اخبار خراسان جنوبی / برادرزاده شهید سلیمانی: نام و یاد شهید سلیمانی هر روز امتی‌تر می شود/ ضرورت عمل به مکتب شهدا

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر بیرجند:

 در معرفی مفاخر موفق عمل نشده است/ گلایه از وضعیت نامناسب روستای رحیم آباد

ورودی‌های شهر بیرجند اصلاح شود

استاندار خراسان جنوبی  با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت های شهر بیرجند به درستی استفاده نشده است، گفت: تاکنون در معرفی مفاخر و پدران علم این شهر خوب عمل نشده است.

«جواد قناعت»  در دیدار با اعضای شورای شهر و شهردار بیرجند اظهار کرد: امیدواریم با فضای همدلی و کار تیمی و مشترک تلاش کنید در این دوره برای حل مشکلات شهر بیرجند اقدامات خوبی رقم بخورد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شهر بیرجند در سطح کشور به تمیزی و پاکیزگی معروف است چون مردم بافرهنگی دارد، گفت: شهرداری و شوراهای شهر بیرجند تاکنون در معرفی مفاخر و پدران علم این شهر خوب عمل نکردند در حالی که می توان از این ظرفیت برای تعالی شهر استفاده کرد.

 

وی به برخی از جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی مانند بنده دره، ارگ کلاه فرنگی، قلعه و دیوار یخی اشاره کرد که می توان از این ظرفیت ها استفاده بهینه کرد اما تاکنون محقق نشده است و افزود: درآمد شهر بیرجند قابل مقایسه با شهرهای بزرگ کشور نیست اما از همین درآمد کم نیز می توان استفاده خوب و به موقع داشته باشیم.

 

قناعت بر لزوم کار و تلاش جهادی شورای شهر و شهرداری بیرجند در این دوره چهارساله تأکید کرد و ادامه داد: مشکل اراضی پادگان، مجتمع هلال، کاروانسرای مستوفی در سه راه اسدی و… طی جلسات اعضای شورای شهر و معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان تصمیم خوبی برای حل این مشکلات گرفته شود.

 

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: منطقه رحیم آباد در همسایگی استانداری، وضعیت مناسبی ندارد لذا شورا باید برای اصلاح این شرایط طرح های اجرایی بدهد تا با پشتوانه استانداری این معضل برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی بیرجند از فرمانداری منفک و تا نوروز ۱۴۰۱ آماده استفاده عموم می‌شود، افزود: ورودهای شهر بیرجند زیبنده نیست و باید شهرداری به این موضوع ورود کند و این شرایط را اصلاح کند.

 

قناعت از پیگیری برای افزایش پروازها و توسعه ناوگان هوایی استان خبر داد و گفت: اعتبارات دولتی قطره چکانی است اما تعامل بین دستگاهی نیازمند اعتبار نیست و باید حل و فصل شود.

 

استاندار خراسان جنوبی در پایان جذب سرمایه گذار را گام مهمی در پیشرفت شهری دانست و عنوان کرد: اگر برخی از استان‌ها پیشرفت کردند چون مدیران و خواص همدل و همراه بودند بنابراین بخشی از عقب ماندگی ها ما مربوط به کشور نیست بلکه به عدم همدلی و همکاری خودمان بر‌می گردد.

 

پایان پیام/۳۷۵

توقیف موتورسیکلت “سوزوکی” هزار سی سی غیر مجاز “بیرجند”

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان از کشف و توقیف یک موتورسیکلت سنگین قاچاق به ارزش تقریبی ۲ میلیارد ریال در یک مغازه ای واقع در شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در تحقیقاتی از نگهداری یک موتورسیکلت “سوزوکی” هزار سی سی قاچاق توسط فردی در یک مغازه ای در بیرجند مطلع شدند که بلافاصله پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: ماموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، مکان نگهداری موتورسیکلت قاچاق را شناسایی کرده و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل مذکور یک دستگاه موتورسیکلت” سوزوکی” هزار سی سی غیرمجاز قاچاق کشف و توقیف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی افزود: ارزش تقریبی موتورسیکلت قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد ریال برآورد شد.

دستگیری ۳ سوداگر مرگ و کشف ۹۵ کیلو تریاک در”قاین”

 

فرمانده انتظامی”قاین” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک وانت پیکان، ۹۵ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی قاین هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به یک وانت پیکان مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: مأموران خودرو را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از وانت پیکان، ۹۵ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

سرهنگ زال بیکی با اشاره به این که مأموران در ادامه عملیات یک سواری پراید که خودروی حامل مواد مخدر را اسکورت می کرد شناسایی و توقیف کردند؛ تصریح کرد: در این ارتباط ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

آبگرفتگی ۶ منزل مسکونی در سرایان۴-۲

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سرایان گفت: تاکنون ۶ منزل مسکونی در سطح شهر سرایان که دچار آبگرفتگی شده بود از آب تخلیه شد.

 «محمد بارانی» از امدادرسانی سه تیم عملیاتی سیلاب در سطح شهرستان سرایان خبر داد و اظهار داشت: سامانه بارشی که از بامداد روزگذشته در استان فعال شد سبب بهره‌مندی اکثر نقاط استان از بارش‌های زمستانی شد اما به دلیل شدت بارش در برخی از مناطق شهرستان‌ سرایان تعدادی از منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شد.

وی با بیان اینکه از صبح امروز (۲۶ دی) تاکنون ۶ منزل مسکونی در سطح شهر سرایان که دچار آبگرفتگی شده بود از آب تخلیه شد، افزود: از روستای بغداده نیز گزارش آبگرفتگی منازل دریافت شده که یک تیم هم اکنون به این روستا اعزام شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر سرایان یادآور شد: در مجموع سه تیم عملیاتی سیلاب در قالب ۱۵ امدادگر در سطح شهرستان مشغول امدادرسانی هستند.

 

پُر آوازه های رنج دیده/۷

فرش خراسان جنوبی که از برندهای مشهور کشور و حتی جهان است، این روزها همانند سایر فرش های دستباف کشور حال خوشی ندارد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نزدیک ۷۵ سال سن دارد و از ۱۰ سالگی فرش می‌بافد، می‌گوید این هنر را از پدر و مادرش و پدر و مادرش از پدربزرگ‌ها و مادربزگ‌های او به ارث بردند، کارگاه خاک خورده اش را نشان می‌دهد و با حسرت آهی می‌کشد و اضافه می‌کند یک عمر در این مکان به همراه دیگر اعضای فامیل که ۷ نفر بودند قالی یا همان فرش می‌بافت.

پُر آوازه های رنج دیده

آقای زارعی که اهل شهر مود خراسان جنوبی است و ده‌ها نفر را استاد فرش کرده است با بغض و آه می‌گوید: هیچ موقع این گونه دار‌های قالیمان خاک نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه  مجبور شدم به علت به فروش نرفتن فرش‌ها این کارگاه را تعطیل کنم  افزود:  روزگاری درآمدش از کارمندان بهتر بود، اما حالا فرش با هزینه بالای نخ‌ها ماه‌ها تولیدش طول می کشد، اما کسی آن را نمی‌خرد و هیچ سودی برای تولید کننده ندارد به همین علت  به اجبار فرش بافی را ۳ سالی است تعطیل کردیم.

۳۰ سال است فرش می‌بافم

فرش خراسان جنوبی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و فرش مود و قهستان آن که ثبت جهانیست در ایران و جهان از شهرت خاصی برخوردار است.

خانم رضایی هم که اهل قهستان شهرستان درمیان خراسان جنوبی است و ۴۵ سال دارد می‌گوید: نزدیک ۳۰ سال است فرش می‌بافد و آن را از پدرش یاد گرفته است.

پُر آوازه های رنج دیده

او با اشاره به اینکه یک دار قالی دارد و منبع درآمدش آن است افزود: در گذشته افراد زیادی در این منطقه فرش می‌بافتند، اما حالا در اندک خانه‌هایی صدای بافت قالی شنیده می‌شود و برخی‌ها تعطیل کردند.

آقای محمدی هم دیگر بافنده فرش در قهستان است که می‌گوید: این عشق و علاقه به هنر فرش است که هم اکنون با وجود رکود بازار در حال بافت فرش هستم، اما امیدوارم بهای بیشتری به این صنعت داده شود تا این صنعت ماندگار شود چرا که اگر به آن توجه نشود این هنر هم همانند دیگر هنر‌ها ازبین می‌رود.

تولیدکنندگان اندک

وی با بیان اینکه  اگر انگیزه این اندک تولید کنندگان هم از بین برود در آینده نامی از هنر ایرانی در بازار‌های جهانی نخواهیم شنید افزود: در این منطقه در گذشته تجار فرش زیادی برای خردیداری سفر می‌کردند، اما هم اکنون نه همانند گذشته خبری از فرش بافی است و نه تاجری برای خرید می‌آید.

یکی از قطب‌های تولید فرش خراسان جنوبی قهستان است، در این منطقه اساتید بنامی در روزگار‌های گذشته در حال تولید فرش بودند.

هم اکنون در خراسان جنوبی ۵۰ هزار نفر فرش می‌بافند

آقای قنبری هم یکی از تولید کنندگان صنعت فرش در فردوس است که ۱۲ مجتمع متمرکز قالی بافی و ۲۶۰ دار غیر متمرکز در داخل خانه‌ها دارد.

او می‌گوید:  باید مسولان با کشور‌های هدف که در گذشته فرش ایران را خریداری می‌کردند رایزنی  و صحبت کنند و بازار‌های جدید برای صنعت فرش فراهم کنند تا بتوانیم صادر کنیم.

قالی بافان خراسان جنوبی در ۹ ماه گذشته ۱۴۵ هزار مترمربع فرش به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تولید کردند.

 ریزه ماهی، ایلیاتی، خشتی، نائین و لچک ترنج از نقوش فرش‌های تولیدی استان است.

صادارت فرش صفر

به گفته رئیس اتحادیه فرش دست بافت استان در این مدت صادرات فرش از خراسان جنوبی و حتی کشور صفر بوده است.

صادرات فرش ایران  در  دو سال اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است بطوری که به گفته احمد کریمی اصفهانی عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران صادرات فرش دستباف ایران از ۲ میلیارد دلار، پارسال به ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است و این یعنی زنگ خطری حیاتی برای یکی از مهم‌ترین بازو‌های اقتصاد بدون نفت ایران که به سمت افول می‌رود.

حدود ۲ میلیون بافنده در کشور وجود دارد که به همراه خانواده‌های آن‌ها جمعیت ۸ میلیون نفری را شکل می‌دهد.

رئیس اتحادیه فرش دست باف خراسان جنوبی نیز می‌گوید: گرچه در این دو سال تحریم‌ها و کرونا مزید بر علت صادرات کم فرش است، اما پیمان سپاری ارزی و مشکلات ناشی از رفع تعهد ارزی مهمترین موضوعی است که سبب شده صادرات این کالا برای صادر کننده عایدی چندانی نداشته باشد به همین علت صادرات در این مدت خیلی پایین بوده است.

محمدحسن کامیابی با بیان اینکه راهکار این است تا مدت زمان برگشت ارز حاصل از فرش را زیاد کنند افزود: حداقل  باید ۲ سال اعلام کنند چرا که فرش با کالا‌های دیگر صادراتی متفاوت است.

وی می‌گوید: فرشی که صادر می‌شود فروش نهایی نکرده است و برخی از مواقع تغییر انبار و یا به صورت امانی صادر شده است و تا ۲ سال طول می‌کشد تا ارز برگشت داده شود.

 رئیس اتحادیه فرش دست باف خراسان جنوبی افزود: همچنین می‌توانند اجازه بدهند تا واردات در قبال صادرات فرش انجام شود و بعضی از کالا‌های لوکس و خاص در قبال فرش صادراتی وارد کشور شود تا مشکل صادرات فرش رفع شود و صادر کننده مایل به صادرات باشد در غیر این صورت این صنعت دچار مشکل اساسی می‌شود.

وی گفت: کمبود ارز مشکلاتی را ایجاد کرده است و لازم است مجلس و دولت هر چه سریعتر این مشکل را حل کنند.

 لغو رفع تعهد ارزی

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی فرش کشور هم چندی پیش گفت: بار‌ها اعتراض کردیم که سیاست رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش لغو شود و یا تغییر کند، زیرا اختلاف مبلغ ریالی دلار آزاد با نیمایی زیاد است و همچنین صادرات فرش با صادرات سایر کالا‌ها فرق می‌کند.

عبدالله بهرامی افزود: تاکنون توجهی به این اعتراضات نشده است و در کنار این مشکل، قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌ای که قیمت تمام شده در مقایسه با پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است و  خریدار خارجی نمی‌تواند این افزایش قیمت را درک کند، از این رو رقبا مشتریان فعلی و آینده ایران را از آن خود می‌کنند.

وی گفت: اگرچه از سال ۹۷ فرش دستباف مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، اما این تحریم می‌توانست فقط ۲۰ درصد صادرات را مختل کند در حالی که صادرات فرش دستباف طی این سال‌ها به یک دهم رسیده است و ۸۰ درصد مشکلات را مسئولان داخلی به وجود آورده اند.

مهاجرت طراحان فرش ایرانی

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی فرش کشور افزود:  با وجود آنکه بزرگترین طراحان فرش دستباف متعلق به ایران است، مشکلات مربوط به تولید و نبود تسهیلات، موجب شده طراحان ایرانی به ترکیه مهاجرت کنند.

عبدالله بهرامی افزود:  به علت نبود رانت در حوزه فرش دستباف، سرمایه گذاری در این بخش انجام نشد و برای دولت‌ها نیز حمایت از فرش دستباف در اولویت نبود و ما به راحتی جایگاه جهانی خود را از دست دادیم و اگر این روند تداوم یابد در آینده دیگر اثری از فرش دستباف ایرانی در دنیا وجود نخواهد داشت.

 تعیین تکلیف تعهد ارزی

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی فرش کشور با بیان اینکه دولت سیزدهم باید سه موضوع را در دستور کار قرار دهد که نخست تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی است گفت:  بانک مرکزی با این بخشنامه صادرات فرش را از داخل کشور تحریم کرد و قالیباف نمی‌تواند تسهیلات با نرخ‌های ۲۰ تا ۳۰ درصد بگیرد.

عبدالله بهرامی با تاکید بر لزوم اعطای تسهیلات کم بهره به قالیبافان است افزود:  موضوع سوم نیز توسعه فرآوری پشم است و ما ظرفیت زیادی در حوزه پشم و ابریشم داریم و می‌توانیم همچون گذشته تولیدکننده و صادرکننده در این بخش باشیم نه واردکننده.

وی افزود: زمانی بزرگترین صادر کننده پشم و ابریشم جهان بودیم، ولی امروز به واردات آن روی آورده‌ایم، به نحوی که سالانه ۵۰۰ تن ابریشم وارد می‌کنیم.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش ایران هم  در خصوص رفع تعهد ارزی  می‌گوید: فروش فرش صادراتی در کشور‌های مقصد شاید سال‌ها به طول انجامد، بنابراین به طور طبیعی رفع تعهد ارزی این کالا، مانند سایر کالا‌ها نباید شش ماهه یا یک ساله باشد.

احمد کریمی اصفهانی همچنین به اشتغال‌زا بودن صنعت فرش اشاره کرد و  افزود: به طور طبیعی باید برای یک صنعت اشتغال‌زا رفع

تعهد ارز را برداشت، زیرا با توجه به وضعیت فعلی صادرات فرش، پیشنهاد ما این است که تعهدی برای حوزه فرش نباید وجود داشته باشد و ما معتقدیم که نگرفتن تعهد ارزی برای دولت درآمد خواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز می‌گوید:  درخواست ما برای تشکیل یک سازمان مستقل فرش، ساختار آن سازمان و نهاد است و معتقدیم که ساختار آن سازمان هم باید با نظر بخش خصوصی شکل بگیرد تا کارآمدی لازم را برای حوزه فرش داشته باشد و اگر سازمان جدید با یک ساختار ضعیف تشکیل شود باز هم در حوزه فرش اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.
سید مرتضی حاجی میری افزود: در صورت تشکیل سازمان فرش زیر نظر ریاست جمهوری، ما می‌خواهیم تا بخش خصوصی در مورد ساختار آن اظهار نظر کند و نقش ایفا کند، زیرا در غیر این صورت تحولی ایجاد نخواهد شد.

اگرمشکلات پیش روی این هنر صنعت اصیل ایرانی، رفع نشود بازار‌های صادراتی فرش دستباف ایران  از بین  می‌رود و این یعنی فرصتی بزرگ برای رقبای فرش ایرانی و  فرش‌های هند، چین، پاکستان و افغانستان جای خود را در خانه‌های مشتریان فرش ایرانی باز می‌کنند.

تهیه کننده: زهرا فلاحی نسب

بارش برف در سرایان؛ جاده‌های خراسان جنوبی لغزنده است

بیرجند – ایرنا – رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: علاوه بر بارش برف در شهرستان سرایان، در محورهای مواصلاتی نهبندان، فردوس و بشرویه بارش باران گزارش شده و بیشتر راه‌های این شهرستان‌ها لغزنده است.

سرهنگ علیرضا رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش سنگین برف در محور سرایان – کریمو – گناباد را داریم و امکان تردد بدون زنجیر چرخ در این مسیر امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه اکثر محورهای استان باز است و مشکل خاصی نداریم گفت: در شهرستان طبس در محور طبس به روستای گردشگری خرو هم بارش باران بوده و جاده لغزنده است.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی عنوان کرد: در محور روستایی کریمو – مصعبی در شهرستان سرایان و گردنه‌های افغو و کلات به ترتیب در محور فردوس به گناباد و فردوس به بجستان در حال حاضر بارش برف گزارش شده است.

وی گفت: رانندگان در صورت سفر ضروری با احتیاط و سرعت مطمئنه حرکت کنند و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

سرهنگ رضایی افزود: در محورهای روستایی به علت وقوع روان‌آب در آبنماها و گل و لای نیاز است که رانندگان احتیاط بیشتری داشته باشند.

الحاق اراضی ملی به شهر بشرویه در اولویت قرار دارد/۲

الحاق اراضی ملی به شهر بشرویه در اولویت قرار دارد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی باید در اولین فرصت اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

عباس‌زاده گفت: با الحاق اراضی ملی به بشرویه و انجام طرح نهضت ملی مسکن، قیمت زمین و مسکن در این شهر کاهش خواهد یافت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی معتقد است  ساخت واحد ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن هزینه خدمات‌رسانی به مردم را افزایش می‌دهد، بهتر است در این شهر نسبت به احداث واحد‌های کم تراکم‌تر (دو طبقه‌ای) اقدام شود.

در شهر بشرویه هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد که باید زمین مورد نیاز برای متقاضیان از محل اراضی ملی تامین شود.

در طرح نهضت ملی مسکن امکان ثبت نام برای ۲۹ شهر از ۳۱ شهر خراسان جنوبی فراهم شده است و در این طرح ۴۰ هزار و ۴۴۹ واحد به خراسان جنوبی ابلاغ شده که از این میزان ۱۸ هزار واحد، مسکن روستایی است.

 

مشارکت ۷۲۲ دانش آموز در مسابقه دلنوشته به سردار دل‌ها/۲-۳

۷۲۲ دانش آموز خراسان جنوبی در مسابقه دلنوشته به سردار دل‌ها شرکت کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل و آموزشگاه هیأت امنایی امام صادق (ع)  به طور مشترک ، مسابقه دلنوشته به سردار دل‌ها را برگزار کردند

محمدعلی واقعی در گردهمایی مدیران مدارس هیأت امنایی استان که به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: لازمه موفقیت در مسائل آموزشی، تربیتی و پرورشی ، برقراری ارتباط معنادار بین ارکان مختلف نظام تعلیم و تربیت به ویژه خانه و مدرسه است.

وی با بیان این که رفتار و گفتار معلم تأثیر ماندگاری بر سیره، روش، شخصیت و ارتباط دانش آموز با گروه همسالان و جامعه می‌گذارد، تأکید کرد: انسان با توجه به مقتضیات زمان، مکان و اقلیم جغرافیایی شرایط متفاوتی تجربه کرده و این ایجاب می‌کند که معلم نیز برای شرایط متفاوت و پاسخگویی به نیاز‌های متنوع، علمی، عقیدتی و آموزشی دانش آموزان آمادگی داشته باشد.مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر مدون شدن تجربیات پیش کسوتان و صاحب نظران امر تعلیم و تربیت استان تأکید کرد و گفت: استاندارد‌های حرفه معلمی مهارت‌هایی هستند که از آن به دانش محتوایی، روش‌های معلمی، دانش و مهارت‌های روش تدریس حرفه‌ای، منش‌ها و توانایی انجام فعالیت‌های حرفه‌ای که با هدف ایجاد تحول در فرایند یاددهی – یادگیری دانش آموزان اجرا می‌شود.واقعی افزود: معلم به مثابه یک جامعه شناس و روانشناس، با شناخت مقتضیات زمان، دانش آموز را برای ورود به جامعه آماده کند.

 

 

برادرزاده شهید سلیمانی:
نام و یاد شهید سلیمانی هر روز امتی‌تر می شود/ ضرورت عمل به مکتب شهدا
سلیمانی با بیان اینکه نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی هر روز امتی‌تر می‌شود و دشمنان نیز ضعیف و ذلیل‌تر می‌شوند، گفت: باید مکتب شهید سلیمانی‌ها و دیگر شهدا را بشناسیم و به درستی به آن عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «یاسر سلیمانی» شامگاه (۲۵ دی) در یادواره سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ۲۶ شهید وابسته به کارکنان اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: صحبت کردن درباره شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی هم آسان است هم سخت. ایشان یک شخصیت جامع الاطراف داشتند و در تمام جنبه‌های شخصی، اجتماعی، چه به عنوان فرمانده سپاه قدس و علمدار جبهه مقاومت، چه به عنوان یک پدر، عضو جامعه و چه به عنوان هم وطن یک شخصیت بی‌نظیر بود.

 

برادرزاده شهید سلیمانی با بیان اینکه مهمترین ویژگی که باعث شده شهید سلیمانی به آن جایگاه والا برسد و تبدیل به قهرمان کشورمان و امت اسلام شود و آن تشییع میلیونی اتفاق بیفتد اخلاص ایشان بود و همیشه می فرمود که کاری را که می کنید، فقط برای رضای خداوند و خلق خداوند انجام دهید.

 

وی ادامه داد: در بحران‌های مختلف در منطقه سخن شهید سلیمانی برای همه فصل الخطاب بود چون می دانستند که شهید قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس، خیرخواه اسلام و مسلمین است.

 

سلیمانی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی شهید سلیمانی، مردم داری ایشان بود، گفت: شهید سلیمانی بسیار متواضع بودند. ما از نزدیک شاهد این مسأله بودیم که محال بود، کسی برای بیان عریضه ای یا مشکلی به نزد ایشان بیاید حتی در زمانی که بیشترین مشغله کاری را داشتند، ایشان بگویند که الان خسته ام. محال بود چنین اتفاقی بیفتد.

 

وی با بیان اینکه در این ۴۰ سال مجاهدت شهید سلیمانی مهمترین مسئله که برای ایشان مهم بود، رضایت خداوند و بندگان او بود و همین اخلاص شهادت ایشان را برجسته کرد، افزود: شهید سلیمانی به شدت از مسائل جناحی و بازی‌های سیاسی دوری می‌کرد، چون معیار و خط قرمزشان انقلاب و انقلابی‌گری، ولایت و ولایت مداری، خدمت به اسلام و مسلمین و محرومان بود و همیشه تأکید می کرد بازهای سیاسی خدمتگزاری به مردم را دچار مشکل می کند.

 

برادرزاده شهید سلیمانی بیان داشت: مهمترین مسله دیگر این بود که سیاست و تاکتیک شهید سلیمانی در همه مسائل عین دیانتشان بود، حتی در جنگ یک رویه عارفانه و دلسوزانه داشتند و مواظب بود کسی تعدی و ظلم نشود.

 

وی در ادامه به حساسیت شهید سلیمانی نسبت به امنیت مردم و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی در مسائل جهان اسلام به‌ معنی واقعی کلمه فریادرس بود، بدون هیچ اما و اگر و شرطی و شروطی، به عنوان اولین نفر در میدان حضور داشت.

 

سلیمانی با اشاره به سه شاخصه مهم مکتب شهید سلیمانی تصریح کرد: عشق به ولایت و شهدا یکی از این شاخصه ها است که در این ۴۰ سال مجاهدت کاملا مشخص بود و مهمترین رمز عاقبت بخیری را پیروی از ولایت می دانست.

 

وی مسئله دوم در مکتب شهید سلیمانی را عشق عجیب به مردم دانست و خاطر نشان کرد: این شهید بزرگوار به معنی واقعی کلمه مردم‌دار بود و با روحیه باز مشکلات مردم را می‌شنید و همیشه تاکید می کردند که از هر فرصتی برای خدمت‌گزاری به مردم استفاده کنید.

 

برادرزاده شهید سلیمانی با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیری که انتخاب کرده بود، خستگی ناپذیر بود و تنها هدف اصلی ایشان در زندگی شهادت بود، ادامه داد: شهید سلیمانی و شهدا دیگر، شاگردان مکتب اباعبدالله الحسین(ع) هستند، این ‌خون‌هاست که همانند خون امام حسین(ع) باعث بیداری می‎شود و هر چه از شهادت ایشان می‌گذرد نام و یادشان در جهان اسلام امتی‌تر می‌شود و دشمنان هر روز ضعیف و ذلیل‌تر می‌شوند.

 

وی بیان کرد: دشمنانی که روزی شعار از نیل تا فرات را سر می‌دادند و از هر فرصتی برای سرزمین خواری و ریختن خون مردم بی‌گناه و مسلمین استفاده می‌کردند، امروز در محاصره کامل جبهه مقاومت قرار دارند و مطمئن باشید که روزی اتحاد محور مقاومت به نابودی رژیم غاصب صهیونیستی خواهد انجامید.

 

سلیمانی در پایان تأکید کرد: برگزاری یادواره های شهدا مهم است اما مهمتر از آن عمل ما به سیره شهدا است، باید مکتب شهید سلیمانی‌ها و دیگر شهدا را بشناسیم و به درستی به آن عمل کنیم.

 

 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی:
۵۰۰ زندانی جرائم غیرعمد در خراسان جنوبی به آغوش خانواده بازگشتند
روشان گفت: از سال گذشته تاکنون به برکت مکتب شهید سلیمانی ۵۰۰ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی ‌آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «غلامرضا روشان» شامگاه (۲۵ دی) در یادواره سردار دلها و ۲۶ شهید وابسته به کارکنان اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال جاری هشت یادواره شهدا به نام سردار حاج قاسم سلیمانی به همت اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی در شهرستان‌ها برگزار شده که پنج هزار نفر در این یادواره‌ها شرکت کردند.

 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۸درصد از کارکنان زندان‌های استان از خانواده شهدا و ایثارگران هستند، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون با عنوان مکتب حاج قاسم، ۸۹ زندانی جرائم غیرعمد در استان به همت دادگستری خراسان جنوبی، انجمن حمایت از زندانیان، ستاد دیه و خیرین در استان آزاد شدند که این تعداد زندانی به تعداد ۶۳ سال سن شهید سلیمانی و ۲۶ شهید وابسته به اداره کل زندان‌های استان بوده است.

 

روشان خاطر نشان کرد: در مجموع از سال گذشته تاکنون به برکت مکتب شهید سلیمانی ۵۰۰ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی ‌آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند.

 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از خانواده ۲۶ شهید وابسته به کارکنان اداره‌کل زندان‌های استان هم تجلیل شد.

 

 

 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

گفتمان سازی برای ۱۰ محصول کشاورزی ویژه خراسان جنوبی باید آغاز شود

گفتمان سازی برای ۱۰ محصول کشاورزی ویژه خراسان جنوبی باید آغاز شود

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۰ محصول کشاورزی ویژه خراسان جنوبی باید گفتمان سازی شود، گفت: از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی درخواست خواهیم کرد که در حوزه تولید گیاهان شورپسند، گیاهان دارویی و گلخانه ای ورود کنند.

مهدی جعفری، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به برپایی میز خدمت در شهرستان ها، اظهار کرد: محصولات کشاورزی ویژه استان خراسان جنوبی تنها در زرشک، عناب، زعفران خلاصه نمی شود بلکه گل نرگس خوسف، پنبه بشرویه، خرمای طبس، انار فردوس، زیتون نهبندان، عسل و بز کرکی سربیشه هم جزو محصولات ویژه خراسان جنوبی است که مردم انتظار دارند ۱۰ محصول کشاورزی ویژه استان گفتمان سازی شود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به حذف ارز ترجیحی، گفت: از اول دی ماه در خصوص دام سبک هیچ گونه اعتباری برای خرید نهاده دامی تخصیص نیافته است و نارضایتی در بین مرم به وجود آورده است که انتظار داریم شارژ این ماه انجام شود تا نهاده در اختیار مردم قرار دهیم تا وضعیت مردم بهتر شود و مراتع به زمان بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید ایران اسلامی را به اقتدار غذایی در غرب آسیا تبدیل کند و اکنون قدرت غذا از قدرت اسلحه بیشتر شده و ترکیه و اسرائیل قدرت غذایی منطقه هستند بنابراین ما باید تلاش کنیم تبدیل به قدرت غذایی شویم که یکی از برنامه ها وزارتخانه توسعه کشاورزی قراردادی است تا کود و سم و بذر را در اختیار مردم قرار می دهد و نظارت لازم را انجام می دهد و در نهایت محصول کشاورز را خریداری و هزینه نهاده‌ها را کسر می‌کند.

جعفری بیان کرد: در دنیا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی به صورت قراردادی تولید می‌شود و نباید بذری در استان و کشور کشت کنیم که بازار مناسب برای آن وجود ندارد و کشاورز متضرر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه پنج ساله وزارتخانه برای سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، گفت: داده‌های حوزه کشاورزی درست و بر پایه واقعیت‌ها نیست که در این دولت باید داده‌ها منطقی شود تا برنامه ریزی درستی در این حوزه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تزار تجاری ایران در حوزه کشاورزی منفی و صادرات در این زمینه پایین است که باید دیپلماسی غذایی تقویت شود، تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی جهت تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده بسیار کم است و محصولات خام فروشی و خام خوری می‌شود که باید این زنجیره‌ها را تکمیل کنیم.

جعفری با اشاره به لزوم علم‌سازی تولیدات کشاورزی استان، افزود: توجهی به تحقیقات کشاورزی نمی‌شود و از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی درخواست خواهیم کرد که در حوزه تولید گیاهان شورپسند و گیاهان دارویی و گلخانه ای ورود کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۰ آب و تجارت را از کشاورزی جدا کردند و با ایجاد اصلاحات ارضی، کشاورزی رو به قهقرا رفته است، تأکید کرد: کشاورزی حوزه‌ای حساسیت‌زا و مدیریت‌مدار است که نمی توانیم تأخیر و تعجیل داشته باشیم یک تعلل در جوجه‌ریزی کشور را دچار مشکل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی در مدت کوتاهی با مشکل مواجه خواهیم شد اما انقلاب بهره ورزی در حوزه دام و طیور اتفاق خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: امروزه ۲.۵ کیلو دان به مرغ می دهیم و یک کیلو گوشت تولید می کنیم ر حالی که میانگین آن در کشور ۱.۵ کیلون دان برای تولید یک کیلو گوشت است لذا وقتی که ارز ترجیحی حذف شود و مردم مجبور باشند پول بیشتری برای نهاده بدهند مطمئناً بهره وری افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

یاد چهار معلم تربیت بدنی شهید خراسان جنوبی گرامی داشته شد

یاد چهار معلم تربیت بدنی شهید خراسان جنوبی گرامی داشته شد

 نام و یاد چهار معلم تربیت بدنی شهید خراسان جنوبی در اولین یادواره شهدای تربیت بدنی و سلامت این استان گرامی داشته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی روز یکشنبه در این یادواره گفت: با توجه به اهمیت پرورش خلق و خوی پهلوانی در جامعه طبق تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل ورزش و جوانان، ورزش‌های پهلوانی در مدارس استان آموزش داده می‌شود.

محمدعلی واقعی افزود: خلق و خوی پهلوانی در ذات ایرانی‌ها نهفته است و نمونه بارز آن را در ایام کرونا و مطرح شدن کمک‌های مومنانه توسط مقام معظم رهبری با همت مردم شاهد بودیم.

وی گفت: منش پهلوانی در دل‌نوشته‌های شهدا به‌خوبی نمایان بوده و این موضوع مهم در منش و ‌سیره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز کاملا مشهود است.

مدیرکل آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، برای خدا اندیشیدن، عمل کردن و در مسیر خدا ایستادگی کردن را مهمترین شاخصه و سیره عملی شهید سلیمانی ذکر کرد و افزود: وصیت‌نامه سردار سلیمانی باید به عنوان منشور تربیتی در بین جامعه دانش‌آموزی تبیین شود.

وی گفت: ما میراث‌دار خون شهدا هستیم و باید یادمان باشد که اگر امنیت و آسایش داریم مبین همین ایثارگری‌ها است.

واقعی اضافه کرد: از بین ۲۰۰ هزار شهید دوران دفاع مقدس پنج هزار شهید معلم داشتیم‌ و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز که از این تعداد ۷۳ معلم از معلمان تربیت بدنی بودند و خراسان جنوبی چهار شهید تربیت بدنی را به نظام و انقلاب تقدیم کرده است.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس چون دفاع مقدس بود، شهدا قشربندی و سطح‌بندی نشدند و همه لبیک گفتند و داوطلبانه حضور یافتند لذا جلوه‌هایی از ایثار را خلق کردند که این انقلاب تضمین شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: اینکه از جبهه به عنوان دانشگاه یاد می‌شود مرهون همین است و نسلی را تحویل جامعه داد که درخت تناور انقلاب را پربار کرد.

وی با اشاره به سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) و نام‌گذاری این روز به نام تکریم مادران و همسران شهدا افزود: اقتدار و سربلندی ایران اسلامی مدیون مادران و همسران صبوری است که با تاسی از حضرت زینب کبری (س)، ثمره یک عمر زندگی را برای دفاع از کیان و ناموس اسلام و امت اسلامی به جبهه فرستادند و در شهادت آنان صبرکردند تا بیرق ولایت همچنان برافراشته بماند.

واقعی گفت: وظیفه ما این است که فرهنگ ایثار و شهادت را انتقال و ترویج دهیم و اقدامات خوبی انجام شده اما باید ادامه یابد.

وی بیان کرد: نسیل امروز باید پیام‌رسان خون شهدا باشد و مناسبت‌های اینگونه را پررنگ برگزار کنند تا این فرهنگ نسل به نسل به یادگار بماند.

شهیدان عباسعلی نجفی، سید هاشم کوشه‌ای، محمد سرحدی و علیرضا درخشان شهدای تربیت بدنی خراسان جنوبی هستند.

 

 

 

ثبت چهار آسباد خراسان جنوبی در آثار ملی/۲

چهار آسباد در خراسان جنوبی ثبت ملی است

 مسوول ثبت آثار تاریخی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان ‌جنوبی گفت: چهار آسباد (آسیاب بادی) تاریخی این استان در شهرهای بیرجند، درمیان و نهبندان ثبت ملی شده‌اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی طاهره مال‌اندوز افزود: آسبادها از جمله آثار تاریخی واجد اهمیت معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی به‌شمار می‌روند.

وی گفت: این بناها که با هوشمندی، دانش و مهارت گذشتگان ما برای آرد کردن غلات با بهره‌گیری از نیروی باد ساخته ‌شده‌ در تعدادی از شهرستان‌های استان به‌طور پراکنده استقرار یافته‌اند.

مسوول ثبت آثار تاریخی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان ‌جنوبی اظهار داشت: شهرستان‌های نهبندان و درمیان بیشترین آسبادها را دارا هستند و تعدادی دیگر از این بناها در شهرهای مختلف استان ساخته شده‌اند.

وی گفت: آسبادهای آرویچ و آقا سید حسین در شهرستان بیرجند، آسباد میان‌ده نهبندان و آسباد گز در شهرستان درمیان در فهرست میراث ملی قرار گرفته‌اند که قدمت آنها به دوره قاجاری تا دوره پهلوی اول باز می‌گردد.

مال‌اندوز بیان کرد: آسبادها در قالب یک پرونده مشترک با سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برای ثبت جهانی پیشنهاد شده‌اند.

آسبادها قدیمی‌ترین آسیاب بادی عمودمحور هستند که با توجه به اسناد تاریخی موثق، در گذشته رکن اصلی دوام و پایداری معیشت در شرق کشور بودند همچنین نمونه بارز معماری سنتی ایران با رویکرد استفاده از مصالح بومی و انرژی پاک باد به‌ شمار می‌روند.

 

 

 

آغاز دوره های آموزش رایگان هنر از ۹ بهمن ماه/۲=۳

    
آغاز دوره های آموزش رایگان هنر از 9 بهمن ماه
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از آغاز دوره های آموزش رایگان هنر ویژه مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و مرزی از ۹ بهمن ماه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر عنوان کرد: دوره های لعاب کاری و تزیین روی سفال با ۴۲ نفر شرکت کننده به مدت ۴۱ ساعت و دوره هنرهای دستی در خانه با ۴۷ نفر شرکت کننده به مدت ۴۲ ساعت در بیرجند برگزار می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در طبس نیز دوره طراحی مد و لباس با ۲۷ نفر شرکت کننده، ۴۰ ساعت و دوره نوازندگی ساز ایرانی با ۲۲ نفر شرکت کننده، ۴۱ ساعت زمان خواهد برد.

زمزم با بیان این که مدت دوره بازیگری با ۲۶ شرکت کننده و سفالگری با ۹ نفر شرکت کننده در نهبندان ۴۲ ساعت است، اضافه کرد: در قاین نیز دوره خط تحریری با ۱۷ نفر شرکت کننده، ۴۰ ساعت و در درمیان دوره مربی گری نقاشی کودک با ۳۹ نفر شرکت کننده، ۴۰ ساعت طول خواهد کشید.

وی با اشاره به این که تمامی این دوره ها در طی یک هفته به صورت حضوری در کلاس های صبح و بعدازظهر برگزار می شوند، ادامه داد: اطلاعات تکمیلی درخصوص مکان و ساعت برگزاری کلاس ها متعاقبا اعلام می شود.

گفتنی است این دوره ها در راستای شعار تحول و عدالت محوری دولت سیزدهم و برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۱ استان کشور اجرا می شوند.

 

بیرجند قهرمان مسابقات مینی فوتبال خراسان جنوبی شد/۷

تیم شهرستان بیرجند قهرمان مسابقات مینی فوتبال خراسان جنوبی شد

اولین مسابقات مینی فوتبال استان خراسان جنوبی یادواره پیشکسوت ورزشی استان مرحوم ابراهیم آرگینی با قهرمانی تیم بیرجند به پایان رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این دوره از مسابقات با حضور ۵ تیم از شهرستان های استان با برگزاری ۱۰ بازی به صورت دوره ای برگزار شد و به ترتیب تیم های کمیته مینی فوتبال هیات ورزش های همگانی شهرستان بیرجند، تیم کمیته مینی فوتبال شهرستان زیرکوه و تیم مینی فوتبال شهرستان طبس مقام های اول تا سوم را کسب کردند. در مراسم اختتامیه با حضور مسئولین از خانواده پیشکسوت فقید مرحوم ابراهیم آرگینی با اهدای تندیس و لوح یادبود تقدیر شد. شایان ذکر است: تیم قهرمان به مسابقات کشوری اعزام خواهد شد.

اعلام برترین های مسابقات دارت بانوان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی/۷

اعلام برترین های مسابقات دارت بانوان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

مسابقات دارت بانوان دستگاههای اجرایی  در دو بخش تیمی و انفرادی با شناخت تیم ها و نفرات برتر در سالن سرو به پایان رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ،در چهارمین دوره مسابقات دارت کارمندان دولت در بخش تیمی، با حضور شانزده تیم از دستگاه های اجرایی استان خراسان جنوبی، در چهار گروه در سالن سرو برگزار شد که در پایان مسابقات تیم های اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی مقام اول ، اداره کل آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی مقام دوم و اداره کل جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مقام سوم مشترک را به خود اختصاص دادند. همچنین در بخش انفرادی مسابقات دارت کارکنان دستگاه‌های اجرایی در سالن سرو مجموعه شهید سلیمانی با حضور ۱۶۰ ورزشکار از ۲۵ دستگاه اجرایی استان برگزار پس از برگزاری هفت دور مسابقات تک حذفی ، در پایان بتول داوری از اداره کل آموزش و پرورش استان مقام اول ، فهیمه زارعی اداره کل آموزش و پرورش مقام دوم و اعظم عربی یزدی و مرضیه اکبری از اداره کل آب منطقه‌ای استان مقام سوم و سوم مشترک را از آن خود کردند .

اعلام برترین های مسابقات دارت بانوان خراسان جنوبی/۷

اعلام برترین های مسابقات دارت بانوان خراسان جنوبی

برترین های مسابقات دارت بانوان استان خراسان جنوبی اعلام و معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ،در سومین دوره مسابقات دارت استان ، که از تاریخ بیست و سوم دی ماه سال جاری در سالن دارت دکتر گنجی شهرستان بیرجند با حضور شانزده دارتر حرفه ای استان در چهار گروه آغاز شده بود پس از برگزاری مسابقات گروهی وانفرادی با شناخت نفرات برتر به پایان رسید . در این مسابقات فروزان زارعی مقام اول ، شیما کیانوش مقدم مقام دوم و مریم عرفانیان و حانیه اباذری مقام سوم مشترک را کسب کردند .

تفاهم برگزاری دوره آموزشی ویژه کارکنان شرکت کویرتایر در کالج دانشگاه بیرجند

جلسه حضوری به منظور برگزاری دوره آموزشی ویژه کارکنان شرکت کویرتایر توسط کالج دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جلسه حضوری  به منظور برگزاری دوره آموزشی ویژه کارکنان شرکت کویرتایر با حضور دکتر کلاته بجدی، مدیر کالج دانشگاه و بهروزی، مسئول آموزشهای آزاد با مهندس فریور، مدیر منابع انسانی شرکت کویرتایر برگزار شد.
در این جلسه درباره برگزاری دوره‌های آموزشی و همکاری آموزشی مقرر شد اولین دوره آموزشی بسته نرم افزارهای آماری به زودی برای کارکنان شرکت کویر تایر توسط کالج دانشگاه برنامه‌ریزی شود و برای سایر آموزش‌ها به تدریج برنامه ریزی گردد.

 

 

توزیع ۴ تن علوفه برای حیات وحش خراسان جنوبی/۲-۳

از پانزدهم آذر تاکنون ۴ تن علوفه برای حیات وحش خراسان جنوبی توزیع شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار توزیع ۴ تن علوفه برای حیات وحش خراسان جنوبیصداوسیما گفت: این علوفه از نیمه آذر امسال در ۶ مرحله برای حیات وحش در  پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس ، منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه و منطقه حفاظت شده شاسکوه  توزیع شد.

 

مسعود مستقیم با بیان اینکه به علت خشکسالی ،توزیع علوفه به صورت مستمر و منظم در استان انجام می شود افزود: توزیع علوفه در فصول سرد سال و هنگام بارش برف و باران در مناطقی که با فقر شدید مراتع مواجه هستند بیشتر می شود.

 

وی گفت: پستانداران بزرگ جثه علف خوار مانند آهو، قوچ و میش، کل و بز و جبیر از این علوفه بهره مند می شوند.

 

 

 

شناسایی عامل دسترسی غیر مجاز به اکانت فردی در شبکه اجتماعی/۴

فردی که به صورت غیر مجاز به اکانت‌های شبکه اجتماعی در بستر فضای مجازی یکی از کاربران دسترسی داشت، دستگیر شد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان گفت: با مراجعه شهروندی به پلیس فتا مدعی بود فردی ناشناس با دسترسی به اکانت شبکه اجتماعی و انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی اش در بستر فضای مجازی موجب هتک حیثیت و سلب آسایش وی شده است.

سرهنگ محمدپور افزود: مأموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان پس از بررسی دقیق اظهارات شاکی و با انجام اقدامات تخصصی پلیسی، متهم را شناسایی و با توجه به حساسیت موضوع طی هماهنگی با مقام قضائی وی به پلیس فتا احضار شد.

به گفته وی متهم پس از حضور در پلیس فتا و با مشاهده مدارک و مستندات موجود به جرم ارتکابی خود اعتراف کرد که در نهایت پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال شد.

سرهنگ محمدپور به هموطنان هشدار داد: کاربران شبکه‌های اجتماعی باید مراقب رفتار آنلاین خود باشند و از روی سرگرمی و یا انتقام جویی برای دیگر کاربران ایجاد مزاحمت نکنند، چرا که همانطور که گفته شده است، مزاحمت در فضای سایبر جرم است و با کاربر خاطی برابر قانون برخورد خواهد شد.

ئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان افزود: شهروندان هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

 

مشترکان کم مصرف برق پاداش می‌گیرند/۲-۳

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از اختصاص پاداش به مشترکان کم مصرف برق خبر داد.

مهدی دادگر گفت: آن دسته از مشترکان خانگی که در ماه‌های گرم سال در مقایسه با دوره مشابه پارسال کمتر برق مصرف کنند و میزان استفاده برق آن‌ها زیر الگوی تعریف شده باشد، مشمول تشویق‌های مصوبه هیئت دولت خواهند شد.
وی بهینه سازی مصرف برق را از مهمترین اهداف مصوبه هیات دولت اعلام کرد و افزود: در مناطق عادی که بیشتر مشترکان در این بخش‌ها سکونت دارند ، الگوی تعیین شده ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم و ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم است که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده نیاز‌های مصرف برق یک خانوار را به صورت کامل پوشش می‌دهد.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: بر اساس مصوبه جدید از این پس مشترکان پر مصرف بابت مصرف بالاتر از الگوی تعیین شده هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد.
دادگر با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد مشترکان استان در دسته پر مصرف هستند گفت: این اقدام به منظور برقراری عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی صورت گرفته و از آنجا که بیشترین برق مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، دولت باید برق را با قیمت واقعی خریداری و با نرخ یارانه‌ای به مشترکان تحویل دهد که در این شرایط، مشترکانی که از برق بیشتری استفاده می‌کردند، از یارانه بیشتری نیز بهره مند می‌شدند.
وی همچنین گفت: حدود ۳۱ درصد مشترکان استان در دسته کم مصرف هستند که قبض آن‌ها صفر صادر شده و حدود ۴۹ درصد مشترکان نیز در دسته خوش مصرف اند که با کمی تغییر در رفتار مصرف می توانند به دسته کم مصرف وارد شده و از مزایا و پاداش‌های این دسته بهره‌مند شوند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان همچنین افزود: مشترکان می‌توانند با رعایت راهکار‌هایی مانند عدم استفاده همزمان از لوازم برقی پر مصرف ، انتقال زمان مصرف لوازمی مانند جاروبرقی و لباسشویی و ظرفشویی به ساعات کم باری و تنظیم دمای آسایش بر اساس استاندار‌های تعریف شده برای لوازم سرمایشی و گرمایشی علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، نقش مهمی در حفظ منابع ملی کشور ایفا کنند.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

عدل یک قانون است و انسان باید آن را اجرا کند/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عدل را یک قانون دانست که انسان باید آن را اجرا کند.

آیت الله عبادی در دیدار رئیس جدید جهاد کشاورزی استان و کارکنان این عدل یک قانون است و انسان باید آن را اجرا کندمجموعه گفت: انسان طوری توسط خدا آفریده شده که باید بر اساس اندیشه و علم عمل کند.
وی افزود: مسئولیت‌ها میدان آزمایش مردان بزرگ هستند و این مسئولیت‌های یک امانت در دست افراد جامعه به ویژه مسئولان است که باید حداکثر استفاده از آن انجام شود و این کاری ارزشمند است.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین گفت: هر موقع کار‌ها بر اساس حفظ امانت که همان خون شهیدان و آبروی اسلام است، انجام شود موفق خواهیم بود.
آیت الله عبادی با اشاره به تجربه ۴۰ سال گذشته در ایران اسلامی افزود: امروز شرایطی پیش آمده است که مجلس انقلابی ، دولتی با مردم و قوه قضائیه‌ای کارآمد در راس کار هستند و وظیفه همه ماست که دولت و مسئولان را یاری کنیم و همه پای در رکاب هستند.
وی همچنین گفت: اکنون که در زمان اجرای بیانیه گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم باید با وجود دولت مکتبی و انقلابی و مجلس خدمتگزار باید عزم خودمان را جزم کنیم و قانون را اجرا کنیم که نشات گرفته از قانون اساسی است.

 

 

 

 

روز بدون کرونا در هفت شهرستان خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته در هفت شهرستان خراسان جنوبی مورد جدیدی از بیماری کرونا شناسایی نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از از ۱۰۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۲۰ بیمار و از ۲۵ تست سریع ۸ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۲۹ تست ملکولی و سریع ۲۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۱ مورد از بیرجند، یک مورد از سربیشه، ۸ مورد از طبس و ۸ مورد از فردوس شناسایی شد و سایر شهرستان‌ها در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از بیماری گزارش نکردند.

به گفته وی در حال حاضر ۷۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و مورد بدحالی از بیماری کرونا در بخش‌های آی سیو نداریم..

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی همان هزار و ۲۷۸ نفر ثابت ماند.

 

 

 

 

سردار سلیمانی شخصیت کامل در همه ابعاد زندگی است

بیرجند – ایرنا – برادرزاده سردار سلیمانی گفت: شهید سلیمانی شخصیت کامل در همه ابعاد زندگی است و در تمامی جنبه‌های شخصی، اجتماعی و به عنوان پدر، فرزند، شهروند، هموطن و فرمانده یک شخصیت بی‌نظیر به شمار می‌رود.

یاسر سلیمانی شامگاه شنبه در یادواره سردار دلها و ۲۶ شهید وابسته به کارکنان اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی که در بیرجند برگزار شد، افزود: درخصوص شهید سلیمانی صحبت کردن هم کار آسان و هم کار بسیار سختی است، آسان از آن جهت که شهید سلیمانی در همه ابعاد زندگی‌ و شخصیت خود برجسته و درخشان بود و سخت از آن جهت که بخواهی کدام بخش و صفات را انتخاب کنی چرا که زندگی سراسر اخلاص این شهید بزرگوار مثل یک زنجیر به هم پیوند خورده است.

وی با برشمردن سه شاخصه مهم مکتب شهید سلیمانی گفت: مهمترین این شاخصه عشق به ولایت و شهداست که در این ۴۰ سال مجاهدت ایشان کاملا مشخص بود، به تعبیری عشق سردار به ولایت را نمی‌توان در کلمه‌ای پیدا کرد که حق مطلب ادا شود و براساس وصیت‌نامه شهید مهمترین رمز عاقبت بخیری، پیروی از ولایت است.

برادرزاده سردار دلها اظهار داشت: شهید سلیمانی عشق عجیبی به شهدا، آرمان‌های شهدا و خانواده شهدا داشت و شاخصه دوم در مکتب شهید سلیمانی عشق عجیب به مردم و کشور بود که به معنای وسیع کلمه مردم‌دار بود و با روحیه باز مشکلات مردم را می‌شنید.

وی افزود: به اذعان سردار ما هرچه داریم از مردم است و همیشه تاکید داشت از هر فرصتی برای خدمتگزاری به مردم استفاده کنید.

سلیمانی شاخصه سوم مکتب شهید سلیمانی را عشق به اسلام و مسلمین برشمرد و گفت: مهمترین مساله‌ای که شهید سلیمانی به این جایگاه رسید، ۴۰ سال مجاهدت خالصانه در خط مقدم نبرد حق علیه باطل است و در مسیری که انتخاب کرد، خستگی‌ناپذیر بود و هیچ گاه از خستگی در مسیر و هدفش حرفی نزد و تنها هدف اصلی در زندگی‌اش شهادت بود.

وی بیان کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی در اوج تواضع و فروتنی بزرگ‌ترین عامل بازدارنده از نظر امنیتی برای کشور عزیزمان و جهان اسلام بود، بازدارنده یعنی اینکه منش، تفکر، استراتژی و فعالیت و نتیجه فعالیت‌شان این بود که کسی فکر تجاوز به کشور عزیزمان و کشورهای منطقه را نداشته باشد.

مدرس دانشگاه گفت: مجموعه نیروی قدس به فرماندهی سردار سلیمانی و در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، هر روز در جهان اسلام قوی‌تر می‌شد و تفکر و منش آن در جهان اسلام بیشتر رخنه می‌کرد.

وی افزود: شهید سلیمانی در مسائل جهان اسلام به‌ معنای واقعی کلمه فریادرس بود و بدون هیچ اما و اگر و شرطی و شروطی، اولین نفری بود که در میدان حضور داشت.

وی گفت: شهید سلیمانی و سایر شهدا شاگردان مکتب اباعبدالله الحسین (ع) هستند و این ‌خون‌هاست که مانند خون امام حسین(ع) باعث بیداری می‌‎شود لذا هرچه از شهادت ایشان می‌گذرد نام و یادشان در جهان اسلام امتی‌تر می‌شود و دشمنان هر روز منفورتر می‌شوند، دیدید که چگونه دشمنان با خواری و خفت از افغانستان فرار کردند.

سلیمانی عنوان کرد: دشمنانی که روزی شعار از نیل تا فرات را می‌دادند و از هر فرصتی برای سرزمین‌خواری و ریختن خون مردم بی‌گناه و مسلمین استفاده می‌کردند، امروز در محاصره کامل جبهه مقاومت قرار دارند، آن شعار نیل تا فرات کجا و خواسته امروزشان مبنی بر اینکه در ۴۰ کیلومتری مرزهای رژیم صهیونیستی نیروی‌های مقاومت نزدیک شود، کجا.

وی گفت: مطمئن باشید که روزی اتحاد محور مقاومت به نابودی این رژیم غاصب خواهد انجامید.

برادرزاده شهید سلیمانی به سایر خصوصیات سردار دلها اشاره و بیان کرد: توصیه همیشگی این شهید بزرگوار احترام به پدر و مادر، خدمتگزاری به مردم و ولایتمداری بود، این یادبودها برای شهدا مهم است اما مهمتر از آن عمل ما به سیره شهداست لذا مکتب شهید سلیمانی‌ و دیگر شهدای عزیزمان را بشناسیم و به‌خوبی به آن عمل کنیم.

وی افزود: مهمترین خصیصه‌ای که باعث شد شهید سلیمانی به آن جایگاه برسد و تبدیل به قهرمان کشورمان و امت اسلام شود و آن تشییع میلیونی اتفاق بیفتد و این تشییع چه از نظر کمیت و تعداد و چه از نظر کیفیت و تنوع در دنیا بی‌نظیر بود، این تشییع میلیونی برگرفته از اخلاص شهید سلیمانی است.

سلیمانی گفت: اخلاص شهید سلیمانی در تمام ابعاد زندگی شهید جاری و ساری بود و حتی دشمنان شهید ‌هم‌ معترف به این شخصیت، مودت و اخلاص او بودند و این اعتراف نه از سر خیرخواهی بلکه از سر استیصال بود، چرا که حتی یک نقطه کوچک و ابهامی در شخصیت و زندگی این شهید بزرگوار وجود داشت، دشمنان با تمام وجود برجسته می‌کردند.

وی ادامه داد: دشمنان از وجود چنین شخصیتی با چنین جایگاهی در قلب مردم بسیار رنجیده خاطر بودند و در بحران‌های مختلف در منطقه سخن شهید سلیمانی برای همه فصل‌الخطاب و این موضوع برگرفته از اخلاص شهید بود که حرفش بر دلها می‌نشست.

مدرس دانشگاه گفت: شهید سلیمانی خیرخواه مردم و جهان اسلام بود و همیشه تاکید داشت که کارها را برای رضای خداوند و مردم انجام دهید.

وی عنوان کرد: در این ۴۰ سال مجاهدت شهید سلیمانی مهمترین مساله که برایش مهم بود، رضایت خداوند و بندگان او بود و اخلاص شهید سلیمانی شهادت او را برجسته کرد.

سلیمانی گفت: مساله دیگر در مورد شخصیت شهید سلیمانی، انقلابی بودن ایشان است و حاج قاسم به‌شدت از بازی‌های سیاسی دوری می‌کرد، چون معیار و خط قرمزش انقلاب و انقلابی‌گری، ولایت و ولایتمداری، عشق و خدمت به اسلام و مسلمین، عزت کشور و خدمت به مردم و محرومان بود.

وی افزود: آرمان سردار شهید سلیمانی آرمان اسلام، انقلاب، ولایت و مقاومت است و تاکید داشت که در جامعه مرز ایجاد نکنید، تفکر خودی و غیرخودی ایجاد نکنید و معیارتان انقلاب، ولایت و خدمتگزاری به مردم باشد.

برادرزاده سردار سلیمانی اظهار داشت: مساله مهم دیگر اینکه سیاست و تاکتیک شهید سلیمانی در همه مسائل عین دیانت بود و حتی در جنگ یک روحیه دلسوزانه داشت.

وی گفت: در همه این حوزه‌ها و عملیات‌ها شهید سلیمانی، فرمانده عملیات بود و خودش در خط مقدم حضور پیدا می‌کرد و نسبت به امنیت مردم خیلی حساس بود، مردم محاصره شده اولین کسی را بعد از آزادسازی مناطق می‌دیدند، سردار سلیمانی بود.

هشت یادواره شهدا به نام سردار دلها و به همت اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی در شهرستان‌های استان برگزار شده است.

 

 

 

در چهارمین سفر شهرستانی استاندار انجام شد؛

بررسی میدانی طرح‌های نیمه‌تمام شهرستان طبس

بررسی میدانی طرح‌های نیمه‌تمام شهرستان طبس

تجهیز آشیانه بالگرد اورژانس هوایی طبس از جمله مطالبات مسوولان این شهرستان است که در بازدید استاندار خراسان جنوبی از محل اجرای پروژه، مطرح شد.

به گزارش ایرنا استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در ادامه چهارمین سفر شهرستانی خود از پروژه در دست اجرای آشیانه بالگرد اورژانس هوایی طبس بازدید کرد.

آشیانه بالگرد اورژانس هوایی از جمله پروژه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان طبس که در راستای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار بالگرد اورژانس هوایی در حال احداث است.

تجهیز این آشیانه به جرثقیل سقفی و سامانه اعلان حریق، محوطه‌سازی و احداث پارکینگ از جمله مطالبات مسوولان شهرستان است که همزمان با حضور استاندار در محل اجرای پروژه، مطرح و بر پیگیری این موارد تا حصول نتیجه تاکید شد.

جواد قناعت با توجه به نیاز این شهرستان و مطالبه مردم مبنی بر تسریع در روند احداث و تجهیز بیمارستان دوم طبس و به منظور بررسی شرایط موجود از این پروژه هم بازدید کرد.

قرارداد اجرای این پروژه طبق تفاهم‌نامه چهار جانبه مجمع خیرین سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس و شرکت پیمانکار در سال ۱۳۹۸ منعقد شد و براساس این تفاهم‌نامه، شرکت زغال‌سنگ پروده به نمایندگی از هلدینگ شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، تامین اعتبار پروژه را در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود برعهده گرفته است.

تکمیل و تجهیز بیمارستان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن در حوزه وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و این بیمارستان که شامل اورژانس و بخش‌های متعدد تخصصی و فوق تخصصی خواهد بود، در طرح اولیه ۱۰۰ تختخوابی در نظر گرفته شده اما افزایش تخت‌های آن پیش‌بینی شده است.

بیمارستان دوم شهر طبس با زیربنای‌ ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع در چهار طبقه ‌تا ‌پایان ‌مرحله ‌سفت‌کاری‌ ۱۲۵ میلیارد تومان‌ اعتبار نیاز دارد.‌

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر به طبس از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان با هدف بررسی راهکارهای رفع موانع موجود و شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه بازدید کرد.

براساس اعلام مسوولان مربوطه در شهرستان طبس تعداد ۶ هزار و ۵۳ نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند و دستگاه‌های متولی زمین لازم را برای هزار و ۵۰۴ نفر تامین کرده‌اند.

این پروژه‌ها در مناطق مختلف و با درصد پیشرفت متفاوت در حال اجراست که تامین زیرساخت‌ها و تسریع در روند آماده‌سازی اراضی از جمله درخواست‌های در این شهرستان برای طرح اقدام ملی مسکن است.

بازدید استاندار خراسان جنوبی از پروژه احداث باند دوم محور طبس – بشرویه برنامه دیگر این سفر بود که به منظور اطلاع از روند اجرای کار و میزان پیشرفت پروژه انجام شد.

پروژه احداث باند دوم محور طبس – بشرویه با هدف بهسازی ورودی طبس از مسیر ده‌محمد در دست اقدام است.

طول این محور ۱۲۰ کیلومتر است که ۷۵ کیلومتر آن در داخل حوزه شهرستان طبس قرار دارد و در حال حاضر فقط ۲ کیلومتر باند دوم در این محور احداث شده است.

استاندار خراسان جنوبی صبح امروز (پنجشنبه) با استقبال نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار و مسئولان این شهرستان وارد طبس شد.

غبارروبی مزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان نخستین برنامه این سفر بود که با حضور جمعی از مدیران ستادی، استانی و شهرستانی در گلزار شهدای طبس انجام شد و استاندار خراسان جنوبی در ادامه آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) را زیارت کرد.

قناعت در ادامه این سفر یک روزه از فرودگاه شهدای طبس و اداره کل راه‌آهن شرق بازدید کرد.

بازدید از فرمانداری ویژه طبس و دیدار با خانواده شهید حسن آشنا از دیگر برنامه‌های استاندار در سفر به این شهرستان است.

همچنین نشست شورای اداری شهرستان به منظور جمع‌بندی مصوبات این سفر و به ریاست استاندار خراسان جنوبی در محل دفتر امام جمعه طبس برگزار می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی پیش از این در سفرهای شهرستانی خود به نهبندان، قاینات و فردوس رفته است.

 

 

 

 

۸۹ زندانی جرایم غیرعمد در خراسان جنوبی آزاد شدند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون به برکت برگزاری یادواره‌های سردار دلها به عنوان مکتب حاج قاسم، ۸۹ زندانی جرایم غیرعمد در این استان آزاد شدند.

غلامرضا روشان شامگاه شنبه در یادواره سردار دلها و ۲۶ شهید وابسته به کارکنان اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی که با حضور برادرزاده سردار سلیمانی در بیرجند برگزار شد، افزود: آزادی این تعداد زندانی به تعداد ۶۳ سال سن شهید سلیمانی و ۲۶ شهید وابسته به اداره کل زندان‌های استان و با همت دادگستری خراسان جنوبی، انجمن حمایت از زندانیان و خیرین بوده است.

وی گفت: هشت یادواره شهدا به نام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همت اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی در شهرستان‌ها برگزار شده که پنج هزار نفر در این یادواره‌ها شرکت کردند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی بیان کرد: در ایام شهادت حضرت زهرا (س) نیز تشییع پیکر شهدا را در زندان‌های استان داشتیم که برکات زیادی برای گروه‌های هدف داشته است.

وی افزود: ۱۸ درصد از کارکنان زندان‌های خراسان جنوبی از خانواده شهدا و ایثارگران هستند.

راوی دفاع مقدس و مکتب شهید سلیمانی هم در این مراسم گفت: شهید سلیمانی عارفی بود که عشق بی‌نظیری به امام رضا (ع)، حضرت زهرا (س) و شهدا داشت.

حاج حسین کاجی افزود: شهید سلیمانی قبل از شهادت به مرحله‌ای از معنویت و تقوا رسیده بود که از زمان شهادتش خبر داشت.

وی عنوان کرد: شهید سلیمانی در کشورهای مسلمان فتح الفتوح کرد و خیلی از اقدامات این شهید بزرگوار گفته نشده است، همچنین این شهید فتح القلوب هم کرد و باعث شده که سردار دلها شود و محبوبیتش از جمهوری اسلامی فراتر رفت.

راوی دفاع مقدس گفت: سردار سلیمانی باور داشت که شهدا زنده‌اند و با این ستاره‌ها می‌شود راه سعادت را شناخت، حاج قاسم از ظرفیت شهدا استفاده کرد و به سعادت رسید.

وی با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی باور داشت که شهدا حاضر و ناظر هستند افزود: اگر حاج قاسم به اینجا رسید به این خاطر بود که هیچ‌گاه صدا و سیره شهدا را در گوش و زندگی خود فراموش نکرد.

کاجی گفت: شهید سلیمانی هیچ گاه شهدا را فراموش نکرد و توفیقات و شاهکارهای این مرد بزرگ استفاده کردن از ظرفیت شهدای والامقام بوده است.

 

 

 

حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا به چشم مشتریان نیامده است/۷

پیش بینی میشد بعد از حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، بازار طلا رونق بگیرد، اما رصد بازار نشان می‌دهد عده زیادی از این موضوع حتی اطلاع ندارند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان آصف نائب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره، ساعت و عینک شهرستان بیرجند می‌گوید: حذف ارزش افزوده از اصل طلا، خرید طلا را برای مردم راحت‌تر کرده است و دیگر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مردم دریافت نمی‌شود و افراد با خیال راحت تری خرید می‌کنند.

۱۳ دی امسال بود که بر اساس قانون، ۹ درصد مالیات خرید طلا تنها به سود و اجرت طلا تعلق گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد.

به گفته آصف بازار طلا نسبت به قبل از وضع این قانون رشد قابل توجهی نداشته است و یکی از دلایل آن علاوه بر کرونا و برپا نشدن مراسمات مانند قبل، سردرگمی مردم برای خرید طلا است، زیرا نمی‌دانند قیمت هر گرم طلا پایین‌تر خواهد آمد یا نه تا اقدام به خرید کنند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره، ساعت و عینک شهرستان بیرجند گفت: قانون حذف ارزش افزوده از اصل طلا برای افزایش رغبت مردم و رونق بازار خرید و فروش طلا وضع شده است و می‌توان گفت در هر یک میلیون تومان، ۹۰ هزار تومان به نفع مردم شده است.

 

 

 

 

 

 

تهیه علوفه خشک، مجازات شکار غیر مجاز/۴

دادستان شهرستان بشرویه از تهیه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم علوفه خشک برای مجازات جایگزین شکار غیرمجاز خبرداد.

 دادستان شهرستان بشرویه گفت: شکار یک رأس بزغاله وحشی منجر به قطع دست حیوان شده بود که مجرم شناسایی و پرونده قضایی تشکیل شد.

از ابتدای مهرماه این دومین مورد مجازات جایگزین حبس است که در شهرستان بشرویه اجرایی شده است.

مهرماه امسال شخصی با موضوع تهدید علیه بهداشت عمومی، به تهیه ۳۰۰عدد ماسک در عوض تحمل نود و یک روز حبس در این شهرستان محکوم شده بود.

به گفته دادستان شهرستان بشرویه، دادگاه برای اجرای سیاست‌های حبس زدایی و نیاز مبرم محیط زیست به تامین آب و غذای حیات وحش به دلیل خشکسالی‌های متمادی منطقه و تلف حیوانات به دلیل گرسنگی و نیز جلوگیری از هجوم حیوانات به مزارع و باغات، محکوم را به تهیه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم علوفه خشک (بیده) جایگزین ٧٢ روز حبس محکوم کرده است.

خسروی گفت:حکم مذکور پس از قطعیت اجرا و علوفه توسط محکوم تحویل محیط زیست بشرویه شده است.

 

 

 

بیمارستان جدید بشرویه آماده نصب تجهیزات است

فرماندار بشرویه گفت: عملیات اجرایی ساختمان بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه به اتمام رسید و منتظر تحویل موقت بیمارستان توسط پیمانکار هستیم.

بیمارستان جدید بشرویه آماده نصب تجهیزات است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی شفیعی فرماندار بشرویه امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ادامه محوطه‌سازی بیمارستان نیز انجام خواهد شد ولی تاکنون نصب تاسیسات و تجهیزات انجام نشده است.

وی گفت: درباره تامین تجهیزات بیمارستان جدید بشرویه با پیگیری‌ها از استان و مرکز کشور، به ما قول داده شده که تجهیزات بیمارستان به‌طور کامل توسط وزارت بهداشت تامین شود.

فرماندار بشرویه درباره زمان قطعی افتتاح بیمارستان گفت: زمان دقیق افتتاح به تحویل موقت ساختمان توسط پیمانکار بستگی دارد البته باید محوطه‌سازی هم توسط پیمانکار دیگری انجام شود و در مجموع افتتاح به دهه فجر امسال نخواهد رسید.

وی اظهار داشت: بیمارستان شفا بشرویه در حال حاضر فعال است و عملیات اجرایی بیمارستان جدید نیز از سال ۱۳۹۱ آغاز شد که تاکنون در زمینه احداث آن حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

شفیعی افزود: بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه قرار بود امسال به بهره‌برداری برسد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات به‌وجود آمده تکمیل این طرح مدتی به تاخیر افتاد.

وی همچنین گفت: ورودی‌های شهر بشرویه از سمت طبس و هم از سمت فردوس فاقد دوبانده‌سازی است اما با مساعدت مدیرکل راه و شهرسازی در حال حاضر زیرسازی ورودی بشرویه به سمت شهرستان طبس به طول سه کیلومتر انجام شده است.

فرماندار بشرویه بیان کرد: مجوز کمیسیون ماده ۲۳ هم برای احداث باند دوم مسیر بشرویه به سه راهی شهید زارع در حال پیگیری است که احداث این راه جزو مصوبات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کریمو در سرایان رکورد دار بارش ها در خراسان جنوبی/۲

تا صبح روز گذشته بیشترین باران خراسان جنوبی در کریموی سرایان با ۶۷ میلیمتر ثبت شد.

کارشناس هواشناسی گفت: همچنین در این مدت از سرند فردوس ۴۷ ، مهوید ۳۵، مهوید فردوس رکورددار بارشها در خراسان جنوبیخضری ۳۱، فتح آباد قاین ۳۰، باغستان و فتح آباد فردوس ۲۸، کریمو ۲۷، طاهرآباد و رقه ۲۵، آیسک ۲۳، خرو و اسلامیه ۲۱، فردوس ۱۹، بیهود ۱۸، نوغاب حاجی آباد ۱۵، عباس آباد میم، ده محمد، طبس و ارسک

۱۳، قاین، خنگ و درمیان ۱۱، آرین شهر ۱۰، بغداده، آبیز و دوست آباد ۷، سرایان ۹، بشرویه و ماهمیران ۸، ابراهیمی، زهری و جنوب بیرجند ۳، آلنگ، درخش، دستگرد، حاجی آباد، کهنو، میغان و خور ۲، چاه دراز، قدمگاه، گزیک و محمدشهر ۱ و برخی ایستگاه‌ها کمتر یک میلیمتر بارش باران گزارش شد.

زارعی با بیان اینکه بارش باران تا سه شنبه در استان ادامه دارد گفت: اوج بارش‌ها  در نیمه شرقی و بخش مرکزی استان رخ می‌دهد.

 

 

هشدار سطح قرمز برای سه شهرستان خراسان جنوبی/۲-۳

هشدار سطح قرمز (بالاترین سطح هشدار) مدیریت بحران برای سه شهرستان خراسان جنوبی صادر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: طبق اخطاریه و هشدار سطح قرمز (بالاترین سطح هشدار) هواشناسی استان تا پایان وقت دوشنبه هفته جاری وقوع بارش‌های سنگین تا خیلی سنگین در شهرستان های نهبندان، سربیشه و درمیان به شدت محتمل است و احتمال خسارت به زیر ساخت‌ها و سایر مستحدثات شهری و روستایی وجود دارد.

میرجلیلی از فرمانداران خواست در اسرع وقت ضمن اطلاع رسانی گسترده مجدد به همشهریان و جامعه هدف تحت تاثیر و بسیج همه ظرفیت‌ها؛ تجهیزات و امکانات شهرستان و لغو کامل مرخصی و ماموریت‌های مدیران دستگاه‌های مربوطه؛ نیرو‌های امدادی و عملیاتی شهرستان در آماده باش کامل و جامع قرار گیرند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*