رفتند.

ممانعت متوکل عباسی

در سال ۲۳۲ ه.ق که متوکل عباسی بر سر کار آمد، برخورد با زائران و تخریب و اهانت به قبر مطهر به اوج خود رسید. او که به دشمنی با خاندان امیرالمومنین علی (ع) شهره بود، در دوران خلافتش ۴ بار دستور تخریب حائر حسینی را داد. در یکی از این دفعات فردی به نام «ابراهیم دیزج یهودی» را مأمور تخریب قبر شریف کرده بود. وی با غلامان خود به سوی مقبره رفت و درون حائر شریف را آب بست تا در آنجا زراعت کنند. آنان تصمیم داشتند با گاوهایی زمین را شخم بزنند که به امر خدا گاوها پیشروی نکردند.[۴]

متوکل که قبر امام حسین (ع) را پایگاهی علیه حکومت خود می دید، متوجه شد که مردم شبانه به زیارت می روند. از این رو پاسگاه هایی را نزدیک شهر کربلا ایجاد کرد. مأموران متوکل به محض اینکه متوجه می شدند شخص برای زیارت می رود، او را دستگیر می کردند.[۵]

چندی بعد مردم را تهدید کرد که اگر بعد از سه روز کسی را اطراف قبر ببینم، او را دستگیر می کنم و به غل و زنجیر می کشم. علاوه بر این، در برخی نقل های تاریخی آمده اگر زائری را در مسیر می یافت، او را می کشت یا به شدت مجازات می کرد.

سرانجام متوکل دستور داد زیارت قبر امام حسین (ع) به شرط قطع دست راست، آزاد است! در اندک زمانی صف مشتاقان زیارت با وجود این شرط نیز طولانی شد![۶]

مسعودی، مورخ بزرگ، در کتاب مروج الذهب می نویسد: خانمی که به قصد ثبت نام زیارت حرم امام حسین (ع) مراجعه کرده بود، دست چپ خود را برای قطع کردن بیرون آورد. مأموران به وی متذکر شدند که بهای زیارت، قطع دست راست است. خانم با نشان دادن دست قطع شدۀ خود گفت: «دست راستم را سال گذشته قطع کردید!»[۷]

با تمام این سختگیری ها، مجدداً به متوکل خبر رسید که مردم دسته دسته برای زیارت مقبرۀ حسینی می روند. وی یکی از سرلشگرانش را همراه سپاهی به سوی کربلا روانه کرد و دستور داد بین مردم به بیزاری از زائران قبر مطهر جار بزنند و مردم را از رفتن به زیارت بازداشت و به تعقیب خاندان أبی طالب و شیعیان پرداخت و تعداد بی شماری از آنان را به قتل رساند.[۸] شدت سختگیری بدانجا رسید که متوکل دستور داد هرکس حتی قصد زیارت دارد، او را بکشید.

چهارمین اقدام متوکل برای تخریب قبر مطهر امام حسین (ع) مصادف بود با زیارت نیمۀ شعبان؛ همان زمان که افراد زیادی مشتاقانه برای زیارت در کربلا حضور می یابند. این تخریب هم مجددا با آزار و اذیت و دستگیری و کشتار زائران همراه بود.

در این شرایط و خفقانی که متوکل ایجاد کرده بود، امام هادی (ع) مردم را به زیارت کربلا تشویق می کردند و می فرمودند: «همانا برای خداوند سرزمین هایی است که دوست دارد در آن عبادت شود و حائر الحسین (ع) یکی از آن سرزمین هاست.» [۹] حضرت گاهی افرادی را نائب می کردند که از سوی ایشان به زیارت کربلا مشرف شوند و آنجا برای امام دعا کنند.

چند قرن بعد از سقوط عباسیان، در حادثه ای که در سال ۱۲۱۶ ه.ق رخ داد، وهابیان به شهر کربلا حمله کردند. مردم که غافلگیر شده بودند، دروازه های شهر را بستند؛ اما آنان دروازه را شکستند و به داخل شهر هجوم آوردند. وهابیون شروع به تخریب و ویرانی حرمین کردند و نزدیک به پنجاه نفر را کنار ضریح و پانصد نفر را در صحن شریف به قتل رساندند. بعضی، تعداد کشته شدگان را نزدیک به هزار نفر اعلام کردند.[۱۰]

اربعین خونین

در قرن اخیر و در زمان حکومت صدام و بعثی ها نیز موانعی برای زیارت کربلا وجود داشت. در سال ۱۳۹۷ ه.ق در ایام اربعین حسینی، مردم عراق سنت دیرین «پیاده روی» را از طریق جاده های غیر رسمی که از کنار فرات می‌گذشت، به جا می آوردند. این پیاده روی که رنگ و بوی مبارزه با رژیم وقت عراق را به خود گرفت، به درگیری سختی میان نیروهای بعثی و زائران پیادۀ اباعبدالله منجر شد که در نهایت کشته و مجروحان زیادی به جای گذاشت. آن سال به «اربعین خونین» معروف شد.

چندی بعد در سال ۱۴۱۱ ه.ق (انتفاضۀ معروف ۱۹۹۱ عراق) صدام با سلاح های مختلف در نجف و کربلا مردم را به خاک و خون کشید و با توپ و تانک گنبد و بارگاه حرمین شریف را مورد اصابت قرار داد. وی از یکی از ژنرال های ارتش بعث خواست که به زائران حرم حضرت عباس و امام حسین (علیهماالسلام) حمله ور شود. صدام حتی دستور داد افرادی را که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند، در همان جایی که بازداشت شدند، اعدام کنند.

چنانچه ذکر شد، در طول تاریخ همواره مشکلاتی بر سر راه زیارت کربلا وجود داشته است؛ البته در سال های اخیر این مشکلات مرتفع شده و مردم با آسودگی بیشتری سفر می کنند. آنچه قابل توجه است اینکه، هیچ چیز نمی تواند راه زیارت را ببندد و شور و حرارت حسینی را خاموش کند. چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «به درستی که از شهادت حسین (ع) حرارتی در قلوب مؤمنین است که هرگز سرد نمی شود.»[۱۱]

 

 

 

 

امضا‌های طلایی که جان انسان‌ها را در برج‌های لاکچری به خطر می‌اندازد

در حالی که هنوز ماجرای تلخ متروپل از ذهن مردم پاک نشده بررسی‌ها حاکی از وجود چندین ساختمان ناپایدار با سازه‌های تغییر یافته در شهرهای مختلف کشور است.

 

چندی پیش بخشی از ساختمان متروپل آبادان به دلیل نقص ضوابط فنی و استاندارد‌ها و نداشتن سازه مناسب فرو ریخت و باعث مرگ ۴۳ نفر و مصدومیت ۳۷ تن شد همچنین  دو روز پیش اعلام شد که باقی مانده این ساختمان هم به طور کامل فرو ریخت.

ساختمان‌های ناپایدار و بدون سازه در چند سال اخیر به دلیل نبود نظارت‌های کافی یا به صرفه نبودن مقاوم ساختن آن‌ها برای سازندگان در مناطق تجاری شهر‌ها به ویژه شهر‌های مسافر پذیر بسیار زیاد شده است.

ساختمان‌هایی مانند پاساژ آلومینیوم در تهران و برخی از مال‌های جدید از جمله برج‌های دوقلو در کیش و برج هایی در تهران با استاندارد‌های روز بین المللی ساخته شده، ولی دخالت و تغییرات غیر اصولی در سازه و برخی از مشاعات برج احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای ساکنان آن‌ها رقم خواهد زد به طوری که در یک مورد بعد از گذشت ۳ سال از نامه نگاری‌های مابین هیات مدیره برج و سازنده؛ پایان کار موقت ساختمان صادر شده در حالی که هنوز مشکلات این واحد‌ها به طور کامل برطرف نشده است.

نظام مهندسی امضا فروشی را در ساخت وساز تکذیب می‌کند

باوجود آنکه نظام مهندسی به هیچ عنوان امضا فروشی را در پروژه‌های ساختمانی وتجاری قبول ندارد و اعلام می‌کند که در چند سال گذشته با این اقدامات به شدت برخورد شده، اما همچنان یکی از معضلات اصلی در حوزه ساخت وساز به ویژه پروژه‌های تجاری همین امضا‌های طلایی است.

رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: موضوع امضا فروشی را به صورت جدی رد و تکذیب می‌کنم، چراکه اگر مهندسی در قالب شخص حقیقی و یا حقوقی پای برگه‌ای را امضا کرده قبول مسئولیت کرده، اما این به معنای امضافروشی نیست و این موضوع به مسئولیت فرهنگی و حس مسئولیت پذیری آن فرد باز می گردد.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، هر مهندسی که پای برگه‌ای را امضا می‌کند در هر محکمه‌ای در قالب کیفری و یا حقوقی ملزم به پاسخ گویی است. در نبود و یا کوتاهی مسئولیت توسط مهندسان طبق ماده ۹۱ تخلفات انضباطی شورای انتظامی به صورت قاطع برخورد می‌شود.

پیش از این مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور نظام مهندسی اعلام کرده بود که امضا فروشی در ساخت و ساز تبدیل به یک مُد شده و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

با صدور مجوز پایان کار موقت با وجود عدم رفع نقص و تغییرات جدی در برج‌های دوقلوی کیش، این نظریه قوت می‌گیرد که امضا‌های طلایی پشت پرده این ماجراست و سازنده یا هیات مدیره این برج‌ها از رانت و لابی برای دریافت پایان کار و فروش واحد‌های برج استفاده کرده اند.

آیا این امضاهای طلایی ارزش جان ده‌ها انسان را دارد؟ این موضوع جدی نیاز به حضور دستگاه قضایی دارد تا مردم بار دیگر شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشند و جلوی فساد در حوزه شهرسازی و مدیران متخلف گرفته شود.

 

 

 

 

 

 

فصل اجاره به پایان رسید اما وام ودیعه به دست مردم نرسید!

در حالی که به روزهای پایانی تابستان نزدیک می‌شویم، اما بسیاری از مستاجران به دلیل سخت‌گیری‌های بانک‌ها هنوز موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نشده اند.

 یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی دولت برای مستاجران، پرداخت وام ودیعه مسکن بود که بسیاری از افراد برای دریافت آن حساب‌های ویژه‌ای باز کرده اند و با توجه به آنکه میزان این تسهیلات امسال در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، استقبال از آن بیشتر شده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که امسال با وجود آنکه وزارت راه وشهرسازی وهمچنین بانک مرکزی دستورات ویژه‌ای برای پرداخت وام ودیعه مسکن به بانک‌های عامل داده بودند، اما بانک ها در این بخش همکاری مناسبی نداشته اند.

هیچ بانکی پرداخت تسیهلات ودیعه مسکن را  قبول نمی کند

در همین رابطه فریدونی یکی از مستاجران به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است که امسال هیچ یک از بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن همکاری نکردند.  پس از تایید اطلاعات توسط وزارت راه وشهرسازی به هر بانکی که مراجعه می‌کردم اعلام کرد که منابع نداریم و به ما ابلاغ نشده است.

او گفت: در دو ماه گذشته به هر بانکی که رفته ام موفق نشده ام که این وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنم. از طرف دیگر امسال با وجود آنکه مصوبه افزایش نیافتن نرخ اجاره بیش از ۲۵ درصد را داشته ایم، اما مالک ما نرخ اجاره را بیش از ۴۰ درصد افزایش داد و همین موضوع باعث شده که به حاشیه تهران رفته و واحد کوچک تری را اجاره کنم.

بانک ها برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه ۲ ضامن رسمی در خواست کرده اند

همچنین روغنی یکی دیگر از مستاجران که چند ماهی دنبال وام ودیعه مسکن است می گوید: بعد از تکمیل اطلاعات به چند بانک مراجعه کردم، اما  به بهانه‌های مختلف در خواست من را رد می کنند. یکی از بانک‌ها که درخواست وام را قبول کرده اعلام کرده است که دو ضامن رسمی، کد رهگیری، سند خانه، فیش حقوقی و نامه از محل کار برای کسری حقوق باید همراه مدارک خود بیاورید.

او گفت: من راننده تاکسی اینترنتی هستم از کجا این مدارک و ضامن را بیاورم؟ مگر اصلا طبق قانون جدید بانکی برای ۱۰۰ میلیون تومان ضامن می‌خواهند؟

روغنی گفت: تاکنون برای دریافت این تسهیلات هزینه زیادی کرده ام آیا این انصاف است برای یک مستاجر که برای پرداخت رهن خانه به این وام نیاز دارد، این میزان سخت گیری انجام شود؟

براساس این گزارش دولت برای کنترل بازار اجاره امسال بسته حمایتی تهیه کرده که یکی از این موضوعات در این بسته تامین اعتبارات ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای ودیعه مسکن بوده که تاکنون بانک‌ها در این حوزه همکاری لازم را نداشته اند.

پیش از این هم محمود محمود زاده معاون سابق مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که بانک‌ها باید در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته باشند و طبق قانون نباید به هیچ عنوان اقدام به دریافت سند خانه و یا ضامن رسمی کنند.

تنها ۱۰ درصد از متقاضیان  موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده اند

در همین خصوص عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن هیچ تاثیری در بازار اجاره مسکن نداشته است. با وجود آنکه اعلام کرده اند سخت گیری وجود دارد همچنان شاهد آن هستیم که برخی از وام گیرندگان از طریق قرارداد‌های صوری وام ودیعه مسکن را دریافت کرده اند.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری، طبق بررسی‌های میدانی کمتر از ۱۰ تا ۲۰ از درخواست کنندگان وام ودیعه توانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند.

او می‌گوید: تسهیلاتی که امسال در نظر گرفته شده کمتر از ۲۰ درصد از رهن یک واحد مسکونی را در برمی‌گیرد به طور مثال میزان رهن یک واحد مسکونی ۵۰ متری در یکی از مناطق متوسط تهران کمتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیست در حالی که اگر مستاجری موفق شود این تسهیلات را دریافت کند تنها ۲۰ درصد از نرخ رهن را آن هم با سود ۱۸ درصدی می‌تواند تامین کند.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران، در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

باوجود آنکه از ۱۲ خرداد ثبت نام از متقاضیان برای دریافت این تسهیلات آغاز شده، اما کمتر مستاجری تاکنون موفق به دریافت این تسهیلات با شرایط سخت بانک‌ها شده است.

 

 

 

تهدید کودکان با سندروم دنیای مدرن

تهدید کودکان با سندروم دنیای مدرن

در دست گرفتن موبایل و سرگرم بودن اعضای خانواده و فرزندان بزرگ‌تر، حتی موجب توجه کودکان کوچک‌تر و یکی، ‌دوساله خانواده‌ها به این وسیله شده و آنها نیز از همان سنین، نخستین علاقه‌های خود را با درخواست پخش موسیقی و… آغاز می‌کنند؛ روندی که اگر مدیریت و محدود نشود، اتفاقات ناخوشایندی را در روند رشد ذهنی کودکان ایجاد خواهد کرد.

گروه ایرنا زندگی –  اینکه سال‌هاست تلویزیون به عضو ثابت و جدانشدنی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده و بسیاری از مادران آن را به‌عنوان پرستار کودکشان انتخاب کرده‌اند تا به امور خانه برسند و برای طولانی‌تر کردن ساعت کار این پرستار، از فیلم‌ها و سی‌دی‌های کارتون هم استفاده می‌کنند به کنار، چند سالی است استفاده از گوشی‌های موبایل و تبلت هم میان کودکان رواج فوق‌العاده‌ای یافته و حتی برخی از آنها از همان سنین بسیار کم، ‌گوشی یا تبلت اختصاصی دارند و سرشان مدام گرم بازی‌های کامپیوتری و حتی حضور در فضای مجازی است.

اختلالی بسیار جدی

سندروم صفحات الکترونیک اختلالی است که عمدتا در میان کودکان کم‌سن‌وسال رخ می‌دهد؛ کودکان زیر ۱۰یا ۱۱ سال. کودکانی که در سال‌های آغازین و بسیار مهم رشد ذهنی و مغزی‌شان، زمان زیادی از وقت خود را پای صفحات الکترونیک می‌گذرانند و حضور در این فضا، اختلالات رشدی برایشان ایجاد می‌کند.

به‌گفته حانیه علی‌مددی، ‌روانشناس، این کودکان عمدتا دارای مشکلات خلقی، اضطرابی و شناختی بوده و در تنظیم عواطفشان مسئله دارند. خلق و خوی‌شان به‌صورت غیرطبیعی بالا و پایین می‌رود، دارای استرس و نگرانی‌اند، خواب باکیفیتی ندارند، در ایجاد ارتباط مشکل داشته و ارتباط چشمی کمی برقرار می‌کنند، ‌شنونده‌های خوبی نیستند، پرخاشگرند و … البته تمام این نشانه‌ها با هم بروز نکرده و معمولاً کودکان چند نشانه را از خود بروز می‌دهند.

علی‌مددی در گفت‌وگو با همشهری این نکته را هم می‌گوید که این نشانه‌ها عمدتا شبیه علائم اختلال اوتیسم است و در برخی تحقیقات نیز به ارتباط میان گسترش فضای دیجیتال با انفجار اوتیسم اشاره شده است.

تصاویر | رقص رنگ‌ها پل ورود به سرزمین ناشناخته‌ کودکان اوتیسم | میانبری برای ارتباط با فرد اوتیسم

تعاملات مجازی و بی‌کیفیت

رشد مغزی کودکان در ۲-۳ سال ابتدایی زندگی‌شان بسیار بالاست، ‌آنقدر که در مجموع دیگر سال‌ها به این میزان نبوده و عمدتا لطمه‌های واردشده نیز در این سنین، به راحتی در سال‌های بعد قابل‌جبران نخواهد بود. کودکانی که در این سنین در معرض صفحات الکترونیک که تلویزیون نیز در زمره آنها محسوب می‌شود قرار می‌گیرند، با اختلال جدی گفتار و ایجاد تعامل با دیگران مواجه خواهند شد.

علی‌مددی می‌گوید: «این کودکان به جای قرار گرفتن در فضایی واقعی و برقراری ارتباط باکیفیت، در فضای مجازی و دیجیتال قرار دارند به همین دلیل گفتار در آنها به خوبی رشد نمی‌کند. آنها در این فضا به‌صورت منفعل عمل کرده و اطلاعاتی با سرعت بالا دریافت می‌کنند که ذهن‌شان در پردازش آنها با مشکل مواجه شده و به هم می‌ریزد. درحالی‌که اطلاعات در دنیای واقعی با ریتم مشخص و آرام‌تری به آنها منتقل شده و توانایی پردازش و تفکر در مورد آنها را دارند.»‌

تهدید کودکان با سندروم دنیای مدرن

مقصران اصلی بروز اختلال

اولین قدم‌های سوق دادن کودکان به سمت اختلال صفحات الکترونیک را والدین آنها برمی‌دارند. پدر و مادری که معمولا خودشان هم ساعات طولانی، از تلویزیون، ‌موبایل، ‌تبلت و… استفاده می‌کنند و زمان‌بندی مشخصی برای آن ندارند و کودکانشان نیز پا به پای آنها در معرض همین صفحات قرار می‌گیرند. دسته دیگر پدر و مادرهایی هستند که به‌دلیل عدم‌آگاهی از مضرات صفحات الکترونیک برای کودکان، مشغله‌های خودشان یا بی‌حوصلگی، این تجهیزات را به راحتی در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند و زمان‌بندی و مدیریت صحیحی بر آن اعمال نمی‌کنند. به‌گفته علی‌مددی، سبک زندگی خانواده‌ها نقش مؤثری در این مسئله دارد.

او می‌افزاید:‌ «آنها که اوقاتشان را با فعالیت‌های مفید پر می‌کنند، ‌ورزش می‌کنند، ‌برنامه‌های تفریحی مثبت دارند فرزندانشان را نیز وارد فضای ارتباطی و یادگیری مثبت کرده که هم از جنبه روانی و هم از نظر جسمی رشد خواهند داشت. این سبک زندگی برای پیشگیری و درمان این اختلال حرف اول را می‌زند.»

برای درمان چه کنیم؟  

اولین قدم برای درمان کودکان معتاد به صفحات الکترونیک، محدودکردن زمان استفاده آنها از این تجهیزات است. آنگونه که علی‌مددی می‌گوید: برای کودکان کوچک‌تر و کم‌سن‌وسال، ‌قطع کامل استفاده، راه‌حل درست و نسبتا بدون مشکلی است و چالش کمتری ایجاد می‌شود، اما برای بچه‌های بزرگ‌تر کمی کار سخت‌تر است و بهتر است با شیوه تعامل و گفت‌وگو و آگاه کردن آنها از مضرات استفاده بیش از حد بهره‌مند شد. همچنین حدود ۳ هفته تا یک‌ماه باید استفاده از وسایل الکترونیک را به‌طور کامل قطع کنیم تا مشخص شود مشکلات پیش آمده به چه میزان تحت‌تأثیر این فضا بوده. ‌در این مدت به کودک فرصت خواهیم داد خودش را در دنیای واقعی پیدا کند، تعاملات را شناخته و آنها را کشف کند. در مورد کودکان کوچک‌تر همانطور که عنوان شد قطع دسترسی باید به‌صورت کامل باشد اما برای کودکان بزرگ‌تر با محدود کردن طی زمان و مثلا اجازه استفاده آنها به‌مدت یک‌ساعت در روز می‌توان پیش رفت.

این روانشناس این را هم می‌گوید که در بسیاری از مواقع، مقاومت خود والدین اجازه درمان صحیح و درست این اختلال را سلب می‌کند، والدینی که می‌گویند این همه کودک پای تلویزیون نشستند، ‌ما هم کودک بودیم می‌نشستیم، مگر چه اتفاقی برایمان افتاد، یا والدینی که نمی‌توانند در مقابل اصرار فرزندان‌شان مقاومت کنند و محبت مادرانه و پدرانه اجازه اعمال محرومیت را به آنها نمی‌دهد، کار را سخت می‌کنند. این مسائل باید ابتدا در والدین بررسی و حل شود تا روند درمان اختلال هر چه سریع‌تر برای کودک آغاز شده و نتیجه مثبت آن حاصل شود.»

 

 

چرا حیات بیگانه را پیدا نمی‌کنیم‌؟

موجودات فرازمینی چقدر به ما نزدیک هستند؟

آیا موجودات فرازمینی وجود دارند؟ پاسخ این سوال، به احتمال قریب به یقین مثبت است. کیهان بسیار وسیع و گسترده و قدیمی است و گوشه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، گوشه خاص و ویژه‌ای نیست. اگر زندگی در این گوشه از کیهان وجود دارد، احتمالا در بخش‌های دیگری از کیهان نیز وجود داشته باشد.

 موجودات فرازمینی چقدر به ما نزدیک هستند؟

به گزارش خبرآنلاین، این یک فرضیه فوق‌العاده وسیع است که باید آن را در نظر داشت. تنها یک نمونه از موجودات باکتری مانند فسیل شده در پنج ابر خوشه‌ای دورتر، ما را به این پاسخ می‌رساند که :«بله، موجودات بیگانه وجود دارند!» ..فقط مانده که بتوانیم به نحوی آنها را پیدا کنیم.

استراق‌سمع موجودات فضایی

تا زمانی که بتوانیم دیرینه‌شناسان را به کهکشان‌های دیگر بفرستیم، بهترین راه در مسیر جستجو برای یافتن موجودات بیگانه این است که در خانه‌مان بنشینیم و به دنبال نشانه‌ها و شواهد علمی و تکنولوژیک باشیم.

موجودات بیگانه دقیقا چه هستند؟ صادقانه بگویم که ما هم نمی‌دانیم ولی می‌توانیم فرضیه‌های خوبی داشته باشیم. به عنوان مثال وقتی از امواج رادیویی برای ارتباط برقرار کردن استفاده می‌کنیم، سیگنال‌هایی تولید می‌کنیم که بسیار متفاوت از انرژی طبیعی‌ای است که می‌توان از یک ستاره دریافت کرد.

منطقی است اگر فرض کنیم که موجودات بیگانه هم از همین روش برای ارتباطات خود بهره می‌برند؛ پس ما عمدتا به دنبال سیگنال‌های رادیویی غیرطبیعی‌ای از نقاط ثابت دورتر در فضا هستیم.

سنجش رادیویی یا هر تلاش علمی برای تشخیص ردپاهای تکنولوژیک غیرانسانی را می‌توان به‌عنوان جستجو برای هوش فرازمینی (SETI) نامید. تلاش‌های SETI (جستجو برای هوش فرازمینی) معمولا توسط سازمان‌هایی از جمله موسسه ستی یا Breakthrough Listen انجام می‌شود. دانشمندان کره زمین نقشی کلیدی در تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و گاهی حتی برروی انجام مشاهدات بعدی پس از تشخیص‌های احتمالی دارند.

تا به اینجا چندین گزینه تشخیص داده شده ولی هیچ یک از این گزینه‌ها هنوز تائید نشده‌اند. از آنجا که کیهان و جهان ما واقعا قدیمی و گسترده است، هیچ جای تعجبی نیست. همان‌طور که جیل تارتر اشاره کرده، اگر یک لیوان از آب اقیانوس را بردارید و در آن به دنبال ماهی بگردید، احتمالا هیچ ماهی‌ای پیدا نمی‌کنید. اما با گذر زمان، افزایش جستجوها و بررسی‌ها و پیشرفت تکنولوژی، شانس ما برای شناسایی موارد جدید افزایش می‌یابد.

موجودات فرازمینی چقدر به ما نزدیک هستند؟

 

احتمالا نه، به همان دلیل که کیهان بسیار قدیمی و وسیع است. در نتیجه به تکنولوژی به مراتب فراتری از تکنولوژی زمینی نیاز است تا بتوان به منابع بیشتری، فراتر از کل منظومه شمسی دست پیدا کنیم.

SETI را می‌توان از داخل کره زمین با شناسایی امواج رادیویی، نوری و گرانشی انجام داد. با همین تکنولوژی می‌توان پیغام‌هایی را بین تمدن‌ها رد و بدل کرد. به جز گردشگری، دلیل دیگری برای سفر کردن وجود ندارد. اما آیا ما باید به بررسی موارد بپردازیم؟ قطعا. حتی اگر ما موجودات بیگانه را پیدا نکنیم، با این جستجوها می‌توانیم موارد بسیار زیادی را یاد بگیریم.

اولین چالش ما در این مسیر، تعیین اندازه منظومه شمسی است. سیاره نپتون با فاصله متوسط ۳۰ AU یا واحد نجومی (هر یک AU معادل ۱۴۹۵۹۷۸۷۰۷۰۰ متر است) به دور خورشید می‌گردد. ابر اورت ممکن است تا صدهزار AU یا واحد نجومی از خورشید گسترده شود.

چالش بزرگ بعدی یکی از این مخفی‌کاری‌هاست (مورد خاصی از پارادوکس فرمی). اگر موجودات بیگانه اینجا هستند، بعید به نظر می‌رسد که تلاش چندانی برای سلام کردن به ما و ارتباط گرفتن با ما انسان‌ها انجام دهند. شاید به این خاطر که آثار آنها بی روح است، حسگرهایشان غیرفعال است و تکنولوژی و فناوری آنها برای ما غیرقابل تشخیص است و یا اینکه آنها اینجا نیستد.. باید پاسخ این سوالات را یافت.

این معما در هسته دراماتیک بسیاری از فیلم‌ها دیده می‌شود ولی دست کم در این فیلم‌ها، می‌دانید که افراد بیگانه آنجا هستند.

 

پروژه گالیله در جولای سال ۲۰۲۱ توسط آوی لوب و فرانک لاوکین از دانشگاه هاروارد ایجاد شد و این اولین برنامه تحقیقاتی علمی برای جستجو به دنبال آثار باستانی نجومی در نزدیکی کره زمین است. آنها بیشتر از واژه تمدن‌های فناوری فرازمینی (ETCs) به جای واژه ETI (اساسا به همان معنا بدون قضاوت درباره هوش بیگانه براساس استانداردهای انسانی) استفاده می‌کنند.

تیم گالیله با ثبات و استواری، با لحنی منطقی درباره بازدید بیگانگان به اظهارنظر می‌پردازد. مثلا این پروژه به صورت عمومی متعهد شده که تنها فرضیه‌های فیزیکی شناخته شده را بررسی کند و تنها به تجزیه و تحلیل داده‌های جدید بپردازد. تنها هدف این پروژه جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از مسیر قابل اعتماد و قابل تکرار است و هم داده‌ها و هم نتایج قابل آزمایش را به‌صورت آشکار به اشتراک می‌گذارد. برای علم، این کاملا طبیعی و قابل انتظار است ولی برای هرکسی که واقعا درباره موجودات فضایی باستانی کنجکاو است، پروژه گالیله در حکم نفس تازه‌ای است که بی‌صبرانه در انتظارش بوده‌اند.

پروژه گالیله دارای سه مسیر آزمایشی اصلی است:

۱-تصویربرداری از پدیده‌های ناشناس هوایی (UAP) با بهره‌گیری از باندهای مادون قرمز، رادیویی و نوری و ضبط داده‌های صوتی. تیم، ابزارهای رصدی و هوش مصنوعی خاصی را طراحی، ساخته و به کار گرفته تا به گردآوری و تفسیر داده‌هایش بپردازد. در زمان نگارش این مقاله، مجموعه ابزارها برای کالیبراسیون و آزمایش مستقر شده و در چند ماه آینده برای انجام کامل عملیات، مجددا مستقر خواهند شد.

۲- دیدار و مشاهده اشیا و اجرام بین ستاره‌ای آینده (ISO’s) از جمله Oumuamua و ۲I/Borisov که از منظومه شمسی عبور می‌کنند. بودجه تخمین زده شده برای این پروژه بیش از ۱ میلیارد دلار یا تقریبا یک چهارم هزینه پرتاب یک سیستم پرتاب فضایی است.

۳-بازیابی تکه‌های اجرام بین ستاره‌ای که با زمین برخورد می‌کنند، مثل CNEOS 2014-01-0 که در سواحل پاپوا گینه نو به زمین سقوط کرد. در زمان نگارش این مقاله، بودجه کامل انجام یک تحقیق تامین شده و تولید ماشین‌های مخصوص این کار آغاز شده است.

۴- جستجو برای ماهواره‌های کوچک و بیگانه‌ای که به دور زمین می‌چرخند، با بهره‌گیری از رصدخانه Vera C.Rubin در سال ۲۰۲۳ با آنلاین شدن این رصدخانه آغاز خواهد شد. این به توسعه نرم‌افزار پیشرفته جدیدی برای شناسایی اجرام بسیار کوچک و سریع که احتمالا در مدارهای نامنظم حرکت می‌کنند نیاز دارد. هوش مصنوعی نیز داده‌های ماهواره‌های ساخت بشر را برای یافتن آثار تکنولوژیک از بیگانه‌های نزدیکی ما را بررسی می‌کند.

تمرکز برروی آثار فیزیکی، استراتژی تازه SETI است ولی لوب ولاوکین در این رابطه خوشبین هستند. آثاری که آنها بر رویش تمرکز دارند، لزوما زودگذرتر از سیگنال‌های رادیویی هستند.

درحالی که تشخیص یک شی ممکن است از نظر تکنیکی و فنی دشوارتر از تشخیص یک سیگنال باشد، یک شی، اگر در دفعه اول تشخیص داده نشود، ممکن است دیگر تکرار نشود. به علاوه بر خلاف نور، اکثر اجرام فیزیکی در کهکشان ما، از نظر گرانشی به کهکشان متصلند. این موضوع حساسیت زمانی برای تشخیص یک شی فیزیکی را کمتر می‌کند.

دقیقا مثل هر تلاش SETI، در پروژه گالیله هم بیشترین تلاش‌ها برپایه داده‌های موجود انجام می‌شود. در شرایط فعلی، این پروژه نتوانسته یک ناهنجاری مغناطیسی را در ماه تشخیص دهد . ولی مسیرهای آزمایشی که در حال حاضر در جریان هستند، سه روش مقرون به صرفه را برای بررسی سه مجموعه منطقی فرضیات در این باره که سفرهای موجودات بیگانه و بازدیدشان از زمین به چه صورت ممکن است باشد را ارائه کرده‌اند.

در نهایت اینکه به گفت لوب، “نبود شواهد فوق‌العاده گاهی وقت‌ها یک ناآگاهی خودساخته است” پروژه گالیله، به بررسی برخی چیزهای پیش پاافتاده و کم‌اهمیت مثل قوهای سیاه یا درختان مربعی نمی‌پردازد و بی‌طرفانه یکی از اساسی‌ترین سوالات بشریت را به شیوه‌ای جدید مطرح می‌کند:« آیا ما در کیهان تنها هستیم؟» پس بیایید از حیاط خلوت و محیط اطرافمان بررسی را شروع کنیم.

منبع:ساینس آلرت

 

 

 

 

 

 

خونخواهی مطرح شده در زیارت عاشورا به چه معناست؟

خونخواهی مطرح شده در زیارت عاشورا به چه معناست؟

زیارت عاشورا از مشهورترین زیارات امام حسین (ع) است که نه تنها از امامان معصوم؛ بلکه از جانب ذات مقدس الهی نقل شده و در آن به موضوع انتظار و مهدویت نیز بیان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، زیارت عاشورا مشتمل بر معارف متنوع اسلامی از جمله تبرّی، تولی، دعا و… است. از مباحث مهم اسلامی، مسئله مهدویت است که در چند فراز از این زیارت، سخن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان خونخواه حقیقی واقعه کربلا به میان آمده است. اعتقاد به منجی بشریت و مصلح جهانی از عقاید قطعی در تمام ادیان و فرق دنیاست. همه خداباوران معتقدند در آخرالزمان، منجی و مصلحی ظهور کرده و دامان جهان را از ظلم، ستم و تباهی پاک خواهد کرد.

مهدویت در مذاهب اسلامی

مذاهب اسلامی نیز مانند دیگر ملل و نحل عالم، معتقد به مهدی موعود بوده و مباحث گسترده‌ای را در زمینه مهدویت مطرح نموده‌اند. مبنای اعتقاد به مهدویت در اسلام، احادیث متواتری است که از نبی مکرم اسلام صلی‌الله الله علیه و آله در این باره صادر شده است. اگرچه در تشخیص مصداق مهدی و جزئیات مسئله مهدویت بین مذاهب اسلامی اختلافات اساسی وجود دارد؛ اما اعتقاد به اصل ظهور منجی با عنوان مهدی، اعتقادی مشترک بین تمام مذاهب اسلامی است.

شیعه و مهدویت

اعتقاد به وجود مهدی، از اساسی‌ترین اعتقادات شیعه بوده و آن را از ضروریات دین برشمرده‌اند. شیعه معتقد است نه تنها اعتقاد به اصل مسئله مهدویت لازم و ضروری است؛ بلکه مصداق منجی و مهدی موعود مشخص است. شیعه، مهدی موعود را آخرین امام شیعه و فرزند امام حسن عسکری علیه السلام دانسته و معتقد است وی به دنیا آمده و اکنون در غیبت کبری به سر می‌برد. امام زمان به عنوان مهدی موعود، در جای جای معارف شیعی متبلور است و او را منتقم حقیقی امام حسین علیه السلام می‌داند.

مهدویت در زیارت عاشورا

زیارت عاشورا از مشهورترین زیارات امام حسین علیه السلام است که نه تنها از امامان معصوم؛ بلکه از جانب ذات مقدس الهی نقل شده است. این زیارت مشتمل بر معارف متنوع اسلامی از جمله تبرّی، تولی، دعا و… بوده و در چند فراز از این زیارت، سخن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به میان آمده است:

یک. در فراز اول، از پروردگار عالم اینگونه درخواست می‌کنیم: «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَ مَقامَکَ وَ اَکْرَمَنی بِکَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ؛ پس می‌خواهم از آن خدایی که گرامی داشت مقام تو را و گرامی داشت مرا بخاطر تو که روزیم گرداند خونخواهی تو را در رکاب آن امام یاری شده از خاندان محمد صلی اللّه علیه و آله.»

نکته کلیدی در این فراز، معرفی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان منتقم حقیقی سیدالشهداء علیه السلام است. مؤید این نکته در دعای ندبه آمده است؛ آنجا که می‌گوئیم: «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ؛ کجا است آنکه خون شهید کربلا را انتقام کشد.»

نکته مهم دیگر در این فراز، رزق دانستن مقام خونخواهی است که مؤمنین از خداوند متعال درخواست می‌کنند که این رزق را در معیت و همراهی امام زمان نصیب آن‌ها بگرداند.

دو. در فراز دوم چنین آمده است: «وَ أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم؛ و به من روزی نماید که در رکاب امام هدایت یافته آشکار و گویا به حق، از شما به خونخواهی برخیزم.»

در این فراز نیز خونخواهی در معیت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه به عنوان یک رزق مهم مطرح می‌شود. خداوند متعال در این جملات، امام زمان را با سه ویژگی مهم توصیف کرده است:

الف- امامی هدایت کننده که به سوی حق هدایت می‌کند

ب- امامی که حق را ظاهر می‌کند

ج- امامی که کلام و سخن او حق است

کلام آخر

موضوع خونخواهی مطرح شده در زیارت عاشورا یک جهان‌بینی مقدس است که در سایه معرفت و درک بالای مؤمن رقم می‌خورد. مؤمنین از طرفی معترف هستند که اظهار «حق» به معنی واقعی کلمه، تنها از اهل‌بیت علیهم السلام برمی‌آید و تنها ایشان هستند که توانایی هدایت مردم به حق را دارند؛ چراکه هر آن‌چه بر زبان اهل بیت جاری شود، اصل حق و حقیقت است. از سویی دیگر مؤمنان چون خودشان به شدت از ظلم و ستم گریزان هستند، هرگز نمی‌خواهند با اقدامی خودسرانه که احتمال ظلم به دیگران در آن وجود داشته باشد، خود را گرفتار قهر و غضب الهی کنند. این همان جهان‌بینی مقدس است که عدالتخواهی کامل در آن محقق می‌شود.

 

 

 

 

چطور “کلاس اولی‌ها” را برای رفتن به مدرسه آماده کنیم؟

یک روانشناس به تشریح نحوه آماده سازی کلاس اولی‌ها برای ورود به مدرسه پرداخت.

 

نسرین جابرقادری با بیان اینکه پنج درصد کودکان به طور معمول دچار ترس از مدرسه هستند، گفت: نگرانی و ترس معمولی از رفتن به مدرسه برای اولین بار دراین دسته کودکان طبیعی است و با انجام یک سری اقدامات می‌توان تا حدودی آن را برطرف کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بچه ها در دوسال اخیر بدلیل کرونا مدرسه یا پیش دبستانی نرفته اند، قطعا امسال شرایط بویژه برای کلاس اولی ها قدری سخت تر خواهد بود و والدین باید تلاش و دقت بیشتری برای ایجاد انس بچه ها با مدرسه داشته باشند.

این روانشناس تصریح کرد: اولین اقدام تهیه روپوش و وسایل مدرسه مورد علاقه کودکان است که موجب می شود میل و علاقه آنها به رفتن به مدرسه بیشتر شود.

جابرقادری گفت: اگر بچه ها وسایلی که دوست دارند را خریداری کنند، تاثیر مثبتی در ایجادنگرش مثبت آنها نسبت به مدرسه خواهد داشت.

این روانشناس افزود: در گام بعدی آنچه از لحاظ روانشناسی مهم است صحبت کردن با بچه ها در خصوص مدرسه است. والدین باید نظر بچه ها را در مورد مدرسه بدانند، اینکه مدرسه را دوست دارند یا نه، هیجان زده هستند و یا ناراحت و علت آن را از خود بچه ها سوال کرده و درباره آن صحبت کنند.

جابرقادری گفت: صحبت کردن با بچه ها در خصوص مدرسه و ایجاد حس همدلی با آنها خیلی به بچه در رفع نگرانی و ترس از مدرسه کمک می کند. والدین باید در این صحبت ها تا حد توان نگرش مثبتی از مدرسه در بچه ها ایجاد کرده و از خوبی ها و نقاط مثبت و قوت مدرسه تعریف کنند.

وی افزود: والدین می توانند در این زمینه از خاطرات خوب مدرسه، بازی با بچه ها، پیدا کردن دوست های بسیار، یادگرفتن خواندن و نوشتن و … برای بچه ها تعریف کنند.

این روانشناس تاکید کرد: این گفت و گو باید کاملا آزادانه و دوستانه باشد و والدین باید از هرگونه نصیحت و اجبار کودکان در صحبت های خود خودداری کنند.

جابر قادری گفت: در کنار صحبت در خصوص احساس بچه ها درباره مدرسه، والدین باید در خصوص مهارت های ارتباطی بچه ها هم صحبت کرده و نحوه دوست یابی در مدرسه و ارتباط با معلم و همکلاسی ها را به آنها یاد بدهند.

وی افزود: در کنار اینها قوانین مدرسه هم باید تا حدودی توسط والدین و با زبان کودکان به بچه ها آموزش داده شود، اینکه چطور باید از معلم خود اجازه بگیرند، در کلاس درس باید به معلم گوش بدهند و یا اینکه در زنگ تفریح می‌توانند خوراکی مصرف کرده و بازی کنند.

جابر قادری گفت: بیان قوانین مدرسه با زبانی ساده از سوی والدین موجب می شود که بچه ها هنگام ورود به مدرسه و مواجه با آن دچار شوک و ترس و نگرانی نشوند.

وی افزود: در کنار این اینها توصیه می شود والدین دو سه روز اول مدرسه بچه ها را همراهی کرده و تا زمانی که آنها به محیط مدرسه انس گرفته و دوستان جدید پیدا کرده اند، همراهی کنند.

جابر قادری به نقش معلمان و اولیای مدرسه در کاهش ترس و اضطراب کودکان هم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه معلمان از قبل آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد با کودکان را دیده اند و می‌دانند چطور با کودکان مضطرب برخورد کنند.

وی با اشاره به تدوام ترس و اضطراب برخی از کودکان پس از انجام این اقدامات گفت: تعداد اندکی از کودکان هستند که دچار ترس و اضطراب شدید نسبت به مدرسه هستند که در این زمینه نیاز است والدین از روانشناسان و حتی روانپزشکان مسورت بگیرند.

این روانشناس در ادامه بر لزوم تنظیم خواب بچه ها پیش از ورود به مدرسه هم اشاره کرد و افزود: بچه ها باید شب ها زود خوابیده تا بتوانند صبح زود در مدرسه با شادابی و نشاط حاضر شوند.

جابر قادری گفت: همچنین از هم اکنون باید روی تغذیه آنها دقت بیشتری شود و وعده صبحانه حتما باید مفصل صرف شود تا مشکلی دریادگیری دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد نشود.

 

 

 

تست روانشناسی ازدواج؛

سوالات کلیدی که به شما می‌گویند ازدواجتان موفق است یا نه؟

روانشناسان می‌گویند: ارتباط عاطفی دارای اهمیت است، زیرا نقش تعیین کننده‌ای در سلامتی ما دارد و نوع برخورد ما با فشار‌های عصبی و حتی دنیای اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

بسیاری از تصمیم گیری‌های ما سرنوشت ساز هستند؛ رشته تحصیلی مان، شغلی که انتخاب می‌کنیم، دوستانی که برمی گزینیم و از همه مهم‌تر، همسری که می‌خواهیم تمام زندگی و آینده خود را با او شریک شویم.

روانشناسان هم می‌گویند ارتباط عاطفی دارای اهمیت است، زیرا نقش تعیین کننده‌ای در سلامتی ما دارد و نوع برخورد ما با فشار‌های عصبی و حتی دنیای اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سفارش می‌کنیم صادقانه و با جواب‌های آری یا خیر به هر سوال جواب بدهید:

۱- آیا همسرتان از شما انسان بهتری ساخته است؟ آیا شما هم برای وی این قدم را برداشته اید؟

۲- آیا هر دوی شما در بیان احساساتتان به دیگری، تکیه کردن به وی و کمک خواستن راحتید و می‌دانید که وی شما را ترک نخواهد کرد؟

۳- آیا هر دوی شما، دیگری را همانطور که هست پذیرفته اید و نیازی به ایجاد تغییر در وی نمی‌بینید؟

۴- آیا نظر مخالفتان را با ارامش و احترام به یکدیگر اعلام می‌کنید؟

۵- آیا هر دو در تصمیم گیری‌ها دخیل هستید و خویش را در ارتباط مؤثر می‌دانید؟

۶- آیا هر دو بهترین دوست یکدیگرید؟

۷- آیا بیش از این که به «من» و «تو» فکر کنید، حس «ما» بودن دارید؟

۸- آیا میتوانید رمز حساب کاربری خویش در شبکه‌های اجتماعی یا رمز کارت بانکی تان را در اختیار وی قرار بدهید؟

۹- آیا نظرات حق بینانه و مثبتی نسبت به یکدیگر دارید؟

۱۰- آیا همسر شما و دوست‌های نزدیکتان معتقد هستند رابطه‌ای بسیار خوب و پایدار دارید؟

۱۱- آیا ارتباط شما عاری از خیانت، حسادت و کنترل رفتار دیگری است؟

۱۲- آیا دیدگاه‌های سیاسی و دینی مشترکی دارید؟ آیا ازدواج برای هر دوی شما به یک مقدار مهم است و در خصوص داشتن فرزند و روش تربیت وی به سازش رسیده اید؟

۱۳- آیا هر دوی شما حاضر به ازخودگذشتگی برای همسر خویش هستید؟

۱۴- آیا هر دو شخصیتی سازگار و با ثبات روانی دارید؟

۱۵- آیا از ارتباط زناشویی خویش حس خشنودی دارید؟

محاسبه امتیاز

برای داشتن ارتباط‌ی پایدار و سالم، نیازی نیست که به هر ۱۵ سوال جواب مثبت بدهید. گاهی امکان دارد سؤالی از نظر شما و همسرتان اهمیت چندانی نداشته باشد و بخواهید آن را حذف کنید. با این حال هرچقدر به سوالات بیشتری جواب مثبت بدهید، احتمال پایدار بودن روابط تان بیش‌تر است. لواندوسکی می‌گوید: «رابطه انسانی بسیار پیچیده است. این فهرست اگرچه دید خوبی نسبت به ارتباط تان ارائه می‌دهد، ولی هیچ شخصی نمی‌تواند پایداری یک ارتباط را صد درصد ضمانت کند».

 

 

 

 

 

بلایی که قطعی گاز بر سر اقتصاد می‌آورد/ اقلیت پرمصرف مهار میشوند؟

هرچند در فصول سرد سال‌های گذشته مصرف بی‌رویه گاز منجر به قطعی در شبکه خانگی نشده است، اما خسارات زیادی به صنایع کشور، از جمله پتروشیمی‌ها، فولادی ها، سیمانی ها و نیروگاه ها تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای گذشته جواد اوجی، وزیر نفت در گفتگویی با تأکید بر اینکه امسال هم کسری گاز خواهیم داشت، گفت: در زمستان برای آنکه تولید صنایع و نیروگاه‌ها کاهش نیابد از گاز طبیعی به سوخت مایع می‌رویم و از همین جهت لازم بود ذخیره سازی سوخت مایع به حد کافی موجود باشد.

با وجود آنکه وزیر نفت بر کاهش زیان صنایع تأکید دارد، اما بر اساس آمار و شواهد به نظر می‌رسد جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع آنقدر هم بی هزینه نیست و خسارات زیادی را در سال‌های گذشته در کشور به جا گذاشته است.

باید توجه داشت اینکه سال گذشته با وجود شکسته شدن رکوردهای مصرف، گاز بخش خانگی قطع نشد اتفاق خوشایندی بود ولی نباید از تبعات خسارت بار تحمیل محدودیت به سایر بخش‌ها که تنها به طور متوسط ۱۸ درصد از گاز کشور را مصرف می‌کنند، غفلت کرد.

پتروشیمی‌ها؛ اولین قربانی ناترازی گاز

قطعاً اولین بخشی که از قطعی گاز متضرر می‌شوند، پتروشیمی‌ها هستند. اهمیت این صنعت از آن جهت که درآمد ارزی گسترده‌ای که برای کشور به همراه دارد بسیار بالاست. گفتنی است

پتروشیمی‌ها به طور متوسط ۸.۷ درصد از گاز تولیدی کشور را به عنوان سوخت یا خوراک مصرف می‌کنند.

در سال‌های گذشته به علت مشوق‌های متعدد پتروشیمی‌های خوراک گازی رشد روزافزونی داشته اند. به طور مثال در حال حاضر تولید متانول در کشور سالانه ۱۲ میلیون تن است و میزان تولید متانول ایران در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۲۳ میلیون تن در سال می رسد که این رقم معادل ۴۳ درصد از کل حجم تجارت جهانی متانول است.

در سال ۹۸ میانگین ۱۹ تا ۴۲ روز قطعی گاز در این صنعت ثبت شده که طبق برآوردهای به عمل آمده زیان ناشی از این قطعی گاز صرفاً از محل کاهش فروش محصولات پتروشیمی، ۳۲۰ میلیون دلار است، در سال ۹۹، ۵ تا ۳۵ روز قطعی گاز داشته که خسارتی ۳۱۶ میلیون دلاری به این صنعت وارد شده و در سال جاری خسارت ناشی از کاهش فروش گاز به پتروشیمی‌ها در فصل سرد امسال، حدود ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

در رابطه با سال جاری نیز احمد مهدوی ابهر، دبیر انجمن صنفی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته ۱۱ پتروشیمی متانولی یا اوره‌ای که خوراک گاز طبیعی متان داشته اند دچار قطعی گاز یا محدودیت شدند و مجموعاً یک میلیون و ۲۸۴ هزار تن از محصولات به این دلیل از ظرفیت تولیدی پتروشیمی کشور کاسته شد.

وی تصریح کرد: بنابراین صنعت پتروشیمی با قیمت‌های جهانی سال گذشته ۶۸۲ میلیون دلار یا ۱۶ هزار میلیارد تومان از محل قطعی گاز زیان یا عدم النفع داشته اند.

گاز طبیعی در صنایع فولادی جایگزینی ندارد

دومین صنعت مهمی که از جانب قطعی گاز آسیب می‌بیند، صنعت فولاد است. صنعتی که سال گذشته بیش از ۵۰ روز محدودیت بر آن اعمال شد.

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن فولاد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما برای توسعه صنعت فولاد نیازمند واحدهای آهن اسفنجی هستیم که نیاز مستقیم به گاز دارد و تأمین آن یک نیاز بزرگ و چالش اساسی در هدف گذاری صنعت فولاد است.

وی با تأکید بر اینکه اما باید توجه داشت فولاد هیچ جایگزینی بجز گاز طبیعی ندارد، گفت: مثلاً در تولید نیروگاه‌ها می‌شود گاز مایع را جایگزین گاز طبیعی کرد اما در فرایند تولید آهن اسفنجی به فولاد چون به روش مستقیم است جایگزین دیگری ندارد و گاز برای این صنعت به شدت حیاتی است.

یعقوبی در رابطه با زیان وارده از جانب قطعی گاز در سال گذشته گفت: کل تولید سال گذشته نسبت به سال ۹۹ که آن هم قطعی‌هایی داشت حدود ۲.۲ میلیون تن کاهش پیدا کرد. در واقع در سال ۱۴۰۰ هدف گذاری ۳۴ میلیون تومان بود که به حدود ۲۷.۹ میلیون تن رسیدیم یعنی نسبت به هدف حدود ۶ میلیون تن عدم النفع داشتیم.

وی افزود: بنابراین طبق قیمت‌های جهانی سال گذشته حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان زیان یا عدم النفع از جانب قطعی گاز به صنعت فولاد وارد شد.

بلایی که قطعی گاز بر سر اقتصاد می‌آورد/ اقلیت پرمصرف مهار میشوند؟

تحمیل هزینه ۳۰۰ میلیاردی به صنایع سیمانی

صنعت سیمان بیشتر تابستان‌ها با محدودیت برق مواجه هستند و هرچند در زمستان محدودیتی به آنها اعمال نمی‌شود ولی جایگزینی سوخت آنها با سوخت مایع هزینه‌هایی را به آنها تحمیل می‌کند.

در این رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی سیمان ضمن اشاره به اینکه استفاده از مازوت هزینه مضاعفی بر صنایع سیمانی تحمیل می‌کند، گفت: گاز در کارخانه تحویل گرفته می‌شود و مازوت را بایستی در پالایشگاه تحویل بگیریم؛ متوسط هزینه حمل مازوت به کارخانه‌ها ۵۰۰ تومان است که برخی مواقع تا لیتری ۱,۰۰۰ تومان هم افزایش پیدا می‌کند. اما بطور متوسط به‌ازای هر لیتر، ۵۰۰ تومان هزینه مازاد از کارخانه‌ها دریافت می‌َشود که خود نوعی زیان مستقیم است.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با بیان اینکه بطور کلی سال گذشته ۵۹۰ الی ۶۰۰ میلیون لیتر مازوت مصرف شد که به‌واسطه آن حدود ۳۰۰ میلیارد هزینه مازاد به ۶۵ کارخانه سیمان خاکستری تحمیل شد، تاکید کرد: این در حالیست که هزینه گاز را ۱۵ روز الی یکماه، پس از مصرف پرداخت می‌کنیم اما هزینه مازوت را بصورت علی الحساب دریافت می‌کنند و سپس دو الی سه هفته یا یک ماه دیگر حمل کنند.

دو جنبه خسارت بار تحمیل سوخت مایع به نیروگاه‌ها

مهمترین هزینه جایگزینی سوخت نیروگاه‌ها با سوخت مایع، عدم النفع ناشی از عدم صادرات آن است. در سال ۱۳۹۹، مجموعاً حدود ۶.۵ میلیارد لیتر گازوئیل و ۳.۵ میلیارد لیتر مازوت در فصل سرد به نیروگاه‌های تحویل داده شده است و به گفته بیگی نژاد، دبیر کمیسیون مجلس شورای اسلامی با فرض هر لیتر گازوئیل ۰.۵ دلار، در این سال بیش از ۱.۵ میلیارد دلار تنها از این محل به کشور زیان خالص درآمدی وارد شده است.

همچنین اعمال سوخت مایع به نیروگاه‌ها بر سودآوری خود نیروگاه‌ها نیز تأثیر دارد. در اینباره سید صادق نیکو سپهر، ع ضو کارگروه سوخت سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه نیروگاه‌ها جزو خدمات عمومی است و دولت اجازه نمی‌دهد به واسطه نبود سوخت تولید برق از بین برود، افزود: از نظر صنعت برق مترمکعب گاز و لیتر گازوئیل قیمتش یکی است ۱۰ تومان روی هر واحد است قیمتش هم آن‌قدر کم است که عملاً از نظر اقتصادی فرقی نمی‌کند.

این کارشناس صنعت برق با بیان اینکه با تبدیل سوخت نیروگاه‌ها به سوخت مایع از سه جنبه آسیب می‌بینند، افزود: اولاً زمانی که محدودیت سوخت است رقابت تعطیل می‌شود یعنی کسی که سهمیه گاز دارد و کسی که به او گازوئیل داده‌اند تولید می‌کند و نیروگاهی که گاز ندارد یا گازوئیلش در حالت اضطرار است یا حجم گازوئیلش کم است یا نیروگاه‌هایی در سوخت مازوت مشکل داشتند (همه نیروگاه‌ها نمی‌توانند مازوت بسوزانند) نمی‌توانند تولید کنند و بنابراین فضای رقابتی که با بازار برق ایجاد شده است در شرایط محدودیت سوخت عملاً تعطیل می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار است هیئت تنظیم بازار برق که مسئول تنظیم کننده رقابت در فضای اقتصاد تولید برق است این موضوع را با مجموعه‌ای از قوانین و مقررات مدیریت کنند که نیروگاه‌ها از بابت تأمین سوختشان متضرر نشوند، گفت: وزارت نیرو، هیئت تنظیم به خوبی این کار را نکرده است. یعنی عملاً هزینه اضافه ایجاد شده بابت تعطیل شدن رقابت را بر دوش نیروگاه‌ها گذاشته است. در واقع مجموعه قوانین محدودیت سوخت در کشور ما به نوعی است که هزینه فرصت صرف شده از نیروگاه‌هایی که تولید نکردند را به نیروگاه‌ها پرداخت نمی‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تولید برق با گازوئیل هزینه بیشتری برای واحد تولیدکننده اعمال می‌کند یا خیر، گفت: بله، هزینه متغیر تولید برق بر اساس واحدی به نام ساعت معادل کارکرد شناسایی می‌شود یعنی به عنوان مثال یک واحد ۳۳۰۰۰ ساعت معادل کارکرد ذخیره دارد، وقتی این ۳۳۰۰۰ ساعت معادل کارکرد را می‌سوزانید باید یک عملیات تعمیرات اساسی روی واحد انجام بدهید دوباره این مقدار در واحد به وجود می‌آید. از طرفی یک سری اتفاقاتی در واحد ساعت معادل کارکرد بیشتری را از واحد می‌سوزاند، مثل کارکردن با گازوئیل. در واقع هر یک‌ساعتی که با گازوئیل کار می‌کند انگار یک و نیم ساعت با گاز کارکرده است. پس به صورت مستقیم هزینه بهره‌برداری از واحدها با سوخت گازوئیل یک و نیم برابر هزینه بهره‌برداری واحدها با سوخت گاز است.

صنایع؛ قربانیان اقلیت پرمصرف

در شرایطی که در فصول سرد بیش از ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور صرف شبکه خانگی می‌شود و در شبکه خانگی نیز تنها حدود چهار درصد از این مشترکین در پله‌های پرمصرف هشت تا دوازده قرار گرفته و میانگین مصرفی شش برابری در ق یاس با مشترکین کم‌مصرف دارند. مشترکین پرمصرفی که اقلیت مطلق از جامعه را تشکیل می‌دهند و در مقایسه با عمده مردمی که مصرفی متعادل از گاز طبیعی دارند، مصرف بسیار بیشتری دارند، ولی مصرف نابه‌جای آنها موجب تحمیل خسارت گسترده‌ای به صنایع می‌شود.

 

 

مروری بر هفت دهه خباثت «دولت ملکه» علیه ایرانیان

هفت دهه سلطنت ملکه الیزابت دوم در بریتانیا همراه با خباثت‌های پیدا و پنهانی بود که از سوی دولت تحت حاکمیت ملکه نه تنها در اقصی نقاط گیتی، بلکه علیه ملت ایران دنبال شد.

مروری بر هفت دهه خباثت «دولت ملکه» علیه ایرانیان

به گزارش فارس، غروب پنجشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای از درگذشت ملکه الیزابت دوم ملکه انگلستان در سن ۹۶ سالگی خبر داد و هفت دهه سلطنت الیزابت دوم بر بریتانیا و اتحادیه کشورهای مشترک المنافع پایان یافت. خبر مرگ ملکه انگلیس ساعاتی پس از آن اعلام شد که شاهزاده‌های این کشور پس از دریافت خبر وخامت حال او، شتابزده در کاخ «بالمورال» اسکاتلند حضور یافتند و پس از آن بود که شاهزاده «چارلز سوم» پسر ارشد او وارث تاج و تخت انگلیس شد.

در این ۷۰ سال جهان شاهد مداخله جویی‌های دولت انگلیس تحت ریاست ملکه الیزابت دوم در اقصی نقاط گیتی از جمله ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اقدامات خصمانه دولت ملکه علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داشت و هنوز هم به انحاء مختلف ادامه دارد. از دخالت‌های این دولت در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا جدا کردن بحرین از خاک ایران و حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی از رژیم صدام حسین در جنگ هشت ساله علیه ایران تا حمایت از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی و همراهی با آمریکا در اعمال تحریم‌ها و ….

دو ماه بعد از این‌که ملکه الیزابت دوم در دوم ژوئن ۱۹۵۳ رسما تاجگذاری کرد، کودتای ۲۸ مرداد رخ داد. در ۱۹ اوت سال ۱۹۵۳ برابر با ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شمسی، دولت مصدق از طریق کودتایی نظامی به سرکردگی سرلشکر فضل‌الله زاهدی و به درخواست مستقیم بریتانیا و کارگردانی آمریکایی‌ها سرنگون شد. گرچه این کودتا در ظاهر با دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی آمریکا و نفرات لجستیک سفارت آمریکا و حمایت دولت ایالات متحده انجام شد و برخی اینگونه القا کردند که این کودتا صرفا توسط آمریکا صورت گرفته، ولی براساس مدارک‌ و اسناد تاریخی انگلیس‌ در این کودتا نقش مهم‌ و کلیدی‌ ایفا کرد.

جدایی بحرین از ایران از دیگر خباثت‌هایی بود که بریتانیا در دوران سلطنت ملکه نسبت به مردم ایران روا داشت. بحرین که روزی جزیی از ایران بود، در دوران قاجاریه در پی ضعف دولت مرکزی و در پی قراردادهایی که دولت انگلیس در سال‌های ۱۸۲۰ ، ۱۸۶۱ ، ۱۸۸۰ و ۱۸۹۲ میلادی با بحرین منعقد کرد تحت نفوذ انگلیس قرار گرفت. گرچه در دوره‌های بعد ایران نسبت به این امر معترض شد و حتی در نوامبر ۱۹۲۷ موضوع بحرین را به جامعه ملل ارجاع داد، ولی عملا ره به جایی نبرد. پس از جنگ جهانی دوم لوایحی در ایران به تصویب رسید و به موجب آن دولت ایران موظف شد که نسبت به احقاق حقوق ایران در بحرین اقدام کند. همچنین دولت ایران در سال ۱۹۵۷ بحرین را به عنوان استان چهاردهم خود اعلام کرد و در ۱۹۵۸ نیز از شیخ سلمان بن احمد الخلیفه شیخ بحرین خواست تا وفاداریش را به دولت ایران نشان دهد.

چندی بعد محمدرضا پهلوی در سفری رسمی به هندوستان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به تاریخ ۴ ژانویه ۱۹۶۹ اعلام کرد که «اگر مردم بحرین خواهان پیوستن به کشورم نباشند‌، ایران از ادعاهای سرزمینی خود نسبت به این جزیره خلیج فارس دست خواهد کشید.» وی گفت: چنانچه سیاست بین‌المللی خواهان آن باشد،‌ ایران نیز خواست مردم بحرین را می‌پذیرد و ایران مخالف استفاده از زور برای حل مسئله ارضی بحرین است. او در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد انجام یک انتخابات عمومی یا رفراندومی در رابطه با کسب نظر مردم بحرین را دارد یا خیر؟ گفت: نمی‌خواهم در این زمان وارد جزییات مربوط به این سؤال شوم، ولی هر نوع وسیله‌ای که بتواند به روش رسمی و مورد پذیرش شما و ما و تمامی جهان نشانگر خواست مردم بحرین باشد،‌ مطلوب خواهد بود. بحرین ۱۵۰ سال پیش به وسیله انگلیس از ایران جدا شد و اکنون خودش (انگلیس) در حال ترک خلیج فارس است، ولی انگلیس نمی‌تواند آنچه را که از ایران ستانده بدون رضایت این کشور به طرف دیگری بدهد و در عین حال،‌ ایران پس از خروج انگلستان در پی اشغال بحرین نخواهد بود،‌ بنابراین چنین حالت و دوره‌ای یک وضعیت غیر امنیتی ایجاد خواهد کرد.

در نهایت در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۴۹ در جلسه علنی مجلس سنا، گزارش دولت مبنی بر استقلال بحرین بدون هیچگونه اعتراضی به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت. بعد از آن هم نتیجه گیری اعلامیه استقلال بحرین در تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۷۱ (سال ۱۳۵۰ ) منتشر شد. دولت ایران تنها یک ساعت پس از استقلال بحرین آن را به رسمیت شناخت. یک روز بعد (‌۱۵ اوت)،‌ بحرین و انگلستان قرارداد دوستی با هدف (مشورت) در مواقع ضروری با یکدیگر امضا کردند و عملا بحرین از خاک ایران جدا شد.

مراودات دولت ملکه با دولت پهلوی دوم نیز در این مدت در جریان بود و در راستای مناسبات گرم دو کشور، ملکه الیزابت دوم بعد از سفر اردیبهشت  ۱۳۳۸ محمدرضا پهلوی به انگلستان و در پاسخ به این سفر، ۱۱ تا ۱۵ اسفند ۱۳۳۹ به ایران آمد.

حمایت‌های دولت انگلیس از رژیم پهلوی و رفتارهای ضد مردمی‌اش در این سال‌ها ادامه داشت. آنچنان که در پی قیام پانزدهم‌ خرداد ماه‌ سال‌ ۱۳۴۲ و دستگیری‌ امام‌ خمینی‌ (ره) دولت‌ انگلیس‌ به همراه آمریکا و شوروی‌ حمایت‌ و پشتیبانی‌ خود را از اقدامات‌ رژیم‌ شاه اعلام‌ کردند. البته در سال‌های‌ ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ روابط‌ ایران‌ و انگلیس‌ وارد حساس‌ترین‌ مرحله‌ خود شد.

پس از انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۵۸ و در پی تعطیل شدن لانه جاسوسی آمریکا و به درخواست واشنگتن، دولت ملکه اقدام به قطع رابطه با ایران کرد، قطع رابطه‌ای که به مدت هشت سال و تا سال ۱۳۶۷ ادامه داشت. اما بعد از آنکه اقدام به ازسرگیری روابط با ایران کرد، علنا به حمایت از سلمان رشدی پرداخت که در نتیجه آن سه ماه بعد از بازگشایی سفارتخانه‌ها مجددا این روابط از سوی ایران قطع شد.

در همین خصوص «مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگویی با شورای راهبردی روابط خارجی گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی انگلیس تلاش کرد همچنان نقش مخربی را در مواجهه با انقلاب اسلامی ایفا کند و حمایت از گروه‌ها و جریان‌های تجزیه طلب و ضدانقلاب نمونه‌ای از این سیاست‌ورزی لندن در قبال جمهوری اسلامی ایران بود.»

خباثت‌های انگلیس علیه مردم ایران به این‌ها هم ختم نشد و در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم صدام حسین این کشور یکی از حامیان دولت بعثی علیه جمهوری اسلامی ایران بود از کمک‌های تسلیحاتی به این رژیم و حمایت‌هایی که به عمل آورد و اطلاعات محرمانه دفاعی و نظامی ایران که در اختیار رژیم بعث عراق قرار داد. حتی این حمایت‌ها مورد اذعان انگلیسی‌ها نیز قرار گرفته است. در همین زمینه قاضی اسکات در گزارش ۲۰۰۰ صفحه‌ای به پارلمان انگلیس در سال ۱۳۷۵ اعلام کرد که بر خلاف تعهدات بین‌المللی مبنی بر عدم تأمین تسلیحات طرفین درگیر، انگلیس مقادیر زیادی اسلحه غیرمتعارف به ارزش میلیاردها دلار به عراق فروخته بود. در همین زمینه می‌توان به تحویل تانک‌های چیفتن به عراق به مبلغ یک میلیارد دلار، فروش هواپیماهای جنگنده «هاوک» به مبلغ ۲ میلیارد دلار، تحویل قطعات یدکی تانک، قرارداد فروش جت‌های جنگنده «آلفا» اشاره کرد. خبرگزاری یونایتدپرس در همان اوایل جنگ در گزارشی از انعقاد قرارداد سری انگلیس با صدام برای تحویل تانک‌های چیفتن خبر داده بود.

«جک استراو» وزیر خارجه پیشین انگلیس در کتابش می‌نویسد: «ایرانی‌ها همچنین نگرانی قابل درکی درباره کلک زدن‌های بریتانیا داشتند. بریتانیا بخشی از‌ تانک‌هایی را که ایران (در زمان شاه) هزینه شان را پرداخت کرده بود، مجدداً به صدام حسین فروخته و او در جنگ ایران و عراق از‌تانک‌های خود ایران علیه او استفاده کرده بود.»

سازمان ملل متحد نیز در گزارشی به کمک‌های کشورهای غربی به برنامه‌های تسلیحاتی عراق اشاره و اعلام کرد: «عراق تسلیحات خود را از ۱۵۰ شرکت آلمانی و آمریکایی و انگلیسی تهیه کرده است. براساس گزارش‌ها دولت عراق از سال ۱۹۷۵ توسط ۸۰ کمپانی آلمانی، ۲۴ شرکت آمریکایی و حدود ۱۲ شرکت انگلیسی و چند شرکت سوئیسی، ژاپنی، ایتالیایی، فرانسوی، سوئدی، برزیلی و آرژانتینی تجهیزات دریافت کرده است.» در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران به طور متوسط هر سال ۴۰ خلبان نظامی عراقی در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، آموزش می‌دیدند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره می‌گوید: ملکه انگلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست‌های دولت انگلیس را با آمریکا علیه جمهوری اسلامی هماهنگ می‌کرد که نمونه آن جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث عراق علیه ملت ایران بود.

در همین زمینه «جیووانی دی استفانو» وکیل ایتالیایی صدام به تلاش صدام برای به دست آوردن مواد شیمیایی اشاره و عنوان می‌کند: «به‌طور مشخص شرکت‌هایی از انگلیس، آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه در چارچوب تضمین مالی آمریکا به عراق کمک کردند. انگلیس از جنگ بین عراق و ایران خوشحال بود، زیرا در جریان این جنگ قیمت نفت خام برنت شمال به اوج رسیده بود». سازمان ملل متحد نیز در گزارشی صراحتا تصریح کرد که عراق تسلیحات خود را از ۱۵۰ شرکت آلمانی و آمریکایی و انگلیسی تهیه کرده است. دولت عراق از سال ۱۹۷۵ توسط ۸۰ کمپانی آلمانی، ۲۴ شرکت آمریکایی و حدود ۱۲ شرکت انگلیسی و چند شرکت سوئیسی، ژاپنی، ایتالیایی، فرانسوی، سوئدی، برزیلی و آرژانتینی تجهیزات دریافت کرده است.

«دیوید کرن» دیپلمات سابق آمریکا در بغداد در این باره می‌گوید: دولت انگلیس تنها چند هفته بعد از آنکه عراق از سلاح شیمیایی در حلبچه استفاده کرد، با اعزام یک وزیر کابینه انگلیس به بغداد اعتبارات بازرگانی داده شده به دولت عراق را دو برابر افزایش داد. مجله تایمز مالی چاپ انگلیس نیز در همین باره نوشت: «یک شرکت انگلیسی مقادیر زیادی گلوله‌های حاوی گازهای سمی چون هنسلین، ترونیات و نیز بمب‌های آتش زا (شبیه بمب‌هایی که آمریکا در ویتنام به‌کار برد) را به عراق صادر کرد.»

پس از پایان جنگ هم این سیاست‌های خصمانه علیه ایران به اشکال مختلف ادامه یافت از جمله در همراهی برای صدور شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور و همراهی با آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران. قطعنامه‌های (۱۷۳۷)، (۱۷۴۷)، (۱۸۰۳)، (۱۸۳۵)، (۱۸۸۷) و (۱۹۲۹).

دولت ملکه پس از حصول توافق ۲۰۱۵ نیز به همراه دو عضو دیگر اروپایی برجام به تعهدات خود در پی خروج یکجانبه دونالد ترامپ از این توافق عمل نکرده و در خرداد ماه گذشته به همراه آلمان و فرانسه و در همراهی با آمریکا بانی قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد، بیانیه‌ای که در ساعات پایانی چهارشنبه (۱۸ خرداد ماه) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه و با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

بریتانیا اخیرا نیز بیانیه‌ای به همراه این دو کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر و ادعاهایی بی اساس را علیه ایران مطرح کرد. در این بیانیه آمده است: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است. این درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برگام را تضعیف می‌کند».

البته در این مدت شاهد مداخلات سفرای این کشور در تهران در امور داخلی ایران بودیم که از آن جمله می‌توان به دخالت‌های بی جای «رابرت مک ایر» سفیر پیشین انگلیس در تهران اشاره کرد. مک ایر بارها و بارها در طول دوران سفارتش به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. از جمله دی ماه ۱۳۹۸ به خاطر حضور در تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر. «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران در حالی که در این تجمع غیرقانونی حضور یافته و در حال تهیه فیلم و عکس بود از سوی نیروهای پلیس ایران دستگیر و پس از مشخص شدن هویتش آزاد شد.

علاوه بر این، لندن مدت‌هاست به پایگاه‌ رسانه‌های نفاق پراکن فارسی زبان از جمله بی.بی.سی فارسی، ایران اینترنشنال و اخیرا ایندیپندنت فارسی تبدیل شده است و بارها این موضوع مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته ولی دولت بریتانیا به این اعتراضات وقعی ننهاده است.

از سوی دیگر این کشور در پی اقدام دولت آلبانی در قطع یکجانبه روابط سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران با ادعای حمله سایبری ایران علیه آلبانی و در همنوایی با واشنگتن اتهامات بی اساس آلبانی را تکرار کرد. گرچه این کشور در رویکردی دوگانه در قبال حملات سایبری به زیرساخت‌های ایران از جمله تاسیسات هسته‌ای ایران سکوت پیشه کرده است.

 

 

 

 

با نوجوان‌ سلبریتی‌زده‌مان چه کنیم؟

نرگس خانعلی‌زاده
با نوجوان‌ سلبریتی‌زده‌مان چه کنیم؟

بدون تعارف، این روزها بسیاری از سلبریتی ها با زندگی سرتاسر پوشالی و ساختگی شان در فضای مجازی افسار زندگی نوجوان های مان در زندگی حقیقی را به دست گرفته‌اند. اوضاع به سمتی پیش می‌رود که برخی از این نوجوان‌ها به تقلید بی سر و صدا از آن ها رضایت نمی‌دهند و در پارک ها و خیابان ها اقدام به تولید محتوا با ظاهر و لحنی شبیه به همان سلبریتی ناهنجار می‌کنند. اما ریشه و دلیل این رفتارها کجاست؟ دکتر «مجید صفاری نیا»روانشناس و رییس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در این گفتگو به این سوال پاسخ می‌دهند.

 هرچه جنجالی‌ترو معروف‌تر بهتر؛ این قانون نانوشته این روزهای جامعه و البته فضای مجازی برای سلبریتی‌ شدن و افرادی است که بدون هیچ دستاوردی، نامشان بر سر زبان‌ها افتاده است. افرادی که شاید نهایت هنرشان، ظاهر سرتا پا گرانقیمت و مارک‌دارشان باشد که می‌تواند دل هر نوجوانی را بلرزاند و رویای شبیه به آن‌ها شدن را در سرش بپروراند. اما چه می‌شود که نوجوان‌ها و جوان‌هایمان تا به این اندازه غرق در سبک زندگی اصطلاحا سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهایی با زندگی پوشالی می‌شوند؟ شاید چون قهرمان بهتری به آن‌ها معرفی نکرده‌ایم. این را دکتر مجید صفاری‌نیا، روانشناس و رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران می‌گوید که معتقد است هنوز برای تغییر این رویه وقت داریم.

آقای دکتر در چند سال گذشته  به خودمان که  آمدیم نوجوان‌‎ها و جوان‌هایمان را غرق در رویای زندگی مشابه با سلبریتی ها دیدیم .آن ها عکس سلبریتی‌ها را بر در و دیوار اتاقشان زده‌اند و از مخاطبان پرو پاقرص صفحه‌شان در شبکه‌های اجتماعی هستند؛ چه شد که به اینجا رسیدیم؟

این موضوع عجیبی نیست و اتفاقی است که در همه دنیا رخ می‌دهد؛ اما موضوع مهم این است که این سلبریتی‌ها چه کسانی هستند که حالا تبدیل به الگوی فرزندان ما شده‌اند. در واقع واژه سلبریتی به معنای ستاره یا کسی که در یک رشته خاص مانند ورزش، موسیقی، بازیگری، طراحی و … شاخص است و عده‌ای به او علاقه مند هستند و دوستش دارند. البته که در تعریف سلبریتی امروز، بهتر است به دو واژه دیگر یعنی قهرمان و اینفلوئنسرها هم اشاره کنیم؛ اینفلوئنسرهایی که می‌توانند تاثیرگذار و الهام‌بخش باشند.

با نوجوان‌ سلبریتی‌زده‌مان چه کنیم؟

این دسته از نوظهورترین نوع سلبریتی‌ها هستند؟

دقیقا همین‌طور است؛ چرا که این افراد در ایران ده سال پیش وجود نداشتند اما امروز زمزمه کلام بسیاری از نوجوان‌ها شده‌اند.

بسیاری از والدین از این که نوجوانان شان سلبریتی هایی با سبک زندگی نا مناسب را دنبال می کنند و مدام به دنبال محتوای جدید از آن ها در اینترنت هستند شکایت دارند.چرا فردی که تا به این اندازه ناهنجار است ناگهان افسار زندگی نوجوان یک خانواده را به دست می گیرد و آرزو می کند کاش بتواند حتی یک روز شبیه او زندگی کند؟

بدیهی است که جامعه‌ای که قهرمان‌هایش را برای نسل جوان به خوبی معرفی نکند، سلبریتی‌ها قهرمانش می‌شوند. آن‌وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ جوانی چوپان در روستا عاشق بازیگری کره‌ای می‌شود و حتی خودش را به خاطر علاقه بیش از حد به این خانم، می‌کشد! این نشان می‌دهد که این جامعه، قهرمان‌هایش را به مردمش به خوبی نشان نداده است.

یعنی شما راه در امان ماندن نوجوان‌ها از سلبریتی‌زدگی را معرفی قهرمان ملی  می‌دانید؟

بدون شک همین است. جوان و نوجوان، به الگو نیاز دارد؛ به اینکه کسی را به خاطر نوع حرفه‌اش دوست بدارد و الگویش باشد. در چنین شرایطی، چرا ما سردار سلیمانی، علی دایی و دیگر قهرمان‌های ملی خودمان را برایش پررنگ نکنیم؟ طبیعتا اگر نتوانیم ارزش کار قهرمان‌های واقعی را به او نشان بدهیم، او هم به سراغ سلبریتی‌هایی می‌رود که این روزها در شبکه‌های اجتماعی فعال  هستند و بدون داشتن کوچکترین هنری و صرفا به دلیل داشتن دنبال‌کننده بالا و کسب درآمد زیاد، نقش قهرمان را برای نسل جوان ایفا می‌کنند.

اینطور که معلوم است، نوجوان‌های جامعه ما، قهرمان بودن را با معروف و شناخته شده بودن اشتباه گرفته‌اند؛ در صورتی که هرکسی می‌تواند با رفتارهای نامعقول معروف شود اما قهرمان نه! در حالی که اگر قهرمان‌های واقعی را به عنوان الگوی جذاب به نسل نوجوان معرفی کنیم، نیاز به سلبریتی در جامعه روز به روز کمتر می‌شود.

با نوجوان‌ سلبریتی‌زده‌مان چه کنیم؟

اما یکی دیگر از دغدغه‌های مهم این روزها این است که خود این نوجوان‌ها دلشان می‌خواهد سلبریتی شوند.شروع به بلاگری در شبکه های اجتماعی می کنند.سعی می کنند تولید محتوا داشته باشند اما چون راهنمای درستی ندارند و از همین افراد الگو برداری می کنند شاهد پخش محتواهای نامناسب از آن ها در فضای مجازی هستیم.تا جایی که برخی از خانواده های آن ها از این محتواها ابراز شرمساری می کنند و حتی باعث قطع رابطه آن ها با اطرافیان شان می شود.چرا که دیگران این انگ را به آن ها می زنند که شما نوجوان تان را رها کرده اید و در تربیت او کوتاهی داشته اید.

چیزی که در سلبریتی‌ها برای نوجوان‌ها خیلی جذاب است، برتری‌شان است؛ برتری‌هایی که به واسطه دیده شده بدست آورده‌اند. در این در حالی است که ماهیت تکاملی انسان قائل به برابری است. اما زمانی که با نابرابری روبرو می‌شویم، نیاز به برتری‌جویی در وجود انسان شکل می‌گیرد. در واقع آن دسته از نوجوان‌هایی که تمایل به سلبریتی شدن دارند و از سلبریتی‌های امروز فضای مجازی تقلید می‌کنند، این نابرابری را در خانواده‌ و جامعه احساس کرده‌اند و سبک زندگی خودش را بر اساس برتری‌جویی پیش می‌برد. همه این رفتار ها برای بیشتر دیده شدن است که از ویژگی های دوره نوجوانی است.اما این احساس نیز باید در مسیر درست خود قرار بگیرد.گاهی همین تولید محتواها برای آینده نوجوان یک خانواده می تواند پیامد های بسیار منفی  داشته باشد.

آقای دکتر به نظر شما علاقه به سلبریتی‌ها و حتی سلبریتی شدن می تواند با نوع تربیت خانوادگی نوجوان ها ارتباط داشته باشد؟

البته که همین‌طور است؛ نوجوان‌هایی که از نظر احساسی در خانواده غنی نباشند، تمایل به شهرت و دیده شدن پیدا می‌کنند. آن‌وقت است که پیش خودش می‌گوید چرا من یک سلبریتی نباشم؟ چرا فالوور بالا نداشته باشم؟ چرا خالکوبی نکنم؟ چرا ریش بلند نگذارم؟ و او هم سعی می‌کند با رفتار، حرکات و جملاتی عجیب و جلب‌توجه کننده خودش را بر سر زبان‌ها بیندازد؛ مثل همه کسانی که تا به امروز دیده است و الگویش بوده‌اند.

 چطور می‌توانیم این احساس نیاز به دیده شدن‌های پوشالی و سطحی، بدون هیچ دستاوردی را از او بگیریم؟

بهتر است مفهوم لذت‌بخشی و شادکامی را در دنیای صنعتی امروز بررسی کنیم؛ ما چه وقتی خوشحالیم و از زندگی‌مان لذت می‌بریم؟ در سبک زندگی‌هایی که اغلب خانواده‌ها در پیش گرفته‌اند، این شادکامی زمانی احساس می‌شود که ما چیزی داشته باشیم که دیگری نداشته باشد. من برندی از لباس را بپوشم که دیگری نتواند بپوشد. این اتفاق من را متمایز می‌کند و آن‌وقت است که من از زندگی‌ام لذت می‌برم. حالا چنین سبک زندگی‌هایی را چه کسانی دارند؟ سلبریتی‌های امروزی که می‌توانند از افراد عادی جامعه متمایز باشند.

شخصا فکر می‌کنم که اگر در خانواده، ارزش و معنای تواضع، بخشندگی، چشم و دل سیری، قناعت و دیگر مفاهیمی این‌چنینی را برای کودک و نوجوان‌مان به خوبی تعریف کنیم و از آن مهمتر، آن را به صورت عملی در زندگی‌مان اجرا کنیم، او هم میل کمتری به این تمایز و برتری و سبک زندگی سلبریتی‌ها و نهایتا سلبریتی شدن خواهد داشت.

با نوجوان‌ سلبریتی‌زده‌مان چه کنیم؟

اما انگار خود خانواده‌ها هم درگیر برخی از این سلبریتی‌ها شده‌اند! چنین خانواده‌ای چطور می‌تواند به فرزند نوجوانش کمک کند؟

بله همین‌طور است؛ چرا که رویکردهای نوین خوشبختی در جامعه سرمایه‌داری امروز به ما می‌گوید که هرچه مصرف و رفاه، بیشتر باشد، فرد خوشبخت‌تر است. طبیعتا چنین جامعه‌ای نیاز به سلبریتی دارد و خودمان با دستان خودمان، افرادی را بزرگ می‌کنیم که به ما افکار و سبک زندگی ما ضربه می‌زنند!

واقعیت این است که سلبریتی‌های امروز جامعه ما، دانش کافی ندارند و پیام‌های اشتباه به مخاطبانشان می‌دهند. اما مخاطبانشان چه کسانی هستند؟ اکثرا نوجوان‌هایی هستند که در حساس‌ترین دوره از زندگی‌شان به سر می‌برند و کوچکترین اطلاعات غلطی، می‌تواند آن‌ها را به گمراهی برساند. به نظر می‌رسد که ما تا به امروز نتوانسته‌ایم آموزش درستی به نوجوان‌هایمان برای مقابله جدی با چنین پدیده‌هایی بدهیم. یعنی آن‌ها آنقدر اعتماد به نفس و عزت نفس ندارند که دل‌شان برای داشته‌های سلبریتی‌ها نلرزد و تسلیم نشوند. متاسفانه باید بگویم که در برخی مواقع، نوع تربیت ما به سمتی می‌رود که انگار خودمان هم بدمان نمی‌آید که فرزندمان معروف شود و خب چه فضایی بهتر از فضای مجازی که عرصه بدست آوردن چنین موقعیت‌هایی است. اما هنوز هم دیر نیست و بهتر است که با اغنا کردن آن‌ها در خانواده و معرفی قهرمان‌های ارزشمند، مسیر بهتری از معروف شدن بدون هیچ دانش و اندوخته‌ای، پیش پایشان بگذاریم.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*