اخبار خراسان جنوبی/ ۲۲ پروژه کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در حال اجرا است

در سالروز ولادت نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)

بهره برداری از ۳ ایستگاه تلویزیونی دیجیتال در مناطق عشایری خراسان جنوبی

همزمان با سالروز ولادت نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، سه ایستگاه تلویزیونی دیجیتال امروز در روستا‌های عشایری خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

مدیر کل صدا و سیمای استان در مراسم بهره برداری از این ایستگاه‌ها گفت: برای بهره برداری از ۳ ایستگاه تلویزیونی دیجیتال در مناطق عشایری خراسان جنوبیاین ۳ ایستگاه دیجیتال که در روستا‌های عشایری چاه شولک و شند ملکی نهبندان و روستای خارستان از توابع بخش درح سربیشه احداث شده، ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

آینه دار افزود: با راه اندازی این ایستگاه ها، تعداد ایستگاه‌های دیجیتال استان به ۱۶۸ ایستگاه و پوشش دیجیتال در استان به ۹۷ درصد و در شهرستان نهبندان به ۹۵ درصد رسید.

وی با بیان اینکه مردم شیعه و اهل تسنن این مناطق عشایری و کم جمعیت تاکنون از هیچگونه پوشش رادیویی و تلویزیونی برخوردار نبوده اند گفت: با راه اندازی این ایستگاه ها، ۱۲۲ نفر در روستای چاه شولک، ۶۲ نفر در روستای شند ملکی و ۸۰ نفر در روستای خارستان از تصاویر تلویزیونی دیجیتال بهره‌مند شدند.

همچنین آقای نخعی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در بازنگری سند توسعه نهبندان، برای ارتقاء ایستگاه‌های دیجیتال و HD نهبندان، اعتبارسنجی کرده ایم تا پوشش دیجیتال در این شهرستان به ۱۰۰ درصد برسد.

ضریب پوشش دیجیتال در خراسان جنوبی به ۹۷ درصد رسید
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان:
کارگاه های خانگی فرآوری زرشک در خراسان جنوبی راه اندازی شود
حجت الاسلام پور مهدوی با اشاره به لزوم راه اندازی کارگاه های خانگی فرآوری زرشک در استان، گفت: بنیاد علوی از هر طرح و برنامه کارشناسی به نفع مردم و برای معرفی این محصول استراتژیک حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «سعید پورمهدوی» امروز (۱ آبان) در جشنواره یاقوت سرخ قهستان اظهار کرد: این جشنواره با مشارکت بنیاد علوی، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی در شهرستان درمیان در حال برگزاری است.

 

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان با بیان اینکه نشست های تخصصی  در زمینه محصول زرشک در این چند روز برگزار شده است، گفت: بیش از ۹۸ درصد زرشک بی دانه کشور در این استان تولید می شود که امیدواریم این جشنواره آغازی برای هم افزایی بیشتر برای خدمت به کشاورزان و نفع بیشتر این قشر زحمتکش باشد.

 

وی با اشاره به مظلومیت محصول زرشک خراسان جنوبی و عدم معرفی آن در سطح جهان، افزود: ناشناخته ماندن این محصول ارزشمند و استراتژیک در بازارهای جهانی و حتی در داخل کشور ضعف بزرگی است.

 

حجت الاسلام پورمهدوی در ادامه به حمایت های ویژه بنیاد علوی از محصول زرشک در سال گذشته اشاره و اعلام کرد از هر طرح و برنامه های کارشناسی که به نفع مردم و در حوزه محصول زرشک خراسان جنوبی باشد حمایت می کنیم.

 

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان یادآور شد: سال گذشته ۲.۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید زرشک از کشاورزان پرداخت شد و همچنین برای ایجاد سردخانه نیز کمک تسهیلاتی انجام دادیم.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم خروجی این جشنواره و نشست های تخصصی این باشد که زرشک استان خراسان جنوبی مانند گلاب کاشان جهانی و شناخته شود و کارگاه های خانگی فرآوری زرشک راه اندازی و تقویت شود.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان هم با بیان اینکه این جشنواره با مشارکت بنیاد علوی، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی در شهرستان درمیان در حال برگزاری است، افزود: بیش از ۹۸ درصد زرشک بی دانه کشور در این استان تولید می شود که امیدواریم این جشنواره آغازی برای هم افزایی بیشتر برای خدمت به کشاورزان و نفع بیشتر این قشر زحمتکش باشد.

حجت‌الاسلام پور مهدوی به مظلومیت محصول زرشک استان خراسان جنوبی در سطح جهان اشاره کرد و ادامه داد: ناشناخته ماندن این محصول ارزشمند و استراتژیک در بازارهای جهانی و حتی در داخل کشور ضعف بزرگی است.

وی به حمایت‌های ویژه بنیاد علوی از محصول زرشک در سال گذشته اشاره و بیان کرد: سال گذشته ۲.۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید زرشک از کشاورزان پرداخت شد و همچنین برای ایجاد سردخانه نیز کمک تسهیلاتی انجام دادیم و  بنیاد علوی آمادگی دارد از هر طرح و برنامه‌های کارشناسی که به نفع مردم و در حوزه محصول زرشک خراسان جنوبی باشد حمایت کند.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان با تأکید بر  راه اندازی و تقویت کارگاه‌های خانگی فرآوری زرشک در استان، گفت: امیدواریم خروجی این جشنواره و نشست‍‌های تخصصی این باشد که زرشک استان خراسان جنوبی مانند گلاب کاشان جهانی و شناخته شود.

 

 

 

 

2 هنرمند برجسته موسیقی خراسان جنوبی گواهینامه درجه یک هنری گرفتند

به بهانه روز آمار و برنامه ریزی؛

استادی که فرمول درآمیختن آمار با جبر زندگی را به دانشجویانش آموخت

استادی که فرمول درآمیختن آمار با جبر زندگی را به دانشجویانش آموخت

ایسنا/خراسان جنوبی دکتر غلامرضا محتشمی برزادران، پیشکسوت آمار دانشگاه بیرجند بوده که مدیریت کلاس و سمینارهای علمی را با اشتیاق دانشجویان درآمیخت؛ تنبیه و تشویق هایش همیشه پدرانه و دلسوزانه بود. از دیگر ویژگی‌های بارز استاد به روایت دانشجویان و همکارانش، آینده گری وی در تمام زمینه‌ها از جمله پژوهشی، اجرایی و مسائل زندگی است.

غلامرضا محتشمی برزادران دراسفند ماه سال ۱۳۳۴ در روستای برزادران متولد شد. پدرش مرحوم میر حسینعلی از بزرگان منطقه (نوه مرحوم آخوند ملا محمد حسن هردنگی)  و مرد با سواد و بسیار با تدبیری بود و مادرش مرحومه خانم ربابه شیروانی زنی پرتلاش و نیت به خیر بود.اینانخانواده متدین و خبره در امور کشاورزی و دامپروری بوده و از این طریق معیشت می‌کردند.

به گزارش ایسنا، در روستای برزادران انواع و اقسام میوه‌های مناطق معتدل وجود داشت و این روستا، روستای کار و تلاش بود. از ملاکین و برزگر و نوکر و بقیه اقشار همواره همگی مشغول فعالیت و کار بودند. نتیجه مدیریت کشاورزی پدر (مرحوم میر حسینعلی)  انتقال اطلاعات فنی به کارگران و کشاورزان زیر دست بودکه در مزرعه ایشان کار می‌کردند. درباره این روستا می‌گفتند:” اگر در برزادران کاری برای انجام نباشد هاونی را پر ازآب می‌کنند و می‌گویند بکوب” که این نشان  از  پر تلاش بودن مردم آن منطقه بوده است.

مرحوم میر حسینعلی فرزندان بسیاری داشت که بعضی در کودکی و بعضی در بزرگی به رحمت خدا رفته بودند و غلامرضا آخرین فرزند و آخرین امید مادرش بود که با توسل به امام رضا(ع) خدا به آنها بخشیده بود. خواهر غلامرضا نیز که خیلی از او بزرگتر بود باز با توسل به امام رضا(ع) زنده مانده بود که نامش کنیز رضاست. غلامرضا از ۴ سالگی شروع به آموختن الفبای قرآن کرد و تقریبا در ۵ سالگی حروف الفبا را می شناخت.

تحصیلات مقدماتی

در شش سالگی در روستای چهکند ماهکان به دبستان رفت و تا کلاس دوم در این روستا به تحصیل اشتغال داشت. از کلاس سوم به روستاهای محل کار خانواده خواهرش منتقل شد و به شاگردی  آقای مهدی غوث، پسرخاله،  پسرعمو و داماد خانواده که معلم مدرسه بود نایل شد.  کلاس سوم را در فنود و مختاران و کلاس‌های چهارم و پنجم را در توتسک عربخانه گذراند و در سال ششم دبستان به همراه معلم خود به مدرسه ملی صائب بیرجند منتقل گردید و سال ششم را با معدل عالی در آنجا گذراند. سیکل اول (کلاس هفتم تا نهم) را در  دبیرستان خزیمه علم گذرانده و دانش آموزی نمونه بود. سیکل دوم (کلاس دهم تا دوازده) به دبیرستان علم که در آن زمان مخصوص دانش آموزان ریاضی و فیزیک بود منتقل شد و پایه فهم ریاضیات در سایه تلاش ها و تعلیمات استاد گرانقدر جناب اقای پرویز حسن پور تقویت و تکامل یافت.

تحصیلات دانشگاهی

پس از پایان دوره تحصیل با موفقیت در کنکور دانشگاه قبول شد و در رشته‌های دبیری فیزیک در دانشگاه مشهد و مهندسی آبیاری در دانشگاه شیراز پذیرفته شد و چون به کشاورزی علاقه داشت مهندسی آبیاری را برگزید و به دانشگاه شیراز رفت. پس از گذراندن چند ماهی در شیراز در فصل تابستان در کلاس (زبان) به علت دوری راه ومشکلات ناشی از آن از تحصیل در شیرازو اصرار خانواده انصراف حاصل کرد و به مشهد مراجعت کرد و در رشته فیزیک به تحصیل مشغول شد و یک ترم را گذراند که در نهایت به علت اعتصابات دانشجویی آن ترم منحل شد و از تحصیل در دانشگاه مشهد در ترم دوم انصراف حاصل کرد و در کنکور نیمسال دوم در دانشکده آمار و انفورماتیک پذیرفته شد.

در رشته آمار ادامه تحصیل داد و در خرداد سال ۵۸ دانشنامه لیسانس خود را در رشته آمار با رتبه عالی دریافت نمود و در همان رشته در دوره فوق لیسانس پذیرفته شد. در پایان ترم دوم دوره فوق لیسانس به دلیل انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها از تحصیل بازماند و در آموزش و پرورش تهران به عنوان دبیر استخدام گردید و پس از یکسال کاربه تقاضا و علاقه خودش به بیرجند منتقل شد و در آنجا در دبیرستان‌های شهید چمران ،شهید رجایی و هنرستان ابوذر به تدریس پرداخت و در همین ایام موفق به تشکیل خانواده شد.

وی با خانم خدیجه محتشمی (نوه عمویش مرحوم آقا شیخ غلامرضا محتشمی) که دبیر آموزش و پرورش بود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج چهار فرزند به نامهای فاطمه (کارشناس ارشد ریاضی و کارشناس ارشد علوم اعصاب از دانشگاه فرانکفورت المان و دانشجوی دکتری علوم اعصاب در کرمان)، حمیده (دانشجوی ترم اخردکتری اقتصاد رفتاری در دانشگاه بیرمنگام و نقاش)، حسینعلی (دکترای آمار) و وحیده (دانشجوی ترم آخر دکتری  آماردانشگاه مشهد) می باشد. .بعد از بازگشایی دانشگاه ها در سال ۶۳ با داشتن ۲ فرزند دوباره تحصیلات خود را در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد و با معدل  (۱۹.۲) از این دانشگاه دانشنامه فوق لیسانس خود را در بهمن ۶۴ دریافت کرد.

شروع به کار در دانشگاه

پس از انتقال به مجتمع آموزش عالی بیرجند با همت و تلاش مرحوم دکتر درویش  (ریاست وقت) در گروه ریاضی داشکده علوم شروع به کار نمود. بعد از یک سال مدیریت گروه ریاضی را به عهده گرفت و در مدت بیش از سه سال توانست تعدادی نیروی جوان و پرتوان علمی را جذب و بورسیه کند که نتیجه این اهتمام جایگاه ویژه‌ای را برای گروه ریاضی در ایران به جای گذاشت. در سال ۱۳۷۱ برای مدت کوتاهی مدیریت طرح و برنامه دانشگاه به ایشان محول شد.

ادامه تحصیلات دانشگاهی در خارج از کشور

در طی این مدت از سال ۶۴ تا ۷۱،  ایشان چندین بار در آزمون اعزام شرکت کرد و در همه آزمون‌ها با رتبه خوب قبول می‌شد ولی به علت مخالفت مادر پیرش موفق به اعزام نمی‌شد. بالاخره در سال ۷۲ توانست رضایت مادرش را جلب کرده و جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام شود. از سال ۷۲ تا ۷۶ وی در دانشگاه شفیلد انگلستان با تمام توان و تحمل مشکلات عدیده و داشتن ۴ فرزند با موفقیت دوره دکتری را به پایان رساند.

در سال ۷۶ به بیرجند مراجعت کرد. در سال ۷۷ به ریاست دانشگاه بیرجند انتخاب شد و در مدت بیش از ۳ سال مدیریت،  برنامه ریزیهای کلان در جهت تحول شگرف در زیر ساخت فیزیکی و علمی دانشگاه به وجود آورد که اثرات آن همیشه در دانشگاه مشهود خواهد بود. علاوه بر راه اندازی گروه آمار در شرایط سخت مسیولیت دانشگاه فعالیت‌های شاخص ایشان از جمله بورسیه ۵۵ نفر هیئت علمی در داخل و خارج از کشور جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری، بورسیه بیش از ۸۰  نفر از جوانان باهوش و مستعد مشغول به تحصیل در دوره دکترا، انجام پروژه‌های عمرانی از جمله ساخت خوابگاه دانشجویان، مسجد، استخر، زمین بازی، سردخانه، بازارچه دانشجویی، خانه‌های مسکونی اساتید و …  در پردیس شوکت آباد و مهمتر از همه دانشکده کشاورزی در پردیس امیرآباد (که بیش از ۷۰ درصد کار دانشکده کشاورزی توسط وی به انجام رسید)، جذب کارشناسان علمی مستعد و خلاق در رشته‌های مختلف، ایجاد پل ارتباطی علمی و فرهنگی بین دانشگاه‌های بیرجند و همین طور دانشگاه‌های کشور، ایجاد زیر ساختهای مناسب در جهت توسعه و تحول دانشگاه در زمینه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی و اداری است. در دوره تصدی این مسئولیت‌ها، فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را نیز رها نکرده و با تمام توان در آن کوشا بوده و پس از رها کردن مسئولیت ریاست دانشگاه در این زمینه فعال‌تر  شد.

به علت عدم وجود دانشگاه جامع در دسترس برای تسهیل در ادامه تحصیلات فرزندان، علی رغم عدم تمایل ترک بیرجند ناگزیز به انتقال به دانشگاه فردوسی مشهد شد و در گروه آمار فعالیت علمی خود را ادامه داد و در داخل و خارج از کشور در صحنه‌های علمی فعالیت‌های چشمگیری را داشت که این موارد می‌تواند گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را نمایان می‌کند.

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

چاپ بیش از ۱۷۰ مقاله پژوهشی و ISI  در مجلات معتبر دنیا که بیش از  ۸۰ درصد آنها به زبان انگلیسی است، ارایه بیش از ۱۵۰ مقاله در مجامع بین المللی داخل و خارج، عضو هیئت تحریریه مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی (انجمن ریاضی ایران) سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰، عضو هیئت مدیره انجمن آمار ایران به مدت ۶ سال که همچنان ادامه دارد، سردبیر مجله ندا (انجمن آمار ایران سال ۱۳۸۴ تاحدود ۱۳۹۱) و همچنین سردبیر مجله تفکر و یادگیری آماری از ابتدای ۱۴۰۰، عضویت هیئت تحریریه مجله پژوهشی علوم آماری ایران سال ۱۳۸۵ تاکنون و عضویت هیات مدیره انجمن آمار ایرا ن  ۶دوره وعضو پیوسته و دائم انجمن ریاضی ایران از جمله فعالیت‌های شاخص وی است.

وی بسیاری از دروس پایه تخصصی رشته ریاضی را قبل از دوره دکتری (با مدرک فوق لیسانس) در دانشگاه بیرجند تدریس کرده است.

راهنمایی پایان نامه‌های بسیاری دردوره کارشناسی ارشد و دکترا مرتبط با مباحث نظریه اطلاع و قابلیت اعتماد ونابرابریهای اقتصادی در هردو دانشگاه، چاپ کتاب ریاضیات پیشرفته برای رشته‌های علوم و مهندسی، عضویت در مجامع بین المللی از جمله انجمن برنولی و آر_اس_اس به مدت ۴ سال، عضو کمیته تخصصی هیئت ممیزه علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد، عضو اصلی هسته قطب علمی داده‌های ترتیبی و فضایی دانشگاه فردوسی مشهد به مدت ۵ سال که هنوز ادامه دارد، داوری بیش از ۱۰۰ مقاله از مجلات معتبر علمی و پژوهشی بین المللی، عضو هیات امنای دانشگاه بیرجند، نماینده وزیر در هیات ممیزه دانشکاه بیرجند سه دوره و نماینده  وزیر در هیات ممیزه دانشگاه زابل دو دوره، نماینده وزیر در هیات امنای موسسه اموزش عالی اقبال لاهوری ۲ دوره و عضو گروه تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی آمار ۲ دوره از فعالیت‌های وی بوده است.

به روایت فرزند

فاطمه محتشمی برزادران، دانشجوی دکتری علوم اعصاب فرزند این استاد می‌نویسد:

در روزهای کودکی، پدرم با وجود مشغله فراوانش، همواره ما را با کتاب همراه و همگاه کرد و من در تمام روزهای زندگی همواره از آن بهره جسته­ام. به خاطر دارم که هر هفته دو کتاب برایم می خرید و من آن دو کتاب را می‌خواندم و بعد به زبان کودکانه آن را توضیح می‌دادم. شب‌ها دیر وقت به خانه می‌آمد و بلافاصله از من می‌خواست که آنچه از آن کتاب را که فهمیده­ام را توضیح دهم. بعد کتاب را در قفسه ای در اتاق، قرار می داد. یک روز برای تشویق من، شروع به شمارش کتاب‌های خوانده شده کرد و تعداد زیادی بودند. امروز علاقه به کتاب و مطالعه را که از پدرم دارم، مدیون دوراندیشی آن روزهاست. این عادت کوچک در من نهادینه شده و در روزهای سخت به یاریم آمده و من تمام آنرا از درایت پدرم می‌دانم. در سیستم آموزش متکی بر حفظیات، خلا موجود را با تشویق من به مطالعه پر کرد و حس کنجکاوی من را نسبت به مسائل مختلف بیدار کرد. پس از حیات، عشق به دانشتن بهترین هدیه­ای بود که از پدرم گرفتم.

 

 

 

 

به مناسبت روز کوهنورد

صعود همگانی ۲ هزار کوهنورد خراسان جنوبی به ارتفاعات استان/۷

به مناسبت روز کوهنورد در هفته تربیت بدنی و ورزش، ۲ هزار کوهنورد خراسان جنوبی با هدف ترویج و توسعه ورزش همگانی در قالب ۲۵ تیم در سراسر استان با مشارکت هیات‌های کوهنوردی شهرستان‌ها و باشگاه‌های کوهنوردی استان به قلل شهر خود صعود کردند.

در همین راستا کوهنوردان شهرستان بیرجند بمناسبت روز کوهنورد و هفته تربیت بدنی به قلل باغران صعود کردند.در این صعود که با مشارکت باشگاههای شهرستان و به دعوت هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بیرجند انجام شد،بیش از ۴۰۰ کوهنورد شرکت داشتند.لازم بذکر است این نوع همایش های عمومی با توجه به محدودیت ورزشهای سالنی،مورد استقبال عمومی و خانواده ها گردیده است و سیاست هیأت کوهنوردی شهرستان بیرجند نیز بر توسعه این همایش ها و آموزش های لازم در زمینه اصول کوهپیمایی و حفظ محیط کوهستان میباشد

شایان ذکر است ر هفته گذشته گردهمایی مسئولین جامعه کوهنوردی استان خراسان جنوبی طی دو روز به میزبانی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بیرجند برگزار شد .در این گردهمایی که شامگاه پنجشنبه با حضور عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان و مسئولین هیات های شهرستانها و مدیران باشگاههای کوهنوردی استان تشکیل شد ،موضوعات مرتبط بررسی و پس از شب مانی در روستای رزگ ،کوهنوردان صبحگاه به قله جبدران در ارتفاعات رزگ صعود کردند.

 

 

 

 

مراسم تکریم و معارفه شهردار سربیشه/۲

آیین تکریم و معارفه شهردار سربیشه با حضورمحمدی فرماندار، امام جمعه، معاون مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و جمعی از مسئولین و ‌معتمدین محلی شهر سربیشه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

گفتنی است در پایان این مراسم از خدمات زینلی شهردار اسبق و اسدالله گرگانی سرپرست شهرداری شهر سربیشه قدردانی و حکم شیخ زاده با حضور مسئولین به ایشان ابلاغ و به عنوان شهردار سربیشه معرفی شد

 

 

 

 

حل مشکلات زرشک کاران در اولویت ستاد توسعه خاوران قرار گیرد

بیرجند-نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: حل مشکلات زرشک کاران در اولویت ستاد توسعه خاوران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خسروی اسفزار پیش از ظهر شنبه در جشنواره یاقوت‌های سرخ قهستان که با حمایت بنیاد مستضعفان و توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی درمیان درخانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز برخی فعالان اقتصادی برای دریافت تسهیلات به منظور تعمیر و تکمیل کارخانه فرآوری خود مشکلاتی دارند و از طرفی همه نقاط سردخانه و بارگاه زرشک ندارد که این موضوع باید جزو اولویت‌های ستاد توسعه خاوران باشد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان‌کرد: در زمینه معرفی محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی کار نشده است و باید با ایجاد کارگروه‌هایی در حوزه معرفی زرشک فعال‌تر عمل کنیم.

خسروی اسفزار با اشاره به اینکه دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید به موقع پول کشاورز را پرداخت کند، ادامه داد: از طرف دیگر دولت باید به‌موقع و به‌اندازه خریداری محصول را انجام دهد.

وی با اشاره اینکه اگر دیپلماسی اقتصادی عملی شود کمک بزرگی به کشاورزان خواهد شد، افزود: باید با تمسک به سیره پیامبر (ص) که بر دست کشاورزان بوسه می‌زد، مشکلات کشاورزانی که دانه دانه زرشک را از داخل خارها می‌چینند و راهی بازارهای جهانی می‌کنند، برطرف کنیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با گلایه و طرح این موضوع که بازارهای میوه و تره بار تهران و مشهد نباید قیمت محصول زرشک ما را تعیین کنند، گفت: باید قیمت زرشک در داخل استان تعیین شود.

خسروی اسفزار با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۱۸ هزار هکتار زیر کشت محصول زرشک قرار دارد و سالانه ۹۲ هزار تن زرشک تر در این استان تولید می‌شود، یادآورشد: تغذیه و کشاورزی تولید قدرت می‌کند و از این جهت به جشنواره‌هایی چون جشنواره زرشک باید به عنوان کانون قدرت نگاه کنیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با اشاره به اجرای پروژه خوشه زرشک یادآورشد: اینکه کشاورز طبق این پروژه به صورت مشخص و با تعهدهای قانونی بداند که کود، سم و مشاوره کشاورزی و بازاریابی آن به‌موقع انجام می‌شود، بی‌شک اقدام بسیار مثبتی است.

نرخ جهانی زرشک را ایران و خراسان‌جنوبی مدیریت کند

بیرجند-رئیس انجمن مواد غذایی آسیا با بیان اینکه باید نرخ جهانی زرشک را ایران و خراسان‌جنوبی مدیریت کند، گفت: یک روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز زرشک نامگذاری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اشرف هاشم پیش از ظهر شنبه در جشنواره یاقوت‌های سرخ قهستان که با حمایت بنیاد مستضعفان و توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی درمیان درخانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان غذایی آسیا از ابتدای تأسیس تاکنون در ۱۰ کشور فعالیت دارد و در قسمت صادرات و واردات مرتبط با مواد غذایی نیز اقداماتی انجام می‌دهد.

رئیس انجمن مواد غذایی آسیا با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های ما، کار بر روی محصولات ارگانیک است، بیان‌کرد: در دنیا بزرگترین تولید کننده مواد غذایی ارگانیک آسیا و در آسیا نیز بزرگترین تولید کننده مواد غذایی ارگانیک جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری ازبکستان و پاکستان است.

اشرف هاشم با بیان اینکه خواست ما بر این است که مواد غذایی ارگانیک را از آسیا به کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر کنیم، ادامه‌داد: فراهم کردن شرایط دیدارهای تجاری بین کشورهای آسیایی و بین قاره‌ای نیز از دیگر برنامه‌های ما برای حمایت از تجار است.

وی گفت: مشورت‌دهی در قسمت استانداردسازی و دریافت گواهینامه بین‌المللی، فرآوری و بسته بندی به تجار از دیگر برنامه‌های انجمن مواد غذایی آسیا است.

رئیس انجمن مواد غذایی آسیا اظهار کرد: زرشک را میوه طول عمر می‌نامند چرا که فواید و مزیت‌های بسیار فراوانی دارد.

اشرف هاشم با بیان اینکه بیان‌کرد: پیشنهاد من این است یک روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز جمع آوری زرشک نامگذاری شود چرا که موجب معرفی زرشک در عرصه جهانی شود.

وی گفت: نیاز است تحقیقات کلی روی استفاده زرشک در کشورهای مختلف انجام شود که چه کشورهایی به چه صورت از این محصول استفاده می‌کنند و نتایج این تحقیق در صادرات و بسته‌بندی آن مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن مواد غذایی آسیا با بیان اینکه کانادا بیشترین وارد کننده زرشک در دنیا است، یادآور شد: امیدوارم در سال‌های آتی با تعدادی از تجار در این برنامه حضور پیدا کنم.

استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌های بین المللی برای معرفی زرشک

بیرجند-رئیس دفتر هماهنگی تجاری ایران و چین گفت: برای معرفی محصول زرشک در بازارهای جهانی هنوز جای کار بسیار وجود دارد و می‌توانیم از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی در این زمینه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امین صبح شنبه در جشنواره یاقوت‌های سرخ قهستان که با حمایت بنیاد مستضعفان و توسط نهاد پیشرفت و آبادی بنیاد علوی درمیان درخانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد، اظهار کرد: پروژه توسعه خوشه زرشک که در خراسان‌جنوبی ایجاد شده از برنامه‌های سازمان یونیدو الگو گرفته شده است.

رئیس دفتر هماهنگی تجاری ایران و چین در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بیان‌کرد: در ایران این برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حال انجام است و دوازدهمین سال است که پروژه توسعه خوشه زرشک انجام می‌شود.

امین ادامه‌داد: از نکات مثبت پروژه در خراسان‌جنوبی این است که در یک جغرافیایی کوچک کار انجام می‌شود و این موضوع یکی از مؤلفه‌های موفقیت پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه زرشک خراسان‌جنوبی با توجه به ویژگی‌های برجسته آن جای کار بسیار دارد، گفت: پروژه‌های توسعه خوشه‌ای چه در ایران و در دیگر کشورها زمانی موفق خواهد بود که یک کار گروهی صورت گیرد.

رئیس دفتر هماهنگی تجاری ایران و چین در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک از محدود سازمان‌هایی است که بودجه برای توسعه داشته و تمایل دارد برای محصولات مزیت‌دار هزینه کند، ادامه‌داد: امیدواریم بتوانیم امثال این جشنواره را برای خرما در جنوب و گل محمدی در قمصر ایجاد کنیم که حتی می‌تواند زمینه ساز جذب گردشگر از شهرهای بزرگ شود.

امین افزود: برای محصول زرشک در بازارهای جهانی هنوز جای کار بسیار وجود دارد و می‌توانیم از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی در این زمینه استفاده کنیم.

فرآوری مزیت اقتصادی برای زرشک ایجاد می‌کند

بیرجند-رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران در مجلس با اشاره به اینکه فرآوری، زرشک را تبدیل به مزیت اقتصادی می کند، گفت: قاچاق، دلالی و خام فروشی از معضلات بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله ایزدخواه صبح شنبه در جشنواره یاقوت‌های سرخ قهستان که با حمایت بنیاد مستضعفان و توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی درمیان درخانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم یک مزیت پایدار برای خراسان جنوبی در حوزه زرشک ایجاد کنیم باید به سمت فرآوری برویم چرا که خام فروشی مزیتی ایجاد نخواهد کرد.

رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران و نماینده مردم تهران در مجلس بیان‌کرد: حتی نفت که بزرگترین محصول تجاری دنیا است خام فروشی می‌کنیم ولی اصل این است که محصول خام را تبدیل به مزیت واقعی، رقابتی و ماندگار کنیم.

کم لطفی به کشاورزان در فضای اقتصادی کشور

ایزدخواه با بیان اینکه تا خام فروشی داشته باشیم مزیت اقتصادی در حوزه زرشک کسب نخواهیم کرد؛ گفت: زرشک را باید تبدیل به یک مزیت اقتصادی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت احیاء اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: در فضای اقتصادی کشور کم لطفی‌هایی به کشاورزان شده است در حالی که بر اساس سخنان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی کشاورزی مبنا و پایه استقلال اقتصادی کشور است.

رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران در مجلس با بیان اینکه فرآوری محصول نیز باید در خود استان صورت گیرد، بیان‌کرد: چرا باید محصول زرشک به شهر دیگری برود و در کارخانه‌ای در استان دیگری برای صادرات فرآوری شود.

ایزدخواه با تأکید بر اینکه گیاهان دارویی چون زرشک همه اجزایش قابل استفاده و بهره‌برداری است، گفت: تحول باید در جامعه روستایی رخ دهد و در واقع سلول بنیادی تولید، روستا است.

جوانان اقتصاد روستا را فعال کنند

وی اظهار کرد: چرا باید یک روستایی، خانه ۵۰۰ متری خود را در روستا رها کند و در مکان‌هایی چون حاشیه شهر مشهد و در خانه ۴۰-۵۰ متری زندگی کند و در استانی که این‌همه مزیت اقتصادی دارد این موارد پسندیده نیست.

رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران در مجلس با بیان اینکه قاچاق، دلالی و خام فروشی از معضلات بخش کشاورزی است، گفت: در ۳۰ سال بعد از دفاع مقدس، کشاورزی به شدت آسیب دید و در حال حاضر متأسفانه میوه را از پاکستان و مصر وارد می‌کنیم.

ایزدخواه با تأکید بر اینکه حلقه مفقوده روستا حضور جوانان است، یادآور شد: جوانان باید اقتصاد کشاورزی را فعال کنند.

جشنواره یاقوت سرخ قهستان با حمایت بنیاد مستضعفان توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان و با مشارکت دستگاه‌های دیگر امروز در خانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد.

معرفی زرشک و فرآورده‌های آن، الگوسازی توسعه تجارت داخلی و خارجی، ارتقای دانش تجاری فعالان و بازرگانان و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی زرشک از اهداف برگزاری این جشنواره است.

 

شناسایی ۱۵۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۳ هم استانی دیگر را مبتلا کرد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: بیشترین مبتلایان ۲۴ ساعت گذشته مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاین و نهبندان بوده است.

شریف زاده افزود: در این مدت همچنین تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با ثبت یک مورد جدید، به هزار و ۱۸۷ نفر رسید.

وی گفت: هم اکنون نیز ۱۶۶ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۵۶ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند و حال ۲ نفرشان وخیم است.

 

 

 

متقاضیان مسکن در ۱۴ شهر خراسان جنوبی منتظر تامین زمین/۲

باز شدن سامانه طرح جهش تولید مسکن در ۱۴ شهر خراسان جنوبی منوط به تامین زمین است.

 معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اداره کل باز شدن سامانه جهش تولید مسکن در ۱۴ شهر خراسان جنوبی منوط به تامین زمینراه و شهرسازی استان در حال تامین زمین مورد نیاز برای ۱۴ شهر استان است و به محض تامین زمین سامانه برای نام نویسی متقاضیان باز خواهد شد.
علیزاده افزود: هم اکنون در ۱۷ شهر استان زمین مورد نیاز برای این طرح تامین و نام نویسی از متقاضیان هم آغاز شده است.
وی گفت: از آغاز نام نویسی تاکنون ۲ هزار و ۸۳۷ نفر در استان در سامانه طرح جهش تولید مسکن نام نویسی کرده اند.

 

 

 

۱۶ میلیارد ریال هزینه برای بهبود تغذیه کودکان دچار سوء تغذیه/۷-۳

از ابتدای سال جاری ۱۶ میلیارد ریال در راستای بهبود تغذیه کودکان زیر ۵ سال در استان خراسان جنوبی هزینه شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: از۱۶ میلیارد ریال هزینه برای بهبود تغذیه کودکان دچار سوء تغذیه ابتدای سال جاری چهار هزار کودک زیر ۵ سال زیرپوشش کمیته امداد امام (ره) خراسان جنوبی از طرح بهبود تغذیه بهره‌مند شدند.

سیدرضا حسینی افزود: همچنین در این مدت ۱۶  هزار سبد غذائی بین این کودکان توزیع شد.

به گفته وی کودکان زیر ۵ سال که از نظر وزن، قد و شاخص‌های تغذیه کمبود داشته باشند و از منحنی رشد مناسبی برخوردار نباشند توسط مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شده و به کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی می‌شوند و این نهاد نیز در صورت نیازمندی و داشتن شرایط دریافت کمک، به ارائه خدمات مورد نیاز به آن‌ها می‌پردازد تا به شرایط مناسب از نظر رشد برسند.

وی گفت: ماهانه یک میلیون ریال به حساب کارت الکترونیکی هر کدام از این افراد واریز می‌شود و افراد بهره‌مند از این طرح به وسیله آن می‌توانند سبد غذائی که از سوی کارشناسان تغذیه و بر اساس وضعیت جسمی کودکان مشخص شده است را تهیه کنند.

 

 

 

 

برگزاری المپیاد خانه های ورزش روستایی بشرویه/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و هفته وحدت المپیاد خانه های ورزش روستایی بشرویه با شرکت ۲۷ تیم برگزار شد.

 المپیاد خانه‌های ورزش روستایی شهرستان بشرویه گرامیداشت هفته تربیت بدنی وبرگزاری المپیاد خانه های ورزش روستایی بشرویه هفته وحدت با شرکت ۲۷ تیم در رشته‌های دارت، فوتبال دستی، پینگ پنگ، چوب کشی وطناب کشی درسالن شهیدحسین ثقفی فر غنی آباد برگزارشد.

در این المپیاد تیم‌های شرکت کننده در دو بخش خواهران و برادران در دوسالن جداگانه در رشته‌های مختلف به رقابت پرداختند که در پایان روستای غنی آباد مقام اول، روستای شهرک امام خمینی مقام دوم و روستای کرند مقام سوم تیمی مسابقات را به خوداختصاص دادند.

به مقام‌های اول ودوم هر رشته جوایزی تقدیم شد و احکام قهرمانی نیز به تیم‌های برتر اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۲ پروژه کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در حال اجرا است

۲۲ پروژه کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در حال اجرا است

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: ۲۲ پروژه احداث، توسعه و بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان با مجموع زیربنای ۹ هزار و ۷۶ متر مربع در حال اجرا است.

محمود حاجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره طرح‌های در دست اجرای توسعه کتابخانه‌های عمومی این استان اظهار داشت: توسعه کتابخانه عمومی استاد سعیدی بیرجند، توسعه کتابخانه ملاعبدالله بشروی، کتابخانه استاد عبدالحسین فرزین و طرح توسعه کتابخانه بصیرت درح با مجموع زیربنای ۶۳۶ متر مربع در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون در زمینه توسعه و اجرای این طرح‌ها یک میلیارد و ۲۹۸ میلیون تومان اعتبار از محل منابع مختلف هزینه شده و برای تکمیل آنها به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: نوسازی و بهسازی کتابخانه محمدتقی کریم‌پور بیرجند و نوسازی و راه‌اندازی بخش تخصصی روشندلان و ناشنوایان در محل این کتابخانه با مجموع زیربنای ۵۴۰ متر مربع و پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در دست اجراست.

وی گفت: تاکنون در زمینه بهسازی این کتابخانه‌ ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است که عملیات بهسازی این کتابخانه در هفته کتاب و کتابخوانی امسال در آبان ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

حاجی از احداث ۶ ساختمان جدید کتابخانه عمومی از جمله کتابخانه مرکزی قاین، کتابخانه شهید انصاری، کتابخانه قلم‌چی فردوس، کتابخانه روستای نوغاب درمیان، کتابخانه روستای تیغاب و کتابخانه‌ای در شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: این پروژه‌ها با مجموع زیربنای پنج هزار و ۴۰۵ متر مربع در دست اجراست.

وی بیان کرد: تاکنون در زمینه اجرای این تعداد پروژه ۱۰ میلیارد و ۳۰۳ میلیون تومان اعتبار از محل منابع مختلف هزینه شده و برای تکمیل آنها ۱۹ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به کتابخانه‌های احداثی که پس از تکمیل آنها، ساختمان قدیمی به ساختمان جدید منتقل می‌شود گفت: در این خصوص ۱۰ پروژه با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۵ متر مربع در دست اجرا داریم.

وی افزود: تاکنون برای این پروژه‌ها یک میلیارد و ۹۴۸ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آنها ۱۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

حاجی اظهار داشت: در سال جاری از منابع مختلف ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرای استان مصوب شده است که با اختصاص کامل این اعتبار حجم زیادی از طرح‌ها تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

وی گفت: پنج طرح احداثی و بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان دارای ۸۱ کتابخانه عمومی و ۹۹۱ هزار و ۹۵۷ نسخه کتاب است.

 

 

 

 

دانش‌آموزان خراسان جنوبی در ۱۱ زورخانه فعال هستند

دانش‌آموزان خراسان جنوبی در ۱۱ زورخانه فعال هستند

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دانش‌آموزان خراسان جنوبی در ۱۱ زورخانه استان فعال هستند و بیش از ۲۰ دانش‌آموز مرکز استان به‌صورت حرفه‌ای در رشته‌های مختلف ورزش‌های زوخانه‌ای و پهلوانی فعالیت می‌کنند.

محمدعلی واقعی روز شنبه در آیین نواختن زنگ ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در مدارس استان خراسان جنوبی که نمادین در دبیرستان دوره اول صالح ترابی‌زاده روستای چهکند بیرجند برگزار شد، افزود: با توجه به بعد فرهنگی و معنوی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، توسعه و گسترش این ورزش در مدارس نقش مهمی در ارتقای سلامت روانی و جسمی دانش‌آموزان دارد.

وی گفت: ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، ورزشی باستانی است که دارای هویت ایرانی و اسلامی بوده و فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در آن به‌طور عینی ترویج داده می‌شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی بیان کرد: ترویج معنویت به‌واسطه توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای در مدارس و تقویت منش پهلوانی در میان دانش‌آموزان گامی بلند در تحقق کامل اهداف سند تحول بنیادین به‌شمار می‌رود.

وی از مدارس به عنوان پایگاه‌های مقابله با جنگ نرم و توسعه اهداف ورزش‌های زورخانه‌ای و منش پهلوانی یاد کرد و افزود: آموزش بیشتر رشته‌های این ورزش که با فرهنگ ایرانیان آمیخته شده به نوجوانان و جوانان دانش‌آموز، زمینه آشنایی بیشتر آنان و گسترش فرهنگ علوی، فتوت، جوانمردی، عیاری و منش پهلوانی در مدارس را فراهم می‌کند.

واقعی گفت: هدف از اجرای طرح آموزش و استعدادیابی ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در مدارس استان، تقویت روحیه نشاط و شادابی دانش‌آموزان، ترویج فرهنگ فتوت و جوانمردی در مدارس و تحقق اهداف سند تحول بنیادین است.

۲۶ مهر تا دوم آبان هفته تربیت بدنی و ورزش نام دارد و ۵۷۰ عنوان برنامه به این مناسبت در استان خراسان جنوبی تدارک دیده شد.

 

 

 

 

سالانه ۵ هزار شتر از نهبندان به سایر مناطق ارسال می‌شود

سالانه ۵ هزار شتر از نهبندان به سایر مناطق ارسال می‌شود

 مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: این شهرستان نخستین پرورش‌دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور است که سالانه حدود پنج هزار نفر شتر به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

علیرضا حیدرپور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نبود کشتارگاه و کارخانه فرآوری شیر را از مشکلات شترداران این شهرستان مرزی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر کشتارگاه صنعتی شتر در این شهرستان نداریم و در صورت راه‌اندازی علاوه بر کشتار مناسب می‌توانیم گوشت شتر را به‌صورت بسته‌بندی به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

وی افزود: نبود کارخانه فرآوری شیر شتر و دور بودن نهبندان از کارخانه‌های فرآوری شیر سایر استان‌ها هم از مشکلات دامداران منطقه است که در صورت رفع آنها علاوه بر سهولت کار باعث درآمدزایی و اشتغالزایی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان به در دست اجرا بودن طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر در این شهرستان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: ایستگاه پایش و قرنطینه دام در روستای مرزی حیدرآباد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: کشتارگاه تیپ چهار (کوچک صنعتی) با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است و میدان عرضه دام نیز با پیشرفت ۱۰۰ درصد فعال شده است که تکمیل این زیرساخت‌ها و زنجیره پرورش شتر می‌تواند کمک شایانی به افزایش جمعیت شتر، ایجاد اشتعال و رونق اقتصادی منطقه کند.

حیدرپور افزود: با اجرای طرح هاب شتر و ارائه تسهیلات بنیاد برکت به طرح‌های پرورش شتر حدود ۶.۷ درصد یعنی هزار نفر به جمعیت شتر شهرستان نهبندان افزوده شده است.

وی گفت: این شهرستان با داشتن بیش از ۱۵ هزار نفر شتر، بیش از ۳۰ درصد جمعیت شتر خراسان جنوبی و ۱۰ درصد جمعیت شتر کشور را پرورش می‌دهد و شترداری از شغل‌‎های قدیمی و اجدادی در نهبندان است که حدود سه هزار خانوار در این زمینه فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان افزود: انواع محصولات شامل شیر، الیاف و گوشت از شتر تولید می‌شود و محصولات تولیدی مختلف از شتر در سال جاری حدود پنج درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی گفت: واگذاری یک مجتمع شترداری به ظرفیت پنج هزار نفر در قالب واحدهای ۲۵ و ۵۰ نفری، تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای، برگزاری کلاس‌های آموزشی و پیگیری افزایش ظرفیت مجتمع شترداری از پنج هزار نفر به ۱۰ هزار نفر با توجه به درخواست شترداران از حمایت‌های جهاد کشاورزی شهرستان از شترداران است.

حیدرپور اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل شترداران، خشکسالی و کمبود نهاده‌ها است و در این شرایط خشکسالی مانند سایر دامداران استان، شترداران هم دچار مشکلاتی در تامین علوفه دام خود شده‌اند.

وی با اشاره به پرورش شتر با تداوم خشکسالی‌ و کاهش بارش‌ها در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی گفت: بسیاری از دام‌ها مانند گاو و گوسفند برای مفید و اقتصادی بودن نیاز به مراتع خوب و آب کافی دارند اما شتر بدون این ویژگی‌ها می‌تواند اقتصادی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان افزود: با توجه به سهم بالای گوشت قرمز وارداتی از بازار ایران همچنین اهمیت خودکفایی در تولید گوشت قرمز، استفاده از ظرفیت نواحی بیابانی و نیمه‌بیابانی در جهت توسعه پرورش شتر ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های پرورش شتر در این منطقه همجواری با استان‌های شترخیز کشور از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان است گفت: همجواری با کشور افغانستان و وجود بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان نیز زمینه خوبی برای واردات شتر و پرورش آن است.

اجرای طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال گذشته با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که براساس آخرین آمار سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است و در مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارد

 

 

 

رقابت ۴۶ شطرنج باز در جام «ریپد مهر» در خراسان جنوبی/۷

رقابت ۴۶ شطرنج باز در جام «ریپد مهر» در خراسان جنوبی

دبیر هیئت شطرنج خراسان جنوبی گفت: ۴۶ شطرنج باز از مشهد، بیرجند و قاین در جام «ریپد مهر» به میزبانی بیرجند با یکدیگر به رقابت پرداختند.

جواد میزانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این که این مسابقات در ۹ دوره به روش سوئیسی در تالار شطرنج بیرجند برگزار شد، گفت: ۴۶ شطرنج باز از مشهد، بیرجند، قاین در رده‌های سنی نوجوانان و بزرگسالان، آقایان و بانوان در تالار شطرنج بیرجند طی ۷ ساعت به رقابت پرداختند.

وی عنوان کرد: در پایان این مسابقات در رده سنی بزرگسالان حسین محمدی از مشهد با ۹ امتیاز و بدون شکست اول، مرتضی زمانی با ۷ امتیاز و پهن شکنی بیشتر و مهدی اسلامی نیا با ۷ امتیاز و پهن شکنی کمتر به ترتیب دوم و سوم شدند.

میزانی افزود: در رده سنی دختران زیر ۱۸ سال مهتاب وطنی مقدم با ۵.۵ امتیاز، مهنوش آرمند با ۵ امتیاز از بیرجند به ترتیب اول و دوم شدند.

به گفته وی در رده نو جوانان پسر هم محمد پویا حسن پور از بیرجند به عنوان نفر برتر معرفی شد.

دبیر هیئت شطرنج خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای سال ۲۳ مسابقه آنلاین و حدود ۱۰ مسابقه شطرنج به شکل حضوری توسط این هیئت برگزار شده است.

 

 

تمرکز نظارت‌ها بر عرضه مواد غذایی، میوه و نان در خراسان جنوبی

تمرکز نظارت‌ها بر عرضه مواد غذایی، میوه و نان در خراسان جنوبی

 معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سعی شده با تمرکز بر سه گروه مواد غذایی، نان، میوه و تره بار نظارت‌ها را تشدید کرده و موجبات رضایت‌مندی مردم را فراهم کنیم.

علی تهوری عصر شنبه در حاشیه بازدید استاندار خراسان جنوبی از بازار بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر مواد غذایی، نان، میوه و تره بار بیشترین میزان پرونده‌های تخلف صنفی و گزارش‌های مردمی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: تلاش شده با توجه به نوسانات قیمتی برخی گروه‌های کالایی و انتظارات مردمی نظارت‌ها بر اصناف مختلف تشدید شود.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: با تعامل خوب اداره کل تعزیرات حکومتی استان، روسای شعب تعزیرات در گشت‌ها حضور دارند و در گذشته نمایندگان شعب حضور داشتند لذا چنانچه نیاز باشد در محل وقوع تخلف، حکم قانونی صادر می‌شود.

وی گفت: نظارت بر بازار صبح و بعد از ظهر توسط همکاران و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود همچنین گزارش‌های مردمی متناسب با شرایط بازار و گروه‌های کالایی مختلف مورد نظارت قرار می‌گیرند.

تهوری اضافه کرد: در بازدید امروز شاهد کمبود گوشت مرغ در سطح بازار بودیم که با دستور استاندار بلافاصله موضوع به کشتارگاه‌ها ابلاغ و متناسب با نیاز بازار امشب گوشت مورد نیاز توزیع می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز به بازار بیرجند رفت تا ضمن تبریک عید و خداقوت به کسبه، وضعیت قیمت‌ها، عرضه کالاهای مختلف و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح بازار و جامعه را به‌صورت میدانی بررسی کند.

در این بازدید که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان استانی نیز حضور داشتند، شهروندان، کسبه و بازاریان درخواست‌هایی از جمله اجرای بیمه تکمیلی برای کسبه، بهسازی و بازسازی بازار، ایمن‌سازی محیط، تامین علوفه مورد نیاز دام در شهرستان‌ها و درخواست تسهیلات ارزان‌قیمت مسکن را مطرح کردند که استاندار قول پیگیری داد.

 

 

درجه یک هنری به ۲ هنرمند موسیقی خراسان جنوبی اعطا شد/۳-۷

درجه یک هنری به ۲ هنرمند موسیقی خراسان جنوبی اعطا شد

 گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به ابراهیم و محمد سلم‌آبادی از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی خراسان جنوبی اعطا شد.

 به گزارش ایرنا مراسم اعطای درجه یک هنری روز شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان و هنرمندان در محل مکتب‌خانه موسیقی نواحی واقع در باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند برگزار شد.

استاد ابراهیم سلم‌آبادی متولد ۱۳۳۶ است که در زمینه نوازندگی دهل و دایره ۵۰ سال سابقه دارد و مدرس دهل، دایره، رقص‌های محلی و آیینی است.

کسب مقام برتر در جشنواره‌های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین و داور جشنواره منطقه‌ای شرق کشور در بیرجند، بخشی از موفقیت‌های او است.

استاد محمد سلم‌آبادی نیز متولد ۱۳۲۴ است که در زمینه نوازندگی سرنا ۶۰ سال سابقه دارد و از نوازندگان برتر ساز سرنا در ایران است.

کسب مقام برتر در جشنواره‌های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند و نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین، بخشی از توفیقات این هنرمند است.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: اعطای گواهینامه‌های هنری به فرهیختگان، نشان‌دهنده قوام و ارزشمندی هنر در استان است.

“حمید ملانوری” دریافت گواهینامه‌های دکترای تخصصی توسط هنرمندان استان را مایه افتخار دانست و تاکید کرد: باید به تناسب ظرفیت‌های موجود، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا از این توفیقات به‌درستی استفاده شود.

وی افزود: اعطای این درجات، حکایت از جایگاه ارزنده استان در زمینه دارا بودن جاذبه‌های گرانسنگ به‌ویژه در حوزه منابع انسانی دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در استانی مثل خراسان‌ جنوبی که مهد فرهنگ و هنر است، قدر و منزلت هنرمند و هنر بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی زبان هنر را دارای نفوذ خواند و گفت: با استفاده از زبان هنر به‌خوبی می‌توان ناقل هر گونه پیام یا نقدی بود.

ملانوری با تاکید بر اینکه هنر سرشار از لطافت ایرانی در رشته‌های مختلف نمود دارد اظهار داشت: یکی از این هنرها، موسیقی نواحی است که برگرفته از آداب، سنن، رسوم و عقاید یک منطقه است.

وی افزود: موسیقی نواحی بیان‌کننده حرکات، سکنات و اقداماتی است که مردم جامعه انجام می‌دهند و با غم، اندوه، شادی و همه رفتارهای جامعه است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نیاز انسان به محیط بانشاط و روحیه شاداب برای فعالیت گفت: این هنر است که با رشته‌های مختلف خود، می‌تواند این شرایط را رقم بزند و این انگیزه و روحیه را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم است که درگیر شیوع کرونا هستیم افزود: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ نوع آسیب اجتماعی ناشی از این بیماری بر جامعه تحمیل شده است.

ملانوری تصریح کرد: جبران این آسیب‌ها در دوران پساکرونا، هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت و ما در ستاد استانی مدیریت کرونا از دستگاه‌های متولی خواستیم با کمک هنر و با استفاده از ظرفیت هنرمندان، محتواهایی تولید کنیم که فضای جامعه را به سمت نشاط ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این مراسم به زحمات و تلاش‌های استاد ابراهیم و محمد سلم‌آبادی در زمینه حفظ نواهای سنتی منطقه اشاره کرد و گفت: این هنرمندان سالیان طولانی است که پرچم موسیقی نواحی را به دوش می‌کشند و در مراسم و مناسبت‌های رسمی و غیر رسمی این سنت کهن را به آیندگان منتقل می‌کنند.

ناصر نبی‌زاده افزود: در فضای فعلی که موسیقی‌های غربی و شرقی به جای موسیقی‌های سنتی بین جوانان رواج پیدا کرده است، اهمیت کار این اساتید بیشتر مشخص می‌شود.

وی گفت: موسیقی نواحی اقتباسی از آیین‌ها، جنگ‌ها، نبردها، لحظات غم و شادی مردم منطقه است که نیاز به توجه ویژه‌تر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اداره کل میراث فرهنگی به‌واسطه اختصاص دادن بخشی از باغ تاریخی اکبریه به فعالیت‌های مکتب‌خانه موسیقی نواحی استان قدردانی کرد و افزود: امیدواریم بتوان در این بستر برای حفظ و گسترش موسیقی نواحی و این سنت‌های اصیل تلاش کرده و ظرفیتی را برای قدردانی از تلاشگران این عرصه فراهم کنیم.

وی گفت: تا پیش از این مراسم فقط دو استاد گرانقدر “محمدعلی کیانی‌نژاد” نوازنده ساز نی و “مهدی اسماعیلی مود” هنرمند خوشنویس در استان خراسان جنوبی دارای درجه یک هنری بودند و امروز مفتخریم که درجه یک هنری را به دو استاد دیگرمان در حوزه موسیقی تقدیم کنیم.

نبی‌زاده اظهار داشت: پرونده تعدادی از اساتید هنرمند نیز در حال پیگیری است تا منتج به اهدای درجه یک هنری شود.

 

 

 

 

برای اهداء به نیازمندان

پخت ۲۰۰۰ قرص نان به همت بانوان شهر آیسک/۲

بانوان شهر آیسک سرایان در سالروز ولادت با سعادت نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، با راه اندازی موکب پخت نان برای نیازمندان نان پختند.

این موکب در حسینیه شهدای آیسک راه اندازی شد که ۳۰ نفر از بانوان و نان پخت ۲۰۰۰ قرص نان به همت بانوان شهر آیسکپز‌های فعال در موکب پخت نان حضرت زینب (س) شهر آیسک، اقدام به پخت ۲۰۰۰ قرص نان کردند.

 

 

 

این نان‌ها با تلاش مرکز نیکوکاری کریم اهل بیت آیسک در این روز فرخنده بین نیازمندان این شهر توزیع می‌شود.

 

 

 

وجود ۷۰ معدن فلزی در سبد معدنی خراسان جنوبی

۷۰ معدن کانی‌های فلزی تاکنون در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: ۱۲ معدن آهن، مس ۲۲ معدن، منگنز ۷ معدن، ۶ معدن طلا، ۴ معدن سرب و ۲ معدن روی از مهم‌ترین معادن فلزی استان هستند.
جرجانی افزود: از ۷۰ معدن فلزی شناسایی شده در خراسان جنوبی ۵۳ معدن فعال هستند.
وی گفت: میزان ذخیره قطعی این ۷۰ معدن ۶۱ میلیون تن است و مساحتی معادل ۸۹۴ کیلومتر مربع دارد که هزار و ۲۹۴ نفر در این معادن مشغول به کارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین گفت: از این معادن سالانه ۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۸۶ تن کانی فلزی استخراج می‌شود که ۳۷۱ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان ارزش دارد.

 

 

 

معرفی برترین‌های مسابقات اتومبیل رانی شهر درح/۷

افراد برتر مسابقات اتومبیل رانی اسلالوم کلاس ۱۸۰۰سی سی شهر درح (به ضم دال و را)سربیشه معرفی شدند.

این مسابقات به مناسبت سالروز ولادت نبی اکرم(ص) و امام صادق(ع) و همچنین معرفی برترین‌های مسابقات اتومبیل رانی شهر درحهفته تربیت بدنی برای اولین بار در درح برگزار شد و در پایان از بین ۲۳شرکت کننده، آقایان علی عباسی، مصطفی دهمرده و مرتضی جلالی خواه به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را بدست آوردند.

شرکت کنندگان در این مسابقات، حرکات نمایشی و مهارت‌های کنترلی خود را به نمایش گذاشتند.

 

 

 

 

 

وقفی برای ساخت زائرسرا در مزار کاهی/۲

یک پزشک در شهرستان سربیشه همزمان با هفته وحدت برای ساخت زائرسرا در آستان مبارک بی بی زینب خاتون شهرستان سربیشه وجه نقد وقف کرد.

رئیس اوقاف و امور خیریه سربیشه گفت: حسین فنودی ۴۰۰ میلیون ریال وجه نقدوقفی برای ساخت زائرسرا در سربیشه برای ساخت یک باب زائرسرا در آستان مبارکه بی بی زینب خاتون شهرستان سریشه وقف کرد.

عطایی افزود: اخیر واریز وجه نقد و وقف سهام نیز در مجموعه موقوفات قرار گرفته است.

در شهرستان سربیشه ۸۷۹ موقوفه و یک هزار و ۲۷ رقبه ثبت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صدای خاوران، شبکه برتر در بین رادیو‌های استانی کشور/۲

صدای خاوران، شبکه رادیویی برتر در بین ۳۳شبکه استانی کشور شد.

صدای خاوران، شبکه برتر در بین رادیوهای استانی کشورمعاون صدای، صداو سیمای خراسان جنوبی گفت: بر اساس ارزیابی اداره کل صدای استانها بر مبنای ۱۴شاخص، رادیو خراسان جنوبی در تابستان ۱۴۰۰شبکه برتر در بین رادیوهای استانی شناخته شد.

کامیانی با بیان اینکه رادیو خراسان جنوبی در سالهای اخیر جزو ۴ رادیوی برتر کشور بوده است گفت: علاوه بر این، رادیو خراسان جنوبی یکی از چند شبکه برتر در جذب مخاطب است و در بین تمام شبکه های ملی و استانی رتبه چهارم را دارد. 

 

 

 

رقابت قصه‌گویان استان در مرحله‌ی منطقه‌ای بیست و سومین جشنواره بین المللی کانون /۳-۷

رقابت قصه‌گویان استان در مرحله‌ی منطقه‌ای بیست و سومین جشنواره بین المللی کانون

با آغاز مرحله‌ی منطقه‌ای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون، قصه‌گویان استان ۴ آبان ماه با راه‌یافتگان سایر استان‌ها دربخش قصه‌های ملی، به رقابت می پردازند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی میدر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: در این مرحله از جشنواره ۶ قصه‌گوی استان همزمان با چهارم آبان ماه ۱۴۰۰ در بخش قصه‌های ملی با ۹۶ قصه‌گو از ۱۶ استان شامل  آذربایجان شرقی، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان و هرمزگان  به رقابت می‌پردازند.

گفتنی است در بخش قصه‌های ملی، معصومه کاظمی، مریم محمدی، مریم فرخ فال، زینب نیکفر، ریحانه طالبی و منیره سادات صدیقی از استان خراسان جنوبی حضور دارند

این گزارش می‌افزاید: در بخش قصه‌های آیینی و سنتی نیز سه قصه‌گوی استان در روز ۱۲ آبان ماه رقابت خود را آغاز خواهند کرد.

درخشش دو عضو کانون در مسابقه نقاشی جوانه‌های مهر، دانش و ترافیک/۲

اثر دو عضو کارگاههای هنری مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان بشرویه در مسابقه نقاشی «جوانه‌های مهر، دانش و ترافیک» به عنوان برگزیده معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: سومین دوره مسابقه نقاشی «جوانه‌های مهر، دانش و ترافیک» به مناسبت گرامی‌داشت هفته نیروی انتظامی با محوریت «بستن کمربند ایمنی»، «عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی»، «رانندگی بین خطوط»، «خط ایست»، «عبور از خط عابر پیاده»، «چراغ‌های راهنمایی و رانندگی»، «استفاده از پل عابر پیاده» و سایر موضوع‌های مربوط به عبور و مرور با مشارکت معاونت آموزشی ناجا و کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شده است.

وی افزود: با اعلام نتایج این مسابقه اثر «یگانه وفا» ۶ ساله و «رویا سادات خاکساری» ۱۲ ساله هردو از مرکز فرهنگی وهنری کانون شهرستان بشرویه به عنوان برگزیده معرفی شده است.

 

 

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در بیرجند/۷

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در بیرجند

جشنواره فرهنگی ورزشی میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و هفته وحدت و همچنین میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی(ص) به همت اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند جشنواره فرهنگی و ورزشی با حضور حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، اسلامی معاون توسعه امور ورزش، شیردل رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند، پیشکسوتان گرانقدر، روسای هیات های ورزشی استان و شهرستان، ورزشکاران و مردم شهرستان در پارک کاجستان بیرجند برگزار شد.

برگزاری فستیوال فوتبال زیر ۱۲سال استان خراسان جنوبی در بیرجند/۷

برگزاری فستیوال فوتبال زیر ۱۲سال استان خراسان جنوبی در بیرجند
فستیوال استعدادیابی کمتر از ١٢ سال استان خراسان جنوبی  به میزبانی شهرستان بیرجند با حضور ۱۲تیم و شرکت بیش از ۸۴ بازیکن در حضور استعدادیابان استان خراسان جنوبی برگزار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی در این فستیوال تیم ها در رده سنی کمتر از ١٢ سال با یکدیگر به رقابت پرداختند و عملکرد فنی بازیکنان توسط استعدادیابان هیات فوتبال استان خراسان جنوبی مورد بررسی و زیر نظر قرار گرفته تا نهایتا با اعلام نفرات منتخب در چند روز آینده، تمرینات تیم منتخب استان جهت شرکت در المپیاد استعدادهای برتر کشور برگزار شود

دستورالعمل ممنوعیت ورود کارمندان واکسن نزده به ادارات اجرایی شد/۳-۷

دستورالعمل ممانعت از ورود کارمندانی که حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده اند از روز گذشته در خراسان جنوبی اجرایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بر اساس بخشنامه ابلاغ شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور از روز شنبه یکم آبان ماه حضور تمامی کارمندان دولت در محل کار منوط به تزریق حداقل یک دُز واکسن کرونا است، گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظفند از حضور کارکنانی که حداقل یک دُز واکسن کرونا را تزریق نکرده اند ممانعت به عمل آورند.

او افزود: بر اساس ابلاغیه سازمان امور استخدامی کشور در مرداد ۱۳۹۹ با کارکنانی که تخطی کنند برخورد خواهد شد.

صبح روز گذشته همزمان با اولین روز از اجرایی شدن این دستورالعمل تیم شبکه بهداشت و درمان بیرجند در چند اداره حضور پیدا کردند و با وارد کردن کد ملی کارمندان وضعیت واکسیناسیون آن‌ها را بررسی کردند.

تعدادی از کارمندان تنها یک نوبت واکسن کرونا و تعدادی هم هیچ کدام از نوبت‌های واکسن را دریافت نکرده بودند که با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد این افراد قبلا کرونا گرفته و به همین علت نتوانسته بودند چرخه واکسیناسیون را کامل کنند.

هر چند رصد‌ها نشان از بی توجهی برخی ادارات از این ابلاغیه داشت، اما باید یادمان باشد واکسیناسیون کرونا وظیفه عمومی است که همه موظف به انجام آن هستیم.

تا به امروز از جامعه هدف استان ببش از ۷۳ درصد موفق به تزریق نوبت اول واکسن کرونا و بیش از ۴۱ درصد هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند.

 

 

 

جاده به جاده به دنبال پزشک متخصص / درد کمبود پزشک آبان ماه قطع می شود/۷

کمبود پزشک متخصص در شهرستان سرایان باعث شده مردم به سایر شهرستان های همجوار مراجعه کنند، که با قول وزارت بهداشت اواسط آبان ماه پزشکان متخصص وارد این شهرستان می شوند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هر روز خبر کمبود پزشک در یکی از شهرستان‌های خراسان جنوبی تیتر اخبار می‌شود، این بار خبر کمبود ۶ پزشک متخصص در بیمارستان سرایان به گوش می‌رسد.

گویا مشکل کمبود پزشک در شهرستان سرایان قصه امروز و دیروز نیست و چندین سال است که مردم این شهرستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از شهروندان سرایانی گفت: چند سال پیش با چشمان خودم نظاره گر فوت خانمی بودم که در صحنه تصادف حالش اورژانسی شده بود و به خاطر کمبود پزشک متخصص جانش را از دست داد.

قاسمی یکی دیگر از شهروندان سرایانی ادامه داد: به علت کمبود یا عدم پزشک متخصص در این شهرستان، برای درمان بیماری باید به شهرستان فردوس یا بیرجند مراجعه کنم.

او افزود: موضوع کمبود پزشک کاملا جدی است، زیرا زحمت و خطرات جاده هم به درد بیماری اضافه شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه بیمارستان سرایان تنها محلی برای اعزام بیماران به سایر نقاط استان شده است اظهار کرد: افرادی که از روستا‌های دور به بیمارستان سرایان مراجعه می‌کنند و وسیله نقلیه ندارند با این اوضاع کرونا انتخاب محلی دیگر برای درمان بیماریشان کار سختی است.

کمبود ۶ پزشک متخصص در سرایان

بهرامی نژاد رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرایان گفت: از ۲ سال پیش کلیه شهرستان‌های کشور و همچنین سرایان از محرومیت خارج شده اند.

او افزود: تنها بیمارستان سرایان جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد که این امکانات و نیروی انسانی شایسته مردم این منطقه نیست.

بهرامی نژاد اظهار کرد: بیمارستان سرایان در حال حاظر نیازمند ۶ پزشک متخصص دائم در بخش‌های داخلی، قلب، بیهوشی، زنان، رادیولوژی و جراحی است.

 درد کمبود پزشک در آبان ماه قطع می شود

احمدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کمبود پزشک متخصص در شهرستان سرایان و در همه‌ی شهر‌های استان وجود دارد.

او افزود: پیگیری برای تأمین پزشک متخصص شهرستان سرایان تقریبا دغدغه هر روز مسئولان علوم پزشکی است، هر ساله معمولا از اواخر مهر ماه یا اوایل آبان ماه نیرو‌های پزشک متخصص مورد نیاز هر شهرستان به محل مورد نظر اعزام می‌شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: امسال به علت تأخیر در برگزاری امتحانات تخصصی پزشکان و همچنین اوج گرفتن مجدد کرونا هنوز پزشکی وارد سرایان نشده است.

او ادامه داد: طبق قول هایی که وزارت بهداشت داده است در اواسط آبان ماه تعدادی پزشک متخصص وارد استان و همچنین شهرستان سرایان می‌شوند.

 

 

 

 

درخشش بانوان دارتر خراسان جنوبی در مسابقات دارت آنلاین رنکینگ کشور/۷

 درخشش بانوان دارتر خراسان جنوبی در مسابقات دارت آنلاین رنکینگ کشور

بانوان دارتر خراسان جنوبی در مسابقات دارت آنلاین رنکینگ کشور خوش درخشیدند

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، ملیحه رجبی و زهرا رجبی موفق به کسب مقام های اول و سوم مشترک ، سومین دوره مسابقات دارت آنلاین رنکینگ کشور در سال ۱۴۰۰ ، انتخابی تیم ملی شدند. گفتنی است : این مسابقات با حضور ۲۳ شرکت‌کننده به صورت گروهی-حذفی، در روز جمعه ۳۰ مهر ماه سال جاری به میزبانی استان خراسان شمالی آغاز شد ، که خانم ها رجبی پس از پیروزی مقابل کلیه رقبا و راهیابی به جمع ۴ نفر برتر این مسابقات مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در بازی نیمه‌ نهایی ، زهرا رجبی مسابقه را به حریف همشهری خود ملیحه رجبی واگذار و در کنار بنت‌ الزهرا گریوانی از خراسان شمالی به مقام سوم مشترک این مسابقات دست یافت. در دیدار پایانی نیز ملیحه رجبی توانست با نتیجه ۴ بر ۲ مقابل بهرخ دهقان از فارس پیروز، و به مقام نخست این مسابقات دست یابد .

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*