اخبار خراسان جنوبی/ خیرات خانواده دو فرهنگی برای خانواده‌های زندانیان

بارانی که خوشحالی را به کشاورزان هدیه داد 

آسمان خراسان جنوبی چند روزی هست سخاوتش را به مردم این خطه کویری نشان داده و کشاورزان خوشحال از بارندگی‌های خوب چند روز گذشته هستند.

سال زراعی جاری کم بارش‌ترین سال در نیم قرن سال اخیر است و بیش از دو ماه بود که خراسان جنوبی بارانی را به خود ندید و از سر سبزی زمین‌ها و اراضی دیم چندان خبری نبود.

بارش‌های رگباری سه روز گذشته هر چند موجب سیلابی شدن مسیل‌ها و تخریب برخی زمین‌های زراعی شد، اما خوشحالی کشاورزان و دامداران را نیز به دنبال داشت.

بارانی که هم برای زمین‌های کشاورزی خوب بود و هم حال مردم و کشاورزان را خوب کرد.

کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی این روز‌ها خوشحال از بارش رحمت الهی هستند و اندک بارش‌های رگباری را غنیمت شمرده اند و مزارع شان را با آب باران آبیاری می‌کنند.

کشف ۲۸۹ کیلوگرم مواد مخدر از خودروی پراید در سرایان/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در بازرسی از یک سواری پراید در شهرستان”سرایان” ۲۵۸ کیلوگرم حشیش و ۳۱ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرار”ناصر فرشید” اظهار داشت: با دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای مواصلاتی شهرستان”سرایان”، بلافاصله موضوع پیگیری و مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با همراهی مأموران پلیس در شهرستان سرایان و قاین به این محور اعزام شدند.

وی بیان داشت: مأموران هنگام رصد و کنترل خودروهای عبوری در شهرستان سرایان به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند که در بازرسی از خودرو ۲۵۸ کیلوگرم حشیش و ۳۱ کیلوگرم تریاک کشف و راننده خودرو دستگیر شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در ادامه عملیات یک سواری پراید با ۲ سرنشین را که خودروی حامل مواد مخدر را اسکورت می کرد توقیف و سرنشینان آن را دستگیر کردند.

سردار فرشید تصریح کرد: پلیس با رصد شبانه روزی محورهای مواصلاتی اجازه جولان به قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ نخواهد داد و با قاطعیت با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد خواهد کرد.

 

 

 

امداد رسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۱۲۲ حادثه دیده سیل/۴

معاون جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امداد رسانی به ۱۲۲ حادثه دیده در سیل توسط نیروهای هلال احمر استان خبرداد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد حمزه اسعدزاده بیان کرد: بارش های رگباری بهاری روز گذشته باعث خسارت های مادی به برخی از اهالی روستاها و عشایر استان شد.

وی با اعلام اینکه بیشتر امداد رسانی ها در شهرستان درمیان انجام شده است، گفت: بین ۲۹ خانوار مناطق دادران، درمیان، طبس مسینا، نقنج، فورگ، هندر، سیدان و اسدیه این شهرستان اقلام زیستی و غذایی توزیع شده است.

معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروهای امدادی نیز برای امداد رسانی به دیگر نقاط استان از جمله تپه طاق، دقت آباد، بند دره، درح، شوشود و چاهک موسویه اعزام شده اند، افزود: انتقال ۲۲ نفر به محل امن، تخلیه آب از ۲۵ منزل مسکونی، رهاسازی دو خودرو گرفتار در سیل از دیگر اقدامات نیروهای امدادی هلال احمر بوده است.

اسعدزاده ادامه داد: با اعزام تیم های امدادی به ۱۵ نقطه متاثر از سیل و آبگرفتگی ۱۲۲ نفر نجات یافتند.

وی با بیان اینکه در پی هشدار هواشناسی از دوشنبه هفته جاری ۱۴۰ نفر نیروی امدادی آماده باش کامل هستند، اظهار داشت: امداد رسانی ها اخیر به متاثرین از سیل و آبگرفتگی توسط ۳۲ امدادگر و نجاتگر در قالب ۹ تیم امدادی انجام شده است.

معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه مرکز ۱۱۲ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است، گفت: هم‌میهنان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی با این مرکز تماس گرفته و یا به نزدیکترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

جزئیات سیل در خراسان جنوبی/ خسارت جانی نداشتیم/۴

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به جزئیات سیل در استان گفت: خوشبختانه تاکنون خسارت جانی نداشتیم.

سید ابوالحسن میرجلیلی با اشاره به خسارت های سیل در خراسان جنوبی بیان کرد: طی بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته به ۱۶ رشته قنات کشاورزی ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی از رهاسازی هشت خودرو گرفتار در سیلاب خبر داد و افزود: همچنین دو محور مواصلاتی در شهرستان طبس مسدود و در همان ساعات اولیه بازگشایی شد.

میرجلیلی با بیان اینکه برق در دو شهرستان نهبندان و طبس قطع و توسط امدادگران رفع مشکل شد، گفت: آبگرفتگی ۲۸ واحد مسکونی از دیگر خسارت های سیل در استان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از آماده باش تیم های امدادی تا ظهر چهارشنبه خبر داد و گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از سیل گزارش نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به ادامه بارندگی ها، از دامداران به ویژه عشایر خواستاریم از اتراق در مسیر و حاشیه رودخانه ها به جد پرهیز کنند.

میرجلیلی خطاب به فرمانداران شهرستان‌های درمیان سربیشه زیرکوه و نهبندان اعلام کرد: طبق پیش بینی‌های هواشناسی از ظهر امروز سه شنبه تا ظهر فردا چهارشنبه بارش‌های رگباری در شهرستانهای ذکر شده شدت بیشتری نسبت به سایر نقاط استان داشته و وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی در مناطق مستعد شهرستان به شدت محتمل است.

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد :
تدوین سند جامع پیشگیری از معلولیت استان

 

استاندار خراسان جنوبی از تدوین سند جامع پیشگیری از معلولیت استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با اعلام این خبر در حاشیه جلسه بررسی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی استان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه دستگاه ها و مردم قرار گیرد، پرداختن به آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های فرهنگی است.
وی با اشاره به این که متولی مباحث فرهنگی، همه مردم هستند، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که دستگاه ها ضمن مداخله در مسایل فرهنگی، زمینه حضور بیشتر مردم را نیز فراهم کنند.
استاندار، هدف از تشکیل این جلسه را بررسی مهمترین آسیب های موجود در استان و نحوه ورود و پرداخت به آنها خواند.
ملانوری با اشاره به این که اعتیاد، طلاق، کودک آزاری، همسر آزاری، نزاع و… از جمله آسیب های اجتماعی است، تصریح نمود: با توجه به این که استان هم از این آسیب ها بی نصیب نیست لذا باید برنامه ریزی کنیم که در قالب اسناد جامع، این آسیب ها را کاهش داده به صفر برسانیم.
وی، معلولیت را از مسایل مبتلابه استان عنوان کرد و گفت: آمار معلولیت استان بالاست و در برخی موضوعات، رتبه های برتر و اول کشوری را داریم.
استاندار متذکر شد:بخشی از این معلولیت ها ناشی از اطلاعات ناکافی مردم در زمینه ازدواج و فرزند آوری است و بخشی نیز به حوادث و اتفاقات منجر به معلولیت مرتبط می باشد.
ملانوری تأکید کرد: بر اساس آمار ۸۰ درصد معلولیت ها مرتبط با مباحث زایمانی و مادرزادی است.
وی ادامه داد: رفع این مشکل به مداخله جدی دستگاه ها و مراقبت های لازم از طرف مردم نیاز دارد.
استاندار گفت: با توجه به اهمیت موضوع، از مصوبات جلسه این بود که سند جامع پیشگیری از معلولیت استان توسط دستگاه های مرتبط تدوین شود.
ملانوری اظهار امیدواری کرد؛ بر اساس این سند و با مداخله دستگاه ها، آمار معلولیت استان را کاهش دهیم.
وی گفت: امیدواریم با تدوین اسناد مرتبط با آسیب ها، استانی عاری از ناهنجاری های فرهنگی و آسیب های اجتماعی داشته باشیم.

 

 

 

 

بررسی موانع تولید در فردوس/ واحدهای تولیدی مشاور مالیاتی بگیرند

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی در جلسه بررسی موانع تولید در فردوس گفت: بسیاری از مشکلات دارایی واحدهای تولیدی ناشی از نداشتن مشاورمالیاتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس جرجانی در جلسه رفع موانع و رونق تولید شهرستان فردوس افزود: داشتن مشاور مالیاتی برای واحدهای تولیدی ضروری است و بسیاری از مشکلاتی که گریبان گیر آنهاست با اطلاع از قوانین و مقررات دارایی رفع می شود.

در این جلسه مشکلات سه واحد تولیدی شهرستان بررسی شد.

مدیر عامل یکی از کارخانجات فردوس تامین آب، واگذاری زمین و مشکلات دارایی را از مهمترین موانع پیش روی این کارخانه بر شمرد و گفت: برای تامین ماشین آلات رنگرزی نیاز به آب داریم و ۲۰ هکتار زمین جنب کارخانه نیز هنوز سند بنام کارخانه انتقال نیافته است.

احد کرمانی تصریح کرد: این کارخانه بیشتر از تمام شهرک صنعتی بیمه پرداخت می کند و در سالی که بنام مانع زدایی از تولید نامگذاری شده، مشکلات بانکها و دارایی بسیاری از برنامه های ما را ناتمام گذاشته است.

وی تاکید کرد: در حالی که اصل یکی از تسهیلات دریافتی ما یک و نیم میلیارد تومان است ولی باید سه و نیم میلیارد تومان فقط جریمه تاخیر بدهیم.

مدیرعامل کارخانه تولیدی در فردوس نیزبا بیان اینکه تا کنون برای خرید ماشین آلات و راه اندازی این کارخانه ۲۴ میلیارد تومان هزینه کرده ام افزود: برای تکمیل این پروژه به ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است تا به بهره برداری برسد.

هادی واحدی تصریح کرد: تا کنون مشکلات زیادی داشته ایم و فقط برای هزینه های گمرک و حمل ماشین آلات به فردوس یک میلیارد تومان هزینه کرده ام که اگر بروکراسی حاکم بر قوانین نبود بسیاری از هزینه های ما در مسیر اصلی و راه اندازی کارخانه صرف می شد.

ذهبی مدیر عامل یکی دیگر از کارخانجات شهرستان گفت: برای راه اندازی این کارخانه نیاز به تسهیلات دارم که تا کنون موفق به دریافت آن نشده ام.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات این سه واحد تولیدی گفت: تامین آب کارخانه نساجی بر اساس مصوبه سفر استاندار به فردوس و با صدورمجوز چاه تا خرداد ماه حل خواهد شد.

جرجانی تصریح کرد: زمین مورد نیاز نساجی نیز فعلاً با قرارداد اجاره حل می شود و مشکلات مالیاتی نیز در جلسه ای ویژه ای بررسی خواهد شد.

وی در خصوص نیاز ۱۰ میلیارد تومانی تسهیلات کارخانه آرد این شهرستان گفت: از محل تسهیلات رفع موانع تولید این مقدار تسهیلات در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

فرماندار فردوس نیزتاکید کرد: همه مسئولان ملزم به تحقق شعار سال و رفع موانع تولید هستند و باید با تمام توان با سرمایه گذاران و تولید کنندگان همکاری کنند.

حمید حلاج مقدم افزود: افرادی که در این شرایط وارد عرصه تولید می شود نیازمند حمایت ویژه هستند و مجموعه شهرستان و استان باید در این راستا تلاش کنند.

 

 

 

رونمایی از دستگاه آزمایشگاهی ردیابی چشم در دانشگاه بیرجند/۷-۵

رونمایی از دستگاه آزمایشگاهی ردیابی چشم با حضور معاون پژوهش، فناوری و نوآوری و مسئولان پردیس علوم رفتاری در محل این پردیس صورت گرفت.
رونمایی از دستگاه آزمایشگاهی ردیابی چشم

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر محمدعلی رستمی‌نژاد، مسئول آزمایشگاه فناوری‌های نوین یاددهی، یادگیری، در مراسم رونمایی از این دستگاه به کاربردها و قابلیت‌های ویژه این دستگاه در تحقیقات آموزشی و یاددهی و یادگیری و تحقیقات حوزه علوم شناختی اشاره کرد.
وی افزود: این دستگاه با حمایت حوزه معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری از محل  تجهیزات ساخت داخل کشور با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال خریداری شده است.
دکتر رستمی‌نژاد، از حمایت‌ها و پیگیری‌های دکتر پورشافعی، مدیر  گروه  علوم تربیتی و دکتر سالاری‌فر، رئیس پردیس علوم رفتاری و دکتر زراعتکارمقدم، مسئول محترم شبکه آزمایشگاهی دانشگاه بیرجند قدردانی و تشکر کرد و ادامه داد: امیدوارم با این دستگاه شاهد تحقیقات بیشتری در بخش‌های آموزشی و روانشناسی دانشگاه بیرجند باشیم.
وی گفت: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند جزء معدود دانشگاه‌های کشور  است که چنین دستگاهی را در اختیار دارد.
در این مراسم دکتر نجفی، معاون  پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه ضمن تشکر از  مسئولان دانشکده در پیگیری و خرید این دستگاه، به ضرورت ارائه خدمات به خارج از دانشگاه و ارتباط با جامعه اشاره کرد و قول مساعد برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر برای دانشکده داد.

 

 

سه عضو کانون خراسان جنوبی برگزیده دومین مهرواره ادبی طنز خلیج فارس/۷

سه عضو کانون خراسان جنوبی برگزیده دومین مهرواره ادبی طنز خلیج فارس

با معرفی برگزیدگان دومین مهرواره‌ی ادبی طنز خلیج فارس سه عضو نوجوان مراکز کانون خراسان جنوبی خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: دومین مهرواره  ادبی طنز خلیج فارس؛ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان و با حضور استان‌های خراسان جنوبی، کرمان ، یزد و سیستان و بلوچستان به صورت منطقه ای و با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با گونه ادبی طنز، ایجاد شادابی و نشاط در کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی، پرورش تفکر انتقادی و توجه به دنیای پیرامون برگزار شده است.

وی افزود: از بین آثار ارسالی به دبیرخانه این مهرواره، اثر «مریم السادات خاکساری» و«فهیمه فرهادی» هر دو از مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان بشرویه و «فاطمه خسروی محمد سلطان» از مرکز فرهنگی وهنری شماره یک  فراگیر بیرجند به عنوان برگزیده معرفی شده اند.

 

 

 

شعر طنز : از رفیقِ حسود می ترسم، با تمامِ وجود می ترسم

از رفیقِ حسود می ترسم
با تمامِ وجود می ترسم

پای کوهی که حاسدان هستند
از مسیرِ صعود می ترسم

در مکانی که هست آسانسور
من زمانِ ورود می ترسم!

توی پروازِ داخلی هر بار
در زمان فرود می ترسم

من نترسم ز اژدها اما
از زنِاهلِمود می ترسم!

کافه ی سنتی نرفتم چون
از ضررهای دود می ترسم!

کلّه ی ظهر می شوم بیدار
بس که از صبحِ زود می ترسم!
شاعر : امیرحسین خوش حال

 

 

 

نجوای الهی العفو در خراسان‌جنوبی طنین‌انداز شد/ زندگی‌مان را علوی کنیم‌/۷

 

نجوای الهی العفو در خراسان‌جنوبی طنین‌انداز شد/ زندگی‌مان را علوی کنیم‌

در دومین شب از لیالی قدر و شب از دست دادن پدری مهربان به نام علی(ع) جای جای خراسان جنوبی اشک و ماتم بود و مردم هر کدام به نحوی نوای الهی العفو سر دادند‌.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، دومین شب از لیالی قدر را در حالی پشت سرگذاشتیم که مردم علی دوست خراسان جنوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر کدام به نحوی عشق وارادت خود را عطا کردند و در این شب بزرگ برای رقم خوردن سرنوشت خود با معبودشان نجوا کردند، در شبی که شب تعیین سرنوشت بود و با هزاران ماه برابری می‌کند شبی که بهترین فرصت برای شستن دل از ناپاکی و آلودگی و سبک شدن روح از بار گناهان است .

دومین شب از لیالی پر فیض قدر مقربان درگاه ایزدی با نوای بک یا الله روح جان خود را صیقل دادند و اینه دل را جلا بخشیدند و ائمه اطهار را قسم دادند تا در برابر خداوند واسطه شوند تا خداوند ضمن بخشیدن گناهان بهترین سرنوشت را برایشان رقم زند.

در شب قدری که پر فیض‌ترین شب رمضان است مردم در جای جای استان آمدند تا به خدا پناه ببرند، حال که فرصتی دوباره فراهم شد تا با دور الهی العفو با خدا زمزمه کنند و با استعفار دل را برای طاعات و عبادت آماده کنند.

در دومین شب قدر مردم در حالی که عزادار و داغدار نبود پدر بودند آمده بودند تا بگویند خدایا ما را ببخش و این بیماری منحوس را ریشه کن بفرما،

این مردم آمده بودند تا با بلندکردن دستهایشان  به سمت معبود خالصانه دعا و طلب بخشش کنند در شهر که نگاه می‌کردی یکی از پارک دیگری در خیابان یکی از طریق تلویزیون در خانه، یکی هم در کنج بیمارستان هرکدام به نحوی قرآن بر سرنهاده بودند تا حال که بار دیگر فرصتی فراهم شده بود تا در دومین شب قدر با معبود خود نجوا کنند.

 

 

نماینده ولی‌فقیه در دیدار جمعی از مسئولان دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی:

معلم بصیر مانع تحقق اهداف استعمارگران/کلام مربی سرنوشت ساز است/۵

معلم بصیر مانع تحقق اهداف استعمارگران/کلام مربی سرنوشت ساز است

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: یکی از مهمترین موانع رسیدن استکبار به اهدافش معلمان باهوش و بصیر است.

 آیت‌الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی صبح یکشنبه در دیدار با رییس دانشگاه فرهنگیان و  مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، اظهارکرد: جهل بشر موجب شده که مردم از وجود افرادی چون علامه مطهری محروم شوند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شهید مطهری در زمانی به مقامات علمی و معنوی رسید که همه چیز بر ضد فرامین الهی بود و سلطه استکبار در کشور وجود داشت، بیان‌کرد: علامه مطهری تمامی این موانع را پشت سر گذاشت تا به اهداف خود برسد.

عبادی با تأکید بر اینکه انسان‌های با بصیرت مزاحم ستمگران و استکبار هستند، ادامه‌داد: از این جهت هر کجا انسان باهوش و با بصیری وجود دارد، هدف استعمار و استکبار است تا بتوانند در چند روز افسانه دنیا به مقاصد شوم خود برسند.

وی با تأکید بر اینکه معلمی و مربی بودن در راستای آرمان‌ها و اهداف الهی یک افتخار است، افزود: اما از نظر ایجابی و سلبی معلم بودن یک مسئولیت بسیار سنگینی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی از نظر ایجابی یک معلم حقیقی تلاشش از خون شهید ارزشمندتر است، گفت: اما از نظر سلبی نیز اگر یک معلم کم کاری کند وظیفه دوچندانی خواهد داشت.

عبادی اظهارکرد: یک معلم برای رساندن قافله علم و دانش به سرمنزل مقصود سختی‌های بسیاری را پشت سرگذاشته و ترک مسئولیت نمی‌کند که نمونه آن را در زندگی علماء در دوران رژیم پهلوی می‌توان وجود دارد.

وی بیان‌کرد: گاه توصیه و نصیحت یک معلم سرنوشت یک فرد را عوض می‌کند و آن فرد نیز گاه تبدیل به فرد سرنوشت سازی در اجتماع می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی:
کنگره شهدای دانشجو معلم خراسان جنوبی برگزار می شود
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی از برگزاری کنگره شهدای دانشجو معلم استان خراسان جنوبی طی دو مرحله در خرداد و مهرماه امسال خبر داد.

 «ایرج مهدی‌زاده» در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت آغاز هفته معلم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از معلمان به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور یاد کردند و ما معتقدیم دانشگاه فرهنگیان این قرارگاه پیشرفت است.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان جایگاه اساسی در تعلیم و تربیت کشور دارد که برنامه های راهبردی خود را تنظیم و در این مسیر حرکت می کند، افزود: در خراسان جنوبی تاکنون پردیس امام سجاد(ع) و پردیش شهید باهنر برنامه های متنوعی اجرا کردند.

 

وی ادامه داد: پس از گذشت ۸۴ سال سابقه که از تربیت معلم در استان می گذرد یک قطعه زمین ۱۰ هکتاری با مساعدت بنیاد مستضعفان و با همکاری استانداری و اداره کل راه و شهرسازی به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد که عملیات اجرایی آغاز شده البته مشکلاتی در صدور پروانه دارد که امیدواریم با همکاری دستگاه های مربوطه حل شود تا فضای مناسبی برای دانشجو معلمان احداث شود.

 

مهدی زاده از تشکیل بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان و مرکز نیکوکاری نهال انقلاب خبر داد و گفت: طرح جهاد علمی و تربیتی یکی دیگر از برنامه های دانشگاه فرهنگیان است که با همکاری بسیج فرهنگیان، آموزش و پروش و بسیج دانشجویی برای خدمات رسانی به مناطق محروم و دانش آموزانی که امکان استفاده از شبکه شاد ندارند در حال اجرا است.

 

وی با بیان اینکه دانشجو معلمان در دو مرحله این کار را انجام می دهند که مرحله دوم هنوز استمرار دارد، عنوان کرد: در حوزه آموزش مجازی جزو سه استان برتر کشور هستیم که با همکاری دانشگاه بیرجند فعالیت های آموزش مجازی ما از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا آغاز شد.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به انجام فعالیت های تربیتی و فرهنگی در این دانشگاه، ادامه داد: مراسم جزء خوانی قرآن در ماه رمضان، ویژه برنامه دوشنبه های قرآن، مسابقات تفسیر قرآن و مربی نمونه، برنامه طوبی معرفت، کارگاه مهارت معلمی و مشاوره با دانشجو معلمان از جمله این برنامه های فرهنگی است.

 

وی از برگزاری کنگره شهدای دانشجو معلم در خردادماه و مهرماه خبر داد و گفت: دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی کسب رتبه دوم مقالات داخلی و رتبه سوم همایش های علمی و پژوهشی را در بین دانشگاه های فرهنگیان کشور را دارد.

توزیع یک میلیارد تومان غذای گرم و سبد غذایی ین نیازمندان/۲-۳

یک میلیارد و ۳۳۷میلیون تومان سبد غذایی ، افطاری ساده و غذای گرم در شب شهادت امام علی (ع) بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی استان گفت : شب گذشته ۷۰۸ سبد غذایی به ارزش ۱۷۵ میلیون تومان، ۱۳ هزار و ۴۵۵ افطاری ساده به ارزش ۷۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ۵۲ هزار و ۲۹۵ وعده غذای گرم به ارزش یک میلیارد و۸۸ میلیون تومان بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد.
رفیعی افزود : غذای گرم در ۸۴ آشپزخانه اطعام مهدوی طبخ شد.
وی گفت : شب نوزدهم ماه رمضان هم هزار و ۲۸۰ سبد غذایی، ۱۵ هزار و ۷۴ پرس غذای گرم و ۸ هزار و ۴۱۰ افطاری ساده به ارزش ۷۳۴میلیون تومان بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد.

 

دفاتر بیمه سلامت در استان خراسان جنوبی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید شد/۳-۷

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: دفاتر بیمه شدگان تحت پوشش بیمه‌ای اداره‌کل بیمه سلامت استان، تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ به صورت سیستمی تمدید شد.

دکتر اربابی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور کاهش مراجعه بیمه شدگان به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، پوشش بیمه ای بیمه شدگان صندوق‌های بیمه ای کارکنان دولت، روستائیان و سلامت همگانی به صورت سیستمی تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری تمدید شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: بیمه شدگانی که تاریخ پایان اعتبار سیستمی دفترچه آنها از اول فروردین ۱۴۰۰ به بعد است تا پایان شهریورماه سال جاری در سامانه تمدید شد.

وی یادآور شد: تمام بیمه شدگان می توانند از طریق سامانه یکپارچه تلفنی ۱۶۶۶ هرگونه سوال، نظر، پیشنهاد و شکایتی در خصوص بیمه سلامت دارند، اعلام و پیگیری کند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری پوشش بیمه‌ای تعدادی از داروها و خدمات مربوط به تجویز الکترونیکی است.

اربابی از تجویز صرفاً الکترونیکی برخی از داروها و خدمات در تعهد بیمه سلامت از ابتدای اردیبهشت سال جاری خبر داد و بیان کرد: پوشش بیمه‌ای تعدادی از داروها و خدمات در تعهد بیمه سلامت از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری صرفاً منوط به تجویز الکترونیک است و پزشکان غیر طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت نیز می‌توانند با ثبت نام در سامانه نسخه الکترونیک به آدرس: eservices.ihio.gov.ir/psc این داروها و خدمات را به صورت الکترونیکی تجویز کنند.

وی ادامه داد: پزشکان غیر طرف قرارداد بیمه سلامت می توانند به منظور تسهیل در تجویز دارو و خدمات، افزایش رضایتمندی بیمه شدگان و کاهش پرداخت از جیب بیماران، در سامانه نسخه الکترونیک ثبت نام کرده و سپس طی تماس تلفنی با اداره نظارت و ارزشیابی این اداره کل، جهت فعال شدن لینک مربوطه اقدام کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبیعنوان کرد: در راستای توسعه خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت و اجرای طرح ملی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک، شرایط  انعقاد قرارداد با پزشکان غیر طرف قرار داد این اداره کل تسهیل شده به نحوی که در صورت انجام مراحل ثبت نام در سامانه نسخه الکترونیک، امکان انعقاد قرارداد فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: تمام بیمه شدگان و موسسات طرف قرارداد این اداره کل می توانند از طریق سامانه یکپارچه تلفنی ۱۶۶۶ هرگونه سوال، نظر، پیشنهاد و شکایتی در خصوص بیمه سلامت دارند، اعلام و پیگیری کنند.

 

 

 

 

اعتراض ۵۶ داوطلب انتخابات شورا‌های شهر در خراسان جنوبی

ردصلاحیت ۱۲درصد داوطلبان انتخابات شوراهای شهر /۲-۳

۵۶ داوطلب انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر، که صلاحیتشان در هیات‌های نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی، رد شده بود، اعتراض خود را ثبت کردند.

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان گفت: از ۶۶ داوطلب رد صلاحیت شده در هیات‌های نظارت خراسان جنوبی، ۵۶ نفر در مدت ۴ روزمهلت داده شده، اعتراض خود را به فرمانداری‌ها و هیات نظارت اعلام کردند.

حسین پور افزود: این هیات ۱۰ روز فرصت دارد به این اعتراض‌ها رسیدگی کند.

 

هیات نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی خراسان جنوبی، از ۵۷۳ داوطلب ثبت نام شده و تایید صلاحیت شده از سوی هیات اجرایی، صلاحیت ۵۰۷ نفر را در مرحله اول تایید و ۶۶ نفر را رد کرد.

 

 

تداوم فعالیت سامانه بارشی /۲

کارشناس هواشناسی گفت: براساس الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی گاهی وزش تندباد (در برخی نقاط وزش باد شدید)، افزایش متناوب ابر، رگبار و رعد و برق، در مناطق مرتفع برخورد صاعقه، در مناطق کوهپایه‌ای و مستعد احتمال بارش تگرگ و همچنین تشکیل پدیده مه و کاهش دید افقی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها پیش‌بینی می‌شود.
لطفی افزود:با توجه به ماهیت رگباری بارش‌های بهاری وقوع روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها  قابل پیش بینی است.
وی گفت: تحت تاثیر امواج دامنه کوتاه پنجشنبه بارش‌ها به‌صورت ضعیف‌تر به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب تا هفته آینده تداوم دارد.

 

 

 

مسدود شدن محور عشق آباد به تپه طاق طبس/۴

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اعلام کرد: محور عشق آباد به تپه طاق طبس مسدود شد.

سرهنگ رضایی گفت: این محور به علت طغیان رودخانه و سیلاب مسدود شد.
وی افزود: همچنین محور فردوس به بشرویه حوالی شهید زارع محور بعلت طغیان رودخانه و سیلاب مسدود شد.

 

۴بیمار دیگر قربانی کرونا/۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت ۴مورد فوت جدید در بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۳۸نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۲۴۹ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۸۸بیمار جدید شامل ۱۴بستری و ۷۴سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۴۴مورد از بیرجند، ۲۳مورد از قاین، ۳مورد از طبس، ۳مورد از نهبندان، ۳مورد از زیرکوه، ۳مورد از فردوس، ۳مورد از سرایان ۲مورد از سربیشه ۲مورد از بشرویه ۱مورد از خوسف و ۱مورد از درمیان بوده است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۵۴بیمار با علائم تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۷۰نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت: از این تعداد ۳۰نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۷نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۶۰بیمار با علائم تنقسی در بیمارستانهای استان پذیرش و در همین مدت ۵۲بیمار شامل ۱۶بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

دکتر مهدی زاده گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۸هزار و ۸۰۳بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

وی افزود: تا روز گذشته ۵۳هزار و ۸۴۴آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۹هزار و ۸۱۱بیمار شد.

 

 

نمایشگاه مجازی صنایع‌ دستی در خراسان‌ جنوبی برپا شد۲-۳

نمایشگاه مجازی صنایع‌ دستی در خراسان‌ جنوبی برپا شد

معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی از برپایی نمایشگاه مجازی صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی خبر داد و گفت: این نمایشگاه استانی در صورت وجود زیرساخت‌های لازم دائمی خواهد شد.

حسین عباس‌زاده افزود: شیوع ویروس کرونا در سطح جهان از سال گذشته تاکنون صدمات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد جهان وارد کرده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است به طوری که هنرمندان صنایع‌ دستی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع‌ دستی توسط بخش خصوصی و وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از جمله اقداماتی بود که در سطح ملی از آبان سال ۹۹ کلید خورد و تبدیل به نمایشگاه دائمی صنایع دستی شده است.

معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی گفت: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ جنوبی نیز در راستای انجام وظایف ذاتی خود و حمایت از فعالان این بخش اقدام به برپایی نمایشگاه مجازی ویژه هنرمندان استان کرده است.

وی افزود: ثبت‌نام هنرمندان در این نمایشگاه مجازی آغاز شده است و در صورت وجود زیرساخت‌های لازم، این نمایشگاه دائمی و ملی خواهد شد.

دبیرخانه این نمایشگاه استانی در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ جنوبی مستقر است.

 

قهرمانی دارتر خراسان جنوبی در مسابقات کشور/۷

دارتر خراسان جنوبی در اولین دوره مسابقات دارت آنلاین کارگران کشور قهرمان شد.

رضا محمدی دارتر نخبه استان خراسان جنوبی توانست با اقتدار وبا پیروزی در مقابل رضا سلیمی از اردبیل قهرمان کشور شود و رامین ناصری از اردبیل و محمد انصاری پور از استان البرز مشترکا به مقام سوم رسیدند.

این مسابقات به مناسبت روز کارگر از هشتم تا یازدهم اردیبهشت برگزار شد.

 

رضا محمدی، سال گذشته نیز در مسابقات دارت آنلاین آزاد کشور دومرتبه قهرمان کشور شد.

 

 

 

 

 

 

انفجار و حریق یک واحد مسکونی در بیرجند/۴

انفجار و حریق در یک واحد مسکونی در خیابان همت مهرشهر بیرجند دو مصدوم برجای گذاشت.

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: ساعت ۲۰:۲۰ امشب طی تماس تلفنی شهروندان با سامانه ۱۲۵ تیم آتش نشانی مهرشهر برای اطفا حریق به منطقه اعزام شد.
 حسینی افزود:در این حادثه یک خانم و یک آقا مصدوم و دچار سوختگی شدید شدند که توسط نیرو‌های امدادی مصدومان به بیمارستان منتقل شدند.
این حادثه به علت عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از بنزین برای شستشو در طبقه سوم مجتمع مسکونی رخ داد که سبب انفجار و آتش سوزی شد.

 

 

 

جذب ۳۵۸حامی در دومین شب قدر/۲-۳

۳۵۸حامی در دومین شب قدر با تاسی از مولا علی(ع) حامی ایتام خراسان جنوبی شدند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: این تعداد حامی حمایت از ۵۱۸یتیم و فرزند محسنین (فرزندان دارای پدر از کار افتاده و نیازمند) را بر عهده گرفتند.

احمد رفیعی افزود: امسال پایگاه جذب حامی به دلیل شیوع کرونا راه اندازی نشده و جذب حامی از طریق مجازی و مراجعه به ادارات کمیته امداد انجام می‌شود.

به گفته وی در اولین شب قدر هم ۱۹۳حامی حمایت از ۱۹۴یتیم و فرزند محسنین را برعهده گرفتند.
رفیعی گفت: از ابتدای ماه رمضان تا کنون هزار و ۸۵۳حامی حمایت از ۵هزار و ۲۷۴یتیم و فرزند محسنین را بر عهده گرفتند.

 

 

بهره مندی ۲۶۰۰ خانوار روستایی از آب آشامیدنی بهداشتی

طرح آبرسانی به ۱۲ روستای خراسان جنوبی امروز در پنجمین هفته پویش هر هفته الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ و با ارتباط تصویری وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

در قالب این پویش امروز طرح آبرسانی به روستاهای علی‌آباد داورآباد، مهدی‌آباد،بهره مندی ۲ هزار و ۶۰۰ خانوار از آب شرب و بهداشتی اشک، خورشیدان، محمدیه، بهمن‌آباد، فندخت، آفریز، تیغدر، شهرک قومنجان، کرچ و بویک به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: برای اجرای این طرحها بیش از ۱۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است تا آب آشامیدنی بهداشتی ۲ هزار و ۶۹۱ خانوار در  شهرستانهای درمیان، بیرجند، زیرکوه و قائنات تأمین شود.
امامی افزود:ظرفیت تامین آب این طرح آبرسانی ۱۸ لیتر بر ثانیه است که برای اجرای آن مخازن ذخیره هزار و ۴۷۰ مترمکعبی، خطوط انتقال به طول ۴۴ کیلومتر و توسعه شبکه توزیع به طول ۴۸ کیلومتر اجرا شده است.
استاندار خراسان جنوبی نیز از آبرسانی به ۳۸ روستای دیگر استان تا شهریور ماه خبر داد و افزود: هم اکنون ۳۸۰ روستا خراسان جنوبی، با تانکر آبرسانی می‌شود و این عدد در تابستان به ۴۵۰ روستا خواهد رسید.
آقای ملانوری افزود: در قالب قرارگاه آب، تلاش می‌کنیم از ظرفیت و تجهیزات دستگاه‌های اجرایی کمک بگیریم تا بتوانیم در فصل گرما، آبرسانی به روستا‌ها را انجام دهیم.
وی هدر رفت آب در شبکه های توزیع را از مشکلات اساسی حوزه آب استان عنوان کرد و گفت: با توجه به فرسودگی بالای شبکه آب شاهد هدررفت ۳۱ درصدی در شبکه مناطق شهری و  ۳۹ درصدی در مناطق روستایی هستیم .

 

 

 

 توزیع افطار اهدایی مقام معظم رهبری در نهبندان/۲

۸۰۰ پرس افطار اهدایی مقام معظم رهبری بین اهالی یکی از روستا‌های نهبندان توزیع شد.

امام جمعه‌ نهبندان امروز گفت: تعداد ۸۰۰ پرس غذای گرم افطاری، اهدایی مقام معظم رهبری بین اهالی یکی از روستا‌های شهرستان نهبندان توزیع شد.

 

پیوند زیتون برای اولین بار در نهبندان/۲

در قالب طرح اصلاح و نوسازی باغات زیتون شهرستان نهبندان، امسال انجام عملیات پیوند باغات زیتون به تعداد ۷۰۰۰ اصله به صورت مشارکتی بین مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مزرعه غدیر استان قدس رضوی در حال انجام است که مبلغ ۲۵۹ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی طرح زیتون به این طرح اختصاص یافته است.

در این طرح ارقام شنگه و روغنی به دلیل عملکرد پایین و ناسازگاری با شرایط منطقه، با ارقامی مانند زرد و ماری که از ارقام پرمحصول و سازگار با شرایط منطقه محسوب می‌شوند، جایگزین می‌شوند.

 

تداوم وضعیت بحرانی شیوع کرونا در بیرجند/۲-۳

شهرستان‌های بیرجند و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر) کرونا قرار دارند.

بر اساس آخرین نقشه وضعیت کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسان جنوبی (مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) (بروزرسانی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی شهرستانهای بیرجندو نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر)، شهرستانهای فردوس، طبس، قائنات، زیرکوه و سربیشه نارنجی(پُرخطر) و شهرستانهای بشرویه، سرایان، درمیان و خوسف در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد و  هیچ نقطه کم خطری در استان خراسان جنوبی نداریم.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

شهرستان بیرجند در وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد، اما نحوه اجرایی محدودیت‌ها همچنان همانند شهر‌های قرمز خواهد بود.

 

پوشش واکسیناسیون کادر درمان خراسان جنوبی کامل شد/۲-۳

پوشش واکسیناسیون کادر درمان خراسان جنوبی کامل شد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: پوشش واکسیناسیون کادر درمان این استان به صد درصد نزدیک شده است و برای اغلب افرادی که تمایل به تزریق واکسن کرونا داشتند، واکسیناسیون را انجام دادیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، غلامرضا شریف‌زاده افزود: تاکنون ۱۶ هزار و ۸۵۵ دوز از واکسن‌های اسپوتنیک، بهارات، سینوفارم و آسترازنکا را دریافت کردیم که از این تعداد ۹ هزار و ۸۸۷ دوز به افراد واجد شرایط براساس برنامه راهبردی در گروه‌های اول و دوم تزریق شد.

وی تعداد کل افرادی که تاکنون یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند، ۸ هزار و ۵۸ نفر اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۳۳۳ نفر واکسن اسپوتنیک نوبت اول، ۶۵۰ نفر واکسن بهارات نوبت اول، هزار و ۲۲۲ نفر سینوفارم نوبت اول و ۳ هزار و ۸۵۳ نفر واکسن آسترازنکا نوبت اول را دریافت کردند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اظهار داشت: تقریبا پوشش واکسیناسیون کادر درمان به صد درصد نزدیک شده است و در حوزه بهداشت نیز تا پایان هفته آینده کسانی که تمایل به واکسیناسیون داشته باشند، واکسیناسیون آنان را کامل خواهیم کرد.

وی افزود: واکسیناسیون سالمندان هم که هفته جاری شروع شد، هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد و ابتدا گروه سنی بالای ۸۰ سال و بعد از آن گروه سنی پایین‌تر در دستور کار تلقیح واکسن قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

اقدامات توسعه‌ای بدون پیوست فرهنگی دچار چالش می‌شود/۳

اقدامات توسعه‌ای بدون پیوست فرهنگی دچار چالش می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر اقدامات اجرایی و توسعه‌ای ما پیوست فرهنگی نداشته باشد در آینده دچار چالش می‌شویم.

حمید ملانوری در نشست بررسی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان ذیل ستاد توسعه خاوران افزود: بنا به یک تعریف کلی، فرهنگ عمومی عبارت است از مجموعه آداب، رسوم، سنت‌ها، عقاید و رفتار مردم، لذا چون مردم فرهنگ عمومی را شکل می‌دهند، همه افراد جامعه متولی فرهنگ هستند.

وی گفت: هر کسی می‌تواند با گفتار، رفتار، نحوه نشستن، ایده و کاری که انجام می‌دهد، بر فرهنگ عمومی تاثیر بگذارد و فرهنگ را رشد بدهد یا باعث تنزل آن شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است گفت: در کنار مسایل و مباحث اجرایی که در دستور کار قرار داده و برای آنها اعتبار دیده‌ایم، باید به مسایل فرهنگی نیز توجه داشته باشیم.

وی افزود: برخی تصورشان بر این است که رسیدگی به مسایل فرهنگی، وظیفه دستگاه‌های فرهنگی است و همه از این حوزه ها توقع انجام کار دارند که این موضوع درست نیست.

ملانوری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه اظهار داشت: فعالیت‌ها اگر پیوست فرهنگی نداشته باشند، به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند.

وی گفت: همه حوزه‌ها براساس وظایفی که دارند، اقداماتی در زمینه راه، کشاورزی، معدن، توسعه و عمران شهری انجام می‌دهند اما به پیوست‌های فرهنگی کمتر توجه دارند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: گزارش‌هایی از واقعیت‌های سطح جامعه نشان می‌دهد که آسیب‌هایی وجود دارند و خرده فرهنگ‌هایی نفوذ پیدا کرده‌اند که اساس فرهنگ جامعه را دچار خدشه کرده و از بین می‌برد.

وی گفت: با توجه به این مساله اگر اقدامات ما پیوست فرهنگی نداشته باشد، دچار چالش می‌شویم.

ملانوری به طرح مثال‌هایی در این زمینه پرداخت و گفت: دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که تاکنون دسترسی به اینترنت نداشته‌اند، در شرایط فعلی ناگزیر به استفاده از آن برای تحصیل هستند و این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که برای آسیب‌های اجتماعی این موضوع هیچ راهکاری نداریم.

وی افزود: موضوع تعطیلی اصناف و در خانه ماندن‌های طولانی، دغدغه‌ها و استرس‌های مرتبط با کار آسیب‌هایی به همراه دارد که هنوز برای آنها چاره‌ای نیندیشیده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: توقع ما از شورای فرهنگ عمومی این است که فعال‌تر شود و به این موضوعات ورود کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که مباحث فرهنگی از جنبه‌های مهم توسعه است و ما در ستاد توسعه خاوران به دنبال توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن هستیم لذا از حوزه‌های فرهنگی خواستیم به این موضوع ورود کنند.

ملانوری افزود: خیلی از هزینه‌هایی که امروز می‌پردازیم یا بعدها به جامعه تحمیل خواهد شد، به دلیل توجه نکردن به برخی مسایل است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، استانی فرهنگی، دینی، اخلاقی و انقلابی است گفت: هشدار می‌دهم که غفلت ما، همه این خصایل و صفات نیکو را از بین می‌برد و در سایه کوتاهی‌های امروز، چند سال دیگر آمار سرقت، اعتیاد، طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و دیگر نمی‌توان این ویژگی‌ها را برای استان به کار برد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اتفاقی که ۱۰- ۱۵ سال بعد رخ بدهد، کارنامه و نتیجه عملکرد امروز ماست لذا ما باید احساس خطر کنیم و برای داشتن آینده‌ای خوب برنامه‌ریزی کنیم.

وی بررسی آسیب‌های اجتماعی موجود را از اهداف این کارگروه برشمرد و گفت: در تمامی آسیب‌ها، علت‌ها باید حذف شوند.

ملانوری تصریح کرد: ما در قالب وظیفه مدیریتی و حاکمیتی که به عهده داریم، باید با اقدامات تخصصی برای کاهش آسیب‌ها مداخله کنیم.

وی با اشاره به آمار بالای معلولیت در استان افزود: یکی از کارهایی که این کارگروه باید انجام دهد، تدوین سند جامع پیشگیری از معلولیت است که ضمن بررسی علل بروز، راهکارهای کاهش معلولیت را نیز ارائه کند.

وی گفت: با کمک هم و در سایه هم‌افزایی همه حوزه‌ها می‌توانیم آمار آسیب‌ها از جمله معلولیت را کاهش دهیم.

 

پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای خراسان جنوبی افتتاح شد

پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای استان خراسان جنوبی روز دوشنبه در پنجمین هفته پویش #هر هفته الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ و با ارتباط تصویری وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای خراسان جنوبی افتتاح شد

 این پروژه همزمان با افتتاح پروژه‌های صنعت آب در چند استان کشور به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در بیرجند افتتاح شد.

امروز پروژه آبرسانی به روستاهای علی‌آباد داورآباد، مهدی‌آباد، اشک، خورشیدان، محمدیه، بهمن‌آباد، فندخت، آفریز، تیغدر، شهرک قومنجان، کرچ و بویک به بهره‌برداری رسید.

۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است و ۲ هزار و ۶۹۱ خانوار استان خراسان جنوبی از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند.

همچنین ظرفیت تامین آب این پروژه آبرسانی ۱۸ لیتر بر ثانیه است که برای اجرای آن مخازن ذخیره یک هزار و ۴۷۰ مترمکعب، خطوط انتقال به طول ۴۴ کیلومتر و توسعه شبکه توزیع به طول ۴۸ کیلومتر اجرا شده است.

هفت پروژه بزرگ صنعت آب با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در استان‌های زنجان، اصفهان، بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی امروز با حضور وزیر نیرو در قالب هفته پنجم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

سومین مرحله از پویش #هر هفته الف_ب_ایران از ابتدای امسال کلید خورد و هفته به هفته طرح‌های مختلف حوزه آب و برق در استان‌های مختلف افتتاح می‌شود.

پویش #هر هفته الف_ب_ایران از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ شروع شد تا در قالب آن طرح‌های مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور به بهره‌برداری برسد و امسال نیز تداوم یافت.

 

 

 

آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در سربیشه/۲

از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در شهرستان سربیشه آغاز شد.

بیازی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگار ما گفت:آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در سربیشه حدود ۹۵۰ نفر از سالمندان سربیشه بالای ۸۰ سال هستند که از امروز واکسیناسیون آن‌ها آغاز شده است.

 

 

 

 

 

 

 

تخلف ۳ باشگاه ورزشی از ضوابط و مقررات کرونایی در بیرجند/۷

در بازدید از باشگاه‌های ورزشی بیرجند، ۳ باشگاه که برخلاف ضوابط و مقررات کرونایی عمل کرده بودند، شناسایی شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا مبنی بر تعطیلی کلیه اماکن ورزشی در شهرستان‌های قرمز، هر شب از کلیه باشگاه‌ها و اماکن ورزشی بازدید می‌شود.
عزیزی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، بازدیدی همراه با معاون توسعه امور ورزشی، مسئول حراست، مسئول بازرسی، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان، نماینده اداره اماکن و مسئول امور باشگاه‌های شهرستان صورت گرفت.
وی تصریح کرد: در این بازدید، اکثر باشگاه‌های ورزشی تعطیل بودند، اما ۳ باشگاه ورزشی باز بوده و فعالیت ورزشی داشتند که برابر ضوابط و مقررات ستاد کرونا، با این باشگاه‌ها برخورد خواهد شد.
مدیرکل وررش و جوانان استان عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و تأکید بر اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا و این که سلامت مردم و ورزشکاران در اولویت قرار دارد، تا پایان محدودیت‌های کرونایی نظارت‌ها در کلیه شهرستان‌های دارای محدودیت کرونایی ادامه خواهد داشت.
او در پایان ضمن تشکر از باشگاه‌ها و اماکن ورزشی که در این مدت همراهی کرده اند، اظهار کرد: بازدید‌ها تا زمان تصمیم ستاد کرونا ادامه خواهد داشت و با باشگاه‌های متخلف برابر با ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.

 

 

 

 

خیرات خانواده دو فرهنگی برای خانواده‌های زندانیان/۲

ورثه زوج فرهنگی متوفی، به یاد پدر و مادر خود ۲۰ میلیون تومان به خانواده زندانیان نیازمند اهداء کردند.

این مبلغ را فرزندان مرحوم امینی و مرحومه فاطمه اکبری برای هزینه تحصیل و خیرات خانواده دو فرهنگی برای خانواده‌های زندانیاندرمان خانواده‌های زندانیان نیازمند به انجمن حمایت از زندانیان اهداء کردند.

حجت الاسلام نسایی دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در این مراسم با قدردانی از این اقدام خیرگفت: این اقدام در هفته بزرگداشت مقام معلم و در ماه مبارک رمضان برای کمک به هم نوعان بسیار پسندیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*