آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

پیگیری تخصیص۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خراسان جنوبی

اعتبار لازم برای اجرای مصوبات این سفر ۳۵۰ میلیارد تومان خارج از اعتبارات سالیانه بودجه استانی است

پیگیری تخصیص۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی در نشست نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، شهرداران و اعضای شورا‌های اسلامی شهر‌های قاین و حاجی آباد با ییان اینکه رویکرد دولت سیزدهم، کار، تلاش و جنب و جوش است، گفت: ما هم باید این فضا و رویکرد را در استان پیاده و اجرا کنیم.
آقای جواد قناعت گفت: تحریم‌های نظام سلطه، ضعیف بودن برخی مدیران سطح کشور و شیوع کرونا، مشکلاتی را برای کشور به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه در حوزه معیشت مردم، شرایط مساعد نیست، گفت: با وجود مجلس انقلابی و با همت رئیس جمهور و برنامه‌های کارآمد ایشان، بارقه‌های امید در بین مردم هویدا شده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در همین مدت کوتاه، اقدامات درخور توجهی صورت گرفته، اما برای رسیدن به مقصود، راه سختی درپیش داریم.
آقای قناعت با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی گفت: برای بهره برداری از این ظرفیت‌ها در راستای رفاه، توسعه و تحول باید همه در کنار هم قرار بگیریم، فضای همدلی، تعامل و وفاق شکل بگیرد و کار بدون حاشیه، ادبیات واحد حاکم بر استان شود.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به خراسان جنوبی گفت: اعتبار لازم برای اجرای مصوبات این سفر ۳۵۰ میلیارد تومان خارج از اعتبارات سالیانه بودجه استانی است، که این هفته در سفر به تهران نهایی خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به پیشینه و قدمت شهرستان قائنات، خواستار توجه ویژه به این شهرستان شد.
آقای اسحاقی در این دیدار با اشاره به مسائل و مشکلات شهرستان های قائنات و زیرکوه؛ خواستار تخصیص اعتبار برای طرح دوبانده سازی مسیر ورودی شهر قاین به مساحت ۴ کیلومتر، کمک به فعال سازی معادن این شهرستان برای رونق کارخانه فولاد قاین، واگذاری زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تسریع در اجرای ساخت پادگان قاین، اتمام طرح دوبانده سازی جاده قاین – بیرجند، راه اندازی بیمارستان در شهرستان زیرکوه، فعال کردن بازارچه مرزی یزدان و حل مشکل آب آشامیدنی در شهرستان‌های زیرکوه و قائنات شد.
وی با تأکید بر مسایل مطرح شده در جلسه گفت: برای تحقق هر چه سریع‌تر این مطالبات و رفع مشکلات عنوان شده می‌بایست موارد اولویت بندی شوند.
استاندار خراسان جنوبی افزود: نتایج این جلسات در قالب یک گزارش جامع به دفتر استاندار ارائه گردد تا در جلساتی خاص و در بازدید‌های میدانی تصمیم گیری شوند.

پدر شهید صالح پور به فرزند شهیدش پیوست

پدر شهید صالح پور به فرزند شهیدش در فردوس پیوست.

مرحوم اسماعیل صالح پور در سن ۹۶ سالگی براثر کهولت سن در بیمارستانپدر شهید صالح پور به فرزند شهیدش پیوست فردوس امروز دار فانی را وداع گفت.
شهید محمد ابراهیم صالح پور متولد سوم شهریور ۱۳۴۴ در  تاریخ دوم بهمن ۱۳۶۵  در منطقه شلمچه و یگان اعزامی بسیج به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
پیکر این پدر شهید فردا در اسلامیه تشییع خواهد شد.

 

وضعیت نامناسب محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: محورهای مواصلاتی استان وضعیت خوبی ندارند و نیازمند توجه بیشتر است.

وضعیت نامناسب محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبیبه گزارش امروز خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی در نشست فرمانده و معاونین نیروی انتظامی استان گفت: نیروی انتظامی، نقش بسزایی در حفظ امنیت و آرامش خاطر مردم دارد.
جواد قناعت با اشاره به فضای امن و آرام حاکم بر خراسان جنوبی، گفت: به لطف دقت نظر نیروی انتظامی و با همراهی تمام نیرو‌های نظامی و امنیتی، خوشبختانه در مقایسه با دیگر استان ها، مشکل خاصی را در منطقه شاهد نیستیم.
وی گفت: اندک تخلفات و جرمی که در سطح استان وجود دارد، شایسته خراسان جنوبی نیست و باید برای برطرف کردن آن‌ها برنامه ریزی شود.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد امنیت در استان به عملکرد مدیران اجرایی برمی گردد، گفت: اشتغال و مواد مخدر، دو معضلی است که بیش از هر چیزی، نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند.
قناعت با اشاره به اینکه معیشت و امنیت به یکدیگر گره خورده، گفت: همه ما در تمام حوزه‌ها باید برای تأمین این دو مقوله با جدیت ورود کنیم.
وی با اشاره به گزارش فرمانده نیروی انتظامی، وضعیت راه‌ها را از موضوعات جدی استان عنوان کرد وگفت: آمار تصادفات نشان می‌دهد، علیرغم همه اقداماتی که صورت گرفته، محور‌های مواصلاتی استان وضعیت خوبی ندارند و نیازمند توجه بیشتر است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از مصوبات سفر رئیس جمهور، به راه‌های استان تعلق دارد، گفت:بر همه مدیران لازم است که به جد پیگیری نمایند تا منابع اختصاص یافته به این مصوبات، جذب شده و به خوبی هزینه شود.
سردار فرشید فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز در گزارشی به تشریح شرایط استان و اقدامات این مجموعه در منطقه پرداخت.

شناسایی شهید تهرانی پس از ۳۳ سال در بیرجند

هویت یک شهید گمنام پس از ۳۳ سال در خراسان جنوبی شناسایی شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: چهارمین شهید گمنامی که هویت وی به‌تازگی در خراسان جنوبی شناسایی شده، «علیرضا حسینی» اهل شهرری است که سال ۱۳۶۷ در تک دشمن در منطقه مهران در سن ۲۱ سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش ۲۸ خرداد سال ۱۳۸۶ همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، تشییع و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند به خاک سپرده شد.

غلامرضا فلاحی  افزود: مراسم میزبانی از خانواده شهید «علیرضا حسینی» روز سه‌شنبه ۱۶ آذر با حضور مسئولان، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران استان، بر سر مزار این شهید والامقام در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند برگزار می‌شود و خانواده شهید «حسینی» پس از ۳۳ سال، مزار شهید خود را در آغوش خواهند کشید.

 

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی:

استفاده از خدمات ارتباطی ۵ برابر شد/رعایت استانداردها در نصب دکل

 استفاده از خدمات ارتباطی ۵ برابر شد/رعایت استانداردها در نصب دکل

بیرجند – مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: استفاده از خدمات ارتباطی از ابتدای شروع کرونا در استان ۵ برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن آذری نصرآباد ظهر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای شروع ویروس کرونا تاکنون استفاده مردم استان از خدمات ارتباطی ۵ برابر شده که این موضوع نشان دهنده آن است که باید تأمین زیرساخت‌های لازم مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی هرچند این موضوع نشانگر نقش بی نظیر ارتباطات دیجیتالی است اما اخیراً با نادیده گرفتن آن سخنانی در این باره بیان شده است و عجیب‌تر آنکه مسئولی می‌گوید که اینترنت نباشد برای مردم بهتر است اما مسائل روز بیانگر عکس این موضوع است.

وی ادامه داد: همه استانداردهای داخلی و بین المللی در دکل‌های مخابراتی رعایت می‌شود لذا نباید بی جهت در این باره سخنی گفته شود و اگر قرار است در این خصوص اعلام نظری شود باید مبتنی بر نظر کارشناسان این حوزه باشد.

آذری تصریح کرد: همه موضوعات مربوط به دکل‌های مخابراتی تحت نظارت سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود و مردم استان نباید نگرانی در این باره داشته باشند.

مدیر ارتباطات سیار شرکت مخابرات خراسان جنوبی هم گفت: امواج الکترو مغناطیسی در اطراف ما زیاد است که با دو مشخصه فرکانس و توان تشعشع مشخص می‌شوند و برای امواج رادیویی استانداردهایی مشخص شده است و بر اساس مصوبه مجلس سازمان انرژی اتمی متولی اندازه گیری امواج رادیویی است.

علی ورقانی اضافه کرد: به اپراتورها پروانه‌ای داده شده تا به صورت دوره‌ای امواج رادیویی را اندازه گیری کنند وا گر این امواج خطر ساز باشند این پروانه تمدید نمی‌شود. بیشترین تشعشعات ناشی از گوشی تلفن همراه است که با استفاده از هندزفری نگرانی در این باره را می‌توان از بین برد.

وی اضافه کرد: هم استانی‌ها بدون هیچ نگرانی می‌توانند از تجهیزات مخابراتی استفاده کنند و در دوران کرونا نقش و اهمیت تجهیزات مخابراتی برای همه افراد مشخص شد که با مراجعه به سایت سازمان انرژی اتمی کشور اطلاعات لازم در این خصوص را می‌توان مشاهده کرد.

برگزاری مسابقات پینگ پنگ به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج در قاین/۷

 برگزاری مسابقات پینگ پنگ قائنات به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج

به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج مسابقات پینگ پنگ رده آزاد در شهر قائن برگزار گردید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج مسابقات پینگ پنگ رده سنی آزاد با شرکت ۱۵ پینگ پنگ باز در سالن فتح المبین شهر قائن برگزار شد .گفتنی است : احمد منجم، نیما بقراطی و مهدی عرب زاده به ترتیب مقام اول تا سوم را بدست آوردند.

 

 

برگزاری همایش کوهپیمایی بانوان در قاین/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج همایش کوهپیمایی ویژه بانوان در شهر قائن برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این برنامه با حضور خانم دلاوری نائب رئیس هیات و ۲۳ نفر در ارتفاعات بزرگمهر قاینی صورت گرفت.

برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات ژیمناستیک در قاین/۷

برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات ژیمناستیک قائنات

مراسم اختتامیه مسابقات ژیمناستیک ورزشکاران سالن شجاعت گرامیداشت هفته بسیج برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این برنامه ترحمی رئیس اداره ورزش و جوانان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قائن و خانواده های ژیمناستیک کاران حضور داشتند . در پایان از برترین های رده سنی خردسالان و نونهالان تقدیر به عمل آمد.

به مناسبت روز فردوس در کانون پرورش فکری برگزار شد؛

اختتامیه مهرواره نقاشی شهر زیبای من «تون»

اختتامیه مهرواره نقاشی شهر زیبای من «تون»

مراسم اختتامیه مهرواره نقاشی «شهر زیبای من تون» با حضور جمعی از مسئولان فردوس در محل مرکز فرهنگی وهنری کانون پرورش فکری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این مراسم که با حضور حسین اکبری شهردار فردوس و جمعی از مسئولان شهرستانی برگزار شد، اشرف دباغ فردوس مربی مسئول مرکز فردوس طی گزارشی از برگزاری این مهرواره  آشنایی با پیشینه فرهنگی و تمدنی،  معرفی  چهره های شاخص و  ماندگار شهرستان و آشنایی با بناهای تاریخی و جاذبه‌های شهر تاریخی فردوس، گویش‌های محلی، محصولات شهرستان را از اهداف این مهرواره نقاشی عنوان کرد که به‌مناسبت گرامی‌داشت روز فردوس به مرحله‌ی اجرا درآمده است.

«اکبری» شهردار شهر فردوس نیز ضمن تبریک روز فردوس به کودکان ونوجوانان حاضر در این برنامه گفت: بنا به مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ۱۰ آذر ماه به عنوان روز فردوس در شورای  فرهنگ عمومی تصویب و نامگذاری شده است.

وی با معرفی و بیان سابقه‌ی تاریخی این شهر ادامه داد: «شهرداری این شهرستان اولین شهرداری در جنوب خراسان و دومین شهرداری در خراسان بزرگ و هفدهمین شهرداری در کشور بوده است .

اکبری با بیان اینکه از طرح ها و ایده ها برای آبادانی این شهر استفاده می کنیم از کودکان ونوجوانان عضو کانون خواست تا با طرح ها و ایده های خود در آبادانی شهرشان سهیم باشند.

گفتنی است در پایان این مراسم ضمن تجلیل از کودکان ونوجوانان شرکت کننده در این مهرواره مسئولان از نمایشگاه آثار نقاشی و بخش مشاهیر فردوس در این نمایشگاه بازدید کردند.

 

 

کسب نشان‌های طلا، نقره و برنز توسط کودکان ونوجوانان خراسان جنوبی در مهرواره بین المللی نقاشی اربعین

کسب نشان‌های طلا، نقره و برنز توسط کودکان ونوجوانان خراسان جنوبی در مهرواره بین المللی نقاشی اربعین

شش عضو کودک ونوجوان استان از مراکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان‌های بشرویه و فردوس، در مهرواه نقاشی بین المللی اربعین خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: فراخوان این مهرواره از سوی کانون پورش فکری کودکان ونوجوانان استان اصفهان منتشر شده بود که بر همین اساس ۴۰ اثر منتخب نقاشی از کودکان ونوجوانان استان با موضوعات، «مراسم وآداب اربعین در محله وشهر من، پرواز در آسمان مسیر سبز و روشن اربعین، خواب و رویای من در موکب ۳۱۳، احادیث وخطبه‌ها واشعار مرتبط با اربعین و شهدای معاصر، خط سرخ شهادت» به دبیرخانه این مهرواره بین المللی ارسال شد که از این بین شش کودک و نوجوان از مراکز استان موفق به کسب نشان‌های طلایی، نقره و برنز شدند.

بر اساس این گزارش، «ابوالفضل برزگر» از مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان بشرویه و «محمد جواد ارفعی» عضو کانون پرورش فکری شهرستان فردوس موفق به کسب نشان طایی این مهرواره شدند، «افشین طهماسبی» و «زهرا سالاری» از مرکز فردوس نشان نقره را کسب کردند و همچنین «حجت الهام بخش» از بشرویه و «فروغ فرازی» نیز نشان برنز را از آن خود کردند.

 

بازدید مربیان کانون پرورش فکری از موسسه حضرت رسول(ص) در بیرجند

مربیان مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر شهرستان بیرجند با بازدید از موسسه خیریه حضرت رسول اکرم(ص) و کارگاه دستان پرتوان این موسسه، روز جهانی و هفته معلولان را به مسئولان و مددجویان این موسسه تبریک گفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی؛ در این بازدید که صبح امروز شنبه ۱۳ اذر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد  مربیان مرکز یک بیرجند و فراگیر بیرجند ضمن تبریک روز جهانی و هفته معلولان  از نوجوانان شاغل در کارگاه دستان پرتوان این موسسه جهت عضویت در مرکز فرهنگی و هنری فراگیر بیرجند دعوت کردند.

 

 

 

 

افزایش نگران کننده جمعیت بانوان مبتلا به ایدز /۷

افزایش نگران کننده جمعیت بانوان مبتلا به ایدز / پیشگیری شوخی نیست

 کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: کل آمار موارد ایدز در استان در شش ماهه اول امسال مربوط به موارد جنسی است که خود زنگ خطری است و از این تعداد ۱۹ درصد زن و ۸۱ درصد مرد بوده‌اند، اما در شش ماهه اول امسال ۳۲ درصد زن و ۸۶ درصد مرد بوده‌اند که این خود نشان دهنده این است که آمار بانوان دو برابر افزایش یافته است.

محمدعلی بهدانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن را به اسم ایدز می‌شناسند در صورتی که ایدز مرحله انتهای این بیماری است.

وی افزود: تخمین زده می‌شود که تعداد موارد اچ ای وی واقعی درکشور ۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر هستند که از ابتدای سال تاکنون تعداد ۴۲ هزار و ۹۳۳ نفر کشف و ثبت شده‌اند که ازاین تعداد ۲۲ هزار و ۶۸۴ نفر زنده و ۲۰ هزار و ۲۴۸ نفر متاسفانه فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۵۵۵۲ نفر در مراکز بیماری‌های رفتاری کشور تحت درمان هستند که حدود ۶۸۸۵ نفر هنوز به این مراکز مراجعه نکرده‌اند.

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان جنوبی تصریح کرد: طبق آماری که از سال ۶۵  در کشور گرفته شده است، ۵۸ درصد از طریق تزریق و وسایل مشترک در مصرف کنندگان موادمخدر بوده است که این ۵۸ درصد در شش ماهه اول امسال به ۱۵.۵ درصد کاهش یافته است، اما از ابتدای سال تا کنون  ۲۳.۹ درصد موارد، از طریق جنسی منتقل شده است.

وی ادامه داد: کل آمار در شش ماهه اول امسال مربوط به موارد جنسی است که خود زنگ خطری است و از این تعداد ۱۹ درصد زن و ۸۱ درصد مرد بوده‌اند، اما در شش ماهه اول امسال ۳۲ درصد زن و ۸۶ درصد مرد بوده‌اند که خود نشان دهنده این است که آمار بانوان دو برابر افزایش یافته است؛ همچنین از ابتدای سال تا کنون ۱۶.۱ درصد به صورت نامشخص بیماری گرفتند که ۲۸.۲ درصد راه انتقال را بیان نکردند.

درمان خاصی وجود ندارد

وی با بیان اینکه اگر فرد به صورت صحیح و به موقع تحت درمان قرار بگیرد ممکن است تا آخر عمر ایدز اتفاق نیفتد، ادامه داد: برای درمان تا کنون داروی موثری که بتواند این ویروس را از بین ببرد شناسایی نشده، اما داروی مناسبی که در مراکز مشاوره وجود دارد می‌تواند تعداد ویروس در خون را به شدت کاهش دهد و مانع پدید آمدن علائم مرحله ایدز شود و در کنار این داروها فرد باید تحت مراقبت قرار بگیرد تا عواملی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند از بین بروند؛ در مورد پیشگیری نیز ابتدا باید راه‌های انتقال شناسایی شود و سپس جلوی ورود آنها را به بدن گرفت.

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه راه‌های انتقال، تزریق خون و فرآورده‌های خونی و تماس جنسی و از طریق مادر به کودک است، افزود: مهم ترین و اساسی ترین راه در پیشگیری، درمان افراد مبتلا است که با دارو صورت می‌گیرد.

 

حضور کاروان سلامت در مناطق محروم «سربیشه»/ ویزیت رایگان ۱۰۰ بیمار/۲

رئیس جمعیت هلال‌احمر سربیشه از اعزام کاروان سلامت به روستای زولسک در این شهرستان در آستانه روز جهانی داوطلب خبر داد.

حضور کاروان سلامت در مناطق محروم «سربیشه»/ ویزیت رایگان ۱۰۰ بیمار

«غلامرضا ثانی‌شیرگ» رئیس جمعیت هلال‌احمر سربیشه صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در آستانه روز جهانی داوطلب تیم پزشکی، درمانی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در قالب کاروان سلامت به منظور ارائه خدمات بشردوستانه در روستای زولسک حضور یافتند.

وی از ویزیت رایگان بیش از ۱۰۰ نفر در این کاروان خبر داد و افزود: توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده از دیگر خدمات ارائه شده توسط این کاروان بوده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر سربیشه با بیان اینکه شربت زینک بین مراجعه‌کنندگان توزیع شده است، گفت: این اقدام بنا به اعلام نیاز شبکه بهداشت جهت رفع سوء تغذیه کودکان و ایمنی خانواده‌ها در مقابل بیماری کرونا انجام شده است.

ثانی‌شیرگ ارائه خدمات سلامت محور به اقشار نیازمند جامعه را از جمله اهداف این کاروان دانست و گفت: همچنین فعالیت این تیم‌ها در مناطق محروم باعث ارتقای سطح سلامت روستاییان و تزریق روحیه امید به آن‌ها می‌شود.

 

 

 

تشعشعات آنتن‌های ارتباطی خراسان‌جنوبی کمتر از حد استاندارد است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی در خصوص نگرانی‌های به‌وجود آمده نسبت به تشعشعات دکل‌های ارتباطی، گفت: دکل‌های ارتباطی و مخابراتی این استان طبق استانداردهای روز دنیا تأمین و نصب شده و تشعشعات آن‌ها بسیار کمتر از حد استاندارد است.

تشعشعات آنتن‌های ارتباطی خراسان‌جنوبی کمتر از حد استاندارد است

«مصطفی بهی» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی ظهر امروز در نشست خبری، توسعه وسایل ارتباطی و ضرورت استفاده از ارتباطات سریع را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها عنوان و اظهار داشت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره در تلاش بوده تا این نیاز مهم مردم را به بهترین شکل ممکن محقق کند.

وی از فعال بودن سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل در خراسان‌جنوبی خبر داد و بیان داشت: خوشبختانه هیچ مشکلی مبنی بر تخطی از میزان استاندارد در تشعشعات دکل‌ها تاکنون گزارش نشده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیش از یک هزار سایت ارتباطی شهری و روستایی در استان وجود دارد، افزود: همه شهر‌های استان به پوشش نسل ۳ و ۴ و ۶۰ درصد روستا‌های بیشتر از ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل هستند.

بهی به نقش حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوران کرونا اشاره و عنوان کرد: این حوزه با ظرفیت‌سازی به کمک مقابله با کرونا آمد و این مهم با تأمین زیرساخت‌های آموزشی و کسب و کار آنلاین ایجاد شد تا ثابت شود این حوزه همواره یاریگر سلامت مردم است.

وی در خصوص نگرانی‌های به‌وجود آمده نسبت به تشعشعات دکل‌های ارتباطی، توضیح داد: دکل‌های ارتباطی و مخابراتی این استان طبق استانداردهای روز دنیا تأمین و نصب شده‌اند و تشعشعات آن‌ها بسیار کمتر از حد استاندارد است که متاسفانه برخی‌ افراد نیز بدون آگاهی کارشناسانه به این مسئله دامن زده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امواج از جایی خطرساز می‌شوند که از اشعه ماورا بنفش به بعد بتوانند مواد را یونیزه کنند، اضافه کرد: باید بدانیم که هرگز نمی‌توان این پرتوها را در محیط زندگی انسان به صفر رساند اما استانداردها را باید رعایت کرد.

بهی تصریح کرد: هرچه انسان از دکل‌های رادیویی دورتر باشد پرتوهای تلفن همراه قوی‌تر می‌شوند و هرچه به دکل‌ها نزدیک‌تر باشیم میزان خطر کاسته می‌شود که برعکس تصور مردم هرچه به دکل نزدیک‌تر باشیم، تشعشعات کمتر خواهد شد.

وی اعلام کرد: در ۲۹ آبان امسال ۱۰ نقطه شهر بیرجند از جهت استاندار‌های لازم مورد اندازه‌گیری قرار گرفتند که بلوار بقیه الله و کارگر شمالی در بدترین میزان با ۶ دهم میکرووات بر سانتی‌متر مربع یعنی یک ۷۵۰ هُم حد استاندار بوده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی گفت: با این وجود نه تنها نگرانی وجود ندارد بلکه باید به سمت شهرهای هوشمند برویم که از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ ایستگاه با برخورداری ۱۴ هزار خانوار فعالیت خود را در استان آغاز کرد هرچند در بخش‌هایی هنوز مشکل داریم که باید همزمان با نیاز مردم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

بهی با اشاره به صادر شدن تششعات در حداقل ضرر در سطح شهر‌ها و روستا‌ها، گفت: تاکنون حتی یک مورد مبنی بر رد شدن تشعشعات از حد استاندارد گزارش نشده و مردم درصورت نگرانی یا شکایت می‌توانند با سامانه ۱۹۵ رسیدگی به شکایات تماس بگیرند.

 

 

 

 

کسب ۲ مدال طلا توسط موتورسواران خراسان‌جنوبی/ رنج از نبود پیست استاندارد/۷

رئیس هیئت موتور سواری و اتومبیل‌رانی خراسان‌جنوبی گفت: در حالی موتورسواران خراسان‌جنوبی در راند دوم رقابت‌های کشوری موتور ریس دو طلا را از آن خود کردند که فعالان این رشته از نبود پیست استاندارد در استان رنج می‌برند.

کسب ۲ مدال طلا توسط موتورسواران خراسان‌جنوبی/ رنج از نبود پیست استاندارد

«سامان اکبرپور» رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: راند دوم مسابقات موتورریس قهرمانی کشور  با حضور ورزشکاران این رشته و شرکت ۱۱ استان در محل پیست اتومبیل‌رانی آزادی تهران  برگزار شد که در این رقابت‌ها دو موتور سوار استان مدال طلا را از آن خود کردند.

وی بیان داشت: تیم استان با ترکیب ۷ ورزشکار در این رقابت‌ها شرکت کرد و در پایان این مسابقات در کلاس ۱۲۵ سی‌سی «سیدحسین برومند» و در کلاس مینی‌جیپی «سعید قربان‌زاده» از خراسان‌جنوبی در جایگاه نخست این رقابت‌ها قرار گرفتند.

رئیس هیئت موتور سواری و اتومبیل‌رانی خراسان جنوبی مطرح کرد: در حالی ورزشکاران استان در این رقابت‌ها طلایی شدند که حتی یک پیست استاندارد موتور ریس در استان نداریم و ورزشکاران مجبورند در پیست غیراستاندارد امیراباد و یا جاده بند دره برای فعالیت در این رشته تمرین کنند.

 

 

 

 

 

صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی ۳۷ درصد افزایش یافت/۳

صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی ۳۷ درصد افزایش یافت

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: صادرات تعاونی‌های استان در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است.

غلامرضا اشرفی افزود: از ابتدای سال جاری هفت میلیون و ۳۵۱ هزار دلار توسط تعاونی‌های استان صادرات صورت گرفته که این رقم در هشت ماه پارسال معادل پنج میلیون و ۳۵۲ هزار دلار بوده است.

وی افزود: در این مدت ۲۲ تعاونی در استان خراسان جنوبی محصولات خود را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر کرده‌اند که این محصولات بیشتر شامل سنگ بازالت و گرانیت، محصولات کشاورزی از جمله زعفران، زرشک، بادام، زیره و عناب، عسل، فرش و صنایع دستی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: محصولات تعاونی‌های خراسان جنوبی به کشورهای عراق، افغانستان، آلمان، کانادا، حوزه خلیج فارس (عمان و قطر)، مالزی و پاکستان صادر شده است.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها به عنوان یکی از بهترین بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند تاب‌آوری بسیار خوبی در شرایط تحریم داشته باشند که در کشور از دیر باز فعالیت خود را شروع کرده‌اند و براساس اسناد بالا دستی باید سهم آنها از تولید ناخالص داخلی کشور به بیش از ۲۵ درصد برسد.

اشرفی گفت: تعاونی‌ها یکی از بخش‌های فعال حوزه اقتصاد کشور است که سهمی حدود هفت درصد از تولید ناخالص داخلی دارند؛ از این رو تسهیل و رفع موانع صادرات بخش تعاونی می‌تواند به افزایش اشتغالزایی مستقیم کمک کند.

 

 

 

 

 

رشد ۲۶۰ درصدی اموال منقول در خراسان جنوبی

رئیس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی از رشد ۲۶۰ درصدی اموال منقول در استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، شیخ زاده رئیس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی گفت: در هشت ماهه نخست امسال ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اموال منقول به صورت مذاکره و مزایده در استان به فروش رسیده است.

او گفت: در این مدت ۴ میلیارد تومان اموال منقول در قالب مزایده و ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در قالب مذاکره به فروش رسیده است.

شیخ زاده گفت: نسبت به مدت مشابه پارسال فروش اموال منقول ۲۶۰ درصد رشد داشته است و اکثر این کالا‌ها شامل کالا‌های سریع الفساد، لوازم خانگی، گوشی، تبلت، پارچه، لوازم یدکی و احشام بوده است.

رئیس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۴ تن کالای غیربهداشتی و غیرقابل مصرف از چرخه مصرف خارج و منهدم شده است.

او گفت: این پرونده‌ها شامل انواع آشامیدنی، لوازم آرایشی، بهداشتی، خوراکی، انواع دخانیات و دارو به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان بوده و با حضور نماینده دادستان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه امحاء شده است.

 

 

 

 

 

 

رفع بیش از ۱۱ هزار اتفاق در شبکه آبرسانی خراسان جنوبی/۲

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از رفع ۱۱ هزار و ۱٠۲ اتفاق در شبکه آبرسانی استان خبر داد.

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ هزار و ۱٠۲ اتفاق در شبکه آبرسانی استان رخ داده است که بیشترین آن مربوط به اتفاقات شهری بوده است.

او گفت: از این تعداد ۹ هزار و ۵۹۳ اتفاق در مناطق شهری و هزار و ۵٠۹ اتفاق در مناطق روستایی استان رخ داده است.

امامی گفت: از مجموع اتفاقاتی که در مناطق شهری رخ داده است ۶ هزار و ۱۳۸ مورد مربوط به انشعابات، ۳ هزار و ۳۵۷ مورد نیز مربوط به شبکه فرعی و اصلی و ۹۸ مورد مربوط به خطوط انتقال بوده است.

مدیر عامل شبکه آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در صورت وجود مشکل و یا اتفاق در بحث شبکه آبرسانی مردم می‌توانند در تمام طول شبانه روز با شماره ۱۲۲  تماس گرفته و اطلاع رسانی کنند.

او گفت: از مجموع هزار و ۵٠۹ اتفاقی که در مناطق روستایی رخ داده است ۶۸٠ مورد مربوط به انشعابات بوده که با ورود تیم‌های شبکه آب و فاضلاب استان مشکل رفع شده است.

 

 

 

 

مراکز استان‌ها از نظر تشعشعات دکل‌های ارتباطی پایش می‌شوند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور گفت: مراکز استان‌ها به دلیل ترافیک ارتباطی و احتمال دارابودن بیشترین میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی همواره مورد پایش قرار می‌گیرند تا وضعیت هر استان نسبت به قانون هوای پاک مشخص شود.

محمد شمسایی روز شنبه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با نشست خبری که با توجه به نگرانی‌های برخی از مردم در زمینه تشعشعات دکل‌های مخابراتی در محل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به استناد قانون هوای پاک به عنوان همکار سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انرژی اتمی همواره میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی را بررسی می‌کند.

وی تصریح کرد: ۲۰ نقطه از هر مرکز استان به‌طور مرتب و در زمان‌بندی خاص پایش می‌شود و در آخرین پایش از منطقه کارگران و بقیه‌الله شهر بیرجند مرکز خراسان جنوبی که ترافیک بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد، هیچ تشعشع غیراستاندارد گزارش نشد.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور گفت: در این پایش که ۲۹ آبان ۱۴۰۰ انجام شد، بالاترین میزان تشعشع ثبت شده ۶ دهم میکروبات بر سانتیمتر مربع بوده است که می‌توان گفت هیچ مشکلی برای سلامت انسان ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: همه اندازه‌گیری‌های ما حاکی از این است که در بدترین نقطه شهر بیرجند میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی به صفر نزدیک است.

شمسایی گفت: از هر منظری نگاه کنیم تشعشع در شهرها یک هزارم حداقل ممکن استاندارد خواهد بود و مشکلی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: بنابراین با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه تشعشعات دکل‌های مخابراتی در خراسان جنوبی بوجود آمده تاکنون تشعشع خارج از حد استاندارد از این استان گزارش نشده است.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور بر توجه به بهداشت الکترومغناطیس هم تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که الکترومغناطیس با زندگی بشر عجین شده و مردم باید طرز مواجهه با آن را بیاموزند.

وی تولید محتوای چندرسانه‌ای و آموزش فنی در این زمینه را دارای اهمیت دانست و توضیح داد: همه تجهیزات برقی این امواج را تولید کرده یا از آن بهره می‌برند که می‌توان به سشوار، تلفن همراه، مایکروویو و سایر لوازم برقی اشاره کرد.

شمسایی گفت: امواج رادیویی، موضوع جدیدی نیست و کشورهایی که مبدع ابزار الکترونیکی بوده‌اند در این زمینه نگرانی داشتند که امواج چه تاثیری بر سلامت مردم دارد و ماحصل همه تحقیقاتی که انجام شده زمینه‌ساز استانداردسازی بسیاری از محصولات بوده است.

وی افزود: مردم هیچ گونه نگرانی نسبت به نزدیک بودن به دکل‌ها نداشته باشند و سامانه ۱۹۵ آماده پاسخگویی به سوالات در زمینه فنی و تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

 

 

 

امواج دکل‌های ارتباطی خراسان جنوبی کمتر از حد استاندارد است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: دکل‌های ارتباطی و مخابراتی این استان طبق استانداردهای روز دنیا تامین و نصب شده‌اند و تشعشعات آنها بسیار کمتر از حد استاندارد است.

مصطفی بهی روز شنبه در نشست خبری افزود: اخیرا نگرانی‌هایی بین مردم نسبت به تشعشعات دکل‌های ارتباطی به وجود آمده و متاسفانه برخی‌ افراد نیز بدون آگاهی کارشناسانه به این مساله دامن زده‌اند.

وی گفت: توسعه وسایل ارتباطی و ضرورت استفاده از ارتباطات سریع یکی از مهمترین دغدغه‌هاست و اهمیت این موضوع از ابتدای شروع کرونا دوچندان شد تا خدمات حداکثری را برای شهرها و روستاها انجام دهیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره در تلاش بوده تا این نیاز مهم مردم را به بهترین شکل ممکن محقق کند و در دوران کرونا همه لمس کردیم که اگر قرار است فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و استمرار خدمت را داشته باشیم راهکاری جز استفاده از خدمات ارتباطی و اینترنتی نداریم.

وی گفت: در حال حاضر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل در استان خراسان جنوبی فعال هستند و هیچ مشکلی مبنی بر تخطی از میزان استاندارد در تشعشعات دکل‌ها تاکنون گزارش نشده است.

بهی اظهار داشت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که با ظرفیت‌سازی به کمک مقابله با کرونا آمد و این مهم با تامین زیرساخت‌های آموزشی و کسب و کار آنلاین ایجاد شد تا ثابت شود این حوزه همواره یاریگر سلامت مردم است.

وی افزود: امواج الکترومغناطیسی در محیط پیرامون ما بسیار زیاد و امواج رادیویی از نظر بسامد بسیار پایین‌تر از امواج نوری هستند لذا فرکانس امواج رادیویی در بیشترین حالت یک میلیونیم طیف فرابنفش است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: امواج از جایی خطرساز می‌شوند که از اشعه ماورا بنفش به بعد بتوانند مواد را یونیزه کنند و باید بدانیم که هرگز نمی‌توان این پرتوها را در محیط زندگی انسان به صفر رساند اما استانداردها را باید رعایت کرد.

وی گفت: بهره‌برداری از امواج رادیویی نیاز به اخذ پروانه از سازمان انرژی اتمی ایران دارد و فرکانس‌ها دایما اندازه‌گیری و پروانه تمدید می‌شود.

بهی یادآور شد: امواج آنتن‌های بی تی اس در فواصل کم به سطح منازل مسکونی نمی‌رسد و مردم و منازل در معرض تشعشعات بسیار ضعیف قرار می‌گیرند که این تشعشعات بسیار کمتر از حد استاندارد است.

وی گفت: هرچه انسان از دکل‌های رادیویی دورتر باشد پرتوهای تلفن همراه قوی‌تر می‌شوند و هرچه به دکل‌ها نزدیک‌تر باشیم میزان خطر کاسته می‌شود که برعکس تصور مردم هرچه به دکل نزدیک‌تر باشیم، تشعشعات کمتر خواهد شد.

بهی افزود: طبق گزارش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته در شلوغ‌ترین منطقه بیرجند میزان تشعشعات ۶ دهم میکروبات بر سانتیمتر بوده که یک هفتصد و پنجاهم حد استاندارد است یعنی تا ۷۵۰ برابر این میزان هیچ مشکلی ندارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: با این وجود نه تنها نگرانی وجود ندارد بلکه باید به سمت شهرهای هوشمند برویم که از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ ایستگاه با برخورداری ۱۴ هزار خانوار فعالیت خود را در استان آغاز کرد هرچند در بخش‌هایی هنوز مشکل داریم که باید همزمان با نیاز مردم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

استفاده پنج برابری مردم از خدمات ارتباطی در دوران کرونا

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون استفاده مردم از خدمات ارتباطی در این استان پنج برابر شده است و به همین میزان تامین زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن آذری نصرآباد افزود: امروزه موضوعات مربوط به دیجیتال یکی از راهبردهای اصلی دنیا است و در دوران کرونا این مهم به خوبی اهمیت خود را نمایان کرد.

وی گفت: نقش بی‌بدیل این صنعت متاسفانه اخیرا نادیده گرفته شده و عجیب است که حتی یک مسوول می‌گوید “اینترنت نباشد برای مردم بهتر است” اما مسایل روز عکس این گفته را ثابت می‌کند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: با اینکه تمامی استاندارهای داخلی و بین‌المللی در دکل‌های مخابراتی رعایت می‌شود چرا باید موضوعی بی‌جهت بیان شود تا برای مردم نگرانی ایجاد کند و اظهارنظرها باید کارشناسانه باشد.

وی افزود: تمامی موضوعات مربوط به دکل‌ها تحت نظارت سازمان انرژی اتمی است و مردم هیچ گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

 

 

 

 

 

جریمه ۸۹۲ میلیون ریالی برای قاچاق پوشاک در شهرستان فردوس/۴

جریمه ۸۹۲ میلیون ریالی برای قاچاق پوشاک در شهرستان فردوس

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: متهم به قاچاق پوشاک در شهرستان فردوس علاوه بر ضبط کالای کشف شده، به پرداخت مبلغ ۸۹۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین حسن‌پور افزود: براساس گزارش ماموران پاسگاه “باغستان” فردوس مبنی بر اینکه در بازرسی صورت گرفته از یک دستگاه کامیون مقدار ۴۳۱ کیلوگرم پوشاک قاچاق کشف شد، موضوع در شعبه ویژه قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی این شهرستان مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی گفت: از آنجا که طبق مقررات حاکم، خرید و فروش و حمل کالای مجاز مشروط بدون داشتن اسناد گمرکی، تخلف است لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف براساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، او را به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت مبلغ ۸۹۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اظهار داشت: جریمه کالاهای قاچاق که طی استعلام از گمرک مجاز مشروط اعلام می‌شود، براساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش کالا است.

 

 

 

 

 

 

کاهش دمای هوا و یخبندان در خراسان جنوبی /۲

دمای هوا در خراسان جنوبی کاهش محسوس دارد

 کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: کاهش محسوس و قابل ملاحظه دمای هوا در خراسان جنوبی  و وقوع یخبندان در برخی مناطق قابل پیش‌بینی است.

سمیه لطفی افزود: با ادامه روند کاهشی دمای هوا ، برای مناطق مرکزی و شمال شرقی استان وقوع پدیده یخبندان پیش‌بینی می‌شود لذا فعالان بخش کشاورزی تدابیر لازم را به‌کار گیرند.

 

وی همچنین گفت: بیشترین بارندگی با پنج میلیمتر در فتح‌آباد خضری به ثبت رسید.

 

 

 

 

 

 

 

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:

خاک نیازمند ارزیابی اقتصادی و تمهیدات سازمانی است

خاک نیازمند ارزیابی اقتصادی و تمهیدات سازمانی است

 معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خاک یک متاع عمومی بوده و نیازمند ارزیابی اقتصادی و تمهیدات سازمانی مرتبط با حفاظت آن است.

فاطمه دعاگویان روز شنبه در آستانه روز جهانی خاک به رسانه‌ها اظهار داشت: خاک ذخیره اصلی کربن کره زمین است و فعالیت‌های کشاورزی عمده که در انتشار گازهای گلخانه‌ای و به راه انداختن یا تشدید تخریب خاک نقش دارند، جنگل‌زدایی، سوزاندن زیست‌توده (بیوماس)، کشت و استفاده از کودهای آلی هستند.

وی افزود: هر سال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در روز پنجم دسامبر (۱۴ آذر امسال) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می‌کند و شعار سال جاری میلادی ۲۰۲۱ با تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره‌وری خاک (Halt soil salinization, boost soil productivity) است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه خاک یکی از پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های موجود در طبیعت و یکی از متنوع‌ترین سکونت‌گاه‌های روی کره زمین است گفت: خاک در بر گیرنده ترکیبی از ارگانیسم‌های مختلف است که با یکدیگر تعامل داشته و در چرخه‌های جهانی که ضامن تداوم حیات روی کره زمین هستند، ‌ نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی گفت: خاک قشر نازک و در عین ‌حال حیاتی است  که محلی برای تنوع عظیمی از گونه‌ها است که همه خدمات ارزشمند و زندگی‌بخش را برای جامعه به ارمغان می‌آورد اما خاک به همان اندازه که فراوان است به همان اندازه ضعیف و شکننده است.

دعاگویان بیان کرد: ما در اوایل قرن ۲۲ هستیم، اینک روشن شده است که بقای همیشگی تمدن ما بیشتر به رابطه ما با زمین و خاک بستگی دارد و همین که به طرف هزاره آینده حرکت می‌کنیم، با مشکلات بزرگی مواجه می‌شویم که سابقه نداشتند؛ نظیر چگونگی تغذیه جمعیت فزاینده جهان، چگونگی حفاظت از اتمسفر زمین و اینها مسائل محض زیست محیطی نیست بلکه تبعاتی در ارتباط با موجودیت انسان و زمین است.

وی افزود: افزایش جمعیت انسان موجب افزایش تقاضا برای غذا، فیبر و سوخت به نوبه خود موجب فشارهای نامطلوبی بر خاک‌های جهان می‌شود؛ صنعتی شدن نیز باعث شده که رابطه بین ما و زمین به طرز غیراصولی و غیرطبیعی درآید تا آنجا که امروزه تا ۳۳ درصد از زمین به‌طور متوسط تا زیاد به دلیل فرسایش، شوری‌زایی، متراکم شدن، اسیدی شدن و مواد شیمیایی و سایر آلودگی‌های خاک تخریب یافته است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر، افزایش زیادی در وسعت بیابان‌ها مشاهده شده است و سالانه وسعت زیادی از اراضی به زیر نقطه صفر از نظر محصول‌دهی اقتصادی می‌رسد که چنین کاهش قابل ملاحظه‌ای در کیفیت خاک به علت کشت زیاد، تخریب جنگل‌ها، چرای بیش از حد و آبیاری غیرعلمی است.

وی تصریح کرد: تمامی این فاکتورها منجر به کاهش مواد آلی و مستعد شدن خاک برای فرسایش می‌شوند؛ فرسایش خاک به عنوان نقطه انتهایی افت کیفیت خاک می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و فرسایش به عنوان یکی از انواع تخریب خاک، بزرگترین تهدید موجود برای خاک در بسیاری از نقاط جهان است که با حذف حاصل‌خیزترین لایه خاک موجب کاهش تنوع زیستی می‌شود.

دعاگویان افزود: شوری خاک نیز به دلیل اثرات نامطلوب بر تولیدات کشاورزی و توسعه پایدار یک مساله مهم جهانی است؛ شوری خاک حاصل عوامل طبیعی و عملکردهای انسان بوده و در تمامی مناطق با شرایط آب و هوایی مختلف روی می‌دهد که انسجام و ظرفیت خودتنظیمی خاک را از بین می‌برد و باعث خارج شدن این منبع پایه از دسترس انسان می‌شود.

وی گفت: شوری خاک سابقه تاریخی دارد و باعث زوال بسیاری از تمدن‌های بزرگ شده است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به تمدن منطقه بین‌النهرین (عراق کنونی) اشاره کرد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: شوری خاک یک فرایند پویا و در حال گسترش است و هیچ قاره‌ای از آن مصون نیست، بالغ بر ۱۰۰ کشور در جهان با آن درگیر هستند و قسمت اعظم کشور ما نیز دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک بوده و حدود زیادی از سطح آن را رسوبات (نمک و گچ) پوشانده‌ است؛ به همین دلیل وسعت زمین‌های شور با درجات شوری متفاوت در ایران قابل توجه است.

وی بیان کرد: از مهم‌ترین اثرات محیط زیستی شوری خاک می‌توان به تخریب اکوسیستم، رشد و پوشش کم گیاهی و  افزایش تخریب خاک (فرسایش)، گرد و غبار با سطح بالای نمک و مشکلات متعدد محیط زیستی، تخریب بافت خاک و کاهش ظرفیت نگهداری آب بوسیله خاک و ورود شوری به آب‌های زیرزمینی و آلودگی آن اشاره کرد.

دعاگویان گفت: از دست دادن تنوع زیستی و اختلال در خدمات اکوسیستم، کاهش میزان تولیدات کشاورزی، بیابانی و رها شدن زمین‌های کشاورزی مرغوب قبلی و افزایش خطر فرسایش خاک به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی، آلودگی آب شرب، کاهش فعالیت‌های بیولوژیکی در خاک و تضعیف ساختار طبیعی خاک و سست شدن زیرساخت‌هایی مثل جاده‌ها و پی ساختمان‌ها از جمله مخاطرات شوری خاک است.

وی افزود: کاهش تولید به خاطر شوری خاک، پایین آمدن درآمد، رهاکردن زمین توسط کشاورزان و مهاجرت به شهر و بالارفتن نرخ بیکاری، هزینه‌های زیاد اصلاح خاک، کاهش کیفیت خاک از جمله اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی شوری خاک است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بسیاری از تبعات زیست محیطی برای همه زیستگاه‌های زمین مشترک است لذا عملکرد و اقدام هماهنگ را می‌طلبد و برای رسیدن به این نتیجه کشورهای صنعتی الزامات اخلاقی و معنوی مشخصی در قبال کشورهای در حال توسعه دارند.

وی افزود: پیشرفت به سوی پایداری نیازمند مشارکت موثر تمامی گروه‌های جامعه است بنابراین فرق گذاشتن بین اولویت‌های کشاورزی و واقعیت‌های زیست محیطی واقع‌گرایانه نیست.

دعاگویان با بیان اینکه در آینده یک همکاری و مشارکت همه‌جانبه برای تمامی تبعات زیست‌محیطی در ارتباط با مدیریت خاک و زمین مورد نیاز خواهد بود گفت: کیفیت و سلامت خاک تا حد زیادی تعیین کننده (میزان) تولیدات و پایداری بخش کشاورزی همچنین کیفیت محیط زیست بوده و به میانجی این دو متغیر تأثیر به‌سزایی بر سلامت کره زمین، حیوان و انسان دارد؛ از این رو سلامت خاک‌ها در بحث‌های ملی و جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته و از همه مهم‌تر موضوع گنجاندن آن در اهداف توسعه پایدار است.

وی بیان کرد: در این راستا کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی (UNCCD) در کشورهای دارای خشکسالی‌های شدید یا بیابان‌زایی مستقیم‌ترین اقدامات حفاظتی و مدیریتی خاک را با هدف جلوگیری و کاهش تخریب زمین، احیای اراضی تخریب شده جزیی و اراضی بیابانی شده برعهده دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: همچنین در کنوانسیون تنوع زیستی دولـت‌ها مسئولیت حفظ تنوع زیستـی خود و استفاده پایدار از منابـع زیستـی (که در آن خاک جزء اصلی محسوب می‌شود) را برعهده دارند و کنوانسیون تنوع زیستی به کاهش چشمگیر تنوع زیستی بر اثر فعالیت‌های انسانی تاکید داشته که یکی از نتایج ناشی از این فعالیت‌ها تخریب خاک است.

وی گفت: به منظور حفظ تنوع زیستی سرمایـه‌گذاری‌های زیادی مورد نیاز است و حاصل این سرمایه‌گذاری‌ها، کسب منافع گسترده زیست ‌محیطـی، اقتصادی و اجتماعـی خواهد بود.

دعاگویان اظهار داشت: در کنوانسیون تغییرات اقلیمی نیز دو عامل اصلی گازهای گلخانه‌ای، تغییر در پوشش خاک و تغییر در کاربری اراضی مورد توجه بوده و فعالیت‌های کشاورزی عمده که در انتشار گازهای گلخانه‌ای و به راه انداختن یا تشدید تخریب خاک نقش دارند، جنگل‌زدایی، سوزاندن زیست‌توده (بیوماس)، کشت، استفاده از کودهای آلی، کاربرد کودهای نیتروژن‌دار و چرای دام. پاک تراشی شدید پوشش گیاهی که عامل اصلی تخریب خاک است، از موضوعات اصلی این کنوانسیون است.

وی افزود: ایران نیز همگام با جامعه جهانی موضوع حفاظت از خاک را در برنامه قرار داده و از جمله اقدامات موثر صورت گرفته بیابان‌زدایی در مناطق خشک و کویری کشور از جمله استان خراسان جنوبی نظیر اجرای طرح‌های موفق پروژه بین‌المللی ترسیب کربن را می‌توان نام برد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین تغییر رویکرد کشور در بخش کشاورزی و حرکت به سمت کشاورزی ارگانیک است که باعث تثبیت بافت خاک، حفظ چرخه آب، چرخه کربن، چرخه مواد غذایی و آلودگی کمتر زمین است.

وی گفت: اگرچه در گذشته شاید موضوع آلودگی و تخریب خاک به‌صورت قانونمند مورد توجه قرار نگرفته بود اما با تصویب قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۸ همه ابعاد آلودگی فیزیکی، شیمیایی و زیستی و تخریب خاک لحاظ شده که امید است با نظارت‌های دقیق و همه‌جانبه و اجرای قانون، گام‌های موثری در حفظ و پایداری منابع سرزمین برداشته شود.

دعاگویان افزود: لازم است موضوع نظارت بر خاک و تقویت بیشتر آن به‌ویژه در مناطق خشک استان ما مورد توجه قرار گیرد و پیام اساسی این است که خاک یک متاع عمومی بوده و نیازمند ارزیابی اقتصادی و تمهیدات سازمانی مرتبط با حفاظت آن برای رفاه عمومی جامعه است که بسیاری از موفقیت‌های توسعه را می‌توان از مدیریت پایدار زمین به دست آورد.

پنجم دسامبر همزمان با ۱۴ آذر امسال روز جهانی خاک نام دارد و بزرگداشت آن در سال جاری با شعار “جلوگیری از شوری خاک و افزایش بهره‌وری خاک” برگزار می‌شود.

 

 

 

 

تحلیلی از وضعیت کرونایی شهرهای خراسان جنوبی؛

از قرمز شدن دوباره طبس تا نمره ضعیف پروتکل‌ها در مدارس/۷

از قرمز شدن دوباره طبس تا نمره ضعیف پروتکل‌ها در مدارس

 طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت؛ شهرستان طبس قرمز و شهرستان‌های نهبندان و فردوس هم نارنجی شدند.

گویی با تزریق واکسن بی خیال شده‌ایم. زمانی که می‌بینیم کادر درمان هر روز پر پر می‌شوند؛ دیروز یک پرستاری باردار و روزی دیگر کادری دیگر از درمان در مرکز بهداشت و هیچ کدام از این اتفاقات برایمان درس عبرت نمی‌شود و تنها خود و زندگی خودمان مهم است؛ البته نه حتی خودمان هم مهم نیستیم چراکه این موارد اول از همه جان خودمان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، اکنون و در تازه ترین آمار، شهرستان‌ طبس به همراه بهاباد استان یزد، تنها شهرستان‌های کشور هستند که به علت افزایش روند بستری کرونا، دوباره در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند. بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی وزارت بهداشت، شهرستان نهبندان هم که در وضعیت زرد قرار داشت نارنجی شد و فردوس هم نارنجی ماند. بدین ترتیب از ۹ شهرستان نارنجی کشور، دو شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است. شهرستان بیرجند هم از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد تغییر رنگ داد. شهرستانهای خوسف و زیرکوه هم در وضعیت آبی و کم خطر قرار گرفتند. بقیه شهرستانها هم در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس ۲۸۴ شهرستان کشور در وضعیت آبی (کم‌خطر)، ۱۵۳ شهرستان زرد (متوسط خطر)، ۹ شهرستان نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) هستند. طبس که پهناورترین شهرستان خراسان جنوبی و در مسیر ارتباطی چند استان است، در رنگ‌بندی قبلی نارنجی بود و بار دیگر قرمز شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در رنگ‌بندی قبلی کرونایی کشور سه شهرستان این استان شامل بیرجند، طبس و فردوس در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار داشتند.

از طرفی دو هفته از بازگشایی مدارس  می‌گذرد. کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دائما در حال نظارت مدارس هستند تا ببینند اوضاع بهداشتی مدارس در ایام کرونا چطور است. برخی مدارس تا جایی که توانستند پروتکل‌ها را رعایت کردند و والدین این دانش‌آموزان از این وضعیت راضی بودند و همینطور شیوه نامه‌های بهداشت نیز در این مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شده بود اما فضای کلاسی متناسب با حضور دانش آموزان موجود نبود.

بعضی دیگر از مدارس اوضاع مناسبی نداشتند. در برخی کلاس‌ها فاصله دانش آموز تا تخته کلاس نیم متر بود و از طرفی معلمان نیز چاره‌ای جز آموزش در این شرایط نداشتند. باید توجه داشت هرچند سه شیفته ‌شدن مدارس کار سختی است اما سلامت دانش‌آموزان باید در اولویت قرار گیرد. کارشناسان معتقدند بازگشایی مراکز عمومی چون تالارها و مدارس بدون رعایت پروتکل‌ها زحمات دو ساله کادر درمان را از میان می‌برد؛ بنابراین ابتدا باید مطمئن بود بازگشایی با رعایت کامل ضوابط بهداستی اجرا می‌شود؛ سپس به بازگشایی اقدام کرد  و یا آن را ادامه داد.

 

 

بازگشایی مدارس بدون رعایت پروتکل‌ها یک آفت مهم است

غلامرضا شریف زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ایسنا گفت: متاسفانه یکی از دلایل افزایش موارد بیماری؛ هم موارد سرپایی و هم موارد بستری عدم رعایت پروتکل‌ها توسط هم استانی‌هاست.

وی افزود: بازگشایی مدارسی که نباید باز شوند و نباید کلاس‌ها در آن به صورت حضوری برگزار شود، یکی از مصادیق عدم رعایت پروتکل‌هاست که قطعا این موارد به افزایش موارد بیماری کمک خواهد کرد؛ بنابراین از سوی جامعه پزشکی خواستار این امر هستیم که اولا والدین فرزندانشان را به مدارسی که نباید باز باشند نفرستند و همچنین از مدیران مدرسه می‌خواهیم که اصراری به والدین برای حضور دانش آموزان در مدارسی که براساس پروتکل‌ها نباید باز باشند نداشته باشند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: با بازگشایی مدارس به هر شکلی موافق نیستیم و تنها با رعایت نکات دقیقی که از سوی ستاد کرونا مصوب و اعلام شده است، باید بازگشایی شوند.

شریف زاده ادامه داد: تمام مدارس مورد بازدید مستمر قرار خواهند گرفت و از زمانی که به شکل جدی مدارس باز شده‌اند رصد به صورت ویژه انجام شده و وضعیت تقریبا مطلوب است؛ چگونگی استفاده از ماسک مشکلی نداشت و مدارس از نظر داشتن ماده ضدعفونی کننده مسئله‌ای نداشتند؛ تنها در برخی از مدارس شمال شهر بیرجند به علت تعداد زیاد دانش‌آموزان فاصله گذاری به صورت مناسب رعایت نمی‌شد و سیستم تهویه مناسب نبود.

وی از شکننده بودن اوضاع خبر داد و بیان کرد: از هفته گذشته گزارش‌ها حاکی از روند ثابت بیماری در استان بوده اما وضعیت همچنان شکننده است.

این نقشه دیگر رنگ باخته نیست

چه کنیم به نمره مردودی نرسیم؟ 

کامبیز مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز شب گذشته از عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس خراسان جنوبی خبر داد و گفت: موارد بهداشتی در گروه سنی زیر ۲۰ سال به نسبت سال گذشته کاهش داشته است که یکی از مهم‌ترین موارد می‌تواند بازگشایی مدارس باشد.

وی افزود: در گروه سنی بالای ۷۰ سال بین نوبت اول و دوم واکسن کرونای آن‌ها فاصله بسیاری افتاده است، به همین علت ایمنی بدنشان افت پیدا کرده است و از طرفی مسئولین بهداشت ناظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس هستند و بر اساس آخرین بررسی‌ها حدود ۹۰ درصد موارد غربالگری در مدارس استان رعایت نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در ابتدای ورود به مدرسه علائم بالینی دانش آموزان بررسی نشده و مایع دستشویی و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت نمی‌شود، یادآور شد: گروه سنی زیر ۱۲ سال که هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند بدون علامت به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و امکان درگیری خانواده با این بیماری بسیار زیاد است.

هرچه که هست عدم رعایت پروتکل‌ها وضعیت رنگ باختگی نقشه کرونایی استان را دوباره قرمز و نارنجی کرد. باید بیشتر مواظب بود چراکه تزریق واکسن و یا عادی شدن آموزش به معنای فراموش کردن پروتکل‌هایی که دو سال است برنامه اصلی زندگی ما شده، نیست.

 

 

 

 

 

 

 

شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛
عدم مناسب سازی اصولی ۹۹ درصد اماکن درمانی بیرجند/ عبور و مرور معلولان ممنوع!
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طبق بررسی انجام شده حدود ۹۹ درصد اماکن درمانی این استان به صورت اصولی و دقیق مناسب سازی نشده اند، گفت: فقط حدود ۴۰ درصد از محیط شهری و اماکن عمومی از دسترس پذیری لازم برخوردار هستند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است تا بهانه ای برای افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها شود.

معلولان مانند سایر اقشار جامعه این حق را دارند تا استعدادهای خلاق فکری و هنری خود را رشد دهند و به این منظور باید امکان دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی فراهم شود و  مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.

*عدم مناسب سازی اماکن بارزترین مشکل معلولان

معلولان با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف از جمله اشتغال، ازدواج، مسکن، تفریح و سرگرمی مواجه هستند اما بسیاری از معلولان دست از تلاش بر نداشته اند و به این سخن «معلولیت، محدودیت نیست» جامه عمل پوشانده اند.

بارزترین مشکل حضور یک معلول در اجتماع مناسب نبودن خیابان ها، کوچه ها، اماکن، سازمان ها، سیستم حمل و نقل و کلیه اموری است که یک فرد برای انجام امور روزمره با آن ها سروکار دارد.

متاسفانه در کشور ما علی رغم نمایش تنگناهای زندگی معلولین توسط انواع رسانه ها، همچنان این عزیزان با محدودیت های فوق العاده زیاد در زندگی روزمره شهری خودشان مواجه هستند که متاسفانه هیچ قدمی برای حل مشکلاتشان بر نداشته شده است و انگار شهرداری ها این قشر عزیز را به فراموشی سپرده اند.

برای ما و تمام افرادی که به لطف خدا سالم هستیم، درک کوچک ترین اعمالی که این افراد از انجامشان ناتوان هستند مشکل و حتی غیر ممکن است و این را نمی دانیم که معلولان برای یک رد شدن ساده از خیابان چه دغدغه هایی را پشت سر می گذارند و چه بسیار معلولانی که در این راستا جان خود را از دست داده اند.

رد شدن از جوی، گردش در بازار، انجام خدمات بانکی، مراجعه بدون دغدغه به ادارت و اماکن درمانی و فرهنگی و هنری و دیگر مسائل روزمره از آرزوهای معلولان است که در نظر انسان های سالم کوچک شمرده می شود.

امروز همه می‌دانند که مدرسه، دانشگاه، کتابخانه، اتوبوس، مترو، قطار، سینما، پارک و هر گونه امکان عمومی باید در دسترس همه آدم‌‌های معلول و غیر معلول قرار گیرد و ای کاش از همین حالا و برای همیشه افراد دارای معلولیت را باور کنیم و برای رسیدن به  شهر بدون پله تلاش کنیم، شهری که در آن پله‌های «آن‌ها نمی‌توانند، آن‌ها‌ ناتوانند» از ذهن آدم‌ها پاک شده است.

متاسفانه عدم مناسب سازی محیط های مختلف شهری باعث دور شدن معلولان از جامعه شده است و این موضوع افزایش افسردگی و بیماری های اعصاب و روان را در بین این عزیزان به دنبال داشته است موضوعی که هر سال یادآوری می شود اما کاری برای تحقق آن صورت نمی گیرد.

*رنج های بی پایان معلولان در بیرجند

بیرجند مرکز خراسان جنوبی یکی از همان شهرهایی است که در آن بحث مناسب سازی لحاظ نشده است و اگر در کوچه های آن قدم بزنید مشاهده می کنید محلی برای عبور و مرور معلولان وجود ندارد و یا در خیابان هیچ قسمتی برای این عزیزان تعبیه نشده است تا از خطرات احتمالی در امان باشند.

به بازار مرکزی بیرجند سری می زنیم تنها در حاشیه بازار قسمتی اندک برای عبور و مرور معلولان تعبیه شده است اما همین خرید کردن ها که برای انسان های سالم عادی است برای معلولان یک مشکل بزرگ و دست نیافتنی است.

متاسفانه اکثر مغازه های موجود در بازار بیرجند دارای پله هستند و یک معلول امکان دسترسی به قیمت ها و اجناس مختلف را ندارد و این فرصت از او گرفته شده است تا بتواند بر اساس سلیقه و توان مالی اش خرید کند.

سوار یکی از اتوبوس های شهری بیرجند می شویم. یک معلول با ویلچر می خواهد سوارش شود اما نمی تواند و بقیه به کمکش می آیند و چه قدر مظلومانه در گوشه ای به بیرون خیره شده است. آری این است روایت کسانی که حقوقشان در جامعه دیده نمی شوند و حتی یک سوار شدن راحت و بی دغدغه به حمل و نقل عمومی از آنان سلب شده است.

مشکل معلولان برای عبور و مرور یکی دو تا نیست که ساده از آن بگذریم. اگر نیاز به مراجعه به اماکن درمانی داشته باشند باز هم با این مشکل مواجه هستند چرا که در اماکن درمانی بیرجند هم متاسفانه به این موضوع مناسب سازی توجهی نشده است.

خدا نکند که کار معلولان به ادارات و سازمان های دولتی بیافتد چرا که باز داغ دلشان تازه می شود اداراتی که حتی یک جای راحت و بدون پله برای معلولان در نظر نگرفته اند این افراد همچون سایر مردم به حل مشکلات خود بدون دغدغه بپردازند.

*چشم مسئولان باز شود

۱۲ آذر روز جهانی معلولان بهانه ای شد تا به سراغ تعدادی از معلولان بیرجندی برویم تا بتوانیم کمی از مشکلات آنان را در زمینه عبور و مرور به گوش مسئولان برسانیم. «علی آقا» که نابینا است در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: متاسفانه معابر بیرجند برای ما نابینایان ساخته نشده است.

وی در ادامه بیان می کند: برای من بسیار سخت است تا بتوانم در معابر تردد داشته باشم و نمی توانم به راحتی از خیابان عبور کنم و پل های عابر پیاده هم متاسفانه طوری ساخته نشده اند تا یک نابینا بتواند از آن استفاده کند.

علی آقا با بیان اینکه متاسفانه مسئولان ما نابینایان را فراموش کرده اند، ادامه می دهد: به دلیل شیوع کرونا تردد ما معلولان در شهر بیش از گذشته کاهش یافته است و این موضوع به روح و روان ما ضربه زده است و نبود مناسب سازی در شهر نیز این مشکلات را دوچندان کرده است. ای کاش چشم بینای مسئولان باز شود.

*لزوم اجرای شعار شهر بدون پله

«فاطمه» ۲۷ ساله یکی از معلولانی است که به دلیل مشکلات مادرزادی حدود ۲۵ سال است با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. وی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: من یک دانشجو هستم و متاسفانه در دانشگاه ما مکانی بدون پله وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به دانشگاه باید سوار اتوبوس شهری شوم، می گوید: اگر کسی به من کمک نکند نمی توانم از این اتبوس های پله دار استفاده کنم و از درس و دانشگاه و کار و زندگی خود عقب می افتم و ای کاش مسئولان اتوبوس ها را به تجهیزاتی برای معلولان مجهز می کردند.

فاطمه با اشاره به اینکه مردم به چشم ترحم به معلولان نگاه می کنند، می افزاید: ای کاش مردم به توانمندی ها و استعدادهای معلولان نگاه کنند که به چه جایگاه های بالایی توانسته اند دست یابند.

وی ادامه می دهد: اگر مسئولان بحث مناسب سازی را در محیط شهری به خوبی و به درستی پیاده کنند قطعا معلولان می توانند از پس کارهای روزمره خود به خوبی بر بیاند و نیازی به ترحم دیگران نداشته باشند.

فاطمه با بیان اینکه عدم مناسب سازی ادارات سنگی بزرگ جلوی پای معلولان است، می گوید: اگر کارمان به سمت ادارات بیافتد باید یا قید کار خود را بزنیم یا از کسی خواهش کنیم تا همراهمان بیاید چرا که به دلیل عدم مناسب سازی ادارات نمی توانیم به کارهای اداری خود به تنهایی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه شعار شهر بدون پله اجرایی شود، بیان می کند: متاسفانه در اماکن درمانی نیز مشکل عدم مناسب سازی بیداد می کند و انگار معلولان هیچ گاه مریض نمی شوند و نمی گویند که این افراد نیز نیاز به مراقبت های درمانی دارند.

*لزوم اجرای مناسب سازی توسط ادارات و شهرداری ها طبق قانون

«علی عرب نژاد» مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: مناسب سازی با هدف یکسان سازی فرصت ها انجام می شود که طی آن سیستم های عمومی جامعه از جمله محیط فیزیکی، مسکن، حمل و نقل، خدمات بهداشتی و اجتماعی، فرصت های آموزشی و اشتغال، امکانات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی برای تمامی افراد از جمله افراد دارای معلولیت قابل دستیابی و استفاده خواهند شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال پیگیری های زیادی در راستای مناسب سازی محیط شهری و اماکن عمومی انجام شده است، می افزاید: بسیاری از اماکن عمومی از جمله اماکن درمانی، پیاده روها و خیابان ها در سطح شهر، پارک ها، سالن های ورزشی و … نیاز به مناسب سازی دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طبق بررسی انجام شده حدود ۹۹ درصد اماکن درمانی این استان به صورت اصولی و دقیق مناسب سازی نشده اند، ادامه می دهد: جای تاسف است که حتی در ساختمان پزشکانی که به تازگی به بهره برداری رسیده است هم ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت به طور دقیق رعایت نشده است.

عرب نژاد بیان می کند: طبق ماده ۶ آئین نامه اجرائی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کلیه دستگاه های اجرائی موظفند تا ۱۷ آذر سال ۱۴۰۱ کلیه اماکن و مراکز مربوطه را به طور کامل مناسب سازی نمایند و این می طلبد که مسئولین دستگاه های اجرایی همت بیشتری در امر ایجاد دسترس پذیری به خرج دهند.

وی با بیان اینکه نواقص مناسب سازی در محیط شهری و اماکن عمومی این استان به خصوص بیرجند بسیار گسترده است، می افزاید: فقط حدود ۴۰ درصد از محیط شهری و اماکن عمومی از دسترس پذیری لازم برخوردار هستند و دبیرخانه مناسب سازی استان از شهرداری ها درخواست دارد که وظایف خود را در اجرای ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انجام دهند.

*مناسب سازی محیط شهری بیرجند در اولویت شورا

«علیرضا محمودی راد» رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: اقداماتی توسط شهرداری طی چهار سال گذشته در بیرجند در زمینه مناسب سازی انجام شده است اما نیاز به کار بیشتری در این زمینه است.

وی با اشاره به کمیسیون بهداشت، درمان و خدمات شهری شورا بیان می کند: در این شورا نیازها و مشکلات معلولان بیان و شناسایی شده است و به دنبال این هستیم تا بهینه سازی بیشتری در محیط شهری بیرجند انجام گیرد تا معلولان بتوانند راحت تر و با امنیت بیشتری در شهر تردد کنند.

محمودی راد با بیان اینکه شهردار بیرجند به امورات مربوط به معلولان واقف هستند، می افزاید: شورای شهر نیز به شهردار بیرجند کمک خواهد کرد تا اقدامات بیشتری برای رفاه معلولان انجام دهد.

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی/۷

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی

اهالی شهرک بعثت در حاشیه شهر بیرجند از آنتن دهی نامناسب تلفن های همراه گلایه دارند و پیگیری های ۶ ساله آنها برای حل مشکل هنوز به سرانجامی نرسیده است.

به گزارش مهر آنتن دهی نا مطلوب همراه اول و اینترنت مشکلی است که از سال‌های گذشته در بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی وجود داشته است که با پیگیری اهالی و اقدامات انجام شده توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکل تعدادی از این روستاها بر طرف شده است اما این مشکل هنوز در تعدادی از روستاها وجود دارد.

روستای علی آباد لوله (شهرک بعثت) در دو کیلومتری بیرجند با جمعیت بیش از هزار و ۵۰۰ نفر قرار دارد. این روستا به دلیل نزدیکی به شهر بیرجند، یکی از روستاهای مهاجر پذیری است که پذیرای افرادی بسیاری است

با توجه به وجود بیش از ۷۵۰ دانش‌آموز و دانشجو و همچنین تعداد زیادی از فرهنگیان و کارمندان به ویژه با شیوع ویروس کرونا و نیاز زیاد افراد به استفاده از فضای مجازی، کیفیت آنتن دهی همراه اول و اینترنت اهمیت بیشتری پیدا کرده است و نا مطلوب بودن کیفیت آن در این روستا تأثیر بسیاری بر زندگی اهالی و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان این روستا گذاشته که در بعضی از موارد جبران آن امکان پذیر نمی‌باشد.

با آغاز فصل سرما و اینکه افراد برای استفاده از اینترنت نمی‌توانند به راحتی از خانه خارج شوند تا در نقطه‌ای از روستا از آن استفاده کنند، ضرورت دارد مسئولان اقدامات لازم را در این باره انجام دهند تا اهالی این روستا مانند روستاهای دیگر بتوانند بدون هیچ مشکلی از اینترنت استفاده کنند.

کیفیت نامناسب اینترنت

یکی از اهالی این روستا که آموزگار سال اول ابتدایی است، با گلایه از وضعیت نامطلوب اینترنت در این روستا، اظهار کرد: کیفیت نامناسب آنتن دهی اینترنت مشکلات بسیاری برای فرهنگیان، دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان ساکن این روستا به وجود آورده است که به ویژه با شیوع و گسترش کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مجازی شدن آنها بر میزان این مشکلات افزوده شده است.

ناصری اضافه کرد: برای استفاده از اینترنت در هوای سرد مجبوریم از خانه خارج شویم تا بتوانیم در جایی که آنتن دهی اینترنت بهتر است از آن استفاده کنیم که امیدواریم مسئولان برای حل مشکل اهالی این روستا اقدام لازم را هرچه زودتر انجام دهند.

یکی از اعضای شورای این روستا هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روستای علی آباد لوله در دو کیلومتری بیرجند حدود هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

علی سلیمیان ادامه داد: با توجه به مشکل آنتن دهی نامطلوب در این روستا از سال ۹۵ با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برای رفع این مشکل مکاتبات بسیاری انجام شده اما تاکنون اقدامی برای حل آن انجام نشده است.

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی اینترنت

مشکل ۶ ساله و وعده‌های محقق نشده مسئولان

وی با اشاره به اختلاف ارتفاع در این روستا، عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت جدید بر توانمندی روستاها و ایجاد اشتغال تاکید دارد آیا بدون فراهم شدن زیرساخت‌های لازم می‌توان برای ایجاد اشتغال در روستاها کاری را انجام داد

وی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز با توجه به شرایط موجود آنتن دهی مطلوب اینترنت است که با وجود وعده مسئولان وقت برای حل این مشکل با ایجاد سایتی با گذشت ۶ سال از این وعده مشکل مورد نظر هنوز رفع نشده است.

سلیمیان اضافه کرد: اهالی روستا از ما به عنوان نماینده خود می‌خواهند که با پی گیری های که انجام می‌دهیم هر چه زودتر این مشکل حل شود اما با وجود پی گیری های بسیار این مشکل همچنان باقی است و مردم بیش از هرچیزی نگران تحصیل فرزندان خود در مدارس و دانشگاه‌ها هستند.

عضو شورای اسلامی روستای علی آباد لوله تصریح کرد: برای آنتن دهی بهتر از بهترین مودم‌ها استفاده می‌کنیم ولی مشکل همچنان باقی است لذا اگر امکان دارد مسئولان مربوط با اجرای فیبر نوری مشکل تلفن روستا را حل کنند.

پوشش ۶۰ تا ۷۰ درصدی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در پاسخ به این مشکل اهالی روستای علی آباد لوله در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه اتصال ۸۰ درصد روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات با هدف کاربری‌های از قبیل بانکداری الکترونیکی، کشاورزی، سلامت و آموزش هوشمند باید انجام شود.

مصطفی بهی بیان کرد: در خراسان جنوبی ۹۱۶ روستای با بیش از ۲۰ خانوار داریم که روستای علی آباد لوله یکی از این روستاها با توجه به جمعیت و نزدیکی به شهر است.

وی تصریح کرد: هیچ روستایی بر روستای دیگری در این باره برتری ندارد اما ممکن است در روستایی زیرساخت‌ها آماده‌تر باشد.

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی اینترنت

وی ادامه داد: با توجه به نسبت معکوس وسعت و جمعیت در استان نیاز به اجرای سایت‌های بیشتری داریم که اعتبار بیشتری هم می‌خواهد و به لحاظ توسعه در حال انجام است اما زمان بر است.

وی اضافه کرد: پی گیری های لازم در حال انجام است و ستاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم تاکید دارد در استان‌های کمتر برخوردار توسعه به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شتاب گیرد.

به گفته وی اجرای یک سایت منحصر به ایجاد یک دکل نمی‌باشد بلکه پهنای باند هم باید به آن سایت برسد که نیاز به کیلومترها فیبر و تأمین فرکانس رادیویی دارد که هزینه‌های زیادی در بر دارد.

وی تصریح کرد: در روستای علی آباد بر طبق پایش انجام شده پوشش ۶۰ تا ۷۰ درصد در معابر وجود دارد اما به دلیل موقعیت روستا اهالی پوشش زیر سقف را می‌خواهند که در شهر هم امکان آن شاید در همه جا وجود نداشته باشد.

اخذ موافقت اولیه برای ایجاد سایت در روستای علی آباد لوله

بهی اظهار کرد: پوشش اینترنت در بخش قدیمی این روستا مشکلی ندارد ولی پوشش بخش نوساز آن به دلیل قرار گرفتن در گودی ضعیف است که برای حل این مشکل دو برنامه اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این راستا بهینه سازی سایت‌های شهری در دستور کار قرار دارد تا پوشش اینترنت این روستا بهتر شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ابلاغ سایت جدید برای خود این روستا که حداکثر تا پایان تابستان ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

بهی اضافه کرد: هفته گذشته در سفر به تهران ابلاغ اولیه ایجاد سایت در این روستا گرفته شد تا از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس موافقت اولیه انجام شود.

ذخیره ۳۲ میلیون تنی خاک‌های صنعتی در خراسان جنوبی/۲-۳

میزان ذخیره خاک‌های صنعتی در خراسان جنوبی ۳۲ میلیون تن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۹۴ معدن در حوزه ذخیره ۳۲ میلیون تنی خاک‌های صنعتی در خراسان جنوبیخاک‌های صنعتی در استان وجود دارد که ظرفیت استخراج سالانه از این معادن یک میلیون تن است.

جرجانی سرمایه گذاری اولیه در این معادن را بیش از ۱۹۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: ۵۲۵ نفر در این معادن به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به اینکه فرآوری خاک‌های صنعتی در داخل استان بیش از ۵۰ درصد معادن خاک صنعتی استان در شهرستان طبس قرار دارد گفت: معادن خاک استان شامل خاک‌های صنعتی، خاک نسوز، خاک سرخ و کائولن است.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به اینکه این خاک‌ها بیشتر در داخل استان فرآوری و خوراک کارخانجات کاشی و سرامیک می‌شود افزود: مازاد خاک‌های صنعتی استان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

جرجانی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی خود نیز پیشرو در صنعت کاشی و سرامیک در کشور است گفت: اولویت سازمان در این حوزه ایجاد و توسعه واحد‌های فرآوری از جمله کاشی و سرامیک است که قدم‌های مثبتی نیز در این خصوص برداشته شده است.

وی گف: در هفت ماهه امسال بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع خاک از این معادن برداشت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

اوضاع وخیم خراسان جنوبی در نقشه کرونایی کشور/۳

شهرستان طبس قرمز و شهرستان‌های نهبندان و فردوس هم نارنجی شدند.

شهرستان‌ طبس به همراه بهاباد استان یزد، تنها شهرستانهای کشور هستند که به علت افزایش روند بستری کرونا، دوباره در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی وزارت بهداشت، شهرستان نهبندان هم که در وضعیت زرد قرار داشت نارنجی شد و فردوس هم نارنجی ماند.

بدین ترتیب از ۹شهرستان نارنجی کشور ۲شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است.

بیرجند هم از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد تغییر رنگ داد.

شهرستانهای خوسف و زیرکوه هم در وضعیت آبی و کم خطر قرار گرفتند.

بقیه شهرستانها هم در وضعیت زرد قرار دارند.

شناسایی ۱۱۸بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان  همچنین گفت: روز گذشته از ۳۰۶آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۶۵بیمار و از ۴۳۳تست سریع ۵۳مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، ۳۳مورد از بیرجند، ۵مورد از خوسف، ۲مورد از درمیان، ۹مورد از زیرکوه، ۳۰مورد از سربیشه، ۳۳مورد از طبس، ۱۰مورد از فردوس، ۴مورد از قاین و ۱۸مورد از نهبندان، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۰۳بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۳نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۰نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: متاسفانه در ۲۴ساعت گذشته ۳مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۳۹نفر افزایش یافت.

 

 

 

 

 

درخشش کودکان در مهرواره بین المللی نقاشی اربعین/۲

کودکان و توجوانان خراسان جنوبی با کسب نشان‌های طلا، نقره و برنز در مهرواره بین المللی نقاشی اربعین خوش درخشیدند.

شش عضو کودک ونوجوان استان از مراکز فرهنگی و هنری کانون دردرخشش کودکان خراسان جنوبی در مهرواره بین المللی نقاشی اربعین شهرستان‌های بشرویه و فردوس در مهرواره نقاشی بین المللی اربعین خوش درخشیدند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: فراخوان این مهرواره از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان منتشر شده بود که بر همین اساس ۴۰ اثر منتخب نقاشی از کودکان ونوجوانان استان با موضوعات، «مراسم وآداب اربعین در محله وشهر من، پرواز در آسمان مسیر سبز و روشن اربعین، خواب و رویای من در موکب ۳۱۳، احادیث وخطبه‌ها واشعار مرتبط با اربعین و شهدای معاصر، خط سرخ شهادت» به دبیرخانه این مهرواره بین المللی ارسال شد که از این بین شش کودک و نوجوان از مراکز استان موفق به کسب نشان‌های طلایی، نقره و برنز شدند.

طاهره حمیدی افزود: «ابوالفضل برزگر» از مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان بشرویه و «محمد جواد ارفعی» عضو کانون پرورش فکری شهرستان فردوس موفق به کسب نشان طایی این مهرواره شدند، «افشین طهماسبی» و «زهرا سالاری» از مرکز فردوس نشان نقره را کسب کردند و همچنین «حجت الهام بخش» از بشرویه و «فروغ فرازی» نیز نشان برنز را از آن خود کردند.

 

 

 

 

سفر نیمه تمام کبوتران شیرازی به مشهد/۴

اتوبوس حامل ۱۹۵قطعه کبوتر بدون مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی در بخش دیهوک شهرستان طبس توقیف شدند.

حسینی مسئول دامپزشکی بخش دیهوک شهرستان طبس گفت: یک دستگاه اتوبوس ولووسفر نیمه تمام کبوتران شیرازی به مشهد حامل ۱۹۵قطعه کبوتر بدون هویت و سابقه بهداشتی مشخص و همچنین فاقد مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی که از مبدا شیراز به مقصد مشهد در حرکت بود با همکاری نیرو‌های گشت انتظامی دیهوک متوقف و برای انجام سایر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

 

 

 

 

راه‌اندازی کارگاه گلیم‌بافی در روستای دوست‌آباد سرایان/۲

کارگاه گلیم‌بافی در روستای دوست‌آباد شهرستان سرایان با هدف اشتغالزایی بانوان راه اندازی شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: راه‌اندازی کارگاه گلیم‌بافی در روستای دوست‌آباد شهرستان سرایانبا استقبال بانوان از این هنر ارزشمند و در راستای حفظ و توسعه و ایجاد اشتغال در شهرستان سرایان، کارگاه گلیم‌بافی در قالب طرح پشتیبان با ۷ نفر شاغل و پرداخت تسهیلات کم بهره به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال در روستای دوست‌آباد راه‌اندازی شد.

محمد عرب افزود: تولیدات صنایع‌دستی شهرستان بسیار متنوع شده و از چند رشته خاص مثل زنگوله سازی به چند رشته با تولیدات متنوع و باکیفیت ارتقاءیافته و رشته‌هایی نظیر میناکاری، چادرشب بافی، حوله بافی، سفالگری، قلم‌زنی، تراش سنگ، خراطی و … از رونق خوبی در شهرستان برخوردار هستند.

 

 

 

ساخت ۷ اقامتگاه بومگردی در خراسان جنوبی/۲-۳

۷ اقامتکاه بومگردی از آغاز سال جاری در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان دساخت 7 اقامتگاه بومگردی در خراسان جنوبیر گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: از آغاز امسال دو اقامتگاه در بیرجند، دو اقامتگاه در فردوس، دو اقامتگاه در طبس و یک اقامتگاه در بشرویه به بهره برداری رسید.

عربی افزود: این اقامتگاه‌های بومگردی دارای خدمات پذیرایی، اقامت تفریحی و سایر خدمات هستند.

وی ضریب اِشغال اقامتگاه‌های بومگردی استان در سال جاری را ۲۵ اعلام کرد و گفت:  با توجه به فضل تابستان بیشترین استقبال از اقامتگاه‌های شهرستان‌های فردوس، طبس و بشرویه است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه این اقامتگاه‌ها از محل هزینه‌های مالکان و بخش خصوصی و اداره میراث فرهنگی احداث و بازسازی می‌شود، افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان دو میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این تعداد اقامتگاه بومگردی در سال جاری هزینه کرده است.

وی همچنین از اولین فرآیند استاندارد سازی اقامتگاه‌های بومگردی در سال جاری خبر داد و گفت: مالکان تا یک سال فرصت دارند  نسبت به استانداردسازی اقامتگاه‌های بومگردی اقدام کنند.

 

 

 

 

واقف ناشناسی که سرپناهش را وقف کرد/۲

واقف خیر ناشناس در فردوس منزل مسکونی خود را وقف کرد.

رئیس اداره اوقاف وامو رخیریه شهرستان فردوس گفت: این وقف توسط واقفبانوی ناشناسی که سرپناهش را وقف کرد خیراندیش که حاضر به اعلام نام خود نشد، منزل مسکونی به متراژ ۹۲.۳۰ متر مربع  را به نیت کمک به طلاب کم بضاعت حوزه علمیه الزهراء (س) خواهران این شهرستان وقف  کرد.

حاجتی ارزش این موقوفه را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

این وقف ششمین موقوفه شهرستان فردوس از آغاز سال جاری است.

شهرستان فردوس ۸۲۰ موقوفه ثبت شده در سامانه موقوفات کشور دارد.

 

 

 

 

 

دستگیری متخلف شکار وصید در زیرکوه/۴

ماموران یگان امداد شهرستان زیرکوه یک نفر متخلف شکارو صید در منطقه حفاظت شده شاسکوه کشف کردند.

 رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: ماموران یگان امداددستگیری متخلف شکار وصید در زیرکوه شهرستان زیرکوه با مشکوک شدن به یک دستگاه پیکان وانت در منطقه حفاظت شده شاسکوه، اقدام به بازرسی از آن کرده که موفق به کشف لاشه یک راس بزغاله وحشی به همراه یک قبضه سلاح ساچمه زنی و سه عدد فشنگ ارتقاء یافته غیر مجاز شدند.

صادقی افزود: متهم دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

 

 

 

 

 

 

افزایش ۳برابری صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی/۲-۳

صادرات امانات پستی در شرایط شیوع کرونا از خراسان جنوبی در هشت ماه گذشته ۲۲۰درصد افزایش یافت.

 مدیرکل گمرکات استان گفت: در این مدت ۵هزار و ۱۱۵دلار مرسوله پستی ازافزایش بیش از ۳ برابری صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی خراسان جنوبی به خارج از کشور ارسال شد.

رحیمی زاده افزود: در این مدت ۱۱۳فقره اظهارنامه به وزن ۶۳۰کیلوگرم شامل خشکبار، زعفران، البسه، حوله و سایر کالا‌ها به خارج از کشور پست شد.

رحیمی زاده گفت: صادرات مرسولات پستی در این در مقایسه با مدت پارسال ۹۲درصد از نظر ارزش و به لحاظ وزنی ۲۲۰ درصد افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات استان افزود: همچنین در این مدت ۲۴فقره اظهارنامه برای واردات امانات پستی به استان صادر شد.

به گفته وی وزن امانات پستی واردات به وزن ۱۱۸کیلوگرم و ۹هزار و ۳۱۸دلار صادر شد.

رحیمی زاده کشور‌های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی را آلمان، روسیه، امریکا، کانادا و دانمارک اعلام کرد.

 

 

 

 

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از تفرجگاه بنددره بیرجند

استاندار خراسان جنوبی در آدینه این هفته، از تفرجگاه بنددره بیرجند بازدید کرد.

، قناعت با هدف بررسی شرایط موجود و وضعیت اقدامات دستگاه‌هایبازدید استاندار خراسان جنوبی از تفرجگاه بنددره بیرجند اجرایی در این مجموعه تفریحی به بازدید بند دره رفت.

برنامه ریزی برای ادامه اقدامات عمرانی دستگاه‌های اجرایی در این مجموعه از مهمترین تصمیمات این بازدید بود.

بند دره، سدی تاریخی در نزدیکی بیرجند است که مهمترین بند تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

این بند که در میان رشته کوه باقران واقع شده در سال۱۲۹۴ هجری قمری ساخته شده است.

بند دره، به عنوان بزرگترین بند کوهستانی شهر بیرجند، از جمله نقاط گردشگری استان است که در سال۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و از سال۱۳۹۸ به عنوان یک مجموعه تفرجگاهی وارد فاز بازسازی و بهسازی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری یادواره شهدای گمنام شهر درح سربیشه

مراسم یادواره شهدای گمنام شهر درح و گرامیداشت پنجمین سالگرد شهدای گمنام شهر درح سربیشه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، این مراسم که در حسینیه سیدالشهدا (ع) شهر درح و با حضور سردار قاسمیبرگزاری یادواره شهدای گمنام شهر درح سربیشه فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) استان برگزار شد فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تشکر از مردم درح برای حضور باشکوه در مراسم سالگرد شهدای گمنام گفت: با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب پس از اتمام جنگ تحمیلی ، با ورود پیکرهای مطهر شهدای گمنام، مزار شهدای گمنام در نقاط مختلف کشور تبدیل به مکان های معنوی شده که مردم بسیاری به شهدا متوسل می شوند.

سردار قاسمی افزود: شهدای گرانقدر با عهدی که با پروردگار خود بستند پایبند ماندند و شهدا با گذشتن از جان خود پیام استقامت، وحدت، بصیرت و دشمن شناسی را به ما آموختند .

به گفته وی شهدا به ما آموختند با استقامت در برابر دشمنان می توانیم بر دشمنان پیروز شویم همان گونه که امروز هم ما هر کجا در مقابل دشمن استوار ایستادیم دشمن را نیز به عقب راندیم.

وی افزود: شهدا به ما آموختند باید در بین خودمان وحدت داشته باشیم و از تفرقه دوری کنیم ، تفرقه اگر در جامعه ای باشد بدنبال خود خیانت، ذلت و خواری می آورد همان گونه که امروز در کشور همسایه خودمان می بینیم که تفرقه و عدم وحدت در بین مردم چه مشکلاتی را برای مردم افغانستان به وجود آورده است.

همچنین در سالروز تشیبع و خاکسپاری شهدای گمنام شهر درح و یادمان شهدای گمنام شهر درح افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واژگونی ۴ خودرو در روز بارانی طبس/۴

 ۴ واژگونی خودرو همراه با ۱۳ مصدوم در محور‌های مواصلاتی طبس رخ داده است.

سرگرد حسین پور فرمانده پلیس راه طبس_ یزد گفت: همزمان با شروع باران در محور‌های مواصلاتی شهرستان طبس ۴ واژگونی خودرو همراه با ۱۳ مصدوم به وقوع پیوسته است.

او گفت: در ساعت ۱۳:۲۰ دقیقه ظهر  خودرو سواری پراید در جاده روستایی ازمیغان طبس به علت عدم توانایی در کنترل خودرو و لغزنده بودن جاده واژگون و ۴ مصدوم بر جای گذاشت.

سرگرد حسین پور گفت: در ساعت ۱۴ خودرو پژوه ۴۰۵ به علت عدم توانایی در کنترل خودرو و لغزنده بودن جاده در کیلومتر ۵۵ محور طبس به ده محمد این شهرستان واژگون و ۴ مصدوم بر جای گذاشت.

فرمانده پلیس راه طبس_ یزد گفت: در ساعت ۱۶ خودرو سواری پراید در محور طبس به معدن پروده به علت عدم توجه راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی واژگون و یک مصدوم بر جای گذاشت.

او گفت: در ساعت ۱۸:۲۰ دقیقه عصر نیز خودرو سواری آردی در محور طبس به ده محمد به علت سرعت غیر مجاز و عدم کنترل خودرو واژگون و ۴ مصدوم بر جای گذاشت.

سرگرد حسین پور گفت: تمام مصدومین بعد از انجام اقدامات پیش بیمارستانی توسط اورژانس ۱۱۵ شهری طبس، ده محمد و اصفاک به بیمارستان طبس منتقل شدند.

 

 

عاقبت شکار غیرقانونی در زندگی شکارچیان/ شکارچیانی که پشیمان شدند

شکارچیانی که قوانین برای خود دارند، کسانی که شکارغیرمجاز و بدون قواعد را انجام می‌دهند را شکارکش می‌دانند، اینکه در نهایت عاقبت خوبی در زندگی برای آن‌ها وجود ندارد.

عاقبت شکار غیرقانونی در زندگی شکارچیان/ شکارچیانی که پشیمان شدند

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ شکار برای یک عده از مردم به نوعی تفریح و سرگرمی است که برخی براساس قوانین این کار را انجام می‌دهند ولی برخی نیز به صورت غیرمجاز به این کار می‌پردازند که به جزء آسیب به محیط‌ زیست و بیشتر شدن خطر انقراض گونه‌های خاص جانوری را ندارد.

شکارچیانی هم هستند که اکنون از کار قبل پشیمان شده و اکنون از حامیان قوی طبیعت شده‌اند و کارهای در خور شأنی برای استان انجام داده‌اند. شکارچیانی که در همان زمان برای خود قوانین و قواعدی داشته‌اند و شکارچیان کنونی را شکارچی نمی‌دانند چرا که بدون هیچ قانونی فقط برای تفریح هر گونه‌ای را مورد حمله قرار می‌دهند.

سلاح‌ها شکار می‌کنند

«نظرعلی نظریان» شکارچی که سلاح خود را کنار گذاشته و مشغول حفاظت از مناطق است و اولین نفری است که از یوزپلنگ ایرانی عکاسی کرد و نشان داد که این گونه منقرض نشده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای جوانی که هنوز تجربه‌ای کسب نکرده بودیم شکار می‌کردیم، گفت: از سن ۳۵ سالگی با بزرگترهایی هم‌صحبت شدم که با پروانه مجاز دولت شکار می‌کردند و با همسفری با آن‌ها تجربیات خوبی کسب کردم و به طور کامل شکار را چه قانونی و چه غیرقانونی کنار گذاشتم.

به گفته وی بعد از اینکه همسر او به دیابت دچار می‌شود به یک روستا نقل مکان می‌کنند و با نظر همسرش به محافظت از وحوش و مناطق طبیعی مشغول می‌شوند و اکنون حال خانم او نیز بسیار خوب و از نیروهای فعال محافظ طبیعت است.

نظریان تصریح کرد: از منطقه آزاد نستنج طبس محافظت می‌کند و ۹ سال قبل که به آنجا رفته فقط ۳۵ تا ۴۰ کله بز، قوچ و میش وجود داشته ولی اکنون به ۱۵۰۰ رسیده‌اند و چندین آبشخور نیز برای آن‌ها مهیا کرده است.

وی به کسانی که اکنون شکارهای غیرقانونی انجام می‌دهند، توصیه کرد: این کار را کنار بگذارند چرا که در زندگی آن‌ها تأثیر خوبی ندارد و با توجه به خشکسالی‌های موجود، این حیوانات بیشتر به حمایت نیاز دارند و زمانی که ما شکار می‌کردیم از سواد کافی برخوردار نبودیم.

به گفته وی در گذشته برای شکار حدود ۱۰ روز باید منتظر می‌شدند تا از فاصله ۲۵ یا نهایت ۱۰۰ متر یک وحش را شکار کنند ولی امروزه سلاح‌ها تقویت شده‌اند و از فاصله‌های بسیار زیاد شکار انجام می‌شود و فقط برای تفریح است، حتی لاشه حیوان را هم پیدا نمی‌کنند و بسیاری از مواقع بچه‌های این حیوانات یا حیواناتی که در حال زایمان هستند را شکار می‌کنند.

تأثیر شکار غیرقانونی در زندگی

«محمدباقر قاسمی» از دیگر شکارچیانی است که این کار را کنار گذاشته است؛ او در این زمینه عنوان کرد: اصلا کار درستی نیست و عاقبت خوبی در زندگی افراد ندارد.

وی با بیان اینکه یک سال دست فرزندش زیر چرخ بولدوزر می‌رود و قطع می‌شود، به همین دلیل شکار را کنار می‌گذارد، اضافه کرد: هر کس شکار غیر قانونی انجام دهد روزی تأثیرات آن را در زندگی خود و خانواده خود می‌بیند.

شکار غیرقانونی، محروم کردن فرزندان از زیبایی‌ها

«علی الهی» نیز از شکارچیانی است که اکنون سلاح دوربین خود را برداشته و به عنوان حامی طبیعت جزو خبرنگاران افتخاری فصلنامه شکار و طبیعت است، همچنین از فعالان شرکت تعاونی طبیعت پایدار طبس است که نمایندگی آن را در بخش گسترده دستگردان برعهده دارد.

وی با اشاره به اسم شکارچی گفت: «چی» که به شکار چسبیده به دلیل این است که زمان شکار به چه چیزی و چگونه شکار کردن توجه شود، ولی اکنون این کلمه خراب شده و یک عده فقط برای تفریح و سرگرمی شکار می‌کنند و به هیچی توجه ندارند.

به گفته وی شکار در روحیه انسان بسیار تأثیر دارد چرا که اگر به جای درستی شلیک نکنی باعث زجرکشیدن حیوان می‌شود و آن با چشم دیده می‌شود که ناراحت کننده است.

الهی با بیان اینکه شکار مجوز دار موردی ندارد، اظهار داشت: در تمام دنیا شکار قانونی وجود دارد و لازم است که در فصل مناسب و برای حیواناتی که پایان عمر آن‌ها است، مجوز داده شود تا افرادی هم که تمایل به شکار دارند به صورت قانونی این کار را انجام دهند.

وی افزود: حیوانی که به پایان عمر خود نزدیک می‌شود باعث آسیب به طبیعت و ضعیف شدن نسل شده که می‌توان از این طریق پروانه داد.

به گفته وی کسانی که شکار غیرقانونی انجام می‌دهند باید بدانند که فرزندان خود را از دیدن نژادهای زیبا و منحصر به فرد در آینده محروم می‌کنند.

فقط ۱۲۰ محیط‌بان در استان

«بهمن مودی» معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی از نظر غنای گونه‌ای، حدود ۵۰ درصد پرندگان و پستانداران کشور را دارا است که همین موضوع حفاظت از آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

وی با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت و حراست از این مناطق، گفت: کل نیروهای ما ۱۲۰ نفر هستند که علاوه بر حفاظت، شناسایی آلودگی و آلاینده‌ها در مناطق مختلف را هم انجام می‌دهند که کار را بسیار سخت کرده است.

به گفته وی از بین رفتن گونه‌های استان فقط به دلیل شکار و خشکسالی نیست، زمانی که مراتع کم می‌شود حیوانات به مناطقی با پوشش بهتر مهاجرت می‌کنند، به دلیل افزایش گونه‌ها دامداران با مشکل روبه‌رو می‌شوند و مسائلی پیش می‌آید که از دامداران درخواست می‌شود که این خسارت را نوعی صدقه بدانند.

۲۲۹ شکارچی غیرمجاز دستگیر شدند

معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی عنوان کرد: یک هزار شکارچی پروانه‌دار در استان حضور دارند که برای دریافت پروانه شکار درخواست داده‌اند.

مودی اعلام کرد: از ابتدای سال تا ۲۵ آبان ماه سال جاری ۲۲۹ شکارچی غیرقانونی با ۱۰۱ قبضه سلاح دستگیر شده‌اند که از این سلاح‌ها ۸۱ قبضه مجوز حمل داشته‌اند ولی شکارچی مجوز شکار نداشته و ۲۰ قبضه نیز بدون سلاح حمل و کاملاً غیرقانونی بود.

به گفته وی این روند شکار به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل با کاهش روبه‌رو بوده است که این در ابتدا به دلیل کاهش نسبی سلاح در بین مردم و بعد به دلیل فرهنگ‌سازی‌هایی است که از دبستان در تمام مقاطع تحصیلی و خانه‌های عالم و حوزه‌های علمیه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه دو نوع پروانه شکار برای پرندگان و چهارپایان (قوچ و کل) داریم، گفت: در چند سال گذشته پروانه شکار داده نشده که در ابتدا برای خشکسالی بود که کاهش گونه‌ها را داشتیم و در سال پرباران نیز سال تولد گونه‌ها بود که نگران مولودهای جدید بودیم و در سال جاری نیز تاکنون هیچ گونه پروانه‌ای از سوی سازمان صادر نشده و و اطلاعی از دلایل نداریم.

شکار قانونی نیاز کنترل و مدیریت طبیعت

معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در زمینه شکار قانونی بیان داشت: شکار قانونی به دلیل مدیریت حیات وحش مهم است چرا که اکنون کنترل کننده‌های طبیعت مانند پلنگ و گرگ و یوز نفس های آخر را می‌کشند و در مرحله انقراض قرار دارند، به همین دلیل برای کنترل طبیعت شکار لازم است.

مودی از دیگر دلایل خوب بودن شکار به صورت قانونی را پیر شدن برخی از گونه‌ها دانست و اظهار داشت: سن این حیوانات که بالا می‌رود دیگر دندانی برای خوردن غذا ندارند و این ضعیف شدن آن‌ها را مستعد بیماری‌هایی می‌کند که این بیماری را به دیگر گونه‌ها و حتی دام‌های مردم منتقل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در شکار، محیط‌بان به شکارچی می‌گوید که کدام حیوان را می‌تواند بکشد و اگر رعایت نشود جریمه‌های سنگینی دارد، هر چند تعداد پروانه های شکار معمولاً بسیار اندک است و به عنوان نمونه از درخواست‌هایی که ۱۵۰۰ مورد باشد فقط ۳۰ پروانه به صورت قرعه‌کشی صادر می‌شود.

این مقام مسئول بیان داشت: شکارچیان غیرقانونی باید به این نکته توجه کنند که این گونه‌ها ذخایر ژنتیکی استان هستند که در صورت نابودی دیگر این گونه خاص منطقه را نخواهیم داشت و از نظر حیثیت ملی ضربه می‌خوریم، همان‌گونه که آهوی خراسان‌جنوبی از ۲۰ هزار تا به ۲ هزار تا رسیده و اگر برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد برای دیگر گونه‌ها نیز با این مشکل روبه‌رو می‌شویم.

بهمنی از جرایم شکار غیرقانونی نیز گفت: برای شکار یک رأس میش و یک رأس بز حدود ۷۵ میلیون تومان جریمه وجود دارد که برای صدمه به محیط زیست است و جریمه زیرپا گذاشتن قانون هم به صورت کیفری وجود دارد و اگر شکار در منطقه حفاظت شده باشد سلاح آن‌ها نیز ضبط می‌شود که در کل خسارت بالایی برای شکارچی است.

و اما…

توصیه می‌شود که مردم از کشتار غیرقانونی جانداران در طبیعت دست بردارند چرا که سرگرمی برای آن‌ها در حد چند دقیقه است ولی با آسیبی که به این گونه‌ها وارد می‌کنند نسل بعدی را از دیدن این زیبایی‌ها محروم می‌کنند، همچنین چرخه درست حیات را بهم می‌زنند. لازم است که این شکارچیان منتظر مجوز بمانند تا به‌صورت قانونی از این موضوع لذت ببرند تا شاهد انقراض گونه‌های خاص استان نباشیم.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*