اخبارخراسان جنوبی/ تولید ۱۲۰ تن تخم شترمرغ در خراسان جنوبی

 

حجم و تعداد پروازهای فرودگاه‌ها در شأن مردم خراسان جنوبی نیست

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به سابقه فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، حجم و تعداد پروازها در شأن مردم استان نیست.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت با بیان این مطلب در جلسه بررسی مسائل و مشکلات فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند و راهکارهای افزایش پروازها خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های مدنظر شرکت‌های هواپیمایی، استقبال مردم و میزان مسافر است که به این لحاظ ما در استان مشکلی نداریم و پروازها همواره متقاضی و مسافر لازم را دارند.

وی از رایزنی‌های صورت گرفته برای افزایش پروازها گفت و اظهار داشت: انتظاری که از شرکت هواپیمایی ایران‌ایر داریم این است که دو فرودگاه استان را ویژه ببیند و در ارائه خدمات بر دیگر شرکت‌ها پیشی بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی، فرودگاه را از عوامل و زیرساخت‌های توسعه برشمرد و گفت: فرودگاه، تعداد پروازها و شرکت‌های هواپیمایی طرف قرارداد از مؤلفه‌های اصلی و تأثیر گذار در توسعه است.

قناعت ادامه داد: از مهمترین سوالات سرمایه گذاران وجود فرودگاه، فاصله آن با مرکز استان، تعداد پروازها و شرکت‌های طرف قرارداد است که در تصمیم نهایی آنها برای حضور و سرمایه گذاری بسیار تأثیر دارد.

وی تأکید کرد: فرودگاه، پیشانی و نشان دهنده امکانات استان است بنابراین هرچه عظیم‌تر و با تعداد پرواز بیشتر باشد به نفع ماست.

به گفته وی؛ نگاه به فرودگاه در این دوره ویژه است و تغییرات جدی در این حوزه را در برنامه داریم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به فضاهایی که در فرودگاه مورد بازدید قرار گرفته بود، گفت: شرایط پاویون که مخصوص دیدارهای تشریفاتی است و برای استقبال از سفرا و سران کشورهای همسایه ما و همجوار با دریای خزر کاربرد دارد، از موضوعات بسیار مهم است.

قناعت با تأکید بر شیک و به روز بودن فضای پاویون تصریح نمود: با تأمین و تزریق اعتبار لازم طی دو مرحله، پاویون را کامل می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای تکمیل طرح توسعه ترمینال هم پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم صورت خواهد گرفت تا در آینده نزدیک، شاهد بهره برداری از این مجموعه باشیم.

به گفته وی؛ در پروژه طرح توسعه ترمینال، کیفیت کار و وسعت فضای موجود مورد تأکید ماست.

استاندار خراسان جنوبی، موضوع اصلی در بحث فرودگاه را افزایش تعداد پروازها عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت‌هایی که پروازهای بیشتری داشته باشند، از خدمات بهتری در استان برخوردار خواهند شد.

قناعت تأکید کرد: موضوع اصلی در بحث پروازها، استقرار شبانه هواپیما در استان است که این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی به ظرفیت فرودگاه طبس اشاره کرد و تصریح کرد: فرودگاه طبس برای تأمین روشنایی، اصلاح برج مراقبت و افزایش تعداد پروازها، نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.

به گفته وی؛ رفع برخی از مشکلات مجموعه فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، برپایی جلسات کارشناسی را می‌طلبد که باید در اولین فرصت برگزار شوند.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
حجم پایین پروازهای خراسان جنوبی در شان مردم استان نیست

قناعت بر لزوم پیگیری برای افزایش پروازهای استان خراسان جنوبی تأکید کرد و گفت: باید به این سمت حرکت کنیم که رقابتی بین شرکت‌های هواپیمایی کشور ایجاد کنیم تا به شرکتی که هواپیماهای آن بیشتر در استان مستقر باشد خدمات حمایتی ارائه دهیم.

«جواد قناعت»  در جلسه بررسی مسایل و مشکلات فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند و راهکارهای افزایش پروازها، اظهار کرد: فرودگاه یکی از عوامل توسعه و پیشرفت هر استانی است و این مهم برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی اهمیت دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در این دوره نگاه ما به فرودگاه ویژه است و تغییرات جدی در فرودگاه استان ایجاد خواهیم کرد، افزود: پاویون فرودگاه شهید کاوه بیرجند که برای تشریفات ورود مسئولان، سفرای کشورهای دیگر و سرمایه گذاران به استان است که بخشی از اعتبارت استانی برای تکمیل این پروژه تخصیص خواهد یافت تا سریعتر تکمیل شود.

 

وی به پروژه توسعه ترمینال داخلی فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه استانداری خراسان جنوبی نیز پیگیری های لازم برای تکمیل پروژه را خواهد کرد تا در آینده نزدیک شاهد افتتاح این سالن فرودگاه باشیم.

 

قناعت بر لزوم پیگیری اداره کل فرودگاه و استانداری برای افزایش پروازهای استان خراسان جنوبی تأکید کرد و افزود: باید به این سمت حرکت کنیم که رقابتی بین شرکت های هواپیمایی کشور ایجاد کنیم تا به شرکتی که  هواپیماهای آن بیشتر در استان مستقر باشد خدمات حمایتی ارائه دهیم.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از شرکت هواپیمایی ایران ایر انتظار بیشتری می رود تا فرودگاه بیرجند و طبس را ویژه ببینند، عنوان کرد: با توجه به سابقه فرودگاه بیرجند که به سال ۱۳۱۳ برمی‌گردد حجم پایین پروازهای آن در شأن مردم استان نیست.

 

قناعت بر افزایش سطح تعاملات نیروی هوایی با فرودگاه های استان تأکید کرد و گفت: باید وضعیت روشنایی، برج مراقبت و تجمع آب در پشت دیوارهای فرودگاه‌های بیرجند و طبس بررسی و برای حل این مشکلات تصمیم گیری شود.

 

وی در پایان افزود: باید هماهنگی‌ها بین دستگاه های اجرایی، فرودگاه و نیروی هوایی استان افزایش یابد.

 

بارش برف و باران در خراسان جنوبی/ از گرفتاری در کولاک تا مسدود شدن راهها

سامانه بارشی فعال از ابتدای هفته وارد کشور شده و باعث بارش برف و باران در بسیاری از استان‌ها از جمله خراسان جنوبی و مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی و گرفتاری خودروها و مسافران در برف و سیلاب شده است.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی محور بیرجند- قاین به دلیل بارش سنگین برف ترافیک شده و به دلیل لغزندگی جاده و افزایش حجم بارش‌ها از سوی پلیس راه این محور مسدود شد.

همچنین در اولین روز از بهمن ماه، بارش برف در مناطق مختلف خراسان جنوبی سبب شده است تا نقاط مختلف استان لباس سفید بر تن کنند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز اعلام کرد : تمامی محورهای فردوس و محور دیهوک بارش برف گزارش شده است.

سرهنگ رضایی گفت : تمامی محور‌های فردوس ریزش برف و محور دیهوک طبس برف و باد شدید گزارش شده رانندگان با احتیاط و سرعت مطمئنه حرکت کنند.

 

۱۰۸ میلیارد ریال برای ودیعه مسکن در خراسان جنوبی اختصاص یافت

بیرجند – ایرنا – معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۱۰۸ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن محرومان شهری به مددجویان تحت حمایت این نهاد با نرخ کارمزد چهار درصد اختصاص یافت.

سید رضا حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این وام ویژه متقاضیان مستأجر ساکن در شهر است و به مددجویان مورد حمایت با معرفی کمیته امداد پرداخت می‌شود.

وی افزود: میزان تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال است که معرفی افراد تا سقف تعیین شده با ارائه معرفی‌نامه از کمیته امداد به بانک ملی و بانک مسکن خواهد بود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی تاکید کرد: ارائه معرفی‌نامه از سوی این نهاد به مددجویان تحت حمایت فقط برای معرفی است و هیچ‌گونه بار تعهدی و ضمانتی در قبال اقساط وام مددجویان وجود ندارد.

وی گفت: متقاضیان برای دریافت وام باید اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت معاملات املاک و مستغلات دارای کد رهگیری را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز به بانک ارائه کنند.

حسینی با اشاره به اینکه رفع فقر و محرومیت‌زدایی و توانمندسازی خانوارهای تحت حمایت یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) است تصریح کرد: این وام براساس سهمیه استان و تعداد مستاجران نیازمند در نظر گرفته شده است.

وی بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد از خدمات بیمه اجتماعی را هم یادآور شد و گفت: به منظور حمایت همه‌جانبه از مددجویان در راستای توانمند کردن آنان، هزار و ۳۴۸ خانوار از خدمات بیمه اجتماعی بهره‌مند شدند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: از این تعداد ۷۲۲ خانواده در قالب زنان سرپرست خانوار شهری و ۶۲۶ خانواده در قالب مجریان طرح‌های اشتغال و خودکفایی هستند.

وی گفت: بیمه‌شدگان تامین اجتماعی پس از رسیدن به سن ۵۵ سالگی در زنان و سن ۶۰ سالگی در مردان با پرداخت حداقل ۱۰ سال پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات بازنشستگی، از کارافتادگی، مستمری‌بگیری و سایر مزایا بهره‌مند شوند.

حسینی بیان کرد: برای پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار از ابتدای سال جاری افزون بر ۳۳ میلیارد ۳۵۱ میلیون ریال هزینه شده است.

وی افزود: هدف از اجرای برنامه بیمه‌های اجتماعی، اجرای صحیح قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر سرمایه‌گذاری در راستای توانمندسازی مددجویان زیر پوشش و تامین پشتوانه اقتصادی برای این خانواده‌ها است که منتج به خروج پایدار از حمایت امداد می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

رضایت به شرط ترک اعتیاد  و ادامه تحصیل در زندان

پسر جوانی که با شلیک گلوله پدر و مادرش را به قتل رسانده و با رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافته بود، از جنبه عمومی جرم محاکمه شد. وی در دادگاه ابراز پشیمانی کرد و گفت تحت تأثیر مصرف مواد محرک دست به این جنایت زده است.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، رسیدگی به این پرونده از آذر سال ۹۲ با گزارش قتل زن و مرد میانسالی در خیابان بهار آغاز شد. مأموران پس از بررسی متوجه شدند که این زوج با اسلحه مجهز به صداخفه کن به قتل رسیده‌اند.در تحقیقات بعدی مشخص شد پسر ۲۲ ساله خانواده به نام سینا دست به جنایت زده است. به این ترتیب وی بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد و گفت: من هیچ اختلافی با پدر و مادرم نداشتم. آن شب وقتی از خواب بیدار شدم به سراغ صندوقچه پدرم رفتم و اسلحه‌ای را که مجهز به صدا خفه‌کن بود برداشتم و پدر و مادرم را کشتم. ساعاتی بعد وقتی متوجه کارم شدم وحشت کردم اما کاری از دستم بر نمی‌آمد.
پس از آن برادر و خواهر متهم به‌عنوان اولیای دم اعلام کردند با دو شرط حاضر به گذشت از برادرشان هستند؛اول اینکه مواد مخدر را ترک کند و دوم اینکه ادامه تحصیل بدهد.
در حالی که بیش از هشت سال از این جنایت گذشته بود پرونده سینا برای رسیدگی از جنبه عمومی جرم به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.در این جلسه متهم ضمن ابراز ندامت گفت: بیش از هشت سال است که در زندان هستم، می‌دانم چه اشتباه بزرگی کرده‌ام. مصرف زیاد مواد مخدر باعث شد دست به چنین جنایتی بزنم و از خانواده‌ام عذرخواهی می‌کنم. من در زندان مواد را کنار گذاشتم و درس خواندم و علاوه‌ بر اینکه موفق شدم لیسانسم را بگیرم، معرق‌کار حرفه‌ای هم شده‌ام. سعی کرده‌ام در مدتی که در زندان هستم خودم را اصلاح کنم و فرد مثبتی برای جامعه‌ام باشم.سپس وکیل وی به دفاع پرداخت و گفت: اولیای دم با دو شرط ترک مواد و ادامه تحصیل، متهم را بخشیده‌اند. حالا او دو شرط اولیای دم را اجرا کرده و از قضات می‌خواهم او را عفو کنند.در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

 

 

یاداداشت روز

دروغ سفید 

*دروغهای سفید دروغهای است که برای آسیب به دیگران، گفته نمی شوند:*

در جاده با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می کند، اما در جمع دوستان می گوید که کمتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت نمی رود!

روزی یک صفحه کتاب می خواند، اما در حضور دیگران می گوید اگر کمتر از ده صفحه در روز بخوانم، نمی خوابم!

پاول اکمن می گوید: «من دروغهای سیاه را بخشودنی می دانم، اما دروغ سفید نابخشودنی است. این دروغ انسانها را به پرتگاه نابودی می‌برد».

ما با دروغ سفید دیگران را فریب نمی دهیم، بلکه «خود» را فریب می دهیم.
به اندازه ای که تصویر بیرونی ما با واقعیت درونی ما تفاوت دارد، دچار تعارض و اضطراب و تنش می‌شویم.

به همان اندازه وادار می شویم در مواجهه با دیگران نقاب بر چهره بزنیم و به همان اندازه از تحقق برنامه های توسعه توانایی‌های فردی خویش، جا می‌مانیم.

اگر من روزی یک صفحه کتاب می خوانم و خود را متعهد کنم که در حضور دیگران نیز همین حرف را بزنم، زودتر به افزایش میزان کتابخوانی خود تشویق می‌شوم.

اگر روزها ساعت ۱۱ از خواب بیدار می شوم و این را به دیگران نیز بگویم، انرژی من برای بیدار شدن در ساعت ۹ صبح افزایش می‌یابد و به دیگران هم می‌توانم با افتخار بگویم: «اخیراً هر روز ۲ ساعت زودتر بیدار می‌شوم».

 

نماینده مجلس: شرکت‌های دولتی در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری کنند

نماینده مجلس: شرکت‌های دولتی در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری کنند

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست ما این است که شرکت‌های دولتی به سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی ورود پیدا کنند تا این استان از محرومیت خارج و در ریل توسعه قرار داده شود.

حسین خسروی اسفزار در نشست امضای تفاهم‌نامه پیشرفت آبادانی برای سه شهرستان‌ مرزی نهبندان، سربیشه و زیرکوه و تفاهم‌نامه طرح آبا (آشتی با آموزش) بنیاد احسان که با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: به دلیل ضعف زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی ندارند.

وی گفت: در کنار آموزه‌های دینی و رهبری و رکن سوم و اصلی انقلاب اسلامی که مردم هستند امروز با تنگی معیشت مواجه شده‌اند و باید تلاش شود که مردم به دلیل تنگی معیشت، زمین‌گیر نشوند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اقدامات حمایتی و توسعه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را قابل تقدیر خواند و خواستار توسعه این اقدامات و فعالیت‌ها به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری شد.

وی اظهار داشت: مردم در صحنه‌های مختلف حضور داشتند و به‌خوبی نقش خود را ایفا کردند، الان نوبت ما مسوولان است که به نحو احسن به مردم خدمت کنیم.

 

۷ میلیارد تومان زکوات در خراسان جنوبی جمع آوری شد
عرب از جمع آوری هفت میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان زکوات طی ۹ ماهه امسال در خراسان جنوبی خبر داد.

«محمد عرب» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: طی ۹ ماهه امسال هفت میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان زکوات شامل زکات واجب، مستحبی، فطریه و کفاره توسط کمیته امداد و مراکز نیکوکاری در سطح استان خراسان جنوبی جهت کمک به نیازمندان جمع آوری شد.

 

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی به رشد ۲۱ درصدی زکوات نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: از این میزان چهار میلیارد و ۲۴۹ میلیون تومان زکوات نقدی و بالغ بر سه میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان به صورت غیرنقدی به این نهاد اهدا شده است.

وی تصریح کرد: در این مدت کشاورزان و دامداران به ویژه مودیان زکات بالغ بر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات مالی و مستحبی به کمیته امداد جهت پرداخت به مددجویان و نیازمندان اهدا کردند.

 

عرب یادآور شد: علاوه بر اقلام ۹گانه زکات واجب شامل غلات اربعه، احشام ثلاثه و نقدین براساس فتوای اکثر علما و مراجع به سایر درآمدها و محصولات کشاورزی نیز زکات مستحبی به آن تعلق می گیرد.

 

سرپرست کمیته امداد خراسان جنوبی در ادامه گفت: مردم مومن و متدین استان نیز طی این مدت سه میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان فطریه، کفاره و ردمظالم به این نهاد اهداء کردند.

 

وی در پایان افزود: زکوات جمع آوری شده طی این مدت در سرفصل های درمان، مسکن، معیشت، فرهنگی، موردی، تحصیلی و نیازمندان و مددجویان تحت پوشش این نهاد هزینه شده است.

روایت مستندگونه از شهیدی در بَعلبک

روایت مستندگونه از شهیدی در بَعلبک

بیرجند – ایرنا – مستند “شهیدی در بعلبک” روایتگر قسمتی از زندگی و فعالیت‌های شهید فریدون مقدوری است که به همت کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی و حوزه هنری این استان تولید و رونمایی شد.

به گزارش ایرنا این مستند روز پنجشنبه با حضور خانواده این شهید و جمعی از مسوولان و مردم در قطعه یکم گلزار شهدای بیرجند رونمایی شد.

مستند “شهیدی در بعلبک” به کارگردانی “هادی ثابت”، صدابرداری “علی ملاح”، تصویربرداری “هادی ثابت” و “حسین نارمنجی” توسط حوزه هنری خراسان جنوبی به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت “فریدون مقدوری” تولید شده است.

فریدون مقدوری ۱۰ دی ۱۳۴۰ در شهرستان بیرجند متولد شد و مقطع ابتدایی را در دبستان ملی صائبی و دوران راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری گذراند و در مدرسه بسیار کوشا بود.

شهید مقدوری پس از اتمام دوره راهنمایی به زاهدان رفت و وارد هنرستان شد که تا پایان سال ۱۳۵۹ دروس دبیرستان را به آخر رسانید و در دوران انقلاب در هنرستان به عضویت شورای هنرجویان انتخاب شده بود و در همه فعالیت‌ها شرکت داشت.

او پس از اخذ دیپلم با وجود دوری چهار ساله از خانواده، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان شد.

فریدون مقدوری از فرصت‌های به دست آمده برای مطالعه و فراگیری موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اسلام و نیز شرکت در جلسات سخنرانی و بحث استفاده می‌کرد و در عین حال در شناسایی و سرکوبی جریان‌های منحرف ضد انقلاب همچنین تقویت خط امام کوشش داشت.

به گفته همرزمان و دوستان نزدیک شهید مقدوری، وی اهل عبادت و نسبت به انجام فرایض دینی بسیار معتقد و متعهد بود و همیشه نمازهایش را اول وقت به جا می‌آورد، نه تنها به پدر، مادر و خانواده بلکه با همه براساس تعهد و احترام رفتار می‌کرد و اخلاقی مردم‌پسند داشت.

وی در همکاری با مجاهدین علیه ابرقدرت‌های شرق و غرب شرکت فعال داشت و همکاری با نهضت‌های آزادی‌بخش را همواره وظیفه خود می‌دانست، در پی همین تفکر در ماموریتی از سوی سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان به لبنان اعزام شد تا با ظلم‌هایی که استعمار و استکبار جهانی بر سر اسلام آورده‌اند با مظلومان آن دیار همراه شود.

ابتدای ورودش به لبنان برای آگاه کردن جوانان آن منطقه بر حسب وظیفه الهی کوشش می‌کرد و در شهر بعلبک به‌ عنوان مسئول آموزش مشغول به کار شد و با دایر کردن کلاس‌های سیاسی و عقیدتی در آن منطقه، افراد را آگاه به وظایف اسلامی‌شان می‌کرد.

شهید مقدوری به خاطر تلاش بی‌وقفه‌اش پس از مدتی فرماندهی مقر نبی شیث را عهده‌دار شد که همه مردم شهر شاهد تلاش او بودند.

شهید مقدوری یک عنصر فرهنگی بود

یکی از همرزمان شهید مقدوری در این مستند عنوان می‌کند: قبل از انقلاب اسلامی در هنرستان شهید بهشتی زاهدان با شهید مقدوری آشنا شدم و در تشکیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی با یکدیگر همکاری داشتیم.

ضیائی ادامه می‌دهد: بعد از آغاز جنگ تحمیلی در این حوزه ورود پیدا کردیم و بیشترین فعالیت شهید مقدوری در زمینه فرهنگی بود، یک عنصر فرهنگی محسوب می‌شد و تحلیل‌های بسیاری را در خصوص جنگ ارائه می‌داد.

همرزم شهید با بیان اینکه سال ۶۲ با شهید مقدوری وارد جبهه در لشکر ۴۱ ثارالله کرمان شدیم می‌افزاید: ایشان در ستاد لشکر در زمینه فرهنگی و بنده در حوزه آموزش مشغول به کار شدیم.

وی به بحث نفوذ اسرائیل به جنوب لبنان اشاره می‌کند و می‌گوید: مسوولان در آن زمان تصمیم گرفتند تا گروهی را به لبنان اعزام کنند و بنده و شهید مقدوری جزو این گروه‌ها بودیم که به لبنان اعزام شدیم.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که وارد لبنان شدیم جنوب لبنان در اختیار اسرائیل بود و به همراه شهید مقدوری در شهر علی نحری این کشور مستقر شدیم و در حوزه کارهای فرهنگی و آموزشی فعالیت خود را آغاز کردیم و آنجا کمیته‌های فرهنگی بسیاری تشکیل دادیم.

همرزم شهید مقدوری عنوان می‌کند: حدود سه ماه در این شهر بودیم سپس به شهر دیگری به نام نبی شیث منتقل شدیم و آنجا کارهای فرهنگی را شهید مقدوری برعهده داشت و کارهای آموزشی را بنده انجام می‌دادم.

وی می‌گوید: در لبنان در زمینه کمک‌رسانی به نیازمندان و شیعیان و ساخت مدرسه نیز شهید مقدوری فعالیت داشت و دغدغه شهید مقدوری مردم بود و از بزرگ و بلند شدن پرهیز می‌کرد.

ضیائی با بیان اینکه در آن زمان سید حسن نصرالله امام جمعه شهر نبی شیث بود می‌افزاید: شهید مقدوری اطلاعات تحلیلی خود را تقدیم ایشان می‌کرد و سیدحسن نصرالله این تحلیل ها را در خطبه های نماز جمعه برای مردم می‌گفت.

وی ادامه می‌دهد: در آن زمان نیروهای اسرائیلی نفوذ اطلاعاتی بسیاری در منطقه داشتند و بر این اساس مطلع می‌شوند که فرماندهان در سکنه جلسه دارند و با ۱۵ فروند هواپیما به این محل حمله کردند که شهید مقدوری در این حملات از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفت و به فیض شهادت رسید.

تلاش‌های شهید مقدوری برای ترویج و حفظ اهداف انقلاب اسلامی

در ادامه این مستند «برکچی» از بستگان و همرزم شهید مقدوری می‌گوید: ایشان عضو انجمن اسلامی هنرستان شهید بهشتی زاهدان بود و یادم هست که تلاش‌های بسیاری برای حفظ و ترویج اهداف انقلاب اسلامی می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: هر دو ابتدا در روابط عمومی سپاه خاش مشغول به فعالیت شدیم سپس به روابط عمومی سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان منتقل شدیم و کارهای مختلفی را انجام می‌دادیم و با یکدیگر فروردین ۶۰ به عملیات فتح‌المبین رفتیم.

برکچی می‌گوید: سپاه سیستان و بلوچستان در زمان اوج بحث‌های منافقین و گروه‌های ضدانقلاب در منطقه جنگی این استان مستقر بود و سپاه در استان خود به خود با این گروه‌ها درگیر بود.

همرزم شهید مقدوری با اشاره به اینکه وی نامه‌های بسیار جالبی می‌نوشت می‌افزاید: یکی از تکیه کلام‌های شهید مقدوری این بود که می‌خواهم علی اکبروار در راستای جنگ با اسرائیل شهید شوم و به آرزوی خود رسید.

“شهپر” یکی دیگر از دوستان و بستگان شهید مقدوری است که در مستند “شهیدی در بعلبک” می‌گوید: نمازی که شهید می‌خواند همراه با طمانینه و آرامش بود و این خصوصیت هیچگاه از خاطرم فراموش نشده است.

در ادامه این مستند “مقدوری” از بستگان شهید می‌گوید: در زمینه تشکیل بسیج مستضعفان استان سیستان و بلوچستان پنج نفر فعال بودند که یکی از آنان شهید مقدوری بود.

وی ادامه می‌دهد: ایشان در نامه‌های خود به شرایط لبنان و اعتقاد موجود در آن کشور اشاره کرده که انقلاب اسلامی تاثیر بسیاری در این منطقه گذاشته است.

شهید فریدون مقدوری در ۳۰ دی‌ سال ۱۳۶۲ به علت بمباران هواپیماهای اسرائیلی در روز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در شهر بعلبک لبنان به فیض عظیم شهادت رسید.

 

 

 

روایت زندگی شهید مقدوری در مستند «شهیدی در بَعلَبَک»
مستند «شهیدی در بَعلَبَک» روایتگر بخشی از زندگی و فعالیت های شهید«فریدون مقدوری» در لبنان توسط کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی و حوزه هنری این استان تولید و رونمایی شد.

آیین رونمایی از مستند «شهیدی در  بَعلَبَک» امروز (۳۰ دی) در محل گلزار شهدای قطعه یکم و با حضور خانواده شهید مقدوری و کارگردانی هادی ثابت برگزار شد.

 

شهید فریدون مقدوری ۱۰ دی ماه ۱۳۴۰ در شهرستان بیرجند متولد شد. وی مقطع ابتدایی را در دبستان ملی صائبی و دوران راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری گذراند. در مدرسه بسیار کوشا بود، طوری که مربیان کاملاً از او راضی بودند.

او نسبت به انجام فرایض دینی و عبادت بسیار معتقد و متعهد بود و همیشه نمازهایش را اول وقت به جا می‌آورد و همیشه زیارت عاشورا را می‌خواند. فریدون نه تنها به پدر، مادر و خانواده بلکه با همه براساس تعهد و احترام رفتار می‌کرد و اخلاقی مردم‌پسندی داشت و به طور کلی از جهات سیر و سلوک و اخلاق مردمی نمونه بود.

مخالف ضد انقلاب بود و با انقلابیون می‌جوشید و از تنش و حرکات ضد انقلابیون نگران بود و گه‌گاه برخوردهایی نیز داشت. پس از اتمام دوره راهنمایی به زاهدان رفت و وارد هنرستان شد و تا پایان سال ۱۳۵۹ دروس دبیرستان را به آخر رسانید، او در دوران انقلاب در هنرستان به عضویت شورای هنرجویان انتخاب شده بود و در تمام فعالیت‌ها شرکت داشت.

پس از اخذ دیپلم با وجود دوری چهار ساله از خانواده، به قصد حفظ و گسترش انقلاب اسلامی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان شد. فریدون مقدوری از فرصت‌های به دست آمده برای مطالعه و فراگیری موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اسلام و نیز شرکت در جلسات سخنرانی و بحث استفاده می‌کرد و در عین حال در شناسایی و سرکوبی جریان‌های منحرف ضد انقلاب و تقویت خط امام کوشش داشت.

وی در همکاری با مجاهدین علیه ابرقدرت‌های شرق و غرب شرکت فعال داشت و همکاری با نهضت‌های آزادی‌بخش را همواره وظیفه خود می‌دانست، در پی همین تفکر طی مأموریتی از سوی سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان به لبنان اعزام شد تا با ظلم‌هایی که استعمار و استکبار جهانی بر سر اسلام آورده‌اند با مظلومان آن دیار همراه شود.

در ابتدای ورودش به لبنان برای آگاه کردن جوانان آن منطقه بر حسب وظیفه الهی کوشش می‌کرد، فریدون در شهر بعلبک به‌ عنوان مسئول آموزش مشغول به کار شد و با دایر کردن کلاس‌های سیاسی و عقیدتی در آن منطقه آنان را آگاه به وظایف اسلامیشان می‌کرد، به خاطر تلاش بی‌وقفه‌اش پس از مدتی فرماندهی مقر نبی شیث را عهده‌دار شد که همه مردم شهر شاهد تلاش او بودند.

*شهید مقدوری یک عنصر فرهنگی بود
«ضیائی» یکی از همرزمان شهید مقدوری در این مستند عنوان می کند: قبل از انقلاب اسلامی در هنرستان شهید بهشتی زاهدان با شهید مقدوری آشنا شدم و در تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی با یکدیگر همکاری داشتیم.

 

وی ادامه می دهد: بعد از آغاز جنگ تحمیلی در این حوزه ورود پیدا کردیم و بیشترین فعالیت شهید مقدوری در زمینه فرهنگی بود و یک عنصر فرهنگی محسوب می شد و تحلیل های بسیاری را در خصوص جنگ ارائه می داد.

 

همرزم شهید با بیان اینکه در سال ۶۲ با شهید مقدوری وارد جبهه در لشکر ۴۱ ثارالله کرمان شدیم، می افزاید: در ستاد لشکر ایشان در زمینه فرهنگی و بنده در حوزه آموزش مشغول به کار شدیم.

 

وی ادامه می دهد: زمانی که وارد لبنان شدیم جنوب لبنان در اختیار اسرائیل بود و به همراه شهید مقدوری در شهر علی نحری این کشور مستقر شدیم و در حوزه کارهای فرهنگی و آموزشی فعالیت خود را آغاز کردیم و در آن جا کمیته های

ضیائی به بحث نفوذ اسرائیل به جنوب لبنان اشاره می کند و می گوید: مسئولان در آن زمان تصمیم گرفتند تا گروهی را به لبنان اعزام کنند و بنده و شهید مقدوری جز این گروه ها بودیم که به لبنان اعزام شدیم.

فرهنگی بسیاری تشکیل دادیم.

همرزم شهید مقدوری عنوان می کند: حدود سه ماه در این شهر بودیم سپس به شهر دیگری به نام نبی شیث منتقل شدیم و در آن جا کارهای فرهنگی را شهید مقدوری بر عهده داشتند و کارهای آموزشی را بنده انجام می دادم.

وی می گوید: در لبنان در زمینه کمک رسانی به نیازمندان و شیعیان و ساخت مدرسه نیز شهید مقدوری فعالیت داشت و دغدغه شهید مقدوری مردم بود و از بزرگ و بلد شدن پرهیز می کرد.

 

ضیائی با بیان اینکه در آن زمان سید حسن نصرالله امام جمعه شهر نبی شیث بود، می افزاید: شهید مقدوری اطلاعات تحلیلی خود را تقدیم ایشان می کردند و سیدحسن نصرالله این تحلیل ها را در خطبه های نماز جمعه برای مردم بیان می کردند.

 

وی ادامه می دهد: در آن زمان نیروهای اسرائیلی نفوذ اطلاعاتی بسیاری در منطقه داشتند و بر این اساس مطلع می شوند که فرماندهان  در سکنه جلسه دارند و با ۱۵ فروند هواپیما به این محل حمله کردند و شهید مقدوری در این حملات از ناحیه سر به فیض شهادت می رسند.

 

*تلاش های شهید مقدوری برای ترویج و حفظ اهداف انقلاب اسلامی
در ادامه این مستند «برکچی» از بستگان و همرزم شهید مقدوری می گوید: ایشان عضو انجمن اسلامی هنرستان شهید بهشتی زاهدان بود و یادم هست که تلاش های بسیاری برای حفظ و ترویج اهداف انقلاب اسلامی می کرد.

 

وی ادامه می دهد: هر دو در ابتدا در روابط عمومی سپاه خاش مشغول به فعالیت شدیم سپس به روابط عمومی سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان منتقل شدیم و کارهای مختلفی را انجام می دادیم و با یکدیگر فروردین ۶۰ به عملیات فتح المبین رفتیم.

 

برکچی در ادامه بیان می کند: سپاه سیستان و بلوچستان در منطقه جنگی این استان مستقر بود و اوج بحث های منافقین و گروه های ضدانقلاب بسیار بود و سپاه در استان خود به خود با این گروه ها درگیر بود.

 

همرزم شهید مقدوری با اشاره به اینکه ایشان نامه های بسیار جالبی می نوشت، می افزاید: سوری ها هم آن چنان که باید در مقابل اسرائیل ایستادگی کنند نمی ایستند و اسرائیلی ها فقط پارس می کنند و جرات گاز گرفتن ندارند.

 

وی می گوید: یکی از تکیه کلام های شهید مقدوری این بود که می خواهم علی اکبر وار در راستای جنگ با اسرائیل شهید شوم و به آرزوی خود رسید.

 

«شهپر» یکی دیگر از دوستان و بستگان شهید مقدوری است که در مستند «شهیدی در بعلبک» می گوید: نمازی که شهید می خواند همراه با طمانینه و آرامش بود و این خصوصیت هیچ گاه از خاطر بنده فراموش نشده است.

«موهبتی» یکی دیگر از همرزمان شهید مقدوری در این مستند عنوان می کند: جسد شهید مقدوری کاملا بر اثر حملات نابود شده بود.

 

«مقدوری» از بستگان شهید نیز می گوید: در زمینه تشکیل بسیج مستضعفان استان سیستان و بلوچستان پنج نفر فعال بودند که یکی از آنان شهید مقدوری بود. ایشان در نامه های خود به شرایط لبنان و اعتقاد موجود در آن کشور اشاره کردند که انقلاب اسلامی تاثیر بسیاری در این منطقه گذاشته است.

 

گفتنی است؛ شهید فریدون مقدوری در ۳۰ دی‌ماه سال ۱۳۶۲ به علت بمباران هواپیماهای اسرائیلی در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) در شهر  بَعلَبَک لبنان به فیض عظیم شهادت رسید. مستند «شهیدی در  بَعلَبَک» به کارگردانی «هادی ثابت» صدابرداری «علی ملاح»، تصویربرداری «هادی ثابت» و «حسین نارمنجی» و توسط حوزه هنری خراسان جنوبی به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت شهید «فریدون مقدوری» تولید شده است.

 

 

 

 

 

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی خوشنویسی رضوی/۲-۳

مهلت ارسال آثار به هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی تا ۱۰ بهمن تمدید شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی خوشنویسی رضویگفت : با توجه به استقبال ثبت نام کنندگان در این جشنواره و لزوم ارسال آثار به دبیرخانه همزمان با بارگذاری عکس تصاویر در سامانه جشنواره، مهلت دریافت آثار تمدید شد.

سید علی زمزم با تاکید بر این که در جشنواره امسال، داوری آثار بر اساس اصل اثر انجام می‌شود، گفت : آثار ارسالی به جشنواره باید روی کاغذ دست ساز و یا کاغذ آهار مهره ارائه شوند و تاریخ خلق آثار بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ باشد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل با بیان این که جشنواره در ۴ قالب نستعلیق ، شکسته نستعلیق ، نسخ و ثلث برگزار می‌شود، افزود : جوایز این دوره از جشنواره در قالب خرید اثر از منتخبان براساس فراخوان و نظر هیأت داوران خواهد بود.

۱۰ هزار روستای کشور با همکاری سپاه و دولت آبرسانی می‌شود/۳

جانشین قرارگاه ثامن الائمه (ع) در مصلی نماز جمعه بیرجند گفت:طی دو سال به بیش از ۱۷ هزار روستا در کشور آب شرب می‌رسد.

سردار حسن زاده جانشین قرارگاه ثامن الائمه (ع) ومسئول سازندگی نیروی آبرسانی به به بیش از ۱۷ هزار روستا در کشورزمنیی سپاه گفت: با همکاری دولت، سپاه، و پیگیری نمایندگان طی دوسال آینده برای آبرسانی ۱۷ هزار روستا برنامه ریزی شده که از این تعداد ۴۹ روستا مربوط به خراسان جنوبی است.

سردار حسن زاده افزود: قرار است در حوزه راه هم ۲۷ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شود که ۴۱۲ کیلومتر آن مربوط به خراسان جنوبی است.

وی گفت:هفته آینده رزمایش اقتدار در خراسان جنوبی برگزار می شود تا جوانان و بسیجیان آمادگی خود را به نمایش بگذارند.

جانشین قرارگاه ثامن الائمه (ع) گفت: مصلی‌های نماز جمعه و مصلی‌ها سنگر هستند؛ این سنگر‌ها باید محکم حفظ شود تا روز به روز عزت و شکوه ایران اسلامی اضافه شود.

سردار حسن زاده گفت: ایران اسلامی جایگاهی عظیم در جهان در عرصه‌های مختلف دارد که با همت مردم و دولتمردان امید داریم تا در عرصه‌های اقتصادی و معیشتی هم به اوج عزت برسیم.

 

 

وزش بادهای شدید و تشدید یخبندان در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی برای خراسان جنوبی وزش بادهای شدید و تشدید یخبندان را پیش بینی کرد.

کارشناس هواشناسی گفت : مطابق با داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای و الگوی وزش بادهای شدید و تشدید یخبندان در خراسان جنوبینقشه‌های پیش یابی، فعالیت توده هوای ناپایدار جوی به صورت وزش باد‌های شدید تا خیلی شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، برخی نقاط کاهش دید افقی و بارش خفیف تا ملایم برف و باران قابل‌پیش‌بینی است.

لطفی افزود : تشدید سرعت وزش باد در این مدت می‌تواند خسارت‌هایی را در استان به‌همراه داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی:
همایش ازدواج آسان ۱۳۰ زوج طلاب خراسان جنوبی برگزار می شود
حجت الاسلام جعفری راد از برگزاری همایش ازدواج آسان ۱۳۰ زوج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا(س) خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، حجت الاسلام «هادی جعفری‌راد» امروز (۳۰ دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر چهار هزار و ۲۰۰ طلبه استان تحت پوشش مرکز خدمات حوزه های علمیه هستند.

 

مدیرکل خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه در سطح استان به روحانیون شیعه و سنی خدمات داده می شود، گفت: مرکز خدمات حوزه های علمیه سازمان فرهنگی و خدمات رفاهی است که اکثر برنامه های آن برای خانواده های طلبه است.

 

وی از برگزاری همایش و جشن ازدواج آسان ۱۳۰ زوج طلاب همزمان با سالروز میلادت حضرت زهرا(س) استان خبر داد و افزود: هدف اصلی این همایش ترغیب جوانان به ازدواج آسان و دور شدن از ازدواج هایی با هزینه های سنگین است.

 

حجت الاسلام جعفری‌راد تصریح کرد: این همایش از صبح روز یکشنبه ۳ بهمن ماه با برگزاری کلاس‌های مشاوره و آموزشی و سخنرانی «حجت الاسلام فرحزاد» کارشناس برنامه سمت خدا برای زوج های طلبه در حوزه علمیه رضویه بیرجند آغاز می شود و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با برگزاری جشن و مولودی خوانی به اتمام می رسد.

 

مدیرکل خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی تأکید کرد: در ۲ سال ابتدای زندگی زوج های طلبه با ارائه خدمات مشاوره رایگان توجه ویژه ای برای استحکام بنیان خانواده آنان صورت می گیرد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی در راستای توانمندسازی خانواده های طلاب را برگزاری دوره‌های آموزشی هنری فنی و حرفه ای ذکر کرد و گفت: در همین راستا امسال ششمین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های همسران طلاب با هدف تکریم و حمایت از مشاغل خانگی و عرضه مستقیم محصولات و تولیدات خانواده طلاب در بیرجند برپا شد که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

حجت الاسلام جعفری‌راد به برگزاری همایش ممتازین ویژه فرزندان روحانیون و تجلیل از آنان اشاره کرد و بیان داشت: این همایش از سال ۹۴ با شرکت ۲۰۸ فرزند ممتاز آغاز شده و امسال نیز با حضور ۴۹۰ نفر از ممتازین همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

مدیرکل خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه ها این مرکز سرکشی از روحانیون معمم است که در حال انجام می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی:

ایجاد صنایع مادر در خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد/۲-۳

ایجاد صنایع مادر در خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد

 نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خواستار سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در زمینه صنایع مادر شد.

به گزارش  مهر مصطفی نخعی در جلسه امضای چند تفاهم نامه بین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه اشتغال خرد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کارهای بسیار خوبی انجام داده است اما مردم استان بخصوص در نقاط مرزی برای ضمانت‌های بانکی مشکل دارند به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم ستاد با تشکیل صندوقی از این طریق به مردم تسهیلات بدهد.

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی باید در ایجاد صنایع مادر مواد زا در استان سرمایه گذاری کند، اظهار کرد: در بخش صنعت و معدن در خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد.

به گفته وی ستاد ظرفیت پرورش شتر را که در نهبندان رو به فراموشی بود احیا کرد اما هنوز کارهای بسیاری باید در این خصوص با توجه به اینکه ۱۰ درصد شتر کشور در نهبندان است، انجام شود.

وی بیان داشت: زیر ساخت‌های لازم هم باید در روستاها بیش از گذشته فراهم شود تا اشتغال خرد در آنها شکل بگیرد.

نخعی ادامه داد: روستاهای خراسان جنوبی در زمینه آب شرب، جاده‌های روستایی و اجرای طرح هادی مشکلاتی دارند که باید بر طرف شوند.

 

 

۱۰ هزار روستای کشور با همکاری سپاه و دولت آبرسانی می‌شود

۱۰ هزار روستای کشور با همکاری سپاه و دولت آبرسانی می‌شود

جانشین قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بیش از ۱۰ هزار روستای کشور که مشکل آب شرب دارند، با همکاری دولت و سپاه آبرسانی می‌شود.

سردار حسن حسن‌زاده امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند افزود: ۱۷ هزار روستا در کشور با مشکل کمبود و نبود آب شرب مواجه هستند که ابتدا آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در برنامه قرار دارد و ۴۹ روستا مربوط به خراسان جنوبی است.

وی گفت: به لطف الهی و با همت مسوولان نظام، دولت و مجلس و پشتیبانی‌های قوه قضاییه، قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) کارهای اساسی را در حوزه‌های آب، راه، اشتغال، مسکن و حاشیه‌نشینی در دستور کار دارد.

جانشین قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه و مسئول سازندگی نیروی زمینی سپاه ادامه داد: با همکاری و مشارکت بسیج سازندگی کشور، سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در حوزه آب و راه این استان قدم‌های اساسی و بنیادی برداشته می‌شود.

وی گفت: بیش از ۲۷ هزار کیلومتر راه روستایی در مناطق محروم، صعب‌العبور و دورافتاده دچار مشکل هستند که برای تسطیح و آسفالت در دستور کار نیروی زمینی سپاه، قرارگاه خاتم و نیروی دریایی با کمک دولت قرار دارد و از این تعداد ۴۱۲ کیلومتر متعلق به استان خراسان جنوبی است.

رزمایش اقتدار در شرق کشور برگزار می‌شود

سردار حسن‌زاده افزود: هفته آینده در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی رزمایش نیروی زمینی سپاه برگزار می‌شود.

وی گفت: نیروهای سپاه و بسیج در خراسان رضوی قرارگاه شهید ماژانیان و شهید دشتی و در خراسان جنوبی حوزه قرارگاه شهید ناصری اقتدار و صلابت خود را به‌ویژه در منطقه زیرکوه، حاجی‌آباد و شاهرخت به نمایش می‌گذارند.

جانشین قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: این رزمایش‌های اقتدار که پیام آن آمادگی همه‌جانبه است، باید ادامه یابد و به دشمنان یک پیام داریم که اگر دست از پا خطا کنند به فرماندهی کل سپاه، دست‌تان را قطع خواهیم کرد.

وی افزود: مشاهده کردید این روزها با توطئه‌هایی که در دنیا وجود دارد از جمله آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب، فرزندان ولایت و این مرز و بوم جواب‌های دندان‌شکنی آفریده و آمادگی همه‌جانبه خود را به دنیا نشان داده‌اند.

سردار حسن‌زاده گفت: رزمایش‌هایی روزهای گذشته در استان هرمزگان خلیج همیشه فارس و سیستان و بلوچستان برگزار شد و مجموعه سپاه از جمله نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی زمینی مقتدر سپاه پاسداران و همه نیروهای مسلح عزت آفریدند.

وی بیان کرد: در کنار این رزمایش، کارهای محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی نیز در سراسر کشور انجام شده و در استان خراسان جنوبی نیز سپاه انصارالرضا (ع) و قرارگاه شهید ناصری اقدامات خوبی انجام داده‌اند و این اقدامات همچنان تداوم دارد.

 

 

 

 

 

به علت توفان شدید و گرد و خاک

محور‌های نهبندان – شهداد و نهبندان – زاهدان مسدود شدند/۴

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از مسدود شدن دو محور نهبندان – شهداد و نهبندان – زاهدان خبر داد.

سرهنگ رضایی گفت: به دلیل توفان و گرد و خاک و کاهش دید افقی، محور‌های نهبندان – شهداد و نهبندان – زاهدان تا اطلاع ثانوی مسدود است.

او گفت: در محور بیرجند – قاین به خصوص از گردنه ثمن شاهی تا آرین شهر شاهد بارش برف هستیم و جاده در این مسیر لغزنده است.

سرهنگ رضایی گفت: از شهروندان می خواهیم از سفر‌های غیرضرور پرهیز کنند و در صورت سفر حتما زنجیر چرخ به‌همراه داشته باشند.

 

 

 

۲۵ درصد متقاضیان طلاق در نهبندان با مشاوره سازش کردند

اعتیاد و بیکاری دلیل اصلی طلاق در نهبندان/۲

 

فرماندار نهبندان گفت: اعتیاد و بیکاری ۸۰ درصد و بی مسئولیتی زوجین ۶۰ درصد طلاق‌های شهرستان نهبندان را تشکیل داده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی «مجید بیکی»  در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، اظهار کرد:  طلاق را یکی ازآسیب‌های جدی جامعه  است؛ از ابتدای سال تاکنون ۱۰۰ زوج‌ در شهرستان به منظور طلاق به دادگستری مراجعه کرده اند.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه  میانگین سنی طلاق مردان  ۳۵ و زنان  ۳۰ سال  است، افزود: میانگین طول مدت زندگی این افراد ۸.۶۷ سال است، همچنین از ابتدای سال تاکنون ۱۰۰ زوج‌ در شهرستان به منظور طلاق به مراجع مربوطه مراجعه کرده اند که ۶۰ مورد شهری و مابقی روستایی بودند.

بیکی در ادامه اعتیاد و بیکاری را عامل ۸۰ درصد طلاق‌های شهرستان نهبندان عنوان کرد و  گفت:  بی مسئولیتی زوج ۶۰ درصد، فقدان مهارت ‌های زندگی مشترک ۵۰ درصد، مشکلات و اختلالات جنسی ۱۵ درصد، زیاده خواهی ۳۰ درصد، دخالت خانواده‌ها ۵۰ درصد، بیماری‌ها ۱۰ درصد و حبس  زوج ۱۵ درصد  عامل طلاق های شهرستان هستند.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد افراد متقاضی طلاق سازش کردند که میانگین کشور ۱۶ درصد است، لذا قبل از طلاق، مراجعه کنندگان باید حتما باید از خدمات مشاوره برخوردار شوند.

بیکی تصریح کرد: در زمینه کاهش اعتیاد و بیکاری نیاز به همکاری و حمایت هستیم لذا بهزیستی برای افرادی که تقاضای طلاق دارند در زمینه مشاوره هزینه می ‌کند.

دورهمی ها، امیکرون را در فردوس افزایش داد/۷-۲

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و مدیریت کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: دورهمی‌ها در شهرستان فردوس باعث افزایش موارد ابتلا به سویه امیکرون در این شهرستان شده است.

 شریف زاده گفت: در طی یک هفته گذشته موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان فردوس روند افزایشی داشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تجمعات مختلفی در هفته گذشته در این شهرستان برگزار شده است و باعث شده حساسیت مردم در مقابله با این ویروس کاهش پیدا کند.

او گفت: کم شدن حساسیت مردم، برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها باعث افزایش موارد کرونا مثبت در این شهرستان شده است؛ در شهرستان فردوس سویه‌ای که در حال گسترش است از نوع امیکرون است.

شریف زاده گفت: در بررسی‌هایی که توسط همکاران علوم پزشکی انجام شده است مشخص شد علاوه بر یک موردی که در دو روز گذشته از نظر ابتلا به امیکرون شناسایی شده، چند نمونه دیگر هم در این شهرستان به صورت تصادفی بررسی و تست امیکرون آن‌ها مثبت شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و مدیریت کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: ستاد استانی کرونا شنبه هفته آینده با دستور کار بررسی موارد ابتلا به امیکرون و اقداماتی که در جهت کاهش این بیماری باید در استان انجام شود برگزار می‌شود.

او گفت: در حال حاضر با توجه به محموله ۸ هزار دُزی واکسن آسترازنکا که چند روز گذشته وارد استان شده است، افرادی در اولویت تزریق این نوع واکسن قرار دارند که زمان دریافت نوبت دوم آن‌ها فرا رسیده باشد.

شریف زاده گفت: افرادی که عازم سفر به خارج از کشور هستند می‌توانند با ارائه مدارک خود به دانشگاه علوم پزشکی زود‌تر از سایر افراد نوبت سوم واکسن آسترازنکا را دریافت کنند.

 

 

 

کامیونت حامل تریاک در طبس توقیف شد/۴

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۲۴۳ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک کامیونت در شهرستان طبس خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار «ناصر فرشید» افزود: مأموران انتظامی شهرستان طبس هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی و کنترل خودروهای عبوری به یک کامیونت مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

 

وی بیان داشت: مأموران کامیونت را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از آن، ۲۴۳کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل بار خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: مأموران دراین رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

سردار فرشید بر عزم جدی پلیس در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر تأکید کرد و گفت: فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی با رصد شبانه روزی محورهای مواصلاتی به مبارزه بی امان با سوداگران مرگ ادامه داده و اجازه جولان به برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی نخواهد داد.

 

 

 

تولید ۱۲۰ تن تخم شترمرغ در خراسان جنوبی/۲

۱۲۰ تن تخم شترمرغ در ۹ ماه گذشته در واحد‌های پرورش شترمرغ تخم گذار خراسان جنوبی تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما درآمد حاصل از تولید این مقدار تخم شترمرغ را ۸۸ میلیارد ریال اعلام کرد.

ابراهیمی گفت: تعدادی از تخم تولید شده در استان به استان های خراسان رضوی و یزد ارسال می‌شود و مابقی نیز در داخل استان و برای جوجه کشی استفاده می‌شود.

وی از کاهش ۲۰ درصدی تولید تخم شنر مرغ در ۹ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: این مقدار تخم شترمرغ در ۲۵ واحد پرورش شترمرغ تولید شد.

ابراهیمی با بیان اینکه تخم‌هایی که به دلیل عدم نطفه داری مناسب حذف می‌شوند، در چرخه صنایع دستی استفاده می‌شوند، افزود: ۷۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحدها فعالیت دارند.

به گفته وی کاربرد اصلی تخم شترمرغ در بخش جوجه کشی است و از آن در صنعت شیرینی پزی و از پوسته تخم شترمرغ در صنایع دستی و از محتوای تخم در بخش های صنعتی و خانگی استفاده می شود.

 

 

 

تشییع پیکر مادر شهید حسین آکی در بشرویه/۲

مادر شهید حسین آکی در بشرویه تشییع و خاکسپاری شد.

مرحومه حاجیه زهرا آقائی در ۸۰ سالگی به علت کهولت سن و بیماری در منزل خویش دعوت حق را لبیک گفت.
پیکر آن مرحوم بعد از تشییع در جوار گلزار شهدای بشرویه و در قطعه صالحین به خاک سپرده شد.
شهید حسین آکی در ۱۸ سالگی در دوم فروردین سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی شوش در عملیات فتح المبین به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 

 

 

 

 سالن ورزشی شمال شهر بیرجند با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) جانی دوباره می گیرد

سالن ورزشی برکت سال آینده به بهره برداری می رسد/۷

پروژه سالن ورزشی در حال احداث شمال شهر بیرجند با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) جانی دوباره می گیرد

با پیگیری حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، دکتر علی عسکری معاون اجتماعی و امور استان های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) از پروژه سالن ورزشی شمال شهر بیرجند بازدید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این پروژه ورزشی ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با حمایت دکتر قناعت استاندار و نماینده مجلس شورای اسلامی،پس از وقفه دو ساله مجدد عملیات عمرانی آن آغاز شده است. در پی بازدید دکتر علی عسکری با همراهی خسروی نماینده مردم شهرستان های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مقرر شد این پروژه با حمایت و مساعدت بنیاد برکت، تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ توسط اداره کل ورزش و جوانان استان تکمیل، و با نام مجموعه ورزشی برکت افتتاح و به بهره برداری برسد. لازم به ذکر است؛ این پروژه ورزشی تنها پروژه استاندارد و قهرمانی شمال شهر بیرجند است که در منطقه کمتر برخوردار مهر شهر با جمعیت شصت هزار نفری قرار دارد.

 

 

 

اعزام ورزشکاران خراسان جنوبی به مسابقات پینگ پنگ منطقه ۱۰ کشور/۷

۴ ورزشکار خراسان جنوبی به رقابت های پینگ پنگ منطقه ۱۰کشور اعزام شدند.

رئیس هیئت پینگ پنگ خراسان جنوبی گفت: مسابقات قهرمانی پینگ پنگ اعزام ۴ ورزشکار خراسان جنوبی به مسابقات پینگ پنگ منطقه ۱۰ کشوربزرگسالان خراسان جنوبی با حضور ۱۴ نفر از شهرستانهای بیرجند، سرایان و زیرکوه برگزارشد که حسین یعقوب نژاد از بیرجند، آرمین عبداللهی  از بیرجند و محمد فلاحی از زیرکوه ومصطفی طاهری از بیرجند مقام های اول تا سوم مشترک را کسب کردند.

امیری پور افزود: نفرات برتر این مسابقات به رقابت های منطقه ۱۰کشور که به میز بانی استان کرمان برگزار  می شود اعزام خواهند شد.

 

 

 

 

 

زمین لرزه در آرین شهر/۴

زمین لرزه ۳.۵ ریشتری آرین شهر  را لرزاند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین در زمین لرزه در آرین شهرساعت ۱۰:۱۷ دقیقه پنجشنبه رخ داد.
میرجلیلی افزود: کانون این زمین لرزه در فاصله ۸ کیلومتری شمال آرین شهر و ۳۷ کیلومتری قائن بوده است.

وی گفت: برخی از مردم آرین شهر این زلزله را احساس کردند و تاکنون خسارتی از این زمین لرزه گزارش نشده است.

 

 

 

 

وفادارهایی که بی وفا شدند

سگهای بلاصاحبی  که به راحتی در اطراف شهرها و روستاهای خراسان جنوبی پرسه می زنند و گاز و یا جان می گیرند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، هفتم دی امسال بود که سکوت محض بیرجند را فرا گرفت، سگها یک کودک ۴ و نیم ساله به نام یاسین در روستای امیرآباد بیرجند را جلوی چشمان مادرش دریدند.

خبری تلخ که خبر اول فضای مجازی و خبرگزاری ها در خراسان جنوبی شد و واکنش های متعددی از سوی مردم در پی داشت.

وفادارهای بی وفا

تلاش های سرباز نیروی انتظامی  هم که برای گرفتن این کودک از دهان سگ بی صاحب رفته بود بی نتیجه ماند و این کودک جان باخت.

خانواده این کودک می گویند: برای ما این اتفاق افتاد اما مسولان تلاش کنند دیگر خانواده ای داغدار نشود.

شب حادثه مسولان در فرمانداری بیرجند نشستی برگزار می کنند جلسه ای که حکایت نوش دارو بعد از مرگ سهراب را دارد.

برگزاری نشست برای جمع آوری سگها!!

ناصری همان شب در گفتگو با خبر ۲۰ خبرگزاری صدا و سیما مدعی می شود اقدامات خوبی برای جمع آوری سگهای ولگرد انجام شده است و نشست های متعددی برگزار کردند!!!!!

وی مشکل در جمع آوری سگها را غذا رسانی های غیر اصولی از سوی مردم می داند.

شهردار بیرجند هم مدعی می شود : اقدامات خوبی برای جمع آوری و معالجه سگها در حال انجام است!!!!!

بهترین می گوید:  در شهر بیرجند ۲ تیم به دنبال زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب هستند، اما برای اینکه بتوانیم سگ‌ها را جمع‌آوری کنیم نیاز به همکاری و امکانات بیشتری است.

وفادارهای بی وفا

دستور العمل خاک خورده

یک ماه پیش قبل از این حادثه حجت الاسلام وحدانی نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در گفتگو با خبرگزاری صدا وفادارهای بی وفاو سیما می گوید: دستور العمل ساماندهی سگهای بلاصاحب سال ۷۸  ابلاغ شده است و من تاکنون ندیدم که این کارگروه در استان تشکیل شود.

 رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم می گوید: تشکیل جلسات کنترل سگ‌های ولگرد باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا تاکنون برگزار نشده است نباید بعد از اتفاق مسایل مورد بررسی قرار گیرد بلکه قبل از وقوع باید پیگیری شود.

حجت الاسلام حمیدی  افزود: اگر ما مسولیت‌مان را به خوبی انجام دهیم سگ ولگرد گرسنه‌ای پیدا نمی‌شود که کسی بخواهد به آن غذا دهد اما فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص باید به‌خوبی انجام شود.

وی گفت: دستورالعمل ساماندهی سگ‌های ولگرد سال‌ها است که ابلاغ شده اما تاکنون به عنوان عضو هیچ‌گونه دعوتی از دستگاه قضا نشده که بیانگر برگزار نشدن آن است هرچند ممکن است به صورت مقطعی در برخی جلسات مطرح شده باشد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی یاد آور شد: اگر  به  دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور  به خوبی پرداخته می‌شد امروز شاهد اینگونه حوادث نبودیم.

ضرب العجل یک ماهه

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه حتی خیلی از متولیان بی اطلاع از وجود چنین دستورالعملی هستند، گفت: این بی‌اطلاعی‌ها سبب می‌شود ترک فعل به وجود آید و حوادث ناگوار این‌چنینی رخ دهد.

وی تا ۸ بهمن به مسولان ضرب العجل داد تا تمام سگها را جمع آوری کنند.

حالا از این ضرب العجل یک ماهه ۸ روز دیگر باقی مانده است اما ما همچنان شاهد حضور سگها در اطراف شهر و حتی خیابانهای بیرجند هستیم، حال یک سوال وجود دارد آیا تا یک هفته دیگر سگها جمع آوری می شوند؟؟؟؟

وفادارهای بی وفا

سگهای بلاصاحب، سگهایی که برخی مواقع نه در اطراف شهر بیرجند بلکه در خود شهر بیرجند تکی یا گله ای می بینیم فرقی هم ندارد همه جا هستند از شمالش که مهرشهر، بلوار شعبانیه، بلوار مسافر، بلوار صیاد، بلوار شهید ناصری تا جنوب، غرب و شرقش بلوار شهید آوینی، سایت اداری ، معصومیه و  مدرس ، همه جا می توان چه در شب و چه در روز شاهد تردد سگها بود.

معضل سگهای ولگرد مربوط به امروز و دیروز نیست، سالهاست که گریبانگیر مردم بیرجند، روستاهای اطراف این شهر و حتی شهرستانهای خراسان جنوبی است و تا بحرانی را بوجود نیاورند کسی توجه نمی کند که به آنها رسیدگی کند.

آخرین باری که سگها به مردم حمله کردند  همین ۶  روز پیش در شهرستان زیرکوه گزارش شد که جوانی را راهی بیمارستان کردند.

هاری یعنی مرگ فرد

آماری از سگهای ولگرد در شهر بیرجند در دست نیست، اما روزانه شاهد صدها حیوان در حال پرسه زنی در سطح شهر و اطراف شهر هستیم.

پریای ۶ ساله دیگر دختر بچه بیرجندی هم اواخر آبان سگها به او حمله می کنند و با ۱۳ زخم در بدن راهی بیمارستان می شود .

وفادارهای بی وفا

 

پدر او می گوید: دختر درحال بازی در کوچه بود که سگها به او حمله و او را زخمی می کنند.

خانمی ۵۰ ساله هم که از ناحیه گردن  سگها او را گاز گرفته اند می گوید:  سگ اول دستهای من را گرفت بعد به گردن من حمله کرد.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بیرجند هم می گوید: فقط در ۶ ماه اول سال ۲۷۲ مورد گاز گرفتگی داشتیم که ۷۰۰ میلیون تومان برای درمان افراد هزینه شده است.

اگر افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شوند واکسن نزنند دچار هاری می شوند که هیچ درمانی ندارد و به گفته  زنگویی فرد محکوم به مرگ است.

اثر گذاری مخرب حمله سگ به فرد

خانم چوبداری روانشناس هم می گوید: حمله سگها به انسان می تواند از نظر روحی تاثیر مخربی بر فرد بگذارد بخصوص هنگام خواب، استرس هایی که دارند، تغذیه آنها نامناسب می شود و مخصوص دچار ترس هایی می شوند که نمی توانند آن را فراموش کنند.

حال با دوگانگی ها چه باید کرد، آیا باید سگها را از بین برد یا باید جمع آوری و عقیم کرد؟  یعنی با این حیوان باید دلسوزی  یا جدال کرد؟

تعدادشان روز به روز بیشتر و بیشتر می شود، برخی ها موافق حضور و آزادی سگها هستند و برخی ها هم می گویند حضور آنها باعث شده آسایش از ما گرفته شود.

خانم علیمردانی ساکن معصومه شهر بیرجند است می گوید: صبح که می شود باید مسیری با ماشین، فرزندان خود را به مدرسه برسانم شاهد گله هایی از سگ هستم با وجود اینکه داخل ماشین هستم اما از نزدیک شدن به آنها می ترسم  و هر روز دعا می کنم در مسیرم به سگی برخورد نکنم .

آقای اکبری هم ساکن مهرشهر بیرجند است و می گوید: هر روز شاهد حضور سگها در خیابانهای این منطقه هستیم و از ترس فرزندانمان را اجازه نمی دهیم به داخل کوچه بروند.

وفادارهای بی وفا

نزدیک شدن سگها به مناطق مسکونی

آقای امیرآبادی دیگر شهروند بیرجندی ساکن بلوار شهید ناصری است مکانی که هر روز شاهد گله هایی از سگها در آن مکان هستیم می گوید: کسی جرات ندارد شبها از خانه خود در این منطقه بیرون بیاید، در اطراف این منطقه سگهای زیادی است و به  خانه های مسکونی نزدیک می شوند و اگر در خانه ای باز باشد وارد خانه می شوند.

مسئول پناهگاه سگهای بلاصاحب بیرجند نیز  که حدود ۴۰۰ سگ در پناهگاه  نگه داری می کند می گوید: روزانه ۴۰۰ کیلوگرم غذا با کمک های مردمی و ضایعات کشتارگاههای مرغ و دام استان به آنها داده می شود.

خانم شالچین افزود: یکی از دلایلی که باعث زیاد شدن سگها می شود خود مردم هستند که غیر اصولی غذا رسانی می کنند و این لطفی نیست در حق این حیوانات و بهتر است با این مرکز برای غذا دادن همکاری کنند.

وفادارهای بی وفا

فروزانفر عضو شورای شهر بیرجند نیز گفت: مشکلی که در برخورد با سگ‌های ولگرد و سایر مسائل شهری وجود دارد، نداشتن برنامه‌ و اجرای مداوم و مستمر برنامه‌هاست که باعث می‌شود در بازه‌ای از زمان و به دنبال ایجاد تبعات اجتماعی، امنیتی و بهداشتی در کوتاه‌مدت به بسیج نیروها و اقدام ضربتی دست بزنیم که این نوع از تصمیم‌گیری و اجرای حواشی مختص به خود را به همراه خواهد داشت.

کارشناس حیات وحش و حیوانات دست آموز سازمان دامپزشکی کشور هم می گوید: سازمان بهداشت جهانی دام، دستور العملی دارد که در مناطقی که سگهای بلاصاحب آن غیر قابل کنترل است باید دو روش انجام داد یکی  مرگ سگها با ترحم  در کوتاه مدت و عقیم سازی در بلند مدت است.

وفادارهای بی وفا

تغییر باید تدریجی باشد

نرگس خرمی با بیان اینکه تغییر باید تدریجی باشد افزود: باید برای سگهای گله و نگهبان هم برنامه ریزی شود چرا که آنها هستند که به جمعیت سگها اضافه می کنند و باید بر زاد و ولد آنها نظارت شود چرا که صاحبان آنها هنگام زاد و ولد این حیوانات یک تا دو سگ را نگه داری و بقیه را در طبیعت رها می کنند که این خود عامل اصلی زیاد شدن سگهای بلاصاحب است.

وی با بیان اینکه اشتباه است که  اگر فکر کنیم صرفا کشتن سگهای بلاصاحب مشکل را حل می کند  گفت:  شهرداری ها به تنهایی نمی توانند از عهده سگها بر آیند و  نهادهایی دیگر هم باید به کمک بیایند.

کارشناس حیات وحش و حیوانات دست آموز سازمان دامپزشکی کشور افزود:  بجای اینکه می گویند غذا رسانی نکنید بهتر است که بیایند با برنامه ریزی مناطقی از شهر را مشخص کنند و در نقاطی سگ هایی که عقیم شدند غذا رسانی بشوند تا آنها شرطی شوند و از آن محدوده جلوتر نیایند، چون عقیم هستند به تدریج جمعیت آنها کمتر می شود و از ورود آنها به مناطق مسکونی نیز جلوگیری می شود.

نرگس خرمی افزود: برنامه ریزی برای سگها چند جانبه  است و باید درست انجام شود و باید همه موارد در کنار هم باشد تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

علاوه بر  آن این روزها  سگ‌های ولگرد به جمعیت حیات وحش آسیب جدی وارد می‌کنند، ورود سگ‌های ولگرد به مناطق آزاد طبیعی باعث آمیزش آن‌ها با گرگ و به وجود آمدن یک گونه جدید به نام گرگاس شده است که هم خوی گرگ داشته و هم خوی سگ و همین امر موجب افزایش خطرات آن شده است.

گرگاس به علت اینکه بخشی از ژنتیک سگ‌های اهلی را دارد، راحت‌تر به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شود و از طرفی با توجه به ژنتیکی که از گرگ دارد یک موجود درنده محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر حملات متعددی از گرگاس به انسان‌ها مشاهده شده و بعضا برخی از آن‌ها به حاشیه‌های شهر آمده اند و حالا یک تهدید جدی برای طبیعت و انسان‌ها محسوب می‌شود، تهدیدی که روز به روز ابعاد آن گسترده‌تر شده و بر جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود.

اوایل دی بود که در ترکیه سگهای بلاصاحب   با حمله به ۲ کودک آنها را زخمی و راهی بیمارستان می کنند که رئیس جمهور این کشور دستور جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از خیابان‌ها و معابر شهری و روستایی و نگهداری آن‌ها در مراکز ویژه را صادر می کند.

آمار حمله سگ‌های ولگرد در بسیاری از کشورهای جهان روزانه در حال افزایش است و نزدیک شدن هر چه بیشتر این جانوران به جوامع انسانی خطرات بیشتری را برای جامعه بشری به دنبال خواهد داشت.

وفادارهای بی وفا

قوانین جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، عقیم کردن آن‌ها، نگهداری در مراکز ویژه و ممنوعیت غذا دادن به آن‌ها در همه‌ کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است و جامعه جهانی در صدد است پیش از اینکه معضل سگ‌های ولگرد به بحرانی حل‌نشدنی برای محیط زیست، تنوع زیستی و زندگی شهری و روستایی  بدل شود، جلوی آن را بگیرد که باید در کشور ما هم به آن توجه شود چرا که هر روز شاهد حوادث دلخراش از سوی سگها هستیم.

تهیه کننده: زهرا فلاحی نسب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳۱ روستای شهرستان بیرجند فاقد دهیاری

در شهرستان بیرجند ۳۱ روستا فاقد دهیاری و درحال‌حاضر ۱۷ دهیاری درحال راه‌اندازی است.

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری خراسان‌جنوبی در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا‌های اسلامی و دهیاران بخش مرکزی شهرستان بیرجند گفت: یکی از وظایفی که بر عهده شوراهای اسلامی در روستاها است انتخاب دهیار است که در شهرستان بیرجند ۳۱ روستای فاقد دهیاری است.

 

خواجوی با بیان اینکه تعامل بین شورای اسلامی و دهیاران می‌تواند در رفع مسائل و مشکلات روستا بسیار مؤثر باشد گفت: درحال‌ حاضر ۱۷ دهیاری در شهرستان بیرجند درحال راه‌اندازی است.

 

وی با اشاره به کمبود اعتبارات در روستا‌ها گفت: امسال ۱۱۱ میلیارد و ۶۴۹ میلیون ریال اعتبار برای دهیاری های شهرستان بیرجند اختصاص‌یافته است که با توجه به جمعیت روستا‌ها ناچیز است.

 

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری افزود: با توجه به اینکه شاخص تعیین اعتبارات عمرانی برای طرح‌های روستایی براساس جمعیت روستایی است به‌همین‌ دلیل اعتبارات کمتری به این روستاها اختصاص می‌یابد که باید این قانون اصلاح شود.

 

فرماندار بیرجند هم در این جلسه گفت: دهیاران باید در روستا‌ها در زمینه طرح‌های اشتغال‌زایی تلاش کنند و راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی و احیای صنایع دستی می‌تواند در این راه گام بلندی باشد.

 

ناصری گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دهیاران و اعضای شورای اسلامی در روستا‌ها حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و دعوت مردم روستا‌ها به زدن واکسن کرونا است.

 

وی گفت: شورا‌های اسلامی روستا‌ها و دهیاران باید به قانون مسلط باشیم و همواره در چارچوب قانون حرکت کنند.

 

ناصری گفت: امسال ۸۴ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای طرح‌های روستایی اختصاص‌یافته است که این میزان اعتبار بین ۳۵ دستگاه اجرایی باید تقسیم شود که مبلغ کمی است.

 

 

 

افزایش ۵۵ درصدی کشفیات قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

کشفیات قاچاق سوخت در خراسان جنوبی از ابتدای امسال ۵۵ درصد افزایش یافت.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در افزایش ۵۵ درصدی کشفیات قاچاق سوخت در خراسان جنوبیزمینه پیشگیری ، مقابله و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی در استان مرزی خراسان جنوبی ۵۵ درصد افزایش کشفیات قاچاق سوخت در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشتیم که با همکاری دستگاه‌های عضو قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است.
سرهنگ جواد بخشی افزود: مجموع فرآورده‌های نفتی کشف شده سال گذشته ۳۴۵ هزار و ۷۳۳ لیتر بود که این کشفیات از ابتدای امسال ۵۳۴ هزار و ۴۲۶ لیتر بوده است.
وی با اشاره به اینکه کشفیات این فرآورده‌ها شامل نفتِ گاز، نفت سفید، روغن موتور و سایر مشتقات نفتی است گفت: ارزش ریالی این کشفیات با مبلغ بیش از ۸۴ میلیارد و ۵۳۶ میلیون ریال ۶۹ درصد افزایش در مقایسه با سال قبل را نشان می‌دهد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همچنین گفت: تعداد پرونده‌های امسال با کاهش ۳۶ درصدی و تعداد متهمان دستگیر شده که اغلب سابقه دار بوده اند کاهش ۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد که پرونده هایشان به تعزیرات حکومتی و دادگستری ارسال شده و جرایم بازدارنده‌ای در پی داشته است.
سرهنگ بخشی استفاده‌ی از خودرو‌های شوتی، ناوگان حمل و نقل، خودرو‌های تیز رو، مَشک‌ها و ذخیره گاه‌های اطراف شهر را به عنوان شگرد‌های متهمان قاچاق سوخت یاد کرد.
وی همچنین گفت: تحرک قاچاقچیان سوخت معمولا در محور‌های شرق استان در مسیر بیرجند به استان سیستان و بلوچستان و عمده توقیف‌های انجام شده برای پیشگیری و مقابله در ایستگاه‌های بازرسی و انتظامی شهرستان نهبندان بوده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان افزود: مجموعه اقدامات مشترک با دستگاه‌های مختلف، اعم از اطلاعاتی انتظامی و دستگاه‌های مسئول بر این است که اقدامات پیشگیرانه و اقدامات مقابله‌ای را در بحث قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه در استان داشته باشیم تا مردم با خیالی آسوده در محور‌های استان تردد کنند.

 

 

 

 

 

 

 

کشف خودروی سرقتی در کمتر از ۲ ساعت در خوسف/۴

یک سواری پژو سرقتی در کمتر از ۲ ساعت در شهرستان خوسف کشف شد.

فرمانده انتظامی خوسف گفت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر کشف خودروی سرقتی در کمتر از ۲ ساعت در خوسفسرقت یک سواری پژو در شهرستان خوسف بلافاصله مأموران پلیس موضوع را دستور کار خود قرار دادند.

سرهنگ محمدحسن اکبری افزود: مأموران کلانتری شهرستان خوسف هنگام گشت زنی در سطح شهر سواری پژو سرقتی را که در حال تردد بود مشاهده که پس از شناسایی دقیق خودرو را متوقف و سارق آن را دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه ماموران پلیس خودروی سرقتی را کمتر از ۲ ساعت کشف و صحیح و سالم پس از انجام سیر مراحل قانونی به مالباخته تحویل دادند؛ گفت: متهم بازداشت شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

آزمون داوری و میانجی گری شورای حل اختلاف در خراسان جنوبی/۲

آزمون داوری و میانجی گری و جذب نیروی افتخاری شورای حل اختلاف همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیر روابط عمومی وارتباطات دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۳۹۱ نفر در این آزمون داوری و میانجی گری شورای حل اختلاف در خراسان جنوبیآزمون شرکت کردند که ۱۵۹ نفر مرد و ۲۳۲ نفر زن هستند.

 

علیرضا رستگاری افزود:  ۱۳ نفر از متقاضیان زن و ۵ نفر از متقاضیان مرد همزمان در آزمون‌های داوری و میانجیگری و نیرو‌های افتخاری شورای حل اختلاف شرکت کردند.

رئیس کل دادگستری استان هم با بازدید از محل برگزاری آزمون در جریان برگزاری این آزمون ها قرار گرفت.

 

 

 

روشنگری، راهکار مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمن/۲-۳

امام جمعه موقت بیرجند بر تببین و روشنگری در مقابل جنگ نرم دشمن و فضای مجازی تاکید کرد.

حجت الاسلام رحیم آبادی با اشاره به اینکه باید شیوه زندگی جضرت فاطمه روشنگری راهکار مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمنزهرا(س) که همان ساده زیستی و روشنگری بود را در زندگی و جامعه امروز پیاده کنیم گفت: اگر انقلاب اسلامی برگرفته از سیره ائمه و حضرت فاطمه زهرا(س) در جهان تبیین شود عفت، ساده زیستی و روشنگری نهادینه می شود.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان با نگاه غرب گرایانه و بی تدبیری خود حتی مشکلات را به مذاکرات ربط میدادند گفت: با روی کار آمدن دولت انقلابی، این افراد برکنار و حالا با نگاهی جدید دیپلماسی اقتصادی در کشور‌های همسایه فعال است که جای امیدواری دارد.

حجت الاسلام رحیم آبادی با بیان اینکه با اجرای بانکداری اسلامی مردم طعم اقتصاد اسلامی می‌چشند افزود: توقع مردم از مسئولان این است تا دولت جدید مسئولان متخصص و امانتدار را انتخاب کند.

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۹۸ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۹۸ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۷۲ آزمایش شناسایی ۹۸ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبیتشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۹۸ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴۱ مورد از بیرجند، ۲ مورد از بشرویه، ۱ مورد از خوسف، ۱ مورد زیرکوه، ۴ مورد سرایان، ۱۴ مورد از طبس، ۳۱ مورد از فردوس، ۲ مورد از قاینات، ۱ مورد از سربیشه و ۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۷۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: با ثبت یک مورد فوت دیگر در خراسان جنوبی تعداد جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۷۹ نفر افزایش یافت.

 

 

 

 

تکمیل طرح پاویون فرودگاه بیرجند نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح پاویون فرودگاه بیرجند نیاز است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی امروز از برج مراقبت، پاویون و طرح توسعه ترمینال تکمیل طرح پاویون فرودگاه بیرجند ۱۵ میلیارد تومان اعتبارداخلی فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند بازدید کرد.

 

این بازدید با هدف اطلاع از شرایط موجود و بررسی راهکار‌های تسریع در روند تکمیل پروژه‌های در دست اقدام فرودگاه صورت گرفت.

ساختمان پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه، شامل دو سالن تشریفات با زیربنای ۷۹۶ مترمربع، شهریور ماه امسال به بهره برداری رسیده است.

در بازدید امروز درخصوص تسریع در روند اجرای پروژه محوطه سازی این مجموعه تصمیم گیری شد.

طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه نیز به مساحت ۴ هزار و ۱۵۰ متر مربع با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

با بهره برداری از این طرح، فضای قدیمی ترمینال موجود وارد فاز بهسازی می‌شود.

 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این بازدید گفت: برای تکمیل ساختمان‌های جانبی و پد‌های کوپتر پاویون فرودگاه به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وحید داعی افزود:ساخت پاویون بیرجند از دو بخش از جمله ساختمان اصلی و محوطه سازی در دستور کار قرار گرفت که ساختمان اصلی آن با زیربنایی ۶۰۰ متر مربع تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد؛ همچنین ۸۰۰ متر آن محوطه سازی شده است و مابقی شامل پد‌های کوپتر و دسترسی باند هم بخشی هم آسفالت شده و بخشی باقی مانده است.

وی گفت:  تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای این ساختمان هزینه شده است و امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد.

داعی افزود:ساختمان و محوطه آماده استفاده است و همزمان با تکمیل ساختمان ساختمان جنبی از جمله سرایداری، خوابگاه، نسب مجسمه مشاهیر استان به مرور تکمیل می‌شود.

 

وی گفت:امیدواریم با بازدید امروز و تزریق اعتبار قسمت باقیمانده این طرح هم هر چه سریعتر تکمیل شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طرح پایون فرودگاه بیرجند ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در زمینه ساختمان پاویون فرودگاه هم پنج میلیارد تومان دیون داریم که نیازمند همکاری استانداری برای پرداخت آن هستیم.

وی با بیان اینکه ساختمان پاویون فرودگاه بیرجند از محل اعتبارات استانی در حال ساخت است گفت: در صورت کمک استانداری در تامین اعتبار تلاش ما این است ظرف ۶ ماه آینده به به بهره‌برداری برسد.

در این بازدید مقرر شده که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پرداخت دیون ساختمان پاویون همکاری کند و از محل اعتبارات سال آینده هم مابقی اعتبار مورد نیاز اختصاص یابد تا این طرح در سال آینده به صورت کامل تکمیل شود.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی خبر داد؛

اجرای ۷ هزار و ۷۱۹ طرح توانمند سازی در خراسان جنوبی/۲-۳

اجرای ۷ هزار و ۷۱۹ طرح توانمند سازی در خراسان جنوبی

 مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی گفت: ۷ هزار و ۷۱۹ طرح توانمند سازی با هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان و ۳۲ هزار نفر اشتغالزایی توسط این ستاد اجرا شده است.

سید مجتبی موسوی در جلسه امضای چند تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کشور و استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در بحث توانمندی و اشتغال هفت هزار و ۷۱۹ طرح با هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان در استان اجرا شده است.

وی بیان کرد: با انجام این کار ۳۲ هزار اشتغالزایی در نقاط مختلف استان داشته‌ایم.

به گفته وی از این تعداد ۱۲ طرح بنگاه محور، هشت هزار و ۶۳ مورد اشتغال محور و ۲۱ طرح تسهیلات محور بوده است.

وی با بیان اینکه در امور زیر بنایی هم ۶۶ طرح با مشارکت ۴۹۶ طرح با ۸۲ میلیارد تومان اجرا شد، تصریح کرد: ۲۹۰ طرح دیگر هم تا پایان سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی اجرا خواهد شد.

به گفته وی در قالب سند توسعه نهبندان هم طی دو سال ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

 

 

 

 

با سرد شدن هوا

راهکارهای جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب

با توجه به کاهش ملموس دما در خراسان جنوبی جلوگیری از یخ زدگی کنتور و سیستم لوله کشی داخلی مشترکان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اعلام کرد راهکارهای جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب: با توجه به کاهش ملموس دما در استان به منظور جلوگیری از بروز خسارت و قطعی ناشی از یخ زدگی کنتور و سیستم لوله کشی داخلی رعایت موارد زیر توسط مشترکان ضروری است.

۱- عایق کردن داخل محفظه کنتور آب به وسیله پشم شیشه، فوم، گونی و یا قرار دادن کیسه محتوی کاه یا خاک اره جهت جلوگیری از یخ زدگی کنتور و اتصالات.

۲- حصول اطمینان از نصب دریچه مناسب بر روی حوضچه کنتور و عدم ورود آب به داخل حوضچه در زمان بارندگی.

۳- عایق کردن همه تاسیسات و لوله کشی داخلی ملک که در معرض سرما هستند.

۴- عدم قرار دادن کنتور و اتصالات در معرض حرارت مستقیم با شعله و یا ریختن آب داغ یا گرم بر روی کنتور در صورت بروز یخ زدگی.

۵- عدم دستکاری کنتور و اعلام مراتب یخ زدگی انشعاب و کنتور آب به مرکز ارتباط مردمی و امداد آب به شماره ۱۲۲.

در صورت عدم رعایت و بروز خسارات در منصوبات انشعاب آب، هزینه آن به عهده مشترک خواهد بود.

 

 

 

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی:

مسیر توسعه خراسان جنوبی از ۲ بخش معدن و تجارت می‌گذرد

پروژه فروسیلیس در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند کلنگ‌زنی می‌شود

مسیر توسعه خراسان جنوبی از ۲ بخش معدن و تجارت می‌گذرد

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه معدن ظرفیت نسبی و خوبی برای استان است، جریان توسعه خراسان جنوبی از ۲ بخش معدن و تجارت می‌گذرد.

مرتضی صفدری‌زاده روز پنجشنبه در بازدید مدیر امور شعب بانک تجارت خراسان جنوبی از این سازمان افزود: معدن و تجارت، ۲ بازوی محور توسعه در خراسان جنوبی است و نگاه‌ها باید به سمت تولید و معدن بیشتر گرایش یابد.

وی از خراسان جنوبی به عنوان عسلویه معدنی ایران یاد کرد و گفت: عملیات اجرایی پروژه تولید فروسیلیس با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی با توجه به گرایش‌های صنعتی، تجاری، خدماتی و حمایتی تلاش کرده تا به میزان سرمایه‌گذاری‌های متقاضیان برای حضور در عرصه فضای کسب وکار تلاش کند.

وی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی را یکی از موتورهای محرک در استان دانست که متناسب با فضای اقتصادی حاکم تلاش می‌کند تا بهترین دستاورد را برای جامعه پیرامونی خود داشته باشد.

صفدری‌زاده افزود: منطقه ویژه اقتصادی تلاش دارد تا در خدمت توسعه صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان باشد.

وی گفت: خوشبختانه تا امروز متناسب با شرایط توانسته‌ایم پاسخگوی متقاضیان باشیم چرا که معتقدیم توسعه اقتصادی جز با همراهی بخش خصوصی امکان ندارد و فعال‌سازی و معرفی بخش خصوصی می‌تواند به توسعه استان کمک کند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: در حوزه سایت مرزی یکی از مزیت‌های استان هم‌مرز بودن با کشور افغانستان است که مرز ماهیرود به دلیل استراتژیک بودن این مرز مورد استقبال تجار است و در حال حاضر فعالیت تجاری از مرز ماهیرود با کشور افغانستان در حال انجام است.

وی گفت: هدف ما به عنوان سرمایه‌گذار در خراسان جنوبی این است که استان از نظر توسعه تجاری بتواند جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد و بر خود وظیفه می‌دانیم که در منطقه ویژه اقتصادی استان برای واحدهایی که قصد دارند در این منطقه کار کنند، بستر لازم را تامین کنیم.

صفدری‌زاده با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای ورود سرمایه‌گذار به منطقه ویژه اقتصادی نداریم ادامه داد: معتقدیم اگر صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد اجرایی شود هیچ جایی برای تحریم و مشکلات اقتصادی باقی نمی‌ماند.

مدیر امور شعب بانک تجارت خراسان جنوبی هم در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی با ظرفیت خدادادی و بسیار خوب است که می‌تواند زمینه اشتغال مردم در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، معدن، تجارت و سایر حوزه‌ها را رقم زند.

حاتمی با اعلام آمادگی مجموعه بانک تجارت برای همکاری با منطقه ویژه اقتصادی افزود: گاهی از خراسان جنوبی به عنوان استان محروم یاد می‌شود در حالی که با توجه به ظرفیت‌ها و مواهب الهی این استان نه تنها محروم نیست بلکه استانی توانمند در عرصه‌های مختلف از جمله معدن، صنعت و کشاورزی است.

 

 

 

تولد ۱۱۹ دوقلو در خراسان‌جنوبی در ۹ ماهه امسال

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۱ هزار و ۳۱۲ واقعه ولادت در استان ثبت شده که ۱۱۹ مورد آن دوقلوزایی بوده است.

تولد 119 دوقلو در خراسان‌جنوبی در 9 ماهه امسال

«علیرضا مهرآور» مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در ۹ ماهه امسال  ۱۱ هزار و ۳۱۲ واقعه ولادت در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ دهم درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از مجموع وقایع ولادت ثبت شده در استان طی ۹ ماهه امسال ۵ هزار و ۸۷۱ نوزاد پسر و ۵ هزار و ۴۴۱ نوزاد دختر بوده‌اند، تصریح کرد: از مجموع وقایع ولادت استان طی این مدت تعداد ۷ هزار و ۵۷۰ واقعه ولادت، شهری و ۳ هزار و ۷۴۲ واقعه روستایی بوده است.

۳۱ درصد ولادت‌های استان مربوط به فرزند اول بوده است

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی به نسبت جنسی ولادت‌ها در استان اشاره داشت و گفت: نسبت جنسی در ولادت‌های ثبت شده در استان طی ۹ ماهه امسال  ۱۰۸ بوده یعنی به ازای هر ولادت هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۰۸ نوزاد پسر متولد شده است.

مهرآور با اشاره به اینکه میانگین سن مادران ۲۹.۶ و پدران ۳۳.۴ سال بوده است، افزود: همچنین در طی این مدت ۱۱۹ مورد دوقلوزایی و چهار مورد  سه قلوزایی در شهرهای بیرجند، سرایان، فردوس و قاین وجود داشته است.

وی در ادامه با اشاره به مرتبه ولادت‌های ثبت شده در استان طی ۹ ماهه امسال گفت: از مجموع ولادت‌های ثبت شده در این مدت ۳۱ درصد فرزند اول، ۳۷ درصد فرزند دوم،۲۴ درصد فرزند سوم، ۶ درصد فرزند چهارم، یک درصد فرزند پنجم و بیشتر بوده است.

امیرعلی و فاطمه در صدر انتخاب نام برای نوزادان در خراسان‌جنوبی

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی اضافه کرد: فروانی نام نوزادان پسر در طی این مدت به ترتیب امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، محمد و علی و فراوانی نام در گروه دختران به ترتیب فاطمه، فاطمه‌زهرا، زینب، زهرا و حلما بوده است.

مهرآور با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۳ هزار و ۷۵۵ واقعه فوت در استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ دهم درصد کاهش داشته است، یادآور شد: از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۹ واقعه مربوط به مردان و یک‌هزار و ۶۴۶ واقعه مربوط به زنان بوده است.

وی نسبت جنسی را در وقایع فوت ثبت شده در استان طی این مدت ۱۲۸ عنوان کرد و گفت: در طی این مدت به ازای فوت هر ۱۰۰ زن فوت مردان ۱۲۸ مورد بوده است.

میانگین سن فوت شدگان در خراسان‌جنوبی ۶۸.۳ سال بوده است

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه میانگین سن فوت شدگان در این مدت در استان ۶۸.۳ سال بوده است، تصریح کرد: میانگین سن فوت‌شدگان در گروه مردان ۶۶.۷ سال و در زنان ۷۰.۴ سال بوده است.

مهرآور خاطرنشان کرد: بیشترین گروه فوت شدگان استان در ۹ ماهه امسال در گروه سنی ۸۵ تا ۸۹ سال بوده‌اند.

 

 

۷۰ سمن در خراسان‌جنوبی فعالیت دارند/ دعوت از جوانان استان برای تشکیل سازمان مردم نهاد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی از فعالیت ۷۰ سمن در استان خبر داد و گفت: تا پایان برنامه ششم به ازای هر پنج هزار نفر از جمعیت جوان باید یک تشکل مردم نهاد جوانان ایجاد شود.

۷۰ سمن در خراسان‌جنوبی فعالیت دارند/ دعوت از جوانان استان برای تشکیل سازمان مردم نهاد

 «مهدی قناد» معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: از جمعیت ۷۶۸ هزار ۸۹۸ نفر سرشماری سال ۹۵ در خراسان‌جنوبی تعداد ۲۳۶ هزار و ۴۹۹ نفر جوان ۱۸ تا ۳۵ سال هستند.

وی افزود: براساس سیاست‌های تدوین شده وزارت ورزش و جوانان تا پایان برنامه ششم به ازای هر ۵ هزار نفر از جمعیت جوان می‌بایست یک تشکل مردم نهاد جوانان ایجاد شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تعداد ۷۰ سمن در موضوعات اعتقادی مذهبی، علمی پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در استان فعالیت دارند.

قناد گفت: از این تعداد ۳۴ سمن در شهرستان بیرجند، سه سمن در شهرستان خوسف، دو سمن در شهرستان زیرکوه، چهار سمن شهرستان سرایان، پنج سمن شهرستان قاین، سه سمن در شهرستان فردوس، پنج سمن شهرستان طبس، سه سمن شهرستان درمیان، چهار سمن نهبندان و هفت سمن در شهرستان سربیشه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همه جوانان علاقمند به فعالیت‌های جمعی و اجتماعی می‌توانند ضمن تشکیل سازمان مردم نهاد جوانان، برای حل مشکلات و مسائل پیرامونی خود تلاش کنند.

 معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: علاقمندان به تشکیل سازمان‌های مردم نهاد جهت دریافت اعتبارنامه فعالیت از وزارت ورزش و جوانان لازم بوده در آغاز گروه‌های پنج تا ۹ نفری را به عنوان هیأت مؤسس انتخاب و سپس یک نفر به عنوان نماینده سمن عهده‌دار ثبت اطلاعات افراد در سامانه saman.msy.gov.ir شده و کد رهگیری دریافت کند.

قناد افزود: همچنین هر مرحله‌ای که در سامانه پشت سر می‌گذارند برای طی مراحل بعدی راهنمایی لازم (در سامانه) به آنها ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: چنانچه متقاضیان تأسیس سمن‌ها پیگیری لازم و مداومت در کار را داشته باشند، حداکثر طی مدت دو ماه اعتبارنامه فعالیت اجتماعی برای آنان صادر خواهد شد و جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس مشارکت اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه اداره کل ورزش و جوانان در ارتباط باشند.

 

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:
ستاد اجرایی امام(ره) در فرآوری زرشک خراسان جنوبی سرمایه گذاری کند
جعفری خواستار ورود ستاد اجرایی حضرت امام(ره) برای سرمایه گذاری در مگا پروژه فرآوری زرشک، پالایشگاه لبنیات و اتمام پروژه های نیمه تمام بخش کشاورزی در خراسان جنوبی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی جعفری» امروز (۲۹ دی) در نشست انعقاد چهار تفاهم‌نامه‌ همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که با حضور معاون اجتماعی این ستاد در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سالانه ۱۰۰ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود که بخاطر عدم فرآوری آن در استان خانواده های بسیاری متضرر می‌شوند که خواستار سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مگا پروژه فرآوری زرشک هستیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم ایجاد صنایع بسته بندی و سردخانه چندمنظوره در استان، گفت: سالانه ۶۰ هزار تن مرغ و ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود و ذخایر استراتژیک استان نیز سالانه هزار تن است که نیازمند ایجاد سردخانه زیر صفر و بالای صفر برای نگهداری این محصولات هستیم.

 

وی نیاز سالانه استان به ۳۶۰ هزار تن نهاده های دامی را اعلام کرد و افزود: اما انباری برای نگهداری نهاده های دامی نداریم که باید سه مجتمع انباری ۱۰ هزار تنی در شهرستان طبس، بیرجند و قاین احداث شود.

 

جعفری ادامه داد: با توجه به ظرفیت دامی استان باید سالانه ۶۰۰ تن شیر در استان تولید شود اما به دلیل نبود زیرساخت های لبنی، ۱۲۵ تن شیر تولید می شود که ۹۰ تن آن به استان های دیگر صادر می شود که درخواست داریم ستاد اجرایی در برای ایجاد پالایشگاه لبنیات در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خواستار مشارکت در سرمایه گذاری کشت گیاهان سازگار در اراضی پایین دست سد رزه درمیان و سیاهو سربیشه و ۲ رشته قنات مرزی دشت یردان زیرکوه شد و عنوان کرد: آمادگی واگذاری یک مجتمع کامل با زیرساختها جهت ایجاد یک سایت گلخانه مدرن در استان وجود دارد.

 

وی بیان کرد: طرح نیمه تمام گشتارگاه طیور فردوس با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد، کشتارگاه طیور نهبندان با ۶۰ درصد پیشرفت و کشتارگاه دام نهبندان با پیشرفت ۳۰ درصد، کشتارگاه مرغ درمیان با پیشرفت ۸۰ درصد و کارخانه شیر نهبندان به دلیا عدم توانایی خرید تجهیزات آماده مشارکت برای اتمام این پروژه‌ها است.

 

جعفری در پایان گفت: صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در ۱۱ شهرستان و سه صندوق زنان در استان وجود دارد که هدف ما تامین سرمایه دولت به میزان سه هزار میلیارد تومان است که اگر ۲ هزار میلیارد سهم بنیاد برکت و هزار میلیارد سهم استان و سه هزار و ۱۰۰ میلیارد سهم مشارکت کنندگان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی تأمین شود استقلال مالی استان در بخش کشاورزی تأمین خواهد شد.

 

«حسین امامی» مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: تاکنون با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خراسان جنوبی، ۳۵ روستا از آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند و آبرسانی به هفت روستای دیگر تا پایان امسال انجام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: با توجه اتمام تفاهم‌نامه‌های قبلی برای آبرسانی به روستاها استان، درخواست داریم تفاهم‌نامه‌های جدیدی به امضا برسد تا بتوانیم بخشی از مشکلات کم آبی روستاییان را رفع کنیم.

امامی با اشاره به هدرفت ۴۰ درصدی آب در خراسان جنوبی به دلیل فرسودگی شبکه‌ها، درخواست کرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این زمینه ورود پیدا کند تا با اصلاح شبکه‌های فرسوده پایداری شبکه‎ها را افزایش دهیم.

 

 

 

 

راه‌اندازی ایر تاکسی در فرودگاه بیرجند در دستور کار است

راه‌اندازی ایر تاکسی در فرودگاه بیرجند در دستور کار است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی از رایزنی برای راه‌اندازی ایر تاکسی (تاکسی هوایی) در فرودگاه بیرجند خبر داد و گفت: برای افزایش پروازها در استان باید به سمت پرواز بومی برویم.

عظیم طهماسبی روز پنجشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند و راهکارهای افزایش پروازها که با حضور استاندار خراسان جنوبی در این فرودگاه برگزار شد، افزود: در زمینه هوانوردی عمومی با تهران برای ایر تاکسی در حال رایزنی هستیم که از بیرجند به استان‌های مجاور پرواز هواپیما با ظرفیت خیلی کم را داشته باشیم.

“ایر ‌تاکسی” یا همان تاکسی هوایی، هواپیمای سبک یا حتی فوق‌ سبک است که می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: در فرودگاه‌های استان ۹۰ پرسنل داریم و به‌صورت هفتگی ۲۸ پرواز توسط شرکت‌های ماهان ایر، پارس ایر و ایران ایر انجام می‌شود.

وی افزود: پروازهای خراسان جنوبی در سال جاری رشد محسوسی دارد اما رشد مسافر را در استان نداشته‌ایم که باعث کوچکتر شدن پروازها شده و به عنوان مثال پروازهای ۱۲۰ نفره گاهی به ۵۰ نفر کاهش یافته است.

طهماسبی بیان کرد: در فرودگاه‌های خراسان جنوبی برای خدمات بهتر نیازمند افزایش نیروی انسانی هستیم که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مانند سایر استان‌ها برای ما مجوز استخدامی صادر شود.

وی گفت: برای افزایش پروازها باید به سمت پرواز بومی برویم و در گذشته شرکت ایران کویر در استان فعال بود که به دلیل مشکلات مختلف در حال حاضر راکد است و اگر این شرکت‌ها را در استان فعال کنیم باعث رشد پروازها می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به ظرفیت معادن و محصولات کشاورزی نیاز به احداث ترمینال بار داریم که در صورت احداث ساختمان توسط استان، شرکت هواپیمایی کشوری هم تجهیز آن را متقبل می‌شود.

وی درباره طرح بهسازی و توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند گفت: این طرح با هزینه‌کرد ۳۳ میلیارد تومان در حال حاضر ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم که اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات داخلی شرکت فرودگاه‌های کشور تامین می‌شود.

طهماسبی اظهار داشت: با تکمیل طرح بهسازی و توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند حدود چهار هزار مترمربع به وسعت ترمینال فرودگاه افزوده می‌شود.

وی افزود: همه تلاش ما این است که این طرح را تا خرداد سال آینده تکمیل کنیم و پس از آن بهسازی ترمینال قدیم را در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: همچنین برای روشنایی باند فرودگاه طبس و پرواز در شب نیازمند تامین اعتبار استانی از محل مدیریت بحران هستیم.

وی اضافه کرد: مشکلاتی دیگری در فرودگاه طبس داریم که نیاز است در یک جلسه کارشناسی این موارد مورد بررسی قرار گیرد تا از محل اعتبارات ملی و استانی حل شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اعتبار پاویون فرودگاه بیرجند را تا پایان سال جاری به‌صورت کامل تخصیص خواهیم داد و بقیه اعتبار مورد نیاز را از محل اعتبارات سال آینده تامین خواهیم کرد و باید برای تامین اعتبارات لازم با شرکت فرودگاه‌های کشور هم رایزنی لازم انجام شود.

حمید جهانشاهی افزود: درخصوص تامین نیروی انسانی درخواست لازم توسط اداره کل فرودگاه‌های استان ارسال شود تا مجور لازم را از مرکز پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه برای روشنایی باند پرواز فرودگاه طبس همکاری لازم را از محل اعتبارات مدیریت بحران خواهیم داشت گفت: همچنین برای هدایت آب‌های سطحی در اطرف فرودگاه از محل اعتبارت سال آینده کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم.

استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف اطلاع از شرایط موجود و بررسی راهکارهای تسریع در روند تکمیل پروژه‌های در دست اقدام فرودگاه بیرجند از برج مراقبت، پاویون و طرح توسعه ترمینال داخلی این فرودگاه بازدید کرد.

ساختمان پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند شامل ۲ سالن تشریفات شهریور امسال به بهره‌برداری رسید و در بازدید امروز درخصوص تسریع در روند اجرای پروژه محوطه‌سازی این ساختمان تصمیم‌گیری شد.

طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه نیز به مساحت ۴ هزار و ۱۵۰ مترمربع با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، فضای قدیمی ترمینال موجود وارد فاز بهسازی می‌شود.

 

 

 

 

هزار و ۹۵۰ کلاس ابتدایی خراسان جنوبی زیر نظر راهبران آموزشی هستند

هزار و ۹۵۰ کلاس ابتدایی خراسان جنوبی زیر نظر راهبران آموزشی هستند

بیرجند – ایرنا – معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هزار و ۹۵۰ کلاس درس دوره ابتدایی در این استان تحت نظارت مستقیم ۷۴ راهبر آموزشی و تربیتی قرار دارند.

محمد زمانی روز پنجشنبه در دومین گردهمایی راهبران آموزشی و تربیتی این استان افزود: راهبران آموزشی وظیفه رصد فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی ۳۴ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی در خراسان جنوبی را برعهده دارند.

وی تلاش برای برقراری عدالت آموزشی و تربیتی، ارتقای سطح مهارت‌های حرفه‌ای آموزگاران دوره ابتدایی و انتقال تجربیات را از دیگر رسالت‌های راهبران آموزشی برشمرد و گفت: پاییز امسال ۱۴۰ کارگاه آموزشی برای مدیر آموزگاران و ۹۰ دوره به منظور ارتقای خدمات آموزشی، تربیتی و انتقال تجربیات توسط راهبران آموزشی و تربیتی استان برگزار شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش هراسان جنوبی از برگزاری ۴۹۰ جلسه شورای آموزگاران مدارس با حضور راهبران خبر داد و افزود: همچنین راهبران آموزشی و تربیتی از آغاز سال تحصیلی تاکنون ۵ هزار و ۶۰۰ بازدید از کلاس‌های درس مدارس ابتدایی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه معلمان مهمترین عامل مؤثر در جریان تربیت هستند و شالوده یک سیستم تربیتی موفق را تشکیل می‌دهند اظهار داشت: از این رو آموزش و پرورش نیازمند راهبرانی است تا اطمینان حاصل کند، منابع انسانی و مادی به اثربخش‌ترین و کارآمدترین وجه در بهبود و توسعه فرآیند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان صرف می‌شود.

زمانی گفت: راهبر آموزشی و تربیتی، نیروی رسمی و پیمانی است که ضمن برخورداری از شایستگی‌های دانشی و مهارتی روزآمد، هدایت، راهبری و نظارت بر فرآیندهای آموزشی و پرورشی را از طریق بهره‌گیری از شیوه‌ها و روش‌های مناسب بر فعالیت مدارس، مدیران، معلمان و سایر کارکنان در جهت دستیابی به تعالی مدیریت و رشد حرفه‌ای کارکنان برای دستیابی به اهداف آموزشی و پرورشی برعهده دارد.

 

 

با اجرای یارانه برق

پاداش برای مشترکان کم مصرف برق

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت:بر اساس مصوبه دولت یارانه انرژی برق از این پس عادلانه و هدفمند خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: مصوبه دولت در خصوص پاداش برای مشترکان کم مصرف برقاجرای بند “ی” تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درباره آیین‌نامه تعرفه برق از امروز اول بهمن اجرا می‌شود که بر اساس آن یارانه انرژی برق از این پس عادلانه و هدفمند خواهد بود.

مهدی دادگر گفت : آن دسته از مشترکان خانگی که در ماه‌های گرم سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر برق مصرف کنند و میزان استفاده برق آن‌ها زیر الگوی تعریف شده باشد، مشمول تشویق‌های مصوبه هیئت دولت خواهند شد.

وی بهینه سازی مصرف برق را از مهمترین هدف مصوبه هیات دولت اعلام کرد و افزود: در مناطق عادی که بیشتر مشترکان در این بخش‌ها سکونت دارند، الگوی تعیین شده ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم است که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده نیاز‌های مصرف برق یک خانوار را به صورت کامل پوشش می‌دهد.

دادگر با اشاره به اینکه مشترکانی که الگوی مصرف بالاتری دارند تاکنون از یارانه بیشتری بهره مند می‌شدند افزود: بر اساس مصوبه جدید از این به بعد یارانه یکسانی که برای کل مشترکان در نظر گرفته شده به آن‌ها نیز تعلق خواهد گرفت و مشترکان پر مصرف بابت مصرف بالاتر از الگوی تعیین شده هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد مشترکان استان در دسته مشترکان پر مصرف هستند گفت : این اقدام به منظور برقراری عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی صورت گرفته و از آنجا که بیشترین برق مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، دولت باید برق را با قیمت واقعی خریداری و با نرخ یارانه‌ای به مشترکان تحویل دهد که در این شرایط، مشترکانی که از برق بیشتری استفاده می‌کردند، از یارانه بیشتری نیز بهره مند می‌شدند.

دادگر همچنین گفت: حدود ۳۱ درصد مشترکان استان در دسته کم مصرف هستند که قبض آن‌ها صفر صادر شده و حدود ۴۹ درصد مشترکان نیز در دسته خوش مصرف هستند که با کمی تغییر در رفتار مصرف میتوانند به دسته کم مصرف وارد شده و از مزایا و پاداش‌های این دسته بهره‌مند شوند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در حفظ منابع ملی کشور تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی برای همه ایام سال امری ضروری است و هر اقدام کاهش و یا اصلاح مصرف توسط مشترکان در هر یک از بخش‌های کشاورزی، صنعت، تجاری و خانگی می‌تواند به ماندگاری ذخایر منابع آبی و استفاده از این ذخایر در تابستان کمک کند؛ بنابراین توصیه ما این است که مشترکان به مسئله مدیریت مصرف توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود : مشترکان میتوانند با رعایت راهکار‌هایی ساده مانند استفاده از روشنایی طبیعی در روز، عدم استفاده همزمان از لوازم برقی پر مصرف، انتقال زمان مصرف لوازمی مانند جاروبرقی و لباسشویی و ظرف شویی به ساعات کم باری و تنظیم دمای آسایش بر اساس استاندار‌های تعریف شده برای لوازم سرمایشی و گرمایشی علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، نقش مهمی در حفظ منابع ملی کشور ایفا نموده و خادمان خود را در صنعت برق برای تامین پایدار برق و هم میهنان خود را در استفاده مستمر از این نعمت یاری کنند.

 

 

 

 

 

 

تکمیل طرح پاویون فرودگاه بیرجند نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح پاویون فرودگاه بیرجند نیاز است.

استاندار خراسان جنوبی امروز از برج مراقبت، پاویون و طرح توسعه ترمینال تکمیل طرح پاویون فرودگاه بیرجند ۱۵ میلیارد تومان اعتبارداخلی فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند بازدید کرد.

 

این بازدید با هدف اطلاع از شرایط موجود و بررسی راهکار‌های تسریع در روند تکمیل پروژه‌های در دست اقدام فرودگاه صورت گرفت.

ساختمان پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه، شامل دو سالن تشریفات با زیربنای ۷۹۶ مترمربع، شهریور ماه امسال به بهره برداری رسیده است.

در بازدید امروز درخصوص تسریع در روند اجرای پروژه محوطه سازی این مجموعه تصمیم گیری شد.

طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه نیز به مساحت ۴ هزار و ۱۵۰ متر مربع با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

با بهره برداری از این طرح، فضای قدیمی ترمینال موجود وارد فاز بهسازی می‌شود.

 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این بازدید گفت: برای تکمیل ساختمان‌های جانبی و پد‌های کوپتر پاویون فرودگاه به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وحید داعی افزود:ساخت پاویون بیرجند از دو بخش از جمله ساختمان اصلی و محوطه سازی در دستور کار قرار گرفت که ساختمان اصلی آن با زیربنایی ۶۰۰ متر مربع تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد؛ همچنین ۸۰۰ متر آن محوطه سازی شده است و مابقی شامل پد‌های کوپتر و دسترسی باند هم بخشی هم آسفالت شده و بخشی باقی مانده است.

وی گفت:  تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای این ساختمان هزینه شده است و امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد.

داعی افزود:ساختمان و محوطه آماده استفاده است و همزمان با تکمیل ساختمان ساختمان جنبی از جمله سرایداری، خوابگاه، نسب مجسمه مشاهیر استان به مرور تکمیل می‌شود.

 

وی گفت:امیدواریم با بازدید امروز و تزریق اعتبار قسمت باقیمانده این طرح هم هر چه سریعتر تکمیل شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طرح پایون فرودگاه بیرجند ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در زمینه ساختمان پاویون فرودگاه هم پنج میلیارد تومان دیون داریم که نیازمند همکاری استانداری برای پرداخت آن هستیم.

وی با بیان اینکه ساختمان پاویون فرودگاه بیرجند از محل اعتبارات استانی در حال ساخت است گفت: در صورت کمک استانداری در تامین اعتبار تلاش ما این است ظرف ۶ ماه آینده به به بهره‌برداری برسد.

در این بازدید مقرر شده که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پرداخت دیون ساختمان پاویون همکاری کند و از محل اعتبارات سال آینده هم مابقی اعتبار مورد نیاز اختصاص یابد تا این طرح در سال آینده به صورت کامل تکمیل شود.

 

 

 

 

بیش از پنج میلیون جوجه‌ریزی در شهرستان درمیان انجام شد

بیش از پنج میلیون جوجه‌ریزی در شهرستان درمیان انجام شد

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: از ابتدای امسال پنج میلیون و ۲۸۴ هزار جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری این شهرستان انجام شده است و گوشت مرغ تولیدی درمیان به استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی صادر می‌شود.

سید محسن نصیرایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۱۲ هزار تن گوشت سفید در شهرستان درمیان تولید شده که نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته است و پیش‌بینی می‌شود مقدار تولید مرغ شهرستان تا پایان سال جاری به بیش از ۱۵ هزار تن برسد.

وی اظهار داشت: تعداد واحدهای مرغداری دارای پروانه بهره‌برداری در شهرستان درمیان ۱۹۶ واحد است که جوجه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری تاکنون در ۱۴۰ واحد بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان درخصوص تعیین تکلیف واحدهای مرغداری فاقد مجوز در این شهرستان گفت: تعداد این واحدها حدود ۱۲۰ مورد است و بیشتر آنها مشکلاتی از قبیل حرایم «نزدیکی به راه، نزدیکی به روستا و نزدیکی به واحدهای صنعتی مجاور» دارند که برخی موفق به اخذ پروانه دامداری غیرصنعتی شده‌اند و مابقی واحدها در حال تعیین تکلیف هستند.

او بی‌ثباتی بازار مرغ، نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، کمرنگ بودن صادرات مرغ و التهاب بازار نهاده‌های دامی را از مهمترین مشکلات پرورش‌دهندگان مرغ ذکر کرد و گفت: کیفیت مرغ تولیدی درمیان توسط کارشناسان دامپزشکی در حد مطلوب ارزیابی شده است.

نصیرایی اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از بهره‌برداران بخش کشاورزی منطقه به حرفه دامداری و پرورش طیور مشغول هستند و خشکسالی‌های اخیر نیز باعث شده که بخش زیادی از خوراک مورد نیاز بخش دام و طیور از خارج درمیان تامین شود در راستای تکمیل چرخه تولید این بخش، در سال ۱۳۹۹ مجوز احداث واحد تولیدی خوراک دام و طیور در شهرستان صادر شد.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی در زمینی به مساحت حدود هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی اسدیه در حال احداث است گفت: با فعالیت این واحد تولیدی سالانه ۲۰ هزار تن خوارک آماده دام و طیور تولید خواهد شد همچنین اشتغال به کار ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم را در این واحد تولیدی خواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان پیشرفت فیزیکی این پروژه را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: سرمایه مورد نیاز برای اجرا و تکمیل این پروژه بیش از ۱۲ میلیارد تومان بوده‌ است.

وی افزود: براساس پیش‌بینی انجام شده، قرار بود این کارخانه اواخر امسال به بهره‌برداری برسد که به دلیل تورم بالا و شیوع کرونا، سال آینده تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند قرار دارد و این شهرستان دومین تولیدکننده گوشت سفید در خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*