اخبار خراسان جنوبی

هشدار پلیس فتا درباره سوء‌استفاده از عواطف مردم در عید قربان

انتقاد نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان از دولت

وعده‌هایی که عملی نشد/۵

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در یک دقیقه از وعده‌هایی که به سرانجام نرسید گفت.

حسین خسروی اسفزار امروز در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر آموزش ووعده‌هایی که عملی نشد پرورش گفت: ۴۰ روز است که وزیر آموزش و پرورش گفتند که رتبه بندی معلمان در آینده بسیار نزدیک اجرا می‌شود، این بسیار نزدیک چه زمانی هست؟

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور ۳ شب پیش گفتند که گرانی حاصله از نظام‌مند کردن یارانه‌ها کوتاه مدت است گفت: تا چه زمانی شاهد گرانی‌ها باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی همچنین به جاده بیرجند –قاین، بیمارستان خوسف و بیمارستان قهستان اشاره کرد وافزود: بیمارستان خوسف بعد از ۱۰ سال چه زمانی به بهره برداری می‌رسد.

خسروی اسفزار افزود: بیمارستان قهستان ۹ ماه از مجوز این بیمارستان می‌گذرد، اما هیچ کار توجهی نشده است.

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

اتمام مجتمع آبرسانی کوثر طبس تا تابستان امسال

اتمام مجتمع آبرسانی کوثر طبس تا تابستان امسال

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مجتمع آبرسانی کوثر طبس تا نیمه مرداد سال جاری تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست قرارگاه استانی آبرسانی روستایی، به شرایط خاص و خشکسالی چند ساله استان اشاره کرد و افزود: طرح محرومیت‌زدایی و آبرسانی به روستاهای استان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های آبرسانی به روستاها، فرمانداران همکاری و پشتیبانی لازم را با قرارگاه شهید ناصری و بسیج سازندگی انجام دهند.

در این نشست اعلام شد که عملیات آبرسانی به ۱۵ روستا در درمیان شروع شده و تا هفته دولت چهار روستا و تا دهه فجر سه روستا به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر فنی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه ۳۸ روستا در ۱۷ مجتمع را در دست اجرا داریم گفت: عملیات اجرایی ۱۲ روستا شروع شده که با پیشرفت فیزیکی خوبی همراه است.

حسینی افزود: پیش‌بینی می‌شود این طرح‌های آبرسانی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند.

همچنین معاون استاندار خراسان جنوبی در نشست بررسی مشکلات بخش دستگردان طبس که با حضور مسئولان این بخش و مدیران استان برگزار شد، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، اقدامات لازم برای اجرای درخواست‌های سیزده گانه اهالی دستگردان طبس انجام می‌شود.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: در سفری که ۲۶ خرداد ماه به همراه تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به دستگردان طبس داشتیم از تعدادی پروژه‌های این بخش بازدید کردیم.

وی افزود: در نشستی که در بخشداری دستگردان طبس برگزار شد مشکلات این بخش توسط اهالی دستگردان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد با حضور مسئولان این بخش و مدیران دستگاه‌های اجرایی در مرکز استان درخواست‌های سیزده گانه اهالی دستگردان طبس بررسی و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات این بخش ارائه شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این جلسه بخشدار و دیگر مسئولان این بخش توضیحات لازم را درخصوص مشکلات موجود ارائه کردند و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان هم در هر مورد نظرات خود را اعلام کردند.

وی گفت: بنا به تصمیمات اتخاذ شده در این نشست مقرر شد جز ۲ مورد از مطالبات، با تامین اعتبار لازم از محل‌های مختلف، زمینه تحقق دیگر درخواست‌های مردم دستگردان طبس فراهم شود.

عباس‌زاده ادامه داد: در این جلسه همچنین مقرر شد مابه ازای یکی از درخواست‌های مردم دستگردان طبس مبنی بر احداث استخر سرپوشیده، زمین چمن مصنوعی شهر عشق‌آباد طبس بازسازی و تکمیل شود.

وی گفت: به جای احداث بیمارستان محلی (درمان بستر) هم مقرر شد با افزایش زیربنای مرکز جامع سلامت این بخش به ۲ هزار متر مربع، در این مرکز به‌طور شبانه‌روزی به مردم خدمات ارائه شود.

 

جاده‌هایی که هنوز بلاتکلیف است/ رشد ۲۰ درصدی تصادفات جرحی در جاده‌های خراسان‌جنوبی

خراسان‌جنوبی هر چند سومین استان پهناور کشور بوده ولی از نظر جاده‌ها آنچنان که باید و شاید در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد و سالانه مردم این استان شاهد از دست دادن عزیزانشان در این مسیرها هستند.

جاده‌هایی که هنوز بلاتکلیف است/ رشد ۲۰ درصدی تصادفات جرحی در جاده‌های خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ راه‌ها یکی از زیرساخت‌های مهم در هر کشوری بوده که ملاکی برای توسعه هر جامعه نیز محسوب می‌شود و سالانه راه‌ها قربانگاه بسیاری از افرادی می‌شود که از آن برای تردد استفاده می‌کنند.

خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور متأسفانه هیچ بزرگراهی ندارد و در مورد دوبانده‌سازی راه‌ها علی‌رغم انجام اقدامات شایسته در این بخش همچنان با مشکلات زیادی روبرو بوده و این امر سبب شده تا هر ساله شاهد جان باختن تعداد زیادی از افراد باشیم.

دوبانده‌سازی محور بیرجند قاین از مطالبات جدی مردم

«امین الهی‌نسب» یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: به سبب اینکه خانواده همسرم در شهر قاین زندگی می‌کنند باید هر چند هفته مسیر جاده بیرجند و قاین را طی کنم هر چند این مسیر نسبت به چند سال گذشته بهبود پیدا کرده اما دو بانده‌سازی کامل این مسیر یکی از درخواست‌های جدی مردم است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه سالانه افراد زیادی جان خود را در این مسیر از دست داده‌اند، افزود: این جاده که از گذشته به جاده مرگ به سبب فوتی‌های بسیاری که داشته نامگذاری شده باید به طور جدی توسط دولت برای بهبود وضعیت آن پیگیری شود.

 

رسیدگی جدی به جاده‌های ترانزیتی استان

«محمود فکری» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: به واسطه شغلم که رانندگی ماشین سنگین بوده تاکنون مسیرهای زیادی را در کشور طی کرده‌ام و متأسفانه به جاده‌های استان نسبت به استان‌های بزرگ بسیار رسیدگی کمتری شده است.

وی به مسیر محور سربیشه اشاره کرد و گفت: این محور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی خراسان‌جنوبی بوده که نیازمند رسیدگی جدی است.

فکری ادامه داد: خرابی جاده‌ها به وسایل نقلیه به ویژه ماشین‌های سنگین خسارت فراوانی وارد می‌کنند و این امر سبب شده که صاحبان وسایل نقلیه بسیار ضرر ببینند.

وی خاطرنشان کرد: دوبانده‌سازی راه‌های استان می‌تواند در کاهش تصادفات بسیار مؤثر باشد و همچنین در رونق اقتصادی استان نیز جزو زیرساخت‌های اساسی به شمار می‌رود.

هدف‌گذاری اجرای ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در خراسان‌جنوبی

«وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در مورخ ۱۹ خردادماه امسال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و همجواری با شش استان کشور و قرارگیری در مسیر دو کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب بوده که این استان را در موضوع راه‌ها خاص کرده است، اظهار داشت: میزان ۷۹۳ کیلومتر از راه‌های استان دوبانده بوده که از این میزان ۱۸۷ کیلومتر مربوط به دو سال اخیر است.

وی ادامه داد: همچنین برای اجرای ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان قرارداد با پیمانکاران وجود دارد که میزان اعتبار آن ۳ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به دو سال اخیر بوده که افزایش دو برابری در حجم قراردادها در حوزه راه‌های استان برای دو بانده‌سازی را نشان می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: براساس هدف‌گذاری که برای سال ۱۴۰۱ صورت گرفته اجرای حدود ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان بوده که هدف‌گذاری بسیار سنگینی است.

دریافت موافقت کمیسیون ماده ۲۳ برای محور طبس و بیرجند به اسدیه

داعی با اشاره به اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان ۴۱۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی به حوزه راه و شهرسازی استان اختصاص یافت که به فعال بودن پروژه‌های این حوزه بسیار کمک کرده، اضافه کرد: با نگاه توسعه‌ای که به تمام شهرستان‌های استان وجود دارد حداقل یک پروژه باند دوم راه یا در آن اجرا و یا در دست اجرا است.

وی بیان داشت: محور بیرجند به سمت طبس یک محور قدیمی بوده که ۲۰ سال سابقه زیر بار ترافیک رفتن دارد و تا سال ۱۴۰۰ این محور دارای ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه نبوده که براساس پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم با اخذ موافقت کمیسیون ماده ۲۳ ردیف اعتباری مستقلی را برای آن بگیریم و پروژه‌های مختلفی برای این محور تعریف شده و در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی یکی دیگر از محورهایی را امسال پیگیری آن برای کسب موافقت کمسیون ماده ۲۳ صورت می‌گیرد محور بیرجند به اسدیه عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا ردیف اعتباری مستقلی برای این محور کسب کنیم.

استفاده از تهاتر بانکی برای فعال بودن پروژه‌های راهسازی

داعی با اشاره به استفاده از ظرفیت تهاترهای بانکی و مالیاتی برای کمک به پروژه‌های راه در استان، افزود: این ظرفیت در قانون بودجه ۱۴۰۰ وجود داشته که راه و شهرسازی استان از این ظرفیت استفاده کرده و توانسته‌ایم ۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی برای فعال بودن پروژه‌های راه در استان انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ استان ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن برای محور بیرجند- قاین از ماده ۵۶ استفاده شده، یادآور شد: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک تجارت برای محور سربیشه به ماهیرود که قلب تپنده اقتصادی استان بوده موافقت شده و در مرحله پرداخت قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان از بانک سپه برای محور دیهوک-فردوس قرارداد مبادله شده است.

افزایش ۶۳ درصدی اعتبارات باند دوم راه‌های استان

داعی با بیان اینکه راه و شهرسازی استان تنها اداره استان بوده که در خاک افغانستان نیز به اجرای پروژه مشغول است، عنوان کرد: در راستای اجرای این پروژه که از مرز ماهیرود تا استان فراه بوده ۱۲۰ کیلومتر است که ۵۳ کیلومتر از این مسیر از قله کاه تا فراه در دست پیمانکار بوده و در حال اجرای پروژه قرار دارد.

وی اجرای پروژه دوبانده‌سازی محور سربیشه ماهیرود تا فراه را به سبب ایجاد جذابیت مرز برای سرمایه‌گذاران بسیار بااهمیت دانست.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از باندهای دوم استان اعتبار این پروژه‌ها در استان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵۵ میلیارد تومان افزایش داشته و امروز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این عدد به ۷۴۶ میلیارد تومان با ۶۳ درصد افزایش نسبت به سال‌های قبل همراه بوده است.

نیاز به اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای اتمام پروژه بیرجند به قاین

داعی با بیان انکه از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ با پیگیری‌های صورت گرفته میزان باندهای دوم در استان ۲.۵ برابر شده است، مطرح کرد: طول محور «بیرجند-قاین» ۱۰۰ کیلومتر است که تا سال ۹۸ از این میزان ۴۵ کیلومتر دوبانده شده است.

وی ادامه داد: در طول دو سال اخیر این میزان به ۸۴ کیلومتر رسیده که نشان می‌دهد سالانه ۲۰.۵ کیلومتر دوبانده‌سازی در این محور انجام شده که ۵ برابر متوسط عملکرد ۱۰ سال گذشته برای دو بانده سازی در این محور است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان داشت: از مجموع طول این مسیر برای دوبانده‌سازی ۱۶ کیلومتر باقی مانده که تلاش می‌کنیم چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف دو ماه آینده زیر بار ترافیک رفته و ۱۲ کیلومتر باقی مانده نیز اگر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص یابد این میزان نیز تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد و پرونده این پروژه بسته شود.

داعی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ کیلومتر باقی مانده از این محور برای دوبانده‌سازی ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه محور بیرجند- اسدیه براساس اولویت‌بندی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم از محل اعتبارات راه‌های کویری یک قطعه در سراهی منصورآباد به طول ۵ کیلومتر برای آن اعتبار دریافت و آن را به مناقصه قرار دهیم.

برطرف شدن ۱۳ نقطه حادثه‌خیز در استان

«اسدالله جلال‌زاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: از تعداد ۳۱ نقطه پرحادثه مصوب سال ۹۷ در استان، تعداد ۱۳ نقطه تاکنون برطرف شده و عملیات ایمن‌سازی و اصلاح شش نقطه پر حادثه در دست اقدام است که از پیشرفت فیزیکی میانگین بالغ‌بر ۸۰ درصد برخوردار بوده و در صورت تأمین و تخصیص اعتبار تکمیلی چهار نقطه تا پایان شهریورماه و مابقی نقاط تا پایان سال جاری اصلاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: همچنین به منظور شناسایی نقاط پر حادثه جدید در سطح راه‌های استان در بازه زمانی ۰۱/۰۱/۱۳۹۸ لغایت ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ مطابق با آخرین دستورالعمل شناسایی نقاط حادثه‌خیز، اطلاعات مربوط به تصادفات فوتی و جرحی در سامانه ثبت تصادفات سازمان راهداری به ثبت رسیده است.

ثبت بیش‌از ۱۱ میلیون تردد در جاده‌های استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طی ۲ ماهه سال جاری بیش‌از ۱۱ میلیون تردد در جاده‌های استان به ثبت رسیده است، افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

 

جلال‌زاده یادآور شد: در راستای بهسازی راه‌های استان اهم اقدامات انجام شده از ابتدای سال ۱۴۰۰، اجرای حدود ۴۷۵ کیلومتر انواع روکش‌های گرم و سرد حفاظتی، یک‌هزار و ۳۵۰ کیلومتر خط‌کشی، تعویض و تعمیر ۷ هزار و ۵۰۰ عدد تابلو و علایم، ۱۷ کیلومتر نیوجرسی و گاردریل، تعمیرات و احداث و تعریض ۳۵ دستگاه ابنیه فنی تعریض و شانه‌سازی و شیب شیروانی به میزان ۹۳ کیلومتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته شامل  نصب تابلو و علایم، خط‌کشی، شیب شیروانی، شانه‌سازی و همچنین انواع روکش‌های آسفالتی سطح محورهای استان در راستای تأمین ایمنی و سطح سرویس مناسب مؤثر بوده است.

تصادفات جاده‌ای استان ۸۹۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت

سرهنگ «علیرضا رضایی» رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با تصادفات جاده‌ای در استان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌هزار و ۱۹۳ فقره تصادف در محورهای برون‌شهری استان رخ داده است.

وی تصریح کرد: از مجموع تصادفات ۴۳ فقره تصادف فوتی، ۴۵۹ فقره تصادف جرحی و ۶۹۱ فقره تصادف خسارتی بوده است.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه بر اثر تصادفات برون‌شهری استان ۵۵ نفر جان باختند ۸۳۵ نفر مجروح شده‌اند، افزود: از مجموع تصادفات حادث شده در محورهای برون شهری استان فقرات تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر، تعداد متوفیان ۶ نفر معادل ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

رشد ۲۰ درصدی تصادفات جرحی در جاده‌های استان

رضایی ادامه داد: همچنین تصادفات جرحی در جاده‌های استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد، تعداد مجروحین ۲۵ درصد و تصادفات خسارتی ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی به مهم‌ترین علل بروز تصادفات از ابتدای سال جاری تاکنون در جاده‌های استان اشاره و یادآور شد: عدم توجه به جلو به میزان ۴۰ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه ۲۵ درصد و تجاوز و انحراف به چپ به میزان ۱۱ درصد از مهم‌ترین این علل بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی تخلفات حادثه‌ساز در جاده‌های برون‌شهری

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مجموع تخلفاتی که از ابتدای امسال تاکنون توسط پلیس راه استان با آن برخورد شده ۱۸۷ هزار و ۷۶۲ فقره بوده است، یادآور شد: از این میزان ۲۱ هزار و ۷۰۹ فقره با ۱۲ از مجموع تخلفات حادثه‌ساز بوده است.

 

رضایی ادامه داد: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخورد با تخلفات در محورهای برون‌شهری استان ۲۲ درصد و تخلفات حادثه‌ساز ۵۰ درصد رشد داشته است.

راه‌های استان متناسب با ترافیک فعلی نیست

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون گواهینامه رانندگی ۸۳ راننده به علت ارتکاب تخلف توسط پلیس راه استان ضبط گردیده است.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بروز تصادفات رخ به رخ که یکی از سهمگین‌ترین تصادفات جاده‌ای می‌باشد در راه‌های دو طرفه حادث می‌شود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که درصد بالایی از راه‌های استان دوطرفه بوده و متناسب با ترافیک فعلی نیست، دو طرفه بودن جاده‌ها و همچنین بعضاً نقص رویه آسفالت نقش به‌سزایی در افزایش اینگونه تصادفات ایفا می‌کند.

در پایان…

متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های مسئولان برای بهبود وضعیت جاده‌های مواصلاتی استان اما باز هم شاهد تصادفات بسیار سهمگین در محورهای موصلاتی خراسان‌جنوبی هستیم که سالانه جان بسیاری از هموطنان را در معرض خطر انداخته و بسیاری را به کام مرگ کشانده است.

توجه ویژه دولت و تأمین اعتبارات لازم در خصوص دوبانده‌سازی راه‌های استان به خصوص در محورهای پرتردد مانند محور بیرجند-قاین، محور طبس، محور سربیشه و غیره جزو درخواست‌ها و مطالبات به حق مردم این استان است.

 

آسفالت معابر ۲۵ روستا در شهرستان درمیان/۲

با حضورفرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان،مطلبی پور معاون عمرانی فرماندار،اژدری بخشدار میاندشت،مسافر رئیس بنیاد مسکن شهرستان،دهیار و اهالی روستای مسک از پروژه در حال اجرای آسفالت معابر روستای مسک،بازدید به عمل آمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرماندار شهرستان درمیان در این بازدید بیان کرد؛ در ۲۵ روستا از محل اعتبارات قیر رایگان،زیرسازی و آسفالت معابر روستایی در سطحی بالغ بر ۹۹ هزار متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان که ۳/۵میلیارد تومان آن از محل اعتبارات دهیاری ها برای زیر سازی تامین شده است،آغاز شده و انشاالله در سایر روستاها نیز به زودی از محل این اعتبارات به ترتیب اولویت آسفالت معابر صورت خواهد گرفت.

 

 

 

 

درخواست های سیزده گانه اهالی دستگردان طبس محقق می شود/۲

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده ، اقدامات لازم برای اجرای درخواست های سیزده گانه اهالی دستگردان طبس انجام می شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس زاده با بیان این مطلب در جلسه بررسی مشکلات بخش دستگردان طبس که با حضور مسئولان این بخش و مدیران استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: در سفری که ۲۶ خرداد ماه به همراه تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی به دستگردان طبس داشتیم از تعدادی از پروژه های این بخش بازدید کردیم.
عباس زاده گفت: بنا به تصمیمات اتخاذ شده ، مقرر شد جز دو مورد از مطالبات، با تأمین اعتبار لازم از محل های مختلف، زمینه تحقق دیگر درخواست های مردم دستگردان طبس فراهم شود.
وی ادامه داد: در این جلسه همچنین مقرر شد مابه ازای یکی از درخواست های مردم دستگردان طبس مبنی بر احداث استخر سرپوشیده، زمین چمن مصنوعی شهر عشق آباد طبس بازسازی و تکمیل شود.
به گفته وی؛ به جای احداث بیمارستان محلی(درمان بستر) هم مقرر شد، با افزایش زیربنای مرکز جامع سلامت این بخش به دو هزار متر مربع، در این مرکز به طور شبانه روزی به مردم خدمات ارائه شود.

لزوم تخصصی شدن فعالیت سازمان های مردم نهاد/۲

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد بازوهای توانمندی دولت ها در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی هستند، گفت: تخصصی شدن حوزه فعالیت سازمان های مردم می تواند از موازی کاری ها جلوگیری کرده و ارائه خدمات بهتر به مردم را به همراه داشته باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طالبی با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استان، ضمن تشکر از خدمات و تلاش های مخلصانه سازمان های مردم نهاد در خراسان جنوبی، خاطر نشان کرد: برخی از سازمان های مردم نهاد، تاکنون فعالیت های خوبی را در راستای خدمات عام المنفعه در استان انجام داده اند که جای تشکر دارد.
شایان ذکر است؛ در این جلسه پرونده تشکیل تعدادی از سازمان مردم نهاد بررسی و همچنین با نظر مساعد اعضا،پروانه فعالیت چند مورد از تشکل ها نیز تمدید شد.

 

 

 

تذکر رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی به وزرای جهاد کشاورزی و نیرو/۲

حجت الاسلام نصیرایی امروز در صحن علنی مجلس به وزیر جهادکشاورزی و وزیر نیرو تذکر داد.

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت:  دامداران به شدت دچار مشکل هستند ، چرا نمی‌توانند دام مازاد شان را صادر کنند.

حجت الاسلام نصیرایی گفت: منع قانونی برای صدور دام مازاد نباید وجود داشته باشد چرا در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنید.

او گفت: هر چه سریعتر مشکلات دامدارن را حل کنید.

حجت الاسلام نصیرایی همچنین خطاب به وزیر نیرو گفت: عشایر و روستائیان حوزه انتخابیه دیهوک –سه قلعه با بحران بی آبی مواجه هستند و باید هر چه سریعتر مشکلشان حل شود.

افزایش ولادت‌ها در خراسان جنوبی/۲-۳

در سه ماه نخست سال ۳۶۹۰ نوزاد متولد شدند که در مقایسه با سال گذشته نیم درصد افزایش دارد

مدیرکل ثبت احوال استان در گفتگو با خبرنگار صداو سیما با اشاره به اینکه از افزایش ولادت‌ها در خراسان جنوبیاین تعداد ۲۴۳۹ ولادت شهری و ۱۲۵۱ ولادت روستایی بوده است گفت: از این تعداد ۱۸۳۱ نوزاد پسر و ۱۸۵۹ نوزاد دختر هستند.

 

مهر آور با بیان اینکه از این تعداد ۳۸ مورد دوقلو بودند گفت:از این ولادت ها ۳۱.۳ فرزندن اول۳۴.۲درصد فرزندن دوم، ۲۵.۳درصد فرزند سوم، ۷.۴درصد فرزند چهارم و ۱.۸درصد فرزند پنجم و بیشتر بوده اند.

 

وی گفت:در این مدت به ازای هر ۱۰۰ ولادت دختر ۹۸ ولادت پسر رخ داده است.

 

مدیرکل ثبت احوال استان با بیان اینکه میانگین سن مادران ۲۹.۶ سال و میانگین سن پدران ۳۳.۶ سال است افزود: همچنین بیشترین فراوانی نام پسران امیرعلی، علی، ابوالفضل، محمد و امیرحسین و بیشترین فراوانی نام دختران فاطمه، فاطمه زهرا، زهرا، حلما و یسنا بوده است.

 

مهراور گفت: همچنین در این مدت ۱۰۳۸ مورد فوت رخ داده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۷.۲درصد کاهش داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه ۵۹۷ نفر فوتی ها مردان و ۴۴۱ نفر زنان و ۵۹۳ مورد شهری و ۴۴۵ روستایی بودند گفت: به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۳۵ مرد فوت کرده است.

 

مدیرکل ثبت احوال استان گفت: میانگین سن متوفیان مرد ۶۴.۸ و میانگین سن خانم‌های فوت شده۶۹.۷ سال است و بیشترین فوت شدگان در گوره سنی  ۸۵ تا ۸۹سال بوده است.

 

مهراور گفت: در سال ۱۴۰۰ خراسان جنوبی در ولادت ها رتبه دوم و در فوتی ها رتبه ۲۲ کشور را دارد.

 

 

پیشکسوت دفاع مقدس:

جهاد تبیین واجب فوری است/حوادث مهم تاریخ کشور فراموش نشود/۷

جهاد تبیین واجب فوری است/حوادث مهم تاریخ کشور فراموش نشود

پیشکسوت دفاع مقدس و فرمانده پیشین سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم با اشاره به ضرورت جهاد تبیین، گفت: اگر حوادث مهم کشور فراموش شوند شاید دشمن بتواند جای جلاد و شهید را عوض کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار غلامرضا احمدی روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر که در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر واجب، عینی و ضروری بودن جهاد تبیین تأکید دارند و در واقع آن را واجب عینی می‌دانند.

پیشکسوت دفاع مقدس و فرمانده پیشین سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم با اشاره به اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی هر کس مردم را از آینده کشور ناامید کند در خط دشمن حرکت کرده است، گفت: نباید مردم را نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های دینی بی اعتقاد کرده و ایمان جامعه را ضعیف کنیم.

احمدی ادامه داد: اگر حوادث مهم کشور فراموش شوند ممکن است دشمن بتواند جای جلاد و شهید را عوض کند و تبیین همین حوادث در هنگامه قرار گرفتن بین راه و بیراهه‌ها به افراد جامعه کمک می‌کند که غفلت نداشته باشند.

وی افزود: یکی از مسائلی که باید در جامعه تببین شود جنایت‌های آمریکایی‌ها است که نمونه بارز آن در دهه اول انقلاب در بین اول تا هفتم تیر رخ داده است.

پیشکسوت دوران دفاع مقدس با اشاره به مظلومیت و عمق بصیرت شهید بهشتی، بیان کرد: در آن زمان با وجود افرادی همچون بنی صدر که حقوق‌بگیر بیگانگان بود، شهید بهشتی با نهایت بصیرت و عمق رفتار خود عمل کرد و کج راهه ها را تشخیص دادند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: به فرموده مقام معظم رهبری مدت‌ها است که دشمن می‌گوید که از انقلاب اسلامی ایران تنها شش ماه دیگر باقی می‌ماند ولی از آن حرف آنان چهل سال گذشته و جمهوری اسلامی ایران روز به روز بر اقتدارش افزوده می‌شود.

سردار احمدی با اشاره به اینکه آمریکایی در دهه ۵۰ که با یک حرکت پرچم تسلیم کشوری را به اهتزار در می‌آورد، امروز از عرش به فرش رسیده است، ادامه داد: کار به جایی رسید که سردار سلیمانی هم به آنها گفت ملت و ارتش و همه سپاه ایران برای نابودی شما نیاز نیست چراکه همین سپاه قدس کافی است.

فرمانده پیشین سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم با تأکید بر اینکه به جوانان و عموم مردم توصیه می‌کنم که وصیت نامه شهید سلیمانی را حتماً مطالعه کنند، بیان کرد: ایشان در وصیت نامه خود بیان کردند که اگر حرم انقلاب اسلامی ایران آسیب ببیند دیگر هیچ چیر در امان نخواهد بود.

پیشکسوت دفاع مقدس یادآور شد: امروز به برکت نظام و انقلاب و خون شهدایی همچون شهید سلیمانی اقتدار جمهوری اسلامی ایران روز به روز افزون می‌شود و دشمن از این عظمت واهمه دارد.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:

ضرورت تأمین آب مورد نیاز دو باغ تاریخی بیرجند

خشک شدن درختان باغ های تاریخی بیرجند محرز است/۳

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باغ های رحیم آباد و اکبریه جزو مفاخر شهر بیرجند در حوزه فرهنگ و گردشگری هستند، گفت: آب مورد نیاز برای آبیاری درختان این دو باغ، باید از محل های مختلف تأمین شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباس زاده با بیان این مطلب در جلسه بررسی مباحث زیرساختی بافت و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند، باغ رحیم آباد را از ذخائر تاریخی کشور خواند و خاطرنشان کرد: باغ زیبا و تاریخی رحیم آباد، یکی از شاهکارهای گذشتگان در بیرجند است که باید حفظ و نگهداری شود.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی باغ های تاریخی در حال از بین رفتن است، تصریح کرد: خشک شدن برخی درختان چندین ساله این باغ ها، کاملاً محرز و آشکار است.
معاون استاندار با بیان اینکه باغ های متعددی که هر کدام شناسنامه شهرند، در سطح استان به این وضعیت گرفتار شده اند، تأکید کرد: این باغ های زیبا نشان می دهد که گذشتگان ما در دل کویر به چه زیبایی اقدام کرده و این باغ ها را احداث نموده اند.
عباس زاده متذکر شد: همه دستگاه های اجرایی باید نسبت به نگهداری باغ های تاریخی استان فعال شوند تا با هم افزایی بتوانیم این باغ های تاریخی را نگهداری کنیم.
وی ادامه داد: مردم همواره نسبت به بسته بودن درب باغ رحیم آباد بیرجند گلایه مندند، لذا باید زمینه برای استفاده عموم از این باغ فراهم شود.
معاون استاندار با اشاره به اینکه باغ رحیم آباد یک ظرفیت بزرگ در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای استان است، خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برنامه درستی برای باغ رحیم آباد داشته باشند.
عباس زاده تصریح کرد: باید پیگیری های لازم برای واگذاری کامل آن قسمت باغ رحیم آباد که در مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است، به میراث فرهنگی صورت گیرد تا بتوان از ظرفیت کامل باغ برای بهره برداری میراث فرهنگی و انجام برخی اقدامات مانند راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و غیره استفاده کرد.
وی با بیان اینکه عرصه های بیرونی باغ برای استفاده بهتر عموم مردم باید به پارک شهدای گمنام و پیاده روهای اطراف متصل شده و بهسازی شود، گفت: شهرداری بیرجند در زمینه سنگفرش کردن پیاده رو و زیباسازی فضای این مجموعه طرحی را آماده و کار را شروع کند، استانداری نیز در این راستا کمک خواهد کرد.
شایان ذکر است؛ در این جلسه که پیرو بازدید استاندار از باغ رحیم آباد در جریان بازگشایی این اثر فاخر تاریخی استان، برگزار شد، مصوب گشت: شرکت آب منطقه ای استان نیم لیتر برثانیه آب از محل آب‌های تخصیص یافته به حوزه گردشگری برای باغ اکبریه بیرجند در نظر بگیرد و همچنین جهاد کشاورزی احیا و مرمت قنات باغ اکبریه را در دستور کار خود قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

کلاهبرداری با سوء‌استفاده از ایام عید قربان در خراسان جنوبی/۴

 

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان گفت: با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان در خصوص طراحی صفحات فیشینگ با ترفند خالی کردن حساب افراد به بهانه کمک به افراد بی بضاعت هشدار داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “قدرت الوانی” اظهار داشت: کلاهبرداران با سوءاستفاده از نیات خیرخواهانه و خداپسندانه هموطنان و با تحریک احساسات آنان و انتشار تصاویری از افردا بی بضاعت و بیماران نیازمند به دنبال کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی هستند.

وی افزود: در این روش از کلاهبرداری مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌های حاوی لینک‌های جعلی افراد را به درگاه‌های بانکی فیشینگ هدایت کرده و اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی آن ها نموده و در نهایت حساب بانکی افراد را خالی می‌کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوب بیان داشت: در روش‌ دیگر افراد سودجو با سوءاستفاده از نام موسسات و سازمان‌های خیریه معتبر و از طریق فضای مجازی اقدام به فعالیت کرده و از کاربران فضای مجازی درخواست کمک‌های مالی برای کمک به نیازمندان می‌کنند و سپس پول‌ها را به حساب خود واریز و از این طریق مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند.

سرهنگ الوانی با اشاره به این که مجرمان سایبری از هر مناسبتی سوء‌استفاده نموده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، به شهروندان توصیه کرد: در مناسبت‌های مختلف اعم از عید فطر، عید قربان و … جهت پرداخت کمک‌های نقدی خود به افراد نیازمند از واریز مبالغ به حساب‌های نامعتبر و شخصی خودداری کنند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: شهروندان جهت واریز نذورات و کمک‌های خیرخواهانه خود از اصالت و صحت موسسه خیریه مطمئن شوند و از واریز مبالغ به حساب های نامعتبر و شخصی و از طریق شبکه های اجتماعی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: شهروندان و کاربران فضای مجازی حتما برای کمک های خیرخواهانه خود از طریق موسسات شناخته شده کشور که توسط رسانه‌ی ملی معرفی می شوند اقدام نمایند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش های مردمی بوده و همچنین کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند و همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان می باشد.

 

 

 

 

افتتاح نمایشگاه عکس با موضوع مواد مخدر در نهبندان/۴

 

با حضور سرپرست فرمانداری نهبندان و جمعی از مدیران شهرستان نمایشگاه عکسی با موضوع مواد مخدر در نهبندان افتتاح شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این نمایشگاه عکس در سالن طبقه اول نگارخانه نهبندان و با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف آشنایی خانواده ها با عوارض مواد مخدر و افیونی گشایش یافت.

این نمایشگاه با ۲ محوریت آشنایی مردم با انواع مواد مخدر و فعالیت های کمپ ترک اعتیاد نهبندان افتتاح شد.
این نمایشگاه به مدت یک هفته دایر بوده و طی این مدت کارشناس نیروی انتظامی در خصوص انواع مخدرها و قرص های دارای مخدر توضیحاتی به بازدید کنندگان ارائه میدهد.

در حاشیه این نمایشگاه، مسابقه نقاشی با موضوع اعتیاد برگزار میشود که در پایان به آثار برتر هدایایی نیز اهدا خواهد شد.

 

 

 

ترانزیت کالا از مرز خراسان جنوبی ۴۶ درصد افزایش یافت

ترانزیت کالا از مرز خراسان جنوبی ۴۶ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ترانزیت کالا از مرز رسمی ماهیرود در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۶ درصد و از نظر وزن ۶ درصد افزایش داشته است.

سید حسن رحیمی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۵۲ دستگاه کامیون در سال جاری به وزن ۲۰ هزار و ۴۵۴ تن کالا شامل آرد، شکر، فوفل، گازوئیل، نخود و سایر اقلام از روسیه، هند، اندونزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه و از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال به پنج هزار و ۷۴۵ نفر مسافر ورودی و سه هزار و ۴۱۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد مسافران ورودی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴۶ درصد و مسافران خروجی ۱۱۲ درصد افزایش داشته همچنین فرودگاه بیرجند در این مدت پرواز خارجی نداشته است.

وی مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سه ماه نخست سال جاری را ۹۷ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۸۰۶ دلار به وزن ۲۷۹ هزار و ۹۹۵ تن اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۵۲ درصد و از لحاظ وزن ۵۵ درصد کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده اظهار داشت: از مجموع کالاهای صادراتی استان هزار و ۵۸۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۲۴ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۳۷۲ دلار به وزن ۱۵۶ هزار و ۴۵۷ تن مربوط به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بوده است.

وی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه تغییری نداشته ولی از نظر ارزش ۳۷ درصد و از نظر وزن ۴۱ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل روغن، سوخت تقطیری، صیفی جات، هیدروکربن سبک، کاشی، سیمان، گازوئیل، شمش چدن، کک متالوژی، خرما و زعفران بوده که اغلب این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان صادر شده است.

وی گفت: در زمینه صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) هزار و ۵۲۹ پروانه ارائه شده است.

رحیمی‌زاده افزود: ارزش این پروانه‌ها ۷۲ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۴۳۴ دلار به وزن بیش از ۱۲۳ هزار و ۵۳۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۶۰ درصد، ارزش ۵۶ درصد و وزن ۶۶ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل هیدروکربن سنگین، سیمان سفید، شیشه، کاشی و سرامیک، خامه و از این قبیل بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به واردات انجام شده از طریق گمرکات استان در سه ماه نخست امسال گفت: در این مدت ۱۹ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیون و ۹۲۳ هزار و ۲۶۹ دلار با وزن هزار و ۳۸۹ تن تشکیل شده است.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۷۱ درصد، ارزش ۱۵ درصد و وزن ۳۰۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، برنج، پنبه حلاجی شده، دانه یونجه، کاه گندم و سنگ تالک تشکیل می‌­دهد که از کشورهای آلمان، پاکستان، ترکیه و افغانستان وارد شده است.

وی گفت: در زمینه امانات پستی نیز در بازه سه ماه نخست امسال ۱۹ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۷۹۲ دلار و وزن ۸۵ کیلوگرم تشکیل شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۵۱ درصد، ارزش ۵۶ درصد و از نظر وزن ۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد که البسه، کفش، خشکبار، نمونه نخ آزمایشگاهی و زرشک عمده این کالاها هستند.

وی افزود: همچنین از ابتدای امسال پنج فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش هزار و ۷۵۰ دلار و وزن ۱۵ کیلوگرم تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۹ درصد، ارزش ۳۵ درصد و از نظر وزن ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده عنوان کرد: دوربین دوچشمی، گوشی همراه و البسه از جمله این کالاهاست که کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی آلمان، آمریکا، اتریش، ترکیه، دانمارک بوده است.

خراسان جنوبی دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و چهار بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود را دارد که در سال‌های اخیر فعال‌ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود بوده است.

حدود ۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود.

 

 

 

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

فصل نوینی از ارتباط بین مردم و مسوولان‌ رقم‌ خورده است

فصل نوینی از ارتباط بین مردم و مسوولان‌ رقم‌ خورده است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: فصل نوینی از ارتباط بین مردم و مسوولان‌ رقم‌ خورده است لذا فاصله‌ای که بین مردم، اصناف و مسوولان در گذشته وجود داشت اکنون وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی در همایش تجلیل از برگزیدگان صنفی و تولیدی استان با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و دهه تولید و تجارت (یکم تا دهم تیر ماه) افزود: آموزش‌های لازم قبل و حین کار از اهمیت زیادی برخوردار است و شفاف‌سازی درخصوص موضوعات مختلف از طریق مطالبه‌گری امکانپذیر است.

وی گفت: عده‌ای فرصت‌طلب همیشه حضور داشته‌اند اما باید خط خبری رسانه‌های استان تنها درخصوص مشکلات نباشد، به عنوان مثال در ارتباط با اصناف فقط بر عده قلیلی که تخلف کرده‌اند تمرکز نشود و به موارد مثبت نیز پرداخته شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: مطالبه‌گری حق رسانه‌ها و پاسخگویی نیز وظیفه مسوولان است لذا حتما خط خبری خوبی توسط رسانه‌ها به‌ویژه برای اصناف ایجاد شود.

وی گفت: اصناف استان در زمینه همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی با آنها دغدغه نداشته باشند زیرا همه دستگاه‌ها همکاری می‌کنند و در دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه ادارات مالیات، تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های حاکمیتی این همراهی وجود دارد.

اشرفی با بیان اینکه نقش اصناف در اقتصاد بی‌بدیل بوده است افزود: هر صنفی یا گروهی می‌خواست از این قشر به نفع خود استفاده کند که برای همه شفاف است اما اصناف همیشه پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند.

وی بیان کرد: آنچه در شرایط فعلی رقم‌ می‌خورد اینکه عده‌ای درصدد هستند بین اصناف و مردم، اصناف و مسوولان و سایر اقشار شکاف ایجاد شود که نباید اجازه داد این شکاف عمیق شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به موضوع مالیات به عنوان یکی از دغدغه‌های اصناف استان اظهار داشت: آنچه در این حوزه دغدغه دارید بخشی به دلیل نبود شناخت مساله است و خیلی از اصناف این مطالبه را از مدیران نداشته‌اند تا شفاف‌سازی انجام شود.

وی تصریح کرد: گفتمان بین اتاق اصناف و مالیات باید خیلی قبل‌تر رقم‌ می‌خورد زیرا بار روانی و اثراتی که برای افکار عمومی ایجاد می‌شود، زیاد است.

اشرفی گفت: مناعت طبع خراسان‌ جنوبی سراغ همه رفته و برخی مدیران کمتر مطالبه‌گری می‌کنند در حالی که با گفتمان‌سازی می‌توان موضوعات را شفاف کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: درخصوص مالیات متناسب با تقاضای اتحادیه یا اصناف باید جلسات شفاف‌سازی برگزار شود چراکه گاهی احساس نبود امنیت، از ناامنی بیشتر است.

وی با اشاره به گلایه برخی صناف از گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان افزود: در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تفصیل در اتاق بازرگانی بیرجند بحث شد و پیشنهادات و درخواست‌های نیز داده شده که در حال بررسی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۱۹ پروانه کسب در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی استان صادر شد.

عباس جرجانی افزود: از مجموع پروانه‌های صادره ۴۶۹ مورد توزیعی، ۱۵۳ مورد تولیدی، ۱۲۵ مورد خدمات فنی و ۱۷۲ مورد در حوزه خدماتی بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۹ هزار و ۲۹۴ واحد صنفی در استان فعال است که بیشتر واحدها با ۱۳ هزار و ۷۴۲ مورد در حوزه توزیعی فعالیت دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: میزان اشتغال ایجاد شده از ابتدای امسال تاکنون ۲.۵ برابر آمار صدور پروانه کسب صادره و معادل ۲ هزار و ۲۹۴ مورد بوده است.

وی با اشاره به منقضی شدن هشت هزار و ۱۲۵ پروانه کسب در استان تصریح کرد: امسال همچنین ۱۷۳ پروانه کسب در استان به دلایل متعدد ابطال شده و پروانه‌های منقضی شده نیز در حال پیگیری برای تمدید است.

جرجانی عنوان کرد: امسال هشت مورد انتخابات هیات مدیره و بازرس اتحادیه‌های صنفی در شهرستان‌ها به صورت الکترونیکی و ۱۵ جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان‌ها صنفی در استان برگزار شد.

همزمان با هفتمین روز از دهه تولید و تجارت، همایش تجلیل از برگزیدگان صنفی و تولیدی خراسان جنوبی با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل امور مالیاتی، هیات رئیسه اتاق اصناف مرکز استان، روسای اتحادیه‌های صنفی و جمعی از اصناف در بیرجند برگزار شد.

 

 

 

یک گام تا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام؛

افزایش سلامت عمومی با تکمیل دانشکده دندانپزشکی بیرجند

افزایش سلامت عمومی با تکمیل دانشکده دندانپزشکی بیرجند

دانشکده دندانپزشکی بیرجند علاوه بر کارکرد آموزشی و پژوهشی، محل مراجعه بسیاری از مردم برای دریافت خدمات مورد نیاز است و پیش‌بینی شده ساختمان جدید آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد که افزایش دسترسی به خدمات دندانپزشکی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا ساختمان جدید دانشکده دندانپزشکی بیرجند با زیربنای ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع در دست احداث است و از پروژه‌های نیمه‌تمام بخش بهداشت و درمان استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که با اهتمام دولت سیزدهم قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و توسعه عدالت در همه زمینه‌ها رویکرد اساسی دولت سیزدهم است همچنین نگاه و رویکرد دولت مردمی آیت‌الله رئیسی توجه به استان‌هایی بوده که بنا به دلایلی کمتر برخوردار هستند.

استان مرزی خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران یک درصد جمعیت کشور را دارد و دارای رتبه ۲۸ به لحاظ سهم جمعیتی است لذا پراکندگی جمعیت و اختصاص اعتبارات براساس شاخص جمعیت سبب شده ارائه خدمات پزشکی در شهرستان‌های مختلف با چالش‌هایی در حوزه منابع انسانی و فیزیکی مواجه شود.

با توجه به محدودیت ارائه خدمات دندانپزشکی به لحاظ پرداخت هزینه‌ها و حضور دندانپزشک در همه مناطق استان، تعداد قابل توجهی از مردم به مجموعه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مراجعه می‌کنند.

دانشکده دندانپزشکی بیرجند در بخش بالینی در ۲ مکان مستقر است؛ قسمتی در دارالشفای امام حسین (ع) و تعدادی از یونیت‌ها نیز در محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

با بهره‌برداری از ساختمان جدید این مجموعه آموزشی، درمانی با ۴۰ یونیت جدید، سطح خدمات‌رسانی برای آموزش دانشجویان همچنین درمان مراجعان به میزان قابل ملاحظه‌ای در مرکز استان ارتقا می‌یابد.

شروع پروژه از چهار سال قبل

عملیات اجرایی ساختمان شماره ۲ دانشکده دندانپزشکی بیرجند سال ۱۳۹۷ در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آغاز شد و ۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع زمین با زیربنای ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع به این پروژه اختصاص یافت.

طرح تامین فضای آموزشی و کمک آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شد که به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در قالب این طرح ۹ پروژه در دست اجرا قرار دارد و هفت پروژه تاکنون کامل شده است.

حسین دهقانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارستان رازی بیرجند، آمفی تئاتر رازی، آمفی تئاتر دانشکده پرستاری، سازمان مرکزی، خوابگاه ریحانه، سالن همایش‌های دکتر فروزانفر، سلف سرویس مرکزی و سالن مرکزی از جمله این پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه پروژه دانشکده دندانپزشکی بیرجند و دانشکده پرستاری قاین نیمه‌تمام باقی مانده است تصریح کرد: تامین نشدن اعتبار و تغییراتی که به عنوان نیاز دانشکده باید اجرا می‌شد، سبب تاخیر در اجرای این پروژه‌ها شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این پروژه در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع در سایت دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد و ساختمان شماره ۲ دانشکده دندانپزشکی با زیربنای ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع در حال احداث است.

افزایش فضای مورد نیاز دانشکده 

وی با اعلام اینکه حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تاکنون برای این پروژه هزینه شده است افزود: فضای مورد نیاز دانشکده موجب شد موافقت‌نامه ساختمان از چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع به ۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع افزایش یابد و برای اجرای هفت هزار مترمربع باقیمانده ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

دهقانی گفت: در حال حاضر برای تکمیل ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان ۳۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اعتبار آن در صورت ابلاغ از محل ردیف ملی تامین فضاهای آموزشی، مصوبات سفر استانی رئیس جمهور، درآمدهای اختصاصی و از محل تملک و اوراق تامین خواهد شد.

افزایش دسترسی مردم با تکمیل دانشکده دندانپزشکی بیرجند

وی اظهار داشت: ساختمان شماره ۲ دندانپزشکی در ۲ طبقه در حال احداث است که در طبقه همکف بخش‌های رادیولوژی، رادیوگرافی، تصویربرداری CBCT، کلینیک‌های فانتوم، لابراتور و آسیب‌شناسی، طبقه اول شامل فضای استریل و ۲۴ یونیت دندانپزشکی و طبقه دوم نیز شامل یک کلاس تئوری ۲۰ نفره و ۳۸ نفره است.

دانشکده دندانپزشکی بیرجند از جمله مراکز تازه‌تاسیس دندانپزشکی در ایران است که سال ۱۳۹۰ تاسیس شد و با جذب ۲۹ دانشجو در رشته دکترای عمومی دندانپزشکی از مهر سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرد.

در حال حاضر حدود ۳۰ استاد متخصص آموزشی – درمانی در این مجموعه برای تدریس دانشجویان و آموزش بالینی آنان مشغول به خدمت هستند و دانشجویان در بخش‌های مختلف دندانپزشکی از جمله جراحی، ترمیمی، اندو، پروتز، اطفال، تشخیص، ارتو، رادیو و پریو زیر نظر اساتید به ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران و مراجعان نیز می‌پردازند.

در حال حاضر ۱۰ گروه آموزشی ارتودنسی، اندودانتیکس، بیماری‌های دهان، فک و صورت، جراحی و رادیولوژی فک و صورت، پریودانتیکس و اطفال، ترمیمی، پروتزهای دندانی و آسیب‌شناسی فک و صورت در این دانشکده وجود دارد.

کمبود کلاس درس و تجهیزات

۲ کلاس در محل دانشکده پرستاری و سه کلاس در محل دانشکده دندانپزشکی برای ارائه دروس تئوری به دانشجویان وجود دارد و یکی از مشکلات آموزشی، کمبود کلاس است که با توجه به زیاد شدن تعداد دانشجویان هنوز هم رفع نشده است.

موضوعی که رئیس دانشکده دندانپزشکی بیرجند هم به آن اشاره کرد و گفت: در مجموع ۱۳۰ یونیت در ۲ بخش دانشکده وجود دارد که در حال حاضر برای دانشجویان کافی است اما با افزایش دانشجویان در سال‌های آتی با کمبود دستگاه یونیت و میزهای پلی کلینیک مواجه خواهیم شد.

نرجس اکبری افزود: در حال حاضر ۳۶۰ دانشجو در ۶ سال متفاوت در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند که دانشجویان ورودی سال ۹۵ به عنوان پنجمین دوره مراحل دانش‌آموختگی را می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه دانشکده دانپزشکی بیرجند در بخش بالینی در ۲ مکان مستقر است گفت: قسمتی در دارالشفای امام حسین (ع) و تعدادی از یونیت‌ها نیز در محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مستقر است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر بخش‌های بالینی، رادیولوژی دهان، فک و صورت، بیماری‌های دهان، پروتز، اطفال، بخش‌های اداری، اتاق گروه اساتید و مرکز مهارت‌های بالینی و کلینیک دندانپزشکی در محل دارالشفا قرار دارد.

وی گفت: مابقی بخش‌ها شامل چهار بخش جراحی، پریودانتیکس ترمیمی و اندودانتیکس درمان ریشه در ساختمان شماره ۲ دانشکده فعال است.

اکبری بیان کرد: در رادیولوژی دهان و فک و صورت از روش‌های تصویربرداری معمولی داخل و خارج دهان، CT scan اولتراسونوگرافی و MRI و اسکن هسته‌ای استفاده می‌شود که در حال دیجیتال‌سازی کامل این بخش هستیم.

اسکلت ساختمان تحویل شد

وی گفت: ساختمان جدید دانشکده در ۲ طبقه در حال احداث است که اسکلت ساختمان آماده و تحویل شده، همچنین مناقصه مرحله اول برگزار شد و در حال ارزیابی پیمانکاران هستیم که بعد از عقد قرارداد پروژه شروع خواهد شد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی بیرجند گفت: ساختمان جدید برای جابه‌جایی بخش‌های بالینی از قبیل اطفال، بیماری‌های دهان و دندان، رادیولوژی و پروتز پیش‌بینی شده است و واحدهای اداری و ساختمان اساتید به دلیل کمبود فضا قابل جابه‌جایی به این مکان نیست.

وی افزود: تصمیم‌گیری شد ساختمان مرکز تحقیقاتی و مهارت‌های بالینی در مجاورت ساختمان دانشکده دندانپزشکی جدید تخلیه شود و برای انتقال بخش‌های اداری، آموزش دانشکده، واحدهای پژوهشی، دفاتر معاونین و کادر اداری در اختیار دانشکده قرار گیرد.

اکبری بیان کرد: حدود ۴۰ میز پلی کلینیک و ۴۰ یونیت دندانپزشکی باید به دانشکده افزوده شود که نیاز به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دارد علاوه بر این تجهیزات جزئی ساختمان نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: اختصاص فضای ۲ هزار و ۸۰۰ متری هنوز تکافوی افزایش جمعیت را نخواهد داشت لذا امیدواریم بقیه پروژه یعنی هفت هزار مترمربع نیز احداث شود در غیر این صورت چالش ساختمانی دانشکده دندانپزشکی در استان به طور کامل رفع نمی‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و واحدهای وابسته به آن، ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی را زیرپوشش دارند.

 

 

 

 

در جوار معادن غنی زغال سنگ

تولید کک با کمترین ظرفیت/۲

تنها کارخانه کک خراسان جنوبی با یک سوم ظرفیت فعال است که برای استفاده از تمام ظرفیت نیاز به همت مسئولان دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان درکویر مرکزی ایران و در شهرستان طبس ثروتی قرار دارد که به دست محلی ها به تولید اشتغال گره خورده است.

کارخانه کک طبس با هدف تولید ۴۵۰ هزار تن کک متالوژی و با قابلیت افزایش تا ۶۰۰ هزار تن در سال ۹۷ به بهربرداری رسیده است.

کارگر کارخانه گفت: کار ۲۴ ساعته پای کوره‌های کک کم از سختی استخراج زغال از معدن ندارد.

او می  گوید : در هوای گرم و طاقت فرسای طبس در کنار کوره‌های گرم امیدمان این است کالایی که تولید می کنیم گرمابخش استخراج کشور باشد.

کارگر دیگر کارخانه گفت: خداروشکر ظرفیتی فراهم شده تا جوانان این شهرستان مشغول به کار شوند و بتوانند زندگی خود را از این راه تامین کنند.

اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر با راه اندازی کامل کارخانه کک

شکاری مدیر کارخانه کک گفت: در حال حاضر ۲۲۰ نیرو در کارخانه مشغول به کار هستند که با راه اندازی فاز‌های بعدی و نیروگاه ۵۰۰ نیرو می توانند مشغول بکار شوند.

او گفت:علت اینکه این کارخانه به ظرفیت انبوه نرسیده، کمبود مواد اولیه ناشی از استخراج کم و به ظرفیت نرسیدن معادن منطقه است.

شکاری می گوید: در این مجموعه ۲۲۰ نفر با هدف جلوگیری از خام فروشی زغال ۱۰ تا ۱۵ درصد از خروج ارز از کشور در صنایع وابسته به کک فعالیت می کنند.

به گفته شکاری تولیدات کارخانه جهت کارخانه فولاد، فروآلیاژ‌ها، فلوروسیس‌ها و ریخته گری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او می گوید: برنامه ریزی برای تامین زغال و فعال شدن صددرصدی در دستور کار مسئولان قرار دارد.

رحیمی فرماندار طبس گفت: کارخانه کک با تمام ظرفیت کار نمی کند و تنها با یک سوم ظرفیت فعال است.

او گفت:  باید زغال و خوراک کارخانه تامین شود تا بتواند با ظرفیت کامل کار کنند.

کارخانه کک سازی طبس تنها کارخانه تولید کک به روش بازیافت حرارتی در خاورمیانه است که برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره زغال سنگ در جوار معادن پروده طبس احداث شده است.

 

 

 

 

اجرای طرح هادی در ۶۰۸ روستای خراسان جنوبی/۲-۳

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تاکنون طرح هادی در ۶۰۸ روستای استان اجرا شده است.

 

تنها گفت: بر اساس تکالیف قانونی بنیاد مسکن موظف است روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را تعیین طرح کند که تاکنون این طرح در ۶۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان اجرا شده است.

او گفت: هنوز در ۳۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی اجرا نشده و با تخصیص اعتبارات تمام روستا‌های استان از مزایای این طرح بهره مند می‌شوند.

تنها گفت: با توجه به قانون اجرای طرح هادی تنها روستا‌های بالای ۲۰ خانوار، در برنامه اجرایی قرار دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در خصوص اینکه در سال مالی جدید چه مقدار اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت:هنوز کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها تشکیل نشده و همچنین طرح‌ها مصوب نشده است.

تنها گفت: تاکنون بازنگری طرح هادی ۲۴۵ روستای استان که افق ۱۰ ساله آن سپری شده انجام شده است.

او گفت: در بازنگری طرح هادی، رفع مغایرت ها، بهنگام سازی نقشه پایه و کاربری ها، مکانیابی اراضی مناسب برای مسکن و خدمات و همچنین فضا‌های معیشتی روستا مد نظراست.

تخصیص ۸۹۷ میلیارد ریال برای آسفالت رایگان روستا‌ها

تنها مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۹۷ میلیارد ریال اعتبار قیر رایگان برای آسفالت روستا‌ها تخصیص یافته است.

او گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون در ۴۳۴ روستا از اعتبارات قیر رایگان استفاده شده است.

تنها گفت: روستا‌هایی که دارای زیرساخت مناسب از لحاظ جدول گذاری و زیر سازی باشند در برنامه آسفالت رایگان قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با هدف پیشگیری از اعتیاد

فعالیت ۱۲ کانون یاری گران زندگی در واحد‌های کارگری خراسان جنوبی/۳

۱۲ کانون یاری گران زندگی با هدف پیشگیری از اعتیاد در واحد‌های کارگری خراسان جنوبی فعال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در نشست تخصصی خیران،فعالیت ۱۲ کانون یاری گران زندگی در واحد‌های کارگری خراسان جنوبی کارآفرینان، سمن‌ها و فعالان اجتماعی گفت: در کانون‌های یاری گران زندگی برنامه‌های ورزشی و فرهنگی برای کارگران اجرا می‌شود.

اشرفی افزود: تا کنون ۳۰ دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد، کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی سالم و مهارت‌های فرزند پروری در واحد‌های تولیدی استان برگزار شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز با بیان اینکه ۹۵ درصد معتادان استان دارای شغل بوده اند، خواستار به کارگیری معتادان بهبودیافته و خانواده‌های آنان در واحد‌های تولیدی و اقتصادی استان شد.

حسنی مقدم با اشاره به راه اندازی مرکز پیشگیری ماده ۱۶ بیرجند در آینده نزدیک گفت: ۵۲۸ معتاد متجاهر در خراسان جنوبی وجود دارد که نیاز است مرکز نگهداری آن‌ها سریعتر راه اندازی شود.

در این نشست از صاحبان چند واحد اقتصادی، سمن‌ها و کارآفرینان برتر قدردانی شد.

 

 

 

۲۵۰ روستا و نقطه حاشیه شهرهای خراسان جنوبی بهره‌مند از کتابخانه‌های سیار

کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در تابستان امسال به ۲۵۰ روستا و نقطه حاشیه شهر‌های استان، خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان در این خصوص گفت: کتابخانه‌های سیار۲۵۰ روستا و نقطه حاشیه شهرهای خراسان جنوبی بهره‌مند از کتابخانه‌های سیار کانون در طول سال تحصیلی با حضور در مدارس روستا‌های تحت پوشش خود به کودکان ونوجوانان خدمات فرهنگی، هنری و ادبی ارایه می‌کنند و با توجه به تعطیلی مدارس در فصل تابستان و ایام اوقات فراغت با حضور در مساجد میزبان مخاطبان خود هستند.

طاهره حمیدی با بیان اینکه کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در فصل تابستان با رویکرد مسجد محوری و حضور در مساجد روستا‌های تحت پوشش پذیرای کودکان ونوجوانان هستند افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخش مهمی از فعالیت‌های مراکز سیار کانون بر اساس نوآوری، خلاقیت و توجه به تربیت دینی و در زمینه‌هایی نظیر نماز و انس با قرآن، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و رویکرد نگاه به ارزش‌های دینی و ملی و شعائر مذهبی در حال انجام است.

وی گفت: این مراکز کانون در فصل تابستان با حضور در مساجد روستاها، فعالیت‌های فرهنگی، هنری وادبی برنامه‌هایی نظیر امانت کتاب، پخش فیلم، اجرای بازی‌های بومی و محلی، قصه گویی با تاکید بر قصه‌های ملی و مذهبی، کتاب خوانی و… را برای کودکان ونوجوانان این مناطق که دسترسی به مراکز ثابت کانون را ندارند اجرا می‌کنند.

 

 

 

 

اعزام تیم گلبال بانوان خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور/۷

اعزام تیم گلبال بانوان خراسان جنوبی به هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور

تیم گلبال بانوان خراسان جنوبی به هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور اعزام می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، تیم گلبال بانوان استان جهت شرکت در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور که از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۴ تیرماه سال جاری به میزبانی استان مازندران شهرستان بابلسر برگزار خواهد شد ، اعزام می شوند. زهرا عیدیان ، اکرم محمدی ، نجمه محمدی ، نادیا بخشی ، عاطفه حاجی پور و فهیمه هوشیار به مربیگری و سرپرستی فاطمه جوانشیر و داوری اعظم سادات عظیمی اعضای تیم اعزامی را تشکیل می دهند .

 

 

 

مسجد محوری رویکرد برنامه‌های کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری

۲۵۰ روستا و نقطه حاشیه شهرهای خراسان جنوبی بهره‌مند از کتابخانه‌های سیار/۲-۳

مسجد محوری رویکرد برنامه‌های کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری در فصل تابستان

کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در فصل تابستان با رویکرد مسجد محوری و حضور در مساجد روستاهای تحت پوشش پذیرای کودکان ونوجوانان هستند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری استان در این خصوص گفت: کتابخانه‌های سیار کانون در طول سال تحصیلی با حضور در مدارس روستاهای تحت پوشش خود به کودکان ونوجوانان خدمات فرهنگی، هنری و ادبی ارایه می کنند و با توجه به تعطیلی مدارس در فصل تابستان و ایام اوقات فراغت با حضور در مساجد میزبان مخاطبان خود هستند.

وی با بیان اینکه مسجد محوری از مهمترین رویکردهای فرهنگی و هنری کانون در استان است ادامه داد: با برنامه‌ریزی های انجام شده بخش مهمی از فعالیت‌های مراکز سیار کانون  بر اساس نوآوری، خلاقیت و توجه به تربیت دینی و در زمینه‌هایی نظیر نماز و انس با قرآن، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و رویکرد نگاه به ارزش‌های دینی و ملی و شعائر مذهبی در حال انجام است.

حمیدی ادامه داد: این مراکز کانون در فصل تابستان با حضور در مساجد روستاها، فعالیت‌های فرهنگی، هنری وادبی برنامه‌هایی نظیر امانت کتاب، پخش فیلم، اجرای بازی‌های بومی و محلی، قصه گویی با تاکید بر قصه‌های ملی و مذهبی، کتاب خوانی و… را برای کودکان ونوجوانان این مناطق که دسترسی به مراکز ثابت کانون را ندارند اجرا می‌کنند.

مدیر کل کانون استان در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ روستا و نقاط حاشیه شهر استان تحت پوشش کتاب‌خانه های سیار کانون قرار دارند.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
خشک شدن درختان باغ های تاریخی بیرجند محرز است/ ضرورت تأمین آب مورد نیاز
عباس زاده با اشاره به اینکه متأسفانه برخی باغ های تاریخی بیرجند در حال از بین رفتن هستند، گفت: خشک شدن برخی درختان چندین ساله این باغ ها، کاملاً محرز و آشکار است و آب مورد نیاز برای آبیاری درختان این دو باغ، باید از محل های مختلف تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا عباس زاده» امروز (۷ تیر) در جلسه بررسی مباحث زیرساختی بافت و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند، باغ رحیم آباد را از ذخائر تاریخی کشور خواند و اظهار کرد: باغ زیبا و تاریخی رحیم آباد، یکی از شاهکارهای گذشتگان در بیرجند است که باید حفظ و نگهداری شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی باغ های تاریخی در حال از بین رفتن است، تصریح کرد: خشک شدن برخی درختان چندین ساله این باغ ها، کاملاً محرز و آشکار است.

 

وی با بیان اینکه باغ های متعددی که هر کدام شناسنامه شهرند، در سطح استان به این وضعیت گرفتار شده اند، تأکید کرد: این باغ های زیبا نشان می دهد که گذشتگان ما در دل کویر به چه زیبایی اقدام کرده و این باغ ها را احداث نموده اند.

 

عباس زاده متذکر شد: همه دستگاه های اجرایی باید نسبت به نگهداری باغ های تاریخی استان فعال شوند تا با هم افزایی بتوانیم این باغ های تاریخی را نگهداری کنیم.

 

وی ادامه داد: مردم همواره نسبت به بسته بودن درب باغ رحیم آباد بیرجند گلایه مندند، لذا باید زمینه برای استفاده عموم از این باغ فراهم شود.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باغ رحیم آباد یک ظرفیت بزرگ در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای استان است، خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برنامه درستی برای باغ رحیم آباد داشته باشند.

 

عباس زاده تصریح کرد: باید پیگیری های لازم برای واگذاری کامل آن قسمت باغ رحیم آباد که در مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است، به میراث فرهنگی صورت گیرد تا بتوان از ظرفیت کامل باغ برای بهره برداری میراث فرهنگی و انجام برخی اقدامات مانند راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و … استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه عرصه های بیرونی باغ برای استفاده بهتر عموم مردم باید به پارک شهدای گمنام و پیاده روهای اطراف متصل شده و بهسازی شود، گفت: شهرداری بیرجند در زمینه سنگفرش کردن پیاده رو و زیباسازی فضای این مجموعه طرحی را آماده و کار را شروع کند، استانداری نیز در این راستا کمک خواهد کرد.

 

شایان ذکر است؛ در این جلسه که پیرو بازدید استاندار از باغ رحیم آباد در جریان بازگشایی این اثر فاخر تاریخی استان، برگزار شد، مصوب گشت: شرکت آب منطقه ای استان نیم لیتر برثانیه آب از محل آب‌های تخصیص یافته به حوزه گردشگری برای باغ اکبریه بیرجند در نظر بگیرد و همچنین جهاد کشاورزی احیا و مرمت قنات باغ اکبریه را در دستور کار خود قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*