آخرین خبر :

گزارش/ انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار زیاد

بار دیگر جهان در وضعیت هشدار:

انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار زیاد

درباره این سویه جدید اطلاعات چندان زیادی در دست نیست، اما شواهد و قرائن حکایت از سرعت بسیار بالای این نسخه جهش یافته جدید در انتقال دارد تا جایی که به سرعت در حال جابجایی در قاره آفریقاست و به نظر می‌رسد که پتانسیل لازم برای عبور از مصونیت‌های ایجاد شده با واکسن را هم داشته باشد.

در شرایطی که اوضاع کرونایی کشورمان بسیار خوب شده و شمار شهر‌های قرمز بعد از ۲۸۹ روز به صفر رسیده، انتشار نسخه جدید و خطرناک کرونا در گوشه‌ای از جهان، نگران‌ها را به شدت افزایش داده است.

به گزارش «تابناک»، انتشار نسخه‌ای جدید از کرونا از مبدا «بوتسوانا»، کشوری کم جمعیت در جنوب آفریقا، موجبات نگرانی شدید جهانیان را فراهم آورده است تا جایی که برخی کشور‌ها تصمیم به لغو پرواز‌ها از مبدا قاره آفریقا گرفته‌اند و سازمان بهداشت جهانی در نشستی اضطراری، بررسی شیوع این سویه جدید را در دستور کار قرار داده است.
انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار زیاد
بروز وضعیتی مشابه آنچه روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد بودیم بهترین نشانه وخامت اوضاع و شدت نگرانی‌های جهانی از شیوع این سویه جدید است که هنوز نامی ندارد و در محافل علمی با کد B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود؛ سویه‌ای که خطرناکترین سویه کرونا معرفی می‌شود.
البته درباره این سویه جدید اطلاعات چندان زیادی در دست نیست، اما شواهد و قرائن حکایت از سرعت بسیار بالای این نسخه جهش یافته جدید در انتقال دارد تا جایی که به سرعت در حال جابجایی در قاره آفریقاست و به نظر می‌رسد که پتانسیل لازم برای عبور از مصونیت‌های ایجاد شده با واکسن را هم داشته باشد.
آن گونه که گزارش‌های علمی نشان می‌دهد، این نسخه جدید ویروس در پروتئین اسپایک (شاخک‌های روی سطح این ویروس که موجب شده در تصاویر دو بعدی، این ویروس ظاهر تاج مانند پیدا کرده و «کرونا» یا تاجدار نام بگیرد) جهش‌های زیادی را تجربه کرده و این همان خطری است که نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشته است.
انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار زیاد
اهمیت این جهش زمانی خودنمایی می‌کند که بدانیم این ویروس به کمک پروتئین اسپایک به غشای سلول‌ها می‌چسبد، این سد سلولی را می‌شکند و با تزریق آر. ان.‌ای به آنها، فرایند تکثیر خود را آغاز می‌کند. فرایندی که برای جلوگیری از انجامش، برخی واکسن‌ها اقدام به جعل پروتئین اسپایکِ ویروس می‌کنند و جهش در این ویروس ممکن است منجر به بی اثر شدن آن واکسن‌ها یا کاهش اثرگذاری شان شود.
این همان خطری است که از ماه‌ها پیش خودنمایی می‌کرد، اما چندان جدی گرفته نشد. خطر کندی شدید واکسیناسیون در قاره آفریقا که معلوم بود منجر به بروز جهش‌های فراوان در ویروس و شکل گیری سویه‌های جدید آن خواهد شد و به مانند الگوی اولیه نشر این ویروس، به سرعت راهش را به سراسر کره خاکی باز خواهد کرد و به سویه غالب در جهان بدل خواهد شد.
درست مسیری که سویه‌های «آلفا» و «دلتا» و بعدتر «بتا» پیش گرفتند و به رغم واکسیناسیون وسیع در بسیاری از کشورها، آن‌ها را چالش‌های شدیدی دست به گریبان کردند. راهی که سویه جدید در ابتدای آن قرار دارد، اما با سرعت شگرفی در حال طی کردن آن است تا جایی که حتی نمونه‌هایی از آن در هنگ کنگ در جنوب چین هم شناسایی شده است. خطری که باید دید در کشورمان هم بروز و نمود خواهد یافت و در تصمیمات متجلی خواهد شد یا خیر!

تسویه حساب فامیلی در اینستاگرام

مرد کینه جو که با انتشار تصاویر خصوصی یکی از بستگانش در فضای مجازی قصد انتقام داشت از سوی پلیس دستگیر شد.

به‌ گزارش ایران، چندی قبل زن جوانی به پلیس فتا پایتخت مراجعه کرد و مدعی شد فردی ناشناس در فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی وی کرده و موجب بر هم زدن آرامش روانی او و خانواده‌اش و هتک حیثیت وی شده است.

شاکی در ادامه گفت: مدتی قبل شخصی ناشناس در فضای مجازی با عناوین مختلف برای من مزاحمت ایجاد و تهدید می‌کرد که تمامی تصاویر خصوصی‌ام را در فضای مجازی منتشر می‌کند. من اهمیتی ندادم تا اینکه متوجه شدم تعدادی صفحه جعلی با نام و شماره تلفنم در اینستاگرام ایجاد شده که اقدام به انتشار تصاویر خصوصی‌ام می‌کند و موجب برهم زدن آرامش و آبروی خانوادگی‌ام شده است.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت در تشریح این خبر گفت: افسران سایبری پلیس فتا پایتخت اقدامات خود را آغاز کردند و پس از مطالعه اظهارات شاکی و بررسی همه جوانب پرونده با بهره‌گیری از روش‌های علمی و فنی موفق شدند ردپای مجرم را در فضای مجازی شناسایی کنند.

کارشناسان این پلیس با تحقیقات گسترده در فضای مجازی ضمن به دست آوردن اطلاعات هویتی متهم پس از تشریفات قضایی مجرم را که از بستگان شاکی بود در یکی از مناطق جنوبی تهران بزرگ دستگیر و به همراه ادله دیجیتال به پلیس فتا منتقل کردند.

گودرزی بیان داشت: متهم پس از حضور در پلیس فتا تهران بزرگ از موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد اما پس از روبه‌رویی با شاکی لب به اعتراف گشود و اظهار داشت: با شاکی اختلاف داشتم و برای تلافی و انتقام از وی با ایجاد چند صفحه جعلی با نام و مشخصات وی دست به این اقدام زدم.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: فضای مجازی مکان مناسبی برای حل کردن اختلافات خانوادگی و همچنین انتقامجویی نیست، با مرتکبان این جرایم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی طبق قانون برخورد خواهد شد، همچنین شهروندان می‌توانند موارد مشکوک را از طریق تماس تلفنی با ۱۱۰ یا مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir با کارشناسان این پلیس در میان بگذارند.

 

 

 

قاتل همسایه در یک قدمی چوبه دار

مرد جوان که به اتهام شلیک مرگبار با تفنگ ساچمه‌ای به همسایه‌اش محاکمه شده بود به قصاص محکوم شد.

به‌ گزارش ایران، رسیدگی به این پرونده از اوایل سال ۹۹ با گزارش قتل مرد جوانی به‌نام مهران در پیشوای ورامین آغاز شد. پس از حضور مأموران در تحقیقات اولیه مشخص شد که مقتول به‌دنبال درگیری با همسایه‌اش به مقابل خانه او رفته و با تفنگ ساچمه‌ای وی را زخمی کرده که مرد مجروح در بیمارستان جان باخته است.

پس از دستگیری متهم، وی ضمن اعتراف به این ماجرا گفت: من قصد کشتن همسایه‌ام را نداشتم و فکر نمی‌کردم با تفنگ ساچمه زنی کسی کشته شود.

پس‌ از اعترافات متهم و تکمیل تحقیقات، پرونده به شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه اولیای دم درخواست قصاص کردند. در ادامه وکیل آنها گفت: اگرچه متهم با تفنگ ساچمه‌ای به قربانی شلیک کرده اما ترکش‌های گلوله ساچمه‌ای در جمجمه قربانی پخش و منجر به مرگ وی شده است.

پس از آن متهم به جایگاه رفت و گفت: من و برادرم سال‌ها در پیشوای ورامین صاحب یک ملک هستیم و مهران هم در همسایگی ما زندگی می‌کرد. او مدت‌ زیادی بود که از برق ملک ما استفاده می‌کرد و قرار بود پول برق را به‌صورت مساوی پرداخت کنیم. روز حادثه مبلغ قبض برق را که خیلی زیاد بود به او نشان دادم و خواستم که سهمش را پرداخت کند اما او قبول نمی‌کرد.

به‌همین خاطر من و برادرم سیم‌های برق را قطع کردیم و همین موضوع موجب درگیری ما شد. اسلحه ساچمه‌ای‌ام را برداشتم و برای ترساندن مهران مقابل خانه‌اش رفتم و فقط یک تیر شلیک کردم اما ناخواسته تیر به سر او خورد. من قصدم فقط ترساندن او بود.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده، متهم را به قصاص محکوم کردند.

 

 

 

 

وزارت نیرو در گزارشی اعلام کرد؛

سازگاری با کم‌آبی، لازمه گذر از تغییرات اقلیمی و بحران آب جهانی

سازگاری با کم‌آبی، لازمه گذر از تغییرات اقلیمی و بحران آب جهانی

وزارت نیرو در گزارشی نوشت: آنطور که مدتی پیش در نشست گلاسکو مطرح شد، تغییرات اقلیمی به نحوی پیش می‌رود که بحران آب بزرگترین چالش آینده است و این امر نیازمند رویکرد سازگاری با کم‌آبی است.

 وزارت نیرو در گزارشی نوشت: واقعیت این است که بیشتر مسائل و مشکلات حاصل دستکاری‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌حد و مرز بشر از منابع طبیعت بوده و همین امر اکنون به چالشی بزرگ برای زندگی و آینده او در زمین تبدیل شده است.

در این بین شاید موضوع «خشکسالی و تأمین آب» ضروری‌ترین و فوری‌ترین نیاز برای ادامه حیات بشری باشد؛ دهه‌هاست که کارشناسان، دانشگاه‌ها و نهادهای بین‌المللی در خصوص بحران آب و اینکه این موضوع می‌تواند به بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و چه بسا سیاسی و امنیتی منجر شود، هشدار می‌دهند و آن‌چنان که شایسته است گوش شنوایی برای این هشدارها وجود نداشته. شاید بتوان گفت که در سال‌های اخیر با بروز و ظهور اثرات کم آبی، مقامات و حتی مردم عادی نیز بیش از گذشته در حال لمس آن هستند.

مسائل مربوط به بحران و مدیریت آب از دیدگاه سازمان ملل متحد پس از مشکل جمعیت به عنوان دومین مسئله اصلی جهان شناخته شده است. باید توجه داشت که امکان افزایش منابع آب شیرین جهان و حل این بحران از این طریق وجود ندارد.

طبق گزارش سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۲ تنها کمتر از یک درصد کل منابع آب کره زمین شیرین است و حدود ۶۳ درصد از کل منابع آب شیرین به صورت یخ در یخچال‌های قطب شمال، قطب جنوب و یخچال‌های کوهستانی، خارج از دسترس مستقیم انسان قرار دارد. ۱۱ کشور برزیل، روسیه، چین، کانادا، اندونزی، ایالات متحده آمریکا، هند، کلمبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو، ۶۱ درصدد کل منابع شناخته شده آب شیرین را در اختیار دارند.

اغلب کشورهای غرب آسیا از نظر آب شیرین بسیار فقیر هستند. جدی بودن بحران آب در خاورمیانه به گونه‌ای است که در ۱۱ سال آینده بسیاری از کشورها قادر نخواهند بود آب مورد نیاز کشاورزی، صنعتی، آشامیدنی و دیگر مصارف خود را تأمین کنند. امروزه بیش از ۲۶ کشور در جهان کمبود آب دارند که ۹ کشور در خاورمیانه قرار دارد.

این گزارش تاکید دارد که خاورمیانه خانه ۶ درصد جمعیت جهان است و از سویی تنها یک درصد آب شیرین جهان را در خود جای داده است، به همین دلیل کشورهای این منطقه باید یک تصمیم حیاتی بگیرند تا فاصله بین میزان تقاضا و عرضه منابع آب را کاهش دهند.

ایران نیز از این وضعیت مستثنی نیست؛ سال گذشته آبی یعنی سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ خشک‌ترین سال آبی در ۵٢ سال گذشته بود و آثار این خشکسالی به وضوح خود را در روان‌آب‌ها، ذخیره سدها و دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور نشان می‌دهد. طبق اعلام مرکز پایش خشکسالی کشور، به طور متوسط میانگین بارش‌ها در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۹-۱۳۹۸ با کاهش ۵٠ درصدی روبه‌رو بود و در نیمه شرقی کشور، کمبود بارش تجمعی سال آبی اخیر نسبت به سال آبی گذشته بیش از ٧٠ درصد کاهش داشت. استان‌های شرقی کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی بین ۵٠ تا ٧٠ درصد بارش کمتر از نرمال را در سال آبی اخیر داشتند.

تداوم کم بارشی در بیش از یک فصل موجب خشکسالی و به تدریج با طولانی‌تر شدن کم بارشی شدت خشکسالی نیز افزایش می‌یابد. سال آبی گذشته تمام استان‌های کشور بارش کمتر از نرمال داشتند و خشکسالی شدید تا بسیار شدید در تمام کشور حاکم شد. خشکسالی یک پدیده مخرب، خزنده و فراگیر است و در صورت تداوم داشتن خسارت‌های بسیار زیادی را در بخش‌های مختلف و به خصوص به کشاورزی تحمیل می‌کند.
خشکسالی شدید سبب کاهش تولید یا عدم برداشت محصول و بی‌کیفیتی و عدم رشد کافی محصولات کشاورزی در مناطق وسیعی از کشور می‌شود.

کاهش دبی آب رودخانه‌ها باعث کاهش محصولات کشاورزان و خسارت به محیط زیست و حیات‌وحش شده است. بیشتر دریاچه‌های کشور خشک شده‌اند و در فصل گرم آتش‌سوزی جنگل‌ها وسعت و شدت بیشتری داشت.

خشکسالی و تغییر اقلیم موضوعی جدی و البته جهانی است؛ مهمترین اقدامی که مردم و دولت می‌توانند انجام دهند سازگاری با کم آبی و توسعه فعالیت‌ها متناسب با ظرفیت‌های آبی در دسترس با رعایت حقابه محیط زیستی است.

با توجه به روند افزایش دما و تغییرات اقلیم در کوتاه‌مدت چاره‌ای جز ایجاد سازگاری با منابع موجود و کم‌آبی نداریم. با ادامه روند تغییرات اقلیم باید خود را با وضعیت موجود سازگار کنیم و سراغ استفاده بهینه از منابع، شیوه‌های نوین کشاورزی و آبیاری و استفاده از الگوهای اقتصادی‌تر در کشاورزی برویم. در مصرف آب شرب نیز باید سراغ کاهنده‌های مصرف و فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف برویم و در صنعت نیز باید استفاده چندباره از پساب‌ها و تصفیه آن‌ها را در برنامه داشته باشیم چون منابع آبی جدید برای استحصال وجود ندارد. مواجهه با این شرایط یک اقدام جمعی و مشترک در جهت سازگاری با کم‌آبی بوده و رسیدن به این هدف، اراده جمعی مردم و مسئولان امکان‌پذیر است.

 

 

 

 

بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک؛

ایران از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد/ ۲۱۹ شهر آبی

ایران از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد/ ۲۱۹ شهر آبی

بر اساس شاخص‌های اپلیکیشن ماسک، در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، تمامی شهرستان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند.

آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم هیچ شهری در ایران قرمز نبود.

شهرستان‌هایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند

اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویراحمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد)

 

 

 

 

آتش زدن موتور پلیس و تخریب آمبولانس توسط معترضین در اصفهان

تجمعات امروز اصفهان بدون حضور کشاورزان و با آتش زدن موتور پلیس و شکستن شیشه های آمبولانس به خشونت کشیده شد.

آتش زدن موتور پلیس و تخریب آمبولانس توسط معترضین در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان؛ از صبح امروز همزمان با اتمام تجمع کشاورزان که در اعتراض به بی‌آبی حدود ۱۶ روز در بستر زاینده رود حضور داشتند، عده‌ای دیگری که گفته می‌شود از کشاورزان نیستند وارد صحنه اعتراضات شدند.

نوع این اعتراضات متفاوت از تجمع آرام روزهای گذشته بود به نحوی که در مواردی روشن کردن آتش در معابر اطراف، سنگ پرانی به پلیس و آتش زدن اموال عمومی توسط این افراد دیده می شود.

نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد اقدام به  شلیک گاز اشک آور کرده است و تلاش می‌کند مانع از بی نظمی و ناامنی شود.

خبرها حاکی‌است در میدان بزرگمهر، خواجو و خیابان‌های اطراف برخی افراد با پرتاب سنگ به سمت نیروی نظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند.

عده‌ای با حمله به یک آمبولانس  شیشه‌های آن را شکستند. یک موتور پلیس را به آتش کشیده شد و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل فضای رعب و‌ وحشت برای عابرین ایجاد شده است.

خبرنگاران فارس گزارش می دهند که شعارهای واضحی از سوی معترضین شنیده نمی‌شود اگرچه در برابر اقدامات پلیس فحاشی‌های پراکنده ای صورت می‌گیرد.

این افراد در دسته های ۴۰ و ۵۰ نفره در خیابان‌های اطراف پل خواجو حضور دارند و تعدادشان در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر برآورد می‌شود.

 

 

 

 

مبارزه دولت سیزدهم با نجومی‌بگیران از طریق تدوین نظام پرداخت عادلانه

مبارزه دولت سیزدهم با نجومی‌بگیران از طریق تدوین نظام پرداخت عادلانه

ماجرای حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی سابقه‌ای چندین ساله دارد که اکنون با دستور رییس‌جمهوری برای تدوین نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد، به پایان خود نزدیک می‌شود، توقف پرداخت حقوق‌های نجومی، علاوه بر مبارزه با فساد، باعث تحقق عدالت در جامعه نیز می‌شود.

به گزارش ایرنا، هر از چند گاه، تصویر فیش‌های حقوقی هنگفتی از گوشه و کنار شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی منتشر می‌شود. فیش‌های حقوقی که در بعضی موارد تا ۷۰ برابر حداقل حقوق وزارت کار است و شمردن صفرهای آن کار هر کسی نیست.

این فیش‌ها که به حقوق‌های نجومی معروف شده، با چندین ردیف عجیب و غریب، حقوق‌های زیر ۱۰ میلیون تومان را تا بالای ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌دهد.

در یکی از موارد که به برکناری و اخراج تعدادی از مدیران پتروشیمی امیرکبیر منجر شد، حقوق پایه ۸ میلیون تومانی با اضافات متنوع به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده بود و تنها در یک ردیف از این فیش، ۱۰۰ میلیون تومان بابت کارت هدیه پرداخت شده بود که با آنها برخورد شد.

در مورد دیگر که مربوط به مدیرعامل امداد خودرو سایپا است، حق ماموریت سفر به کربلا برای ۵ روز، ۵۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که در این مورد نیز علاوه بر بازگشت پول به حساب شرکت، این مدیر نیز از کار برکنار شد.

اما ماجرای فیش‌های حقوقی که چند صفر بیشتر از فیش‌های حقوقی معمولی دارند تنها منحصر به امروز و دیروز نیست.

در سال‌های گذشته نیز این فیش ‌ها در برخی موارد سر از رسانه‌ها در می‌آوردند و اعتراضاتی را نیز به دنبال داشتند اما از آنجا که هیچ نظام مشخصی برای پرداخت عادلانه حقوق وجود نداشت، پایانی نیز برای این فیش‌های حقوقی دیده نمی‌شد.

 

مسدود کردن راه‌های صدور فیش‌های حقوق نجومی

با روی کار آمدن دولت سیزدهم که با هدف مبارزه با فساد، عدالت‌محوری و شفافیت مالی بر سرکار آمده است، توجه به مبارزه با پرداخت حقوق‌های نجومی بیشتر شد. تا آنجا که برخورد با نجومی‌بگیران در کمتر از ۲۴ ساعت باعث اخراج و برکناری از کار شده است.

همچنین تلاش شد تا جلوی ردیف‌های عجیب و غریب فیش‌های حقوقی برای پیشگیری از اتفاقات مشابه گرفته شود.

در این زمینه «احمد خانی نوذری»، معاون امور اقتصادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که بخش زیادی از مبالغ فیش‌های نجومی در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار از محل کارت هدیه و سکه بوده است، با ابلاغ وزیر در هفته گذشته، هر گونه خرید و اعطای سکه، کارت هدیه و بودجه محرمانه ممنوع است. در این خصوص تاکنون سه نفر برکنار شده‌اند.

اشاره معاون وزیر کار به برکناری ۳ مدیر پتروشیمی امیرکبیر است که حقوق‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده بودند.

علاوه بر واکنش سریع وزارتخانه های مختلف به فیش‌های نجومی حقوق برخی از مدیران، رئیس‌جمهوری نیز در همین زمینه از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست هر چه سریعتر و قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.

این دستور از آن جهت، صادر شده که راه بر پرداخت حقوق‌های نجومی در آینده گرفته شود.

رئیس جمهوری روز چهارشنبه (سوم آذر) در جلسه هیات دولت از پرداخت حقوق نجومی در برخی نهادهای دولتی انتقاد کرد.

آیت الله ابراهیم رئیسی گفت: حقوق یک حدی دارد که حد آن باید برای تمام افراد شاغل در دولت و شرکت های دولتی مشخص شود و بیش از آن میزان هم نباید پرداخت شود. مردم انتظار شنیدن اخباری درباره حقوق های چند ده میلیونی را ندارند و به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد که شاید طبق قانون، دستگاه‌هایی اجازه تعیین حقوق برای شرکت‌ها و یا افراد دولتی را داشته باشند که باید در این زمینه نیز اقداماتی انجام شود. پرداخت‌های نابرابر و غیرمتعارف در دولت و شرکت‌های دولتی قابل تحمل نیست.

در همین حال مالک شریعتی، رییس هیات تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی اعلام کرده بود که مجموع دریافتی کارکنان دولت حتی وزرا و نمایندگان، نباید بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد.

معاون اقتصادی وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به این فیش‌ها، اظهار داشت: همه پرداختی‌ها این‌گونه نبوده، اما در برخی ماه‌ها غیرمتعارف بوده و این افراد برکنار شده‌اند. او وعده داد به‌زودی گزارشی شفاف منتشر می‌شود.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که پرداخت‌های نجومی آن هم در شرایطی که اکثر مردم در وضعیت معیشتی سختی قرار دارند، می‌تواند ناامیدی را در جامعه بیشتر کند.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری با توجه به این مهم و با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی، گفته بود که برای مردم و نیازمندان، قابل پذیرش نیست که چنین حقوق‌هایی وجود داشته باشد و دولت برنامه دارد تا جلوی پرداخت‌های نجومی را بگیرد.

به گزارش ایرنا، در انتخابات ریاست جمهوری آیت الله رئیسی اعلام کرده بود بخشنامه‌ای که منجر به دریافت حقوق نجومی توسط برخی مدیران شده را در دولتش، ابطال خواهد کرد. اشاره رئیس جمهوری به بخشنامه صادره از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ بود که دریافت تا ۲۱ برابر حداقل دستمزد توسط مدیران را جایز دانسته بود.

حالا به نظر می‌رسد با دستور رئیس جمهوری به رئیس سازمان اداری و استخدامی، گام عملی برای مقابله با حقوق‌های نجومی و ایجاد عدالت در نظام پرداخت حقوق و دستمزد برداشته شود.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*