اخبار خراسان جنوبی / بانوی مچ انداز خراسان جنوبی موفق به کسب ۲ مدال طلا شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پذیرش دانشجو برای مجتمع آموزش عالی سلامت نهبندان

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس از میسر شدن پذیرش دانشجو در مجتمع آموزش عالی سلامت نهبندان در سال تحصیلی جدید خبر داد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اعلام پذیرش دانشجو برای مجتمع آموزش عالی سلامت نهبنداناین خبر گفت: در طول یک سال گذشته با وجود نگاه موجود در کشور برای جلوگیری از گسترش فضا‌های آموزشی و محدود کردن آن، پیگیری‌های فراوانی برای توسعه امر آموزش در شهرستان‌های حوزه انتخابیه و حتی استان انجام شد.
نخعی افزود: پیرو تلاش‌های صورت گرفته و در نتیجه شروع فعالیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای نهبندان در سال گذشته، امسال فعالیت مجتمع آموزش سلامت در حوزه علوم پزشکی را در این شهرستان شاهد خواهیم بود.
وی گفت: برنامه‌های بسیار خوبی در راستای توسعه آموزش برای شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در حال پیگیری است.

 

 

 

 

 

تا پایان سال؛

۵۰چاه غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها مسدود می‌شود

۵۰چاه غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها تا پایان سال در خراسان جنوبی مسدود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: از جمله۵۰ چاه غیر مجاز در حریم رودخانه‌ها مسدود می شود چالش‌های مهم در حوزه منابع آبی، تصرفات غیر قانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها و حفر چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز آب است.

وحدانی نیا با اشاره به اینکه ۲۵۷چاه غیرمجاز در سطح استان وجود دارد افزود: از این تعداد ۶۱چاه در حریم و بستر رودخانه‌های استان هستند.

وی گفت:از مردم درخواست می کنیم که در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند و کشاورزان حتما مدیریت مصرف آب را در بخش کشاورزی در دستور کار قرار دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همچنین از شورا‌ها و دهیاران در روستا خواست هر گونه حفر چاه غیرمجاز، تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها را گزارش دهند.

وحدانی نیا گفت: سامانه سجام آماده دریافت هر گونه حفر چاه و دخل تصرف در حریم وبستر رودخانه است و در صورت مشاهده مردم می توانند گزارش دهند تا از طریق دستگاه مسئول پیگیری شود.معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در کشور ۸۵میلیارد مترمکعب در سال از منابع آبی برداشت می شود که در استان ما کمتر از یک میلیارد مترمکعب است.

پورجعفر افزود: در خراسان جنوبی چاه غیرمجازی که از طریق دستگاه حفر شده باشد وجود ندارد و چاه‌های موجود غیرمجاز توسط خود افراد حفر شده است.

وی گفت: با نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی، در سال گذشته ۱۳۰میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در استان داشته ایم.معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: ۱۶ اکیپ گشت بازرسی در سطح استان چاه‌ها را بازدید می کنند.

پورجعفر گفت: در سال گذشته حدود ۶۰کیلومتر از حریم و بستر رودخانه در استان رفع تصرف شده است.

۲مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند راه‌اندازی شد

۲مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا به منظور افزایش سرعت واکسیناسیون در بیرجند راه‌اندازی شد.

به گزرش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این مراکز امروز در بلوار شعبانیه و سالن غدیر بلوار پاسداران راه اندازی شد و گروه هدف فقط پس از دریافت پیامک به این مراکز مراجعه کنند.

شریف‌زاده افزود: این اقدام برای تسهیل روند واکسیناسیون در استان انجام شده و هفته آینده مرکز سوم در سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: در ۲روز آینده هم شاهد ورود محموله جدید واکسن کرونا به استان خواهیم بود که تعداد این محموله قابل توجه است و سرعت واکسیناسیون را در استان افزایش خواهد داد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه اغلب واکسن‌های وارد شده در این دوره به استان از نوع سینوفارم است گفت: تعدادی از واکسن‌های وارد شده نیز از نوع کوو برکت است.

شریف زاده گفت: با ثبت‌نام گروه سنی بالای ۵۰سال در سایت سلامت برای امروز تا ۲روز آینده این افراد فراخوان خواهند شد و براساس تاریخ تولد و اولویت سنی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: افراد بالای ۵۰سال حتما باید پرونده سلامت در استان داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

افتتاح ۵ کارگاه آموزشی در هفته ملی مهارت در خراسان جنوبی

۵ کارگاه آموزشی در هفته ملی مهارت در خراسان جنوبی افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در نشست خبری هفته ملی مهارت با اشاره بهافتتاح ۵ کارگاه آموزشی در هفته ملی مهارت در خراسان جنوبی اینکه از ۳۱ تیرماه لغایت ۶ مرداد ماه هفته ملی مهارت نام گذاری شده است، گفت: امسال در هفته ملی مهارت، برای اولین بار مرکز جوار زندان در شهرستان بیرجند افتتاح خواهد شد.

عرب افزود: افتتاح کارگاه‌های آموزشی در حرفه‌های نوین، کاربردی و نیاز استان از قبیل کارگاه فیبر نوری وانرژی خورشیدی از جمله طرح‌هایی است که در هفته ملی مهارت افتتاح خواهد شد.

وی به برگزاری جلسه با انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان اشاره کرد و گفت: انعقاد تفاهم نامه با ذی نفعان و دستگاه‌های همکار از جمله بسیج سازندگی، دفتر روستایی استانداری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود: نمایشگاه دستاورد‌های مهارت آموختگان مرکز خواهران بیرجند با همکاری بخش خصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای استان در این هفته راه اندازی خواهد شد.

عرب گفت: در هفته ملی مهارت جشنواره مهارت آموختگان برتر کارآفرین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان و دوره‌های آموزشی کپسولی به صورت وبینار و مجازی برگزار خواهد شد.

وی افزود: مراکز جوار کارگاهی در سطح استان، مراکز مدیریت و مشاوره شغلی دانشجویان در سطح استان و مرکز جوار معدنی در شهرستان نهبندان نیز از جمله پروژه‌هایی است که در هفته ملی مهارت افتتاح خواهد شد.

 

 

بهره برداری از پروژه‌های تامین آب فضای سبز مهرشهر و بوستان کاظمیه

پروژه‌های تامین آب فضای سبز مهرشهر و بوستان کاظمیه در بیرجند به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، شهردار بیرجند در مراسم بهره برداری از پروژه‌های تامین آب فضای سبز مهرشهر وبهره برداری از پروژه‌های تامین آب فضای سبز مهرشهر و بوستان کاظمیه بوستان کاظمیه گفت: نبود زمین برای انجام این پروژه و فضا‌هایی که در اختیار شهرداری قرار گرفت به عنوان فضای سبز کافی نبود که با تهیه طرح‌ها و برنامه‌هایی عملیات اجرایی روی آنها صورت گرفت.

جاوید افزود: خط انتقال آب با لوله پلی اتیلن به منظور تامین آب فضای سبز مهرشهر به طول ده کیلومتر و ظرفیت ۵۰۰مترمکعب با اعتبار ۲۸میلیارد ریال به بهره برداری رسید.وی گفت: بوستان کاظمیه نیز با مساحت ۳۸۵۰مترمکعب و با اعتبار ۱۲میلیارد ریال امروز به بهره برداری رسید.

دپارتمان ملی معدن در نهبندان راه اندازی می‌شود

بیرجند-مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: دپارتمان ملی معدن هفته آینده با هدف آموزش و حفظ اشتغال فعالان حوزه معدن در نهبندان راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی عرب صبح سه شنبه در نشست خبری اظهارکرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی ۱۹ مرکز آموزش ثابت و شعب شهری، ۱۰۲ کارگاه ثابت و ۴۹۶ حرفه آموزشی در خوشه‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی آموزش‌های خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: همچنین ما در بخش خصوصی نیز ۱۸۲ آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه‌ای و ۲۲۶ حرفه آموزشی شامل ۱۰۹ آموزشگاه ویژه زنان، ۶ آموزشگاه ویژه مردان و ۶۷ آموزشگاه دو منظوره داریم.

عرب ادامه‌داد: گروه‌های ۱۸ گانه مخاطب ما نیز شامل افرادی چون متقاضیان مهارت‌آموزی، سربازان وظیفه، شاغلین بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، ساکنین مناطق روستایی، زندانیان، دانش‌آموزان، ساکنین مناطق محروم و مرزی، عشایر، معتادین بهبود یافته و …هستند.

وی افزود: در حوزه دانشجویان ۱۰۶ هزار و ۲۱۲ نفر ساعت، دانش آموزان ۵۹۱ هزار و ۹۲۹ نفر ساعت، برای سربازان وظیفه ۲۹۴ هزار و ۶۷۵ نفر ساعت، در حوزه زندان‌ها ۱۱۵ هزار و ۵۵۹ نفر ساعت و در حوزه متقاضیان مهارت آموزی نیز یک میلیون ۱۴۷ هزار و ۷۳۴ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در سال ۹۹ داشته‌ایم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در مجموع در سال ۹۹ در بخش دولتی سه میلیون و ۵۴ هزار و ۵۰ نفر ساعت آموزش داشته‌ایم که در ۱۵ هزار و ۱۹۳ نفر دوره می‌شود.

عرب با اشاره به اینکه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در شرایط کرونایی با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند، اظهارکرد: البته علی رغم این مشکلات اقتصادی اجاره دارند تا آنجا که می‌توانند به متقاضیان مهارت آموزی تخفیف بدهند و در سال ۹۹ نیز مجوز برگزاری پنج آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نیز داده شده است.

وی بیان‌کرد: یکی از سیاست‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی دپارتمان‌ها و مراکز تخصصی آموزشی است که برای خراسان‌جنوبی بحث ایجاد دپارتمان ملی معدن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دپارتمان ملی معدن هفته آینده در نهبندان راه‌اندازی می‌شود، ادامه‌داد: در این دپارتمان آموزش جهت حفظ اشتغال برای افراد فعال در معدن را برای خراسان‌جنوبی و استان‌های همسایه پیگیری می‌کنیم.

عرب با بیان اینکه مرکز ثابت آموزش زندان در بیرجند را نیز هفته آینده راه اندازی می‌کنیم، گفت: همچنین افتتاح چند کارگاه را در بیرجند خواهیم داشت.

۲۶۴ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شدند

بیرجند معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۴ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شده است، گفت: متأسفانه یک نفر از هم استانی ها نیز فوت کرد.

کامبیز مهدی زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا در خراسان‌جنوبی ۶۵ هزار و ۱۰۷ آزمایش انجام شده است که از این تعداد نتیجه ۴۲ هزار آزمایش منفی و نتیجه ۲۳ هزار و ۱۰۷ آزمایش مثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان‌کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۶ آزمایش و تست کرونا انجام شده که از این تعداد ۱۲۶ مورد مثبت بوده است که منجر به بستری شدن ۴۱ نفر گردیده و ۸۵ بیمار نیز سرپایی بوده است.

مهدی زاده با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶۱ آزمایش سریع کرونا انجام شده است، افزود: از این تعداد ۱۳۸ نفر مبتلاء به کرونا تشخیص داده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع آزمایش‌های عادی و سریع تعداد ۲۶۴ بیمار کرونایی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده است، گفت: از این تعداد ۳۵ نفر از قاین، ۳۲ نفر از زیرکوه، هفت نفر از شهرستان درمیان، ۱۰ نفر از سربیشه، ۹۶ نفر از بیرجند، ۹ نفر از سرایان، یک نفر از بشرویه، ۱۳ نفر از فردوس، ۳۰ نفر از طبس، یک نفر از خوسف و ۳۰ نفر نیز از نهبندان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲۰ نفر با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری هستند، اظهارکرد: ۱۵۶ نفر از این افراد ابتلاء قطعی به کرونا دارند و ۱۲ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

مهدی زاده با اشاره به اینکه حال سه نفر از بیماران وخیم است، بیان‌کرد: تا امروز ۲۲ هزار و ۹ نفر در خراسان‌جنوبی یا بهبودی پیدا کرده و یا دوران قرنطینه خانگی را سپری می‌کنند، یادآور شد: با فوت یک نفر دیگر از هم استانی‌ها، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان‌جنوبی به ۹۴۲ نفر رسید.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی مطرح کرد:
نیاز ۸۵ میلیارد ریالی برای تکمیل دو مرکز فنی و حرفه ای در خراسان جنوبی
عرب گفت: در حال حاضر دو مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌ای زیرکوه و طبس برای تکمیل و پرداخت مطالبات پیمانکاران نیازمند ۸۵ میلیارد ریال اعتبار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز بیرجند، «محمدعلی عرب» امروز (۲۹ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آموزش های فنی و حرفه ای با هدف ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارت های لازم برای ایجاد اشتغال برای ۱۸ گروه از مخاطبان شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانور و زنان خانه دار، عشایر اتباع خارجی، سربازان، بنگاه های افقتصادی، دانشجویان، روستائیان، دانش آموزان و غیره در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تخصصی بودن برنامه‌های آموزشی از جمله ویژگی‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، گفت: این اداره در دو بخش دولتی و خصوصی ارائه آموزش های لازم را می دهد؛ استان خراسان جنوبی با دارا بودن تعداد ۱۹ مرکز آموزش ثابت و شعب شهری، ۱۰۲ کارگاه ثابت و ۴۹۶ حرفه آموزشی در خوشه های مختلف فرهنگ، هنر و کشاورزی آموزش خود را رایگان ارائه می دهد.

عرب ادامه داد: همچنین در بخش خصوصی تعداد ۱۸۲ آموزشگاه آزاد معادل فنی حرفه ای و ۲۲۶ حرفه آموزشی شامل ۱۰۹ آموزشگاه ویژه زنان و تعداد ۶ آموزشگاه ویژه مردان و تعداد ۶۷ آموزشگاه دو منظوره آموزش های مهارتی را طبق شهریه های مصوب به متقاضیان ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه در هفته ملی مهارت با ذی نفعان و دستگاه‌های همکار از جمله بسیج سازندگی، دفتر روستایی استانداری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تفاهم نامه های همکاری منعقد می‌شود، گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، غبارروبی مزار شهداء، برگزاری نشست با مقامات دستگاه‌های اجرایی استان و برگزاری جلسه با انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی از افتتاح مراکز مدیریت و مشاوره شغلی دانشجویان، افتتاح آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای، افتتاح مرکز جوار زندان شهرستان بیرجند، افتتاح کارگاه‌های آموزشی در حرفه‌ های نوین و نیاز استان از قبیل کارگاه فیبر نوری و انرژی خورشیدی در هفته ملی مهارت خبر داد.

عرب با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی کپسولی به صورت مجازی و وبیناری در هفته ملی مهارت، گفت: همچنین برگزاری جشنواره مهارت آموختگان برتر کارآفرین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تجلیل از همکاران بازنشسته اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته ملی مهارت است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی فنی و حرفه ای استان، گفت: مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌های خواهران طبس با یک‍‍‌هزار و ۷۰۰ مترمربع؛ ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون ۱۲ میلیارد ریال برای این پروژه  اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۵ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بیان کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه با مساحت ۹۰۰ مترمربع، تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است که برای تکمیل باید ۷۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شود.

عرب تصریح کرد: در حال حاضر دو مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌ای زیرکوه و طبس برای تکمیل و پرداخت مطالبات پیمانکاران نیازمند ۸۵ میلیارد ریال اعتبار هستند.

وی با بیان اینکه اداره کل فنی و حرفه ای استان در سال گذشته برای شهرستان های درمیان، سربیشه، بیرجند، قاین، نهنبدان، فردوس و سرایان در ۱۰ روستا مهارت های فنی و حرفه ای را ارائه داده است، گفت: در این دوره ها تعداد ۵۱۷ آموزش های لازم را فراگرفته اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال گذشته در بخش دولتی سه میلیون و ۵۴ هزار و ۵۰ نفر ساعت آموزش داشته‌ایم که در ۱۵ هزار و ۱۹۳ نفر دوره می‌شود.

عرب در پایان از راه اندازی دپارتمان ملی معدن و مرکز ثابت آموزش زندان در بیرجند طی هفته آینده در نهبندان خبر داد و گفت: در این دپارتمان آموزش های لازم برای ایجاد و حفظ اشتغال برای افراد فعال در معدن را برای خراسان‌جنوبی و استان‌های همسایه پیگیری می‌کنیم، همچنین افتتاح چند کارگاه را در هفته ملی مهارت در بیرجند خواهیم داشت.

۸۵ میلیارد ریال برای تکمیل ۲ مرکز فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیاز است

۸۵ میلیارد ریال برای تکمیل ۲ مرکز فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیاز است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۲ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان زیرکوه و خواهران شهرستان طبس در حال احداث است که برای تکمیل این پروژه‌ها ۸۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

محمدعلی عرب روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت (۳۱ تیر تا ۶ مرداد) افزود: مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌ای خواهران طبس با هزار و ۷۰۰ متر مربع مساحت، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: برای این پروژه تاکنون ۱۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۵ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود: همچنین برای مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه با مساحت ۹۰۰ متر مربع تاکنون ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده که ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل باید ۷۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شود.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تنها سازمان آموزش مهارت‌های غیررسمی است که مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در سطوح درجه یک، دو و سه در ۲ بخش نظری و عملی ارائه می‌دهد.

عرب گفت: این اداره کل با هدف تربیت و ارتقای سطح مهارتی نیروی کار، متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی در استان است و با دارا بودن ۱۹ مرکز آموزش ثابت و شعب شهری، ۱۰۲ کارگاه ثابت و ۴۹۶ حرفه آموزشی، در خوشه‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی، آموزش‌های خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

وی افزود: همچنین در بخش خصوصی ۱۸۲ آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه‌ای و ۲۲۶ حرفه آموزشی شامل ۱۰۹ آموزشگاه ویژه زنان و ۶ آموزشگاه ویژه مردان و ۶۷ آموزشگاه دو منظوره، آموزش‌های مهارتی را طبق شهریه مصوب هیات نظارت مرکزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به متقاضیان استان ارائه می‌دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به مخاطبان ۱۸‌گانه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: متقاضیان مهارت‌آموزی، سربازان وظیفه، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، ساکنان مناطق روستایی، زندانیان، دانش‌آموزان، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ساکنان مناطق محروم و مرزی، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، مشمولان بیمه بیکاری، زنان خانه‌دار، آسیب‌دیدگان اجتماعی، معتادان بهبودیافته، عشایر، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و پناهندگان و اتباع خارجی از این مهارت‌ها برخوردار می‌شوند.

وی تخصصی بودن برنامه‌های آموزشی را از جمله ویژگی‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برشمرد و افزود: نوع روش‌های اجرای آموزش، در دسترس بودن، تنوع مخاطبان، بدون محدودیت زمانی، مکانی و سنی، تطابق با استانداردهای جهانی، خواسته‌های افراد جامعه، تطابق با نیاز بازار کار و انعطاف‌پذیری از دیگر ویژگی‌ها است.

عرب با اشاره به شیوه‌ها و طرح‌های مهارت‌آموزی استان در سال گذشته بیان کرد: طرح مهارت‌آموزی ویژه، آموزش در مراکز جوار بین کارگاهی و جوار دانشگاهی، راه‌اندازی مرکز تخصصی آموزش مهارت‌های کسب و کار، آموزش در محیط کار واقعی، استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاه‌های اقتصادی و طرح کارآفرینی مهارت بنیان از جمله این طرح‌ها است.

وی به برنامه‌های هفته ملی مهارت اشاره کرد و گفت: در این هفته با ذی‌نفعان و دستگاه‌های همکار از جمله بسیج سازندگی، دفتر امور روستایی استانداری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تفاهم‌نامه منعقد می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی مزار مطهر شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، برگزاری نشست با مقامات دستگاه‌های اجرایی استان و جلسه با انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان از دیگر برنامه‌ها است.

وی از افتتاح مراکز جوار کارگاهی در استان خبر داد و گفت: همچنین افتتاح مراکز مدیریت و مشاوره شغلی دانشجویان، آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای، مرکز جوار زندان شهرستان بیرجند و افتتاح کارگاه‌های آموزشی در حرفه‌های نوین، کاربردی و نیاز استان از قبیل کارگاه فیبر نوری و انرژی خورشیدی از دیگر برنامه‌ها است

وی عنوان کرد: در هفته ملی مهارت نمایشگاه مجازی مهارت و اشتغال به منظور نمایش دستاوردهای کارآموختگان و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و نمایشگاه دستاوردهای مهارت آموختگان مرکز خواهران بیرجند با همکاری بخش خصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای استان راه‌اندازی می‌شود.

عرب با اشاره به برگزاری مسابقه عکاسی در قاب مهارت گفت: تمامی علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال عکس به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای محل سکونت در این مسابقه شرکت کنند.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی کپسولی به صورت مجازی و وبیناری، جشنواره مهارت‌آموختگان برتر کارآفرین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تجلیل از همکاران بازنشسته اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته ملی مهارت در این استان است.

 

 

 

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

واکسن رسید/ افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی

واکسن رسید/ افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حجم خوبی از واکسن کرونا به دست ما رسیده است و سرعت واکسیناسیون در استان خراسان جنوبی افزایش می‌یابد.

محمد دهقانی  اظهار داشت: واکسیناسیون گروه‌های هدف در استان خراسان جنوبی تداوم خواهد داشت و امروز ۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهر بیرجند راه‌اندازی شد.

وی افزود: فعالیت این مراکز شامل مرکز غدیر در بلوار پاسداران و مرکز واقع در مدیریت بحران شهرداری بیرجند در خیابان شعبانیه – خیابان نرجس سرعت و حجم واکسیناسیون را افزایش می‌دهد و هفته آینده نیز یک مرکز تجمیعی دیگر در شهر بیرجند در پردیس دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی خواهد شد تا سرعت واکسیناسیون به حداکثر خود برسد و جمعیت بیشتری از گروه‌های هدف را واکسینه کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال که بومی استان خرسان جنوبی هستند می‌توانند در ساعات فعالیت این مراکز بدون اخذ نوبت مراجعه و واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی گفت: سایر گروه‌های سنی الزاما باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و از طریق پیامکی که اعلام خواهد شد، در همان زمان و مکانی که مشخص شده به مرکز مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.

دهقانی با بیان اینکه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال شروع شده است افزود: گروه سنی بالای ۵۰ سال هم این امکان برایشان فراهم است تا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

وی گفت: خواهش ما این است افراد در زمان و مکانی که از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شده حضور پیدا کنند در غیر این صورت باعث ازدحام بی‌مورد مراکز واکسیناسیون خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ضمن تبریک عید سعید قربان اضافه کرد: با توجه به اینکه وضعیت استان خراسان جنوبی مثل بسیاری از استان‌های کشور رو به وخامت است و میزان موارد مبتلا و بستری ناشی از کرونا روند صعودی خیلی جدی به خود گرفته، توصیه می‌شود در روزهای تعطیل پیش رو به ویژه عید سعید قربان از تجمع بی‌مورد پرهیز شود.

وی گفت: هم‌استانی‌ها در این روزها ترددها را به حداقل برسانند و از اعضای خانواده و اقوام خود که در سایر استان‌ها بخصوص استان سیستان و بلوچستان هستند، بخواهند که به شهرهای خراسان جنوبی سفر نکنند.

دهقانی اظهار داشت: همچنین از دورهمی‌ها پرهیز شود و درخصوص ذبح دام حتما در کشتارگاه‌ها یا محل‌های مطمئن بهداشتی ذبح را انجام دهند تا علاوه بر اینکه در معرض بیماری کووید ۱۹ قرار نگیرند از بیماری‌های دیگری که از طریق دام به انسان منتقل می‌شود مثل تب کریمه کنگو هم موردی اتفاق نیفتد و کسی آسیبی نبیند.

 

 

 

 

 

 

مرکز تخصصی گوهرتراشی فردوس به عنوان دپارتمان ملی شناخته شد

بیرجند – ایرنا – مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان فردوس گفت: دپارتمان تخصصی آموزش گوهرتراشی و گوهرشناسی فردوس به عنوان دپارتمان ملی شناخته شد و به دنبال اخذ مجوز آن هستیم.

حسن یعقوبی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت (۳۱ تیر تا ۶ مرداد) افزود: دپارتمان تخصصی گوهرتراشی سال ۹۸ با هدف آموزش مهارت گوهرتراشی و گوهرشناسی، جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه کار خود را آغاز کرد و سالانه ۲۵۰ نفر در این حوزه آموزش می‌بینند.

وی هدف از نامگذاری هفته ملی مهارت را توسعه و تعمیم فرهنگ مهارت‌آموزی و گفتمان مهارت‌آموزی عنوان کرد و گفت: خلاقیت و نوآوری مهمترین مهارت عمومی در محل کار است که در این راستا مرکز آموزش فردوس به عنوان متولی آموزش کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای در جهت ارتقای مهارت، آموزش نیروی کار ماهر و مورد نیاز  را دنبال می‌کند.

مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان فردوس اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ کارگاه آموزشی در این شهرستان فعال است که هشت کارگاه در مرکز برادران و چهار کارگاه در مرکز خواهران فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این مرکز توانسته تاکنون ۶۸ حرفه آموزشی را برای ۱۵ گروه هدف احصا کند و آموزش دهد.

یعقوبی گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فردوس از قدیمی‌ترین مراکز استان بوده که سال ۱۳۵۴ با سه کارگاه آموزشی به عنوان کانون حرفه‌آموزی کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: سال گذشته در حوزه آموزش ۹۹ درصد تعهد را اجرایی کردیم و ۲۸۲ هزار و ۷۱۲ نفر ساعت تعهد آموزشی داشتیم که ۲۸۰ هزار و ۹۶۲ نفر ساعت عملکرد این حوزه بود و یک هزار و ۵۸۸ نفر شرکت کردند.

وی گفت: به دلیل شیوع کرونا و رنگ‌بندی متغیر شهرستان در این مدت عملکرد ما نسبت به سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان فردوس گفت: در چهار ماه نخست امسال نیز ۶۰ هزار و ۴۶ نفر ساعت در این مرکز آموزش دیده‌اند و ۵۸۸ نفر در دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از فعال‌ترین مراکز در زمینه پر کردن اوقات فراغت است و در حال حاضر ۲۶ دوره آموزشی در حال برگزاری داریم که ۳۵۷ نفر کارآموز فعال به صورت روزهای زوج و فرد در بخش‌های آموزشی فعالیت می‌کنند و از این تعداد ۸۲ نفر در آموزش مجازی و تلفیقی و ۲۷۵ نفر در آموزش حضوری شرکت دارند.

وی اظهار داشت: ۱۰ آموزشگاه فعال در شهرستان فردوس داریم که هشت مرکز در فردوس و ۲ مرکز در اسلامیه در ۱۱ گروه آموزشی فعالیت می‌کنند.

یعقوبی گفت: سال گذشته ۵۷ دوره آموزشی توسط مراکز آزاد زیر نظر آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد و بیش از ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش و ۳۶۲ نفر شرکت‌کننده داشته است.

وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال نیز ۱۶ نفر با ۹ هزار و ۳۶۹ نفر ساعت آموزش دیده‌اند افزود: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فردوس در بین ۱۶ مرکز در استان توانسته رتبه برتر را کسب کند.

مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان فردوس گفت: در ۱۹ دوره مسابقات ملی مهارت دو نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند که به مرحله کشوری اعزام خواهند شد.

وی افزود: در سال جاری تا کنون ۱۵۴ نفر معرفی و ۱۰۸ نفر موفق به دریافت گواهینامه مهارت شده‌اند.

یعقوبی گفت: چهار آموزشگاه جدید که دو آموزشگاه مراقبت زیبایی مردانه و زنانه و ۲ آموزشگاه طلا و جواهرسازی د فردوس و باغستان در حال پیگیری اخذ مجوز هستیم.

 

 

 

بانوان خراسان جنوبی در طرح تولید استیل کورد مشارکت می‌کنند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: با پیشنهاد شورای مشورتی، بانوان استان در طرح تولید استیل کورد مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، نفیسه نخعی در بازدید اعضای شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان از کارخانه کویر تایر و دیدار با مدیرعامل این شرکت گفت: شورای مشورتی بانوان با نگاه ویژه استاندار خراسان جنوبی در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ و همزمان با روز زن فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه شورای مشورتی در نوع خود اقدامی بی‌نظیر است تصریح کرد: شورای مشورتی مانند ستاد توسعه خاوران از طرح‌های ابتکاری استاندار است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شورا به طور مستقیم زیر نظر استاندار فعالیت می‌کند گفت: ما طی نشست‌های مستمر و ماهانه، مسایل و مشکلات بانوان استان را به استاندار منتقل و پیگیری می‌کنیم.

وی این نگاه ویژه استاندار به حوزه بانوان را متاثر از توجه دولت یازدهم و دوازدهم خواند و گفت: توجه دولت و اعتقاد به توان و مدیریت زنان سبب شد رشد قابل توجهی در آمار مدیران زن استان داشته باشیم.

نخعی ادامه داد: سه مدیرکل، ۲ معاون مدیرکل، یک نفر مشاور استاندار و چهار بخشدار زن استان، گویای این توجه است.

وی اظهار داشت: به لحاظ انتصاب مدیران زن بعد از ستاد وزارت کشور، خراسان‌ جنوبی چهارمین استان است.

نخعی با اشاره به تدبیر استاندار در راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران گفت: براساس سیاست‌های ستاد توسعه، تاکید بر مشارکت و سرمایه‌گذاری بانوان در طرح‌های اقتصادی است.

وی افزود: با توجه به این تاکید، شورای مشورتی تمایل دارد مقدمات کار را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بانوان استان در طرح استیل کورد فراهم کند.

رییس شورای مشورتی استاندار خراسان جنوبی در حوزه بانوان گفت: بانوان می‌توانند با سرمایه‌های اندک خود در این طرح مشارکت کنند و ضمن کمک به صنعت استان، زمینه اشتغال جوانان زیادی را فراهم آورند.

وی اظهار امیدواری کرد: استیل کورد هم بتواند مانند کویر تایر در سطح ملی و بین‌المللی، مایه فخر و مباهات استان باشد.

مدیرعامل شرکت کویر تایر نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارش مبسوطی درخصوص روند شکل‌گیری کارخانه گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته حدود ۹ میلیارد تومان در سه طرح استیل کورد، نیروگاه خورشیدی و تولید تایر ماشین آلات معدنی و سنگین، سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت.

محمدحسین زینلی افزود: تجربه چند سال اخیر نشان داده که درآمد کشور دیگر از نفت نیست بلکه در حال حاضر مواد پتروشیمی و معادن سهم بسزایی در درآمد کشور دارند.

وی با تاکید بر اینکه خورشید هرگز در کویر تایر غروب نمی‌کند گفت: حاصل ۲۳ سال تلاش این مجموعه، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای پنج هزار و ۹۳۶ نفر و نیز سهم ۱۶ درصدی در شاغلان استان است.

مدیرعامل شرکت کویر تایر اظهار داشت: سهم کویر تایر در ارزش افزوده بخش صنعت استان ۳۰ درصد است و نیز ارزش فروش محصولات آن معادل ۹۳ درصد ارزش فروش سه محصول استراتژیک زرشک، زعفران و عناب است.

 

 

 

 

 

توقیف اتوبوس حامل کالای قاچاق در «بیرجند»

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری در شهرستان بیرجند انواع پارچه و کفش خارجی قاچاق به ارزش ۴۷۱ میلیون ریال را کشف کردند.

توقیف اتوبوس حامل کالای قاچاق در «بیرجند»

جواد بخشی ظهر امروز اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از اتوبوس مسافربری انواع پارچه قاچاق و کفش خارجی کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۷۱ میلیون ریال برآورد شد.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این رابطه یک متهم دستگیر شده است، تصریح کرد: متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

 

معاون دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور:

۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور اختصاص یافت

۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور اختصاص یافت

ایسنا/خراسان جنوبی معاون اداری مالی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به مراکز دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور اختصاص یافت.

غلامرضا زمانی‌پور، امروز سه شنبه ۲۹ تیرماه در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: این اعتبار برای تجهیز کارگاه‌ها و خرید وسایل کمک آموزشی به مراکز دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این اعتبار در سال گذشته تحصیلی ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون اداری مالی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: از مهمترین برنامه‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ارتباط دانشگاه با صنعت و معدن است که تاکنون موفق بوده است.

معاون اداری مالی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور افزود: در حال حاضر تعداد ۱۸۰ واحد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ۱۱۸ نقطه کشور مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: نگاه ما به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نگاه کیفی است و دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از دانشگاه‌های جوان در کشور است و ۷۰۰ نفر عضو هیئت علمی  و ۱۸ هزار نیروی حق التدریس دارد.

زمانی پور افزود: ۷۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار و مهارت می‌شوند و رشته‌های که دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است براساس نیاز جامعه شکل می‌گیرد.

در این مراسم “محمدرضا مالکی” به عنوان سرپرست جدید دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان معرفی و از خدمات و تلاش‌های “محمود نخعی” تقدیر شد.

بانوی مچ انداز خراسان جنوبی موفق به کسب ۲ مدال طلا شد

 

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: بانوی مچ انداز خراسان جنوبی موفق به کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی کشور شد.

 

اسلامی افزود: چهارمین دوره مسابقات قهرمانی مچ اندازی بانوان کشور که برای انتخابی تیم ملی بود از تاریخ ۲۵ تیرماه در سرعین اردبیل برگزار شد.

او در ادامه افزود: این مسابقات به مدت سه روز تا ۲۸ تیر ادامه داشت و تیم استان مان نیز با ترکیب دو ورزشکار در این مسابقه شرکت کردند.

اسلامی تصریح کرد: تیم استان مان متشکل از آرزو حسینی در وزن ۶۵ کیلوگرم و مهسا خواجه عبداللهی در وزن ۸۰ کیلوگرم بود که در پایان با درخشش آرزو حسینی در دست راست و دست چپ، دو مدال طلا و عضویت در تیم ملی نصیب استان خراسان جنوبی شد.

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین مهسا خواجه عبداللهی در دست راست مقام چهارم و در دست چپ عنوان سوم کشور را برای استان مان کسب کرد.

 

 

 

 

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی انتقاد کرد:
بی برنامگی برخی شهرستان ها در مبارزه با مواد مخدر
حسنی مقدم گفت: بی برنامگی در برخی شهرستان های خراسان جنوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر کاملا ملموس است، و تمام امکانات را برای مهار کرونا بسیج کرده ایم غافل از اینکه تلفات مواد مخدر همانند بیماری کرونا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «محمدرضا حسنی‌مقدم» امروز (۲۸ تیر) در شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان خوسف اظهار کرد: شهرستان خوسف در حوزه مبارزه با مواد مخدر با مشکلات عدیده ای مواجه است.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه خوسف، شهرستان خاصی در حوزه مواد مخدر است، افزود: نیروی انتظامی شهرستان با حوزه گسترده، کویری و مباحث ویژه ای در حوزه مبارزه با مواد مخدر مواجه است که اقدامات آنها جای قدردانی دارد.

حسنی مقدم با گلایه از اینکه کارگروه های مبارزه با مواد مخدر در استان شکل گرفته است ولی گزارش هایی از اقدامات آنها حاصل نشده است، گفت: کارگروه هایی در حوزه پیشگیری و صیانت از معتادان بهبود یافته تشکیل شده است که باید تقویت شود.

وی افزایش کشفیات مواد را هشدار و زنگ خطری عنوان کرد و گفت: یک سوم کشفیات مواد مخدر در شهرستان مرزی نهبندان است اما شهرستان خوسف علی رغم اینکه منطقه مرزی نیست ولی به دلیل کویری بودن متاثر از آسیب های نزدیک بودن به مرکز استان و شهرستان نهبندان است که باید ویژه دیده شود.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه خوسف، شهرستان ویژه در مبارزه با مواد مخدر است، گفت: مبارزه با مواد مخدر در این شهرستان کارکردها و مباحث فرهنگی بیشتری را می طلبد که باید همه دستگاه های اجرایی پای کار باشند.

حسنی مقدم با انتقاد از بی برنامگی در برخی شهرستان های خراسان جنوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: تمام امکانات را برای مهار کرونا بسیج کرده ایم غافل از اینکه تلفات مواد مخدر همانند بیماری کرونا است.

وی از مواد مخدر به عنوان پایه آسیب های اجتماعی همانند طلاق، هرزگی، خودکشی، دزدی و غیره یاد کرد و افزود: کاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر و شیوع اعتیاد به مواد مخدر در بین نوجوانان در جهان و در کشور ما بسیار نگران کننده است.

از ۳۱ تیرماه الی ۱۰ مردادماه انجام می شود؛
برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در ۵ منطقه خراسان جنوبی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از برگزاری مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در پنج منطقه خراسان جنوبی از ۳۱ تیر الی ۱۰ مرداد با حضور یک و ۹۸۵ نفر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» امروز (۲۹ تیر) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در مقطع شهرستانی از ۳۱ ترماه الی ۱۰ مردادماه در استان خراسان جنوبی برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه یک هزار و ۹۸۵ نفر در این مسابقات شرکت خواهند کرد، افزود: از لحاظ آمار ثبت نام کنندگان در این دوره از مسابقات قرآن کریم خراسان جنوبی توانسته در سطح کشور رتبه سوم را به دست آورد.

وی به رشته های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این مسابقات در ۹ رشته شامل قرائت تحقیق قرآن کریم، قرائت ترتیل قرآن کریم، حفظ کل قرآن کریم، حفظ ۵ جز، حفظ ۱۰ جز، حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم و رشته اذان و دعاخوانی برگزار می شود.

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در پنج منطقه استان برگزار می شود، ادامه داد: منطقه یک شهرستان های بیرجند و خوسف هستند که در ۳۱ تیرماه و یک مردادماه میزبان برگزاری این مسابقات خواهند بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه عنوان کرد: منطقه ۲ شامل شهرستان های قاین، زیرکوه و خضری می شود و مسابقات قرآن کریم در این شهرستان ها در سوم مردادماه به میزبانی شهرستان قاین برگزار می شود.

وی ادامه داد: در منطقه سه شهرستان های سرایان و فردوس چهارم مردادماه و در منطقه چهار شهرستان های بشرویه و طبس پنجم مردادماه و در منطقه پنج شهرستان های سربیشه و نهبندان و درمیان ۱۰ مردادماه این مسابقات برگراز خواهد شد.

حجت الاسلام بخشی پور در پایان گفت: مرحله شهرستانی مسابقه رشته تفسیر قرآن کریم نیز به صورت غیرحضوری ۱۳ مرداد در سطح خراسان جنوبی با حضور یک هزار و ۳۰۰ نفر برگزار می شود.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی:
۱۶۸ پروژه مدرسه سازی خراسان جنوبی در دست اجرا است
چاوشان گفت: اکنون ۱۶۸ پروژه آموزشی در قالب ۴۸۱ کلاس درس با زیربنای ۷۶ هزار متر مربع در خراسان جنوبی در حال اجرا است.

«محمود چاوشان» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به پروژه های مدرسه سازی در سطح استان گفت: هم اکنون ۱۶۸ پروژه آموزشی در قالب ۴۸۱ کلاس درس با مساحت ۷۶ هزار مترمربع در حال احداث است که اتمام این پروژه‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه از این تعداد ۱۵۴ پروژه مشارکتی و ۱۴ پروژه غیرمشارکتی است، افزود: در پروژه‌های مشارکتی حداقل ۳۰ درصد اعتبار توسط خیرین تأمین می‌شود.

 

چاوشان به تفکیک شهرستانی پروژه آموزشی در حال ساخت استان پرداخت و بیان کرد: از مجموع پروژه‌های در دست اقدام، ۲۷ مورد با ۱۱۰ کلاس درس در شهرستان بیرجند است که از این تعداد ۳۱ کلاس درس مربوط به روستاهای حاشیه شهر بیرجند است.

 

وی  ادامه داد: ۱۸ کلاس درس در بشرویه، پنج کلاس درس در خوسف، ۵۸ کلاس درس در درمیان، هشت کلاس درس در دستگردان، ۳۱ کلاس درس در طبس، ۱۵ کلاس درس در زیرکوه، ۲۸ کلاس درس در سرایان، ۶۱ کلاس درس در سربیشه، ۲۸ کلاس درس در فردوس، ۷۱ کلاس درس در قاین و ۴۸ کلاس درس در شهرستان نهبندان در حال احداث است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی افزود: تلاش مجموعه نوسازی مدارس بهره‌برداری از ۹ پروژه آموزشی با ۴۷ کلاس درس از جمله پروژه ۱۲ کلاسه شهید بصیری پور، ۱۲ کلاسه اجتهاد، ۶ کلاسه دکتر گنجی، ۴ کلاسه دستگرد و ۶ کلاسه تکتم تا ابتدای مهر ماه امسال است.

 

چاوشان در ادامه خاطر نشان کرد: در شهرستان های دیگر استان نیز در مجموع ۱۲۰ کلاس درس تا مهرماه آماده بهره برداری می شود.

 

وی تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش آموز ۶.۹ مترمربع است که نسبت به میانگین سرانه کشوری (۵.۳۰) بالاتر است اما خراسان جنوبی با استاندارد فضای آموزشی که ۸.۲۳ مترمربع است بیش از یک متر مربع فاصله دارد.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد مدارس استان تخریبی، ۳۰ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی و ۶۰ درصد از استحکام استاندارد برخوردار است.

 

چاوشان به اجرای بسته طرح تحولی «آجر به آجر» با هدف ساخت و تجهیز مدارس با مشارکت آحاد مردم و نهادینه شدن فرهنگ کار خیر و مدرسه‌سازی اشاره کرد و افزود: در مجموع ۴۴ هزار و ۹۳۲ خیر در طرح «آجر به آجر» مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آموزشی خراسان جنوبی مشارکت کرده‌اند.

 

وی در پایان گفت: از ابتدای امسال ۲۱ تفاهم نامه ساخت فضای آموزشی در استان با مشارکت ۲۵ میلیارد تومانی خیران منعقد شده است.

 

۴۴ واحد مسکونی ارتش در بیرجند افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – ۴۴ واحد مسکونی ارتش در بیرجند روز دوشنبه با حضور فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نیروی زمینی ارتش افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نیروی زمینی ارتش در این آیین گفت: طرح ساخت، زیباسازی و مرمت منازل مسکونی کارکنان ارتش در سراسر کشور یکی از برنامه‌های نیروی زمینی ارتش است.

امیر سرتیپ رضا آذریان از نیروی زمینی ارتش به عنوان مرزبانان جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و  اظهار داشت: آمادگی کامل برای حضور و حفظ امنیت پایدار در مرزها را داریم.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی هم در این آیین با اشاره به افتتاح ۴۴ واحد مسکونی ارتش در بیرجند گفت: برای ساخت این واحدها چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمود محمودی افزود: این واحدهای مسکونی برای کارکنان قرارگاه لشکر ۳۰ و بیمارستان بوعلی ارتش بازسازی و مرمت شده که به صورت آپارتمانی و ویلایی با زیربنای ۸۵ تا ۱۴۵ متر مربع است.

 

 

 

 

۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اشتغال به خراسان جنوبی اختصاص یافت

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی از اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی صندوق کارآفرینی امید کشور به حوزه اشتغال استان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، “حمید ملانوری” در تشریح نتایج دیدار خود با “اصغر نورالله‌ زاده” مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در تهران، بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از طرح‌ها و کسب و کارهای روستایی استان بخصوص در حوزه فرآوری محصولات معدنی و استراتژیک زرشک، زعفران و عناب قول مساعد داد.

استاندار خراسان جنوبی در این دیدار از خدمات و برنامه‌های صندوق کارآفرینی امید در حمایت مالی از طرح‌های اشتغالزا و کسب و کارهای خرد و کوچک در استان خراسان جنوبی تشکر و قدردانی کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید هم دستورات لازم برای تامین اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریال طرح‌ها و برنامه‌های درخواستی استان را صادر کرد.

در این نشست که با هدف پیگیری افزایش اعتبارات قانون حمایت از اشتغال روستایی و عشایری، اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات به کارآفرینان و افراد جویای کار در مناطق شهری و حاشیه شهر و نیز پیگیری و درخواست افزایش اعتبارات لازم در راستای تحقق تفاهم‌نامه‌های وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، با حضور مدیر صندوق کارآفرینی امید استان همراه بود.

 

 

 

 

 

مرمت ۱۴۰ کیلومتر قنوات خراسان جنوبی در برنامه امسال است

مرمت ۱۴۰ کیلومتر قنوات خراسان جنوبی در برنامه امسال است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مرمت و بازسازی قنوات استان به طول ۱۴۰ کیلومتر را در برنامه امسال داریم که با تخصیص اعتبار لازم انجام می‌شود.

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای مرمت قنوات استان مصوب شد و اعتبارات استانی و مدیریت بحران هنوز نهایی نشده است.

وی گفت: سال گذشته مرمت تعداد ۹۴ رشته قنات را از محل اعتبارات ملی، استانی و با مشارکت نهادهایی از جمله بنیاد برکت، بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بسیج سازندگی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان آغاز کردیم که تعدادی مرمت شده و تعدادی هم در حال مرمت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: مرمت برخی قنوات استان با مشارکت ۱۵ درصدی مالکان انجام شد و اقدامات نهادهای مختلف در این زمینه به خصوص در شهرستان‌های مرزی قابل تقدیر است.

وی افزود: خراسان جنوبی بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد که باید به تناسب این تعداد، اعتباری بیشتری را نیز دریافت کنیم.

قوسی با بیان اینکه ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات با ۲۰۹ میلیون متر مکعب آبدهی سالانه در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: قنوات سازه‌های پایدار و هوشمندی هستند که در زمان پرآبی و خشکسال تعادل بخشی را انجام و زهکشی آب‌های زیرزمینی را به میزان و به نحو احسن مدیریت می‌کنند.

وی افزود: قنوات هوابین که متاثر از بارندگی‌ها هستند براثر خشکسالی‌های چندین ساله از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش آبدهی داشته‌اند ولی این موضوع دلیل بر خشک شدن آنها نیست چرا که قدمت سه هزار ساله قنوات و جاری بودن این سازه‌های تاریخی نشان از تحمل در برابر عوامل قهری و خشکسالی‌های مستمر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی بی‌سابقه سال جاری نیز در قنوات هوابین بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باعث کاهش آبدهی شده است.

وی اظهار داشت: خشکسالی برای قنوات هم تهدید و هم فرصت است چرا که بسیاری از قنوات که به هر دلیل از جمله بی‌توجهی مالکان در حال مخروبه شدن هستند، از جهتی مرمت و بازسازی می‌شوند و از طرف دیگر اجرای سازه‌های آبخیز بالادست به تثبیت و دوام قنوات در خشکسالی‌ها کمک کرده که مهمترین اقدام برای ماندگاری قنوات است.

قوسی بهترین روش استحصال آب در مناطق کویری را حفر قنوات دانست و اضافه کرد: در این سازه‌ها استحصال آب به صورت کاملا ثقلی و بدون صرف انرژی است و حفظ قنوات به معنای حفظ حیات منطقه و کانون‌های جمعیتی آن است که با زوال قنوات، حیات منطقه و کانون‌های جمعیتی دچار تزلزل خواهد شد.

 

 

 

 

 

آغاز رزمایش «کمک مؤمنانه» همزمان با دهه ولایت در خراسان‌جنوبی

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی از آغاز رزمایش نهضت کمک‌های مؤمنانه و خدمت‌رسانی همزمان با دهه ولایت در استان خبر داد و گفت: این مرحله از رزمایش از فردا ۲۹ تیرماه به مناسبت دهه ولایت و امامت آغاز تا ۱۲ مرداد ماه ادامه خواهد داشت

آغاز رزمایش «کمک مؤمنانه» همزمان با دهه ولایت در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سردار «علی قاسمی» ظهر امروز در نشست اعضای قرارگاه نهضت خدمت‌رسانی خراسان‌جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: اظهار داشت: رزمایش نهضت کمک‌های مؤمنانه و خدمت‌رسانی در استان خراسان‌جنوبی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه این مرحله از رزمایش از فردا ۲۹ تیرماه به مناسبت دهه ولایت و امامت آغاز تا ۱۲ مرداد ماه ادامه خواهد داشت، بیان داشت: دهه امامت و ولایت، فرصت بسیار ارزشمندی است تا پیرو منویات رهبری، کمک مؤمنانه ترویج و گسترش پیدا کند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی به تشریح کمک‌های مؤمنانه در سال جاری پرداخت و مطرح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۲ هزار و ۱۸۲ بسته معیشتی، ۱۰ هزار و ۸۹۱ دست کفش و لباس، یک هزار و ۳۸۳ مورد لوازم زندگی و ۴ هزار و ۷۹۱ کارت هدیه بین نیازمندان توزیع شده است.

قاسمی همچنین از توزیع یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۷۷۳ پرس غذای گرم بهداشتی، ۴۸ هزار و ۷۲۰ قرص نان، توزیع ۸ هزار و ۱۲۳ کیلوگرم گوشت قربانی، توزیع ۵۲ هزار و ۷۲ بسته بهداشتی، توزیع ۴۵۳ مورد دارو و تجهیزات پزشکی بین افراد آسیب‌دیده از کرونا در طول سال جاری خبر داد.

وی توزیع ۱۰ عدد تبلت و وسایل کمک آموزشی، اعطای ۱۴۵ فقره تسهیلات اشتغالزایی، توزیع یک هزار و ۱۱۱ بسته لوازم‌التحریر و اعطای ۶۴۸ وام قرض‌الحسنه را از دیگر کمک‌های انجام شده در استان طی رزمایش مؤمنانه ذکر کرد.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی از آزادسازی ۶۶ زندانی جرایم غیرعمد و توزیع ۴۱۸ سری جهیزیه خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون در رزمایش کمک‌های مؤمنانه ۱۰۳ میلیارد تومان خدمت در سطح استان به مردم نیازمند ارائه شده است.

 

 

 

 

 

مصرف ۲۱ درصدی برق در صنایع خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از مصرف ۲۱ درصدی برق در صنایع این استان خبر داد.

دادگر مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: از آنجایی که ۲۱ درصد برق مصرفی استان را صنایع تشکیل می‌دهد، در زمان خاموشی‌ها صنایع می‌توانند کمک بزرگی به صرفه جویی و کاهش خاموشی‌ها بکنند واصلی‌ترین نقش را در کاهش بار شبکه‌های برق دارند.

او افزود: صنایع خرد و سنگین استان با اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار از جمله جابه جایی مصرف برق از ساعت پیک به ساعت کم باری، اجرای برنامه تعطیلات و تعمیرات در بازه زمانی پیک بار، جابه جایی روز‌های کاری از طول هفته به جمعه‌ها و استفاده از مولدین اضطراری می‌توانند صرفه جویی زیادی در مصرف برق کنند.

ماینر‌ها قاچاقی وارد استان می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: دستگاه‌های ماینر غیر مجاز به صورت کالای قاچاق از مبادی غیر رسمی وارد استان می‌شود و افراد مختلف اقدام به نصب غیرمجاز آن برای استخراج رمز ارز می‌کنند.

او تصریح کرد: مصرف برق هر ماینر معادل مصرف ۵ عدد کولر آبی یا یک کولر گازی یا ۱۵ یخچال و فریزر و یا ۳۵ پنکه است.

دادگر عنوان کرد: مجموع ماینر‌های کشف شده در استان ۴۳۷ دستگاه به قدرت تقریبی ۹۷۷ کیلووات است که این میزان با برق مصرفی بیش از هزار و ۶۰۰ خانوار برابری می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در پایان بیان کرد:علاوه بر اطلاعی که به ما داده می‌شود مبنی بر وجود ماینر غیر مجاز در یک واحد یا مکان، یکی دیگر از راه‌های شناسایی دستگاه رمز ارز غیرمجاز، بررسی اختلاف مصرف مشترک است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*