اخبار خراسان جنوبی /

آموزش بانوان روستایی با هدف اشتغال در خانه

دوره آموزش رشته پارچه‌بافی سنتی در روستای جلگه بخش سده شهرستان قائنات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با هدف اشتغال خانگی آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قائنات گفت: دآموزش بانوان روستایی با هدف اشتغال در خانهر این دوره که با همکاری صندوق شهدای گمنام آرین شهر در حال برگزاری است، تعداد ۱۲ نفر از هنرآموزان، آموزش می‌بینند که پس از قبولی در آزمون‌های علمی و عملی، گواهینامه دریافت خواهند کرد.
حمید عباس‌زاده افزود: رشته پارچه‌بافی سنتی از جمله رشته‌های صنایع‌دستی است که در گروه بافته‌های داری دسته‌بندی می‌شود و به همت اداره شهرستان و با همکاری معاونت صنایع‌دستی استان، احیا شد و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از صنعتگران شهرستان در این رشته مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: هنرآموختگان این دوره می‌توانند برای تجهیز و راه‌اندازی کارگاه مستقل مشاغل خانگی یا در قالب تسهیلات پشتیبان، اقدام کنند تا ضمن حفظ و ترویج هنر پارچه‌بافی سنتی، منبع درآمدی برای کمک به معاش خانواده‌هایشان مهیا کنند.

آماده باش ۱۳۲ تیم امدادی در پی احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق

۱۳۲ تیم عملیاتی و امدادی خراسان جنوبی برای امدادرسانی به حوادث احتمالی در پی وقوع رواناب و وزش تند باد و بارش‌های رگباری در حالت آٖماده باش قرار گرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت : این تیم‌هآماده باش ۱۳۲ تیم امدادی در پی احتمال وقوع تندبار و رگبار و رعدوبرقا شامل ۵ بازوی مدیریت بحران اعم  از نیرو‌های هلال احمر، اورژانس، راهداری، پلیس راه و آتش نشانی از امروز جمعه تا پایان وقت دوشنبه هفته آتی در آماده باش هستند.
میرجلیلی افزود : پیرو اخطاریه‌های قبلی به استحضار می‌رساند طبق پیش بینی‌های هواشناسی حجم اصلی بارش‌های رگباری طی امروز جمعه تا پایان وقت روز شنبه در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سربیشه، سرایان، نهبندان، درمیان و خوسف خواهد بود.
وی از فرمانداران خواست: از آنجایی که طبق پیش بینی‌ها بارش‌ها به صورت نقطه‌ای باعث ایجاد رواناب نیز خواهد شد، ضمن اطلاع رسانی گسترده و آماده باش نیرو‌های امدادی و عملیاتی؛ تدابیر لازم در سطح شهرستان اندیشیده شود.
از ابتدای ماه رمضان صورت گرفت؛
توزیع ۱۲ هزار بسته معیشتی در قالب پویش «ایران همدل» بین نیازمندان خراسان جنوبی
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی از توزیع ۱۲ هزار و ۴۹ بسته معیشتی در قالب پویش «ایران همدل» میان نیازمندان استان ویژه ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان از بیرجند، «رضا سلم آبادی»امروز (۹ اردیبهشت) در آیین توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی در رزمایش ایران همدل با محوریت مساجد و مراکز نیکوکاری استان، اظهار کرد: از ابتدای ماه رمضان ۸۴ آشپزخانه اطعام مهدوی توسط کمیته امداد و مراکز نیکوکاری راه اندازی شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۹۵ هزار و ۶۵۸ پرس غذای گرم به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون تومان در بین خانوارهای نیازمند استان توزیع شده است.

 

وی با اشاره به هدف گذاری تهیه و توزیع ۴۳ هزار و ۹۹۰ سبد غذایی در بین نیازمندان استان، ادامه داد: از ابتدای ماه رمضان تاکنون ۱۲ هزار و ۴۹ سبد غذایی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان توزیع شده است.

 

سلم آبادی از توزیع ۳۲ هزار و ۳۱۳ بسته افطاری ساده به ارزش ۱۸۱ میلیون تومان از ابتدای ماه رمضان خبر داد و افزود: در مجموع در این مدت سه میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان کمک های نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به هدف گذاری جذب حامی برای ۱۴ هزار فرزند طرح اکرام ایتام و محسنین استان، تصریح کرد: از ابتدای ماه رمضان تاکنون سه هزار و ۱۲۹ فرزند دارای حامی جدید شدند.

 

فرماندار نهبندان:
مشارکت ۴٠ میلیارد تومانی بنیاد برکت در پروژه های عمرانی نهبندان
بیکی از مشارکت ۴٠ میلیارد تومانی بنیاد برکت در پروژه های عمرانی شهرستان نهبندان درسال جاری خبر داد.

«مجید بیکی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: با انعقاد تفاهم نامه استانداری و بنیاد برکت به عنوان معین اقتصادی شهرستان در مهرماه ١٣٩٨ همزمان با روز ملی روستا و عشایر؛ کمک و مساعدت این بنیاد در راستای محرومیت زدایی و تکمیل زیر ساخت های شهرستان سرعت گرفته است.

فرماندار نهبندان افزود: در فاز اول و در سال ۱۳۹۹ شاهد مشارکت ١٣ میلیارد تومانی بنیاد برکت و مشارکت سایر دستگاه ها در مجموع به میزان ۳۰ میلیارد تومان در پروژه های عمرانی بودیم.

وی افزود: در همین راستا تاکنون ٣۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای اشتغالزایی به حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان نهبندان پرداخت شده است.

بیکی بیان کرد: در  فاز دوم تعیین پروژه های سند توسعه میان مدت شهرستان نهبندان برای سال ۱۴۰۰ نیز ٢٩ ردیف پروژه با اعتبار بیش از ۴٠ میلیارد تومان از سوی فرمانداری مشخص و از طریق استانداری به بنیاد برکت برای بررسی و مساعدت ارسال گردیده است.

فرماندار نهبندان اظهار داشت: البته در فاز دوم پروژه های این سند، مبلغ ١٠ میلیارد تومان سهم شهرستان در کمیته برنامه ریزی شهرستان، ١٢ میلیارد تومان منابع استانی و ۳۲ میلیارد تومان سهم اعتبار ملی دستگاه های اجرایی استان تعیین شد، که در مجموع  ٨۵ میلیارد تومان در جهت اجرای پروژهای عمرانی شهرستان نهبندان مشارکت خواهد شد که تاثیر به سزایی در محرومیت زدایی از نقاط مختلف و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری خواهد داشت.

وی گفت: این پروژه ها در بخش‌های آبرسانی روستایی، عملیات آبخیزداری، ایجاد اماکن ورزشی، زیرساخت‌های شهرک صنعتی، احیاء و مرمت قنوات، زیر ساخت های گردشگری، تکمیل پایگاه های امداد و نجات هلال احمر، زیر ساخت ایستگاه های دیجیتال صدا و سیما، احداث ۴٠٠ چشمه سرویس بهداشتی روستایی، توسعه فضای سبز شهری، بهبود عبور و مرور درون شهری برای شهرداری های نهبندان و شوسف و احیاء زیست بوم های محیط زیست شهرستان تعریف شده است.

فرماندار نهبندان در پایان ضمن تشکر از توجه و اهتمام مجموعه بنیاد برکت در جهت توسعه شهرستان نهبندان، افزود: در راستای طرح های اشتغالزایی نیز در سال جاری ۵٠٠ طرح با ٢٠ میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی پیش بینی شده که به طرح های توجیه دار پرداخت خواهد شد.

 

 

 

فرماندار نهبندان:
۹ طرح اقتصادی در نهبندان به بهره برداری می رسد
بیکی گفت: امسال بیش از ۹ طرح اقتصادی در جهت اشتغال پایدار در شهرستان نهبندان به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجید بیکی»، امروز (۹ اردیبهشت) در مراسم تجلیل از کارگران نمونه شهرستان نهبندان اظهار کرد: رشد و توسعه اقتصادی به مدد تلاش کارگران است، لذا تجلیل از کارگران در روز کارگر، تجلیل از فرهنگ کار و تلاش است چرا که کارگران در جهت توسعه به عنوان یک بازوی پر توان در بخش های اقتصادی، توسعه ای و خدماتی زحمت می کشند.

 

فرماندار نهبندان یادآور شد: بعد از انقلاب صنعتی اروپا و ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در دنیا، نظام سرمایه داری به وجود آمد و فردی مالک و دیگران برای او کار می کردند لذا در جهت طرح مطالبات کارگران ۱۱ اردیبهشت به عنوان روز کارگر معرفی شد.

 

بیکی با اشاره به نگاه عظیم الشان پیامبر اکرم(ص) نسبت به کارگر مبنی بر اینکه پیامبر بر دست کارگر بوسه می زند، گفت: این مهم نشان دهنده جایگاه رفیع قشر کارگر و مولد است که باید توجه به آن ها بیشتر شود.

 

وی با بیان اینکه ویروس منحوس کرونا، اقتصاد کارگران را با مشکل مواجه کرده است، افزود: اما حمایت از این قشر در تمکین از فرمایشات رهبری و کمک های مومنانه در دنیا بی نظیر است که جای قدردانی از خیرین و جهادگران دارد.

 

فرماندار نهبندان تصریح کرد: اگر بخواهیم به شکوفایی اقتصادی برسیم باید زیرساخت های معدنی که پیشران توسعه نهبندان هستند را توسعه دهیم نه زیر ساخت های بخش کشاورزی را چرا که با توجه به شرایط خشکسالی کشاورزی و دامپروری تبدیل به شغلی پر ریسک شده است لذا امسال اولویت مهم شهرستان، جایگزینی مشاغل دیگر حوزه های صنعتی، گردشگری و خدمات در روستاها است.

 

بیکی گفت: اواخر سال گذشته؛ پروژه رها شده سالن ورزشی کارگران نهبندان با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دوباره آغاز شد که امیدواریم در نیمه اول سال جاری این پروژه تکمیل و در اختیار اقشار و واحدهای کارگری قرار بگیرد.

 

وی از بهره برداری تعداد زیادی واحدهای تولیدی و فرآوری در سال جاری خبر داد و گفت: بیش از ۹ طرح اقتصادی شهرستان در سال جاری در جهت اشتغال پایدار به بهره برداری می رسد.

 

وی از افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در نهبندان خبر داد و ابراز امیداور کرد در سال های آینده شاهد رشد اقتصادی خوبی در شهرستان باشیم.

پایان پیام/۵۷۵

 

بنیاد برکت ۱۳ میلیارد تومان برای توسعه نهبندان مشارکت کرد

فرماندار نهبندان گفت: بنیاد برکت به عنوان معین اقتصادی این شهرستان ١٣ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و اقدامات عمرانی مشارکت کرد.

مجید بیکی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تفاهم‌نامه استانداری و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مهر ١٣٩٨ همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری و برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان جنوبی امضا شد و با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه کمک و مساعدت این بنیاد در راستای محرومیت‌زدایی و تکمیل زیرساخت‌های شهرستان نهبندان سرعت گرفت.

وی بیان کرد: در فاز اول و سال ۱۳۹۹ شاهد مشارکت ١٣ میلیارد تومانی بنیاد برکت و مشارکت سایر دستگاه‌ها مجموعا به میزان ۳۰ میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرستان نهبندان بودیم.

فرماندار نهبندان گفت: تاکنون ٣۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره توسط این نهاد برای اشتغالزایی حدود هزار و ۵۰۰ نفر در نهبندان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: در فاز دوم تعیین پروژه‌های سند توسعه میان مدت شهرستان نهبندان برای سال ۱۴۰۰ نیز ٢٩ ردیف پروژه با اعتبار بیش از ۴٠ میلیارد تومان از سوی فرمانداری مشخص و از طریق استانداری به بنیاد برکت برای بررسی و مساعدت ارسال شد.

بیکی گفت: البته در فاز دوم پروژه‌های این سند، مبلغ ١٠ میلیارد تومان سهم نهبندان در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، ١٢ میلیارد تومان منابع استانی و ۳۲ میلیارد تومان سهم اعتبار ملی دستگاه‌های اجرایی استان تعیین شد که در مجموع ٨۵ میلیارد تومان در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان نهبندان مشارکت خواهد شد و تاثیر بسزایی در محرومیت‌زدایی از نقاط مختلف و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری دارد.

فرماندار نهبندان افزود: این پروژه‌ها در بخش‌های آبرسانی روستایی، آبخیزداری، طرح‌های ورزشی، زیرساخت‌های شهرک صنعتی، مرمت قنوات، طرح گردشگری، تکمیل پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر، ایستگاه‌های دیجیتال صدا و سیما، احداث ۴٠٠ چشمه سرویس بهداشتی روستایی، توسعه فضای سبز شهری، بهبود عبور و مرور درون شهری برای شهرداری‌های نهبندان و شوسف و احیای زیست بوم‌های محیط زیست شهرستان تعریف شده‌ است.

وی با تشکر از توجه و اهتمام مجموعه بنیاد برکت به توسعه نهبندان گفت: در راستای اجرای طرح‌های اشتغالزایی نیز در سال جاری ۵٠٠ طرح با ٢٠ میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده که به طرح ‌توجیه‌دار پرداخت خواهد شد.

مهر ۹۸ برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش درح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

 

۲ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان خراسان جنوبی جمع‌آوری شد

۲ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان خراسان جنوبی جمع‌آوری شد

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی گفت: در هفدهمین جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد به مناسبت ماه رمضان تاکنون ۲ میلیارد تومان جمع‌آوری شده است و امیدواریم با کمک خیرین این مبلغ افزایش یابد.

غلامرضا روشان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد هر سال به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و سال گذشته در شانزدهمین مراسم جشن گلریزان ۱۲۴ زندانی خراسان جنوبی به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

وی گفت: در هفدهمین جشن گلریزان که به دلیل وضعیت شیوع کرونا به صورت مجازی و پخش از شبکه خاوران برگزار شد، خیرین و صاحبان صنایع بزرگ استان مشارکت قابل توجهی داشتند اما آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد که در زندان‌های استان هستند نیازمند توجه بیشتر خیرین است.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی اظهار داشت: هر سال جشن گلریزان به صورت حضوری و در جمع‌های بسیار بزرگ برگزار می‌شد ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال به صورت همزمان از شبکه خاوران در برنامه ماه مهربانی پخش و در سایر شهرستان‌ها هم برگزار شد.

وی افزود: در حال حاضر ۷۸ زندانی جرایم غیرعمد با مبلغ بدهی ۱۹ میلیارد تومان در زندان‌های استان حضور دارند که امیدواریم با ادامه کمک‌های مردمی و خیرین نیک‌اندیش تا پایان ماه مبارک رمضان زمینه آزادی آنها از زندان و بازگشت به آغوش گرم خانواده فراهم شود.

مراسم جشن مجازی گلریزان روز پنجشنبه به همت ستاد دیه و اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

هدف از برگزاری جشن گلریزان جذب کمک‌های خیرین برای تامین ۱۹ میلیارد تومان بدهی ۷۸ زندانی جرایم غیرعمد استان خراسان جنوبی و آزادسازی آنان تا پایان ماه مبارک رمضان است.

استاندار خراسان جنوبی هم با حضور در این مراسم و تشکر از اقدامات ستاد دیه و حوزه‌های متولی برای رهایی زندانیان، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان کمک کرد.

سال گذشته در شانزدهمین جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد خراسان جنوبی ۱۲۴ زندانی آزاد شدند.

 

 

مردم خراسان جنوبی ۲۰۰ میلیارد تومان به آسیب‌دیدگان کرونا کمک کردند

مردم خراسان جنوبی ۲۰۰ میلیارد تومان به آسیب‌دیدگان کرونا کمک کردند

استاندار خراسان جنوبی گفت: کمک‌های مومنانه مردم خراسان جنوبی به آسیب‌دیدگان کرونا در یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و به همت همین مردم در جشن گلریزان سال گذشته ۱۲۴ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان نیز آزاد شدند.

“حمید ملانوری” شامگاه پنجشنبه در مراسم جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد خراسان جنوبی که به صورت مجازی و پخش از شبکه خاوران برگزار شد، با اشاره به حضور مدیران دستگاه‌ها، فرمانداران، فعالان اقتصادی و خیرین در این مراسم گفت: با کمک این بزرگواران ۷۸ نفر از افرادی که به دلیل جرایم غیرعمد در حبس به سر می‌برند، آزاد خواهند شد.

وی افزود: ما از مکتب شهید سلیمانی که متاثر از مکتب اسلام و انقلاب است، آموخته‌ایم که هرچه داریم را هزینه کنیم تا عزت و آزادی انسان‌ها حفظ شود.

استاندار خراسان جنوبی حفظ آزادی مردم را شعار اصلی انقلاب دانست و اظهار داشت: کسی که جنایتی مرتکب می‌شود یا خطایی انجام می‌دهد، مستحق مجازات است و باید حبس شود تا مردم از جرم او خلاصی پیدا کنند.

وی گفت: اما متاسفانه افراد زیادی داریم که به واسطه یک اتفاق تلخ و کاملا غیرعمدی اسیر زندان شده‌اند لذا باید همت کنیم که این افراد آزاد شوند.

ملانوری با اشاره به اصالت فرهنگی و اعتقادی ایرانیان به ویژه مردم خراسان جنوبی گفت: آموزه‌های دینی و انقلابی به ما آموخته که اخلاق‌مدار، دلسوز، علاقه‌مند به هم و شریک در هم و غم یکدیگر باشیم.

وی افزود: گزارش حوزه‌های مختلف طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد، مردم خراسان جنوبی همواره در کارهای خیر و خداپسندانه پیشقدم بوده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نهم اردیبهشت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی است گفت: شوراها نماد مشارکت و حضور و همراهی مردم هستند.

وی اظهار داشت: به پاسداشت این روز که از میوه‌های درخت پرثمر انقلاب است، مشارکت و همراهی ما باعث آزادی عزیزان زیادی خواهد شد.

ملانوری گفت: از ابتدا که در خراسان جنوبی توفیق خدمت  یافتم، با مردم عهد بسته‌ام که تمام توان خود را برای اعتلای استان به کار گیرم.

وی ادامه داد: اگر در راستای رفع مشکلات استان کاری انجام می‌شود، وظیفه ما و شکرانه توفیق خدمت است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اوایل سال و طی دیدار رییس کل دادگستری و مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان به این نکته اشاره شد که ۳۳ زندانی جرایم غیرعمد در استان داریم که با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان آزاد می‌شوند.

وی افزود: این مبلغ را به نمایندگی از دولت و مردم فهیم استان تامین کردیم تا این ۳۳ نفر در عید نوروز به آغوش خانواده برگردند.

ملانوری با تشکر از اقدامات ستاد دیه و حوزه‌های متولی برای رهایی زندانیان، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان کمک کرد.

این مراسم به همت ستاد دیه و اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت مجازی برگزار شد.

هدف از برگزاری جشن گلریزان جذب کمک‌های خیرین برای تامین ۱۹ میلیارد تومان بدهی ۷۸ زندانی جرایم غیرعمد استان خراسان جنوبی و آزادسازی آنان تا پایان ماه مبارک رمضان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، رییس کل دادگستری خراسان جنوبی، جمعی از مدیران کل ستادی و دستگاه‌های اجرایی، فرماندهان نظامی و انتظامی همچنین تعدادی از خیرین و فعالان اقتصادی در این مراسم حضور داشتند.

 

 

 

 

اهداء ۲۰ میلیارد ریال برای آزادی زندانیان غیرعمد

خیران حدود ۲۰ میلیارد ریال در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد خراسان جنوبی اهداء کردند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان درگفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این کمک‌ها در هفدهمین جشن گلریزان کهاهداء ۲۰ میلیارد ریال برای آزادی زندانیان غیرعمد شب گذشته به صورت مجازی و پخش زنده از شبکه خاوران برگزار شد، به صورت نقدی و تعهدی به همت مردم، کمک ستاد دیه، استانداری، صاحبان صنایع  و پویش های مردمی تقبل شد.
حسین پور افزود : هم اکنون ۷۸ زندانی جرائم غیرعمد دوران حبس خود را در زندان‌های استان سپری می‌کنند که از این تعداد ۴۰ نفر بدهکار مالی، ۳۵ نفر برای مهریه و ۳ نفر زندانی دیه هستند.
وی بدهی این زندانیان را در مجموع ۱۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۳ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد زن هستند.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان با درخواست کمک و مساعدت از مردم خیر خراسان جنوبی تا پایان ماه مبارک رمضان برای کمک به این زندانیان، گفت: شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۰۹۳۹۸ از هم اکنون آماده دریافت کمک‌های مردمی برای آزادی ۷۸ زندانی جرائم غیرعمد است.
در جشن گلریزان سال گذشته، خیران ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک کردند که در کنار کمک‌های ستاد دیه و تسهیلات، زمینه آزادی ۱۲۴ زندانی جرائم غیر عمد فراهم شد.

 

توزیع بسته‌های معیشتی با محوریت مساجد خراسان جنوبی آغاز شد/

توزیع بسته‌های معیشتی با محوریت مساجد خراسان جنوبی آغاز شد

 توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی در قالب پویش «ایران همدل» روز پنجشنبه با محوریت مساجد و مراکز نیکوکاری خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی امروز در آیین توزیع هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد، گفت: هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی با محوریت مساجد و مراکز نیکوکاری بین خانوارهای تحت حمایت این نهاد توزیع می‌شود.

رضا سلم‌آبادی افزود: ارزش هر بسته معیشتی ۴۰۰ هزار تومان و شامل برنج، روغن، ماکارونی، خرما و برخی اقلام ضروری خانواده‌ها است که برای تهیه این تعداد بسته معیشتی در مجموع ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای ماه مبارک رمضان ۱۲ هزار و ۴۹ بسته معیشتی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان با همراهی خیرین در قالب پویش «ایران همدل» بین خانوارهای نیازمند توزیع شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با اشاره به تداوم نهضت کمک‌های مومنانه گفت: براساس برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری صورت گرفته امیدواریم تا پایان ماه رمضان با همراهی خیرین و مردم ۴۳ هزار و ۹۹۰ بسته معیشتی تهیه و بین خانوارهای تحت حمایت و نیازمند استان توزیع شود.

وی اظهار داشت: ماه رمضان، ماه نزدیکی دل‌ها و کمک به نیازمندان است و از هم‌استانی‌ها درخواست داریم با توجه به شیوع کرونا، کمک‌های نقدی خود را به صورت غیرحضوری از طریق روش‌های الکترونیکی به این نهاد اهدا کنند تا با تهیه غذای گرم در آشپزخانه‌های اطعام مهدوی یا تهیه سبدهای معیشتی در بین خانوارهای نیازمند توزیع شود.

سلم‌آبادی با قدردانی از تلاش سپاه پاسداران، بسیج سازندگی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آستان قدس رضوی، خیرین و مراکز نیکوکاری در تهیه بسته‌های معیشتی گفت: این بسته‌ها با اولویت خانواده‌های ایتام، بیماران و زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم استان توزیع می‌شود.

وی گفت: تاکنون ۹۵ هزار و ۶۵۸ پرس غذای گرم به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون تومان بین خانوارهای نیازمند استان توزیع شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از توزیع ۳۲ هزار و ۳۱۳ بسته افطاری ساده به ارزش ۱۸۱ میلیون تومان از ابتدای ماه رمضان خبر داد و افزود: در این مدت سه میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده است.

وی عنوان کرد: هدف‌گذاری جذب حامی برای ۱۴ هزار فرزند طرح اکرام ایتام و محسنین استان انجام شده است و از ابتدای ماه رمضان تاکنون سه هزار و ۱۲۹ فرزند دارای حامی جدید شدند.

 

 

 

 

 

 

۴طرح اقتصادی رهاورد ستاد توسعه خاوران خراسان جنوبی/۷

استاندار خراسان جنوبی از امضاء چهار تفاهم نامه اجرای (M.D.F)، فورفورال، استیل کورد و روغن لانولین، به عنوان اولین میوه‌های ستاد توسعه خاوران خبر داد.

ملانوری در این هفته ستاد توسعه خاوران با بیان اینکه۴ طرح اقتصادی رهاورد ستاد توسعه خاوران خراسان جنوبی مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری پایه‌ی توسعه اقتصادی استان است، گفت: ۲طرح اقتصادی فورفورال و پرس ام دی اف، نهایی شده که با همکاری منطقه ویژه اقتصادی و در صورت لزوم به تسهیلات با حمایت حوزه اقتصادی استانداری در مرحله اجرایی قرار خواهند گرفت.
استاندار خراسان جنوبی افزود: دو طرح لانولین و استیل کورد نیز در نشست هفته آینده ستاد خاوران تایید نهایی خواهد شد.
وی از رؤسای کمیته‌های ستاد خاوران و تمامی مسئولان خواست: رسیدگی به مسائل مربوط به ستاد خاوران را که با هدف توسعه و پیشرفت اقتصادی استان شکل گرفته بیش از پیش جدی گرفته و در اولویت کاری خود قرار دهند.
استاندار تاکید کرد: برای پرورش تفکر توسعه‌ای در بین نسل جدید ضروری است ایده‌های خوب دانش آموزان و دانشجویان را مدنظر گرفته و در این ستاد مطرح و در صورت تایید اجرایی کرد.
ملانوری با اشاره به اینکه حرکت به سمت سرمایه گذاری و توسعه و رفع مشکلات سرمایه گذاران مهمترین هدف این ستاد است افزود: در حوزه معادن و کشاورزی باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره تولید در استان باشیم تا بتوانیم برای نیروی بیشتر ایجاد اشتغال کنیم.
وی افزود: ضروری است ستاد خاوران که به عنوان یک الگو از سوی مقامات کشوری تایید و مورد تشویق قرار گرفته و الگویی برای سایر استان‌های کشور شده، از سوی کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی هر چه بیشتر برای مردم معرفی و اهداف توسعه‌ای این ستاد بازگو شود.
در این نشست دو سرمایه گذار با ارائه دو طرح و ایده حضور داشتند.
دو طرح مذکور شامل ایده راه اندازی هلدینگ معدنی برای پشتیبانی معادن غیرفعال استان با تزریق ماهیانه ۲۰میلیارد تومان از سوی سرمایه گذار با هدف و چشم انداز تقویت و فعال کردن معادن راکد و نیمه فعال استان و ایجاد اشتغال بیشتر است.
طرح دوم نیز در خصوص کشت مکانیزه پنبه تا تولید پوشاک با ظرفیت اشتغال زایی بیش از ۸هزار نفر و تکمیل زنجیره نساجی و تولید پوشاک استان است.
اعضای ستاد خاوران این طرح‌ها را بررسی و مقرر شد با تشکیل جلسات تخصصی در کمیته‌ها، این دو طرح در صورت تایید نهایی در نشست بعدی ستاد خاوران به تصویب برسد.

 

 

توزیع ۸۰۰ بسته‌ی معیشتی و البسه در مناطق محروم

۱۰۰ بسته‌ی معیشتی و ۷۰۰ دست لباس در مناطق محروم نهبندان توزیع شد.

مسئول قرارگاه شهید ابراهیم هادی در نهبندان ارزش این اقلام را  ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این اقلام در دو روستای منطقه‌ی محروم نهبندان توزیع شد.
خانم دوست ابادی هدف از این اقدام را به نیابت از شهید ابراهیم هادی که در زمان حیات به کمک‌های مومنانه و مردمی مبادرت داشت عنوان کرد.

فوتی های کرونا در خراسان جنوبی به ۸۲۷ نفر رسیدند/۷

با ثبت ۲ مورد فوت جدید در بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به۸۲۷ نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۲۹۰ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۰۷ بیمار جدید شامل ۲۵ بستری و ۸۲ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این ۴۳ مورد از بیرجند، ۲۰ مورد قاینات، ۱۶ مورد زیرکوه، ۸ مورد طبس، ۶ مورد نهبندان، ۴ مورد فردوس، ۳ مورد خوسف و از شهرستانهای درمیان و سربیشه هرکدام دو جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی گفت:در حال حاضر ۳۰۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۸۹ نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از این تعداد ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۸ نفر نامساعد است.

دکتر مهدی زاده گفت: در شبانه روز گذشته ۸۳ بیمار با علائم تنقسی در بخشهای عفونی بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۷۱ بیمار شامل ۳۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۸هزار و ۵۲۳ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تا روز گذشته ۵۳ هزار و۶۳ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۹ هزار و ۵۳۹ بیمار شد.

 

 

 

پوشش شبکه‌های دیجیتال در خراسان جنوبی به ۹۶.۷ درصد رسید/۷

پوشش شبکه‌های دیجیتال در خراسان جنوبی به ۹۶.۷ درصد رسید

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی گفت: پوشش شبکه‌های دیجیتال در این استان به ۹۶.۷ درصد افزایش یافت و در سه سال گذشته جهش بسیار خوبی در زمینه راه‌اندازی شبکه‌های دیجیتال محقق شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا آینه‌دار اظهار داشت: سال ۹۰ تا ۹۶، فعالیت‌های خوبی در زمینه پوشش شبکه‌های دیجیتال انجام شد و با راه‌اندازی ۲۰ ایستگاه دیجیتال که بیشتر آنها در مناطق شهری بود، ۸۲ درصد جمعیت استان زیر پوشش شبکه‌های دیجیتال قرار گرفت.

وی افزود: به دلیل اینکه این مناطق دارای تراکم جمعیت بالایی است، درصد زیر پوشش هم بالاتر بوده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۷ تا پایان سال ۹۹ تعداد ایستگاه‌های دیجیتال استان از ۲۰ ایستگاه به ۱۶۲ ایستگاه دیجیتال افزایش یافت که جهش بسیار خوبی در زمینه راه‌اندازی شبکه‌های دیجیتال بوده و تعداد ایستگاه‌ها در این مدت چند برابر شده است.

وی اظهار داشت: میانگین کشوری پوشش شبکه‌های دیجیتال ۹۶ درصد است و خوشبختانه خراسان جنوبی در ردیف استان‌های بالای جدول بهره‌مندی از نظر پوشش شبکه‌های دیجیتال قرار دارد.

آینه‌دار بهره‌مندی کامل مردم از شبکه‌های دیجیتال را از دغدغه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: اکنون در تلاش هستیم روستاهای کمتر از ۲۰۰ نفر جمعیت زیر پوشش شبکه‌های دیجیتال قرار گیرند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی ایستگاه‌های دیجیتال با هزینه‌های هنگفتی انجام می‌شود افزود: اولین شاخص برای راه‌اندازی ایستگاه‌های دیجیتال جمعیت ساکن در منطقه است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی گفت: برای مناطق دارای جمعیت کمتر در سال ۱۴۰۰ نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا ایستگاه‌هایی با قدرت ضعیف‌تر راه‌اندازی شود و مردم در این مناطق نیز از شبکه‌های دیجیتال بهره‌مند شوند.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی قطعی شبکه‌های دیجتال را می‌توانند با شماره‌های ۳۲۱۶۲۸۱۹ و ۳۲۱۶۲۸۲۱ به معاونت فنی مرکز اطلاع دهند.

آینه‌دار درخصوص دریافت شبکه‌های اچ دی نیز عنوان کرد: مردم مرکز استان با دریافت دستگاه‌های دریافت‌کننده اچ دی از بازار می‌توانند از این امکان نیز بهره‌مند شوند.

وی گفت: در حوزه‌های مختلف صدا، سیما و خبر سعی کردیم در پخش برنامه‌ها تمامی شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها در آنتن صدا و سیما قرار گیرند و در این زمینه تلاش خبرنگاران، گزارشگران افتخاری، فرمانداران و مسئولان اجرایی شهرستان‌ها نیز در تهیه برنامه‌ها در مناطق مختلف تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه درخصوص انتخابات نیز برنامه‌های انتخاباتی در دستور کار قرار گرفته و کارشناسان سیاسی در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی دعوت می‌شوند افزود: برنامه‌های ویژه این رویداد مهم سیاسی در کشور از ۱۵ اردیبهشت پخش می‌شود.

 

 

رفع نیاز شهر بیرجند در فرهنگسرایی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع

رفع نیاز شهر بیرجند در فرهنگسرایی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع

بیرجند – ایرنا – سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند در حالی به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور به بهره‌برداری رسید که با تکمیل و افتتاح آن بخش عمده نیاز مرکز استان در برگزاری مراسم و مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی و رفاهی رفع شد.

به گزارش ایرنا این طرح عمران شهری که مردم بیرجند سال ها نظاره‌گر اجرای آن در تلاقی بافت جدید و قدیم شهر بودند، طی سه سال گذشته تکمیل و در آستانه روز شوراها به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد.

«اسحاق جهانگیری» که روز گذشته (چهارشنبه) به مناسبت نهم اردیبهشت روز شوراها با استانداران و مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور، شهرداران و منتخبان شوراها در تهران نشست تصویری داشت، تنها پروژه این مراسم را در بیرجند افتتاح کرد.

ساخت چنین فرهنگسرایی در شهری که به داشتن پدران علم از جمله دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم نوین ارتباطات ایران، دکتر محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم‌شناسی ایران مشهور بوده و مدرسه شوکتیه بیرجند سومین مدرسه آموزش به سبک نوین بعد از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز است، ضرورت داشت.

از همین رو معاون اول رییس جمهوری در این آیین که استانداران سراسر کشور حضور داشتند، گفت: پروژه احداث فرهنگسرای بیرجند بسیار زیبا است و تشکر می‌کنم از مردم فرهنگ‌دوست و فرهنگی خراسان جنوبی بخصوص مردم بیرجند که در تاریخ ایران نقش مهمی داشته‌اند.

اسحاق جهانگیری افزود: خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند یکی از مراکز مهم فرهنگی و دانشگاهی ایران است و احداث چنین پروژه‌های فرهنگی شاخص در این دیار فرهنگی لازم و ضروی است.

وی گفت: تشکر می‌کنم از استاندار خراسان جنوبی، شورای شهر بیرجند و شهردار این شهر که در زمینه اجرای این طرح فرهنگی تلاش کردند به امید اینکه ارتقای دهنده فرهنگ این دیار باشد.

اهمیت احداث مجموعه بزرگ و مجهز مانند فرهنگسرای بیرجند از آن جهت است که مرکز استان با کمبود فضاهای فرهنگی و آموزشی مواجه بوده و مجموعه‌ای با مساحت ۲۳ هزار متر مربع و زیربنای ۶ هزار متر مربع در رفع این نیاز اساسی بسیار اثرگذار است.

مهر سال ۹۲ بود که عملیات اجرایی بزرگترین فرهنگسرای بیرجند با حضور مسوولان وقت آغاز شد اما مانند خیلی از طرح‌ها کمبود اعتبار گریبانگیر این طرح بزرگ شد و روند اجرا را چند سال متوقف کرد.

سال ۹۷ عملیات اجرایی این طرح عمران شهری در دستور کار جدی مدیریت شهری قرار گرفت و با حمایت شورای شهر و مسوولان استان روند احداث پروژه با نگاه بلند و متعالی به حوزه فرهنگ و هنر شتاب گرفت و طی سه سال تکمیل شد.

این فرهنگسرا به عنوان مرکز فرهنگی، هنری و آموزشی با هدف آشناسازی و گسترش فرهنگ و هنرهای اصیل ایرانی و بومی منطقه و تامین نیازهای روحی و روانی شهروندان با برگزاری جشن‌ها و همایش‌ها و ارتقای سطح فرهنگ و هنر منطقه در مرکز استان راه‌اندازی شد.

احداث فرهنگسرای بیرجند یادگار مدیریت شهری

استاندار خراسان جنوبی در آیین افتتاح سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند با حضور تصویری معاون اول رییس جمهوری گفت: امروز شاهد بهره‌برداری یکی از پروژه‌های بزرگ، فاخر و ارزشمند و در خور شان خراسان جنوبی و مردم بیرجند هستیم و قطعا این بنا از یادگاری‌های این دوره کاری مدیریت شهر بیرجند در تاریخ شوراهای اسلامی و شهرداری بیرجند ثبت و ضبط خواهد شد.

حمید ملانوری افزود: در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی که به شدت استان به آن نیازمند است با تلاش خوبی که شهرداری و شورای شهر بیرجند انجام داده است، فرهنگسرایی با مساحت ۲۳ هزار متر مربع و اعتبار ۴۸۵ میلیارد ریال احداث شد که امروز همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) و در آستانه روز شوراها این طرح بزرگ را به دستور معاون اول رییس جمهوری افتتاح می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بدون پیوست فرهنگی در راستای اجرای فعالیت‌های اجرایی توفیق واقعی را نخواهیم داشت و بهره‌مندی لازم را نخواهیم برد، جامعه بدون نشاط فرهنگی و بدون حرکت در مسیر فرهنگ اصیل خودش نمی‌تواند توفیقی داشته باشد و به سعادت برسد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: جامعه به شدت به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد و این مکان‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و نشست‌هایی در آن انجام می‌شود برای یک شهر ارزشمند است.

وی افزود: من این دیدگاه فرهنگی و توسعه‌گرایانه که نگاهی بلند به افق بلندمدت شهر بیرجند و استان دارد را ستایش می‌کنم و از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند تقدیر می‌کنم.

ملانوری با گرامیداشت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی، گفت: نهادهای شورای اسلامی یکی از نعمت‌های بسیار خوب انقلاب اسلامی است که امام راحل در ماه‌های اولیه شکل‌گیری انقلاب اسلامی دستور شکل‌گیری این نهاد را دادند تا با استفاده از خرد جمعی و مشارکت مردم و با تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم، مسیر توسعه و آبادانی شهرها و روستاها شکل بگیرد.

وی اظهار داشت: در دوره‌ای هم براساس قانون اساسی با برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، رنگ و بوی قانونی‌تر و سازمان یافته‌تری این نهاد گرفت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این پنج دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا فعالیت‌های جدی را شاهد بودیم، اولا تحقق یکی از شعارهای اصلی انقلاب که همان تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم و شایسته سالاری و مردم‌سالاری دینی بود.

وی ادامه داد: مردم در روستاها در دورترین نقطه کشور با رای و نظر خودشان صالح‌ترین و فعال‌ترین آدم‌ها را انتخاب می‌کنند تا بتوانند حوزه عمران روستاها و شهرها را به‌دست بگیرند و با مطالبه‌گری جدی از سوی منتخبین مردم در سطح مدیریت کشور شکل بگیرد.

ملانوری در ادامه این نشست درخواست‌هایی را نیز از جمله درخصوص اختصاص اعتبار مجزا برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های خراسان جنوبی به عنوان استان مرزی و محروم، اهدای ماشین‌آلات به دهیاری‌ها، تسریع در اجرای طرح‌های انتقال آب به استان، اختصاص تسهیلات با کارمزد صفر درصد برای اشتغال روستاییان و کمک به تامین نهاده‌های دامی با توجه به خشکسالی و کم‌آبی مطرح کرد.

معاون اول رییس جمهوری هم با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر مساله آب و مسائل دامداری و کشاورزی دغدغه اصلی مدیریت استان در سال جاری خواهد بود گفت: امروز هم در دولت در این زمینه بحث و قرار شد که بررسی کامل موضوع در هفته آینده انجام شود.

جهانگیری اظهار داشت: اعتبارات خوبی برای رفع این مشکل اختصاص خواهد یافت و درخواست ما از همه استانداران این است که مساله مدیریت تنش آبی استان‌ها را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند چرا که آسیب‌پذیری روستاها در این شرایط بالاست و باید کمک کنیم که مردم لطمه نبینند.

شهرداری نهاد خدماتی و اجتماعی است

هزینه‌کرد ۴۸۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت فرهنگسرای بیرجند که جزو ۱۰ سالن همایش برتر کشور از نظر تعداد ظرفیت، کیفیت ساخت و سیستم است، موضوعی بود که شهردار بیرجند در این نشست به آن پرداخت.

محمدعلی جاوید گفت: برخی می‌گویند مبلغ ۴۸۵ میلیارد ریال برای احداث این فرهنگسرا شاید برنامه‌ریزی صحیح نبوده که در این بخش هزینه شده و باید در بخش‌های دیگر از جمله آسفالت معابر هزینه می‌شد اما باید بگوییم که شهرداری یک نهاد خدماتی و اجتماعی است که در حوزه‌های مختلف شهر وظیفه دارد و باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

وی افزود: اینکه تصور می‌شود شهرداری یک نهاد خدماتی است تفکر درستی نیست و ناآگاهی است لذا ما در حوزه‌های مختلف شهر وظیفه داریم.

شهردار بیرجند اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر هیچ منتی در حوزه فرهنگ ندارد و این سهم فرهنگ از عوارضی بوده که در این حوزه اخذ شده است.

وی گفت: عملیات اجرایی ۱۴ بوستان در دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند آغاز شد که تمامی این بوستان‌ها در همین دوره به بهره‌برداری رسیده است یا افتتاح می‌شود.

جاوید افزود: بزرگترین این پروژه‌ها ساماندهی بوستان جنگلی بیرجند با وسعت ۴۰ هکتار است که خرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد و فضای تفریحی مناسبی برای شهروندان است.

وی بیان کرد: ۳۲ میلیارد تومان برای ۶ ماه اول سال جاری و اجرای ۳۲۰ هزار متر مربع آسفالت در نظر گرفته شده است.

شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه نباید نگاه تک بعدی به شهر داشته باشیم ادامه داد: نگاه به توسعه شهرها باید همه‌جانبه و در همه زمینه‌ها باشد.

وی گفت: در حوزه برنامه‌‎ریزی شهری، شهر یک موجود زنده و یک‌ ظرف است که باید مناسب با مظروف آن ساخته و ساماندهی شود و لذا متناسب با موجودات آن یعنی انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید بهترین‌ها را پیش‌بینی کنیم.

جاوید اضافه کرد: در شهر بیرجند که چهره‌های نخبه و فرهنگی بسیار زیادی دارد و چهار پدر علم ایران نیز از این دیار هستند، باید یک فرهنگسرای متناسب با این چهره‌های شاخص ایجاد می‌شد.

وی گفت: این مجموعه در تلاقی ۲ بافت جدید و قدیم شهر بیرجند احداث شده و دسترسی تمامی محلات شهر به این نقطه یکسان است.

شهردار بیرجند گفت: فرهنگسرای بیرجند ۲۳ هزار متر مربع مساحت دارد که سالن اصلی دارای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا با هزار و ۸۵۰ نفر گنجایش است و با بهره‌برداری از آن، نیازمندی عمومی مرکز استان در برگزاری مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی، رفاهی و استانی رفع شد.

وی افزود: ساختمان‌های الحاقی خدماتی و پشتیبانی چند منظوره در این پروژه طراحی شد که عملیات عمرانی آن تمام شده است.

جاوید عنوان کرد: در محوطه ۱۵ هزار متر مربع فضا داریم که فضای آمفی تئاتر روباز به ظرفیت ۳۰۰ نفر و فضای نمایشگاهی به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است تا در کنار برگزاری همایش‌ها بتوانیم متناسب با همایش‌ها، نمایشگاه مربوطه را هم برگزار کنیم.

وی گفت: از باکیفیت‌ترین و استانداردترین مصالح ساختمانی در این پروژه استفاده شده و سیستم‌های تاسیساتی از به‌روزترین و با کیفیت‌ترین سیستم‌ها است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و توسعه شهری و روستایی استان از اولویت‌های دولت در سال‌های اخیر بوده است.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان – ۱۵ مهر ۱۳۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها تحولات خوبی در شهرهای مرزی خراسان جنوبی رقم خورده است.

بنابر اعلام استانداری خراسان جنوبی ۹۷۶ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان از محل اعتبارات تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کمک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بند الف ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تخصیص قیر رایگان و واریزی از محل تبصره سه ماده ۴۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده در هشت سال گذشته به حساب شهرداری‌های استان واریز شده که رشد ۲۴۰ درصدی داشته است.

همچنین حدود ۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید به حساب دهیاری‌های استان واریز شده که در مقایسه با دولت قبل ۵۷۹ درصد افزایش یافته است.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر در مناطق شهری (۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

یک کشته در حادثه رانندگی خوسف/۴

واژگونی یک دستگاه پراید در محور‌های روستایی شهرستان خوسف یک کشته برجای گذاشت.

 بر اثر واژگونی یک دستگاه پراید در محور روستایی چاه ابوذر به سلم آباد یک کشته در حادثه رانندگی در محور‌های روستایی راننده خودرو در دم جان باخت.

محیط بانی که ناجی جان کودک زیرکوهی شد/۴-۲

کودک گم شده در بیابان‌های اطراف زیرکوه با کمک حسن دلاکه محیط بان این شهرستان به آغوش خانواده بازگشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: روز گذشته با خبر مفقود شدن کودکی در اطراف شهرستان زیرکوه، محیط بان حسن دلاکه حین عملیات گشت و کنترل در سطح مناطق شهرستان، اقدام به جستجو جهت پیدا کردن کودک گم شده کرد.
صادقی افزود: خوشبختانه کودک گم شده در بیابان که فاصله ۷کیلومتری از محل سکونت خود را طی کرده و در بیابان‌های اطراف شهرستان زیرکوه مفقود شده بود مشاهده و با سلامت کامل به آغوش گرم خانواده بازگردانده شد.

توقیف کامیون حامل ۲۱راس الاغ در نهبندان/۴

یک دستگاه کامیون حامل ۲۱راس الاغ فاقد هویت و مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی در شهرستان نهبندان توقیف شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: به منظور کنترل بهداشتی حمل دام و جلوگیری از انتشار بیماری‌های واگیردار و قابل انتقال از دام به انسان یک دستگاه کامیون حامل ۲۱رأس الاغ بدون هویت و سابقه بهداشتی مشخص و همچنین فاقد مجوز حمل بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی که از شهرستان نیشابور به مقصد سراوان در استان سیستان و بلوچستان در حرکت بود با هماهنگی پست قرنطینه دامپزشکی شرق کشور و همکاری پلیس آگاهی شهرستان متوقف شد.

آهنی با بیان اینکه حمل هرگونه فرآورده خام دامی، دام و طیور مستلزم اخذ مجوز بهداشتی- قرنطینه‌ای از دامپزشکی است افزود: دامپزشکی به منظور حفظ و حراست از بهداشت عمومی جامعه در برابر تهدیدات بالقوه از قبیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بر تمامی محموله‌های دام و فرآورده‌های مرتبط نظارت‌های دقیق بهداشتی را اعمال می‌کند.

کشف ۲میلیارد ریال احشام قاچاق در بیرجند/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از یک نیسان وانت در شهرستان بیرجند احشام قاچاق به ارزش ۲میلیارد ریال کشف کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک نیسان وانت در حال حرکت مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ بخشی افزود: مأموران در بازرسی از نیسان ۶۴رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظر کارشناسان  یک میلیارد ریال براورد شد.

کشف ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در زیرکوه/۴

ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه در بازرسی از یک منزل مسکونی ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان زیرکوه اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از منازل مسکونی این شهرستان دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ حسینی افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از محل ۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز کشف کردند که ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه ۷۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

تهیه و توزیع ۱۰۰۰پرس غذای گرم در بخش ماژان/۲

هزار وعده غذای گرم توسط حوزه بسیج روستا ماژان و خیرین در راستای کمک‌های مومنانه در شهرستان خوسف تهیه و توزیع شد.

سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) استان با تقدیر از تلاش‌های خادمان رضوی و تشکل‌های مردمی فعال در این طرح، اتحاد و همدلی ایجاد شده در جامعه برای کمک به نیازمندان در دوران شیوع کرونا را ستود و از تشکل‌های مردم نهاد و جریان‌های انقلابی که در دوران شیوع کرونا بسیار خوش درخشیدند و جلوه‌های زیبایی از نوع دوستی و فداکاری را رقم زدند تشکر کرد.

کشف ۳۴کیلو حشیش در خراسان جنوبی/۴

مأموران پلیس در بازرسی از یک خودرو در شهرستان زیرکوه ۳۴کیلو و ۳۷۰گرم حشیش کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان زیرکوه در اجرای طرح کنترل محور‌های مواصلاتی به یک سواری پژو۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

سردار فرشید افزود: راننده سواری پژو با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و با استفاده از تاریکی شب متواری شد و هنگامی که عرصه را بر خود تنگ دید با پرتاب کردن موادمخدر به بیرون از خودرو از دید مأموران مخفی شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان این که عملیات پلیس برای دستگیری متهم یا متهمان ادامه دارد گفت: مأموران در پاکسازی از محل تردد خودرو ۳۴کیلو و ۳۷۰گرم حشیش کشف کردند.

افزایش ۴۲درصدی اهدای خون از ابتدای ماه رمضان/۲-۳

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی: اهدای خون از ابتدای ماه رمضان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲درصد افزایش دارد، اما نیاز خونی استان همچنان باقی است.

میری مقدم گفت:از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون ۹۲۴نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۷۲۴نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود:از این تعداد ۶۶۸نفر آقا و ۵۶نفر خانم بودند که ۳۵نفر از آنها پلاسما و ۱۳نفر پلاکت اهداء کردند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در مدت مشابه سال گذشته ۵۰۷نفر موفق به اهدای خون شدند که امار اهداکنندگان امسال نشان از رشد ۴۲ درصدی است.

میری مقدم گفت: با وجود این افزایش اهدای خون، نیاز خونی استان به ویژه گروه خونی منفی همچنان پابرجاست و از مردم می‌خواهیم به کمک بیماران نیازمند بیایند.

وی با اشاره به نیاز به اهدای پلاسما گفت: اهدای پلاسمای بهبودیافتگان تنها حدود نیمی از درخواست‌های پلاسما را تامین می‌کند و نیازمند یاری بهبود یافتگان برای تامین این نیاز بیماران هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی همچنین با اشاره به فعالیت مراکز انتقال خون استان از ساعت ۲۰:۱۵تا۲۴ در ماه مبارک رمضان گفت: مراکز اهدای خون در شب‌های ماه مبارک رمضان هم از ساعت۲۰ باز هستند.

دو مرکز انتقال خون در میدان پاسداران شهر بیرجند و میدان امام شهر طبس فعال است.

راهیابی ۱۳ اثر تجارب تربیتی و الگو‌های تدریس به مرحله کشوری/۲-۳

۱۳ اثر برتر تجارب تربیتی و الگو‌های برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی به مرحله کشوری راه یافتند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۷۰ اثر به مرحله استانی جشنواره تجارب برتر تربیتی و جشنواره الگو‌های برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی، راه یافتند.

واقعی افزود: جشنواره تجارب برتر تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، با هدف دستیابی به اندوخته‌های تجربی مستند معاونین و مربیان پرورشی، مشاوران تربیتی، تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، معلمان و مدیران مدارس برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: جشنواره الگو‌های برتر تدریس فرصتی مغتنم برای ارتقای کیفی شیوه‌های تدریس مربیان، مشاوران و دبیران درس تفکر و سبک زندگی است.

واقعی گفت: مستندسازی و دستیابی به اندوخته‌های تجربی تمامی همکاران مدارس، مراکز پرورشی و ادارات، شناسایی، معرفی و کاربست تجارب و ابتکارات تربیتی به مدارس کشور و نظام تعلیم و تربیت، ظرفیت‌سازی برای ارتقای کیفیت خدمات ترتیبی و مشاوره‌ای بر اساس نظام معیار از جمله اهداف برگزاری جشنواره تجارب برتر است.

توزیع یک میلیارد تومان بسته معیشتی بین نیازمندان قاین/۲

در مرحله دوم از گام اول رزمایش کمک مومنانه در سال۱۴۰۰ یک میلیارد و ۸۴ میلیون تومان بسته معیشتی بین نیازمندان شهرستان قاینات خبر داد.

فرمانده سپاه ناحیه قاینات  از توزیع ۲هزار و ۱۶۸ بسته معیشتی در راستای رزمایش کمک مومنانه در دوازدهمین مرحله که از ولادت امام حسن مجتبی(ع) تا شهادت امام علی (ع) در حال اجراست خبر داد.

فرحبخش از توزیع ۲۸ هزار بسته غذای گرم در ایام ولادت امام حسن مجتبی و همچنین توزیع ۱۵ هزارماسک در سطح شهر و روستا‌ها خبر داد.

وی همچنین از همکاری در آزادسازی ۴زندانی جرائم غیر عمد به ارزش ۵۲ میلیون در راستای کمک مومنانه به همت خیرین خبر داد.

محکومیت متهمان عرضه خارج از شبکه جو سهمیه ای/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از قطعیت محکومیت ۹۵۹ میلیون ریالی متهمان عرضه خارج از شبکه جو وارداتی در شعبه اول تجدید نظرتعزیرات حکومتی استان خبر داد.

 محمد حسین اشرفی گفت: با ارسال گزارش از سوی اداره صنعت معدن ومحکومیت متهمان عرضه خارج از شبکه جو سهمیه ای تجارت شهرستان قائنات مبنی بر عرضه خارج از شبکه ۲۰ تن جو سهمیه‌ای توسط یک شرکت تعاونی در شهرستان زیرکوه پرونده‌ای تشکیل و در اداره تعزیرات حکومتی قائنات رسیدگی شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان افزود: شعبه پس از حضور متهمان و اخذ دفاعیات آنان و همچنین پاسخ ادارات جهاد کشاورزی و صمت به استعلامات شعبه، حکم به برائت شرکت تعاونی و مدیرعامل آن صادر شده است.
رئیس شعبه اول تجدید نظرتعزیرات حکومتی استان گفت: اما در خصوص ۲ نفر دیگر از اعضا هیات مدیره که بدون اطلاع دیگر اعضا اقدام به انتقال کالا به خارج از استان بدون رعایت ضوابط تعیینی دولت کرده، شعبه آن‌ها را جمعا به پرداخت ۹۵۹ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال محکوم می کند.
وی افزود: محکومان پس از رؤیت رای ابلاغی، اعتراض خود را نسبت به دادنامه صادره اعلام داشتند تا پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه اول تجدید نظر استان ارسال شود.
اشرفی گفت: در شعبه اول تجدید نظر استان نیز پس از بررسی پرونده و لایحه اعتراضیه و مشاوره لازم نظر به اینکه در این مرحله از رسیدگی محکومان نتوانستند دلایل و مدارک مستندی را برای نقض رای شعبه بدوی ارائه کنند، لذا ضمن رد اعتراض محکومان رای صادره تاییدو ابرام شده است.

ورزشکار خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت انتخابی تیم ملی  بانوان/۷

‍ اولین دوره مسابقات مجازی دارت رنکینگ انتخابی تیم ملی مجازی بانوان با قهرمانی ملیحه رجبی به پایان رسید.

 اولین دوره مسابقات مجازی دارت رنکینگ انتخابی تیم ملی مجازی بانوان ایران‍ ملیحه رجبی قهرمان مسابقات مجازی دارت رنکینگ انتخابی تیم ملی مجازی بانوان با حضور ۳۲ ورزشکار بصورت دوره‌ای حذفی از روز شنبه ۴ اردیبهشت به میزبانی خراسان جنوبی بمناسب شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس برگزار شد.
در این مسابقات خانم‌ها ملیحه رجبی و زهرا رجبی از خراسان جنوبی ( شهرستان طبس)، بنت الزهرا گریوانی از خراسان شمالی و روژین غفوری از تهران به مرحله پایانی صعود کردند که در مسابقه رده بندی ملیحه رجبی موفق شد زهرا رجبی قهرمان سال گذشته و عضو تیم ملی مجازی ایران در سال ۹۹ از خراسان جنوبی را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دهد و راهی فینال شود و خانم بنت الزهرا گریوانی از خراسان شمالی موفق به شکست سر کار خانم روژین غفوری از تهران شود و به مسابقه فینال راه یابد.
در مسابقه فینال با حضور جناب آقای ناطق نوری دبیر فدراسیون انجمن‌های ورزشی، کامبیز ایوب زاده رئیس انجمن دارت، سرکار خانم بیابانی نایب رئیس انجمن دارت، فاضلی دبیر انجمن دارت، دهقانپور مسئول کمیته مجازی انجمن دارت برگزار شد.

پرداخت تسهیلات برای عبور عشایر از بحران خشکسالی/۲-۳

پرداخت تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی برای عبور از بحران خشکسالیتسهیل شده و بصورت ضمانت زنجیره ای انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، مدیرکل امور عشایر استان در بازدید از محلات عشایری گوشمیر ، زرین چاه، بند نو و جهان آباد گفت: در شرایطی که خشکسالی موجب از بین رفتن ۸۰ درصدی مراتع استان شده، عشایر می توانند با دریافت تسهیلات کم بهره مدت دار، برای تامین علوفه دام خود به ادارات امور عشایر شهرستان مراجعه کنند.
مهدی عصمتی افزود : در محلات عشایری که مشکل آبرسانی وجود دارد پیگیری لازم انجام می شود تا آب به موقع و به اندازه کافی در اختیار عشایر قرار گیرد.
وی با اشاره به ضرورت پلاک کوبی دام و بیمه عشایر استان، گفت: ثبت هویت و پلاک کوبی دام برای مشخص شدن سهمیه نهاده دامی و پرداخت تسهیلات بانکی به عشایر بسیار مهم است.
مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: بیمه روستائیان و عشایر نه تنها در هنگام حوادث بلکه در هنگام کهولت سن می تواند برای عشایر آرامش و آسودگی خاطر به همراه داشته باشد.
خراسان جنوبی

مشارکت خیرین دراحداث ۹۵ درصدپروژه‌های آموزشی وپرورشی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی: ۹۵ درصد مدارس استان با مشارکت خیرین نیکو کار احداث و تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، واقعی در دیدار با ۲ تن از خیرین مدرسه ساز استان که به مناسب هفته اکرام و تکریم از خیرین برگزار شد، بااشاره به بهره برداری از ۲۷ پروژه خیر ساز با ۱۵۷ کلاس درس با اعتبار بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در سال گذشته، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۹۳ پروژه با ۴۴۳ کلاس درس در سطح استان با همت و مشارکت خیرین در حال احداث است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، حضور خیرین مدرسه ساز در عرصه‌های مختلف تعلیم و تربیت را بهترین نماد مشارکت دانست و گفت: هر جا این پیشگامان حضور دارند بدون شک مشکلات سخت و نرم افزاری آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف در کوتاه‌ترین زمان مرتفع می‌شود.

واقعی، ازخیرین سفیران مهروالگوی محبت یاد کرد و افزود: خیرین مدرسه ساز نماد انسان‌های دریا دل و بزرگ منشی هستند که با مشارکت در فرایند تعلیم و تربیت؛ در بین دانش آموزان استان به سفیران مهر و الگوی راستین محبت مشهور شده اند.

وزش تندباد و رگبار و رعدو برق تا اواسط هفته آینده/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از احتمال وقوع وزش تندباد و رگبار و رعد و برق در برخی از نقاط استان تا اواسط هفته خبر داد.

لطفی گفت: افزایش متناوب ابر و در برخی نقاط رگبار و رعد و برق، در مناطق مرتفع برخورد صاعقه و در نواحی کوهپایه‌ای و مستعد احتمال بارش تگرگ  تا سه شنبه پیش بینی می‌شود.
وی افزود: با توجه به وضعیت فصل و ماهیت رگباری بودن بارش‌ها وقوع رواناب نیز قابل پیش بینی است.
کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی اعلام کرد: دمای هوا نیز تا سه شنبه کاهش می‌ یابد و در طول روز این کاهش محسوس خواهد بود.

در یک ماهه نخست سال جاری؛

۶۹۱ کیلوگرم فرآورده خامی دامی در خراسان جنوبی معدوم شد

۶۹۱ کیلوگرم فرآورده خامی دامی در خراسان جنوبی معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در فروردین ماه سال جاری، ۶۹۱ کیلوگرم فرآورده خام دامی در استان معدوم و از چرخه مصرف مردم حذف شد.

محمد اصغر زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تأمین سلامت و بهداشت غذایی جامعه یکی از رسالت‌های این سازمان بوده که در این راستا نظارت‌های مستمری از مراکز عرضه فرآورده خام دامی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سوپرمارکت‌ها، آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، مرغ فروشی‌ها و لبنیاتی‌ها به صورت مستمر توسط تیم‌ها نظارتی اداره کل دامپزشکی استان پایش و رصد می‌شوند.

اصغر زاده با بیان اینکه در یک ماهه نخست سال جاری دو هزار و ۵۸۴ مورد بازدید از این مراکز انجام شده است، افزود: طی این بازدیدها ۸۴ مورد غیر بهداشتی ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: همچنین طی این این مدت ۶۹۱ کیلو گرم فرآورده معدوم شده است.

اصغر زاده ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا نظارت های دامپزشکی افزایش یافته و با متخلفین بهداشتی به جد برخورد می شود.

 

 

 

 

 

 

بخش کنسولی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد/۳

بخش کنسولی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی از راه‌اندازی بخش کنسولی در این استان با اهدافی از جمله صدور انواع ویزا، تایید اسناد، وکالت‌نامه، ارسال مدارک سه جلدی، کسب خبر و انجام امور اجتماعی هموطنان مقیم خارج از کشور خبر داد.

“مهدی حیدری‌فرد” افزود: با ارائه خدمات کنسولی بخش زیادی از مشکلات اتباع افغان و سایر مردم استان در زمینه خدمات کنسولی رفع می‌شود.

وی گفت: تا یک ماه گذشته ارائه امور کنسولی این نمایندگی به مردم و اتباع افغان مقیم خراسان جنوبی در مشهد انجام می‌شده است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مشکلات در حوزه صدور روادید کمبود اطلاعات نزد مردم استان همچنین اتباع افغان مقیم خراسان جنوبی نسبت به روند درخواست و صدور روادید است که در این راستا نشست‌هایی برای شفاف‌سازی روند صدور ویزا انجام می‌شود.

وی از ارائه و تبیین برنامه ۲ ساله نمایندگی وزارت امور خارجه و ارائه آن به استاندار خبر داد و گفت: کمبود فضای فیزیکی از مشکلات موجود در این نمایندگی است که رفع آن نیاز به همکاری استانداری دارد.

حیدری‌فرد با بیان اینکه نمایندگی وزارت خارجه در استان بازوی استانداری در ارتقای مراودات خارجه و بین‌المللی است گفت: ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان وجود یک نمایندگی فعال وزارت امور خارجه را در این استان اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

وی تشکیل شورای روابط خارجی استان را از برنامه‌های پیشنهادی این نمایندگی به استانداری اعلام کرد و افزود: هم‌افزایی و همپوشانی کارکردهای نهادهای استان بویژه در بخش اقتصادی از اهداف تشکیل این شورا است که در سه سطح برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت می‌تواند فعالیت کند.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با بیان اینکه نخستین اولویت در روابط اقتصادی خارجی استان باید ولایت “فراه” افغانستان باشد گفت: در این راستا روابط خارجی با ولایت فراه نقطه آغاز کار بوده و مقرر شد با والی فراه جلساتی برگزار شود و کمیسیون مشترک همکاری دو استان با ولایت فراه که اولویت روابط خارجی خراسان جنوبی است، برگزار شود.

وی بر توجه به سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر صادرات در استان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر مرز ماهیرود درگاهی برای صادرات است و از مزایای آن برای توسعه استان چندان استفاده نمی‌شود.

حیدری‌فرد بر تقویت زیرساخت‌های صادراتی مرز ماهیرود تاکید کرد و گفت: ضمن اینکه رعایت نشدن استانداردهای بارگیری چه از لحاظ استانداردهای کیفی چه استانداردهای تناژ بار توسط طرف افغان در این مرز یکی از مشکلات موجود است که باید رفع شود.

وی ادامه داد: محور  سربیشه – درح – ماهیرود هنور به سرانجام نرسیده است که افتتاح این پروژه می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات داشته باشد.

وی با اشاره به در دستور کار بودن موضوع بازگشاییی مرز یزدان که نقش چشمگیری در افزایش تجارت خارجی خراسان جنوبی خواهد داشت گفت: فعالیت مرزهای ماهیرود و یزدان در نهایت به توسعه استان کمک خواهد کرد و در این راستا تغییر رویکرد و ذهنیت مدیران استانی و نگاه حمایتگرانه مقامات و مسوولان مرکز را خواستاریم.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی توجه به گردشگری سلامت را از دیگر برنامه‌های این نمایندگی ذکر کرد و  افزود: بیرجند به لحاظ سخت‌افزاری با وجود ۲ بیمارستان ولی‌عصر (عج) و رازی مشکلی در گردشگری سلامت ندارد.

وی نبود کنسولگری در ولایت فراه افغانستان را یکی از چالش‌ها در صدور ویزا برای گردشگری سلامت عنوان کرد و گفت: در ملاقاتی که ۲ هفته گذشته با دبیر گردشگری سلامت کشورهای اسلامی داشتیم، پیشنهاد شد نشست گردشگری سلامت کشورهای اسلامی را در بیرجند برگزار کنیم.

حیدری‌فرد سرمایه‌گذاری خارجی، معرفی ظرفیت‌های استان، خواهر خواندگی بیرجند با شهرهای مختلف افغانستان در حوزه اقتصادی، فرهنگی، علمی و همکاری‌های علمی و دانشگاهی را از جمله برنامه‌های ۲ ساله این نمایندگی برشمرد.

وی همچنین اتصال خراسان جنوبی به خط ریلی چابهار – مشهد را در توسعه اقتصادی خراسان جنوبی و حمل و نقل مسافر ضروری و مهم دانست.

وی از پیگیری برای راه‌اندازی گمرک مرزی یزدان به عنوان یکی از برنامه‌های اقتصادی در استان خبر داد و گفت: امیدواریم با توجه به اینکه مرز یزدان با ولایت هرات افغانستان هم‌مرز است این مهم برای توسعه روابط تجاری به نتیجه برسد.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری اولین ثمرات ستاد توسعه خاوران است

چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری اولین ثمرات ستاد توسعه خاوران است

استاندار خراسان جنوبی از امضای چهار تفاهم‌نامه اجرای (M.D.F)، فورفورال، استیل کورد و روغن لانولین به عنوان اولین ثمرات ستاد توسعه خاوران خبر داد و گفت: این چهار تفاهم‌نامه در جلسه آتی ستاد به امضا می‌رسد تا وارد فاز عملیاتی شوند.

“حمید ملانوری” روز پنجشنبه در پنجمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور روسای کمیته‌های ذیل ستاد در دفتر استاندار برگزار شد، افزود: توقع ما از روسای کمیته‌ها و اعضای ستاد همچنین فرمانداران به عنوان روسای ستادهای شهرستانی این است که طرح‌های سرمایه‌گذاری را در کنار کارهای بسیار مهمی نظیر مدیریت کرونا و برگزاری انتخابات به طور جدی دنبال کنند.

وی از سرمایه‌گذاری به عنوان پایه توسعه پایدار در استان نام برد و گفت: کمیته فرصت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به اهمیت موضوع نباید منتظر ایده باشد و باید نقطه نقطه ظرفیت‌های استان را در ابعاد مختلف معدنی، کشاورزی، گردشگری و سایر موارد شناسایی و به ادارات کل معرفی کند.

استاندار خراسان جنوبی به لزوم فعال‌تر شدن کمیته‌های ذیل ستاد و برگزاری جلسات به صورت روزانه تاکید کرد و گفت: علاوه بر شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شناخت سرمایه‌گذاران اهلیت‌دار نیز از اولویت خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: دبیرخانه ستاد توسعه خاوران مکلف است ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان را در سطح ملی اطلاع‌رسانی کند.

ملانوری به اختصاص بودجه مناسب به فرهنگسراهای دانش‌آموزی استان اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای آموزش و پرورش اعتبار قابل توجهی به تجهیز فرهنگسراهای دانش‌آموزی اختصاص یافت و توقع این بود که ایده‌های دانش‌آموزان اخذ شده و به ستاد تحویل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به ایده‌های دانش‌آموزی توجه ویژه شود اظهار داشت: دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده قرار است چرخ تولید، صنعت، اشتغال و کارآفرینی را فعال کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: دانش‌آموزان استان با حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی نظیر خوارزمی خوش درخشیده‌اند و از ایده‌های خوبی برخوردارند لذا باید به آنها فرصت بدهیم تا تفکر سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای در آنها رشد پیدا کند.

وی خطاب به کمیته اطلاع‌رسانی ستاد توسعه خاوران گفت: ستاد را نه تنها در استان بلکه باید به صورت ویژه در کشور معرفی کرد و از ظرفیت‌های رسانه ملی نیز باید در این زمینه بهره جست تا این حرکت ابتکاری استان به خوبی معرفی شود.

ملانوری افزود: ستاد توسعه خاوران باید به عنوان حرکتی رو به جلو و در راستای توسعه همه‌جانبه، پایدار و متوازن استان معرفی شود.

وی به برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: افراد صلاحیت‌دار زیادی آماده سرمایه‌گذاری در استان هستند و ما باید تلاش کنیم ظرفیت‌های استان را به‌درستی به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری معرفی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی به دو طرح ارائه شده “کشت و صنعت دثار صنعت گستر در زنجیره تولید نساجی” و طرح “هلدینگ معدنی عمرانی خاوران” اشاره کرد و گفت: کارهای کارشناسی این دو طرح طی یک هفته آینده در کارگروه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان انجام می‌شود تا ظرفیت کشت پنبه در خوسف، فردوس و بیرجند با استفاده از منابع آبی موجود مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم چه در حوزه معدن چه حوزه محصولات کشاورزی به دنبال چرخه‌هایی باشیم که زنجیره تولید را کامل کند.

استاندار خراسان جنوبی آبان ۹۹ پس از حضور در این استان شعار «خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش، توسعه» را سرلوحه امور اعلام کرد و متعاقب آن از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران خبر داد.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی پارسال با حضور استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

استاندار خراسان جنوبی فروردین امسال در چهارمین نشست ستاد توسعه خاوران اعلام کرد: طرح راه‌اندازی “ستاد توسعه خاوران” در سطح ملی مورد تایید قرار گرفته و به عنوان یک الگو به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

ملانوری گفت: طی مکاتبه‌ای گزارش طرح ستاد توسعه خاوران به وزیر کشور ارائه شد و با توجه به مطلوب ارزیابی شدن این اقدام، به معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و در ادامه در قالب یک طرح جامع برای اجرا به تمامی استان‌ها ابلاغ شد.

 

 

 

ماسک سه لایه با استفاده از دستگاه بومی‌سازی شده در بیرجند تولید شد/۷

ماسک سه لایه با استفاده از دستگاه بومی‌سازی شده در بیرجند تولید شد

تولید انبوه ماسک سه لایه پزشکی با استفاده از دستگاه بومی‌سازی شده توسط عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک این دانشگاه که پس از یک سال موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید ماسک سه‌لایه پزشکی شده است، گفت: تولید انبوه ماسک سه لایه پزشکی با استفاده از این دستگاه آغاز شد.

دکتر سید علی میربزرگی افزود: این دستگاه قادر است در هر دقیقه ۱۰۰ عدد بدنه ماسک تولید کند، با این حال گلوگاه خط تولید ماسک مربوط به فرایند اتصال کش یا حلقه‌های گوش بوده که فرایندی زمانبر است و در حال حاضر می‌توانیم روزانه بالغ بر ۵ هزار عدد ماسک را تولید کنیم.

وی با ابراز خرسندی از تولید فراوان ماسک در کشور و تامین نیاز مردم اظهار داشت: اکثر دستگاه‌های تولید ماسک در کشور وارداتی است و از طرف دیگر دستگاه‌های ساخت داخل بعضا ماسک‌هایی با کیفیت پایین تولید و عرضه می‌کنند که لازم است ضمن حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، سطح کیفیت این ماسک‌ها بالا برود و از خروج ارز بابت واردات دستگاه‌های خارجی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت علم و فناوری پیتک آسا با تشکر از حمایت‌های دانشگاه بیرجند برای طراحی و ساخت این دستگاه گفت: انتظار داریم سازمان غذا و دارو نیز حمایت لازم برای اخذ کد IMED توسط این شرکت را به عمل آورد.

وی انگیزه اولیه طراحی و ساخت این دستگاه را فقدان ماسک سه لایه پزشکی در ابتدای شیوع کرونا در کشور دانست و بیان کرد: بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان برای ساخت این دستگاه هزینه شده است که بخشی از هزینه ساخت دستگاه از طریق وام صندوق پژوهش و توسعه استان و مابقی آن به صورت شخصی تامین شده است که در صورت نبود امکان فروش محصول تولیدی پرداخت وام دریافتی با مشکل مواجه خواهد شد.

میربزرگی در توضیح مراحل ساخت این دستگاه گفت: بخش زیادی از قطعات این دستگاه در کارگاه مکانیک دانشگاه بیرجند ساخته و مابقی برون‌سپاری شده است.

وی از معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجند، دانشکده مهندسی، گروه مکانیک، مهندسین کارگاه مکانیک و صندوق پژوهش استان تقدیر و تشکر کرد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

انجام آزمایش کرونا در مرزهای شرقی الزامی است

انجام آزمایش کرونا در مرزهای شرقی الزامی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: انجام آزمایش کرونا در مرز الزامی است و باید از اتباع ایرانی و غیرایرانی که وارد کشور می‌شوند، آزمایش گرفته شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان افزود: درخصوص هزینه انجام آزمایش در جلسه هفته آتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی بر لزوم استقرار کارشناسان بهداشتی در مرز تاکید کرد و گفت: استقرار کارشناسان بهداشتی و نظارت بر نحوه رعایت پروتکل‌ها در واحدهای مختلف صورت می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کارشناس بهداشتی در منطقه ویژه اقتصادی حضور دارد تصریح کرد: چنانچه نیروی بیشتری در این خصوص نیاز باشد باید نسبت به افزایش نیروهای بهداشتی به صورت مقطعی تا پایان دوره همه‌گیری کرونا اقدام شود.

ملانوری بر ضرورت مراقبت ویژه در مرز برای مقابله با ورود ویروس کرونای هندی تاکید کرد و گفت: در نتیجه پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد با همکاری سازمان همیاری شهرداری‌ها، منطقه ویژه اقتصادی، استانداری و مرزبانی، واحدهای‌ مرزبانی تا پایان اردیبهشت ماه به بهره‌برداری برسد و همزمان عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی و هنری منطقه و استخر ذخیره آب نیز آغاز خواهد شد.

وی به خطر شیوع ویروس هندی اشاره کرد و گفت: با هدف کاهش ۵۰ درصدی تعداد کارگران افغان به منظور مدیریت کرونا مقرر شد، فرماندهی مرزبانی هفته آینده جلسه‌ای را با مسوولان افغانستان برگزار کند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در اتباع ایران و افغان باید به صد درصد برسد و مسئولیت نظارت بر این کار به عهده مدیران واحدهای مستقر در مرز است.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان واحدها باید از شکل‌گیری هرگونه تجمع در مرز جلوگیری کنند گفت: مسئولیت رعایت پروتکل‌ها در نیروهای مرزبانی با فرمانده مرزبانی، نیروهای گمرک به عهده رئیس گمرک و نیروهای منطقه ویژه اقتصادی به عهده مدیر منطقه ویژه اقتصادی است.

ملانوری همچنین خواستار اطلاع‌رسانی درخصوص خطر ویروس هندی در مرزهای شرقی شد و افزود: تعاونی مرزداران، منطقه ویژه اقتصادی و واحدهای دیگر باید  نسبت به نصب بنرهای بزرگ و هشدار دهنده با تصاویر جذاب در زمینه خطر ویروس هندی و لزوم رعایت پروتکل‌ها در اقصی نقاط مرزی اقدام کنند.

وی بیان کرد: به جهت اهمیت موضوع، تولید محتوا برای این بنرها و تابلوهای هشدار دهنده با دانشگاه علوم پزشکی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: لازم است با پخش مکرر پیام‌های ضبط شده از طریق سیستم‌های صوتی مستقر در مرز، دائما درخصوص استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از مواد ضد عفونی کننده هشدار داده شود.

وی نظارت بر اجرای دقیق مصوبات این جلسه درخصوص مدیریت کرونا را به فرماندار شهرستان مرزی سربیشه واگذار کرد و گفت: فرماندار باید گزارش جامع نظارت‌های صورت گرفته بر نحوه اجرای مصوبات جلسه را منعکس کند.

ملانوری تاکید کرد: این ویروس باید جدی گرفته شود و از هیچ موضوع مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کنترل بیماری نگذریم و تلاش کنیم حفاظت از مرز به درستی صورت گیرد.

وی از اهمیت فعالیت بازارچه‌های مرزی نیز گفت و افزود: باید سعی کنیم در کنار کنترل بیماری، اقدامات ما باعث کندی فعالیت‌های مرزی نشود زیرا فعالیت مرز ماهیرود و حتی فعال شدن سایر بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی برای ما بسیار مهم است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همین اهمیت سبب شده که مرتب پیگیر بازگشایی مرز یزدان و سایر بازارچه‌های استان باشیم لذا باید کارها را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که فعالیت مرز مختل نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*