اخبار خراسان جنوبی

 

۱۱۹ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی بهسازی شد/۲-۳

۱۱۹ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی بهسازی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: ۱۱۹ کیلومتر از راه‌های استان از ابتدای سال جاری برای ایمن سازی کاربران جاده‌ای بهسازی شده است.

اسدالله جلال زاده ظهر بیان کرد: مؤثرترین شرایط حمل و نقل، داشتن یک سطح سرویس مناسب راه علائم ایمنی لازم بوده تا تردد در جاده‌های استان به آسودگی انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهسازی راه‌های استان بیان کرد: طی دو ماه گذشته ۱۱۹ کیلومتر از راه‌های استان روکش داده و بهسازی شده است.

جلال زاده ایمن سازی کاربران جاده‌ای را از جمله اهداف بهسازی راه‌ها عنوان کرد و افزود: همچنین در راستای ایجاد سطح سرویس مناسب جهت کاربران جاده‌ای، آسفالت‌های محورهای ارتباطی ترمیم و لکه‌گیری شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین شش و نیم کیلومتر اسلاری سیل در محور بیرجند سربیشه انجام شده است.

جلال زاده با بیان اینکه در راستای تسهیل در امر تردد در جاده‌های استان پروژه‌های روکش آسفالت تقویتی، حفاظتی لکه‌گیری و درزگیری اجرایی شده است، گفت: همچنین در راستای ایجاد روکش تقویتی بیش از ۳۷ هزار تن آسفالت مصرف شده است.

 

 

 

صعود پیشکسوتان هیات کوهنوردی قائنات به قله الوند /۷

 

۳ خرداد ماه کوهنوردان شهرستان قائنات به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر قله الوند همدان را صعود کردند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ۲۵ کوهنورد به سرپرستی محمد رضا و محسن غضنفری مقدم و هدایت استاد محمد علی عبداللهی این صعود را با موفقیت انجام دادند.

لازم به ذکر است ؛ کوه الوند، مشهورترین قله از قله‌های کوهستان الوند است و قلهٔ الوند ۳۴۵۰ متر ارتفاع دارد و یکی از ۱۰۱ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود.

 

 

 

دعوت از بسکتبالیست خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی /۷

فدراسیون بسکتبال طی نامه ای از پوریا ایوبی بسکتبالیست جوان استان، برای حضور در اردوی شناسایی تیم ملی جوانان ۲۰۲۲ دعوت کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اردوی شناسایی تیم ملی جوانان ۲۰۲۲ از روز یکشنبه یکم خرداد ماه لغایت روز پنج‌شنبه پنجم خرداد ماه جاری،به میزبانی تالار بسکتبال آزادی تهران در حال برگزاری است.

در این اردوی ملی پوریا ایوبی جوان آینده دار بسکتبال استان در کنار سایر ورزشکاران دعوت شده به اردوی شناسایی تیم ملی بسکتبال جوانان ۲۰۲۲، هنرنمایی می کند.

 

 

تکمیل خانه جوان بیرجند نیازمند ۱۲ میلیارد تومان اعتبار

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: تکمیل خانه جوان بیرجند نیازمند ۱۲ میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین خسروی ظهر چهارشنبه در جمع تعدادی از جوانان در پاسخ به درخواست‌های مکرر آنها برای تکمیل خانه جوان بیرجند، اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه احداث خانه جوان بیرجند طی سال‌های گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته باید با تخصیص سه میلیارد تومان این پروژه عمرانی به پایان می‌رسید اما به دلایل مختلف این کار عملی نشد، افزود: امروز برای تکمیل این طرح به ۱۲ میلیارد تومان نیاز بوده که از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

خسروی در پاسخ به سوالی در باره امکانات و تجهیزات خانه جوان سابق بیرجند که در گذشته فروخته شد تا با پول آن ساختمان فعلی در حال احداث جوان بیرجند تکمیل شود، تصریح کرد: باید بررسی شود که امکانات و تجهیزات خانه جوان سابق بیرجند بعد از فروش ساختمان آنچه شده تا مشخص شود که جوانان فعال این حوزه چگونه می‌توانند تا زمان تکمیل خانه جوان بیرجند از آنها استفاده کنند.

وی ادامه داد: پرداختی‌ها به سمن‌های استان باید با توجه به طرح‌های ارائه شده توسط سازمان‌های مردم نهاد و میزان تناسب این طرح‌ها با نیاز روز جامعه باشد.

خسروی گفت: طرح شورای مشورتی هم به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ارائه شده تا بعد از تأیید آن این شورا با حضور نمایندگان همه تشکل‌ها و افراد مد نظر تشکیل شود.

قناد، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم درباره امکانات و تجهیزات خانه سابق جوان بیرجند اظهار کرد: همه امکانات و تجهیزات موجود در خانه سابق جوان به اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند منتقل شده که جوانان بیرجند برای استفاده از آنها باید به این اداره مراجعه کنند.

 

 

 

روزهای خاکستری خراسان جنوبی با افزایش ۳ برابری گرد و غبار/۷

روزهای خاکستری خراسان جنوبی با افزایش ۳ برابری گرد و غبار

 این روزها که گرد و غبار بسیاری از مناطق کشور را فراگرفته، در استانی مشهور به داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال نیز مدتی است ریزگردها بیش از گذشته در آسمانش جولان می‌دهند و فصل بهار خراسان جنوبی را خاکستری کرده است.

ساعت ۵:۳۰ یکی از این روزها در مرکز استان است و طبق روال همیشه برای رفتن به پیاده‌روی صبحگاهی از منزل خارج می‌شوم، از شدت گرد و غبار، رنگ آسمان یکپارچه خاکستری است و ریزگردها زودتر از آفتاب خود را به آسمان رسانده‌اند؛ هوا رنگ و روی ناسالمی دارد.

تنفس آن هم بدون ماسک در این هوای مملو از ریزگرد، سخت است و برای گروه‌های حساس خطر دارد، این وقت صبح وجود ذرات گرد و غبار را در دهانم حس می‌کنم، تصمیم به انصراف از پیاده‌روی روزانه‌ می‌گیرم اما برای خرید نان به مسیرم ادامه می‌دهم.

با اینکه هواشناسی و مدیریت بحران استان از روز قبل هشدار داده‌اند که مردم به خاطر هوای آلوده از خانه خارج نشوند اما شهروندان از جمله نیروهای نظامی و انتظامی، کارمندان دولت، کارگران و دانش‌آموزان به‌تدریج و بناچار از منزل بیرون می‌آیند.

با شروع ساعت کاری ادارات طی تماس تلفنی با سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پیگیر وضعیت هوای شهر بیرجند و سایر شهرستان‌ها برای انتشار در ایرنا شدم که اعلام شد براساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در استان، ۲ شهرستان بیرجند و نهبندان به ترتیب با شاخص ۳۵۹ و ۳۰۴ در شرایط خطرناک قرار دارند.

ناگفته نماند که در خراسان جنوبی پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا وجود دارد که از این تعداد ۲ مورد در بیرجند، یک مورد سرایان، یک ایستگاه نهبندان و یک ایستگاه در شهر حاجی‌آباد زیرکوه نصب شده و روزانه شاخص کیفیت هوا فقط در چهار شهر از مجموع ۳۱ شهر این استان سنجیده می‌شود.

این روزها مانند خیلی از مناطق کشور گرد و خاک میهمان ناخوانده‌ خراسان جنوبی است و افزایش میزان آن فصل بهار این استان کویری را خاکستری کرده به‌گونه‌ای که تعداد روزهای گرد و غباری در سال جاری نسبت به سال قبل به‌طور میانگین بیش از سه برابر شده است.

پارسال هم روزهای گرد و غباری زیادی در خراسان جنوبی داشتیم اما مانند امسال این قدر سریع و پشت سر هم تکرار نمی‌شد البته چند سال است که با شدت گرفتن تاخت و تاز خشکسالی بر پیکره خراسان جنوبی، روزهای گرم و آفتابی کویر جای خود را به روزهای ناسالم و هوای گرد و غباری داده است.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که در این سال‌ها و در دوران خشکسالی به ۱۷۰ روز افزایش یافته و بر سرعت ورزش آن افزوده شده نیز زندگی را بر مردمان خراسان جنوبی به‌ویژه بخش جنوبی در شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه سخت کرده و پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی از افزایش چشمگیر تعداد روزهای گرد و غباری در تابستان به دلیل ورزش این بادها حکایت دارد.

روزهای خاکستری خراسان جنوبی با افزایش گرد و غبار

افزایش سه برابری روزهای گرد و غباری در خراسان جنوبی

موضوعی که مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آن را تایید کرد و گفت: از ابتدای سال جاری چند موج شدید گرد و غبار شهرستان‌های خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده است.

علیرضا خندان‌رو افزود: آمار تجمیعی روزهای گرد و غباری استان از ابتدای سال جاری در شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی ۱۳۵ روز بوده است که در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از سه برابری و در مقایسه با بلندمدت (۲۰ سال گذشته) رشد ۲.۵ برابری را نشان می‌دهد.

وی گفت: برای مثال در بیرجند از ابتدای امسال ۱۹ روز، زیرکوه ۱۵ روز، نهبندان ۲۲ روز و سربیشه ۲۱ روز بوده که این رورزها با هم تجمیع شده یعنی از ۶۵ روز ابتدای امسال در نهبندان ۲۲ روز آن گرد و غباری بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: در مدت مشابه سال گذشته آمار تجمیعی روزهای گرد و غباری استان ۴۰ روز بوده که در سال جاری به ۱۳۵ روز افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: خشکسالی‌های ۲۰ ساله اخیر، افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دما و افزایش تبخیر، کاهش رطوبت هوا و خشک شدن سدها، بندهای خاکی و بسترهای طبیعی از علل اصلی افزایش روزهای گرد و غباری در استان است.

خندان‌رو پیش‌بینی کرد: با توجه به وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در فصل تابستان، تعداد روزهای گرد و غباری به‌خصوص در مناطق جنوبی استان افزایش چشمگیر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه همه شهرستان‌های خراسان جنوبی درگیر گرد و غبار هستند گفت: شهرستان نهبندان با ۲۲ روز و شهرستان سربیشه با ۲۱ روز بیشترین روزهای گرد و غباری در استان را از ابتدای امسال داشته‌اند، همچنین در بیرجند ۱۹ روز و در زیرکوه نیز ۱۵ روز گرد و غباری به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: در تمامی شهرستان‌های استان وضعیت گرد و غبار هوا به‌صورت دیده‌بانی و چشمی به ثبت می‌رسد و اطلاعات و آمار واقعی است.

چتر خاکستری در فصل بهار بر سر خراسان جنوبی

بهار امسال بر اثر خشکسالی‌های بی‌سابقه، گاهی چتر خاکستری که این گرد و غبارها بر سر استان باز می‌کند، روزها طول می‌کشد تا بار سفر از استان ببندد و این مشکل گاهی به حدی بغرنج می‌شود که کارشناسان محیط زیست از افراد مبتلا به بیمارهای تنفسی، سالمندان و کودکان درخواست دارند از منزل خارج نشوند.

البته داستان خشکسالی و هجوم گرد و غبار ناشی از آن قصه دیروز و امروز نیست، افزون بر ۲۰ سال است که ساکنان خراسان جنوبی با اثرات مختلف ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و سالانه ۷۲۹ هزار تُن گرد و غبار برخاسته از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی بر سر مردم فرود می‌آید و بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های استان وارد می‌کند.

اما آنچه به گفته کارشناسان در سال جاری خیلی نگران‌کننده است، افزایش چشمگیر تعداد روزهای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک در استان است که سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز این نگرانی کارشناسان را تایید کرد.

اسدالله حاتمی گفت: براساس مطالعات انجام شده و تقسیم‌بندی ناشی از وضعیت گرد و غبار استان‏‌ها، خراسان جنوبی در کنار استان‏‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبارخیزترین استان‏‌های کشور است و در این خصوص رتبه اول متعلق به این استان است.

اسدالله حاتمی افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال جاری گرد و غبار و روزهای ناسالم در این استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد و هرچند از ابتدای امسال هم شاهد رشد چشمگیر روزهای گرد و غباری در استان هستیم.

یک سوم مساحت خراسان جنوبی، کانون‌های گرد و غبار

وی بیان کرد: سطح کانون‌های گرد و غبار در خراسان جنوبی پنج میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار است که یک سوم مساحت استان را شامل می‌شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کانون‌های فرسایش بادی با شدت‏‌های غبارخیزی کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد برآورد شده است و به‌طور متوسط سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از این نواحی برخاسته و در سطح استان و مناطق همجوار ریزش می‏‌کند.

وی با بیان اینکه خشکسالی‏‌های سالیان اخیر نقش موثری در وقوع و گسترش گرد و غبار و فرسایش بادی در استان داشته است گفت: استان خراسان جنوبی در کشور از نظر نرخ تولید گرد و غبار و کانون‌های فرسایش بادی در رده‌های اول قرار دارد.

حاتمی با اشاره به عوامل طبیعی موثر در گرد و غبار افزود: کمبود رطوبت هوای استان به دلیل دوری از دریاهای آزاد، بالا بودن دمای هوا به‌ویژه در فصول گرم، بالا بودن تبخیر آب، طولانی بودن دوره خشکی حاکم بر استان، بالا بودن سرعت بادهای فرساینده نسبت به سرعت آستانه فرسایش بادی خاک‏‌های استان و متاثر بودن از وزش بادهای ۱۲۰ روزه از عوامل طبیعی موثر در ریزگردها است.

او گفت: حساسیت اغلب خاک‏‌های ریزدانه سازند کواترنری استان نسبت به فرسایش بادی، مجاورت با کویرهای لوت و مرکزی ایران و متاثر بودن اقلیم استان از اقالیم خشک و بیابانی حاکم بر این کویرها، مجاورت با سایر استان‏‌های غبارخیز و فرسایش‏‌پذیر از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و کشور افغانستان، نوسانات شدید فشار هوا با توجه به وضعیت توپوگرافی استان و ایجاد زمینه‏‌های لازم برای حرکت صعودی هوا و انتقال قائم ذرات گرد و خاک معلق به ترازهای بالاتر جو و مناطق دوردست از دیگر عوامل طبیعی است.

روزهای خاکستری خراسان جنوبی با افزایش گرد و غبار

منشاء ریزدگردها در خراسان جنوبی داخلی است

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های کانون‏‌های گرد و غبار با منشاء داخلی در استان خراسان جنوبی (مطالعات منشاءیابی داخلی فرسایش بادی، توفان ماسه و گرد و غبار در سال ۱۳۹۸) چهار کانون اصلی با شدت زیاد و خیلی زیاد وجود دارد که کانون شمال شرق استان با بیشترین وسعت در شهرستان زیرکوه واقع شده و در همه فصول سال با شدت زیاد و خیلی زیاد فعال بوده و استان‌های خراسان‌ جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حاتمی افزود: کانون‌ جنوب استان در شهرستان نهبندان قرار دارد و استان‌های خراسان‌ جنوبی و سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد همچنین کانون شرق در شهرستان‏‌های سربیشه و نهبندان واقع شده و استان‏‌های خراسان‌ جنوبی، سیستان و بلوچستان تحت تاثیر این کانون قرار می‌گیرند.

وی گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است اگرچه کانون‏‌های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد مساحت نسبتا کمی از کل کانون‏‌ها را شامل می‏‌شود ولی نقش قابل توجهی در انتشار گرد و غبار به اتمسفر دارند.

سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: براساس آخرین برآوردها سالانه خسارت جبران‌ناپذیر ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست‌محیطی استان وارد می‌شود و در صورت نبود اقدام مثبت و کاهش قابل توجه گرد و غبار، مجموع خسارت گرد و غبار بر اقتصاد استان قابل تامل بوده و نیاز است نقش اقدامات پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی کنترل گرد و غبار در کانون‌های شناسایی شده پررنگ‌تر شود.

حاتمی گفت: براساس کارکرد و داده‌های ثبت شده توسط ایستگاه‌های این اداره‌ کل از ابتدای سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت ماه در بیرجند ۶ روز، سرایان ۹ روز، نهبندان ۲۰ روز و حاجی‌آباد زیرکوه ۱۱ روز کیفیت هوای نامطلوب در پنج ایستگاه پایش هوا به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: این در حالی است که در مجموع سال گذشته در بیرجند ۲۳ روز، سرایان ۴۱ روز، نهبندان ۵۷ روز و حاجی‌آباد زیرکوه ۲۴ روز کیفیت هوای نامطلوب در ایستگاه‌های پایش هوا به ثبت رسیده است.

حاتمی تاکید کرد: اگر بخواهیم نسبت به گرد و غبار نگاه بلندمدت داشته باشیم و پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم باید از تخریب طبیعت جلوگیری کنیم.

افزایش کانون‌های فرسایش بادی خراسان جنوبی به ۳۵ کانون

خراسان جنوبی به لحاظ اقلیمی جزو استان‌های خشک و بیابانی است و براساس آخرین مطالعات در سال ۹۷ مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی استان از سه میلیون و ۱۲۱ هزار هکتار به پنج میلیون و ۲۴۳ هزار هکتار یعنی حدود ۶۸ درصد افزایش یافته است.

در یک دهه اخیر مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی خراسان جنوبی از یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار به ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار هکتار رسیده یعنی تعداد کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد در این استان از ۲۸ کانون به ۳۵ کانون افزایش یافته که یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این باره گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و افزایش گرمای هوا در استان خطر گسترش بیابان‌ها و افزایش پدیده گرد و غبار وجود دارد.

علیرضا نصرآبادی افزود: کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد در خراسان جنوبی از ۲۸ کانون در چند سال گذشته به ۳۵ کانون افزایش یافته است که یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: مساحت کانون‌های بحرانی استان از یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار به ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۲۹ هکتار رسیده و شهرستان طبس با ۵۹۷ هزار و ۴۳۵ هکتار بزرگترین کانون بحرانی را داراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: شهرستان‌ بشرویه با ۳۰۱ هزار و ۸۱۳ هکتار دومین شهرستان دارای بیشترین حجم فرسایش بادی است و در مجموع ۲ شهرستان طبس و بشرویه، ۵۵ درصد سطح فرسایش بادی را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.

نصرآبادی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۷ مساحت کانون‌های بحرانی بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم ۵۵ درصد و مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی نیز ۶۸ درصد افزایش یافته است، در حال حاضر در خراسان جنوبی ۴۰ محدوده تحت تاثیر فرسایش بادی به وسعت چهار میلیون هکتار وجود دارد.

وی گفت: در عرصه‌های بیایانی یکی از مشکلات اساسی جهانی، ملی و منطقه‌ای، تغییر اقلیم و تخریب سرزمین است که برآیند آن به شکل فرسایش خاکی خود را نشان می‌دهد.

اعتباراتی که به گرد بیایان‌زایی نمی‌رسد

نصرآبادی افزود: پدیده بیابان‌زایی تبعات مستقیم و غیرمستقیم متفاوتی دارد که حرکت ماسه‌های روان یکی از آنهاست و خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور و جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار در کشور است.

وی اظهار داشت: برای کاهش این خسارت‌ها پروژه‌های اجرایی در بخش بیابان از سال ۵۴ آغاز شد و به طور مستمر تاکنون در دست انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اجرایی در دوره ۴۵ ساله شامل ۱۳ هزار و ۸۷۶ هکتار بذرکاری و بذرپاشی، ۱۵۳ هزار و ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری، ۳۰۹ کیلومتر احداث بادشکن زنده (اطراف مزارع و جاده‌ها)  و ۶۵۱ کیلومتر احداث بادشکن غیر زنده در مناطق خاص اجرا شده، اما با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی اندک است.

نصرآبادی افزود: همچنین در این مدت ۲۸ هزار و ۹۴۱ هکتار اجرای طرح مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت، ۹۹۱ هزار و ۶۸۸ هکتار حفاظت و قرق عرصه‌های تاغزارهای طبیعی و دست کاشت، ۳۹ هزار هکتار مدیریت روان‌آب‌های سطحی در قالب پروژه‌های اجرایی احداث هلالی‌های آبگیر و کنتور فار و از محل اعتبارات ملی، استانی، خشکسالی و مدیریت بحران استان اجرا شده است.

وی گفت: سال گذشته از محل منابع اعتباری مختلف، ۳۲ میلیارد تومان برای مقابله با بیابان‌زایی در استان مصوب شده که از این مقدار ۱۹ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

نصرآبادی ادامه داد: از محل این اعتبارات، هفت هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری سنواتی عرصه‌های نهال کاری شده در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز ۳۶ کیلومتر تله رسوب‌گیر در شهرستان طبس و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار مدیریت روان آب در شهرستان خوسف و ۷۰ هکتار مالچ‌پاشی در دستور کار قرار گرفته که برخی از طرح‌ها به اتمام رسیده است.

وی مهمترین مشکل این استان برای مقابله با بیابان‌زایی را کمبود اعتبار ذکر کرد و گفت: با توجه به کاهش اعتبارات، حجم اقدامات بیابان‌زدایی در استان نسبت به افزایش بیابان‌زایی بسیار پایین است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خطر افزایش بیابان‌ها از سال‌ها پیش خراسان جنوبی را تهدید می‌کند که در همین راستا طرح‌هایی برای مقابله با بیابان اجرایی شده و نوید بهبود وضع موجود را می‌دهد، اما کافی نیست.

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی ریزگردها به زیرساخت‌ها

نصرآبادی اظهار داشت: میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی استان سالانه برابر با ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی گفت: این خسارت‌ها در حوزه منابع زیست انسانی، خطوط مواصلاتی، اراضی کشاورزی، منابع زیست محیطی، چاه‌ها و قنوات، تاسیسات صنعتی، واحد صنعتی، واحد تولید، ایستگاه‌های راه آهن و از این قبیل روی می‌دهد.

آنچه مسلم است مردم خراسان جنوبی از وجود ریزگردها در هوایی که تنفس می‌کنند در رنج هستند و در این میان شرایط برای بیماران قلبی، تنفسی و افراد دارای مشکلات خاص حادتر است، پس باید پیش از آنکه سلامت و آسایش مردم این دیار در رفت و آمد ریزگردها بیشتر از قبل تهدید شود، چاره اساسی اندیشید.

انجام تحقیقات علمی ویژه، اقدامات سریع و گسترده درخصوص انجام عملیات نهال‌کاری و سایر اقدامات مقابله‌ای، جلب توجه نگاه ملی به وضعیت خراسان جنوبی و تقویت اعتبارات ملی از جمله راهکارهای کارشناسان و مسوولان در این زمینه است.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی:

۵۰ هزار کودک در خراسان جنوبی غربالگری بینایی می شوند/۲-۳

شرفی گفت: بیش از ۵۰ هزار کودک در سنین سه تا ۶ سال باید برای انجام غربالگری بینایی تا پایان سال جاری به۷۲۴ پایگاه دائمی و غیردائمی در سطح استان خراسان جنوبی مراجعه کنند.

«حسن شرفی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح های پیشگیرانه ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۳ تا ۶ سال، در طول سال در پایگاه های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان ها انجام می شود.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۴ پایگاه دائمی در استان بحث غربالگری بینایی را انجام می دهند، افزود: غربال در پایگاه های دائمی و غیر دائمی بینایی توسط مربیان آموزش دیده و با استفاده از چارت و دستگاه پلاز اپتیکس صورت می گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: ۶۸۰ پایگاه غیر دائمی در مهد های کودک، مراکز و خانه های بهداشت و پایگاه های تحت نظارت سازمان بهزیستی در استان در زمینه غربالگری بینایی فعالیت دارند.

شرفی با اشاره به زمان آغاز فعالیت غربالگری بینایی در خراسان جنوبی گفت: این طرح از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا پایان سال جهت غربالگری بینایی کودکان سنین سه تا ۶ سال ادامه دارد.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی در پایان عنوان داشت: بیش از ۵۰ هزار کودک در سنین سه تا ۶ سال باید برای انجام غربالگری بینایی تا پایان سال جاری به مراکز دائمی و غیردائمی در سطح خراسان جنوبی مراجعه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

لزوم نوآوری در صنعت گردشگری/ فرهنگ ایرانی اسلامی را صادر کنیم/۲-۳

لزوم نوآوری در صنعت گردشگری/ فرهنگ ایرانی اسلامی را صادر کنیم

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: در مسئله گردشگری نوآوری از نظر آداب و اخلاق باید تعریف حساب شده‌ای داشته باشیم که بتوان فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم.

آیت الله سید علیرضا عبادی در جمع مدیرکل و جمعی از معاونین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه فرهنگ اسلامی راهگشای جامعه بشری است، افزود: کار میراث فرهنگی از نظر اقصادی، فرهنگی، سیاسی و بین‌المللی و از جهات دیگر بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اما به شرطی که گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی مطابق با قانون جمهوری اسلامی ایران تعریف و برابر با آن اجرا شود.

آیت الله عبادی اظهار کرد: میراث فرهنگی، محیط زیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر انواع تغییرهای سیاسی که در این کشور در طول این مدت بوده اینها جایگاه اصلی خود را پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه تأکید رهبر معظم انقلاب که با تغییر دولت‌ها نباید سیاست‌ها که بر اساس قانون است تغییر کند اما این مسئله رعایت نشده است، گفت: در سال‌های گذشته یکی از مصیبت‌های فرهنگی ما گردشگر نماها بودند چراکه عناصر وابسته سیاسی بودند که برای توسعه فرهنگ‌های مبتذل خود هدفمند به ایران می‌آمدند و هیچ قانون شرعی، عرفی و اخلاقی را به اسم گردشگری رعایت نمی‌کردند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه وزارت ارشاد هم متأسفانه نتوانسته ارشاد اسلامی را محقق کند، افزود: اکنون قوی سه‌گانه همسو با قانونی اساسی و نظام اسلامی هستند و شما باید از این فرصت طلایی استفاده کنید و وقتی گردشگر داخلی و خارجی می‌آید قبل از همه چیز باید آداب، حرمت و کرامتش حفظ شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی باید انواع آثاری طبیعی، فرهنگی و تاریخی را به صورت تخصصی تعریف و با جزوه معرفی کند، افزود: همچنین کسانی هم این آثار را تبیین کنند تا وقت گردشگران از برنامه‌های مفید پر شود که وقتی به شهر و کشور خود بازگردد مروج برای این آثار و فرهنگ باشد تا دیگران هم برای بازدید بیایند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خطاب به مسئولان میراث گفت: در خراسان جنوبی در مسئله گردشگری نوآوری از نظر آداب و اخلاق، علمی، طبیعی و باستانی آن باید تعریف حساب شده‌ای داشته باشید به نوعی که در سطح کشور هم قابل قبول باشد و بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه که تاکنون آمده گردشگری نبوده بلکه جریان سیاسی برای تغییر فرهنگ مردم بوده است، افزود: گردشگری را برای اولین بار به معنای صحیح آن باید زنده کنید و بقیه تریبون داران هم تبلیغ کنند.

آیت الله عبادی ادامه داد: گردشگری صنعتی است که اگر درست عمل شود هم از جهت اقتصادی بسیار می‌تواند برای هر کشوری نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه در هر کشوری قانون جایگاه مقدسی دارد، افزود: اما گردشگر وقتی به ایران می‌آید هیچ قانونی ندارد و این خیلی عجیب است.

آیت الله عبادی با بیان اینکه بنابراین قانون مسئله اصلی است که باید در هر جایی رعایت شود تا گردشگر داخلی و خارجی بداند که حساب در کار است، گفت: همچنین در عین حال باید همراه با اخلاق، کرامت و اشباع از جهت اطلاعات و علمی و شناخت باشد.

اعتبار مورد نیاز ۲۱ یادمان‌ شهدای گمنام خراسان جنوبی جذب شد/۳

اعتبار مورد نیاز ۲۱ یادمان‌ شهدای گمنام خراسان جنوبی جذب شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به دیدار با رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور اعتبارات لازم برای ساخت و تکمیل ۲۱ یادمان شهدای گمنام در استان جذب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت در دیدار اعضای ستاد سومین کنگره سرداران و ۱۵۴ شهید شهرستان بشرویه افزود: با توجه به گزارشات رسیده ۱۲ یادمان شهدای گمنام استان در حال ساخت است و برای مابقی هیچ اقدامی انجام نشده که در چشم انداز یک و نیم ساله باید همه این یادمان‌ها تکمیل شود.

وی ادامه داد: یادواره‌ها و کنگره‌های بزرگداشت شهدا هرچه خودجوش‌ و مردمی‌تر برگزار شود نتیجه بهتر و اثربخشی بیشتری برای جامعه و نسل جوان خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف از برگزاری یادواره‌های شهدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بازگو کردن آن به نسل جوان است تصریح کرد: فراموش شدن یاد و نام شهدا و برگزاری نشدن یادواره‌ها به معنی فاصله گرفتن از اصول انقلاب اسلامی است.

وی گفت: با توجه به برگزاری کنگره شهدای بشرویه در شهریورماه سال جاری باید تلاش شود یادمان‌های شهدای گمنام این شهرستان تا زمان برگزاری کنگره به اتمام برسد و آماده بهره‌برداری شود.

قناعت افزود: وجود ۱۵۴ شهید، پنج شهید گمنام و ۱۰ مفقود الاثر در شهرستان بشرویه نشان از همراهی مردم بشرویه با نظام و انقلاب اسلامی است که جمع‌آوری خاطرات شهدا و آثار دفاع مقدس از موضوعات مهمی است که باید تدوین و در اختیار نسل جوان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از هیچگونه تلاشی در این زمینه چشم پوشی نخواهیم کرد تا حق مطلب را با برگزاری کنگره‌ای کامل و جامع ادا کنیم و شرمنده خون شهدا نباشیم.

قناعت، سوم و چهارم خردادماه روز فتح خرمشهر و دزفول را گرامیداشت و گفت: دزفول و خرمشهر ۲ شهری هستند که بیش از بقیه مناطق ایران زیر بمباران دشمن بودند و زمانی که دست نظام و انقلابیون خالی بود با ابتدایی ترین سلاح‌ها جلوی دشمن تا دندان مسلح ایستادند.

وی ادامه داد: امروز که نیروهای مسلح ما به موشک‌های بالستیک و پهباد و سایر ادوات جنگی جدید مجهز هستند دشمن جرات نمی‌کند که نگاه چپی به این کشور داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در ارتباط با جنگ ۳۳ روزه تحقیقاتی پیرامون بررسی علل موفقیت حزب الله لبنان در این نبرد نابرابر صورت گرفت که نتیجه این تحقیقات این بود که مبارزان و مدافعان در سراسر دنیا با تاسی از رزمندگان انقلاب اسلامی از مرگ واهمه‌ای ندارند و در نتیجه پیروز می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر که درگیر جنگی تمام عیار و ترکیبی هستیم، باید با جهاد تبیین دستاوردهای نظام را به همه معرفی کنیم و این جنگ سخت را هم با پیروزی پشت سر بگذاریم.

 

 

 

 

فرهنگیان خراسان جنوبی در خط مقدم اهدای خون/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: فرهنگیان مومن، ولایت مدار و نوع دوست خراسان جنوبی با شرکت مستمر در امر زیبا و مقدس اهدای خون ، در خط مقدم اهدای زندگی قرار دارند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در حاشیه آیین اهدای خون  ۳۵ نفر از کادر اداری آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: آموزش و پرورش استان به طور متوسط و حد اکثر بازه زمانی شش ماه یک بار میزبان پایگاه سازمان انتقال خون استان می باشد.

وی با بیان این که امروز هم به مناسبت حماسه فتح خرمشهر، مجاهدان عرصه تعلیم و تربیت در کادر اداری استان پذیرای پایگاه انتقال خون بودند، تصریح کرد: هدف فرهنگیان از مشارکت در این امر خداپسندانه، اهدای زندگی به بیماران نیازمند خون، کمک به بانک خون استان و ارتقای سلامت استان است.

اهدای دومین زمین اردوگاه دانش آموزی استان،توسط خیرنیکوکار

احداث دومین زمین چمن مصنوعی خوسف در معصوم آباد/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از اهدای دومین زمین اردوگاه دانش آموزی استان به مساحت ۳ هزار متر مربع توسط آقای امینی، خیر نیکوکار و نیک اندیش استان و دیار گل های نرگس خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،سیدعلیرضا موسوی نژاد با بیان این که این اردوگاه در روستای امین آباد خوسف احداث می شود، اظهار کرد: همچنین این خیر نیکوکار زمین دیگری به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع به منظور احداث چمن مصنوعی،به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان در  دیار گل های نرگس اهدا کرد.
وی، با بیان این که دومین زمین چمن مصنوعی شهرستان خوسف در روستای معصوم آباد احداث می شود، تصریح کرد: با احدث و بهره برداری از این طرح ورزشی، بستر مناسب برای فعالیت قریب یک هزار دانش آموز دختر و پسر دوره های مختلف تحصیلی این محدوده را فراهم خواهد شد.
شایان ذکر است در این آیین، صلح نامه اهدای زمین چمن مصنوعی به امضای آقایان امینی، خیر و موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی رسید.

 

 

 

هم اندیشی رسانه های خراسان جنوبی پیرامون تدوین سند جامع توسعه رسانه ای/۲-۳

نشست هم اندیشی پیرامون تدوین سند جامع توسعه رسانه های خراسان جنوبی با حضور نمایندگان رسانه های استان برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، طالبی عضو هیأت علمی دانشگاه و مسئول تدوین سند توسعه رسانه ای در ابتدای جلسه اشاره ای به نتایج حدود ۴۰۰ پرسش نامه توزیع شده در میان مردم استان و بررسی نظرات و ذایقه رسانه ای آن ها اشاره کرد و گفت: مبنای نشست امروز دریافت راهکارهای نمایندگان حاضر در جلسه برای حل مشکلات مالی رسانه ها است.
وی در ادامه آماری درخصوص فراوانی میزان استفاده از رسانه ها در استان و میزان محبوبیت و اعتماد مردم به رسانه ها ارایه داد.
پس از این سخنان، نمایندگان حاضر در جلسه به ارایه نظرات خود در این خصوص پرداختند و نهایتا مواردی از جمله امنیت شغلی، آموزش سواد رسانه ، اعطای حمایت های مالی در قالب رپرتاژ، اشتراک و یارانه، افزودن واحد درسی سواد رسانه ای  در مقاطع تحصیلی، تعریف مواردی در خصوص افزایش جذابیت برای فروش رسانه ها، حمایت از نیروها، حمایت مالیاتی، تخصصی بودن رسانه ها، اصلاح قوانین، حمایت از کارفرمایان رسانه ای و تعیین تمهیداتی در خصوص ضمانت اجرایی سند، مطرح شد.

بهره برداری از پروژه فاضلاب شهرک صنعتی بیرجند تا ۷ ماه دیگر/۲-۳

شبکه فاضلاب شهرک صنعتی بیرجند، تا پاییز امسال به بهره برداری می رسد تا بخشی از آب مورد نیاز صنایع تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گفت: پروژه اجرای فاضلاب شهرک صنعتی بیرجند، با اعتبار ۶ میلیارد تومان برای اجرا به پیمانکار واگذار شده است .

پارسا افزود: قرارداد اجرای این پروژه ۶ ماهه است که پیش بینی می شود در سه ماهه سوم سال جاری به بهره برداری برسد.

 

وی گفت : اجرای شبکه فاضلاب شهرک صنعتی بیرجند نقش مهمی در بهینه سازی مصرف آب، استفاده از پساب برای توسعه فضای سبز و تأمین آب مورد نیاز صنایع شهرک ایفا خواهد کرد.

 

 

 

شناسایی ۶ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته  از مجموع ۱۰۸ تست تشخیص مولکولی و  سریع کرونا در استان ۶ مورد جدید مبتلا به کرونا دراستان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در  شبانه روزشناسایی ۶ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی گذشته از ۶ مورد مبتلا به کرونا ۴ مورد در شهرستان بیرجند، ۱ مورد در شهرستان زیرکوه و ۱ مورد شهرستان قائنات شناسایی شد.

شریف زاده افزود:  در حال حاضر در استان ۱۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲  نفر کرونا مثبتند.

وی افزود:  ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال عمومی وی نامساعد است.

 

 

آغاز نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی در دانشگاه بیرجند

نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی در دانشگاه بیرجند آغاز شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،دبیر همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی  گفت : از ۱۰۰آغاز نخستین همایش ملی فناوری تولید و پس از برداشت گیاهان باغی در دانشگاه بیرجند مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش، ۸۰ مقاله پذیرفته شده است .

امینی فرد افزود :  در مدت ۲ روز  برگزاری این همایش  ؛ ۲۱ مقاله بصورت سخنرانی  و مابقی به صورت پوستر ارائه می شود .

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این همایش بررسی مزایا و معایب تولیدات محصولات باغی در کشور و بویژه خراسان جنوبیست گفت:برای افزایش  بهره وری و ارزش افزوده محصولات باید به دنبال  تغییر الگوی کشت و فراوری و جلوگیری از خام فروشی باشیم که این امر با ارتباط بیشتر دانشگاه و تولیدکنندگان فراهم می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز  در این همایش با اشاره به محصولات کشاورزی و باغی منحصر به فرد خراسان جنوبی گفت:متاسفانه با وجود جایگاه خوب در برخی محصولات،در بازار فروش آن جایگاه خوبی نداریم و از درآمد آنها کم بهره هستیم که برای بدست آوردن ارزش افزوده مناسب باید با همکاری دانشگاهها ،علاوه بر فراوری محصولات به دنبال داشتن الگوی کشت متناسب با بازار باشیم.

لامعی، رئیس  دانشگاه بیرجند هم خراسان جنوبی را مهد پرورش بزرگان و عالمان بسیار دانست و گفت:با ظرفیتها موجود و دانش بسیار استید و دانشجویان  دانشگاه بیرجند ،تلاش میکنیم تا سال ۱۴۰۴ این دانشگاه جزو ۲۰ دانشگاه برتر ایران تبدیل شود.

 

 

 

 

 

کشف محموله حشیش و تریاک از قاچاقچیان مواد مخدر درسربیشه/۴

۴۶۷ کیلو و ۵۰۰ گرم مواد افیونی از نوع تریاک و حشیش  در شهرستان سربیشه کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی شهرستان سربیشه  اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور‌های فرعی این شهرستان دریافت کردند که تیم‌های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای  بررسی موضوع اعزام شدند.

سرهنگ حسن شجاعی نسب افزود: ماموران هنگام کنترل محور‌های فرعی در شهرستان سربیشه  به یک خودروی پیکاپ که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی افزود: و پس از طی مسافتی قاچاقچیان مواد مخدر با رها کردن از صحنه متواری شدند..

وی با اشاره به اینکه تحقیقات پلیس برای دستگیری قاچاقچیان متواری شده ادامه دارد؛ افزود: برخورد نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر قاطع و بدون اغماض است و پلیس اجازه جولان و سرکشی به برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی  نمی‌دهد

 

 

 

آرامش در بازار مرغ خراسا‌ن‌جنوبی/۲-۳

تولید کننده گان نگران مرغ‌های تولید شده مازاد نباشند.

سرپرست معاونت اموراقتصادی استاندار در ستاد تنظیم بازار استان با اشاره بهآرامش در بازار مرغ خراسا‌ن‌جنوبی اینکه در استان با مازاد تولید مرغ رو به رو هستیم گفت: تولید کنندگان نگران مرغ‌های تولید شده مازاد نباشند.
اشرفی افزود:  قرار است  مقداری از این  تولیدات به سایر استان‌ها و باقی مرغ‌ها را شرکت پشتیبانی امور دام از تولید کنندگان خریداری کند.

وی همچنین  با تاکید بر اینکه مطالبات گندم‌کاران پیگیری و پرداخت شود گفت: قراراست خرید حمایتی تضمینی از  کشاورزان انجام شود و  گندم‌ها از  انبار ذخیره سازی به کارخانجات و سیلو‌های استان  حمل شود.

سرپرست معاونت اموراقتصادی استاندار  گفت: مراکزی مانند آشپزخانه دانشگاه‌ها، مراکز درمانی، خوابگاه‌ها، سازمان زندان‌ها و در مجموع مراکز عمده مصرف گوشت گرم و منجمد نباید اقلام تنظیم بازار را از سطح بازار تهیه کنند بلکه باید نیاز خود را اعلام کنند تا اقلام در اختیارشان قرار بگیرد.

اشرفی افزود همچنین در خصوص موضوع‌های مطرح شده برای شوینده‌ها گفت:  بایستی موجودی انبار‌ها لیست و در سامانه ثبت شود.

وی افزود: اتحادیه مربوطه نیز نظارت کامل دارد  تا هیچگونه محدودیتی در توزیع و عرضه برای مردم ایجاد نشود

 

 

 

بیرجند و طبس، رکوردار اهدای عضو در خراسان جنوبی/۲

تا کنون در خراسان جنوبی ۴۶ خانواده، اهدای عضو انجام داده اند که بیشترین آن مربوط به شهرستان‌های بیرجند و طبس است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص استان در مراسم تجلیل از ۹ خانوادهبیرجند و طبس، رکوردار اهدای عضو در خراسان جنوبی اهدا کننده عضو در خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: بیشترین اهدا کنندگان عضو در استان از سال ۱۳۹۰ تا کنون مربوط به افرادی است که در حوادث رانندگی دچار مرگ مغزی شدند و اغلب بین ۱۶ تا ۵۴ سال سن داشتند.

رئیسی همچنین از راه اندازی عمل پیوند کلیه در آینده نزدیک در بیمارستان رازی بیرجند خبر داد.

 

  • موسوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: در تلاشیم که امکانات پیوند عضو را در بیمارستان رازی بیرجند راه اندازی کنیم چرا که نیروی متخصص آن را داریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اجرای نمایش طنز «تلق و ملق و شلوغ و شلغ» در بشرویه/۲

اجرای نمایش طنز «تلق و ملق و شلوغ و شلغ» در کانون پرورش فکری بشرویه

مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری شهرستان بشرویه با اجرای نمایش «تلق و ملق و شلوغ و شلغ»‌ میزبان دانش آموزان مدارس این شهر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ با نزدیک شدن به تعطیلی مدارس و آغاز اوقات فراغت دانش‌آموزان، مرکز فرهنگی هنری بشرویه با هدف معرفی بیشتر کانون و فعالیت‌های آن و همچنین جذب اعضای جدید با اجرای نمایش طنز« تلق و ملق، شلوغ و شلغ» پذیرای حضور کودکان و نوجوانان این شهرستان بود.

بر اساس این خبر، کودکان ونوجوانان در این بازدید ها در برنامه‌های مختلف این مرکز شرکت کردند تا بیشتر با برنامه‌های کانون آشنا شوند.

این گزارش می افزاید: برگزاری جشن الفبا، بحث آزاد در خصوص حفاظت از محیط زیست و قرائت سوگند نامه با مشارکت اداره منابع طبیعی این شهرستان، اجرای سرود «سلام فرمانده» از دیگر برنامه‌های جانبی این بازدیدها بود.

 

 

 

گسترش ارتباطات بین دانشگاه جامی هرات افغانستان و دانشگاه بیرجند/۲-۳

گسترش ارتباطات بین دانشگاه جامی هرات افغانستان و دانشگاه بیرجند

به منظور گسترش ارتباطات و بررسی راه های اجرایی شدن تفاهم نامه منعقده بین دانشگاه جامی هرات افغانستان و دانشگاه بیرجند جلسه‌ای با حضور نمایندگان دانشگاه جامی هرات افغانستان و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و رئیس گروه همکاری های علمی بین المللی دانشگاه صبح روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در ابتدای جلسه دکتر حسینی واشان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  به معرفی اجمالی دانشگاه بیرجند و توانمندی‌های آن پرداخت، وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: دانشگاه بیرجند آمادگی و ظرفیت برگزاری کارگاه‌‌ها آموزشی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت، پذیرش دانشجو و اساتید دانشگاه کشور افغانستان برای مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارد.
در ادامه نمایندگان دانشگاه جامی هرات ضمن تشکر از همراهی دانشگاه بیرجند و برگزاری این نشست؛ خواستار برگزاری دوره های مدیریت آموزشی، روش‌های تحقیق و برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی شدند.
در پایان جلسه نیز دکتر حاجیانی رئیس گروه همکاری های علمی– بین‌المللی دانشگاه بیرجند به شرح خدمات و تسهیلات ویژه ای که دانشگاه بیرجند برای دانشجویان غیرایرانی در نظر گرفته است از جمله بورسیه‌های تحصیلی، خدمات رفاهی، خدمات کنسولی اشاره کرد و در انتها مقرر شد طرفین در تعامل و همکاری بیشتر نسبت به اجرایی شدن تفاهم نامه اقدام نمایند.

 

 

یادواره شهدای دانشجوی استان خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند برگزار شد/۲-۳

یادواره استانی شهدای دانشجو دانشگاه بیرجند با عنوان همکلاسی خوشنام، شامگاه سه شنبه ۳ خرداد ماه در فضای باز مقابل مسجد دانشگاه برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی در ابتدای این مراسم، دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: یادروز آزادسازی خرمشهر  یادآور رزم آوران نور و آگاهی است.
سرپرست دانشگاه بیرجند با  تأکید بر اینکه شهیدان دانشجویی که آوردگاه دانش را با بینش بازشناخت حق از باطل پیوند زدند و با حضور مشتاقانه و شورمندانه خویش در رزم‌گاه جبهه‌های روشنایی علیه تاریکی، سرود نامه‌ی رهایی را با خون امضا نمودند، افزود: شهیدان دانشجو فاتحان قله رفیع انسانیت و ایمان، شجاعت و ایقان، تا همیشه‌ تاریخ راهنمای رهروان راه حق و عدالت خواهند بود.
در ادامه این جلسه معنوی، سردار احمدی، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، ضمن تجلیل و تکریم از مقام شامخ شهدای جنگ تحمیلی و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، به تشریح پیام امام خمینی (ره) درخصوص جایگاه شهدا پرداخت. وی در ادامه با ذکر سخنانی از بزرگان از جمله مرحوم آیت الله مصباح در خصوص شهدا، به تبیین جایگاه و نقش شهدا پرداخت. این یادگار هشت سال دفاع مقدس ضمن بیان برخی خصوصیات شهید قاسم سلیمانی، به تشریح بخشی از وصیت نامه سردار سلیمانی پرداخت. سردار احمدی در پایان بر اهمیت جهاد تبیین و نقشی که امروز در مقابله با حمله دشمنان در خصوص کمرنگ نشان دادن نقش شهدا بکار می برند و ما باید با آن مقابله کنیم پرداخت.
اجرای تئاتر با موضوع دفاع مقدس، دمام زنی، تجلیل از تعدادی از خانواده های معظم شهدای دانشجوی استان از دیگر بخش‌های این برنامه معنوی بود.
شایان ذکر است این مراسم از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه ای استان، کانون های حماسه و دفاع مقدس، کانون مهدی یاوران و سایر بخش های دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 

 

 

تلخی افزایش قیمت شیرینی در کام شهروندان/ بستنی ۵۰ درصد گران شد/

تلخی افزایش قیمت شیرینی در کام شهروندان/ بستنی ۵۰ درصد گران شد

 افزایش قیمت شکر، آرد و لبنیات فهرست قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها را تغییر داده و این رنگارنگ‌های خوشمزه را تبدیل به کالای لوکس کرده است.

به گزارش مهر بعد از اصلاح قیمت چهار قلم کالای اساسی (شیر، روغن، مرغ و تخم مرغ) و تغییر شیوه توزیع یارانه‌ها یکی از اصنافی که تحت تأثیر افزایش قیمت این کالاها قرار گرفتند شیرینی فروشی‌ها، قنادی‌ها و بستنی فروشی‌ها بودند.

فعالان در این صنف معتقدند گران شدن اقلام اولیه مورد نیاز آنها تنها مرتبط با روغن و لبنیات که در این طرح قیمتشان اصلاح شدند، نیست. بلکه از مدت‌ها پیش به واسطه گران شدن شکر و همچنین آرد دخل و خرجشان با هم یکسان نیست.

هر چند بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها نرخ نامه جدیدی برای قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها خراسان‌جنوبی تنظیم شده است ولی فعالان در این صنف معتقدند که حتی این افزایش نرخ‌ها نمی‌تواند گرانی مواد اولیه را پوشش دهد.

سری به بازار شیرینی و بستنی در خراسان‌جنوبی می‌زنیم تا ببینیم در فصل رونق بستنی‌های متنوع و شیرینی‌های جذاب وضعیت قیمت‌ها به چه صورت است.

زهرا حمیدی نسب از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وقتی که قیمت یک پاکت شیر به حدود ۱۵ هزار تومان رسیده است به طور طبیعی باید منتظر گران شدن بستنی، خامه و … باشیم اما حداقل می‌توان این انتظار را داشت که افزایش قیمت‌ها منصفانه و مطابق با یک نرخ نامه باشد.

کاهش چشمگیر مشتری‌ها با افزایش قیمت بستنی و شیرینی

وی بیان‌کرد: در فصل تابستان معمولاً تمایل مردم برای خرید بستنی افزایش می‌یابد ولی اگر افزایش قیمت‌ها بیش از اندازه باشد به طور طبیعی مشتری بستنی فروشی‌ها حتی در این فصل گرم کاهش چشمگیری خواهد داشت.

این شهروند خراسان جنوبی اظهار کرد: قیمت شکر نیز از مدتی پیش افزایش داشته که این موضوع بر گران شدن انواع شیرینی تأثیر گذاشته است و حال که بعد از فروکش کردن کرونا نوبت عروسی‌ها و دورهمی‌ها شده است قیمت آن خودنمایی می‌کند.

حمیدی نسب با بیان اینکه قیمت هر کیلو شیرینی خامه به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: وقتی که هر کارگر در روزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارد باید بیش از نصف درآمد روزش را بدهد تا یک کیلو شیرینی خامه بخرد.

وی ادامه‌داد: یارانه‌ای هم که به مردم داده شده است بیشتر برای خرید کالاهای اساسی چون مرغ و روغن هزینه می‌شود و نوبت به شیرینی نمی‌رسد.

برندهای نام آشنا گران‌تر از بقیه بستنی‌ها

محمد غلامی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بستنی‌های سنتی و … که در خود بستنی فروشی‌ها آماده می‌شود به طور طبیعی بر اساس نرخ مصوب به فروش می‌رسد ولی در مورد بستنی‌های کارخانه‌ای معمولاً برخی از برندهای نام آشنا گران‌تر است.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: قیمت شیرینی نیز به واسطه گران شدن شکر و آرد تغییر داشته است و البته امیدواریم و دلگرم به اینکه که دیگر آرد یارانه‌ای ما در کشورهای همسایه به فروش نمی‌رسد و دیگر خبری از قاچاق و … نخواهد بود.

غلامی با بیان اینکه به طور طبیعی محصولاتی که با لبنیات و آرد و شکر در ارتباط است، تغییر قیمت خواهد داشت، بیان‌کرد: امیدواریم با نظارت‌های مسئولان و متولیان امر کسی از شرایط پیش آمده بعد از اصلاح شیوه توزیع یارانه‌ها سو استفاده نکند.

قنادان با کمبود شکر و روغن رو به رو هستند

محسن پرورش که بیش از ۱۸ سال است در حوزه تولید و فروش شیرینی و بستنی فعالیت می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر چند نرخ‌نامه جدید اتحادیه قنادان و شیرینی فروشی‌ها تنظیم و ابلاغ شده است ولی به واسطه آنکه به میزان گران شدن مواد اولیه نیست، اعضا ناراضی هستند.

وی بیان‌کرد: از طرف دیگر اعضای صنف قنادی‌ها، شیرینی فروشی و بستنی فروشی‌ها با کمبود اقلامی چون شکر (چه تعاونی و چه آزاد) و همچنین روغن رو به رو هستند.

پرورش با اشاره به افزایش ۵۵ درصدی قیمت شیرینی مخلوط خانگی در نرخ نامه جدید گفت: بستنی نیز به طور متوسط حدود ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته و هر کیلو شیرینی خامه نیز در نرخ نامه جدید ۹۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

کاهش مشتری قنادی‌ها

وی گفت: وقتی که قیمت یک کیلو شیرینی به ۹۸ هزار تومان می‌رسد بی شک مشتری نیز کاهش می‌یابد و در مورد خرید بستنی نیز همین گونه است.

علیرضا الوانی عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان و قنادان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بعد از افزایش قیمت روغن و تخم مرغ با توافق اتحادیه و اتاق اصناف نرخ نامه جدیدی برای صنف ما مشخص شده است.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت شیرینی

وی با اشاره به اینکه تغییر قیمت‌ها در نرخ نامه جدید به افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی فروشان و قنادان نمی‌رسد، بیان‌کرد: نسبت به آبان ماه ۱۴۰۰ شیرینی مخلوط خانگی ۶۰ درصد، آب نبات ۴۵ درصد و بستنی ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که بسیاری از اقلام و مواد اولیه تا ۶۰ درصد گران شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان و قنادان خراسان‌جنوبی گفت: تخم مرغ ۱۰۰ درصد و روغن ۱۳۰ درصد افزایش داشته است و شکری که کیلویی ۱۲ هزار تومان خریداری می‌کردیم در حال حاضر به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رسیده است.

تلخی افزایش قیمت شیرینی در کام شهروندان/بستنی ۵۰ درصد گران شد

کیسه آرد آزاد ۷۰۰ هزار تومان شده است

الوانی ادامه‌داد: هر کیسه آرد را صنف ما از سامانه اداره غله به قیمت ۱۹۲ هزار تومان خریداری می‌کردند ولی اکنون قیمت آن آزاد شده به نزدیک ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بستنی ساده کیلویی به ۴۲ هزار تومان رسیده است، یادآور شد: طبق نرخ نامه جدید شیرینی درجه یک زبان در خراسان‌جنوبی کیلویی ۸۰ هزار تومان، شیرینی مخلوط خانگی کیلویی ۷۰ هزار تومانی و شیرینی خامه‌ای نیز به ۹۸ هزار تومان است.

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: توجه به افزایش نرخ شکر، روغن و مرغ کالاها و خدماتی که از این محصولات به طور مستقیم تأثیر می‌گیرد، افزایش قیمت خواهند داشت.

پرهیز از افزایش خود سرانه قیمت‌ها

وی گفت: اما این افزایش قیمت نباید در اصناف به صورت خودسرانه صورت گیرد و بعد از آنالیز هزینه‌ها و بررسی و تصویب در کمیسیون نرخ‌گذاری و شنیدن نظرات نمایندگان این اصناف در این زمینه تصمیم‌گیری شده و بعد از نرخ گذاری نیز بر مبنای همان قیمت‌ها عمل شود.

هر طرح اقتصادی که به اجرا گذاشته می‌شود به طور طبیعی در یک بازه زمانی فراز و نشیب‌هایی را به همراه دارد، اما آنچه مسلم است مسئولان و متولیان امر باید با نظارت و برنامه‌ریزی دقیق نگذارند در این بین نه مردم آسیب ببینند نه کسب و کارها از رونق بیفتد.

امید آنکه که شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که با نظارت‌های مستمر هم کام مردم از ثمرات اجرای طرح توزیع عادلانه و مردمی یارانه‌ها شیرین شود و هم بتوانند در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه کام دیگران با خرید شیرینی و بستنی با قیمت‌های عادلانه و منصفانه شیرین کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
لزوم نوآوری در صنعت گردشگری خراسان جنوبی/ فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم
آیت الله عبادی خطاب به مسئولان میراث خراسان جنوبی، گفت: در مسئله گردشگری از نظر آداب و اخلاق، علمی، طبیعی و باستانی آن باید تعریف حساب شده و نوآوری داشته باشید به نوعی که در سطح کشور هم قابل قبول باشد و بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز(۴ خرداد) در دیدار با مدیرکل و جمعی از معاونین اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: میراث فرهنگی، محیط زیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر انواع تغییرهای سیاسی که در این کشور در طول این مدت بوده اینها جایگاه اصلی خود را پیدا نکردند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب که با تغییر دولت ها نباید سیاست ها که بر اساس قانون است است تغییر کند اما این مسئله رعایت نشده است.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی راهگشای جامعه بشری است، تصریح کرد: اما در گذشته عده ای از شرایط سوء استفاده کردند و حتی مسئول رده بالای آنان می گفت آمدیم فرهنگ مردم تغییر دهیم، عجب مسئول میراث فرهنگی!

 

آیت الله عبادی افزود: این در حالی است که باید میراث ارزشمند فرهنگی اسلامی که صدها سال دنیا را اداره کرده و از جهت کرامت و عزت انسانی، عفاف، غنایت و انواع و اقسام کار و تلاش و رشد علمی بعد آن مسئول می گوید، آمدیم این فرهنگ جامعه را تغییر دهیم!

 

امام جمعه بیرجند ادامه داد: در سالهای گذشته یکی از مصیبت های فرهنگی ما گردشگر نماها بودند چون عناصر وابسته سیاسی بودند که برای توسعه فرهنگ های مبتذل خود هدفمند به ایران می آمدند و هیچ قانون شرعی، عرفی و اخلاقی را به اسم گردشگری رعایت نمی کردند.

 

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد هم متاسفانه نتوانسته ارشاد اسلامی را محقق کند، در ادامه گفت: اما اکنون قوی سه گانه همسو با قانونی اساسی و نظام اسلامی هستند و شما باید از این فرصت طلایی استفاده کنید و وقتی گردشگر داخلی و خارجی می آید قبل از همه چیز باید آداب، حرمت و کرامتش حفظ شود اما او برای شناخت آثار ملی و جهانی ایران آمده است و میراث فرهنگی باید انواع آثاری طبیعی، فرهنگی و تاریخی را به صورت تخصصی تعریف و با جزوه معرفی کند و کسانی هم این آثار را تبیین کنند تا وقت گردشگران از برنامه های مفید پر شود که وقتی به شهر و کشور خود بازگردد مروج برای این آثار و فرهنگ باشد تا دیگران هم برای بازدید بیایند.

 

آیت الله عبادی خطاب به مسئولان میراث فرهنگی بیان کرد: گردشگری را برای اولین بار به معنای صحیح آن باید زنده کنید و بقیه تریبون داران هم تبلیغ کنند چون گردشگری یک صنعتی است که اگر درست عمل شود هم از جهت اقتصادی بسیار می تواند برای هر کشوری نقش داشته باشد و بالاتر از آن موقعیت فرهنگی، سیاسی و … را بگوید و حتی صادر کند اما در این جهت کاری نشده و کارشکنی هم زیاد شده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان کرد: شما که امروز مسئولیت میراث فرهنگی را برعهده گرفته اید باید طرحی نو دراندازید چون آنچه که تاکنون آمده گردشگری نبوده بلکه جریان سیاسی برای تغییر فرهنگ مردم بوده است.

 

وی با تأکید بر  احیاء و توسعه و بازاریابی هنر و صنایع دستی استان، گفت: کار میراث فرهنگی بسیار از نظر اقصادی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی و از جهادت دیگر بسیار مهم است اما به شرطی که گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی مطابق با قانون جمهوری اسلامی ایران تعریف شود و برابر با آن اجرا شود.

 

آیت الله عبادی افزود: امیدواریم در استان خراسان جنوبی در مسئله گردشگری از نظر آداب و اخلاق، علمی، طبیعی و باستانی آن تعریف حساب شده  و نوآوری داشته باشید به نوعی که در سطح کشور هم قابل قبول باشد و بتوانیم فرهنگ اسلامی و ایرانی را صادر کنیم.

 

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه قانون در هر کشوری جایگاه مقدسی دارد اما گردشگر وقتی به ایران می آید هیچ قانونی ندارد و این خیلی عجیب است، افزود: بنابراین قانون مسئله اصلی است که باید در هر جایی رعایت شود تا گردشگر داخلی و خارجی بداند که حساب در کار است اما در عین حال باید همراه با اخلاق، کرامت و اشباع از جهت اطلاعات و علمی و شناخت باشد.

 

وی بیان کرد: اگر در این زمینه سنگ بنای خیری بگذارید و از فرهنگ غنی و ارزشمند مردم ایران به خصوص در استان خراسان جنوبی حفاظت کنید چون طرح دشمن بود که در این استان به دلیل فرهنگ غنی تخریب بیشتری داشته باشند.

 

 

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خبر داد:
پرونده ۴ اثر تاریخی خراسان جنوبی در مسیر ثبت جهانی
شاهوردی گفت: پرونده‌های ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان و طبس و همچنین آسبادهای در شهرستان‌های درمیان و نهبندان در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «هادی شاهوردی» امروز(۴ خرداد) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: از ۲۸ اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نام‌گذاری شده است که هدف از آن در واقع تکریم و ارائه محتوای مناسب به مردم در این حوزه است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در جهت عدالت فرهنگی این اداره کل تلاش کردند خدمت رسانی متفاوت و خلاقانه این در این هفته به مردم داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه ۹۸۲ اثر ثبتی غیرمنقول و منقول معنوی و طبیعی در سطح استان داریم، افزود: از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.

 

شاهوردی با اشاره به وجود ۱۸ موزه فعال در خراسان جنوبی، ادامه داد: ۲ موزه با همکاری دستگاه‌های دولتی اداره کل اوقاف و اداره کل محیط زیست در استان فعالیت می‌کنند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه هفت موزه خصوصی با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان‌های بشرویه، بیرجند و طبس فعال هستند که افتخار استان این است که موزه عروسک به عنوان موزه برگزیده در شاخص کودک و نوجوانان در آئین انتخاب موزه برتر در سال گذشته انتخاب شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: سه پایگاه جهانی باغ اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت در استان خراسان جنوبی است و پرونده‌های ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان و طبس و همچنین آسبادهای در شهرستان‌های درمیان و نهبندان در حال انجام است.

 

شاهوردی به برنامه های اجرا شده در هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: دیدار با ائمه جمعه، افتتاح نمایشگاه نسخ خطی، نمایشگاه آثار توقیفی بگان حفاظت در بیرجند، برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی، برگزاری مسابقات نقاشی با محوریت میراث فرهنگی، آغاز به کار پروژه های مرمتی در بیرجند، نهبندان و خوسف، بازدید دانش آموزان از محوطه های تاریخی و کاوش های باستان شناسی و راه اندازی کارگاه های خشت زنی در شهرستان ها از جمله این برنامه ها بوده است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*