اخبار ویژه/ اظهارات جنجالی رفیقدوست در مورد سعید محمد / فایل صوتی که توفان به پا کرد / تحلیلگر اصولگرا: رئیسی برای کاندیدا نشدن بیش از کاندیدا شدن دلیل دارد / رجایی: احمدی نژاد قصد حصر هاشمی را داشت

محکومیت نازنین زاغری به یک سال حبس و منع خروج از کشور

حجت کرمانی در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکل خود، اظهار‌ کرد: رأی بدوی پرونده دوم نازنین زاغری صادر شد؛ براساس رأی صادره نازنین زاغری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه BBC فارسی به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است. وکیل مدافع نازنین زاغری افزود: جلسات رسیدگی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و این رأی بدوی است؛ قطعاً به این رأی اعتراض خواهیم کرد.

کرباسچی: تا این لحظه هیچ نشانه ای از حضور لاریجانی در انتخابات نیست

کرباسچی گفت: حزب کارگزاران در کنار مجموعه اصلاح طلبان به انتخابات ریاست جمهوری می اندیشد. آقای لاریجانی نیز از شخصیت های ارزشمند کشور است و جایگاه وی را در توسعه کشور نباید نادیده گرفت. تا این لحظه نیز هیچ نشانه ای از حضور آقای لاریجانی در انتخابات نیست. همچنین باید مجموعه ای از اصلاح طلبان یا اصولگرایان از فردی حمایت کنند تا رای بیاورد.

آمریکا به خاطر ۱۵۰۰ گردان رزمی بسیج از حمله به ایران منصرف شد

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نقش و فعالیت‌های شهید سردار سرتیپ حجازی در سال‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد. سردار سرتیپ محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: سردار حجازی از سنگرداران اصیل انقلاب و سال‌های قبل از انقلاب و به‌ دنبال تحقق فرمایشات حضرت امام خمینی رحمه الله علیه بودند. وی سردار حجازی را یکی از محور‌های اساسی استان اصفهان برای مقابله با منافقین عنوان کرد و افزود: پس از حمله سراسری رژیم بعث عراق به خاک کشورمان، ایشان جانشین فرمانده سپاه قدس در جبهه‌ها بودند و نقش مهمی در طراحی عملیات‌ داشتند. معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با بیان اینکه سردار حجازی در زمان مدیریت و فرماندهی خود در نیروی مقاومت بسیج، این نیرو را به نقطه اوج قدرت خود رساندند، تصریح کرد: آمریکا پس از حمله به افغانستان و عراق به‌ دنبال حمله به ایران بود، اما باید پرسید  چرا این کار را نکرد؟ باید گفت یکی از دلایل آن، این بود که سردار حجازی بیش از ۱۵۰۰ گردان رزمی بسیج را در سراسر کشور آموزش داد و تجهیز کرد و همه آن‌ها آمادگی کامل در برابر هر نوع حمله‌ای داشتند.

فایل صوتی ظریف و تحقیق و تفحص درباره درز اطلاعات محرمانه

امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس در حساب توییتری خود نوشت: مجلس درز اطلاعات محرمانه و بعضا سری کشور در یک شبکه ضدایرانی را که در قالب مصاحبه نفر اول مسئول سیاست خارجی لو داده شده، تحقیق و تفحص می‌کند و افراد خائن به ملت و کشور را به قوه قضاییه معرفی خواهد کرد.

فایل صوتی مصاحبه ظریف با هدف ضربه زدن به مذاکرات وین منتشر شده

جلیل رحیم جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتی در واکنش به انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف نوشت: ظریف بارها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم وی ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به مذاکرات وین و استیضاح رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل کننده تخریب های اخیر در نطنز و سایر آسیب ها به منافع ملی ماست؛ هشیار باشیم!

محمدعلی ابطحی: میدان بی‌دیپلماسی و دیپلماسی بی‌میدان امکان ندارد

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: انتشار مصاحبه محرمانه و غیرآماده شده برای پخش آقای ظریف، هیجان فراوانی در داخل و خارج ایجاد کرد؛ اما با نگاه غیر هیجانی چند نکته مهم وجود دارد. من کل فایل را گوش کردم. علیرغم تبلیغات و هیاهوهای فراوان، حرف ویژه ای در آن نبود که به صورت کلی تا به حال گفته نشده باشند. عناوین این اختلاف نظر ها همیشه دو سوی تحلیل تحلیلگران را به خود مشغول داشته و ده ها مقاله و یادداشت از دو سو منتشر شده است. و البته شاید فقط کمی دیپلماتیک تر،‌ این تحلیل ها از سوی وزیر خارجه و سایر تحلیلگران مطرح می شده است. میدان و دیپلماسی دو وادی متفاوت هستند. مسئول دیپلماسی باید از دیپلماسی و مسئول میدان باید از میدان دفاع کند. طبیعی‌ترین مساله این است که این دو باید مکمل هم باشند، ولی لازم نیست که اختلاف نظر نداشته باشند.

سیدحسین مرعشی: فائزه هاشمی راه‌حلی برای آینده ایران ندارد

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران همچنین با اشاره به تحریم انتخابات از سوی فائزه هاشمی، عضو حزب متبوعش، خاطرنشان کرد: خانم فائزه هاشمی اساسا هیچ وقت در چهارچوب حزب نمی گنجیدند و همیشه حرفشان این بود که اگر قرار باشد من در حزب بمانم، حزب باید این اختیار را به من بدهد که من مطالب خودم را بگویم که این با کار حزبی سازگار نیست و ما قبول نکردیم که یک عضو حزب غیر مصوبات حزب را بگوید ولی ایشان یک پدیده است و راه حلی هم برای آینده ایران ندارد. مرعشی تاکید کرد: ایشان تک نفره است و اکنون هم جزو تحریمی ها محسوب می شود و یک عده هم برایش سوت می زنند که آفرین خوب شد گفتی که تحریم می شود، ولی نمی دانند که بعد از تحریم انتخابات چه می شود و هیچ کس حاضر نیست مسئولیت بعد از تحریم انتخابات را بپذیرد.

واکنش محسن رضایی به متهم گردانی در مشهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از گرداندن متهمان حوادث چهارشنبه‌سوری در خیابان های مشهد انتقاد کرد.محسن رضایی در پیامی توییتری نوشت: «‌شکستن کرامت انسانی متهمین و مجرمین، چه با گرداندن در شهر و چه با هر اقدام رسمی یا غیررسمی دیگر، خطایی بزرگ است.» گفتنی است، دوم اردیبهشت ماه گزارشی درباره گرداندن متهمان حوادث چهارشنبه‌سوری در خیابان های در مشهد منتشر شد؛ آنطور که در جزئیات این گزارش آمده بود، ٣۴ متهم با حضور قاضی سید هادی شریعت‌یار، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در سطح شهر گردانده شدند.

اولین واکنش آشنا به انتشار فایل صوتی ظریف

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با انتشار توئیتی به فایل صوتی پخش شده از وزیر امور خارجه واکنش نشان داد.حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در توئیتی نوشت: اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده ،انشاالله این سوء نیت و کید احتمالی به خودشان برگردد.

اظهارات جنجالی رفیقدوست در مورد سعید محمد

محسن رفیقدوست، فرمانده اسبق سپاه، درباره کاندیداتوری سعید محمد گفت: من با اکثر مسئولان سپاه که صحبت کردم از او حمایت نمی‌کردند. محسن رفیق دوست، وزیر سپاه، در گفتگویی با فردا، درباره کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: او را نمی شناسم. اصلا از کجا پیدا شد. وی ادامه داد: یکی از شرایط ریاست جمهوری این است که رجل سیاسی و مذهبی باشد و او نیست. با تصویب قانون انتخابات اوت می‌شود. من با اکثر مسئولان سپاه که صحبت کردم از او حمایت نمی‌کردند. رفیق دوست گفت: من الان در سپاه نیستم و اخبار را دنبال می‌کنم. تا اینجا مساله عزل او بیشتر تایید شده است. هم آقای جوانی معاون سیاسی گفت و نماینده، ولی فقیه هم تایید کرده است. نپرسیدم که موضوع تخلف چه بوده، چون می‌دانستم که رجل سیاسی و مذهبی نیست و جایگاهی پیدا نمی‌کند.

فایل صوتی که توفان به پا کرد

دیروز شبکه ماهواره ای ایران اینترنشینال با انتشار قسمتی از مصاحبه ظریف با سعید لیلاز خبر از یک گفتگوی جنجالی داد که در آن ظریف ناگفته ها و بعضا گله های خود را در این هشت سال بازگو کرد. انتشار این فایل صوتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بمب خبری بود که همه را شوکه کرد، به طوری که از همان ساعات اولیه پخش آن واکنش های زیادی را در پی داشت.گفته می شود تاریخ این فایل صوتی، مربوط به ششم اسفند سال ۱۳۹۹ است و توسط مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری به مدیریت حسام‌الدین آشنا تهیه شده و قرار به انتشار آن نبوده است. در همین رابطه یکی از فعالان رسانه ای نزدیک به دولت مدعی شد که این گفتگو در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» ضبط شده است.

تحلیلگر اصولگرا: رئیسی برای کاندیدا نشدن بیش از کاندیدا شدن دلیل دارد

ناصر ایمانی، تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» ضمن تاکید بر اینکه « هنوز معلوم نیست که آقای رئیسی نیاید و احتمال کاندیداتوری او وجود دارد» گفت: « به نظر من او هم دلایلی برای آمدن دارد و هم دلایلی برای نیامدن».وی در تشریح دلایل رئیسی برای کاندیداتوری گفت: « علت اصلی اهمیت جایگاه ریاست جمهوری است. اینکه در کشور ما همه قدرت‌ها به قوه مجریه برمی‌گردد و اگر این قوه قوی باشد، شاید کار قوه قضاییه و مجلس هم سبک‌تر شود، باعث می‌شود که رئیسی مایل به کاندیداتوری شود؛ به اضافه اینکه شاید تصور می‌کند که نامزدهای مطرح فعلی در اندازه ریاست جمهوری نیستند و فکر می‌کند که لازم است خودش بیاید». ایمانی در ادامه دلایل رئیسی برای نیامدن را شرح داد و گفت: «مهم‌ترین علت وضعیت فعلی قوه قضاییه است. قوه قضایه اکنون اوایل یک راهی است که سنگ بنای آن را آقای رئیسی گذاشته و معلوم نیست که اگر خودش نباشد، ادامه یابد. باید مدت زمان معتنابهی در این قوه باشد تا این مشی جا بیفتد و مسیر عادی شود تا رئیس بعدی هم نتواند خارج از ریل حرکت کند.»

وی افزود: «دلیل دوم نیامدن او این است که در این شرایط کشور هر کسی رئیس جمهور شود، خیلی آسیب می‌بیند. کشور از جهات مختلف مثل مسائل اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی یا کرونا و … حالت ویرانه دارد و هرکسی که رئیس جمهور شود اصطلاحا خونش پای خودش است و خیلی سختی خواهد کشید. حتما مورد اعتراض، اتهام و انتقادات بسیار قرار می‌گیرد و فرقی ندارد که رئیسی باشد یا آقای کواکبیان . هر که باشد، مورد فشار است. لذا این برای فردی که اکنون یک مسئولیت بزرگ است مثل رئیسی و قالیباف از خود گذشتگی است که رئیس جمهور شود. عقل منطقی می‌گوید کسانی که مسئولیت دارند این کار را نکنند.»

طلایی: تصمیم‌گیری رئیسی برای نامزدی کار ساده‌ای نیست

مرتضی طلایی در گفتگو با نامه نیوز درباره آرایش فضای انتخابات ریاست جمهوری گفت: کدهایی که بتوان براساس آنها اظهار نظر کرد، مشاهده نمی شود و همچنان فضا شفاف نیست که بگوییم چه خبر است و چه اتفاقی در حال مدیریت است. گمانه زنی ها و اظهارنظرهایی از طرف هر دو جریان سیاسی وجود دارد؛ اما بعضا پراکنده و ضدونقیض هستند.وی درباره کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی بیان کرد: نامزدی ایشان در انتخابات یک خواست عمومی در سطح کشور است. آقای رئیسی تنها نامزدی می تواند باشد که میان نیروهای انقلاب اجماع ایجاد کند. انشاءالله نتیجه خوبی را هم از باب حضور حداکثری مردم در انتخابات شاهد باشیم.این فعال سیاسی درباره علت تردید یا عدم تصمیم گیری سیدابراهیم رئیسی برای اعلام کاندیداتوری یادآور شد: اطلاعی ندارم شاید بر خلاف این فرضیه باشد و علت مساله به یک تدبیر برمی‌گردد، چون تصمیم گیری درباره این موضوع کار ساده ای نیست که با یک بله یا خیر گفتن بتوان از کنار مساله گذشت. همه نامزدها حق دارند که قبل از اعلام تصمیم خود همه جوانب مساله را ببینند چون هدف از آمدن آن است که می خواهند وضعیت موجود را به نفع مردم درست کنند؛ بنابراین عجیب نیست که برای تصمیم گیری با تدبر و تأمل برخورد می شود.وی درباره برنامه اصولگرایان درصورت عدم کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی ادامه داد: وقتی موضوع کاندیداتوری سیدحسن آقای خمینی منتفی شد، اصلاح طلبان نیز برای شرایط مختلف برنامه داشتند. امروز اجماع حول آقای رئیسی در جریان انقلاب به وجود آمده و تلاش آن است که نیروهای انقلاب ایشان را برای نامزدی متقاعد کنند؛ اما این طور هم نیست که روی کس دیگری فکر نکنند یا پیش بینی نکنند. آمادگی در جریان نیروهای انقلاب باید برای هر وضعیتی وجود داشته باشد.

نمازی: اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد معرفی نکنند بهتر است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره انتخابات ۱۴۰۰ توضیحاتی داد. علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به وضعیت انتخاباتی حزب خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: من درباره حزب صحبت نمی‌کنم. درباره مواضع اصلاح طلبان هم همان روند پیشین ادامه داد. همانطور که گفتم نظر اصلاح طلبان روی محمدجواد ظریف مثبت است که خودش گفته به میدان نخواهد آمد.او درباره مطرح شدن نام سید عباس عراقچی به عنوان گزینه اصلاحات برای ریاست جمهوری هم ادامه داد: من تا به حال اصلا چنین چیزی را نشنیدم و به عنوان یک اصلاح طلب می‌گویم که چنین چیزی اصلا ممکن نیست، زیرا عراقچی اصلا در این فضاها نبوده و یکی از کارشناسان و معاونین وزارت خارجه است.عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این که اگر محمدجواد ظریف وارد نشود اصلاح طلبان به سمت چه کسی خواهند رفت، بیان کرد: نظر شخصی من این است که اگر اصلاح طلبان در این دوره نامزد معرفی نکنند، بهتر است و بگذارند نامزدهای اصولگرا با هم رقابت کنند و یک نامزد اصولگرا رئیس جمهور شود تا سه قوه با هم در یک مسیر باشند و بهانه‌ای برای اینکه بگویند نمی‌گذارند کار کنیم، نباشد. به نظرم این بیشتر به نفع مردم است و می‌توان مشکلاتی که سال ها مانده است را حل کرد.

سردار علایی: انتشار سخنان ظریف نشان داد در ایران حرف محرمانه‌ای وجود ندارد

سردار علایی می گوید: به دلیل نارسایی های موجود در قانون اساسی و در سایر قوانین کشور، انسجام لازم در اداره کشور وجود ندارد و دستگاه‌های موازی در همه حوزه‌ها مشغول فعالیت هستند که گاهی به منافع ملی ضربات شدیدی وارد می آورند.انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در فضای انتخاباتی و در بحبوحه مذاکرات وین با تحلیل های متفاوتی روبرو شده است.سردار حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف و حواشی پیش آمده به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: انتشار مصاحبه وزیر امور خارجه نشان داد که در ایران هیچ حرف و رفتار و عمل محرمانه‌ای وجود ندارد و هر سخنی که گفته شود برای عموم منتشر خواهد شد. بنابراین اگر قرار است حرفی منتشر نشود از ابتدا نباید بیان شود. وی گفت: از طرفی وقتی به محتوای سخنان آقای ظریف در این مصاحبه توجه شود، بیانگر آن است که اشکالات موجود در ساختار اداره کشور خود را در همه جا از جمله در سیاست خارجی و دیپلماسی نیز نشان می‌دهد.سردار علایی تاکید کرد:‌واقعیت این است که به دلیل نارسایی های موجود در قانون اساسی و در سایر قوانین کشور، انسجام لازم در اداره کشور وجود ندارد و دستگاه‌های موازی در همه حوزه‌ها مشغول فعالیتند که گاهی به منافع ملی ضربات شدیدی وارد می آورند. وی تاکید کرد: شاید انتشار این نوار بتواند دست اندرکاران اداره کشور را به چاره اندیشی در رفع این اشکالات وادار کند.سردار علایی به فضای انتخاباتی نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر، الان فضای انتخابات در افکار عمومی بسیار سرد است و بخشی از مردم حضور خود را در پای صندوق‌های رأی بی ثمر می دانند و معتقدند که تغییر دولت ها نمی تواند سیاست های نادرست کلان اداره کشور را تغییر دهد. اما انتشار این نوار نشان می دهد که افراد چقدر در حفظ منافع ملی موثرند و دولت‌ها حتی با اختیارات ناکافی نیز می‌توانند در سرنوشت مردم موثر باشند.وی گفت: بنابراین ممکن است توجه به سخنان آقای ظریف باعث افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری شود و مردم تلاش کنند تا حداقل بدترها انتخاب نشوند.

دو رکن مهم امنیت ملی از نگاه شهید سلیمانی

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه دستاوردهای میدانی جمهوری اسلامی، پشتوانه بزرگ دیپلماسی بوده است، گفت: سردار سلیمانی میدان و دیپلماسی را دو رکن حفظ منافع ملت و امنیت ملی می‌دانست.حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«‏در مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام و سایر مذاکرات مهم بین المللی، همواره دستاوردهای میدانی جمهوری اسلامی ایران، پشتوانه بزرگ دیپلماسی بوده است. سردار سلیمانی هیچگاه از مردم هزینه نکرد. او میدان و دیپلماسی را دو رکن حفظ منافع ملت و امنیت ملی می‌دانست.»

رجایی: احمدی نژاد قصد حصر هاشمی را داشت

مشاور آیت الله هاشمی خطاب به احمدی نژاد می‌گوید: آقای احمدی نژاد! تو خودت همان کسی هستی که تیم تشریفات وزارت خارجه و ریاست جمهوری را توبیخ کرد، چون «نیازف» رئیس‌جمهور ترکمنستان، به اصرار خودش با آقای هاشمی ملاقات کرده بود. آقای احمدی‌نژاد دیکتاتور کوتوله‌ای است که فکر می‌کرد می‌تواند آقای هاشمی را در حصر نگه دارد.

عارف: اگر شرایط ایجاب کند، نامزد انتخابات می شوم

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه ابایی از حضور در انتخابات ندارم، گفت: اگر احساس کنم فردی مناسب‌تر از من با هدف جذب نیروهای بهتر و جوانتر وجود دارد، به او کمک می‌کنم اما اگر ببینم شرایط کشور نیاز دارد به صحنه وارد می‌شوم.محمدرضا عارف امروز دوشنبه در جریان یک نشست خبری به منظور تشریح برنامه پیشنهادی بنیاد امید ایرانیان برای عبور از شرایط سخت کشور و در پاسخ به سوال ایرنا افزود: ابایی از حضور در انتخابات ندارم و اگر به نتیجه قطعی برسم حتما در آن حضور پیدا می‌کنم.این چهره اصلاح طلب افزود: حضور در صحنه انتخابات نیاز به فکر و بررسی دارد و به همین دلیل، ما در بنیاد باران برای اصلاح ساختاری کشور و رفع مشکلات، برنامه عبور از شرایط سخت را تدوین کرده ایم.

توییت پمپئو درباره ارزش ترور سردار سلیمانی برای آمریکا

وزیر خارجه دولت ترامپ در توئیتی درباره ارزش ترور سردار شهید قاسم سلیمانی برای آمریکا گمانه زنی‌هایی را مطرح کرد.مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ در توئیتی با اشاره به فایل صوتی صحبت‌های ظریف نوشت: ترور [شهادت] سلیمانی توسط دولت ما تأثیر گسترده‌ای بر ایران و خاورمیانه داشته است اگر حرف مرا قبول ندارید از ظریف بپرسید! جو بایدن هنوز فکر می‌کند کار ما اشتباه بوده است.

کمیسیون تلفیق: کارمان قانونی بود!
کمیسیون تلفیق مجلس به نامه بیش‌ از ۱۰۰نماینده مجلس در اعتراض به تغییر ارقام و جدول‌های قانون بودجه، پاسخ داده که ما کارمان را «قانونی و در موعد مقرر» انجام دادیم و بودجه نیز در موعد قانونی به دولت ابلاغ شده و حاضریم به شبهه‌ها و ابهام‌ها پاسخ دهیم. در این نامه آمده: شرایط بودجه پیشنهادی اولیه و ناهم‌تراز دولت، رد کلیاتش در صحن علنی، اصرار بر ابلاغ بودجه پیش‌ از پایان سال و از دست رفتن فرصت سه‌هفته‌ای مجلس باعث محدودیت زمانی در بررسی بودجه شد.

احتمال ربوده شدن فایل وجود دارد؟

محمدعلی سبحانی، کارشناس سیاسی در یادداشتی نوشت: نهاد ریاست جمهوری و ظریف از انتشار این فایل مبرّا هستند. احتمال ربوده شدن فایل‌ها وجود دارد؛ دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پاسخگو باشند. در این گونه موارد که جنبه افشاگری دارد این که افشاگر چه کسی است، یک طرف موضوع است، اما جنبه دیگر آنکه اکنون این فایل منتشر شده و تأثیر خود را خواهد گذاشت و امکان پاک کردن یا سانسور آن وجود ندارد. باید راهی برای معالجه شکاف‌هایی پیدا کرد که ظریف از آن‌ها سخن می‌گوید. ظریف در مواردی که تصمیماتی خلاف دیدگاه کارشناسی وزارت خارجه گرفته شده حرفش را صراحتا زده و مصلحت اندیشی نکرده است./ جماران

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*