اخبار خراسان جنوبی/ وضعیت شکننده کرونا در خراسان جنوبی

 

قیمت خرید تعاونی زرشک در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

قیمت خرید تعاونی زرشک در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

استاندار خراسان جنوبی گفت: قیمت خرید تعاونی زرشک افزایش پیدا می‌کند و درخصوص زعفران نیز امسال هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید این محصول اختصاص یافته است.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست برنامه‌ریزی خرید حمایتی زرشک و زعفران خراسان جنوبی افزود: تعاونی‌های روستایی ظرفیت خوبی برای اطلاع‌رسانی بخش کشاورزی است و تعاونی باید نسبت به افزایش قیمت زرشک اقدام کند تا کشاورز در این زمینه متضرر نشود.

وی گفت: درخصوص زعفران نیز صندوق حمایت از محصولات کشاورزی خراسان جنوبی به عنوان معین سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی اقدام به خرید خواهد کرد و هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خرید زعفران از اول آبان ماه آغاز می‌شود و اعتبار مورد نیاز قابل افزایش خواهد بود.

وی افزود: صندوق حمایت از محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در تمامی مراکز تولید زعفران اقدام به راه‌اندازی مرکز خرید کند تا کشاورز برای فروش محصول با مشکل مواجه نشود.

ملانوری گفت: آینده محصول زرشک و زعفران خراسان جنوبی نیازمند نگاه مدیریتی صحیح است و روند سنتی گذشته جوابگوی وضعیت پیش‌رو نیست.

وی افزود: سالانه طبق آمار بیش از ۲۱ هزار تن محصول زرشک در استان خراسان جنوبی برداشت می‌شود و هر سال در زمینه فروش با مشکل مواجه هستیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای فرآوری زرشک باید بررسی شود که می‌توان با حمایت از کارخانه‌های نیمه‌تعطیل مشکل را حل کرد یا اینکه باید به دنبال قراردادهای جدید در استان باشیم.

وی افزود: ساخت بارگاه‌های زرشک از دیگر خواسته‌های کشاورزان به همراه یک طبقه مسکونی است که اگر بخش مسکونی در حوزه گردشگری دنبال شود می‌توان گردشگری کشاورزی را در استان تقویت کرد.

ملانوری با بیان اینکه ۴۵ هزار خانوار در خراسان جنوبی وابسته به این محصول هستند گفت: آمادگی واگذاری زمین برای ایجاد بارگاه‌های زرشک در حریم و محدوده روستاها را داریم.

وی تاکید کرد: تولید محصولات استراتژیک باید با کیفیت باشد زیرا کیفیت پایین، بازار و تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی سرمایه در گردش را از دیگر خواسته‌های خریداران محصولات استراتژیک استان عنوان کرد و گفت: تامین سرمایه در گردش باید با قید فوریت مورد توجه قرار گیرد و ما نیز حمایت می‌کنیم.

وی افزود: تجار و صادرکنندگان می‌توانند از اعتبارات بانک توسعه تعاون استفاده کنند و صندوق حمایت از محصولات کشاورزی با ارایه تسهیلات به خریداران زمینه را برای فروش زرشک مهیا کند.

ملانوری گفت: اگر بخش صنعت به این موضوع ورود کند به‌تدریج نیازمندی‌ها در این زمینه مرتفع خواهد شد و به جای بارگاه‌سازی به سمت صنعتی شدن و فرآوری محصول پیش خواهیم رفت.

وی به برنامه راه‌اندازی تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این تعاونی قرار است مدیریت تولید، برداشت، فرآوری و قیمت‌گذاری محصول را برعهده بگیرد تا محصولات با ارزش افزوده و قیمت واقعی به فروش برسند.

با ارتباط تصویری وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی در خراسان جنوبی آغاز شد

اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی در خراسان جنوبی آغاز شد

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو روز یکشنبه با حضور ویدئوکنفراسی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایرنا مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات از اهداف اصلی اجرای آن است، امروز (یکشنبه) با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

برنامه‌ تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی در راستای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درخصوص لزوم رسیدن به اقتصادی مستقل، بهره‌گیری مناسب از منابع طبیعی و انسانی کشور و توزیع عادلانه آن همچنین تاکید رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در ضرورت ایجاد تحول بنیادین در بخش علوم زمین و معدن کشور به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پیش‌رو در دستور کار قرار گرفت.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور در قالب توافق‌نامه و برنامه‌ مشارکتی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به تعریف این برنامه کرده است.

پس از ماه‌ها بررسی و تحلیل فنی در کمیته راهبردی مشترک معدنی کشور با حضور مدیران و متخصصان این بخش، استان خراسان جنوبی به عنوان اولین هدف اجرای این برنامه در سال ۱۴۰۰ معرفی و برنامه‌ریزی اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی برای آن طراحی شد که اقدامات اجرایی آن امروز آغاز می‌شود.

تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات، کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن با همکاری بخش‌های مختلف معدنی کشور در حوزه سازمان‌ها و مجموعه‌های حاکمیتی، توسعه‌ای دولتی، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی و کشف ذخایر جدید معدنی از جمله اهداف کلان این برنامه است.

همچنین کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چرخه معدنکاری، افزایش قابل توجه میزان اشتغال در منطقه و توسعه عدالت‌محور استان، اجرای بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین مدل مشارکتی در حوزه علوم‌زمین و معدن کشور برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، شفافیت در اجرای فرآیندهای تخصصی و جلوگیری از هدررفت منابع مالی و انسانی از دیگر اهداف کلان پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در نظر گرفته شده است.

طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان ‌جنوبی با در برگیری حدود چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا به مرحله اجرا درمی‌آید.

براساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده‌ است و گروهی متشکل از متخصصان زمین‌شناسی به خراسان جنوبی آمدند تا در چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه، اکتشافات وسیع را انجام دهند.

خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور برخوردار است که با دارا بودن ۶۹۸ معدن با ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

گردهمایی مسئولین کوهنوردی خراسان جنوبی برگزار شد/۷

گردهمایی مسئولین هیات کوهنوردی استان خراسان جنوبی طی دو روز به میزبانی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بیرجند برگزار شد .در این گردهمایی که با حضور عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان،اسلامی معاونت توسعه امور ورزش آداره کل ورزش و جوانان،خسروی رئیس هیات کوهنوردی استان و مسئولین هیات های شهرستانها و مدیران باشگاههای کوهنوردی استان تشکیل شد ،موضوعات مرتبط بررسی و پس از شب مانی در روستای رزگ ،کوهنوردان صبحگاه به قله جبدران در ارتفاعات رزگ صعود کردند

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی؛

مدارس در شهرهای استان اجازه فعالیت ندارند/۳

استاندار در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه هیچ مدرسه ای در سطح شهرها مجاز به فعالیت نیست، گفت: تنها مدارس روستایی و عشایری زیر ۱۵ نفر و کارگاه های فنی و حرفه ای و کاردانش می توانند فعالیت کنند .

 ملانوری با بیان اینکه با هرگونه فعالیت مدارس شهری برخورد خواهد شد، افزود: نظارت ها در این حوزه افزایش یابد.

وی با اشاره به مطرح شدن آسیب های اجتماعی در این جلسه گفت: ستادی مبنی بر برنامه ریزی،هماهنگی و مدیریت بیماری کرونا همزمان با ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا شکل بگیرد و مداخلات فرهنگی و اجتماعی لازم انجام شود.

استاندار با اشاره به تغییر رنگ چهار شهرستان بیرجند،طبس،قائنات و نهبندان گفت: تیم واکنش سریع در این چهار شهرستان شکل بگیرد و فرمانداران هم مداخله جدی تر داشته باشند تا از روند افزایش بیش از پیش بیماری جلوگیری شود.

ملانوری بااشاره به تشکیل تیم واکنش سریع افزود: استفاده از ظرفیت طرح شهید سلیمانی هم می تواند در روند کاهش بیماری موثر باشد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم واکسیناسیون فراگیر تر شود و افرادی که همچنان در نزدن واکسن پافشاری می کنند واکسن تزریق کنند، گفت: با کمک صداوسیمای استان و پایگاه های خبری و اطلاع رسانی در جهت اقناسازی تلاش کنیم.

استاندار با اشاره به مراسم ۱۳ آبان و عدم برگزاری راهپیمایی حتی در مناطق زرد، افزود : باتوجه به متغیر بودن شرایط رنگ بندی تا این تاریخ درصورت قرمز بودن وضعیت تنها در یک مکان و با جمعیت کم و در مناطق نارنجی با تجمع در یک میدان و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک و پوشش رسانه ای در هر دو وضعیت مراسم در شهرهای استان برگزاری می شود.

ملانوری بااشاره به فصل برداشت محصولات کشاورزی در استان هم گفت: باید در این زمینه دستگاه هایی چون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، صداوسیما،فرهنگ و ارشاد و فرمانداران نسبت به تولید محتوا اقدام کنند و افراد با زدن واکسن،ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توانند نسبت به برداشت محصولات خود اقدام کنند.

وی همچنین به افراد غیر کاردان و غیرمتخصص که سبب عدم حضور مردم در مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن می شوند تذکر داد و گفت: مراجع امنیتی ورود کنند و با افراد متخلف برخورد جدی صورت گیرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بااشاره به تغییر رنگ بندی وضعیت کرونایی استان گفت: افزایش شمار مبتلایان در شهرستان ها از هفته گذشته با شیب ملایم آغاز شده بود.

دهقانی با بیان اینکه ۷ استان کشور طبق اعلام ستاد ملی،روند افزایشی خود را آغاز کرده اند، افزود: استان خراسان جنوبی یکی از این ۷ استان است.

دهقانی با بیان اینکه تا ۲۳ مهرماه بیش از ۸۰۷ هزار دز واکسن به استان تحویل داده شده است، گفت: بیش از ۶۹۶ هزار نفر از جامعه هدف هم موفق به تزریق واکسن شده اند که ۸۳ درصد واکسن در اختیار را شامل می شود.

وی با اشاره به تزریق واکسن ۵۷.۷ درصدی گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و ۶۳.۲ درصد ۱۶ تا ۱۹ سال در نوبت اول افزود: در مجموع پوشش واکسن در استان نسبت به کشور با تزریق ۸۰ درصدی در دز اول و ۴۰ درصدی در دز دوم مطلوب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه باتوجه به آمار فوتی ها در شهریورماه متاسفانه از ۱۴۲ مورد فوتی ۷۴ نفر به هیچ عنوان واکسن دریافت نکرده اند، گفت: برخی هنوز واکسن دریافت نکرده اند که با توجه به تنوع پوششی هر چه سریع تر اقدام کنند.

 

وضعیت شکننده کرونا در خراسان جنوبی

نمودار ابتلا سیر صعودی گرفت

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه آمار موارد بستری و ابتلا کرونا افزایش آرامی دارد، گفت: تغییر رنگ شهرها هم زنگ خطری برای استان است.

غلامرضا شریف زاده با بیان اینکه آمار موارد بستری و ابتلا نسبت به هفته گذشته افزایش آرامی دارد، گفت: این تغییر رنگ ویروس هم زنگ خطری در استان بوده و باید به گوش باشیم.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، وضعیت کنونی بسیار شکننده بوده و شاهد تغییر رنگ‌های جدیدی خواهیم بود.

وی افزود: با فوت ۳ بیمار دیگر در خراسان جنوبی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و ۱۷۶ نفر رسید.

 

 

 

امدادرسانی هلال احمر به ۱۱۴۵ نفر در جاده‌ها

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی به هزار و ۱۴۵ نفر در حوادث جاده‌ای از ابتدای سال خبر داد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گفت: حوادث جاده ای پوشش داده شده توسط هلال احمر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

اسعدزاده با بیان اینکه طی شش ماه نخست امسال نیروهای امدادی به ۵۱۹ ماموریت امدادی اعزام شده اند، افزود: از مجموع این حوادث ۷۲ درصد به تعداد ۳۷۳ مورد مربوط به سوانح جاده ای بوده است.

وی گفت: طی این مدت حوادث جاده ای پوشش داده شده توسط هلال احمر استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۷۵ درصد افزایش داشته است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اینکه هزار و ۲۹۷ نفر از نیروهای عملیاتی در قالب ۵۵۳ تیم برای امدادرسانی در این حوادث حضور یافتند،افزود: هزار و ۱۴۵ نفر نیز در این حوادث امدادرسانی شده اند.

اسعدزاده با بیان اینکه واژگونی با ۲۱۴ مورد بیش از ۵۷ درصد حوادث جاده ای را به خود اختصاص داده است، گفت: در رتبه دوم با ۱۰۷ مورد بیش از ۲۸ درصد حوادث مربوط به تصادفات رخ به رخ بوده است.

وی افزود: انحراف و برخورد با مانع با ۴۳ مورد و حریق و نقص فنی با ۹ مورد از دیگر حوادث جاده ای پوشش داده شده طی شش ماه نخست سال توسط هلال احمر استان بوده است.

 

 

احداث دبستان،دردل کویر،توسط قهرمان تیراندازی ایران و جهان/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از احداث دبستان یک کلاسه در شهرستان کویری نهبندان تو سط نجمه خدمتی، قهرمان تیراندازی ایران و جهان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در آیین گرامی داشت هفته پیوند اولیا و مربیان با بیان این خبر اظهار کرد: دبستان یک کلاسه نجمه خدمتی در روستای گل گزی نهبندان با زیر بنای قریب ۱۶۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان احداث شده که صددرصدآن، ازسوی خیّروموسسه خیریه خادمین علی بن ابی طالب (ع)تأمین وهزینه شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: بابهره برداری از این طرح آموزشی و پرورشی در روستای گل گزی نهبندان بیش از  ۱۰ دانش آموزاز نعمت فضای استاندارد برخوردار شدند.

وی، بااشاره به حضور هنرمندان متعهدی همچون‌پرویز پرستویی، و کشتی گیر پیشکسوت و قهرمان سابق جهان، رسول خادم، در آیین افتتاح این آموزشگاه، تصریح کرد: دبستان نجمه خدمتی دومین پروژه ای است که طی سال جاری به همت موسسه خیریه خادمین علی بن ابی طالب (ع) در شهرستان نهبندان  به بهره برداری می رسد.

واقعی؛از آغاز عملیات اجرایی احداث دو آموزشگاه دو کلاسه، با مشارکت گروه صنعتی میهن و موسسه خیریه خادمین علی بن ابی طالب (ع) در این شهرستان کویری خبر داد.

 

 

 

 

 

گذر از هفت خان برای دریافت وام؛

سدهای بانکی مقابل تسهیل ازدواج جوانان خراسان جنوبی/۷

سدهای بانکی مقابل تسهیل ازدواج جوانان خراسان جنوبی

تسهیلات ازدواج اگرچه به منظور تسهیل ازدواج جوانان افزایش یافته اما سخت گیری بانک ها موجب شده تا بسیاری از جوانان خراسان جنوبی نتوانند آن را دریافت کنند.

به گزارش مهر این روزها زوج‌های جوانان پس از گذر از خان‌های متفاوت برای رفتن به خانه بخت به دنبال کادوی بانک‌ها که همان تسهیلات ارزان قیمت ۷۵ و ۱۰۰ میلیونی ازدواج است به صف شده‌اند.

اما بله گرفتن از دختر و پسرهای جوان برای ازدواج یک طرف، بله گرفتن از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و وام ارزان قیمت ازدواج هم یک طرف.

زوج‌های جوان برای رفتن به خانه بخت باید از هفت خان بگذرند و ستاد تسهیل ازدواج جوانان هم به طور مداوم برای آسان‌تر شدن ترویج مصوباتی دارند اما انگار برخی مصوبات مجلسی فقط در حد همان مصوبه باقی می‌ماند.

طی سال‌های گذشته برای تسهیل امر ازدواج جوانان بر اساس مصوبات ابلاغی به بانک مرکزی فقط یک ضامن معتبر یا دریافت سفته برای هر نفر، چک معتبر، حساب یارانه‌ها و … می‌تواند به عنوان تضمین وام پذیرفته شود. اما گفته‌های زوج‌های جوان حکایتی دیگر دارد.

هفت خان بانک‌ها

حسن زاده یکی از جوانان خراسان جنوبی که برای دریافت تسهیلات ازدواج اقدام کرده است، اظهار کرد: بانک‌ها برای تسهیلات ازدواج هر ضامنی را نمی‌پذیرند.

وی بیان داشت: برای هر نفر باید یک یا دو ضامن کارمند به بانک معرفی شود و چک و سفته و … پذیرفته نمی‌شود.

اکبری و همسرش دیگر زوج جوان بیرجندی که حدود چند ماه است برای تأمین ضامن در صف تسهیلات مانده و هنوز نتوانسته‌اند ضامنی معتبر به بانک معرفی کنند.

اکبری ادامه داد: برای دریافت تسهیلات ۷۵ و ۱۰۰ میلیونی ازدواج تاکنون چند ضامن معرفی کرده‌ایم اما برخی بدهی بانکی دارند، برخی شغل آزاد و …. بانک تاکید بر ضامن کارمند دارد و هر تضمینی را نمی‌پذیرد.

براتی دیگر جوان خراسان جنوبی با بیان اینکه تا کنون ۵ ضامن را برای گرفتن تسهیلات به بانک معرفی کرده‌ام اما همه آنها رد شده‌اند، عنوان کرد: یکی از ضامن‌های من بخاطر اینکه یک قسط معوق یکی دیگر از وام گیرندگانی که ضمانت او را کرده بود نمی‌توانست برای من ضامن شود.

وی با اشاره به سختگیری‌های بانکی گفت: اگر ضامن چک نداشته باشد او را قبول نمی‌کنند و حتی حاضر نیستند سفته را جایگزین چک کنند.

اینجا هم پای دلالان در میان است

اما در طول تهیه گزارش سر و کله دلال‌ها پای تسهیلات ارزان قیمت ازدواج هم باز می‌شود. سایت‌هایی که در آن وام‌های ازدواج و دیگر وام‌های ارزان قیمت خرید و فروش می‌شوند.

زوج جوانی که توانایی تأمین ضامن و اقساط تسهیلات را ندارند برای فروش وام ۱۰۰ میلیونی خود اقدام کرده و می‌گویند: چون ضامن نداریم افرادی به ما پیشنهاد داده‌اند که برای وام هر زوج تضمین تأمین می‌کنند و در ازای پرداخت مبلغی به زوج جوان وام را خریداری می‌کنند.

عباسی یکی دیگر از جوانان بیرجندی که برای وام ازدواج اقدام کرده و نتوانسته آن را دریافت کند در گفتگو با مهر گفت: متأسفانه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات سخت‌گیری زیادی دارند.

وی با بیان اینکه من و همسرم برای دریافت وام ضامن کارمند نداشتیم و موفق به گرفتن آن نشدیم، افزود: با معرفی یکی از کسانی که متوجه مشکل ما شده بود فردی تماس گرفت و اعلام کرد حاضر است تسهیلات ما را در ازای ۷ میلیون تومان خریداری کند.

عباسی ادامه داد: در خانواده ما من و خواهرم هر دو در یکسال ازدواج کردیم و نتوانستیم تسهیلات را به دلیل سخت گیری ها دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: خواهر وام خود را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان فروخت اما من هنوز در زمینه اقدام نکرده زیرا به این تسهیلات برای گرفتن جهیزیه نیاز دارم اما از این می‌ترسم که موفق به دریافت آن نشوم.

احمدیان دیگر جوان بیرجندی هم در گفتگو با مهر با اظهار تأسف از قوانین سختگیرانه گفت: وام‌هایی که متعلق به جوانان برای تسهیل در امر ازدواج است اما به جیب جوانان نمی‌رود.

وی تصریح کرد: متأسفانه بانک‌ها برای تسهیلات ۵ یا ۱۰ میلیونی آن قدر سختگیری می‌کنند که این تسهیلات ۷۰ میلیونی تا انتهای داستان آن معلوم است.

اما پیگیری‌ها در گذشته حکایت دارد گر چه مانعی برای این کار وجود ندارد اما چه بسا برخی زوج‌ها در تله افتاده و مشکلاتی برایشان ایجاد شده است.

سدهای بانکی مقابل تسهیل ازدواج جوانان خراسان جنوبی

۲۵۰۰ جوان در خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت وام ازدواج

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر در خصوص تسهیلات ازدواج در ۶ ماهه سال جاری بیان کرد: ۱۴ هزار و ۵۲۸ نفر برای تسهیلات ازدواج در استان ثبت نام کرده‌اند.

مهدی قناد با بیان اینکه ۹ هزار و ۶۲۵ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند، بیان داشت: از این تعداد ۷ هزار و ۱۳۷ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: برای دریافت تسهیلات ازدواج در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۸۸ نفر در صف انتظار هستند.

وی با بیان اینکه رقم وام اعطایی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: در صورتی که زوجه کمتر از ۲۳ سال و زوج کمتر از ۲۵ سال داشته باشند به هر کدام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

قناد با بیان اینکه از ابتدای شهریور تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری یک هزار و ۸۱۶ نفر برای تسهیلات ازدواج ثبت نام کرده‌اند، عنوان کرد: یک هزار و ۴۷۴ نفر در این ماه تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تعداد افراد متقاضی در صف یک هزار و ۱۶۳ نفر در شهریور ماه اعلام کرد و افزود:، تعداد کل متقاضیان دو هزار و ۶۳۷ نفر است.

به گفته وی در شهریور ماه سال جاری یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تسهیلات ازدواج در استان پرداخت شده که ۱.۲۱ درصد نسبت تسهیلات ازدواج کل کشور است.

یک کارمند بانک هم در گفتگو با مهر گفت: بانک‌ها باید تضمینی برای برگشت تسهیلات داشته باشند اما تا جایی که امکان داشته باشد مسیر را برای پرداخت تسهیلات آسان می‌کنند.

به دلیل شرایط سخت اقتصادی که افراد زیادی به دلیل اقساط معوق و چک‌های برگشتی امکان ضمانت را ندارند و سخت‌گیری بانک‌ها نیز موجب شده بسیاری از جوانان خراسان جنوبی نتوانند وام‌های خود را دریافت کنند و یا آن را به مبالغ بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بفروشند که لازم است مسئولان در این زمینه ورود و تدبیر کنند.

 

 

 

برد مقتدرانه نماینده خراسان جنوبی در لیگ برتر هندبال/۷

تیم هندبال زغال سنگ طبس در اولین رقابت هفته‌ی سوم مسابقات لیگ برتر هندبال به پیروزی دست یافت.

تیم هندبال زغال سنگ طبس در هفته‌ی سوم مسابقات لیگ برتر هندبال به مصاف تیم نفت و گاز گچساران رفت و با اختلاف ۳۲ بر ۲۴ پیروز میدان شد.

تیم هندبال زغال سنگ طبس در حال حاضر در جایگاه چهارم جدول قرار دارد.

 

 

 

 

 

اقدام تازه برای رفع موانع نهضت گلخانه‌ای خراسان‌ جنوبی

اقدام تازه برای رفع موانع نهضت گلخانه‌ای خراسان‌ جنوبی

طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی که مورد تایید رییس جمهوری در سفر به این استان قرار گرفت، برای تکمیل نیازمند تسهیل و رفع موانع است که با تعیین اعتبار و تسهیلات مورد نیاز و پیگیری به منظور تامین آب وارد مرحله جدید شده است.

به گزارش ایرنا تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی در خراسان جنوبی ضرورت ترویج و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در این استان بیش از گذشته آشکار کرده به‌گونه‌ای که تسریع در اجرا و تکمیل طرح نهضت گلخانه‌ای در سومین سفر استانی رییس جمهوری که نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی انجام شد، مورد تاکید قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در نشست شورای اداری استان که در پایان این سفر یک روزه برگزار شد با تاکید بر اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان کشاورزی، اقدام بسیار ارزشمندی است.

رییس جمهوری افزود: باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود و اختصاص یابد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات نیز ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

نهضت گلخانه‌ای براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۸ بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران مبنی بر احداث هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان امضا شد، کلید خورد.

این تفاهم‌نامه با مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی ۱۲ هزار فرصت شغلی در سه حوزه گلخانه‌ای، شیلات و دامی با هدف بسط، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار با فراهم کردن زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌ها در دستور کار قرار گرفت و براساس این تفاهم‌نامه منعقده، استان خراسان جنوبی برای اجرای هزار هکتار گلخانه در مدت سه سال اعلام آمادگی کرد.

طرح نهضت گلخانه‌ که ۷۵۰ هکتار آن مربوط به سطح گلخانه‌ای بود، عملیاتی شد تا از این طریق و با مصرف آب کمتر، جهش ۲۵ برابری در تولیدات و جهش ۱۰ برابری در سطح گلخانه‌های استان رقم بخورد.

همچنین پیش‌بینی شد با تکمیل این طرح‌ها بیش از ۲۸۰ هزار تن محصول به ظرفیت تولیدات گلخانه‌ای استان افزوده و بسیاری از آنها صادر شود.

اما طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی بعد از گذشت ۲ سال از زمان اجرای آن، اکنون با کمبود اعتبار مواجه شده و متقاضیان و سرمایه‌گذاران که از تامین اعتبار و تسهیلات بانکی به عنوان پاشنه آشیل توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان یاد می‌کنند در حصار تامین برخی زیرساخت‌ها به‌ویژه دریافت تسهیلات بانکی گرفتار مانده‌ و منتظر ابلاغ اعتبارات ملی هستند.

استاندار خراسان جنوبی بتازگی با تشریح آخرین روند پیگیری و اجرای مصوبات سفر رییس جمهوری به استان گفت: در راستای توسعه کشاورزی صنعتی، طرح نهضت گلخانه‌ای در حال اجراست و ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است.

حمید ملانوری اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های ۷۰۰ هکتار دیگر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار است که مقرر شد با حمایت دولت تسریع شود.

درخواست اعتبار و تامین آب برای تکمیل زیرساخت‌ها

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی درباره اقدامات انجام شده پس از سفر رییس جمهوری گفت: بعد از این سفر و تاکید رییس جمهوری بر ادامه طرح نهضت گلخانه، برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌ها و رفع یکسری نواقص ۸ هزار و ۷۴۳ میلیارد و ۶۱۴ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شد و در قالب درخواست به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال شده است.

مهدی سورگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از مشکلات مجتمع‌های گلخانه‌ای در دست اقدام استان را تامین آب عنوان کرد و افزود: اگر آب این مجتمع‌ها تامین نشود همه اقدامات بی‌فایده است لذا باید تخصیص آب مورد نیاز شهرک‌ها در دستور کار ویژه شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید از محل سایر منابع آبی به نهضت گلخانه‌ای استان که مورد توجه ویژه دولت سیزدهم نیز قرار دارد، کمک شود.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر استان با کمبود نزولات آسمانی و کمبود شدید منابع آبی مواجه است که لزوم تسریع در توسعه کشت گلخانه‌ای را دوچندان می‌کند لذا اکنون که ظرفیت آبی در مجتمع‌های جدید گلخانه‌ای وجود دارد شرکت آب منطقه‌ای باید آب مورد نیاز را تخصیص دهد.

وی یکی دیگر از مشکلات نهضت گلخانه‌ای استان را تسهیلات مورد نیاز ذکر کرد و گفت: دولت زیرساخت‌های لازم را عملیاتی می‌کند و اگر تسهیلات نیز با نرخ پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد، انگیزه سرمایه‌گذاران هم بیشتر می‌شود.

سورگی افزود: بازار محصولات گلخانه‌ای از دیگر مسائل است، البته وقتی تولید قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم باید برای صادرات و ارسال به سایر استان‌ها نیز برنامه‌ریزی شود؛ موضوعی که ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده است و از اکنون باید برای آن برنامه‌ریزی صحیح انجام شود.

وی درباره اسناد مجتمع‌های گلخانه‌ای گفت: از هشت شهرک گلخانه‌ای که واگذار شده، هفت مورد سند آن ثبت شده است و متقاضی می‌تواند سند ملک را به عنوان وثیقه و سازه را به عنوان ضمانت نزد بانک تحویل دهد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: این موضوع برای آن دسته از متقاضیانی که داخل شهرک‌ها اقدام کنند تا حدودی موثر است اما برای بخش خصوصی یا افرادی که خودشان ملک دارند شاید زمین ارزش چندانی نداشته و به لحاظ ارزیابی نتواند سرمایه‌گذار را پوشش دهد.

وی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات ملی، احتمال دارد قسمتی از شهرک‌های کشاورزی فقط در فاز مطالعاتی باقی بماند و وارد فاز اجرایی نشود.

سورگی درخصوص اقدامات انجام شده در اجرای این طرح تاکنون گفت: تا امروز تمامی اراضی شناسایی شده تثبیت و در همه آنها فاز یک انجام مطالعات به پایان رسیده است.

وی افزود: عملیات اجرایی زیرساخت‌های پنج شهرک گلخانه‌ای ماژان خوسف، نهبندان، سربیشه، حاجی‌آباد زیرکوه و آیسک سرایان انجام شده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: همین پروژه‌هایی که سال گذشته تصویب شده در حال پیگیری است و عملا اقدام جدیدی به پروژه‌های قبلی اضافه نشده است.

وی گفت: هرچند سال مالی دولت تا پایان شهریور ماه تمدید شد اما امسال تفاهم‌نامه‌ها برای ما قطعی نشده لذا در اعتبارات سال جاری هنوز قراردادی منعقد نشده است.

امیدواری گلخانه‌داران به رفع موانع 

یکی از گلخانه‌داران خراسان جنوبی نیز تایید و تاکید رییس جمهوری مبنی بر تسریع در اجرای طرح نهضت گلخانه را مایه امیدواری دانست و گفت: رییس جمهوری در سفر به استان تاکید کرد که گلخانه‌ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد که امیدواریم با پیگیری مسوولان استان این دستور عملی شود.

محسن پویان افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که تولیدکنندگان و متقاضیان گلخانه را اذیت می‌کند دریافت تسهیلات و وثایق بانکی است و اگر سازه‌های گلخانه به عنوان وثیقه مورد پذیرش قرار گیرد مشکل بزرگی از ما حل می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات و اعتبار برای گلخانه در استان وجود ندارد اظهار داشت: همچنان در برزخ مانده‌ایم و هرچه بیشتر معطل می‌شویم قیمت و هزینه‌ها روز به روز در حال افزایش است.

این گلخانه‌دار گفت: اکنون یک واحد گلخانه ۲ هزار و ۵۰۰ متری گوجه فرنگی داریم که برای توسعه آن اقدام کرده‌ایم اما ۲ سال قبل هزینه احداث واحدی به همین متراژ ۳۰۰ میلیون تومان بود که اکنون باید ۲ تا سه میلیارد تومان هزینه شود در حالی که درآمد ثابت بوده و قیمت محصولات نیز تغییر چندانی نکرده است.

وی افزود: محصولات گلخانه‌ای به صورتی است که ۶ ماه از سال باید مشغول مراحل کاشت و داشت باشیم و ۶ ماه دیگر محصول را برداشت کنیم لذا در نیمی از سال که سود نداریم هم باید هزینه کارگر و سایر هزینه‌ها را بپردازیم پس درخواست داریم توجه بیشتری به گلخانه‌داران یا متقاضیان لحاظ شود.

پویان گفت: اکنون که مبلغ وام بالای میلیارد می‌رسد درخصوص تامین وثیقه مشکل داریم بنابراین بزرگترین لطف به صنعت گلخانه استان رفع مشکلات وثایق است.

وی افزود: گفته شده اگر گلخانه‌ای سند داشته باشد به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود این در حالی است که اسناد گلخانه‌ها در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی یا امور اراضی جهاد کشاورزی قرار دارد و شاید بخش خیلی کمی از وثیقه را شامل شود.

خواسته اصلی استان؛ تامین تسهیلات کشاورزی 

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: یکی از خواسته‌های اصلی جهاد کشاورزی استان در سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی، تامین تسهیلات بخش کشاورزی بود.

غلامرضا دُره‌کی افزود: برای هر کدام از مصوبات سفر رییس جمهوری به استان یک طرح پنج ساله با برش شهرستانی و برآورد اعتبار مورد نیاز برای مجتمع‌های گلخانه‌ای تنظیم شده و در اختیار مسوولان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت برای توسعه گلخانه‌ها در داخل مجتمع‌ها و بخش خصوصی در استان وجود دارد گفت: برای طرح نهضت گلخانه‌ای ۲۰ هزار میلیون ریال تسهیلات درخواست داده‌ایم.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پاشنه آشیل نهضت گلخانه‌ای در این استان را تامین تسهیلات دانست و گفت: با وجود شناور بودن تسهیلات گلخانه‌ای در کشور، یکی از مشکلات بانک این است که هر وقت تسهیلات اختصاص یافت متقاضی را برای تکمیل پرونده فراخوان می‌دهد اما تا پرونده تکمیل شود تسهیلات نیز به پایان رسیده و متقاضی کماکان باید منتظر بماند.

وی با بیان اینکه تسهیلات کم اما بهره آن بالا است افزود: انتظار داریم بانک سختگیری‌ها را کنار بگذارد و قبل از اعلان تسهیلات اجازه دهد متقاضیان پرونده خود را تکمیل کنند تا به محض تخصیص اعتبار بتوان پرونده‌ها را به جریان انداخت.

دره‌کی با بیان اینکه باید به سمت واقع‌نگری تغییر نگرش بدهیم گفت: متقاضیان بخش خصوصی از منابع آب موجود خودشان استفاده می‌کنند لذا تنها درخواست آنها تخصیص و پرداخت تسهیلات کم‌بهره است.

وی اظهار داشت: در مجموع از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان خراسان جنوبی پرداخت شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ۲۴۰ نفر متقاضی احداث گلخانه از ۲ سال قبل در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و منتظر دریافت تسهیلات هستند، از آبان سال قبل نیز به دلیل کمبود اعتبار سامانه مذکور بسته شده و متقاضیان قادر به ثبت‌نام نیستند.

به گفته وی تاکنون هیچ واحدی تحویل متقاضی نشده است.

اعتبارات بانکی استان افزایش یابد

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: هزینه اجرای طرح‌ها به‌شدت افزایش یافته است و اگر طرحی با کمتر از یک میلیارد تومان در ۲ سال قبل راه‌اندازی می‌شد اکنون به بیش از سه میلیارد تومان رسیده لذا باید اعتباراتی که به استان داده می‌شود به همین میزان افزایش یابد.

جواد غنچه افزود: اگر متقاضی اظهار داشته که از سال قبل پرونده در جریان است و تسهیلات پرداخت نشده شاید مشکل در تکمیل نشدن مدارک و مستندات بوده است.

وی بیان کرد: بانک سازه‌های گلخانه‌ای را مشروط به اینکه محل اجرا دارای سند باشد به عنوان وثایق قبول می‌کند.

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته سال خوبی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان گلخانه بود گفت: در تشکیل پرونده چند شاخص مهم است از جمله اینکه متقاضی بتواند مستندات را سریع و به‌موقع تحویل دهد، دوم اینکه توانایی مالی و اهلیت داشته باشد چون ۸۰ درصد تسهیلات و ۲۰ درصد مربوط به توانایی مالی متقاضی است که در این صورت می‌تواند منجر به بهره‌وری شود.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ طرح گلخانه‌ای به مبلغ ۱۷۸ میلیارد ریال و مساحت ۵.۵ هکتار به بانک معرفی شده و تسهیلات در حال پرداخت است.

غنچه گفت: همچنین سال قبل ۴۰ طرح گلخانه‌ای به مبلغ هزار و هشت میلیارد ریال با سطح ۱۴.۶ هکتار به بانک معرفی شده که این پرونده‌ها در جریان است.

وی با بیان اینکه منابع داخلی بانک‌ها ۱۸ درصد است اظهار داشت: برای اینکه مشتریان بتوانند از تسهیلات استفاده کنند از اعتبارات ابلاغی استفاده می‌کنیم و هر سال قراردادهای بین بانک ملی و صندوق توسعه ملی منعقد شده و منابع مالی به استان‌ها تخصیص پیدا می‌کند که گاهی پرداخت تسهیلات به متقاضیان زمان‌بر می‌شود لذا این موضوع استانی نیست بلکه کشوری است.

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعتباراتی که سال گذشته و امسال به گلخانه‌داران پرداخت شده با نرخ ۱۲.۵ درصد است که متقاضیان درخواست کاهش این نرخ را دارند اما در استان قابلیت اجرا ندارد و نیاز به پیگیری از مرکز دارد چون ما فقط پرداخت‌کننده تسهیلات هستیم.

وی افزود: با همین نرخ هم در سطح کشور متقاضیان گلخانه زیادی وجود دارد اما با کسری اعتبار مواجه‌ایم لذا با وضعیت تورم کنونی همین میزان نیز قابل قبول است به شرطی که تسهیلات باشد.

غنچه گفت: اعتبارات در سطح کشور شناور است لذا وقتی پرونده متقاضی تکمیل شود به مرکز ارسال و اعتبار اخذ می‌کنیم، درخواست ورودی اولیه پرونده به بانک زیاد است اما در مرحله اقدام عملی خیلی‌ها انصراف می‌دهند.

شواهد حاکی است که ادامه روند و تکمیل طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی نیازمند کمک همه‌جانبه مسوولان استانی و کشوری به‌یژه شرکت آب منطقه‌ای استان برای تامین آب، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تامین اعتبارات و بانک‌ها برای تامین تسهیلات است.

استان مرزی خراسان جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، منابع آبی به‌شدت افت پیدا کرده و کاهش بارندگی‌ها در سال آبی گذشته نیز طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد منابع آبی استان خراسان جنوبی به‌صورت سنتی و غرقابی همچنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و در چنین شرایطی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر کمک به مدیریت منابع آبی استان باعث اشتغالزایی و تولید محصولات صادرات محور می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۰۰ میلیارد تومان در بخش صنعت نهبندان سرمایه‌گذاری شد

۱۰۰ میلیارد تومان در بخش صنعت نهبندان سرمایه‌گذاری شد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان صادر شده است.

حمید پرورده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروانه‌ها در زمینه دانه‌بندی منیزیت، کنسانتره آهن و کارخانه یخسازی با تولید سالیانه ۶۱۰ هزار تن محصول بوده که برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: همچنین در سال جاری ۱۱ فقره جواز تاسیس صنعتی در شهرستان نهبندان در زمینه پودرمیکروسیلیکا، فروسیلیس، بتن سیال، شن و ماسه، قطعات بتنی و آب آشامیدنی صادر شده است.

مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهبندان از صدور پنج فقره گواهی کشف مواد معدنی از جمله مس، آهن، مس و روی، سنگ چینی و سنگ لاسه از ابتدای امسال خبر داد و گفت: ذخیره قطعی این تعداد گواهی کشف ۱۲ میلیون تن است.

وی افزود: در این مدت چهار پروانه بهره‌برداری معدنی در زمینه مگنتیت، منیزیت و هماتیت با ذخیره قطعی ۹۶۰ هزار تن صادر شد که استخراج سالیانه این معادن ۶۵ هزار تن و ظرفیت اشتغال آنها ۴۱ نفر است.

پرورده با اشاره به عملکرد حوزه نظارت و بازرسی در ۶ ماه نخست امسال گفت: در این مدت هزار و ۸۲۶ مورد بازرسی و ۳۲ مورد گشت مشترک از واحدهای صنفی و تولیدی شهرستان انجام شده که در این زمینه ۴۳ فقره پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال تشکیل شده است.

وی هدف از این بازرسی‌ها و گشت‌های مشترک را برخورد و پیشگیری از وقوع تخلفات صنفی از جمله گرانفروشی، کم‌فروشی، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، درج نشدن قیمت و برخورد با تخلفات احتمالی عنوان کرد.

 

 

توقیف ۵۳ تن کود فاقد مجوز حمل بهداشتی در بخش دیهوک/۴

۴۳ تن کود مرغی و ۱۰تن کود حیوانی فاقد مجوز حمل بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی دربخش دیهوک شهرستان طبس توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول پست دامپزشکی دیهوک گفت: این میزان کود از ۳ تریلی که بدون داشتن توقیف ۵۳ تن کود فاقد مجوز حمل بهداشتی در بخش دیهوکمجوز حمل بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی از مبدا بجستان به مقصد کرمان درحرکت بودند باهمکاری پلیس راه دیهوک توقیف و پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.
حسینی افزود: دامپزشکی به منظورحفظ بهداشت عمومی جامعه دربرابر تهدیدات بالقوه از قبیل بیماری‌های مشترک بین انسان ودام و جلوگیری از ورود محموله مشکوک و آلوده به ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان به بخش، برتمامی محموله‌های دام، طیور، زنبور عسل و فرآورده‌های مرتبط نظارت‌های دقیق بهداشتی را اعمال میکند.
وی گفت: هرگونه حمل ونقل دام، طیوروفراورده‌های مرتبط با آن‌ها نیازمند دریافت مجوز‌های لازم از دامپزشکی و رعایت اصول بهداشتی است.

 

 

 

 

 

ساخت و سازهای غیرمجاز در خراسان جنوبی تخریب می‌شود/۲-۳

دستگاه‌های متولی بر ساخت وساز‌ها نظارت کنند تا جلوی ساخت و ساز‌های بی کیفیت و غیرمجاز گرفته شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در جلوی ساخت و ساز‌های غیر مجاز گرفته شوددومین کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ذیل ستاد استانی باز آفرینی شهری گفت: برای حفظ بیت المال اهمال کاری پذیرفته نیست.
حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: به دنبال اقدامات عملی در حوزه بافت‌های ناکارآمد هستیم تا بتوانیم ساماندهی مناسبی را برای بافت شهری و روستایی در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه برخی مکان‌ها در بافت ناکارآمد به پاتوق معتادان تبدیل شده بود گفت: در شهریور امسال اقدامات جهادی برای تخریب این بافت‌ها صورت گرفته است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به ساخت و ساز‌ها در بستر رودخانه‌ها نیز گفت: دغدغه مندی دستگاه‌ها برای بستر رودخانه‌ها قابل تقدیر است و در صورت اخذ نکردن سند ساخت وساز‌ها در این بخش غیر مجاز تلقی می‌شود.
حجت الاسلام وحدانی نیا با اشاره به کمربند سبز شهری بیرجند هم گفت: اقدامات شهرداری در حوزه کمربند سبز که مدیریت ریزگرد‌ها و هوای پاک و تعیین محدوده شهر است و باید همه‌ی دستگاه‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند.
وی همچنین تاکید کرد به منظور بهره مندی آحاد جامعه، دستگاه‌ها همکاری لازم را در بحث آموزش با صدا و سیما داشته باشند تا بتوانیم تبعات حقوقی مباحث مختلف را کاهش دهیم.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها باید دور نگری لازم را در صیانت از اراضی داشته باشند گفت: در قدم‌های اول باید با بنگاه‌های که در خصوص تفکیک و ساخت و ساز‌ها اقدام می‌کنند برخورد شود.
حجت الاسلام وحدانی نیا تاکید کرد دستگاه‌های متولی بر ساخت و ساز‌ها در روستا‌های نزدیک شهر بیشتر نظارت داشته باشند تا تخلفی صورت نگیرد.
وی همچنین به شهروندان و بنگاه‌های معاملاتی که اقدام غیر قانونی در تقسیم و فروش اراضی دارند هشدار داد هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز تخریب خواهد شد.

حاشیه‌نشینی در شهر بیرجند نیست

نماینده فرمانداری بیرجند هم در این کارگروه با بیان اینکه در شهر بیرجند موضوعی به نام حاشیه‌نشینی نداریم افزود: فقط تعدادی از خانه‌های ساخته شده در محله صفامنش شمال شهر تعیین تکلیف نشده و ساکنان امکان زیرساختی نمی‌توانند داشته باشند زیرا در مالکیت دولت است که اگر دستگاه‌های متولی زمین‌ها را واگذار کنند در بیرجند مشکلی تحت عنوان این موضوع نخواهیم داشت.

هادی شاهوردی گفت: در سه سال گذشته با توجه به مهاجرت و افزایش اجاره‌بها ممکن بود مشکلاتی تحت عنوان حاشیه‌نشینی شکل بگیرد که با همکاری‌های صورت گرفته هزار خانوار با عنوان خانواده‌های کم‌درآمد در روستاهای حاشیه شهر اسکان داده شدند.

وی ادامه داد: درخصوص روستاهای حاشیه‌ای با اقدامات بنیاد مسکن در حاجی‌آباد و امیرآباد و الحاق این مناطق به روستاها سازماندهی صورت گرفته و مشکلی نداریم فقط ساخت و سازهایی در حاشیه حاجی‌آباد در حال شکل‌گیری است که داخل طرح نیست و دیوارکشی انجام می‌شود که می‌طلبد حساسیت بیشتری باشد.

نماینده فرمانداری بیرجند گفت: در روستاهای رقویی و ‌حسین‌آباد هم ساخت و سازهایی صورت گرفته که درخواست الحاق ارایه شده و برای جلوگیری از افزایش ساخت و سازهای احتمالی الحاق مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

کمبود پزشک متخصص در استان خراسان جنوبی ادامه دارد

 

کمبود پزشک متخصص در استان خراسان جنوبی ادامه دارد

گروه استان‌ها- حکایت نسخه کمبود پزشک متخصص در خراسان جنوبی کم بود که بیمه شدگان تامین اجتماعی در خراسان جنوبی از نوبت‌گیری تلفنی، اینترتتی و حضوری نیز گلایه دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، بارها از کمبود پزشک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی گزارش منتشر کردیم، دردی که مردم علاوه بر بیماریشان باید آن را تحمل کرده و بر دوش کشند.

حکایت نسخه‌ای از کمبود پزشک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی خراسان جنوبی که درد تازه‌ای برای این مردم نیست بلکه درد آشنایی است که سال‌ها مردمان این دیار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حکایت غریبی که علاوه بر کمبود پزشک، نوبت‌دهی هم دردی دیگر بر دردهای مردم شده است.

با این که همیشه در جلسات مختلف مطرح می‌شود حدود نیمی از جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند و به تبع این آمار در مرکز استان هم به همین شکل خواهد بود اما خدمات درمانی تامین اجتماعی محدود است طوری که شهروندان از سیستم نوبت‌دهی بیمارستان‌های تحت پوشش تامین اجتماعی در برخی از تخصص‌ها و به ویژه دندان‌پزشکی رضایت ندارند و با این که بارها گلایه‌های آنان مطرح شده اما هنوز وضعیت به همان شکل گذشته است.

کافی است سری به بیمارستان‌های تامین اجتماعی خراسان جنوبی بزنی، شلوغی راهروها و انتظار بیمارانی که  ساعت‌ها پشت در اتاق پزشکان در انتظار نوبت هستند.

یکی از شهروندان بیرجندی که از سیستم نوبت‌دهی گلایه دارد به خبرنگار ما گفت: از یک هفته پیش با توجه به مشکلی که برای دندانم پیش آمد هر روز با شماره بیمارستان شهید رحیمی بیرجند برای نوبت‌دهی در ساعت ۶ صبح تماس می‌گیرم اما هنوز ساعت ۶ و یک دقیقه نشده است که بوق اشغال می‌زند و تا نیم ساعت بعد وضعیت همین گونه است و بعد از آن هم که اعلام می‌کند نوبت‌ها به اتمام رسیده است.

اکبری  اظهار داشت: سال‌هاست که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستم و ماهانه حق بیمه پرداخت می‌کنم اما در این مدت حتی یک بار هم نتوانستم از خدمات دندانپزشکی آن استفاده کنم.

دیگر شهروند بیرجندی هم گفت: بیمارستان میلاد هم اگر پزشک مد نظر در بیمارستان حضور داشته باشد، فقط کشیدن و جرم‌گیری را انجام می‌دهد.

خدمات ضعیف

وی با بیان اینکه بعد از ماه‌ها معطلی در سیستم نوبت‌دهی تامین اجتماعی مجبور شده‌ام به بخش خصوصی برای پرکردن دندان مراجعه کنم از این وضعیت گلایه دارم افزود:  تامین اجتماعی هزینه زیادی برای بیمه از افراد تحت پوشش که بیشتر کارگر با درآمد پایین هستند، دریافت می‌کند اما خدمات آن به ویژه در این بخش خیلی ضعیف است.

احمدی افزود: هزینه‌های دندانپزشکی در مطب‌ها خیلی زیاد و پرداخت آن از توان یک کارگر خارج است و بیمارستان شهید رحیمی هم فقط کشیدن و پر کردن دندان را انجام می‌دهد و برای همین خدمات کم نیز نوبت‌گیری بسیار سخت است.

وی ادامه داد: بیمارستان میلاد هم که بسیار مجهز است اما خدمات چندانی برای دندانپزشکی نمی‌دهد و در مجموع به حق بیمه شده‌های تامین اجتماعی در این بخش اجحاف می‌شود و نیاز است مسئولان برای افزایش خدمات این بیمارستان چاره‌اندیشی کنند.

الهیاری دیگر شهروند هم به خبرنگار ما گفت: نمی‌توان برای دندانپزشکی در بیمارستان شهید رحیمی بیرجند نوبت گرفت، شماره گرفتن برای دیگر متخصصان هم به سختی انجام می‌شود و باید چند روز معطل شد و حتی در برخی از تخصص‌ها از جمله ارتوپد، پزشکی برای خدمات‌دهی وجود ندارد.

وی به نوبت فروشی در سیستم تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: شنیده می شود که برخی نوبت‌های دندان پزشکی را خرید و فروش می کنند و به همین دلیل نوبت گیری در این بخش سخت است.

۱۰۰۰ تقاضا در روز

مدیر بیمارستان شهید رحیمی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ما دلیل نوبت‌دهی سخت برای متخصصان به ویژه دندانپزشکی را تقاضای بالا در این بخش بیان کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های متخصصان به ویژه دندانپزشکی و وضعیت اقتصادی فعلی، تعداد مراجعات به این بیمارستان افزایش یافته است و شاید تقاضای روزانه برای دندانپزشکی بالای هزار نفر باشد.

یوسفی افزود: تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که تعداد دندانپزشکان بیمارستان را با توجه به ظرفیت‌ها به سه نفر برسانیم که بر اساس مجوز در مجموع روزانه این پزشکان حدود ۹۰ بیمار را ویزیت و اقدام به پرکردن دندان حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر می‌کنند.

وی ادامه داد: سیستم نوبت‌دهی بیمارستان مجهز به ۱۲ خط است و در یک دقیقه بیش از ۳۰ نفر می‌توانند نوبت بگیرند و ممکن است نوبت‌های دندانپزشکی تا ۵ دقیقه بعد از ۶ صبح تمام شود.

یوسفی نوبت فروشی در سیستم نوبت‌دهی این بیمارستان را تکذیب کرد و افزود: در گذشته شاید این امکان وجود داشت اما هم اکنون با توجه به تعویض سیستم نوبت‌دهی این موضوع امکان‌پذیر نیست.

کمبود پزشک در بیرجند تا حدودی برطرف می‌شود

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۲۵۰ پزشک متخصص در استان داریم که می‌توان با استفاده ازظرفیت آن ها، مشکلات را تا حدودی رفع کرد.

فرزاد فیروزی افزود: توافق نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امضاء شده است تا بتوان از پزشکان متخصص حاضر در استان استفاده کرد و مشکلات را بهبود بخشید.

وی ادامه داد: باید مذاکرات با بیمه سلامت نیز انجام شود تا بتوان اقدام کرد زیرا پرداخت دو پزشکان در مراکز دانشگاهی بر عهده بیمه سلامت است.

همراهی بیمه سلامت با تأمین اجتماعی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی نیز گفت: طبق صحبت‌های انجام شده با رئیس بیمارستان میلاد شهرستان بیرجند، مقرر شده است تا تعرفه یک دولتی در این بیمارستان برای عموم مردم لحاظ شود.

علی اربابی با اشاره به اینکه این امر به معنای یکسان بودن پول پرداختی مردم در مراکز تأمین اجتماعی و سایر مراکز دولتی است، افزود: امیدواریم با صحبت‌هایی که انجام خواهد شد، مشکل در باقی مراکز نیز برطرف شود.

 

 

 

راه اندازی سایت تلفن و اینترنت همراه در روستای زیرک بیرجند/۲

سایت تلفن و اینترنت همراه روستای زیرک شهرستان بیرجند راه اندازی شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: سایت همراه روستای زیرک بیرجند، علاوه بر برقراری تلفن همراه، پوشش اینترنت پرسرعت را نیز برای اهالی روستای زیرک، خونیک زیرک، سیسکان، نوغاب و نوک فراهم کرده است.

بهی افزود: با اجرای این سایت ازمحل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ٢٠٠ خانوار دیگر استان تحت شبکه ایرانسل از تلفن و اینترنت همراه بهره‌مند شده اند.

لازم به ذکر است این چهل و سومین سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات است که از ابتدای امسال در استان خراسان جنوبی راه اندازی می‌شود.

 

 

 

برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاری بین المللی/۲-۳

    
رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: محفل انس با قرآن با حضور حامد شاکرنژاد قاری بین المللی قرآن کریم برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرضیه صابری با بیان این خبر، عنوان کرد: همزمان با آغاز هفته وحدت، برگزاری محفل انس با قرآن کریم در روز های ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مهرماه جاری با حضور استاد حامد شاکرنژاد برنامه ریزی شده است.

وی با بیان این که ۲۶ مهرماه ساعت ۱۸ مسجد النبی اهل سنت میزبان علاقه مندان به حضور در این محفل است، ادامه داد: همچنین محفل انس با قرآن کریم ۲۷ مهرماه ساعت ۱۹ در محل حسینیه حسینی امیرآباد و ۲۸ مهرماه بعد از خواندن نماز ظهر و عصر در محل مهدیه فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی برگزار می شود.

 

 

 

 

راه یابی فیلمساز فردوسی به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران/۲-۳

    
راه یابی فیلم مستند فیلمساز فردوسی به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
فیلم مستند« قدرت و کشور »ساخته احسان مهدی زاده به سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فیلم مستند « قدرت و کشور » که به کارگردانی و تدوین احسان مهدی زاده و همچنین تهیه کنندگی وی  و انجمن سینمای جوانان ایران و با کمترین بودجه و کمترین عوامل تولید شده است، به سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه یافت.

بنا به این گزارش فیلم مستند «قدرت و کشور»  داستان پیرزن و پیرمردی است که سال های سال داخل کویر تنها زندگی می کنند و تنها راه درآمد آن ها از برداشت اسپند و نمک و جذب گردشگر است.

شایان ذکر است احسان مهدی زاده از اعضای فعال کانون فیلم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فردوس؛  اولین فیلم کوتاه  خود را در سال ۱۳۹۳ به نام «ملاقات » در شهرستان فردوس تولید و  علاوه بر ساخت تیزر ، کلیپ و عکاسی و تصویر برداری و حضور در جشنواره های شهرستانی و استانی ،همکاری در سریال شهرزاد و سریال حکایتهای کمال که از سیمای  جمهوری اسلامی نیز پخش شده است در کارنامه هنری خود دارد.

گفتنی است : سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

 

 

 

 

 

برنامه های کانون خراسان جنوبی در آخرین روز از هفته ملی کودک/۲-۳

مراکز کانون خراسان جنوبی در آخرین روز از هفته ملی کودک

مرکز کانون خراسان جنوبی در آخرین روز از هفته ملی کودک جشن‌های مختلفی را برگزار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مراکز کانون استان در آخرین روز از هفته ملی کودک شاهد حضور پور شور کودکان و نوجوانان به منظور شرکت در ویژه برنامه های مختلف کانون بود.

بر اساس این گزارش مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره یک و فراگیر بیرجند، علاوه بر حضور کودکان ونوجوانان در این مرکز، طی ویژه برنامه‌ای میزبان اعضای قدیمی  و ارشد مرکز به مناسبت هفته ملی کودک بود.

در این برنامه اعضای میهمان مرکز از خاطرات شیرین کانونی و موفقیت‌هایی  که در کانون کسب کرده بودند و از شرایط فعلی خود و تاثیر حضور در کانون در انتخاب مسیر زندگی با اعضا و مربیان امروز مرکز  صحبت کردند در ادامه ویدیویی از عکس‌های زمان‌عضویت خود راتماشا کردند.

مرکز شماره ۲ طبس هم با مشارکت کمیته امداد امام خمینی «ره» و همراهی مراکز سیار و پستی، آخرین روز از هفته ملی کودک را در کنار کودکان و نوجوانان مددجوی کمیته امداد جشن گرفت.

قصه گویی، نمایش عروسکی و مسابقات فرهنگی و… از بخش‌های این جشن با هدف گرامی‌داشت هفته ملی کودک بود.

در مرکز ۲ بیرجند هم برنامه «رنگ کودکی» برگزار شد واعضا و مربیان این مرکز  در نشستی مجازی گرد هم آمدند، خاطرات خود از حضور اعضا در مرکز را مرور کردند و به خوانش شعر و آثار ادبی خود پرداختند و در ادامه با نحوی ساخت کاردستی با کاغذ و تا آشنا شدند.

عصر شعر رنگ خوش زندگی هم عنوان ویژه برنامه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرستان قاین بود که با هدف گرامیداشت هفته ملی کودک و تقویت توانمندی های ادبی اعضای و با حضور جمعی از اعضای کارگاه ادبی مرکز  به صورت مجازی برگزار شد .

در این مراسم زهرا سادات انوری مربی ادبی کارگاه ادبی مرکز ضمن گرامی‌داشت هفته ملی کودک ، قیصر امین پور شاعر معاصر ایرانی را به اعضا معرفی و گزیده‌ای از اشعار وی را شعرخوانی کرد در ادامه اعضا اشعار زیبایی که در وصف حال و رنگ خوش کودکی سروده بودند شعرخوانی کردند .

مرکز فرهنگی و هنری فردوس نیز آخرین روز این هفته را در کنار اعضای دختر این مرکز و مادرانشان در محل پارک بانوان این شهر جشن گرفت.

 در این برنامه که  با هدف تقویت روحیه نشاط و شادابی کودکان و با تکیه بر حق بهره‌مندی تمام کودکان از بازی و نشاط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با مشارکت همکاری فرمانداری ،شهرداری،هلال احمر و شبکه بهداشت در فضای باز این پارک برگزار شد کودکان و نوجوانان در کنار مادران خود نقاشی کشیدند، قصه شنیدند و بازی کردند.

در مرکز فرهنگی و هنری سربیشه نیز مربیان کانون با همراهی جمعی از اعضای این مرکز با حضور در گلزار شهدای این شهر ضمن قرائت فاتحه و غبار روبی مزار شهدا و تجدید پیمان با ایشان برنامه های هفته ملی کودک را به پایان رساندند.

 

 

وزیر صنعت: طرح تحول زمین‌شناسی در راستای برنامه آمایش است

بیرجند – ایرنا – وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در راستای برنامه آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت است که منشا تحولات خوبی خواهد بود.

سید رضا فاطمی امین روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد افزود: برنامه آمایش سرزمین از دو ماه گذشته آغاز شد و در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و اولویت‌ها را احصا می‌کنیم تا بر مبنای آن برنامه‌ها را طراحی کنیم.

وی گفت: پروژه بسیار بزرگ اکتشافی را امروز آغاز می‌کنیم که ۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح استان خراسان جنوبی مورد اکتشاف قرار می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با اجرای این برنامه اتفاق خیلی خوبی می‌افتد و متوجه می‌شویم چه ذخایر معدنی در خراسان جنوبی داریم و مخاطرات سرمایه‌گذاران به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار خوبی در بخش معدن دارد این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

فاطمی امین اظهار داشت: از همه همکارانم در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بابت آغاز این پروژه قدردانی می‌کنم و امیدوارم این کار با قدرت انجام شود و سرمنشا بسیاری از اقدامات در استان خراسان جنوبی باشد.

وی گفت: اجرای برنامه تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی می‌تواند نویدبخش سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی این استان باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همکاران این مجموعه به‌واسطه این اقدام مهم در استان قدردانی کرد.

حمید ملانوری افزود: برای خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور اجرای این طرح یک اقدام پایه‌ای، اساسی، مهم و اثرگذار برای توسعه بخش معدنی و فعال‌سازی معادن خواهد بود.

وی پیشنهاد داد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی به طرح گرامیداشت پدران علم استان نام بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این رویداد بزرگ علمی که به مدت یک سال در استان اجرا می‌شود، فرصت خوبی است تا نام پدران علم و بنیانگذاران علوم مختلف را زنده کند و در این مدت، تمامی جلسات و کارگروه‌ها می‌تواند با این عنوان برگزار شود.

ملانوری با معرفی خراسان جنوبی به عنوان سومین استان وسیع کشور افزود: خراسان جنوبی به اندازه همین وسعت و پراکندگی، ظرفیت‌های شگفت انگیز و گرانسنگ در زمینه‌های معدن، صنعت، کشاورزی، گردشگری و مرز دارد که اغلب ناشناخته مانده است.

وی گفت: محصولات استراتژیک کشاورزی زرشک، زعفران و عناب، تعداد قابل توجه دام سبک و سنگین به‌ویژه شتر، بزرگترین مرز مشترک کشور با افغانستان با ۳۳۱ کیلومتر، وجود چهار بازارچه مرزی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد، همه و همه استان را به یکی از خاستگاه‌ها و پایگاه‌های مهم گردشگری تبدیل کرده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در کنار این ظرفیت‌های بی‌نظیر، خراسان جنوبی از بزرگترین منبع توسعه یعنی نیروی انسانی مستعد نیز بهره‌مند است.

وی افزود: اینکه هفت نفر از پدران علم ایران از اهالی خراسان جنوبی هستند، گواه بر این مطلب است و خراسان جنوبی همه ظرفیت‌های توسعه‌ای را دارد با این وجود به عنوان استانی کم‌برخوردار یاد می‌شود، چون این ظرفیت‌ها نتوانسته در این منطقه رفاه ایجاد کند.

ملانوری گفت: برای رسیدن به این رفاه، لازم است بر پیشران‌های توسعه‌ای متمرکز شویم و در همین راستا ستاد توسعه خاوران را از سال گذشته راه‌اندازی کردیم تا همه مدیران را دور یک میز جمع کنیم و برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی یکی از انگیزه‌های جدی در این ستاد را گره زدن محورهای توسعه‌ای به هم برشمرد و گفت: در قالب ستاد توسعه خاوران، کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و مرز در خدمت یکدیگر قرار می‌گیرند و با هم‌افزایی، ارزش افزوده ایجاد کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متمرکز کردن منابع استان و تجهیزات و امکاناتی که در سطح ملی پیگیری می‌شود، از برنامه‌های ستاد توسعه خاوران است گفت: آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان در همین راستا و با درخواست استان و توجه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خورد.

وی بر بهره‌گیری دانشجویان، پژوهشگران و فعالان حوزه معدن از این فرصت تاکید کرد و افزود: ۲۱۰ میلیارد تومان اعتباری که قرار است در قالب این طرح در استان هزینه شود باید به بهترین شکل ممکن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ملانوری گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی  ۸۵ روستای استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو روز یکشنبه با حضور ویدئوکنفراسی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی آغاز شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات از اهداف اصلی اجرای آن است، امروز با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

براساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان ‌جنوبی با در برگیری حدود چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا به مرحله اجرا درمی‌آید و مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده‌ است.

همچنین در این نشست که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همراه بود، تفاهم‌نامه دوجانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دانشگاه صنعتی بیرجند مبادله شد.

 

تنوع مواد معدنی ایران به ۸۱ مورد افزایش یافته است

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در گذشته عنوان می‌شد حدود ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد که این عدد در حال حاضر به ۸۱ افزایش یافته است.

علیرضا شهیدی روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی افزود: تعداد بسیار زیادی از مواد معدنی در کشور ما وجود دارد و در کل کشور گسترش زیادی داریم.

وی گفت: اگر به نقشه معادن قدیمی توجه کنیم متوجه خواهیم شد در ۲۲ منطقه کشور گذشتگان ما کار معدنکاری را انجام می‌دادند که نشان می‌دهد معدن در این کشور خاستگاه خاص خود را داشته و نگاه ویژه‌ای به آن بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توجه به معادن بیشتر سطحی بوده است افزود: براساس آمار موجود ذخایر زمین‌شناسی کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است ولی در حقیقت حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیارد تن ذخیره در کشور وجود دارد.

وی گفت: حدود ۶۲ درصد از این میزان به مصالح ساختمانی از جمله شن، لاشه، ماسه و انواع سنگ‌ها تعلق دارد، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به ذخایر فلزی و بقیه غیرفلزی است که با توجه به موقعیت خاص زمین‌شناسی کشور آمار درستی در اختیار نداریم.

شهیدی بیان کرد: ذخایر طلا در کشور روز به روز بیشتر می‌شود و اخیر معادنی از جمله در خراسان جنوبی شناسایی شده‌ که امیدواریم با کاری که آغاز کرده‌ایم در پنج سال آینده ذخایر معدنی کشور را افزایش دهیم و به ۱۰۰ میلیارد تن برسانیم.

وی افزود: اگر میزان اکتشاف با سرمایه‌گذاری انجام شده را بررسی کنیم مشخص است تا سال ۲۰۱۵ میزان سرمایه‌گذاری با اکتشاف در یک خط بود و بعد از این فاصله بسیار زیادی رخ داده و نشان می‌‍دهد هزینه‌های اکتشاف در حال افزایش است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: در دهه ۸۰ حدود ۹۴۵ هزار کیلومتر از سطح کشور مورد اکتشاف قرار گرفت و با پتانسیل‌سنجی انجام شده در کشور متوجه شدیم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی باید عملیات اکتشاف انجام شود که تاکنون ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی انجام شده و با هدف ما فاصله زیاد است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه که بین این سازمان، ایمیدرو و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبادله شده، قرار است به تولید و تکمیل اطلاعات پایه در ژئوفیزیک هوایی سرعت ببخشیم که در این زمینه مجوزها دریافت شده است.

شهیدی اظهار داشت: معادن کشور بیشتر سطحی یا نزدیک به سطح هستند اما ذخایر معدنی پنهان در اعماق زمین باید افزایش یابد و اگر اکتشاف عمیق را در کشور بیشتر کنیم، می‌توانیم به مواد معدنی مهمی دست یابیم.

وی گفت: به لحاظ فرایندی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی سه وظیفه اصلی تولید اطلاعات پایه، پایش و فرآوری و در نهایت نگهداری و انتشار، مستند و استانداردسازی داده‌ها را به عهده دارد که تولید اطلاعات پایه در بخش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی به‌صورت مطالعه لایه‌های مختلف انجام و به‌صورت نقشه منتشر می‌شود.

وی افزود: لایه‌های اطلاعاتی در بخش‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی و زمینی اکتشاف است و این سازمان تاکنون هزار و ۶۵۰ لایه اطلاعاتی را تولید کرده که از این میزان بیش از ۸۰۰ لایه اطلاعاتی مکان‌محور و دارای مختصات بوده که هر لحظه قابل رصد کردن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: ما در کشوری هستیم که تنوع ساختار زمین‌شناسی خاصی دارد و بر همین اساس در دو بخش مخاطرات طبیعی و تنوع ماده معدنی صاحب مکان در دنیا هستیم.

وی بیان کرد: از ۴۳ مخاطرات موجود در دنیا ۳۴ مخاطره در ایران اتفاق می‌افتد که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی این مخاطرات را شناسایی و پایش می‌کند اما در زمینه مخاطرات زمین‌شناسی رویه‌ای که در کشور اتفاق نمی‌افتد رویه پیشگیری است و متاسفانه منتظر هستیم اتفاقی بیفتد بعد خسارت‌ها را جبران کنیم.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هم گفت: همکاران وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه برنامه‌های پنج ساله را تدوین می‌کنند که برای تامین مایحتاج جامعه نیاز است صنایع معدنی توسعه یابد، براین اساس باید مواد معدنی بیشتری وارد چرخه شود لذا نیاز به اکتشافات بیشتری داریم.

علی اصغرزاده افزود: در چند سال گذشته توانستیم ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع در قالب ۱۰۷ پهنه معدنی را با همکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت کار کنیم که نتیجه آن اضافه شدن حداقل پنج پتانسیل بزرگ معدنی به هشت معدن بزرگ کشور خواهد بود.

وی گفت: در سال‌های گذشته ۱۰۰ میلیون دلار در این زمینه هزینه شده و برآورد ارزش افزوده ما از این معادن ۱۲.۵ میلیارد دلار است که رشد بسیار زیادی داشته است.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بیان کرد: خراسان جنوبی از استان‌های اولویت‌ نخست ما بوده که پنج پهنه معدنی به مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربع کار شد و انتظار داریم معادن خوبی در استان داشته باشیم.

وی افزود: اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر به ما نشان داد که از لحاظ منابع انسانی و نیروی متخصص دچار کمبود هستیم و در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم تا این چالش‌ها را از میان برداریم.

اصغرزاده گفت: یکی از اقداماتی که انجام شد، امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بود که در این تفاهم چند هدف از جمله شناسایی محدوده‌ها و معادن جدید در استان، ایجاد ارزش افزوده و توسعه اشتغال و درآمد مردم دنبال می‌شود.

وی آموزش نیروهای انسانی استان را از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه دانست و گفت: انتظار داریم سطح تخصصی نیروهای استان را در این پروژه که نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، افزایش دهیم.

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو روز یکشنبه با حضور ویدئوکنفراسی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی آغاز شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح که تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات از اهداف اصلی اجرای آن است، امروز با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

براساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان ‌جنوبی با در برگیری حدود چهار شهرستان و بیش از ۸۵ روستا به مرحله اجرا درمی‌آید و مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده‌ است.

همچنین در این نشست که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همراه بود، تفاهم‌نامه دوجانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دانشگاه صنعتی بیرجند مبادله شد.

 

 

 

افتتاح طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی به صورت ویدئوکنفرانس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه آمایش سرزمین از دو ماه گذشته آغاز افتتاح طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبیشده و در همه استان‌ها و شهرستان‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و اولویت‌ها را احصا می‌کنیم تا بر مبنای آن برنامه‌ها را طراحی کنیم.

فاطمی امین افزود: این پروژه یک طرح بسیار بزرگ اکتشافی است که ۱۵ هزار کیلومتر مربع از خراسان جنوبی مورد اکتشاف قرار می‌گیرد.

وی گفت: با اجرای این برنامه متوجه می‌شویم چه ذخایر معدنی در خراسان جنوبی داریم و مخاطرات سرمایه‌گذاران کاهش پیدا می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار خوبی در بخش معدن دارد این طرح تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

فاطمی امین افزود: اجرای برنامه تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی می‌تواند نویدبخش سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی این استان باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی هم گفت: فعال سازی ظرفیت معادن و توسعه صنایع معدنی، در صدر برنامه‌های استان قرار دارد.

ملانوری گفت:  تأمین و توسعه زیرساخت‌ها از مهمترین لازمه‌های تسریع در تحقق این برنامه است که برای توسعه زیرساخت‌ها اقدامات درخوری انجام شده و همچنان ادامه دارد.

 

وی افزود: با تاکید بر توجه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به حوزه معدن استان گفت: بهره برداری واقعی از معادن و ایجاد صنایع بالا دستی و پایین دستی مرتبط و وابسته می‌تواند به ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی، درآمدزایی و افزایش سطح رفاه عمومی بینجامد.

 

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شنناسی و اکتشافات معدنی کشور هم از انعقاد تفاهم نامه با نظام مهندسی معدن خبرداد و گفت: هدف از این تفاهم نامه استفاده از دانش و تخصص فنی گرو‌های ساماندهی شده و تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف است.
شهیدی افزود: هدف اصلی این تفاهم نامه ایجاد اشتغال بیشتر در حوزه معادن و اکتشافات معدنی است و تلاش خواهد شد تا از طریق اساتید نظام مهندسی معدن تخصصی‌تر دروس پروژه های معدنی در دست اقدام به افراد داده شود تا بلافاصله بعد از تحصیل وارد بازار کار شوند.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزرات صنمت نیز از ثبت ملی ۱۳ نوع مواد معدنی خبرداد و گفت: ۸ مورد از این مواد معدنی مربوط به استان خراسان جنوبی است که ۷ نوع مواد معدنی دیگر هم قرار است در آینده نزدیک ثبت ملی شود.
ملابیگی همچنین با بیان اینکه ۱۷۰ هزار نفر در بخش معدن مشغول بکارند افزود: رقم اشتغال در کشور پایین است و باید بیشتر در این خصوص تلاش شود.

 

عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو اجرا می شود.

 

بر اساس اسن توافقنامه تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

از نتایج اجرای این طرح با توجه به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره مورد نظر، تکمیل فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی برای معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

مدت زمان اجرای طرح از مهر ۱۴۰۰ به مدت یک سال برآورد شده است و گروهی متشکل از متخصصان زمین‌شناسی به خراسان جنوبی آمدند تا در چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه، اکتشافات وسیع را انجام دهند.

خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور برخوردار است که با دارا بودن ۶۹۸ معدن با ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات، کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن با همکاری بخش‌های مختلف معدنی کشور در حوزه سازمان‌ها و مجموعه‌های حاکمیتی، توسعه‌ای دولتی، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی و کشف ذخایر جدید معدنی از جمله اهداف کلان این برنامه است

قرارست۲۰۰نیروی متخصص در اجرای این طرح به مدت یکسال همکاری کنند.

همچنین در این جلسه تفاهم نامه دو جانبه‌ای میان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه بیرجند مبادله شد.

 

استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد:
هزینه کرد ۲۱۰ میلیارد تومانی در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی
ملانوری گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز (۲۵ مهر) در مراسم آغاز پروژه تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خاطرنشان کرد: این رویداد بزرگ علمی که به مدت یک سال در استان اجرا می شود، فرصت خوبی است تا نام پدران علم و بنیانگذاران علوم مختلف را زنده کند.

 

به گفته استاندار خراسان جنوبی، در طول این مدت، کلیه جلسات و کارگروه ها می تواند با این عنوان برگزار شود.

 

وی این رویداد را فرصت مغتنمی برای استان برشمرد و از همه افرادی که باعث و بانی این اتفاق در سطح استان بودند، به طور ویژه تشکر کرد.

 

ملانوری با معرفی خراسان جنوبی به عنوان سومین استان وسیع کشور، متذکر شد: خراسان جنوبی به اندازه همین وسعت و پراکندگی، ظرفیت های شگفت انگیز و گرانسنگی در زمینه های معدن، صنعت، کشاورزی، گردشگری و مرز دارد که اغلب ناشناخته مانده اند.

 

وی تصریح کرد: محصولات استراتژیک کشاورزی زرشک، زعفران و عناب، تعداد قابل توجه دام سبک و سنگین به ویژه شتر، بزرگترین مرز مشترک کشور با افغانستان با ۳۳۱ کیلومتر، وجود چهار بازارچه مرزی، جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد، همه و همه استان را به یکی از خاستگاه ها و پایگاه های مهم گردشگری تبدیل کرده است.

 

وی اظهار داشت: در کنار این ظرفیت های بی نظیر، خراسان جنوبی از بزرگترین منبع توسعه یعنی نیروی انسانی مستعد نیز بهره مند است.

 

به گفته وی؛ این که هفت نفر از پدران علم ایران از اهالی خراسان جنوبی هستند، گواه بر این مطلب می باشد.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: خراسان جنوبی همه ظرفیت های توسعه ای را دارد اما با این وجود به عنوان استانی کم برخوردار یاد می شود، چون این پتانسیل ها نتوانسته اند در این منطقه رفاه ایجاد کنند.

 

ملانوری ادامه داد: برای رسیدن به این رفاه، لازم است که بر روی پیشران های توسعه ای متمرکز شویم.

 

وی متذکر شد: در همین راستا ستاد توسعه خاوران را راه اندازی کردیم تا همه مدیران را دور یک میز جمع کنیم و برای بهره برداری هر چه بیشتر از این پتانسیل ها برنامه ریزی نماییم.

 

به گفته وی؛ یکی از انگیزه های جدی در این ستاد، گره زدن محورهای توسعه ای به هم است.

 

استاندار خراسان جنوبی  تصریح کرد: در قالب ستاد توسعه خاوران، کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و مرز در خدمت یکدیگر قرار می گیرند و با هم افزایی، ارزش افزوده ایجاد کنند.

 

ملانوری با اشاره به این که متمرکز کردن منابع استان و تجهیزات و امکاناتی که در سطح ملی پیگیری می شوند، از برنامه های ستاد توسعه خاوران است، گفت: آغاز طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان در همین راستا و با درخواست استان و عنایت وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خورد.

 

وی بر استفاده دانشجویان و پژوهشگران و فعالان حوزه معدن از این فرصت تأکید کرد و اظهار داشت: ۲۱۰ میلیارد تومان اعتباری که قرار است در قالب این طرح در استان هزینه شود باید به بهترین شکل ممکن استفاده گردد.

 

به گفته وی؛  طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی  ۸۵ روستای استان را تحت پوشش قرار می دهد.

 

شایان ذکر است؛ در این جلسه که با حضور شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، ملابیگی مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصغرزاده مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران و جدیدی مدیرکل دفتر برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور همراه بود، تفاهم نامه دو جانبه ای میان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه بیرجند مبادله شد.

 

 

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت:
خراسان جنوبی بهشت زمین شناسی معرفی شود
ملابیگی گفت: اگر اکتشافات و اطلاعات عمقی در خراسان جنوبی انجام شود می ‌توان ادعا کرد که خراسان جنوبی هم باید به عنوان بهشت زمین‌شناسی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «ابراهیم علی مولابیگی» امروز (۲۵ مهر) در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی که با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر صمت برگزار شد، اظهار کرد: اجرای برنامه تحول زمین‌شناسی رخداد بسیار مبارکی برای خراسان جنوبی است و این استان به عنوان اولین استان برای اجرای این طرح انتخاب شد.

 

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در اولین تفاهم‌ نامه سه‌ جانبه بین ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت دسترسی به ذخایر معدنی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار این استان محقق خواهد شد، گفت: در سال‌های اخیر شاهد پویایی و تحول در حوزه فعالیت‌های زمین‌شناسی استان خواهیم بود.

مولا بیگی با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی هم باید به عنوان بهشت زمین‌شناسی معرفی شود، افزود: بهشت زمین‌شناسی به این استان اتلاق نشده چراکه اگر اکتشافات و اطلاعات عمقی در خراسان جنوبی انجام شود می ‌توان این ادعا را کرد.

وی با اشاره به وجود معادن طلای فراوان در آذربایجان غربی، گفت: خراسان جنوبی هعم ظرفیت های خوب معادن طلا را دارد و یکی از دلایلی که استان‌های کشور از لحاظ دسترسی به منابع معدنی عقب مانده‌اند این است که معادن دست یکسری افراد حبس شده است و مقام معظم رهبری و رییس جمهوری نیز به این قضیه اهتمام دارند و معتقدند باید در این زمینه بیشتر کار شود.

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صمت تصریح کرد: با توجه ذخایر معدنی کشف شده در کشور، ایران جزو ۱۵ کشور برتر در این زمینه است همچنین بخش زیادی از ذخایر معدنی پنهان مانده است، براساس سیاستی که از سال ۹۲ و ۹۳ در وزارت صمت اجرا می‌شود، ۲۸۵ پهنه معدنی به مساحت ۸۵۰ هزار کیلومتر مربع به شرکت‌های دولتی و خصوصی واگذار شده که ۲۵ فقره معادل ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع و ۱۲ درصد پهنه‌ها در این استان بوده است.

مولابیگی افزود: مجموع اشتغال معادن کشور ۱۷۰ هزار نفر است که رقم بسیار  پایینی است در حالی که باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر حداقل اشتغال داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۳۲۸ پروانه اکتشاف جاری در خراسان جنوبی وجود دارد، ادامه داد: همچنین ۷۶ فقر گواهی کشف صادر شده اما این استان علیرغم همه کاستی‌ها پیشتاز در بخش معدن است و رتبه اول تا هفتم را در برخی زمینه‌ها دارد، سهم خراسان جنوبی از این میزان حدود ۱۲ هزار نفر است که در حال حاضر ۵۰۰ معدن در این استان فعال و ۲۰۰ معدن غیرفعال است.

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در بخش استخراج در سال ۶۰۰ میلیون تن ذخایر معدنی داریم و سهم خراسان جنوبی  ۲۲ میلیون تن است، همچنین سهم استان در ذخایر مواد معدنی ۲ میلیارد تن است که پنج درصد سهم کشور است.

وی با بیان اینکه در وزارتخانه به دنبال ثبت برخی مواد معدنی به عنوان برند ملی و بین‌المللی هستیم، گفت: در سطح کشور تاکنون حدود ۱۳ نوع ماده معدنی ثبت ملی شده است.

 

مبادله تفاهم نامه همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه صنعتی بیرجند
با حضور استاندار خراسان‌ جنوبی، تفاهم نامه همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه صنعتی بیرجند مبادله شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، تفاهم نامه همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه صنعتی بیرجند در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان به امضا رسید و مبادله گشت.

 

در متن تفاهم نامه همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه صنعتی بیرجند که به امضای دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دکتر سید حجت هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند رسید، آمده؛«به منظور مشارکت، تبادل و بهره‌مندی از خدمات، تخصص های علمی، پژوهشی و فنی متقابل در امر توسعه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در کشور این تفاهم نامه میان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه صنعتی بیرجند مبادله می شود».

 

بخشی از موضوعات تفاهم نامه به این قرار است؛ «برگزاری نشست های مشترک علمی و سمینارهای تخصصی کارشناسان و گسترش تبادلات علمی و پژوهشی میان طرفین در راستای تعمیق و توسعه همکاری های فعال و مؤثر بین سازمان و دانشگاه، تبادل داده ها، اطلاعات، اسناد و مدارک علمی -پژوهشی منتشر شده در پروژه‌های مشترک در چارچوب ضوابط و مقررات، بهره گیری از امکانات سخت ‌افزاری، نرم‌افزاری، کتابخانه ای، کارگاهی و آزمایشگاهی طرفین در مورد پروژه ‌های مشترک در چارچوب ضوابط و مقررات، ایجاد تسهیلات کارآموزی بر اساس دوره‌های کارآموزی مصوب وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و بازدید برای دانشجویان دانشگاه از بخش های تخصصی سازمان در چارچوب ضوابط و مقرارات و …».

 

 

 

 

 

 

 

استاندار در بازدید از اراضی سرمازده:

خسارات سرمازدگی در خراسان جنوبی به‌طور ویژه پیگیری می‌شود

خسارات سرمازدگی در خراسان جنوبی به‌طور ویژه پیگیری می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: برای جبران خسارت‌های سرما به کشاورزان، پیگیری‌های ویژه‌ای انجام می‌شود و این موضوع به‌طور خاص در دستور کار معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قرار گرفته است.

حمید ملانوری در بازدید از مزارع ذرت و باغات زرشک سرمازده شهرستان سربیشه و در جمع کشاورزان حاضر در محدوده چاه‌های کشاورزی با اشاره به شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه افزود: با توجه به اینکه در منطقه‌ای کم‌آب به سر می‌بریم و گرما و سرمای ناگهانی هوا را به‌طور پیوسته تجربه کرده‌ایم، باید در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصولات به گونه‌ای اقدام کنیم که کمترین خسارت‌ها را ببینیم.

وی تاکید کرد: اقدامات ما باید به شکلی باشد که در برابر بحران‌های همیشگی خود را مقاوم کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر وظیفه جهاد کشاورزی و مراکز ترویج در این زمینه گفت: تلاش‌ها باید به سمت و سویی باشد که گونه‌های گیاهی متناسب با وضعیت منطقه کاشته شوند.

وی برداشت به‌موقع محصولات را هم راهکاری در راستای کاهش خسارت‌ها عنوان کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی باید با تامین به‌موقع ادوات و ماشین‌آلات لازم در این زمینه کشاورزان را همراهی کند تا بتوانند محصولات خود را به‌موقع برداشت کنند.

استاندار خراسان جنوبی از مزارع ذرت و باغات زرشک شهرستان سربیشه با هدف بررسی شرایط موجود و تخمین خسارت‌های وارده به کشاورزان در پی سرمازدگی چند روز گذشته بازدید کرد.

کاهش شدید دما و برودت هوای چند روز گذشته به باغات زرشک و مزارع ذرت شهرستان سربیشه خسارت وارد کرده است.

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقات تیراندازی با کمان ویژه ناشنوایان و کم شنوایان طبس /۷

 برگزاری مسابقات تیراندازی با کمان ویژه ناشنوایان و کم شنوایان شهرستان طبس

مسابقات تیراندازی با کمان ویژه ناشنوایان و کم شنوایان شهرستان طبس برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی هیات تیراندازی باکمان شهرستان طبس با همکاری هیات ورزش ناشنوایان و کم شنوایان و به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش اقدام به برگزاری مسابقات تیراندازی با کمان در دو بخش آقایان و بانوان نمود. گفتنی است در بخش آقایان این مسابقات محمد حیدریان ، امیر شریفی و حسین عباسی به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند و در بخش بانوان  سمیه عباسیان ، ملیحه رضازاده و فاطمه محمدبیگی به ترتیب مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند .

 

 

 

حضور بازیکنان منتخب فوتبال خراسان جنوبی در تست تیم ملی/۷

حضور بازیکنان منتخب فوتبال زیر ۱۶ سال استان خراسان جنوبی در تست تیم ملی زیر ۱۷ سال ایران

بازیکنان منتخب فوتبال زیر ۱۶ سال استان خراسان جنوبی در تست تیم ملی زیر ۱۷ سال ایران حضور یافتند . به گزارش امروز خراسان جنوبی استعدادیابی بازیکنان زیر ۱۶ سال استان به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار و ۱۵ بازیکنان منتخب استان به تست انتخابی تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ سال ایران که به میزبانی استان یزد برگزار می گردد ، به فدراسیون فوتبال معرفی گشدند. امین قوی ، دانیال جعفری ، امیرحسین یکه ، محمدعلی آراسته ، امین نادی ، دانیال بهارشاهی ، هادی خسروی ، امیرمحمد قاسمی، آرمین قاسمی ، عرفان غلامپور ، امین خاتمی ، مهدی قلی پور ، امیرمحمد طلایی ، امید همتی و امیرمحمد اسعدی به این اردو دعوت شده اند.

انتخاب امین لطفیان برای چهار سال به عنوان رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی

انتخاب امین لطفیان برای چهار سال به عنوان رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی با حضور تیشه گران رییس فدراسیون، عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان، اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، چهکندی نژاد سرپرست گروه توسعه ورزش قهرمانی استان و اعضای مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ناشنوایان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در این مجمع با دو کاندید آقایان امین لطفیان و حسن نقیبی اقدام به برگزاری شد که حسن نقیبی از ادامه رقابت در مجمع کتبا انصراف و در ادامه ظهر امروز با یک کاندید و حضور ۱۷نفر از اعضا برگزار و امین لطفیان با کسب ۱۶ رای به مدت چهار سال به عنوان رییس هیات ورزش های ناشنوایان استان خراسان جنوبی انتخاب شد. حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در این جلسه ضمن عرض خوش آمدگویی به دکتر تیشه گران رییس فدراسیون ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران و عرض تبریک سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر ( عج) و هفته تربیت بدنی و ورزش گفت : بی توجهی به تشکیلات هیات ناشنوایان پذیرفته نیست و در اولین رقم اعتباری مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال به هیات ناشنوایان استان تخصیص داده خواهد شد و از سالن هایی که در بحث مزایده گذاشته می شود حتما یک سالن را در اختیار ورزشکاران ناشنوا خواهیم گذاشت، تا با این نگاه هم ورزشکاران نابینا و کم بینا و هم ورزشکاران ناشنوا و کم شنوا بتوانند از آن استفاده کنند . در ادامه جلسه مهران تیشه گران ضمن عرض تبریک هفته تربیت بدنی و ورزش گفت : با توجه به بیماری کرونا که باعث تعطیلی بیشتر فعالیت های ورزشی شده بود ، ولی به همت ادارات کل کشور برخی از مسابقات در حال برگزاری است و امیدوارم که بعد از این هم در سطح جهان این مشکل حل شود و همه ما بتوانیم به زندگی عادی خودمان برگردیم . وی افزود : از جمله مشکلات عزیزان ناشنوای ما ،عدم انتقال خواسته های خودشان به مخاطب است و بر همین اساس، مظلوم ترین محرومیت ها و محدودیت ها ناشنوایی است . تیشه گران با بیان اینکه هیچ فرقی بین افراد ناشنوا و شنوا نباید وجود داشته باشد تصریح کرد : ما باید عزیزان ناشنوا را به خوبی ببینیم و درک کنیم و زمینه را برای قهرمان شدن آن ها آماده کنیم . وی ادامه داد : خدمت به ناشنوایان بسیار کار پسندیده ای است و امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت های عزیزان ناشنوا در عرصه های مختلف ورزشی باشیم .

 

رییس فدراسیون ناشنوایان کشور:

زیرساخت‌های ورزش معلولان متناسب با جهانی شدن ما نیست

زیرساخت‌های ورزش معلولان متناسب با جهانی شدن ما نیست

 رییس فدراسیون ناشنوایان کشور با تاکید بر ضرورت انگیزه دادن به ورزشکاران به ویژه معلولان، تصریح کرد: متاسفانه زیرساخت‌ها در حوزه ورزش معلولان و سایر حوزه‌های ورزشی نیز متناسب با جهانی شدن ما نیست.

مهران تیشه‌گران در حاشیه سفر به خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وزیر ورزش دولت سیزدهم، از خانواده و جنس ورزش بوده، خود قهرمان در حوزه ورزش است و درد ورزش را می‌داند.

وی افزود: از ایشان و دولت سیزدهم انتظار می‌رود بیش از گذشته برای جامعه ورزش تلاش کند؛ با توجه به اینکه ایشان برنامه‌های منسجمی دارند، توقع می‌رود ورزش، امکانات ورزشی و سطح ورزش کشور به مراتب بالاتری برسد.

رییس فدراسیون ناشنوایان کشور با بیان اینکه امیدواریم جامعه ورزش نیز با این وزیر همراهی لازم را داشته باشند، تصریح کرد: وزارت ورزش باید انگیزه و شرایط را برای ورزشکاران فراهم کند تا برای مسابقات آماده شوند که این امر تنها با حمایت مادی و معنوی محقق می‌شود.

تیشه‌گران ادامه داد: چهار هزار پروژه نیمه تمام ورزشی از دولت‌های قبل باقی مانده که انتظار می‌رود در دولت سیزدهم پیگیری شده و به اتمام رسد.

وی با اشاره به پتانسیل خوب ورزشکاران کشور، افزود: لازم است دولت سیزدهم، از لحاظ اعتبار و نیز بعد معنوی وزارت ورزش را حمایت کند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید کشور از لحاظ نیروهای انسانی دارای ظرفیت بسزایی است و اگر برنامه‌ها و استراتژی‌های اثرگذار پیاده شود، شاهد موفقیت‌های بسیاری در این زمینه خواهیم بود.

تیشه‌گران با تاکید بر ضرورت انگیزه دادن به ورزشکاران به ویژه معلولان، تصریح کرد: متاسفانه زیرساخت‌ها در حوزه ورزش معلولان نیز متناسب با جهانی شدن ما نیست.

وی با بیان اینکه باید تفکر و کارشناسی صورت گیرد و با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به ویژه بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری لازم صورت گیرد تا ورزش پیشرفت کند، یادآور شد: با توحجه به وجود نیروی انسانی قوی در حوزه ورزش، تفکرات مشترک این دستگاه‌ها با یکدیگر می‌تواند در ارائه و تامین زیرساخت ما را موفقیت برساند.

 

 

 

 

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی گرامیداشت هفته پارالمپیک و روز عصای سفید در بیرجند

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی گرامیداشت هفته پارالمپیک و روز عصای سفید در بیرجند

رییس فدراسیون ناشنوایان کشور با بیان اینکه هیچ فرقی بین افراد ناشنوا و شنوا نباید وجود داشته باشد، تصریح کرد: ما باید ناشنوایان را به خوبی ببینیم و درک کنیم و زمینه را برای قهرمان شدن آن‌ها آماده کنیم
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، مهران تیشه گران، امشب ۲۴ مهرماه در آیین گرامیداشت هفته پارالمپیک و روز عصای سفید، اظهار کرد: با توجه به بیماری کرونا که باعث تعطیلی بیشتر فعالیت های ورزشی شده بود ، ولی به همت ادارات کل ورزش و جوانان استان های کشور برخی از مسابقات در حال برگزاری است و امیدوارم که بعد از این هم در سطح جهان این مشکل حل شود و همه ما بتوانیم به زندگی عادی خودمان برگردیم. وی افزود: از جمله مشکلات ورزشکاران ناشنوای عدم انتقال خواسته‌های خود به مخاطب است و بر همین اساس، مظلوم ترین محرومیت‌ها و محدودیت‌ها ناشنوایی است. تیشه گران با بیان اینکه هیچ فرقی بین افراد ناشنوا و شنوا نباید وجود داشته باشد، تصریح کرد : ما باید ناشنوایان را به خوبی ببینیم و درک کنیم و زمینه را برای قهرمان شدن آن‌ها آماده کنیم. وی ادامه داد: خدمت به ناشنوایان بسیار کار پسندیده‌ای است و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد موفقیت‌های ناشنوایان در عرصه‌های مختلف ورزشی باشیم. وی با بیان اینکه در ورزش معلولان واقعا خدمت رسانی بسیار سخت است، افزود: باید حمایت صورت گیرد و خدمت به معلولان به عنوان گمنامان ورزش فراهم شود. تیشه گران یادآور شد: امیدواریم روزی برسد که معلولیت‌ها کاهش یابد و روزی برسد در جامعه ما هیچ معلولی وجود نداشته باشد. حسن عزیزی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: مقرر شده با همت و همکاری وزارتخانه بتوانیم در راستای ارتقای زندگی معلولان و جانبازان گام برداشته و خدمات خوبی را ارائه کنیم. وی با تقدیر از همه همکاران در هیات ورزش‌های نابینایان و کم بینایان، تصریح کرد: برنامه‌هایی در هفته پارالمپیک تدارک دیده شده و به دنبال تقویت موضوع ایمان و خودباوری در جامعه معلولان هستیم. عزیزی با بیان اینکه شاهد افتخارآفرینی معلولان در سه ماه گدشته در مسابقات پارالمپیک توکیو، افزود: در این دور از مسابقات، کاروان ایران توانست نتیجه‌ای تاریخی را رقم بزند. وی افزود: از خانواده‌های معلولان می‌خواهیم به ما کمک کنند تا بتوانیم معلولان را که به واسطه نقص جسمی شاید نتوانند در جامعه به شیوه عادی فعالیت کنند، در حوزه ورزش‌های حرفه‌ای فعال کنیم تا زمینه‌ای برای استعدادیابی و شکوفایی استعدادهای این حوزه فراهم شود. وی با تاکید بر تکریم پیشکسوتان ورزش که در تربیت نسل جدید ورزشی اهتمام ورزیده‌اند، افزود: امیدواریم جامعه بستر گسترش این فعالیت‌ها را فراهم کند. عزیزی یادآور شد: خراسان جنوبی با آمار بالای تصادفات و ازدیاد ازدواج‌های فامیلی، ۲۲ هزار معلول دارد که این امر موید این است که باید تلاش ویژه‌ای داشته باشیم تا زمینه را برای معرفی این افراد در حوزه توانمندی‌هایشان فراهم آوریم. وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به تشکیلات هیات ناشنوایان پذیرفته نیست و در اولین رقم اعتباری مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال به هیات ناشنوایان استان تخصیص داده خواهد شد و از سالن‌هایی که در بحث مزایده گذاشته می‌شود حتما یک سالن را در اختیار ورزشکاران ناشنوا خواهیم گذاشت تا با این نگاه هم ورزشکاران نابینا و کم بینا و هم ورزشکاران ناشنوا و کم شنوا بتوانند از آن استفاده کنند.

 

 

 

آغاز فرآیند سی و سومین جشنواره امتنان از کارگران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از آغاز فرآیند سی و سومین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ خبر داد.

اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فرآیند سی و سومین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ، از ۲۷ مهرماه آغاز می‌شود.

او افزود: بر اساس اعلام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرآیند سی و سومین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه امسال با بازگشایی سامانه و ثبت نام گروه‌های مخاطب از روز سه شنبه ۲۷ مهرماه در کشور آغاز می‌شود.

اشرفی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۹۵ قانون کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است همه ساله به طرق مختلف نسبت به شناسایی و معرفی کارگر نمونه و معرفی الگو‌های جامعه کار و تلاش اقدام کند که امسال نیز سی و سومین جشنواره انتخاب و معرفی کارگران و گروه‌های کار نمونه و واحد نمونه استان همزمان با کشور انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: جامعه کارگری استان تا یک ماه بعد از آغاز شروع فرآیند برای شرکت در این رقابت مهلت دارند.

او در پایان بیان کرد: با عنایت به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان سال تولید، پشتیبانی­ ها و مانع زدایی ­ها و در جهت تحقق این مهم و نیز با توجه به شرایط فعلی جامعه و محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع بیماری کرونا، حداکثر تلاش و مساعی خود را به منظور اجرای بهینه جشنواره و به خصوص ترغیب جامعه هدف به مشارکت حداکثری و با کیفیت در این رقابت سازنده در استان به کار خواهیم بست.

 

 

پنج جودوکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

پنج جودوکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

 رییس هیات جودو خراسان جنوبی گفت: با توجه به درخشش ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور، پنج جودوکار این استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

علی تهوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با دعوت فدراسیون جودو، ۲ بانوی جودوکار استان از جمله سپیده طاهری و راضیه سبزه‌کار که در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی، صاحب مدال نقره و برنز شده بودند به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

وی بیان کرد: همچنین با تشخیص کمیته فنی، مرضیه سبزه‌کار که مسابقه زیبایی را به نمایش گذاشته و فقط با یک اخطار از بازی پایانی باز مانده بود، به اردوی تیم ملی بانوان جوان دعوت شد.

رییس هیات جودو خراسان جنوبی گفت: در مسابقات آقایان هم امیرحسین پوستینی جودوکار نوجوان خراسان جنوبی در وزن ۷۳- کیلوگرم صاحب مدال برنز و به اردوی تیم ملی دعوت شد همچنین امین دانشمند در وزن ۶۶- کیلوگرم با توجه به مبارزات خوب و فنی که انجام داد به این تیم دعوت شد.

وی افزود: براساس آمار فدراسیون جودو قبل از شیوع کرونا ۹۰۰ جودوکار در خراسان جنوبی فعالیت داشتند و شیوع این بیماری فعالیت هیات ما را هم تحت تاثیر قرار داد اما از طرق فضای مجازی برنامه‌های خود را دنبال کرده‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*