آخرین خبر :

حوادث/ پایان تلخ یک ازدواج اشتباه

پراید حامل تریاک در سربیشه/

جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۰۰ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در شهرستان”سربیشه” خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی هنگام گشت زنی در محورهای فرعی شهرستان”سربیشه” به یک سواری پراید که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک شدند که با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند و با اقدامات پلیسی خودرو را متوقف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پراید و پاک سازی محل ۱۰۰ کیلو و۵۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

کشف ۹۵۰ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در خراسان جنوبی

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از ۳ اتوبوس مسافربری در شهرستان”بیرجند” انواع وسایل سرمایشی و لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۹۵۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ ستاد” جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان “بیرجند” به ۳ اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس ها انواع وسایل سرمایشی غیر مجاز و لوازم خانگی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

قتل به خاطر یک نگاه

مرد شهرستانی که برای کار به تهران آمده بود در یک درگیری خیابانی و به‌خاطر یک نگاه کشته شد.
به‌گزارش «ایران»، شامگاه چهارشنبه ۳۰ تیر مأموران کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس در جریان نزاع خونینی در یکی از بوستان‌ها قرار گرفتند. به‌دنبال اعلام این خبر مأموران راهی محل حادثه شده و مرد ۴۴ ساله‌ای را که با ضربه چاقو مجروح شده بود به بیمارستان منتقل کردند. اما لحظاتی بعد به‌علت شدت جراحات و خونریزی تسلیم مرگ شد. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد مقتول از شهرستان برای کار به تهران آمده بود و اینجا به تنهایی زندگی می‌کرد.
به‌دنبال مرگ مرد جوان موضوع به بازپرس زارعی اعلام شد. به دستور بازپرس جنایی تحقیقات برای دستگیری عامل جنایت آغاز شد. در ادامه بررسی‌ها متهم ۲۵ ساله به کلانتری رفت و خود را معرفی کرد.
او در تحقیقات گفت: به‌همراه دوستانم در کنار خیابان ایستاده بودم که مقتول و دوستانش نیز همان لحظه از آنجا عبور کردند. ناگهان چشم در چشم شدیم و درگیری بالا گرفت. او شروع به فحاشی کرد و من ناراحت شدم و با عصبانیت دست به چاقو شدم. به خودم که آمدم مرد جوان روی زمین افتاده بود و من هم از ترس فرار کردم. اما به‌خاطر عذاب وجدان تصمیم گرفتم خودم را معرفی کنم. با اعترافات متهم جوان، او در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار داده شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

پایان تلخ یک ازدواج اشتباه

 زن جوان که به‌دنبال اختلاف خانوادگی دچار افسردگی و اعتیاد شده بود خودش را از پشت‌بام خانه به پایین پرت کرد. به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، چند روز قبل ساکنان یک ساختمان با شنیدن صدای مهیبی به کوچه دویدند و ناگهان با پیکر در هم شکسته و خونین زن جوان همسایه رو به رو شدند که روی زمین افتاده بود. با اعلام ماجرا به امدادگران اورژانس و مأموران پلیس دقایقی بعد تیم جنایی در محل حاضر شد، امدادگران اورژانس مرگ وی را تأیید کردند و بدین ترتیب تحقیقات آغاز شد.
سمانه یکی از دوستان مژگان در تحقیقات گفت: وقتی مژگان ۱۴ساله بود پدرش را از دست داد و بسیار افسرده شد. بعد از آن دیگر به مدرسه نیامد و ترک تحصیل کرد. می‌گفت می‌خواهد کار کند و زندگی مستقلی داشته باشد اما مدتی بعد با پسری به‌نام مهرداد دوست شد که این پسر زندگی او را نابود کرد. مژگان با وجود مخالفت‌های مادرش با مهرداد ازدواج کرد اما یک سال بعد جدا شدند. می‌گفت مهرداد فردی هوسران بوده و مدام مژگان را کتک می‌زده است و در این مدت خیلی عذاب کشیده است به همین خاطر او به خانه مادرش برگشت اما دیگر آن دختر قبلی نبود. به خاطر مشکلات عصبی قرص‌های مخدر مصرف می‌کرد و پرخاشگر و ناآرام شده بود. روز حادثه هم بعد از درگیری شدید با مادرش ناگهان به پشت بام رفته و خودش را به پایین انداخته است.

طبق آخرین گزارش منتشره مرکز آمار ایران در حالی ۷۳۱۷ دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ازدواج کرده اند که در همین بازه سنی و زمانی ۱۹۲ ازدواج به طلاق ختم شده است.

 ازدواج بیش از ۷۳۰۰ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹

به گزارش  ایسنا، مطابق با جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، طی پاییز سال گذشته (۹۹)، ۷۳۱۷ ازدواج دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و پنج ازدواج پسر بچه کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. مطابق با این گزارش در پاییز ۹۹ آمار ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال صفر است. همچنین در همین بازه زمانی ۳۶۹۵۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۵۱۳۹ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده اند.

 

آمار طلاق در میان این دختران و پسران نیز قابل توجه است. خوشبختانه در این بازه زمانی تعداد طلاق ثبت شده دختران زیر ۱۰ سال و پسران زیر ۱۵ سال صفر است اما ۱۹۲ طلاق دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ثبت شده است. همچنین ۳۵۹۰ طلاق برای دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۱۷۶ طلاق برای پسران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در همین بازه زمانی به ثبت رسیده است.

 

آمارها درحالی خبر از به دنیا آمدن ۳۶۴ نوزاد در پاییز ۹۹ می دهند که مادران این نوزادان کمتر از ۱۵ سال داشته اند. در همین بازه زمانی و سنی تنها یک ولادت برای پدران کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است.

همچنین ۱۶۸۷۰ ولادت برای مادران و ۷۳۱ ولادت برای پدران ۱۵ تا ۱۹ ساله در پاییز ۹۹ به ثبت رسیده است.

اما در این میان اگر نگاهی به آمار ارائه شده در گزارشهای فصل بهار و تابستان ۹۹ مرکز آمار بیاندازیم و آن را با آمار کنونی این مرکز مقایسه کنیم؛ در می یابیم که آمار ازدواج و طلاق فصل های بهار و تابستان ۹۹ در گزارش جدید مرکز آمار افزایش یافته است که بنا بر اعلام مرکز آمار علت این تفاوت آماری از سوی ثبت احوال اینطور بیان شده است که «طبق مصوبه کمیته بخشی جمعیت کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار، سازمان ثبت احوال کشور تا زمان کاهش فاصله رخداد تا ثبت رویدادهای ازدواج و طلاق وفق بند ۲۶۱ اصول و توصیه هایی برای نظام آمار حیاتی (سازمان ملل متحد، ۲۰۱۳) اقدام به بازبینی (revise) شمار رویدادها می کند».

بنابراین، مطابق با جدیدترین گزارش ارائه شده توسط مرکز آمار، مجموعا در ۹ ماهه نخست سال ۹۹، تعداد ۲۳ هزار و ۷۹۷ ازدواج برای دختران ۱۰ تا ۱۴ سال، یک ازدواج دختربچه کمتر از ۱۰ سال و ۱۴ ازدواج برای پسران کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. همچنین در همین بازه زمانی ۵۲۲ مورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال نیز به طلاق ختم شده است.

در مورد تعداد ولادت های ثبت شده در بازه زمانی ۹ ماهه نخست سال ۹۹ نیز، دو ولادت برای پدران کمتر از ۱۵ سال و ۱۰۷۴ ولادت برای مادران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، به طور کلی آنچه از آمارها بر می آید آن است که علیرغم اطلاع رسانی رسانه ها و سخنان کارشناسان و صاحب نظران در خصوص تبعاتی که ازدواج کودکان برایشان در پی خواهد داشت، همچنان شاهد روند کودک همسری هستیم و تا زمانی که همتی عالی برای اصلاح قوانین و فرهنگ و شرایط وجود نداشته باشد، این روند ادامه خواهد داشت.

 

 

 

مهریه معمول در کشورهای دیگر چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کشورهای دیگر عرف مهریه به چه صورت است؟

 مهریه معمول در کشورهای دیگر چیست؟ در عربستان، عرف مهریه ۱۴ هزار دلار در جمهوری آذربایجان، میانگین نرخ مهریه در حدود ۲۰۰۰ منات برآورد می‌شود. میانگین نرخ مهریه در میان اقوام مختلف کشور هند در حدود ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار روپیه تعیین می‌شود. در ترکیه نیز نرخ مهریه به طور متوسط ۳۵ هزار لیر است. در مناطق مختلف چین در میان اقوام مختلف، نرخ مهریه حدود ۱۰۰ هزار یوان تخمین زده می‌شود. در عمان نرخ مهریه در حدود ۱۰ هزار ریال عمان است.

در این راستا مریم صدرایی کارشناس مسائل خانواده معتقد است که در جامعه‌ای که زندگی از حالت سنتی آن خارج شده و زندگی‌های شهری توسعه زیادی پیدا کرده است، معضلی به نام «چشم و هم‌چشمی» رشد کرده، بنابراین دختران برای این‌که در مقایسه با رقبای خود کمبودی احساس نکنند، تلاش می‌کنند بیشترین رقم مهریه را بر شوهران خود تحمیل کنند و این تلاش‌ها سبب شد که نرخ مهریه‌های سرسام‌آور، هر روز در حال افزایش باشد؛ تعیین مهریه سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی زندگی زناشویی یک زوج شود.

این‌روزها با توجه به شرایط اقتصادی بهتر است جوانان ما برای ازدواج کمی با دید بازتری نسبت به تعیین مهریه خودشان نگاه کنند و از آن طرف بر اساس یک سری معیارهای خاص و به نوعی بچه‌گانه، مهریه‌هایی عجیب و غریب و غیرقابل تحقق مشخص نکنند زیرا همان طور که در بالا گفته شد، مهریه ضامن خوشبختی نیست چه برسد به مهریه‌هایی که به قیمت جان انسان تمام می‌شود، همچنین اگر کمی به گذشته بازگردیم می‌بینیم که مهریه‌ها کم اما دوام زندگی‌ها بیشتر بوده است و با افزایش میزان مهریه مسائل و معضلات اجتماعی نیز افزایش یافته است. حال منظور از مهریه به لحاظ روانشناسی از دید مثبت آن ایمنی روانی، عاطفی و هیجانی است که سبب پایداری در رابطه زوجین می‌شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*