آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی / افتتاح مدرسه شش کلاسه دکتر گنجی در مهرشهر بیرجند

 

 

دوره آموزشی ویژه نیروهای خدمات شهرداری بیرجند برگزار شد

 معاون خدمات شهری شهرداری گفت: با هماهنگی های صورت گرفته از طریق مرکز بهداشت شهرستان در راستای ارتقاء بهداشت فردی و شاخص های خود مراقبتی نیروهای خدمات شهری،این دوره آموزشی برگزار گردید.
مهندس محمد زاده ادامه داد: این دوره آموزشی با حضور ۴۵ نفر از نیروهای خدمات شهرداری و با مشارکت مرکز علمی کاربردی شهرداری توسط حوزه خدمات شهری بر پاشد.
لازم به ذکر است در این دوره آموزشی در خصوص آگاهی و پیشگیری از بیماری HIV مباحثی مطرح شد

 

 

رئیس بهزیستی شهرستان خوسف:
۲۰ میلیارد ریال برای مسکن معلولان خوسف پرداخت شد
رضایی گفت: بهزیستی شهرستان خوسف تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای ساخت و خرید مسکن به معلولان شهرستان کمک بلاعوض پرداخت کرده است.

«علیرضا رضایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بهزیستی شهرستان خوسف تاکنون بیش از  ۲۰ میلیارد ریال برای ساخت و خرید مسکن به معلولان شهرستان کمک بلاعوض پرداخت کرده است.

رئیس بهزیستی شهرستان خوسف با بیان اینکه در این راستا ۱۰ واحد برای خانوارهای دارای دو عضو معلول، ۱۴ واحد از محل مسکن محرومین و ۱۲ واحد به صورت مسکن خودمالکی از محل این کمک های بلاعوض بهره مند شده‌اند، گفت: در حال حاضر نیز یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال برای سه خانوار تحت حمایت اختصاص یافته، که برابر پیشرفت عمرانی، به این خانواده ها پرداخت خواهد شد.

رضایی از وجود بیش از ۴۸۰ معلول در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۵۶ معلول از مرکز مثبت زندگی خوسف و مابقی از واحد توانبخشی اداره شهرستان خدمات دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: ۱۴۰ نفر در شهرستان خوسف پشت نوبت دریافت مستمری و خدمات مستمری بگیر و کمک هزینه حق پرستاری معلولین شدید و خیلی شدید هستند.

رئیس بهزیستی شهرستان خوسف تصریح کرد: حق پرستاری معلولان به همه معلولان تعلق نمی ‌گیرد بلکه تنها بخشی از معلولان که شامل معلولیت شدید و خیلی شدید هستند می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

رضایی با بیان اینکه از ابتدای امسال چهار عدد ویلچر به معلولان خوسف اهدا شده است، افزود: بیشترین وسیله اهدایی باطری سمعک و واکر بوده و بیشترین نیاز جامعه هدف به باطری سمعک است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با کمک ۵۷ خیّر در بخش های مختلف اجتماعی در زمینه های درمان، تامین تجهیزات توانبخشی، مسکن، تحصیلات و کمک های موردی و سبد کالا به جامعه هدف بهزیستی؛ از ابتدای سال جاری بیش از دو میلیارد ریال مشارکت مردمی جمع آوری و اهدا شده است.

رئیس بهزیستی شهرستان خوسف با اشاره به برنامه های بهزیستی شهرستان خوسف در هفته معلولان بیان کرد: برگزاری مسابقات دارت و نقاشی، برگزاری ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی شهرستان، دیدار و دلجویی از دو خانواده معلولین به همراه مسئولان شهرستان و دیدار با فرماندار از برنامه های این اداره در هفته معلولان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین گردهمایی جمعی از معلولان در محل سالن استاد راشد محصل به مناسب گرامیداشت هفته معلولان با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و قدردانی از برترین های ورزشی از دیگر برنامه های این هفته بود.

مسابقه نقاشی «پیام آور کربلا»در زیرکوه برگزار می شود/۲

مدیر کانون فرهنگی هنری عدالت روستای گزخت زیرکوه با بیان اینکه مسابقه نقاشی«پیام آور کربلا» توسط کانون عدالت به مناسبت ولادت حضرت زینب (س)برگزار می شود، گفت: علاقمندان در گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال می توانند در این مسابقه شرکت داشته باشند.

«فاطمه عبداللهی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری عدالت روستای گزخت زیرکوه به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب (س) بحث آذین بندی محله و مسجد روستای گزخت را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری عدالت روستای گزخت زیرکوه در ادامه گفت: مراسم جشنی در روز و شب میلاد حضرت زینب (س) مراسم جشنی توسط این کانون در فضای باز مسجد و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

پیگیری مجوز برای رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه بزرگمهر قائنات/۲

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از پیگیری مجوز برای رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه بزرگمهر قائنات خبر داد.

آقای اسحاقی گفت: امروز دیداری با آقای دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و پیگیری مجوز برای رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه بزرگمهر قائناتفناوری داشتیم که در این جلسه حفظ استقلال دانشگاه بزرگمهر قاینات و اخذ مجوز لازم برای رشته‌های روز و مورد نیاز و پرطرفدار خراسان جنوبی مطرح شد.
وی افزود: در این خصوص وزیر با توجه به وجود پتانسیل‌های زیاد شهرستان قاینات، زیر ساخت‌های کامل دانشگاه، در خصوص استقلال دانشگاه فوق دستورات لازم را صادر کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس همچنین گفت: تبدیل وضع نیرو‌های دانشگاه و کمک به اتمام پروژه‌های مرتبط با دانشگاه هم از دیگر دستورات وزیر در این جلسه بود.

 

 

 

 

 

 

تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی/۳

تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: از محل مصوبات سفر رییس جمهوری، تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته که این اعتبار در بین برخی دستگاه‌ها از جمله راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دانشگاه علوم پزشکی توزیع شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت  در نشست هماهنگی و جمع‌بندی نهایی مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی افزود: مجموع مصوبات سفر رییس جمهوری، اعتبارات و تسهیلات ویژه‌ای را به استان تزریق خواهد کرد و برای تحقق صد درصدی این مصوبات، به‌طور جدی تلاش خواهیم کرد.

وی بر پیگیری جدی برای تحقق صد درصدی مصوبات سفر رییس جمهوری تاکید کرد و گفت: در راستای رفع مسایل استان باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: آنچه در این جلسه جمع‌بندی می‌شود، فردا و طی نشستی به سمع و نظر معاون اول رییس جمهوری خواهد رسید تا نهایی شود و برای اجرا به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی گفت: پیرو سفر رییس جمهوری به استان در نوزدهم شهریور امسال، تعدادی از مطالبات ارائه شد و مورد تایید قرار گرفت.

قناعت اظهار داشت: بعد از سفر و طی جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، فهرست نهایی درخواست‌ها تهیه و در قالب پیشنهادات استان به نهاد ریاست جمهوری ارسال شد.

وی افزود: هفته گذشته و طی جلسه‌ای در دفتر معاون اجرایی رییس جمهوری با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و جمعی از مسئولان استان، تمامی این پیشنهادات مورد ارزیابی قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بخشی از این پیشنهادات تصویب شد و تایید تعدادی از آنها هم به جلسه‌ای با حضور دکتر مخبر و وزرا موکول شد.

وی افزود: بنا به رایزنی‌هایی که در داخل استان صورت گرفته، موارد دیگری مدنظر دستگاه‌هاست که مقرر شد به فهرست قبلی اضافه شود.

قناعت گفت: امروز و در این جلسه درخصوص تمامی این موارد تصویب شده، نیازمند بررسی و پیشنهادات جدید به طور مفصل بحث و گفت و گو شد.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که از تمامی این موارد در جلسه‌ای که فردا با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزرا برگزار می‌شود، دفاع شود.

 

شهردار بیرجند: احیای بافت تاریخی از اولویت‌های شهرداری است/۲

 شهردار بیرجند گفت: یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های این دوره از مدیریت شهری توجه به بافت تاریخی، هویت شهر بیرجند و بازآفرینی آن است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی بهترین در بازدید از بازار و بافت تاریخی بیرجند که به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی و جمعی از مدیران و کارشناسان شهرداری انجام شد، با تاکید بر برخورداری یکسان شهروندان از امکانات شهری افزود: اماکن تاریخی با توجه به هویت تاریخی موجود در آن ظرفیت خوبی به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارد که امیدواریم با همراهی سایر نهادهای ذیربط، گامی بلند در جهت معرفی این اماکن به شهروندان و گردشگران برداریم.

وی بیان کرد: احیای بافت تاریخی در سیما و مبلمان شهری نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارد و شناسایی جذابیت‌های بخش گردشگری به توسعه مرکز استان کمک زیادی می‌کند.

شهردار بیرجند گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همکاری اداره کل میراث فرهنگی امیدواریم به نتایج مطلوبی در احیای بناهای تاریخی، توسعه و بهبود فضای فرهنگی و بافت‌های فرسوده در راستای معرفی بافت تاریخی بیرجند به شهروندان و گردشگران برسیم.

وی با اشاره به بازسازی ورودی بازار بیرجند از سمت میدان امام خمینی (ره) و سه راه اسدی اضافه کرد: بازسازی ورودی‌های بازار بیرجند به شکل سنتی که شان و قدمت بازار بیرجند حفظ شود نیز یکی از اولویت‌های شهرداری و میراث فرهنگی است.

در پایان این بازدید مقرر شد با انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرداری بیرجند و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، طراحی و مرمت برخی از بناهایی که قابلیت استفاده برای گردشگران را دارد از جمله سرای امینی با هدف ساماندهی بافت تاریخی انجام شود.

 

 

خرید حمایتی زرشک استان خراسان جنوبی در هاله‌ای از ابهام است/۷

 

خرید حمایتی زرشک استان خراسان جنوبی در هاله‌ای از ابهام است

 در حالی مسئولان خراسان جنوبی پیگیر تحقق وعده مسئولان کشوری مبنی بر خرید حمایتی زرشک هستند هنوز نتیجه این رایزنی‌ها معلوم نیست و موضوع خرید حمایتی زرشک استان خراسان جنوبی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی ایران قطب تولید زرشک در جهان است که خاستگاه تولیدش در استان کویری خراسان جنوبی است. محصولی استراتژیک که در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد چرا که بیش از ۹۸ درصد زرشک دنیا در این استان تولید می‌شود.

تنها زرشک بی‌دانه‌ای که در دنیا تولید می‌شود، در دل باغات زرشک خراسان جنوبی می‌روید.

زرشک محصولی پاییزی و یکی از مهمترین محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است که چند روزی است فصل برداشت آن تمام شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید خواهد شد.

خراسان جنوبی این استان کویری، رتبه اول تولید یاقوت سرخ را در ایران و جهان در اختیار دارد و علاوه بر اینکه در تولید حرف اول را می‌زند و ۹۸ درصد زرشک کشور را تأمین می‌کند در کیفیت نیز پیشتاز است.

این محصول با اهمیت هر ساله هنگام برداشت و پس از آن به جای اینکه لبخند شادی را بر لبان تولید کننده بنشاند، هزار غصه بر قلب زرشک کار می‌نهد چرا که همچنان مشکلات فروش و فراوری آن پابرجا است.

محصولی که به هنگام برداشتش هزار خار تیز بر دستان کشاورز فرو می‌رود حال هنگامی که باید سودی برای بهره بردار رقم زند تیغی در بر قلب او فرو می‌گذارد.

زرشک کاران از قیمت پایین زرشک تازه گلایه دارند و این در حالی است که این قشر زحمتکش برای خشک کردن محصول خود نیز با مشکل نبود بارگاه و سردخانه مواجه بوده و از وعده‌های روی زمین مانده مسئولین می‌نالند.

یکی از زرشک کاران خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: زرشک از جمله محصولاتی است که هر یک سال در میان محصول می‌دهد و باردهی آن هر ساله نیست. در سال‌های باردهی نیز مشکلات متعددی برای زرشک کاران به وجود می‌آید که هم سر منشأ طبیعی دارند و هم به دلیل عدم مدیریت به وجود می‌آیند.

احمدی بیان کرد: اگر بخواهیم محصول خود را به صورت تازه به فروش برسانیم باید با قیمت ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان بفروشیم که سودی برایمان ندارد.

وی گفت: هر روز قیمت زرشک پایین می‌آید و با این وجود باز هم خریدار زیادی برای محصولات ما وجود ندارد.

دیگر بهره بردار زرشک در شهرستان قاین به خبرنگار ما گفت:  دلگرم به فروش زرشک به صورت خشک هستیم، اما نبود بارگاه و سردخانه امیدمان را ناامید می‌کند. چرا که انبار کردن زرشک به صورت خرمنی نیز می‌تواند در زمان بارش باران مشکلاتی را ایجاد کند و سبب خرابی محصول شود و به دلیل عدم حمایت از سوی جهاد کشاورزی امید چندانی به ادامه کار نداریم.

اکبری تصریح می‌کند: قرار بود وام‌هایی را به ما بدهند که برای خود بارگاه و سالن زرشک بسازیم، اما به دلیل مشکلات به وجود آمده و عدم حمایت از سوی نهاد‌های مربوطه، از این کار منصرف شدیم و تنها چیزی که باقی ماند، کوله باری از مشکل است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات زرشک کاران گفت: قیمت بالای کود و سم  از دیگر مشکلات زرشک کاران خراسان جنوبی است. از مسئولان می‌خواهیم در سال باردهی درختان حمایت‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

وی  از مسئولین خواست زمانی که وعده و قولی را می‌دهند سر قول خود بمانند و به کشاورز امید‌های بی پایه و اساس ندهند تا کشاورز نیز بتواند با دلگرمی به کار خود ادامه دهد.

دیگر بهره بردار زرشک استان گفت: زرشک از جمله محصولاتی است که برای ارائه به بازار و صادرات باید به صورت خشک تحویل مشتریان شود و تنها مقدار محدودی از آن را می‌توان به صورت تازه به مشتریان فروخت چرا که در حالت تازه ماندگاری آن کوتاه مدت است.

اسحاقی با تاکید بر اینکه زرشک به دو شیوه خرمنی و بارگاهی خشک می‌شود و زرشک خرمنی معمولاً ۱۵ روز تا یک ماه بعد از برداشت خشک می‌شود و آماده عرضه به بازار است گفت: در روش دوم معمولاًً ۴ تا ۵ ماه فرایند خشک شدن آن به طول می‌انجامد و این نوع زرشک پس از ایام عید نوروز به بازار عرضه می‌شود و تا پایان سال و تا زمانی که زرشک جدید به بازار عرضه شود، فرصت فروش دارد.

۲۵ آبان ماه بود که مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به خراسان جنوبی سفر کرد تا از نزدیک مشکلات زرشک کاران را جویا شود.

قادری فر در این سفر  وعده  خرید زرشک را با برگزاری شورای قیمت گذاری در تهران داد.

وی در این زمینه گفت: ظرف یک هفته آینده با اخذ مجوز نهایی شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی، محصول زرشک نیز در سبد خرید حمایتی، تضمینی و توافقی وزارت جهاد قرار خواهد گرفت.

مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در زمینه برگزاری شورای قیمت گذاری زرشک گفت:  مطابق با قول مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در سفر به خراسان جنوبی، روز بعد از سفر مقدمات برگزاری این شورا را فراهم کردیم.

وی بیان کرد: در دوران مدیریت سازمان تعاون روستایی این اولین بار است که قرار است خرید حمایتی زرشک اتفاق بیفتد.

عرب شاهی  افزود: توانستیم ظرف مدت ۳ الی ۴ روز استاندارد‌های جمع آوری و انبارداری را برای نوشتن دستورالعمل آماده کنیم.

حال مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در ارتباط با خرید حمایتی زرشک به خبرنگار ما گفت: در پی سفر اخیر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی به استان در ۲۵ آبان و قول مساعد برای خرید حمایتی زرشک، طی ۴۸ ساعت توانستیم طرح را آماده کنیم که پیشنهاد قیمت و هزینه تمام شده در آن اعلام شده است.

ضیاعیان احمدی افزود: چون منافع زرشک کاران زحمتکش استان مطرح است از تمام ظرفیت‌ها به ویژه رسانه ملی و مسئولان کشوری برای به نتیجه رسیدن خرید حمایتی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از  ابتدای هفته برای پیگیری موضوع خرید حمایتی زرشک به مرکز کشور رفتیم تا بتوانیم پیرو وعده داده شده این امر را به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه تا قبل از این یک هزار و ۷۰۰ تن زرشک به صورت توافقی از زرشک ‌کاران خریدادی شده است گفت: در صورت تحقق خرید حمایتی زرشک دانه اناری و پفکی کشاورزان با قیمت خوبی خریداری می‌شود آن گونه که پیش‌بینی می‌شود در صورت خرید حمایتی قیمت زرشک دانه اناری با قیمت ۶۵ و زرشک دانه پفکی با قیمت ۸۵ هزار تومان خریداری شود.

وی از سفر استاندار برای ادامه پیگیری‌ها برای تحقق خرید حمایتی زرشک خبر داد و گفت: قرار است فردا استاندار هم به تهران بیاید تا برای نتیجه نهایی پیگیری کنند و امید  است  اخبار خوبی را منعکس کنند.

 

 

افتتاح مدرسه شش کلاسه دکتر گنجی در مهرشهر بیرجند

مدرسه شش کلاسه دکتر گنجی به همت خیر مدرسه ساز و اعتبارات دولتی در مهرشهر بیرجند ساخته شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز  خراسان جنوبی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: این دومین واحد آموزشی اینافتتاح مدرسه شش کلاسه دکتر گنجی در مهرشهر بیرجند خیر است و مقرر شده ۲ مدرسه دیگر نیز به همت این خیر ساخته شود.

چاوشان افزود: این مدرسه با اعتبار ۵۳ میلیارد ریال با زیر بنای ۹۰۰ متر از اعتبارات ملی و خیری ساخته شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ پروژه(۵۰۰ کلاس درس ) با مشارکت خیران به مرحله اجرا برده ایم، افزود: در سال تحصیلی جاری هم ۴۱ پروژه با ۱۴۰ کلاس درس تحویل داده شده است.

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: میزان مشارکت خیران نیز ۴۹۰ میلیارد ریال بوده است.

چاوشان افزود: پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۵۰  کلاس درس در استان به بهره برداری برسد.

 

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:

دانشگاه علوم پزشکی آزمایشگاه ژنتیک را راه اندازی کند/۳

 دانشگاه علوم پزشکی آزمایشگاه ژنتیک را راه اندازی کند

 مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با توجه به نرخ معلولیت در استان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آزمایشگاه ژنتیک را راه اندازی کند.

 علی عرب نژاد در رزمایش همدلی و در آخرین روز هفته افراد دارای معلولیت اظهار کرد :۵۰ عدد ویلچر به همراه ۵۰ سبد غذایی تحویل خانواده‌های دارای معلول شد.

وی افزود: ارزش هر ویلچر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و در مجموع ۱۱۵ میلیون تومان برای تهیه این ویلچرها هزینه شده است.

وی بیان داشت: همچنین ۵۰ بسته معیشتی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان شامل برنج، روغن، ربع و سویا به خانواده‌های دارای معلول اهدا شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ هزار نفر معلول در سامانه بهزیستی استان ثبت نام کرده‌اند، اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ قلم تجهیزات توانبخشی برای رفع نیاز معلولان نیاز است اما اعتبار کشوری ما در این باره بیش از یک میلیارد تومان است که میزان آن برای تهیه همه این تجهیزات خیلی کم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال با خرید تنها ۲۰ تشک مواج به هر شهرستان ۲ تا تشک داده‌ایم تا آنها را برای استفاده معلولان به امانت در اختیار خانواده‌های معلولان قرار دهند.

عرب نژاد از مؤسسات خیریه داخل و خارج از استان خواست یاری گر بهزیستی برای رفع نیازهای معلولان استان باشند و اضافه کرد: در این راستا از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خواست کرده‌ایم تا ۲۵۰ ویلچر برای استفاده معلولان در اختیار بهزیستی استان قرار دهند که به زودی ۵۰ ویلچر تحویل می‌شود.

وی نیاز معلولان با نیازهای ویژه را بیش از این اعلام کرد و گفت: پوشاک، سمعک، تشک مواج و… از نیازهای این معلولان است و با توجه به اینکه تعدادی از این معلولان ۱۵ تا ۲۰ سال است که اختلال بلع دارند به دلیل این مشکل به شیر خشک برای تغذیه نیاز دارند.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: ما صدای رسای معلولان هستیم و هنر این نیست که بنشینیم تا معلولیت ایجاد شود بعد به فکر برقراری مستمری و تجهیزات مورد نیاز آنها بیفتیم بلکه از آن جایی که پیشگیری مهم‌تر است، تلاش می‌کنیم تا از طریق مدیران استان و شهرستان‌ها و امامان جمعه آگاه سازی در جامعه انجام شود.

وی تصریح کرد: در این راستا طرح رصد آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی در حال اجرا است تا با مراجعه به منازل افراد اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی تبا بیان اینکه به دلیل نبود آزمایشگاه ژنتیک در استان آزمایش‌های مربوط به این موضوع را به مشهد و اهواز می‌فرستیم، گفت: از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌خواهیم آزمایشگاه ژنتیک را در استان راه اندازی کند تا با انجام یک آزمایش کوچک قبل از ماه چهارم بارداری از افزایش معلولان در استان جلوگیری کنیم.

آشنایی کودکان ونوجوانان فردوس با آداب و اسرار نماز/۲

آشنایی کودکان ونوجوانان با آداب و اسرار نماز

مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فردوس با هدف نهادینه شدن فرهنگ نماز در کودکان ونوجوانان ویژه برنامه‌های مختلفی را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این برنامه‌ها که با هدف آشنایی با آداب و اسرار نماز و نهادینه شدن فرهنگ نماز و تعمیق باورهای دینی برگزار می شود، کودکان ونوجوانان عضو این مرکز فرهنگی و هنری کانون با امانت و مطالعه کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه مرکز با نماز و فلسفه آن بیشتر آشنا می شوند و با حضور در مرکز با دوستان خود در این خصوص بحث و گفت‌وگو می کنند، پای قصه‌های قرآنی و داستان‌هایی با موضوعات نماز مربیان خود می نشینند و با شرکت در کارگاه‌های هنری مرکز آثار زیبایی با موضوع نماز خلق می‌کنند.

«اشرف دباغ» مربی مسئول مرکز فردوس در خصوص برنامه‌های این مرکز با موضوع نماز گفت:  ترویج فرهنگ نماز باید در زندگی کودکان ونوجوانان نهادینه شود و با توجه به تاثیر آموزش غیرمستقیم بر کودکان و نوجوانان بر آن شدیم با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، توجه کودکان و نوجوانان مرکز را به این امر مهم جلب و آنان را با آداب صحیح نمازخوانی آشنا کنیم.

گرامی داشت هفته معلولان در مرکز فرهنگی‌و هنری سربیشه/۲

هفته معلولان در مرکز فرهنگی‌و هنری کانون پرورش فکری سربیشه

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سربیشه با هدف گرامی‌داشت هفته معلولان ویژه برنامه‌های مختلفی برگزار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اجرای قصه‌گویی و آموزش کاردستی به دانش‌آموزان مدرسه استثنایی گل‌های بهشت شهرستان سربیشه از جمله برنامه‌های این مرکز فرهنگی و هنری کانون بود.

بر همین اساس معرفی کتاب و آشنایی کودکان و نوجوانان عضو این مرکز با کتاب‌های خط بریل انتشارات کانون، بحث و گفت‌وگو اعضا در خصوص رعایت حقوق معلولان، برخورد مودبانه همراه با صبر و برقراری ارتباط با افراد توان خواه، از دیگر برنامه‌هایی این مرکز در طول هفته گرامی‌داشت معلولان بود

 

کسب جایگاه سوم مسابقات فوتبال استان توسط تیم  سربیشه/۷

کسب جایگاه سوم مسابقات لیگ فوتبال نونهالان استان توسط تیم شاهین سربیشه

تیم شاهین شهرستان سربیشه بعد از تیم های پیشگامان بیرجند و قهستان قاین، در جایگاه سوم این رقابت ها قرار گرفت .

به گزارش امروز حراسان جنوبی، نمایندگان نونهال شهرستان سربیشه به مربیگری علی حسینی، با حضور در مسابقات لیگ فوتبال نونهالان زیر۱۴سال استان که از۲۵ آبان لغایت ۱۳آذر۱۴۰۰ در مجموعه ورزشی آزادی بیرجند برگزار شد ،خوش درخشیدند.

برگزاری اولین اردوی استعدادیابی و انتخابی هیمالیانوردی در خراسان جنوبی/۷

برگزاری اولین اردوی استعدادیابی و انتخابی هیمالیانوردی توسط هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی

اولین اردوی استعدادیابی و انتخابی هیمالیانوردی توسط هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، اولین اردوی استعدادیابی و انتخابی تیم کوهنوردی جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال با حضور مربیان کوهنوردی به سرپرستی سید رضا حسینی و با حضور ۱۸ ورزشکار از شهرهای بیرجند ، طبس، قاین ، سرایان و خوسف در ارتفاعات باقران برگزار شد. گفتنی است : در این اردو کارگاه های آموزشی تجهیزات ، گام برداری و تنفس ، ایجاد کارگاه ، گره ها و کاربرد آن ، صعود ، حمایت کرده ای و هم طنابی آموزش داده شد .

برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی ویژه معلولین در  بشرویه/۷

جشنواره بازی های همگانی و بومی محلی ویژه معلولین در شهرستان بشرویه برگزار شد .
به گزارش رامروز خراسان جنوبی به مناسبت روز معلولین جشنواره بازی های همگانی و بومی محلی ویژه معلولین مهد آسمان در رشته های دارت ، طناب کشی، بولینگ در شهرستان بشرویه با شعار معلولیت محدودیت نیست برگزار شد .
این جشنواره به همت مدیریت مهد آسمان و کانون بسیج ورزشکاران و اداره ورزش و جوانان و اداره بهزیستی شهرستان برگزار شد.

پیام دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو

همزمان با هفته پژوهش:

آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند

آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند با حضور جمعی از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند روز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ بصورت حضوری و مجازی در تالار ولایت دانشگاه برگزار شد.
آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند

آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند با حضور جمعی از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند روز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ بصورت حضوری و مجازی در تالار ولایت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند، دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش به تمامی پژوهشگران برتر و اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه  از همکاران پرتلاش حوزه معاونت پژوهشی و تمامی پژوهشگران دانشگاه که در راستای اعتلای نام دانشگاه قدم برمی‌دارند قدردانی کرد.
دکتر نجفی، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش تصویب آیین‌نامه تشویق فعالیت‌های پژوهشی، تصویب شیوه نامه معادلسازی طرح ‌های پژوهشی ارزنده جهت جبران کسری موظف آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه و غیرحضوری کردن فرایندها شامل؛ پیاده سازی فرایند تشویق فعالیت‌های پژوهشی، پیاده سازی فرایند طرح‌های کاربردی و فناورانه، پیاده‌سازی فرایند طرح‌های خودارزیاب را بخشی از عملکرد یکساله مدیریت امور پژوهشی ذکرد کرد و افزود: طی یکسال اخیر تعداد ۱۶ طرح خودارزیاب، ۳ طرح فناورانه و ۴ طرح کاربردی مورد تصویب شورای پژوهشی دانشگاه قرار گرفته است.

ـ شبکه آزمایشگاهی-کارگاهی
وی اقدامات انجام شده شبکه آزمایشگاهی-کارگاهی را شامل همکاری در زمینه ارائه خـدمات آزمایشـگاهی با سازمان بازرسـی خراسان جنوبی، معاونت غذا و داروی دانشـگاه علوم پزشـکی بیرجند و سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) خراسان جنوبی و ایجاد سامانه جامع آزمایشـگاهی دانشـگاه بیرجند (سجاب) به صورت نسخه تحت وب و اپلیکیشن جهت تسهیل خدمات رسانی دانست و ادامه داد: برگزاری مراسم بزرگـداشت حکیم سـید اسـماعیل جرجـانی و روز ملی آزمایشـگاه ها در دانشگاه بیرجند، برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی مرتبط با دستگاه های مستقر در آزمایشگاه مرکزی (کارگاه های آشنایی با اصولHSE  و آشنایی با شبکه آزمایشگاه های فناوری راهبردی، و اصول مقدماتی دستگاه های جذب اتمی، VSM، XRD، XRFو HPLC)، تجمیع دستگاه های پیشرفته در محل آزمایشگاه مرکزی و پیاده سازی استانداردهای لازم برای این دستگاه ها از قبیل چاه ارت، تابلو برق مخصوص دستگاه و …، انعقاد قرارداد خرید از هشتمین نمایشگاه ایران ساخت سال ۱۳۹۹، انعقاد متمم قرارداد با صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری نانو جهت خرید دستگاه گازکارتوماگرافی، خرید و ترخیص دستگاه طیف سنجی، انعقاد قرارداد خرید و ترخیص دستگاه کروماتوگرافی، تخصیص فضای مناسب جهت فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای راه اندازی واحدهای R&D، راه اندازی سیستم آب مقطرگیری نیمه صنعتی جهت تامین آب مقطر مورد نیاز آزمایشگاه مرکزی و مجموعه دانشگاه بیرجند، رایزنی با اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان جهت اخذ مجوز آزمایشگاه همکار در حوزه آنالیز فلزات سنگین (در اینخصوص بازدید کارشناسان اداره استاندارد از مجموعه آزمایشگاه های دانشگاه صورت پذیرفته است و در حال طی مراحل کار هستیم)، تهیه مواد ضدعفونی کنند برای دانشگاه، امور مساجد استان، مدارس و … بخش دیگری از این اقدامات را شامل می‌شود.

ـ مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
معاون پژوهش، فناوری و نوآوری با اعلام برنامه‌های پیش بینی شده برای آینده، گزارش یکساله عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) را ارائه کرد و گفت: توسعه و پشتیبانی زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه با توجه به تداوم شرایط کرونایی، سرویس دهی آموزش مجازی به سایر دانشگاه ها، آموزشگاه ها، مدارس و ادارات استان (دانشگاه فرهنگیان، مدارس تیزهوشان و نمونه، سازمان نظان صنفی، امورزندان ها  و …)، توسعه زیرساخت فیبر نوری دانشگاه، راه‌اندازی و توسعه شبکه در جابجایی های صورت گرفته در حوزه های مختلف اداری و آموزشی، اصلاح و به روز رسانی ساختار شبکه پردیس امیرآباد، تداوم انجام اصلاحات Passive و Active در سطح شبکه دانشگاه، خریداری، نصب و راه اندازی ۱۶ سوئیچ جدید در زیرساخت شبکه پردیس امیرآباد، خریداری، نصب و راه اندازی سامانه پشتیبان گیری از اطلاعات جهت ارتقای امنیت دادهای دانشگاه، توسعه سامانه پیامکی جهت افزایش امنیت سامانه جامع دانشگاه، تجهیز اتاق سرور دانشگاه به درب امنیتی، شروع اجرای طرح یکپارچه سازی سیستم های اداری جهت ساماندهی کامپیوترهای اداری، پشتیبانی و همکاری در توسعه و تجهیز امکانات دانشگاه جهت برگزاری آزمون الکترونیکی Tolimo، برگزاری دوره¬های آموزشی تخصصی برای کارکنان دانشگاه از اقدامان مدیریت فاوا است، این مدیریت سامانه کالج مرکز آموزش های آزاد، سامانه مدیریت دانش مرکز آموزش های آزاد، سامانه سند راهبردی دانشگاه، سامانه نظام پیشنهادات و سامانه گزارش گیری آنلاین از مرکز آموزش مجازی را طراحی کرد. همچنین ارتقا و توسعه سامانه LMS دانشگاه، راه اندازی سامانه پشتیبانی آموزش مجازی دانشگاه، توسعه و خطایابی سامانه تیکتینگ و اضافه کردن امکان ارسال SMS جهت پاسخگویی سریعتر، همکاری با شرکت پشتیبان در راه اندازی سامانه آفلاین نمودن کلاس های مجازی، طراحی سامانه ثبت نام آزمون های استخدامی، راه اندازی سامانه دانشجویان استعداد درخشان، اتصال سامانه LMS  به سامانه پویا، اتصال سامانه تکتینگ به سامانه LMS، طراحی ماژول نظر سنجی و رأی گیری، اهدای ۱۸۵ کامپیوتر به آموزش و پرورش خراسان جنوبی در راستای رسالت اجتماعی دانشگاه بیرجند، توسعه سامانه VoIP در پردیس کشاورزی، مهمانسراهای تهران و بیرجند، دانشکده های اقماری و توسعه سیستم دسکتاپ مجازی در سطح دانشگاه بخش دیگری از اقدامات این مدیریت است.

ـ زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی
دکتر نجفی عملکرد زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی در حوزه  نرم افزاری را شامل تاسیس کلینیک خدمات کسب و کار و مشاوره شغلی (کارباما)، اجرای فاز اول ارزیابی واحدهای فناور در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰، پذیرش “زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند” به عنوان یکی از مبادی شناسایی و معرفی شرکت های خلاق، رونمایی از کمپین هرکجا، هر زمان، یادگیری و برگزاری ۳۰ رویداد آموزشی در طول پاندومیک کرونا معادل ۱۷۰ میلیون ریال و برگزاری سه وبینار بین المللی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و اصول بین الملی نمودن کسب و کار و  توسعه کسب و کارهای محلی، استقرار و فعالیت ۴۶ واحد فناور در خوشه های کشاورزی، معدن، IT، صنایع خلاق، رباتیک  و هوش مصنوعی، راه‌اندازی واحدتخصصی تولید محتوا و برندینگ (به روزرسانی لوگو مرکز زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی و راه اندازی کانال های اجتماعی واتس آپ، لینکدین، آپارات و …)، کسب رتبه شرکت نوآور نوآوران هنر و مهندسی نارون در سومین رویداد ملی آزاد اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه صنایع خلاق، پذیرش شرکت نوآور بادیرفناور قهستان در رویداد دمودی سامسونگ امیرکبیر، تدوین نسخه کاربری پهنه علم و فناوری امیریه با ۱۲ واحد تخصصی (مدرسه کسب و کار کشاورز، مرکز بهینه سازی، کشاورزی ارگانیک، کشاورزی شهری، گیاهان داروئی…)، انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با خوشه عناب و زرشک شرکت شهرک های صنعتی استان، همراهی زیست‌بوم با خوشه خشکبار عناب و زرشک و شرکت دو محصول احتمالی دانشگاه در حوزه زرشک و واحد فناور بادیر فناوران در نمایشگاه اختصاصی ج.ا.ایران در ایروان ارمنستان، انعقاد تفاهم نامه به مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص تجهیز و بازسازی فضاهای زیست بوم، ارائه کمک بلاعوض به ۴ واحد فناور به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال و اعطای وام صندوق پژوهشی و بنیاد برکت به واحد فناور به مبلغ ۱ میلیارد ۹۰۰ میلیون ریال، دریافت تسهیلات  به مبلغ ۱ میلیارد ۱۰۰ میلیون ریال  برای دو واحد فناور از صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان دانست.

ـ مدیریت کار آفرینی و ارتباط جامعه با صنعت

در حوزه مدیریت کار آفرینی و ارتباط جامعه با صنعت مطابق آمار ارائه شده در بازه یکساله آذرماه سال۱۳۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۰ تعداد ۲۲ قرارداد به  مبلغ۳۶۶۱۰۵۰۶۰۰۰ ریال منعقد شده و ۱۸ قرارداد به مبلغ ۷۹۴۳۷۶۹۳۸۶ خاتمه یافته‌اند. تعداد فرصت‌های مطالعاتی در بازه موردنظر ۱۸ مورد و اختراعات ثبت شده ۷ مورد می‌باشد. همچنین در یک سال گذشته ۶۸ فرم پیشنهاده از طرف دانشگاه ارسال گردیده و ۳ تفاهم نامه منعقد گردیده است و ۲۱ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه در این زمان در سامانه ساتع ثبت نام نموده که در این میان ۵ فرم پیشنهاده در سامانه ثبت نموده‌اند.
اقدامات انجام شده در حوزه سخت افزاری زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی در یکسال گذشته شامل تجهیز و آماده سازی مجموعه های مانا ۱، ۲، ۳ به مساحت ۲۹۴۰ مترمربع، بهره‌برداری از ساختمان شماره ۴ کارخانه نوآوری شامل : صنایع خلاق و فرهنگی: استودیو تولید محتوا و لایو روم(۶۳ مترمربع)+فضای اشتراکی برای تیم‌ها و فریلنسرها(۱۰۳ مترمربع)،  کلینیک خدمات کسب و کار (کارباما) (۳۷ مترمربع)، کلینیک‌های تخصصی واحدهای فناور ( ۴۶۰مترمربع)، کارگاه های تولیدی واحدهای فناور (۲۷۰ مترمربع)، سالن گردهمایی(۲۲۰ مترمربع)، انستیتو علم و تندرستی – تن سان(۱۸۰ مترمربع)، طراحی، ساخت و نصب المان های مختص زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی و دیوار نگاره‌های انگیزشی (استند بیرمنگام، لوگو کیبوردی، میز معکوس و …)، یکپارچه‌سازی تکنولوژی ورودی کلیه درب‌های زیست‌بوم و نصب سیستم درب تگ‌دار با همکاری واحد فناور مرکز شرکت نوآور بادیرفنارور قهستان است.

ـ کتابخانه مرکزی و مرکز نشر
اهدای ۲۰۰۰ جلد کتاب به سازمان زندانهای استان خراسان جنوبی، اهدای ۱۳۲ جلد کتاب از سازمان مسکن وشهرسازی به کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه، خرید بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان کتب مورد نیاز کتابخانه مرکزی در سال ۱۳۹۹، روزآمدسازی نرم افزار کتابخانه دیجیتال،  راه اندازی سامانه مرجع مجازی، ادغام کتابخانه دانشکده هنر: پایگاه کتابهای فارسی ۶۷۰۷ جلد و پایگاه کتب لاتین ۳۶ جلد ، راه اندازی واحد علم سنجی دانشگاه، وبگاه علم سنجی، تهیه و ارسال راهنمای مختلف در حوزه علم¬سنجی برای اعضای هیئت¬علمی، تهیه و ارسال گاهنامه¬های علم سنجی، حضور انتشارات دانشگاه بیرجند در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، برپایی نمایشگاههای مجازی اسناد و کتب، دکتر محمدحسن گنجی در آیینه اسناد، نمایشگاه مجازی کتابنمای خراسان جنوبی، مشاهیر خراسان جنوبی و منتخبی از اسناد کربلای ۵، انتشار کتابشناسی انقلاب اسلامی، کتابشناسی دفاع مقدس کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند، کتابشناسی نسخ خطی و چاپ سنگی، برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه در راستای ارتقای مهارت های سواد اطلاعاتی، ایجاد سالن اطلاع رسانی ۳ با ۲۰  دستگاه رایانه با همکاری پردیس مهندسی، آماده¬سازی سالن اطلاع رسانی ۱ برای برگزاری¬ آزمون¬های زبان، خرید قفسه کتاب و میز و صندلی برای سالن¬های مطالعه دانشجویان به مبلغ ۷۰ میلیون تومان، خرید کامپیوتر به مبلغ ۸۰ میلیون تومان، خرید تگ مغناطیسی جهت استفاده در سیستم امنیتی کتابخانه  ( RFID) ، خرید فقسه دوطرفه کتابخانه ، دسترسی فعلی به پایگاه های اطلاعات علمی: ۸۶ پایگاه و انجمن علمی لاتین و ۴ پایگاه فارسی است.
انعقاد قرارداد با مای بوکت جهت چاپ الکترونیکی کتب دانشگاه و نیز ارائه سایر خدمات به نویسندگان و خوانندگان، نظام¬مند کردن فرایند ویراستاری ادبی کتب انتشارات (انجام ویراستاری ادبی کتب انتشارات توسط اساتید گروه ادبیات دانشگاه بصورت کاملاً تخصصی)، آمار یکساله کتب منتشره اعضای هیات علمی، به روز نمودن فروشگاه اینترنتی کتب، تدوین آیین نامه جدید انتشارات دانشگاه ، تدوین شیوه نامه تشویق انتشار کتب، فروش ۱۳۰ کتاب انتشارات دانشگاه بیرجند از طریق فروشگاه اینترنتی،  بازنگری آیین نامه نشریات،  تخصیص سامانه سیناوب به ۹ نشریه در حال تاسیس و افزایش نشریات علمی دانشگاه به ۱۹ عنوان،  خریداری سامانه نامحدود نشریات،  خرید و اختصاص شناسه DOI برای تمامی نشریات دانشگاه بخش دیگری از اقدامات یکساله این مدیریت است.در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۰ تقدیر به عمل آمد. براین اساس دکتر سارا سبحانی، عضو هیات علمی دانشکده علوم، دکتر سوسن صادقی، عضو هیات علمی دانشکده علوم، دکتر محمد قاسم اکبری، عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی و آمار، دکترسیدمحمدحسین سیدکاشی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی، دکتر علی  بهنام فرد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و پژوهشگر جوان، دکتر رضا شریعتی نسب، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر محمود فال سلیمان، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر احمد بخشی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر مرضیه ثاقب‌جو، عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی، دکتر محسن آیتی، عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر حسین بارانی، عضو هیات علمی دانشکده هنر، دکتر یوسف رمضانی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و پژوهشگر جوان، دکتر محمد حسین امینی  فرد، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی، دکتر محمد حسین صیادی اناری، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دکتر سجاد محمدزاده، عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی فردوس و پژوهشگر جوان بعنوان پژوهشگران برتر دانشگاه معرفی شدند.
همچنین در بخش پژوهشگران برتر حوزه ارتباط با جامعه و صنعت دکتر محمد قاسمی گل، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر به‌عنوان برگزیده فعال در ارتباط با جامعه و صنعت و بالاترین مبلغ قرارداد سال گذشته، دکتر محمد یوسفی، عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی با  فرصت مطالعاتی ارتباط جامعه و صنعت برتر و فعال در زمینه نوآوری و فناوری، دکتر سارا جمهوری، عضو هیات علمی و برگزیده ارتباط با جامعه و صنعت پردیس علوم، دکتر حمیدرضا فلاحی، عضو هیات علمی و برگزیده ارتباط با جامعه و صنعت پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، دکتر محمدعلی شمسی نژاد، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پاک الکترونیک خاوران  و به عنوان شرکت دانش بنیان برگزیده دانشگاه بیرجند در هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۰، دکتر مهدی خیاط، مدیرعامل شرکت نوآور زرین برگ خاوران و به عنوان شرکت نوآور برگزیده دانشگاه بیرجند در هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۰، خانم فریناز دستجردی و آقای صابر احمدیان، هم بنیان گذاران واحد نوآور برتر باسمه چی،  به عنوان واحد نوآور برگزیده دانشگاه بیرجند در هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۰ معرفی شدند.
دکتر علی ثقه الاسلامی، مدیر مسئول نشریه مطالعات کاربردی علوم زیستی در ورزش، به عنوان انتشار منظم و به موقع، کسب رتبه ب در کمیسیون نشریات وزارت عتف و قرارگیری در نشریات هسته پایگاه استنادی جهان اسلام و دکتر فرید مرادی نژاد، مدیر مسئول نشریه  Journal of Horticulture and Postharvest Research به عنوان انتشار به موقع و منظم، انتشار چندین ویژه نامه، دریافت ارجاعات مناسب و حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های نمایه سازی در بخش نشریات برتر دانشگاه در هفته پژوهش و فناوری معرفی گردیدند.
صابر صادقی طبس، دانشجوی دکتری دانشکده علوم ورزشی، میثم غلامپور، دانشجوی دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، احمد جعفرزاده، دانشجوی دکتری دانشکده کشاورزی، پویان مالکی‌نژاد، دانشجوی دکتری دانشکده کشاورزی، الهام چمانه پور، دانشجوی دکتری دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، مهرداد روحانی، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، نجمه صیادی، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، مجید هادی، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، رضا خیری، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی، مهتاب امین زاده، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی، عباس توسلی، دانشجوی دکتری دانشکده علوم ریاضی و آمار، کیانوش کاظمی، دانشجوی دکتری دانشکده علوم ریاضی و آمار، سمانه پاسبان، دانشجوی دکتری دانشکده علوم، سپیده پاژنگ، دانشجوی دکتری دانشکده علوم و عفت فارغ، دانشجوی دکتری دانشکده ادبیات و علوم انسانی به‌عنوان دانشجویان دکتری برتر دانشگاه در هفته پژوهش سال جاری انتخاب شدند.

 

 

 

 

 

عضویت ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در انجمن‌های اسلامی مدارس/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از عضویت ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر در انجمن‌های اسلامی مدارس استان خبر داد.

 

واقعی گفت: رسالت مهم انجمن‌های اسلامی دانش آموزی در مدارس تقویت بنیه اعتقادی، علمی و هویت بخشی دینی در بستر تأثیرپذیری از آموزه‌های اصیل اسلامی است.

او گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر در دوره‌های مختلف تحصیلی در انجمن‌های اسلامی ۱۸۰ مدرسه استان فعالیت می‌کنند.

واقعی گفت: در هفتمین دوره سرگذشت پژوهی، یادواره شهری لشکر فرشتگان و جشنواره ملی رسانه‌های دانش آموزی رسانش، انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان موفق به کسب ۸  رتبه برتر کشوری شده و علاوه بر این دبیرستان علوم و معارف اسلامی دخترانه صدرا به عنوان انجمن اسلامی برتر کشور معرفی شد.

 

 

خسارت ۲۴۷۹ میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی/۲-۳

در سال زراعی جاری خشکسالی دو هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بر اساس برآورد اولیه، در سال زراعی جاری خشکسالی دو هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است که از این رقم بیشترین خسارت به بخش باغی با هزار و ۲۶ میلیارد تومان اختصاص دارد.

او گفت: در سال جاری زراعی تولیدات بخش زارعی بر اثر خشکسالی ۲۲ درصد، بخش باغی ۲۶ درصد و بخش دامی ۲۵ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

قوسی گفت: برآورد خسارت خشکسالی به استان برای تأمین خسارت به تهران گزارش شده و تاکنون تسهیلات جبران خسارت به استان ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مجموع خسارت وارد شده از سال ۹۲ تا ۹۹ را ۲ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

 

 

 

 

خانه ابدی در بیرجند چقدر قیمت دارد؟/۲

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری بیرجند قیمت قبر و خدمات کفن و دفن را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، کدخدا رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: در حال حاضر قیمت پیش فروش قبر در حاشیه قتلگاه از ۲ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان است.

او با اشاره به اینکه هزینه کفن و غسل و خدمات نیز ۲۵٠ هزار تومان است گفت: اگر فرد فوت شده را در محل عمومی دفن کنند هزینه قبر بین ۶٠٠ تا۷٠٠ هزارتومان است

کدخدا با بیان اینکه اگر وابستگان متوفی تمایل به نصب سایه بان در محل مزار فرد فوت شده داشته باشند هزینه آن نیز ۷٠٠ هزار تومان است گفت: همچنین هزینه انجام حاشیه‌های سنگ قبر ۱۵٠ هزار تومان است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: اگر فرد فوت شده وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد و یا تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی باشد با هزینه ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزارتومان تمامی مراسم کفن و دفن و خرید قبر برای متوفی انجام می‌شود.

او گفت: ماهانه بین ۳٠ تا ۴٠ مورد متوفی داریم که خدمات کفن و دفنشان با ۵٠ درصد تخفیف انجام می‌شود و در این بین در هر ماه تعدادی هم هستند که در پی نبود خانواده و وابستگان بدون هیچ هزینه‌ای و کاملا رایگان در آرامستان بیرجند دفن می‌شوند.

 

 

 

 

۱۵۰ پروژه ورزشی در خراسان جنوبی در حال اجرا است

۱۵۰ پروژه ورزشی در خراسان جنوبی در حال اجرا است

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۱۵۰ پروژه ورزشی در شهرستان‌های مختلف استان در دست اجراست که برای تکمیل آنها به ۲۹۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسن عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی، استانی و کمک خیرین در حال اجرا است.

وی از افتتاح ۴۰ پروژه ورزشی با اعتبار ۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۵۹ هزار متر مربع در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۱ باب زمین چمن مصنوعی، هفت سالن ورزشی تخصصی، یک خانه جوان و یک استخر سرپوشیده ورزشی است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: با نگاه ویژه به نقاط مرزی و محروم استان از مجموع ۴۰ پروژه افتتاحی در سال جاری، ۳۰ پروژه با اعتبار ۴۸ میلیارد تومان در شهرستان‌های مرزی استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: حدود ۷۵ درصد پروژه‌های افتتاحی سال جاری اداره کل ورزش و جوانان در نقاط مرزی و محروم استان در راستای اجرای عدالت و ارتقای زیرساخت‌هاست.

عزیزی با بیان اینکه مجمع خیرین ورزش‌یار خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۶ در این اداره کل راه‌اندازی شد افزود: در حال حاضر خیرین و افراد نیکوکار در ۱۳ پروژه ورزشی استان مشارکت دارند و در اجرای این طرح‌ها بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان همکاری خواهند داشت.

وی گفت: در ۲۴ ماه گذشته ۱۰۰ پروژه ورزشی با زیربنای ۱۴۴ هزار متر مربع در استان به بهره‌برداری رسید که از این تعداد ۴۲ پروژه با اعتبار ۶۶ هزار متر مربع در شهرستان‌های مرزی استان اجرایی شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت رکورددار توسعه فضاهای ورزشی در کشور بوده‌ایم اما هنوز از میانگین کشوری عقب هستیم و سرانه فضای ورزشی این استان ۴۹.۵ سانتیمتر مربع  است در حالی که میانگین فضای ورزشی کشور ۹۵ سانتیمتر مربع است.

وی از وجود ۲۲۱ باشگاه ورزشی خصوصی در خراسان جنوبی نیز خبر داد و گفت: طی ۲ سال گذشته این تعداد از ۱۵۰ به ۲۲۱ باشگاه افزایش یافته و به دنبال توسعه فضاهای ورزشی در بخش خصوصی بوده‌ایم که همکاری خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

عزیزی اضافه کرد: باشگاه‌های ورزشی استان در دوران کرونا خسارت‌های زیادی را متحمل شدند و در راستای جبران این خسارت‌ها به میزان هشت میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان متقاضی دریافت تسهیلات داشته‌ایم که از این مقدار ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به باشگاه‌داران با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شده است.

وی گفت: طی ۲ سال گذشته تعداد خانه‌های ورزش روستایی از ۱۵۳ به ۳۸۳ خانه افزایش یافته است.

 

 

 

 

خرید حمایتی زرشک کشاورزان اولویت برنامه‌های اقتصادی خراسان جنوبی

خرید حمایتی زرشک کشاورزان اولویت برنامه‌های اقتصادی خراسان جنوبی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: خرید حمایتی زرشک کشاورزان و پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور در اولویت برنامه های حوزه اقتصادی استان قرار دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حسین موهبتی زهان در نشست هم اندیشی مدیران دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصادی خراسان جنوبی اظهارکرد: با عنایت به دستور ویژه استاندار و قول مساعدت مسئولین ذی ربط از جمله مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور، موضوع پیگیری خرید حمایتی زرشک کشاورزان از برنامه‌های اولویت‌دار ما در حوزه اقتصادی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت مباحث اقتصادی و ضرورت اقدام به موقع و مناسب برای انجام آن‌ها، بیان‌کرد: استاندار طی جلسه مبسوطی بر پیگیری و رفع و رجوع مسایل و موضوعات مهم اقتصادی استان تأکید نموده است.

به گفته وی پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور تا حصول نتیجه لازم از مهمترین موضوعات مورد تأکید استاندار است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ادامه‌داد: از جمله اقداماتی که به طور ویژه باید در این جلسات پیگیری شود، بررسی وضعیت بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌ها است، به نحوی که کلیه فرصت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و سرمایه گذاری مورد تحلیل قرار گیرد.

پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار

موهبتی پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار را از دیگر تکالیف این حوزه خواند و بیان‌کرد: با عنایت به جایگاه بازارچه‌های مرزی در توسعه استان، مشکلات موجود در حوزه تجارت خارجی و بازارچه‌های مرزی با نظر مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط احصا شده و باید به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی تأکیدکرد: استفاده از نظرات بخش خصوصی به ویژه مدیران و کارشناسان مستقر در مرز و پیگیری موارد در مرکز نیز مورد تأکید حوزه اقتصادی استان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای بهتر نتیجه دادن برنامه‌ها در حوزه مرز باید از نظرات مشاور وزیر کشور در امور افغانستان و بازارچه‌های مرزی نیز استفاده کنیم.

موهبتی با تأکید بر اهمیت مسایل معیشتی مردم افزود: مسایل و موضوعات مربوط به تأمین و توزیع اقلام و کالاهای اساسی و نیز تنظیم بازار باید با جدیت دنبال شود تا مشکلی در زمینه تأمین اقلام مورد نیاز مردم نداشته باشیم.

وی بر نظارت مستمر و منظم بر نحوه تأمین و توزیع اقلام و کالاهای اساسی و ضروری تأکید کرد و گفت: با توجه به گره خوردن نهاده‌های دام و طیور با معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی، این موضوع هم با جدیتی بیش از گذشته دنبال خواهد شد.

کمبود منابع اعتباری بانک‌های خراسان جنوبی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به کمبود منابع اعتباری بانک‌های استان اظهارکرد: تنها راهکار مؤثر برای فراهم آوردن امکان پرداخت تسهیلات به طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، تجهیز و تقویت منابع بانکی است.

موهبتی گفت: دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط باید برای جبران این کمبود، نسبت به انتقال حساب‌های بانکی واحدهای تولیدی و شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت کویر تایر، مجتمع زغال سنگ پروده طبس، معدن مس قلعه زری و… از تهران به استان اقدام نمایند.

وی به سردی هوا و لزوم مدیریت مصرف گاز شهری اشاره کرد و افزود: با توجه به مکاتبات شرکت گاز مبنی بر لزوم کاهش مصرف و ایجاد محدودیت در گاز مصرفی کارخانه فولاد، باید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: جهت حل مشکل تأمین گاز مایع مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات به عنوان سوخت جایگزین پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

وجود بیش از ۳۱ هزار واحد مسکن کم دوام روستایی در خراسان جنوبی جان روستائیان را تهدید می‌کند

 

وجود بیش از 31 هزار واحد مسکن کم دوام روستایی در خراسان جنوبی جان روستائیان را تهدید می‌کند

 آمار مقاوم سازی مسکن روستایی در خراسان جنوبی ۵۳.۲  درصد بوده که از متوسط کشوری هم بالاتر است اما همچنان ۳۱ هزار و ۸۰۰ واحد کم دوام در روستاهای استان وجود دارد.

به گزارش تسنیم، معضل بافت فرسوده در شهرها و خانه‌های نامقاومی که در کنار زلزله خیزی استان جان ساکنان آن را تهدید می‌کند موضوعی جدید نیست. مشکلی است که سالها نمایندگان مجلس، مسئولان و مردم استان از آن می‌گویند.

خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار و ۱۹۲ کیلومتر وسعت و ۷۶۸ هزار نفر جمعیت جزو استان‌های زلزله خیز در کشور است چرا که  ۵۰ گسل فعال دارد.

حال موضوعی که مطرح است اینکه تنها راه مقابله در برابر این گسلها استحکام و مقاوم سازی است انگونه که بنا بر آمارها ۳۱ هزار و ۸۱۶ خانه روستایی در استان نیازمند بازسازی است.

اهمیت مقاوم سازی منازل مسکونی

خراسان جنوبی تجربه‌های تلخ زیادی از زمین لرزه‌های سهمگین در تقویم دارد و جزو استان‌های در رده‌های بالای زلزله خیزی محسوب می‌شود.

زلزله ویرانگر دشت بیاض و فردوس در سال ۴۷، طبس در سال ۵۷، اردکول در سال ۷۶ و زیرکوه در سال ۹۱ اهمیت توجه به این پدیده و ضرورت رعایت نکات ایمنی در ساخت و سازها و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در استان را دو چندان می‌کند.

در این شرایط خراسان جنوبی در حالی بیش از یک هزار هکتار بافت فرسوده شهری دارد که بخش عمده‌ای از آن به دلیل استقبال نکردن ساکنان از نوسازی، همچنان فرسوده است و زندگی زیر سقف‌های لرزان ادامه دارد.

در روستاها نیز بر اساس آمار اعلامی از حدود ۸۹ هزار خانه حدود نیمی از آن نوسازی شده و فاصله  زیادی تا ایمن شدن همه آنها وجود دارد.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری بیرجند با توجه به وقوع زلزله‌های زیاد، خراسان جنوبی را در فهرست استان‌های زلزله خیز با خطر بالا به دلیل فقر آب و فعال بودن گسل‌ها معرفی کرد و گفت: یکی دیگر از ملاک‌های ارزیابی زلزله خیزی استان ا، وقوع بیشترین تعداد زلزله‌ها در کشور است که از این نظر هم خراسان جنوبی در رده‌های دوم و سوم قرار دارد.

هاشمی از سربیشه، گزیک، جنوب مود و بخش‌هایی از قاین به عنوان فعال‌ترین مناطق وقوع زمین لرزه در سال‌های اخیر نام برد.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با اشاره به وجود هفت شهرستان دارای محلات هدف بازآفرینی همراه با بافت‌های ناکارآمد خبر داد و گفت: محلات شهرستان‌های هدف، خانه‌های نامقاوم و غیر اصولی با عمر زیاد دارد که جزو بافت‌های ناکارآمد، قدیمی و نامقاوم به شمار می رود.

علیزاده انجام کارهای زیربنایی شامل اصلاح شبکه‌های آب و برق، امور روبنایی مانند کمک به احداث مدارس، ایجاد خانه‌های محله، سالن‌های ورزشی و …، کمک به ترغیب افراد و اعطای تسهیلات برای به سازی ساختمان‌ها را از اقدام‌های شرکت بازآفرینی برای این بافت هاست.

وی با اشاره به آغاز طرح به سازی از سال ۹۶ گفت: اجرای طرح‌های خدماتی سبب ترغیب مردم به ساخت و ساز در این بافت‌ها می‌شود.

بنا بر آمار‌های اعلام شده، در استان ۳۱ هزار و ۸۱۶ خانه کم دوام وجود دارد که نیازمند بازسازی است و به ازای مقاوم سازی هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود ۵ درصد پرداخت می‌شود. تاکنون ۴۷ هزار و ۲۷۹واحد غیر مقاوم استان بازسازی شده است.

گر چه اقداماتی برای افزایش ساخت و ساز‌ها در استان صورت گرفته، اما توجه به خانه‌های فرسوده و احیای آن‌ها با توجه به مشکلات زیرساختی متعدد ضروری است، زیرا هر گونه سهل انگاری منجر به بروز فاجعه‌ای عظیم می‌شود.

افزایش تسهیلات مقاوم سازی در دست پیگیری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در سطح استان وجود دارد که تاکنون ۴۷ هزار و ۲۷۹ واحد از محل تسهیلات مسکن روستایی مقاوم سازی شده است گفت: در حال حاضر درصد مقاوم سازی در سطح استان ۵۳/۲ درصد است که بیش از یک درصد از سطح کشوری بیشتر است.

قاسم تنها بیان کرد: در ۳ ماه گذشته بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی ابلاغ شده که تاکنون بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ فقره معرفی به بانک و ۸۵۷ واحد روستایی توانسته‌اند قرارداد تنظیم کنند.

وی گفت: نظر بنیاد مسکن بر این است که اشخاص حتما واحد‌های خود را در برابر حوادث احتمالی مقاوم سازی کنند و اگر قصد گسترش واحد هایشان را دارند، مبلغی به اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی اضافه کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: بنیاد مسکن در حال پیگیری است که تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش دهد.

تنها اظهار داشت : ۳۱ هزار و ۸۱۶ مسکن روستایی کم دوام در روستاها وجود دارد که نیازمند بازسازی است.

وی با بیان اینکه در استان به ازای هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با پرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود پنج درصد پرداخت می‌شود و تاکنون ۴۷ هزار و ۲۲۲ واحد در استان ایمن و بازسازی شده است افزود: در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۶ میلیارد و ۹۹۲ میلیون تومان جهت اجرای طرح هادی  از محل اعتبارات انجام شد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر از حدود ۸۸ هزار و ۸۳۵ خانه روستایی در خراسان‌جنوبی تعداد ۴۷ هزار و ۲۷۹ واحد روستایی مقاوم سازی شده که ۵۳.۲ درصد خانه‌ها را شامل می‌شود.

جلوتر از میانگین کشوری در مقاوم سازی خانه‌ها هستیم

تنها با اشاره به اینکه میانگین کشوری در خصوص مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۵۲ درصد است بیان‌کرد: هر چند ما حدود یک درصدی از میانگین کشوری بالاتر هستیم ولی به واسطه آنکه هنوز حدود ۴۷ درصد دیگر از خانه‌ها مقاوم سازی نشده‌اند احساس مسئولیت در این زمینه داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی در زمینه تسهیلات مقاوم سازی خانه‌های روستایی بیان‌کرد: تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۱۰۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد پنج درصد است و در حقیقت در میان تسهیلات بانکی بهترین شرایط را دارد.

وی ادامه‌داد: افزایش تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان (با همان شرایط قبلی و بازپرداخت ۲۰ ساله و …) نیز هنوز ابلاغ نشده ولی به زودی دستورالعمل و ابلاغیه آن به دست ما خواهد رسید و روستاییان عزیز با مبلغ بیشتری می‌توانند برای مقاوم سازی خانه‌های خود اقدام کنند.

اولویت پرداخت تسهیلات با ساکنین روستا است

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: اولویت اول پرداخت تسهیلات مقاوم سازی خانه‌های روستایی کسانی هستند که هم اکنون در روستاهای استان سکونت داشته و تمایل برای دریافت این وام و تسهیلات را دارند.

تنها اظهار داشت: اگر به هر دلیلی افراد ساکن در روستا برای دریافت وام مراجعه نکردند، این ظرفیت تسهیلات می‌تواند در اختیار سایر افراد برای مقاوم سازی خانه‌ها در روستا قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال فردی در شهر زندگی می‌کند، اما یک خانه پدری در روستا دارد که روزهای آخر هفته به آنجا مراجعت می‌کند که در صورت عدم مراجعه ساکنین روستا برای دریافت تسهیلات، وی در اولویت بعدی می‌تواند نسبت به دریافت تسهیلات و مقاوم سازی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: تا پایان سال ۹۹ از مجموع ۹۱۸ روستای دارای طرح هادی در استان ۵۸۵ روستا معادل ۶۳.۷ درصد اجرای طرح هادی با اعتبار ۱۸۹ میلیارد و ۸۵۳ میلیون تومان انجام شده است.

تنها با اشاره به اینکه در ۱۶۷ روستا نیز بازنگری طرح هادی صورت پذیرفته است تصریح کرد: بافت باارزش چهار روستای فورگ، خور، نایبند و چنشت بهسازی شده و امسال ۲ میلیارد تومان جهت تکمیل دو روستای چنشت و نایبند تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای تشکیل استان سه هزار و ۶۸۶ واحد مسکونی در استان ساخته و واگذار شده است گفت: در حال حاضر ۲۴۹ واحد مسکونی در حال واگذاری است و ۱۰۰۸ واحد نیز در دست اجراست.

 

 

 

 

فوتبال خراسان‌جنوبی در بلاتکلیفی/ مجمعی که برگزار نشد!/۷

از اردیبهشت ۱۴۰۰ که فدراسیون برای برگزاری مجمع انتخاب رئیس هیأت فوتبال خراسان‌جنوبی لحظه شماری می‌کرد تاکنون ورزش اول استان در بلاتکلیفی مدیریت ثابت است.

فوتبال خراسان‌جنوبی در بلاتکلیفی/ مجمعی که برگزار نشد!

به گزارش  فارس، کمیته امور استان‌های فدراسیون فوتبال روی خروجی سایت فدراسیون خبری را قرار داد که نوید ساماندهی و رفع بلاتکلیفی ورزش اول خراسان‌جنوبی را تداعی می‌کرد.

«حسن کامرانی‌فر» دبیرکل فدراسیون فوتبال کشورمان با ارسال نامه‌ای در ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ به هیأت فوتبال خراسان‌جنوبی خبر از اعلام تاریخ برگزاری مجمع  انتخاب رئیس این هیأت داده بود.

 در این مکاتبه روز دوشنبه ۱۵ آذرماه جاری به‌عنوان تاریخ قطعی برگزاری مجمع انتخاب رئیس هیأت فوتبال خراسان‌جنوبی مشخص شده‌بود.

از ابتدای این هفته نگاه‌ رسانه‌ها به‌دنبال دریافت دعوتنامه پوشش خبری اتفاق مهم مجمع انتخاب رئیس هیأت فوتبال خراسان‌جنوبی بود و اما تماس‌های بی‌پاسخ خبرگزاری فارس با سرپرست این هیأت چنین تصوری را خطا می‌پنداشت!

غروب یکشنبه شب از منبع موثقی خبر رسید که دعوت‌نامه‌های ارسالی نشان از برگزاری مجمع انتخاب رئیس هیأت فوتبال خراسان‌جنوبی در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه با حضور دبیرکل فدراسیون فوتبال دارد.

هنوز ساعاتی نگذشته بود که خبر آمد مجمع کنسل شده و دلیل آن نیز عدم دریافت استعلام ۴ نفر از نامزدهای ریاست هیات فوتبال خراسان‌جنوبی عنوان شده است!

اما سؤال اینجاست که مگر پس از گذشت ۷ ماه از نخستین تاریخ پیشنهادی برگزاری مجمع انتخابات رئیس هیأت فوتبال خراسان‌جنوبی در اردیبهشت‌ماه امسال هنوز این استعلامات‌ دچار مشکل است؟

 

 

 

 

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان‌جنوبی/ ۲-۳

شریف زاده گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی به کمترین میزان رسیده و در آیتم های مختلف بین ۳۵ تا ۴۲ درصد گزارش شده که از میانگین کشوری کمتر است.

«غلامرضا شریف‌زاده» اظهار داشت: براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور که از روز شنبه (۱۳ آذر) اعمال شد، شهرستان طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های فردوس و نهبندان در وضعیت نارنجی(پرخطر)، شهرستان‌های خوسف و زیرکوه در وضعیت آبی(کم‌خطر) و بقیه شهرستان‌های خراسان جنوبی در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت قرمز طبس، تصریح کرد: اطلاعات بیمارانی که طی دو هفته گذشته تست ملکولی مثبت داشتند و یا به لحاظ تشخیص بالینی مشکوک به کرونا بودند در سامانه ثبت اطلاعات بیماران مشکوک به کرونا ثبت می شود و وزارت بهداشت نیز بر اساس همین سامانه وضعیت کرونا در شهرهای مختلف را اعلام می کند و چون موارد مثبت کرونا در شهرستان طبس افزایش داشته است رنگ بندی آن به قرمز تغییر کرده است.

 

وی افزود: موارد مشکوک به کرونا در این سامانه ثبت است و با وجود اینکه بعد نتیجه تست ملکولی بیمار منفی می شود اما همین موارد مشکوک نیز در محاسبه رنگ بندی اعمال می شود.

 

شریف زاده در ادامه گفت: قرار گرفتن طبس در نقطه اتصال پنج استان بزرگ کشور و مسیر تردد بالای زائر و مسافر، بازگشایی مدارس، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری مراسم مختلف نقش موثری در شیوع کرونا در این شهرستان دارد.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی با هشدار درباره سهل‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان، تأکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی به کمترین میزان رسیده و در آیتم های مختلف بین ۳۵ تا ۴۲ درصد گزارش شده که از میانگین کشوری کمتر است.

 

وی یادآور شد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۴۶.۴۶ درصد رسیده است که نسبت به هفته‌های قبل روند کاهشی دارد.

 

 

 

 

خسارت ۲۴۷۹ میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی/۲–۳

بر اساس برآورد اولیه، خشکسالی دو هزار و ۴۷۹میلیارد تومان به بخش کشاورزی خراسان جنوبی در سال زراعی جاری خسارت وارد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: از این رقم بیشترین خسارت به بخش باغی با هزار میلیارد و ۲۶ میلیون تومان اختصاص دارد.

غلامرضا قوسی گفت: در این مدت خسارت زراعی وارد شده ۱۵۵میلیارد و ۷۵۷میلیون تومان، در بخش دام ۹۹۳میلیون تومان و در بخش امور عشایر ۳۰۳میلیون تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در سال جاری زراعی تولیدات بخش زارعی بر اثر خشکسالی ۲۲درصد، بخش باغی ۲۶درصد و در بخش دامی ۲۵درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

به گفته وی گزارش برآورد خسارت خشکسالی به استان برای تامین خسارت به تهران گزارش شد و تاکنون تسهیلات جبران خسارت به استان ابلاغ نشده است.

وی مجموع خسارت وارد شده از سال ۹۲تا۹۹ را ۲هزار و ۱۴۵میلیارد تومان اعلام کرد.

 

 

 

برد تیم هندبال زغالسنگ طبس در مقابل سپاهان نوین اصفهان/۷

 در رقابتهای دور چهارم لیگ برتر هندبال که پس از یک ماه تعطیلی در قم آغاز شد؛ زغالسنگ طبس توانست تیم سپاهان نوین اصفهان را ۲۵بر۲۲ شکست دهد.

زغال سنگ طبس با این برد جایگاه خود را در رده چهارم جدول تثبیت کرد.

بازی بعدی هندبالیست های زغالسنگ طبس با تیم پاس ناجای قم خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

کاهش کلسترول خون با جو دوسر

جو دوسر در کاهش کلسترول و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی،عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان کاهش کلسترول با جو دوسرجنوبی گفت: جو دوسر که با نام یولاف نیز شناخته می‌شود، دارای طبیعتی معتدل و کمی متمایل به خشکی است.

مهدی ابراهیمی افزود: این گیاه مقوی اعصاب، محرک، ملین و ضدعفونی‌کننده است، جوشانده جو دوسر با پوسته خارجی آن به مقدار ۲۰ گرم در یک لیتر آب مدر و برای دفع سنگ کلیه، رفع استسقا، درمان کمی ادرار، تسکین درد کلیه و مثانه، تسکین سرفه و ورم حلق تجویز می‌شود.

 

وی گفت:چنانچه جو دو سر در روغن پخته و خورده شود باعث نرم شدن سینه و درمان سرفه می‌شود و همچنین جوشانده آن به‌صورت کمپرس در استعمال خارجی برای رفع درد‌های روماتیسمی و درد کلیه مفید است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: آرد یولافی که سبوس آن گرفته نشده باشد در کاهش کلسترول اثرات مفیدی برجا می‌گذارد؛ علاوه بر کاهش کلسترول و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، استفاده از یولاف در برخی افراد سبب کاهش فشارخون و حفظ تعادل قند خون و انسولین نیز می‌شود و آرد و سبوس آن در افزایش حجم مدفوع و در نتیجه رفع یبوست و سلامت روده بزرگ تأثیر بسزایی دارد.

ابراهیمی افزود: دانه‌های جو از ساخت پروستاگلاندین جلوگیری می کند و سبب جلوگیری از التهاب می‌شود؛ این خاصیت جو دو سر باعث شده است تا استفاده موضعی از آن در درمان اگزما و پسوریازیس توصیه شود؛ بعلاوه یولاف منبعی غنی از ترکیبات مهارکننده پروتئاز و مهارکننده‌های پروتئاز است که باعث کاهش فعالیت برخی از مواد سرطان‌زا در روده‌ها می‌شود.

وی افزود: جو به‌سختی هضم شده و خوردن آن باعث نفخ می‌شود و برای رفع نفخ و هضم بهتر آن، باید از سرکه و زیره سیاه استفاده نمود و آن را به مدت زیادی با روغن طبخ کرد.

 

 

 

برقراری ۹۰۶ مورد مقرری بیمه بیکاری در خراسان جنوبی/۲-۳

در هشت ماه گذشته مقرری بیمه بیکاری ۹۰۶ متقاضی در خراسان جنوبی برقرار شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تعداد کل مقرری بگیران را هزار و ۱۷۳ نفربرقراری ۹۰۶ مورد مقرری بیمه بیکاری در خراسان جنوبی اعلام کرد که در مقایسه با تعهد ۸ ماهه استان، ۴۸ درصد در وضع مطلوب قرار دارد.

اشرفی افزود: در ۸ ماه گذشته، ۲۵۳ مقرری بگیر بیمه بیکاری از طریق واحد‌های متقاضی کار، خوداشتغالی و … مجدد مشغول به کار شده اند و تعداد ۱۴۰ مورد قطع مقرری از طریق کشف اشتغال پنهان، عدم قبول شغل پیشنهادی، عدم حضور و غیاب و… در استان انجام شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان تعداد ۱۸ بنگاه مشکل دار با هزار و ۱۴۸ کارگر در استان شناسایی شدند و در این بازه زمانی از اشتغال ۴۰ واحد مشکل دار با ۲ هزار و ۵۶۶ کارگر حمایت شده است.

وی افزود: رصد مستمر واحد‌های دارای حقوق معوق از طریق بازرسی، تهیه گزارشات تحلیلی، صدور ابلاغیه، برگزاری جلسات با مسئولین واحد‌های مذکور، بروز رسانی آخرین اطلاعات واحد‌های دارای حقوق معوق استان به‌صورت ماهیانه و انعکاس اطلاعات مذکور به اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و مبادی ذیربط، طرح مشکلات واحد‌ها در جلسات کمیسیون کارگری شورای تأمین استان، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و جلسات تخصصی، تصمیم گیری در خصوص نحوه حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری در ایام شیوع کرونا با هدف پیشگیری از شیوع بیماری و در عین حال نظارت بر مقرری بگیران و … از جمله اقدامات موثر اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری در ۸ ماه گذشته است.

 

 

 

 

دسترسی ۲۰۰ خانوار روستایی دیگر به اینترنت همراه/۲-۳

با راه اندازی سایت توسعه شبکه تلفن و اینترنت همراه روستای گلیان بیرجند ۲۰۰ خانوار دیگر از اینترنت همراه بهره‌مند شدند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: با اعتبار طرح توسعه ارتباطاتدسترسی ۲۰۰ خانوار روستایی دیگر به اینترنت همراه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، سایت توسعه شبکه تلفن و اینترنت همراه روستای گلیان بیرجند راه اندازی شد.

مصطفی بهی افزود: این سایت که تحت شبکه ایرانسل است دسترسی ۲۰۰ خانوار روستایی دیگر استان را به شبکه ملی اطلاعات فراهم کرده است.

وی گفت: روستاهای گلیان ، نوکند ، رکات علیا و مساوری از روستاهای تحت پوشش خدمات ارتباطی این سایت هستند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*