آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/

 

بیمه رایگان بیش از ۱۲ هزار نفر در استان خراسان جنوبی

از اردیبهشت ماه تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در خراسان جنوبی بصورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

 

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: در طرح بیمه سلامت رایگان، تاکنون ده هزار نفر به صورت خودکار و حدود ۲هزار نفر از طریق پرپایی میز خدمت در محلات کم برخوردار استان شناسایی و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

او گفت: اعتبار بیمه‌ای این افراد از اردیبهشت تا پایان اسفند امسال است.

اربابی گفت: چهار شهرستان بیرجند، قاین، فردوس و طبس مشمول این طرح شدند و برپایی میز خدمت برای شناسایی افراد فاقد بیمه، در نقاط آسیب پذیر و حاشیه شهر‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: هم اکنون آمار بیمه شدگان در صندوق بیمه سلامت همگانی رایگان نزدیک به ۶۶ هزار نفر و آمار بیمه شدگان رایگان صندوق روستایی نیز حدود سیصد و ۴۷ هزار نفر در استان است.

او گفت: البته اگر فردی برای دریافت دفترچه به اداره کل بیمه سلامت مراجعه کند، بدون آزمون وسع دفترچه بیمه‌ای با اعتبار سه ماهه و رایگان به طور اتوماتیک صادر و بعد از اتمام اعتبار دفترچه اولیه، آزمون وسع انجام می‌شود و چنان چه فردی جزو دهک‌های یک تا سه باشد، متناسب با همان دهک به طور رایگان بیمه می‌شود.

اربابی گفت: طبق آخرین اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در استان ده هزار و ۲۱ نفر در سه دهک اول معرفی شدند که به صورت اتوماتیک برای آنان بیمه سلامت رایگان صادر شده و از طریق پیامک نیز به خود افراد اعلام شده است.

 

 

 

ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها برای حل مشکلات

ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها برای حل مشکلات

 استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت هم افزایی دستگاه‌های اجرایی استان در راستای حل مشکلات تاکید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت روز شنبه در کارگروه رفع موانع محیط زیستی سرمایه گذاری استان اظهار داشت: در زمینه رفع مشکلات و مسایل استان، نگاه جزیره‌ای و جزئی نگری نباید باشد.

وی با تاکید براینکه این نگاه باید در حوزه سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاران، ویژه‌تر باشد، اضافه کرد: یکپارچگی و همصدایی، لازمه توسعه است و استان باید در اجرای طرح‌های سرمایه گذاری به صدای واحد برسد.

قناعت تصریح کرد: این صدای واحد باید در راستای یک هدف واحد و آن هم پیشرفت و ترقی خراسان جنوبی باشد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه‌ها باید تغییر کنند، خاطرنشان کرد: کم لطفی برخی دستگاه‌ها برای استان گران تمام شده و به مردم لطمه زده است و این نگاه‌های اغماضی و بسته که به ضرر مردم تمام شده است.

استاندار خراسان جنوبی ترک فعل مدیران را در راستای رفع مشکلات استان، نابخشودنی دانست و گفت: حمایت از سرمایه گذاری‌ها به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، مهمترین تکلیف مدیران در راستای توسعه خراسان جنوبی است.

قناعت با اشاره به مشکلات سرمایه گذاران و توسعه منابع و ایجاد صنایع معدنی در حوزه محیط زیست، خاطرنشان کرد: مسایل محیط زیستی و سرمایه‌گذاری باید در کنار هم دیده شوند.

وی با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذار، به معنای نادیده گرفتن مسایل زیست محیطی نیست، اظهار داشت: با توجه به اقلیم منطقه، شرایط باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که ضمن حراست از محیط زیست و منابع طبیعی، موانع هم از پیش پای سرمایه گذار برداشته شود.

گفتنی است در این جلسه که با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس، فرماندار فردوس، مدیرکل دفتر امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل حفاظت محیط زیست و معاون شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شد، ۲ موضوع فرآوری مس پلوند فردوس و منطقه ذغالی نایبندان طبس بررسی شد.

 

 

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دارالقران خراسان جنوبی نیاز به اعتبار دارد

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دارالقران خراسان جنوبی نیاز به اعتبار دارد

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر سه پروژه نیمه تمام دارالقرآن در شهرستان‌های فردوس، بیرجند و خوسف برای تکمیل، نیازمند تامین اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام احمد رضایی روز شنبه در نشست دیدار مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان با استاندار خراسان جنوبی افزود: عملیات اجرایی پروژه دارالقرآن شهرستان خوسف سال ۹۰ آغاز شده که برای تکمیل نیاز به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه پروژه دارالقرآن خوسف ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار داشت: همچنین برای دارالقرآن فردوس حداقل ۲ میلیارد تومان نیاز است و در بشرویه نیازمند تامین زمین هستیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی ۶۲۹ حسینه، هزار و ۳۷۲ هیات مذهبی، ۳۸ انجمن اسلامی و ۹۶ کانون فرهنگی با حضور هزار و ۵۲ روحانی بومی فعال است.

وی افزود: در حال حاضر سازمان تبلیغات اسلامی به صورت میانگین به هر روحانی مستقر و همکار با سازمان ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کند.

حجت‌الاسلام رضایی عنوان کرد: همچنین ۳۴ موسسه قرآنی دارای مجوز، ۶۶ خانه قرآن شهری، ۱۸۴ خانه قرآن روستایی در استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در سازمان تبلیغات به دنبال شبکه‌سازی و ساماندهی تبلیغ هستیم، گفت: باید شبکه‌سازی تبلیغ در لایه‌های مختلف جامعه برای مخاطب خاص‌ و عام شکل بگیرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: امروز برای موفق شدن در عرصه تبلیغ، شبکه‌سازی بسیار مهم و ضروری است، شبکه‌سازی که تاکنون شکل گرفت کافی نیست و تا رسیدن به مطلوب فاصله داریم.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف دیگر سازمان تبلیغات اسلامی، استقرار روحانی در روستای بالای ۱۰۰ خانوار است که در این راستا تاکنون ۹۷ نفر در روستاها مستقر شده‌اند.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه برای حضور این مبلغان ۲۳۱ خانه عالم ساخته شده است عنوان کرد: بیشتر این خانه‌ها دهه ۷۰ احداث شده که برای تعمیر، نوسازی و تجهیز این خانه‌ها نیاز به مساعدت و همکاری داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی حوزه بانوان است یادآور شد: معتقدیم با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند باید اتفاق ویژه در بخش بانوان بیفتد زیرا بانوان در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور نقش موثری دارند.

وی از تشکیل نهضت پیشرفت بانوان در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تشکیل هیات اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، شناسایی و تاسیس هیات مذهبی خاص بانوان، شناسایی بانوان مداح و مرثیه‌خوان از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه بانوان است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: هیات‌های مذهبی در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی فعال بوده و در ایام کرونا ۷۷ میلیارد تومان در زمینه کمک‌های مردمی هزینه کردند.

در این نشست در خصوص تامین اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام سازمان تبلیغات اسلامی استان از جمله دارالقرآن شهرهای فردوس، بیرجند و بشرویه، جذب و تامین نیروی انسانی، تامین تجهیزات، امکانات و نوسازی خانه‌های عالم و افزایش اعتبارات فصل پنجم درخواست داده شد که استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری این مطالبات از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قول مساعد داد.

 

 

 

مسئله آب اولویت نخست خراسان جنوبی است

استاندار: مسئله آب اولویت نخست خراسان جنوبی است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: مسئله آب به عنوان یک موضوع بسیار جدی، اولویت نخست استان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار با معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و هیات همراه اظهار داشت: با توجه به اقلیم استان و این موضوع که متاسفانه، خشکسالی ۹۰ درصد استان را متاثر ساخته، مسئله آب برای ما بسیار حیاتی است.

وی بیان کرد: خشکسالی‌های چندین ساله، سبب شده که ۴۳۰ روستای استان با تانکر آبرسانی شوند.

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح آبرسانی به بیرجند و طبس، اشاره کرد و گفت که  تسریع در روند عملیات اجرایی فاضلاب شهرهای بیرجند، سربیشه، فردوس، خوسف و قاین مورد تاکید است .

قناعت با اشاره به مذاکرات استان با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع)، اظهار داشت: مقرر شده برای استفاده از ظرفیت این قرارگاه در راستای آبرسانی به روستاها، یک نقشه راه ترسیم شود.

وی با اعلام حمایت و پشتیبانی استان از طرح‌های آبرسانی، اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح‌ها، شاهد کاهش هدررفت آب از شبکه توزیع و نیز رفع مشکل کم آبی در استان و به ویژه در مناطق روستایی خواهیم بود.

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به بازدیدهای نمایندگان وزارت نیرو از طرح‌های آبرسانی استان، گفت: امیدواریم با تدبیر وزارت نیرو در تزریق اعتبارات ویژه به پروژه‌های آبرسانی استان، مجموعه اولویت‌های این حوزه در سال ۱۴۰۱ با موفقیت پیش برود.

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم حل مشکل آب استان را منوط به تدوین و ترسیم یک نقشه راه دانست و گفت: با استفاده از این نقشه راه می‌توان از همکاری و همراهی ظرفیت‌های دولتی، بخش‌های جهادی و خیرین در رفع مشکل کم آبی استان بهره برد.

حجت الاسلام مجید نصیرایی تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهایی که با قید فوریت باید در استان انجام شود، اصلاح شبکه‌های فرسوده است که حداقل ۳۰ درصد آب تولیدی استان را هدر می‌دهد.

وی همچنین بر برنامه‌ریزی در زمینه استفاده مطلوب از آب‌های غیرمتعارف استان نیز تاکید کرد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با تاکید بر نگاه ویژه وزارتخانه بر مدیریت منابع موجود، گفت: با برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته تابستان را بدون مشکل قطعی آب پشت سر خواهیم گذاشت.

هاشم امینی با بیان اینکه خراسان جنوبی، استانی کم آب و دارای تنش آبی است، اظهار داشت: با عنایت به اینکه پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب در این استان فعال است لذا با این نگاه که روند اجرای طرح‌ها شتاب بگیرد و کار تعطیل نشود، اعتبارات ویژه‌ای به این پروژه‌ها تزریق خواهد شد.

وی با قول مساعد تزریق اعتبار به طرح آبرسانی به بیرجند از مختاران، متذکر شد: سعی بر این است که این پروژه تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال ۱۴۰۲ و قبل از شروع پیک مصرف سال آینده به بهره‌برداری برسد.

امینی عنوان کرد: برای اجرای طرح آبرسانی به طبس هم از سه محل برنامه‌ریزی شده و طی همین هفته در نشستی با حضور فرماندار و شورای شهر برای رفع مشکل روستاهای عرب آباد، دهنو و هم برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی هدررفت آب را از مشکلات جدی استان عنوان کرد و گفت: برای هدررفت آب و استفاده از پساب فاضلاب با استفاده از ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی هم برنامه‌هایی داریم که به زودی طی بخشنامه وزارت نیرو، عملیاتی خواهد شد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: انتظار ما این است که با توجه به محدودیت‌های موجود، استان از محل اعتبارات تملک دارایی به موضوع هدررفت آب و اصلاح شبکه کمک کند.

امینی با اشاره به دغدغه استان در زمینه آبرسانی سیار، اظهار داشت: چهار دستگاه تانکر آبرسان به عنوان سهمیه خراسان جنوبی لحاظ شده است.

 

 

معاون صدای خراسان جنوبی خبر داد؛
رادیو خاوران در جمع ۴ رادیوی پرمخاطب استانی
کامیابی با بیان اینکه رادیو خاوران جز چهار رادیوی پرمخاطب در بین تمام شبکه های ملی و استانی است، گفت: رادیو خاوران در اکثر جشنواره ها حرفی برای گفتن دارد و توانست در ارزیابی ۱۴۰۰ توانست عنوان پرامتیازترین شبکه رادیویی استانی را کسب کند.

«علی کامیابی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: رادیو خراسان جنوبی هر سال حدود سه هزار و ۷۰۰ ساعت برنامه تولید می کند و بیش از ۲۰۰ عنوان برنامه دارد.

معاون صدای خراسان جنوبی با بیان اینکه رادیو خراسان جنوبی معمولاً هر فصل در بین پنج رادیوی برتر کشور قرار می گیرد، افزود: در فصل تابستان سال ۱۴۰۰ این شبکه رادیویی در بین ۳۳ شبکه استانی کشور با اختلاف بالا، رتبه اول را به دست آورد.

وی در ادامه بیان کرد: رادیو خاوران در ارزیابی کل سال ۱۴۰۰ توانست عنوان پرامتیازترین شبکه رادیویی استانی را از آن خود کند.

کامیابی با اشاره به اینکه رادیو خراسان جنوبی یکی از شبکه هایی است که در اکثر جشنواره های ملی حرفی برای گفتن دارد، ادامه داد: به طور میانگین می توان گفت که از هر هشت افتخار جشنواره ای رادیویی استان ها یکی به خراسان جنوبی تعلق دارد.

معاون صدای خراسان جنوبی افزود: به عنوان مثال در جشنواره رادیو تئاتر «سردار آسمانی» شبکه صدای خاوران با رادیو تئاتری به اسم «ساندی» توانست ۵ لوح تقدیر و ۴ تندیس دریافت و با اقتدار بهترین کار را عرضه کند.

وی به جشنواره مستند «پژواک» اشاره کرد و گفت: در این جشنواره که در خرداد امسال برگزار شد تمام شبکه های ملی و استانی رقابت جدی داشتند؛ رادیو خاوران تنها شبکه ای بود که چهار عنوان برنامه از آن به مرحله پایانی داوری راه پیدا کرد.

کامیابی با بیان اینکه که رادیو خاوران جز چهار رادیوی پرمخاطب در بین تمام شبکه های ملی و استانی است، ادامه داد: رادیو خراسان جنوبی در سال های اخیر با وجود گسترش فضای مجازی و پیام رسان های متعدد نه تنها افت مخاطب نداشته بلکه با رشد چشمگیر مواجه شده است.

معاون صدای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دنیای امروز پیچیده تر و پرتحرک تر از آن است که بتوان آینده را به خوبی پیش بینی کرد، گفت: درست است که رسانه های مبتنی بر فضای مجازی رشد فراوان کرده اند اما هر رسانه ای از جمله رادیو جای خود را دارد.

وی بیان کرد: کلام و صوت همچنان اصالت خیال انگیز و قدرت نفوذ مخصوص خودش را دارد و می توان با برنامه ریزی و توجه بیشتر به محتوا؛ مخاطبان رادیو را باز هم افزایش داد همان گونه که در چند سال گذشته در رادیو خراسان جنوبی این اتفاق افتاده است.

 

 

 

 

 

یادداشت امروز/ بر روزگار آب باید گریست!

امروز خراسان جنوبی – محمدی
سخن که به “آب” می رسد، چشم می خواهد به باران بنشیند در فصل بخل آسمان و خشکسالی زمین. حق هم دارد، مگر می شود مرگ درختان را دید و نگریست؟ مگر می شود عطش حیوانات را دید و از دیده اشک نبارید؟ کاش دیده ها را آنقدر اشک بود که جبران می کرد نیامدن باران را اما…یادش بخیر روزگاری که می گفتند: آب زندگی است. زندگی بود آب. این را سال های پیش که در روستا، دخترکان یا زنان خانه کوزه بر دوش آب را از سرچشمه می آوردند و یا در شهر از میراب ها می گرفتند، بیشتر قابل فهم بود تا امروز که لوله ها آب را تا گوشه، گوشه خانه ها کشانده اند. دیروز، رفتن به چشمه و انتظار میراب، خود لذتی مضاعف داشت، چشمه ها، چشم ها را می نواخت و کاسه های آب، لذت زندگی کردن را معنا می کرد، اما امروز از آن همه زیبایی، آن همه تلاش، کسی خبری دارد؟ وقتی برای برداشتن آب دیگر نیاز به باز کردن شیر آب هم نیست؟ پیشترها، آب حرمت داشت، مثل نان. بزرگان هم حرمت داری آب را چنان رعایت می کردند که قطره ای از این نعمت تجدیدناشدنی خدا را دور نمی ریختند چنانکه امام خمینی(ره) با برگ کاغذی روی لیوانی که نیم آن خورده شده بود را می پوشاند تا دگرباره به مصرف برساند. دیگر بزرگان دینی و ملی هم چنین رویه ای داشتند اما آیا امروز هم این گونه است؟ با کمال تأسف حتی مسئولانی که باید در پیمودن «خط امام» استوارتر از همه باشند هم کوتاهی می کنند والا اگر ماجرا این نبود، شاهد هدررفت و اسراف فاجعه بار آب نبودیم. اگر همت مسئولان با همراهی مردم همراه می شد و همه در عمل خط امامی و پیرو رهبری می شدیم روزگار دشت های ما چنین تلخ نبود و بسیاری با حفر چاه های غیرمجاز، تیغ در جان زمین فرو نمی کردند تا فغان اهل نظر و دوست داران آب و زمین، از «مرگ دشت ها» به آسمان برسد و چشمانشان بر این همه مظلومیت طبیعت و غفلت آدم ها به باران بنشیند. اگر قدردان نعمت آب بودیم برای کشاورزی مان چاره ای می اندیشیدیم تا پرشتاب تر از این از مرحله «سنتی» با روش غرقابی، به صنعتی با روش قطره ای عبور کنیم. اگر به دنبال افزون شدن نعمت بر پایه «شکر نعمت، نعمتت افزون کند» بودیم، برای شستن خودرویمان، خیابان را به سیلاب تبدیل نمی کردیم. برای شستن یک تکه لباس، تشت، تشت آب هدر نمی دادیم و خیلی مسائل دیگر که مصرف، ببخشید، هدررفت آب را روزافزون می کند و ما هنوز به فکر اصلاح الگوی مصرف نیفتاده ایم. حال آن که اگر «آب» دست داریم باید زمین بگذاریم و «الگوی مصرف آب» را اصلاح کنیم آن وقت «آب» بنوشیم والا اگر به جایی برنخورد… می گویم این روش مصرف آب، عین کفران نعمت است که اگر با «توبه برنامه ریزی» و «توبه اصلاح در مصرف» همراه نشود، نعمت خدادادی را از کف ما بیرون خواهد کرد و این سنت خداوند است که «شاکران را نعمت افزاید و کافران را عذابی سخت کند» پس اگر نگاه دینی داریم به حرمت قرآن باید در نوع و میزان مصرف آب تجدیدنظر کنیم و اگر مذهبی هم نیستیم، عقل زندگی حکم می کند درست مصرف کردن را به عنوان فرهنگ مورد پذیرش خردمندان بپذیریم و بدان عمل کنیم. امروز اگر چه برای این حرف ها “دیر” است اما باز گفتنش بهتر از این است که فردا به حسرت، دست بر پشتِ دست بکوبیم که کاش می گفتیم و کاش مصرف آب را مدیریت می کردیم…

 

 

 

یادداشت امروز/ثروت حقیقی و سرابی که ما را گرفتار می کند

امروز خراسان جنوبی – محمدی
گز نکرده پاره می کنیم بعضی از ماها. همین که ببینیم یک نفر مثلا خودروی خوبی سوار است، به حرف می آییم که حتما چه و چه و چه شده است که این توانسته پشت فرمان چنین ماشینی بنشیند. واقعیت این است که حسادت از حرف هامان می تراود. نگاه مان از مهر تهی و از بخل پر می شود حال آنکه از واقعیت ها بی خبریم. از داد و ستدی که انجام شده بی اطلاعیم و با همه ناآگاهی، حرف می زنیم حال آنکه شاید قصه چیز دیگری باشد. من این پست را که در فضای مجازی منتشر شده بود سرشار از حقیقت یافتم که؛ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻧﮑﻦ برای ﻧﻌﻤﺘﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍوند ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻩ است؛ زﯾﺮﺍ ﺗﻮ نمی‌دانی ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ… بله این عالم عرصه تعامل است. هر چیزی حساب و کتابی دارد که دقیق در جای خود انجام می شود. در جهانی که برگی بی اذن از درخت نمی افتد مگر می شود دادن نعمت و گرفتن آن بی تدبیر و حکمت باشد؟ نه، نمی شود. این را اگر کسی بفهمد دیگر با سنگ ترازوی دیگران داشته های خود را و نداشته هایش را وزن نخواهد کرد و همین طور که در تبلیغی تلویزیونی می دیدیم، باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران، نخواهد سنجید. این ظاهربینی و ظاهر سنجی به نتیجه منطقی نخواهد رسید که منطق راه خود و رسم خود را دارد. از بیراهه کسی به مقصد نمی رسد. این پست در ادامه می نویسد؛ غمگین نباش ﻭﻗﺘﯽ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ حکیم ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﮔﺮﻓﺖ… ﺯﯾﺮﺍ ﺗﻮ ﻧﻤﯽ‌ﺩﺍﻧﯽ حضرت رحیم ﭼﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﻋﻮﺽِ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ، پس سعی کن ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺷﺎﮐﺮ باشی. این شکر است که قاعده ها را سامان می دهد و نعمت افزا می شود. کسی که این را بفهمد و به شکر مدام دست و دل و زبان داشته باشد، کار خود را به خدای خویش خواهد سپرد و در آرامش توکل، عمل خواهد کرد و به موفقیت خواهد رسید. ببینید اهل معرفت را که در کوه آتش هم وجودشان نماد گلستان است. پر از آرامش. پر از زیبایی. پر از لحظات ناب که در هیچ ترازویی نمی توان وزنه ای همسنگ آن گذاشت.
ثروت هم این است نه آنچه در حساب های بانکی می خوابد و خواب آدمی را آشفته می کند. نه دارایی هایی که انسان را تصاحب می کند. ثروت واقعی را باید فهمید و باز چنانکه در این پست می خوانیم؛ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﺯﯼ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺛﺮﻭﺗﺖ ﮔﺮﻓﺘﻰ پول‌هایت ﺭﺍ ﻧﺸﻤﺎﺭ بلکه حواست باشد وقتی ﻗﻄﺮﻩ ﺍﺷﻜﻰ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﮔﻮﻧﻪ‌ﺍﺕ می ریزد، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺩﺳﺘﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺁن رﺍ ﭘﺎﮎ می کنند چه تعداداند. این ها ﺛﺮﻭﺕ واقعی آدمند نه آنچه پایدار نمی ماند و گاه هوس فزون خواهی آن فرد را به سر دار هم می کشاند. کم نخوانده ایم از خبر مرگ و بر دار شدن افرادی که ثروت را انباشت پول از هر راهی می دانستند اما در همان راه به چاله افتادند و هستی خود را باختند. ثروت های حقیقی را بشناسیم تا شکار سراب ثروت دروغین نشویم.

 

یادداشت امروز/هدف را گم کرده ایم انگار!

امروز خراسان جنوبی – محمدی
با پدیده جا به جایی ارزش ها مواجهیم. بدون این که توجه ما بر انگیخته شود، ارزش هایمان در گذر زمان تغییر کرده است. چون این تغییر نرم اتفاق افتاده است و گام به گام، حساس هم نشده ایم والا باید واکنشی می داشتیم در اندازه این تغییر. اجازه بدهید با مثال بحث را ادامه دهیم تا بهتر متوجه این تحول شویم، مثلا؛ اول انقلاب، سرمایه داری یک ضد ارزش تلقی می شد و تظاهر به برخورداری هم طرف را در جایگاه سیبل برخورد توده ها قرار می داد و کار تا جایی پیش رفته بود که سرمایه دار هم با پیکان آمد و شد می کرد و جرات نمی کرد بنز خود را از پارکینگ به خیابان بکشاند چون نگاه مردم را می دانست واز آن حذر می کرد اما امروز نگاه کنید خیابان ها را! پر است از خودرو های گران قیمت و بدتر از این مسابقه تجمل میان مردم. در این نگاه هرکس خودروی گران قیمت تری داشته باشد دستش بالاتر است! هرکه مالش بیش، احترامش بیشتر! بر عکس قضیه هم صادق است؛ هر که احترامش بیش، در می یابی که مالش هم بیش است! اندک تاملی به ما می فهماند که ملاک هایمان با اول انقلاب عوض شده است. آن زمان، ما به “انسانیت” افراد احترام می گذاشتیم نه به دارایی آنان. اثرگذاری اجتماعی افراد در طریق خدمت به مردم مهم بود نه اینکه انباشت ثروت اهمیتی داشته باشد. اصلا بد می دانستیم و از نگاه دینی و انقلابی هم توجه می کردیم که تکاثر و کنز و ثروت اندوزی، ضد ارزش شمرده می شد اما امروز…. جرات نمی کنم بگویم برای بسیاری از ما یک جا به جایی دیگر و حتی یک انقلاب دیگر اتفاق افتاده است که ما را برگردانده است به چهل سال پیش.ما با به هم ریختگی هدف ها گرفتار شده ایم که به جا به جایی ملاک ها هم رسیده ایم. استاد عالی قدر، مرحوم آیت ا… صفائی حائری در صفحه ۲۸ کتاب روزگار ستمگر می فرماید: ” چرا ملاک‌ها جا به جا مى‌شوند؟چرا ملاک‌ها در هم ریخته شده است‌؟ چرا خوب‌ها با بدها جایشان عوض شده است‌؟ چرا به فلانى که تا دیروز خوب بوده امروز مى‌گوییم بد؟ چرا به فلانى که تا دیروز بد بوده امروز مى‌گوییم خوب‌؟ تحوّل آدم‌ها، به هم ریخته شدن ملاک‌هاى خوبى و بدى به خاطر تحوّل در اهداف است. مادامى که اهداف را رها نکرده‌اید و پشت سر نینداخته‌اید مسأله‌اى نیست ولى وقتى که اهداف پشت سر انداخته شد خواه ناخواه موازین از دست مى‌رود. لازمه تحوّل در ملاک‌ها این است که تحولى در اهداف رخ داده باشد. اگر جامعه‌اى اهدافش را پشت سر بگذارد و از خواسته‌هاى دیروزش چشم بپوشد، خواه و ناخواه چیزهایى که دیروز خوب بوده امروز بد خواهد شد. ” فکر می کنم باید دوباره با اصلاح نگاه و اصلاح هدف و تغییر ملاک ها ، خود را به سر خط انسانیت برسانیم. باید دوباره برای ما انسان و میزان تاثیر او در پیشرفت دیگران ارزش پیدا کند تا از ارزش بدلی ها کاسته شود. باید هدف های خود را به روز رسانی کنیم تا در روزمرگی به مرگ ارزش ها مبتلا نشویم….

 

 

 

یادداشت امروز/آدم بی برنامه، بازیگر طرح دیگران می شود

امروز خراسان جنوبی –  محمدی
باید برنامه داشته باشیم. این برنامه را هم باید با آموزه های ولی خدا هماهنگ کنیم. باید برای امروز و فردا و فرداهای خود طرح داشته باشیم. طرحی که ما را به چشم انداز هماهنگی با ولی خدا برساند. اگر ما هوشیار نباشیم و طراحی نکنیم برای خود، یک دفعه چشم باز می کنیم و می بینیم که ناخواسته و ندانسته در طرحی بازی می کنیم که برای ما نوشته اند.
استاد والامقام، حضرت آیت ا… صفائی حائری(ره) در بحث حق ولی خدا می فرمودند: “اگر این خلوت را ما در خودمان ایجاد نکرده باشیم و در دیدگاهمان جایی را برای «ولیّ» در نظر نگرفتیم، آن هایی که برای همه جای خلوت و شلوغ دنیا برنامه ریخته اند، خب ما را هم در بر خواهند گرفت و اینجاست که تو با اینکه زبانت به تعبیر… فرزدق، در حالیکه دلت از عشق حسین(علیه السلام) پر است، شمشیرت رگ های حیات حسین(علیه السلام) را می برد.
در حالیکه از حجّت می گویی، از مهدی(علیه السلام) می گویی، از او فاصله می گیری. طبیعی است. وقتی که تو برنامه ای نگذاشته باشی، خواه و ناخواه در برنامه دیگرانی که برای همه زاویه های زندگی تو حساب باز کرده اند، روی همه امکانات موجود تو، روی همه سرمایه های تحت الأرضی و فوق الأرضی تو حساب باز کرده اند، … تو توی طرح آن ها قرار خواهی گرفت و تو خوب هم که بچرخی، به آن بدها کمک خواهی کرد.
«ولیّ» با تو کثیر نیست، «ولیّ» از معاشرت تو بهره مند نمی شود، دوست ندارد این معاشرت را.
ببینید، این حساب است که ما جمع بندی قضیه را باید از اینجا شروع کنیم، چه برنامه ای ریخته ایم ما؟ بله اگر برنامه نداشته باشیم، دیگران در برنامه و طرح خودشان از ما بازی می گیرند. کربلا را که فراموش نکرده ایم؟ کوفی ها دل خواسته داشتند اما برنامه نداشتند ، طرح نداشتند، نتیجه این شد که ابن زیاد با یک نفر نیرو آمد و همه آن چند ده هزار نفر را در طرح خویش به بازی گرفت و با تیغ شمشیرشان گلوی عزیزی را برید که همین آدم ها با چندین هزارنامه او را خوانده بودند تا صدایش را بشنوند و یاری اش کنند اما در طرح پسر مرجانه به کربلا رفتند و آن فاجعه را به بار آوردند. امروز هم ماجرا همان است، طرح نداشته باشیم. برنامه نداشته باشیم و در آن مسیر حرکت نکنیم، ما را به بازی در طرح های خود خواهند کشاند. مگر نه اینکه نظام استکباری، بیشترین برنامه را از استعدادهای بی برنامه و آدم های بی طرح می برد. ببینید همین امروز آمریکا موفقیت های خود را با سرمایه های دیگر کشورها به دست می آورد. این دانشمندان دیگر بلاد هستند که حاصل اندیشه خود را در اختیار آنان می گذارند و این غول جهان خوار با سوخت دیگر کشور ها خود را می سازد و هر روز درنده تر می شود حال اگر افراد برای خود برنامه داشتند و کشورها بستر طراحی را فراهم می کردند عملا استکبار نمی توانست با دست خود ما و دانشمندان هموطن ما را به این جا بکشاند و جهان را نیز هم. به بازخوانی خود بپردازیم و خویش را از این ورطه وارهانیم و با طرح و برنامه مشخص به سوی فردای موفقیت حرکت کنیم…

 

 

یادداشت امروز/شیعه یعنی مالک اشتر شدن…

امروز خراسان جنوبی – محمدی
نه تنها تند گویی نا پسند است که با همین عیار به جواب برخاستن هم نکوهیده است. این درست که طرف شروع کننده ، زود تر و بیشتر، زشتی رفتارش را در کلمات می ریزد و شخصیت خود را عیان می کند.
این قبول که مردم در نکوهش او بیشتر مایه می گذارند اما کسی هم که به جواب از همان جنس برمی خیزد هم شایسته نکوهش است چه پاسخ زشتی را با زشتی دادن هرگز نمی تواند بهره ای به صواب داشته باشد. پاسخ خوبی در برابر بدی است که آدمی را بزرگی می بخشد. بزرگواری و گذشت است که  طبع بلند آدمی را نمایان می کند والا در کلمات در هم ریخته و زشت، هیچ زیبایی رخ نخواهد نمود. شاید ما خودمان را توجیه کنیم که شروع کننده بدی نبودیم اما قطعا این توجیه دلیل منطقی برای بدی کردن در برابر بدی و به بدگویی برخاستن در برابر درشت گویی نخواهد بود. این را می شود به صراحت در ماجرایی از زبان معطر امام علی (ع) خواند که خطاب به قنبر- که مى خواست به کسى که بد و ناسزا گفته بود، ناسزا گوید – : آرام باش قنبر ! دشنام گوى خود را خوار و سرشکسته بگذار تا خداى رحمان را خشنود و شیطان را ناخشنود کرده و دشمنت را کیفر داده باشى. قسم به خدایى که دانه را شکافت و خلایق را بیافرید، مؤمن پروردگار خود را با چیزى همانند بردبارى و گذشت خشنود نکرد و شیطان را با حربه اى چون خاموشى به خشم نیاورد و احمق را به چیزى مانند سکوت در مقابل او کیفر نداد. این سخن مولا علی است که همواره به قوت نامش بر می خیزیم آیا نباید در زندگی، چراغ راه کنیم این کلمات روشن را؟ به راستی اگر مشربی چنین داشتیم آیا شمار پرونده های قضایی ما از آمار هندوستان هم بالاتر می رفت؟ نه، مسئله این است که ما نسبت به امام، تعلق خاطر احساسی و عاطفی داریم والا اگر رابطه امام- ماموم داشتیم رفتار مان در برابر بد گویان، شبیه مالک اشتر می شد که بسیار خوانده و شنیده ایم. همان ماجرای معروفی که در بحارالانوار جلد ۴۲ صفحه ۱۵۷ چنین روایت شده است ؛ مالک از کوچه می گذشت و مردی او را به مسخره گرفت و به عنوان اهانت، زباله اى (کلوخ ) به طرف او پرتاب کرد.
مالک اشتر بدون این که به کردار زشت او توجهى بکند و از خود واکنش ‍ نشان دهد، راه خود را پیش گرفت و رفت .
مالک مقدارى دور شده بود. یکى از رفقاى مرد که مالک را مى شناخت به او گفت:
– آیا این مرد را که به او توهین کردى شناختى ؟
مرد بازارى گفت : نه ! نشناختم . مگر این شخص که بود؟
دوست بازارى پاسخ داد:
– او مالک اشتر از صحابه معروف امیرالمؤمنین بود.
همین که بازارى فهمید شخص اهانت شده فرمانده و وزیر جنگ سپاه على علیه السلام است ، از ترس با سرعت به دنبال مالک اشتر دوید تا از او عذرخواهى کند. مالک را دید که وارد مسجد شد و به نماز ایستاد. پس از آن که نماز تمام شد خود را به پاى مالک انداخت و مرتب پاى آن بزرگوار را مى بوسید.
مالک اشتر گفت : چرا چنین مى کنى ؟
بازارى گفت : از کار زشتى که نسبت به تو انجام دادم ، معذرت مى خواهم. امیدوارم مرا مورد لطف و مرحمت خود قرار داده از تقصیرم بگذرى .
مالک اشتر گفت : هرگز ترس و وحشت به خود راه مده ! به خدا سوگند من وارد مسجد نشدم مگر این که درباره رفتار زشت تو از خداوند طلب رحمت و آمرزش نموده و از خداوند بخواهم که تو را به راه راست هدایت نماید.
بله، منش علی را به رفتار در آوردن یعنی این. این تاسی عملی به مولاست که جاودانگی را برای انسان رقم می زند چنانکه مالک با این خصال مانا شده است. بیاییم و امروز، برای نجات جامعه از بدگویی و بدکرداری، رفتار مان را اصلاح کنیم. این برای همه ما و جامعه ما و فردای کشور مان بهتر است….

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:

۳۳۰ روستای خراسان‌جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود/ ۷۰ درصد قنوات؛ نیازمند مرمت

شناسایی۷۳۰۰ رشته قنات ثبت شده / مرمت قنوات اولویت‌دار استان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های پیشنهادی دستگاه‌های خدمات‌رسان به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) ارسال می‌شود تا این نهاد در زمینه اجرای آن ورود کند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده با بیان این مطلب در قرارگاه محرومیت‌ زدایی استان اظهار داشت: قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای هماهنگی نهادهای خدمت رسان در کشور تشکیل شده تا خدمت‌رسانی به مردم به شکل بهتر و ویژه تر رقم بخورد.
وی با بیان اینکه هفت موضوع مهم در این قرارگاه با افق سه ساله پیگیری می‌شود، اضافه کرد: بحث تأمین آب شرب موضوع اول رسیدگی در قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در سطح کشور است که در این راستا ۶۶۰ روستا در خراسان جنوبی برای آبرسانی و اصلاح شبکه پیشنهاد شده که در مجموع به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
معاون استاندار اظهارامیدواری کرد؛ با ورود قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، طرح‌های آبرسانی به روستاهای استان در یک بازه زمانی کوتاه مدت به پایان برسد.
عباس زاده با بیان اینکه در حال حاضر براثر خشکسالی ۳۳۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود، تصریح کرد: کم آبی مهمترین مشکل ما در خراسان جنوبی است، با این وجود در شبکه های آبرسانی استان به صورت میانگین هدرفت بالای ۴۰ درصدی آب را داریم.
وی اجرای طرح‌های آبخیزداری و احیای قنوات را از دیگر اقدامات قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد و گفت: در سطح استان هفت هزار و ۳۰۰ رشته قنات ثبت شده که بر روی ۷۰ درصد این قنوات تاکنون هیچ عملیات بازسازی انجام نشده است و مرمت قنوات اولویت‌دار استان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
معاون استاندار، امنیت غذایی، اشتغال‌زایی، احداث راه‌های روستایی، مسکن روستایی و بازآفرینی محلات شهری را از دیگر موضوعاتی دانست که توسط این قرارگاه دنبال می‌شود.
عباس زاده اظهار داشت: مسئولان متولی طرح‌های اولیه و موردنیاز خود در این حوزه‌ها را احصاء کنند تا به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) ارسال شود و بعداً این طرح‌ها در قالب تفاهم‌نامه در استان اجرایی گردد.

معاون استاندار خراسان جنوبی:

پروژه‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان به قرارگاه محرومیت‌زدایی ارسال می‌شود

پروژه‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان به قرارگاه محرومیت‌زدایی ارسال می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های پیشنهادی دستگاه‌های خدمات‌رسان استان به قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) ارسال می‌شود تا این نهاد در زمینه اجرای آن ورود کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در قرارگاه محرومیت‌زدایی خراسان جنوبی اظهار داشت: قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای هماهنگی نهادهای خدمتگزار در کشور تشکیل تا خدمت‌رسانی بهتر برای مردم رقم بخورد.

وی با بیان اینکه هفت موضوع مهم در این قرارگاه با افق سه ساله پیگیری می‌شود، اضافه کرد: بحث تامین آب شرب موضوع اول رسیدگی در قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در سطح کشور است که در این راستا ۶۶۰ روستا در خراسان جنوبی برای آبرسانی و اصلاح شبکه پیشنهاد شده که در مجموع  به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهارامیدواری کرد که با ورود قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در یک بازه زمانی کوتاه مدت، طرح‌های آبرسانی به روستاهای استان به پایان برسد.

عباس زاده با بیان اینکه در حال حاضر براثر خشکسالی ۳۳۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود، اضافه کرد: در خراسان جنوبی به صورت میانگین هدرفت بالای ۴۰ درصدی آب را داریم و کم‌آبی مهمترین مشکل ما در استان است.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری و احیای قنوات را از دیگر اقدامات قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد و گفت: در سطح استان هفت هزار و ۳۰۰ رشته قنات ثبت شده که بر روی ۷۰ درصد این قنوات تاکنون هیچ عملیات بازسازی انجام نشده و برای مرمت قنوات اولویت‌دار استان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عباس‌زاده امنیت غذایی، اشتغال‌زایی، احداث راه‌های روستایی، مسکن روستایی و بازآفرینی محلات شهری را از دیگر موضوعاتی دانست که توسط این قرارگاه دنبال می‌شود، اظهار داشت: مسوولان متولی طرح‌های اولیه و موردنیاز خود در این حوزه‌ها را احصا کنند تا به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) ارسال شود و بعدا در قالب تفاهم‌نامه این طرح‌ها در استان اجرایی شود.

 

 

 

نماینده مجلس:

مجوز عبور ترانزیت از مرز ماهیرود سربیشه صادر شد

مجوز عبور ترانزیت از مرز ماهیرود سربیشه صادر شد

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: درب صادراتی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود مجدد بازگشایی و مجوز عبور ترانزیت از این مرز صادر شد.

مصطفی نخعی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مرز ماهیرود یک فرصت بسیار خوب اقتصادی برای خراسان جنوبی و کل کشور است و بخش زیادی از مراودات ما با کشور افغانستان از طریق این مرز انجام می‌شود.

وی گفت: از اواخر سال گذشته و با توجه به برخی محدودیت‌ها و موانع ایجاد شده از طرف افغانستان که در سال جاری تشدید شد، مبادلات تجاری در مرز ماهیرود به شدت کاهش یافت.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از همان ابتدا پیگیری‌های زیادی برای بازگشایی مرز در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در چند روز گذشته شاهد بازگشایی دوباره درب صادراتی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود و رونق در مرز بودیم.

وی اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در مرز ماهیرود انجام شد که این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

نخعی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که برای ایجاد دسترسی بهتر به مرز ماهیرود تاکنون انجام شده است جاده سربیشه به دُرح و ماهیرود بود که تلاش زیادی برای دوبانده‌سازی آن انجام شده است.

نخعی با بیان اینکه تمام این مسیر به طول ۱۳۰ کیلومتر تعیین تکلیف شده و پیمانکاران در حال کار هستند عنوان کرد: همچنین به‌زودی شاهد افتتاح رسمی دستگاه «ایکس ری» در مرز ماهیرود خواهیم بود که با افتتاح آن اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وی گفت: بسیاری از زیرساخت‌های دیگر مانند آب، برق، فیبرنوری و سایر موارد وجود دارد و بخشی از زیرساخت‌ها در حال شکل‌گیری بوده و انجام شده یا در حال انجام است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مواردی که به توسعه بیشتر مرز ماهیرود کمک می‌کند اجازه ترانزیت از مرز بود که با پیگیری‌های زیاد، محقق شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مجوز عبور بار ترانزیت از مرز ماهیرود مشابه تعداد دیگری از مرزهای کشور توسط گمرک جمهوری اسلامی صادر شده است که می‌تواند کمک زیادی به رونق بیشتر مرز ماهیرود و اقتصاد منطقه وا ستان کند.

نخعی اظهار داشت: از همه مسئولانی که تلاش کردند تا درب صادراتی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود دوباره بازگشایی شود و شاهد رونق دوباره صادرات در مرز باشیم از جمله استاندار خراسان جنوبی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی و سایر دست اندرکاران قدردانی می‌کنیم.

 

 

اولین دوره مسابقات رنتال کارتینگ خراسان جنوبی برگزار شد/۷

اولین دوره مسابقات رنتال کارتینگ خراسان جنوبی با حضور ۲۵ شرکت کننده زن ومرد از شهرستانهای استان برگزار شد.

در بخش بانوان نخستین دوره مسابقات انتخاب کارتینگ‌ خراسان‌جنوبی «وظیفه‌دان» با رکورد ۲۶/۰۰۱ ثانیه از فردوس قهرمان شد، «فریبا سیادت» با رکورد ۲۶/۰۰۸ ثانیه از بیرجند به نایب قهرمانی رسید و «محبی» با رکورد ۲۷/۰۰۲ ثانیه از فردوس در جایگاه سوم قرار گرفت.

«محمد افروزی» با رکوردهای۲۴/۰۰۷ و ۲۴/۰۰۸ ثانیه از فردوس در بخش آقایان بر سکوی نخست مسابقات ایستاد، «سعید قربان‌زاده» با رکوردهای۲۴/۰۰۷ و ۲۴/۰۰۹ ثانیه از بیرجند نایب قهرمان شد و «جواد رفیعی» با رکورد ۲۴/۰۰۸ ثانیه از فردوس به مقام سوم دست‌ یافت.

لازم به ذکر است که  محمد افروزی و سعید قربان زاده در تایم اول مساوی ولی در تایم دوم  افروز با تایم بهتری مقام برتر را کسب کرد.

 

 

برگزاری دوره دانش افزایی مربیان مدارس فوتبال پایه در بیرجند/۷

 

دوره دانش افزایی مربیان مدارس فوتبال پایه با شرکت ۵۲ نفر از مربیان استان به میزبانی هیات فوتبال استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند در تالار میلاد مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند به منظور ارتقاء سطح دانش مربیان مدارس فوتبال استان برگزار شد.

در پایان به شرکت کنندگان گواهی حضور در کلاس اهداء گردید.

 

 

 

مسابقات فوتسال جام غدیر و دوستی دهستان پیرحاجات طبس پایان یافت/۷

 

اولین دوره مسابقات فوتسال جام غدیر و دوستی که با حضور چهار تیم شهدا حلوان، پیستان، پیرحاجات و شبکه بهداشت و درمان آغاز شده بود با قهرمانی تیم پیرحاجات و نائب قهرمانی شهدا حلوان به پایان رسید و شبکه بهداشت درمان حائز مقام سوم این دوره از مسابقات شد.

مراسم اختتامیه مسابقات با حضور اکبرزاده بخشدار مرکزی، پناهی رئیس اداره ورزش و جوانان و ورزشکاران در محل سالن ورزشی شهید الاهی برگزار و کاپ، لوح‌های قهرمانی و جوایز به تیم‌های برتر اهدا شد.

 

 

 

 

۳۵۴ زندانی در خراسان جنوبی از پابند الکترونیک بهره‌مند هستند

۳۵۴ زندانی در خراسان جنوبی از پابند الکترونیک بهره‌مند هستند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت استفاده از مجازات‌های جایگزین ۳۵۴ زندانی استان در حال حاضر از پابند الکترونیک بهره‌مند هستند.

غلامرضا روشان روز شنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران افزود: در ابتدای شروع استفاده از پابندهای الکترنیک قابلیت استفاده ۱۳ نفر بر اساس زیرساخت‌ها وجود داشت که خوشبختانه شاهد افزایش چشمگیری در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها ۲ رسالت دارد که یکی از رسالت‌ها اجرای احکام قضایی و نگهداری از مجرمین و محکومیت بوده که رسالت امنیتی است اما رسالت دوم بحث اصلاح و تربیت و بازپروری جامعه هدف است.

روشان اظهار داشت: زندانی مجرم است اما اشرف مخلوقات بوده که باید برابر شرع فقط مجازات شود که در اسلام فقط خود فرد مجازات می‌شود و نباید خانواده زندانی دچار مشکل شود.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) می‌فرمایند “زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شود” که اگر درست انجام شود الگوی تمام دنیا در زندانبانی اسلامی خواهد شد.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: در معاونت اصلاح و تربیت برنامه‌های ارزشمندی به صورت جامعه محور از تمام نهادهای حمایتی تربیتی و اصلاحی انجام شده که سازمان زندان‌ها به عنوان هماهنگ کننده این مهم فعالیت می‌کند.

وی افزود: براساس شاخصه‌های کاهش جمعیت کیفری خراسان جنوبی در سال ۹۹ از رتبه ۲۹ به رتبه چهار کشور دست یافت و در بخشی از شاخصه‌ها رتبه اول کشور را کسب کرده است.

روشان گفت: در بحث آزادی زندانیان جرایم غیر عمد ۱۴۷ زندانی آزاد و ۷۰ نفر در زندان‌های استان به سر می‌برند امیدواریم در سال جاری خراسان جنوبی بدون محکوم مالی باشد.

وی خاطرنشان کرد: کانون اصلاح و تربیت محل نگهداری مددجویان زیر ۱۸ سال است که در پایان ۹۹ هدف‌گذاری کردیم با تعامل قضات آمار را به صفر برسانیم که در اردیبهشت ۱۴۰۰ این هدف‌گذاری محقق شد و اولین مرکز نگهداری مددجویان زیر ۱۸ سال بعد از انقلاب در بیرجند به صفر رسید.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: در زندان مرکز بیرجند تلاش شده که اشتغال و حرفه‌آموزی مورد توجه قرار گیرد که در سال گذشته مرکز ثابت فنی و حرفه‌ای را در زندان مرکزی بیرجند راه‌اندازی کردیم.

وی یادآور شد: در بحث ساخت منزل مسکونی با کمک کمیته امداد ۴۶ منزل برای خانواده زندانیان ساخته شد که تاکنون ۱۷ منزل تحویل شده و سه منزل به کمک خیرین در دست ساخت داریم‌.

وی افزود: با توجه به دوره تحول قوه قضاییه در بحث اصلاح مجرمین نیاز به بهسازی فضاهای زندان داریم که بهسازی اندرزگاه نگهداری زنان در دستور کار قرار گرفته که در کشور بی‌نظیر است و تمام شاخصه‌ها در این زندان رعایت شده است.

وی از فعالیت ۱۲۵ زندانی در اندرزگاه قرآنی زندان‌های استان خبر داد و گفت: ۲۲۰ نفر از خانواده‌های زندانی هم در فعالیت‌های قرآنی شرکت کردند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث آموزش رسمی ۱۰۵ زندانی در حال تحصیل هستند و در بحث آموزش غیر رسمی ۱۲ هزار و ۴۵ گواهینامه آموزش صادر شده است.

وی از جمع آوری چهار میلیارد تومان در جشن گلریزان سال جاری برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد خبر داد و گفت: برای هدف‌گذاری به صفر رساندن بند نسوان تاکنون کاهش قابل توجهی در این زمینه داشتیم و آمار به حدی کم شده که برخی اتاق‌ها خالی شده است.

روشان یادآور شد: با پیگیری سازمان زندان‌ها سود حاصل از تولید در زندان‌ها با نرخ مالیات صفر درصد محاسبه می‌شود که در همین راستا هزار و ۴۴۱ نفر دارای اشتغال مولد در استان هستند.

وی از برگزاری ۹۵ درصدی دادگاه‌ زندانی‌ها به صورت آنلاین خبر داد و افزود: استقرار ۲ قاضی ناظر به منظور خدمات یکپارچه در حوزه قضایی بیرجند، نهبندان، سربیشه وخوسف خدمت قابل توجهی در این حوزه است.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هزار و ۲۳۰ خانواده تحت پوشش سازمان حمایت از خانواده زندانیان خراسان جنوبی هستند که در سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان خدمات مختلف به جامعه هدف ارایه شده است.

 

 

 

انهدام باند سارق در”زیرکوه”/۴

فرمانده انتظامی”زیرکوه” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۵ سارق به همراه ۲ نفر مالخر دستگیر و ۳ فقره سرقت را نیز کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”هادی سلمانی” اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت اماکن خصوصی و قطعات خودرو در شهرستان زیرکوه، در این خصوص پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

وی افزود : ماموران کلانتری ۱۱ شهرستان زیرکوه با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک باند ۵ نفره سارقان را شناسایی کردند و طی چند عملیات جداگانه به همراه ۲ نفر مالخر در مخفیگاهشان آن ها را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: متهمان ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شدند اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۳ فقره سرقت قطعات خودرو و اماکن خصوصی اعتراف کردند.

 

 

 

 

کشف هزار ۴۳۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز در”درمیان”/۴

 

فرمانده انتظامی”درمیان” گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک کامیون، هزار و ۴۳۰ قطعه مرغ زنده غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشتی به ارزش یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”سید رضا حسینی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان درمیان هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، هزار و ۴۳۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوزهای بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان درمیان افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

فعالیت‌های تبلیغی متناسب با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های جامعه باشد

فعالیت‌های تبلیغی متناسب با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های جامعه باشد

استاندار خراسان جنوبی گفت: شبکه تبلیغ و مبلغان باید متناسب با آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها و کجروی‌های موجود در کشور و استان فعالیت کرده و بازخوردهای آن نیز مشخص شود.

جواد قناعت روز شنبه در نشست مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان ضمن گرامیداشت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی و هفته قوه قضائیه، افزود: از ابتدای انقلاب هجمه دشمن در حوزه اطلاع‌رسانی و مدیریت فضاهای سیاسی و روانی یکی از موضوعات جدی کشور بوده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نیز اطلاع‌رسانی در فضای مجازی که در واقع فضای حقیقی جامعه است مدنظر قرار گرفته و این مسئولیت مبلغان و شبکه‌های تبلیغ را بیشتر می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: افرادی که در خط مقدم تبلیغ فعالیت می‌کنند وظیفه بسیار سنگینی به عهده دارند، چرا که باید با کمترین تجهیزات و امکانات و با وجود کمبودهای مالی و اعتباری، رسالت دینی و انقلابی خود را در امر رسانه و تبلیغ انجام دهند.

وی از تبلیغ به عنوان یک فن و هنر یاد کرد و گفت: این فنر و هنر نیاز به تعلیم و فراگیری دارد و باید روز به‌روز ضرورت‌ها و لوازم مورد نیاز آن برای مبلغان فراهم شود.

قناعت با تاکید بر اینکه باید به سمت فضای مجازی جریان‌ساز برویم، اظهار داشت: جریان‌سازی مشابه کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، چراکه از ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای ۱۱۶ شبکه فارسی زبان بوده و بر علیه کشور و برای سست کردن اعتقادات مردم و ناامید کردن آنها، فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: کار تبلیغی برای مقابله با کج رفتاری‌ها و آسیب‌ها، باید یک مبارزه تمام عیار باشد چراکه بر خلاف جنگ‌های سخت تسلیحاتی، این جنگ بسیار نرم و ظریف بوده و از ابزارهای آن شیوه بیان، تشخیص مخاطب و زبان نرم است.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: هر کاری دانش و فنی دارد و برای گروه‌های تبلیغی هم باید زمینه دانش با تجهیز به اطلاعات و دانش روز فراهم شود.

وی با بیان اینکه مهمترین اصل در تبلیغ، شناخت ذائقه نسل جدید است، عنوان کرد: گاهی ممکن است به ویژه نسل جوان به غنای مطالب ارائه شده توجهی نداشته باشند بلکه شیک بودن مطلب، ادبیات، واژگان و نحوه بیان مطالب برای آنها اهمیت داشته باشد.

قناعت گفت: با توجه به تلاش شبکه‌های معاند و تکفیری بر علیه کشور، نظام و انقلاب اسلامی و ایجاد شبهه برای سست کردن اعتقادات مردمی، باید پاسخ‌های ما متناسب و قوی و همراه با استدلال باشد.

وی با اشاره به توصیه‌های هفت‌گانه مقام معظم رهبری برای هوشمندی در مقابله با ترفندهای دشمن، اظهار داشت: یکی از این توصیه‌ها این است که« نگذارید از انقلاب شما هویت‌زدایی شود»، هویت انقلاب ما اسلامی بودن، مردمی بودن، ساده زیستی، عدالت در توزیع منابع، آموزه‌های دینی و اسلام ناب، و از این قبیل است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دشمن، اسلامی بودن انقلاب اسلامی را هدف قرار داده و با اقداماتی که انجام می‌دهد، آرام آرام در حال هویت‌زدایی است لذا برنامه‌های تبلیغی باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

وی توجه به دروغ و جنگ روانی دشمن را توصیه بعدی مقام معظم رهبری دانست و افزود: دشمن به دنبال بزرگ نشان دادن مشکلات و سانسور کردن موفقیت‌های ما است.

قناعت ادامه داد: لذا در عصری که محرمانگی جایگاهی ندارد و همه چیز شفاف است وظیفه ما این است که به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهاد تبیین را یک فریضه بدانیم و با ارائه دستاوردهای نظام، دروغ‌ها را افشا کنیم.

وی با اشاره به عبارت مقام معظم رهبری با عنوان «نگذارید وانمود کنند کشور به بن بست رسیده است»، بیان کرد: یکی از مواردی که دشمن تبلیغ می‌کند، این است که نظام به بن‌بست رسیده و مردم از آن ناامید شده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر خلاف آنچه ترویج می‌شود، ایران اسلامی به عنوان بهترین کشور با مردمانی اصیل و انقلابی، هر روز مقتدرانه رو به جلو در حال حرکت و پیشرفت است.

وی تأکید کرد: از لحاظ رسانه بدون تعارف دشمن از ما قوی‌تر است و گروه‌های مبلغ در انعکاس این توفیقات، وظیفه‌ای بسیار سنگین به عهده دارند.

قناعت در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده برای برگزاری اجتماع مردمی «سلام فرمانده»، اظهار داشت: اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی برای برپایی این اجتماع مردمی، قابل تحسین و ارزشمند است

وی افزود: از همه قشرهای جامعه در این اجتماع شرکت کرده بودند که نشان از متدین بودن و اعتقاد مردمی استان داشت.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: واکنش کشورهای غربی به اقبال عمومی به این اجتماع، نشان دهنده اهمیت آن و هدف‌گذاری صحیح این برنامه است.

در این نشست در خصوص تامین اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام سازمان تبلیغات اسلامی استان از جمله دارالقرآن شهرهای فردوس، بیرجند و بشرویه، جذب و تامین نیروی انسانی، تامین تجهیزات، امکانات و نوسازی خانه‌های عالم و افزایش اعتبارات فصل پنجم درخواست داده شد که استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری این مطالبات از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قول مساعد داد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به فضای کمبود اعتبارات باید برنامه‌ریزی‌ها بگونه‌ای باشد که ابتدا به سمت اولویت‌ها برویم.

وی افزود: پروژه نیمه‌تمام دارالقرآن فردوس در سفر شهرستانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برای تامین اعتبار سایر پروژه‌ها نیز موضوع را پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
فرصت مطلوب خدمت به مردم، در سایه تعامل سه قوه/۴

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: تعامل سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه، فرصت بسیار مطلوبی برای خدمت بهتر به مردم است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در دیدار با رئیس کل دادگستری استان که به مناسبت عرض تبریک هفته قوه قضائیه و خداقوت به کارکنان این حوزه در استان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ارتباط بسیار خوب سران سه قوه و تعاملی که در راستای حل مشکلات کشور به وجود آمده،شرایط را برای خدمت رسانی بهتر فراهم آورده است.
وی با بیان این که این تعامل را باید به فال نیک بگیریم، اظهار امیدواری کرد؛ در سایه این همدلی و هم افزایی، شاهد پیشرفت و ترقی کشور، بیش از گذشته باشیم.
به گفته وی؛ این تعامل باید در حوزه های زیردستی در استان نیز رقم بخورد تا بتوانیم در راستای رفع مشکلات استان، گام های مؤثرتری برداریم.
استاندار با اشاره به همراهی های همیشگی مردم با نظام مقدس جمهوری اسلامی، تصریح کرد: مردم با وجود این که بیشترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها و ضعف های مدیریتی را متحمل شده اند، اما در این ۴۳ سال گذشته، همواره همپای نظام بوده اند و همراهی خود را از آرمان ها دریغ نورزیده اند.
قناعت در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی های شخصیتی دکتر بهشتی اشاره کرد و از وظیفه خطیر کارکنان حوزه قضا گفت.
رئیس کل دادگستری استان نیز به تشریح بخشی از دستاوردهای دستگاه قضایی خراسان جنوبی پرداخت و گفت: حسب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) مبنی بر تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی و با توجه به ضرورت ارتباط تنگاتنگ با مردم، حضور در جمع مردم را به طور ویژه در دستور کار قرار داده ایم.
حجه الاسلام والمسلمین موحدی راد، با ارائه آماری از وضعیت استان به لحاظ میزان شیوع آسیب های اجتماعی و اقدامات حوزه قضایی در این زمینه، داده های درست و به روز را مهمترین عامل در توفیق برنامه ها در کلیه دستگاه ها عنوان کرد.
وی از اقدامات و پیگیری های استاندار درخصوص راه اندازی مرکز ماده ۱۶ تشکر کرد و گفت: با راه اندازی این مرکز، بخش عمده ای از دغدغه ها و مشکلات را در بحث جمع آوری معتادان متجاهر رفع خواهد کرد.

حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در فردوس/۲

حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان فردوس

جمعی از کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری در شهرستان فردوس در یک روز به یادماندنی و تجربه‌ی شاد کودکانه بخشی از مهارت‌های زندگی را فرا گرفتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که با هدف تقویت روحیه شادابی و نشاط، آموزش مهارت‌های زندگی با حضور بیش از ۸۰ عضو دختر این مرکز برگزار شد، اعضا با عروسک‌ها و اسباب بازی‌هایشان به مرکز آمدند و در گروه‌های چند نفری و اجرای نمایش خلاق  شاد همراه با عروسک‌هایشان، در قالب فعالیت گروهی خاله بازی نقش « مادر، خواهر، خاله، عمه و… »را بازی و خوب زندگی کردن را تمرین کردند.

 اجرای نمایش خلاق تک نفره و گروهی، بازی‌های بومی و محلی گروهی، آموزش آداب مهمانی و… از دیگر بخش‌های این برنامه بود که در راستای سیاست‌های فرزند آوری به مرحله‌ی اجرا در آمد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از موسسه فرهنگی و هنری رباب بازدید کرد

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به همراه معاونین و کارشناسان این اداره کل از موسسه فرهنگی و هنری رباب به مدیریت محمدصادق عسکری بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، محمود رمضانی ضمن بازدید از کلاس های آموزشی و قسمت های مختلف این موسسه گفت: نقش موسسات فرهنگی و هنری به عنوان نمایندگان موثر و بازوان اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری تاثیر گذار و چشمگیر است.

وی با اعلام حمایت حمایت از فعالیت های این موسسات، اضافه کرد: امروزه فضای مجازی بستر بسیار مناسبی را برای گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری فراهم کرده است که با استفاده مناسب از آن می توان به پرورش استعدادهای استان پرداخت.

رمضانی خاطرنشان کرد: مدیران موسسات فرهنگی و هنری به دنبال تقویت بخش های مختلف موسسات خود باشند و برای این منظور از افراد متخصص استفاده کنند.

 

 

 

راه اندازی ۵۲۰ کارگاه آموزشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان

آموزشی، هشت زبان زنده دنیا در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی/۲-۳

پیش‌بینی بیش از ۵۲۰ کارگاه تخصصی و آموزش زبان‌های خارجی از سوی کانون پرورش فکری خراسان جنوبی

با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان ونوجوانان، بیش از ۵۲۰ کارگاه تخصصی فرهنگی، هنری و ادبی و آموزش زبان‌های خارجی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و کانون زبان استان خراسان جنوبی پیش بینی شده است.

به گزارش امرز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در این خصوص گفت: در راستای برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت کودکان ونوجوانان ۲۵۶ کارگاه تخصصی فرهنگی، هنری و ادبی، علمی و مذهبی ویژه و اوقات فراغت کودکان ونوجوانان در ۱۲ مرکز فرهنگی و هنری کانون استان پیش‌بینی شده است که با پایان مراحل ثبت نام از مخاطبان، از شنبه ۴ تیرماه فعالیت آموزشی این کارگاه‌ها آغاز شده است.

وی افزود: آموزش نقاشی، سفال، نوشتن خلاق، صنایع دستی، کاردستی، روباتیک، خوشنویسی، پویانمایی، ساخت عروسک‌های نمایشی، روخوانی و روان‌خوانی قرآن، پرورش خلاقیت، ظریف‌بری با چوب، آموزش مهارت‌های زندگی و سواد رسانه‌ای بخشی از کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی شده علاوه بر برنامه‌های عمومی مراکز است.

مدیر کل کانون استان از برگزاری بیش از ۲۷۰ کلاس آموزشی زبان‌های خارجی در چهار مراکز آموزشی کانون زبان در استان نیز خبر داد و گفت: این مراکز آموزشی، هشت زبان زنده دنیا از قبیل انگلیسی، عربی، اسپانیایی، چینی، روسی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی پیش‌بینی شده است که به صورت حضوری و مجازی به مخاطبان آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای تیرماه ثبت نام کلاس‌های آموزشی کانون زبان آغاز شده و از ۱۸ تیر ماه فرآیند آموزشی کلاس‌های کانون زبان،  با حضور بیش از ۳۵۰۰ زبان آموز انجام خواهد شد.

شهادت جانباز بیرجندی بعد  از ۱۱ سال جانبازی /۲-۳

علی یاری، جانباز ۷۰ درصد بعد از ۱۱ سال جانبازی به فیض شهادت نائل آمد .

شهید علی یاری  متولد یکم آذر ۶۶ از ۲۰ شهریور سال ۸۶ به استخدام سپاه در آمد و ۱۴ آذر سال ۹۰ حین ماموریت در منطقه بندان جنوب شرق کشور کشور دچار جراحت شد .

وی در اثر این جراحت به مدت ۱۱ سال در کما به سر می‌برد و شب گذشته به شهادت رسید.

 

 

 

 

درآمد ۸ میلیارد تومانی هنرمندان خراسان جنوبی از تراش سنگ‌های قیمتی/۲-۳

هنرمندان خراسان جنوبی در ۳ ماه آغاز امسال حدود ۸ میلیارد تومان درآمد از محل تراش سنگ‌های زینتی کسب کردند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان گفت: هنرمندان خراسان جنوبی در این درآمد حدود ۸ میلیارد تومانی هنرمندان خراسان جنوبی از تراش سنگ‌های قیمتیمدت ۶۰ هزار قطعه زیورآلات از جمله نگین انگشتر و گردنبند، ست و نیم ست زینتی با تراش سنگ‌های تزئینی استان تولید کرده اند که ۵۰ هزار قطعه آن در بازار سراسر کشور و عمده آن در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به فروش رسید.

فولادی با بیان اینکه ۷۵۰ هنرمند در بخش تراش سنگ‌های قیمتی در خراسان جنوبی مشغول به فعالیتند گفت: کالسدونی، عقیق، جاسپر، سیترین، اوپال، انواع ژئود‌ها و همچنین آندالوزیت، گارنت، تورمالین، و کروندوم (یاقوت ها) از انواع سنگ‌های تزئینی خراسان جنوبی هستند که عمده تولیدات نگین و زیوآلات هنرمندان استان از سنگ عقیق و انواع آن به خصوص عقیق شجر است.

 

 

 

 

در بازدید استاندار خراسان جنوبی از منطقه ۹ دی مهرشهر محقق شد؛
کمک یک میلیارد تومانی به ساخت مسجد امام حسن عسکری(ع) مهرشهر/۲

 

استاندار خراسان جنوبی ضمن بازدید از منطقه ۹ دی مهر شهر، در گفتگو با جمعی از شهروندان، برای حل مشکلات این منطقه قول مساعد داد.

 قناعت در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن عسکری (ع) برای تأمین یک قول مساعد استاندار برای حل مشکلات منطقه ۹ دی شهر بیرجندمیلیارد تومان اعتبار ساخت مسجد امام حسن عسکری (ع) منطقه ۹ دی مهر شهر، قول داد.

کمبود فضاهای ورزشی، احداث دبیرستان مقطع متوسطه در این منطقه و نبود نانوایی از مشکلاتی بود که مردم این منطقه مطرح کردند و استاندار برای رسیدگی به مسایل بهداشت و درمان و ایجاد نانوایی در این منطقه نیز قول مساعد داد.

فاضلی فرد فرماندار بیرجند نیز با اشاره به آمادگی فرمانداری برای راه اندازی نانوایی در این منطقه گفت: در صورت فراهم کردن زمین و مغازه مناسب، مجوز نانوایی داده می‌شود.

در پایان استاندار با حضور در جمع مردم این منطقه در جریان مشکلات آن ها قرار گرفت و برای رفع آن به قول مساعد داد.

 

 

 

 

 

انسداد ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان جنوبی/۲-۳

در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی در ۳ ماهه ابتدای سال ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد.

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: با انسداد ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان جنوبیتلاش‌های گروه‌های گشت و بازرسی از منابع آبی، همکاران حقوقی پس از اخذ دستور قضایی در ۳ ماهه ابتدای سال ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز را در استان مسدود و از برداشت غیر مجاز ۲۲ هزار متر مکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری کردند.

سروری افزود:برداشت‌های بی رویه و غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است که این امر عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین و کاهش کیفیت آب را در پی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه صنعت خراسان جنوبی

سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه صنعت خراسان جنوبی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در استان لحاظ شده که با صدور ۵۴ فقره پروانه بهره‌برداری تا پایان امسال اشتغال‌زایی خوبی در پی دارد.

عباس جرجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۱۰ طرح بزرگ صنعتی در سطح استان در دست اقدام است و جواز بهره‌برداری آن در حال اخذ است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۵۴ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال در سطح استان صادر شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این میزان سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال بیش از هزار و ۴۷۰ نفر را فراهم کرده است اظهار داشت: سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش نسبت به سال ۹۹ بیش از ۱۰ برابر معادل هزار و ۱۳۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در راستای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت طی سال گذشته ۳۸۶ فقره جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۳۲۱ هزار میلیارد ریال صادر شده است.

جرجانی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد و بهره‌برداری از این واحدها زمینه اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در استان فراهم شود.

وی عنوان کرد: این تعداد جواز صنعتی از لحاظ تعداد جواز صادره ۱۴ درصد، از لحاظ پیش‌بینی میزان سرمایه‌گذاری سه برابر معادل ۳۲۳ درصد و از لحاظ پیش‌بینی اشتغال ۶۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: همچنین در راستای رفع موانع تولید و فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد در سال گذشته ۴۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استانی و ملی برگزار و با پیگیری‌های صورت گرفته ۲۴ واحد صنعتی راه‌اندازی مجدد شده و به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: بهره‌برداری از طرح‌های کوچک، بزرگ و متوسط در دست اجرا و آغاز عملیات اجرایی برخی از طرح‌های بزرگ در زمینه‌های تولید فولاد، فرآوری و تولید شمش طلا، تولید کنسانتره آهن، کاهشی و سرامیک، دانه‌بندی و فرآوری منیزیت، کنسانتره مس، پودر بنتونیت و سایر با ایجاد اشتغال بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان در خصوص تمرکز بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و صنایع معدنی استان از جمله اقدامات شاخص این اداره کل در سال گذشته بوده است.

 

 

 

قول مساعد استاندار خراسان جنوبی برای حل مشکلات مهرشهر بیرجند

قول مساعد استاندار خراسان جنوبی برای حل مشکلات مهرشهر بیرجند

 استاندار خراسان جنوبی در بازدید از منطقه ۹ دی مهرشهر بیرجند با جمعی از شهروندان در مسجد امام حسن عسکری(ع) دیدار و گفت و گو کرد و برای حل مشکلات مردم این منطقه قول مساعد داد.

جواد قناعت شامگاه جمعه در این بازدید تامین یک میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مسجد امام حسن عسکری(ع) منطقه ۹ دی مهر شهر را وعده داد.

پیگیری برای رسیدگی به مسایل بهداشت و درمان منطقه و ایجاد نانوایی نیز از دیگر وعده‌های استاندار خراسان جنوبی در جمع مردم منطقه ۹ دی مهر شهر بیرجند بود.

فرماندار بیرجند نیز در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن عسکری(ع) گفت: مردمی بودن از ویژگی‌های دولت سیزدهم است.

علی فاضلی‌فرد با اشاره به تاکید رییس جمهور بر حضور مسئولان در کنار مردم افزود: این بازدیدها و حضور، مصداق تاکید رییس جمهور است.

وی ادامه داد: مسوولان دولت سیزدهم بی‌ریا در کنار مردم هستند و ثابت کردند بین مردم و مسئولان فاصله‌ای نیست.

فرماندار بیرجند گفت: مردم نیز در حفظ و حراست و صیانت از نظام پای کار هستند از همین‌رو تمام تلاش دشمنان برای ناامید کردن بی‌اثر خواهد بود.

وی عنوان کرد: تحریم‌ها تاکنون ناکارآمد بوده لذا دشمن تلاش می‌کند با ایجاد نارضایتی در بین مردم، بدبینی نسبت به نظام را ترویج دهد.

فاضلی‌فرد شروع تحول اقتصادی از سوی دولت را یک امر مهم دانست و افزود: مردم از همان ابتدای کار همراه مسئولان بودند لذا با این اعتماد امید می‌رود دولت بتواند در این تحول عظیم اقتصادی سربلند باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تا چند ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی به نفع مردم خواهیم بود گفت: همانطور که در عرصه نظامی با همت حاج قاسم سلیمانی بر دشمن پیروز شدیم امروز هم سردار جنگ اقتصادی رییس جمهور است لذا جنگ تمام عیار، سرباز و یار می‌خواهد و مردم باید به عنوان سربازان این جبهه پای کار باشند.

فرماندار بیرجند ابراز امیدواری کرد: با همراهی این تحول عظیم اقتصادی به نفع مردم رقم بخورد که قطعا ثمرات آن به مردم می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه اتمام پروژه‌های ناتمام در دستور کار است ادامه داد: در عین حال نگاه دولت به مناطق کمترتوسعه یافته ویژه است.

 

برخلاف تصور مسئولین

چاه ناحیه صنعتی زیرکوه خشک از آب در آمد/۲

فرماندار شهرستان زیرکوه از لنگ ماندن فعالیت ناحیه صنعتی این شهرستان به علت نبود آب در چاه حفر شده این منطقه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غیرتی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که در شهرستان زیرکوه به بحران تبدیل شده است مشکل آب در سه بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی است.

او گفت: ناحیه صنعتی شهرستان زیرکوه وقتی ایجاد شد تصور نمی‌شد در هنگام حفر چاه آبی نباشد و هم اکنون امکان جا به جایی ناحیه صنعتی هم وجود ندارد و این مشکل باید حل شود.

غیرتی گفت: زیرساخت‌های حفر چاه قبل از آماده شدن ناحیه صنعتی ایجاد شد و آب به صورت موقت تأمین شد، اما هم اکنون برای تأمین آب پایدار در این منطقه آبی وجود ندارد.

فرماندار شهرستان زیرکوه گفت: در سفری که قناعت استاندار خراسان جنوبی به شهرستان زیرکوه داشت از ناحیه صنعتی این شهرستان بازدید کرد و در جلسه‌ای که در دفتر معاونت عمرانی استاندار برگزار شد، مقرر شد شهرداری، چاه آب حفر کند.

او گفت: آب منطقه‌ای به میزانی که شهرک صنعتی آب نیاز دارد مجوز برداشت آب از چاه را می‌دهد و با اجرای حدود ۸ کیلومتر خط انتقال آب مشکل این ناحیه حل می‌شود.

غیرتی گفت: انتقال آب در دستور کار قرار دارد و در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد

فرماندار شهرستان زیرکوه گفت: در بخش خانگی به دلیل خشکسالی‌های پیاپی چا‌ه های آب شرب خشک شده است و شاهد تنش آبی هستیم، برای حل این مشکل در تلاشیم به شبکه آبرسانی متصل می‌شویم.

او گفت: برای حل مشکل تأمین آب شرب قطعا همراهی مردم لازم است؛ اگر در نقطه‌ای آب منطقه‌ای تشخیص دهد چاه حفر شود مردم همگام با مسئولین باشند، زیرا برای حفر چاه همه مسائل مدنظراست.

غیرتی گفت: چاه آب شرب حفر شده و تنها انتقال باقی مانده است که به زودی به بهره برداری می‌رسد.

 

 

 

 

دمای ۴۸ درجه ای هوا در «بندان»

گرمای هوا در خراسان جنوبی ادامه دارد/۲

کارشناس هواشناسی گفت : بر اساس خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی تا اواسط هفته وزش تند باد لحظه‌ای و کاهش کیفیت هوا بویژه در نواحی غربی و مرز شرقی قابل پیش بینی است.

زارعی افزود : از اواسط هفته تا روز‌های پایانی وزش باد شدید در اکثر نقاط استان پیش بینی می‌شود.

وی گفت : در ۲۴ ساعت گذشته بندان با حداکثر دمای ۴۷ درجه گرمترین و سربیشه با حداقل دمای ۱۶ درجه سلسیوس خنک‌ترین نقطه استان گزارش شده است.

نوسانات دمایی بین ۳۹ و ۲۰ درجه بوده است که انتظار داریم حداکثر دما در مرکز استان به ۴۰ درجه برسد.

 

 

 

 

تولید ۳ هزار و ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی/۲-۳

از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی تولید شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت : ارزشتولید ۳ هزار و ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی محصولات تولید شده استان در این مدت ۴۸  میلیارد تومان است .

شایسته بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای را خیار و  گوجه فرنگی عنوان کرد و افزود : فلفل سبز، بادمجان، سبزی، تولید نشاء گیاهان دارویی  از دیگر محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان هستند.

وی گفت : تولیدات گلخانه‌ای خراسان جنوبی  به استان‌های تهران و  خراسان رضوی ارسال شده است .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح کشت محصولات گلخانه‌ای در استان را ۸۰ هکتار عنوان کرد و افزود: گلخانه‌های استان زمینه اشتغال ۶۸۰  نفر را  فراهم کرده است.

 

 

 

 

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی:

استفاده ۳۵۴ نفر از محکومان خراسان‌جنوبی از پابند الکترونیکی

استفاده ۳۵۴ نفر از محکومان خراسان‌جنوبی از پابند الکترونیکی

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: ۳۵۴ نفر از محکومان خراسان‌جنوبی از پابند الکترونیکی استفاده می کنند که در کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها نقش آفرین بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا روشان پیش از ظهر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: یکی از تلاش‌های ما در مجموعه اداره کل زندان‌ها این است خانواده کسی که به زندان می‌رود، آسیب نبیند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه طبق فرهنگ انقلاب زندان باید تبدیل دانشگاه شود، گفت: دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش جمعیت کیفری باعث شد بسیاری از دستگاه‌ها در کنار مجموعه‌های وابسته به قوه قضائیه در این حوزه قدم بردارند.

روشان ادامه داد: کاهش جمعیت کیفری زندانیان جرایم غیر عمد مالی با کمک خیرین و ستاد دیه از ۱۴۷ نفر به ۷۰ نفر در شرایط فعلی یکی از توفیقات اداره کل زندان‌ها با همکاری خیرین است.

وی افزود: به همت استانداران خراسان‌جنوبی و کمک خیرین در جمع‌آوری کمک برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد مالی به میزان ۴ میلیارد تومان در جشن گلریزان ۱۴۰۱ رسیدیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تأسیس مرکز ثابت فنی و حرفه‌ای در زندان بیرجند یکی از اقدامات در راستای اشتغال و حرفه آموزی زندانیان بوده است، گفت: برنامه‌ریزی برای تحویل ۴۶ منزل به خانواده زندانیان با کمک کمیته امداد خراسان جنوبی داشتیم که ۱۷ منزل تحویل شده است و سه منزل نیز در حال ساخت داریم

روشان با اشاره به فعالیت ۴۸۲ زندانی خراسان جنوبی برای حفظ قرآن گفت: ۳۰۹ زندانی در طی فعالیت‌های قرآنی در اندرزگاه‌ها حافظ یک جز، ۸۳ زندانی حافظ یک تا سه جز، ۴۷ زندانی حافظ سه تا پنج جز، ۲۸ زندانی حافظ پنج تا ۱۰ جز و ۱۵ نفر حافظ ۱۰ تا ۳۰ جز شدند.

وی گفت: ۱۲۵ زندانی قرآن آموز نیز در خراسان جنوبی داریم و ۲۲۱ نفر از خانواده زندانی نیز در فعالیت‌های قرآنی مشارکت دارند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تربیتی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵۴ زندانی خراسان جنوبی از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند که در زمینه استفاده از پابند الکترونیک رتبه دوم کشوری را داریم که در کاهش جمعیت زندان‌های استان نقش آفرین بوده است.

روشان بیان کرد: میزان اشتغال اعزامی به کارگاه‌ها و کارخانه‌های زندانیان خراسان جنوبی ۵۵۴ نفر، اشتغال نشسته ۳۷۸ نفر و اشتغال کارگاهی داخل زندان ۵۰۹ نفر بوده است.

نجمه خدمتی ورزشکار المپیکی یک ظرفیت برای کشور است/۷

نجمه خدمتی ورزشکار المپیکی یک ظرفیت برای کشور است

استاندار خراسان جنوبی گفت: نجمه خدمتی ورزشکار المپیکی استان یک ظرفیت برای خراسان جنوبی و کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 جواد قناعت در دیدار با نجمه خدمتی و خانواده این ملی‌پوش خراسان جنوبی اظهار داشت: وظیفه داریم جوانان نخبه استان را در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حس به هدف زدن در رشته تیراندازی یک حس عالی و قابل وصف نیست، اضافه کرد: نجمه خدمتی در مسابقات بین المللی، آسیایی و ملی مدال‌های رنگارنگی را کسب کرده که مایه افتخار خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از کشور، خاک و وطن در مبانی دینی به عنوان ناموس یاد می‌کنند، گفت: عِرقی که ما ایرانیان نسبت به خاک و وطن داریم، خیلی ارزشمند است.

قناعت افزود: خاک و وطن، هستی هر فردی ایرانی است و این نگاه در دیدگاه خانواده و خود نجمه خدمتی وجود دارد و این ورزشکار بین‌المللی دارای خانواده مذهبی و ایرانی اصیل است که تاکنون تمام مشکلات سد راه پیشرفت خود را تحمل کرده است.

وی اظهار داشت: هفته آینده جلسه‌ای با محوریت شخص استاندار و سایر مسوولان متولی برگزار خواهد شد و مشکلات و موضوعات مطرح شده در این دیدار مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بخشی از انتظارات را برآورده کنیم و از شرمندگی این ورزشکار بین المللی استان دربیایم، در این خصوص حتما کمک‌های لازم خواهیم  کرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ورزشکاران تیرانداز نیازمند ثبات و آرامش درونی هستند، اضافه کرد: تیراندازی یک ورزش روحی و روانی است، اینکه کسی بتواند در این رشته به هدف بزند، کار سنگین و سختی است و باید فرد حتما از شاخص‌های روحی و روانی بالایی برخوردار باشند تا بتواند در کسری از ثانیه به هدف بزند که نجمه خدمتی دارای اینگونه روحیه‌ای است.

نجمه خدمتی، ملی‌پوش خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: پدر و مادر و همسرم مهمترین حامی‌های من تاکنون بوده‌اند و مشکلات زیادی در مسیر راهم وجود دارد.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: نظارت‌ها باید مانع از وقوع خطا شود

امام جمعه بیرجند: نظارت‌ها باید مانع از وقوع خطا شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: پیشگیری و نظارت مسئله مهم در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و با نظارت‌های قوی باید مانع شویم که مسوول خطا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی روز شنبه در دیدار با رییس و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر نظارت‌ها قوی باشد، ریشه این نظارت‌ها دلسوزی و دوستی است و اگر مانع از خطاها شود، دو کار مهم می‌شود یکی اینکه خود شخص حفظ می‌شود و دیگری اینکه شخصیتش در جایگاهش حفظ شود.

وی افزود: تا اینکه نظارتی با تساهل فرد را وادار به خطا کند و اینکه مسوولی از کشور فرار می‌کند و یا در دادگاه محاکمه می‌شود، خیلی بد است، هم سرمایه مردم و هم شخصیتش خودش ضایع شده است.

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: موضوع نظارت از پیگیری‌ها مهم‌تر است، همانطور که بهداشت از درمان مهم‌تر است چرا که هم خود فرد حفظ می‌شود و هم به عنوان شخصیت، سرمایه جامعه حفظ می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: امیدوارم این بیداری و هوشیاری برای همه مسوولان متولی که جنبه نظارتی دارند، وجود داشته باشد، هر فرد صفر کیلومتر را نمی‌توان در مسوولیت قرار داد و خیلی هزینه می‌شود تا کسی مدیر و مسوول شود و این افراد سرمایه جامعه هستند.

وی عنوان کرد: اینک در کنار سایر امور، پیشگیری و نظارت جزو کار اصلی شماست، این موضوع کار ارزشمندی است که هم به نفع نیروی‌های مسلح و هم به نفع کشور است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه دادگاه‌های ویژه برای برخی از صنف‌های خاص چه به دلیل تخصص و جایگاه ویژه و چه به دلیل اینکه افکار عمومی آسیب نبیند، وجود دارد، اضافه کرد: نیروهای مسلح جایگاه ویژه‌ای در حفظ جان و ناموس مردم دارند، این سازمان کاملا توجیه دارد.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه نیروهای مسلح در حیطه کار خود قانون‌دان و قانون‌پذیر هستند، کار شما سهل‌تر از صنوف مشابه دیگر است و شما مخاطبین خود را خیلی خوب می‌توانید توجیه کنید.

رییس سازمان قضایی نیروی مسلح خراسان جنوبی هم گفت: در قانون اساسی یک از مراجع تخصصی رسیدگی به جرایم سازمان قضایی نیروی‌های مسلح است، در زمینه آموزش و پیشگیری از جرم در سطح مختلف نیروهای مسلح با تخصص لازم کار می‌کنیم.

محمد حسین محمدپور افزود: در هر یگان و مجموعه‌ای براساس نیازها و آسیب شناسی که انجام شده در زمینه آموزش و پیشگیری از جرایم کار می‌شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای امر سازمان قضایی نیروی‌های مسلح استان در زمینه پیشگیری و آموزش پیش‌رو بوده است، اضافه کرد: یکی از اقدامات دیگر سازمان قضایی نیروی‌های مسلح نظارت بر زندان‌ها و یگان‌ها است که در این خصوص مستمر کارکنان سازمان در یگان‌های مختلف حضور دارند.

محمدپور از ائمه جمعه خراسان جنوبی و مردم خواست در هر زمینه‌ای در مرکز استان و شهرستان‌ها در امور نظامیان مسئله‌ای وجود دارد، منتقل شود تا ورود پیدا کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*