اخبار خراسان جنوبی/ امضای تفاهم‌نامه احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی شرق کشور

 

 

گردش مالی معادن بزرگ خراسان جنوبی در خارج استان

جعفری گیو نیز به تعداد معادن بزرگ و حساب‌های معدن کاران اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش تعداد معادن بزرگ استان متأسفانه اکثر معادن بزرگ در استان حساب و گردش مالی ندارند.

«عیسی جعفری گیو» خواستار نظارت بیشتر برای استقرار دفاتر، حساب‌های مالی و… معادن در استان شد و گفت: با توجه به ماده قانونی ذکر شده باید زمان انعقاد قرارداد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ این ماده قانونی تکلیف شده و پس از بازگشایی حساب پرونده تشکیل شود.

«عباس جرجانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم دو آیتم را در درآمد استان مؤثر دانست و اظهار داشت: درآمدهای مالیاتی، حساب ها و گردش مالی معادن باعث درآمدزایی استان می شود.

وی تعداد معادن بزرگ استان را ۵۰ معدن اعلام کرد و راه اندازی دفاتر، خرید و فروش و انجام گردش های مالی حساب معادن را باعث ایجاد درآمد مالی برای استان دانست.

وی افزود: از این تعداد معدن ۲۱ معدن در داخل استان حساب دفتری و پرونده مالیاتی نداشته که ۸ مورد از ۲۱ مورد مربوط به شرکت های دولتی شامل تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند:

بیرجند به تازگی از لیست مناطق محروم خارج شده است

 رئیس شورای اسلامی شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه گفت: علی رغم نیاز بیرجند به افزایش نرخ خدمات اما از لیست مناطق محروم خارج شده است.

 علیرضا محمودی راد از خارج شدن شهر بیرجند از لیست مناطق محروم انتقاد کرد و گفت: با توجه به تورم موجود در جامعه لازم است برای ارائه خدمات شهرداری هزینه زیادی شود لذا ضرورت دارد حداقل شهر بیرجند از مناطق کم برخوردار محسوب شود.

به گفته وی مشکل اراضی ۰۴ در قلب شهر بیرجند سبب شده که ایجاد میدان اجتماعات، باغ‌های مفاخر و گل‌ها و بازگشایی خیابان‌های عدل و معلم با مشکلاتی مواجه شود.

وی ادامه داد: بازگشایی معبر فرزان از طریق کاروانسرای مستوفی با مشکلاتی مواجه شده و با وجود اینکه قرار بود شرکت پوزش در ۱۸ هکتار اراضی خود شهرک تفریحی ایجاد کند در سال‌های گذشته اقدامی در این باره انجام نشد.

وی تصریح کرد: شهرداری با همکاری تعدادی از دستگاه‌های اجرایی کارهایی را در این منطقه انجام داده است که برای تکمیل نیاز به اعتبار دارد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس

شمال شهر بیرجند در حوزه درمان نیازمند توجه بیشتر است

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت:در شمال شهر بیرجند خدمات قابل توجه درمانی وجود ندارد که باید این دغدغه مردم مرتفع شود.

حسین خسروی در دیدار مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: پشتوانه شمال شهر بیرجند در حوزه پزشکی نیازمند توجه بیشتر استاصلی نظام مردم هستند و باید برای جلب رضایت عمومی و اعتماد مردم تلاش کرد چرا که در واقع رضایت مردم اصل حفظ نظام است.

وی گفت: متاسفانه در شمال شهر بیرجند خدمات قابل توجه درمانی وجود ندارد و مردم از این بابت گلایه دارند که باید این دغدغه مردم مرتفع شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: قبلا این موضوع را از طریق وزیر سابق بهداشت و درمان پیگیری کردم که برای تامین ۴ میلیارد تومان اعتبار وعده داده شد، اما با تغییر دولت، این وعده هم منتفی شد.

آقای خسروی گفت: در دیداری هم که با عین اللهی وزیر فعلی بهداشت و درمان داشته ام، این موضوع را پیگیر شدم.

وی گفت: یکی از درخواست‌های مردم خوسف، ایجاد نمایندگی بیمه سلامت در این شهرستان است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: در خصوص محرومیت شهرستان خوسف از خدمات بهداشتی و درمانی، موضوع را از طریق بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی هم پیگیری کردم که حدود یک ماه قبل کارشناسانی در همین خصوص از این شهرستان بازدید کردند.

 

 

 

 

 

مسدود شدن راه ارتباطی مناطق عشایری سرایان

 بخشدار سرایان با بیان اینکه راه دسترسی به مناطق عشایری نداریم و مسیرها زیر آب است، گفت: نیاز به افراد و تیم‌های موتور سوار برای ارتباط‌گیری و امداد رسانی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بستانی فر ظهر دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران سرایان که به دستور استاندار و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در بالا دست منطقه سرایان و روستاهای اطراف حدود ۴۹ میلی متر بارندگی داشتیم.

بخشدار سرایان تصریح کرد: باغات زیر آب رفت و سرایان با داشتن ۱۴۰۰ کیلومتر راه و ۱۲۰ محله عشایر با این بارندگی‌ها به شدت خسارت دید.

وی با بیان اینکه افراد دام را به پایین دست منتقل کردند و دغدغه ما امداد رسانی به این منطقه است.، گفت: کوره‌های آجرپزی هم به شدت آسیب دیدند و خواستاریم با توجه به شرایط سه قلعه سرایان و بحث گردشگری در پایین دست منطقه و … که تا ماه‌های آینده به سبب خسارات تعطیل می‌شود عنایت ویژه شود.

وی با بیان اینکه همچنین عشایری که به پایین دست کوچ کرده‌اند دچار مشکل می‌شوند، گفت: چون فصل زاد و ولد دام‌هاست و در حال حاضر هم به شدت با مشکل تأمین نهاده روبرو هستند توجه ویژه در این زمینه نیز لازم است.

بستانی فر با بیان اینکه راه دسترسی به مناطق عشایری نداریم و مسیرها زیر آب است، گفت: نیاز به افراد و تیم‌های موتور سوار برای ارتباط‌گیری و امداد رسانی داریم.

به گفته وی در بخش خصوصی هم دچار خسارت شدیم و لودر استفاده شده از یک ساکن منطقه دچار خسارت شدید شد که نیازمند رسیدگی و جبران خسارت است.

خسارت سیلاب به تأسیسات شهری سرایان/شهرداری اعتبار برای جبران خسارت ها ندارد

شهردار سرایان نیز با اشاه به اینکه سیلاب سیلاب خسارت های زیادی به بخش های مختلف شهری وارد کرده است، گفت: اعتبارات شهرداری کفاف جبران خسارت های را نمی دهد.

 رضا مطلبی پور ظهر دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران سرایان که به دستور استاندار و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، اظهارکرد: محدوده خدمات شهری ۱۴۰ و حریم شهر ۹۰۰ هکتار است که اختلاف زیادی با هم دارد.

وی با بیان اینکه در بالا دست شهر با بحران بیشتری مواجه شده‌ایم، بیان داشت: در گذشته طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی و سیلاب شهری و استفاده مجدد از آن در قسمتی انجام شده در پایین دست شهر طرح ذخیره آب‌های سطحی را داریم و برای کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در این سیلاب متحمل خسارت‌های زیادی شدیم، گفت: شهرداری این شهرستان جزو شهرداری‌ها با بدهی‌های بالا و در آمد پایدار و محلی کم است.

شهردار سرایان با اشاره به اینکه از ۱۴۰ هکتار بافت شهری ۴۰ هکتار آن بافت فرسوده و مابقی مهندسی سازی و اصولی است، گفت: خانه‌های مردم بافت خشت و گلی دارد.

وی با بیان اینکه در این سیلاب میدان ورودی شهر به سمت بیرجند ۵۰ درصد خسارت دید، گفت: آسفالت خیابان‌ها، جدول‌ها و کانال‌های دفع آب‌های سطحی دچار خسارت شدید شد و برگرداندن همین شرایط برای شهرداری سخت است.

مطلبی پور با اذعان به اینکه از لحاظ بودجه در شرایط نرمالی نیستیم، ادامه داد: در حوزه پارک‌ها خسارت به تأسیسات مکانیکی وارد شد و در حوزه آتش نشانی خدمات ایمنی کمبود زیادی دارد.

وی با بیان اینکه تجهیزات در اختیار جوابگوی حداقل‌ها هم نیست، بیان داشت: برای پمپ کف کش و لجن کش از بقیه ارگان‌ها کمک گرفته شد.

به گفته وی شهرداری سرایان به لحاظ اعتبارات ویژه دیده شود چرا که شرایط سختی دارد.

 

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس

راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان پیگیری شود

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس بر پیگیری راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان تاکید کرد.

خسروی در دیدار رئیس و اعضای اتاق تعاون خراسان جنوبی  گفت:با ایجاد راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان پیگیری شودتعاونی محصولات استراتژیک افق جدیدی پیش روی کشاورزان و تولیدکنندگان زرشک، زعفران و عناب هم در تولید و هم عرضه قرار می‌گیرد.

به گفته وی تا این لحظه فقط نام این تعاونی را شنیدیم و نیاز است که راه اندازی آن با جدیت بیشتری پیگیری شود و ما هم در حد توان برای شکل گیری این تعاونی کمک خواهیم کرد.

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف همچنین به اعضای اتاق تعاون قول داد برای در اختیار گرفتن ردیف بودجه با توجه به اتمام مهلت پیشنهادها، در صورت دریافت پیامک کمیسیون تلفیق، این موضوع را پیگیری کند.

وی با تاکید بر این که نظارت‌ها بر عملکرد تعاونی‌ها باید بیشتر شود افزود: این که تعاونی در یک محله تعداد زیادی واحد مسکونی ایجاد کند، اما فضای آموزشی، فرهنگی و تفریحی در آن مجموعه پیش بینی نشود قابل دفاع نیست.

خسروی در پایان از اعضای اتاق تعاون استان خواست موارد و مشکلاتی که می‌توان در مجلس به دنبال راه حل آن باشد را به صورت مکتوب ارائه کنند تا پیگیری‌های لازم در این رابطه صورت پذیرد.

 

 

بارش شدید باران مدارس سربیشه را تعطیل کرد/۷

به علت بارش شدید باران و آب گرفتگی معابرشهری تمامی مدارس شهرستان سربیشه، تعطیل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: کلیه خدمات آموزشی، پرورشی و تربیتی در این شهرستان امروز به صورت مجازی ارائه می شود.
وی گفت: برگزاری امتحانات نهایی به قوت خود باقی است و حوزه های امتحانی پذیرای دانش آموزان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

 

 

 

 

اتمام حجت معاون استاندار برای گردش مالی معادن در خراسان جنوبی

اتمام حجت معاون استاندار برای گردش مالی معادن در خراسان جنوبی

 سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس قانون تمامی شرکت‌های معدنی فعال در خراسان جنوبی باید نسبت به ایجاد پرونده مالیاتی، گردش مالی و دفتر مالی در این استان اقدام کنند.

علیرضا عباس‌‍‌زاده روز دوشنبه در چهارمین نشست شورای معادن استان در سال جاری با اشاره به دستورالعمل جزء چهار بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه افزود: براساس این ماده قانونی حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی همچنین دفاتر مالی و قانونی آنها باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام شود.

وی با بیان اینکه اقتدار حاکمیتی ما در حوزه مالیاتی است اظهار داشت: به عنوان تمرد از اصل قانونی باید از ظرفیت اداره کل امور مالیاتی استان در این زمینه استفاده شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های مواد معدنی به عنوان واحد تولیدی ثبت شده توسط سازمان صنعت‌، معدن و تجارت باید موظف به اجرای این ماده قانونی در استان شوند.

وی ادامه داد: بدون شک جدیت و دقت در اجرای این ماده قانونی در استان معدنی خراسان جنوبی و آینده استان از اهمیت زیادی برخوردار است و به منابع بانکی استان نیز کمک خواهد کرد.

عباس‌زاده گفت: اگر از الان موضوع جدی گرفته نشود و به بعد موکول شود در آینده نخواهید توانست با توجه به وسعت و جهش کار، این قانون را در استان اجرا کنید لذا موضوع با حساسیت ویژه و جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بر مبنای این ماده قانونی باید منافع استان مرزی خراسان جنوبی حفظ شود افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت فهرست معادن را در اختیار اداره کل امور مالیاتی استان قرار دهد و پرونده مالیاتی برای معادن تشکیل و نسبت به راه‌اندازی دفتر مالی اقدام شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: کمیته نظارت بر جزء چهار بند «الف» ماده ۴۳ نیز به منظور پیگیری این ماده قانونی در استان تشکیل شود تا در فرصت محدود نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.

وی اجرا نشدن این ماده قانونی را ترک فعل دانست و گفت: سازمان امور مالیاتی باید این تکلیف قانونی را در اولویت قرار دهد و گزارش عملکرد این حوزه را بعد از چند ماه ارایه کند.

عباس‌زاده افزود: در حالی که نسبت به اجرای این ماده قانونی در استان کم‌توجهی شده به نظر می‌رسد ۹۰ درصد درآمدهای معادن در خارج استان بوده و استان ما خدمات‌رسان شده است.

وی بیان کرد: برای معادن جدید که به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود نیز باید ماده قانونی به عنوان یک تعهد و شرط ضمن عقد قرارداد دیده شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به جزء پنج بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه گفت: در مواردی به دلیل بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی، خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آنها می‌رسد.

 

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با خانواده شهیدین بذرافکن

استکبار جهانی با ترویج انقلاب اسلامی به انزوا می‌رود/۲-۳

استکبار جهانی با ترویج روزافزون انقلاب اسلامی، لحظه به لحظه به انزوا می‌رود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با خانواده شهیدین بذرافکن به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین (س) گفت: زنده ماندن ارزش‌های انسانی و اسلامی به برکت مجاهدت شهیدان است و اگر این مجاهدت‌ها نمی‌بود انقلاب ما به پیروزی نمی‌رسید و حتی اماکن مقدس و مساجد نیز به فراموشی سپرده می‌شد.

آیت الله عبادی افزود: رزمندگانی که با شهدا به جبهه‌ها رفته اند و به افتخار شهادت نائل نشده اند بدانند رسالت شان و اجرشان بالاتر است و امروز باید دفاع از حق را در صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، تبلغاتی و اقتصادی ادامه دهند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه اگر دفاع از حق نباشد باطل بر سر راه مردم قرار می‌گیرد، گفت: قیام‌های دینی همچون عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش، تابلویی برای نشان دادن حقیقت در تاریخ است.

با حضور مادر شهید حمید رضا مساح؛

جلسه‌ی تکریم مادران شهدا در کانون خراسان جنوبی برگزار شد/۲-۳

جلسه‌ی تکریم مادران شهدا در کانون خراسان جنوبی برگزار شد

هم‌زمان با سالروز وفات حضرت ام البنین (س) و روز تکریم مادران شهدا از مادر دانش آموز شهید «حمید رضا مساح» در کانون خراسان جنوبی تجلیل شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این مراسم که در محل  اداره کل کانون خراسان جنوبی و با حضور جمعی از همکاران این اداره کل برگزار شد؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون طی سخنانی گفت: صبر و ایثار مادران شهدا  مثال زدنی است و در این رابطه مادران شهدا رسالت زینبی خود را به خوبی انجام دادند.

وی افزود: شهیدان از منافع دنیایی خود گذشتند تا امروز ما در آرامش باشیم پس باید آن‌گونه عمل کنیم که در آن دنیا شرمنده شهدا نباشیم.

در ادامه این آیین مادر شهید «حمید رضا مساح» به بیان خاطرات و ویژگی‌های برجسته فرزند شهیدش پرداخت.

گفتنی است در این جلسه بخش‌هایی از وصیت نامه و پیام‌های این شهید به دانش آموزان، کشاورزان  و بازاریان توسط حجت مساح برادر این شهید گرانقدر و از مربیان فرهنگی کانون استان قرا ئت نیز قرائت شد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی:

عزمی برای حل مشکلات بیرجند در بعضی موارد وجود ندارد/

عزمی برای حل مشکلات بیرجند در بعضی موارد وجود ندارد

سرپرست معاونت هماهنگی عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت:هرچند معضلات شهر بیرجند بسیار و اعتبارات محدود است اما نباید فرافکنی کنیم در بعضی از موارد گویا عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس زاده عصر یکشنبه در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار بیرجند با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: باید به مدیریت شهری مرکز استان با کم کردن سطح توقعات توجه اساسی شود.

سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: هر چند معضلات و نیازها زیاد و اعتبارات محدود است اما به جای حل مشکلات نباید فرافکنی کنیم.

به گفته وی بیرجند پیشانی استان است و از همه ظرفیت‌های آن باید به خوبی بهره گرفته شود و شورا و شهرداری نیز باید شهر را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه در بعضی از موضوعات گویا عزمی برای حل آنها وجود ندارد، گفت: با این وجود آمادگی خود را برای بررسی همه موضوعات مربوط به حوزه کاری خود اعلام می‌کنم تا با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی در کمترین زمان بعضی از این دغدغه‌ها حل شود.

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
اولویت در پرونده های اختلافات خانوادگی ایجاد صلح و سازش باشد/۴

حجت الاسلام حمیدی گفت: صلح و سازش بهترین و سریع ترین گزینه برای رفع اختلافات خانوادگی است که باید در اولویت پرونده های قضایی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ، حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» در بازدید از دادگاه عمومی بخش نیمبلوک و حوزه قضایی شهرستان قاینات اظهار کرد: در این بازدید وضعیت اداری و قضایی بخش نیمبلوک مورد ارزیابی قرار گرفت و پرونده‌هایی که در شعبه ثبت می‌شود، ماهانه و طبق روال عادی مورد رسیدگی قرار می گیرد و پرونده معوقه‌ای وجود ندارد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با تأکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع و حفظ کرامت مراجعین از قضات و کارمندان این مجموعه ها خواست علاوه بر رفتار مهربانانه و توأم با اخلاق اسلامی مطالبات بحق شهروندان را پیگیری کنند.

 

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به پرونده های اختلافات خانوادگی در این دادگاه و در حوزه قضایی قاینات، تصریح کرد: صلح و سازش بهترین و سریعترین گزینه برای رفع اختلافات خانوادگی است که باید در اولویت پرونده های قضایی باشد.

 

وی در پایان افزود: تلاش همکاران قضایی، اداری و وکلای طرفین باید در پرونده‌ها بر صلح و سازش باشد و از وجود افراد با نفوذ، علما، نخبگان، ریش‌سفیدان و بزرگان شهر هم برای تحقق این مهم استفاده شود.

 

گفتنی است، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در دیدار با تنی چند از مراجعین ضمن استماع خواسته ها و بررسی مشکلات قضایی آنان در راستای انجام پیگیری های لازم دستورهای مقتضی صادر کرد.

 

 

 

 

عقب ماندگی تاریخی در زیرساخت‌های توسعه حمل‌ونقل شرق کشور؛

صفر؛ سهم خراسان‌جنوبی از اعتبارات ۱۴۰۰ راه آهن/ پیشرفتی که روی ریل ۱۵ درصد قفل شد

 

عدم تخصیص اعتبارات به پروژه ملی راه آهن خراسان جنوبی نشان می دهد مسئولان استان آنطور که باید نتوانستند اعتبارات را به این پروژه عظیم گسیل دهند و این پروژه روی ریل پیشرفت ۱۵ درصد قفل شده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، از زمانی که هنوز خراسان‌جنوبی بخشی از خراسان بزرگ بود، زمزمه ضرورت ایجاد راه‌آهن در جنوب خراسان و شهر بیرجند مطرح و کارشناسان سخنان مختلفی در این رابطه مطرح می‌کردند.

نگاهی به سابقه پروژه راه‌آهن بیرجند

طبق بررسی‌ها، خواسته مردم جنوب خراسان قدیم و خراسان‌جنوبی فعلی در زمینه راه‌آهن برای اولین بار در سال ۸۰ توسط نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس به رئیس جمهور وقت ارائه و بعد از آن تقاضا به وزارت خانه مربوطه ارجاع شد.

اما کار تا به مرحله اجرا برسد، سال‌ها طول کشید. استانداران مختلف و معاونان آنان بارها از این پروژه سخن گفتند اما مردم در عمل چیزی را مشاهده نمی‌کردند.

کمبود اعتبار و عدم پیشرفت راه آهن زاهدان به بیرجند

در نهایت قطعه زاهدان تا بیرجند – گناباد و ایستگاه یونسی به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد اما این ۲ قطعه به دلیل اعتبارات بسیار اندک پیشرفت کندی داشته که زمینه گلایه‌های متعدد مردم را به همراه داشت و بارها از مسئولان چرایی عدم پیشرفت منطقی و برنامه‌ریزی شده این پروژه را می‌پرسیدند.

مطالبه احداث راه‌آهن خراسان جنوبی زمانی شدّت گرفت که نمایندگان وقت مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌های مستمر توانستند دولت را وادار به قراردادن ردیف بودجه مشخص برای آن در بودجه ۱۴۰۰ کنند.

بعد از قراردادن ردیف بودجه، مسئولان خراسان جنوبی وعده‌هایی برای آغاز به کار پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی می‌دادند و به خصوص استانداران، “بزودی” یا “چند ماه آینده” را مطرح می‌کردند که در نهایت در ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در روز ملی روستا و عشایر، با حضور وزیر ورزش و جوانان، کلنگ آغاز احداث راه‌آهن از بیرجند به ایستگاه یونسی گناباد بر زمین زده شد.

بعد از این کلنگ‌زنی، وعده‌ها وارد مرحله دیگری شد و زمان اتمام پروژه در قول‌های مسئولان دیده می‌شود اما اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از کلنگ زنی پروژه راه آهن هنوز شاهد پیشرفتی در روند اجرای پروژه نیستیم.

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، می‌گوید: پروژه ریلی کریدور شرق کشور از مسیر چابهار، زاهدان، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و گناباد می‌گذرد و به یونسی و مشهد بافق می‌رسد که طول این کریدور یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.

در حال پیگیری جذب بودجه راه آهن هستیم

وی خاطرنشان کرد: این کریدور از چند محور پیگیری می‌شود اولین موضوع اعتباراتی است که در پیوست یک قانون بودجه هر سال گذاشته می‌شود و در سال جاری از قطعه زاهدان به یونسی ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشته و تخصیص آن صادر شده است که مبلغی حدود ۲۰ میلیارد تومان است و به دلیل اینکه که در خزانه وجود ندارد در حال پیگیری جذب این اعتبارهستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی یادآورشد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱اعتبار راه آهن از ۶۰ میلیارد تومان به ۱۱۲ میلیارد تومان و به دوبرابر افزایش یافته است که در پیوست قانون بودجه است که امیدواریم مجلس همین میزان اعتبار تایید و یا افزایش یابد.

عدم تخصیص اعتبار از محل دوم اعتبارات پیش بینی شده برای راه آهن

داعی با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای اعتباراتی پیوست یک قانون بودجه بوده است که در حال پیگیری است، گفت: در پیوست یک قانون بودجه جدولی در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان اعتبارات مناطق کمتر توسعه یافته (بند ط) وجود دارد که از محل فروش اموال مازاد دولت تامین اعتبار می‌شود که اعتبارات در این جدول ۴۷۵ میلیارد تومان است و این مسیر دوم اعتباری است که سازمان برنامه و بودجه هنوز از این محل تخصیص اعتباری نداده است.

صندوق توسعه ملی مسیر سوم اعتباری

وی ادامه داد: مسیر سوم اعتباری راه آهن ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد صندوق توسعه ملی است که برای مسیر بیرجند قاین یونسی کار می‌شود و کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت راه سازی تشکیل دادیم و تضمین آن را از شرکت راه آهن پیگیری کردیم و تبدیل به تضمین سازمان برنامه وبودجه در قانون بودجه سنواتی شده و قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی برای کنسرسیوم ریلی امضا شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی برای دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان که به این پروژه در قابل تسهیلات کمک می‌شود را گرفته شده است و در حضور رئیس جمهور این موضوع مطرح و قرار شد وزیر راه و شهرسازی جلسه ای با حضور استاندار، مسئول صندوق توسعه ملی و بانک ها برگزار و عاملیت پرداخت دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را قبول کنند.

داعی ادامه داد: هفته‌های گذشته با آقای استاندار و نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی جلسه ای با رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی برگزار کنیم تا پرداخت این مبلغ مشروط به اینکه بانک ها آورده ای داشته باشند نباشد و صندوق فارغ از اینکه بانک ها آورده ای داشته باشند پول خود را پرداخت کند. با ۲۰ درصد سهام مالکانه را که سرمایه گذار بیاورد موافقت شد که به صورت مرحله ای با کسر از صورت وضعیت پیمانکار پرداخت شود.

تشکیل کنسرسیوم بانکی برای پرداخت اعتبارات صندوق توسعه ملی

وی با بیان اینکه بحث کنسرسیوم بانکی با حضور آقای استاندار را پیگیری کردیم، گفت: چون مبلغ دوهزار و ۶۰۰ میلیارد عدد بزرگی است یک بانک نمی تواند عاملیت آن را قبول کند و مجبور هستیم کنسرسیوم بانکی تشکیل بدهیم که لیدر آن بانک رفاه است و بانک ملی، تجارت و ایران زمین نیز جزو این کنسرسیوم هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: امیدواریم بحث کنسرسیوم بانکی حل شود تا بتوانیم این پول را از صندوق توسعه ملی اخذ کنیم.

داعی بیان کرد: قطعه بیرجند، قاین، یونسی ۲۷۱ کیلومتر که ۳۲ کیلومتر بیرجند به قاین، ۵۸ کیلومتر از یونسی به گناباد و قاین است که در حال انجام کار است که ۹۰ کیلومتر پیمانکار دارد و ۱۸۵ کیلومتر مانده است که داریم کار می کنیم این مقدار از پروژه را فعال کنیم.

۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی راه آهن خراسان جنوبی

وی تصریح کرد: ۳۲ کیلومتر از این پروژه که در استان ما قرار دارد پیشرفت ۲۰ درصد در زیرسازی و ۱۵ درصد در کل پروژه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: با ۶ شرکت بزرگ راهسازی اعم از تیراژ، آرادان، اس دی ام، توچال، توسار و ویسا کنسرسیوم ریلی تشکیل و ثبت حقوقی شده است که دو هزار و ۶۰۰ میلیارد از محل صندوق توسعه ملی گرفته و در کنسیرسیوم ریلی هزینه می‌شود که باید ۲۰ درصد خود شرکت ها، آورده در قالب سهام مالکانه داشته باشند که قرار شد از هر صورت وضعیت ۲۰ درصد کسر شود و به عنوان آورده لحاظ شود.

عقب ماندگی تاریخی در زیرساخت‌های توسعه شرق کشور

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارخاورستان، اظهارکرد: متاسفانه در خصوص زیرساخت‌های توسعه مربوط به حوزه حمل و نقل در شرق کشور از جمله خراسان جنوبی عقب ماندگی تاریخی را داریم و متاسفانه دولت‌ها در ادوار گذشته آن توجهی که باید می داشتند نداشته اند و توسعه نامتوازنی را در کشور شاهد هستیم.

وی افزود: اگر نیمه شرقی را با نیمه غربی مقایسه کنیم از لحاظ زیربنایی عقب ماندگی تاریخی و مثال زدنی را شاهد هستیم که مهم ترین اقدام این است که ظرفیت‌های شرق کشور اعم از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی و ارتباط با کشورهای شرقی را جدی بگیریم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌کرد: ظرفیت سواحل مکران در جنوب شرق و ظرفیت‌هایی که در خراسان‌جنوبی به لحاظ موقعیت قراردادی از جمله هم مرزی با سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و خراسان رضوی وجود دارد که موقعیت استراتژیکی به این استان داده است.

ظرفیت های مهم خراسان جنوبی مغفول مانده است

نخعی خاطرنشان کرد: مرز بسیار مهم ماهیرود که اکنون بسیاری از مراودات ما از طریق این مرز صورت می گیرد و اینکه کریدور مهم شرق کشور و ظرفیت های معدنی که در این استان وجود دارد ظرفیت‌هایی است که متاسفانه خیلی به این ظرفیت ها توجه نشده است.

نبود طرح آمایش سرزمینی در کشور/ فرآیند توسعه مبتنی بر دیپلماسی چانه زنی است

وی با بیان اینکه ما در کشور آمایش سرزمینی را نداریم و تکلیف ما در توسعه متوازن مشخص نیست، گفت: فرآیند توسعه در کشور بجای اینکه منطقی و از طریق طرح آمایش سرزمینی و علمی باشد بیشتر مبتنی بر دیپلماسی چانه زنی است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر استانی که امکان چانه زنی بیشتر و مسئولان رده بالای بیشتری داشته و جنبه فشارهای سیاسی و دیپلماسی چانه زنی قوی تر داشته باشد امکانات بیشتر به آن استان گسیل شده است.

نخعی اضافه کرد: اگر در کشور آمایش سرزمین یک بار درست و برای همیشه انجام شود و توسعه کشور را براساس این آمایش به طور واقعی و منطقی دنبال کنیم خیلی از مشکلات قابل حل است.

ظرفیت توسعه راه آهن را باید در اجرا فراهم کرد

وی بیان کرد: ما در مسیر طراحی شده راه آهن هستیم یک بخش کار اعم از مطالعه و قرارگیری در مسیر انجام شده است الان در نوبت اجرا و با دولت است؛ راه آهن برای اینکه بتواند تسریع شود باید منابع خوبی اعم از منابع بانکی، عمومی و بودجه دولت و فاینانس خارجی به این پروژه تزریق شود و این ظرفیت هایی است که دولت باید ایجاد کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت اقداماتی را در خصوص فاینانس بانکی و خارجی دارد دنبال می‌کند و ما نیز به دولت کمک می کنیم تا هر چه زودتر این منابع بهتر برای اجرای پروژه تامین شود تا کار تسریع شود.

نخعی بیان کرد: بخشی از منابع تامین پروژه منابع عمومی دولت است که در لایحه بودجه قرار می گیرد و این هرچه بیشتر افزایش پیدا کند به نفع پروژه است اما تنها به هزینه دولت نمی توان اکتفا کرد چراکه هزینه اجرای پروژه خیلی زیاد است.

منابع اعتباری غیردولتی به راه آهن تزریق شود

وی یادآورشد: با توجه به شرایط کسری بودجه که در کشور وجود دارد انتظار اینکه این بودجه از بودجه دولتی تامین شود عملا امکان پذیر نیست که لازم است منابع و آیتم های دیگری برای این پروژه درنظر گرفته شود تا این مهم عملیاتی شود.

به گزارش خاورستان، مسئولان خراسان‌جنوبی درحالی از پیشرفت این پروژه خبر می‌دهند که میزان پیشرفت آن بر روی ۱۵ درصد قفل شده است. وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی سال گذشته و در مصاحبه های مختلفی گفته است: پروژه احداث راه‌آهن بیرجند یونسی با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست اجرا است.

پس از گذشت یک سال از پیشرفت ۱۶ درصدی راه آهن خبرها از پیشرفت ۱۵ درصدی این پروژه خبر می‌دهد.

به قول مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار راه آهن در بودجه سال ۱۴۰۰ هنوز اعتباری به این پروژه مهم در خراسان جنوبی نرسیده است. مسیر دوم اعتباری که از بند ط قانون بودجه پیش بینی شده بود نیز محقق نشده است و کنسرسیوم اعتباری از محل صندوق توسعه ملی نیزدر حال شکل گیری بین بانک ها است و هنزو اعتباری از این محل نیز به راه آهن نرسیده است. عدم تخصیص اعتبار برای راه آهن مهم شرق کشور از ظلم های بزرگ دولت های گذشته به این پروژه مهم است.

گیرکردن پروژه بسیار مهم راه آهن بر روی پیشرفت ۱۵ درصدی نشان می دهد که آنطور که باید به این پروژه مهم توجه نشده است و در این پروژه شاهد یک بی توجهی هستیم و خراسان جنوبی در یک عقب ماندگی تاریخی گیر کرده است.

بنابراین گزارش؛ مردم بر خلاف برخی رسانه‌ها که مدعی بودند سوت قطار تا سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی شنیده می‌شود، منتظر هستند تا با وعده‌های مسئولان شاهد شروع به‌کار جدی این پروژه ملی و بین‌المللی در استان باشند که با این اعتبارات و وعده‌ها، خیالی بیش نخواهد بود.

انتهای پیام/ ۵

 

 

در دیدار مدیرکل بیمه سلامت با نماینده مجلس مطرح شد؛

لزوم رفع دغدغه های درمانی مردم شمال شهر بیرجند/ تحقق صد درصدی نسخه نویسی الکترونیک در بیمه سلامت استان

خسروی گفت: متاسفانه در قسمت شمال شهر بیرجند خدمات قابل توجهی پزشکی وجود ندارد و مردم از این بابت گلایه دارند که باید این دغدغه مردم مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار خاورستان، حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی، اظهارکرد: پشتوانه اصلی نظام مردم هستند و باید برای جلب رضایت عمومی و اعتماد مردم تلاش کرد چرا که در واقع رضایت مردم اصل حفظ نظام است.

وی گفت: متاسفانه در قسمت شمال شهر بیرجند خدمات قابل توجهی پزشکی وجود ندارد و مردم از این بابت گلایه دارند که باید این دغدغه مردم مرتفع شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده قبلا این موضوع را از طریق دکتر نمکی وزیر سابق بهداشت و درمان پیگیری کردم که برای تامین ۴ میلیارد تومان اعتبار وعده داد، اما با تغییر دولت، این وعده هم منتفی شد.

خسروی گفت: در دیداری هم که با دکترعین اللهی وزیر فعلی بهداشت و درمان داشته ام، این موضوع را پیگیر شدم.

وی با اشاره به نبود ساختار بیمه سلامت در خوسف، بیان کرد: یکی از درخواست های مردم خوسف، ایجاد نمایندگی بیمه سلامت در این شهرستان است.

او افزود: در خصوص محرومیت شهرستان خوسف از خدمات بهداشتی و درمانی، موضوع را از طریق بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی هم پیگیری کردم که حدود یک ماه قبل کارشناسانی در همین خصوص از این شهرستان بازدید کردند.

تحقق صد درصدی نسخه نویسی الکترونیک در بیمه سلامت

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی هم در این دیدار، اظهارکرد: در بیمه سلامت سعی شده تا این سازمان فقط سازمان بیمه ای نباشد، بلکه خدمات حمایتی هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه  هم اکنون این بیمه در سطح کشور بیش از ۴۲ میلیون بیمه شده دارد که روز به روز در حال افزایش است،  افزود: آنچه که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در دستور کار بوده، الکترونیکی شدن خدمات بوده است که با توجه به اینکه تمام مردم از اقشار فقیر و غنی را دربرمی گیرد، اگر درست اجرا نشود و مردم را دچار سختی و تنگنا کند، تبعات امنیتی و اجتماعی خواهد داشت.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی هم همکاران تلاش کردند که اجرای این طرح تبعاتی نداشته باشد، گفت: خوشبختانه نسخه نویسی الکترونیک در بیمه سلامت استان، با حداقل تبعات و حتی افزایش ۲- درصدی در تعداد نسخه، صد درصد محقق شده و دیگر نسخه کاغذی نداریم. همچنین موردی از شکایت و گله هم وجود نداشته است، چرا که سعی ما بر این است که با حضور مضاعف کارکنان، مشکلات را در موسسات و درمانگاه هاحل کنیم و به بیمه شده سرایت پیدا نکند.

اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در ۴ شهر استان

اربابی اظهارکرد: موضوع دیگر؛ نظام ارجاع و پزشک خانواده است که یک بحث کلیدی در خدمات ارائه شده به مردم است و برنامه ریزی آن بر این اساس است که از مراجعه بی مورد جلوگیری و با دریافت خدمات بصورت پلکانی، از مراجعه مستقیم افراد به پزشک متخصص جلوگیری و منابع بر اساس نیاز مصرف شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده برای بیمه شدگان رایگان که بیمه شدگان روستایی و بیمه شدگان صندوق همگانی بیمه سلامت است، توسط خود اداره کل بیمه سلامت اجرا شده است.

او افزود: در این خصوص این طرح را در ۴ شهر بالای ۲۰ هزار نفر شامل قاین، بیرجند، طبس و فردوس اجرایی و ۲۵-۳۰ پزشک عمومی را فراخوان کرده ایم که طرف مشورت بیمار هستند و علاوه بر معاینه و درمان بیمار در حد توان، به مردم کمک می کنند که به چه پزشکی مراجعه کنند.

کمبود پزشک خانواده در قاین

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهارکرد: در این خصوص این طرح در شهرهای فردوس و طبس بصورت کامل و در بیرجند تا ۷۰ درصد کار انجام شده است و به ۷-۸ پزشک دیگر نیاز است. اما متاسفانه در قاین پزشکی برای اجرای این طرح نیست، البته یک پزشک پیدا شده که دو هزار نفر را به او معرفی کردیم، اما برای ۸ هزار بیمه شده دیگر باید پزشک تامین شود.

اربابی با اشاره به اینکه خرید راهبردی؛ موضوع دیگری است که دنبال می شود، گفت: در این خصوص سعی کرده ایم که در بخش بستری و سرپایی صددرصد کار انجام  شود که بر اساس آن عملکرد دقیق پزشکان و بررسی کیفیت کاردر این بخش را داریم که امیدواریم تا پیایان سال وضع درمان استان بهتر شود.

وی تاکید کرد: درست است که طرح نسخه نویسی الکترونیک انجام شده اما باید نظارت ها هم درست انجام شود. چرا که به طور مثال در استان ما سه دستگاه ام ارآی خریداری شده، اما اگر روند ارجاع درست نشود، ۳۰ دستگاه هم که خریداری شود کافی و جوابگو نیست. در واقع بحث نیاز و درخواست فقط با سامانه قابل کنترل نیست و باید نظارت هم اعمال شود.

افراد فاقد پوشش بیمه احصا می شوند

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر بحث بیمه شدن افراد فاقد پوشش بیمه است که از سال ۱۳۹۳ مطرح است. خوشبختانه این موضوع  در خراسان جنوبی خیلی کمرنگ است. در این خصوص برنامه این است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، کمیته امداد ،بهزیستی، هلال احمر، شهرداری و … بصورت مستقیم به محلات مراجعه و افراد فاقد پوشش بیمه احصا شوند تا از ظرفیت بیمه سلامت همگانی برخوردار شوند.

اربابی گفت: یکی از خواسته ها این است که قانونی برای اجباری شدن عقد قرارداد پزشکان با بیمه سلامت تصویب شود تا پزشکان از این موضوع عدم تمکین نداشته باشند.

وی در خصوص نبود نمایندگی بیمه سلامت در خوسف هم گفت: دلیل نبود نمایندگی، نداشتن بیمارستان و مطب های پزشکی است که به محض ایجاد بیمارستان، این نمایندگی هم ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/۷

 

 

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:

بیشترین خسارت بارندگی به سه قلعه سرایان وارد شد/۲

سیل به زیرساخت‌های شهر سه‌قلعه سرایان خسارت زد

 سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: بارش‌های رگباری باعث خسارت‌های جدی به زیرساخت‌های حوزه راه، شهری، بخش کشاورزی و تولیدی از جمله واحدهای کوره آجرپزی در شهر سه‌قلعه شهرستان سرایان شده و در حال حاضر رفع مشکلات عمومی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علیرضا عباس‌زاده در بازدید از مناطق سیل‌زده شهر سه‌قلعه سرایان افزود: این شهر در پی بارندگی شبانه‌روز گذشته دچار آبگرفتگی شده است و مردم در مضیقه قرار گرفتند.

وی بیان کرد: در ساعات اولیه ایجاد مشکل برای مردم، مجموعه دستگاه‌های اجرایی و امدادی به‌ویژه مردم پای کار بودند که باعث شد بتوانند از بخش عمده‌ خسارت‌های احتمالی بعدی جلوگیری کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: بارش‌ها در منطقه رگباری در مدت زمان کوتاه بوده و براساس گزارش‌های میدانی که از مسوولان متولی گرفتیم، تقریبا در سه یا چهار دهه اخیر بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه مبلمان شهری هم آسیب دیده و مردم را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است افزود: در حال حاضر با حضور نیروهای امدادی و همکاران شهرداری، راهداری، بسیج، پلیس و نیروهای مردمی در حال رفع آسیب‌ها و مشکلات هستیم.

عباس‌زاده گفت: باید منشا این خسارت‌ها شناسایی شود که البته بخش عمده آن مشخص است و در مرحله اول و به‌صورت کوتاه‌مدت برای جبران این خسارت‌ها برنامه‌ریزی شود و فرماندار سرایان نیز به عنوان رییس مدیریت بحران حتما پیگیری کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: نکته بعد این است که درخصوص زیرساخت‌ها برای جلوگیری از حوادث مشابه کار شود که توسط شرکت آب منطقه‌ای، منایع طبیعی و مسوولان شهرستانی این تمهیدات لازم اندیشیده خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 مسابقات سپک تاکرا  در طبس برگزار شد/۷

قطعات بتنی مهر قهرمان اولین دوره مسابقات سپک تاکرا آقایان در شهرستان طبس شد

مسابقات قهرمانی سپک تاکرا در شهرستان طبس با حضور ۱۲تیم برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اولین دوره مسابقات سپک تاکرا آقایان در شهرستان طبس با حضور ۱۲ تیم و پس از انجام ۲۳ مسابقه با قهرمانی تیم قطعات بتنی مهر به پایان رسید. فروشگاه نوین دوم و جوانان نامی‌نو سوم شدند. در مراسم اختتامیه این مسابقات که در محل سالن شهید الاهی برگزار شد به تیم‌های اول تا سوم حکم قهرمانی اهدا گردید. لازم به ذکر است: در حاشیه مراسم اختتامیه این مسابقات، طبق برنامه‌ریزی که از طرف خیریه حضرت عباس صورت‌ گرفته بود جشن گلریزانی برای کمک به بیماران خاص برگزار شد.

مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد

مسابقات کشتی قهرمانی خراسان جنوبی با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد

‍ مسابقات قهرمانی کشتی آزاد نونهالان (المپیاد استعدادهای برتر) استان خراسان جنوبی گرامیداشت شهدای مدافع حرم و شهید شاخص مرتضی بصیری پور به میزبانی شهرستان بشرویه با قهرمانی تیم کشتی مهد علم و فرهنگ، شهرستان بیرجند به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، دبیر هیأت کشتی خراسان جنوبی و مسئول اجرایی این دوره از مسابقات گفت: این مسابقات با حضور ۸۵ کشتی گیر از ۸ شهرستان استان به میزبانی شهرستان بشرویه در سالن ورزشی آزادی برگزار شد که در پایان تیم هیأت کشتی بیرجند با اقتدار و با ۲۱۵ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های شهرستان قائنات با ۱۶۹ و شهرستان سربیشه با ۱۵۴ امتیاز به ترتیب مقامهای دوم و سوم را کسب کردند. حسین آبادی افزود: نفرات برتر این دوره از مسابقات به تشخیص کمیته فنی جهت اعزام به مسابقات قهرمانی کشور که در دهه دوم بهمن ماه جاری در استان تهران برگزار خواهد شد انتخاب و اعزام خواهند شد‌. نفرات برتر این دوره از مسابقات به شرح ذیل می باشند: وزن ۳۵ کیلوگرم؛ مقام اول: محمدجواد کیانی(بیرجند) مقام دوم: امیرحسین یعقوبی (سربیشه) مقام سوم: امیر رضا رزمی (بشرویه) وزن ۳۸ کیلوگرم؛ مقام اول: آرش خسروی (بیرجند) مقام دوم: سهیل سهرابی (طبس) مقام سوم: امیر بهزادی (سربیشه) وزن ۴۱ کیلوگرم؛ مقام اول: علی ارزاقی (قاین) مقام دوم: ابوالفضل خدادادی (بیرجند) مقام سوم: محسن خلیلیان (طبس) وزن ۴۴ کیلوگرم؛ مقام اول: حسین شاهدی (قاین) مقام دوم: یونس عباسی (فردوس) مقام سوم: امیرحسین طلائی (قاین) وزن ۴۸ کیلوگرم؛ مقام اول: محمد قربان پور (قاین) مقام دوم: علیرضا محمدی (بیرجند) مقام سوم: هادی نکودری (سربیشه) وزن ۵۲ کیلوگرم؛ مقام اول: یزدان یاوری (قاین) مقام دوم: کریم مرادیان (سربیشه) مقام سوم: امیر محمد تقیان (طبس) وزن ۵۷ کیلوگرم؛ مقام اول: صادق غفاری (طبس) مقام دوم: محمد سالاری (سربیشه) مقام سوم: معین مولوی حقیقی (بیرجند) وزن ۶۲ کیلوگرم؛ مقام اول: سهیل عباس نژاد (قاین) مقام دوم: امیرحسین ضیایی (بشرویه) مقام سوم: مهدی محمدی (سربیشه) وزن ۶۸ کیلوگرم؛ مقام اول: امیرحسین قدیری (بشرویه) مقام دوم: علی اکبر مهدوی درح (سربیشه) مقام سوم: امیرحسین رشیدپور (طبس) وزن ۷۵ کیلوگرم؛ مقام اول: امیرمحمد طیبی نسب (بیرجند) مقام دوم: ابوالفضل مرادیان (طبس) مقام سوم: مرتضی احمدی (زیرکوه) وزن ۸۵ کیلوگرم؛ مقام اول: متین دهقان نژاد (قاین) مقام دوم: ماهان کاروان مقدم (بیرجند) مقام سوم: امیرحسین نیک نژاد (بشرویه) وزن ۱۰۰ کیلوگرم؛ مقام اول: سید آرشام حسینی (بیرجند) مقام دوم: سهیل عباسی (سربیشه) مقام سوم: امیرحسین حسن زاده (بشرویه) در پایان با حضور حسن نجفی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بشرویه، عباس سروری رییس هیات کشتی استان و مسئولین شهرستان بشرویه از نفرات و تیم های برتر تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

کسب جایزه ویژه هیئت داوران دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر توسط مستند “کاکل”/۲-۳

    
کسب جایزه ویژه هیئت داوران دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر توسط مستند "کاکل"
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از کسب جایزه ویژه هیئت داوران دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر توسط مستند “کاکل” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر عنوان کرد: در اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر ه در شهر بجنورد برگزار شد، بر اساس رای هیئت داوران متشکل از فرشاد فداییان، مهرداد اسکویی و تورج اصلانی، فیلم مستند “کاکل” به کارگردانی هادی ثابت شوکت آباد جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد.

به گفته وی لاین جایزه شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی است و همچنین به پاس هنر خلاقانه فیلمبردار، مبلغ پنجاه و پنج میلیون تومان بورس تحصیلی یکساله مورد حمایت آموزشگاه آزاد سینمایی مادر اعطا شد.

زمزم خاطرنشان کرد: مستند “کاکل درو” با حمایت مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی در سال گذشته ساخته شد.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی:
اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند بکارگیری همه ظرفیت‌ هاست

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید همه توانایی‌ها و ظرفیت‌ های خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیج کنند تا مسکن مناسب تحویل مردم شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباس‌زاده با بیان این مطلب در چهارمین نشست شورای مسکن استان در سال جاری، تأمین و تولید مسکن را از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است هر سال (به مدت چهار سال) یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور احداث شود.
وی تأکید کرد: باید با استفاده از تجربه مسکن مهر و نقاط قوت و ضعف آن، از همه ظرفیت‌ها برای تحقق طرح نهضت ملی مسکن بهره برداری کنیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با تأکید بر این که ضعف‌ های مسکن مهر در طرح نهضت ملی مسکن نباید تکرار شود، گفت: نقاط مثبت مسکن مهر نیاز به تقویت دارد تا برای رفع دغدغه مهم مردم که مسکن است، کار خوبی صورت گیرد.
عباس زاده تصریح کرد: بدون شک در مرحله اجرا و عملیات ساخت مسکن با مشکلاتی مواجهیم و تاکنون نیز مواردی به ما منتقل شده که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی؛ سهمیه استان از طرح نهضت ملی مسکن در نقاط شهری و روستایی بیش از ۴۰ هزار واحد در چهار سال دیده شده که باید برش سالانه در این طرح تعیین شود.
وی بر پیگیری مستمر طرح‌ها و برنامه‌های حوزه عمرانی تأکید کرد و گفت: به‌واسطه اینکه پذیرفته ایم به عنوان عضو شورای مسکن در این جلسه بنشینیم باید به‌طور جدی موضوعات را پیگیر کنیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اظهار داشت: نباید آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، سبب نارضایتی مردم از مسکن و عملکرد مسئولان شده، تخریب دید و نگاه مردم نسبت به نظام را به همراه داشته باشد.
عباس زاده تصریح نمود: وقتی تصمیم گرفتیم مسکن احداث کنیم از زمان تعیین و واگذاری اراضی تا اجرا و تحویل، کنترل و نظارت‌ها ادامه داشته باشد تا مردم در نهایت با مشکل مواجه نشوند.
وی با بیان این که اکنون که دور میز نشسته‌ ایم باید تصمیم درستی بگیریم تا تجربه‌های بد گذشته تکرار نشود، ادامه داد: اگر نمی‌توانیم مسکن‌ خوب با بهترین مصالح و با قیمت مناسب بسازیم، همین الان به وزارتخانه اعلام کنیم خیلی بهتر است از این که مسکن نامناسب به مردم تحویل دهیم.
به گفته وی؛ تصمیمی که دولت سیزدهم در زمینه تولید و تأمین مسکن گرفته را باید به بهترین نحو در استان اجرا کنیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود: فقط ارائه آمار مهم نیست بلکه باید با دغدغه و دلسوزی موارد لازم پیگیری و مشکلات رفع شود که این خدمت به مردم است.
عباس زاده عنوان کرد: شورای مسکن از کاربردی‌ترین، ‌عملیاتی‌ ترین و خداپسندانه‌ترین جلساتی است که در استانداری برگزار می‌شود چون در پی تصمیمات این شورا، عده‌ای صاحب خانه‌ می شوند.
وی ادامه داد: برخی شهرستان‌های استان با مشکل کمبود زمین مواجهند لذا تا حد امکان باید از ایجاد شهرک‌های جدید به دلیل هزینه‌ های بالا جلوگیری و از اراضی ملی موجود در شهرها استفاده شود.
به گفته وی؛ اعضای شورای مسکن باید این نشست را با دقت و بدون هیچ ملاحظه‌ای جلو ببرند، معایب و موانع طرح را حذف و زیر ساخت‌ های مورد نیاز سایت‌های مسکن را فراهم کنند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود: از امروز با عزمی جدی‌تر و به‌صورت منسجم با مشارکت دستگاه‌ های اجرایی طرح نهضت ملی مسکن را جلو می‌بریم و برای انجام هر اقدام لازم، آمادگی داریم.
عباس زاده بیان کرد: باید این جرأت را داشته باشیم که اعلام کنیم بازدید از سایت‌های مسکن برای خبرنگاران و سازمان نظام مهندسی ساختمان آزاد است تا معایب و مشکلات را به ما اعلام کنند.
وی با تأکید بر این که در طرح نهضت ملی مسکن باید شأنیت مردم حفظ شود، متذکر شد: باید مکان‌هایی در شأن مردم و شهروندان برای احداث خانه به آنها واگذار شود.

 

 

 

نجات کارگران معدن کودکان گرفتار در سیلاب/۴

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف از نجات ۱۵ نفر از کارگران معدن کودکان توسط تیم هلال احمر شهرستان خبر داد.

 حسین ولی زاده گفت: ساعت ۲۰:۵۰ دقیقه شب حادثه‌ای مبنی بر گیرآفتادن میبی بوس کارگران معدن کودکان شهرستان خوسف به مرکز جمعیت هلال احمر اعلام شد.

وی افزود: با اعلام این خبر سه تیم امدادی جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

ولی زاده گفت: به علت جاری شدن سیل دسترسی به معدن کودکان میسر نبود که با توجه به امکانات معدن کودکان و معدن قلعه زری ۱۵ نفر حادثه دیده در سیل توسط لودر رهاسازی به نقاط امن هدایت شدند.

 

 

ثبت ۹۱ میلیمتر بارندگی طی ۴۸ ساعت در سرایان

 کریموی با ۹۱ میلی متر بارندگی رکوردار بارش ها در خراسان جنوبی/۲

روستای کریموی سرایان با ثبت ۹۱ میلیمتر رکورددار بارش های ۴۸ ساعت گذشته در استان  گزارش شد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: روستای کریموی سرایان با ثبت ۹۱ میلیمتر رکورددار بارش های ۴۸ ساعت گذشته در استان  گزارش شد.
خانم لطفی افزود: براساس آخرین خبرها بعد از کریموی سرایان، فتح آباد خضری با ۸۵ میلیمتر، خضری با ۷۹ میلیمتر ، فتح آباد فردوس و سرند فردوس با ۷۰ میلیمتر بیشترین میزان بارش های استان در ۴۸ ساعت گذشته را به نام خود ثبت کردند.
وی افزود: در بین مراکز شهرستان ها سرایان ۵۳ میلیمتر، قاین ۳۸ میلیمتر، فردوس ۳۰ میلیمتر، سربیشه ۳۲ میلیمتر، بیرجند ۲۸ میلیمتر، ایستگاه فرودگاهی بیرجند ۲۶ میلیمتر،  طبس ۲۰ میلیمتر، خوسف ۱۹ میلیمتر، اسدیه و بشرویه ۱۷میلیمتر، حاجی آباد ۱۳ میلیمتر  و نهبندان هم ۳ میلیمتر بارش را گزارش کردند.

ثبت بافت تاریخی روستای گارجگان در فهرست میراث ملی/۲

بافت تاریخی روستای دستکند گارجگان خوسف در فهرست میراث ملی ثبت شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت: روستایثبت بافت تاریخی روستای گارجگان در فهرست میراث ملی گارجگان در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر خوسف واقع شده و  آنچه در این روستا بسیار جلب توجه می‌کند ساختار و شکل خانه‌ها است.

علی صالحی افزود: در این روستا خانه‌ها در دل تپه‌های مرتفع ساخته شده‌اند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت: در این نوع معماری به زبان محلی گارجگان نام خانه‌ها را لون می‌گویند.

وی با بیان اینکه لون‌ها از یک تا چند اتاق تشکیل شده‌اند، افزود: هر خانه دارای یک ورودی مشترک است که اتاق‌ها به آن وصل می‌شوند و شکل و ساختار لون‌ها با هم فرق دارد و متراژ آن‌ها نیز متفاوت است.

صالحی گفت: روستای گارجگان دارای سه دوره معماری است .

به گفته وی بافت جدید و معاصر بافاصله از بافت قدیم احداث شده است.

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس

شمال شهر بیرجند در حوزه درمان نیازمند توجه بیشتر است

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت:در شمال شهر بیرجند خدمات قابل توجه درمانی وجود ندارد که باید این دغدغه مردم مرتفع شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آقای حسین خسروی در دیدار مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: پشتوانه شمال شهر بیرجند در حوزه پزشکی نیازمند توجه بیشتر استاصلی نظام مردم هستند و باید برای جلب رضایت عمومی و اعتماد مردم تلاش کرد چرا که در واقع رضایت مردم اصل حفظ نظام است.

وی گفت: متاسفانه در شمال شهر بیرجند خدمات قابل توجه درمانی وجود ندارد و مردم از این بابت گلایه دارند که باید این دغدغه مردم مرتفع شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: قبلا این موضوع را از طریق وزیر سابق بهداشت و درمان پیگیری کردم که برای تامین ۴ میلیارد تومان اعتبار وعده داده شد، اما با تغییر دولت، این وعده هم منتفی شد.

آقای خسروی گفت: در دیداری هم که با عین اللهی وزیر فعلی بهداشت و درمان داشته ام، این موضوع را پیگیر شدم.

وی گفت: یکی از درخواست‌های مردم خوسف، ایجاد نمایندگی بیمه سلامت در این شهرستان است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: در خصوص محرومیت شهرستان خوسف از خدمات بهداشتی و درمانی، موضوع را از طریق بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی هم پیگیری کردم که حدود یک ماه قبل کارشناسانی در همین خصوص از این شهرستان بازدید کردند.

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی هم در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های حوزه کاری خود ارائه کرد.

 

 

 

 

ارجاع پرونده ۴ قصاب متخلف به مراجع قضایی/۴

۴ قصاب متخلف به مراجع قضایی در خراسان جنوبی به مراجع قضایی معرفی شدند.

رییس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: از جمله وظایف نظارتی کارشناسان اداره نظارت شبکه دامپزشکی بیرجند نظارت بر واحد‌های تولید، بسته بندی و نگهداری انواع فرآورده‌های خام دامی و قصابی ها است.

حسن علیزاده افزود: با توجه به طرح تشدید نظارت بر واحد‌های عرضه فرآورده‌های خام دامی، تعداد ۴ لاشه دام سبک و یک لاشه دام سنگین از ۴ واحد قصابی متخلف کشف و توقیف شد که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد دام‌ها به صورت غیر مجاز کشتار  و متصدیان این واحد‌ها بدون مهر و لیبل بهداشتی در واحد قصد فروش آن را داشته اند که پرونده این متخلفان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند تاکید کرد: ضمن تهیه انواع فرآورده‌های خام دامی از مراکز مجاز مردم باید علاوه بر توجه بر لیبل و مشخصات محصول به تاریخ تولید و انقضاء آن توجه داشته و از خرید و مصرف انواع فرآورده‌های خام دامی فاقد مهر و لیبل معتبر خودداری و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع دهند.

 

 

 

 

کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش آموزش‌وپرورش بیرجند/۲-۳

شهرستان بیرجند امسال با کمبود هزار و ۲۰۰ معلم مواجه است.

مدیر آموزش‌ و پرورش بیرجند در هفتمین جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان  کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش آموزش‌وپرورش بیرجندبا اشاره به اختصاص ۳۷۴ معلم برای آموزش‌وپرورش استان در سال جاری گفت:خراسان جنوبی به به دوهزار معلم نیاز دارد.

 

یکه خانی افزود: جذب معلمان خواهر در آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته باعث شده تا چند سال دیگر برای تامین معلم مرد با مشکل مواجه شویم.

 

وی با اشاره به افزایش جمعیت دانش‌آموزان در شهرستان بیرجند و کمبود فضا‌ی آموزشی گفت: از خیران می خواهیم تا آموزش و پرورش را در این امر یاری کنند.

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش شهرستان بیرجند هم گفت: امسال  و ۴۵۳ دانش‌آموز ترک تحصیل کردند که از این تعداد ۱۰۴ نفر را مجدداً جذب کردیم که اکثراً دانش‌آموزان اتباع بیگانه افغانی بودند.

 

فرماندار بیرجند هم با گرامی‌داشت هفته شورا‌های آموزش‌وپرورش از دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله شهرداری خواست در ساخت‌وساز واحد‌های آموزشی برای اخذ مجوز احداث بیشتر همکاری کنند.

 

ناصری با اشاره به جمعیت ۶۶ هزار نفری دانش‌آموزان در شهرستان بیرجند که ۴۶ درصد از دانش‌آموزان استان را تشکیل می‌دهد گفت: خدمات‌دهی و رسیدگی بیشتر به دانش آموزان در این شهرستان نیاز به ایجاد ۳ ناحیه در شهرستان دارد که مسئولان باید همکاری کنند.

 

 

 

محکومیت دو میوه فروش در قائنات/۴

۲ میوه فروشی به علت گرانفروشی در تعزیرات حکومتی قائنات محکوم شدند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: بر اساس گزارشات ارسالی از اتاق اصنافمحکومیت دو میوه فروش در قائنات شهرستان قائنات مبنی بر اینکه ۲ واحد صنفی میوه فروشی برخی از میوه‌ها را بالاتر از نرخ قانونی فروخته اند،؛ پرونده‌ای تشکیل و در شعبه هیات بدوی تعزیرات حکومتی این شهرستان رسیدگی شد.

حسین حسن پور افزود: طبق مقررات حاکم، عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمات به قیمتی بالاتر از نرخ‌های تعیین شده توسط واحد‌های صنفی تخلف گرانفروشی محسوب شده و با متخلف برابر قانون و مقررات برخورد خواهد شد.

عضو شورای قضائی استان گفت: متهمان ۲ پرونده در شعبه با توجه به تخلف انتسابی به پرداخت ۹۷ میلیون و ۳۶۹ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

شمار جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۲۷۸ نفر باقی ماند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۴۲۳ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا  و تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۷۳ بیمار جدید شناسایی شد.

دکتر مهدی زاده افزود: از این عده ۱۸ نفر از بیرجند، ۹ نفر از طبس، ۳۱ نفر از فردوس،   ۵ نفر از سرایان، ۳ مورد از خوسف، ۲ سربیشه، ۱ نفر از زیرکوه و ۳ نفر از نهبندان شناسایی شد.
به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۶۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۷ نفر کرونا مثبتند.

 

 

محور میغان به بصیران مسدود شد/۴

محور میغان نهبندان به بصیران خوسف به علت سیلاب شبانه روز گذشته مسدود است.

رئیس پلیس راه استان گفت: رانندگان از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند و قبل از حرکت از باز بودن راهها مطمئن شوند.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: محور بیرجند- سه قلعه سرایان نیز از شب دوشنبه  به دلیل طغیان رودخانه مسدود است.

 

 

 

 

 

امدادرسانی هلال احمر در ۶ شهرستان خراسان جنوبی

امدادرسانی هلال احمر در ۶ شهرستان خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امدادگران در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۹ نفر حادثه‌دیده سیلاب در ۶ شهرستان این استان امدادرسانی کردند.

محمدرضا رضایی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: امدادرسانی حوادث سیلاب در شهرستان‌های سرایان، قاینات، فردوس، نهبندان، بیرجند و خوسف انجام شده و بیشتر حوادث، آبگرفتگی منازل و گیرافتادگی خودروها در مسیر سیلاب بوده است.

وی بیان کرد: در این مدت برای ۱۷ منزل مسکونی که دچار آبگرفتگی شده بود، تخلیه آب انجام شده است همچنین ۳۲ نفر سرنشینان ۱۰ دستگاه خودرو گرفتار در مسیر سیلاب توسط نیروهای امدادی و مردمی نجات یافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اعلام اینکه امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد گفت: تاکنون ۷۷ نیروی عملیاتی در قالب ۲۲ تیم با انواع تجهیزات امدادی به محل حوادث ناشی از بارندگی اعزام شده‌اند.

وی تصریح کرد: این حوادث تاکنون خسارت جانی در بر نداشته است و نیروهای عملیاتی هلال احمر در ۱۸ نقطه استان امدادرسانی داشته‌اند.

رضایی با اشاره به تداوم شرایط نامساعد جوی از مردم خواست در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار نگیرند و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند.

وی گفت: با توجه به کاهش دید افقی و لغزندگی سطح جاده‌ها، رانندگان ضمن همراه داشتن وسایل ایمنی و تجهیزات زمستانی، از داشتن زنجیر چرخ و سوخت کافی به‌خصوص در نقاط کوهستانی اطمینان حاصل کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه مرکز ۱۱۲ به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است افزود: هم‌میهنان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی با این مرکز تماس گرفته یا به نزدیکترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

سامانه بارشی که از اوایل هفته جاری در خراسان جنوبی فعال شد از عصر دیروز (یکشنبه) تقویت شد و تا فردا وقوع بارش‌های سنگین تا خیلی سنگین به‌ویژه در مناطق جنوب و شرق استان به‌شدت محتمل است و امکان خسارت ناشی از بارندگی وجود دارد.

اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی اواخر هفته گذشته درباره نفوذ توده هوای ناپایدار جوی و فعالیت سامانه بارشی در این استان هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) صادر کرد و پیرو این هشدار روز گذشته نیز نسبت به تقویت و تشدید فعالیت سامانه بارشی به ویژه در بخش‌هایی از شرق استان هشدار سطح قرمز (اقدام فوری و همه‌جانبه) صادر شد.

۹۴ تیم امدادی و عملیاتی در استان برای امدادرسانی به حوادث احتمالی ناشی از بارش باران و سیل تا چهارشنبه در حالت آماده‌باش کامل هستند.

با توجه به شدت بارش باران در سربیشه تمامی مدارس مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم این شهرستان امروز ۲۷ دی تعطیل است.

 

 

 

 

 

 

۲۳ اثر تاریخی خراسان جنوبی امسال ثبت ملی شد

۲۳ اثر تاریخی خراسان جنوبی امسال ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ اثر تاریخی این استان ثبت ملی شده و مجموع آثار خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۵۵ اثر رسیده است.

حسن رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین از ابتدای امسال بیش از ۲ میلیارد تومان برای مرمت آثار تاریخی که ثبت ملی شده، تخصیص پیدا کرده است.

وی گفت: تاکنون ۶ بافت تاریخی استان خراسان جنوبی به ثبت ملی رسیده که آخرین آن بافت تاریخی شهر دیهوک بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان جنوبی درخصوص شاخص‌های بافت تاریخی که ارزشی ثبت ملی را دارد اظهار داشت: تک بناهای ارزشمند، ارزش‌های معماری، فرهنگ عامه و مردم‌شناسی از جمله مواردی هستند که در روند ثبت ملی شدن اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال یک میلیارد تومان برای بافت‌های تاریخی استان تخصیص پیدا کرده است گفت: ثبت تک بناها، مشارکت مردم در مرمت خانه‌ها و مساجد، بهسازی معابر از جمله برنامه‌هایی است که میراث فرهنگی در بافت‌های تاریخی دنبال می‌کند.

رمضانی ثبت ملی بافت قدیم شهر دیهوک طبس را یادآور شد و افزود: دیهوک در زلزله سال ۱۳۵۷ طبس تخریب شد و مردم در مجاورت بافت قدیمی، شهر جدید دیهوک را ساختند.

وی با بیان اینکه محدوده تاریخی در غرب شهر دیهوک واقع شده و دارای مساحت تقریبی ۱۸ هکتار است گفت: بافت تاریخی ارزشمند دیهوک که مربوط به دوره صفوی تا اواخر قاجار است از جمله بافت‌های مناطق کویری، گرم و خشک به شمار می‌رود که آثاری همچون مسجد، حمام، بازار، قلعه، آسیاب و خانه‌های زیبا در آن واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم فرهیخته دیهوک اکنون با مرمت تعدادی از بناهای بافت تاریخی، پیشینه کهن خود را پاس می‌دارند و اشتیاق دارند دیهوک قدیم را زنده و پویا سازند.

وی افزود: دیهوک در مسیر شاهراه تاریخی مهم استقرار یافته که هر سال مسافران و گردشگران بسیاری از جنوب و غرب کشور برای رسیدن به استان خراسان جنوبی و مشهد از آن عبور می‌کنند.

رمضانی عنوان کرد: اکنون با ثبت بافت تاریخی دیهوک می‌طلبد که مردم و مسوولان منطقه برای حفاظت و بازسازی آن تلاش و کوشش کنند.

 

 

 

راستگردهای بلوار مدرس و پاسداران آسفالت شد/۲

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری از اجرای آسفالت راستگرد های بلوار های مدرس و پاسداران و اتصال به بلوار پیامبر اعظم (ص) خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مهندس مهدی حدیدی نژاد اظهار داشت: عملیات زیرسازی و آسفالت راستگرد های بلوار مدرس و پاسداران به مساحت ۲۱۵۰ مترمربع با هزینه ای بالغ بر ۵ میلیارد ریال انجام شده است.
وی تصریح کرد: در راستای رفاه و آسایش همشهریان، عملیات زیرسازی و آسفالت کاظمیه ۱۵ نیز به مساحت ۴۵۰ مترمربع با هزینه ای بالغ بر ۱ میلیارد ریال صورت پذیرفته است.
لازم به ذکر است در جهت ایمن سازی معبر مذکور اجرای دیوار با نرده و بلوک سیمانی نیز انجام شده است..

 

شهردار بیرجند: شهر را با اعتبارات محدود نمی‌توان مدیریت کرد/۲-۳

شهردار بیرجند: شهر را با اعتبارات محدود نمی‌توان مدیریت کرد

 شهردار بیرجند گفت: شهر بیرجند به عنوان مرکز استان را با دریافت عوارض نمی‌توان مدیریت کرد و اعتبارات محدود جوابگوی نیاز به‌حق مردم در ارائه خدمات نخواهد بود.

مهدی بهترین  در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند با استاندار خراسان جنوبی افزود: در این دوره مدیریت شهری، انضباط مالی و اداری مدنظر است که شهروندان در مراجعه به شهرداری حداکثر رضایت را داشته باشند.

وی گفت: تلاش ما این است که با اولویت، مشکلات شهر بیرجند را بررسی و برای حل این مشکلات تلاش کنیم اما بیرجند به عنوان مرکز استان از نظر اعتبارات باید مورد توجه قرار گیرد.

شهردار بیرجند تصریح کرد: اگر قرار است جهشی در شهر اتفاق بیفتد باید از دالان سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری باشد و ابتدا جهش سرمایه‌گذاری در مرکز استان شکل بگیرد تا مردم از ثمرات آن برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی و شهر بیرجند بیشترین میزان مشارکت را در انتخابات سال جاری داشتند افزود: الان نوبت ما مسوولان است که با حل مسائل و مشکلات، قدردان مشارکت خوب مردم بزرگوار باشیم.

بهترین با اشاره به مشکل اراضی پادگان ۰۴ بیرجند و ضرورت تعیین تکلیف آن گفت: مقام معظم رهبری دستور موکد در انتقال پادگان به خارج از شهر دادند و توافقاتی انجام شد و متاسفانه بخشی‌های از بندهای این تفاهم‌نامه اجرا نشد یا تحریف شد که علاقه‌مند هستیم با حضور استاندار این مسائل بررسی شود و انتقال کامل پادگان انجام و زمین‌های پادگان در خدمت شهر و مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: طبق توافقات انجام شده پادگان ۰۴ بیرجند طلب ریالی ندارد اما طلب زمین دارد و این موضوع قابل حل است.

شهردار بیرجند گفت: امتداد سه راه اسدی در موضوع کاروانسرای مستوفی به کلاف سردرگمی تبدیل شده که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود و مالک کاروانسرا مدعی است که باید حق قانونی او اجابت شود.

وی گفت: انتقال صنوف آلاینده بیرجند نیز از مسائلی است که مردم آن را دنبال می‌‎کنند اما هنوز به سرانجام نرسیده و موضوع انتقال در حال پیگیری است که باید سریعتر انجام شود.

لزوم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری، توزیع عادلانه امکانات در شمال و جنوب شهر، تعیین تکلیف مجتمع هلال بیرجند، همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی برای احداث میدان اجتماعات شهر، حذف بروکراسی اداری، ورود در زمینه آسیب‌های اجتماعی، کمبود اعتبار شهرداری، توسعه ناوگان حمل و نقل زمینی و هوایی و توجه به بازآفرینی شهری از دیگر مسائلی بود که اعضای شورای شهر بیرجند در نشست با استاندار خراسان جنوبی مطرح کردند.

 

 

 

 

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی:
 ۱۹۹ پروژه آموزشی در حال ساخت است

کمبود ۴۰۰ کلاس درس در خراسان جنوبی/۳-۷

چاوشان با بیان اینکه ۱۹۹ پروژه آموزشی در خراسان جنوبی در حال ساخت است، گفت: در سال جاری ۱۸۸ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

«محمود چاوشان» افزود: اکنون ۱۹۹ پروژه آموزشی در قالب ۴۹۶ کلاس درس با زیربنای ۸۲ هزار و ۱۵۶متر مربع در این استان در حال اجرا است که در مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی آن بالای ۶۵ درصد است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: از این تعداد ۱۴۷ پروژه مشارکتی و ۵۲ پروژه غیرمشارکتی است و تکمیل آنها به ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

وی بیان کرد: امسال ۱۳۱ میلیارد تومان اعتبار ملی محرومیت زدایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت که تاکنون ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی تخصیص یافته است.

 

چاوشان در ادامه گفت: در سال جاری ۱۸۸ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

 

تخصیص ضعیف اعتبارات استانی برای تکمیل پروژه های آموزشی

وی تصریح کرد: سال گذشته تخصص اعتبار استانی ۱۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان بوده اما امسال از اعتبار ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تاکنون ۱۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان بوده است که بسیار رقم ناچیزی است که با ادامه این وضعیت حدود ۴۰ پروژه های استانی با تعطیلی مواجه خواهد شد.

 

به گزارش شبستان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی میزان اعتبارات خیرین مدرسه ساز در سال جاری را حدود ۵۰ میلیارد تومان دانست و افزود: ساخت هر کلاس درس در استان یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

 

چاوشان با اشاره به اینکه ۲۰۰ کلاس درس نیاز آموزشی در مساکن مهر بیرجند است، تصریح کرد: مدارس حاشیه شهر با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجه شده و اکنون سرانه فضای آموزشی در این مناطق ۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که تا رسیدن سرانه کشوری ۵.۲۸ فاصله زیادی دارد و باید حدود ۱۵۰ کلاس درس در حاشیه شهر و شهرک‌های اقماری بیرجند از جمله امیرآباد، حاجی‌آباد، دستگرد و … احداث شود.

 

وی با بیان اینکه موضوع کمبود کلاس درس در استان سبب شده هم اکنون ۵۲ مدرسه دو نوبته در بیرجند و هفت مدرسه در قاین فعالیت داشته باشند، گفت: در مجموع ۴۰۰ کلاس درس دیگر در خراسان جنوبی نیاز است که ساخته شود.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش آموز ۶.۶۷ مترمربع است که نسبت به میانگین سرانه کشوری (۵.۲۸) بالاتر است اما خراسان جنوبی با استاندارد فضای آموزشی که ۸.۲ مترمربع است فاصله دارد.

 

۱۴۰ کلاس درس آماده بهره برداری در دهه فجر

چاوشان عنوان کرد: در راستای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس از ابتدای سال گذشته هزار و ۸۶ کلاس درس و ۶۰۰ فضا اتاق در دست اجرا است که با پیشرفت ۹۵ درصدی زیرساخت ها و ۸۰ درصدی تجهیزات تا مهرماه ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد و اکنون تنها مشکل موتورخانه های فرسوده است که با تخصیص اعتبار انجام خواهد شد.

 

وی  ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ درصد مدارس استان تخریبی، ۳۸ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی و ۵۲ درصد از استحکام استاندارد برخوردار است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی در پایان گفت: هم زمان با ایام‌الله دهه فجر ۱۴۰ کلاس درس در شهرستان های بیرجند، قاین، طبس، نهبندان، سربیشه، درمیان و بشرویه به بهره برداری می رسد.

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی:
اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند بکارگیری همه ظرفیت‌ هاست/۳-۷

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید همه توانایی‌ها و ظرفیت‌ های خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیج کنند تا مسکن مناسب تحویل مردم شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباس‌زاده با بیان این مطلب در چهارمین نشست شورای مسکن استان در سال جاری، تأمین و تولید مسکن را از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است هر سال (به مدت چهار سال) یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور احداث شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با تأکید بر این که ضعف‌ های مسکن مهر در طرح نهضت ملی مسکن نباید تکرار شود، گفت: نقاط مثبت مسکن مهر نیاز به تقویت دارد تا برای رفع دغدغه مهم مردم که مسکن است، کار خوبی صورت گیرد.
عباس زاده تصریح کرد: بدون شک در مرحله اجرا و عملیات ساخت مسکن با مشکلاتی مواجهیم و تاکنون نیز مواردی به ما منتقل شده که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی؛ سهمیه استان از طرح نهضت ملی مسکن در نقاط شهری و روستایی بیش از ۴۰ هزار واحد در چهار سال دیده شده که باید برش سالانه در این طرح تعیین شود.
وی بر پیگیری مستمر طرح‌ها و برنامه‌های حوزه عمرانی تأکید کرد و گفت: به‌واسطه اینکه پذیرفته ایم به عنوان عضو شورای مسکن در این جلسه بنشینیم باید به‌طور جدی موضوعات را پیگیر کنیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اظهار داشت: نباید آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، سبب نارضایتی مردم از مسکن و عملکرد مسئولان شده، تخریب دید و نگاه مردم نسبت به نظام را به همراه داشته باشد.
عباس زاده تصریح نمود: وقتی تصمیم گرفتیم مسکن احداث کنیم از زمان تعیین و واگذاری اراضی تا اجرا و تحویل، کنترل و نظارت‌ها ادامه داشته باشد تا مردم در نهایت با مشکل مواجه نشوند.
وی با بیان این که اکنون که دور میز نشسته‌ ایم باید تصمیم درستی بگیریم تا تجربه‌های بد گذشته تکرار نشود، ادامه داد: اگر نمی‌توانیم مسکن‌ خوب با بهترین مصالح و با قیمت مناسب بسازیم، همین الان به وزارتخانه اعلام کنیم خیلی بهتر است از این که مسکن نامناسب به مردم تحویل دهیم.
به گفته وی؛ تصمیمی که دولت سیزدهم در زمینه تولید و تأمین مسکن گرفته را باید به بهترین نحو در استان اجرا کنیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود: فقط ارائه آمار مهم نیست بلکه باید با دغدغه و دلسوزی موارد لازم پیگیری و مشکلات رفع شود که این خدمت به مردم است.
وی ادامه داد: برخی شهرستان‌های استان با مشکل کمبود زمین مواجهند لذا تا حد امکان باید از ایجاد شهرک‌های جدید به دلیل هزینه‌ های بالا جلوگیری و از اراضی ملی موجود در شهرها استفاده شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود: از امروز با عزمی جدی‌تر و به‌صورت منسجم با مشارکت دستگاه‌ های اجرایی طرح نهضت ملی مسکن را جلو می‌بریم و برای انجام هر اقدام لازم، آمادگی داریم.
عباس زاده بیان کرد: باید این جرأت را داشته باشیم که اعلام کنیم بازدید از سایت‌های مسکن برای خبرنگاران و سازمان نظام مهندسی ساختمان آزاد است تا معایب و مشکلات را به ما اعلام کنند.
وی با تأکید بر این که در طرح نهضت ملی مسکن باید شأنیت مردم حفظ شود، متذکر شد: باید مکان‌هایی در شأن مردم و شهروندان برای احداث خانه به آنها واگذار شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی خطاب به مسئولان:
توان ندارید، مسئولیت نپذیرید/ نقایص مسکن مهر در طرح نهضت ملی مسکن تکرار نشود!
عباس زاده با اشاره به جمع شدن تعداد زیادی از نخبگان و مدیران در شورای مسکن خراسان جنوبی خطاب به آنها گفت: اگر توان ندارید، جرأت ندارید، مسئولیت نپذیرید و پشت میز قرار نگیرید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا عباس زاده» عصر امروز (۲۶ دی) در جلسه شورای مسکن استان اظهار داشت: بخواهیم یا نخواهیم موضوع تأمین مسکن وظیفه حاکمیت و نظام است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نظام و دولت‌ها پذیرفته اند که مسکن مردم را تأمین کنند، افزود: وقتی بعد از ۴۰ سال هنوز باید با شعار ساخت یک میلیون مسکن با مردم صحبت کنیم؛ این نشان از عقب افتادگی در حوزه مسکن به صورت جدی دارد.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیج کنند تا مسکن با کمترین مشکل و هزینه و بالاترین کیفیت به مردم تحویل داده شود.

وی گریزی به مسکن مهر زد و ادامه داد: در طرح ملی مسکن باید از تکرار نقاط ضعف مسکن مهر جلوگیری کرده و نقاط مثبت آن را تقویت کرد چرا که مشکلات مسکن مهر در برخی نقاط کشور نارضایتی مردم را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه به عنوان مدیر و نخبه در شورای مسکن حضور داریم، تأکید کرد: باید در قبر و قیامت پاسخگوی اقدامات خود باشیم پس اگر توان و جرات نداریم پشت میز ننشسته و مسئولیت قبول نکنیم.

وی تامین و تولید مسکن را از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است هر سال (به مدت چهار سال) یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور احداث شود و سهمیه استان احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی در چهار سال است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این مهم که در مرحله اجرا و عملیات ساخت مسکن با مشکلاتی مواجه‌ایم، تصریح کرد: تاکنون نیز موارد و مشکلاتی در خصوص مسکن به ما منتقل شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عباس‌زاده سهمیه استان از طرح نهضت ملی مسکن در نقاط شهری و روستایی را بیش از ۴۰ هزار واحد در طول چهار سال اعلام کرد و افزود: باید با برنامه ریزی مناسب تعداد واحد احداث شده در هر سال مشخص شود.

به گفته وی برای احداث واحدهای مسکونی شهری و روستایی باید از زمان تعیین، واگذاری اراضی، اجرا و… کنترل و نظارت‌ها ادامه داشته باشد و هر مسئول فکر کند منزل شخصی خود اوست.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: تأمین مسکن مردم مهمترین دغدغه است و شورای مسکن یکی از کاربردی‌ترین، ‌عملیاتی‌ترین و خداپسندانه‌ترین جلساتی است که در استانداری برگزار می‌شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه برخی شهرستان‌های استان با مشکل کمبود زمین مواجه‌اند، گفت: باید تا حد ممکن از ایجاد شهرک‌های جدید به دلیل هزینه‌های بالا جلوگیری و از اراضی ملی موجود در شهرها استفاده شود.

وی در ادامه با توجه به مشکلات مطرح شده اهالی و کارکنان معدن زغال سنگ خواستار پیگیری برای ایجاد شهرک برای کارکنان زغال سنگ طبس با توجه به بعد مسافت و تعداد بالای کارگران این معدن شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: اعضای شورای مسکن باید این نشست را با دقت بدون هیچ ملاحظه‌ای جلو برده و معایب و موانع طرح‌ها را حذف کنند.

عباس زاده در ادامه جلسه در خصوص ارائه لیست اراضی و مستغلات ادارات و دستگاه های اجرایی خواستار ارائه لیست مستغلات دستگاههای اجرایی توسط سازمان اقتصاد و دارایی به استانداری در کوتاه ترین زمان شد.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید هزینه صدور پروانه ساختمانی، گواهی پایان کار ساختمان و… با ۳۰ درصد تخفیف محاسبه و دریافت شود، خواستار ابلاغ این مهم به شهرداری ها شد.

ثبت تمام املاک دستگاههای اجرایی در سامانه سادا، معافیت نهادهای حمایتی شامل مددجویان کمیته امداد، معلولان و… برای یک نوبت از پرداخت هزینه های نظام مهندسی و… از مصوبات جلسه بود.

 

 

اختصاص ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به عشایر خراسان جنوبی

اختصاص ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی برای جامعه عشایری استان ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و اختصاص ۲ دستگاه گریدر از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور است.

مهدی عصمتی‌پور در دیدار مسوولان اداره کل امور عشایر استان با استاندار خراسان جنوبی افزود: طرح آبرسانی به محلات چاه مسافر طبس با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: با افتتاح این طرح ۵۸ خانوار در سه محله عشایری از آب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند همچنین آب هشت هزار و ۱۵۰ راس دام سبک و سنگین عشایر تامین خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالعات طرح آبرسانی پایدار به عشایر در پنج شهرستان استان انجام شده است افزود: طرح آبرسانی به عشایر محلات عشایری بمرود در شهرستان زیرکوه را به اتمام رساندیم و فاز سوم طرح آبرسانی به محلات خواجه منجیکو شهرستان نهبندان در دست اجراست.

وی با بیان اینکه آب شرب عشایر و دام آنان با ۲۳ دستگاه تانکر تامین می‌شود گفت: آبرسانی به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان به وسیله تانکر انجام می‌شود و برای رفاه عشایر سامانه‌ای طراحی کردیم که عشایر نیاز آبی خود را از طریق این سامانه به امور عشایری اعلام می‌کنند.

عصمتی‌پور افزود: ۸۰ درصد جمعیت ۷۲ هزار نفری عشایر خراسان جنوبی در شهرستان‌های مرزی و ۲۰ درصد دیگر در حوزه کویری استان مستقر هستند، پس هر سیاه چادر عشایر علاوه بر اینکه یک کارگاه تولیدی بوده، یک پاسگاه امنیتی نیز است.

وی با اشاره به اینکه عشایر خراسان جنوبی در نوک پیکان خشکسالی‌ بی‌سابقه قرار گرفتند گفت: این خشکسالی معیشت عشایر را تحت تاثیر قرار داده و هم باعث از بین رفتن دام‌های آنان شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: ۶۵ درصد عشایر خراسان جنوبی کوچ درون استانی دارد و ۳۵ درصد دیگر هم به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌ رضوی و خراسان شمالی کوچ می‌کنند.

وی تولیدات دامی و لبنی عشایر را سالانه ۲۱ هزار و ۸۰۰ تن ذکر و اضافه کرد: از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن فرآورده‌های لبنی، ۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۸۰۰ تن کرک، پشم و مو است که در مجموع عشایر خراسان جنوبی ۳۵ درصد پروتئین استان را تامین می‌کنند.

عصمتی‌پور گفت: اثرات خشکسالی بر زندگی عشایر به گونه‌ای بوده که در سال جاری تولیدات عشایر ۶۰ درصد کاهش یافته، همچنین در سال‌های ترسالی ۸۰ درصد دام عشایر از مراتع تعلیف می‌شدند ولی بر اثر خشکسالی در حال حاضر ۱۰۰ درصد دام عشایر تعلیف دستی می‌شود که گرانی علوفه هم مشکلات عشایر را مضاعف کرده است.

وی افزود: با خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ راس دام و دریافت مجوز خروج دام از استان، ۷۵ هزار راس دام مازاد عشایر را در این بحران خشکسالی از روی دست عشایر کاهش دادیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر برای نگهدای دام مولد عشایر تا پایان سال نهاده یارانه‌ای توزیع می‌کنیم و این طرح شامل ۹۳ هزار راس دام عشایر شده و ۵۰ درصد نهاده دامی مربوطه بین عشایر توزیع شده و سایر نهاده‌های دامی مورد نیاز را هم تامین کردیم.

وی از فعال بودن ۱۲ تعاونی عشایر در استان با عضویت ۱۲ هزار و ۷۵۰ خانوار عشایری و میزان سرمایه ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن آرد بین عشایر توزیع می‌شود همچنین سوخت عشایر را به‌صورت رایگان حمل می‌کنیم.

عصمتی‌پور افزود: همچنین ۵۶ صندوق خرد زنان عشایر با هزار و ۸۸۹ عضو داریم که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه را در اختیار دارند.

وی از افزایش چهار برابری اعتبارات استانی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۲۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان اعتبار استانی برای این اداره کل مصوب شده که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه ما دستگاه خدمت‌رسان هستیم، اختصاص اعتبارات در قالب اوراق کار ما را مشکل می‌کند که درخواست داریم از محل سایر منابع، اعتبارات این اداره کل در نظر گرفته شود.

وی گفت: با توجه به اینکه همچنان عشایر ما با اثرات خشکسالی کم‌سابقه سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند درخواست ما این است که توزیع نهاده دامی یارانه‌ای تا فصل بهار ادامه داشته باشد تا بخشی از مشکلات عشایر حل شود.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه ۳۰ درصد اعتبارات ارزش افزوده استان به عشایر و روستاهای فاقد دهیاری اختصاص می‌یابد گفت: از آذر ۱۳۹۶ تاکنون ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به عشایر اختصاص یافته و درخواست ما از فرمانداران این است که از محل این اعتبارات آبرسانی به عشایر و مرمت ایل‌راه‌ها را در اولویت قرار دهند.

رییس جمهور نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی آمد.

۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری دولتی و ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی در قالب ۲۸۵ طرح رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی است.

 

 

 

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی:

اعتبارات سفر رئیس جمهور در حوزه عشایر تخصیص نداشته است

اعتبارات سفر رئیس جمهور در حوزه عشایر تخصیص نداشته است

 مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۴۳ میلیارد تومان برای حوزه عشایری استان اختصاص یافت که تاکنون تخصیصی نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عصمتی پور در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: عشایر خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۸۶ خانوار هستند که ۷۲ هزار نفر را شامل می‌شوند و حدود ۱۰ درصد جمعیت استان است.

به گفته وی ۸۰ درصد عشایر در مرزهای خراسان جنوبی استقرار دارند و ۲۰ درصد آنها در حوزه کویری هستند و هر سیاه چادر عشایری علاوه بر کارگاه تولیدی، پایگاه امنیتی نیز است.

وی با بیان اینکه به عشایر در خشکسالی ۱۸ سال گذشته بیشترین خسارت وارد شد، اضافه کرد: از جامعه ۱۷ هزار خانواری عشایر ۲۰۶ خانوار یعنی ۶۵ درصد آنها کوچ درون استانی دارند و ۳۵ درصد دیگر به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و شمالی مهاجرت می‌کنند.

عصمتی پور تصریح کرد: میزان تولیدات و برآوردهای دامی عشایر حدود ۲۱ هزار تن است و با توجه به خشکسالی ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۲۰ درصد دیگر هم در مناطق کوهستانی گرفتار طوفان شن شده‌اند و گرانی نهادها فشار زیادی به عشایر وارد کرده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ رأس دام را با هدف کنترل بازار از عشایر خریداری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای تأمین نهاده‌های دامی ۱۱ تعاونی عشایری و یک اتحادیه راه اندازی شده است، عنوان کرد: هرماه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن آرد بین عشایر استان توزیع می‌شود و ۵۰۶ صندوق خرد زنان عشایر با عضویت حدود ۸۷۹ نفر در خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه به حدود هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر آب رسانی می‌شود، گفت: اعتبار استانی ما نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی بیان داشت: به کمک فرمانداری‌ها برای اصلاح ایل راه‌های عشایری نیازمندیم.

 

نماینده مجلس: مجوز ساخت بیمارستان محلی در بخش قهستان اخذ شد

نماینده مجلس: مجوز ساخت بیمارستان محلی در بخش قهستان اخذ شد

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مجوز ساخت بیمارستان محلی در بخش قهستان شهرستان درمیان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شد.

حسین خسروی اسفزار روز دوشنبه در نشست بررسی مهمترین مسائل و مشکلات شهرستان درمیان با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: کار اجرایی وظیفه ذاتی نماینده مجلس نیست اما بارها حل مشکلات از سوی مردم از من نماینده مطالبه می‌شود.

وی بیان کرد: حل مشکلات مردم از وظایف دولت است که در این زمینه هم مسوولان وارد میدان هستند و اقدامات خوبی در حال انجام است.

نماینده مردم سه شهرستان خراسان جنوبی از دریافت مجوز ساخت بیمارستان محلی بخش قهستان درمیان خبر داد و گفت: گرفتن مجوز بخش میان دشت شهرستان هم انجام شده که البته با تلاش و همراهی همه مسوولان این اقدام رقم خورد.

وی بیان کرد: با  تلاش اداره کل راه و شهرسازی برای محور اسدیه به گزیک پیگیر گرفتن اخذ مجوز ماده ۲۳ هستیم و پیگیری‌ها در حال انجام است.

خسروی با بیان اینکه راه‌اندازی جایگاه سی ان جی یکی از مشکلات جدی ما در شهرستان درمیان است که پیگیری این موضوع از ابتدا در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: با وزیر نفت دیداری داشتم و مشکل را منتقل کردم و قرار شده که بخش خصوصی ورود پیدا کند که هماهنگی‌ها با بخش خصوصی هم انجام شده اما پیگیری‌ها ما برای حل این مشکل همچنان ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان درمیان یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در خراسان جنوبی است باید کشتارگاه مرغ تعطیل شده در شهرستان مجدد راه‌اندازی شود و در دیدار با استاندار خراسان جنوبی موضوع کشتارگاه شهرستان را منتقل کردم تا حل مشکل در دستور کار استاندار قرار گیرد و بازدید از کشتارگاه و بررسی مشکلات آن در سفر شهرستانی مدنظر باشد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از اهداف و برنامه‌های رییس جمهور این است که تولید به هر بهانه‌ای نباید تعطیل شود به همین دلیل با رییس کل دادگستری خراسان جنوبی هم مشکل منتقل شده تا مشکل این کشتارگاه به دلیل اینکه شاکی خصوصی دارد حل شود، براساس وظیفه ذاتی خودم به جد پیگیر حل مشکل این کشتارگاه هستیم.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی اداره ثبت اسناد یکی از درخواست‌های مردم شهرستان است، اضافه کرد: کار نامه‌نگاری برای راه‌اندازی این اداره به مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان انجام شده است.

خسروی گفت: برای جبران خسارت سیل سال ۱۳۹۸ به تمامی دستگاه‌های متولی بارها موضوع را منتقل و نامه‌نگاری کردیم، حتی چند وقت پیش در مجلس شورای اسلامی از رییس سازمان مدیریت بحران کشور به دلیل عدم پاسخگویی به مکاتبات خودم گلایه کرد و از وی خواستم که تجهیزات مقابله با سیل در استان ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه برای مرمت قنوات که دغدغه مردم در این بحران خشکسالی است هم مکاتبات لازم را با دستگاه‌های متولی انجام دادم، اضافه کرد: از همان روزهای نخست بازگشایی مرز گلورده دغدغه اصلی بنده بوده است و همراه با سایر نمایندگان و مسوولان استانی موضوع را بارها پیگیری کردیم و در حال حاضر هم بازگشایی این مرز در دستور کار مسوولان استانی قرار دارد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف گفت: مطالبات متعدد مردم در قالب مکاتبات اداری به‌صورت مستمر از مسوولان استانی و کشوری در حال انجام است.

وی اظهار داشت: در سال جاری ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در اختیار نماینده مجلس بود که یک میلیارد تومان براساس ضرورت به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس اختصاص دادیم و هفت میلیارد تومان به شهرستان بیرجند و هفت میلیارد دیگر هم به شهرستان‌های خوسف و درمیان اختصاص یافت.

خسروی اسفزار با تاکید بر اینکه دهگردشی در راستای بررسی مشکلات مردم به‌صورت میدانی و مستمر در برنامه است گفت: کار نماینده تصویب قانون و کار نظارتی است و مقام معظم رهبری هم از ما خواسته‌اند که نباید در کارهای اجرایی مسوولان دخالت کنیم.

وی ادامه داد: اگر نماینده مجلس درگیر کار اجرایی شود به ضرر مردم است و این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی در بین مردم است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف اصلی ما در این جلسه این است که مشکلات اولویت‌دار شهرستان مطرح و بررسی شود و باید مشکلات اولویت‌دار شهرستان احصا تا در دیدار مسوولان استانی و کشوری به‌صورت جدی و با هماهنگی لازم مطالبه شود.

 

 

 

به مناسبت گرامیداشت روز تکریم از مادران و همسران شهدا صورت گرفت:

تقدیر و تکریم حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از همسر شهید ورزشکار عباسعلی نجفی

تقدیر و تکریم حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از همسر شهید ورزشکار عباسعلی نجفی

به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) و روز تکریم از مادران و همسران شهدا، مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از همسر شهید ورزشکار عباسعلی نجفی به پاس رشادت ها و جانفشانی های شهدا و همچنین ایثار و گذشت همسران شهدا از وی تقدیر و تجلیل کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت گرامیداشت روز تکریم از مادران و همسران شهدا، با حضور حسن عزیزی مدیرکل، اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، خسروی مسئول امور ایثارگران، نظامی رییس اداره امور فرهنگی و تربیتی و صادقی سرپرست اداره توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل، از کبری نجفی همکار ستادی و همسر شهید ورزشکار عباسعلی نجفی تقدیر و تجلیل به عمل آمد. حسن عزیزی در این مراسم گفت: بلاتردید پهلوانان و قهرمانان واقعی شهدا هستند، آنان بودند که با بذل عزیزترین گوهر وجودی خویش، یعنی از جان خود گذشتند تا امروز در پرتو نعمت امنیت، آزادی و استقلال شاهد افتخار آفرینی جوانان و ورزشکاران در میادین ملی، بین المللی و جهانی در عرصه های علمی ، فرهنگی و ورزشی هستیم. مدیرکل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: بالندگی و ظرفیت عظیم اسلام و انقلاب جوانانی را پرورش داد که همچون یاران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام عمل کردند و راهبردهای نظامی سلطه را در دوران دفاع مقدس درهم شکستند. عزیزی در پایان یادآور شد: همه ما مدیون خون پاک شهدا هستیم و این مهم وظیفه ما را سنگین تر کرده است و باید با تمام وجود در راه خدمت رسانی به مردم، جوانان و ورزشکاران در میدان باشیم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم. در ادامه نیز، به واسطه رشادت و جانفشانی های شهدای گرانقدر و به پاس ایثار، صبر و استقامت خانواده معزز شهدا به ویژه شهید ورزشکار عباسعلی نجفی، از همسر شهید تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

 

فرماندار نهبندان:
سایت مسکن نهبندان پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارد

 

بیکی گفت: سایت مسکن نهبندان به لحاظ فیزیکی پیشرفت خوبی دارد و دستگاه های متولی باید برای ایجاد زیر ساخت ها با مردم همکاری کنند.

«مجید بیکی»  در جلسه شورای مسکن شهرستان نهبندان با بیان اینکه سایت مسکن شهرستان به لحاظ فیزیکی شرایط خوبی دارد، اظهار کرد: در حوزه زیرساخت ها با همکاری شرکت های آب و فاضلاب، برق و گاز مشکلات در حال رفع شدن است.

 

فرماندار نهبندان افزود: تاکنون ۳۰ واحد مسکن انشعاب غیر دائم دریافت و برق آن ها نیز تا دهه فجر تامین می شود و گاز هم طی یک ماه آینده بعد از اجرای پروژه برق رسانی، کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

وی گفت: در بحث هزینه های انشعاب، شرکت های متولی همکاری لازم را با مردم داشته باشند تا مردم به صورت اقساطی بتوانند هزینه ها را پرداخت کنند.

 

وی تصریح کرد: در طرح جهش مسکن، زمین رایگان به متقاضیان واگذار می شود، تا دهک های پایین با با استطاعت پایین مالی هم خانه دار شوند.

 

فرماندار نهبندان در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی سایت اقدام ملی در ۳۷۵ واحد نهبندان، تصریح کرد: برای همه این واحدها پروانه صادر و عملیات اجرایی دارند، اما نیاز است افرادی که در ادامه کار ساخت و ساز خودداری می کنند، در بازه زمانی معین زمین آنها خلع ید شوند.

 

وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی که زمین مازاد و بلا استفاده دارند، بر اساس اعلام کمیته تامین مسکن باید در اختیار راه و شهرسازی قرار بگیرد.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه در طرح اقدام ملی و جهش مسکن شهرستان نهنبدان، زمینی که برای اجرای پروژه در نظر گرفته شده به لحاظ ارزش افزوده و کیفیت، در دسترس خدمات است، گفت: راه و شهرسازی باید برای خدمات روبنایی مانند ساخت مدرسه، فضای سبز و … مکاتبات لازم را در دستور کار داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در فاز دو یک مسکن نهنبدان، احداث یک پارک به مردم تعهد داده ایم که شهرداری باید با اعتباراتی تخصیص داده شده، پروژه را شروع کند.

 

 

 

۲۱ معدن بزرگ در خراسان جنوبی گردش مالی ندارند

۲۱ معدن بزرگ در خراسان جنوبی گردش مالی ندارند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ۵۰ معدن بزرگ فعال در این استان ۲۱ معدن فاقد گردش مالی، دفتر و پرونده مالیاتی هستند که باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شوند.

عباس جرجانی در چهارمین نشست شورای معادن استان در سال جاری که به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: براساس ماده قانونی بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام شود.

وی گفت: همچنین براساس این ماده قانونی باید دفاتر مالی و قانونی مربوطه در استان‌های مذکور مستقر و حوزه مالیاتی آنها در همان استان‌ها تعیین شود، شورای معادن استان نیز موظف است بر اجرای این ماده قانونی نظارت کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر حساب‌های بانکی معادن بزرگ به خراسان جنوبی منتقل شود، منابع بانکی استان افزایش و از طرفی با انتقال دفاتر معادن، درآمدهای مالیاتی استان نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: در این زمینه فهرست ۵۰ معدن بزرگ استان به اداره کل امور مالیاتی و شورای هماهنگی بانک‌های استان اعلام شده تا نسبت به بررسی این موارد اقدام شود.

جرجانی گفت: از این تعداد ۲۱ معدن در داخل استان حساب دفتری، گردش مالی و پرونده مالیاتی ندارند که هشت مورد مربوط به شرکت‌های دولتی از جمله شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی است لذا ۱۳ مورد باقی مانده است.

وی افزود: از ۱۳ مورد، هشت واحد در حال انتقال پرونده و در دست اقدام است و میزان اشتغال اسمی پنج معدن باقیمانده که داخل استان پرونده مالیاتی ندارند، ۴۰ نفر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تاکید کرد: پیمانکارانی که به عنوان مزایده در داخل استان برنده شدند نیز باید دفاتر خود را به استان منتقل کنند.

وی گفت: برخی از این واحدهای معدنی حساب بانکی دارند اما فقط در حد پرداخت حقوق جاری کارگران و تنخواه است و هیچ گردش مالی ندارند.

جرجانی افزود: به لحاظ قانونی سازمان صنعت، معدن و تجارت تنها صادرکننده مجوز و فعالیت‌ها است و شورای معادن باید در این زمینه نظارت داشته باشد تا این تکلیف قانونی اجرا شود.

وی بیان کرد: از ۷۵۰ معدن خراسان جنوبی تاکنون ۵۰ معدن شناسایی شده و این روند ادامه دارد لذا ابتدا برای این معادن بزرگ به دنبال راهکار هستیم و بدون شک تعداد معادن بدون گردش مالی و پرونده مالیاتی افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به بازدید رییس جمهور از معادن زغالسنگ پروده طبس در سومین سفر استانی هم اشاره کرد و گفت: در این خصوص به‌صورت ماهانه گزارشی در زمینه اقدامات صورت گرفته را به وزارتخانه اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه نحوه معیشت ساکنان معادن که اکثرا غیربومی منطقه نیز هستند اقداماتی انجام و ارسال شده که موارد به بهره‌برداران هم ابلاغ شده است.

جرجانی با اشاره به جزء پنج بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه گفت: طبق این قانون در مواردی که با بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی، خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آنها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک‌ درصد فروش آنها، پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه‌داری کل کشور به جبران خسارت‌های مذکور و در صورت وارد شدن آسیب‌های عمومی، به فعالیت‌های بهداشتی درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص یابد.

وی افزود: گزارش‌های متعددی توسط فرمانداران، بخشداران یا دهیاران استان درخصوص خسارت‌های وارده توسط معادن مستقر در روستاها یا جوار روستاها به‌ویژه به بخش راه‌های ارتباطی به ما اعلام می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس اعلام مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تاکنون ۱۱۶ محدوده معدنی دچار خسارت شده است.

وی با اشاره به ماده ۲۰ قانون معادن گفت: فعالان معدنی توجه داشته باشند که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دارندگان مجوزهای اکتشاف و بهره‌برداری و اجازه برداشت که به تعهدات خود عمل نکنند با تعیین مهلت مناسب اخطار می‌کند تا به تعهد خود عمل کنند.

جرجانی افزود: در صورتی که اشخاص مزبور در پایان مهلت مقرر اقدام نکنند یا اقدام انجام شده کافی نباشد با تایید شورای معادن ملزم به پرداخت خسارت ناشی از انجام ندادن تعهدات مربوطه می‌شوند.

وی گفت: همچنین در نهایت این افراد برای ادامه عملیات مربوط، فاقد صلاحیت شناخته می‌شوند و انجام این عمل در اعتبار پروانه بهره‌برداری یا حقوق اشخاص ثالث تاثیری ندارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تعداد معادنی که پرونده مالیاتی ندارند هفته جاری به ۶۷ مورد افزایش یافته است و فهرست در اختیار سازمان صمت قرار خواهد گرفت.

عیسی جعفری‌گیو افزود: ۱۶ معدن استان بعد از جلسه قبل شورای معادن استان پرونده مالیاتی تشکیل دادند اما بقیه با این دلیل که دفتر در سایر استان‌ها دارند از این کار امتناع می‌کنند در حالی که براساس قانون باید در محل استقرار و ذخایر معادن پرونده مالیاتی داشته باشند.

وی اظهار داشت: تمامی معادن باید در استان پرونده مالیاتی و گردش مالی داشته باشند که درخواست داریم تصمیمی گرفته شود تا نظارت شورای معادن بر این موضوع با جدیت ادامه یابد.

 

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اعلام کرد:
گردش مالی معادن بزرگ خراسان جنوبی در خارج استان
جعفری گیو به تعداد معادن بزرگ و حساب‌های معدن کاران اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش تعداد معادن بزرگ استان متأسفانه اکثر معادن بزرگ در استان حساب و گردش مالی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عیسی جعفری گیو» پیش از ظهر امروز(۲۷ دی) در جلسه شورای معادن استان  به تعداد معادن بزرگ و حساب‌های معدن کاران اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود افزایش تعداد معادن بزرگ استان متأسفانه اکثرمعادن بزرگ در استان حساب و گردش مالی ندارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خواستار نظارت بیشتر برای استقرار دفاتر، حساب‌های مالی و… معادن در استان شد و گفت: با توجه به ماده قانونی ذکر شده باید زمان انعقاد قرارداد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ این ماده قانونی تکلیف شده و پس از بازگشایی حساب پرونده تشکیل شود.

«عباس جرجانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم دو آیتم را در درآمد استان مؤثر دانست و اظهار داشت: درآمدهای مالیاتی، حساب ها و گردش مالی معادن باعث درآمدزایی استان می شود.

وی تعداد معادن بزرگ استان را ۵۰ معدن اعلام کرد و راه اندازی دفاتر، خرید و فروش و انجام گردش های مالی حساب معادن را باعث ایجاد درآمد مالی برای استان دانست.

وی افزود: از این تعداد معدن ۲۱ معدن در داخل استان حساب دفتری و پرونده مالیاتی نداشته که ۸ مورد از ۲۱ مورد مربوط به شرکت های دولتی شامل تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی است.

جرجانی به جزو ۴ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: بر این اساس حساب های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی باید در استان‌های محل دخایز معدنی انجام شود و دفاتر مالی و قانونی مربوطه باید در استان های ذکر شده مستقر شده و حوزه مالیاتی آنها نیز در همان استان تعیین شود.

وی در ادامه به جزو ۵ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه هم اشاره کرد و تاکید کرد: بر اساس این قانون در مواردی که به دلیل بهره برداری از معادن و فعالیت های صنایع معدنی خسارت به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آنها وارد شود علاوه بر عوارض آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آنها پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه داری کل کشور به جبران حسارت های ذکر شده و در صورت وارد شدن آسیب عمومی به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه اختصاص می یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: برخی معادن علاوه بر پرداخت یک درصد مسئولیت های اجتماعی خود را نیز انجام می دهند.

جرجانی افزود: ۱۱۶ محدوده توسط مدیر کل امور روستایی استانداری مبنی بر ایجاد خسارت اعلام شده است که در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به خسارت وارده به راه های مواصلاتی حد فاصل روستای پیکوه تا معدن ذغال سنگ پروده و شکایت شورای اسلامی بخش دیهوک، افزود: موضوع توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در حال بررسی و پیگیری است.

وی در ادامه بر اساس ماده ۲۰ قانون معادن گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دارندگان مجوزهای اکتشاف و بهره برداری و اجازه برداشت که به تعهدات خود عمل نکرده اند با تعیین مهلت مناسب اخظار می کند در صورت عدم اجرای تعهد با تأیید شورای عالی معادن ملزم به پرداخت خسارت ناشی از عدم انجام تعهدات خواهند شد.

در ادامه

در ادامه مجاهد معاون امور مالیاتی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرمایه گذاران بخش معادن دفاتر خود را در جایی که بیشترین فعالیت را دارند مستقر می کنند، گفت: در صورت داشتن بدهی قطعی می توان با صاحبان و سرمایه گذاران بخش معادن برخورد کرد.

«علی اکبر اکبری راد» مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به خام فروشی و عدم فراوری معادن در استان گفت: خاک، سنگ و… به صورت خام از استان خارج شده و پس از فراوری با قیمت هنگفت در استان به فروش می رسد که باید تمهیدات لازم برای فراوری معادن در استان فراهم شود.

 

 

 

امضای تفاهم‌نامه احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی شرق کشور/

تفاهم‌نامه احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی شرق کشور امضا شد.

مردانی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد با حضور جواد اوجی وزیر نفت و سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی بین شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت امضا شد.

او گفت :با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد مقدس، اهدافی، چون تأمین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشور‌های همجوار، استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال-شمال شرق و جنوب- شمال شرق محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت:ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد مقدس نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور خواهد کرد.

مردانی گفت: در احجام کار این طرح، احداث دو تلمبه خانه و سه پایانه نیز تعریف شده و برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در این طرح، ۳۷۲ میلیون یوروست.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*