گزارش/ کوتاهی سازمان ملی استاندارد در بازنشدن ایربگ‌ خودروها/ استیضاح وزیر صمت با ۱۹ امضا کلید خورد

کوتاهی سازمان ملی استاندارد در بازنشدن ایربگ‌ خودروها/ استیضاح وزیر صمت با ۱۹ امضا کلید خورد

کوتاهی سازمان ملی استاندارد در بازنشدن ایربگ‌ خودروها/ استیضاح وزیر صمت با ۱۹ امضا کلید خورد

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای خودرو تاسیس کند، در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده است.

علی جدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تصادف بهبهان و اینکه ایربگ حتی یک خودرو از ۵۹ خودروی درگیر باز نشده اظهار کرد: این موضوع در مورد خودروهای داخلی عجیب نیست و با صرف ورود سازمان ملی استاندارد یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشکل خودروسازان ما حل نمی‌شود. این موضوع می‌تواند بابی باشد برای اینکه بالاخره به فکر حل اصل مشکل باشند.

وی افزود: صرف جریمه مشکل خودروسازی ما را حل نمی‌کند؛ اگر ما می‌خواهیم اصل مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی کردن خودروسازی و تقویت بخش خصوصی در این حوزه برویم. واردات در حدی که کسری تولید داریم برای ایجاد رقابت هم می‌تواند کمک کند. مجموع این عوامل می‌تواند باعث شود خودروساز حس کند که رقیبی دارد و از نظر کیفیت و کمیت مقایسه می‌شوند. در این صورت خودروساز سعی می‌کند که به سمت اصلاح کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش برود.

جدی تصریح کرد: اینکه ما همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودروی خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملا به شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، دیگر انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند چراکه بازار برای خودروهای خود دارند، قرعه‌کشی انجام می‌شوند و همه مردم در صف هستند. لذا انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند و برای حل مشکل باید به سمت رقابتی کردن تولید خودرو برویم و علاوه بر واردات، بخش خصوصی را هم تقویت کنیم. این راه حلی است که باید پیش گرفته شود در غیر این صورت در هر مقطعی مشکلی پیش می‌آید، می‌گوییم خودروسازی مشکل دارد، حل هم نمی‌کنیم و تفاوتی هم در حال مردم نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از همه در این میان به محاق می‌رود حقوق مصرف‌کننده است، سازمان حمایت باید در این مورد ورود کند، آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند و اگر قرار باشد عمل نکند، سازمان حمایت باید ورود کند و این موضوع را دنبال کند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش سازمان ملی استاندارد گفت:‌ سازمان استاندارد هم در زمان پلاک‌گذاری و غیره می‌تواند ورود کند و جلوی پلاک‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد تا استانداردها مطابق آنچه الزام است رعایت شود. متاسفانه سازمان ملی استاندارد هم به وظیفه خود عمل نکرده است. ما در برنامه ششم هم تعریف شده که باید چه کنترلی انجام دهند تا خودروها به سطح مورد نظر دست پیدا کنند، سازمان ملی استاندارد هم در این حوزه ضعیف عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای آزمایش خودرو تاسیس کند، حتی در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی هم ندارد. ما از سازمان حمایت خواستیم و سازمان ملی استاندارد را هم می‌خواهیم تا در جلساتی که برگزار می‌شود این موضوع مطرح شود.

جدی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر صمت گفت: مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت هم که کلید خورده، همین موضوع خودرو است. هنوز در هیئت رییسه اعلام وصول نشده اما قیمت و کیفیت خودرو موضوع اصلی در این استیضاح هستند علاوه بر این موضوع واردات خودرو بود. سوالات استیضاح مشخص است و امضا هم شده اما نظر هیئت رییسه مجلس بر این است که هنوز برای استیضاح زود است تا بتواند تعامل ایجاد کند از همین روی فکر نمی‌کنم تا قبل از عید استیضاح به صحن داده شود. استیضاح وزرای دیگری هم امضا شده اما هنوز هیئت رییسه اعلام وصول نکرده و در حال تعامل است.

وی همچنین تصریح کرد: استیضاح وزیر صمت را حدود ۱۹ نفر امضا کردند، از کمیسیون صنایع هم ۲ یا ۳ نفر استیضاح را امضا کرده‌اند، استیضاح حداقل با ۱۰ امضا عملی می‌شود. به هرحال موضوع خودرو باید حل شود. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سوال‌هایی که از وزیر صمت از طرف نمایندگان وجود دارد و به کمیسیون صنایع ارجاع داده می‌شود، در حوزه خودرو است. وزیر هم برنامه‌ای ارائه داده و می‌گوید زمان می‌خواهد. مجلس هم بی‌تفاوت نیست و پیگیری می‌کند.

جدی افزود: خودروسازی باید به سمتی باید برود که خصوصی شده و دولت خودش را کنار بکشد و یک رقابت بین‌المللی در بازار شکل بگیرد.

 

 

خیز نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند، قیمت نفت که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد رشد کرد، امسال در صورت عدم رشد ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری محدود در این بخش می تواند افزایش بیشتری پیدا کرده و به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. هر چند شیوع واریانت اُمیکرون ویروس کرونا، موارد ابتلا به این بیماری را افزایش داده است، تحلیلگران می‌گویند قیمت های نفت به دلیل عدم تمایل بسیاری از کشورها برای احیای محدودیت های سخت‌گیرانه‌ای که به اقتصاد جهانی در اوج شیوع کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ آسیب زد، پشتیبانی خواهند شد. بهای معاملات نفت برنت روز جمعه به بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به بیش از ۸۳ دلار صعود کرد. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: با فرض این که چین با کندی چشمگیری مواجه نخواهد شد، اُمیکرون در واقع رفتنی خواهد شد و با توجه به محدود بودن توانایی اوپک پلاس برای افزایش تولید، دلیلی نمی بینم که نفت برنت نتواند در سه ماهه نخست امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

اوپک و متحدانش در قالب اوپک پلاس سرگرم تسهیل تدریجی محدودیت عرضه‌ای هستند که در زمان فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند. با این حال بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌تر نمی توانند تولیدشان را افزایش دهند و سایرین نگران افزایش بیش از حد تولید در صورت تشدید دوباره شیوع بیماری هستند. بلومبرگ سه شنبه گذشته به نقل از محمد الرومهی، وزیر نفت عمان نوشت: ما نمی خواهیم نفت ۱۰۰ دلاری را ببینیم. دنیا برای چنین اتفاقی آماده نیست. مورگان استنلی پیش بینی کرد: قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم امسال به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

در گزارش این بانک آمده است: با چشم انداز تقلیل سطح ذخایر نفت خام و ظرفیت پایین مازاد تولید تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و سرمایه‌گذاری‌های محدود در بخش نفت و گاز، بازار حاشیه امن اندکی خواهد داشت. در این بین، بانک استاندارد چارترد پیش بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را به میزان هشت دلار افزایش داد و ۷۵ دلار در هر بشکه ارزیابی کرد و دورنمای قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را ۱۷ دلار بالا برد و ۷۷ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. تحلیلگران جی پی مورگان انتظار دارند، قیمت نفت تا پایان سال به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود می کند. تقاضا برای نفت در برابر افزایش موارد ابتلا مصون مانده است. جی پی مورگان انتظار دارد، ظرفیت مازاد تولید اوپک تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند و باعث افزایش نرخ پریمیوم قیمتهای نفت شود.

 

 

 

 

 

دلالان خودرو دوباره قیمت‌ها را بالا بردند

بررسی روند قیمت خودروهای پرتیراژ نشان می‌دهد، در حالیکه قیمت‌ اکثریت خودروها در هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفته بود و دلالان دست از بالا بردن قیمت‌ها برداشته بودند، از روز پنجشنبه این روند کاهش متوقف و در مسیر صعود حرکت کرده است؛ بر این اساس قیمت‌ها در بازار روز گذشته (شنبه) نیز مجدد به قیمت‌های اوایل هفته گذشته برگشته است. علی رغم اینکه هفته گذشته در پی کاهش نرخ ارز، قیمت انواع خودروها در بازار نیز روند نزولی پیدا کرده و کمی ارزان‌تر قیمت‌گذاری شده بود، این کاهش قیمت تا روز چهارشنبه هفته گذشته بیشتر دوام نداشته و از روز پنجشنبه مجدد به قیمت‌های خود در اوایل هفته بازگشته است.

بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ خودروسازان در بازار روز گذشته نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها مجدد نسبت به چهارشنبه هفته گذشته افزایش یافته و همچنان بالا باقی مانده است. نکته جالب اما در خودروی دناپلاس توربو شارژر دنده‌ای است که علیرغم اینکه مدت‌ها بود ۴۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد و حتی روند کاهش طی هفته گذشته و سپس افزایش‌ها از روز پنجشنبه بر آن تاثیری نداشت، در بازار روز گذشته (شنبه) با افزایش پنج میلیون تومانی در بازار ظاهر شده و به ۴٩۵ میلیون تومان رسیده است. خودروهایی چون سمند LX، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، پژو ۴۰۵ GLX و هایما S۷ توربو در محصولات گروه ایران‌خودرو و سایپا ۱۳۲ متوقف از تولید و تیبا تقریبا نوسانات محدود داشته‌اند

 

 

 

خوراکی‌هایی که از دوره قاجار، ایرانی شدند/ «سیب‌زمینی» و «گوجه فرنگی» از کجا آمدند؟

سیب‌زمینی از کی رفت داخل آبگوشت، غذای اصیل ایرانی؟ گوجه‌فرنگی از کی رفت کنار کباب‌کوبیده، غذای ملی ایرانی‌ها؟ جواب، «دوره قاجار» است.

به گزارش فارس تا پیش از کشف قاره آمریکا در اواخر قرن پانزدهم میلادی، بسیاری از خوراکی‌های معروف امروزی از جمله ذرت، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادام‌زمینی، آناناس و کاکائو در کل دنیای آن روزگار یعنی در آسیا و آفریقا و اروپا اصلا وجود نداشتند. پس از کشف سرزمین‌های مختلف قاره آمریکا از کانادا تا برزیل و شیلی و مکزیک و… انواع جدیدی از خوراکی‌ها توسط استعمارگران اروپایی به‌ویژه اسپانیایی‌ها به‌تدریج به اروپا و از آنجا به سراسر جهان برده شد و غذا‌ها و ذائقه‌های جدید شکل گرفت.

برخی از این خوراکی‌ها زودتر به ایران رسیدند و برای‌مثال ـ درست یا نادرست ـ مشهور است که ذرت در دوره صفویه به ایران وارد شد و البته، چون ابتدا توسط حجاج از عربستان به ایران می‌آمد به آن گندم مکه می‌گفتند. در این میان گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی دیرتر و در دوره قاجار به سفره ایرانی‌ها رسیدند و البته نه به این سادگی‌ها.

اگر چه برای ایرانی‌های امروزی تصور دنیای بدون املت و دمی‌گوجه سخت است، ولی مگر مردم دوره قاجار به این راحتی حاضر می‌شدند گوجه‌فرنگی بخورند؟ محصولی فرنگی و مشکوک که شایع بود مسمومیت می‌آورد!

خوراکی‌هایی که از دوره قاجار، ایرانی شدند/ «سیب‌زمینی» و «گوجه فرنگی» از کجا آمدند؟

با ورود انواع گیاهان خوراکی به ایران در دوره ناصری، تنوع مواد اولیه برای آشپزی بیشتر شد

سیب‌زمینی پشندی

ماجرای ورود سیب‌زمینی به ایران که به‌قول «اعتمادالسلطنه» در دوره قاجار غذای «توانگر و درویش» بود، معمولا این‌گونه روایت می‌شود: «در اوایل قرن شانزدهم میلادی وقتی اسپانیایی‌ها به کشور پرو آمدند سیب‌زمینی را دیدند و آن را با خود به اسپانیا بردند. سپس این محصول از آن‌جا به سایر نقاط اروپا برده و در بین مردم آن کشور‌ها رایج و معمول شد. سیب‌زمینی نخستین‌بار توسط سرجان مَلکُم در اواسط پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار به ایران آورده شده، به این دلیل در ابتدا به آن آلوی مَلکُم می‌گفتند! نخستین محلی در ایران که در آن سیب‌زمینی کاشته شد، روستای پشند در استان البرز فعلی بوده، به این علت همچنان سیب‌زمینی پشندی در ایران معروف است».

این روایت احتمالا از خاطره تاریخی اعتمادالسلطنه درباره سیب‌زمینی برگرفته شده است که به این شرح است: «اگر چه از عهد خاقان مغفور فتحعلی‌شاه به توسط سرجان مالکم سفیر کمپانی هندوستان مقیم دربار دارالخلافه طهران وارد ایران گردید و در دوران شاه مرحوم محمد شاه قاجار به ترتیب [با تدبیر]حاجی میرزا آقاسی اندک رواجی پذیرفت… امروز از اقوات عمومی [غذای عموم مردم]محسوب است و در هر صنفش و در نزد توانگر و درویش…»

روایت دیگر این است که سیب‌زمینی از طریق روسیه به آذربایجان ایران و از آنجا به سایر شهر‌ها رسیده است و احتمالا توسط «ویلیام کورمیک» طبیب انگلیسی عباس میرزا به درباریان قاجار معرفی شده و عباس میرزا هم کشت آن را در ایران رواج داده است؛ «عباس میرزا نائب‌السلطنه از نخستین افرادی بود که به کشت آن توجه ویژه‌ای کرد و در روزگاری که روس‌ها از کشت این محصول جدید واهمه داشتند شاهزاده خردمند قاجار سیب‌زمینی می‌کاشت و از دسترنج خود که در آن زمان نماد تجدد نیز انگاشته می‌شد هدایایی به مهمانانش می‌داد… اقدام عباس میرزا به‌سرعت فراگیر شد و به غیر از تبریز در خراسان و کرمانشاه نیز سیب‌زمینی زیر کشت رفت».

 

کشت سیب‌زمینی، انقلابی بزرگ در کشاورزی ایران پدید آورد؛ تولید غذای بیشتر و ارزان‌تر برای گریز از قحطی و گرسنگی

کوکو سیب‌زمینی اختراع شد!

خیلی‌ها نمی‌دانند که همین سیب‌زمینی انقلابی در کشاورزی ایران شد؛ چون ارزش غذایی بالایی داشت و کشت آن راحت‌تر و محصولش بیشتر بود و به‌قول «میرزا یوسف خان مستشارالدوله» در کتاب «تاریخ پیداشدن [پیدایش]سیب‌زمینی»: «از جمیع حبوبات و بقولات و هر قسم نباتات، به‌جهت غذای انسان و حیوان، سیب‌زمینی بهتر است و با‌قوت‌تر و طریق کاشت و عمل آوردن آن هم آسان‌تر و بی‌زحمت‌تر است».

خلاصه این‌طوری شد که در ایران کشت سیب‌زمینی به‌تدریج رواج یافت و قوت غالب مردم شد و بعد‌ها معلوم شد: «در هر جایی که زراعت این نبات [گیاه]معمول و متداول شده بلای قحط و مجاعه [گرسنگی]آنجا راه ندارد و هیچ‌یک از حبوبات جای گندم را نمی‌گیرد، مگر سیب‌زمینی که قوتش جزئی کمتر از گندم است. پس هرگاه در تمام نقاط ایران زراعتش را چنانچه شایسته است معمول و مجری دارند [اجرا کنند]فواید عمده عاید زارعین و ملاکین خواهد شد».

تا عهد ناصری بالاخره کار به جایی رسید که کوکو سیب‌زمینی هم اختراع شد و در روزگاری که هنوز بسیاری از مردمان اروپا سیب‌زمینی نمی‌خوردند ایرانی‌ها متخصص پخت انواع غذا با سیب‌زمینی شده بودند و البته جای سیب‌زمینی در آبگوشت هم محفوظ بود.

خوراکی‌هایی که از دوره قاجار، ایرانی شدند/ «سیب‌زمینی» و «گوجه فرنگی» از کجا آمدند؟

اغلب گیاهان خوراکی که در دوره قاجار برای نخستین‌بار به ایران وارد شدند در نامشان پسوند «فرنگی» دارند؛ از جمله نخودفرنگی و گوجه‌فرنگی. کشت این محصولات با دانش کشاورزی ایرانیان به‌سرعت در سراسر کشور رواج یافت

درباره وجه تسمیه یا همان دلیل نامگذاری سیب‌زمینی هم این نکته جالب است که، چون فرانسوی‌ها به این خوارکی جدید سیبِ زمینی (Pomme de terre) می‌گفتند ایرانی‌ها هم همین واژگان را ترجمه کردند و آن را سیب‌زمینی نامیدند. ترک‌زبانان ایران نیز سیب‌زمینی را «یئر آلما» به معنای سیبِ زمینی یا «کرتوپ» (برگرفته از واژه کرتوفل روسی) می‌نامند.

خوراکی‌هایی که از دوره قاجار، ایرانی شدند/ «سیب‌زمینی» و «گوجه فرنگی» از کجا آمدند؟

ایرانیان با گیاهان خوراکی جدیدی که از اواسط عهد قاجار به ایران وارد شد غذا‌های جدید و مطابق با سلیقه و ذائقه ایرانی اختراع کردند

گوجه کبابی هم اختراع شد

مشهور است که بیش از ۶۰ نوع گیاه خوراکی که امروزه مصرفشان متداول است در دوره ناصرالدین قاجار به ایران آمده است؛ از جمله نخود فرنگی و هویج فرنگی و البته گوجه‌فرنگی؛ و این گوجه‌فرنگی داستانش این است: «دوست‌محمدخان معیرالممالک [داماد ناصرالدین قاجار]که در آن سال به سفر فرنگ رفته بود در یک پاکت پستی، مقداری بذر گوجه‌فرنگی ریخت و همراه با دستورالعمل کاشت آن به ایران فرستاد تا در مزرعه باغ فردوس تجریش که بخشی از آن را در تملک داشت، کاشته‌شود…

دوست‌محمدخان خیلی اهل گُل و گیاه بود و در مسافرت به اروپا و دیگر نقاط، هرجا بذری پیدا می‌کرد به ایران می‌آورد یا می‌فرستاد. فرستادن بذر گوجه‌فرنگی به ایران شروعی برای کاشت این محصول بود. دوست‌علی‌خان، پسر دوست‌محمدخان بعد‌ها روایت کرد که بعد از کاشتن گیاه مذکور و رشد خوب آن در مزرعه باغ فردوس، بیشتر افرادی که با این محصول جدید مواجه می‌شدند نگاه مثبتی به آن نداشتند و عموماً فکر می‌کردند که خوردن گوجه‌فرنگی که در آن زمان به آن بادمجان فرنگی یا بادمجان ارمنی یا بادمجان رومی هم می‌گفتند باعث مسمومیت می‌شود.

گویا طبع سرد گوجه‌فرنگی، با مذاق تهرانی‌های آن‌دوره جور درنمی‌آمد و حالت تهوع و ناخوشی پس از خوردن آن را که در برخی از افراد ایجاد می‌شد، تشبیه به مسمومیت غذایی می‌کردند».

به‌روایت تاریخ، بدبینی به گوجه‌فرنگی تا مدت‌ها ادامه داشت تا اینکه «عبدالصمد میرزا عزالدوله»، یکی از برادران ناصرالدین قاجار پس از چشیدن گوجه‌فرنگی، یک روز تصمیم گرفت آن را هم مثل گوشت کباب کند و کنار ناهارش که کباب بود، میل کند. باقی داستان هم که معلوم است؛ دیدند به‌قول امروزی‌ها عجب جواب می‌دهد و این‌طوری شد: «داستان خوش‌مزگی این خوراک، به‌تدریج به گوش مردم کوچه و خیابان هم رسید و کشاورزان اطراف تهران نیز، به کشت گوجه‌فرنگی رو آوردند. به این ترتیب، این محصول وارداتی در چلوکبابی‌های ایرانی منزلتی پیدا کرد و به چاشنی محبوب غذا تبدیل شد».

خوراکی‌هایی که از دوره قاجار، ایرانی شدند/ «سیب‌زمینی» و «گوجه فرنگی» از کجا آمدند؟

گوجه‌فرنگی در ایران اول کنار انواع کباب قرار گرفت و بعد رفت در دیگ سایر انواع غذا‌های ایرانی

امنیت غذایی ایرانی‌ها

خلاصه چنین بود که از اواسط دوره قاجار به‌تدریج کشت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی با دانش کشاورزی ایرانیان پیوند خورد و در سراسر ایران افزایش یافت تا این خوراکی‌ها پای ثابت سفره‌ها و غذا‌های خوشمزه ایرانی باشند. امروزه نیز سیب‌زمینی محصولی استراتژیک و شاخص است که بخشی از امنیت غذایی ایران را تأمین می‌کند.

این هم به‌عنوان حُسن‌ختام که حالا ایران با تولید بیش از ۵ میلیون تن سیب‌زمینی در استان‌های همدان و اردبیل و آذربایجان شرقی و اصفهان و… سیزدهمین تولیدکننده این محصول در دنیا است و سیب‌زمینی صادراتی ایران هم در بازار‌های جهانی، خواهان زیاد دارد. البته درباره گوجه‌فرنگی نیز ناگفته نماند که ایران در دهه‌های اخیر همواره یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر این محصول پرطرفدار در جهان است.

 

 

 

دردسر زن جوان برای زندگی رؤیایی

سودای سفر به ترکیه و کسب درآمد بالا از راه آرایشگری باعث شد تا زن جوان نقشه فروش خانه همسرش را با کمک پسر تعمیرکار طراحی و اجرا کند. به گزارش«ایران»، سه‌شنبه هفته گذشته مرد جوانی به پلیس رفت و در حالی که از ناپدید شدن همسرش خبرمی داد گفت: همسرم آزاده به طرز مرموزی ناپدید شده است. ما هیچ مشکل و اختلافی با هم نداشتیم. هیچ کدام از فامیل و دوست و آشنا هم ازاو خبری ندارند. خیلی نگرانم.با شکایت مرد جوان، به دستور بازپرس میثم حسین‌پور، تحقیقات برای یافتن زن جوان آغاز شد. در بررسی‌های اولیه کارآگاهان به سراغ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رفتند اما هیچ رد و سرنخی از آزاده به‌دست نیامد.

تحقیقات در شاخه‌های متعدد برای یافتن زن جوان ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان اداره آگاهی دریافتند وی با پسری به‌نام کوروش آشنا بوده است.
بنابراین مأموران به سراغ پسر ۲۱ ساله رفته و در تحقیق از او راز ناپدید شدن آزاده برملا شد: من تعمیرکار هستم و مدتی قبل برای تعمیر یک وسیله برقی به خانه این زن رفتم. همین مسأله باعث آشنایی ما شد. مدتی که گذشت او به من پیشنهاد داد که برای اجرای نقشه‌ای که در سر دارد به او کمک کنم و در ازای این کمک ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد به من می‌داد. پیشنهادش را قبول کردم. آزاده می‌خواست خانه شوهرش را وکالتی بفروشد و به ترکیه برود. من برای او خیلی زود مشتری پیدا کردم و خانه را زیر قیمت فروختیم. بعد هم به درخواست آزاده برای او خانه‌ای در پرند اجاره کردم تا در فرصتی مناسب از کشور خارج شود.
به دنبال اطلاعاتی که پسر جوان در اختیار تیم تحقیق قرار داد، مأموران به سراغ زن جوان رفته و او را بازداشت کردند. آزاده در تحقیقات گفت: یکی از دوستانم در آرایشگاه کار می‌کند و من هر چند روز یکبار برای دیدن او به آرایشگاه می‌رفتم. کم کم از او آرایشگری یاد گرفتم و چون خیلی با استعداد و مبتکر بودم دوستم مریم و مشتری‌هایش به من پیشنهاد وسوسه‌کننده‌ای دادند. آنها می‌گفتند با این استعدادی که من دارم می‌توانم از راه آرایشگری پول خوبی در کشور ترکیه به‌دست آورم. کم کم وسوسه شدم تا از ایران بروم اما نه پول داشتم و نه شوهرم اجازه می‌داد.
زن جوان گفت: مطرح کردن این موضوع به همسرم کار اشتباهی بود و من تصمیم گرفتم بدون آنکه او متوجه شود از کشور خارج شوم. با خودم گفتم بعد از اینکه به ترکیه رفتم و زندگی خوبی برای خودم درست کردم پسر ۱۵ ساله‌ام را هم به آنجا می‌برم. بعد به شوهرم گفتم کسی را می‌شناسم که روی سند خانه وام با سود کم می‌دهد، همسرم را مجاب کردم که به من وکالت بدهد تا به‌دنبال کارهای وام بروم. همسرم هم به من وکالت داد اما من با آن وکالتنامه خانه‌مان را ۴۰۰ میلیون تومان زیر قیمت فروختم .
او ادامه داد: کوروش به من در فروش خانه و اجاره خانه جدید در پرند کمک کرد و من هم در ازای این کار به او ۴۰۰ میلیون تومان پول دادم. بعد هم قرار شد تا انجام مقدمات سفرم در آن خانه بمانم اما دستگیر شدم.
زن جوان که با وجود لو رفتن نقشه‌اش همچنان سودای سفر به ترکیه داشت به بازپرس پرونده گفت: می‌دانم در حق همسر و فرزندم جفا کردم اما الان حاضرم مهریه ۳۰۰ سکه‌ای‌ام و باقی پولی را که از خانه برایم مانده است به شوهرم ببخشم و در مقابل او مرا طلاق دهد تا بتوانم به ترکیه بروم و به زندگی ایده‌آلی که فکر می‌کنم، برسم.

 

 

 

مرگ پدر عروس با گلوله نوه ۹ ساله!

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازیگوشی پسر بچه ۹ ساله و بی احتیاطی خانواده ای در شهرستان چرام در عروسی سبب شد تا پدر عروس کشته و جشن به عزا تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، سرهنگ بالش افزود: عصر چهارشنبه گذشته، در حالی که عروس سوار بر خودرو در حال خروج از تالار برای رفتن به خانه بخت بود، پدرش کشته و عروسی به عزا تبدیل شد.

وی ادامه داد: در حالی که پدر عروس تفنگ برنو مسلح در دست داشت، نوه ۹ ساله اش بر اثر سهل انگاری ماشه تفنگ برنو را فشار داد و تیر شلیک شد.

تیر شلیک شده به زیر گلوی مرد ۴۵ ساله اصابت کرد و به کشته شدن او منجر شد.

 

 

 

اختلاف فیش‌های حقوقی کجاست؟

اختلاف فیش‌های حقوقی کجاست؟

سازمان اداری و استخدامی دلیل اختلاف پرداخت در حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی را پرداخت “رفاهیات” دانسته است. این گزینه در فیش‌های حقوقی در پست‌های مختلف هم مشهود است ولی اینکه این اختلاف چطور شکل گرفته،‌ چرا بعد از سال‌ها اصلاح نشده و برنامه دولت برای ترمیم وضعیت موجود چیست مورد سوال است.

به گزارش ایسنا، بی‌عدالتی در نظام پرداخت موضوعی است که سال‌ها از چالش‌های نظام اداری به شمار می‌رود و با وجود این‌که در قوانین بالادستی از جمله برنامه‌های توسعه همواره مفادی جهت تعدیل پرداخت‌ها تصویب و حتی در دستور کار دولت قرار گرفته است، هنوز به طور قابل قبولی این وضعیت ترمیم نشده و اذهان عمومی بارها شاهد انتشار فیش‌های سنگین و مغایر و البته ارقام پائین برای بخشی از کارکنان است که مطابقتی با شرایط اقتصادی و جریان عملکردشان در ساختار اداری ندارد.

بحث‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد؛ از جمله ظرفیت‌های قوانین خاص، منافذی که در قوانین بالادستی وجود دارد یا عدم تبعیت از قانون مدیریت خدمات کشوری؛ ولی باید توجه داشت که در بین دستگاه‌های تابعه قانون مدیریت خدمات کشوری هم کم نبوده فیش‌های حقوقی نجومی که با مصوبات بودجه و قوانین مربوطه انطباق ندارد.

وقتی سقف حقوق فقط ۱۲.۵ میلیون بود!

زمانی نه چندان دور عادل آذر -رئیس سابق دیوان محاسبات- گفت که درصد افزایش حقوقی که در بودجه می‌آید، وقتی به آن ملحقات و حاشیه‌ها براساس قانون مدیریت خدمات کشوری یا قوانین خاص اضافه می‌شود و از سویی منافذ قانون برنامه ششم توسعه و مجوزهایی که ایجاد می‌کند، در نظر گرفته شود، فرمول محاسباتی نهایی حقوق‌ به سمتی می‌رود که باید منتظر ارقام سنگین چند ده میلیونی در آن بود. این اعلام در سال گذشته با واکنش‌های منفی از سوی سازمان اداری و استخدامی وقت مواجه شد و با رد این ادعا ‌ تاکید کرد که سقف پرداخت حقوق ۱۲.۵ میلیون تومان است.

سازمان اداری و استخدامی بی عدالتی در پرداخت و منافذ را تائید کرد

اما آنچه که اخیرا لطیفی – رئیس سازمان اداری استخدامی- درباره جریان حقوق‌های پرداختی مسایلی را مطرح کرده و به نوعی بار دیگر روی این موضوع دست گذاشته و تاکید کرده است که پایبند نبودن دستگاه‌های اجرایی به قانون مدیریت خدمات کشوری و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای این‌که از این قانون مستثنی شوند، مهم‌ترین دلیل برای پرداخت بی‌عدالتی در پرداخت حقوق‌هاست.

گزارش وی از این حکایت دارد که تفاوت اصلی دستگاه‌های اجرایی در “رفاهیات” در فیش حقوقی است؛ به طوری که حقوق کارکنان دولت طبق احکام کارگزینی آنها بین ۳.۵ تا ۱۶ میلیون تومان خواهد بود اما رفاهیات در فیش باعث شده که تفاوت دریافتی کارکنان دستگاه‌های اجرایی مختلف باشد.

در همین رابطه باید اشاره کرد به انتشار اخیر جزئیات پرداختی به پست‌های مختلف که در آن موضوع “رفاهیات” قابل توجه بود و نشان داد که عاملی برای اختلاف در پرداخت‌ها است؛ به عنوان نمونه از میانگین خالص ۱۹.۷ میلیون تومانی در پست معاون یک موسسه حدود ۱۳ میلیون تومان یعنی بیش از ۵۰ درصد آن به  رفاهی اختصاص داشت و ۵.۵ میلیون دیگر مربوط به اضافه کار بود. از متوسط پرداخت ۲۰ میلیونی که برای یک وزیر و همتراز آن انجام شده بود، بالغ بر ۷.۴ میلیون تومان برای رفاهیات ثبت شده بود،‌ همچنین در مورد حقوق  ۲۱.۷ میلیون تومانی یک معاون وزیر  به طور متوسط بیش از ۱۲ میلیون تومان به رفاهیات اختصاص داشت.

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفته که راه‌ حل این اختلاف مستثنی کردن کل یک دستگاه یا در نظر گرفتن فوق‌العاده خاص برای تمام دستگاه نیست بلکه باید مشاغل را مستثنی کرد نه دستگاه‌ها را؛ مشاغلی مثل کار در معدن یا کار روی سکوهای نفتی.

در این بین تکلیف قانونی سازمان اداری و استخدامی کشور در برابر شرکت‌های دولتی نیز مطرح است که باید نظام پرداخت مدیرعامل‌ها و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی و شرکت‌های عمومی که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند و زیرمجموعه‌های آنها مشخص شود که از اظهارات رئیس سازمان اداری و استخدامی این‌گونه بر می‌آید که مصوبه مربوطه صادر و این وعده داده شده که پرداختی‌های مدیران نظم و ضابطه پیدا کند ولی جزئیات هنوز منتشر نشده است.

درمان‌های مقطعی و ابهامات فیش‌های نجومی

طی این سال‌ها، راهکارها و مصوبات برای تعدیل در نظام پرداخت کم نبوده ولی اینکه در عمل چه اتفاقی افتاده که هنوز گره‌ای باز نشده است را باید دولت، مجلس و سایر نهادهای نظارتی پاسخ دهند؛ اینکه مصوبات بر چه اساسی شکل می‌گیرد که خود راهی برای پرداخت‌های سنگین می‌شود؟ چرا دستگاهی‌ می‌تواند تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نباشد و اگر هم است آنقدر ظرفیت و جای خالی دارد که پرداخت‌های نجومی و ناعادلانه در آن شکل می‌گیرد؟ سامانه حقوق و مزایا که از سال ۱۳۹۶ ایجاد شده تا جزئیات پرداخت در آن ثبت شود، تا چه حد می‌تواند در راستای ایجاد عدالت در نظام پرداخت حرکت کند و  اصلا فایده‌ای داشته است؟

سوال دیگر این است که چه اتفاقی می‌افتد که دستگاه‌ها بعد از چند سال‌، به راحتی می‌توانند حتی از الزام قانون برای ورود به سامانه حقوق و مزایا شانه خالی کنند و کسی هم بر آن نظارت نداشته باشد؟ چرا بعد از انتشار فیش‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی، تنها برخورد به برکناری منتهی و باز هم فیش‌های دیگر از این دست تکرار می‌شود؟ خلاء کجاست که تا پیش از آن کسی نظارتی نداشته و اگر هم داشته اجازه داده شده که ادامه پیدا کند؟ و بسیاری ابهامات دیگر در جریان نظام پرداخت که همواره وجود داشته و با این روند، حل و فصل آن چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد.

 

 

 

 

 

نانوایی‌ها در صدر نقض‌کنندگان پروتکل‌های ضد کرونایی

بنابر اعلام وزارت بهداشت، بیشترین موارد نقض پروتکل های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک، در نانوایی ها مشاهده می شود.

 نانوایی‌ها در صدر نقض‌کنندگان پروتکل‌های ضد کرونایی

به گزارش خبرگزاری مهر، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ (از ۱۵ تا ۲۲ دی ماه)، بالغ بر ۵۹.۷۴ درصد است.

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی در این بازه زمانی، ۵۸.۶۳ درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۲.۶۸ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به نانوایی‌ها با ۵۱.۱۷ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ آذر تا ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰، ۵۷.۷۲ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به دانشگاه‌ها با ۹۰.۱۴ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به پاساژها با ۵۰.۰۷ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ آذر تا ۲۲ دی ماه، ۶۰.۸۹ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۵.۱۲ درصد و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به مراکز ورزشی با ۵۴.۹۳ درصد رعایت بوده است.

 

حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست، اما مدارس باید با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باز باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان – یوسف نوری گفت: همکاران ما می‌توانند دانش آموزان را گروه بندی کرده و از فضا‌های جانبی استفاده کنند.

۹۴ درصد معلمان و دانش آموزان دوز اول و حدود ۷۵ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. مدارس روستایی و حاشیه شهر‌ها همگی باز هستند اما در برخی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها هنوز این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش در سال‌های ۹۳ و ۹۸ اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلم‌ها انجام شد، اما نظام‌مند نبود. در سال ۱۳۹۹ لایحه‌ای در راستای رتبه بندی معلمان به مجلس داده شد. این موضوع اخیرا در مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال شده است.

 

 

 

ثروتمندترین دهک ۱۲ برابر بیشتر از فقرا مصرف می‌کند

مصرف ثروتمندترین دهک جامعه به نسبت ضعیف‌ترین دهک ۱۲.۲ برابر افزایش یافته است و سیاست‌‌های اقتصادی نتوانسته است به هدفی که حمایت از اقشار کم‌ درآمد باشد، اصابت کند.

ثروتمندترین دهک 12 برابر بیشتر از فقرا مصرف می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ توزیع عادلانه ثروت در جامعه همیشه یکی از دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی مسئولان و دولت‌ها بوده است. معمولا برای تحقق این مسئله در جامعه اقدامات متنوعی صورت می‌گیرد که از جمله آن می‌‌توان به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۸۹ اشاره کرد.

مسئولان دولت قبل از وجود بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و رانتی در اقتصاد سخن می‌گفتند و معتقدند در صورتی که به شیوه عادلانه در میان جامعه و اقشار مختلف توزیع نشود منجر به شکاف طبقاتی یا افزایش ضریب جینی می‌شود و نتیجه آن فقر در جامعه گسترش می‌یابد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند اصلاح ارز ترجیحی که اکنون به چند قلم کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی داده می‌شود که البته در دولت قبل عمده آن به تدریج حذف شد. تحلیل‌ها و آمارها نشان می‌دهد دهک‌های بالای درآمدی انتفاع بیشتری از اجرای این نوع سیاست می‌برند در حالی که اثابت آن به قشر ضعیف جامعه به جهت کم برخورداری از امکانات، به شدت پایین است.

قاعدتا برای آنکه بتوان تصویری واقعی و شفاف از خانوار و دهک‌ها در جامعه ارائه کرد باید به آمارهای هزینه و درآمد خانوار توجه جدی داشت که براساس آن می‌تواند بسیاری از سیاست‌های ترجیحی و ترمیمی شکل بگیرد.

مرکز آمار با بررسی هزینه و درآمد خانوار، تغییرات بیش از ۹۰۰ قلم کالا را در بازه زمانی ۹۵ تا ۹۹ بررسی کرده است. در این گزارش به روند تغییرات هزینه اقلام مشمول یارانه که در سبد خانوار وجود دارد پرداخته شد.

* وضعیت دهک‌های درآمدی از سال ۹۵ تا ۹۹

در مناطق شهری نسبت درآمد یک خانوار ثروتمند در دهک دهم نسبت به درآمد یک خانوار فقیر در دهک اول ۶.۴ برابر در سال ۹۹ بوده است. این نسبت برای سال ۹۵ بالغ بر ۶.۶ برابر ثبت شده بود.

متوسط درآمد فقیرترین دهک (اول) خانوار شهری در سال ۹۵ بیش از ۱۱۰ میلیون ریال بوده که در سال ۹۹ با افزایش ۱۳۶ درصدی به ۲۶۸ میلیون ریال روبرو شد. از طرفی متوسط هزینه‌های این دهک نیز بیش از ۹۰ درصد گران‌تر شده است.

در مناطق روستایی نسبت درآمد کل یک خانوار در دهک دهم (ثروتمندترین) نسبت به درآمد کل یک خانوار در دهک اول (فقیرترین) از ۷.۱ برابر در سال ۹۵ به ۷.۶ برابر در سال ۹۹ افزایش یافت. این نسبت برای خانوارهای روستایی از خانوارهای شهری بالاتر است.

* نسبت هزینه‌های دهک‌های ثروتمند به دهک فقیر

آمارها نشان می‌دهد هزینه های ثروتمندترین دهک جامعه به نسبت ضعیف‌ترین دهک ۱۲.۲ برابر افزایش یافته که این نسبت برای سال ۹۵ بالغ بر ۱۰.۸ برابر بود. به عبارت دیگر فاصله طبقاتی با وجود دادن یارانه نقدی و برخی حمایت‌های اجتماعی نتوانسته مسیر سیاست‌های غلط اقتصادی را اصلاح کند.

در مناطق روستایی نسبت هزینه کل یک خانوار در دهک دهم نسبت به هزینه کل یک خانوار در دهک اول از ۱۱.۹ برابر در سال ۹۵ به ۱۸.۰ برابر در سال ۹۹ رسیده است.

به گزارش فارس، اصلاح سیاست ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده و در صورت تایید مجلس و پرداخت یارانه به اقشار ضعیف می‌تواند این نسبت و همچنین ضریب جینی را بهبود ببخشد به شرط آنکه بتوان روند کاهشی تورم را حفظ کرد و از تولید آن به انحای مختلف جلوگیری شود.

 

 

 

دیدار پوتین و رئیسی هفته آینده در مسکو برگزار می‌شود

منابع روسی اعلام کردند روسای جمهور ایران و روسیه هفته آینده در مسکو دیدار خواهند داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان-کانال تلویزیونی روسیا ۱ اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» با «سید ابراهیم رئیسی» هفته آینده در مسکو دیدار خواهند کرد.

خبرنگار خبرگزاری المیادین چندی پیش اعلام کرده بود که نشست روسای جمهور ایران و روسیه در ۱۹ ژانویه / ۲۹ دی برگزار‌خواهد شد.

هفته گذشته نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌ جمهوری روسیه تایید کرده بود که مقدمات سفر آقای رئیسی به این کشور در حال اجراست و به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

پوتین در اواخر تابستان گذشته در تماس تلفنی که با آقای رئیسی داشت خواستار انجام هماهنگی برای دیدار دو رئیس‌ جمهور در اولین فرصت شده بود. رئیس‌ جمهور کشورمان نیز در ادامه اعلام کرد که ایران توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور را در همه ابعاد دنبال می‌کند. پس از این تماس تلفنی در ۱۷ آذرماه پوتین بار دیگر از آقای رئیسی به طور رسمی دعوت به عمل آورده و ابراز امیدواری کرده بود رئیس‌ جمهور کشورمان این دعوت را بپذیرد.

پس از اعلام دیدار روسای جمهور ایران و روسیه «کاظم جلالی» سفیر کشورمان در این کشور نیز اعلام کرد که سال جدید میلادی در حالی آغاز می‌شود که روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال ارتقاست و در آغازین روز‌های سال جدید سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در همین راستا در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده بود این سفر در چارچوب همکاری‌های ایران و روسیه و شامل ابعاد تجاری، اقتصادی و مذاکرات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی است.

 

 

 

 

بانویی که همه زندگی خود را فدای امام زمانش کرد

حجت الاسلام فتاحی گفت: حضرت ام البنین (س) به معنای واقعی در برابر امام زمان خود تسلیم محض بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان –  حجت الاسلام حسین فتاحی درباره ویژگی‌های اخلاقی حضرت ام البنین (ع) گفت: ادب به عنوان ویژگی اصلی حضرت ام البنین ذکر شده، اما ادب به معنای امروزی که ما می‌دانیم نیست. ادب در برابر معصوم به معنای تسلیم بودن محض در برابر جایگاه امامت و ولایت است.

فاطمه بنت حِزام معروف به اُمّ البَنین است که بعد از شهادت حضرت زهرا (س) به همسری امام علی (ع) در می‌آید و فرزندان فاطمه زهرا (س) را پرورش می‌دهد. او مادر باب الحوائج حضرت ابوالفضل و مزار وی در قبرستان بقیع است.

به گفته این کارشناس مذهبی، حضرت ام البنین مصداق بارز «بابی انت و امی و نفسی و اهلی و مالی» است؛ یعنی در عمل همه چیز خود را فدای امام زمان خود، حضرت علی و حسین (ع) کرد. وقتی به حضرت ام البنین خبر دادند که چهار پسرت در کربلا شهید شد، چندین بار گفت: آنچه در آسمان و زمین است فدای سر امام حسین (ع)؛ بگویید از حسین (ع) چه خبر؟

حجت الاسلام فتاحی درباره توسل به حضرت ام البنین هم بیان کرد: توسل به مادر اهل بیت (ع) و بزرگان یا همان نذر به صورت عمومی سفارش شده است. حضرت آیت الله وحید مکرر در صحبت هایشان می‌گویند که سوره یس را هر روز بخوانید و به نرجس خاتون مادر حضرت ولی عصر هدیه کنید تا مورد توجه حضرت حجت قرار بگیرید. یکی از مادرانی که در متون حدیثی و تاریخی ما از فضائل برخوردار است، ام البنین است و طبیعتا توسل به مادر باب الحوائج به صورت عمومی اثر خاص دارد، اما بزرگان در عالم مکاشفه و خواب دیده اند که حضرت ابوالفضل العباس گفته که برای اجابت حاجت هایتان به مادرم متوسل شوید.

به گفته این کارشناس مذهبی توسل باید به اشخاصی باشد که از نظر معنوی جایگاه قابل قبولی دارند؛ مثلا امامزاده‌ها به دلیل نسبشان با امام معصوم. در متون تاریخی آمده که به حضرت ام البنین به چند دلیل توسل کنید؛ اول، همسر امام علی (ع) بودن، دوم مادر حضرت ابالفضل بودن و سوم فرمایشات سید الشهدا درباره فضائل ام البنین.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*