آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

کاهش ۱۰ درصدی ذخیره سد‌های خراسان جنوبی

حجم آب ذخیره شده در مخازن سد‌های خراسان جنوبی در مقایسه با به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دارد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با اشاره به وجود ۸ سد مخزنی در استان گفت: در حال حاضر از حجم ۷۵ میلیون مترمکعبی سد‌های استان تنها ۱۵.۶  میلیون مترمکعب معادل ۲۰ درصد حجم سد‌های استان آب ذخیره وجود دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد

 

سروری افزود: سد‌های کریت و دره بید طبس با حجم آب ۵ درصدی، کم آب‌ترین سد‌های استان هستند و سد نهرین هم که بخشی از آب شرب طبس را تامین می‌کند تنها ۳۰ درصد آب دارد.

وی گفت: تداوم خشکسالیها، کاهش بارندگی‌های امسال و وضعیت ذخایر سد‌های استان از یک سو و کسری مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی دشت‌های استان از سوی دیگر حاکی از آن است که باید بیش از پیش نسبت به مدیریت مصرف آب در استان در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب اهتمام داشت.

 

 

بهره برداری از دو طرح درمانی در نهبندان

اورژانس و بخش آی سی یوی بیمارستان شهید آتش دست نهبندان به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس و مدیر کل دفتر توسعه منابع فیزیکی و امورعمرانی وزارت بهداشت با زیربنای هزار و ۴۰۰ متربع و هزینه ۲۱ میلیارد تومان افتتاح شد.
با بهره برداری از این طرح‌ها ۵۵ هزار نفر از مزایای آن بهره مند می‌شوند.
همچنین عملیات اجرایی طرح‌های توسعه بیمارستان شهید آتش دست نهبندان از ۶۲ به ۹۵ تختخواب، ساخت آشیانه بالگرد اورژانس هوایی این بیمارستان و ساختمان مرکز جامع سلامت شوسف آغاز شد.
برای اجرای این طرح‌ها ۱۶ و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
همچنین نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس و مدیر کل دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت از طرح‌های در دست ساخت حوزه بهداشت و درمان شهرستان سربیشه هم بازدید کردند.
آقای نخعی گفت: در این بازدید‌ها برای احداث مرکز جامع سلامت در روستای مختاران واورژانس جاده‌ای در مسیر منتهی به مزار کاهی قول مساعد داده شد.
وی افزود: همچنین مقرر شد یک فضای درمانی حداقل ۱۵۰۰ متری به فضای درمانی مرکز خدمات جامع درمانی درح افزوده شود و ۵۰ درصد اعتبار آن را وزارت بهداشت تامین کند.

 

 

 

۱۶۸ طرح صنایع‌دستی خراسان جنوبی مشمول دریافت تسهیلات شد/

 

168 طرح صنایع‌دستی خراسان جنوبی مشمول دریافت تسهیلات شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۶۸ طرح صنایع‌دستی مشمول تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شد.

  هادی شاهوردی اظهار داشت:  در جلسه کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۸ طرح صنایع‌دستی تصویب و ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای این طرح‌ها مصوب شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود : اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نسبت به سال گذشته رشد ۳۶ درصدی داشته و در این اعتبارات تسهیلات بسیار خوبی برای طرح‌های صنایع‌دستی پیش‌بینی شده است.

شاهوردی تاکید کرد: تلاش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر این است تا زمینه جذب حداکثری این اعتبارات فراهم شود.

وی گفت:‌ با معرفی طرح‌ها به بانک‌های عامل فرآیند اعطای تسهیلات آغاز می‌شود و باید تا حصول نتیجه توسط کارشناس دستگاه اجرایی پیگیری شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: ن ماینده اداره کل در کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، به بانک‌های عامل معرفی شده تا فرآیند اعطای تسهیلات به‌طور کامل پیگیری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۹ برند صنایع دستی ثبت شده است گفت: طبق برآورد‌ها صادرات صنایع دستی در خراسان جنوبی حدود ۲۶۷ هزار دلار در سال گذشته بوده همچنین در زمینه صنایع دستی خراسان‌جنوبی ۵۱۷ مجوز صادر و ۷۰۰ نفر نیز در رشته‌های مزیت دار استان آموزش دیدند.

شاهوردی گفت: اعتبارات مصوب در بخش صنایع دستی در سال ۱۴۰۰ حدود سه میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان بود که از این میزان دو میلیارد تومان تخصیص یافت.

مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: از اعتبارات تخصیص یافته برای حوزه آموزش ۲۵۸ میلیون تومان، در راستای احداث مراکز صنایع دستی و بازارچه‌های صنایع دستی ۱.۵ میلیارد تومان و برای تجهیز مراکز و کارگاه‌های صنایع دستی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

شاهوردی با بیان اینکه که قرار است طی سه سال آینده مجوز ۱۰ مجتمع کارگاهی صنایع دستی را صادر و سه نمایشگاه ملی را نیز برپا کنیم افزود: ۳۵۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی بیمه تأمین اجتماعی و ۳۳۰۰ نفر نیز بیمه صندوق روستاییان هستند.

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی:

۲۱.۵ درصد از پرونده‌های طلاق خراسان‌جنوبی به صلح و سازش ختم شد

۲۱.۵ درصد از پرونده‌های طلاق خراسان‌جنوبی به صلح و سازش ختم شد

معاون دادگستری و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: براساس آمار موجود در سامانه تصمیم ۲۱.۵ درصد از پرونده‌های طلاق استان به صلح و سازش منجر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام یدالله وحدانی نیا در نشست خبری اظهار کرد: دشمن با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی به دنبال قبح زدایی از محرمات شرعی در روابط زن و مرد است که به نهاد خانواده آسیب می‌زند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه دوستی‌های آسیب زای دختران و پسران در سنین پایین و استفاده از مواد مخدر از جنبه‌های منفی استفاده از برنامه‌های شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای است، بیان‌کرد: ارتباط والدین و مربیان مدارس می‌تواند در کاهش این آسیب‌ها نقش آفرین باشد.

وحدانی‌نیا با تأکید بر پرهیز از اقدامات جزیره‌ای در مسائل فرهنگی گفت: البته با حرف و کارهای شعاری نمی‌توان مشکلاتی چون ازدواج جوانان را حل کرد بلکه باید در میدان عمل سنگ را از جلوی پای جوانان برداشت.

وی با اشاره به ضرورت مشاوره قبل از ازدواج بیان‌کرد: بخش مهمی از مشکلات خانوادگی به انتخاب غلط و نادرست شریک زندگی و آگاهی نداشتن از مهارت‌های زندگی به ویژه در سال‌های اول ازدواج برمی‌گردد.

۶۲۰ گزارش مردمی در بستر سجام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۷۰۰ دیده بان مردمی پیشگیری از وقوع جرم در خراسان جنوبی داریم و ۶۲۰ گزارش مردمی در بستر سامانه سجام قوه قضائیه به ما رسیده است.

وحدانی نیا ادامه‌داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ۳۲ برنامه را در راستای پیشگیری از جرایم و یا اختلافات خانوادگی را در سال جاری اجرا می‌کند که از آن جمله برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد است.

وی گفت: در حوزه فرهنگ دستگاه دریافت کننده بودجه زیاد داریم ولی کمتر دستگاه و مدیر فرهنگی پاسخگو وجود دارد و معمولاً تقصیرها را به گردن یکدیگر می‌اندازند و مسئولیت نمی‌پذیرند که یکی از دلایل به ثمر نرسیدن و نهادینه نشدن مسائل همین موضوع است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که انجام داده‌ایم برگزاری ۷۰ کارگاه مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ویژه متقاضیان طلاق برای ۷۰۲ را بوده است.

ارجاع ۸۴۷ پرونده به مرکز مشاوره

وحدانی نیا گفت: طی سال گذشته ۸۴۷ پرونده خانوادگی را طبق قانون به مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی ارجاع دادیم که منجر به صلح و سازش ۴۵ درصدی در پرونده‌های غیر طلاق (پرونده‌های مهریه، نفقه، تمکین) شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۳۲ پرونده وضعیت‌های خاص داشه‌اند که به دفتر حمایت از زنان ارجاع شده است، اظهار کرد: براساس آمار موجود در سامانه تصمیم ۲۱.۵ درصد از پرونده‌های طلاق خراسان‌جنوبی به صلح و سازش منجر شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: ازدواج نامناسب، ضعف مهارت‌های ارتباطی، مسئولیت ناپذیر بودن، رعایت نکردن حق شریک زندگی، مناسبت نبودن و مشکلات معیشتی از مهمترین علل طلاق در خراسان‌جنوبی است.

اهدای ۳۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی

اهدای ۳۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی

رئیس بسیج اصناف سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: ۳۰سری جهیزیه در راستای اجرای طرح ازدواج آسان به نوعروسان نیازمند شهرستان های سربیشه و درمیان اهدا می شود.

محمد قاسمی گفت: ۳۰ سری جهیزیه در قالب ۱۲ قلم شامل یخچال، گاز، لباس شویی، جارو برقی و ظروف آشپزخانه به نوعروسان نیازمند شهرسان های سربیشه و درمیان اهدا می شود که ارزش هر سری ۳۶۰ میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: راستای اجرای طرح ازدواج آسان تا پایان سال ۲۵۰ سری جهیزیه به نو عروسان نیازمند استان در قالب اجرای طرح ازدواج آسان اهدا می شود.

وی اضافه کرد: با هدف حمایت از کالای ایرانی و کمک به نوعروسان نیازمند تا بین کنون ۱۵۰ سری جهیزیه به همت بسیج اصناف سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بین نوعروسان جوان توزیع شده است.

راه اندازی مرکز ترک اعتیاد در بیرجند

مزارع شاهدانه در خراسان جنوبی تخریب می شود/۴

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی از راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در ساختمان استاندارد بیرجند خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان طالبی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: ساختمان مرکز ماده ۱۶ تا ۱۵ تیر امسال با هدف جمع آوری معتادین متجاهر در ساختمان استاندارد بیرجند راه اندازی می‌شود.

او گفت: تجهیز این مرکز ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است که این مرکز در طول سال به ۶۰۰ نفر خدمات ارائه می‌کند.

طالبی گفت: در صورت تأخیر و ترک فعل در تحویل این مرکز با متولیان این امر برخورد قانونی می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: در خصوص کشت شاهدانه در استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی موظف است کشت جایگزین و اطلاع رسانی‌های لازم را به کشاورزان ارائه کند که در غیر این صورت با اجازه دادگستری مزارع تخریب می‌شود.

او گفت: یکی دیگر از مصوبات این جلسه استفاده از ظرفیت ۳۸ سازمان مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر است.

حسنی مقدم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در ادامه نشست از افزایش مراکز ترک اعتیاد خبر داد و گفت: هم اکنون در استان ۸۶ مرکز فعال است که این تعداد افزایش می‌یابد.

او گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این ستاد تقویت ایستگاه‌های بازرسی علی آباد و سهل آباد با اعتبار تقریبی ۱۰ میلیارد تومان است.

 

 

بلوک ۸ آرامستان بیرجند تکمیل شد/۲

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند از تکمیل بلوک ۸ آرامستان بیرجند خبر داد.

 

کدخدا گفت: اکنون مرحله نخست بلوک ۸ با اعتبار ۴ میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

او گفت: ظرفیت بلوک ۸ آرامستان بیرجند هزار و ۷۵٠ قبر است.

کدخدا گفت: قیمت قبر در این بلوک مانند سایر بلوک‌ها است و خانواده متوفی باید مبلغ یک میلیون تومان برای قبر پرداخت کند و در صورتی که متوفی مددجوی بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی باشد خانواده وی مبلغ ۵٠٠ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: هم اکنون بلوک ۹ آرامستان در حال ساخت است و خاک برداری این بلوک انجام شده است.

 

 

 

پارک بانوان در شهرستان بشرویه راه اندازی می شود
علیزاده گفت: پارک بانوان یکی از اولویت های مهم است که اجرا خواهد شد و هم در شهر ارسک و هم در شهر بشرویه باتوجه به دغدغه هایی که در حوزه بانوان دارند این موضوع را پیگیری و اجرایی می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «حسن علیزاده» شامگاه (۴ تیر) در جلسه هم اندیشی بانوان شهرستان بشرویه اظهار داشت: نقش بی بدیل بانوان در جامعه اسلامی و کارکرد مشترک زن و مرد در این جامعه بسیار حائز اهمیت است.

فرماندار بشرویه با بیان اینکه انقلاب اسلامی با حضور زنان و نقش بی بدیل آن ها به پیروزی رسید، گفت: دشمنان این انقلاب امروز روی ظرفیت زنان و نقش آن ها در جامعه حساب باز کرده و در به کارگیری ظرفیت زنان و اغفال آنان اقدام کرده اند.

وی در خصوص بحث جمعیت و فرزندآوری عنوان کرد: در خصوص جمعیت که دغدغه دولت و مقام معظم رهبری است، در بحث تبیین فرزند آوری بانوان باید همکاری کنند.

فرماندار بشرویه با اشاره به اینکه پارک بانوان یکی از اولویت های مهم است که اجرا خواهد شد، افزود: هم در شهر ارسک و هم در شهر بشرویه باتوجه به دغدغه هایی که در حوزه بانوان دارند این موضوع را پیگیری و اجرایی می کنیم.

علیزاده بیان داشت: بحث تحکیم خانواده و آموزش را از روسای ادارات آغاز شود و اولین جلسه آموزشی برای آقایان را برگزار خواهیم کرد و بر لزوم آموزش پیش از ازدواج به دختران دبیرستانی نیز توجه داشته باشید.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی؛
ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر از زندانیان خراسان جنوبی/۴-۷

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان سال جاری برای ۴۰۰ نفر از زندانیان خراسان جنوبی اشتغال ایجاد می شود، گفت: در مراسم جشن نسیم مهر با کمک خیرین ۶ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی جهت کمک به زندانیان جرایم غیرعمد استان جمع آوری شده است.

«سید هاشم اسماعیل زاده»  اظهار داشت: فضای اجتماعی بیشتر خانواده های زندانیان را آزار می دهد.

وی به اهداف انجمن حمایت از زندانیان اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین اهداف پیگیری بحث اشتغال زندانیان و خانواده های آنان است و اگر به بحث اشتغال زندانیان پرداخته نشود حدود ۴۰ درصد احتمال بازگشت این افراد به زندان وجود دارد.

 

اسماعیل زاده با بیان اینکه شعبه انجمن حمایت از زندانیان به مناسبت هفته قوه قضائیه در سه شهرستان فعال خواهد شد، افزود: این شعبه در شهرهای درمیان، خوسف و سربیشه فعال می شوند.

 

رئیس انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس دستورات مقام معظم رهبری برای حدود ۴۰ درصد از خانواده های زندانیان باید اشتغال خانگی ایجاد کنیم.

اسماعیل زاده با بیان اینکه ۶ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی در این مراسم جمع آوری شده است، گفت: از این میزان سه میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان کمک نقدی از ابتدای سال جاری تاکنون جهت کمک به خانواده های زندانیان خراسان جنوبی جمع آوری شده است.

 

 

کارخانه گچ نهبندان به بخش خصوصی واگذار می‌شود/۲

سرمایه گذاران برای خرید کارخانه گچ شهرستان نهبندان اعلام آمادگی کرده اند و بررسی‌هایی در این خصوص انجام می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، در جلسه‌ای که در فرمانداری نهبندان برگزار شد، یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای خرید کارخانه گچ نهبندان اعلام آمادگی کرد و در این جلسه مقرر شد تا تدابیر این اقدام در جلسه‌ای تخصصی اندیشیده شود.

کشاورز یکی از اعضای هیأت مدیره این شرکت سرمایه گذار گفت: آمادگی سرمایه گذاری در محدوده‌های معدنی استان را داریم و اگر ذخیره مناسبی داشته باشیم قطعا کارخانه فرآوری نیز ایجاد خواهیم کرد.

ایروانی فرماندار نهبندان نیز گفت: انتظار می‌رود کارخانه گچ نهبندان به صورت کامل فروخته نشود چرا که به دنبال این هستیم که از طریق آن ارزش افزوده برای شهرستان ایجاد کنیم.

او گفت: باید بخشی از صنعت را در شهرستان مستقر کرد که نیاز‌های نهبندان را پاسخگو باشد.

مشارکت و یا واگذاری کامل کارخانه گچ به نفع سرمایه گذار است؛ چرا که در هر صورت عواید آن در شهر سرمایه گذاری خواهد شد و از این رو سرمایه گذار از آن بهره مند می‌شود.

اشرفی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: باید در مرحله اول این طرح به صورت مشارکتی پیش برود و در غیر این صورت نیاز به ترک تشریفات و طی مراحل اداری برای واگذاری کامل است.

او گفت: تلاش می‌کنیم از واحد‌های تولیدی حمایت کنیم و از این رو در صورتی که نیاز باشد در جلسه ستاد تسهیل استان طرح موضوع خواهیم کرد.

اشرفی گفت: تأمین نیروی انسانی این واحد باید از داخل شهرستان باشد و علاوه بر این تراکنش‌های مالی نیز باید در بانک‌های نهبندان انجام شود.

 

 

 

 

پیگیر مسائل مطرح شده در بازدید‌ها هستیم

فرماندار نهبندان گفت: بازدید مسئولین از واحد‌های صنعتی قول‌هایی را به همراه دارد که پیگیر این مسائل خواهیم بود.

پیش از ظهر امروز سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی به همراه فرماندار نهبندان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از مدیران شهرستانی و سرمایه گذاران از ۲ واحد تولیدی در شهرک صنعتی نهبندان بازدید کرد.

موسوی مدیر عامل شرکت تولید کنسانتره سنگ آهن پیراکان در این بازدید به بیان برخی مسائل و مشکلات پیش روی این واحد پرداخت و گفت: بار‌های استخراج شده از معادن آهن نهبندان به خارج از شهرستان صادر می‌شود و این در حالی است که این واحد نیاز مبرمی به سنگ آهن معادن شهرستان دارد

او گفت: برای سرمایه گذاری در افغانستان نیز هیأتی اقتصادی به این کشور اعزام کردیم، اما سرمایه گذاری در این کشور سخت است چرا که استفاده از گازوئیل در آن جا با نرخ لیتری ۲۰ هزار تومان مقدور نیست.

اشرفی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: هدف از این بازدید بررسی میدانی مسائل و مشکلات واحد‌ها است که برای رفع این مسائل در شورای معادن و یا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان حتما تصمیم گیری خواهیم کرد.

او گفت: در اردیبهشت امسال قانونی برای جهش تولید دانش بنیان تصویب و به استانداری‌ها ابلاغ شد که می‌توان از آن نیز برای واحد‌های دانش بنیان بهره برد.

ایروانی فرماندار نهبندان نیز گفت: این دیدار‌ها و بازدید‌ها با هدف شناسایی و رفع مشکلات تولید است که قطعا پیگیر مسائل از طریق مراجع مربوطه خواهیم بود.

او گفت: نگاه ما به تولید یک نگاه دانش بنیان بوده و این شرکت نیز می‌تواند از اقدامات دانش بنیانی در این زمینه استفاده کند.

 

 

 

 

برداشت بیش از هزار تن گیاه دارویی در خراسان جنوبی/۲-۳

از ابتدای سال تاکنون هزار و ۵۱۰ تن گیاه دارویی برداشت شده است .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سالبرداشت بیش از هزار تن گیاه دارویی در خراسان جنوبی تاکنون هزار و ۵۱۰ تن  زیره سبز و خاکشیر از سطح ۳ هزارو  ۱۵۰ هکتار برداشت شده است .

شایسته با اشاره به اینکه سال گذشته  هزارو  ۹۰۰ تن  زیره سبز و خاکشیر از مراتع استان برداشت شده است افزود: ارزش ریالی این گیاهان  ۴۳ میلیارد ۶۷۲ میلیون تومان بوده است.

وی گفت: گل گاو زبان، مریم گلی، چای ترش، رزماری، آویشن، بادرنجبویه، از جمله مهمترین گیاهانی است که تا پایان شهریور ماه برداشت می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۲ هزار بهره بردار گیاهان دارویی دارد.

 

 

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:

بدنبال حذف سودهای مرکب بانکی هستیم/۳

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در کارگروهی با عنوان کارگروه اقتصاد مقاومتی بنا داریم مشکلات واحدهای صنعتی را برطرف کنیم، گفت: تلاش داریم سودهای مرکب را حذف کنیم .

حجت الاسلام علی موحدی‌راد افزود: حمایت از طرح‌های اشتغالزا و رفع موانع واحدهای تولیدی،  معدنی و صنعتی  از اولویت‌های  دستگاه قضایی استان خراسان جنوبی است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: تزریق نقدینگی، تامین سوخت گازوئیل و برق از عمده مشکلاتی است که باید در جهت رفع آن گام برداشت.

موحدی راد با بیان اینکه فردی که سالم است و می‌خواهد از جای خود بلند شود باید زمینه تسهیل هم برای او فراهم شود گفت: گاهی اغلب مواردی که بررسی می‌کنیم یک پای جرائم فقر و بیکاری است. وقتی کارآفرینی کاری را ایجاد می‌کند افرادی را استخدام می‌کند به دنبال آن آسیب اجتماعی را تاحد زیادی کاهش می‌دهد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش داریم سودهای مرکب را حذف کنیم گفت: در راستای بازدیدی که امروز از تعدادی واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند داشتیم در مرز هم به زودی بازدیدی خواهیم داشت تا اگر مشکلاتی در زمینه انبارها یا پارکینگ‌ها باشد برطرف شود.

موحدی‌راد با بیان اینکه تاکید داریم همکاران در امور مالیاتی باید در جلساتی که سرمایه گذاران مشکلات مالیاتی دارند حضور داشته باشند گفت: تکریم کار آفرین و تولید کننده برما لازم است.

 

 

 

پدر شهید عزیزی آسمانی شد /۲

یار محمد عزیزی پدر شهید عزیزی به فرزند شهیدش پیوست .

یار محمد عزیزی پدر شهید عزیز عزیزی  در سن ۹۳ سالگی به دلیل کهولتپدر شهید عزیزی آسمانی شد  سن دعوت حق را لبیک گفت.
شهید عزیز عزیزی در ۱۰ فروردین سال ۱۳۴۰در شهر گزیک متولد شد و در تاریخ ۷ آذر ۵۹ در عملیات مروارید ناوچه پیکان خلیج فارس به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پیکر  پدرشهیدعزیز عزیز‌ی در  شهر   گزیک  به خاک  سپرده  شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسکان اضطراری ۲۲ زائر پاکستانی در خراسان جنوبی/۴

۲۲ مسافر پاکستانی که اتوبوس آن‌ها به دلیل نقص فنی در راه مانده بود، توسط هلال احمر استان اسکان داده شدند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکهاسکان اضطراری ۲۲ زائر پاکستانی توسط هلال احمر خراسان جنوبی جمعیت هلال احمر همواره آمادگی خدمات رسانی به آسیب دیدگان و نیازمندان را دارد، گفت : ۲۲ زائر پاکستانی در راه مانده، توسط هلال احمر اسکان داده شدند.

اکبری با اشاره به اینکه اتوبوس این مسافران در پی نقص فنی در کیلومتر ۵ قاین_بیرجند در راه مانده بود، افزود: با همکاری امدادگران جمعیت هلال احمر و عوامل انتظامی مسافران در مجتمع رفاهی شهرستان قاین اسکان داده شدند.

وی با اشاره به توزیع یک وعده غذایی بین این مسافران، گفت : یک تیم موقت و یک تیم پشتیبان از شهرستان قاین در این امر مشارکت داشته اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سی آب گزخت، مقصدی زیبا برای گردشگران/۲

روستای زیبای گزخت در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز شهرستان زیرکوه دارای مناطق گردشگری بکر و زیبایی است که دره سی آب یکی از این زیبایی هاست.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، دره سی آب یا به اصطلاح بومی‌های منطقه سیو در فاصله حدودا ۱۲ کیلومتری از شهرک جدید گزخت و در دامنه کوه‌های سربه فلک کشیده گزخت و قله زیبا و معروف میرزا عرب قرار دارد.

این دره زیبا آب و هوایی خنک و دلنشین دارد و آب روان در آن جریان دارد و به علت جوشش آب از دیواره‌های دره به دره سی آب (جوشش آب از ۳۰ نقطه) مشهور است.

این روزها با توجه به گرمای داغ تابستان این دره زیبا می تواند محل مناسبی برای استفاده گردشگران باشد تا یک روز خاطره انگیز را در یک منطقه بکر و دست نخورده تجربه کنند.

 

 

 

فوت سرنشین ۱۷ ساله در واژگونی خودرو/۴

یک دستگاه خودرو در محور طبس – ده محمد واژگون شد و سرنشین ۱۷ ساله خودرو جان باخت.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: یک دستگاه ۲۰۶ در کیلومتر ۲۰۵ محور طبس به ده محمد واژگون شد.

او گفت: در این سانحه سرنشین ۱۷ ساله خودرو فوت و راننده آن مجروح شد.

 

 

 

طرح تشدید کنترل ناوگان باربری و مسافربری در خراسان جنوبی/۴

 

رئیس پلیس راه استان گفت: طرح تشدید کنترل ناوگان باربری و مسافربری به مدت ۴۸ ساعت، با اعزام ۱۶تیم ویژه از قرارگاه پلیس راه خراسان جنوبی در محورهای مواصلاتی استان به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: در پی وقوع یک فقره تصادف منجر به فوت بر اثر برخورد ۲ خودروی باری سنگین، طرح تشدید کنترل ناوگان باربری و مسافربری در محورهای مواصلاتی استان خراسان جنوبی اجرایی شد.

وی تصریح کرد: تعداد هزار و ۸۳۶ دستگاه خودروی عبوری در محورهای مواصلاتی این استان کنترل و نسبت به هوشیاری رانندگان نیز اقدام شد و همچنین به هزار و ۱۸ راننده متخلف اعمال قانون صورت گرفت و ۹ دستگاه خودرو در این راستا توقیف شدند.

 

 

 

دستگیری ۱۰ خرده فروش مواد مخدر و معتاد در “زیرکوه”/۴

 

فرمانده انتظامی”زیرکوه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۱۰ خرده فروش مواد مخدر و معتاد را دستگیر کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”هادی سلمانی” اظهار داشت: مأموران انتظامی زیرکوه به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با توزیع کنندگان موادمخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌ خیز را در این شهرستان اجرایی کردند.

وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام تحقیقات گسترده و بررسی های میدانی نقاط جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وارد مخفیگاه متهمان شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، ۶ کیلو و ۳۰۰ گرم انواع مواد افیونی کشف و ۱۰ نفر خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر را دستگیر کردند و متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

توقیف اتوبوس حامل تریاک در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”نهبندان” در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری، ۱۰۳ کیلو و ۲۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار”ناصر فرشد” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان”نهبندان” هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از اتوبوس مسافربری، ۱۰۳ کیلو و ۲۵۰ گرم تریاک که به صورت ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

کشف خودروی سرقتی در”نهبندان”/۴

 

جانشین انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک سواری پراید سرقتی که در”بیرجند” سرقت شده بود را در این شهرستان کشف و سارق آن را دستگیر کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”رمضان مرادی” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ مبنی بر سرقت یک سواری پراید در شهرستان بیرجند شناسایی و دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران انتظامی یگان امداد نهبندان هنگام گشت زنی در سطح این شهرستان سواری پراید سرقتی را مشاهده کردند و پس از شناسایی دقیق در یک عملیات ضربتی خودرو را متوقف و راننده آن که همان سارق خودرو بوده دستگیر شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

در دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با استاندار عنوان شد

صداقت دولت، باور مردم را استوار می‌کند/ طرح‌های اجرایی دولت نیازمند پشتوانه تبلیغ قوی است/ خراسان جنوبی آماده میزبانی از رئیس جمهور/۳۸ مصوبه در خراسان جنوبی اجرایی شد/۳

آیت الله عبادی گفت:مردم ایران در شرایط سخت اقتصادی و بحران کرونا، نظام را تنها نگذاشتند امروز نیز دولت نباید مردم را تنها بگذارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با استاندار گفت: صداقت دولت، باور مردم را استوار می‌کندمردم ایران در شرایط سخت اقتصادی که ایجاد کردند و آیه‌های یأسی که می‌خوانند و بحران کرونا،  نظام را تنها نگذاشتند امروز نیز دولت نباید مردم را تنها بگذارد

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه اطلاع رسانی باید به موقع و بروز به مردم صورت گیرد گفت: باید یک برنامه تعریف شده در این جهت داشت تا مردم بین خبر رسمی که از مسئولین می‌شنوند و خبری که از رسان های بیگانه می‌شنود فرق بگذارند.

 

وی گفت: آگاهی دادن به مردم خودش کار ساز است چراکه مردم ایران و در سطح جهان، امروز متوجه شدند که مشکل کار دنیا کجاست و ملت‌های خود کشور‌های غربی حکومت خود را برنمی تابند، به صورتی که امروز بحث تجزیه آمریکا است و بسیاری از کارشناسان آمریکایی اذعان کردند که در حال فروپاشی هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین با گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت الله بهشتی و هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی گفت: آمریکا برای اینکه مانع رشد جامعه بشری شود هرجا که صدای آزادی بلند شود در حمایت از اشرار و ضد انسان‌های خوب، دست به هر جنایتی می‌زند.

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه  دور اول سفر‌ها که در شهریور سال ۱۴۰۰ رقم خورد، مصوبات خوبی برای استان به همراه داشت،گفت: در این سفر ۱۰۰ نوع مصوبه داشتیم که ۳۸ مورد آن اجرایی شده و جز چند مورد از مصوبات که در مسیر کار با موانعی مواجه گشته، مابقی تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

قناعت با عنایت به سقف زمانی تعیین شده برای اجرای مصوبات، گفت: سعی ما بر این است که همه مصوبات تا قبل از بازه زمانی سه ساله تعیین شده به اتمام برسند.

وی با اشاره به این که مبلغ اعتبار مصوبات سفر با لحاظ متمم به ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده، افزود: حدود هزار میلیارد تومان، معادل یک ششم اعتبارات تاکنون اختصاص یافته و به استان تزریق شده است.

قناعت گفت: موضوعات مصوبات متنوع است، اما به جهت ضعفی که در زیرساخت‌ها داریم، تمرکز بر روی تأمین و توسعه بخش‌های زیرساختی است.

وی با بیان این که یک سوم اعتبارات مصوبات به حوزه راه اختصاص دارد، گفت: از این محل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اجرا شده، ۱۰۰ کیلومتر باند دوم تا پایان سال جاری اجرا می‌شود و ۴۵۰ کیلومتر هم برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برنامه ریزی شده است.

به گفته استاندار ؛ با عنایت به پیشرفت‌های خوبی که در مصوبات داریم، آمادگی خود را برای میزبانی سفر دوم هم اعلام کرده ایم.

وی از پیگیری‌هایی که برای تحقق سهم بانک‌ها در پروژه راه آهن انجام گرفته خبر داد و افزود: به جهت تسریع در روند تزریق منابع و شتاب گرفتن پروژه راه آهن، روز دوشنبه-۶ تیر- با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های عضو این کنسرسیوم داریم.

استاندار با تأکید بر این که موضوع آب از چالش‌های استان است، از پیگیری‌های صورت گرفته برای انتقال آب گفت و افزود: دو موضوع انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به طور ویژه در حال پیگیری است.

 

گفت: انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است و انتقال آب از دریای عمان که تا سیستان و بلوچستان مصوبه هیئت دولت را دارد برای رسیدن به خراسان جنوبی هم نیازمند یک مصوبه ویژه است.

وی با اشاره به طرح تحول اقتصادی دولت، گفت: خراسان جنوبی، جزو معدود استان‌هایی است که در جریان اجرای این طرح و تأمین کالا‌های اساسی با مشکل خاصی مواجه نشد.

به گفته استاندار؛ موضوع معوقات کارگری در شرکت‌ها و کارخانجات هم از جمله مسائلی است که به طور ویژه دنبال شده و بر اساس پیگیری‌هایی که صورت گرفت خوشبختانه حدود ۶۰-۸۰ درصد شاهد کاهش مشکلات در این زمینه بوده ایم.

 

 

روز‌های خوش کشاورزی پس از ۳۵ سال خشکسالی در کوشه / اولین محصولات به بار نشستند/۷

کشاورزان روستای کوشه سلفی شهرستان خوسف بعد از ۳۵ سال خشکسالی با احیای چاه آب، کشاورزی را از سر گرفته اند و در حال برداشت محصولاتشان هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن ۱۴۰۰ بود که با کمک بسیج سازندگی، چاه آب کشاورزی روستا کوشه سفلی شهرستان خوسف دوباره به جریان افتاد و کشاورزان بعد از ۳۵ سال بی آبی، زمین‌های خشک و بایر را زیر کشت بردند.

آبی که آبادانی را به ارمغان آورد

بیل کشاورزی در دست دارد و از کنار مزارع خود عبور و خدا را شکر می‌کند و آوازی از سر شادی از این نعمت سر می‌دهد؛ گویا دل کشاورزان این روز‌ها خوش است و سخت مشغول کشت و کار هستند.

صفری که از کشاورزان زحمتکش این روستا است به ما می‌گوید: در حال برداشت اولین محصول گندم خود بعد از ۳۵ سال خشکسالی هستم و خدا را شاکرم که با احیای چاه آب، کشت و کار و کشاورزی دوباره در این روستا رونق گرفته است.

او می‌گوید: این روستا دارای مزارع حاصلخیز کشاورزی و باغ‌ها است که با آب چاه احیا شده این روستا سیراب می‌شوند.

به گفته صفری وجود باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در این روستا علاوه بر تولید محصولات، رنگ بیکاری را هم از چهره این روستا زدوده است.

صدای خوش برداشت از دل مزارع روستا

صدایی که این روز‌ها از دل مزارع روستا شنیده می‌شود حکایت از برداشت محصولاتی مرغوب همچون جو و گندم دارد.

آقای اکبری از کشاورزان روستای کوشه سفلی می‌گوید: رقم‌هایی که در اینجا کشت می‌شود رقم جو روشن و فجر است که بسیار محصول خوبی است.

او می‌گوید: به لطف خدا عملکرد قابل قبولی در برداشت محصولات کشاورزی داشته ایم.

به گفته این کشاورز، گندم و جو در روستا به دو صورت مکانیزه و سنتی برداشت می‌شود و یک مرکز خرید، گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.

اینجا کشت تعطیل نیست

کشاورزان روستای کوشه سفلی برداشت گندم و جو را از اوایل خرداد آغاز کرده اند.

آقای رضایی که ۳ هکتار از محصول جو و گندم خودش را برداشت کرده به ما می‌گوید: کشت در این روستا تعطیلی ندارد.

این کشاورز می‌گوید: من محصول خود را برداشت کرده و حالا مزارعم را زیر کشت پنبه برده ام و دوباره بعد از برداشت پنبه زمین‌ها را زیر کشت چغندر قند، گاورس و یونجه خواهم برد.

او در حالی که شکرگزار خداوند است می‌گوید: در این روستا فرد بیکاری وجود ندارد و همه یا در حال برداشت و یا کشت محصولاتشان هستند.

کشاورز دیگری به زمینی که پشت سرش هست اشاره می‌کند و می‌گوید: این زمین حدود ۳۵ سال خشک بوده و الان در آن درخت انجیر، انگور و عناب کاشته ام.

به بارنشستن ۲۰ تن جو و گندم در مزارع روستا

با احیای چاه آب ۱۰۰ هکتار از مزارع این روستا به کشت انواع محصولات زراعی و باغی اختصاص یافته است که پیش بینی می‌شود امسال برای اولین بار ۲۰ تُن جو و گندم از آن برداشت شود.

گندم و جو در کوشه برداشت می شود

همچنین با احیای چاه آب در این روستا ۷۰ خانوار از نعمت آبدهی بهره‌مند شده اند.

انتقال آب با لوله به مزارع راه نجات کشاورزی

هر چند با احیای چاه آب کشاورزی، رونق به روستای کوشه سفلی بازگشته است، اما این آب به روش سنتی و از طریق کانال‌های خاکی به مزارع و باغ‌ها می‌رسد که بخشی از آن تبخیر و به هدر می‌رود.

آب به صورت سنتی به مزارع می رود

هدایت آب برای جلوگیری از هدر رفت آن، مهمترین خواسته مردم این روستا است که با لوله کشی این کار انجام پذیر است.

به گفته کشاورزان، با انتقال آب از طریق لوله، آب از مخزن چاه وارد شبکه لوله می‌شود و در مسیر بعد از رسیدن به مزرعه، وارد مزارع و باغ‌ها می‌شود؛ با این کار از تبخیر و هدر رفت آن جلوگیری می‌شود.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: طرح‌های اجرایی دولت نیازمند پشتوانه تبلیغ قوی است/

امام جمعه بیرجند: طرح‌های اجرایی دولت نیازمند پشتوانه تبلیغ قوی است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تبلیغ و آگاهی دادن به مردم در اجرای طرح‌های مختلف دولت بسیار کارساز است و نیازمند پشتوانه تبلیغی قوی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سیدعیلرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اقدامات سنگینی که دولت سیزدهم داشت ایجاب می‌کرد که از جهت زمینه‌سازی مختلف چه انتصاب، برنامه‌های تبلیغاتی و زیرساخت‌های اقتصادی تکمیل شود و روی بنای اینها این اقدامات انجام شود، اما صداقت و ایمان از روی همه اینها عبور کرد، حتی خودی‌ها بیش و پیش زمینه‌های نیروی انسانی را باید فراهم می‌کردند و نکردند.

وی اظهار داشت: آیت الله رییسی با ایمان و تصمیمی که داشت با جرات طرح مردمی‌سازی و اجرای عادلانه یارانه‌ها را اجرا کرد که اهل سیاست می‌گویند مثل دولت‌های گذشته می‌توانست این طرح را اجرا نکند و یا به آخر دولت موکول کند، اما با صداقت و توکل به خدا دست به اقدامات گوناگون در زوایای مختلف زد و خودش هم در هفته حتی یک روز استراحت ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: برنامه‌های تبلیغاتی برای کارشکنی، تحریک مردم و جلوه دادن معکوس به میدان آمد و خم به ابرو نیاورد و کارش را انجام داد و ادامه می‌دهد و خود این صداقت، باور مردم را استوار می‌کند و تیر دشمنان به سنگ می‌خورد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه مسائل تبلیغاتی تریبون خاص خودش را دارد و تاثیرگذاری روی افکار عمومی منحصر به تربیون تبلیغاتی اصطلاحی نیست، اضافه کرد: آگاهی دادن به مردم خودش کارساز است و مردم ایران و مردم جهان امروز متوجه شدند که مشکل کار جهان کجاست لذا ملت‌های خود کشورهای غربی حکام خود را برنمی‌تابند و متخصصین فن در خود آمریکا و دولتمردان سیاسی این کشور هم بحث تجزیه آمریکا و فروپاشی آنرا مطرح می‌کنند.

وی گفت: شما مشاهد می‌کنید که یک سرود به عنوان “سلام فرمانده” در چه مدتی کوتاهی از شرق تا غرب و همه جهان را درنوردیده است، اینها علامت این است که ملت‌ها سوپربنزین و آماده اشتعال هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: باید تبلیغات صحیح انجام شود یعنی هم محتوا و هم انگیزه در تبلیغات منعکس شود و در این راستا به صورت جمعی باید تصمیم‌گیری شود، دولتمردانی که مطلع هستند و به صورت طبقه‌بندی، دسته‌بندی و با زمان شناسی و اولویت شناسی اطلاعاتی را به دست مردم دهند و در این راستا مساجد، سازمان تبلیغات و پایگاه‌های نماز جمعه مطلب مناسب و همسو را در یک فضای آماده منعکس کنند و این نیاز به تصمیم جمعی دارند.

وی ادامه داد: رادیو، تلویزیون، صدا و سیما یک زمان مناسبی و رسانه‌های مکتوب در یک صفحه خاصی و با یک نظمی مطالب لازم را منتشر کنند و آنچه به نفع منافع ملی است، روزنامه‌ها و رسانه‌ها انجام دهند و مسائل ملی را فدای مسائل شخصی نکنند.

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: اگر اطلاع‌رسانی لازم را در اختیار مردم قرار دهیم، مردم ما امروز بسیار شرایط خوبی دارند اما اطلاع‌رسانی کم است، یا نامنظم است و یا اولویت و تناسب ندارد و باید مردم را در این جهت کمک کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: مردم ایران به خصوص مردم خراسان جنوبی در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی و محدودیت‌های خاص کم نگذاشته‌اند، مردم را تنها نگذاریم و باید یک برنامه اطلاع‌رسانی تعریف شده باشد تا مردم بدانند به کجا مراجعه کنند و مردم به‌خصوص جوانان بین خبر رسمی که از مسوولان می‌شنوند با خبری که از بی بی سی می‌شنوند، فرق بگذارند.

وی افزود: جوان و نوجوانی که می‌بینید با چه کیفیتی در صحنه هستند را نباید تنها بگذاریم و آن را به دشمن بسپاریم، برنامه “سلام فرمانده” را دیدید در بیرجند با چه کیفیتی اجرا شد و خود خواننده این سرود فرمود که از حدود ۲۷۰ اجرای که داشتم، کیفیت خراسان جنوبی منحصربفرد است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: خواننده این سرود همچنین گفت که روز گذشته در مسجد جمکران برنامه داشتیم که به دلیل شرایط خاص مکانی حالت معنوی به ما دست داد و همان حالت معنوی در بیرجند هم به ما دست داد که از کنار این مسائل نباید ساده بگذریم.

وی با تاکید بر اینکه امروز خیلی فرصت طلایی داریم و عین حال یا دست‌ها کم‌توان و یا ناتوان هستند و یا مشکلی دیگری دارند که هنوز بعد از یک سال انتصابات انجام  نشده است، اضافه کرد: آیت الله رییسی معطل هیچکس نماند و کارش را دنبال می‌کند و خود اخلاص و شجاعتش برای کل مردم به خصوص جوانان و نوجوان خیلی جاذبه دارد، منتها این برنامه‌ها یک پشتوانه حساب شده تبلیغ به معنی صحیح می‌خواهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان کرد: دولت انقلابی و مردمی آیت الله رییسی که بر روی کار آمده، مشکلات زیادی به ارث رسیده، آنچه از دشمن و دوستان می‌رسد وآنچه از نادان‌ها می‌رسد، اینجا ایمان قوی می‌خواهد که مشکلات به ارث مانده از یک طرف، مدیریت وضع فعلی یک طرف و متناسب هر روز کارهای جدیدی در کشور، منطقه و سطح بین الملل در حال اجراست که دشمنان بیرونی به صورت فنی برای ضربه زدن کار می‌کند و نادان‌ها به آنها اضافه می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ضمن گرامیداشت شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، افزود: آنچه به عنوان حقوق بشر آمریکایی شمرده می‌شود که  برای اینکه مانع از رشد جوامع بشری شوند، از هرجا صدای آزادی بلند می‌شود یا ندای استقلال بلند می‌شود، بی‌رحمانه از تمام گزینه‌ها از بین بردن انسان‌های خوب استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: حمایت از اشرار در نسخه ننگین حقوق بشر آمریکایی وجود دارد، البته آمریکایی اسمش است بلکه اروپاییان هستند و خود مردم بومی آمریکا در دوران سلطه اروپاییان بر قاره آمریکا در امان نبودند، حدود ۷۰۰ میلیون از آنها قتل و عام شدند و ایالت متحده بر روی قبر آنها ساخته شده‌ است و جنایت آنان همچنان دارند.

امام جمعه بیرجند با اشاره به ظلم و ستم اروپایی‌ها و ظلم و ستمی که به نوع بشر دارند، اضافه کرد: اینکه با انواع و اقسام بهانه‌ها جنگ تحمیل می‌کنند، مردم را درگیر مواد مخدر، فحشا و منکرات می‌کنند که آفاتی برای بشر است و اسمش هم حقوق بشر آمریکایی است.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی در این چهل و اندی سال گذشته در کشور و جهان چه کردند و برنامه‌های آنان قبل از انقلاب هم همین بوده و بدتر از این هم بوده است، گفت: متاسفانه در طول این مدت به جای اینکه سیاست‌هایی همراه با نظام تعقیب شود و هر دولتی که بر روی کار بیایید آن را تکمیل کند، متاسفانه دولت‌های مختلف بر روی کار آمدند که حزبی و سلیقه‌ای عمل کردند و برخی هم دیگر با عنوان انقلاب‌های رنگین از این هم گذرانده‌اند و تمام بدبختی‌ها مال همین‌ها است.

 

 

 

کنترل اعتیاد مستلزم هم‌افزایی تمامی نهادها است

کنترل اعتیاد مستلزم هم‌افزایی تمامی نهادها است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: بدون تردید کنترل و کاهش معضلات سوءمصرف مواد مخدر و ریشه‌کنی اعتیاد در جامعه، مستلزم هم‌افزایی همه نهادهای حاکمیتی، تقنینی، قضایی و اجرایی است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز یکشنبه در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: کنترل، کاهش و ریشه‌کنی اعتیاد طبق فرمایش مقام معظم رهبری بیش از هرچیز، همراهی و مساعدت همه جانبه مردم را می‌طلبد.

وی بیان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، یکی از مسایل اساسی که می‌تواند خلاف این تحرک «شور و نشاط جوان‌ها» عمل کند مواد مخدر است، دشمنان تلاش می‌کنند جوانان ما را اسیر کنند، حالت تخدیرشدگی، بی‌تفاوتی و زمین‌خوردگی را به جوانان ما تحمیل کنند، اما آنکه اول از همه در مقابل این مسئله باید بایستد، در درجه اول خود جوانان هستند.

استاندار خراسان جنوبی در این پیام گفت: البته مسئولان مربوطه نیز وظیفه دارند، اما هیچ عاملی به قدر عامل درونی یعنی مردم نمی‌تواند در مقابل این انحرافات بایستد.

وی بیان کرد: بلیه شوم و خانمان سوز اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان‌ها، به عنوان ام‌الجرایم، از مهمترین آسیب‌های اجتماعی است که زمینه ساز دیگر معضلات و مشکلات بوده و بهداشت، سلامت و اخلاق جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قناعت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، اگر چه با تقدیم بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ جانباز و کشف بیشترین حجم مواد مخدر در سه سال اخیر، پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا شناخته شده و اقدامات مقابله‌ای ارزنده‌ای را در زمینه پیشگیری از آسیب‌های این معضل در دست اجرا دارد، اما به واسطه همجواری با افغانستان این اصلی‌ترین منبع کشت، تولید و توزیع مواد مخدر و نیز فعالیت‌های مجرمانه سازمان یافته در معرض بیشترین خسارت‌های انسانی و عواقب مخرب ناشی از قاچاق مواد مخدر و اعتیاد قرار دارد.

وی ادامه داد: در این میان، جوانان کشور به عنوان نیروهای مولد و پشتوانه آینده، جزو اولین قربانیان این سوداگری محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و جانبازان سرافراز جبهه مبارزه با مواد مخدر در استان، تلاش‌های ایثارگرانه همه‌ دست اندرکاران این عرصه خطیر و پیچیده را پاس داشته و با قدردانی از اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای متولی، نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی، قضایی، رسانه‌ای و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در راستای کنترل این آسیب اجتماعی در خراسان جنوبی، سلامتی و توفیق روز افزون همگان را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امید که در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) به زودی شاهد جامعه‌ای پاک و عاری از هرگونه بدی و پلیدی باشیم.

 

 

 

 

شهید یاری پس از ۱۱ سال بی هوشی آسمانی شد

تشییع پیکر مطهر مدافع وطن در بیرجند/۲-۳

تشییع پیکر مطهر مدافع وطن در بیرجند/ شهید یاری پس از ۱۱ سال آسمانی شد

 پیکر مطهر شهید «علی یاری» از جانبازان حادثه تاسوعای سال ۱۳۹۰ در سیستان و بلوچستان پس از ۱۱ سال آسمانی شد و پیکر مطهرش امروز با حضور اقشار مختلف مردم در بیرجند تشییع و به خاک سپرده شد.

گفتنی است؛ شهید «علی یاری» در یکم آذر ۶۶ پا به عرصه جهان گشود و از ۲۰ شهریور سال ۸۶ به استخدام سپاه در آمد.

همچنین این شهید وارسته ۱۴ آذر سال ۹۰ حین ماموریت دچار جراحت شده بود.

وی در اثر این جراحت به مدت ۱۱ سال در کما به سر می‌برد و سرانجام در سوم تیرماه به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید و به جمع یاران و همرزمان شهیدش پیوست.

سردار غلامعلی تناکی افزود: این حادثه روز تاسوعای سال ۹۰ اتفاق افتاد و شهید در این مدت در زندگی نباتی به سر برد.

وی اظهار داشت: زحمات خانواده شهید به خصوص مادر ایشان در طول این ۱۱ سال قابل تقدیر است و دارای اجر آخروی خواهد بود.

در ادامه این آیین حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند بر پیکر مطهر شهید علی یاری نماز را اقامه کرد.

پیکر مطهر این شهید در قطعه دوم شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.

 

 

 

هشدار دامپزشکی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو/۲-۳

هشدار دامپزشکی خراسان جنوبی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نسبت به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد و گفت: کوچکترین سهل‌انگاری در این زمینه خسارات غیر قابل برگشتی را به استان وارد خواهد کرد.

محمد اصغرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین راه ابتلا به بیماری در ایران ناشی از تماس با لاشه یا خون دام‌‎های آلوده بوده و تنها تعداد اندکی توسط گزش کنه مبتلا شده‌اند که بیشترین موارد مبتلا قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران و کشاورزان بودند.

اصغر زاده یادآور شد: کمیته مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در مرکز استان و شهرستان‌ها تشکیل شده و تمامی مستندات به صورت روزانه و هفتگی به ستاد منعکس می‌شود.

وی گفت: موضوع جدی است و به همه همکاران تاکید شده که هیچگونه کوتاهی در این زمینه پذیرفته شدنی نیست.

اصغرزاده  تصریح کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم یکی از موارد بسیار مهم در پیشگیری از این بیماری است که این مهم باید در جامعه توسط خود مردم هم فرهنگ‌سازی شود.

وی یادآور شد: تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی در استان گزارش نشده و ادامه این روند بستگی به میزان رعایت مردم دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از آغاز سم‌پاشی جایگاه و بدن دام در مناطق محروم و نقاط خطر به صورت جهادی و کاملا رایگان خبر داد و گفت: درخواست داریم که مردم در این زمینه با دامپزشکی همکاری کنند.

وی اظهار داشت: با نزدیک شدن به عید سعید قربان درخواست می‌شود نکات بهداشتی و حفاظت فردی مورد توجه قرار گیرد و مردم حتما گوشت مصرفی را از مراکز دارای مجوز دامپزشکی تهیه کنند.

اصغرزاده در ادامه تاکید کرد: با هرگونه کشتار و حمل غیر مجاز دام با جدیت برخورد خواهد شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

 

 

 

۳۸ مصوبه سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اجرا شد

۳۸ مصوبه سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۰ نوع مصوبه داشتیم که ۳۸ مورد آن اجرایی شده و جز سه یا چهار مورد از مصوبات که در مسیر کار با موانعی مواجه شده است بقیه تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز یکشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با اشاره به سقف زمانی تعیین شده برای اجرای مصوبات، اظهار داشت: سعی ما بر این است که تمام مصوبات تا قبل از بازه زمانی سه ساله تعیین شده به اتمام برسند.

وی بیان کرد: بنا به اخبار نهاد ریاست جمهوری، دور دوم سفرهای آیت الله رییسی در همین تابستان، تیر یا مردادماه آغاز می‌شود و در همین فصل تابستان، میزبان سفر دوم رییس جمهور خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: سعی ما بر این است که خراسان جنوبی، استان اول یا دومی باشد که این دور سفرها را میزبانی کند چرا که تجربه ثابت کرده هر استانی که زودتر میزبان سفرها باشد، زودتر هم از اعتبارات مصوبات برخوردار می‌شود و از طرفی تزریق سریع‌تر اعتبارات، تحقق مصوبات را سرعت می‌بخشد.

قناعت با اشاره به اینکه به اینکه دور اول سفرها که در شهریور سال ۱۴۰۰ رقم خورد، مصوبات خوبی برای استان به همراه داشت، متذکر شد: سفر مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور برای پیگیری مصوبات و بررسی میزان پیشرفت آنها هم رقم خورد، در این سفر با عنایت به اینکه نیازهای استان به طور کامل در مصوبات سفر رییس جمهور لحاظ نشده بود، پیوست یک متمم به مصوبات را پیشنهاد دادیم.

وی گفت: رقم پیشنهادی ما به معاون اول رییس جمهور بین هزار تا ۲ هزار میلیارد تومان بود که خوشبختانه توانستیم با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات ابتدای سفر اضافه شد و مبلغ اعتبار مصوبات سفر با لحاظ این متمم به هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

قناعت افزود: حدود هزار میلیارد تومان، معادل یک ششم اعتبارات تاکنون اختصاص یافته و به استان تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوعات مصوبات متنوع است اما به جهت ضعفی که در زیرساخت‌ها داریم، تمرکز بر روی تامین و توسعه بخش‌های زیرساختی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه یک سوم اعتبارات مصوبات به حوزه راه اختصاص دارد، تصریح کرد: از این محل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اجرا شده، ۱۰۰ کیلومتر باند دوم تا پایان سال جاری اجرا می‌شود و ۴۵۰ کیلومتر هم برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

قناعت اظهار داشت: با عنایت به پیشرفت‌های خوبی که در مصوبات داریم، آمادگی خود را برای میزبانی سفر دوم هم اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در بین مصوبات سفر اول ۲ تا سه مصوبه قوی و اساسی داریم، گفت: یکی از این مصوبه‌ها، راه آهن بیرجند – قاین – یونسی است که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که اعتبار راه آهن در اعتبارات مصوبات سفر دیده نشده، متذکر شد: منابع مالی راه آهن که از پروژه‌های اساسی استان است از محل اعتبارات کنسرسیوم بانکی متشکل از ۶ بانک تامین خواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری‌هایی که برای تحقق سهم بانک‌ها در این پروژه انجام گرفته است، افزود: به جهت تسریع در روند تزریق منابع و شتاب گرفتن پروژه راه آهن، روز دوشنبه (۶ تیرماه جاری) با حضور معاون اجرایی رییس جمهور، جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های عضو این کنسرسیوم داریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: راه آهن چابهار – سرخس از پروژه‌های کلیدی استان و کشور است که تحولات بزرگی را در انتقال کالا و مسافر در منطقه رقم خواهد زد.

وی با تاکید براینکه موضوع آب از چالش‌های استان است که در این راستای پیگیری‌های زیادی صورت گرفته، تصریح کرد: ۲ موضوع انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به طور ویژه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است و انتقال آب از دریای عمان که تا سیستان و بلوچستان مصوبه هیات دولت را دارد برای رسیدن به خراسان جنوبی هم نیازمند یک مصوبه ویژه است.

قناعت در ادامه با اشاره به سفرهای شهرستانی خود، اظهار داشت: از ابتدا تاکنون در قالب هفت سفر رسمی و ۹ سفر موردی به مناطق مختلف استان رفته‌ایم و با حضور در جمع مردم از نزدیک پای صحبت‌هایشان نشسته‌ایم و برای رفع مشکلات‌شان چاره‌اندیشی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: حضور سرزده در برخی مساجد هم از جمله برنامه‌هاست که به فراخور شرایط انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی به برگزاری نشست استانداران، نمایندگان ولی فقیه و برخی مدیران کل در دفتر آیت الله علم الهدی اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه مقرر شده استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، فارس و قم متولی امر ساخت صحن امام محمدباقر(ع) در حرمین امامین جوادین(ع) شوند، دبیرخانه این طرح در خراسان جنوبی مستقر می‌گردد.
قناعت به دیگر برنامه‌های دولت به ایجاد قرارگاه جمعیت و عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌های برتری است که جلسات مرتبط را به طور منظم برگزار می‌کند و مصوبات خوبی هم در این زمینه داشته است.

وی با اشاره به طرح تحول اقتصادی دولت، اظهار داشت: خراسان جنوبی، جزو معدود استان‌هایی است که در جریان اجرای این طرح و تامین کالاهای اساسی با مشکل خاصی مواجه نشد.

قناعت تصریح کرد: موضوع معوقات کارگری در شرکت‌ها و کارخانجات هم از جمله مسایلی است که به طور ویژه دنبال شده و براساس پیگیری‌هایی که صورت گرفت حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد شاهد کاهش مشکلات در این زمینه بوده‌ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*