آخرین خبر :

گزارش

                                                   اینفوگرافیک | چند عامل سرطان‌زا را بشناسید

بنا شدن شهر‌های امارات روی خون مردم/ نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

امارات کشوری است که با پیشرفت‌های چشمگیر خود توریست‌های زیادی را جذب کرده، اما نیمه تاریکی در این کشور وجود دارد که از چشم مردم جهانیان پنهان مانده است.

 

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان تاکنون مردم زیادی برای بازدید از شهر‌های پیشرفته امارات راهی این کشور شده‌اند، اما این ثروت باد آورده از کجا می‌آید؟! حاکمان این کشور با رشوه دادن به جشنواره‌های بین‌المللی و خرید جایزه‌های آن‌ها به دنبال پنهان کردن چه چیزی هستند؟ در این گزارش به بررسی تجارت‌های غیرقانونی و نامشروع امارات می‌پردازیم.

قاچاق، خرید و فروش انسان

دو سال پیش بود که مستندی به نام «هی لیست للبیع» (او (زن) برای فروش نیست) در دانشگاه فلورانس ایتالیا به نمایش گذاشته شد و پرده از قاچاق، خرید و فروش انسان برداشت. روزنامه انگلیسی «اکسپرس» در خصوص این مستند نوشت: این فلیم، مستند ۵۰ دقیقه‌ای است که به موضوع قاچاق انسان و شبکه‌های نامشروع آن در امارات می‌پردازد و واقعیت‌های تکان‌دهنده‌ای را از سومین جنایت سودآور جهان در امارات به نمایش می‌گذارد. در این مستند نه تنها نشان می‌دهد که زنان و کودکان برای اقدامات غیراخلاقی خرید و فروش می‌شوند بلکه فاش می‌کند امارات با خرید مردان از کشور‌های فقیر از آن‌ها به عنوان مزدور برای فرستادن به کشور‌هایی که با آن‌ها در جنگ است، استفاده می‌کند.

اکسپرس در ادامه افزود: این مستند نشان می‌دهد وضعیت حقوق خارجی‌ها در امارات فجیع است و تقریبا هیچ قانونی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است و همه چیز به کارفرما بستگی دارد، «مایا گارنر»، فعال حقوق بشر بعد از مشاهده این مستند از کشور‌های اروپایی خواست تا تلاش کنند و جلوی این جنایات را بگیرند.

شبکه «Vouli» یونان چندی پیش یک مستند دیگری را پخش و افشا کرد پدیده قاچاق انسان در امارات به شدت رو به رشد است و عمدتا این به زور و با تحت فشار گذاشتن فرد انجام می‌گیرد و زنانی را که به سودای کار در این کشور و یا نیاز به کار از سر ناچاری رو می‌آوردند در دام قاچاقچیان انسان می‌افتادند.

«میمی چاکارووا»، روزنامه‌نگار و مستند ساز بلغاری در مستند «اسرار شب» که در خصوص تجارت‌های غیراخلاقی در جهان است، اعلام کرد با اینکه این تجارت در ظاهر در امارات ممنوع است، ولی بر کسی پوشیده نیست که دبی در پی روند رو به افزایش این تجارت به «لاس وگاس» شرق مشهور شده است.

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

«ضحی خلفان»، رئیس‌پلیس سابق امارات با ابراز تاسف از تجارت‌های غیراخلاقی در هتل‌های دبی اعلام کرد به دلیل دخالت‌های ننگین مقامات این کشور نمی‌توان جلوی این تجارت را گرفت.

در همین راستا ۲۲ تن از نمایندگان پارلمان اروپا با اشاره به کارنامه سیاه امارات در خرید و فروش مردم کشور‌های فقیر اروپایی مانند مولداوی با امضای طوماری از سازمان ملل خواستند به این جنایت رسیدگی کند و آن را پایان دهند. «فیلپو مارتوچیلو» یکی از نماینده‌های پارلمان اروپا با بیان اینکه امارات یکی از اولین کشور‌هایی است که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، اعلام کرد نگران‌کننده و بحرانی‌ترین قاچاق در این کشور، قاچاق زنان است.

قاچاق اعضای بدن انسان یکی از هولناکترین جنایات امارات

در سال ۲۰۱۸ امارات اعلام کرد بانک اعضای بدن انسان را در دبی برای ترویج گردشگری پزشکی این کشور، تاسیس کرده است، اما دقیقا قبل از آن بود که فعالان حقوق بشر فاش کرده بودند حاکمان دبی با دخالت در جنگ یمن، سوریه و لیبی درحال انتقال اعضای بدن انسان به کشور خود هستند و با تاسیس این بانک اعضای بدن تردید‌ها به یقین تبدیل شد.

سال ۲۰۲۰ بود که سازمان «آرکید» سوریه که نهادی برای رسیدگی به امور کودکان یتیم و بی‌سرپرست است راز جنایتی وحشتناک را فاش کرد. بر اساس گزارش این سازمان مردمی امارات ۳۶ کودک یتیم را برای استفاده از اعضای بدنشان سرقت کرده است. این نهاد خیریه از دولت و حاکمان امارات خواست در این خصوص شفاف‌سازی کرده و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد، اما هیچ‌گاه جوابی از سوی امارات بیان نشد!

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

همین سازمان در گزارشی جداگانه اعلام کرد برخی از شبه‌نظامیان تحت حمایت امارات کودکان را از اردوگاه‌های پناهجویان می‌ربایند و آنان را به هلال‌احمر امارات تحویل می‌دهند؛ اما بعد از آن در خصوص کودکان پاسخگو نیستند و بدون دادن هیچ مشخصاتی ادعا می‌کنند کودکان سوری در کاخ‌های امارات زندگی می‌کنند.

سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر

ده‌ها سازمان حقوق بشری در واکنش به قرار گرفتن نام ۴ تن از شهروندان امارات در لیست تروریست‌ها اعلام کردند «حمد الشامسی، احمد النعیمی، محمد الزعابی وسعید الطنیجی» تروریست نیستند بلکه فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشرند که در نتیجه تلاش‌هایشان برای گرفتن آزادی بیان در این لیست قرار گرفتند. در بیانیه این سازمان‌ها آمده است حمد الشامسی مدیر اجرایی مرکز حمایت از زندانیان است، این مرکز غیردولتی بوده و بدنبال نشان دادن وضعیت زندانیان عقیدتی سیاسی در امارات و حمایت از آنان است همینطور سعید الطنیجی نیز معلم، فعال و مدیر سابق انجمن اصلاح است.

فعالان حقوق بشری از این اقدامات سرکوب‌گرانه امارات به عنوان تاکتیکی جدید برای سرکوب هرگونه مخالفت سیاسی یاد کردند.برخلاف ادعای مقامات امارات، ابوظبی هیچ مخالفتی را تحمل نمی‌کند.

نام این سازمان‌ها بدین شرح است: مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر، کمپین آزادی در امارات، انجمن قربانیان شکنجه در امارات متحده عربی، حقوق بشر آمریکایی برای دموکراسی در بحرین، مرکز حقوق بشر خلیج و مرکز حمایت از بازداشت شدگان امارات.

اما قرار دادن نام این چهار فعال حقوق بشری در لیست تروریست‌ها فقط صدای سازمان‌های بین‌المللی را درنیاورد بلکه مردم امارات نیز با وجود خفقان شدید در توئیتر کمپینی را به راه انداخته و شعار «آنان تروریست نیستند» را ترند کردند.

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

براساس شواهد موجود در امارات، قانون در این کشور فقط شعاری برای مصرفه رسانه‌ای است و ابوظبی فاقد یک دولت قانونی می‌باشد، سال‌ها پیش زمانی که ۱۳۳ شهروند اماراتی نامه‌ای را امضا کردند از رئیس دولت امارات خواستند اصلاحاتی را در قانون اساسی ایجاد کنند، مقامات این کشور با دستگیری همه آن‌ها و متهم کردنشان به خیانت به ۹ سال حبس محکومشان کردند درحالی که در میان امضاکنندگان ۷ نفر از نخبگان قوه قضائیه این کشور حضور داشتند.

سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس به نقل از یکی از بازداشت‌شدگان اماراتی اعلام کرد وضعیت زندان‌های این کشور فاجعه است و علاوه بر شکنجه و رفتار‌های غیرانسانی که با زندانیان می‌شود حتی محیط این زندان‌ها پر از کثیفی و آلودگی است که باعث می‌شود زخم‌های زندانیان عفونت کند، ولی حتی پزشکی برای درمان آن‌ها آورده نمی‌شود و زندانیان به طور مداوم با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بر اساس افشاگری این زندانی سابق امارات دو فعال سیاسی این کشور با نام‌های «مریم البلوشی و امینه العبدولی» تحت شدیدترین شکنجه‌ها و اقدامات غیراخلاقی قرار گرفته‌اند.

جنایت جنگی امارات در یمن

تیمی از کارشناسان سازمان ملل در چهارمین گزارش خود از اوضاع یمن اعلام کردند امارات یکی از طرف‌های جنگ تحمیلی به مردم یمن است که در این کشور جنایت جنگی انجام داده و قوانین بشردوستانه را نقض کرده است. این گزارش که با نام «ملتی فراموش شده» منتشر شد نشان داد محاصره یمن برای سومین سال متوالی و اجازه ندادن کشور‌هایی مانند عربستان و امارات برای ورود اقلام غذایی و دارویی با توجه به همه‌گیری کرونا درحال رغم زدن فاجعه‌ای انسانی در این کشور است.

«کنتان مولر»، روزنامه‌نگار حرفه‌ای که در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس زندگی می‌کند، افشا کرد جزیره سقطری یمن که از درگیری‌های این کشور به دور بوده است حالا به دلیل فشار‌های مقامات امارات به دنبال جدایی از یمن است و یکی از بزرگان این جزیره اعلام کرده است مزدورانی که به جزیره سقطری تعلق ندارند یک شب وارد این جزیره شدند و شروع به تیراندازی به ایستگاه‌های مرزی کردند و خواهان جدایی از یمن هستند!

بنا شدن شهر‌های امارات بر روی خون مردم، نیمه تاریکی که از جهان مخفی نگه داشته شده است

«هنری تامپسون» یکی از اعضای تیم سازمان ملل تایید کرده است این مزدوران ناشناس از مناطقی به این جزیره آمدند که تحت اشغال امارات است و حاکمان این کشور در سال ۲۰۱۸ به بهانه مبارزه با تروریسم چهار هواپیمای جنگی و صد‌ها نظامی را به این جزیره آوردند. با این حال سقطری شاهد تظاهراتی مردمی است که خواهان پایان دخالت‌های امارات در امور این جزیره هستند.

سخن پایانی

امارات کارنامه‌ای سیاه در زمینه‌های حمایت از تروریسم، جنگ علیه مردم دیگر کشورها، قاچاق انسان، قاچاق اعضای بدن انسان، پولشویی، تجارت مواد مخدر و… دارد، اما با خرج کردن پول‌هایی هنگفت به دنبال خرید جایزه‌های بین‌المللی برای نشان دادن تصویری دروغین از خود است. علاوه بر خرید جایزه مقامات اماراتی با اتهام زدن به کشور‌های همسایه خود سعی دارند چهره زشت اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی خود را از چشم جهانیان مخفی نگه دارند.

تهیه و تنظیم: مینا عظیمی

 

 

 

 

 

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟ / حرکت در مسیر سخت «برکت»

تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور، چیزی نیست که کسی از مردم ایران نشنیده باشد. وعده‌ای که مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، تا اواخر تیرماه هم بر اجرایی شدن آن اصرار داشت. اما چه عواملی باعث شد که این وعده با تاخیر مواجه شود؟

چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟ / حرکت در مسیر سخت «برکت»

مجله فارس‌پلاس؛ محمدتقی خرسندی: تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور، چیزی نیست که کسی از مردم ایران نشنیده باشد. وعده‌ای که مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، بارها آن را تکرار کرد و حتی تا اواخر تیرماه هم بر اجرایی شدن آن اصرار داشت. اما حالا، فقط چند روز تا پایان شهریور مانده و تعداد واکسن‌ها به ۱۰ میلیون دوز رسیده است. هرچند اخیرا خط ۲ برکت هم وارد مدار تولید شده اما عملا بعید است تعداد واکسن‌های تولیدی از مرز ۱۵ میلیون دوز عبور کند. چه عواملی باعث شد که این وعده با تاخیر مواجه شود؟ اگر فقط تحریم‌های آمریکا مانع بود، مگر در این ۴۰ سال تحریم وجود نداشت، پس چرا ستاد اجرایی پیش‌بینی آن را نکرده بود؟

تحریم در لحظه!

واکسن برکت در ۹ دی ۱۳۹۹ به مرحله تست انسانی رسید. اولین واکنش آمریکا مشخص بود: تحریم بنیاد برکت در کمتر از ۲ هفته. واکسن، آن هم واکسن کرونا چیزی نبود که آمریکا روی آن شوخی داشته باشد. بازی با سلامت مردم، همیشه مهمترین ابزار آمریکا برای ایجاد نارضایتی در ایران بوده است. از طرفی، ورود یک بازیگر جدید به بازار واکسن، می‌توانست انحصار تکنولوژیک و سودآوری بالای شرکت‌های آمریکایی را با خطر جدی مواجه کند.

اما تحریم  در ایران اثر دوگانه‌ای دارد؛ هم مانع پیشرفت‌هاست و هم عامل پیشرفت‌های بزرگ. تحریم که می‌شویم، ناچاریم که روی پای خودمان بایستیم. البته که تلاش می‌کنند نگذارند اما هرجا اراده کرده‌ایم، موفق شده‌ایم. ماجرای واکسن هم از همین دست بود.


دو هفته پس از آغاز تست بالینی واکسن موسسه برکت، آمریکا آن را تحریم کرد

همه چیز از نقطه صفر

باتوجه به اهمیت فاکتور زمان در مبارزه با کرونا، برکت از همان روزی که تست‌های اولیه‌اش با موفقیت مواجه شد، تولید انبوه واکسن را در دستور کار خود گذاشت. موفقیت این کار، نیازمند راه‌اندازی مجموعه تولید واکسن از نقطه صفر بود. چراکه ایران حداقل ۱۶۰ میلیون دوز واکسن نیاز داشت و هیچکدام از زیرساخت‌های موجود در کشور پاسخگوی آن نبود؛ نه آزمایشگاه‌ها و نه خطوط تولید.

مراحل اصلی تولید ماده موثره واکسن کرونا شامل کشت سلول و سپس تکثیر ویروس و در نهایت کشتن ویروس و فیلتراسیون آن می‌شود. این تکنولوژی، همان چیزی بود که ایران را به جمع ۶ کشور واکسن‌ساز دنیا وارد کرده بود. اما برای همین کار هم آزمایشگاه‌هایی پیشرفته با سطح ایمنی زیستی بالا مورد نیاز بود. این آزمایشگاه‌ها در ۴ سطح طبقه‌بندی می‌شوند که با نام BSL 1-4 (BioSafety Level 1 to 4) شناخته می‌شوند. آزمایشگاه مناسب برای ویروس مسری کرونا BSL4 است اما به دلیل تحریم‌های آمریکا تقریبا امکان دسترسی به آن برای ایران وجود نداشت.

بهترین آزمایشگاه فعال ایران، یک آزمایشگاه BSL2 بود که برای ویروس کرونا امن نبود. بزرگترین آزمایشگاه BSL3 خاورمیانه در مشهد هم با ۹۲ درصد پیشرفت، بیش از ۱۲ سال متوقف مانده بود و تجهیزات آن در حال از بین رفتن بود. به همین دلیل، ساخت یک آزمایشگاه مدرن، مجهز و بزرگ BSL3 از همان ابتدای تحقیقات، در دستور کار قرار گرفت تا توان کشت انبوه سلول، متناسب با نیاز خطوط تولید صنعتی را داشته باشد.


یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید واکسن برکت، آزمایشگاه پیشرفته ایمنی زیستی بود

راه‌اندازی آزمایشگاهی حتی در این سطح، کار ساده‌ای نبود. اغلب تجهیزات در انحصار آمریکا بود و فروش آن به ایران ممنوع! یکی از تجهیزات اصلی مورد نیاز، بین ۹ کشور دست به دست شد تا به ایران برسد. به این شکل که در هر کدام از این کشورها یک بار دستگاه باز و رجیستر می‌شد تا آن کشور به عنوان خریدار ثبت شود. پس از بازگشت نماینده شرکت تولیدکننده، دستگاه مجددا بسته‌بندی شده و به کشور بعدی ارسال می‌شد. به این ترتیب، بعد از چند بار جابجایی در کشورها، دستگاه از پوشش شرکت خارج می‌شد و نماینده شرکت برای رجیستری مراجعه نمی‌کرد. به این ترتیب، امکان ورود این دستگاه به ایران با چند ماه تاخیر فراهم شد.

قطعه دیگری که برای استفاده در مقیاس صنعتی، تعداد زیادی مورد نیاز بود، از طریق چند نفر خریداری شد تا هر کس فقط تعداد محدودی از آن را خریده باشد که استفاده‌اش در آزمایشگاه توجیه‌پذیر باشد. با این وجود، در فرودگاه جلوی خروج همان تعداد را هم گرفتند و در نهایت کمتر از نصف این قطعات به ایران رسید.

شکست انحصار مواد اولیه

تولید واکسن، علاوه بر ویروس کشته شده، نیازمند مواد اولیه‌ای است که عموما در انحصار آمریکا است؛ از حامل‌های سلولی گرفته تا ژل مورد استفاده در واکسن. باتوجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و احتمال ورود ایران به جمع واکسن‌سازان دنیا، واردات این مواد نیز اگر نگوییم غیرممکن، لااقل کار به‌شدت پیچیده‌ای بود. مثلا در مورد یک ماده اولیه، پلیس با ارائه مقاله علمی به خریدار اعلام کرد این مقدار ماده اولیه، بیش از نیاز یک آزمایشگاه است و در نهایت فقط اجازه خروج یک بیستم آن را داد. اتفاقی که نشان از آمادگی جدی و همه‌جانبه آمریکایی‌ها در ممانعت از ارسال کالاهای حساس به ایران داشت.

مشکلاتی از این دست باعث شد خرید مواد اولیه و همزمان تلاش برای ساخت آنها نیز بلافاصله در دستور کار قرار بگیرد. بخشی از این مواد خریداری و بخشی دیگر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شد. این تحول بزرگ تکنولوژیک باعث شد تا نگرانی ایران برای تامین مواد اولیه در روزهای تولید، تا حد زیادی کاهش یابد. ضمن آنکه بهره‌وری خطوط تولید نیز بالاتر رفت. این پیشرفت‌ها در این نقطه باقی نماند و ایران در همین مسیر به امکان افزایش مقیاس (Scale up) تقریبا نامحدود در تولید ماده موثره واکسن رسید.


دست‌یابی ایران به دانش افزایش مقیاس تولید ماده موثره واکسن باعث می‌شود
که بتواند از بیورآکتورهای بزرگ در تولید واکسن استفاده کرد

حالا نقطه سر خط

پس از تولید ماده موثره، نوبت به تولید واکسن می‌رسید. اغلب خطوط تولید موجود ایران مربوط به واکسن‌های متنوع کودکان بود که مجموعا حدود ۳۰ میلیون دوز در سال تولید می‌کردند. این خطوط، نه‌تنها توان تامین ۱۶۰ میلیون واکسن کرونای مورد نیاز ایران را نداشت، بلکه اساسا خروج آنها از مدار هم ممکن نبود، چراکه واکسن‌های سلامت کودکان هم باید روزانه تولید شده و به مصرف جامعه می‌رسید.

چاره‌ای نبود؛ خط تولید واکسن کرونا هم باید از صفر ساخته می‌شد. اولین خط تولید برکت، با اتکا به امکانات موجود در داخل کشور راه‌اندازی شد. مهمترین بخش خط تولید «بیورآکتور» است که واکنش‌ها در آن انجام می‌شود. یک بیورآکتور ۵۰۰ لیتری، به عنوان قلب خط تولید از یک واحد نیمه‌کاره تولید واکسن در موسسه برکت گرفته شد. دو بیورآکتور ۲۰ و ۱۰۰ لیتری دیگر نیز از یک کارخانه خریداری و به خط تولید اضافه شد. نرم‌افزارهای مربوطه هم با دانش ایرانی به‌روز رسانی شد و خط ۱ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. این خط پس از صدور مجوز واکسن برکت در ۲۴ خرداد، طبق برنامه حدود ۸ میلیون دوز واکسن در تیر و مرداد تولید کرد.

ظرفیت خط اول نهایتا ۴ میلیون دوز واکسن در ماه بود، و این عدد فاصله زیادی با نیاز ایران داشت. هرچند مخبر، به‌عنوان بالاترین مقام مرتبط با برکت، در طول یک سال اخیر بارها بر لزوم واردات واکسن تاکید کرده بود اما تهدیدی به نام تحریم امکان این کار را زیر سوال می‌برد. پس واحدهای بزرگتری باید احداث می‌شد. شرکت‌های ایرانی توان تولید و تامین چنین تجهیزاتی را نداشتند و خرید واکسن از خارج هم با مشکل تحریم مواجه بود.

توسعه از طریق هند و چین

مذاکرات با شرکت‌های خارجی شروع شد. یک شرکت چینی در دی‌ماه ۹۹ حاضر شد ظرف ۶ ماه یک واحد بزرگ با ظرفیت تولید ۲۵ میلیون دوز واکسن در ماه را در ایران احداث کند. این کمترین زمان و بیشترین ظرفیت تولیدی بود که در آن زمان ایران می‌توانست به آن دست یابد. طبق برنامه، این خط باید تا تیرماه نصب و وارد چرخه تولید می‌شد.

هرچه زمان می‌گذشت، تحریم‌های آمریکایی بیشتر خودش را نشان می‌داد. ایران در زمستان ۱۳۹۹حدود ۱۷ میلیون دوز واکسن کواکس، ۲ میلیون دوز واکسن بهارات و ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک خریده بود اما تا پایان سال ۹۹ کمتر از ۷۰۰ هزار دوز واکسن به ایران رسید که حدود یک‌سوم آن هم هدیه چین و روسیه بود. کواکس هیچ واکسنی نداده بود و هند فقط ۱۲۵ هزار دوز واکسن فرستاد و مانع ارسال بقیه آن شد. واکسن‌های روسی هم به کندی تولید و وارد می‌شد.

سال جدید رسید اما واکسن نرسید. برکت در فروردین ۱۴۰۰، برای اینکه واکسن سریع‌تر به مردم برسد، یک خط تولید دیگر هم از هند خریداری کرد که قرار بود از خرداد وارد چرخه تولید شود. این خط کوچکتر از نمونه چینی بود و با بیورآکتور ۱۲۰۰ لیتری خود امکان تولید ۸ میلیون دوز واکسن در ماه داشت.


تحریم‌های آمریکا، انحصارطلبی تولیدکنندگان و شیوع سویه‌های جدید کرونا
باعث شد تجهیزات خط تولید برکت با چند هفته تاخیر به ایران برسد

کلاف پیچیده کرونا، انحصار و تحریم

مشکل تازه آغاز شده بود. شرکت هندی ساخت تجهیزات را شروع کرده بود که کرونای دلتا هند را به تعطیلی کشاند. کارخانه تولیدکننده تجهیزات هم همانند بسیاری از موسسات هند تعطیل شد. بعد از مذاکرات فراوان، بالاخره مجددا کار با تاخیر شروع شد اما مشکل دیگری وجود داشت. پرواز میان فرودگاه‌های ایران و هند متوقف شده بود و امکان ارسال تجهیزات به ایران نبود. با پشت سر گذاشتن همه این مشکلات، تازه موضوع تحریم به میان آمد.

آمریکا فروش بیورآکتور به ایران را به بهانه دومنظوره بودن این دستگاه تحریم کرده بود. این بیورآکتور هم تحت عنوان وسل‌تانک و با واسطه یک شرکت خارجی به فرودگاه هند رسیده بود. با این حال در فرودگاه اجازه خروج دستگاه را ندادند و خواهان گفتگو با مدیرعامل شرکت خریدار شدند. بیورآکتوری که هزینه آن هم پرداخت شده بود، حدود یک ماه در فرودگاه ماند، نه اجازه خروج می‌دادند و نه اجازه بازگشت به کارخانه. خط تولید بدون رآکتور هم عملا به هیچ دردی نمی‌خورد.

در نهایت، این دستگاه حساس با جداکردن قطعات، از فرودگاه خارج شد و هر یک از قطعات به کشور دیگری فرستاده شد تا از آنجا به ایران بیاید. در این مسیر هم مجددا بعضی تجهیزات توسط کشورها برای چند روز توقیف شدند. با تمام سختی‌ها، قطعات بیورآکتور و خط تولید بالاخره با حدود یک ماه و نیم تاخیر و در تیرماه، به صورت محموله‌های جدا از هم به ایران رسید.

برای خط تولید چینی هم اتفاق مشابهی افتاد؛ آمریکا جلوی ارسال بیورآکتور را گرفت و ارسال این دستگاه هم با تاخیر مواجه شد.

البته تحریم‌ها محدود به بیورآکتور نبود. اغلب دستگاه‌های مرتبط با خط تولید واکسن مورد شناسایی و پیگیری آمریکا قرار می‌گرفت. چرا که کاربرد این دستگاه‌ها مشخص بود و به جز ایران، فقط ۶ کشور دیگر تکنولوژی به کارگیری این دستگاه‌ها را داشتند. علاوه بر تحریم‌های عادی، ابعاد اقتصادی موضوع هم مطرح بود. در یک کلام، آمریکا نمی‌خواست انحصار شرکت‌‌های آمریکایی در تولید واکسن از بین برود و کشورهای دیگری نیز وارد این بازار شوند.


تیم تولیدکننده واکسن برکت در ماه‌های اخیر مدام مورد حمله‌های رسانه‌ای قرار گرفته است

یک مشکل عجیب ولی واقعی

دستگاه‌هایی که قرار بود در خرداد و تیرماه وارد چرخه تولید شود، با یک تا دوماه تاخیر به ایران رسید. مراحل نصب خط تولید با سرعت انجام می‌شد و همچنان امید می‌رفت که این خطوط تولید از ابتدای مرداد به بهره‌برداری برسد و وعده ۵۰ میلیون دوزی واکسن در شهریور به تحقق بپیوندد. اما یک مشکل جدید و عجیب خودنمایی کرد.

گروه مهندسان چینی و هندی که برای نصب دستگاه‌ها و راه‌اندازی نرم‌افزارها به ایران آمده بودند، همگی کرونا گرفتند. این در حالی بود که تمامی این افراد اعلام می‌کردند در کشورشان واکسن دریافت کرده‌اند. جالب آنکه تست کرونای این افراد در بدو ورود به ایران منفی بود اما بلافاصله پس از ۴۸ ساعت وضع عوض شد. حالا برکت مانده بود و خط تولیدی که تقریبا نصب شده بود اما امکان بهره‌برداری نداشت. چاره‌ای نبود جز قرنطینه و میزبانی از این افراد تا زمان بهبودی کامل. موضوعی که ۲ تا ۳ هفته طول کشید.

بالاخره در اواخر مردادماه، این افراد بهبود یافتند و مراحل پایانی راه‌اندازی خطوط تولید هم آغاز شد. خط تولید هندی در اواسط شهریور به بهره‌برداری نهایی رسید و میزان تولید واکسن را حدود ۸ میلیون دوز در ماه افزایش داد. خط تولید چینی هم در مراحل پایانی است و احتمالا در کمتر از یک ماه آینده واکسن‌های خود را به شبکه بهداشت ایران تقدیم خواهد کرد.

این روزها واکسن برکت از ۳ سد انحصار تکنولوژیک، بیماری کرونا و تحریم‌های آمریکایی گذشته اما ظاهرا مسئولان برکت پس از مواجهه با این همه اتفاق عجیب، قصد ندارند دیگر هیچ قولی درباره میزان تولید بدهند. اما به نظر می‌رسد اگر مشکل عجیب دیگری رخ ندهد، وعده ۵۰ میلیونی برکت با حدود یک ماه و نیم تاخیر تحقق خواهد یافت.

آغاز روزهای پربرکت

ماجرای واردات اما فرق می‌کند. به فاصله ۳ روز از صدور مجوز تولید برکت، آمریکا که عملا دیگر سودی از تحریم واکسن نداشت، رسما تحریم واکسن کرونا را لغو کرد تا حداقل وجهه بین‌المللی خود را حفظ کند و گوشه‌چشمی هم به بازار ایران داشته باشد. این کار باعث شد قیمت واکسن وارداتی از ۱۵.۵ یورو به ۸ یورو کاهش یابد و واردات واکسن از تیرماه رشد تصاعدی پیدا کند. در تیر ماه، به اندازه تمام ۵ ماه قبل از آن واکسن وارد شد. واردات مرداد، ۲ برابر تیر بود. استقرار دولت جدید هم به این روند شدت بیشتری بخشید و در شهریور، بیش از ۳۱.۶میلیون دوز واکسن وارد شد. به این ترتیب، ایران که در ۵ ماه پیش از تحریم فقط ۶.۸ میلیون دوز واکسن وارده کرده بود، طی ۳ ماه پس از تولید برکت بیش از ۵۱.۴ میلیون دوز واکسن وارد کرده است.

 

 

 

 

آیا “چشم زخم” حقیقت دارد؟ / تهدید “چشم زدن” در فضای مجازی

ظاهراً از روایات بر می‌آید “چشم زخم” ارتباطی با صفات و ویژگی‌های افراد ندارد بلکه ممکن است این مسئله در همگان به صورت نسبی وجود داشته باشد.

 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از باور‌های قدیمی که همواره در بین اکثر ملت‌ها رواج داشته، مسئله “چشم زخم” یا به اصطلاح “چشم زدن” است. با وجود آنکه دلایل علمیِ متقنی درباره “چشم زخم” کشف نشده، اما در فرهنگ جوامع به عنوان نیرویی ماوراء الطبیعه و شوم شناخته می‌شود.

اما این امر مورد تأیید خداوند در دین مبین اسلام قرار گرفت، همچنان که در آیه ۵۱ سوره قلم خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله از چشم زخم کافران خبر داده، فرمود « وَ إِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ »؛ یعنی و کافران زمانی که قرآن را شنیدند، نزدیک بود تو را با چشمانشان بلغزانند [و از پای درآورند]و می‌گویند: بی‌تردید او دیوانه است.

همچنین روایات متعددی در تأیید “چشم زخم” در منابع روایی ما وجود دارد؛ امیرالمؤمنین علیه‌السلام آن را از حقایق نظام عالم معرفی کرده، می‌فرماید « الْعَیْنُ حَقٌّ ». یعنی چشم‌زخم حق است.

یا در حدیثی قابل تأمل صفوان از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند «اگر گور‌ها را براى شما بشکافند، البته بنگرید که بیشتر مرده‏‌هاى شما براى چشم زدن مردند، زیرا اثر چشم، حق است»؛ لَوْ نُبِشَ لَکُمْ عَنِ الْقُبُورِ لَرَأَیْتُمْ أَنَّ أَکْثَرَ مَوْتَاهُمْ بِالْعَیْنِ لِأَنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ.

این حدیث امام تصریح دارد اکثر مردگان بر اثر چشم زخم بر گور‌ها آرمیدند. بعد حضرت در ادامه و در بیان راهکار دفع چشم زخم فرمود «بدان که رسول خدا فرمود: چشم اثر دارد و هر که خوشش آید از چیزى که برادرش دارد، باید در باره آن خدا را بیاد آورد، که با یاد خدا زیانى بدان نرساند.»

أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فِی ذَلِکَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَکَرَ اللَّهَ لَمْ یَضُرَّه‏. (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۶۰، ص: ۲۵) همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره راهکار پیشگیری از چشم زخم فرمود « اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَهِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ » یعنی هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛ زیرا چشم زخم واقعیت دارد.

ظاهراً از روایات بر می‌آید “چشم زخم” ارتباطی با صفات و ویژگی‌های افراد ندارد بلکه ممکن است این مسئله در همگان به صورت نسبی وجود داشته باشد، همچنان که به تصریح روایت نبوی، حتی فرد خودش را هم ممکن است چشم بزند. در این صورت باید مقدم بر هر کاری بر آن نعمت شکر بر جای بیاورد و دعای خیر کند.

با این حساب، ضروری است یکسری اقدامات پیشگیرانه داشت و تا جای ممکن فرد خود و خانواده خود را در معرض نگاه دیگران قرار ندهد. متأسفانه در عصر حاضر و با گسترش شبکه‌های مجازی شاهدیم افراد بی‌مهابا و بی‌واهمه عکس خانواده خویش را به اشتراک می‌گذارند.

این امر سوای از اینکه از جهت اخلاقی و گاهی از لحاظ حقوقی مسئله‌دار است، موجب جلب توجه ده‌ها یا صد‌ها و یا میلیون‌ها کاربر فضای مجازی می‌شود و ممکن است خطراتی مثل چشم زخم را به همراه داشته باشد. دور نیست اکثر حوادثی که متوجه ما و خانواده‌مان می‌شود، ریشه در همین سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌ها و عدم توجه به این باور‌های حقیقی دارد.

منبع: جهان نیوز

 

 

 

بلا‌هایی که نخوردن آب کافی بر سرتان می‌آورد

دریافت روزانه آب کافی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام و جلوگیری از کم آبی بدن ضروری است.

 

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، علاقه نداشتن به نوشیدن آب به مقدار مورد نیاز بدن، یک بحران محسوب می‌شود که آسیب‌های جبران ناپذیری به دنبال دارد. در این گزارش برخی از این آسیب‌ها اشاره می کند.

اضافه وزن

ممکن است غیرمنتظره به نظر برسد، اما نادیده گرفتن آب می‌تواند باعث احتباس موقت و افزایش وزن شود. وقتی آب کافی نمی‌نوشید، بدن شما هر قطره را نگه می‌دارد تا از کم آبی شدید جلوگیری کند.

انرژی کم

عدم نوشیدن آب باعث بی حالی و خواب آلودگی می‌شود. شما باید طی روز با مصرف مقدار زیادی، هیدراته بمانید. اگر این اتفاق نیفتد، به کم آبی مبتلا می‌شوید و سطح انرژی شما کاهش خواهد یافت.

از دست دادن تمرکز

تمرکز یکی از اجزای ضروری زندگی است، زیرا توانایی‌ها و عملکرد‌های مغز تا حد زیادی به ۸۰ درصد آب بستگی دارد، حتی کم آبی بدن توانایی‌های آن را مختل می‌کند، یک مطالعه در مجله تغذیه نشان داد که نوشیدن آب می‌تواند به از دست دادن تمرکز و افزایش توجه جلوگیری کند.

افزایش خطر سکته مغزی

کم آبی بدن نه تنها می‌تواند باعث سکته مغزی شود، بلکه بر اساس یک مطالعه بر اختلالات قلبی عروقی نیز تأثیر می‌گذارد.

نوشیدن آب

تغییر خلق و خو

دو مطالعه از دانشگاه کنتیکت بر روی مردان و زنان نشان می‌دهد که هنگام ترک مصرف آب احساس ترس می‌کنید. کسانی که دچار کم آبی هستند، تحت تأثیر تغییرات خلقی و خستگی قرار می‌گیرند.

احساس گرسنگی

بسیار متداول است که گرسنگی با کم آبی بدن مرتبط کنید. بهترین کار نوشیدن مقداری آب است. آب بنوشید و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا میان وعده‌ای را که منتظر آن بودید، میل کنید.

سردرد

عدم نوشیدن مقدار لازم آب روزانه باعث سردرد می‌شود.

وضعیت بد پوست

آب به پوست شما کمک می‌کند و هنگامی که به اندازه کافی آب مصرف نمی‌کنید، کلاژن شروع به ترک خوردن و اتصال به یکدیگر می‌کند و خطوط و چین و چروک‌های ظریف را بیشتر نمایان می‌کند.

ما به آب متکی هستیم تا ما را به اندازه کافی هیدراته نگه دارد، بنابراین هنگامی که آن را نادیده می‌گیرید، انتظار داشته باشید دهان، پوست و هر چیز دیگری خشک‌تر از حالت عادی باشد.

سختی در هنگام ورزش

بدن شما نمی‌تواند بدون آب کافی کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند و طبق گفته انجمن فیزیولوژی، کم آبی بدن می‌تواند شما را در حین ورزش دچار مشکل کند و مایعات ناکافی در بدن نیز مانع تجزیه چربی‌ها می‌شود.

کم آبی

دشواری در قضای حاجت

اگر کم به مقدار کافی مصرف نکنید، ممکن است برای رفتن به دستشویی دچار مشکل شوید، زیرا در این حالت روده بزرگ شما تا پنج لیتر آب را در روز جذب و رفتن به دستشویی را آسان‌تر می‌کند و در غیر این صورت مشکلاتی بوجود می‌آید.

ضعف در عملکرد کلیه‌ها

بدون مصرف آب کافی دچار کم آبی شدید می‌شوید و این می‌تواند باعث، نارسایی کلیه یا سنگ کلیه شود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*