سیاست خرید و واردات قهرمان در کشور همسایه به فوتبالیست‌های ایرانی رسید ۲ بازیکن سرشناس ایرانی به عضویت تیم ملی فوتبال آذربایجان درآمدند! / جستجوی پول در باکو

تصور می‌شد دلیل اصلی پذیرش پیشنهاد آذربایجان توسط ورزشکاران ایرانی، مسائل تامین مالی و معیشت آن‌ها باشد، اما فوتبالیست‌هایی که با قرارداد‌های میلیاردی در لیگ ایران مشکل مالی نداشتند، حالا زیر بار تغییر تابعیت رفته‌اند.

دو لژیونر ایرانی شاغل در لیگ فوتبال آذربایجان در اقدامی عجیب به تیم ملی این کشور دعوت شدند.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ کشور جمهوری آذربایجان طی سال‌های اخیر، ورزشکاران ایرانی زیادی در رشته های مختلف ورزشی از کشتی گرفته تا تکواندو و سایر ورزش‌ها را با پیشنهادهای مالی چشمگیر به عضویت تیم های ملی خود درآورده است؛ اما قوانین سفت و سخت فیفا برای خرید بازیکن و اعطای ملیت جدید به او در تیم‌های ملی، باعث شده بود این رویه به فوتبال کشیده نشود، ولی پس از سقوط ارزش ریال و افزایش نرخ ارزهای خارجی، بازیکنان متوسط لیگ برتر ایران تمایل پیدا کردند تا شانس خود را در تیم‌های لیگ آذربایجان امتحان کنند.

حالا پس از یک فصل حضور دو بازیکن سابق تیم‌های استقلال و سپاهان و همچنین پیکان، فدراسیون فوتبال این کشور، زمینه قانونی برای عضویت این دو بازیکن زیر پرچم تیم ملی آذربایجان فراهم کرده است.

جیووانی دی‌بیاسی، سرمربی ایتالیایی تیم ملی فوتبال آذربایجان نام حجت حق‌وردی، مدافع ایرانی باشگاه سومقاییت را در بین فهرست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی قرار آذربایجان قرار داد.

۲ بازیکن سرشناس ایرانی به عضویت تیم ملی فوتبال آذربایجان درآمدند!/ جستجوی پول در باکو

به نظر می‌رسد، بعد از علی قربانی، مهاجم سابق استقلال و سپاهان ـ که هشت ماه قبل اولین بازی اش را با پیراهن کشور جدیدش مقابل مونته‌نگرو انجام داد ـ قرار است، حجت حق‌وردی بازیکنی که حتی در نیم‌فصل از پرسپولیس هم پیشنهاد داشت، نیز به عنوان دومین بازیکن ایرانی با پذیرفتن تابعیت آذربایجانی برای این تیم به میدان برود.

البته یکی از شروط اصلی انجام این کار و تغییر ملیت بازیکن در فیفا، عدم سابقه ملی رسمی هر بازیکن با پیراهن وطن اصلی‌اش است که قربانی و حق‌وردی از آن بی بهره بودند و منعی برای بازی در تیم ملی جدید ندارند؛ اما نکته مهم اثبات وابستگی از راه مادر یا پدر به پرچم جدید است که بعید است چنین ادله‌ای وجود داشته باشد.

همچنین اثبات تولد در خاک جمهوری آذربایجان هم بر این دو تقریبا محال است و تنها راه باقی مانده، وابستگی شغلی و عاطفی به کشور جدید است که پس از صدور پاسپورت جدید و پذیرش تابعیت دوگانه ممکن می‌شود.

در این میان، مربیان متعددی هم از رشته‌های مختلف ورزشی برای کار به جمهوری آذربایجان کوچ کردند که مهمترین آن‌ها مهماندوست، سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران بود که ملی‌پوشان زیادی را هم از اردوی تیم ایران به باکو کشاند. همچنین برای مدتی هدایت تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان نیز به جمشید خیرآبادی، دستیار محمد بنا در تیم ملی ایران محول شد.

در این میان تصور می‌شد دلیل اصلی پذیرش پیشنهاد آذربایجان توسط ورزشکاران ایرانی به خصوص در رشته‌های رزمی یا کشتی، مسائل تامین مالی و معیشت آن‌ها باشد. پرداخت‌ها در لیگ‌های داخلی در این رشته‌ها واقعا ناچیز بود و می‌شد توجیه ضعف اقتصادی برای این تصمیم را شنید، اما فوتبالیست‌هایی که با قرارداد‌های میلیاردی در لیگ ایران مشکل مالی نداشتند، حالا زیر بار تغییر تابعیت رفته‌اند!

۲ بازیکن سرشناس ایرانی به عضویت تیم ملی فوتبال آذربایجان درآمدند!/ جستجوی پول در باکو

در سال‌های ابتدایی اجرای سیاست خرید و واردات بازیکن و مربی در تیم‌های ملی آذربایجان، هم دستمزدهای خوبی به ایرانی‌ها پرداخت می‌شد و هم جایگاه و احترام خاصی داشتند؛ اما طی سال‌های اخیر، گزارش هایی از بروز مشکلاتی در نحوه پرداخت‌ها و میزان و نظم آن در ورزش این جمهوری تازه استقلال یافته شوروی منتشر شد که تا حدودی موج شدید مهاجرت ورزشکاران ایرانی را فرونشاند.

صباح شریعتی و سامان طهماسبی از کشتی گیران ایرانی بودند که در موج نخست مهاجرت ورزشکاران برجسته ایرانی، به تیم ملی کشتی آذربایجان پیوستند و شریعتی در المپیک ریو مدلل برنز وزن ۱۳۰کیلو را برای این کشور به دست آورد. این دو گشتی‌گیر بارها در میادین مختلف مجبور به کشتی گرفتن مقابل هموطنان خود شدند اما در فوتبال تقابل تیم ملی ایران با تیم جمهوری آذربایجان در یک میدان رسمی بسیار دور از ذهن است، چون کشور آذربایجان در تقسیمات فیفا، در فوتبال اروپا و زیر نظر اتحادیه فوتبال اروپا یوفا جای گرفته و بعید است به این زودی ها بتواند از قاره اروپا به جام جهانی صعود کند اما رشد فوتبال در این کشور به واسطه علاقه شدید الهام علی‌اف رییس‌جمهور این کشور به فوتبال بسیار سرعت گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*