اخبار خراسان جنوبی/ انبوه‌سازی در زمین های پادگان بیرجند/ چه بلایی بر سر خیابان ارتش می آید؟

 

 

 

 

 

 

 

سحرگاه خونین در”طبس”/۵ کشته در برخورد رخ به رخ پژو ۲۰۶ با تریلی

 

 

دورکاری نباید منجر به ارائه نشدن خدمات شود

ملانوری با اشاره به ارائه خدمات مردمی در قالب دورکاری در شرایط کرونا گفت: برخی از کارکنان بانک‌ها گلایه دارند که چرا دورکاری نمی‌روند و در ستاد استانی هم گفتیم دورکاری به هیچ وجه به معنای ارائه نشدن خدمت نیست.

وی افزود: اکنون وضعیت کرونا در استان مقداری بهتر شده است و این مصوبه به شبکه بانکی استان ابلاغ شده که به هیچ وجه این شرایط نباید منجر به ارائه نشدن خدمات به مشتری شود و تصمیم در این زمینه برعهده مدیریت بانک‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: کارمندانی که به دورکاری می‌روند هم بدانند دورکاری به معنای استراحت، تفریح، خوابیدن و مرخصی نیست بلکه شرایط بحرانی، جنگی، جهادی و اورژانسی پیدا کردیم تا برای حفظ جان، امور مردم از راه دور انجام شود.

وی اظهار داشت: دورکاری تبدیل به یک رویه و حق شده و برخی انتظار دارند به صورت نوبتی به دورکاری بروند در حالی که به هیچ وجه نباید دورکاری منجر به ارائه نشدن خدمت شود.

ملانوری گفت: در دوران کرونا یک هفته خدمات بانک‌ها را غیرضروری کردیم در حالی که در پیک پنجم، بازار و اصناف یا مرز را تعطیل نکردیم چون مدیریت و نظارت مهم است و اینکه مدیریت “قطع کن وصل کن” داشته باشیم مشکلی حل نخواهد شد.

وی افزود: فعالیت‌های مرزی را در این مدت توسعه دادیم و اکنون شیوع کرونا را در استان مدیریت کرده‌ایم لذا سازمان‌ها و اداره‌ها باید به طور کامل خدمات لازم را به مردم ارائه دهند و اختیار در دست مدیران دستگاه‌های استان است تا در شرایط موجود هیچ محور خدمتی تعطیل نشود.

 

گردش مالی شرکت‌ها خارج از خراسان جنوبی/ منابع را برگردانید

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاران زیادی از بانک‌های استان تسهیلات دریافت کرده‌اند اما منابع خود را اینجا هزینه نمی‌کنند و گردش حساب آنها خارج از استان است.

 محمدعلی زرنگ در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: براساس مواد قانونی، شرکت‌های بزرگی که در هر محلی فعالیت می‌کنند مکلف به هزینه‌کرد منابع خود در همان استان هستند اما این مهم محقق نمی‌شود.

وی گفت: براساس قانون باید شبکه بانکی استان منابع خود را به کمیسیون هماهنگی بانک‌ها اعلام کند اما بانک‌های خراسان جنوبی امتناع می‌کنند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از موانع عمده پیش روی ما علیرغم اینکه چند مرحله مکاتبه شده، این است که سطح اختیارات استان پاسخگوی نیازهای خراسان جنوبی نیست.

وی ادامه داد: تا پایان مرداد امسال ۱۹۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار توسط شبکه بانکی استان جذب یا توزیع شده که نسبت به آمار دی پارسال ۱۱.۴ درصد رشد داشته است.

زرنگ گفت: در مجموع ۱۷ بانک دولتی، ۲ موسسه مالی و اعتباری و چند صندوق‌ خصوصی دارای مجوز عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان هستند.

وی بیان کرد: شبکه بانکی استان در راستای اهداف توسعه‌ای که مدنظر دولت است، همگام و همسو با سایر پیشران‌های اقتصادی در خدمت مردم بوده است.

مدیر شعب بانک ملی خراسان جنوبی افزود: از مجموع منابع بانکی ۳۴ درصد در بخش بلندمدت و ۳۲ درصد در بخش کوتاه‌مدت است که منابع گرانقیمتی برای شبکه بانکی هستند همچنین ۱۸ درصد قرض‌الحسنه جاری، ۱۲ درصد قرض‌الحسنه پس‌انداز و چهار درصد سایر منابع است.

وی با بیان اینکه ترکیب منابع ارزان‌قیمت و جاری ۳۰ درصد منابع بانکی استان را به خود اختصاص داده است گفت: مردم استان به دلیل وضعیت اقتصادی و معیشتی علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها ندارند و ۶۶ درصد سپرده‌های مردمی در حوزه بلندمدت و کوتاه مدت است.

زرنگ با اشاره به مصارف بانک‌های استان عنوان کرد: اسفند سال گذشته میزان مصارف استان ۱۵۴ هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال بود که در پنج ماه ابتدای سال جاری به ۱۷۸ میلیارد و ۶۰ میلیارد ریال رسیده و ۱۵.۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها ۴.۶ درصد نسبت به منابع اضافه برداشت داشته‌اند افزود: ۲۲ درصد مصارف بانک‌های استان به بخش صنعت، معدن و تجارت اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: عمدتا تسهیلات قرض‌الحسنه در سرفصل خدمات پرداخت می‌شود و براساس قانون بانک مرکزی موظف هستیم حداکثر ۸۵ درصد منابع را در قالب تسهیلات پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه تقاضاهای بسیار زیادی در بانک‌های استان داریم افزود: ۴۸ درصد مصارف پرداختی قرض‌الحسنه به وام ازدواج تعلق گرفته است.

زرنگ بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۲۶۹ نفر در بانک ملی استان در انتظار دریافت وام ازدواج هستند و علیرغم اینکه منابع ما بسیار محدود است، حداکثر انتظار برای پرداخت وام ازدواج چهار ماه است در حالی که یک بانک خصوصی در استان هفت نفر در نوبت دارد و هشت ماه است زوجین در انتظار پرداخت هستند.

وی اظهار داشت: در کمک‌های مومنانه نیز در مرحله پنجم چهار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کردیم که از محل وصولی‌های بانک رقم خورد.

مدیر شعب بانک ملی خراسان جنوبی افزود: در آخرین مرحله طرح شهید سلیمانی علاوه بر کمک‌های نقدی همکاران، ۵۰۰ وام قرض‌الحسنه تقبل کرده‌ایم که علیرغم نداشتن منابع از محل وصولی‌ها انجام شد.

وی گفت: عملکرد بانک‌ها از لحاظ منابع مطلوب ما نیست چون متقاضیان تسهیلات زیاد هستند و باید برای افزایش سهم استان چانه‌زنی شود.

زرنگ افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا ۱۰ بانک عامل فعال هستند و در مجموع نُرم جذب و پرداخت تسهیلات در این حوزه ۸۳.۱ درصد است.

وی از مطالبات معوق به عنوان اَبَرچالش شبکه بانکی یاد کرد و گفت: سامانه اعتبارسنجی بانکی موجود است و عملکرد همه افراد ثبت شده که بر این اساس امکان اخذ تسهیلات فراهم می‌شود.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی: متأسفانه در داخل آثار پای دشمن را در جهات مختلف می‌بینیم

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: متاسفانه در داخل آثار پای دشمن را در جهات مختلف می بینیم

 امام جمعه بیرجند با بیان اینکه دشمن با خیرگی تصور می‌کند که می‌خواهد برگردد، گفت: متأسفانه در داخل هم آثار پای دشمن را در جهات مختلف می‌بینیم.

 حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با امیر سرتیپ‌دوم ستاد دکتر محمودی فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کار از آن گذشته است که انگلیس یا فرانسه یا آمریکای ورشکسته بخواهند جلوی جمهوری اسلامی ایران مانع ایجاد کنند، اظهار داشت: ملت‌ها بیدار شده‌اند و گذر زمان به‌نفع شماست.

وی بیان کرد: متأسفانه در طول تاریخ و زمان معاصر قبل از انقلاب این مانع را داشتیم که جلوی رشد و پیشرفت ما توسط عوامل استبداد و استکبار گرفته شده بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمان حاضر به‌برکت انقلاب خیلی از آن موانع گذشته رفع شد اما هنوز دشمن با خیرگی تصور می‌کند که می‌خواهد برگردد و متأسفانه در داخل هم آثار پای دشمن را در جهات مختلف می‌بینیم.

وی افزود: شما ملاحظه می‌کنید سند ۲۰۳۰ با آن افتضاحش که آقا فرمودند لغو شود و شورای فرهنگ عمومی برای آن (لغو ۲۰۳۰) مصوبه داشت که در طول این مدت ابلاغ نشده است تا اینکه دیروز آیت الله رییسی آن را ابلاغ کرد، این یعنی چه؟ غیر از نفوذ دشمن است؟

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی کلمه طیّبه است و به‌پشتیبانی رهبر فرزانه انقلاب و استعداد و ایمانی که این ارتش دارد هر کاری بکند تعجب نیست، بگذارید دیگران کارشکنی کنند و مانع شوند، کار از آن گذشته است که انگلیس یا فرانسه یا آمریکای ورشکسته بخواهند جلوی ما مانع ایجاد کنند، اگر هم نفوذ و موانعی بود باز دست قدرت الهی در این انتخابات جدید آمد و کمک کرد و آن دست‌های بیگانه حذف شد و بقیه‌اش شکرگزاری ما را می‌خواهد و اینکه چه‌اندازه از این فرصت طلایی استفاده کنیم.

عبادی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی این رادمردان و شخصیت‌های ارزشمند و معنوی با قدرتی که دارند هیچ واهمه‌ای از دشمن ندارند و حماسه‌هایی در این چهل و چند سال آفریده‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی بیان کرد: ایران بر اساس دین اسلام و رهبری داهیانه و عالمانه رهبر انقلاب با همه مخالفت‌های دنیای غرب و شرق روبه‌رو شد، همه این قدرت‌های نظامی به جنگ ما آمدند و ۸ سال به‌صورت جنگ نظامی مستقیم و چهل و چند سال هم با جنگ غیرمستقیم و با استفاده از همه گزینه‌ها به جنگ ما برخاسته‌اند اما ایران یک خط‌ونشانی کشیده است که گستره آن روز به روز ملت‌ها را آماده می‌کند.

وی ادامه داد: به‌هرحال ما امروز از تیررس این وحشی‌های غربی خارج شدیم، برای فرداهای بهتر بکوشید، امام فرمود “در هر شبانه‌روز شما را دعا می‌کنم، شما بازوی اسلام هستید”، بنده و همه مردم ما دعاگوی شما هستیم.

 

 

استاندار خراسان جنوبی

تعیین ضرب الاجل برای برگرداندن منابع بانکی شرکت‌های دولتی و خصوصی

۶۶ درصد منابع بانکی خراسان جنوبی از سپرده‌های مردمی است

گردش حساب سرمایه گذاران بومی خراسان جنوبی در خارج از استان

استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور برگرداندن منابع بانکی به استان، برای شرکت های دولتی و خصوصی ضرب الاجل تعیین شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه کمیسیون هماهنگی بانک های استان، خاطرنشان کرد: این موضوع به کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود که برای شرکت های وابسته و پیمانکاران خود زمانی را تعیین کنند که منابع مالی خود را به استان برگردانند.
وی متذکر شد: این اصلاً پسندیده نیست که شرکت های دولتی و غیر دولتی و بنگاه های اقتصادی، این جا کسب درآمد کنند ولی گردش مالی شان را جای دیگری انجام دهند و منافعش به دیگر مناطق تعلق گیرد.
به گفته وی؛ یکی از جهت گیری های ما در برنامه ریزی ها باید این باشد که به هیچ عنوان منابعی از استان خارج نشود.
استاندار ضمن تشکر از همکاری ها و همراهی های سیستم بانکی با برنامه های استان، تصریح نمود: بر اساس گزارش های موجود، پرداخت تسهیلات به خوبی صورت می گیرد و تعاملات نیز مطلوب است اما به علت عدم اطلاع رسانی درست و بموقع ، گلایه هایی از عملکرد سیستم بانکی وجود دارد.
ملانوری ادامه داد: با عنایت به اهمیت موضوع، باید برای افزایش منابع مالی بانک ها اقدامات عاجلی در زمینه جذب اعتبارات ملی و استفاده از ظرفیت های قانونی همچون ماده ۵۶ صورت گیرد.
وی تأکید کرد: در بحث سرمایه گذاری و مباحث توسعه ای، برای معرفی طرح ها و پروژه ها به بانک ها باید اولویت بندی شود.
استاندار با اشاره به حجم سپرده های مردم استان در بانک ها، گفت: بر اساس آمار ۶۶ درصد منابع بانکی استان، سپرده های مردمی است که به صورت کوتاه مدت و بلند مدت در بانک ها پس انداز شده اند.
ملانوری با بیان این که این حجم از منابع باید در اختیار تولید، اشتغال و توسعه قرار گیرد، متذکر شد: این حجم از سپرده گذاری راکد، مطلوب مردم و شبکه بانکی استان نیست، این منابع باید به هر شکل ممکن به حرکت درآید.
وی ادامه داد: با راه اندازی ستاد توسعه خاوران، ما به دنبال فعال کردن سرمایه گذاران بخش خصوصی هستیم و با برگزاری مرتب جلسات درپی پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران و تسهیل شرایط سرمایه گذاری می باشیم.
به گفته وی؛ مردم باید جرأت و جسارت پیدا کنند و قدرت ریسک شان بالا برود و از این شرایط پیش آمده برای ورود به کارهای تولیدی استفاده کنند.
استاندار با تأکید بر اهمیت تولید، گفت: شعار سال و سیاست های اقتصاد مقاومتی، حکایت از اهمیت تولید دارند و از طرفی اگر قرار باشد کاری صورت بگیرد که تولید رونق بگیرد و معیشت مردم بهبود یابد، تنها راه عملیاتی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
ملانوری افزود: در سیاست های اقتصاد مقاومتی هم به مردمی کردن اقتصاد، عادلانه بودن خدمات و استفاده از ظرفیت ها تأکید شده که بخش عمده ای از آن با ورود سرمایه های مردم به چرخه تولید محقق می شود.
وی ارائه اطلاعات دقیق منابع موجود و تسهیلات پرداختی بانک ها را الزامی خواند و اظهار داشت: به جهت اهمیت موضوع و نقشی که داده ها در برنامه ریزی ها دارند، اطلاعات کلیه سرمایه گذاران، واحدهای صنفی و …موجود است و نظارت ها به خوبی در این حوزه ها صورت می گیرد لذا بانک ها هم باید تابع این شرایط باشند.
به گفته وی؛ موجودی و منابع بانک ها موضوع محرمانه ای نیست که نخواهند به کمیسیون ارائه نمایند.
استاندار ، شفاف سازی و حرکت جهادی رو به جلو را پیش شرط توسعه عنوان کرد و گفت: اگر همکاری و تعامل نباشد و دستگاه ها و حوزه های مختلف به صورت جزیره ای اقدام کنند، توسعه رقم نمی خورد.
ملانوری به ظرفیت های استان اشاره کرد و اظهار داشت: عقب ماندگی و محرومیت، زیبنده این استان نیست، لذا هر کسی با هر نوع اختیار و توانی که دارد باید کمک کند تا از این ظرفیت ها در مسیر توسعه استفاده شود.
وی اقدامات شبکه بانکی را در راستای تعامل با دستگاه ها خوب عنوان کرد و تصریح نمود: با توجه به حرکت جهشی برنامه های استان، رویکرد بانک ها هم باید تغییر کند و تعامل بیشتری صورت گیرد.
استاندار در ادامه به گلایه های مردم از خدمات دهی کارکنان بانک ها در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، دورکاری به معنای عدم ارائه خدمت نیست و هیچ خدمتی نباید در دستگاه ها بدون پاسخگویی بماند.
ملانوری ادامه داد: درخصوص دورکاری کارکنان، به مدیران حوزه ها این اختیار داده شده که تصمیم گیری نمایند و با دقت در این موضوع که خدمات بدون نقص به مراجعین ارائه شود، برای عدم حضور کارکنان در محل کار برنامه ریزی کنند.
وی تأکید کرد: عدم حضور کارکنان در محل کار، نباید گلایه شهروندان را به همراه داشته باشد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان گفت: در حال حاضر ۶۶ درصد سپرده‌های مردم در بانک‌های استان مربوط به سپرده‌های کوتاه و بلند مدت است و فقط ۳۰ درصد سپرده‌ها در بخش قرض الحسنه جاری و پس انداز است که برای سرمایه گذاری و اشتغال می‌توان به کار برد.

زرنگ افزود: عدم بازگشت منابع بانک از سوی واحد‌های صنعتی یکی از معضلات بانک هاست و بر اساس ماده ۴۳ قانون برنامه خواستار قرار دادن منبع شرکت‌های بزرگ در بانک‌های استان هستیم.

وی در خصوص مساعدت‌های بانکی در دوره شیوع ویروس کرونا نیز گفت: پارسال ۴ میلیارد تومان از سوی بانک‌ها در بخش کمک‌های مومنانه پرداخت و بیش از ۸۳ درصد تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

مدیر بانک قرض الحسنه مهر ایران هم از کمک این بانک برای تامین تجهیزات پزشکی در طرح شهید سلیمانی و دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.

مرادنژاد افزود: در مرحله اول ۴ میلیارد ریال و در مرحله دوم ۵ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی و تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

درخشش فرهنگیان و دانش آموزان خراسان جنوبی در جشنواره کشوری

مدیر‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از درخشش فرهنگیان و دانش آموزان خراسان جنوبی در اولین جشنواره کشوری تولید محتوای فضای مجازی خبر داد.

واقعی مدیر‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت‌: امسال در اولین جشنواره کشوری تولید محتوای فضای مجازی با موضوع آموزش ، پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر ۴ اثر از خراسان جنوبی برگزیده شدند.

او افزود: این جشنواره برای اولین بار در دو بخش کلیپ و موشن گرافی در تیرماه ۱۴۰۰  و به میزبانی استان بوشهر برگزار شد.

واقعی ادامه داد: در تیرماه امسال ۴ اثر به دبیرخانه استانی رسید که هر ۴ اثر به دبیرخانه کشوری راه یافتند و برگزیده شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش دانش آموزی و فرهنگیان برگزار شد تصریح کرد:در بین دانش آموزان حسین ولی زاده از بیرجند و رقیه احسانی از بشرویه در بخش کلیپ برگزیده شدند و در بخش فرهنگیان نیز مجتبی افشاری، راضیه طالب زاده و کبری عباسی در بخش موشن گرافی حائز رتبه برتر شدند.

 

 

 

خانه دارشدن بیش از ۳۰ هزار نفر در طرح مسکن مهر

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از ساخت ۳۰ هزار و ۹۸۰ واحد مسکن مهر از ابتدای طرح تاکنون در استان خبر داد.

 

داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر طبق قرارداد اولیه، استان آمادگی لازم برای ساخت ۳۱ هزار و ۲۴۶ واحد مسکن مهر را اعلام کرد که بر اساس اعلام متقاضیان تاکنون ۳۰ هزار و ۹۸۰ واحد مسکن مهر در استان ساخته شده است.

او افزود: برخی واحد‌های قرارداد اولیه  تاکنون متقاضی‌ نداشته است که ساخته و واگذار شود.

داعی ادامه داد: از سال ۹۹ بعد طرح مسکن ملی به طرح اقدام ملی تغییر و واگذاری زمین رایگان به متقاضیان برای ساخت مسکن همانند قبل ادامه دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: در طرح اقدام ملی مسکن بیشتر زمین‌ها را به گروه‌های ساخت واگذار می‌کنیم که به طور مثال در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر به هر ۵ نفر یک قطعه زمین به صورت رایگان برای شروع ساخت و ساز واگذار میکنیم.

داعی بیان کرد: همچنین با واگذاری زمین به یک انجمن خیرین مسکن ساز در شهرستان بیرجند، این انجمن در حال ساخت مسکن برای ۱۸۰ خانوار است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پایان عنوان کرد: در شهر‌های با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز به هر یک یا دو متقاضی قطعه‌ای زمین برای ساخت مسکن واگذار می‌کنیم.

 

 

 

در کانون خراسان جنوبی برگزار شد؛

دوره‌ی آموزشی نقش نماز در فرهنگ عاشورا

دوره‌ی آموزشی نقش نماز در فرهنگ عاشورا

دوره آموزشی نقش نماز در فرهنگ عاشورا با حضور مدیر کل کانون استان، کارشناسان، کارکنان و مربیان مراکز کانون استان با تدریس «حجت الاسلام و المسلمین محمود عابدینی» مدرس حوزه و دانشگاه به مرحله‌ی اجرا درآمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در ابتدای این دوره که همزمان با صبح روز ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ بر گزار شد در جمع همکاران هدف از فعالیت‌های نماز را  توسعه و ترویج فرهنگ نماز و همچنین تعمیق باورهای دینی  بین کودکان ونوجوانان دانست که در این خصوص ویژه برنامه‌های مختلفی در سطح مراکز کانون اجرا می شود.

وی با توجه به اهمیت این موضوع و بیان اینکه در میان عبادات نماز، جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد خواستار توجه بیشتر به فعالیت‌های دینی و اسلامی از جمله فریضه الهی نماز در قالب پیش بینی طرح و برنامه های خلاق در مراکز کانون پرورش فکری استان شد.

در ادامه این نشست،  حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به احادیث و منابع مختلف مباحثی در خصوص احکام نماز، فضیلت نماز، شیوه های دعوت به نماز و همچنین نقش نماز در فرهنگ عاشورا پرداخت.

وی در بخشی از مباحث خود گفت:  قیام امام حسین (ع) برای اقامه حق و زنده کردن دین خدا بود و نماز امام حسین(ع) در ظهر عاشورا،  تا قیامت به همه مسلمانان این پیام را داد که جنگ و جهاد و فداکاری ایشان برای زنده نگه داشتن دین خدا و برپا داشتن نماز است.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(علیه السلام) حرکت خود در قیام عاشورا را از مسجد شروع کرد ادامه داد: امام حسین علیه السلام عاشق نماز بود و به خاطر آن درخواست توقف جنگ را برای یک شب داشت و این  بدان معناست که نماز و راز و نیاز با خداوند، چه عزتی برای انسان به همراه می آورد که امام حسین (ع) به خاطر آن، از دشمن برای به تأخیر انداختن جنگ درخواست می‏ کند.

در کمیته هنری، نمایشی و ادبیات دفاع مقدس خراسان جنوبی عنوان شد

تمرکز بر کتاب ها و شهدای بومی استان در مسابقات فرهنگی

    
تمرکز بر کتاب ها و شهدای بومی استان در مسابقات فرهنگی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: جلوه های استانی دفاع مقدس در بسترهایی مانند مسابقات کتابخوانی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرند و تمرکز بر کتاب های تولید شده در استان و شهدای همین منطقه باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کمیته هنری، نمایشی و ادبیات دفاع مقدس صبح سه شنبه ۲۳ شهریورماه جاری با حضور اعضا برگزار شد.

ناصر نبی زاده با بیان این که هدف از برگزاری کمیته برنامه ریزی مناسب و منسجمی برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس توسط دستگاه های فرهنگی است، ادامه داد: دستورکار این جلسه برنامه های پیشنهادی اعضا در خصوص بزرگداشت هفته دفاع مقدس است و از آنجاییکه این برنامه از طریق سامانه، ثبت و ضبط می شوند، ضرورت دارد برنامه ها به صورت دقیق ارائه شوند.

وی با تاکید بر این که دامنه فعالیت ها و برنامه ها متمرکز نباشد و مناطق روستایی و دورافتاده نیز در آن دیده شود، بیان کرد: می توان در این خصوص از ظرفیت روحانیون، پایگاه های بسیج و کتابخانه های محلات و روستاها استفاده کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توجه به نوآوری، تازگی و رفع ابهامات در برنامه های دستگاه های اجرایی شد و افزود: فعالیت های ما باید پاسخی به سوالات و ابهامات در بستر های فضای مجازی  خصوصا برای نسل جوانی که شرایط دفاع مقدس را ندیدند، باشد.

نبی زاده همچنین از شهرداری تقاضا کرد: از ظرفیت فضاسازی محیطی استفاده وسیع تری شود تا در ایام هفته دفاع مقدس، بتوان حس و حال خوبی را به شهر منتقل کرد.

به گفته وی استفاده از نهادهای مردمی، انجمن ها و موسسات و نگاه ها و برنامه های آن ها در فعالیت هایمان چشم انداز نو و تازه ای را ایجاد خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیش بینی اجرای بالغ بر ۶۰ برنامه توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح استان اشاره کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ۱۳ برنامه را در این خصوص تبیین کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به برگزاری کارگاه همنویسی و نمایشگاه خوشنویسی با موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: برگزاری کارگاه نمایشنامه نویسی با موضوع دفاع مقدس به منظور تامین محتوای کارهای نمایشی و اکران فیلم درخت گردو به عنوان یکی از فیلم های منتخب جشنواره فیلم فجر سال گذشته در سطح استان از جمله برنامه های اداره کل می باشد.

نبی زاده خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدات و اجراهای نمایشنامه ها، برگزاری محافل انس با قرآن در سطح استان، برپایی جشنواره استانی شعر دفاع مقدس، رونمایی از کتب با موضوع دفاع مقدس و تجلیل از قاریان و حافظان رزمنده، جانباز و آزاده نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان این که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس از ۴۱ رزمنده توسط ستاد تقدیر خواهد شد، ادامه داد: یک نفر از این عزیزان هنرمندی ایثارگر خواهد بود.

به گفته وی تولید محتوا با موضوع دفاع مقدس جهت انتشار در فضای مجازی در حال انجام است، اضافه کرد: به نشریات و خبرگزاری ها برای پوشش گسترده برنامه های هفته دفاع مقدس نیز تاکید شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در شهرستان ها پویش نذر فرهنگی و همایشی با موضوع نقش زنان در سنگرها، مسابقات کتابخوانی، خاطره نویسی، نقاشی، نمایشگاه های عکس و پوستر و تجلیل از هنرمندان ایثارگر از جمله برنامه های شهرستان ها است.

 

درخشش تیم مرکز آپا دانشگاه بیرجند در مسابقات فتح پرچم (CTF)

تیم مرکز آپا دانشگاه بیرجند در اولین حضور رسمی در مسابقات فتح پرچم (CTF) توانست در رتبه ششم تیم‌های ایرانی این مسابقه و رده ۵۲ جهانی قرار گیرد.
درخشش تیم مرکز آپا دانشگاه بیرجند در مسابقات فتح پرچم (CTF)

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسابقه فتح پرچم (CTF) به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس در ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.
دکتر قاسمی‌گل، مدیر امور فناوری و رئیس مرکز تخصصی آپا دانشگاه در توضیح این مسابقه گفت: در مسابقات فتح پرچم (CTF) بیش از ۸۰۰ تیم با حضور بیش از ۱۳۰۰ کاربر از سراسر دنیا  به مدت دو روز با یکدیگر به رقابت پرداختند و از ۸۰۰ تیم ثبت‌نام شده در این مسابقه، ۴۹۶ تیم موفق به کسب امتیاز و قرار گرفتن در جدول رتبه‌بندی شدند.
رئیس مرکز تخصصی آپا دانشگاه افزود: تیم فتح پرچم مرکز آپا دانشگاه بیرجند در اولین حضور رسمی خود و تنها با سه شرکت کننده، توانست در رتبه ششم تیم‌های ایرانی این مسابقه و رده ۵۲ جهانی قرار گیرد. وی یادآوری کرد: در این رویداد علاقمندان حوزه امنیت از سراسر جهان و ایران در قالب تیم‌های حداکثر ۱۰ نفره حضور داشتند.
وی درباره معرفی این مسابقه بیان کرد که CTF مخفف عبارت Capture The Flag می‌باشد، مسابقاتی که در زمینه هک و امنیت کامپیوترها برگزار می‌شود و دانش شرکت‌کنندگان که عموماً متخصصین امنیت سایبری هستند در زمینه‌های مختلف امنیت شبکه، رمزنگاری، مهندسی معکوس، امنیت وب، جرم‌یابی دیجیتال و دیگر حوزه‌های مربوطه سنجیده می‌شود. “پرچم” در حقیقت پاسخ نهایی چالش‌ها است که در آخر امکان دارد به صورت یک متن ساده به دست آید.

آسفالت ۳۰ هزار متر مربع از معابر شهر اسدیه آغاز شد

آسفالت ۳۰ هزار متر مربع از معابر شهر اسدیه آغاز شد

 شهردار اسدیه گفت: آسفالت ۳۰ هزار متر مربع از معابر این شهر با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان از هفته جاری آغاز شد.

افشین عابدینی اقزود: از این اعتبار ۹۳۷ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و بقیه از محل منابع داخلی شهرداری تامین شده است.

وی عنوان کرد: در این مرحله روکش آسفالت معابر خیابان‌های امداد، راهداران، شهید چمران و ذالفقار و خیابان آزادگان انجام می‌شود.

شهردار اسدیه گفت: در شهر اسدیه ۲۰ هزار متر مربع معابر خاکی داریم که در صورت تخصیص اعتبار در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه آسفالت معابر شهر از محل کارخانه آسفالت شهرداری تامین می‌شود، اضافه کرد: این کارخانه در ۲ سال گذشته با سوخت مازوت و گازوئیل فعالیت داشت که در سال جاری کارخانه با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان گازکشی و تجهیزات آن به‌روز رسانی شد.

عابدینی گفت: فعالیت این کارخانه دوباره از سرگیری شد که علاوه بر تامین آسفالت معابر شهر، فرصت خوبی برای تامین آسفالت شهرهای همجوار نیز هست.

وی بیان کرد: همچنین بازسازی پارک‌های استقلال و ترافیک اسدیه با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان در حال انجام است.

 

 

 

 

گلایه شهروندان استان خراسان جنوبی از دورکاری برخی ادارات / ارباب رجوع حاضر؛ کارمند غایب

 

گلایه شهروندان استان خراسان جنوبی از دورکاری برخی ادارات / ارباب رجوع حاضر؛ کارمند غایب

در حالی دورکاری‌ها با توجه به وضعیت رنگ بندی شهرها از نظر کرونا برقرار است که برخی از شهروندان از دور کاری کارمندان برخی ادارات و پاسکاری امروز برو فردا بیا گلایه دارند.

به گزارش تسنیم ، کرونا که آمد مشکلات زیادی را برای مردم و اصناف رقم زد، کرونا این اسب چموش و سرکش علاوه براینکه از روزی که آمد چند مرحله کرکره اصناف را پایین کشید و دست اصناف را روی هم گذاشت اما از همان سال گذشته با توجه به وضعیت رنگ بندی شهرها کارمندان ادارات به دور کاری مشغول هستند.

حال آنچه این میان مطرح است اینکه مردم از روند دور کاری در برخی ادارات گلایه دارند  چرا که معتقد هستند این دورکاری‌های کرونایی، دودش به چشم مردم می رود.

حکایت امروز برو، فردا بیا 

یکی از شهروندان بیرجندی که از این روزهای کرونایی دل پری دارد به خبرنگار ما گفت: یکی از عواقب کنگر خوردن و لنگر انداختن کرونا دورکاری ادارات برای جلوگیری از شیوع این ویروس کشنده است اما اعمال این قانون، مراجعان به دستگاه‌های اجرایی و دیگر نهادها را با چالش درهای بسته اتاق‌ها و پاسخ گو نبودن برخی از کارکنانی که آن روز شیفت کاری شان بوده، مواجه کرده  است.

احمدی با بیان اینکه مردم روزانه با مراجعه به اداره‌ها افزون بر در بسته اتاق کارشناسان مربوط با این پاسخ که همکاران دورکار هستند  افزود: پاسخی که مواجه می‌شویم این است که  امروز بروید فردا بیا و این را هم در نظر نمی‌گیرند  که شاید برخی از ارباب رجوع از روستا و یا از شهرستان‌های اطراف بیایند و با این جمله امروز برو فردا بیا گره بیشتری به کارشان شود.

ارباب رجوع سرگردان و بلاتکلیف‌هستند 

اکبری دیگر شهروند بیرجندی هم در حالی که کیفی از پرونده در دست دارد به خبرنگار ما گفت: مراجعه کنندگان به دستگاه‌های اجرایی که برخی از آن ها از روستاها به شهر می آیند، مجبورند برای دریافت استعلام یا گرفتن یک امضا چندین مرتبه به آن اداره مراجعه کنند و آخر هم  بی پاسخ، سرگردان و بلاتکلیف بمانند.

وی با بیان اینکه  برای استعلام یک روز مراجعه کردم که کارشناس در مأموریت خارج از شهرستان و روز بعد هم دورکار بود، ضمن گلایه از این روند کاری و سرگردانی و بلاتکلیفی مراجعان اظهار داشت: باید برای برخی کارمندان ابراز تاسف کرد چرا که  در زمان دورکاری به کسب و کار و تجارت یا کار در تاکسی تلفنی یا بنگاه املاک خودرو می پردازند و اوقات دورکاری خود را می‌گذرانند.

این شهروند بیرجندی این را هم تاکید کرد که باید به آقایان مسئول گفت این دورکاری چه سودی برای مردم و چه تأثیری در رعایت محدودیت‌های کرونایی دارد؟

خبرنگارما هم پیرو گلایه‌های مردم از برخی ادارات در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی راهی تعدادی از دستگاه‌های اجرایی شد که  با این موضوع مواجه شد که اغلب مراجعه کنندگان با معضل امروز برو فردا بیا به دلیل نبود کارکنان مواجه بودند.

آنچه مردم می‌خواهند این است  که دورکاری به جای رفع مشکل و بهبود شرایط، مشکل ایجاد کرده و لازم است دولت آن را لغو کند چرا که برای برخی‌ها  دورکاری برقرار شده است تا کارمندان در خانه بمانند ولی اغلب در شهر از این طرف به آن طرف می روند.

۳۰ هزار دز واکسن جدید وارد استان شد 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی هم با بیان اینکه لغو دورکاری منوط به واکسیناسیون است، گفت: در حال حاضر  چند مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در استان آماده بهره برداری است.

غلامرضا شریف زاده افزود: در صورت تسریع ورود محموله‌های واکسن به استان این مراکز آغاز به کار خواهند کرد و همچنین با ورود این محموله تاکنون ۴۸۶ هزار و ۴۲۲ دز واکسن وارد استان شده است.

وی گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا شرط ورود دانشجویان به محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهی مستلزم انجام دو نوبت واکسیناسیون کرونا است.

شریف زاده با بیان اینکه از ۲۰ تیرماه تاکنون ۱۶۹ مورد فوت ناشی از کرونا در  استان ثبت شده است که از این تعداد ۱۰۷ نفر معادل ۶۳.۳ درصد واکسن دریافت نکرده بودند و ۴۱ نفر معادل ۲۳ درصد یک نوبت واکسن و تنها ۲۱ نفر معادل ۱۲ درصد  هر دو نوبت واکسن دریافت کرده بودند.

وی بیان داشت: در پیک پنجم کرونا که از ۱۲ تیر ماه شروع شده تا کنون ۱۸۴ مورد فوت ناشی از کارکنان در استان به ثبت رسیده است و تاکنون ۳۹ درصد جمعیت واجد شرایط استان واکسن تزریق کردند.

 

 

 

کشف ۱۱ هزار کارتن مواد خوراکی احتکار شده در بیرجند/۴

کشف ۱۱ هزار کارتن مواد خوراکی احتکار شده در بیرجند

رییس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس، ۱۱ هزار کارتن انواع مواد خوراکی احتکار شده را به ارزش ۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال در شهرستان بیرجند کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ جواد بخشی اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی از احتکار مقدار چشمگیری مواد خوراکی در شهرستان بیرجند مطلع شدند و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران محل انبار مواد خوراکی احتکار شده را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی و همراهی ماموران اداره تعزیرات حکومتی آن را بازرسی کردند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران در بازرسی دقیق از انبارها ۱۱ هزار کارتن مواد غذایی احتکار شده را کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی با بیان اینکه در این رابطه یک انبار با دستور مقام قضایی پلمب و یک متهم دستگیر شد، اظهار داشت: شهروندان در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت‌های غیرقانونی مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی عنوان کرد؛

کرونا قاتل خاموش سینماها/تعلل شهرداری طبس برای ساخت پردیس سینما

کرونا قاتل خاموش سینماها/تعلل شهرداری طبس برای ساخت پردیس سینما

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به آسیب‌هایی که کرونا به سینماگران در استان وارد کرد، گفت: متأسفانه شهرداری طبس برای ساخت پردیس سینمایی امید در این شهر تعلل می‌کند.

سید علی زمزم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از جمله مشاغل و فعالیت‌هایی که در ایام کرونا به شدت آسیب دیدند، سینما داران بودند.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره اینکه سینماها در شرایط قرمز امکان فعالیت ندارند، بیان‌کرد: ما این مسئله را مطرح کرده بودیم که حداقل در خراسان‌جنوبی امکان نشستن مردم در سینماها با فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن مکرر صندلی‌ها وجود دارد اما به واسطه پروتکل‌های تعریف شده ستاد ملی کرونا این امر مورد موافقت قرار نگرفت.

زمزم گفت: به واسطه شیوع کرونا خود مردم نیز از جهت نگرانی از سلامت خود کمتر در سینماها حاضر می‌شدند ولی می‌توانستیم امکان استفاده همان ۱۰- ۱۵ نفری که برای هر سانس فیلم حضور می‌یابند را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ سینما و یا سالن تبدیل شده برای نمایش فیلم در بیرجند، سرایان، فردوس، قاین و نهبندان وجود دارد، اظهار کرد: در مورد پردیس سینمایی طبس نیز کلنگ آن از سال ۹۸ به زمین زده شد.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: پردیس سینمایی طبس در قالب تفاهم نامه‌ای بین فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری طبس آغاز شد و در مجموع کمک‌های وزارت خانه و کمک بلاعوض سازمان شهرداری‌ها و … برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

زمزم با بیان اینکه از محل تسهیلات تحفه هم یک میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد، گفت: اما متأسفانه شهرداری طبس به واسطه مسائل و مشکلات مالی تاکنون نتوانسته است این پروژه را به اتمام برساند و در کار تعلل دارد.

وی با تأکید بر اینکه اعتبار در نظر گرفته شده، امسال نیز احیا شده است، اظهار کرد: در مجموع ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض وزارتخانه، ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض سازمان شهرداری‌ها و یک میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات تحفه برای ساخت این سینما در نظر گرفته شده است.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پردیس سینمایی طبس سه سالن دارد، بیان‌کرد: اگر شهرداری طبس امکان ساخت این سینما را ندارد، اعلام کند تا پروژه را به شهر دیگری منتقل کنیم هر چند خواست و اولویت ما شهرستان طبس است.

زمزم گفت: در مورد تسهیلات به سینما داران خراسان جنوبی نیز، وام ۱۰ میلیون تومانی را چون جزو انجمن سینماگران نبودند نتوانستند دریافت کنند ولی امکان دریافت تسهیلات کارا وجود داشته است.

 

 

خنده روی لب های پسته خشکید
خشکسالی های متمادی، افت آب های زیرزمینی، کاهش نزولات جوی، نبود سموم، عدم حمایت مسئولان مربوطه و… باعث بروز مشکلات فراوان در ابعاد مختلف و نگرانی کشاورزان شده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: از یک سو کاهش نزولات جوی و قهر طبیعت و از سوی دیگر وجود دلالان در زمان برداشت محصولات همه و همه باعث شده ضرر و زیان کشاورزان می شود. دریافت تسهیلات با کارمزد بالا هم توسط کشاورزان مزید بر علت شده و مشکلی به مشکلات این قشر زحمتکش اضافه می کند.

بادهای ۱۲۰ روزه، خشکی هوا و کاهش نزولات جوی و خشکسالی های متمادی در خراسان جنوبی مشکلاتی را برای کشاورزان رقم زده است. در سال های اخیر با توجه به مشکلات مطرح شده تعداد زیادی از کشاورزان استان با تغییر الگوی کشت به سمت کشت محصولاتی مانند پسته که نیاز کمتری به آب دارند و با آب و هوای منطقه هم سازگار هستند رفته اند.

یک باغدار پسته در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند از مشکلات پیش رو به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان اشاره می کند و می گوید: امسال بادهای ۱۲۰ روزه باعث خرابی محصول بیشتر کشاورزان شد.

«حاج عسگر ثموری»که هشت هکتار از دشت درح را زیر کشت پسته دارد، می افزاید: در سال‌های گذشته از ارقامی مانند پسته سفید و فندقی استفاده کردیم که متأسفانه در برابر باد مقاومتی ندارد به همین علت چهار هکتار از این میزان را به سمت کشت ارقام کله قوچی و احمدآقایی برده و مابقی را نیز تغییر می دهیم.

وی از مشکلات پیش رو را وجود دلالان می داند و با اشاره به راه اندازی ترمینال پسته می گوید: برای کوتاه کردن دست دلالان اقدام به راه اندازی ترمینال پسته کرده است و نه تنها پسته تولیدی خود بلکه پسته تولیدی دیگر کشاورزان را فراوری می کند.

وی این اقدام را باعث ماندن سود حاصل از فروش پسته در جیب کشاورز می داند و با بیان اینکه هر ساله سود حاصل از فروش به جیب دلال و واسطه ها می رفت، می افزاید: امسال حدود ۲۰ تن از پسته تولید شده در شهرستان را برای دیگر کشاورزان فراوری کرده است.

وی از دیگر مشکلات پیش رو به صادرات پسته و بازاریابی برای فروش، نبود ماشین آلات مورد نیاز مانند بیل مکانیکی و بولدوزر اشاره می کند و یادآور می شود: شخم زدن و زیرو کردن زمین باعث افزایش میزان تولید و کیفیت پسته می شود که برای هر ساعت کرایه این ماشین آلات بدون احتساب هزینه حمل، گازوئیل، خورد و خوراک راننده باید ۵۰۰ هزار تومان بپردازیم که هیچ توجیهی ندارد.

ثموری خواستار حمایت دولت برای تسهیل در صادرات و… می شود و می گوید: چنانچه دولت علاوه بر حل مشکل صادرات برای خرید ماشین آلات مورد نیاز، تسهیلات با کارمزد پایین اختصاص دهد مشکل کشاورزان منطقه مرتفع می شود.

کشاورز دیگری از سربیشه در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند  می گوید: با توجه به کاهش نزولات جوی و افت سطوح آب زیرزمینی باید به سمت و سوی آبیاری نوین برویم و نیاز است دولت بیش از پیش در این زمینه کشاورزان را حمایت کند.

«حسن ثموری» با بیان اینکه هر خانواده یک پاسگاه و مرزبان است، یادآور می شود: عدم حمایت دولت باعث خالی از سکنه شدن نقاط مرزی شده و تبعاتی مانند حاشیه نشنی و دیگر معضلات اجتماعی را به همراه دارد.

وی تأمین ماشین آلات مورد نیاز را از دیگر خواسته کشاورزان منطقه اعلام می کند و می گوید: وجود دو دستگاه بیل و بولدوزر برای ۳۰ چاه کشاورزی و ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کفایت می کند.

وی نیز گریزی به راه اندازی ترمینال پسته در شهرستان می کند و می افزاید: راه اندازی این ترمینال علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان باعث ثبات قیمت پسته می شود.

وی ضمن تقدیر از مدیریت جهاد کشاورزی برای برگزاری کلاس های آموزشی می گوید: سال گذشته ۱۰ تن کمپوسیت مورد نیاز را به قیمت ۲۷ میلیون تومان از مشهد تأمین کردیم که توجیهی نداشت و امسال با کمک کارشناسان جهاد کشاوری این میزان کمپوسیت را با ارقام بسیار پایین تر تهیه خواهیم کرد.

کشاورز دیگری در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند از مشکلات پیش رو به کاهش میزان آب در هر سال اشاره می کند و می گوید: براساس میزان آب چاه کشاورز اقدام به کشت نهال پسته می کند که متأسفانه هر ساله ۵ درصد میزان برداشت آب از چاهها کم می شده و باعث بروز مشکلات برای کشاورزان می شود.

«حمید رضا قربانی» با ۳۳ هکتار سطح زیر کشت پسته، گریزی به خرده مالکان می زند و می افزاید: برخی از کشاورزان خرده مالک برای تسویه تسهیلات بانکی، سم و کود و… اقدام به تر فروشی محصول خود به دلالان و واسطه ها می کنند.

وی با توجه به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، بر احداث بادشکن در این منطقه تأکید می کند و خواستار حمایت سازمان جهادکشارزی در این زمینه می شود.

کشاورز پسته کار دیگری از منطقه مختاران با ۲۸ هکتار سطح زیر کشت در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند بر حضور کارشناسان خبره در جهاد کشاورزی تأکید می کند و می گوید: برای حل مشکلات کشاورزان در همه زمینه ها وجود مرکز تحقیقات کشاورزی مهم است.

«گیدسکی» از مشکلات پیش رو به سرمای سال گذشته اشاره می کند و می گوید: سرما باعث افت ۱۰۰ درصدی محصول  پسته و… کشاورزان منطقه شد و میزان برداشت پسته برخی کشاورزان منطقه به صفر رسید.

وی در ادامه گریزی به کشاورزی های مدرن دیگر کشورها می زند و ضمن انتقاد از مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی می گوید با توجه به این مهم که پسته ایران جزو برترین ها از نظر کیفیت بوده و در دنیا حرفی برای گفتن دارد، متأسفانه از نظر آموزش های مدرن و به روز عقب هستیم.

وی با اشاره به کاهش نزولات جوی، فرونشست های زمین و کاهش آب‌های زیرزمینی بر رفتن به سمت آبیاری های مدرن تأکید می کند و ضمن انتقاد از اجرای آبیاری های کم فشار و … می گوید: متأسفانه به علت عدم نظارت ها با وجود هزینه کرد دولت در این زمینه طرح ها آنطور که باید اجرا نمی شود.

پیش بینی برداشت بیش از ۸۸۰ تن پسته

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند سطح زیر کشت پسته در شهرستان سربیشه را هزار و ۱۵۰ هکتار اعلام می کند که از این میزان ۴۵۸ هکتار غیر بارور بوده و ۶۹۲ هکتار بارور است.

«مریم جوادی بایگی» با اشاره به ۳۴۵ نفر بهره بردار پسته در سربیشه می گوید: بر اساس پیش بینی های انجام شده حدود ۸۸۲ تن پسته از سطح ۶۹۲ هکتار بارور برداشت می شود.

وی با بیان اینکه برداشت پسته در شهرستان سربیشه از نیمه دوم شهریورماه آغاز و تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد، ارزش ریالی پسته های برداشت شده را ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام می کند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ارقام تجاری پسته در این شهرستان را فندقی، اکبری، کله قوچی و احمد آقایی ذکر کرده و می افزاید: در حال حاضر چهار ترمینال ضبط پسته در شهرستان عملیات فرآوری را انجام می دهند که باتوجه به روند روبه رشد توسعه باغات پسته در این شهرستان، نیازمند سرمایه گذاری درخصوص فرآوری، بسته بندی و توسعه صادرات این محصول هستیم.

وی در خصوص مبارزه با کرم‌های مغزخوار پسته، تأکید می کند: در زمان برداشت باید میوه‌های سالم پسته از میوه‌های آلوده جدا شده و با هدف کاهش آلودگی میوه پسته در سال بعد پس از جمع‌آوری، میوه‌های آلوده از محیط باغ خارج و منهدم شوند.

در راستای اجرای طرح «مهر تحصیلی» صورت گرفت
توزیع ۶۲۰ بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند خراسان جنوبی
۶۲۰ بسته تحصیلی در راستای اجرای رزمایش «مهر تحصیلی» با اعتباری بالغ بر ۱۲۶ میلیون تومان با کمک خیرین و اجرای نیات واقفین خراسان جنوبی بین دانش آموزان نیازمند توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» امروز (۲۳ شهریور) در حاشیه برگزاری رزمایش «مهر تحصیلی» اظهار داشت: این طرح هر سال به منظور کمک به تحصیل دانش آموزان نیازمند برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: وقف در تمامی زمینه ها می تواند نقش به سزایی عمل کند و تاکنون موقوفات در زمینه کمک به دانش آموزان نیازمند بسیار تاثیرگذار بودند.

وی با بیان اینکه رزمایش «مهر تحصیلی» امروز در آستانه آغاز شروع سال تحصیلی در خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این طرح کمک به دانش آموزان نیازمند و تهیه لوازم التحریر مورد نیاز این دانش آموزان از محل نیات موقوفات مرتبط است.

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه امروز بحث توزیع ۶۲۰ بسته تحصیلی در راستای اجرای رزمایش «مهر تحصیلی» در دستور کار قرار می گیرد، افزود: این بسته با اعتباری بالغ بر ۱۲۶ میلیون تومان با کمک خیرین و اجرای نیات واقفین استان تهیه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه بان کرد: این بسته ها بین دانش آموزان نیازمند سراسر خراسان جنوبی در ۲ مقطع ابتدایی حدود ۴۶۰ بسته و مقطع متوسطه ۱۶۰ بسته توزیع خواهد شد.

وی در پایان گفت: این بسته ها شامل کوله پشتی، دفتر، مداد، خط کش، پرگار، خودکار، کلاسور، مداد رنگی و جا مدادی است و بیشترین توزیع این بسته ها در روستای خراشاد بیرجند انجام می شود.

مدارس خراسان جنوبی به‌صورت تدریجی بازگشایی می‌شود

مدارس خراسان جنوبی به‌صورت تدریجی بازگشایی می‌شود

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بازگشایی مدارس استان به صورت تدریجی و براساس مجوزهای ستاد مقابله با کرونا انجام می‌شود.

به گزارش امروز آموزش و پرورش خراسان جنوبی، رضا یکه‌خانی افزود: براساس دستورالعمل معاونت بهداشتی با عنوان “نسخه صفر ۶” فعالیت مدارس روستایی و عشایری کم‌جمعیت و دروس عملی و کارگاهی هنرستان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت حضوری بلامانع است ولی در عین حال تصمیم نهایی برعهده ستاد ملی کرونا است.

وی رویکرد امسال آموزش و پرورش در خراسان جنوبی را برگزاری کلاس‌ها به صورت تلفیقی حضوری و مجازی عنوان کرد و گفت: حفظ سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان، اولیا، مدیران و معلمان خط قرمز و اولویت اول خادمان آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: بنابراین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری به صورت تدریجی و با توجه به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

وی افزود: سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی، آموزش‌های مکمل هستند و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به روند رو به رشد واکسیناسیون، آموزش‌ها به‌صورت تلفیقی ارائه شود.

یکه‌خانی اظهار داشت: بعد از این هم آموزش مجازی به عنوان فعالیت‌های تکمیلی در کنار آموزش رسمی حضور خواهد داشت.

وی همچنین گفت: تاکنون واکسیناسیون کرونا برای بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان استان انجام شده است.

 

 

 

سهم صنعت گردشگری از منابع صندوق توسعه ملی ناچیز است/۳-۷

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، سهم صنعت گردشگری از منابع صندوق توسعه ملی را ناچیز دانست.

حجت الاسلام نصیرایی در دیدار با آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن تشریح ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان از آقای ضرغامی دعوت کرد تا با سفر به این منطقه از نزدیک با قابلیت‌های آن آشنا شود.
نماینده مردم شهرستا‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان همچنین با اشاره به گردشگری مذهبی، بوم گردی و میراث فرهنگی منطقه، رونق این صنعت را در گرو توجه و رفع موانع فعالان این صنعت برشمرد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به مشکلات استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: بخش عمده‌ای از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار صنعت قرار می‌گیرد و بخش گردشگری بهره کمتری از تسهیلات حمایتی این صندوق می‌برد.
وی از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا تفکیک منابع صندوق توسعه ملی را برای بخش گردشگری پیگیری کند.
حجت الاسلام نصیرایی گفت: کرونا باعث شد فعالان صنعت گردشگری استان در بازپرداخت وام‌های دریافتی از این صندوق دچار مشکل شوند و لازم است برای تمدید دوره مشارکت، افزایش دوره بازپرداخت و پلکانی شدن مبلغ اقساط پیگیری‌های لازم انجام شود.
وی همچنین نامه‌هایی برای تامین اعتبار مرمت، بازسازی و ساماندهی کاروانسرا‌های تاریخی، ایجاد و تجهیز کارگاه‌های آموزش صنایع دستی در  شهرستانهای حوزه انتخابیه، احیای پایگاه ملی علمی و پژوهشی در شهرستان بشرویه،تامین اعتبار تکمیل و بهره برداری از بازارچه های صنایع دستی فردوس، طبس و سرایان و بودجه برای تکمیل رصدخانه سه قلعه و فردوس ارائه کرد.

 

 

 

تعطیلی برخی نانوایی‌ها در بیرجند/وقتی نان ها خوراک دام می شود/۷

تعطیلی برخی نانوایی‌ها در بیرجند/وقتی نان ها خوراک دام می شود

 اتمام سهمیه آرد برخی نانوایی‌های بیرجند به علت پخت بیش از سهمیه روزانه نگرانی بابت تبدیل شدن نان مردم به خوراک دام را تقویت کرده است.

به گزارش مهر برخی از شهروندان بیرجندی که روز گذشته برای تهیه نان مراجعه کرده بودند با تعطیلی نانوایی محله خود مواجه شدند و پارچه‌ای نصب شده بر درب نانوایی دیدند که روی آن نوشته شده «همشهریان و همسایگان عزیز نانوایی به علت اتمام آرد تا رسیدن سهمیه جدید تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد».

این موضوع برای مردم جای تعجب بود چرا که تعطیلی نانوایی به این دلیل را تاکنون مشاهده نکرده بودند و مسئله را به رسانه‌ها منعکس کردند تا چرایی و علت موضوع مشخص شود.

با توجه به برخی از شنیده‌ها نگاه به این سمت است که شاید نان مصرفی به سمتی می‌رود که تبدیل به خوراک دام شود که این موضوع نیز با توجه به گران شدن و در دسترس نبودن نهاده‌های دامی موضوع دور از ذهنی نیست.

نانواها بیش از سهمیه روزانه پخت کردند

موضوع گرانی نهاده‌های دامی، مسئله‌ای است که در سفر رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی توسط نماینده دامداران استان هم مطرح شد.

اکبر مرادی، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی هر نانوایی به طور متوسط روزانه ۶-۷ کیسه سهمیه آرد دارد که به صورت ماهیانه به نانوایی‌ها تحویل داده می‌شود.

وی بیان کرد: اما تعدادی از نانوایی‌ها به واسطه درخواست بسیار مردم برای خرید نان بیش از سهمیه روزانه پخت کردند و در نتیجه در پایان ماه با کمبود آرد رو به رو شدند که این موضوع در واقع یک تخلف است که به آن رسیدگی می‌کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایان کشور در پاسخ به این سوال که علت درخواست بیش از اندازه مردم برای خرید نان چه بوده است، ادامه‌داد: وقتی که قیمت نان از خوراک دام کمتر است، آیا انتظار ندارید که شاهد این موضوع باشید؟

یک زنگ هشدار

مرادی با بیان اینکه در برخی موارد افراد دو برابر متوسط خرید قبل تقاضای نان می‌کنند، بیان‌کرد: در مواردی نیز برخی از روستاییان که سهمیه آرد دارند، سهمیه آرد را برای خوراک دام خود کنار می‌گذارند و نان مصرفی خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و این موضوع یکی از علل تقاضای بیش از معمول نان است.

وی گفت: هر جا که پای یارانه در میان باشد بی‌شک شاهد فساد نیز خواهیم بود که در موضوع خرید نان و خوراک دام این موضوع مشاهده می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر نانوایان مرتب برای افزایش سهمیه آرد تماس می‌گیرند، اظهار کرد: البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که سهمیه آرد اختصاص داده شده به نانوایان خراسان‌جنوبی پایین است و در حالی هر نانوای خراسان‌جنوبی سهمیه آرد او روزانه ۶-۷ کیسه است که در خراسان‌رضوی دو برابر این مقدار سهمیه دارند.

مرادی یادآور شد: یکی از علل کم بودن سهمیه نانوایان خراسان‌جنوبی واگذاری بیش از اندازه جمعیت نانوایی است.

 

 

افتتاح موسسه خیریه بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند

موسسه خیریه بیمارستان امام رضا بیرجند (ع) به منظور ارائه خدمات به بیماران نیازمند و محروم راه اندازی شد.

در مراسمی با حضور فرماندار، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و کارکنان بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند این موسسه راه اندازی شد.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند و رئیس مجمع عمومی موسسه خیریه بیمارستان امام رضا گفت: بنا به دستور وزارت بهداست و درمان مبنی بر راه اندازی موسسه خیریه در بیمارستان‌ها و استفاده از خیران، این موسسه راه اندازی شده است.

اسماعیلی افزود: کارکنان و پزشکان بیمارستان امام رضا به طور متوسط ماهیانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان به بیماران نیازمند کمک می‌کنند که با راه اندازی این موسسه ساماندهی می‌شود.

وی گفت: بیمارانی که از نظر مالی مشکل داشته باشند از طریق این موسسه هزینه‌های درمانشان پرداخت می‌شود.

فرماندار بیرجند هم در این مراسم خواستار راه اندازی موسسه خیریه در سایر بیمارستان‌های بیرجند شد.

ناصری افزود: با پیگیری‌های انجام شده توسط نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش درمان بیرجند اختصاص یافته است.

 

 

شناسایی ۲۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۲۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۳۰۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۰۳ بیمار جدید شامل ۲۸ بستری و ۷۵ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۴۳ مورد از بیرجند، خوسف و نهبندان هر کدام ۶ مورد، ۲ مورد از درمیان، زیرکوه ۱۱ مورد، ۴ مورد از سرایان، ۷ مورد از سربیشه، ۱۳ مورد از طبس، ۳ مورد از فردوس، ۸ مورد جدید از قاینات شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۶۸۶ تست سریع کرونا ۱۴۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۸۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۵۸ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۱ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۰۸ نفر رسید.

 

 

 

توقیف اتوبوس مسافربری حامل تریاک در نهبندان/۴

ماموران انتظامی نهبندان در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری در این شهرستان، ۹۱ کیلو و ۱۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی نهبندان گفت مأموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ رحیمی افزود: ماموران در بازرسی از اتوبوس، ۹۱ کیلو و ۱۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ رحیمی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس گرفته و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

کمک ۵۵ میلیارد ریالی خیران برای مقابله با کرونا/۲-۳

خیران مجمع خیرین سلامت استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۵ میلیارد ریال به حوزه سلامت خراسان جنوبی کمک کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: این کمک شامل کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای پیشگیری از کرونا از جمله تهیه اقلام بهداشتی مانند ماسک N ۹۵، ماسک فیلتردار، گان، دستکش و موادضدعفونی، تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های وینتیلاتور، مانیتورینگ، تب سنج، پالس اکسی متر، ساکشن پرتابل، ترمومتر دیجیتال، اکسیژن ساز ، تجهیزات غیرپزشکی مانند دستگاه‌های سم پاش و ضدعفونی کننده، توزیع بیش از هزار بسته معیشتی و پویش کمک‌های مومنانه به افراد آسیب پذیر، بیماران صعب العلاج و بیماران سرطانی و مبتلا به کرونا و ایجاد کارگاه‌های دوخت ماسک‌های سه لایه و لباس محافظ هزینه شد.

حسینی افزود: با توجه تداوم شیوع ویروس کرونا در استان، نیاز ما به مشارکت‌های خیران و نیک اندیشان از هر زمانی بیشتر است و با توجه به نیاز قشر آسیب پذیر و بیماران صعب العلاج و سرطانی امیدواریم بتوانیم همانند گذشته در تأمین اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی به ویژه تأمین کپسول اکسیژن با کمک خیران سربلند باشیم.

وی با بیان اینکه مجمع خیرین سلامت استان کماکان چشم انتظار دریافت کمک‌های خیرین و نیک اندیشان است گفت: شماره کارت ۶۰۳۷۷۰۷۰۰۰۲۲۹۴۴۷ و شماره حساب ۵۶۶۶۶۶۷۴۸ نزد بانک کشاورزی و همچنین شماره حساب ۰۱۰۶۵۸۳۱۵۱۰۰۹ و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۰۹۵۷۷۶ نزد بانک ملی بنام مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی در نظر گرفته شده و پذیرای کمک‌های مردمی است.

 

 

 

 

در قالب طرح ملی نذر آب ۴

نصب دو دستگاه تصفیه آب شرب در روستا‌های شهرستان نهبندان/۲-۳

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از نصب و راه اندازی دو دستگاه تصفیه آب آشامیدنی توسط خیران استان زنجان شهرستان نهبندان خبر داد.

محمدرضا رضایی با اشاره به مشکل کیفیت منابع آبی روستای مهل آباد و رومه در شهرستان نهبندان گفت: خوشبختانه با کمک استان زنجان توانستیم دو دستگاه تصفیه آب آشامیدنی در این دو روستا راه اندازی کنیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از تکمیل بسته‌های غذایی و معیشتی برای توزیع در مناطق محروم شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: کاروان نذر آب ۴ از استان زنجان فعالیت خود را از روز دوشنبه هفته جاری آغاز کرد و به مدت سه روز در این منطقه خدمات عرضه می‌کند.

 

 

 

 

اهدای ۸۰ بسته لوازم التحریر به دانش آموزان قائنات/۲

۸۰ بسته نوشت افزار به دانش آموزان نیازمند قائنات اهداء شد.

گروه جهادی وصال حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی حضرت خدیجه شهرستان قائنات در قالب اجرای کمک‌های مؤمنانه  ۸۰ بسته نوشت افزار  و ۴۰ جفت کفش به دانش آموزان نیازمند اهداء کرد.

این اقلام به ارزش  ۳۰۰ میلیون ریال است.

 

 

 

 

مقابله پلیس بیرجند با سرقت‌ در پوشش زباله‌گردی/۴

مقابله پلیس بیرجند با سرقت‌ در پوشش زباله‌گردی

 فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: با در نظر گرفتن بخش عمده‌ای از سرقت‌های متعدد که توسط زباله‌گردها و معتادها انجام شده و به منظور کاهش آن، طرح ارتقای امنیت اجتماعی و ایجاد آرامش روانی در این شهرستان اجرا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: ماموران پلیس با انجام اقدامات اطلاعاتی محل انبار ضایعات و و زباله‌گردها را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه ۶ نفر سارق و مالخر را دستگیر کردند و ۲۱ فقره سرقت کشف شد.

وی افزود در این رابطه ۲ انبار ضایعاتی نیز به دستور مقام قضایی پلمب شد.

وقف باغ پسته برای امور قرآنی در خضری دشت بیاض/۲

کشاورز خیر خضری دشت بیاض باغ پسته اش را وقف امور قرآنی کرد.

وقف باغ پسته برای امور قرآنی در خضری دشت بیاضبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر اوقاف و امور خیریه شهر خضری دشت بیاض گفت: حاج محمد علی رضوانی یک قطعه باغ پسته مثمر با یک قطعه زمین مزوعی مجاور آن به همراه دو ساعت آب از چاه معروف به میان تگ خضری دشت بیاض وقف کرد.

حسن زاده ارزش این موقوفه را چهار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این موقوفه به نیت صرف در امور قرآنی محله دشت بیاض شهر خضری دشت بیاض وقف شد.

این موقوفه دهمین وقف ثبت شده سال جاری در شهر خضری دشت بیاض است.

تا کنون ۲۸۹ موقوفه در خضری دشت بیاض ثبت شده است.

 

 

 

 

یک کشته در اثر واژگونی موتورسیکلت در محور عشق آباد_بردسکن/۴

در اثر انحراف و واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در محور عشق آباد_بردسکن راکب موتورسیکلت در دم جان باخت.

 این حادثه در ۶۵محور عشق آباد به بردسکن رخ داد که راکب ۷۵ساله آن جان خود را از دست داد.

راکب موتورسیکلت کلاه ایمنی مناسبی نداشته است

 

 

 

 

 

یک کشته در ریزش کارگاه استخراج معدن زغال سنگ معدنجو طبس/۴

براثر ریزش کارگاه استخراج زغال سنگ معدنچی طبس یک نفر کشته و یک نفر مصدوم شد.

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس ضمن تایید این خبر گفت: بر اثر ریزش قسمتی از کارگاه استخراج شرکت معدنجو طبس یک نفر فوت و یک نفر مصدوم شده است.

الهی افزود: علت ریزش این قسمت از کارگاه در دست بررسی است.

 

 

 

 

 

تعطیلی مراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات/۲

مراکزی که بدون اخذ مجوز‌های رسمی اقدام به خرید ضایعات ساختمانی و کالاهای دسته دوم کنند تعطیل و به تعزیرات حکومتی و دادستانی خراسان جنوبی معرفی می شوند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان گفت: با توجه به اینکه برخی افرادمراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات و کالاهای دسته دوم تعطیل می شوند و مراکز به صورت غیر‌مجاز اقدام به خرید و فروش ضایعات می‌کنند و همچنین برخی مراکز مجاز اقدام به خرید اجناس دسته دوم بی نام و نشان می کنند در صورت مشاهده با متخلفین برخورد و به دادستانی تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

جویبان افزود: کلیه مراکز دارای مجوز از جمله مراکز خرید، بازیافت و سمساری‌ها ملزم به تهیه دفتر ثبت مشخصات کامل هویتی فروشندگان کالا و آدرس و شماره تلفن محل سکونت آنان و لیست دقیق اجناس ارائه شده و اخذ امضا از آنان هستند.

 

وی گفت: همچنین باید به تعداد کافی دوربین مداربسته در محل کار آنان نصب شود به نحوی که محل دریافت و توزیع اقلام و ورود و خروج اشخاص به طور واضح قابل رویت باشد؛ در غیر اینصورت نسبت به تعطیلی محل تا تجهیز کامل و اخذ تاییدیه از پلیس آگاهی اقدام می‌ شود.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان افزود: مراکز دارای مجوز رسمی مکلف هستند در مواردی که اجناس ارائه شده به آنان توسط اشخاص مشکوک و سابقه دار ارائه می‌ شود یا اقلام ارائه شده مشکوک به سرقتی باشند، مراتب را به پلیس آگاهی شهرستان اعلام و در دفتر مربوطه برای بازدید‌های مقامات رسمی درج کنند.

 

 

 

 

 

 

 

بیداد مشکلات ارتباطی در خراسان جنوبی / گلایه اهالی روستاهای سربیشه و زیرکوه از آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه و اینترنت/۴-۷

اهالی روستای علی آباد سربیشه و حسین آباد شاج بخش زهان زیرکوه از آنتن دهی ضعیف تلفن همراه و اینترنت تلفن همراه در این روستاها گلایه داشته و خواستار پیگیری هستند.

بیداد مشکلات ارتباطی در خراسان جنوبی / گلایه اهالی روستاهای سربیشه و زیرکوه از آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه و اینترنت

به گزارش خبرنگار خاورستان، در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا بحث پوشش آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت در نقاط روستایی بیش از هرزمان دیگری مورد نیاز و اهمیت است.

به دلیل وجود برخی از محدودیت ها، رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامتی اغلب کارها به صورت غیر حضوری و اینترنتی انجام میشود اما در این شرایط برخی از روستاهای خراسان جنوبی به اینترنت تلفن همراه و خانگی دسترسی نداشته و با مشکلاتی از جمله بحث آموزش دانش آموزان مواجه هستند.

روستای علی آباد سربیشه روستایی ضعیف در آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت

روستای علی آباد شهرستان سربیشه یکی از روستاهایی است که آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت در این روستا بسیار ضعیف است.

حسینی دهیار روستای علی آباد سربیشه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: روستای علی آباد ۱۳۵ خانوار جمعیت دارد.

وی افزود: این روستا در بحث پوشش اینترنت تلفن همراه؛ ایرانسل و همراه اول مشکل دارد.

دهیار روستای علی آباد بیان کرد: پوشش آنتن دهی تلفن همراه نیز در این روستا بسیار ضعیف است و باید خارج از فضای خانه فضای باز و برخی نقاط خاص روستا باشیم که آنتن تلفن همراه امکان پذیر باشد.

حسینی با بیان اینکه روستای علی آباد در دشت واقع شده، عنوان کرد: فاصله دکل همراه اول با روستا ۸ کیلومتر است اما آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت بسیار ضعیف است.

وی اظهار کرد: طبق پیگیری هایی انجام شده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفته قرار است دکل رایتل برای این روستا نصب شود اما تاکنون نصب نشده و زمان قطعی برای نصب دکل رایتل مشخص نشده است.

دهیار روستای علی آباد گفت: این روستا تلفن ثابت خانگی ندارد. تلفن های خانگی روستا بی سیم GIS است و امکان استفاده از اینترنت خانگی ADSL نیز فراهم نیست.

شماره جدید تلفن خانگی واگذار نمی‌شود

حسینی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در بحث تلفن خانگی این است که شماره جدید واگذار نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فاصله روستای علی آباد تا سربیشه ۱۵ کیلومتر است و با جمعیت بیش از ۱۳۰ خانوار از ساده ترین امکان ارتباطی با حداقل امکانات بی نصیب هستیم.

دانش‌آموزان حسین آباد شاج زیرکوه خواستار ارتقای نسل اینترنت

غلامی عضو شورای اسلامی روستای حسین آباد شاج بخش زهان زیرکوه نیز در گفت‌وگو با خاورستان خواستار اینترنت نسل چهار برای این روستا شد و اظهار کرد: باتوجه به آغاز سال تحصیلی جدید و استفاده دانش آموزان از شبکه شاد ارتقای اینترنت در این روستا بسیار مهم است.

وی افزود: آنتن دهی اینترنت در این روستا بسیار ضعیف است و دانش آموزان مجبور به حضور در بالای کوه و نقاط مرتفع هستند.

غلامی اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته به دلیل آنتن دهی ضعیف اینترنت در روستا دانش آموزان مجبور به طی مسافتی دور از روستا و حضور در ارتفاعات بودند که به دلیل نزدیک بودن این مکان به روستای مجاورگاهی با دانش آموزان این روستا سروصدا و دعوا صورت میگرفت.

عضو شورای اسلامی روستا حسین آباد شاج خواستار توجه مسئولان امر به این روستا شد.

پاسخ مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات

مصطفی بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در مورد رفع مشکل آنتن دهی و اینترنت تلفن همراه در روستای علی آباد سربیشه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: روستای علی آباد سربیشه در حال حاضر دارای پوشش نسبی نسل سوم همراه اپراتور ایرانسل می‌باشد.

وی در مورد روستای حسین آباد شاج بخش زهان زیرکوه بیان کرد: سایت همراه روستا در برنامه ارتقا به تکنولوژی نسل سه یا چهار منظور شده و با اجرای طرح طی یکسال آینده از اینترنت همراه بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: در ادامه توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاهای استان از ابتدای امسال ۴۰ سایت شامل احداث ۲۴ سایت جدید و ارتقاء ۱۶ سایت همراه موجود، راه اندازی شده است.

بهی عنوان کرد: با اجرای این ۴۰سایت، ۷۵ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۱۰هزار خانوار، به شبکه ملی اطلاعات متصل و از خدمات متنوع مبتنی براین شبکه و اینترنت همراه بهره مند شده اند.

وی اظهار کرد: این سایت ها به توسط اپراتورهای ارتباطی شامل همراه اول، ایرانسل و های وب و با اعتبارات تخصیص داده شده از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت توسعه تلفن همراه در سطح روستاها،گفت: همچنین از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای امسال با اجرای ۱۰ سایت توسعه شبکه همراه توسط همراه اول و ایرانسل، ۳۵ روستای استان از پوشش تلفن همراه بهره مند شده اند.

بهی با اعلام راه اندازی ۱۰سایت دیگر توسعه اینترنت همراه روستایی طی یک ماه آینده، گفت: با اجرای طرح های پیش رو، تا پایان امسال میزان روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در سطح خراسان جنوبی به بالای ۸۰ درصد می رسد.

 

 

 

 

۵کشته در برخورد ۲۰۶ با کامیون در محور طبس_یزد/۴

برخورد ۲۰۶ با کامیون کشنده در محور طبس _ یزد ۵کشته برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت:  ساعت۰۲:۲۵ در اثر برخورد سواری پژو ۲۰۶ با کامیون ۵کشته در برخورد ۲۰۶ با کامیون در محور طبس_یزدکشنده در کیلومتر ۸۵ محور طبس به یزد ۵نفر  شامل راننده و سرنشین‌های سواری در دم جان باختند. 

سرهنگ رضایی علت حادثه را انحراف به چپ سواری پژو ناشی از خستگی و خواب آلودگی اعلام کرد

 

 

 

 

 

 

مدیر پروژه هاب شتر در خراسان‌جنوبی:
خراسان جنوبی نیازمند راه اندازی کارخانه بسته‌بندی گوشت شتر است
حسینی با بیان اینکه خراسان جنوبی نیازمند راه اندازی کارخانه بسته‌بندی گوشت شتر است، گفت: چنانچه سرمایه گذاری برای راه اندازی کارخانه فراوری و بسته بندی گوشت شتر اقدام کند، ستاد اجرایی آمادگی برای اعطای وام دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سید احمد حسینی» امروز(۲۲ شهریور) در ستاد خاوران با اشاره به اینکه تفاهم نامه ستاد اجرایی فرامین امام با استانداری خراسان جنوبی برای پروژه هاب شتر در سال ۹۸ منعقد شده است، اظهار داشت: تاکنون در بخش زیرساختی بیش از ۲۵ میلیارد تومان و اعطای تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومان برای خرید شتر در نهبندان توسط ستاد اجرایی داده شده است.

وی گفت: تاکنون هزار متقاضی پرورش شتر و سه هزار متقاضی دام سبک هر نفر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از ستاد اجرایی دریافت کردند.

مدیر پروژه هاب شتر در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ایستگاه قرنطینه دام در حیدرآباد نهبندان راه اندازی شده است، گفت: گشتارگاه دام تیپ چهار نهبندان هم، در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسینی با اشاره به اینکه ایستگاه تحقیقاتی دشت بجد هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در این پروژه هم حدود ۱۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: همچنین بازار دام و کشتارگاه زیرکوه در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در طبس هم یک بازار دام و کشتارگاه راه اندازی خواهد شد.

مدیر پروژه هاب شتر در خراسان‌جنوبی در خصوص فراوری محصولات شتر هم گفت: روزانه بیش از ۵۰۰ لیتر دوغ شتر تحویل کارخانه شیر می دهیم.

حسینی با بیان اینکه چنانچه سرمایه گذاری برای راه اندازی کارخانه فراوری و بسته بندی گوشت شتر اقدام کند، ستاد اجرایی آمادگی برای اعطای وام دارد، گفت: همچنین سال گذشته ۱۵۰۰ نفر شتر توسط ستاد اجرایی به استان وارد شده  و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

سرپرست شهرداری بیرجند:
انبوه‌سازی در زمین های پادگان بیرجند/ چه بلایی بر سر خیابان ارتش می آید؟
عدل گفت: در ۱۳ هکتار زمین پادگان توسط راه و شهرسازی ابرسازه (۳۴۰ واحد) ساخته می‌شود که معلوم نیست چه بلایی بر سر خیابان ارتش خواهد آمد و برای مردم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی عدل» امروز (۲۲ شهریور) در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اظهار کرد: پناهگاهی برای بی خانمان ها و سه خانه محله در بیرجند در راستای مسائل فرهنگی شهر فعالیت دارند.

 

سرپرست شهرداری بیرجند در ادامه گفت: نباید از محل کمیسیون ماده ۱۰۰ برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد شود اما برای درآمدزایی شهرداری ها در صورت حذف این درآمد چه باید کرد.

 

وی افزود: باید در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بیرجند تدبیری اندیشیده شود.

 

عدل با بیان اینکه طرح تفصیلی بیرجند سال‌هاست که بازنگری نشده است، عنوان کرد: باید در این راستا منطقه بندی شهری مورد توجه قرار گیرد.

 

سرپرست شهرداری بیرجند با اشاره به وجود سه هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت در بیرجند که از این میزان ۹۰۰ هکتار خالی است، گفت: بیشتر این زمین ها در اختیار اوقاف و بنیاد مستضعفان و برخی دیگر است که مالیات بر زمین‌های خالی می تواند به عنوان یکی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها مد نظر  باشد.

 

به گفته وی با وجود این همه زمین خالی در شهر بیرجند، باز می خواهند بیش از ۴۰۰ هکتار به محدوده شهر اضافه کنند که باعث تعجب است در حالی که در شرایطی می‌توان به محدوده شهر اضافه کنیم که زمین‌های خالی ساخت و ساز شده و بافت فرسوده نیز به روز شود.

 

عدل با بیان اینکه در پادگان بیرجند نیز اتفاق عجیبی رخ می‌دهد، تصریح کرد: در ۱۳ هکتار زمین پادگان توسط راه و شهرسازی ابرسازه (۳۴۰ واحد) ساخته می‌شود که معلوم نیست چه بلایی بر سر خیابان ارتش خواهد آمد و برای مردم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

 

 

 

 

تقویت بخش تعاون؛ در اولویت طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی

تقویت بخش تعاون؛ در اولویت طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: تقویت بخش تعاون، در اولویت طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای استان قرار دارد.

حمید ملانوری، امروز دوشنبه ۲۲ شهریور در جریان بازدید از چند شرکت تعاونی در سطح شهر بیرجند اظهار کرد: این بازدیدها در ادامه برنامه های هفته تعاون و به منظور عرض خداقوت به تعاونگران و رصد وضعیت فعالیتی آنها صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: تقویت بخش تعاون، برای ایجاد مشارکت جمعی در برنامه ریزی‌ها و هم اقدامات توسعه‌ای و اقتصادی از موضوعات مهم حوزه مدیریتی و اجرایی استان است.

استاندار با تأکید بر اینکه حدود هزار تعاونی در سطح استان مشغول به کار هستند، گفت: این تعداد تعاونی که در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت هستند یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

ملانوری یادآور شد: ما می‌توانیم از این ظرفیت با استفاده از طرح های پشتیبانی و حمایتی دولت در قالب ساختارهای جدید بهره ببریم.

وی با اشاره به این که تعاونی‌هایی که امروز بازدید شد در بخش مسکن و پوشاک فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده که قابل تحسین است.

به گفته وی؛ در این بازدیدها موانع و مشکلاتی مطرح شد که برای حل و فصل آنها، طی نشست‌هایی برنامه ریزی خواهد شد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی سرزده از پروژه‌های مسکن بازدید کرد

 استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه به صورت سرزده از پروژه‌های ساخت مسکن در بیرجند بازدید کرد و پیشرفت فیزیکی و روند اجرای آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران استان بدون هماهنگی قبلی از پروژه‌های تعاونی مسکن پادگان ۰۴ و تعاونی مسکن ایثارگران بیرجند بازدید کرد.

تعاونی مسکن پادگان ۰۴ بیرجند واقع در بلوار شهید ناصری بیرجند که سال ۱۳۶۲ تاسیس شد، طی سه سال متوالی عنوان تعاونی برتر ملی را کسب کرده است.

این تعاونی تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را به متقاضیان تحویل داده است و ۷۲۰ واحد نیز با پیشرفت فیزیکی‌ متفاوت در دست احداث دارد.

استاندار خراسان جنوبی امروز به صورت سرزده از پروژه در دست ساخت تعاونی مسکن ایثارگران بیرجند با هدف رصد وضعیت موجود، اطلاع از میزان پیشرفت فیزیکی و ارائه راهکارهای لازم در راستای رفع موانع اجرای این پروژه، بازدید کرد.

این پروژه شامل ۵۸ واحد مسکونی آماده تحویل در بلوار بقیه الله بیرجند است.

ملانوری همچنین از شرکت تعاونی بانوان هنرآفرین ثمین بیرجند بازدید کرد.

این بازدید بدون هماهنگی قبلی به منظور آشنایی با نحوه فعالیت این تعاونی و میزان اشتغال ایجاد شده صورت گرفت.

زمینه فعالیت این شرکت تعاونی که سال ۱۳۹۵ تاسیس شد، تولید محصولات خانگی و صنایع دستی است.

۱۰ بانوی شاغل در این شرکت تعاونی به تولید لباس، ترشیجات، سبزی خشک، عرقیجات، حوله و دیگر صنایع دستی مشغول هستند.

 

 

 

نهمین استاندار خراسان جنوبی چه کسی می شود؟ + گزینه‌های احتمالی

با انتخاب استانداران خوزستان و سیستان و بلوچستان در دولت جدید، گمانه زنی‌ها برای انتخاب استاندار جدید خراسان جنوبی نیز قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۴۰ روزی از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این بین زمزمه انتخاب استاندار جدید در بین مردم و فضای مجازی به گوش می‌رسد و هر گروه و جریانی، فهرستی را به عنوان استاندار معرفی می‌کند، اما سکان استان را نمی‌شود به دست هر کسی داد و باید فردی متخصص، توانمند و جهادی به عنوان استاندار انتخاب شود تا از تمامی ظرفیت‌های این دیار کویری شناخت داشته باشد و بتواند بهتر تصمیم گیری کند.

از همان ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم گمانه زنی‌ها برای انتخاب استاندار جدید آغاز شد و حالا چند روزی می‌شود در فضای مجازی چندین فهرست از گزینه‌های احتمالی برای استانداری خراسان جنوبی دست به دست می‌شود و گزینه‌های زیادی برای نشستن بر کرسی پر مسئولیت استانداری مطرح شده اند.

گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان جنوبی

در میان گزینه‌های احتمالی تصدی استانداری خراسان جنوبی، نام ۱۰ نفر بیشتر از همه به چشم می‌خورد. افرادی شاخص و نام آشنا که در سال‌های اخیر دارای سوابق اجرایی و مدیریتی در استان بوده اند.

سردار محمد زهرایی، سردار غیاثی، سردارنظری، سردار مولوی، سردار احمدی، رضا سلم آبادی، محمد ابراهیم افشاری، محمد رضا گلرو، حسن خسروی و مجتبی ذاکریان از گزینه‌های جدی و مطرح برای استانداری خراسان جنوبی هستند که در محافل سیاسی و رسانه ای، بیشتر از آن‌ها نام برده می‌شود.

 

 

 

 

نگاهی به انتخاب شهردار بیرجند؛

از اختلاف نظر اعضای شورا تا سخت شدن انتخاب شهردار/ ۵ کاندیدای اصلی شهرداری بیرجند چه کسانی هستند؟ + لیست

بر اساس رأی گیری انجام شده در جلسه دیروز شورای شهر بیرجند، حالا تعداد کاندیداها به ۵ نفر رسیده که احتمالا تا پایان هفته، شهردار بیرجند از بین این گزینه ها انتخاب خواهد شد.

از اختلاف نظر اعضای شورا تا سخت شدن انتخاب شهردار/ 5 کاندیدای اصلی شهرداری بیرجند چه کسانی هستند؟ + لیست

به گزارش خبرنگار خاورستان،اعضای شورای اسلامی دوره ششم بیرجند در ۱۴ مردادماه تحلیف و کار خود را آغاز کردند. تاکنون در بسیاری از شهرهای کشور، این شوراها نسبت به انتخاب و انتصاب شهردار اقدام کرده اند. در خراسان جنوبی هم در حالی که در بیشتر شهرهای استان، آقایان شهردار انتخاب شده اند، اما در مرکز استان وکلای مردم در شورا با گذشت حدود ۴۰ روز، هنوز هم به نتیجه نرسیدند و این پست همچنان با سرپرستی علی عدل که البته او هم توسط همین شورا انتخاب شد، اداره می شود.

روز گذشته دکتر محمودی راد رئیس شورای شهر بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با بیان اینکه تاکنون همه گزینه های پست شهرداری، برنامه های خود را به شورا ارائه داده اند و دیروز هم مصاحبه ها تمام شده که بر این اساس تعداد کاندیداها از ۳۰ نفر به ۹ نفر رسیده است، گفت: اکنون دو مرحله از رأی گیری باقی مانده است که در یک مرحله ۳-۵ نفر انتخاب و در مرحله دیگر از بین ۳-۵ نفر کاندید، یک نفر به عنوان شهردار انتخاب خواهد شد.

وی افزود: اگر امروز شرایط فراهم شود، هر دو مرحله رأی گیری انجام می شود و اگر نشد هم مرحله آخر در روز دیگری انجام خواهد شد، اما دوست داریم که امروز هر دو مرحله انجام شود.

آنطور که از جلسه دیروز شورای شهر بیرجند خبر رسید، طی این جلسه فقط یک مرحله از رأی گیری و امتیاز دهی به کاندیداهای پست شهرداری انجام شد و بر این اساس تعداد کاندیداها از ۹ نفر به ۵ نفر کاهش یافت.

رئیس و نایب رئیس شورای شهر بیرجند در خصوص جزئیات این جلسه پاسخگو نبودند، اما حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد عضو دیگر شورای شهر، خلاصه ای از این جلسه را بیان کرد.

نخبگان به کمک شورا آمدند

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد عضو شورای شهر بیرجند، در این خصوص به خبرنگار خاورستان، گفت: برای انتخاب شهردار از یکی دو هفته قبل قرار شد تا جمعی از نخبگان بیرجندی به عنوان مشاور در کنار شورا قرار بگیرند و شورا به اتفاق این نخبگان، برای انتخاب شهردار تصمیم گیری کند.

وی افزود: این نخبگان ۸ نفر بودند که توسط خود شورا انتخاب شدند و در ۷- ۸ جلسه شورا شرکت کردند که جلسه دیروز، اخرین حضور آنها در جلسات شورا بود.

عضو شورای شهر بیرجند گفت: در این جلسات ابتدا در مورد شاخصه های شهردار بحث و مواردی از جمله بومی بودن، تعهد، تخصص، سابقه، مدرک، اخلاق، رفتار، تعامل با مردم و … مطرح شد. پس از تعیین شاخصه ها هم خواسته شد که هر کدام از اعضای شورا و نخبگان، گزینه های مورد نظر خود برای شهرداری را معرفی کنند.

عبدالرزاق نژاد ادامه داد: بر اساس جمع بندی نهایی، تعداد گزینه ها به ۳۰ نفر رسید که حالا شورا باید راهکاری پیدا می کرد تا بتواند این گزینه ها را به یک نفر برساند. بنابراین بر اساس قانون و بخشنامه وزارت کشور، افرادی که بازنشسته، نداشتن شغل مرتبط، سابقه کمتر، تخصص کمتر و … داشتند حذف و تعداد گزینه ها تعدیل شد.

وی بیان کرد: بر این اساس تعداد کاندیداها از ۳۰ نفر به ۱۱ نفر رسید که قرار شد این ۱۱ نفر در جمع شورا و نخبگان حضور پیدا کرده، صحبت کنند و به سوالات اعضا و نخبگان هم پاسخ دهند. اما از این تعداد دو نفر انصراف دادند و ۹ نفر باقی ماندند که برای هر کدام از این افراد، حدود دو ساعت زمان برای صحبت و پاسخگویی به سوالات قرار داده شد.

انتخاب شهردار از بین ۵ گزینه

عضو شورای شهر بیرجند گفت: برای امتیاز دهی به کاندیداها هم فرمت های خاصی از جمله میزان سابقه، آشنایی با مسائل شهر، آشنایی با قوانین شهری، حسن سابقه، مردم داری، تخصص در مسائل عمرانی، فرهنگی، معماری و … در نظر گرفته شد و اعضای شورا و نخبگان، بر اساس صحبت های کاندیداها، به آنها امتیاز دادند و رأی خود را به صندوق انداختند.

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: در این خصوص امتیاز دهی از ۵ تا حداکثر ۲۰۰ امتیاز در نظر گرفته شد که با در نظر گرفتن این امتیازات، تعداد کاندیداها از ۹ به ۵ نفر نفر کاهش یافت.

وی اظهارکرد: در مرحله بعد باید خود شورا؛ بدون حضور نخبگان از بین ۳ یا ۵ کاندیدایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند، دوباره رأی گیری و امتیازدهی کرده و یک نفر را انتخاب کند. بر همین اساس قرار است تا پایان هفته جاری، شورای شهر دوباره تشکیل جلسه دهد و انتخاب شهردار را نهایی کند. طی این مدت هم اعضای شورا می توانند با تفکر و ارزیابی نسبت به این موضوع تصمیم گیری کنند.

اکثریت کاندیداها بومی هستند

عضو شورای شهر بیرجند در خصوص اعلام اسامی ۵ گزینه باقی مانده هم گفت: بنده اسامی این افراد را اعلام نمی کنم تا آبروی آنها حفظ شود، از طرف دیگر ممکن است کاندیدایی بخواهد انصراف دهد.

عبدالرزاق نژاد با بیان اینکه در بین ۵ کاندیدای باقی مانده، هم افراد بومی و هم غیر بومی هستند که البته بیشتر آنها بومی هستند اظهارکرد: بنده از ابتدا بر روی انتخاب یک شهردار بومی تاکید و دوست داشته ام که کاندیداهای بومی بیشترین رأی را بیاورند اما نمی توانم اعلام کنم که بیشترین رأی مربوط به کاندیدای بومی است یا غیر بومی و اکنون هم امیدوارم یکی از افراد بومی رأی بیاورد.

سخت شدن انتخاب با اختلاف کم امتیازی

وی با بیان اینکه این ۵ نفر بر اساس نظر اتفاقی اعضای شورا و نخبگان شهر بالا آمده اند، گفت: البته بقیه کانیدداها هم که جاماندند، وضعیت بدی نداشتند و تنها درصد کمی در امتیاز تفاوت داشتند که این تفاوت فاحش نبوده است.

عضو شورای شهر بیرجند افزود: همچنین امتیاز ۵ نفر کاندیدای باقی مانده هم اختلاف فاحشی ندارد که همین موضوع انتخاب را سخت تر کرده و نیاز به ارزیابی و تفکر بیشتری است.

لیست لو رفته کاندیداهای پست شهرداری

بر اساس این گزارش، در جلسه بعدی شورای شهر بیرجند که احتمالا تا پایان همین هفته تشکیل می شود، شهردار بیرجند هم انتخاب خواهد شد و اعضای شورا باید از بین ۵ کاندیدایی که به گفته حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد امتیازات نزدیک به همی کسب کرده اند، یک نفر را انتخاب کنند.

اگر چه اعضای شورای شهر به دلیل حفظ آبروی کاندیداها از ذکر نام آنها خودداری می کنند، اما مردم این دلیل را توجیه خوبی نمی دانند و معتقدند که باید در جهت شفافیت، شورای شهر مردم را در جریان امور و گزینه ها قرار دهد. هم اکنون بحث داغ انتخاب شهردار در تمام محافل سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و بخصوص فضای مجازی مطرح است و در هر کدام از این محافل، افرادی به عنوان کاندیداهای پست شهرداری معرفی می شوند. اما بر اساس اخبار موثق رسیده از شورای شهر، گویا ۵ گزینه باقی مانده؛ آقایان عظیم زاده، انوری، عدل، بهترین و کمیلی دوست هستند که نام آنها به بیرون درز کرده است. از بین این افراد آقایان عدل، بهترین و کمیلی دوست از کاندیداهای بومی و آقایان عظیم زاده و انوری هم از کاندیداهای غیربومی پست شهرداری بیرجند هستند. حال باید منتظر ماند و دید که شورای شهر از بین این افراد و گزینه ها، کدام را انتخاب کرده و سرنوشت ۴ سال آینده این شهر و مردمش را به دست چه کسی خواهد سپرد.

البته برخی پیام ها در فضای مجازی حاکی از این است که گویا فضای شورا آنقدرها هم مساعد نیست و اعضای شورا در مسئله انتخاب شهردار، اختلاف عقیده جدی دارند و آنطور که باید هماهنگی وجود ندارد. در همین خصوص دکتر محمودی راد از جاماندن برخی از کاندیداهای خوب؛ به دلیل مقاومت و اصرار برخی از اعضای شورا گفت و از طرف دیگر، برخی از اعضای شورا هم در صفحه مجازی خود پیام های معناداری را منتشر کردند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*