اخبار خراسان جنوبی/ حمایت از فرهنگ مطالبه گری در خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درختان سیب در زیرکوه شکوفه دادند

بهار در زیرکوه بر پاییز پیشدستی کرد

 

۲ کودک قربانی حادثه رانندگی در شوسف

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بر اثر واژگونی سواری پژو در محور روستایی”شوسف به ذهاب نهبندان” ۲سرنشین خودرو جان خود را از دست دادند و۴ نفر مصدوم شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهارداشت: ماموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند سواری پژو واژگون شده و ۲سرنشین آن بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است و ۴نفر دیگر مصدوم و توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند .

وی بیان کرد: فوتی‌های این حادثه ۲ دختر ۱۲ ساله و سه ماهه بودند و مصدومان حادثه هم به بیمارستان شهید آتشدست نهبندان منتقل شدند.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی علت حادثه را توجه نکردن به جلو ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه سواری پژو اعلام کرد.

پیام آیت‌الله «عبادی» در پی درگذشت جهادگر «محمدمصطفی سارنگ»

آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در پیامی درگذشت جهادگر مخلص «محمدمصطفی سارنگ» از اعضای گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را تسلیت گفت.

پیام آیت‌الله «عبادی» در پی درگذشت جهادگر «محمدمصطفی سارنگ»

آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در پیامی درگذشت جهادگر مخلص «محمدمصطفی سارنگ» از اعضای گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت جهادگر مخلص و بسیجی «محمدمصطفی سارنگ» از اعضای گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که در مسیر خدمت به مستضعفین و محرومیت‌زدایی در منطقه ماژان از توابع شهرستان خوسف دچار حادثه ناگوار در حین رانندگی و انجام وظیفه گردیده‌اند، موجب تأثر و تألم اینجانب شد.

اینجانب درگذشت این جوان مومن و انقلابی را به جهادگران سرافراز و با اخلاص، خانواده معزز، فعالان جهادگر، دوستداران و وابستگان ایشان تسلیت عرض نموده و از خدای متعال برای آن مرحوم غفران الهی و همنشینی با مجاهدان راه حق و برای خانواده و دوست‌دارانش صبر مسئلت می‌نمایم.

 

 

 

خروج خراسان جنوبی از وضعیت بحرانی کرونا

در آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسان جنوبی (مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) (بروز رسانی از ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۰) هیچ نقطه ای با وضعیت قرمز در استان نداریم.

آخرین نقشه وضعیت کرونا در خراسان جنوبی این نقاط به شرح زیر است:
نقاط قرمز (خیلی پر خطر): هیچ نقطه خیلی پر خطر در استان خراسان جنوبی نداریم.

شهرستان‌های بیرجند، قائنات، نهبندان، زیرکوه، فردوس و سربیشه  در وضعیت نارنجی یا پرخطر قرار دارند.

شهرستان های درمیان، بشرویه و سرایان در وضع زرد یا خطر متوسط  قرار دارند.
شهرستان خوسف هم در نقاط آبی یا وضعیت خطرکم قرار گرفت.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه های حاد تنفسی در شهرستان ها ممکن است.

حمایت از فرهنگ مطالبه گری در خراسان جنوبی/۲-۳

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت: باید برای ترویج مطالبه گری تلاش شود.

حمایت از فرهنگ مطالبه گری در خراسان جنوبیسردار قاسمی در دیدار با طلاب جوان علوم دینی گفت: اساس و مبنای اسلام بر امربه معروف و نهی از منکر است و انجام دادن این امر تکلیف شرعی همه ماست.
وی با بیان اینکه یکی از شعار‌های جمهوری اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر است، افزود:گروه‌های مطالبه گر، بیشترین نقش را اجرای در قانون امر به معروف و نهی از منکر دارند.
سردار قاسمی با اشاره به اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده است، افزود:اولویت کار ستاد امر به معروف کار فرهنگی است و باید برای ترویج مطالبه گری تلاش شود.
دبیرستاد امر به معروف افزود:جوان گرایی در این ستاد جز اولویت هاست و این ستاد سعی بر تعامل با اقشار مختلف جامعه را دارد.
حمایت از روحانیون مطالبه گر، اجرا شدن  امر به معروف و نهی از منکر در ادارات، آزادی عمل کمیته مطالبه گری ستاد، راه اندازی ستاد‌های امر معروف محله محور در مساجد و پیش برد اهداف ستاد امربه معروف با آسیب شناسی و اولویت بندی آن جز خواسته‌های طلاب در این جلسه بود.

 

 

 

افزایش سهمیه اعزام به اربعین حسینی/۷

سهمیه خراسان جنوبی برای اعزام به اربعین حسینی افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر سازمان حج و زیارت استان با بیان اینکه از ۶۰ هزار سهمیه کشور برای شرکت در مراسم اربعین ۶۲۲ نفر از خراسان جنوبی خواهند بود، گفت: از این تعداد ۳۵۰ نفر موکب داران استان و ۲۷۲ نفر افراد عمومی هستند.

نوفرستی با بیان اینکه در سهمیه ۳۰ هزار نفری که پیش از این از سوی عراق اعلام شد تنها موکب داران اعزام می‌شدند، افزود: با اعلام سهمیه ۳۰ هزار نفری دیگر در مرحله دوم، علاوه بر موکب داران سهمیه ۲۷۲ نفری برای عموم مردم نیز به استان اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سامانه سماح برای ثبت نام افراد عادی از دوشنبه باز شده است گفت: افراد واجد شرایط که دارای بیماری زمینه‌ای نباشند و دو دز واکسن را تزریق کرده باشند می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند.

مدیر حج و زیارت استان با اشاره به ثبت نام ۱۰۰ نفر از سهمیه افراد عادی در این سامانه افزود:به محض رسیدن آمار به ۲۷۲ نفر سامانه به صورت خودکار بسته می‌شود.

نوفرستی با بیان اینکه اعزام زائزان اربعین از ۲۸ شهریورماه آغاز می‌شود گفت: سفر به کشور عراق تنها به صورت هوایی انجام می‌شود و مردم از حضور در مرز‌های زمینی خودداری کنند.

 

 

 

مرمت کاروانسرای خان خراسان جنوبی/۲

گام دوم مرمت و بازسازی کاروانسرای خان شهرستان طبس خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستیمرمت کاروانسرای خان خراسان جنوبی استان گفت: مرحله دوم مرمت این کاروانسرا که از گزینه‌های ثبت جهانی کاروانسرا‌ها نیز هست شامل خاک برداری حیاط، اصطبل، بازسازی ازاره آجری حیاط، حذف الحاقات و پیرایش محیط پیرامون بنا  است
علی شریعتی منش افزود: مرمت این بنای تاریخی توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با مشارکت مردم روستای خان انجام می شود.

به گفته وی کاروانسرای خان مربوط به دوره قاجاریه است و در مسیر جاده قبلی طبس به یزد قراردارد.

وی گفت: این اثر تاریخی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل و حجره هائی در اطراف حیاط شاه نشین و همچنین بادگیر است و تزئینات آجری و بادگیر بسیار زیبا و چشم نوازی دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: در مجاورت بنا فضا‌های با ارزش دیگری مانند حوض انبار و قلعه مربوط به دوره صفوی قراردارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کسب ۲ رتبه اول کشور در نهمین جشنواره انجمن‌های اسلامی برتر/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب رتبه اول و برتر کشور توسط دختران دبیرستان‌های علو و معارف اسلامی صدرای بیرجند و حضرت مریم «س» بشرویه در نهمین جشنواره انجمن‌های اسلامی برتر خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی گفت: دانش آموزان عضو انجمن‌های اسلامی ۱۴۰ دبیرستان دوره دوم متوسطه‌ی بهارستان علم وادب، آثار فرهنگی تولیدی در بستر فضای مجازی خود در طول سال تحصیلی را به دبیر خانه این جشنواره ارسال کرده بودند.

وی با بیان این که از مجموع این ۱۴۰ دبیرستان، دانش آموزان ۵۰ مدرسه عضو انجمن‌های اسلامی مرکز استان بودند، افزود: در مرحله کشوری آثار ارسالی از مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور به صورت جداگانه و سوا از هم داوری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به مشارکت دانش آموزان دختر و پسر ۳ هزار انجمن اسلامی کشور در این جشنواره گفت: در آیین اختتامیه نهمین جشنواره انجمن‌های اسلامی دانش آموزی برتر کشور به میزبانی استان تهران که در بستر فضای مجازی برگزارشد، در بین مدارس مراکز استان ها، دبیرستان علوم و معارف صدرا بیرجند و در بین مدارس شهرستان‌های کشورنیزدبیرستان حضرت مریم (س) بشرویه به عنوان مقام برتر را دریافت کردند.

 

 

 

برگزاری آیین نمادین انتخابات انجمن اولیا مدارس

انتخابات نمادین انجمن اولیاء و مربیان مدارس ، همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس انجمن اولیا و مربیان استان در این مراسم گفت: امسال در استان هزار و ۵۰۰برگزاری آیین نمادین انتخابات انجمن اولیا مدارس انجمن با همراهی ۱۲ هزار نفر از اولیا دانش آموزان را خواهیم داشت.

رضوی با بیان اینکه بیشترین تعداد انجمن در شهرستان بیرجند و کمترین آن در بخش دستگران طبس خواهد بود، افزود: امسال به علت شیوع ویروس کرونا این مراسم برای همراهی والدین در مدیریت بیماری و زمینه سازی حضور دانش آموزان و حل مشکلات مدارس زودتر برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

توقیف ۶ هزار مرغ فاقد مجوز بهداشتی در قاین/۴

بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ قطعه مرغ فاقد مجوز بهداشتی در بازرسی از سه دستگاه خودرو حامل مرغ گوشتی با همکاری شبکه دامپزشکی و پاسگاه انتظامی شهرستان قاینات توقیف شد.

رئیس شبکه  دامپزشکی قاینات گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های دام و طیور و بهداشت عمومی جامعه تدابیر لازم اتخاذ شده و هرگونه جا به جایی دام و طیور رصد می‌شود و با تهدید کنندگان بهداشت عمومی طبق قانون برخورد خواهد شد.

محمودی افزود: در راستای اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک دام و طیور و همکاری‌های بین دامپزشکی و دایره آگاهی نیروی انتظامی شهرستان با  گشت‌های مشترک تلاش می شود با جابجایی بدون مجوز بهداشتی حمل طیور مبارزه جدی انجام شود که در همین راستا در عملیاتی توسط نیروی انتظامی سه دستگاه خودرو حامل مرغ گوشتی بدون مجوز بهداشتی که قصد انتقال محموله را از مبدا استان خراسان رضوی به استان سیستان وبلوچستان داشتند توقیف شد.

 

 

 

 

رقابت تیم دارت خراسان جنوبی در مسابقات آنلاین قهرمانی آقایان کشور/۷

تیم دارت خراسان جنوبی در اولین دوره مسابقات آنلاین قهرمانی آقایان کشور رقابت خود را آغاز کرد.

تیم دارت استان متشکل از ابوالفضل علیزاده، علیرضا محمدزاده، حمید مرادی و رضا رقابت تیم دارت خراسان جنوبی در مسابقات آنلاین قهرمانی آقایان کشورمحمدی به مربیگری مهدی وکیل‌زاده در این مسابقات حضور دارد.

مسابقات قهرمانی آقایان کشور در بخش انفرادی و دوبل به میزبانی استان آذربایجان شرقی برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

 

پیرو سفر اخیر ریاست جمهور به خراسان جنوبی؛

بررسی و تسریع زیرساخت‌های طرح اقدام ملی مسکن در طبس/۲-۳

پیرو سفر اخیر رئیس جمهور و بازدید وزیر راه و شهرسازی از طرح اقدام ملی مسکن، بررسی و تسریع زیرساخت‌های طرح اقدام ملی مسکن در طبس در دستور کار قرار گرفت.

برای اجرایی شدن مصوبات سفر ریاست جمهوری در تاریخ ۱۹ شهریورماهبررسی وتسریع زیرساخت‌های طرح اقدام ملی مسکن در طبس به شهرستان طبس و بازدید وزیر راه و شهرسازی از طرح اقدام ملی مسکن، جلسه‌ای با حضور تعدادی از مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی به منظور بررسی و تسریع زیرساخت‌های طرح اقدام ملی مسکن در طبس برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: در مجموع در کل استان حدود ۱۴ هزار نفر ثبت نام داشتیم و افراد واجد شرایط ۵۹۸۰ نفر بوده اند که با پیگیری‌های صورت گرفته برای همه واجدین شرایط ازجمله شهر طبس زمین تامین و در اختیار قرار دادیم.

 

داعی افزود: از این تعداد حدود ۳ هزار واحد وارد مرحله اجرایی از صدور پروانه تا اجرای فونداسیون، اسکلت، سفت کاری ونازک کاری شده اند که بدلیل اینکه عملیات ساخت برعهده خودمتقاضیان است پیشرفت کار در شهر‌های استان متفاوت است.

وی گفت: در طبس تعداد ۲۶۳۰ نفر متقاضی مسکن ملی ثبت نام کرده اندکه ۱۸۴۳ نفر تایید صلاحیت شده‌اند و مبلغ ۷۴ میلیارد تومان به حساب مربوطه در بانک مسکن واریز و ۳۴۲ واحد به بانک معرفی و ۵۹۹ واحد نیز عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: هزینه آماده‌سازی در سایت ۷۹ هکتاری و ۵٠ هکتاری یکسان است و همان مبلغ قبلی از متقاضیان دریافت خواهد شد و تمامی جلسات هماهنگی برای انعقاد قرارداد آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی با شهرداری طبس انجام شده و هیچ گونه تعللی در این زمینه پذیرفته نیست و این تاخیر در آغاز عملیات باعث سردرگمی مردم خواهد بود.

در این جلسه مقرر شد قرارداد آماده سازی سایت ۷۹ هکتاری طبس بین شهرداری بعنوان پیمانکار و دستگاه متولی تا روز شنبه ۲۷ شهریورماه منعقد و عملیات اجرایی آماده‌سازی سایت آغاز شود تا تاخیری در کار ایجاد نشود.

 

 

 

 

تبدیل هنرستان ها به کارگاه های اقتصاد مقاومتی/بازگشت قریب ۱۰هزار صندلی و رایانه به چرخه آموزش/۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با همت هنرآموزان و هنر جویان هنرستان های استان به کارگاه های اقتصاد مقاومتی تبدیل شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در شورای معانین این اداره کل اظهار کرد: در تابستان امسال قریب ۱۰ هزاردستگاه رایانه، میز و صندلی دانش آموزی در این کارگاه ها مرمت، بازسازی شده و یا با ارتقاء سخت و نرم افزاری به چرخه آموزش برگشتند.

وی با اشاره به صرفه جویی بیش از ۵ میلیارد تومانی در این زمینه تصریح کرد: هنرستان ها، امروز، علاوه بر رونق تولید موانع تولید محتواهای علمی، آموزشی و تربیتی را با تشکیل کارگاه های اقتصاد مقاومتی و بازسازی رایانه های مدارس، از پیش پای معلمان و دانش آموزان برمی دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر آمادگی صد درصدی استان برای آغاز سال تحصیلی خبر داد و تصریح کرد: ساماندهی نیروی انسانی انجام شده و علی رغم وجود کمبود نیروی انسانی با استفاده از نیروهای ماده ۲۸، سرباز معلم، اعطای حق التدریس به معلمان و نیروی خدمات کلاس بدون معلم نخواهیم داشت.

 

نبود تنوع واکسن کرونا؛ دلیل استقبال کمتر از انتظار مردم/۴-۷

نبود تنوع واکسن کرونا در خراسان جنوبی باعث استقبال کمتر از انتظار مردم شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با بیان اینکه هم اکنون برای دز اول، تنها واکسن سینوفارم در استان موجود است گفت: نبود واکسن برکت و کمبود واکسن آسترازنکا باعث شده است بسیاری از واجدان شرایط دریافت واکسن، از واکسیناسیون خودداری کنند.

شریف زاده افزود: تاکنون ۵۰۱ هزارو ۴۴۲ دز واکسن وارد استان شده که از این تعداد ۴۱۱ هزار و ۱۸۱ دز واکسن تزریق شده است.

وی گفت:با دریافت محموله‌های جدید، انتظار ما واکسیناسیون روزانه بالای ۱۰ هزار دز واکسن در استان بود، اما در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ دز واکسن تزریق می‌شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: تاکنون ۸۵ درصد واجدان شرایط بالای ۸۰ سال، ۷۸ درصد واجدان بالای ۶۰ سال و ۴۰ تا ۵۰ درصد سایر گروه‌های سنی واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

 

 

خیران و هلال احمر پای کار آمدند

فرسودگی شبکه آب روستای «درشکفت»

فرسودگی شبکه آب روستای «درشکفت» / خیران و هلال احمر پای کار آمدند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به فرسودگی شبکه آبرسانی روستای درشکفت گفت: پروژه اصلاح این روستا با کمک خیران و داوطلبین هلال احمر در حال اجرا است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین امامی در بازدید از اجرای پروژه اصلاح آب شرب روستای درشکفت در شهرستان نهبندان، اظهار داشت: پروژه اتتقال آب روستای درشکفت یکی از پروژه هایی است که خوشبختانه با کمک خیرین و هدایت جمعیت هلال احمر اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه خط انتقال آب این منطقه بسیار فرسوده بوده و گاهاً مردم دچار بی آبی می شدند، افزود: امیدواریم با همت خیرین و هماهنگی جمعیت هلال احمر طی ده روز آینده این پروژه به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: تکمیل این پروژه از سویی موجب ایجاد شبکه آبرسانی کاملاً پایدار و از سوی دیگر باعث تقلیل بخش عمده ای از هدر رفت آب می شود.

وی ضمن قدردانی از خدمات ارزنده هلال احمر در زمینه تامین آب شرب پایدار مناطق محروم کشور، عنوان کرد: هر چه قدر در حوزه تامین آب منطقه خدمات بیشتری ارائه شود موجب خیر و برکت و ارتقای سلامت در سراسر استان و کشور خواهد شد.

مسئول ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت در خراسان جنوبی:

خراسان‌جنوبی ایام اربعین سوریه موکب برپا می‌کند/۷

خراسان‌جنوبی ایام اربعین در زینبیه سوریه موکب برپا می‌کند

مسئول ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت در خراسان‌جنوبی از برپایی موکب ایام اربعین در زینبیه سوریه خبر داد و گفت: این موکب روزانه دو هزار و ۵۰۰ پرس غذا طبخ خواهد کرد.

مهدی محمودی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت در سال ۹۳ و همزمان با در اوج بودن تحولات منطقه شکل گرفت چرا که برخی از مردم چون ایام دفاع مقدس تمایل به کمک و پشتیبانی از رزمندگان مقاومت داشتند.

مسئول ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این ستاد در خراسان‌جنوبی به تازگی شکل گرفته است، بیان‌کرد: در حال حاضر به عنوان اولین اقدام مصادف با ایام اربعین گروهی را برای برپایی یک موکب در جوار حرم حضرت زینب (س) به سوریه اعزام می‌کنیم.

محمودی گفت: تعدادی از خانواده‌های شهداء و رزمندگان جبهه مقاومت در سوریه که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) ایثارگری داشتند، از شهرهای خود آواره شده و اکنون در منطقه زینبیه با حدأقل‌ها زندگی می‌کنند و حتی ممکن است برای روزهای متمادی غذای گرم به دستشان نرسد.

وی زینبیه: با توجه به نیازسنجی انجام شده ابزار و تجهیزاتی از دو هفته قبل نیز ارسال شده تا این گروه همراه با چند تن از متخصصین بتوانند آنجا اقداماتی شبیه آنچه گروه‌های جهادی ما در مناطق محروم در راستای بازسازی و محرومیت‌زدایی می‌کنند، انجام دهند.

ساخت درمانگاه با کمک خیرین در منطقه زینبیه

مسئول ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت و دکترای مطالعات منطقه بیان‌کرد: در این سفر رایزنی‌ها و جمع بندی‌هایی نیز صورت می‌گیرد تا در یک نقطه مشخص و معین در سوریه در همان اطراف حرم حضرت زینب (س) قطعه زمینی بگیریم و با تابلوی بهداشت و درمان با کمک خیرین و سرمایه‌داران آنجا درمانگاه خیریه‌ای به نام خراسان‌جنوبی بسازیم.

محمودی گفت: می‌خواهیم با ساخت این درمانگاه هم کمک به مسائل بهداشت و درمان برای مجاورین حرم مطهر داشته باشیم و هم یک طبقه از آن به زائرسرایی برای زائرانی که به ویژه از خراسان‌جنوبی بعد از ایام کرونایی به سوریه می‌روند، اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه موکب ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت در خراسان‌جنوبی روزانه دو هزار و ۵۰۰ غذا طبخ خواهد کرد، یادآور شد: افراد و خانواده‌های نیازمند و … برای توزیع غذا شناسایی شده‌اند و بعد از بازگشت این گروه نیز رایزنی‌های بیشتر برای شروع به ساخت درمانگاه و زائرسرا صورت خواهد گرفت.

مسئول ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت یادآور شد: در بحث توسعه حرم حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) نیز اگر خیری تمایل به این موضوع داشت ما آمادگی همکاری با او را خواهیم داشت.

 

 

سربیشه میزبان کاروان نذر آب/۲

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای طرح نذر آب ۴ طی روز‌های آینده در شهرستان سربیشه خبر داد.

محمدرضا رضایی در حاشیه مراسم راه اندازی دستگاه آب شیرین کن روستایسربیشه میزبان کاروان نذر آب۴ رومه گفت: در طرح نذر آب علاوه بر اقداماتی که در راستای رفع تنش آبی انجام می‌شود ، کمک‌های معیشتی ، بهداشتی و نوشت افزار نیز برای نیازمندان در مناطق محروم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه امسال به علت وضع قرمز کرونا در شهرستان‌های هدف از حضور کاروان‌های سلامت در مناطق محروم بی بهره مانده ایم، افزود: خیران و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان‌های زنجان و چهارمحال و بختیاری اقدامات شایسته‌ای برای نیازمندان ارائه داده اند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به نصب دو دستگاه تصفیه آب در روستا‌های رومه و مهل آباد شهرستان نهبندان گفت: با راه اندازی این دستگاه‌ها حدود ۲۰۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم بهره مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه در راستای رفع تنش آبی تعداد هشت تانکر ثابت نیز در منطقه به نیازمندان اهدا شده است، عنوان کرد: خیران و داوطلبان استان‌های معین همچنین ۱۷ هزار لیتر آب معدنی را به مردم روستا‌های شهرستان نهبندان اهدا کرده اند.

رضایی با اشاره به ایجاد خط لوله یک هزار و ۲۰۰ متری روستای درشکفت شهرستان نهبندان، گفت: حدود ۷۰ میلیون تومان اعتبار در این راستا هزینه شده است.

به گفته وی  هیچ اعتبار دولتی برای اقدامات طرح ملی نذر آب ۴ هزینه نشده و تمامی هزینه‌ها از سوی کمک‌های مردمی و خیرین انجام شده است.

رضایی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار توسط خیران و داوطلبان استان‌های زنجان و چهارمحال و بختیاری در شهرستان نهبندان صرف شده است، افزود: طی روز‌های آینده نیز داوطلبان و خیران استان خراسان رضوی در شهرستان سربیشه حضور یافته و خدمات مطلوبی به مردم ارائه خواهند کرد.

 

 

 

 

برگزاری استعدادیابی المپیاد دوچرخه سواری در بشرویه/۷

استعدادیابی ویژه المپیاد دوچرخه سواری استان در بشرویه برگزار شد
به گزارش امروز خراسان جنوبی نجفی رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان بشرویه گفت: مسابقه استعدادیابی ویژه المپیاد دوچرخه سواری استان به همت هیات دوچرخه سواری شهرستان روز جمعه برگزار شد.

 

 

آمادگی سازمان همیاری‌های خراسان‌جنوبی برای مشارکت در ۲ طرح اقتصادی/۳-۷

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان‌جنوبی از اعلام آمادگی سازمان همیاری استان برای مشارکت در ۲ طرح اقتصادی خبر داد.

آمادگی سازمان همیاری‌های خراسان‌جنوبی برای مشارکت در ۲ طرح اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مسعود قلی‌زاده صبح امروز در گف‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: رایزنی‌های لازم برای این اقدام در نشست با ۲ سرمایه‌گذار چینی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این نشست با مدیر عامل کارخانه چدن خاوران و سرمایه‌گذار نیروگاه بادی انجام شد، بیان داشت: انتفاع اقتصادی و سودآوری مهم‌ترین هدف سازمان از مشارکت در این طرح است.

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌جنوبی تصریح کرد: همکاری دو جانبه در خصوص واردات سنگ آهن از افغانستان و از طریق مرز ماهیرود به منظور تأمین مواد اولیه واحد فولادسازی نیز از جمله مواردی است که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

قلی‌زاده متذکر شد: در این نشست و طی مذاکراتی جامع، درخصوص امکان سرمایه‌گذاری سازمان همیاری برای احداث نیروگاه بادی در مرز ماهیرود نیز بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان همیاری استان برای مشارکت در ۲ طرح اقتصادی، خاطرنشان کرد: در صورت نهایی شدن توافقات و فراهم شدن شرایط، سازمان همیاری شهرداری‌های استان، مطالعات طرح احداث این نیروگاه را انجام خواهد داد.

 

 

 

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

شب شعر «امتداد سرخ» در آستان مقدس امامزاده طبس برگزار می شود/۲

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس گفت: شب شعر «امتداد سرخ» با حضور شعرای برجسته خراسان جنوبی و شهرستان طبس همزمان با هفته دفاع مقدس در این آستان مقدس برگزار می شود.

«مهدی قاسم زاده» در گفتگو با  شبستان اظهار داشت: به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس مقرر شده است تا برنامه های مختلفی در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس برگزار شود.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: این برنامه به صورت زنده از صفحه اینستاگرامی میقات‌الرضا روز شنبه ۲۷ شهریور بعد از نماز مغرب و عشا برای علاقمندان پخش خواهد شد.

 

 

 

 

 

رقابت ۱۴۵ نفر در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم/۲-۷

۱۴۵ نفر در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان جنوبی با هم رقابت می کنند.

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم با حضور ۱۴۵ نفر از نخبگان قرآنی استان شامل ۷۴ نفر خواهر و ۷۱ نفر برادر در رشته‌های حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء، بیست جزء و حفظ کل، قرائت، اذان ، دعا خوانی و مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد.

 

مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات به مدت دو هفته با حضور ۶۶۰ نفر از قاریان حافظان و دعا مردادماه برگزار شده بود که درنهایت ۱۴۵ نفر د به مرحله استانی راه یافتند.

نفرات اول تا سوم این مسابقات در هر رشته در دو بخش خواهران و برادران تقدیر خواهند شد و نفرات اول رشته‌های قرائت حفظ بیست جزء، حفظ کل و اذان به‌عنوان نمایندگان استان خراسان‌جنوبی به مسابقات کشوری که در ماه‌های مهر و آبان و آذر برگزار خواهد شد اعزام می‌شوند.

 

همچنین مرحله شهرستانی رشته تفسیر این دوره از مسابقات در ۱۳مرداد با حضور هزار و ۳۳۰ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان برگزار شد که ۶۰ نفر حائز حد نصاب لازم برای حضور در مرحله استانی شدند.

مسابقات استانی رشته تفسیر ۱۱ مهر برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

برگزاری ۷۵۰ برنامه در چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس/۳-۲

۷۵۰ برنامه در چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی برگزار می شود.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان با بیان اینکه هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور آغاز می‌شود گفت: امسال هم به علت شیوع کرونا، مراسم سان و رژه نیرو‌های مسلح در استان برگزار نخواهد شد.

به گفته سرهنگ فلاحی از جمله مهمترین برنامه‌های این هفته دیدار با نماینده ولی فقیه و امامان جمعه شهرستانها، مراسم غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدا، تجلیل از ۸۲ رزمنده بسیجی به همراه بانوان و مادران شهید و همچنین تجلیل از سربازان نمونه و افتتاح ۴ یادمان شهدا در بیرجند، طبس، دیهوک، و درح، است.

در ایام هفته دفاع مقدس در مجموع ۶۳ برنامه متنوع نیز از صدا وسیمای مرکز استان در بخش‌های خبر، فضای مجازی و رادیو نیز پخش خواهد شد.

 

 

 

 

معاون جمعیت هلال احمر: تامین آب مناطق محروم در اولویت است

معاون جمعیت هلال احمر: تامین آب مناطق محروم در اولویت است

بیرجند – ایرنا – معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر گفت: تامین آب پایدار مناطق محروم و مرزی باید در اولویت خیرین و داوطلبان هلال احمر قرار گیرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، خسرو رحمانی در بازدید از اجرای پروژه اصلاح آب شرب روستای درشکفت شهرستان نهبندان اظهار داشت: سال‌های گذشته طی اجرای طرح نذر آب توزیع مخازن آب مد نظر بود اما امسال با توجه به خشکسالی‌های اخیر تثبیت انتقال آب از اولویت‌های خیرین و داوطلبان هلال احمر است.

وی با اشاره به بهسازی منابع آبی و راه‌اندازی تصفیه‌خانه در روستاهای مرزی شهرستان نهبندان افزود: انتقال آب به وسیله خط لوله با کمک شرکت آب و فاضلاب استان در مناطق روستایی به تثبیت زیرساخت‌های انتقال آب کمک می‌کند.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر گفت: نذر آب پایدار اقدام زیرساختی است که باعث تثبیت جمعیت در مناطق به‌خصوص مناطق مرزی می‌شود و توسعه زیرساختی در مناطق محروم گام ماندگاری است که باید بیشتر مورد توجه خیرین قرار گیرد.

وی اجرای پروژه نذر آب در شهرستان مرزی نهبندان را مطلوب دانست و بیان کرد: در چهارمین سال متوالی اجرای طرح ملی نذر آب با توجه به تداوم خشکسالی تعداد استان‌های طرح پوشش به بیش از چهار استان رسیده است.

رحمانی افزود: در واقع حدودی از تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های امروز ساخته دست بشر است و اگر در سالیان قبل آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای توسط کشورها جدی گرفته می‌شد امروز شاهد این تغییرات آب و هوایی نبودیم.

وی اظهار داشت: انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی اگر انجام شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و پروژه‌های بزرگ در درازمدت و طرح نذر آب در کوتاه‌مدت می‌تواند بر خشکسالی‌های اخیر اثرگذار باشد.

معاون جمعیت هلال احمر: تامین آب مناطق محروم در اولویت است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی هم با اشاره به فرسودگی شبکه آبرسانی روستای درشکفت گفت: پروژه اصلاح این روستا با کمک خیرین و داوطلبان هلال احمر در حال اجرا است.

حسین امامی در بازدید از اجرای پروژه اصلاح آب شرب روستای درشکفت شهرستان نهبندان افزود: پروژه انتقال آب روستای درشکفت یکی از پروژه‌هایی است که خوشبختانه با کمک خیرین و هدایت جمعیت هلال احمر اجرایی شده است.

وی بیان کرد: خط انتقال آب این منطقه بسیار فرسوده بوده و گاهی مردم دچار بی‌آبی شده‌اند که امیدواریم با همت خیرین و هماهنگی جمعیت هلال احمر طی ۱۰ روز آینده این پروژه به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: تکمیل این پروژه از سویی موجب ایجاد شبکه آبرسانی کاملا پایدار و از سوی دیگر باعث تقلیل بخش عمده‌ای از هدر رفت آب می‌شود.

وی ضمن قدردانی از خدمات  هلال احمر در زمینه تامین آب شرب پایدار مناطق محروم کشور عنوان کرد: هر قدر در حوزه تامین آب منطقه خدمات بیشتری ارائه شود، موجب خیر و برکت و ارتقای سلامت در سراسر استان و کشور خواهد شد.

معاون جمعیت هلال احمر: تامین آب مناطق محروم در اولویت است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز گفت: با اجرای طرح ملی نذر آب ۴ در شهرستان نهبندان حدود ۲۰۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند.

محمدرضا رضایی در مراسم رونمایی از کمک‌های معیشتی دومین کاروان نذر آب ۴ در شهرستان نهبندان اظهار داشت: امروز جمعیت هلال احمر با مشارکت نیروهای داوطلب و خیرین به کمک مردم و رفع مشکلات زیستی خانوارهای مناطق محروم درگیر خشکسالی آمده است.

وی به نصب و راه‌اندازی ۲ دستگاه تصفیه‌آباد در روستاهای مهل‌آباد و رومه شهرستان نهبندان طی اجرای طرح نذر آب ۴ اشاره کرد و افزود: اجرای یک خط لوله به طول یک هزار و ۲۰۰ متر، توزیع ۱۷ هزار آب معدنی و هشت تانکر آبرسان از دیگر خدمات ارائه شده در این طرح است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ بسته معیشتی، ۵۰۰ ثوب لباس و ۱۵۰ بسته لوازم‌التحریر نیز در مناطق محروم شهرستان نهبندان توزیع شده است گفت: در مجموع نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ارائه این خدمات هزینه شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: زلزله خاموش و خشکسالی‌های ۲۰ سال اخیر در استان خراسان جنوبی اقتصاد مردم را با چالش‌های جدی مواجه کرده و تنش آبی امروز مهمترین مشکل مردم منطقه است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

اولین کاروان «نذر آب ۴» روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه جاری وارد خراسان جنوبی و در مناطق محروم شهرستان درمیان مستقر شد، سپس در شهرستان نهبندان خدمات‌رسانی کرد و طی روزهای آینده به شهرستان مرزی سربیشه می‌رود.

 

 

 

 

 

 

تلاش برای حفظ اشتغال ۸ هزار و ۴۳۵ نفر در خراسان جنوبی

تلاش برای حفظ اشتغال ۸ هزار و ۴۳۵ نفر در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از زمان اجرای طرح حمایت از بنگاه‌های به شدت آسیب‌دیده از کرونا در سال گذشته تاکنون ۶ هزار و ۵۹۱ فقره پرونده با حفظ اشتغال هشت هزار و ۴۳۵ نفر تشکیل و به بانک‌ها ارجاع شده است.

غلامرضا اشرفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد پرونده به مبلغ ۹۳۰ هزار و ۳۵۵ میلیون ریال با همکاری دستگاه‌های اجرایی تشکیل و به بانک‌ها ارجاع شد.

وی گفت: از این تعداد تاکنون تسهیلات پنج هزار و ۸۷۹ فقره پرونده مشاغل آسیب‌دیده از کرونا به مبلغ ۷۷۹ هزار و ۳۷۵ میلیون ریال معادل ۸۲.۷۷ درصد از طرح‌های ارجاعی، پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده ناشی از کرونا توسط ۱۰ بانک عامل و موسسه مالی و اعتباری به مرور زمان در حال پرداخت است.

وی به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم اشاره و بیان کرد: در مجموع سه هزار و ۱۶۹ طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان ارسال شده که برای طرح‌های پرداختی هزار و ۱۱۲ فرصت شغلی پیش‌بینی شده است.

اشرفی گفت: از این میزان برای سه هزار و ۷۲ طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان خراسان جنوبی مبلغ ۴۱۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شده است.

وی از طرح یارانه دستمزد به عنوان یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال نام برد و افزود: این طرح به منظور حفظ اشتغال در استان‌های دارای آمار بیکاری و حمایت از نیروی کار شغل اولی و کارفرمایان بنگاه‌ها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرا درآمده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون هزار و ۷۱۹ کارجو و ۳۴۰ کارفرما در ۱۱ شهرستان استان برای دریافت یارانه دستمزد ثبت‌نام کرده‌اند.

وی گفت: در این مدت هزار و ۲۹۶ قرارداد منعقد شد و بیش از ۵۴ میلیارد ریال به کارفرمایان بهره‌مند از طرح پرداخت شده است.

اشرفی با اشاره به جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی سهمیه سال ۹۹ اضافه کرد: سهم مصوب استان در این حوزه ۶۳ میلیارد ریال بود که ۱۲۰ طرح مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی و ۱۰۰ درصد اعتبار استان جذب شد.

وی عنوان کرد: این تسهیلات به ۱۰۳ طرح پشتیبان و مستقل معرفی شده از سوی کمیته مشاغل خانگی ذیل گروه کاری اشتغال استان توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است که از این محل ۷۰۲ فرصت شغلی ایجاد شده و ۱۰۸ مورد به صورت مستقل و ۵۹۴ مورد در قالب پشتیبان و زیر پوشش بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تعداد مجوزهای مشاغل خانگی صادر شده از ابتدای سال جاری تاکنون را ۴۸ مجوز مستقل و پشتیبان اعلام کرد و گفت: از مجموع مجوزهای صادر شده ۶ مورد در قالب پشتیبان و ۴۲ مورد به صورت مستقل بوده است.

وی افزود: بیشترین تعداد مجوزهای صادر شده از ابتدای سال‌ جاری تاکنون در حوزه صنعت، معدن و تجارت با ۲۶ مجوز، جهاد کشاورزی با ۱۷ مجوز و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار مجوز بوده است.

اشرفی اقدامات مدیریت کارآفرینی و اشتغال در پنج ماه نخست امسال را موثر ارزیابی کرد و گفت: در این مدت هزار و ۹۴ متقاضی کار نزد کاریابی‌ها و مراکز خدمات اشتغال دولتی استان ثبت‌نام کردند که تاکنون هزار و ۳۶۸ فرصت شغلی به دست آمده و هزار و ۶۲۳ نفر معرفی به کار شده‌اند که منجر به‌کارگیری ۴۷۴ نفر شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ شرکت تعاونی در حوزه‌های مختلف خدمات، صنعت و تامین نیاز تولیدکنندگان کشاورزی در استان خراسان جنوبی تشکیل شده که این تعاونی‌ها با سرمایه ۷۹۴ میلیون ریال زمینه اشتغال ۱۸۰ نفر را فراهم کرده است.

اشرفی گفت: از سال گذشته تاکنون تعاونی‌های استان ۱۳ میلیون دلار صادرات مستقیم و غیرمستقیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان فعال است افزود: در پنج ماه نخست سال جاری ۱۷ بنگاه مشکل‌دار با هزار و ۳۰۰ کارگر در استان شناسایی شد که کمک و حمایت از کارگران این کارگاه‌ها ۱۰۴ درصد محقق شده است.

وی تعداد مقرری‌ بگیران بیمه بیکاری در خراسان جنوبی را ۲ هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۵۷۵ مورد اشتغال مجدد مقرری بگیران از طریق واحدهای متقاضی کار، خود اشتغالی و سایر حوزه‌ها در استان فراهم شد و ۲۳ نفر از طریق کشف اشتغال پنهان، قبول نکردن شغل پیشنهادی و دلایل دیگر مقرری آنها قطع شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در پنج ماه ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۶۸۴ مورد بازرسی موردی و ادواری در استان انجام شده که ۸۹ مورد بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در صنعت و معدن و ۳۸۹ مورد بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در صنعت ساختمان بوده است.

وی گفت: در این مدت ۲ هزار و ۵۲۶ صدور ابلاغیه به کارفرمایان و هشت هزار و ۱۰۸ دوره آموزشی و تخصصی در این حوزه برگزار شده است.

اشرفی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۰ مورد حادثه در استان خراسان جنوبی روی داده است که ۶ مورد مربوط به ساختمان، سه مورد تولید و یک مورد معدن بوده و سه کارگر فوت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در این مدت ۶۱۲ درخواست به دبیرخانه مشاغل سخت و زیان‌آور ارسال شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است.

 

 

 

رییس شورای شهرستان بشرویه مطرح کرد؛

۲۲ درخواست مردم شهرستان بشرویه از رییس جمهوری

۲۲ درخواست مردم شهرستان بشرویه از رییس جمهوری

رییس شورای اسلامی شهرستان بشرویه گفت: از طریق شورای شهر بشرویه ۲۲ مکاتبه درخصوص مطالبات و درخواست‌های مردم این شهرستان برای بررسی و پیگیری، تقدیم رییس جمهوری شده است.

محمد اسماعیلی اول روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعضای شورای شهر و شهرستان بشرویه به محض اطلاع از سفر ریاست جمهوری به استان (نوزدهم شهریور) سریعا تشکیل جلسه دادند و به قید فوریت با هماهنگی فرمانداری از مسوولان و دستگاه‌ها خواسته شد که موضوعات، مسائل و مشکلات سازمانی و دستگاه اجرایی را برای نگارش و تنظیم مکاتبات تحویل دفتر شورا دهند.

وی گفت: همچنین در حوزه شوراهای سطح شهرستان با تماس به اعضای شورا، از آنان خواسته شد مسائل و مشکلات مربوط به حوزه بخش و روستاها را منعکس کنند تا مکاتبات مربوطه تنظیم و تقدیم ریاست جمهوری شود.

رییس شورای اسلامی شهرستان بشرویه تصریح کرد: پیرو سخنان ریاست جمهوری مبنی بر اینکه با وجود همه مشکلات پیش‌رو، آینده را روشن و امیدوارکننده می‌بینم و بنای دولت در این دوره، تلاش و فعالیت برای تغییر شرایط به نفع مردم است لذا همگی با همدلی و همگرایی باید در جامعه امیدآفرینی کنیم و گام‌های موثری در راستای توسعه شهرستان، استان و کشور برداریم.

وی افزود: همزمان با سفر یک روزه رییس جمهوری و اعضای دولت سیزدهم از جمله وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی مسائل مربوط به بن‌بست جاده‌ای و تنزل درجه راه‌های شهرستان بشرویه از اصلی به فرعی مورد پیگیری قرار گرفت.

اسماعیلی نبود جاده دوبانده، تکمیل پروژه پنج کیلومتر ورودی، درخواست بهسازی راه‌های شهرستان و بهسازی زیرساخت‌ها و پروژه‌های مربوط به جاده‌های روستایی، درخواست تامین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله بیمارستان، استخر شنا، مجتمع فرهنگی هنری و سالن مدیریت بحران را از جمله موضوعاتی دانست که در قالب مکاتبه به رییس جمهوری تحویل داده شده است.

وی خواستار ارتقا و استقلال ادارات این شهرستان برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان شد و گفت: درخواست اعمال تخفیف و تعرفه گرمسیری در مصرف برق، تامین اعتبار و تجهیز زیرساخت فضاهای ورزشی و اعلام فقدان فضای استاندارد ورزشی در شهرستان، تامین اعتبار برای تکمیل خطوط انتقال آب چاه موتورها به منظور مصرف بهینه و اجرای سیستم‌های آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار از دیگر درخواست‌های مردم بشرویه از دولت سیزدهم است.

رییس شورای اسلامی شهرستان بشرویه ادامه داد: پروژه‌های بازسازی و بهسازی قنوات، پروژه‌های آبخیزداری، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، ایجاد صنایع مادر و انجام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعتی و معدنی، طرح‌های عمرانی، بخش کشاورزی، بازنگری در مجموعه مناطق حفاظت شده شهرستان بشرویه، تامین اعتبار زیرساخت‌های فرهنگی شامل آمفی تئاتر، دارالقرآن، سینما و سایر نیز از دیگر مطالبات شهرستان است.

وی خواستار تسریع در تعیین تکلیف وضعیت ایجاد درمانگاه تامین اجتماعی بشرویه شد و افزود: تقویت و توسعه واحدهای دانشگاهی و آموزش عالی، توجه ویژه به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، مسائل مربوط به تجهیزات مدیریت بحران، هلال احمر و مسائل مربوط به حوزه پروژه‌های آموزش و پرورش از دیگر مطالباتی است که در قالب مکاتبه تقدیم رییس جمهوری شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: همه آنچه در مکاتبات و مطالبات به شرح فوق قید شده است، بدون شک جزو اولویت‌های مجموعه مدیریتی شهرستان بشرویه است و لازمه دستیابی به حصول نتیجه نیز تلاش و پیگیری بیشتر موضوعات و برقراری ارتباط بیشتر با مسوولان بالادستی و پیگیری حضوری مطالبات در سطح استان و کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دید شورای شهرستان بشرویه همه‌جانبه است و همه روستاها و بخش‌ها و دو شهر بشرویه و ارسک را در بر می‌گیرد گفت: اعضای شورای شهرستان دیدگاه فرامنطقه‌ای دارند و مسائل به صورت شهرستانی پیگیری خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهرستان بشرویه افزود: البته در تمامی مکاتبات سفر رییس جمهوری نیز این مهم درنظر گرفته شد و امیدواریم پس از تحولات احتمالی مدیران در سطح ملی و استانی، تمامی مکاتبات به صورت حضوری در سفرهای موضوعی و اختصاصی با همراهی مدیران و کارشناسان دستگاه‌ها پیگیری و تا حصول نتیجه رهگیری شود.

وی اظهار داشت: با توجه به همراهی و پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و نماینده عالی دولت در شهرستان در سایه همدلی و اتحاد، قطعا آینده‌ای روشن در انتظار بشرویه است و از همه مسوولان، نخبگان و شهروندان انتظار داریم ما را در این امر خطیر یاری کنند.

رییس جمهوری صبح جمعه (نوزدهم شهریور) به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد و ضمن دیدار با مردم طبس در حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، از معدن زغالسنگ پروده طبس هم بازدید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر جمعه در ادامه سومین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار و جمعی از مسوولان وارد مرکز استان شد و با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی عصر همان روز به صورت سرزده از محله کاظمیه شهر بیرجند بازدید کرد و سپس در نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی که در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، حضور یافت.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت الله رئیسی را در سفر به خراسان جنوبی همراهی کردند و حضور در نشست شورای اداری استان آخرین برنامه این سفر یک روزه بود.

رییس جمهوری هفته‌های گذشته نیز در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و نوزدهم شهریور ماه جاری سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری مرکز استان است.

 

 

 

 

 

 

حکایت یاقوت سرخ استان خراسان جنوبی که خوراک دام‌ها می‌شود/ کشاورزان محصول امسال را به هر قیمتی نفروشند

 

حکایت یاقوت سرخ استان خراسان جنوبی که خوراک دام‌ها می‌شود/ کشاورزان محصول امسال را به هر قیمتی نفروشند

درحالی خراسان جنوبی پایتخت زرشک در جهان است که دوسال است بهره برداران محصولشان را که بر روی دستشان مانده و خراب شده به دام‌ها می‌دهند و امسال مسئولان می‌خواهند که کشاورزان محصول خود را به هر قیمتی به فروش نرسانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند  ، محصولی استراتژیک که در زمینه اشتغال و تولید نقش بسیار زیادی دارد، خراسان جنوبی در حالی تنها تولید کننده زرشک در دنیاست و محصولات استراتژیک در جهان بی مانند است که مردمانش سهمی از این جهانی بودن ندارند.

جای جای خراسان جنوبی تا یک ماه آینده میزبان برداشت یاقوت سرخ است یاقوتی که کشاورزان برای برداشتش یک سال زحمت می‌کشند یک‌سال خون دل می‌خورند اما فصل برداشت که می‌رسد با قیمت پایین محصول، دستان دلالان که زرشک را با قیمت بسیار ناچیز می‌خرند و ترس از خراب شدن محصول رو به رو می‌شوند که بهره بردار به ناچار چاره ای جز فروش محصول ندارد چرا که خاطره تلخ انباشته شدن زرشک در انبارها و سردخانه‌ها را از سال‌های گذشته دارند.

خانه‌های سنگی باد سرد و خارهای روی زمین هیچ کدام باعث نشده است تا از میزان مهر و مهمان نوازی مردم این منطقه کم شود هیچ کدام از تیغ‌های روی این درخت‌ها بر دل مردمانش ننشسته است این را می‌شود از شیرینی کلامشان پس از سختی برداشت زرشک فهمید.

زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی از آن جهت استراتژیک نامیده می‌شود که علاوه بر بی نظیری در دنیا می‌توان با آنها قسمتی از اقتصاد خراسان جنوبی را رونق داد و مسئولان در تنگنای مشکلات سعی کردند این محصول استراتژیک را که یکی از خواستگاه‌هایش خراسان جنوبی است به دنیا بشناسانند.

درحالی اواخر شهریور از  راه رسیده است که یاقوت‌های سرخ در باغ‌های خراسان جنوبی خود نمایی می‌کنند محصولی که گرچه ارزآوری و سوددهی زیادی دارد و تا یک ماه آینده فصل پر کار برداشت این محصول آغاز می‌شود اما اکنون باغ‌های بارور و کشاورزان امیدوار برای برداشت هستند اما آنچه کابوسی برای کشاورزان زرشک‌کار خراسان جنوبی باقی مانده است وجود زرشک زیاد در سردخانه و انبارها است.

محصولی که دلایل مختلف دست در دست هم دادند تا کشاورز به ناچار محصولش را با کاه قاطی و خوراک دام کند محصولی که به جای سود چند سالیست ضرر می‌دهد  و دو سال است که محصول زرشک در سردخانه‌ها به وفور یافت می‌شود و تاکنون هزینه‌های زیادی از کشاورزان برای سردخانه پرداخت شده است.

کشاورزان از این گلایه دارند که خریداری برای زرشک ما نیست و درآمد ما تقریبا به صفر رسیده است محصولی که دو سال در انبارها و سردخانه‌ها است و یا آنها را دور ریخته ایم.

از سویی دیگر برخی کشاورزان هم معتقدند که زرشک محصول یک ساله ما را حتی با قیمت ۲۰ هزار تومان نمی‌خرند و گاهی مجبوریم محصولات خود را به گوسفندان بدهیم.

این سناریو در حالی است که ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک امرار معاش می‌کنند و سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید می‌شود که تنها بخش کمی از آن صادر می‌شود.

۱۸ هزار باغ استان زیر کشت زرشک 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌های آستان زیرکشت درختچه زرشک است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۲ هزار تن محصول از باغات زرشک استان برداشت شود افزود: ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک امرار معاش می‌کنند.

رئیس جمهور  نیز در سفر خود  به خراسان جنوبی و در جلسه شورای اداری گفت: اوضاع زرشک نباید به گونه ای باشد که کشاورز از برداشت ناامید شود بلکه باید در زمینه فرآوری و منابع مالی که به این محصول تعلق می‌گیرد تجدید نظر شود چرا که هزینه کردن در این مسیر سرمایه گذاری است.

مشکل اصلی که امروز زرشک کاران درگیر آن هستند نبود صادرات و فرآوری ناچیز است 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۱۹۰ تن زرشک از استان صادر شده است که در سال گدشته حدود  ۳۲۰ تن صادرات داشتیم.

محسن احتشام افزود: یکی از راهکارها در حوزه صادرات این است که سرمایه در گردش واحدهای فرآوری و صادرات زرشک تامین شود و دیگر راهکارها نیز این است که موانع صادرات آن برطرف شود و مشکل اصلی که امروز زرشک کاران درگیر آن هستند نبود صادرات و فرآوری ناچیز است.

مدیر کل تعاون روستایی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه رکود بازار زرشک در استان ربطی به صادرات ندارد، گفت: چرا که در مدت ۱۰ سال گذشته روال همین بوده است.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه از سه ماه تعطیلی دوماه آن بازارهای مشهد تعطیل شده است، افزود: زرشکی که در سردخانه‌های استان است یک پنجم سال‌های گذشته هم نیست و برای فروش زرشک هنوز ۵ ماه فرصت داریم.

وی با بیان اینکه بعد از سفر آیت الله رئیسی به استان خبرهای خوبی از میزان تسهیلات به گوش می‌رسد افزود: پیشنهاد ما به کشاورزان این است که محصول خود را به هر قیمتی ناچیز به‌فروش نرسانند و به عبارتی احساسی برخورد نکنند.

امسال زرشک تازه را در بازارهای کشور به فروش می رسانیم 

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال تلاش داریم زرشک تازه را در بازارهای کشور به فروش برسانیم گفت: مقدار زرشک موجود درسردخانه ‌های استان یک پنجم سال‌های گذشته هم نیست آن گونه که در حال حاضر تنها هزار و ۴۰۰ تن زرشک در سردخانه‌های استان داریم و فرصت فروش هم موجود  است و امسال کشاورزان نگران نباشند تشکل‌های مابرای خرید ورود خواهند کرد.

حال با این وجود کشاورزان انتظار دارند مسئولان ضمن هموار کردن مسیر فرآوری فکری برای صادرات آن کنند در غیر این صورت زرشک باید به جای خود نمایی در ویترین‌ها مانند سال گذشته در انبارها خاک بخورد.

 

 

 

 

 

درد و دل عناب‌کاران در قطب تولید؛ زخم‌بر تن مرواریدهای سرخ خراسان جنوبی

 

درد و دل عناب‌کاران در قطب تولید؛ زخم‌بر تن مرواریدهای سرخ خراسان جنوبی

در حالی عناب در خراسان جنوبی از کیفیت و مرغوبیت خاصی برخوردار است که عناب‌کاران این روزها از خسارت‌های طوفان به عناب گلایه دارند و معتقدند قیمت عناب بسیار پایین است.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، محصولات خوشمزه بیرجند و خراسان جنوبی کم نیستند و شرایط اقلیمی منحصر به فرد خراسان جنوبی باعث شده تا امکان تامین درآمد مناسب و معقول باغداران استان در کاشت تولید محصولاتی مانند عناب، زرشک و زعفران باشد به گونه‌ای که این استان رتبه نخست تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران را در سطح کشور دارا است.

یکی از محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی عناب است که بیش از چهل  هزار سال است که به دلیل خواص  درمانی در مناطق مختلف استان  کشت شده است اما عدم شناخت از خاصیت این میوه و نبود فرآیندهای مربوط به تولید تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی شناخته نشود.

تابستان که به نیمه می‌رسد برداشت عناب در بیشتر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود عناب محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته است و گفته می‌شود نخستین بار در منطقه‌ای به نام هر دنگ در جنوب بیرجند کشت شده اما برخی شواهد حاکی از این است که در دوره هخامنشی (بیش از دو یا سه هزار سال قبل) عناب کشت شده است.

اکنون ۴ هزار و ۱۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است و با توجه به نهادینه شدن دانش بومی و استفاده بسیار کم از سموم و کودهای شیمیایی، محصولی به طور سالم و ارگانیک تولید می‌شود.

اما بهره‌برداران این محصول در قطب تولید آن (خوسف)، با مشکلاتی مواجه و خواستار توجه متولیان امر به رفع این چالش‌ها هستند.

یکی از عناب‌کاران روستای سیوجان به خبرنگار تسنیم گفت: حدود یک ماه است که عناب‌کاران روستا مشغول جمع‌آوری عناب هستند و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سبب شده است عناب ناب سیوجان زودتر از روی درختان بر زمین بریزد و کیفیت خود را از دست بدهد و این مهم  خود سبب ایجاد خسارت‌های میلیونی به کشاورزان شده است.

کم شدن دبی منابع آب

وی افزود: در کنار خسارت‌های میلیونی طوفان به عناب کاران، با ابراز تاسف برداشت آب از چاه‌های سیوجان را کم کرده اند و در هر موعد آبیاری، نصف مزرعه هم سیراب نمی شود چرا که از هر یک‌ ساعت سهم آب کشاورزان ۲۰ دقیقه کم کرده‌اند.

این عناب‌‌کار با گلایه از کم شدن سهم آب چاه‌های کشاورزی روستای سیوجان برای مدیریت مصرف آب، ادامه داد: با وجود این مشکل، درختان ۲۰ ساله تشنه هستند و در آینده نزدیک خشک خواهند شد.

عناب‌کار دیگر این روستا هم که مشغول جمع‌آوری محصول است، این طور گفت: هر سال در فصل جمع‌آوری عناب، دلالان زیادی دسترنج کشاورزان را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری می‌کنند، بنابراین وجود یک تعاونی روستایی برای خرید محصولات کشاورزان در قطب تولید عناب  ضروری است تا دست دلالان کوتاه شود.

وی از وجود خلأ در حوزه فرآوری عناب هم گلایه کرد و افزود: سال‌ها است که این محصول ارزشمند به صورت فله‌ای به بازار عرضه می‌شود و بهتر است مسئولان برای این مهم چاره‌ اندیشی کنند تا دسترنج کشاورزان در قطب تولید عناب بسته‌ بندی و فرآوری شود.

متاسفانه با وجود افزایش چند برابری دستمزد کارگری، انواع کودها و سم‌ها هیچ گونه تغییری در قیمت عناب رخ نداده است، حتی امسال با وجود برداشت زود هنگام محصول به دلیل خسارت‌های طوفان، ممکن است عناب با قیمت پایین‌تر از کشاورزان خریداری شود.

خسارت طوفان به باغات

فرماندار خوسف هم از خسارت طوفان به عناب نارس در قطب این محصول خبر داد و اظهار داشت: ۳۲۰ هکتار از باغ‌های عناب و ۱۴۰ هکتار از باغ‌های پسته شهرستان خسارت دیده‌ اند.

محمد علی آخوندی با بیان این که طوفان در خوسف حدود ۲۰ درصد به محصول پسته بخش ماژان و ۲۰ درصد به محصول عناب در قطب تولید عناب استان و شهرستان یعنی روستای سیوجان خسارت زده است، افزود: بیشترین خسارت طوفان به محصول عناب برآورد می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷ هزار و ۱۳۰ تن عناب برداشت شود که این میزان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال ارزش اقتصادی (با احتساب کیلویی ۲۵ هزار تومان) برای استان خواهد داشت.

رضایی در پاسخ به نگرانی عناب کاران درباره خسارت‌های میلیاردی طوفان، گرمای شدید و کم شدن دبی آب چاه‌های کشاورزی بیان کرد: هنوز برآورد خسارت دقیقی از شهرستان‌ها  به دست ما نرسیده است به طور قطع خسارت زیادی به دلیل گرما و طوفان داشته‌ایم اما وضعیت کلی محصول عناب به لحاظ میزان تولید میوه و میوه تشکیل شده، بسیار بهتر از سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: سال گذشته کاهش چشمگیری به لحاظ میزان تولید عناب داشتیم و امسال پیش بینی می کنیم این کاهش را جبران کنیم اما ریزش عناب های نارس به دلیل توفان و گرما و ریز شدن میوه و چروکیدگی را شاهد هستیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با توصیه به عناب کاران برای بیمه محصول خود به واسطه رخدادهایی چون طوفان و گرمای شدید، گفت: امور آب هر سال به دلیل مدیریت مصرف آب، کاهش دبی آب را در نظر دارد، بنابراین خشکسالی و کم شدن دبی آب چاه‌های کشاورزی، رطوبت خاک را کاهش می دهد و بر محصول عناب تاثیر می گذارد.

وی  توصیه‌اش هم این بود که عناب‌کاران سطح زیرکشت محصولشان را به دلیل کاهش دبی آب‌ها افزایش ندهند و در صورت اضافه کردن از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کنند.

مذاکره با فروشگاه‌های زنجیره ای

رضایی در مورد خرید عناب از کشاورزان برای کاهش حضور دلالان در بازار یاقوت سرخ استان گفت: در این زمینه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای مذاکراتی انجام شده تا این فروشگاه‌ها برای فروش عناب ورود کنند و این مهم با همکاری سازمان تعاون و اتاق بازرگانی و بخش‌های مختلف در دستور کار است.

به گفته وی تعاونی فراگیر زرشک، عناب و زعفران در خراسان جنوبی در حال شکل‌گیری است که اگر راه‌اندازی شود محصولات کشاورزان به همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور ارسال و بازار داخلی خوبی ایجاد خواهد شد.

 

 

 

پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری؛ پروژه مسکن ملی طبس شتاب می‌گیرد

پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری؛ پروژه مسکن ملی طبس شتاب می‌گیرد

بیرجند – ایرنا – نشست رفع موانع پروژه مسکن ملی شهر طبس با هدف اجرایی شدن مصوبات سفر رییس جمهوری به این شهرستان برگزار و مقرر شد آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی همچنین صدور پروانه ساختمانی از روز شنبه ۲۷ شهریور آغاز شود.

به گزارش ایرنا نشست رفع موانع سایت مسکن ملی شهر طبس ۶ روز پس از سومین سفر استانی رییس جمهوری امروز (پنجشنبه) با حضور جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در محل ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس برگزار شد.

این نشست که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، با هدف اجرایی شدن مصوبات سفر اخیر رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی و شهرستان طبس در راستای بررسی مشکلات و تسریع در تامین زیرساخت‌های طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این نشست اظهار داشت: هزینه آماده‌سازی در سایت مسکن ملی ۷۹ هکتاری طبس مانند سایت ۵۰ هکتاری این شهر خواهد بود و هیچ گونه هزینه اضافه‌تر از متقاضیان اخد نخواهد شد.

وحید داعی با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی تامین زیرساخت‌های مسکن ملی طبس تدوین شده است تصریح کرد: تمامی جلسات هماهنگی برای انعقاد قرارداد آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری طبس با شهرداری این شهر انجام شده است و هیچ تعللی در این زمینه پذیرفته نیست.

وی گفت: خراسان جنوبی دارای ۵ هزار و ۹۸۳ متقاضی واجد شرایط مسکن ملی است و با توجه به اینکه تامین و تخصیص زمین برای متقاضیان برعهده وزارت راه و شهرسازی است، زمین برای تمامی متقاضیان مسکن ملی در استان خراسان جنوبی تامین شده و حدود ۳ هزار واحد مسکن نیز وارد فاز اجرایی از صدور پروانه تا اجرای فونداسیون، اسکلت، سفت‌کاری و نازک‌کاری شده‌ که چون عملیات ساخت برعهده متقاضیان است، پیشرفت کار در شهرهای مختلف استان متفاوت است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی جزو سه استان برتر کشور در زمینه تامین زمین مسکن ملی است؛ از جمله الحاق ۷۹ هکتار به شهر طبس کاری بسیار زمان‌بر و سخت بود.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن ملی برعهده بانک مسکن و خدمات زیربنایی شامل آب، برق، گاز و مخابرات برعهده دستگاه‌های مربوطه است افزود: هزار و ۸۴۳ متقاضی مسکن ملی در شهرستان طبس داریم که تاکنون ۷۴ میلیارد تومان به حساب مربوطه در بانک مسکن واریز کرده‌اند؛ ۳۴۲ واحد به بانک معرفی شده و ۵۹۹ واحد نیز عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس نیز در این نشست گفت: پروانه ساختمانی برای سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی طبس براساس مراجعه متقاضیان و ارائه مدارک احراز مالکیت از شنبه ۲۷ شهریور توسط شهرداری صادر می‌شود.

مهدی الاهی درباره آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری شهر طبس بیان کرد: قرارداد آماده‌سازی باید تا شنبه ۲۷ شهریور بین شهرداری به‌عنوان پیمانکار و اداره راه و شهرسازی منعقد و عملیات آماده‌سازی بلافاصله آغاز شود.

وی همچنین با اشاره به سالروز زلزله سال ۱۳۵۷ طبس، یاد درگذشتگان این واقعه را گرامی داشت و افزود: شهری که با خاک یکسان شده بود به برکت انقلاب اسلامی، دوباره ساخته و زیبا و سربلند شد و به طور یقین با اهتمام مسوولان، مشکلات مسکن ملی این شهر نیز از امروز و براساس مصوبات این جلسه رفع شد که سرعت گرفتن عملیات احداث مسکن ملی در شهر طبس را به دنبال خواهد داشت.

“جواد نوری‌زاده” مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی، “علی‌اصغر آسمانی‌مقدم” مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی، “مهدی دادگر” مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، “حسین امامی” مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی و معاونان شرکت‌های گاز و مخابرات استان در این جلسه حضور داشتند.

مسوولان پس از این نشست از محل سایت‌های ۷۹ هکتاری، ۵۰ هکتاری و ۵۶ واحدی مسکن ملی طبس بازدید کردند.

“رستم قاسمی” وزیر راه و شهرسازی روز جمعه ۱۹ شهریور امسال همزمان با سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی و شهرستان طبس، با همراهی امام جمعه طبس و سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه این شهرستان از سایت پروژه مسکن ملی بازدید کرد و از نزدیک آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه را مورد بررسی قرار داد.

سرپرست فرمانداری ویژه طبس در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از پروژه مسکن ملی، خواستار افزایش سقف وام و تامین زیرساخت‌های مسکن ملی شد.

همچنین وی ظهر جمعه در نشستی با وزیر راه و شهرسازی خواستار دوبانده شدن محور طبس – اصفهان، محور طبس – یزد، محور طبس – دیهوک و طبس – ده محمد شد.

الاهی ضمن بیان مشکلات زیرساختی پروژه سایت مسکن ملی، بر به‌روز رسانی امکانات و زیرساخت‌های این پروژه ملی از جمله آب، گاز و برق تاکید کرد و خواستار اضافه شدن تسهیلات مسکن برای متقاضیان شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

 

 

 

جمعیت دامی عشایر در شهرستان سربیشه ۱۰ درصد کاهش یافت

جمعیت دامی عشایر در شهرستان سربیشه ۱۰ درصد کاهش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: در سال جاری به دلیل تشدید خشکسالی و مشکلات نگهداری دام، جمعیت دامی عشایر منطقه ۱۰ درصد کاهش یافته است.

حسن مالکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر عشایر منطقه حدود ۱۱۰ هزار راس دام را پرورش می‌دهند.

وی گفت: با همکاری فرمانداری از محل اعتبارات ارزش افزوده با افزایش ناوگان حمل آب، مشکلات کم‌آبی عشایر را به حداقل رساندیم و ماهانه به‌صورت میانگین ۱۸۰ سرویس آب برای عشایر ارسال می‌شود.

مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه اظهار داشت: اکنون با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و زمستان دغدغه اصلی عشایر منطقه گرانی و تامین علوفه برای دام است و به دلیل قیمت بالای علوفه‌ در تامین نقدینگی آن دچار مشکل هستند.

وی افزود: اقداماتی در راستای تامین علوفه دام عشایر انجام شده و علوفه مورد نیاز را از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کرمانشاه تامین کردیم اما گرانی علوفه و پایین بودن قیمت گوشت مشکلاتی را برای عشایر ایجاد کرده است.

مالکی گفت: براساس برآورد کارشناسی که انجام دادیم، به دلیل گرانی قیمت نهاده دامی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده برای عشایر ۸۰ هزار تومان است، در صورتی هر کیلوگرم دام زنده از عشایر حدود ۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود و عشایر در پرورش دام خود علیرغم زحمت و تلاش فراوان متضرر می‌شود.

 

 

 

۷۵۰ برنامه هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

۷۵۰ برنامه هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: به مناسبت هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور ماه ۷۵۰ عنوان برنامه با در نظر گرفتن شرایط کرونایی در این استان اجرا می‌شود.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: ستاد بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس در مرکز استان و ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی شکل گرفته است که برنامه‌های این مناسبت ملی را با شعار “ما مقتدریم” به پیش خواهند برد.

وی گفت: برنامه‌های هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران در سال ۱۳۵۹، با عنوان روز پیشکسوتان،‌ مقاومت، صلابت و فخرآفرینی سربازان شروع می‌شود و آیین تجلیل و تکریم از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس به صورت کشوری از مهمترین برنامه‌های این هفته است که ۶ هزار رزمنده استان خراسان جنوبی نیز در این آیین تجلیل خواهند شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: در این آیین که به صورت ویدئو کنفرانس با سخنرانی رییس جمهوری برگزار می‌شود، ۴۱ نفر از رزمندگان استان به نمایندگی از سایر رزمندگان حضور خواهند داشت.

وی از نواختن زنگ مقاومت و پیروزی در مدارس خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش اعزام راویان دفاع مقدس را خواهیم داشت و مهمترین بخش برنامه از طریق شبکه شاد خواهد بود.

سرهنگ فلاحی رونمایی از ۱۴ اینفوگرافی با موضوع شهدا، ۱۵ جلد شناسنامه شهدا، تجلیل از سربازان نمونه نظامی و انتظامی، مراسم غبارروبی مزار شهدا، برپایی سوگواره شهر دفاع مقدس، مراسم بزرگداشت شهدای عملیات ثامن الائمه (ع)، جشنواره تئاتر سنگر، افتتاح چهار یادمان شهدای گمنام و برگزاری یادواره‌های شهدا در سطح استان را از مهمترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس ۱۴۰۰ عنوان کرد.

وی برپایی کارگاه‌های داستان‌نویسی و تئاتر، رزمایش اردوهای جهادی در مناطق محروم، برگزاری کارگاه عفاف و حجاب، مراسم دفاع مقدس با موضوع نقش زنان، برپایی نمایشگاه‌های عکس و ‌پوستر، دیدار با نمانیده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امامان جمعه، برگزاری برنامه‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان و کرسی‌های آزاداندیشی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه رژه نیروهای مسلح امسال در استان برگزار نمی‌شود گفت: این آیین سال گذشته هم به دلایل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی میزبان ۱۴۷ شهید گمنام در ۵۸ نقطه است که ۳۵ یادمان شهدا تاکنون ساخته و ۱۶ یادمان در حال ساخت است که از چهار یادمان در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود.

سرهنگ فلاحی درباره روند ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: موافقت‌نامه زمین به مساحت ۳۲ هکتار اخذ شده که ۱۸.۵ هکتار فضای سبز و پارک موزه است، ۱۰ هکتار ابنیه روباز با نمایش دستاوردهای دفاعی نیروهای مسلح و چهار هکتار هم برای ساخت و ساز تالار، آمفی تئاتر، مرکز اسناد و کتابخانه مدنظر قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۴۰ هزار متر مکعب تسطیح شده و ۶ هزار متر مربع زیربنا در سه فاز مورد توجه قرار گرفته است که فاز اول ساخت امسال آغاز می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه این موزه تاکنون حدود ۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد افزود: از مجموع اعتبارات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت ملی دیده شده که از این مقدار یک میلیارد تومان را نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی از اعتبار در اختیار نمایندگان اختصاص داده است.

وی گفت: سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان برای تکمیل موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی از منابع استانی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم از اعتبارات داخلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصوب شده که امیدواریم تخصیص کامل داشته باشد.

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی:

چهار یادمان شهدای گمنام در خراسان‌جنوبی رونمایی می شود

 چهار یادمان شهدای گمنام در خراسان‌جنوبی رونمایی می شود

بیرجند-مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به ساخت ۱۶ یادمان بر مزار شهدای گمنام در خراسان جنوبی گفت: چهار یادمان شهدای گمنام نیز در هفته دفاع مقدس افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا فلاحی ظهر پنج شنبه در نشست خبری اظهارکرد: برنامه‌های هفته دفاع مقدس سال جاری با شعار «ما مقتدریم» برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در استان در هفته دفاع مقدس ۷۵۰ برنامه برگزار می‌شود، بیان‌کرد: نواختن زنگ مقاومت و پیروزی در مدارس، تجلیل از سربازان نمونه، روایت‌گری دفاع مقدس از طریق شبکه شاد برای دانش‌آموزان، عطر افشانی و غبارروبی ۵۸ یادمان شهدای گمنام از جمله این برنامه‌ها است.

تجلیل از ۶ هزار رزمنده پیشکسوت

فلاحی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس تجلیل از یک میلیون رزمنده پیشکسوت است، گفت: در این راستا در خراسان‌جنوبی نیز از ۶ هزار رزمنده در طول سال تجلیل می‌شود.

وی اظهار کرد: در روز سی‌ام شهریور ماه در اولین گام از ۴۱ رزمنده پیشکسوت در مرکز استان و در شهرستان‌ها به نمایندگی از ۶ هزار رزمنده تجلیل خواهد شد و باقی برنامه در طول سال اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: برگزاری سوگواره شعر استانی دفاع مقدس در سرایان، برپایی کارگاه نمایش نامه‌نویسی با موضوع دفاع مقدس و رزمایش اردوهای جهادی نیز از دیگر این برنامه‌ها است.

فلاحی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی ۱۴۷ شهید گمنام در ۵۸ نقطه به خاک سپرده شده‌اند، ادامه داد: ساخت ۳۵ یادمان شهدای گمنام در استان با حمایت دولت و خیرین تکمیل شده است و چهار یادمان نیز در هفته دفاع مقدس سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ یادمان شهدای گمنام نیز در حال ساخت است، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که طی یک سال آینده ساخت این یادمان‌ها به پایان برسد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در مورد پروژه مرکز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس و مقاومت خراسان‌جنوبی نیز گفت: خوشبختانه کار تسطیح و خاک برداری انجام شده است.

اشاره‌ای به پروژه باغ موزه دفاع مقدس

فلاحی اظهار کرد: در این پروژه نمی‌توان در تمام ۳۲ هکتار ساخت و ساز انجام داد چون بخشی از آن بر روی گسل است و از این منظر ۱۸.۵ هکتار به پارک موزه و ایجاد فضای سبز، ۱۰ هکتار به استقرار ادوات نظامی و دستاوردهای نیروهای مسلح و آمفی تئاتر روباز و ۴ هکتار نیز برای ساخت خود موزه و تالارها و مرکز اسناد و … اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: برای این پروژه ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار ملی، سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان از محل اعتبارات توازن و ۱.۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات بنیاد حفظ آثار کشوری در نظر گرفته شده است.

 

 

ساخت اصولی،بهترین راه جلوگیری از خسارات در ساختمان‌ها

رئیس نظام مهندسی شهرستان طبس: انتخاب سازه مناسب و ساخت اصولی بهترین راه جلوگیری از خسارات مالی و جانی در ساختمان‌ها است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی؛ رئیس نظام مهندسی شهرستان طبس در نشست خبری که در روز ۲۵ شهریور بهساخت اصولی،بهترین راه جلوگیری از خسارات در ساختمان‌ها مناسبت سالروز زلزله سال ۵۷ در مکان نظام مهندسی برگزار شد، گفت: نبود سازه مناسب در ساخت و ساز باعث تخریب صددرصد ساختمان‌ها و کشته شدن بیش از ۱۵ هزار تن در زلزله سال ۵۷ در شهرستان طبس شد.

صادق زاده افزود: بعد از آن نیز زلزله رودبار در سال ۶۹ با قدرت ۷/۴ ریشتر رخ داد که در این حادثه نیز بالای ۱۹ هزار تن کشته شدند و تمامی ساختمان‌ها تخریب شد.

وی گفت: تمامی این اتفاقات به علت نبود سازه مناسب در ساخت و ساز‌ها اتفاق افتاد که بعداز زلزله رودبار و بم،  نظام ساخت وساز متحول شد و کشور به طرف ساخت سازه مناسب کشانده شد به طوری که در سال ۸۵ ساختمان نظام مهندسی در شهرستان طبس به منظور ساماندهی به ساخت و ساز‌ها تاسیس شد.

صادق زاده باتوجه به اهمیت ساخت و ساز‌ها در بروز حوادث طبیعی گفت: بهترین راه جلوگیری از خسارات مالی و جانی در ساختمان‌ها، انتخاب سازه مناسب و ساخت اصولی می‌باشد و حوزه نظام مهندسی فقط درحوزه ساخت و ساز داخل شهر است.

وی گفت: نبود دقت در لوله گذاری گاز ، مسئله دیگری است که در ساخت و ساز‌ها باعث خسارت زیادی طی چند سال گذشته شده است و باید ناظران گاز در زمان تایید، جدیت و سختگیری بیشتری داشته باشند.

رئیس نظام مهندسی شهرستان طبس افزود: ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در زمستان دچار گازگرفتگی می‌شوند که به علت نبود ایمنی مناسب است.

صادق زاده با اشاره به اینکه تمام ارگان‌ها باید برای اجرای بهتر ساخت وساز در شهرها، همکاری کنند، گفت: در قانون اجرایی جدید تخلفات با تخریب سازه مواجه خواهند شد.

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی:

۳۰۰۰ واحد طرح مسکن ملی در خراسان‌جنوبی وارد فاز اجرا شد

۳۰۰۰ واحد طرح مسکن ملی در خراسان‌جنوبی وارد فاز اجرا شد

بیرجند- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳ هزار واحد طرح مسکن ملی وارد مرحله اجرایی شده است، گفت: در بحث تأمین زمین جز سه استان برتر کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید داعی ظهر پنج شنبه در جلسه شورای مسکن طبس با اشاره به ثبت نام ۱۴ هزار نفر از خراسان جنوبی در طرح مسکن ملی اظهار کرد: از این تعداد پنج هزار و ۹۸۰ نفر افراد واجد شرایط بوده‌اند که با پیگیری‌های زیاد برای همه واجدین شرایط ازجمله شهر طبس زمین تأمین و در اختیار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار واحد وارد مرحله اجرایی از صدور پروانه تا اجرای فونداسیون، اسکلت، سفت کاری و نازک کاری شده‌اند، بیان داشت: به دلیل اینکه عملیات ساخت برعهده خود متقاضیان است پیشرفت کار در شهرهای استان متفاوت است.

داعی گفت: آن چیزی که دولت در این طرح برعهده داشته موضوع تأمین زمین توسط وزارت راه و شهرسازی و تأمین تسهیلات توسط بانک مسکن بوده است.

به گفته وی خدمات زیربنایی شامل آب، برق، گاز و مخابرات برعهده دستگاه‌های خدمات رسان بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه آنچه برعهده وزارت راه و شهرسازی بوده به بهترین نحو ممکن انجام شده است، ادامه داد: در بحث تأمین زمین جز سه استان برتر کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در طبس تعداد دو هزار و ۶۳۰ نفر متقاضی مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند، بیان کرد: از این تعداد هزار و ۸۴۳ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

به گفته وی مبلغ ۷۴ میلیارد تومان به حساب مربوطه در بانک مسکن واریز و ۳۴۲ واحد به بانک معرفی و ۵۹۹ واحد نیز عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان طبس هزینه آماده‌سازی در سایت ۷۹ هکتاری و ۵٠ هکتاری یکسان است، عنوان کرد: همان مبلغ قبلی از متقاضیان دریافت خواهد شد و تمامی جلسات هماهنگی جهت انعقاد قرارداد آماده‌سازی سایت ۷۹ هکتاری مسکن ملی با شهرداری طبس انجام شده است.

داعی تصریح کرد: هیچ گونه تعللی در این زمینه پذیرفته نیست و این تأخیر در آغاز عملیات باعث سردرگمی مردم خواهد بود.

در این جلسه مقرر شد قرارداد آماده سازی سایت ۷۹ هکتاری طبس فی ما بین شهرداری به عنوان پیمانکار و دستگاه متولی تا روز شنبه ۲۷ شهریورماه منعقد و عملیات اجرایی آماده‌سازی سایت آغاز شود تا تأخیری در کار ایجاد نشود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی:

سفر رئیس جمهوری، منشأ خیر برای کارگران معدن طبس شد

 سفر رئیس جمهوری، منشأ خیر برای کارگران معدن طبس شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: پیرو سفر رئیس جمهور به استان و حضور در جمع کارگران معدن طبس، پس از شنیدن گلایه‌ها و مشکلات آنان، دستور پیگیری موضوعات را صادر کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، غلامرضا اشرفی در این خصوص گفت: پس از سفر رئیس جمهوری، به دستور وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی، تیمی متشکل از معاون روابط کار، مدیر کل بازرسی کار، مدیر کل روابط کار و جبران خدمت و مدیر کل نام نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی برای پیگیری دستور رئیس جمهوری به شهرستان طبس اعزام شدند.

وی افزود: در این سفر از محل اقامت و زندگی کارگران در کارگاه بازدید به عمل آمد و در کوتاه‌ترین فاصله امکانات مورد نیاز کارگران به آنان تحویل شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حاشیه این بازدیدها، معاون روابط کار با حضور در معدن زغال سنگ معدنجو، ضایعه درگذشت مرحوم علی مرادی از کارکنان فقید این معدن را به مدیریت و همکاران وی در این مجموعه معدنی تسلیت گفت و بر بالا بردن ضریب ایمنی معادن زغال سنگ و رعایت کامل ضوابط ایمنی به منظور کاهش حوادث احتمالی و پیشگیری از حوادث تلخ و ناگوار در میان کارگران تاکید کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: در ادامه سفر معاون روابط کار به شهرستان طبس جلسه جمع بندی و رفع مشکلات حوزه کارگری و پیمانکاری معادن زغال سنگ، در سالن اجتماعات معدن پروده طبس برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات رفاهی، بیمه‌ای و بهداشتی کارگران، ارائه و جهت اجرا ابلاغ شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی این سفر را منشأ خیر برای کارگران استان به ویژه کارگران معادن دانست و اقداماتی از این دست را در راستای افزایش روحیه و امید و انگیزه کارگران مؤثر ارزیابی کرد که موجب تقویت سرمایه‌های اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه خواهد شد.

اشرفی بیان کرد: امکانات رفاهی شامل تختخواب، پتو و ملحفه در اختیار کارگران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۳ واحد از ساختمان‌هایی که قابل استفاده نبوده تخریب شد و کار مرمت و بازسازی واحدهای کارگری بلافاصله شروع و نظارت در این زمینه انجام می‌شود.

وی گفت: در زمینه تفاوت میزان حقوق و مزایای دریافتی و محاسبه ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور با نظارت تأمین اجتماعی استان در حال انجام است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: پیگیری احداث پایگاه امداد و نجات در منطقه پروده از طریق وزارت صمت نیز در دست اقدام است.

 

 

 

 

گرگ‌های وب‌گردی در کمین دانش‌آموزان مجازی

گرگ‌های وب‌گردی در کمین دانش‌آموزان مجازی

جایگزینی آموزش حضوری با آموزش مجازی، استفاده از گوشی هوشمند و اینترنت را برای دانش‌آموزان به امری گریزناپذیر تبدیل کرده است. در این فضا، ناآگاهی و کم‌توجهی برخی والدین در مورد مخاطرات حضور در فضای دیجیتال، ضریب آسیب‌پذیری دانش‌آموزان را افزایش داده است.

شیوع بیماری کرونا، ابعاد زندگی اجتماعی و حتی فردی انسان‌ ها را با تغییرات زیادی مواجه کرد؛ تغییراتی که برای برخی از آنها نه آمادگی داشتیم و نه آموزش دیده بودیم. یکی از این وجوه، آموزش عمومی بود که در مهمترین بستر آن یعنی حضور در مدرسه و سپری کردن بخشی از روز کنار معلم و گروه همسالان دچار تحولی دور از ذهن شد. مدارس تعطیل شد و آموزش از راه دور در بستر اینترنت در دستورکار قرار گرفت. این مساله به ویژه در کشورهایی چون ایران که کودکان و نوجوانان تجربه چندانی در دریافت آموزش‌ های آنلاین نداشتند، مخاطرات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

 استفاده حفاظت‌ نشده از اینترنت و آسیب‌های ناشی از آن

استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال برای دانش‌آموزان در شرایطی به یکباره اجباری شد که ما کودکان خود را برای ورود به این فضا ایمن نکرده بودیم. فضای اینترنت خود دنیایی است که به رغم مجازی بودنش، می تواند روح و روان کودک و نوجوانی را که در فضای خانه نشسته مورد آسیب جدی قرار دهد. بسیاری از والدین شاغلی که مجبور شدند برای محروم نماندن کودکشان از آموزش آنلاین برایش گوشی هوشمند یا تبلت تهیه کنند و او را در خانه تنها بگذارند و برایش اینترنت فراهم کنند، آموزشی ندیدند که چگونه کودکشان را در برابر مخاطرات ورود به دنیای دیجیتال مصون کنند.

اعتیاد به اینترنت و حضور بیش از اندازه در فضای دیجیتال، یکی از تبعات ماندنِ کودکان و نوجوانان در خانه است؛ آسیبی که با گسترش آموزش مجازی و عبور ناگزیر فرایند تحصیل از فضای سایبری بیشتر به چشم می‌آید. بر اساس آمار موجود، ۱۹ میلیون کاربر اینترنت در کشور زیر ۱۸ سال سن دارند. برای بسیاری از آنان پرسه زدن نامحدود در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بنا بر گزارش دیدبان حقوق بشر در آوریل ۲۰۲۰، اکثر کشورها محافظت از داده‌ های آموزشی مرتبط با کودکان را از طریق تنظیم مقررات انجام نداده‌اند تا مانع از دسترسی شکارچیان آنلاین از اطلاعاتی مانند نام کودکان، آدرس منزل، اطلاعات رفتاری و … شوند.

بر اساس این گزارش، کودکان ممکن است در معرض استثمار جنسی و آراستن قرار گیرند، زیرا شکارچیان آنلاین از شیوع جهانی کووید-۱۹ که باعث شده کودکان زیادی احساس تنهایی و گوشه‌گیری کنند، سوء‌ استفاده می‌کنند.

حضور در فضای مدرسه و بهره‌گیری از آموزش‌هایی که از سوی معلمان، مشاوران و مسوولان مدرسه به والدین و دانش‌آموزان داده می‌شود، می‌تواند سنگینی بار مهارت‌آموزی در مدیریت مخاطرات دیجیتال را برای خانواده‌ ها کاهش دهد.

گرگ‌های وب‌گردی در کمین دانش‌آموزان مجازی

پیامدهایی مخرب کاربرد گوشی‌های هوشمند 

گوشی‌ های هوشمند به عنوان ابزارهایی کوچک و پر از رنگ و صدا و جذابیت، مدت ها است به ابزاری برای شکار نگاه تیزبین و توجه کودکان و حتی خردسالان تبدیل شده است. دور نگاه داشتن خردسالان از این ابزارها و مدیریت استفاده کودکان از این گوشی‌ ها، خود مهارت و آموزشی روانشناسانه را از سوی والدین و مراقبان می‌طلبد. والدینی که در مورد استفاده کودکانشان از تبلت و گوشی‌های هوشمند به منظور بازی و سرگرمی نگرانی‌هایی جدی داشتند، با غیرحضوری شدن آموزش، مجبور شدند به استفاده بیشتر فرزندانشان از ابزار های دیجیتال تن بدهند.

کاهش سطح توجه و  بالتبع بروز اختلالات در تمرکز و یادگیری یکی از پیامد های استفاده افراطی از گوشی‌های هوشمند است. اعتیاد به گوشی‌های هوشمند، همچنین بر مهارت‌های اجتماعی کودک تاثیرات نامطلوبی می‌گذارد. دانش‌آموزانی که با محرومیت از بودن در جمع همسالان و ارتباط و تعامل با آنها، افت معنادار در سطح مهارت‌های اجتماعی را تجربه می‌کنند، با حضور بیش از اندازه در فضای مجازی، بیش از پیش محیط‌گریز می‌شوند و در لاک خود فرو می‌روند. کاهش ساعات درس‌آموزی و در برابر، افزایش زمان فراغت دانش‌آموزان آنان را به حوصله‌ سررفتگی مفرطی رسانده که بسیاری از خانواده‌ ها مهارت و حتی امکانی برای مدیریتش ندارند.

در این میان، توسل به فضای مجازی برای کشتن کسالت، دانش‌آموزان را بیش از گذشته کم تحرک و در نتیجه از نظر جسمانی کم‌توان تر از گذشته کرده است. کودکان برای رشد بهتر عضلاتشان به فعالیت‌های جسمانی مانند دویدن، پیاده‌روی و پریدن نیاز دارند. کودکانی که با گوشی‌های هوشمند سرگرم شده‌اند، از بازی‌ های فعال محروم شده‌اند. محرومیت از حضور در فضای مدرسه و تحرک جسمانی در همان زنگ تفریح‌های کوتاه و زنگ‌های ورزش، امروز بسیاری از کودکان را با مشکل چاقی مواجه کرده است.

پایان‌بخشی به این اعتیاد و کم تحرکی که امروز بخش زیادی از جامعه دانش‌آموزی کشور را مبتلا کرده، در گروی بازگشایی ایمن و حفاظت‌شده مدارس است. بسته بودن مدارس از ترس سلامت جان، هم سلامت جسم و هم سلامت روان دانش‌آموزانمان را به خطر انداخته است. امروز بیش از ۹۲ درصد معلمان واکسینه شده‌اند. تا پایان شهریور، ۱۰۰ درصد معلمان واکسن خواهند زد. تدابیری هم برای واکسیناسیون خانواده‌ها و نوجوانان اندیشیده شده است.

به این ترتیب می‌توان با نظم دقیق و برنامه‌ریزی‌شده‌ای تحت رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، در اولین روزهای بازگشایی مدارس، آموزش تلفیقی از مجازی و حضوری دانش‌آموزان را در دستور کار عملی کارشناسانه قرار داد.

 

پیام تسلیت رییس دانشگاه بیرجند به مناسبت درگذشت جهادگر فعال دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

دکتر احمد خامسان رئیس رییس دانشگاه بیرجند طی پیامی درگذشت به مناسبت درگذشت مرحوم محمدمصطفی سارنگ جهادگر فعال دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را تسلیت گفت.
پیام تسلیت رییس دانشگاه بیرجند به مناسبت درگذشت جهادگر فعال دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان رئیس رییس دانشگاه بیرجند طی پیامی درگذشت  به مناسبت درگذشت مرحوم محمدمصطفی سارنگ جهادگر فعال دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را تسلیت گفت.
متن پیام به شرح ذیل می‌باشد:

با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت دانشجوی جوان انقلابی و  جهادگر فعال دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
مرحوم مغفور شادروان محمدمصطفی سارنگ
دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که برای اردوی جهادی در منطقه خوسف دچار حادثه رانندگی شد را صمیمانه تسلیت میگوییم و ضمن درخواست غفران و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید  مراتب ابراز همدردی اعضای خانواده دانشگاه بیرجند را به مناسبت مصیبت وارده به خانواده ارجمند آن مرحوم، بستگان، دانشجویان و جهادگران گروه جهادی شهید مومنی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام می داریم . از خداوند منان رحمت و رضوان برای آن مرحوم و صبر و اجر برای تمامی سوگواران مسالت می نمایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*