آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

 

سهمیه ۴۳۵۰ فقره‌ای تسهیلات بازسازی مساکن روستایی غیرمقاوم در خراسان‌جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: در سال جاری سهمیه استان برای بازسازی مسکن‌های روستایی غیرمقاوم ۴ هزار و ۳۵۰ فقره تسهیلات بوده که حدود ۳ هزار و ۹۰۰ فقره ابلاغ شده است.

سهمیه 4350 فقره‌ای تسهیلات بازسازی مساکن روستایی غیرمقاوم در خراسان‌جنوبی

«قاسم تنها» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: یکی از فعالیت‌های بنیاد مسکن کمک به روستائیان برای بازسازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۴۱ هزار واحد مسکن روستایی در استان نیازمند بازسازی است، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز به صورت سالانه به استان اختصاص داده شده که در سال جاری سهمیه استان ۴ هزار و ۳۵۰ فقره تسهیلات بوده که حدود ۳ هزار و ۹۰۰ فقره ابلاغ شده است.

بازسازی ۴۷۴۰۰ واحد مسکن روستایی غیرمقاوم استان/ مصوبه افزایش تسهیلات ابلاغ نشد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی غیرمقاوم روستایی در استان بازسازی شده است، افزود: اعتبار هزینه شده برای بازسازی این تعداد واحد مسکن روستایی در استان بالغ‌بر یک‌هزار میلیارد تومان بوده است.

تنها اضافه کرد: این تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ درصد به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بوده که مقرر شده به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد ولی هنوز مصوبه افزایش این تسهیلات ابلاغ نشده است.

وی به دلایل افزایش این تسهیلات و درخواست متقاضیان این تسهیلات برای افزایش اشاره داشت و گفت: با توجه به تورم و گرانی مصالح متقاضیان این تسهیلات درخواست افزایش آن را داشته‌اند.

پرداخت وام مساکن روستایی غیرمقاوم منوط به پروانه ساختمانی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی به نحوه نظارت بر هزینه‌کرد این تسهیلات برای بازسازی مسکن‌های غیرمقاوم روستایی اشاره و بیان داشت: در صورتی که زمین داخل محدوده طرح هادی روستا قرار گرفته و صدور پروانه ساختمانی منعی نداشته باشد، پرداخت این تسهیلات صورت می‌گیرد.

تنها خاطرنشان کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز پرداخت وام به صورت صدور پروانه توسط شهرداری‌های قابل انجام است.

 

دو رشته جدید در دانشگاه بیرجند راه اندازی می شود

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش قطعی دانشجو در مقطع کارشناسی رشته آمار و سنجش آموزشی و رشته مدیریت آموزشی با رویکرد آموزش سازمانی برای سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ موافقت کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر محمدعلی رستمی نژاد، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه بیرجند با اعلام خبر موافقت قطعی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دو رشته  تحصیلی گفت:  این دو رشته با توجه به سیاست های کلان توسعه رشته ها صورت گرفته است و مبتنی بر برنامه راهبردی ‏دانشگاه در سال ۱۴۰۴ است.

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۵

شمار جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۲۷۸ نفر باقی ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۰۴ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا  و تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۴۶ بیمار جدید شناسایی شد.

دکتر مهدی زاده افزود: از این عده ۱۵ نفر از بیرجند، ۵ نفر از طبس ، ۱۷ نفر از فردوس ، یک نفر از قاینات و ۲ نفر از سرایان، ۳ نفر از زیرکوه و ۳ نفر از نهبندان شناسایی شد.
به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۷۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۷ نفر کرونا مثبتند.

پس از گذشت بیش از یک سال ، بالاخره بیرجند هم آبی شد/۵

پس از گذشت بیش از یک سال ، بالاخره بیرجند هم به وضع آبی شیوع کرونا درآمد.

بر اساس آخرین رنگ بندی نقشه کرونایی کشور ، شهرستان طبس در وضع زرد (خطر متوسط شیوع کرونا) قرار دارد و شهرستان بیرجند هم از وضع زرد خارج و در وضع کم خطر شیوع کرونا “آبی قرار گرفت.

در حال حاضر به جز شهرستان طبس سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی در وضع آبی (خطرکم شیوع کرونا) قرار دارند.

این نقشه صرفا براساس روند بستری بروز رسانی شده است.

نفرات برتر مسابقات کشتی نونهالان خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

مسابقات قهرمانی کشتی آزاد نونهالان (المپیاد استعداد‌های برتر) استان، معرفی نفرات برتر مسابقات قهرمانی کشتی آزاد نونهالانگرامیداشت شهدای مدافع حرم شهید شاخص مرتضی بصیری پور به میزبانی شهرستان بشرویه با قهرمانی تیم کشتی مهد علم و فرهنگ، شهرستان بیرجند به پایان رسید.
دبیر هیأت و مسئول اجرایی این دوره از مسابقات گفت: این مسابقات دیروز با حضور ۸۵ کشتی گیر از ۸ شهرستان به میزبانی شهرستان بشرویه در سالن ورزشی آزادی برگزار شد که در پایان تیم هیئت کشتی بیرجند با اقتدار و با ۲۱۵ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های شهرستان قائنات با ۱۶۹ و شهرستان سربیشه با ۱۵۴ امتیاز به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.
حسین آبادی افزود: برترین های این دوره از مسابقات به تشخیص کمیته فنی برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور که دهه دوم بهمن ماه امسال در استان تهران برگزار خواهد شد اعزام می‌شوند.

 

اخلال گران نهاده های دامی در خراسان جنوبی دستگیر شدند/۴

جانشین انتظامی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی یک فقره کلاهبرداری و فروش خارج از شبکه نهاده دامی به ارزش ۱۵میلیارد ریال در شهرستان”بیرجند” کشف و ۵ متهم را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی اخباری مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی در شهرستان بیرجند دریافت کردند که موضوع را پیگیری و در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام بررسی و تحقیقات گسترده میدانی ۵ کلاهبردار که مسیر بار کامیون حامل نهاده های دامی بارگیری شده به مقصد استان خراسان جنوبی را به استان یزد تغییر داده اند را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه عاملان اخلال در نظام اقتصادی را دستگیر کردند.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی با اشاره به این که ارزش محموله شناسایی شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال برآورده شده است؛ تصریح کرد: مأموران در این رابطه ۵ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ شجاعی نسب از شهروندان خواست: در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت های غیر قانونی، مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

۲۵۷ کیلوگرم مواد مخدر در سرایان کشف شد/۴

۲۵۷ کیلوگرم مواد مخدر در سرایان کشف شد

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۱۳۹ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک و ۱۱۷ کیلو و ۸۰۰ گرم حشیش توسط ماموران انتظامی شهرستان سرایان کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی نسب اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سرایان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هنگام گشت‌زنی در محورهای فرعی این شهرستان به یک وانت تویوتا دوکابین مشکوک شدند و پس از شناسایی دقیق با علائم هشداردهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

وی ادامه داد: راننده وانت تویوتا به محض مشاهده مأموران پلیس بر سرعت خود افزود و متواری شد که ماموران با اقدامی منسجم و هماهنگ خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از خودرو و پاکسازی مسیر تردد آن، ۱۳۹ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک و ۱۱۷ کیلو و ۸۰۰ گرم حشیش کشف شد.

 

۷۵ درصد سرقت ها در خراسان جنوبی کشف می شود/۴

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی گفت: با تلاش ماموران پلیس و همراهی شهروندان، ۷۵ درصد سرقت های به وقوع پیوسته در استان کشف شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ظهر امروز سرهنگ “کاظم صادقی ” در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پلیس در خراسان جنوبی موضوع پیشگیری از سرقت و دستگیری سارقان را به صورت ویژه پیگیری می کند تا مردم بدون دغدغه و با کمال آرامش به زندگی و کسب و کار خود ادامه دهند.

وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری با تلاش ماموران پلیس و همراهی شهروندان، ۷۵ درصد سرقت های به وقوع پیوسته در خراسان جنوبی کشف شده است که طی همین مدت وقوع سرقت های خشن نیز .از ابتدای سال جاری با تلاش ماموران پلیس و همراهی نزدیک به صفر بوده و همان میزان کم نیز کشف شده است.

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه عمده سرقت های به وقوع پیوسته سرقت های خرد است؛ تصریح کرد: بیشتر سرقت ها در شهرستان بیرجند و بیشترین سرقت از اماکن عمومی بوده است.
سرهنگ صادقی با اشاره به سرقت اخیر که در فضای مجازی منتشر شده است؛ خاطر نشان کرد: در این خصوص اطلاع رسانی به موقع با ۱۱۰ انجام شده بود و ماموران پلیس آگاهی به موقع در صحنه حاضر شدند که با همکاری شاکی و مردم متهم دستگیر شد و پرونده به دادسرا ارسال شد و در حال پیگیری است.
این مقام انتظامی از شهروندان خواست همواره در حفظ و نگهداری اموال خود کوشا باشند و در جهت حفظ وسایل نقلیه، محل کسب وکار، منزل و احشام و اموال اقدامات پیشگیرانه از جمله گماردن نگهبان را مد نظر قرار دهند و همچنین از درب و پنجره و قفل مناسب استفاده کرده و در صورتی که به هر دلیل افرادی تحت عنوان مامور به درب منازل مراجعه کرده حتما نسبت به شناسایی آنها قبل از گشودن درب اقدام کنند.

 

 

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

افزایش ۱۳درصدی سرقت‌های خُرد در خراسان جنوبی

سرقت‌های خُرد در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه امسال ۱۳درصد افزایش یافته است.

افزایش ۱۳درصدی سرقت‌های خُرد در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  سرهنگ صادقی رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با هشدار در خصوص افزایش سرقت های خُرد در استان، گفت: سرقت اماکن عمومی از بیشترین سرقت ها در این مدت بوده است.

سرهنگ صادقی افزود: با تلاش های نیروهای انتظامی ۷۵درصد سرقت های خُرد و ۱۰۰ درصد سرقت های خشن در استان کشف شده است .

وی در خصوص حادثه اخیر دزدی خشن در بیرجند، گفت: هفته گذشته مأمور قلابی، با چکش به صاحبخانه که زنی مسن بوده است حمله و صورت وی را به شدت زخمی می کند و طلای این خانم مسن را به سرقت می برد.

سرهنگ صادقی با بیان اینکه مجرم قید وثیقه آزاد بوده، اما هم اکنون بازداشت است و پرونده در حال بررسی است ‌‌.ریس پلیس آگاهی استان گفت : افزایش سرقت های خرد، هشداری برای شهروندان در خصوص رعایت بیشتر نکات ایمنی در پیشگیری از سرقت هاست که در بررسی کارشناسان پلیس سهم عمده ای از وقوع سرقت ها ناشی از بی احتیاطی مال باختگان در نگهداری از اموال شخصی بوده است.

وی از شهروندان خواست تا پس از حادثه به صحنه حادثه دست نزنند و سریعا با ۱۱۰ تماس بگیرند.

 

 

 

 

 

ثبت ۳ خانه تاریخی در خراسان جنوبی

۳ خانه تاریخی در شهر بشرویه خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفتثبت ۳ خانه تاریخی در خراسان جنوبی: خانه‌های مشهدی پور ، برگی و میربلوکلی واقع در بافت تاریخی بشرویه در فهرست میراث ملی قرارگرفتند.

سلیمانی رباطی افزود: بافت تاریخی بشرویه در فهرست میراث ملی ثبت‌شده و تاکنون ۳۷ اثر واجد ارزش در این بافت به‌صورت جداگانه نیز در فهرست میراث ملی ثبت‌شده‌اند.

وی گفت: معماری زیبای بومی شهر بشرویه ویژگی منحصر به‌فرد خود را دارد و خانه‌های دوصفه و چهار صفه با مساحت و پیمان کوچک از جمله این ویژگی‌ها هستند.

قدمت این آثار به دوره صفویه و قاجار می رسد.

 

 

 

 

 

 

 

انتشار ۶٠ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تا پایان سال

۶٠ عنوان کتاب صوتی و چاپی با موضوعات مختلف حوزه دفاع مقدس تا پایان امسال در خراسان جنوبی منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: حفظ میراث ماندگار وانتشار ۶٠ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تا پایان سال ارزشمند دفاع مقدس وظیفه‌ای مهم بر دوش دستگاه‌های فرهنگی است و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جوانان با معرفی کتب دفاع مقدس، امکان‌پذیر است.

سرهنگ فلاحی از چاپ ۶٠ عنوان کتاب صوتی و چاپی با موضوعات مختلف حوزه دفاع مقدس تا پایان امسال خبر داد و افزود: این کتاب‌ها با موضوعات کودک و نوجوان، پژوهشی و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس چاپ می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس زمینه ساز صدور فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد به دنیا شد، گفت: کتاب‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس نوشته شده که با مطالعه این آثار می توان به نقش آفرینی ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس پی برد.

 

 

 

از امروز؛

باران و برف خراسان جنوبی را فرا می گیرد

وقوع رگبار باران و برف از امروز تا سه شنبه هفته جاری در خراسان جنوبی پیش بینی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  کارشناس هواشناسی استان گفت: مطابق با داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش یابی برایباران و برف خراسان جنوبی را فرا می گیرد امروز وزش باد شدید و گردوخاک را در استان انتظار داریم و تا روز سه شنبه هفته جاری رگبار باران و رعد و برق را در استان خواهیم داشت.

لطفی افزود: در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ و در مناطق مرتفع و کوهپایه‌ای و گردنه‌ها بارش برف قابل پیش بینی است.

وی گفت: در جاده‌های کوهستانی تشکیل مه و کاهش دید افقی ناشی از آن را پیش‌بینی می‌کنیم.

کارشناس هواشناسی استان گفت: حجم بارش‌ها و ماهیت رگباری آن‌ها برای امشب تا سه شنبه می‌تواند باعث وقوع روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها شود.

وی گفت: بنابراین پرهیز از چرای دام و توقف در حاشیه مسیل ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات پاکسازی آبراهه ها ، احتیاط در عبور و مرور وسائط نقلیه را توصیه می‌کنیم.

لطفی گفت: در شبانه روز گذشته سربیشه با بیشینه دمای ۳ درجه سلسیوس سردترین و دهسلم با بیشینه دمای ۲۲ درجه سلسیوس گرم‌ترین نقطه استان بوده است.

وی گفت: تغییرات دما در بیرجند هم بین ۹ و ۱۹ درجه ثبت شد.

 

 

 

درآمد ۱۱۱ میلیارد تومانی شیر شتر برای بهره برداران

تولید شیر شتر برای بهره برداران این بخش در خراسان جنوبی ۱۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد داشته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگادرآمد ۱۱۱ میلیارد تومانی شیر شتر برای بهره بردارانر صداوسیما گفت: این درآمد در ۹ ماه گذشته با تولید ۶ هزار و ۹۸۴ تن شیر شتر در ۲۵ واحد پرورش شتر صنعتی و دو هزار و واحد سنتی عاید بهره برداران استان شد.

ابراهیمی افزود: حداقل سه مرکز جمع آوری شیر در شهرستان‌های خوسف، نهبندان و فردوس وجود دارد که شیر شتر را به کارخانه شیر شتر در شهرک صنعتی بیرجند منتقل می‌کنند.

وی شمار بهره برداران در حوزه شیر شتر در استان را دو هزار نفر اعلام کرد و گفت: شیر شتر تولید شده در خراسان جنوبی علاوه بر مصرف داخل به خراسان رضوی نیز ارسال شد.

به گفته وی هم اکنون حداقل سه مرکز جمع آوری شیر در شهرستان‌های خوسف، نهبندان و فردوس فعالیت دارند که شیر شتر را به کارخانه شیر شتر در شهرک صنعتی بیرجند منتقل می‌کنند.

وی پرورش سنتی شتر، عدم جمع آوری مناسب شیر و درآمد ناچیز شترداران، عدم وجود مراکز کافی جهت جمع آوری شیر شتر، عدم وجود فرهنگ مصرف مناسب شیر شتر بین مردم و نبود زیر ساخت (خط تولید) برای تبدیل شیر پشر به شیر خشک را از جمله مشکلات تولید شیر شتر در واحد‌های پرورشی است.

 

 

 

ثبت خانه آقا سیدعلی حسینی در فهرست میراث ملی

خانه آقا سید علی حسینی شهرستان خوسف در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استانثبت خانه آقا سید علی حسینی در فهرست میراث ملی گفت: این خانه در شهر ماژان شهرستان خوسف قرار دارد و همانند خانه‌های ایرانی و کویری دارای هشتی ورودی ، حیاط ، شاه‌نشین ، تابستان نشین و ایوان است.

طاهره مال‌اندوز افزود: شهر ماژان دارای بافت تاریخی باارزشی است که نیازمند حمایت مردم و مسئولین فرهیخته برای حفاظت و مرمت آن خواهد بود.

خانه آقا سید علی حسینی از بنا‌های دوره قاجار به شمار می‌رود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توقیف ۴۰۰ کیلوگرم ماهی فاقد مجوز بهداشتی در دیهوک

۴۰۰ کیلوگرم ماهی تازه فاقد مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی در بخش دیهوک طبس توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مسئول دامپزشکی دیهوک با بیان اینکه دامپزشکی برای تامین امنیت غذایی جامعه وتوقیف ۴۰۰ کیلوگرم ماهی فاقد مجوز بهداشتی در دیهوک به منظور حفظ و حراست از بهداشت عمومی جامعه در برابر تهدیدات بالقوه از قبیل بیماری های مشترک بین انسان و دام و جلوگیری از ورود محموله فاسد و مشکوک به آلودگی برتمامی محموله های دام ، طیور ، ماهی ، زنبور عسل و فرآورده های مرتبط، نظارت های دقیق و شدید بهداشتی را اعمال می کند.

حسینی افزود: هرگونه حمل و نقل دام ، طیور ، زنبور عسل ، ماهی و فرآورده های مرتبط با آنها نیازمند اخذ مجوز های لازم از دامپزشکی ورعایت اصول بهداشتی است.

وی گفت: این ماشین بدون داشتن مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی از مبدا مرودشت فارس به مقصد مشهد تردد داشته که ماموران گشت نیروی انتظامی بخش دیهوک با هماهنگی دامپزشکی دیهوک، ماشین محموله ماهی را توقیف و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع دادند.

 

 

 

 

 

ویزیت ۲۵ بیمار از راه دور در طبس

مشکل بیماران طبسی با ویزیت از راه دور مرتفع شد.

در یک اقدام جهادی که توسط بسیج جامعه پزشکی انجام شد ۲۵ بیمار در طبس توسط پزشکء فوق تخصصء استان به صورت ویدئو کنفرانسی ویزیت شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تیم آموزش و پرورش قهرمان رقابت های دارت آقایان کارکنان دولت خراسان جنوبی

تیم آموزش و پرورش قهرمان رقابت های دارت آقایان کارکنان دولت خراسان جنوبی

تیم آموزش و پرورش قهرمان رقابت های دارت آقایان کارکنان دولت خراسان جنوبی

مسابقات دارت کارکنان دولت در بخش تیمی آقایان با شناخت تیم های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی،در چهارمین دوره مسابقات دارت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، در بخش تیمی آقایان که با حضور نوزده تیم از دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی از صبح امروز در چهار گروه در سالن سرو برگزار شد که در پایان مسابقات تیم های برتر بخش تیمی آقایان به شرح زیر معرفی شدند. اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی مقام اول اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی مقام دوم اداره کل راه و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بیرجند مقام های سوم و سوم مشترک را به خود اختصاص دادند. شایان ذکر است: سیده اعظم اسلامی معاون ورزش بانوان استان، محمد شیردل رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند و غلامی رئیس گروه توسعه ورزش همگانی و روستایی از روند برگزاری مسابقات بازدید کردند و یاسر یکه خان نیز ناظر ثابت اداره کل ورزش و جوانان استان در مسابقات بودند. مسابقات طبق قوانین انجمن دارت و با حضور ۲۵ داور بر روی سیزده تخته دارت در سالن سرو برگزار شد.

برگزاری مسابقات قهرمانی تنیس روی میز بزرگسالان خراسان جنوبی

برگزاری مسابقات قهرمانی تنیس روی میز بزرگسالان خراسان جنوبی

مسابقات تنیس روی میز بانوان قهرمانی خراسان جنوبی، انتخابی تیم استان اعزامی به مسابقات کشوری در مجموعه شهید سرحدی بیرجند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، مسابقات تنیس روی میز بانوان در رده سنی بزرگسالان اعزامی به مسابقات کشوری اصفهان با حضور شهرستان های بیرجند و طبس به صورت دوره ای برگزار و نفرات برتر معرفی شدند. نفرات برتر: ستایش کشهانی از بیرجند مقام اول ملیحه راستی از بیرجند مقام دوم طیبه محمدی و نرگس طالبی از طبس مقام های سوم مشترک این مسابقات را کسب کردند. نفرات برتر این دوره از مسابقات به رقابت های کشوری که به میزبانی استان اصفهان از ۷ لغایت ۸ بهمن ماه برگزار خواهد شد اعزام خواهند شد.
بیمارستان‌های خراسان جنوبی دستگاه بی‌خطرسازی پسماند دارند

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تمامی بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی هستند و زباله‌های بیمارستانی با رعایت ضوابط اصولی دفع می‌شود.

فاطمه دعاگویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صحت عملکرد دستگاه‌های بی‌خطرساز به‌صورت مستمر توسط اداره کل حفاظت محیط زیست همچنین آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: پسماندهای عفونی و بیمارستانی بعد از بی‌خطرسازی، تحویل مراکز دفن زباله شهرداری‌ها داده می‌شود تا به‌صورت اصولی دفن شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی درباره نحوه جمع‌آوری و دفن پسماندهای عفونی مطب‌های خصوصی مرکز استان گفت: در این زمینه ۲ شرکت خصوصی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فعالیت دارند که پسماندهای عفونی را از مطب‌ها جمع‌آوری می‌کنند و پس از بی‌خطرسازی در بیمارستان‌ طرف قرارداد، تحویل مرکز دفن زباله شهری می‌شوند.

وی افزود: اگر مطبی از تحویل زباله‌های عفونی امتناع کند، برای پیگیری موضوع توسط این شرکت‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام و اخطاریه‌های لازم داده می‌شود.

دعاگویان عنوان کرد: تمامی مراکز دفن زباله شهری در استان تحت نظارت و پایش مستمر محیط زیست هستند و موارد مغایر با قانون به مدیریت اجرایی پسماندها اعلام می‌شود همچنین زباله‌های عفونی بی‌خطرسازی شده، در ترانشه‌های مخصوص در محل‌های دفن زباله دفع می‌شوند.

وی گفت: برابر ضوابط ابلاغی، دانشگاه علوم پزشکی استان هم بر نحوه مدیریت پسماند پزشکی نظارت دارد و اداره کل حفاظت محیط زیست به استناد ماده ۲۳ قانون ناظر عالی است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: متعهد بودن به اجرای دقیق قوانین و ضوابط ابلاغی توسط تولیدکنندگان پسماند در همه مراکز اعم از دولتی و بخش خصوصی گامی موثر در جهت حفاظت از محیط زیست و به حداقل رساندن آثار سوء پسماندها و تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی است.

 

 

سالروز عملیات کربلای ۴ و ۵ در فردوس گرامی داشته شد

فردوس- در ایام سالروز عملیات کربلای ۴ و ۵، جمعه شب با حضور راوی کشوری، جانفشانی‌ها و رشادت‌های شهدای این دو عملیات گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امام جمعه فردوس در این محفل با شکوه که با استقبال چشمگیر مردم برگزار شد گفت: بیشترین شهدای فردوس در این دو عملیات به تعداد ۳۶ جوان گلگون کفن، تقدیم انقلاب شد.

حجت الاسلام محمد شاکری تاکید کرد: این کشور قهرمانان زیادی دارد و قبل از آنکه دشمن برای ما قهرمان سازی کند باید این دلاوران را به نسل نو معرفی کنیم.

وی عزت و آبروی امروز ایران اسلامی را مدیون جوانانی دانست که احساس تکلیف کردند و جان خویش را بر کف دست نهادند و امروز ما هستیم و رسالت سنگین ادامه راه این عزیزان که باید مانند آنها دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کنیم.

راوی کشوری دفاع مقدس نیز با تشریح دلایل شروع عملیات کربلای ۴ و ۵ گفت: در این عملیات‌ها هدف رسیدن به دروازه‌های بصر بود که با جانفشانی جوانان مخلص در کربلای ۵ تا رزمندگان اسلام به نزدیکی دروازه بصره رسیدند، عراق قطعنامه ۵۹۸ را قبول کرد.

حسین کاجی افزود: جنگ ما چهار مرحله: هجوم، توقف، بیرون راندن و تنبیه دشمن داشت و بدترین و دشوارترین جنگ جهان بود.

وی گفت: در عملیات کربلای ۴ مظلومیت، حقانیت و شجاعت جوانان اسلام را همه دیدیم، ۲ هزار شهید دادیم و صحنه‌هایی گذشت که هیچ دوربینی قادر به ضبط آن نبود.

راوی دفاع مقدس عنوان کرد: در کربلای ۵ تعداد زیادی از فرماندهان جنگ در رده‌های بالا را از دست دادیم و بزرگترین عملیات علیه دشمن بود.

کاجی تاکید کرد: امروز هم شهدا گره گشایند، پیشروی می‌کنند و دست ما را در تمام مشکلات این کشور می‌گیرند.

وی شهدا را ناظر اعمال دانست و گفت: در بسیاری از رؤیای های صادقانه و حتی بیداری، شهدا برای خانواده شأن پدری می‌کنند و حوائج دل شکستگان را برآورده می‌کنند.

وی شهدا را میدان دار تمام صحنه‌های اکنون نظام دانست و گفت: افرادی مانند آیت الله بهجت به آنها ارادت داشتند، آنها را گره‌گشا می‌دانستند و هر روز بر شهدا سلام می‌کردند.

وی تاکید کرد: اگر به زنده بودن شهدا ایمان داشته باشیم، آنها را ناظر اعمال خود می‌دانیم و گرد گناه نمی‌گردیم.

وی به رشادت‌ها و فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی اشاره و گفت: او که در مقابل فرزندان و خانواده شهدا متواضع و در هجران یاران شهیدش مانند مادران جوان مرده گریه می‌کرد در برابر دشمنان اسلام و داعش با اقتدار ایستاد.

کاجی اضافه کرد: حاج قاسم به ملکوت وصل بود و از یاران شهیدش مدد می‌گرفت و همیشه موفق بود.

راوی دفاع مقدس تاکید کرد: حاج قاسم باورش بود شهدا زنده‌اند و از ظرفیت آنها استفاده می‌کرد و کارش را پیش می‌برد.

کاجی گفت: الان چند مسئول در نظام اسلامی داریم که شهدا را زنده و ناظر اعمال خود بدانند و همه باید بدانیم امثال حاج قاسم و شهدا زنده و در جبهه غزه و یمن و لبنان می‌جنگند.

کاجی با اشاره به سالروز وفات حضرت ام‌البنین که به نام تکریم مادران شهدا نامگذاری شده افزود: ما هزاران مادر شهید داریم که بیش از ۲ شهید تقدیم این نظام کردند که نمونه آن ۲۱ مادر شهید داریم که ۹ شهید فدای اسلام کردند و ما باید روزی پاسخگوی این خون‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: می‌دانید مظلوم ترین مادر شهید به گفته خودش کسی هست که مقابل چشمان مادرش او را سر بریدند، جگرش را بیرون آوردند و مجبورش کردند تا قبر پسرش را حفر و او را در مقابل دشمن، بدون غسل و کفن دفن کرد.

استاندار خراسان جنوبی:

مشارکت اجتماعی در شوراهای آموزش و پرورش نمود عینی دارد

مشارکت اجتماعی در شوراهای آموزش و پرورش نمود عینی دارد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: مشارکت اجتماعی برای تحکیم بنیان‌های آموزش و پرورش با شکل‌گیری شوراهای آموزش و پرورش، نمود عینی پیدا کرده است تا با به‌کارگیری توان مردم و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت همت گمارد.

“جواد قناعت” روز شنبه در پیامی به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش (۲۴ تا ۳۰ دی ماه) با اشاره به این کلام مقام معظم رهبری که “آموزش و پرورش، سنگ بنای آینده‌ کشور است” افزود: آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، کانون مهم تعلیم دانایی،‌ توانایی و خلاقیت است که می‌تواند با تربیت افراد آگاه و توانمند و پرورش نیروهای ماهر و مستعد، در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه نقشی بسزایی ایفا کند.

وی بیان کرد: بی‌شک توسعه آن هم از نوع پایدار، همه‌جانبه، متوازن، فراگیر و معطوف به عدالت‌محوری، فرآیندی تحول‌گراست که به وجود انسان‌های آگاه، متعهد و متخصص نیاز دارد تا بتواند به‌خوبی پاسخگوی نیازهای ضروری امروز و فردای جامعه باشد و بدون تردید این نیروی انسانی خلاق، جز در محیط مدرسه تربیت و پرورش نمی‌یابد لذا اهتمام در تقویت آموزش و پرورش، وظیفه‌ای سنگین و به عهده کل افراد جامعه است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مشارکت اجتماعی برای تحکیم بنیان‌های آموزش و پرورش با شکل‌گیری شوراهای آموزش و پرورش که مورد تاکید مقام معظم رهبری (حفظه الله) نیز می‌باشند، نمودی عینی پیدا کرده تا با به‌کارگیری توان مردم و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت همت گمارد.

وی اظهار داشت: نظر به اهمیت این موضوع و نقش شوراهای آموزش و پرورش در تعالی نظام تعلیم و تربیت، شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی با تاکید بر استمرار و نظم‌بخشی بر روند تشکیل جلسات خود و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خیرین، توانسته در رفع مسایل و مشکلات این حوزه گام‌های مؤثری بردارد.

قناعت افزود: نصب و راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد در صد درصد کلاس‌ها، حذف کامل مدارس کانکسی، پیشتازی در احداث مدارس خیرساز، تامین تبلت و گوشی هوشمند برای رفع نیاز دانش‌آموزان کم‌بضاعت در مناطق محروم و مرزی، استفاده از ظرفیت روحانیون در محیط مدرسه به عنوان استان پیشرو در تحقق “طرح تربیتی امین” با بهره‌گیری از ظرفیت مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی، اجرای طرح پژوهشی بررسی آسیب‌های پساکرونایی با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای این بیماری، اجرای طرح آشتی با آموزش (آبا) و کمک به برگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش تنها بخش‌هایی از نتایج و پیامدهای جلسات شورای آموزش و پرورش استان است که در فضای همدلی و تعامل مدیران حوزه‌های مختلف، به‌طور مستمر و بی‌وقفه تاکنون ادامه یافته است.

وی بیان کرد: اینجانب ضمن گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش و تبریک این ایام به تمامی هموطنان به‌ویژه هم‌استانی‌های فرهنگ‌دوست خراسان جنوبی، از تشریک مساعی دستگاه‌های اجرایی، خیرین، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس در رفع نیازهای آموزشی استان تشکر کرده، همراهی و همیاری این بزرگواران را در ادامه راه خطیر تقویت بنیان‌های نظام تعلیم و تربیت در خراسان جنوبی مسئلت دارم. بدون تردید ثمرات این مساعدت‌ها، ایجاد محیطی امن و راحت برای تحصیل فرزندان این بوم و بر و تربیت نسلی مترقی خواهد بود.

 

ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز حذف نشده، نهاده‌های دامی دو برابر شد

موضوع حذف ارز دولتی در حالی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که برخی سودجویان، قیمت نهاده‌های دامی را دو برابر کرده اند.

 

روحی نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها می‌گوید: به دنبال انتشار خبر حذف یارانه دولتی از خوراک دام، عده‌ای از متولیان و سود جویان، نهاده‌های موجود در انبار‌ها را با دو برابر قیمت به دامداران تحویل می‌دهند.

۸ دی امسال بود که وزارت جهاد کشاورزی، از احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های خوراک دامی تا یک ماه دیگر خبر داد و اعلام کرد: به جز گندم و دارو درباره هر کالای اساسی دیگر احتمال دارد تا یک ماه آینده حذف ارز ترجیحی اتفاق بیفتد.

در پی انتشار این خبر، بیشتر کارشناسان اقتصادی با توجه به سهم بالای نهاده‌های خوراک دام، افزایش پنج برابری قیمت کالا‌های اساسی را محتمل دانستند.

به گفته نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها، این روز‌ها با زمزمه آزاد شدن قیمت نهاده ها، شاهد افزایش قیمت هر کیلوگرم کنسانتره تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در استان هستیم و از ابتدای امسال هم حتی یک کیلو جو یارانه‌ای توزیع نشده است.

موضوعی که به اعتقاد روحی، دامداران را به علت کمبود نهاده، گرانی علوفه، به صرفه نبودن تولید و قیمت پایین گوشت و شیر، مجبور به کشتار دام‌های مولد کرده است و بسیاری از دامداری‌ها نیز ورشکست شده اند.

کارشناسان صنعت دامداری نیز در واکنش به حذف ارز ترجیحی می‌گویند: دولت به جای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از این صنعت، باید بر بازار نهاده‌های دامی وارداتی به شدت نظارت کند تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود و نهاده‌ها به میزان کافی به دست تولید کنندگان واقعی برسد.

آن‌ها همچنین معتقدند اعطای دام کارت و پرداخت وام ۳۰۰ هزار تومانی به ازای هر رأس دام سبک با کارمزد ۱۱ درصد و بازپرداخت یک ساله، دردی از دامداران دوا نمی‌کند.

 

نقش انقلاب اسلامی در عرصه جهانی مشهود است

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: امروز نقش انقلاب اسلامی در عرصه جهانی مشهود است که مردم انقلابی ایران زمینه‌ساز آن بوده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در دیدار دست‌اندرکاران مراسم بزرگداشت روز سربیشه افزود: انقلاب اسلامی کشورهای استکباری را به اضمحلال کشانده و این دستاورد مهم به برکت ابتکار عمل مردم انقلابی و عناصر ضد استکباری است.

وی گفت: شهادت یک نقطه تاریخی نیست بلکه یک جریان است همان طور که عاشورا یک نقطه تاریخی نیست؛ اینها جریان است و انقلاب اسلامی هم در این مسیر قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: اگرچه افتخار شهدا از خانواده آنان آغاز می‌شود اما در آن خلاصه نمی‌شود و باید همه نسل‌ها از خیری که شهدا در دنیا و شفاعتی که در آخرت دارند، بهره‌مند شوند همان طور که اصل انقلاب این گونه است و انقلاب اسلامی مربوط به قوم و جغرافیای خاصی نیست بلکه تجدید اسلام است و بر هیچ جا خلاصه نمی‌شود.

وی گفت: نامگذاری ۲۶ دی ماه روز سربیشه با تاسی از نام شهدا نشان از تداوم راه و اهداف آنان دارد که شایسته هم همین است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: استکبار جهانی در ۲۰۰ سال گذشته به‌خصوص بعد از جنگ جهانی اول و دوم که یاس و نا امیدی، خونریزی و قتل و فقر دنیا را فرا گرفت از این فرصت حداکثر سوء‌استفاده را کرد و برای جوامع، سازمان‌های حقوق بشر، کودک و مرد و زن راه انداخت لذا در این تاریکستان همه اهرم‌هایی که می‌توانستند بر مردم تحمیل کنند را تعبیه کردند.

وی گفت: با گذری به تاریخ متوجه می‌شویم که با تاسیس این سازمان‌ها بدون هیچ مجوزی به کشورها ورود و هرچه خواستند غارت کردند، ۷۰ سال است فلسطین را غارت می‌کنند و این مربوط به فلسطین نیست و به میانمار تا نیجریه، آسیای غربی و سایر کشورهای مظلوم کشیده شده است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: آمریکا به عنوان سرکرده جهانی به ۵۰ کشور بدون هیچ قانونی ورود و هرچه توانستند را نابود و غارت کردند، جنگ هشت ساله را بر مردم ایران تحمیل کردند در حالی که صدام می‌گفت یک هفته دیگر در تهران مصاحبه می‌کنم اما آنها تا پایان جنگ پس از شکایت به دنبال بررسی متجاوز بودند و بعد هشت سال اظهارنظر کردند.

وی گفت: فقیرترین کشور عربی را مورد تجاوز قرار دادند و قرار بود طی یک هفته کارشان را تمام کنند چون بوی نفت از یمن برخاسته بود اما الان هر وقت پس از هفت سال یمنی‌ها ضرب شصت نشان می‌دهند صدایشان برای حقوق بشر بلند می‌شود اما هر روز خودشان مرد و زن، پیر و جوان و کودک را می‌‎کشند و خبری از شورای امنیت و حقوق بشر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه القاعده و داعش و سایر جنایتکاران را ساختند و حمایت کردند افزود: اگر نظام جمهوری اسلامی جلوی این جنایتکاران نمی‌ایستاد کار را یکسره کرده بودند و اگر سلیمانی‌ها نبودند در این سال‌ها اجازه نمی‌دادند آب از گلوی کسی پایین برود.

وی گفت: سال ۵۷ این انقلاب با رهبر دینی به وجود آمد و از طرفی بین دو بلوک شرق و غرب، شوروی از بین رفت هرچند در اوایل تبدیل به نوکر غرب شده بود اما امروز روسیه هم ضد استکبار غرب است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: در زمان رضاشاه پلید که عامل استعمار انگلیس بود عده‌ای از تجار تهران خدمت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی رسیدند و درخواست کردند که وضع مردم خراب است و برای مردم هیچ رمقی نمانده، به رضاخان هشدار دهید که ایشان فرمودند من می‌‎نویسم ولی او به حرف من گوش نمی‌دهد و این کار روح الله (امام راحل) است که خواهد آمد و شرایط را عوض خواهد کرد.

وی افزود: در چنین انقلابی که نجات بشر در آن مطرح است همان طور که نگران بشر هستیم، مردم کشورهای غربی هم دل‌شان با انقلاب اسلامی است و نامه‌هایی که مقام معظم رهبری برای جوانان غربی نوشتند بی‌حساب و کتاب نوشته نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به سخنان اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران مبنی بر اینکه که انتقام از دشمنان در خانه آنان انجام خواهد شد گفت: اینها آثار انقلابی است که مردم ایران زمینه‌ساز آن بودند و در سایه عنایات الهی تداوم خواهد یافت.

۲۶ دی ماه سالروز تشییع ۲۰ شهید شهرستان سربیشه که در ۱۹ دی ماه ۶۵ به شهادت رسیدند، به عنوان روز شهرستان سربیشه گرامی داشته می‌شود.

روز سربیشه با نام شهدا عجین شده است

بیرجند – ایرنا – امام جمعه سربیشه گفت: برای مردم ولایتمدار سربیشه افتخار بزرگی است که روزشان با نام شهدا عجین شده و در تقویم و تاریخ منطقه ثبت و ضبط می‌شود.

حجت الاسلام احمد نجمی‌پور روز شنبه در دیدار جمعی از دست‌اندرکاران مراسم روز سربیشه با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: فردا ۲۶ دی ماه مراسم روز سربیشه هرچه باشکوه‌تر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی گفت: روزهای متفاوتی در سال‌های گذشته برای نامگذاری روز سربیشه پیشنهاد شد اما در نهایت ۲۶ دی ماه با تایید شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید و حضور چشمگیر مردم را در این روز شاهد هستیم.

امام جمعه سربیشه اظهار داشت: ۱۹ دی سال ۱۳۶۵ مردمان سربیشه حماسه آفریدند و ۲۰ شهید را تقدیم نظام و انقلاب کردند.

وی افزود: این شهدا ۲۶ دی همان سال با حضور باشکوه مردم تشییع شدند و این روز در تاریخ این دیار به ثبت رسید.

حجت الاسلام نجمی‌پور گفت: غیر از روز سربیشه مراسمی هر پنجشنبه در منزل شهدا برگزار می‌شود که حضور پرشور مردم را شاهد هستیم و به توسل و دعا می‌پردازند.

وی با بیان اینکه سخنران محوری مراسم روز سربیشه برادرزاده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است افزود: سیره زندگی شهدا را باید به نسل جوان منتقل کرد و با مکتوب شدن آثار و وصیت‌نامه شهدا به این قشر از جامعه تقدیم شود.

این دیدار با حضور فرماندار، مدیران، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از رزمندگان شهرستان سربیشه در دفتر امام جمعه بیرجند انجام شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

خشکسالی، کیفیت نرگس را برای صادرات گرفت

خشکسالی، کیفیت نرگس را برای صادرات گرفت

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: گل نرگس خریداری شده معمولا در بازار استان و استان‌های همجوار عرضه می‌شود؛ سال گذشته صادرات گل نیز از این استان صورت پذیرفت که در سال جاری به دلیل کاهش کیفیت ناشی از شرایط آب و هوایی امکان تامین استانداردهای مورد نظر برای تقاضاهای خارج کشور فراهم نشده است.

گل‌های زیبای نرگس از زیر آخرین برگ‌های خشکیده پاییزی سر برآوردند و فضای کویرنشینان طبس را عطرآگین کردند. یک پیاز نرگس ممکن است چندین سال از ۱۰ الی ۲۰ سال گل بدهد.

به گزارش ایسنا، گل نرگس توانسته کمک شایانی به اقتصاد خانواده‌ها و اهالی روستاهای خوسف و طبس کند؛ برداشت گل نرگس از سطحی بالغ بر ۱۲ هکتار در شهرستان طبس تا فروردین ماه ادامه دارد. روستاهای کلشانه، کرید، پیرحاجات، خرو، ازمیغان و باغات شهر طبس عمده مناطق پرورش گل نرگس در شهرستان طبس هستند. در شهرستان خوسف نیز اغلب روستاها مزارع گل نرگس دارند.

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سطح زیر کشت گل نرگس در خراسان جنوبی ۳۹ هکتار  است  که در این حوزه  ۷۵۰ بهره‌بردار در پرورش  گل نرگس در این استان فعالیت دارند و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان خوسف با ۲۴ هکتار و بعد شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار است.

وی افزود: سطح زیر کشت گل نرگس در شهرستان خوسف حدود ۲۴ هکتار بوده که از این میزان بیش از ۱۲ میلیون شاخه گل نرگس توسط ۱۳۰ بهره بردار برداشت می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: البته قابل ذکر است این آمار مربوط به شرایط نرمال بوده که متاسفانه در پی خشکسالی‌های سال زراعی گذشته تقریبا ۵۰ درصد افت تولید در استان پیش‌بینی می‌شود؛ اگرچه بارندگی‌های مناسب طی روزهای اخیر به میزان تولید به مقدار زیادی افزوده اما  باز هم پیش‌بینی  تولید در شرایط نرمال را نداریم؛  لذا حمایت از  تولیدکنندگان با توجه به کاهش برداشت به جهت جبران کاهش تولید یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی و خصوصا تعاون روستایی در بحث بازار است.

ضیائیان احمدی ادامه داد: لذا از آنجایی مهمترین مشکل کشاورزان نرگس کار شهرستان فروش و عرضه گل عنوان می‌شود، در راستای حمایت از تولید کننده و حذف دلالان و ایجاد بازار، تعاون روستایی شهرستان  نسبت به معرفی شرکت تعاونی تولید خوسف برای خرید توافقی گل نرگس در سطح شهرستان  و عرضه آن در  سطح استان و بازار یابی خارج از استان اقدام کرده است.

وی بیان کرد: این شرکت تعاونی تولید در سال  جاری تا کنون ۳۹ هزار شاخه  گل  از نرگس کاران با قیمت میانگین ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار ریال بر اساس کیفیت اقدام کرده و خرید هر روزه در محل این شرکت ادامه دارد؛ مشکلات پیش روی تعاونی جهت خرید گل و عرضه آن کمبود نقدینگی شرکت بوده که در راستای حل این موضوع  پیگیری‌ها در حال  انجام است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*