اخبار خراسان جنوبی /

اسکان ۱۱۱۴ در راه مانده در برف در خراسان جنوبی/۲

هزار و ۱۱۴ در راه مانده در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی اسکان اضطراری داده شدند.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: از ایناسکان ۱۱۱۴ درراه مانده در برف در خراسان جنوبی تعداد ۲۳۰ نفر اتباع خارجی بودند که در ۲۴ ساعت گذشته قصد تردد از محور‌های اصلی استان را داشتند و در مکان های اسکان اضطراری خراسان جنوبی اسکان یافتند.

میرجلیلی افزود: در ۲۴ ساعت آینده برف و یخبندان و کولاک شدید در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها داشتیم که با تلاش راهداران، پلیس راه و نیروهای امدادی و عملیاتی اکثر راه‌های استان در ساعات یخبندان شدید باز بود اما ۶ محور اصلی و روستایی استان برای ساعاتی مسدود شد.

وی گفت: در این مدت مکان های از پیش تعیین شده برای در راه ماندگان دربیرجند، قاین، فردوس، آرین شهر، سربیشه، مود و نهبندان سیستم‌های گرمایشی آن‌ها کنترل شد و برای هزار و ۱۱۴ نفر اسکان اضطراری انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: بامداد امروز محور‌های اصلی استان بازگشایی شد.

وی افزود: در این مدت به ۶۰۰ نفر گرفتار در برف و یخبندان در گردنه‌ها توسط نیرو‌های امدادی و عملیاتی امدادرسانی و ۸۳ خودروی گرفتار در برف رهاسازی شدند.

افزایش ۱۵ درصدی اجاره بهای منزل در خراسان جنوبی/۲

اجاره بهای منزل در خراسان جنوبی در مقایسه با ماه قبل، ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 اربابی رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان بیرجند گفت: بازار خرید و فروش ملک به دلیل گرانی‌ها در حال حاضر راکد است و اجاره بها نیز نسبت به ماه قبل ۱۵ درصد گران‌تر شده است.

به گفته او گرانی مصالح ساختمانی نیز در افزایش قیمت خرید و فروش املاک و اجاره بها بی تأثیر نبوده است.

مهر ماه امسال نیز اجاره بها نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد گران‌تر شده بود.

به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان بیرجند با گرانی املاک، قدرت خرید مردم پایین می‌آید و به دنبال آن اجاره بها نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

توزیع ۹۸۱ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی/۲

۹۸۱ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگوتوزیع ۹۸۱ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی با خبرنگار صداوسیما گفت: این تعداد جهیزیه از ابتدای امسال به ارزش ۱۷۱ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ریال بین نوعروسان نیازمند توزیع شد.

سیدرضا حسینی افزود: از این رقم ۱۱۸ میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریال از محل منابع این نهاد و ۵۳ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال از محل منابع خیران تامین شده است.

وی گفت: در دی نیز ۳۹۷ سری جهیزیه تهیه و بین نوعروسان استان توزیع شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان افزود: ارزش هر سری جهیزیه به قیمت در کارخانه ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی یخچال ، تلویزیون، اجاق گاز، لباسشویی، و جارو برقی از جمله اقلام اهداء شده به نوعروسان است.

حسینی گفت: ۴۰۰ نوعروس پشت نوبت دریافت جهیزیه هستند که پیش بینی می‌شود تا پایان سال تامین شود.

 

آغاز به‌کار غرفه دانشگاه بیرجند در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران/۲-۳

 همزمان با آغاز به کار  دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران  غرفه دانشگاه بیرجند در https://book.icfi.ir/book?exhibitorId=381 راه اندازی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علاقمندان به خرید کتاب می‌توانند وارد سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نشانی ketab.ir شده، پس از ثبت نام در سایت، کتاب‌های مورد نیاز خود را جست‌وجو و آن را به بخش علاقه‌مندی‌های صفحه شخصی‌شان اضافه کنند. همچنین پس از شروع نمایشگاه نیز مخاطبان می‌توانند کتاب‌هایی را که انتخاب کرده بودند سفارش داده و خریدشان را نهایی کنند که به صورت رایگان از طریق شرکت ملی پست به دست‌شان می‌رسد.
امکان خرید کتاب از سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ برای عموم مردم فراهم خواهد شد؛ در واقع مخاطبان از یکشنبه (سوم بهمن‌ماه) با مراجعه به صفحه خود در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌توانند کتاب‌هایی را که به بخش علاقه‌مندی‌های خود اضافه کرده‌اند، خریداری کنند.

 

 

 یادداشت روز

حضور سرزده استاندار خراسان جنوبی در بین نمازگزاران جمعه خوسف
دکتر جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی ظهر جمعه به صورت سرزده در نماز جمعه خوسف حضور یافت و ضمن اقامه نماز به امامت امام جمعه موقت شهر خوسف، ساعاتی را پای درد و دل و بیان مشکلات مردم دیار گل‌های نرگس نشست.
این حضور سرزده در حالی بود که هیچ یک از مسئولان از آمدن استاندار باخبر نبودند و حتی فرماندار شهرستان خوسف، که دقایقی بعد از حضور دکتر قناعت در محل برگزاری نمازجمعه، متوجه جریان شد.
امام جمعه موقت شهر خوسف،ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به مقام عالی دولت در استان، از دکتر قناعت خواست تا دقایقی را برای مردم صحبت نمایند، که آقای قناعت هم بین دو نماز به صورت کوتاه در سه بخش بین المللی(جایگاه ایران و جبهه مقاومت)، اقتصادی(شرایط و مشکلات موجود کشور و اهمیت معاهده شانگهای و ارتباط استراتژیک ایران با روسیه) و در نهایت رویکرد سفر به شهرستان ها را به صورت اجمالی بیان کرد.
آقای استاندار وعده داد که به زودی به همراه مدیران استانی به شهر خوسف سفر خواهد کرد و البته به جهت رفع مشکلات و بررسی پروژه های اولویت دار شهرستان، موارد را  پیش از سفر  با حضور مدیران و کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
وی به این نکته هم تأکید کرد که؛ در مدت ۵۱ روز حضورم در استان به چهار شهرستان سفر کرده ام.
گفتگوی چهره به چهره با مردم و جوانان، پایان بخش برنامه حضور دکتر قناعت در شهر خوسف بود. سرمای شدید (زیر صفر) هم باعث نشد استاندار شنیدن صحبت های مردم را به وقت دیگری موکول نماید و خیلی با حوصله برای شنیدن صحبت‌های یک به یک جوانان و مردم وقت گذاشت. آخر کار هم گفت؛ “اگه کاری هست، باز هم در خدمت شما هستیم” .
در لحظه خداحافظی با مردم، پسر نوجوانی دسته ای از گل های نرگس زیبای خوسف را به دکتر قناعت هدیه داد.محمود مقامی

شناسایی ۱۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۱۴۷ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: دیروز  ۴۴۷ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۴۷ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۰ مورد از بیرجند، ۲ مورد از بشرویه، ۲ مورد زیرکوه، ۳ مورد سرایان، ۲۱ مورد از طبس، ۶۲ مورد از فردوس، ۳ مورد از قاینات، ۳ مورد از درمیان و ۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۶۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: با ثبت یک مورد فوت دیگر در خراسان جنوبی تعداد جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۸۰ نفر افزایش یافت.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در دیدار رئیس سازمان بسیج رسانه کشور

رسانه‌ها جنایات حکومت‌های فاسد را برای مردم تبیین کنند/۳

 حرکت در حوزه رسانه باید دانش‌بنیان باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خواستار تبیین جنایات حکومت‌های فاسد برای مردم از سوی رسانه‌ها شد.

آیت الله عبادی در دیدار رئیس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: جنایت‌های رسانه‌ها جنایات حکومت‌های فاسد را برای مردم تبیین کنندامریکا در کشتار مردم بی گناه از جمله افغانستان باید در رسانه برای مردم به تصویر کشیده شود تا ماهیت پلید استکبار بیش از پیش آشکار شود.
وی با بیان اینکه ما در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی باید قوی تر عمل کنیم افزود: ما بهترین کار‌های کارشناسی شده شرعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی را انجام می‌دهیم و دشمن در بیرون و عده‌ای در داخل این کار‌های خوب و کارشناسی شده را زیر سوال می‌برند و به آن حمله می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: آمریکایی‌ها و هم پیمانان آن‌ها بدترین جنایات را انجام می‌دهند و طلبکار هم هستند، اما اگر شما بهترین خدمات را هم داشته باشید باز هم باید پاسخگو باشید.
آیت الله عبادی افزود: فضای مجازی در همه کشور‌ها قانون دارد، حتی کشور‌هایی که فاسد هستند رسانه و فضای مجازی خود را طبق قانون کنترل می‌کنند، اما رسانه و فضای مجازی ما قانونی ندارد و آزاد است.
وی گفت: در حال حاضر شما در شرایط خوبی هستید به جهت اینکه بیش از ۴۰ سال مردم ایران، مردم منطقه و جهان تلخی‌های ظلم و ستم را چشیدند و حالا وقت چیدن میوه شیرین استکبارستیزی است و رسانه‌ها باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنند.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین گفت: امروز جامعه نیاز به یک حرکت بسیجی وار دارد که باید بر محور دانش بنیان بودن ، مجرب و با کارشناسی درست باشد.
آیت الله عبادی افزود: کشور هر روز نیاز‌هایی دارد، باید نیاز‌ها و اولویت‌های امروز، فردا و آینده کشور بررسی شود و با توجه به آن طرحی همراه با زمان بندی و نظارت ارائه کرد و ما منتظر شرایط هستیم که در این زمینه همکاری کنیم.
وی با اشاره به اقدامات ارزشمند فعالیت‌های دولت مردمی و انقلابی گفت: رسانه ملی هم باید با برنامه سازی به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان نسلی توانمند در ابعاد مختلف تربیت کند.

جنگ نابرابر رسانه‌ای علیه نظام شکل گرفته است

رییس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: امروز جنگ نابرابر رسانه‌ای علیه نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته و در این جنگ نابرابر، دشمن با ابزار رسانه صف‌آرایی کرده است.

“عباس محمدیان” روز شنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: کشور در شرایط جنگ تمام عیار قرار گرفته و دشمن در جنگ نابرابر رسانه‌ای که ابزار آن رسانه است، همه امکاناتش را به‌کار گرفته است.

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری‌تر می‌دانیم که جبهه رسانه را تشکیل دهیم لذا سازمان بسیج رسانه به عنوان یک سازمان متخصصین، درصدد است بزرگترین جبهه رسانه تراز انقلاب را به کمک فعالان این عرصه شکل دهد.

رییس سازمان بسیج رسانه گفت: در این برنامه و افق آنچه می‌تواند جبهه رسانه را حول محورها و باورها و ارزش‌های نظام نگه دارد، منویات رهبر معظم انقلاب است که بارها و بارها به صراحت اشاره کردند در تشکیل جبهه رسانه موفق نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: از ضرورت زمان احساس می‌شود که جریان رسانه نیاز به تحول اساسی دارد و اخیرا مقام معظم رهبری در جمع پرستاران مطالبی درخصوص جنگ روایت‌ها بیان فرمودند که که اگر روایت نکنیم دشمن بر شما روایت خواهد کرد.

محمدیان گفت: ابزار و شرایطی را باید فراهم کنیم تا بتوانیم این جبهه رسانه را قدرتمند شکل دهیم و یکی از این ابزارها وجود با برکت نمایندگان ولی فقیه در مراکز استان‌ها است که به عنوان علمدار جبهه بصیرت در این شرایط می‌توانند ایفای نقش کنند.

وی افزود: نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های ائمه جمعه کشور است که خداوند را شاکریم این نعمت نصیب مردم استان شده ولی جماعت رسانه در شرایطی که هستیم آرایش خوبی ندارد و باید به ظرفیت بالقوه دیگری تبدیل شویم تا بتوانیم در بازآرایی نقشه رسانه‌ای به کمک ائمه جمعه نقش ایفا کنیم.

رییس سازمان بسیج رسانه کشور اظهار داشت: ابزار مختلفی در این حوزه مشغول ایفای نقش است و ضرورت احساس شد که مباحثی را از شما درخواست کنیم تا در افق برنامه‌هایتان به آن توجه شود.

وی یکی از این برنامه‌ها را اخلاق رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: در حوزه اخلاق رسانه‌ای کمتر تبیین شده و اهالی رسانه از این اخلاق که برگرفته از اهل بیت، فرهنگ شهدا و یادگاران دفاع مقدس است، فاصله گرفته‌اند لذا نیاز است ائمه جمعه در این حوزه کمک کنند و با برگزاری برنامه‌های مختلف، موضوعات گوشزد و تبیین شود.

محمدیان افزود: در بحث فقه رسانه نیز جای کار است زیرا یک رسانه از غرب به ما تحمیل می‌شود در صورتی که کشور، دین و نظام ما دین رسانه‌ای و انقلاب رسانه‌ای بوده و در این حوزه هم برای رفع ضعف باید با برگزاری جلسات، مباحث تبیینی بیان شود.

وی نکته سوم را حمایت از جامعه رسانه برشمرد و گفت: مسوولان، جامعه رسانه را به عنوان ابزار سیاسی نگاه می‌کنند در صورتی که از این ظرفیت رسانه‌ای می‌توان در راستای تحول و نقش‌آفرینی جبهه‌های مختلف استفاده کرد.

رییس سازمان بسیج رسانه اظهار داشت: این نگاه حمایتی ائمه جمعه اجازه سوء‌استفاده‌ یا تعدی را کمتر خواهد کرد و به انسجام‌بخشی به جریان رسانه‌ای استان و کشور کمک می‌کند.

وی افزود: ما در امیدآفرینی ضعف داریم و نتوانستیم جریان دستاوردهای انقلاب را تبیین و امیدهایی را به نسل آینده تزریق کنیم لذا شاهد هستیم که مساجد از نسل جوان خالی و برنامه‌های مذهبی کمرنگ می‌شود در مقابل ظرفیت‌های فرهنگ غربی بر سبک زندگی و خانواده رشد پیدا می‌کند.

محمدیان گفت: اینها نیاز به ابزار و محتوا دارد که آن محتوا را ائمه جمعه با توجه به منویات و معلومات خود می‌توانند در اختیار رسانه قرار دهند، بسیج رسانه نیز به عنوان قشر خدمتگزار می‌تواند با شعار فراجناحی در همگرایی و هم‌افزایی رسانه‌ها نقش ایفا کند و از ظرفیت‌های بالقوه رسانه‌ها برای نظام آورده ایجاد کنیم.

وی افزود: امروز در جبهه جنگ رسانه‌ای نگران هستیم از اینکه دشمن با ۱۶۰ شبکه رسانه‌ای بر ایران متمرکز شده و ما با رسانه‌های بزرگ و کوچک می‌خواهیم پاسخ دهیم همچنین رسانه‌های محلی می‌توانند کمک‌کننده افق‌ روشن برای ظرفیت‌های نظام باشند.

مسوول سازمان بسیج رسانه سپاه انصارلرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: بیش از ۸۰ درصد اصحاب رسانه استان عضو بسیج هستند و استان خراسان جنوبی سال‌های زیادی است که در همه زمینه‌های انقلابی، مذهبی و ولایتمداری رتبه‌های خوبی در کشور دارد.

محمدرضا صادق تحقق این دستاورد را حاصل کارکردهای فرهنگی دانست و افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش برای شکست محاصره تبلیغاتی دشمنان از الزامات جامعه است و مجموعه بسیج رسانه در این حوزه برنامه دارد که با مشارکت اهالی رسانه دنبال می‌شود.

 

افزایش ۳۴ درصدی مصرف گاز در خراسان جنوبی/۲-۳

مصرف گاز در بخش خانگی روز گذشته در خراسان جنوبی ۳۴ درصد افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: با توجه به برودت شدید هوا در کشور و استان از مشترکان تقاضامندیم تا با صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی شرکت گاز را در استمرار گازرسانی یاری کنند.

سید محمود هاشمی افزود: با کاهش یک درجه دما در گرمایش خانه ۶ درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی می‌شود و این موضوع در کاهش هزینه‌های اقتصادی خانواده نیز تاثیر دارد.

وی گفت: استفاده از وسایل گازسوز استاندارد با راندمان بالا ، رعایت دمای رفاه ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتیگراد ، استفاده از لباس گرم زمستانی در منزل ، نصب پرده ضخیم روی پنجره‌ها ، خاموش کردن وسایل گرمایشی در اتاق‌های بدون استفاده ، نصب درزگیر در محل در و پنجره‌ها و تنظیم دمای پکیج یا آبگرمکن بر روی ۵۰ درجه از جمله مواردی است که در کاهش مصرف گاز تاثیر مستقیم دارند.

 

 

 

نام حضرت زهرا (س) زینت بخش شناسنامه هزار نوزاد/۲-۳

در ۱۰ ماه گذشته هزار نوزاد در خراسان جنوبی به نام و القاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نامگذاری شدند.

مدیر کل ثبت احوال استان گفت: در این مدت به ترتیب بیشترین فراوانی نام از مشتقات را ریحانه ، کوثر و مطهره به خود اختصاص داده اند.

مهرآور افزود: در ۱۰ ماه گذشته ۱۲ هزار و ۵۱۹ واقعه ولادت در خراسان جنوبی به ثبت رسیده که از این تعداد ۶ هزار و ۵۲ نوزاد دختر هستند.

مدیر کل ثبت احوال استان گفت: تاکنون تعداد ۲۱۵ هزار و ۹۴۰ نفر به نام و القاب حضرت فاطمه زهرا (س) در خراسان جنوبی مزین و نام گذاری شده اند.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی بیشترین فراوانی نام گروه دختران در ۱۰ ماه گذشته به ترتیب به نام‌های فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، زهرا و حلما اختصاص دارد.

در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ، ولادت در خراسان جنوبی ۰.۲ درصد افزایش داشته است.

 

از چالش ها تا چانه ها برای تولید انرژی پاک / استفاده ناچیز از آفتاب در توسعه پایدار خراسان جنوبی/۷

طبق قانون ششم توسعه کشور باید تا آخر سال ۱۴۰۰ در حدود ۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور ایجاد شود در صورتی که اکنون کمتر از هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از این طریق وجود دارد که سهم خراسان جنوبی هم ۲۳ مگاوات است.

به گزارش خاورستان ،ظرفیت ها و پتانسیل‌های خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست، گذشته از وجود آثار و بناهای تاریخی که منبع درآمدی برای استان هستند، خاک‌های سرشار از معادن مختلف توجه سرمایه گذاران را به خود جلب می‌کند.

از سویی دیگر ۳۲۰ روز آفتابی ظرفیت نهفته ای برای توسعه خراسان جنوبی بوده که تاکنون هم تولید انرژی پاک از خورشید درآمدهای میلیونی برای کویرنشینان داشته است.
ظرفیتی که اگر به خوبی از آن استفاده شود مهر محرومیت را از پیشانی این دیار محو کرده و در لیست استان‌های مطلوب قرار می‌گیرد.

طبق قانون ششم توسعه کشور باید تا آخر سال ۱۴۰۰ در حدود ۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور ایجاد شود در صورتی که اکنون حدود هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از این طریق وجود دارد و سهم خراسان جنوبی هم ۲۳.۱ مگاوات است.

اگرچه تاکنون اقداماتی در راستای استفاده از این گنج نهفته و تجدید ناپذیر انجام شده اما هنوز هم نقاط زیادی در استان وجود دارد که به رغم شرایط کافی و مستعد، نه تنها از این پتانسیل بهره‌ای نبرده بلکه جزو نقاط کور به شمار می‌روند و بر اساس آمارها خراسان جنوبی ظرفیت ایجاد ۵ هزار نیروگاه خورشیدی را دارد و تاکنون فقط توانسته ۴۸۷ نیروگاه را ایجاد کند.

افزون بر این پروژه ها و بخشنامه هایی نظیر تامین ۲۰ درصد برقی مصرفی سازمان های دولتی و غیر دولتی از طریق انرژی های تجدید پذیر در راستای توسعه این ظرفیت خدادادی نگاشته شده اما درصد اجرا چندان رضایت بخش نیست.

آنچه بدیهی است که اگر حمایت‌هایی از سوی دستگاه‌ها در راستای خرید و نصب این نیروگاه‌ها در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم روستایی انجام شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت و پنجره روستاها هم رو به توسعه باز می‌شود.

آن روی سکه، محدودیت در منابع سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل استفاده از این سوخت‌ها و صرفه جویی در مصرف آب در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌افزاید.
ایجاد دلگرمی
در کنار همه این موضوعات ایجاد دلگرمی برای افرادی که در این حوزه سرمایه گذاری هم کرده اند موضوعی است که یکی از مدیران نیروگاه های استان در گفتگو با خبرنگار خاورستان به آن اشاره کرد و گفت: اداره برق قرارداد ۲۰ ساله با مشترکین می بندد از زمان روی کار آمدن دولت جدید وزیر نیرو در ۳۱ شهریور دستور لغو خرید تضمینی را به صورت شفاهی به ادارات برق استان ها اعلام کرده بود که قرارداد نبندید با پافشاری های انجام شده و صحبت با نماینده ها توانستیم روال را به قبل برگردانیم اما باز الان دوباره زمزمه هایی مبنی بر اجرای این دستور به گوش می رسد و اگر لغو شود حدود ۳۵۰ شرکت که در زمینه انرژی های تجدید پذیر در کشور فعال هستند بیکار می شوند.

به گفته مودی ایران باید تا دو سال آینده ۲۰ درصد از برق مصرفی را از انرژی های تجدید پذیر تامین کند که اگر این اقدام نشود طبق معاهده پاریس که امضا کرده است تحریم می شود و به همین دلیل هم باید مردم را تشویق به این سمت بکنند.

جلوگیری از تصمیمات آنی

وی که از مشخص نبودن رویکرد وزیر و بی ثباتی در تصمیمات گلایه داشت و افزود: با این که وزیر در جلسه رای اعتماد مجلس گفته بود که ۱۰ هزار مگابایت برق در این ۴ سال تولید خواهیم کرد و اگر این طور بخواهد پیش رود هزار مگابایت هم تولید نخواهد شد.

مودی با اشاره به تعطیلی کارخانه تولید پنل یکی از آشناهایش به دلیل نبود حمایت تاکید کرد: مهم ترین خواسته از مسئولان این است که تصمیمات آنی گرفته نشود و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود جایگزین آن تصمیم خوب و پخته ای باشد تا از سردرگمی افراد جلوگیری شود و حداقل ۶ ماه فرصت برای اجرای تصمیم بعدی هم گذاشته شود.

 بهره کافی نبردیم

این فعال حوزه انرژی های نو با تاکید بر این که آن طور که باید از ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی برای توسعه استان استفاده نشده است افزود: خراسان جنوبی از نظر خورشیدی در تمام استان و بادی سمت درح و ماهیرود ظرفیت خیلی خوب دارد و هر فردی هم که ورود کند در آمد خوبی خواهد داشت و ماندگاری در روستاها را به دنبال خواهد داشت و به نفع دولت است.

وی در صحبت هایش به مشکلات دیگری هم اشاره کرد و افزود:با توجه به نوسانات قیمت دلار و این که تجهیزات نیروگاه ها بیشتر وارداتی است و با قیمت دلار افزایش می یابد باید قیمت خرید تضمینی هم افزایش یابد هر چند ضریب تعدیل خوبی دارد با این وجود نیاز به بررسی است.

به گفته وی تفاهم نامه ای هم امضا شد پروژه هایی که در استان است مثلا بسیج و امداد دارند فقط به شرکت های استان داده شود توافق کردیم کنسرسیوم به ثبت رساندیم که منتهی پروژه ها لغو شد.

۴۸۷ نیروگاه خورشیدی

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی های نو خراسان جنوبی  با اشاره به این که ۴۸۷ نیروگاه بزرگ و کوچک برق خورشیدی درخراسان جنوبی فعال است گفت: هم اکنون سه نیروگاه بزرگ خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۸ مگاوات و ۴۸۴ نیروگاه کوچک مقیاس با مجموع ظرفیت ۵.۱ مگاوات در استان در حال بهره برداری هستند و در مجموع ظرفیت ۲۳.۱ مگاوات در مدار تولید این انرژی دارد.

علیرضا پوزشی به پتانسیل خوب استان در زمینه نیروگاه های خورشیدی اشاره کرد و گفت:خراسان جنوبی ظرفیت ایجاد ۵ هزار نیروگاه خورشیدی با تولید ۴۰ هزار مگاوات را دارد .
وی با تاکید بر این نکته که انرژی تولید شده از نیروگاه های خورشیدی می تواند در ایام تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند، ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ نیروگاه کوچک مقیاس به ظرفیت ۷۲۷ کیلووات به شبکه سراسری متصل شده است.

تکذیب لغو قرار دادها

پوزشی با تکدیب ماجرای زمزمه های وزرات نیرو برای لغو قرارداد ها گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی های تجدیدپذیر(ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکینی که علاقه مند به نصب این نیروگاه ها می باشد را دارد و شرایط به منوال گذشته در این بخش ادامه دارد.

وی افزود: فقط در نیروگاهای بزرگ مقیاس با توجه به این که تا به حال پرداخت بهای انرژی را وزارت نیرو از محل عوارض برق انجام داده است و مجبور بوده ماهانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان پول از دولت بگیرد این مبلغ به‌تنهائی تامین آن برای وزارت نیرو مشکل است.

وی افزود: با توجه به ذینفع بودن مجموعه های دیگر مثل محیط زیست، وزارت صمت، نفت و گاز از این‌انرژی پاک و استفاده از ان بدون پرداخت هزینه بر اساس تصمیمات مدیر عامل ساتبا با وزرات نیرو در صورت نهایی شدن قرار است که محل پرداختی را از ۴ یا ۵ وزارت قرار دهند که در دستور کار دولت قرار گرفته است و اگر در آینده توقفی باشد فقط به خاطر چاره اندیشی برای ادامه کار است.

به گفته وی در رابطه با خرید تضمینی برق تولیدی افزایش قیمت بسیار خوبی از سال ۹۵ داشتیم و افرادی که با ۸۰۰ تومان قرارداد بسته اند الان ضریب تعدیل برای آن ها ۵ است.

وی با اشاره به ظرفیت موجود افزود: آن چه بر عهده وزرات نیرو بوده اعم از بررسی شرایط که کدام پست و نقطه هنوز فضا دارد شرکت برق این کار را انجام داده است.
به گفته وی در ایجاد نیروگاه ها پرداخت بهای انرژی تولیدی تا ۲۰ سال بر عهده شرکت برق است و تامین منابع مالی تجهیزات بر عهده سرمایه گذار است حال این که مبلغ را خودش تامین می کند یا از سایر ارگان ها مثل بهزیستی ، بسیج امداد و … کمک بگیرد.

او با تاکید بر حمایت بیشتر سازمان ها برای سرمایه گذاری علاقه مندان در این حوزه با ارائه تسهیلات افزود: با توجه به خشکسالی ها اگر حمایت هایی در حوزه به خصوص مددجویان امداد و بهزیستی شود در آمد خوب و پایداری برای آن ها خواهد داشت.

عقب ماندگی و امیدواری به آینده

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۵ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر در کشور تولید می شد و امسال آخرین سال است کمتر از هزار مگا وات تولید می شود که از برنامه تعیین شده خیلی عقب تر هستیم.

مصطفی نخعی با اشاره به این که کاستی های زیادی وجود دارد افزود: در بودجه ۱۴۰۱ خوشبختانه به نظر می رسد که دولت در خصوص تجدید پذیرها اراده جدی برای توسعه دارد و این نکته مهمی است.

وی افزود: هم در تبصره ۶ ازمحل عوارض برق اعتبار خوبی در نظر گرفته شده و هم‌ در تبصره ۱۴ عدد خوبی در نظر گرفته شده است .

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد در مجلس هم بررسی های لازم انجام و سعی بر تقویت این انرژی ها داریم و امیدواریم سال آینده در حوزه تجدید پذیره اتفاقات بهتری رخ دهد.

نخعی ادامه داد:وزارت نیرو در دوره جدید طبق برنامه هایی که وزیر نیرو در زمان رای اعتماد اعلام کرده تجدید پذیرها یکی از مهم ترین برنامه ها بود و مجلس هم نقش نظارتی را دنبال می کند که وزیر وعده ها را عملی کند جایی هم که نیاز به قانون گذاری بود ورود خواهیم کرد.

وی به این نکته هم اشاره کرد دولت جدید در ابتدا دنبال این بود که قرار دارهای نیروگاه های کوچک مقیاس در انرژی های تجدید پذیر را لغو قرارداد کند که با پیگیری های مجلس و کمیسیون انرژی ورود جدی داشت و کماکان قرار دادها برقرار و هم چنان این موضوع استمرار دارد که این موضوعات را دنبال می کنیم

اهمیت انرژی های نو و ضرورت حمایت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: انرژی های تجدید پذیر هم باد و هم خورشید با توجه وضعیت جعزافیایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و از قابلیت خیلی مهم کشور ما است و توجه دولت به تولید برق تجدید پذیر هم در تولید هم در سرمایه گذاری ضروری است.

به گفته نخعی در تکنولوژی وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم تجهیزات ارزبری زیادی دارد متناسب با تغییرات نرخ ارز و نوسانات آن دچار مشکلات می شوند.

وی افزود: کما این که زمان برگشت سرمایه برای نیروگاه خوشیدی و بادی نسبت به چند سال گذشته چندین برابر افزایش داشته است و در عمل توجیه سرمایه گذاری در این حوزه را با سئوالات جدی روبرو کرده است.

وی با بیان این که باید دولت حمایت های خودش را هم در تولید و هم در ارتقای تکنولوژی و رسیدن به تکنولوژی تولید تجهیزات مورد نیاز داشته باشد تاکید کرد: هر چند اقداماتی صورت پذیرفته و مپنا توربین ها برای انرژی بادی و پنل های خورشیدی خوبی را می سازد و اقدامات دیگری هم در حال انجام است منتهی باید این ها تکمیل شود.
به گفته وی باید زنجیره همه تجهیزات مورد نیاز بومی سازی شود و نیاز به ارزبری به حداقل ممکن برسد تا سرمایه گذاران در این حوزه متاثر در نرخ ارز نشود.

نخعی افزود: در بخش برق به یک ناترازی در تولید و مصرف رسیدیم در تابستان ها در زمان پیک مصرف به اجبار با مشکل جدی خاموشی هایی روبرو می شویم.
به گفته وی ظرفیت نیروگاه های برق حرارتی البته بالاتر از این است طبق تعیین برنامه ششم ۲۵ هزار مگا وات باید تولید می شد که کمتر از آن را دولت انجام داده است.

تقویت نیروگاه های هسته ای و خورشیدی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: در این بین کار در زمینه نیروگاه حرارتی خوب است اما از آن جایی که نیروگاه حرارتی داری راندمان های پایین هستندو آلودگی ایجاد می کنند بهتر است به سمت انرژی های تجدید پذیر برویم.

وی با تاکید بر این که باید سبد تولید انرژی های کشور را متنوع کنیم افزود :تکیه اصلی در حوزه برق امروزه روی نیروگاه های حرارتی است که نیاز است هم نقش نیروگاه های هسته ای و هم نقش نیروگاه های تجدید پذیر تغییر و تقویت شود.

نخعی افزود: باید جایگاه این نوع نیروگاه ها با در نظر گرفتن سهام قابل توجه در سبد انرژی کشور تقویت کنیم که در بحث خاموشی ها کنترل داشته باشیم.

وی در رابطه با سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر گفت:برای سرمایه گذار هم زمینه های را باید در دو بخش دولتی و خصوصی فراهم کنیم که اقداماتی برای استان انجام شده طوری که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا بازدیدهای اولیه را داشته اند و به دنبال نتیجه آن هستیم که به محض عملیاتی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

 

 

 

رئیس هیئت هندبال خراسان جنوبی خبر داد؛

حضور بانوان خراسان جنوبی در لیگ دسته دو هندبال کشور/۷

حضور بانوان خراسان جنوبی در لیگ دسته دو هندبال کشور

رئیس هیئت هندبال خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار تیم بانوان خراسان جنوبی در لیگ دسته ۲ کشور حضور خواهد داشت.

مجتبی شریعتی فر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تیم دختران هندبالیست استان به مدت ۵ روز به مشهد اعزام و در اردوی مشترک، بازی دوستانه‌ای با تیم مشهد خواهند داشت تا برای لیگ دسته ۲ آماده شوند.

وی در زمینه برگزاری المپیاد استعدادهای برتر خراسان جنوبی نیز عنوان کرد: از ۲۹ دی الی یکم بهمن ماه بین ۵ تیم بیرجند، سرایان، طبس، زیرکوه و بخش آیسک برگزار شد.

به گفتۀ وی از این مسابقات در نهایت ۳۰ نفر انتخاب و بعد از پایش‌های مختلف تیم منتخب خراسان جنوبی برای مسابقات المپیاد استعدادهای برتر انتخاب می‌شوند.

پایگاه ملی قهرمانی هندبال نیازمند حمایت اداره کل ورزش

رئیس هیئت هندبال خراسان جنوبی با اشاره به پایگاه ملی هندبال خراسان جنوبی گفت: این پایگاه فقط در ۸ استان راه‌اندازی شده و این به دلیل عملکرد هیئت استان و شهرستان‌ها است.

شریعتی فر تصریح کرد: در این پایگاه لازم است که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان بخش آموزش راه‌اندازی شود تا بتوانیم اردوهای تیم ملی پایه را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین برای برگزاری اردوهای دیگر استان‌های همجوار به جز مشهد نیز می‌توان این کار را انجام داد.

به گفتۀ وی اعتبارات هیئت استان با عملکرد آن تناسب ندارد چرا که به عنوان نمونه از ابتدای سال ۸ اعزام به جز حضور تیم هندبال در لیگ برتر را داشته‌ایم.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی:

بارندگی ها در خراسان جنوبی ۶۶ درصد افزایش داشته است/۲-۳

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت:میزان بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی از ابتدای پاییز ۵۴ میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۱ درصد افزایش داشته است.

علیرضا خندان رو افزود:  بیشترین بارش‌ها روز جمعه مربوط به انارستانک فردوس با ۶.۵ میلی متر بارندگی گزارش شده است و میزان بارندگی در بیرجند نیز یک میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در خود شهر فردوس یک میلی متر بارندگی و یک و نیم سانت برف بوده است، بیان‌کرد: در آرین شهر نیز پنج سانتی متر برف و چهار و نیم میلی متر بارندگی گزارش شده است که بسیار ارزشمند است.

خندان رو گفت: در فتح آباد فردوس ۳ سانتی متر برف، در کریمو شهرستان سرایان ۱۰ سانتی متر برف، در روستای خنگ پنج سانتی متر برف و در مغیلان نیز هشت سانتی متر برف در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

وی درباره پیش بینی وضعیت آب و هوایی در هفته جاری نیز گفت: تا روز چهارشنبه که پیش بینی‌ها را داریم در خراسان‌جنوبی به جز تداوم سرما پدیده خاصی وجود نخواهد داشت.

اسکان ۱۱۱۴ در راه مانده در برف در خراسان جنوبی/۴

هزار و ۱۱۴ در راه مانده در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی اسکان اضطراری داده شدند.

مدیر کل مدیریت بحران استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: از ایناسکان ۱۱۱۴ درراه مانده در برف در خراسان جنوبی تعداد ۲۳۰ نفر اتباع خارجی بودند که در ۲۴ ساعت گذشته قصد تردد از محور‌های اصلی استان را داشتند و در مکان های اسکان اضطراری خراسان جنوبی اسکان یافتند.

میرجلیلی افزود: در ۲۴ ساعت آینده برف و یخبندان و کولاک شدید در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها داشتیم که با تلاش راهداران، پلیس راه و نیروهای امدادی و عملیاتی اکثر راه‌های استان در ساعات یخبندان شدید باز بود اما ۶ محور اصلی و روستایی استان برای ساعاتی مسدود شد.

وی گفت: در این مدت مکان های از پیش تعیین شده برای در راه ماندگان دربیرجند، قاین، فردوس، آرین شهر، سربیشه، مود و نهبندان سیستم‌های گرمایشی آن‌ها کنترل شد و برای هزار و ۱۱۴ نفر اسکان اضطراری انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: بامداد امروز محور‌های اصلی استان بازگشایی شد.

وی افزود: در این مدت به ۶۰۰ نفر گرفتار در برف و یخبندان در گردنه‌ها توسط نیرو‌های امدادی و عملیاتی امدادرسانی و ۸۳ خودروی گرفتار در برف رهاسازی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

تولید ۶۰۰ تٌن شیر از پرورش بز سانَن در خراسان جنوبی

با پرورش بز سانَن از آغاز امسال ۶۰۰ تٌن شیر در خراسان جنوبی تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: میزان درآمدزایی بز سانَن در مقایسه با سایر نژاد بز‌ها حدود ۵ برابر بیشتر است.

ابراهیمی خوراک به صرفه تر ، تولید مثل بیشتر، کاهش خسارت با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش تعداد دام در مرتع و اشتغالزایی را از مزایای استفاده از نژاد بز سانَن برشمرد.

وی گفت: بیشترین استقبال از طرح اصلاح نژاد بز سانَن به شهرستان طبس اختصاص دارد.

ایستگاه بز کرکی از سال ۷۶ و ایستگاه بز سانَن از سال ۸۷ در خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

 

 

 

 

 

 

کشف ۳۱۳ کیلو حشیش در نهبندان/۴

ماموران انتظامی نهبندان۳۱۳ کیلوگرم حشیش در بازرسی از یک خودروی سواری کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی پاسگاه”سهل آباد نهبندان” در راستای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هنگام گشت زنی در محور‌های فرعی این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و به راننده این خودرو دستور ایست دادند.

سردار فرشید افزود: راننده خودرو با مشاهده پلیس متواری شده که ماموران سواری پژو ۴۰۵ را تعقیب کردند که پس از طی مسافتی با برتری عملیاتی پلیس، قاچاقچیان با رها کردن خودرو و با استفاده از عوارض زمین و کوهستانی بودن منطقه و تاریکی شب از موقعیت متواری شدند.

فرمانده انتظامی استان با بیان این که تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان متواری شده ادامه دارد، گفت: ماموران در بازرسی از این خودرو ۳۱۳ کیلوگرم حشیش کشف کردند.

 

 

 

 

 

 

کشف ۱۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در طبس/۴

مأموران انتظامی شهرستان طبس در بازرسی از ۲ اتوبوس مسافربری ۱۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق از وسایل همراه ۲ مسافر، کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: مأموران ایست و بازرسی دیهوک شهرستان طبس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به ۲ اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ مریمی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس‌ها تعداد ۱۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز به همراه وسایل و تجهیزات جانبی آن که متعلق به ۲ نفراز مسافران بود کشف کردند.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده بنا بر نظر کارشناسان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، گفت: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

امداد رسانی هلال احمر به ۷۰۲ گرفتار در برف و کولاک

۷۰۲ نفر از افرد گرفتار در برف و کولاک خراسان جنوبی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان امدادرسانی شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اقدامات تیم‌های هلال احمر استان در راستای خدمات‌رسانی به مردم طی ۲۴ ساعت گذشته گفت: با توجه به بارش برف و کولاک شدید در استان ، ۳۳ تیم عملیاتی از نیرو‌های هلال احمر در سطح جاده‌ها مشغول عملیات‌های امداد و نجات بودند.

محمدرضا رضایی  با اشاره به اینکه طی این مدت در چهار شهرستان قاین ، زیرکوه ، سربیشه و بیرجند نیرو‌های امدادی به خدمات رسانی پرداخته اند، افزود: ۷۰۲ نفر حادثه دیده نیز از خدمات امدادی هلال احمر بهره‌مند شده اند.

وی با بیان اینکه از مجموع افراد حادثه دیده ۵۷۶ نفر به علت گرفتار شدن خودرو در مسیر جاده‌ها در اماکنی که قبلا هماهنگ شده اسکان یافتند ، گفت: تعداد ۱۲۸ نفر از این افراد اتباع پاکستانی بوده اند.

رضایی با اشاره به اینکه به سرنشینان ۹۴ دستگاه خودرو که از مسیر جاده منحرف شده بودند امداد رسانی شد ، افزود: ۴۲۰ قوطی انواع کنسروجات ، به همراه نان ، خرما ، آب معدنی و ۳۸۰ تخته پتو از اقلامی بوده که در بین حادثه دیدگان و اسکان داده شدگان توزیع شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیشترین اسکان را در شهرستان‌های بیرجند و قاین اعلام کرد و افزود: با هماهنگی‌های انجام شده مسافران اتوبوس‌های این مسیر به علت مسدود شدن جاده بیرجند -قاین در امام زادگان شهدای باقریه بیرجند و مجتمع بین راهی امام رضا (ع) در شهرستان قاین اسکان یافتند.

رضایی گفت: در مجموع ۸۸ نیروی عملیاتی در قالب ۳۳ تیم با بکارگیری ۲۷ خودروی امدادی برای امداد رسانی به محل حوادث اعزام شدند.

 

 

 

 

 

 

ماهمیران خوسف و کریموی سرایان رکورددار بارش برف

در شبانه روز گذشته ایستگاه‌های ماهمیران خوسف و کریموی سرایان با ۱۰ سانتیمتر برف رکورددار بارش‌ها در خراسان جنوبی ثبت شدند.

کارشناس هواشناسی استان گفت: همان طور که انتظار داشتیم در شبانه روز گذشته در اکثر مناطق استان به ویژه مناطق کوهستانی و ارتفاعات شاهد بارش برف بودیم.

خانم زارعی با بیان اینکه ارتفاع برف در ایستگاه ماهمیران خوسف و کریموی سرایان به ۱۰ سانتیمتر رسید، افزود: محمودآباد بیرجند ۱۵ سانتی متر، آرین شهر و روستای خنگ ۵ سانتیمتر، عباس آباد قاین، مهوید و سرند طبس ۴ سانتیمتر، فتح آباد فردوس ۳ سانتیمتر، انارستانک ۲/۵ سانتیمتر، اسلامیه ۲ سانتیمتر، سرایان و فردوس ۱/۵ سانتیمتر، چیروک و باغستان ۱ سانتیمتر و سرند فردوس نیم سانتیمتر برف را گزارش کردند.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته حداقل دما در تمامی ایستگاه های استان به زیر صفر رسید، گفت:  سربیشه و زهان دمای ۹- درجه، بیرجند ۸- درجه، قائن، درمیان و سرایان ۶- درجه ، خوسف ۵- درجه ، فردوس و بشرویه ۴- درجه ، حاجی آباد ۲- درجه، طبس ۱- درجه و  نهبندان نیز دمای ۰ درجه را ثبت کردند.

 

 

 

 

 

ورزشکار خراسان جنوبی نائب قهرمان مسابقات تنیس روی میز منطقه ده کشور شد/۷

حسین یعقوب نژاد ازخراسان جنوبی نائب قهرمان مسابقات تنیس روی میز  منطقه ده کشور شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مسابقات منطقه دهحسین یعقوب نژاد نائب قهرمان مسابقات منطقه ده کشور شد کشور با حضور ۳۲ بازیکن از استان‌های خراسان جنوبی ۶ نفر ، سیستان بلوچستان ۷ نفر و استان کرمان ۱۹ نفر به میزبانی استان کرمان برگزار و حسین یعقوب نژاد از خراسان جنوبی به عنوان نایب قهرمان انتخاب شد.

در این مسابقات بازیکن کرمان اول ، بازیکن سیستان بلوچستان و کرمان سوم مشترک شدند.

چهار نفر برتر این مسابقات به رقابت‌های کشوری که به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود ، اعزام خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

محکومیت ۳۰۰ میلیون ریالی متهمان قاچاق پوشاک در بیرجند/۴

متهمان قاچاق پوشاک در بیرجند به پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اعلام کرد: ماموران ایست و بازرسی علی آباد بیرجند هنگام کنترل خودر‌وهای عبوری از یک دستگاه خودروی سواری ، ۸۰ کیلوگرم انواع پوشاک مستعمل خارجی کشف کردند که گزارش آن برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شد.

حسین حسن پور افزود: پس از بررسی پرونده در شعبه و دریافت پاسخ استعلام و محرز شدن تخلف، ۲ متهم علاوه بر ضبط پوشاک کشف شده به پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم و خودروی حامل کالای قاچاق نیز به نفع دولت ضبط شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان افزود: بر اساس ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وسایل نقلیه سبک مورد استفاده در قاچاق کالا چنانچه ارزش کالای کشف شده بیش از ۱۰۰ میلیون ریال باشد، نیز ضبط می‌ شود.

 

 

 

بارش برف آموزش ۷ شهرستان و ۲ بخش را غیرحضوری کرد/۲-۳

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی از غیرحضوری شدن خدمات آموزشی و پرورشی در ۷ شهرستان و ۲ بخش به علت بارش برف و برودت شدید هوا خبر داد.

واقعیبارش برف آموزش7شهرستان،و2 بخش راغیرحضوری کرد گفت: به علت بارش برف ،برودت شدیدهوا، لغزندگی معابر و محورهای مواصلاتی و همچنین پیشگیری ازسوانح احتمالی، ارائه خدمات آموزشی و پرورشی تمامی مدارس شهرستان های بیرجند، قاین، درمیان، فردوس، سرایان، سربیشه و خوسف ،امروز شنبه دوم بهمن ماه غیرحضوری شد.

 

وی با بیان این که آموزش تمامی مراکز پیش دبستانی، مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهرستان بشرویه غیر حضوری بود، افزود: همچنین ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس بخش زهان شهرستان زیرکوه به همراه مدارس روستاهای تابعه آن و بخش سرداران شهرستان نهبندان به همراه مدارس روستاهای تابعه این بخش نیز، روز شنبه دوم بهمن ماه غیر حضوری بود.

 

 

 

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد؛

امداد رسانی هلال احمر به ۷۰۲ گرفتار در برف و کولاک/

امداد رسانی هلال احمر به ۷۰۲ گرفتار در برف و کولاک

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امداد رسانی به ۷۰۲ گرفتار در برف و کولاک طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات تیم‌های هلال احمر خراسان جنوبی در راستای خدمات‌رسانی به مردم طی ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: با توجه به بحرانی که به دلیل بارش برف و کولاک شدید در استان پیش آمد، ۳۳ تیم عملیاتی از نیروهای هلال احمر در سطح جاده‌ها مشغول به انجام عملیات‌های امداد و نجات بودند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طی این مدت در چهار شهرستان قاین، زیرکوه، سربیشه و بیرجند نیروهای امدادی به ارائه خدمات پرداخته اند، افزود: ۷۰۲ نفر حادثه دیده نیز از خدمات امدادی هلال احمر بهره مند شده اند.

وی با بیان اینکه از مجموع افراد حادثه دیده ۵۷۶ نفر به دلیل گرفتار شدن خودرو در مسیر جاده‌ها در اماکنی که قبلاً هماهنگ شده اسکان یافتند، گفت: تعداد ۱۲۸ نفر از این افراد اتباع پاکستانی بوده اند.

رضایی با اشاره به اینکه به سرنشینان ۹۴ دستگاه خودرو که از مسیر جاده منحرف شده بودند امداد رسانی شد، تصریح کرد: ۴۲۰ قوطی انواع کنسروجات، به همراه نان، خرما، آب معدنی و ۳۸۰ تخته پتو از اقلامی بوده که در بین حادثه دیدگان و اسکان داده شدگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیشترین اسکان را در شهرستان‌های بیرجند و قاین اعلام کرد و افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته مسافرین اتوبوس‌های این مسیر به دلیل مسدود شدن جاده بیرجند -قاین در امام زادگان شهدای باقریه بیرجند و مجتمع بین راهی امام رضا (ع) در شهرستان قاین اسکان یافتند.

رضایی در پایان ضمن قدردانی از خدمات نیروهای امدادی، اظهار داشت: در مجموع ۸۸ نیروی عملیاتی در قالب ۳۳ تیم با بکارگیری ۲۷ خودروی امدادی برای امداد رسانی به محل حوادث اعزام شدند.

 

 

 

 

برف روبی ۲ هزار کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی

طی شبانه روز گذشته بیش از ۱۵۰ نفر نیروی راهدار استان به برف روبی ۲ هزار کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی پرداختند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: از ابتدای طرح راهداریبرف روبی 2 هزار کیلومتر از راه های خراسان جنوبی زمستانی بیش از ۳۰ باب راهدارخانه و بیش از ۵۰ گروه راهداری در محور‌های مواصلاتی استان فعال هستند.

جلال زاده افزود: با توجه به بارش برف در گردنه‌های برفگیر استان در شهرستان‌های بیرجند ، قاین ، سربیشه ، درمیان ، زیرکوه ، فردوس ، سرایان و دیهوک بیش از ۱۵۰ نفر از راهداران استان با برفروبی و شن و نمک پاشی مداوم محور‌ها مانع از انسداد راه‌های استان شدند.

وی گفت:، اما با توجه به کولاک شدید و برودت دما و یخ زدگی سطح محور‌های بیرجند- سربیشه محدوده مود تا سربیشه و محور بیرجند- قاین، حدفاصل بیرجند تا آرین شهر و محور قهستان زهان محدوده شیرگ تا ذهان پلیس راه استان تردد برای ایمنی کامل و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ممنوع اعلام شده بود که با تلاش مداوم عوامل راهداری طی ساعات شب گذشته بازگشایی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۹۶ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری شامل برفروب، شن و نمک پاش، گریدر، لودر و پیکاپ و بیش از ۱۵۰ نفر نیروی به برفروبی ۲۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان پرداختند.

جلال زاده افزود: همچنین به بیش از ۱۸۰ خودرو در شبانه روز گذشته امدادرسانی شد.

وی گفت: درحال حاضر تردد در محور‌های مواصلاتی استان عادی و روان بوده و از نظر جوی بارش و مداخلات جوی خاصی مشاهده و گزارش نشده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به اینکه بیش از ۵۵۰۰ تن شن و نمک جهت بازگشایی محور‌های استان استفاده شده است ، افزود: اما با توجه به لغزندگی راه‌ها و گردنه‌های برفگیر استان پیشنهاد می‌شود رانندگان با تجهیزات ایمنی لازم تردد کرده و همچنین تا اطلاع ثانوی از سفر‌های غیر ضرور در راه‌های فرعی و روستایی خودداری کنند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*