اخبار خراسان جنوبی/

 

کاهش سن اعتیاد دانش‌آموزان در مرزهای خراسان جنوبی

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها نسبت به کاهش سن اعتیاد دانش آموزان این استان اظهار نگرانی کرد و گفت: اینکه سن اعتیاد در بین دانش آموزان پایین آمده است جای نگرانی دارد. قبلا بیشتر دانش آموزان دوره متوسط دوم درگیر بودند اما در حال حاضر دانش آموزان دوره ابتدایی هم درگیر شده‌اند.

 کاهش سن اعتیاد دانش‌آموزان در مرزهای خراسان جنوبی به گزارش ایلنا، این روزها دغدغه بسیاری از والدین دانش‌آموزان بویژه در استان‌های محرومی چون خراسان جنوبی در سال تحصیلی جدید علاوه بر تهیه لوازم التحریر و هزینه تحصیل، فقر مالی و عدم سرویس برای رفت و آمد فرزندانشان است که این موضوع نه تنها باعث ترک تحصیل دانش آموزان می‌شود که تعدادی هم با برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر درگیر می‌شوند. بخصوص در خراسان جنوبی که به دلیل نزدیکی با مرز افغانستان گرایش به اعتیاد بیشتر است.

کمبود نیروی رسمی برای آموزش و تدریس در مدارس مرزی

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها در این باره به خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان است که ۴ تای آنها به نام های نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه مرزی هستند. متاسفانه مشکلی که در این شهرستان های مرزی وجود دارد کمبود نیروی رسمی برای آموزش و تدریس در مدارس است.

حسین فنودی ادامه داد: نیروهای خرید خدمات که ۱۰ الی ۱۵ سال است تدریس می‌کنند، تا سال گذشته طبق قانون کار حقوق دریافت می‌کردند اما یک سالی می‌شود شرایط حقوقی شان بهتر شده اما در کل این نوع معلمان بلاتکلیفند. مخصوصا در این ۴ شهرستان مرزی خراسان جنوبی مجوز بکارگیری این نیروهای خرید خدمات صادر شده ولی تاکنون بی نتیجه مانده است که این موضوع روی آموزش دانش آموزان این شهرستان‌های مرزی تاثیر منفی دارد و این مشکلات را در مدتی که به عنوان معاون آموزش و پرورش سربیشه مسئول بودم از نزدیک می دیدم.

وی گفت: وقتی معلمی رسمی نباشد نسبت به کارش دلگرم نمی شود و تا پارسال دریافتی این افراد یک میلیون تومان در ماه بود که البته یک سالی می شود شرایط شان مقداری بهتر شد و طبق قانون کار ۳ الی ۴ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند و بیمه شان هم به طور کامل پرداخت می شود. هرچند در ایام تابستان و عید نوروز و روزهای تعطیل حقوقی به این افراد تعلق نمی گیرد اما باز هم به نسبت گذشته شرایط شان بد نیست.

در معرض و آسیب قرار داشتن دانش آموزان به مواد مخدر

عضو شورای عالی استان ها اضافه کرد: آنچه دانش آموزان مناطق مرزی ما را رنج می‌دهد در دسترس بودن مواد مخدر است که عوامل ستاد مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آسیب های اجتماعی پیگیر هستند که بتوانند این مشکل و آسیب را کنترل کنند. حتی در این ۴ شهرستان مرزی استان دانش آموزان ابتدایی هم درگیر مواد مخدر و از نوع صنعتی شده‌اند. هرچند تعداد این دانش آموران اندک است اما اینکه سن اعتیاد در بین دانش آموزان پایین آمده است جای نگرانی دارد. قبلا بیشتر دانش آموزان دوره متوسط دوم درگیر بودند اما در حال حاضر دانش آموزان دوره ابتدایی هم درگیر شده‌اند.

وی گفت: این دانش آموزان رصد می شوند و جهت ترک اعتیاد از طریق آموزش و پرورش با همکاری بهزیستی به کمپ معرفی می شوند اما بعد از ترک دوباره به سمت مواد مخدر می روند. چرا که این مواد به راحتی در دسترس است و قیمت زیادی هم ندارد و دانش آموزان به دلیل قیمت پایین مواد به راحتی تهیه و مصرف می کنند.

وی در ادامه به دوری بعد مسافت روستاها به مدارس هم اشاره کرد و افزود: دانش آموزان تا دوره ابتدایی در روستاهای شان به مدرسه می روند اما بعد از این دوره خانواده ها به فرزندان شان اجازه ادامه تحصیل در مراکز شهری و روستاهای دیگر را نمی دهند و اکثرا دختران اجازه ندارند رفت و آمد کنند. مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان از روستاهای اغماری به روستای مرکزی را هم داریم و آموزش و پرورش آن امکانات لازم را ندارد که سرویس برای ایاب و ذهاب این دانش آموزان تهیه کند و اکثرا اولیا ممکن است به دلیل فقر مالی نتوانند هزینه رفت و آمد فرزندان شان را بدهند.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها تصریح کرد: به دلیل خشکسالی ها بسیاری از روستاییان مهاجرت کرده اند و دانش آموزان چند روستا به دلیل کم بودن تعدادشان مجبورند با هم در یک روستا درس بخوانند که این مشکلات تاثیر منفی در آموزش آنها می گذارد.

برخی از دانش آموزان هزینه پرداخت کتب درسی شان را ندارند

فنودی تصریح کرد: مدارسی در سطح بخش، شهر و شهرستان های مرزی داریم که آمار بسیار بالای دانش آموزان را دارد که از روستاهای سمت مرز آمده اند. اگر چه ممکن است خوابگاه هایی برای این دانش آموزان باشد که شامل دوره ابتدایی نمی‌شود. امسال کتاب های درسی این دانش آموزان به صورت رایگان از سوی آموزش و پرورش در اختیار آنها قرار می گیرد و باید بگویم برخی از آنها حتی توان پرداخت هزینه کتب درسی شان را ندارند.

بازماندن از تحصیل به فقر خانواده ها باز می‌گردد

در ادامه جواد عباسی فر معلمی که سال‌ها مسئول آموزش و پرورش شهرستان مرزی سربیشه هم بوده نیز به ایلنا، گفت: در مناطق مرزی استان دانش آموزان معتاد و ترک تحصیلی داریم اما این مشکل تنها به آموزش و پرورش بر نمی گردد و به بسیاری عوامل ربط دارد.

وی عنوان کرد: ممکن است برخی از روستاها بر اثر مهاجرت و به دلیل خشک سالی‌های پی در پی و کمبود آب و عدم امکانات برای کشاورزی و دامپروری تعداد دانش آموزان‌شان کاهش یابد که این دانش آموزان با روستاهای نزدیک شان تجمیع می‌شوند که حالا امکان دارد ۱۰ کیلومتری از هم فاصله داشته باشند. این اتفاق ممکن است در برخی از روستاها رخ دهد. مدارس خالی در مناطق مرزی و به خصوص سربیشه زیاد داریم.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: اینکه دانش آموزان معتاد هستند آموزش و پرورش نمی‌تواند خیلی برایشان کاری انجام دهد زیرا این سیستم دانش آموز را صبح در مدرسه تحویل می گیرد و ظهر به نزد خانواده‌اش باز می گرداند. اینکه درون خانواده ها هم چه اتفاقی می افتد، مهم است. در مواردی خانواده‌ها درگیر مواد مخدر هستند و فرهنگ منطقه هم به گونه‌ای است که خیلی ها استفاه از مواد مخدر را به عنوان مسکن برای دردها بد نمی‌دانند و تجویز می کنند.

وی اضافه کرد : البته آموزش و پرورش برای دانش آموزان ترک تحصیلی بیشتر می تواند کمک کند تا دانش امزان مبتلا به اعتیاد؛ بسیاری نمی ‌توانند هر روز برای رفت و آمد فرزندشان برای تحصیل هزینه کنند و حتی اگر خانواده ها هزینه رفت آمد را تهیه کنند وسیله نقلیه و سرویسی که هر روز به صورت مرتب رفت و آمد کنند وجود ندارد.

برای مناطق محروم مرزی آموزش و پرورش باید سرویس داشته باشد

وی اضافه کرد: به نظرم در مناطق محروم و مرزی آموزش و پرورش باید خودش سرویس داشته باشد و حداقل در بخش مرزی یکی دوتا مینی بوس به عنوان سرویس دانش آموزان داشته باشد و متاسفانه این ضعف آموزش و پرورش است که دانش آموزان مشکل ایاب و ذهاب دارند. والدین اگر بدانند شرایط امنی مثل مدرسه شبانه روزی و یا سرویس که مرتب فرزندان شان را به مدرسه برده و بازگرداند دوست دارند که بچه‌های شان تحصیل کنند.

عباسی فر گفت: اینکه در مناطق مرزی سرباز معلم برای تدریس اعزام می‌کنند مخالفم. چرا که این افراد تنها ۹۰ ساعت آموزش می‌بینند؛ این عدم آموزش درست و کافی کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد. یک معلم باید ۴ سال در دانشگاه فرهنگیان دوره بگذراند. سرباز معلم‌ها را به دورترین و بدترین جا‌ها اعزام می‌کنند، زیرا بسیاری از نیرو‌های آموزش و پرورش حاضر نیستند به آنجا بروند.

دانش آموزان سوءتغذیه دارند

وی گفت: دانش آموزان مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی سوء تغذیه دارند. در طرح قدیم حداقل شیر و بیسکویتی به بچه ها می دادند که الان متاسفانه خیلی وقت است این تغذیه قطع شده و در مناطق مرزی این سوء تغذیه شدت یافته است. حتی در حاشیه شهر سربیشه سوء تغذیه شدیدتر است. دانش آموز با این شرایط چطور می توانند درس بخوانند؟در دوره خدمتم که آنجا بودم خیلی تلاش کردم به دانش آموزان تغذیه بدهند ولی متاسفانه نتوانستم کاری کنم. حتی به نماینده مجلس آن دوره مکاتبه کردم که بی نتیجه ماند.

سید علیرضا موسوی نژاد مدیرکل اداره آموزش وپرورش استان خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: براساس تحقیقاتی که انجام گرفته خراسان جنوبی از ۵ شاخصی که بررسی شد به دو شاخص رسیدیم. اول اینکه در داشتن کلاس درس و ثبت نام کتب رتبه‌های اول و دوم را داشته‌ایم بعد آنکه در بحث نیروی انسانی هم تدبیر خوبی اندیشیده شده و با راهکارهای ارائه شده می‌توانیم این کمبود را جبران کنیم.

وی گفت: در کل استان از جنبه آموزشی، نیروی انسانی و وضعیتی به گونه‌ای است که از میانگین کشوری از متوسطه استان‌های کشور پایین تر نرفته‌ایم. از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان به صورت رسمی هنوز آمار دقیقی نداریم اما تعدادی به دلایل خشکسالی های متعددی که در استان داشتیم و مهاجرت ها به خصوص جامعه عشایری مان دانش آموزان ادامه تحصیل را رها کرده‌اند اما تلاش کرد‌یم برای بازماندگان از تحصیل شرایطی را فراهم کنیم تا از تحصیل باز نمانند. اما اینکه بگوییم قطعا دانش آموز بازمانده از تحصیل نداریم حرف منطقی نیست ولی امیدواریم بتوانیم این تعداد را به حداقل برسانیم.

موسوی نژاد درباره افزایش دانش آموزان مبتلا به اعتیاد هم گفت: در مناطق مرزی به دلیل شرایط خاصی که دارد و هم مرزی با کشور قطب تولید کننده مواد مخدر دنیا ممکن است تعدادی دانش آموز مبتلا به مواد مخدر که خانواده هایشان نیز مبتلا هستند، داشته باشیم که این موضوع خیلی جای تعجب ندارد. اما آمار دقیقی از این دانش آموزان نداریم البته برای این دانش‌آموزان راهکارهایی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش پرورش و استانداری در نظر گرفته شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: دانش آموزانی که نیاز به معرفی به مراکز نگهداری و بازآموزی داشته باشند را به موسسات وابسته در این خصوص معرفی می کنیم.

 

 

 

 

 

 

برگزاری مراسم قرعه کشی مسابقات جام پرچم در سربیشه/۷

 

مراسم قرعه کشی مسابقات جام پرچم با حضور کهنسال رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سربیشه، اعضای هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان و سرپرست تیم های شرکت کننده از سه بخش مرکزی، درح و مود در دو بخش آقایان و بانوان در اداره ورزش و جوانان شهرستان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این جلسه ضمن قرائت آیین نامه برگزاری مسابقات، آیین قرعه کشی بازی ها انجام شد به صورتی که در بخش آقایان ۷ تیم حاضر در رقابت ها، به دو گروه ۳ و ۴ تایی تقسیم شده و محل بازی های دو بخش مرکزی و مود زمین چمن مصنوعی روستای مختاران و محل بازی تیم های بخش درح زمین چمن مصنوعی روستای لانو تعیین گردید.

تیم های بانوان نیز در یک گروه ۴ تیمی به صورت دوره ای در سالن ورزشی فتح المبین شهر درح به مصاف هم خواهند رفت.

در پایان تیم های برتر آقایان و بانوان به عنوان تیم شهرستان سربیشه به مسابقات استانی اعزام می شوند.

 

خانه تاریخی قاسمی در نهبندان مرمت شد/۲

بازسازی و مرمت ۴ خانه قدیمی شهر نهبندان که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده در یک سال اخیر انجام شده است و به تازگی خانه تاریخی قاسمی در این شهر  بازسازی و مرمت شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین شبانی سرپرست نمایندگی شهرستان نهبندان با بیان این مطلب گفت: قدمت خانه‌های تاریخی نهبندان به دوره صفویه تا قاجار بر می‌گردد و این اداره بازسازی چند خانه دیگر را در دست اقدام دارد. او افزود: بناهای تاریخی،نشان از فرهنگ، تمدن و هنر معماری بی نظیر شهرستان نهبندان دارند.

شبانی در خصوص بنای خانه تاریخی قاسمی اظهار کرد: این بنا با توجه به شواهد معماری از جمله گوشه سازی اتاق‌های ایوان و شباهت با بنا‌های صفویه منطقه حوض دار سیستان تاریخ معماری آن احتمالا به صفویه بر می‌گردد.

سرپرست میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نهبندان ادامه داد: ورودی خانه کاملا ساده می‌باشد و پس از ورودی، دالانی با پوشش گهواره‌ای قرار دارد و در ضلع شمال شرقی حیاط، ایوانی است که به صورت گهواره‌ای مسقف شده است و دارای طاقچه‌هایی با قوس هلالی می‌باشد.

او بیان کرد: در بالای ایوان طاقچه‌ای با قوس تزئینی به چشم می‌خورد و در ضلع جنوب شرقی ایوان، اتاقی قرار دارد که به کمک گوشه سازی به صورت عرقچین پوشش شده و در زیر سقف آن تزئیناتی قابل مشاهده است.

به گفته شبانی این خانه از جمله عناصر ارزشمند بافت تاریخی شهر نهبندان است؛ و از معدود خانه‌های برجا مانده در داخل بافت که گواه معماری ارزشمند بافت تاریخی نهبندان می‌باشد.

سرپرست میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهبندان عنوان کرد: برای بازسازی و مردمت این خانه تاریخی  یک میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

 

 

برگزاری۵ دوره آموزش پخل بافی بشرویه/۲

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بشرویه گفت: از ابتدای سال جاری ۵ دوره آموزشی پخل بافی در شهرستان بشرویه برگزار شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ،سیدامیر سلیمانی رباطی افزود: با توجه به اینکه رشته پخل بافی از رشته های مزیت دار استان در شهرستان بشرویه می باشد ،از ابتدای امسال تاکنون ۵ دوره آموزش پخل بافی با شرکت بیش از ۵۰ هنرجو در شهر بشرویه  برگزار گردید.

او گفت: پخل بافی از رشته های دارای سابقه شهرستان بشرویه محسوب می گردد که در سال ۱۳۹۷ پس از وقفه ای طولانی مجددا احیاء گردید.

مسئول نمایندگی شهرستان بشرویه افزود: در دسترس بودن مواد اولیه و مهارت بافندگان با بهره گیری از دانش معنوی پیشکسوتان، پخل بافی بشرویه را در ردیف رشته های محبوب و مزیت دار با صرفه اقتصادی مناسب قرار داده است که هم اکنون قریب به ۳۰ نفر در بصورت تمام وقت و پاره وقت  در این رشته فعالیت دارند.

 

 

 

 

دومین دوره آموزش گیوه بافی در بشرویه برگزار شد/۲

مسئول میراث فرهنگی شهرستان بشرویه گفت: دومین دوره آموزش گیوه بافی در شهر بشرویه برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی،سیدامیر سلیمانی رباطی افزود: با احیاء روند تولید گیوه بافی در بشرویه، این هنر اصیل مورد توجه علاقمندان به آموزش صنایع دستی قرار گرفت و دومین دوره آموزش گیوه بافی در شهر بشرویه برگزار شد.

او گفت:در این دو دوره آموزشی۳۰ نفر موفق به کسب مهارت در گیوه بافی شدند.

مسئول نمایندگی شهرستان بشرویه افزود: خوشبختانه تولیدات گیوه بافی شهرستان بشرویه مورد توجه مشتریان بومی و غیربومی قرار گرفته و همین عامل سبب رونق خانگی این رشته گردیده است و مواد اولیه در دسترس و تسلط هنرمندان در تولید محصولات مشتری پسند از دیگر عوامل رونق گیوه بافی به حساب می آید.

وی اذعان داشت: علاوه بر راه اندازی یک  کارگاه تولید گیوه بافی با اختصاص تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، قریب به ۱۰ نفر نیر بصورت انفرادی در این حوزه فعال هستند.

گفتنی است بر اساس آثار برجای مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو گونه پایپوش سنتی در بشرویه تولید می شده است. گونه اول تحت عنوان پوزار که ماده اصلی آن را چرم تشکیل می داده و مدلهای ساقدار، بی ساق و اصطلاحا گالش از تولیدات این مدل بوده  است؛ گونه دوم گیوه بوده که با نخ رسیده شده به عنوان روپوش کفش و کفهای قالبی فشرده از پارچه به عنوان کفی تولید می گردیده است.

شناسایی ۶ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۲

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۸ نفر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۸۶ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۶ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳ مورد از بیرجند و ۳ مورد از قاینات شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۲ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و بیمار بدحال نداریم.

 

 

 

برگزاری مسابقات بسکتبال ۳ نفره در خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقات بسکتبال ۳ نفره در خراسان جنوبی

مسابقات بسکتبال ۳ نفره در خراسان جنوبی برگزار شد .‌

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات بسکتبال ۳ نفره با حضور ۶ تیم به مدت دو شب در محل پارک توحید بیرجند برگزار شد .
در این مسابقات تیم سنگ الماس نما (۲ ) مقام اول ، تیم سنگ الماس نما ( ۱) مقام دوم و تیم نبات غزال مقام سوم را از آن خود کردند .
گفتنی است ؛ محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ، سید حسین اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش و فاطمه چهکندی نژاد رییس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره کل نیز از برگزاری این مسابقات بازدید کردند .

طرح جداسازی کتابخانه‌های کانون ضعف کارشناسی دارد/

نگاه سودآوری و بازرگانی به مقولات فرهنگی، خردمندانه نیست/

طرح جداسازی کتابخانه‌های کانون ضعف کارشناسی دارد/ نگاه سودآوری و بازرگانی به مقولات فرهنگی، خردمندانه نیست

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار پیامی از همه علاقه‌مندان به کانون و حامیان این مجموعه فرهنگی قدردانی کرد و از ادامه پیگیری‌ها جهت منتفی‌شدن این پیشنهاد خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی با انتشار پیامی خطاب به یاران، همکاران عزیز و پرتلاش، مربیان ارجمند مراکز فرهنگی هنری و کتابخانه های کانون، والدین گرانقدر و همه دوستداران این درخت پرثمر و ارزشمند، تاکید کرد: در روزهای اخیر انتشار خبری مبنی بر گردش کار یک پیشنهاد اداری باعث نگرانی علاقمندان به کانون عزیز شد. لازم است به همه علاقمندان به کانون اطمینان بدهم که طرح و پیشنهاد این موضوع، با ضعف بررسی‌های دقیق و کارشناسی همراه بوده است و در حال پیگیری جهت منتفی‌شدن این پیشنهاد هستیم.

در روزهای گذشته انتشار خبری در پایگاه خبری دفتر هیات دولت مبنی بر درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز واگذاری کتاب‌خانه‌های کانون به نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور واکنش‌های فراوان بسیاری از چهره‌های شاخص عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان کشور را برانگیخت و آنان  با بیان دیدگاه‌های خود در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی از استقلال کانون دفاع کردند.

علامتی از همه علاقه‌مندان به کانون، نویسندگان، تصویرگران، مربیان، همکاران و فعالان فرهنگی که خودجوش و دغدغه‌مند در حمایت از کانون به میدان آمدند، قدردانی کرد و گفت: قدر و عظمت علاقه‌مندان کانون را می‌دانیم و آن را پاس می‌داریم و به یاری خدا و حمایت کادر، مربیان، نخبگان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی هنری و والدین عزیز برای اعتلای کانون، به صورت شبانه‌روزی تلاش خواهیم کرد.

وی در این زمینه با  بیان این که مدیرعامل و دیگر مدیران کانون، فرزندان این مجموعه هستند و خاطرات نسل‌های مختلف در کتابخانه‌های کانون رقم خورده است تصریح کرد: آشیانه مرغک کانون، کتابخانه‌های کانون است و پرنده، هرگز از آشیانه جدا نخواهد شد.

مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به یکی از اهداف طرح واگذاری مبنی بر زیان‌ده بودن کانون، خاطرنشان کرد: بی‌تردید همه‌ی سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و متولیان فرهنگی نیز اذعان دارند که نگاه سودآور و زیان‌ده به مقوله کار تربیتی و فرهنگی اساسا دیدگاه خردمندانه‌ای نیست. سودآوری یک مرکز فرهنگی تربیتی نظیر کتابخانه، هیچ‌وقت قابل اندازه‌گیری با معیارها و زاویه دید بازرگانی نیست. برای کار فرهنگی و کتابخانه باید هزینه کرد و سوددهی آن، خودش را در ارتقای نسل آینده نشان خواهد داد.

علامتی وظیفه همه‌ی نهادهای مسئول در حمایت از کانون را یادآور شد و گفت: این نهادها باید از کانون و کتابخانه‌های این مجموعه، به عنوان مرکز خبرگی فعالیت‌های مرتبط با تربیت کودکان و نوجوانان  و بخشی اساسی از هویت و ماموریت کانون حمایت کنند.

وی با تاکید بر این که کتاب‌خانه‌های کانون تقویت خواهند شد در عین حال افزود: ما در کانون از همه ظرفیت نهادهای مسئول در این زمینه کمک خواهیم گرفت و سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری فرهنگی تربیتی برای نسل آینده انقلاب خواهد بود و به این ترتیب با همراهی و حمایت وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان خدوم و بزرگوار، امید آن می رود در دولت محبوب و مردمی سیزدهم مراکز فرهنگی هنری کانون بتواند چتر خدمات ارزشمند و بی بدیل خود را بر سراسر ایران اسلامی عزیز و  فرزندان این مرز و بوم بگستراند.

مدیرعامل کانون در پایان تاکید کرد: با لطف و عنایت الهی و همراهی علاقه‌مندان به کانون، نویسندگان، تصویرگران، مربیان، همکاران و فعالان فرهنگی و مسئولان، رشد و تعالی روز افزون کانون را پیگیری خواهیم کرد و به فردا و آینده‌سازان ایران اسلامی سلام خواهیم کرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر دارای ۱۰۳۳ مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار روستایی و شهری و پستی است که خدمات آن در بسیاری از شهرها و روستاها به کودکان و نوجوانان ایرانی ارایه می‌شود.

دامنه فعالیت‌های کانون فراتر از مراکز فرهنگی و هنری است و تولیدات کانون در حوزه‌های فیلم، کتاب، تئاتر، سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای و موسیقی از جمله شاخص‌ترین دستاوردهای داخلی و بین‌المللی این مجموعه با ۵۷ سال فعالیت به‌شمار می‌رود.

نیاز ۱۲ میلیارد تومان گود باستانی شهر بیرجند برای تکمیل شدن/۷

استاندار خراسان جنوبی با توجه به نیاز ۱۲ میلیارد تومانی گود باستانی شهر بیرجند برای تکمیل شدن، از محل متمم سفر، اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور و سفر وزیر ورزش و جوانان قول مساعد برای این پروژه داد.

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی به همراه حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (۲۳ شهریور) از پروژه در حال احداث گود باستانی شهر بیرجند بازدید کردند.

 

گود باستانی شمال شهر بیرجند که در سال ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی شده است، در زمینی با هزار مترمربع زیربنا در دست احداث است و در حال حاضر با هزینه کرد بیش از سه میلیارد تومان، حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

براساس برآوردهای صورت گرفته تکمیل و تجهیز این پروژه ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی در جریان این بازدید برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز این پروژه از محل متمم سفر، اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور و سفر وزیر ورزش و جوانان قول مساعد داد.

 

همچنین مسئولان ارشد خراسان جنوبی امروز (۲۳ شهریور) از سالن چند منظوره ورزشی مهرشهر در شهر بیرجند با هدف اطلاع از روند پیشرفت فیزیکی و نحوه ایجاد زیرساخت های این پروژه بازدید کردند.

 

عملیات اجرایی سالن ورزشی چند منظوره مهر شهر در سال ۱۳۹۰ آغاز شده و در حال حاضر حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پروژه با زیربنای بیش از ۲ هزار مترمربع در شمال شهر بیرجند در حال احداث است. کمک به افزایش سرانه ورزشی در منطقه کمتر برخوردار شمال شهر بیرجند، از مهمترین اهداف اجرای این پروژه در مهرشهر است.

 

 

 

زائر طبسی امام حسین(ع) آسمانی شد/۲-۳

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی از آسمانی شدن یکی از زائران اربعین حسینی به نام مهدی قلی زاده در سحرگاه روز(۲۳ شهریور) از شهرستان طبس در مسیر نجف به کربلا خبر داد.

نوفرستی با بیان اینکه این زائر امام حسین(ع)  بالای ۵۰ سال سن داشت و به مرگ طبیعی فوت کرده است، گفت: با توجه به گزارشات ارسالی مابقی زائران اربعین امسال استان در سلامت کامل هستند.

وی در خصوص انتقال پیکر این زائر به کشور افزود: بر اساس نظر خانواده زائر متوفی، محل دفن متوفی مشخص و پس از آن تصمیم گیری می شود.

وی با اشاره به جدایی سه نفر از زائران آقای بالای ۵۰ سال از افراد گروه در اربعین امسال، ابراز امیدواری کرد: با توجه به حضور راهنمای زائران در ورودی کربلا مراتب اعلام و افراد جدا شده از گروه‌ها به زودی بازگردانده می شوند.

وی یادآور شد: تعداد زیادی از کارگزاران استان هم در موکب ها مشغول فعالیت و خدمت رسانی در شهرهای مختلف بوده و وظیفه راهنمایی و ارشاد را به عهده دارند.

کشف ۳ تن و ۳۸۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز در طبس/۴

فرمانده انتظامی طبس از کشف ۳ تن و ۳۸۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ فاضل مریمی اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی “دیهوک” شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از کامیونت، ۳ تن و ۳۸۰ کیلوگرم تخم مرغ فاقد مجوز حمل کشف شد که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال است.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

وی گفت: شهروندان در صورت برخورد با هرگونه موارد مشکوک مراتب را بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ یا به سامانه پیامکی ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

 

 

 

خودروی حامل قهوه قاچاق به مقصد نرسید /۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو پارس مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،سرهنگ علیرضا فولادی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از خودرو ۲۵۵ کیلوگرم قهوه خارجی قاچاق کشف شد که ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی اظهار داشت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

 

۲۰ کتابخانه عمومی در خراسان جنوبی در دست ساخت است

۲۰ کتابخانه عمومی در خراسان جنوبی در دست ساخت است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: ۲۰ باب کتابخانه در سراسر استان در حال احداث است که برای تکمیل این پروژه‌ها ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود حاجی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید استاندار خراسان جنوبی از کتابخانه‌های در دست احداث حاجی‌آباد و امیرآباد شهرستان بیرجند افزود: پنج کتابخانه در مرکز استان در حال احداث است که به پیشرفت فیزیکی خوبی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه احداث کتابخانه مرکزی یک نیاز برای استان است اظهار داشت: زمین کتابخانه در دولت سیزدهم اخذ شد و در سفر دوم رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: زیربنای این کتابخانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده و فقط برای بنای آن ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اضافه کرد: کتابخانه حکیم اشراقی امیرآباد ۲۰۰ متر مربع زیربنا دارد که با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد، برای تکمیل نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار است.

حاجی گفت: مجری پروژه اکنون اداره کل نوسازی مدارس استان است که بعد از تکمیل به اداره کل کتابخانه‌های عمومی واگذار می‌شود و برای تجهیز اقدام خواهد شد.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی این پروژه سال ۹۶ آغاز شد و تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: کتابخانه کنونی امیرآباد ۲۰۰ متر مربع زیربنا دارد در حالی که جمعیت این منطقه ۱۴ هزار نفر است و جوابگوی مردم نیست.

وی درباره کتابخانه در حال احداث حاجی‌آباد بیرجند گفت: برای تکمیل این کتابخانه حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

حاجی افزود: زمین این کتابخانه به مساحت هزار و ۸۰ متر مربع توسط خیرین واگذار شده و زیربنای آن ۵۲۰ متر مربع است.

وی بیان کرد: پروژه در حال حاضر ۴۵ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا این مرحله توسط خیرین احداث شده و سال قبل نیز ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی به پروژه اختصاص یافت که برای سفت‌کاری پروژه در حال هزینه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: امیدواریم در بازدید استاندار از این پروژه، اعتبار مورد نیاز تامین شود تا به زودی شاهد افتتاح پروژه باشیم.

وی عنوان کرد: کتابخانه کنونی حاجی‌آباد استیجاری است و فضای مناسبی برای کتابخانه نیست لذا کتابخانه در حال احداث بعد از بهره‌برداری جزو کتابخانه‌های نمونه استان خواهد بود.

حاجی گفت: کتابخانه‌ها در رویکرد جدید دارای بخش کودک، سالن مطالعه، مخزن، نشریات و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی هستند که در کتابخانه‌های فعلی امیرآباد و حاجی‌آباد فضا کافی نیست.

 

 

 

هزینه کرد ۲ میلیارد تومانی برای احیای تالاب کجی نمکزار نهبندان/۲

 

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: ۲ میلیارد تومان برای احیای تالاب کجی نمکزار این شهرستان هزینه شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کوهستانی افزود: امسال از محل اعتبارات ملی، ۲ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب کجی نمکزار این شهرستان اختصاص یافته است.

او افزود: از محل این اعتبار اسکله این تالاب از دو طرف عریض، کف آن سنگ فرش و اطراف آن فنس کشی شده تا از ورود حیوانات اهلی مانند شتر و گوسفندان جلوگیری و این محوطه تنها در اختیار گردشگران قرار گیرد.

کوهستانی اظهار کرد: نصب نیروگاه خورشیدی و دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای مصارف آب شرب، ایجاد رپر برای تعیین حدود مرزی تالاب، نصب دوربین پایش لحظه‌ای و خرید پهپاد فیلمبردار با برد ۵ کیلومتر از محل این اعتبار برای تالاب کجی نمکزار نهبندان انجام شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان تصریح کرد: تالاب کجی حوزه‌های آبریز زیادی از بالادست خود دارد که از محل این اعتبار برای لایروبی رودخانه‌ها و هدایت مسیر روان آب‌ها به سمت این تالاب هزینه شده است.

گفتنی است تالاب کجی نمکزار نهبندان در فاصله ۷۰ کیلومتری از مرکز نهبندان واقع شده که همه ساله پس از آب گیری میزبان انواع پرندگان است.

 

 

 

 

 

 

 

چند روز مانده تا بازگشایی مدارس

تب گرانی لوازم التحریر، کام دانش آموزان و والدین را تلخ کرده است/۷

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، بازار خرید لوازم التحریر در خراسان جنوبی داغ شده است و گرانی این لوازم هم بر تب این بازار افزوده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، والدین و دانش آموزانی که هر سال در اواخر شهریور پا به فروشگاه‌های لوازم التحریر و ملزومات مدرسه می‌گذارند به یکباره با قیمت‌های بالا مواجه می‌شوند و چاره‌ای هم برای خرید ندارند.

افزایش قیمت دوبرابری برخی از لوازم التحریر، خانواده‌هایی که دارای چند دانش آموز هستند را بیشتر نگران کرده است.

مادر یک دانش آموز دبیرستانی که مشغول تماشای قیمت‌ها است به خبرنگار ما می‌گوید: برای خرید دفتر، خودکار و سایر لوازم مدرسه آمده ام، اما لوازم التحریر امسال خیلی گران شده و با قدرت خرید مردم سازگار نیست.

ا‌و بیان می‌کند: قیمت دفتر‌ها خیلی افزایش یافته است به طور مثال دفتری که پارسال ۲۰ هزار تومان بوده حالا به ۴۰ هزار تومان و در بعضی از فروشگاه‌ها تا ۸۰ هزار تومان هم رسیده است.

والدین دیگری نیز می‌گویند: گرانی لوازم‌التحریر برای والدینی مثل ما که چند فرزند در سنین مدرسه داریم بسیار سخت و سنگین است.

آن‌ها می‌گویند: تنها برای دو کیف بیش از یک میلیون تومان هزینه کرده ایم و هنوز لباس فرم مدرسه و لوازم التحریر را خریداری نکرده ایم.افزایش دو برابری قیمت لوازم التحریر

در بازار فروش لوازم التحریر، افزایش قیمت دفتر بیشتر از بقیه به چشم می‌خورد؛ افزایش قیمت کاغذ، قیمت دفتر‌ها را به دو برابر رسانده است.

عباس زاده یکی از فروشندگان لوازم التحریر بیرجند می‌گوید: دفتری که پارسال ۱۷ هزار تومان بوده به علت گران شدن کاغذ امسال ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

او که چندین سال سابقه فروش لوازم مدرسه دارد، بیان می‌کند: انواع لوازم التحریر با طرح‌های مختلف در بازار موجود است، ولی قیمت‌ها حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

بازار زیر ذره بین ۳۵ تیم بازرسی

طرح تشدید بازرسی و نظارت بر بازار پوشاک، کیف و کفش و لوازم‌التحریر از ۱۵ شهریور در خراسان جنوبی شروع شده است.

در این طرح ۳۵ تیم بازرسی بر تخلفات گرانفروشی و عدم درج قیمت نظارت دارند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی می‌گوید: مجازات‌هایی که تعزیرات حکومتی برای متخلفان در نظر گرفته بسیار سنگین است به طوری که جریمه عدم ارائه فاکتور برای واحد صنفی ۱۰میلیون تومان و عدم درج قیمت هم ۱۰ میلیون تومان است.

تهوری تأکید می‌کند: چنانچه ارتکاب تخلف به صورت مکرر انجام شود، واحد صنفی پلمپ می‌شود.

طرح تشدید بازرسی و نظارت بر بازار پوشاک، کیف و کفش و لوازم‌التحریر تا ۱۵ مهر در استان ادامه دارد و مردم می‌توانند تخلفات گرانفروشی و عدم درج قیمت را به سامانه ۱۲۴ سازمان صمت گزارش دهند.

 

 

 

آمادگی مواکب‌ خراسان جنوبی برای استقبال از زائران پاکستان و افغانستان/۳

آمادگی مواکب‌ خراسان جنوبی برای استقبال از زائران پاکستان و افغانستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: موکب‌های خراسان جنوبی برای خدمات‌دهی به زائران پاکستان و افغانستان که از این استان عبور می‌کنند، آمادگی کامل دارند.

علیرضا عباس‌زاده افزود: این توقفگاه‌ها به عنوان محل ارایه خدمات برای زائران در شهرهای خضری دشت بیاض، قاین، بیرجند و نهبندان پیش‌بینی شده که شرایط لازم برای پذیرایی امسال باید آماده شود و به‌رغم مشکلاتی که وجود دارد باید برای سال آینده آمادگی کامل داشته باشیم.

وی گفت: به دلیل اینکه در پایان ماه صفر هم زائران داخلی و هم زائران افغانستان و پاکستان را پذیرا هستیم باید این آمادگی را داشته باشیم و محل‌های توقف و موکب‌های پذیرایی و خدمات‌رسانی آماده باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین مواکب در مسیر سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی و خراسان رضوی است زیرا عمدتا زائران کشورهای خارجی از این مسیر تردد می‌کنند.

وی افزود: پیشنهاد این است که در قالب طرح میقات الرضا یعنی مسیری که به عنوان موقف‌های زیارت امام رضا (ع) پیش‌بینی می‌شود از ۲ محور زاهدان – بیرجند – مشهد و طبس – فردوس امکانات مورد نیاز ساماندهی شود.

عباس‌زاده یادآور شد: پایان ماه صفر برای ما در خراسان جنوبی موضوعیت دارد همچون اربعین که برای عراقی‌ها موضوعیت دارد و از جهت مسافران زیادی که سالانه برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) از این محورها عبور می‌کنند، باید مکان‌هایی برای پذیرش مسافران آماده شود.

وی گفت: از جهت ایمنی جاده‌ها نیز در کمیسیون مربوطه باید شرایطی آماده شود که کاربران جاده‌ای بهترین شرایط ایمنی را برای رانندگی داشته باشند و یکی از شرایط، استقرار همین جایگاه‌ها به عنوان محلی برای توقف و استراحت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی امروز از موکب‌های مستقر در مسیر تردد زائران افغانستانی و پاکستانی از شهرستان‌های نهبندان تا قاینات و بیرجند بازدید کرد.

خراسان جنوبی مسیر عبور زائران کشورهای همسایه شرقی به سمت عراق است و نزدیک اربعین هر سال زائران پاکستانی و افغانستانی میهمان مردم این استان مرزی هستند.

 

 

 

زنگ خطر خانه‌های نامقاوم در استان خراسان جنوبی

در حالی استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های زلزله‌‌خیز در کشور است که طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی نامقاوم در هزار و ۷۷۶ روستای استان شناسایی شد که تاکنون تنها ۴۷ هزار و ۹۲۰ واحد مقاوم‌سازی شده است.

به گزارش تسنیم، هیاهوی یک روز شلوغ به پایان رسیده و سکوت شبانگاه بر آسمان شهرها و روستاها سایه انداخته بود. آسمان صاف و شب آرام، چراغ خانه‌ای روشن و سفره شام پهن بود، اهل خانه را دورهم نشانده بود و زندگی سنگین اما آرام با سکوت شبانه روستا حاکم بود، در تک تک خانه‌های روستا عقربه‌های ساعت وقتی به ۲۱ رسید زمین لرزید، گویی در همان لحظه زمان هم لرزید سقف‌ها تکان خورد و دیوارها فروریخت به گمانم شب هم فروریخت آه و شیون به پا شد، زندگی در آن لحظه پر کشید و گرد مرگ از آسمان بارید.

آری هر از گاهی زلزله می‌آید و لرزه بر اندام شهر می‌اندازد، گاهی خاموش می‌آید،گاهی تنها زهرچشمی می‌گیرد و می‌رود، گاهی قدرتش آن قدر زیاد است که می‌تواند در یک چشم بر هم زدنی استخوان‌های شهر را در هم کوبد و از آن همه شکوه و عظمت یک شهر تنها تلی از خاک را باقی بگذارد.

آری صحبت از زلزله است که هر چند مدتی خواب را از چشم ساکنان کویر می‌گیرد، و لرزه بر اندامشان می‌اندازد.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های حادثه‌خیز کشور است که قرار گرفتن آن بر روی گسل حدود ۱۰۰ درصد آن را در خطر زلزله قرار داده به‌گونه‌ای که مردم این استان در سال بالای ۵۰۰ زمین لرزه را تجربه می‌کنند.

بیشتر این زلزله‌ها قدرت چندانی ندارند به گونه‌ای که مردم بسیاری از آن‌ها را احساس نمی‌کنند، اما بنا به گفته کارشناسان سناریوی زلزله‌های مخرب هر ۱۲ سال در استان تکرار می‌شود و خاطرات تلخی را در ذهن بسیاری از مردمان این سرزمین برجای گذاشته است.

از اولین زلزله مخرب ثبت شده در استان حدود ۵۰ سال می‌گذرد. این زلزله که در سال ۴۷ در دشت بیاض و فردوس رخ داد، بالای هفت ریشتر قدرت داشت به گونه‌ای که با زلزله‌های پیاپی در مدت دو روز، دو منطقه دشت بیاض، کاخک و فردوس ویران شد و ۱۲ هزار خانه مسکونی در هم شکست و قریب به ۷۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند.

دومین زلزله مخرب استان که در سال ۵۷ در  طبس رخ داد، ماندگارترین زلزله عصر معاصر ایران نام گرفت این زلزله با شدت ۷.۸ ریشتر سبب شد که ۷۰ درصد مردم شهر جان خود را از دست بدهند و در ثانیه‌ای شهر تاریخی طبس به تلی از خاک تبدیل شود و اثری از آن شهر زیبای تاریخی حاشیه کویری مرکزی ایران باقی نماند.

سناریو ادامه‌دار زلزله در خراسان جنوبی به همین جا ختم نشد و زلزله ۷.۳ ریشتری اردکول در سال ۷۶، زلزله پنج ریشتری زیرکوه در ۱۵ آذرماه ۹۱ و زمین‌لرزه قاین از دیگر حوادث ناگواری است که خاطراتی ناخوش را در یادها گذاشته و هنوز هم یادآور روزهای ناله و شیون است.

روز گذشته بود که زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر عشق‌آباد طبس را لرزاند هر چند به گفته مسئولان این زلزله خسارات جانی در بر نداشت، اما زنگ خطری بزرگ برای ساکنان استان خراسان جنوبی است، چرا که جود بافت‌های فرسوده شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی معضلی است که گرچه بنیاد مسکن استان به خوبی برای حل این مشکل ورود پیدا کرده، ولی استمرار این حرکت نیازمند مشارکت همه جانبه مردم است.

زلزله‌ها و خسارت‌هایش به منازل مسکونی، همسو با زلزله‌هایی که در شهرهای دیگر تکرار می‌شود را باید زنگ خطری جدی برای سازه‌های ناایمن تمام کشور دانست؛ همان‌ها که تنها خشت روی خشت گذاشته‌اند، اما نه طاقت زلزله دارند و نه دیگر حوادث طبیعی مانند سیل.

مقاوم‌سازی ۴۷ هزار و ۹۲۰ واحد مسکونی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی نامقاوم در هزار و ۷۷۶ روستای استان شناسایی شد.

قاسم تنها با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براساس وظیفه ذاتی خود با طرح‌های مختلف تاکنون ۴۷ هزار و ۹۲۰ واحد مسکونی نامقاوم را بازسازی کرده است، افزود: شاخص مقاوم‌سازی در کشور ۵۲ درصد، اما در خراسان جنوبی ۵۳.۹ درصد است که از نظر میزان مقاوم‌سازی استان ما به نسبت شاخص کشوری یک درصد جلوتر هستیم، هر چند از نظر مقاوم‌سازی همه استان به یک میزان نیست در برخی شهرستان‌ها درصد مقاوم‌سازی بالاتر و در برخی از شهرستان‌های استان درصد مقاوم‌سازی کمتر است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه از همه هم استانی‌ها درخواست داریم نسبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند، گفت: تسهیلات نوسازی برای خانه‌های روستایی با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ درصد است.

تنها از افرایش ۱۰۰ درصدی تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی نامقاوم خبر داد و افزود: در دو هفته اخیر بود که با مصوبه هیئت دولت تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی نامقاوم از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و این مصوبه از طریق بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است و منتظریم تا هر چه زودتر به بانک‌های استان هم ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته که میزان تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان بود که ۳ هزار و ۸۰۰ مورد درخواست بود و ۳ هزار و ۵۲۰ مورد را به بانک‌ها معرفی کردیم و از این تعداد دو هزار و ۷۲۰ مورد انعقاد قرار داد کردند که ۲ هزار و ۴۰۳ واحد فنداسیون اجرا و هزار و ۸۱۴ مورد هم اسکلت بنا کردند.

هر چند تاریخ استان خراسان جنوبی پر است از ناله و شیون زنان و مردانی که بر اثر خشم زمین عزیزان خود را از دست داده‌اند، اما هنوز هم بسیاری از این مردم در زیر سقف‌های لرزانی زندگی می‌کنند که هر لحظه جان خود و خانواده‌شان را تهدید می‌کند.

 

 

 

 

با حضور استاندار خراسان جنوبی؛

گلخانه‌ سبزی و صیفی در شهرستان بیرجند افتتاح شد/۲-۳

گلخانه‌ سبزی و صیفی در شهرستان بیرجند افتتاح شد

گلخانه‌ سبزی و صیفی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در دشت بجد شهرستان بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این آیین گفت: این گلخانه در زمینی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع با زیربنای ۹ هزار متر مربع برای کشت خامی، سبزی و صیفی احداث شده است.

مهدی جعفری افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث این گلخانه سرمایه‌گذاری شده و بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال مستقیم ۲۰ نفر را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: در کشاورزی پایلوت، کشاورز از اراضی کشاورزی نباید فاصله زیادی داشته باشد لذا در جوار این گلخانه واحد مسکونی نیز احداث شده است تا دسترسی کارگران به مجموعه راحت باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: حضور و سکونت کشاورز و کارگر در جوار باغ یا گلخانه سبب افزایش بهره‌وری، جلوگیری از آفات و رسیدگی بیشتر به مجموعه می‌شود.

وی بیان کرد: یک واحد استخر به مساحت هزار و ۲۵۰ متر مربع نیز در جوار گلخانه احداث شده که یک سوم آب مورد نیاز گلخانه از این طریق و آب بارندگی تامین خواهد شد.

 

 

 

 

رشد ۴۳ درصدی صدور سند مالکیت در خراسان جنوبی

رشد ۴۳ درصدی صدور سند مالکیت در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی گفت: امسال ۱۷ هزار و ۷۴۳ سند مالکیت در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش یافته است و در این زمینه رتبه نخست کشور را داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد محمدزاده عصر سه‌شنبه در نشست رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با روسا، جوانان و نخبگان واحدهای ثبتی استان خراسان جنوبی افزود: امسال ۲ هزار و ۹۱۶ سند مالکیت دولتی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین در پنج ماه نخست امسال ۵۲۹ سند موقوفه با رشد ۲۲۰ درصدی در استان صادر شد که در این زمینه رتبه چهارم کشور را داریم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: صدور هزار و ۸۰۵ سند مالکیت قانون ساماندهی با رشد ۱۰۴ درصدی و هزار و ۴۸۰ سند مالکیت زراعی با رشد ۲۳۲ درصدی از دیگر اقدامات است.

وی از آرشیو الکترونیکی ۱۰۰ درصد اوراق خبر داد و گفت: بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار برگ در فرایند آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی صادر شده است.

محمدزاده تصریح کرد: فرآیند آرشیو الکترونیکی دفاتر املاک با اسکن بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار صفحه به اتمام رسیده است.

وی مساحت اراضی زراعی استان خراسان جنوبی را ۱۹۸ هزار و ۲۴۱ هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان تاکنون ۳۹ هزار و ۲۴۱ هکتار تثبیت شده و ۳۰ هزار و ۹۰۹ هکتار در قالب ۱۳ هزار و ۳۰۰ قطعه سنددار شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی از رشد پنج درصدی استعلامات الکترونیکی نیز خبر داد و گفت: همچنین مکاتبات الکترونیکی مراجع قضایی از چهار هزار و ۵۱۹ مورد در سال قبل به چهار هزار و ۶۸۵ مورد در سال جاری رسید که چهار درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: امسال چهار هزار و ۵۲ سند مالکیت دفترچه‌ای به تک برگ تبدیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافته و خراسان جنوبی در این زمینه رتبه نخست کشور را داراست.

محمدزاده گفت: همچنین هفت هزار و ۲۳۷ سند مالکیت تک‌برگ به تک‌برگ تبدیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته و رتبه نخست کشور را داریم.

وی با بیان اینکه از ابتدا تاکنون ۱۳ هزار و ۵۱۱ پرونده تایید شده قانون تعیین تکلیف در استان صادر شده است اظهار داشت: همچنین ۱۳ هزار و ۸۹ مورد آرای قانون تعیین تکلیف صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی پرونده‌های باقیمانده قانون تعیین تکلیف را ۴۲۲ مورد اعلام کرد و گفت: نسبت پرونده‌های باقیمانده به کل پرونده‌ها ۳.۱ درصد است که در این زمینه رتبه نخست کشور را داریم.

وی بیان کرد: در پنج ماه نخست امسال ۱۸۴ شرکت و ۵۲ موسسه غیرتجاری در خراسان جنوبی ثبت شد که در زمینه شرکت‌ها رتبه سوم و در موسسه‌ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم.

محمدزاده گفت: در حال حاضر ۵۵ دفتر اسناد رسمی، ۱۲ دفتر ازدواج و ۱۹ دفتر ازدواج و طلاق در این استان وجود دارد.

وی افزود: در این مدت ۱۳۴ مورد بازرسی از دفاتر ازدواج (۱۲ درصد رشد) ۷۲ مورد از دفاتر طلاق با  ۳۵ درصد رشد، ۲۸۰ مورد بازرسی از دفاتر اسناد رسمی ۵۰ درصد رشد و ۷۲ مورد بازرسی از واحدهای ثبتی با ۴۱ درصد افزایش در استان انجام شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۴۳ نفر در این اداره کل مشغول به فعالیت هستند و ۳۸ درصد پست‌های سازمانی خالی است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰ واحد ثبتی و اداره ثبت شرکت‌ها و موسسه‌های غیرتجاری و اداره اجزای مفاد اسناد رسمی همچنین سه اداره ستادی شامل اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، اداره نقشه‌برداری و کاداستر و امور اداری و پشتیبانی در مرکز استان فعال است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز (سه‌شنبه) وارد بیرجند شد و با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کرد.

وی در نشست شورای قضایی استان حاضر شد و دیدار با خانواده شهید، بازدید از اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی، دیدار با کارکنان و بازدید از واحد ثبتی بیرجند از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بوده است.

 

 

 

 

با تقویت آبدهی قنوات؛
۷ هزار خانوار روستایی از محل طرح‌های آبخیزداری بهره‌مند شدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: هفت هزار و ۷۴۴ خانوار روستایی از محل اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و به دنبال ‌آن تقویت آبدهی قنوات، در خراسان جنوبی بهره‌مند شدند.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص اثر بخشی اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان‌داری بر قنوات روستاهای تحت تاثیر، اظهار کرد: با اجرای این طرح ها در شهرستان بیرجند در حوزه فاز یک و دو باقران (بند دره، تنگل علی مدد بیک، قیرانی، منجگان، جیم آباد) ۷۳ نفر از مزایای آن بهره مند شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه با اجرای طرح آبخیزداری در حوزه شهید پارسای روستای چرمه شهرستان سرایان قنات آبدهی مرغزار از ۰.۳ به ۱.۵ لیتر بر ثانیه افزایش و تعداد ۸۳۵ نفر از مزایای آن بهره مند شدند، افزود: قنات کرغند شهرستان قاینات خشک شده بود که با اجرای طرح آبخیزداری این قنات احیا و ۴۸۵ نفر از مزایای آن بهره مند شدند.

نصرآبادی با بین اینکه آبدهی قنات تخویج روستای فیزیک_نوزاد درمیان ۰.۵ لیتر بر ثانیه بود که با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری به ۱.۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است، گفت: از محل این طرح در این قنات هم ۲۲۰ نفر از مزایای آن بهره مند شدند.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری در حوزه شاسکوه زیرکوه سه قنات پیکستان، بهمن آباد و قنات نوده احیاء و آبدهی آن از دو لیتر بر ثانیه به ۱۰ تا ۱۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است و در مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مزایای آن بهره مند شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای طرح های آبخیزداری در روستای دهن رود_آرک و شوراب شهرستان خوسف خبر داد و گفت: با اجرای این طرح آبدهی قنوات از پنج لیتر بر ثاینه به ۲۵ لیتر بر ثانیه افزایش و بیش از هزار نفر از مزایای آن بهره مند شدند.

نصرآبادی در ادامه از اجرای طرح های آبخیزداری در روستاهای نخاب و جگرکوه شهرستان بشرویه برای بهره مندی ۳۳۰ نفر خبر داد و گفت: همچنین اجرای طرح آبخیزداری در جهرآباد فردوس سبب افزایش آبدهی قنوات دره ظهر، اصلی دره ظهر، لجنو و خرو برای بهره مندی ۲۸۱ نفر شده است.

وی در پایان در خصوص آبدهی قنوات از محل اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری، گفت: هفت هزار و ۷۴۴ خانوار روستایی از محل اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در خراسان جنوبی بهره‌مند شدند.

بازدید استاندار خراسان جنوبی از بازارچه روستای خراشاد
استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، از بازارچه عرضه محصولات تولیدی روستای خراشاد بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، برنامه های یازدهمین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی صبح امروز چهارشنبه (۲۳ شهریور)، با حضور در گلزار شهدای خراشاد بیرجند آغاز شد.

 

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی و حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در جریان حضور در روستای خراشاد از بازارچه صنایع دستی این دهکده جهانی بازدید کرد.

 

این بازارچه در قالب ۱۵ غرفه، اغلب روزهای جمعه برای عرضه صنایع دستی و محصولات کشاورزی اهالی فعال است. مسافران و گردشگران زیادی برای خرید محصولات عرضه شده در این بازارچه به خراشاد سفر می کنند.

 

بخش عمده ای از محصولات عرضه شده در این بازارچه، تولیدات کارگاه های توبافی فعال در این روستا است. مطالبه مردم روستای خراشاد، تأمین منابع مالی برای مسقف کردن این بازارچه و زمین لازم به منظور احداث جمعه بازار است.

 

همچنین قناعت در جریان حضور در خراشاد، از امکانات و پتانسیل های این روستا بازدید کرد. حضور در کارگاه های توبافی و آشنایی با نحوه فعالیت بانوان روستا در این کارگاه ها از دیگر برنامه های استاندار در این بازدید بود.

 

توسعه زیرساخت ها از جمله ایجاد پارکی مجهز به آلاچیق های مناسب برای استقرار و رفع خستگی گردشگران و مسافران از جمله نیازمندی های روستاست که در این بازدید مطرح شد و قول مساعد استاندار برای تأمین اعتبار مورد نیاز را به همراه داشت.

 

روستای خراشاد از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی و در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی های انجام گرفته، خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی) ثبت جهانی شد.

 

 

 

واگذاری بیش از هزار هکتار زمین برای طرح مسکن ملی خراسان جنوبی/۲-۳

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از سال گذشته بر اساس اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ی مسکن بیش از هزار هکتار زمین به طور رایگان واگذار کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به واگذاری‌ زمین با اهداف اقتصادی، تجاری و توسعه‌ای از طرف این اداره کل در استان گفت: در بخش اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ی مسکن هم سال گذشته ۸۳۳ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی واگذار شد.

نصرآبادی افزود: در سه ماهه ابتدای امسال نیز بیش از ۲۰۲ هکتار زمین واگذار شده، که این موضوع کمک شایانی در اجرای نهضت مسکن ملی داشته است.

وی گفت: بر اساس قانون وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به مطالعه و مکان‌یابی جهت تأمین اراضی مورد نیاز در قالب انواع طرح‌های توسعه شهری به صورت متصل (با اولویت توسعه درونی)، منفصل (ایجاد مجتمع‌های‌مسکونی، شهرک‌ها و شهر‌های جدید) و همچنین توسعه سکونتگاه‌های موجود در پهنه سرزمین با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی اقدام کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: همه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که صددرصد سرمایه و سهام آن‌ها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار  که درچهارچوب مکان‌یابی‌های موضوع این قانون قرار دارد، به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت مسکن و شهرسازی حسب درخواست وزارتخانه اقدام کند.

 

 

آغاز برنامه‌های یازدهمین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی

برنامه‌های یازدهمین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی، با حضور در گلزار شهدای خراشاد بیرجند آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،آقای قناعت با حضور در مزار شهدای روستای خراشاد و ادای احترام به مقامآغاز برنامه‌های یازدهمین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی شامخ شهیدان این روستا، برنامه‌های سفر یک روزه خود به شهرستان بیرجند را آغاز کرد.

بازدید از دهکده حوله بافی جهانی خراشاد ،سالن ورزشی مهر شهر، کتابخانه حاجی آباد، سایت صنوف آلاینده، مسیر دسترسی چهکند به بلوار پیامبر اعظم از جمله برنامه‌هایی است که برای امروز پیش بینی شده است.

همچنین استاندار در مراسم افتتاح مجتمع کشت و صنعت بجد حضور می‌یابد.

برگزاری شورای اداری شهرستان به ریاست استاندار و دیدار با خانواده شهید نیز در برنامه‌های امروز است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی نیز در این سفر استاندار را همراهی می‌کنند.

 

 

 

فردوس، سومین شهرستان تولید سرخ ایران

پیش بینی برداشت ۴۲ هزار تن انار از باغات خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگارپیش بینی برداشت ۴۲ هزار تن انار از باغات خراسان جنوبی صدا وسیما استان گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از سطح ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات استان برداشت شود که این میزان از لحاظ سطح تولید ۱۰ درصد افزایش دارد.

شایسته با اشاره به اینکه بیشترین تولید انار متعلق به شهرستان فردوس با تولید ۲۵ هزار تن از سطح هزار و ۹۴۰ هکتار است گفت: از حیث سطح زیر کشت شهرستان فردوس بیشترین تولید را دارد.

وی گفت: برداشت محصول انار از ابتدای مهر آغاز و تا اواخر ابان ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ارزش محصول انار استان ۸۴۰ میلیارد تومان است.

شایسته عمده ارقام انار خراسان جنوبی را شیشه کف، شهسوار، ملس یزدی، شیرین یزدی، خزر و واندرفول عنوان کرد.

وی  افزود: ۲۵ درصد انار خراسان جنوبی به استان‌های خراسان رضوی، یزد، کرمان، سیستان وبلوچستان ارسال می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در زمینه فرآوری وبسته بندی انار ۵ واحد در خراسان جنوبی وجود دارد که ۳ واحد فعال و ۲ واحد غیر فعال است .

شایسته افزود: ۳ واحد فعال فرآوری وبسته بندی در شهرستالن‌های فردوس و قاین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

وقتی کمبود خوابگاه و اجاره‌های بالا، نای آمدن را از دانشجویان گرفته است/۷-۴

دانشجویان در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند که کمبود خوابگاه، آن‌ها را نگران و سرگردان کرده است.

 

چند روزی تا آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از دو سال تعطیلی به علت کرونا، باقی نمانده و دغدغه خوابگاه برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد، حتی والدین آن‌ها را نگران کرده است.

رودسرابی یکی از دانشجویان سال دوم آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران بیرجند است، او که غیربومی و اهل گرگان است، می‌گوید: دانشجوی نیمسال سوم هستم که پارسال به دلیل کرونا در کلاس‌های مجازی حاضر می‌شدم، اما امسال با حضوری شدن دانشگاه ها، خوابگاه در اختیارمان نمی‌گذارند.

دانشجوی دیگری هم در گلایه از اجاره بهای بالای خوابگاه‌های استیجاری می‌گوید: هزینه خوابگاه‌های خودگردان برای هر نیمسال ۵ میلیون تومان و سوئیت‌های استیجاری هم ماهانه بین ۲ تا ۵ میلیون تومان است که توان پرداخت این اجاره‌های بالا را نداریم.

ظرفیت پذیرش تنها ۳۰۰ دانشجو در آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران بیرجند

اطمینان رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران بیرجند به خبرنگار ما می‌گوید: آموزشکده فنی و حرفه ای، دو خوابگاه دولتی به ظرفیت ۱۶۰ و ۱۴۰ نفر دارد که در مجموع ۳۰۰ دانشجو می‌پذیرد.

او افزود: برای بقیه دانشجویان هم پیگیر گرفتن خوابگاه خودگردان بودیم که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای دانشجویان خود بیشتر خوابگاه‌ها را یا خریداری کرده یا به اجاره گرفته است.اطمینان گفت: اجاره بهای خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند هم برای هر نیمسال سه میلیون تومان است که با احتساب سرپرست و نیروی خدماتی برای دانشجو نزدیک به پنج میلیون تومان هزینه دارد که بیشتر دانشجویان قادر به پرداخت این هزینه‌های سنگین نیستند.

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران بیرجند در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان در خوابگاه‌ها نیز می‌گوید: طبق گفته رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور، اولویت پذیرش در خوابگاه با دانشجویان نیمسال اول و دوم است و چنانچه خوابگاه‌های دانشگاه ظرفیت خالی داشته باشند در اختیار دانشجویان نیمسال سوم و چهارم قرار می گیرد در غیر این صورت آن‌ها به ناچار باید از خوابگاه‌های آزاد سطح شهر و یا خانه‌های استیجاری استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*