اخبار خراسان جنوبی/ انحراف تسهیلات بانکی از ریل تولید

وزیر بهداشت خبر داد

شناسایی ۳ مورد کرونای آفریقایی در ایران/صدای پای ویروس هندی نزدیک است

شناسایی ۳ مورد کرونای آفریقایی در ایران/صدای پای ویروس هندی نزدیک است

وزیر بهداشت از شناسایی سه مورد ویروس آفریقای جنوبی کرونا در یکی از استانهای جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی گفت: با موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی به عنوان موج چهارم در سراسر کشور همکاران ما با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه شدند.

روزهای سخت‌تری از نظر تعداد مرگ‌های کرونایی در راه است

وی افزود: متاسفانه مرگ‌های ناشی از بستری‌های زیادی که در این روزها داشتیم، رو به افزایش خواهد بود و چند روز آینده روزهای سخت‌تری را از نظر دریافت تعداد مرگ‌های ناشی از بستری‌های انبوه این روزها خواهیم داشت.

 

شناسایی ۳ مورد ویروس آفریقایی کرونا در ایران

نمکی اظهار کرد: خبر ناخوشی که باید به مردم بگویم این است که ما لحظه به لحظه ورود ویروس‌های موتاسیون‌ یافته دیگر را به کشور رصد می‌کردیم. قبلا اعلام کرده بودم که ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند. همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را به قطب برساند. صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را هم در پشت در مرزهایمان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه علم به حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشورهای همسایه کرده بودم که به هر دلیل، مسائل دنبال نشد و متاسفانه دیشب گزارش پیدا کردیم که در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم.

نمکی گفت: داریم دنبال و رصد می کنیم با شیوه‌های مجدد آزمایش که بتوانیم با چک مجدد برایمان قطعی شود و به مردم اطلاع می دهیم.

صدای پای کرونای هندی نزدیک است

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک تر کنار خودمان می شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی که وارد شدند را بررسی می‌کنیم. دیروز در یکی از شهرستان هایمان مواردی را از هندی‌هایی که مبتلا به کرونا بودند را داریم ارزیابی می کنیم و امیدواریم از نوع موتاسیون یافته هندی نباشند.

پروتکل‌ها را رعایت کنید

وی گفت: این زنگ خطر به ما می‌گوید که باز هم باید فاصله‌ها را بیشتر کنیم، پروتکل‌ها را بیشتر مراعات کنیم و نگذاریم که همکارانمان در مجموعه های درمانی به دام جمع کردن موج جدید با ویروس‌های جهش یافته جدید شوند. واقعا نظام سلامت در اوج گرفتاری است و همکاران من در سنگین ترین بار ممکن تاریخی که دارند می کشند کار را پیش می برند.

تاثیر ناچیز واکسنها بر ویروس آفریقایی

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم بتوانیم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت فاصله گذاری، با عدم رعایت پروتکل ها وارد نکنیم تا خدایی نکرده بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم که از همه این‌ها سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن ها رویش جواب نداده و اگر هم جواب بده جواب مختصری است.

نمکی همچنین گفت: نگذاریم که جمعیت بیشتری مبتلا شوند آن هم با ویروسی که واکسن‌ها روی آن اثر قابل توجهی نداشته باشند. از اصحاب رسانه تشکر دارم و میخواهم که در کنار ما این اطلاع رسانی گسترده را در کشور انجام دهند و کمک کنند تا بتوانیم این موج ها را پشت سر بگذاریم.

 

 

 

 

صلاحیت ۵۷۳ داوطلب انتخابات شوراهای شهر در خراسان جنوبی بررسی شد

صلاحیت ۵۷۳ داوطلب انتخابات شوراهای شهر در خراسان جنوبی بررسی شد

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی گفت: مرحله اول بررسی صلاحیت ۵۷۳ داوطلب انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای استان در هیات‌های نظارت به پایان رسید.

غلامرضا حسین‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صلاحیت این تعداد از داوطلبان ابتدا در هیات‌های اجرایی و سپس در هیات‌های نظارت شهرستان‌ها بررسی شده است.

وی گفت: در این دوره از انتخابات ۶۰۷ نفر داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای استان شدند که از این تعداد تاکنون ۳۴ نفر انصراف داده‌اند و صلاحیت ۵۷۳ نفر در هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌ها بررسی شد.

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: نتایج این بررسی‌ها تا پایان وقت اداری  هفتم اردیبهشت به هیات‌های اجرایی (فرمانداری‌ها) تحویل می‌شود و فرمانداران تا هشتم اردیبهشت نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها ابلاغ می‌کنند.

وی گفت: داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نشده است می‌توانند از زمان دریافت نتیجه به مدت چهار روز اعتراض خود را تحویل فرمانداری‌ها یا هیات عالی نظارت بر انتخابات دهند.

حسین‌پور افزود: هیات عالی نظارت استان از ۱۲ اردیبهشت به  مدت ۱۰ روز فرصت دارد به اعتراض‌ها رسیدگی کند.

پلمپ ۹ باشگاه متخلف در قاین/۷

تعداد ۹ باشگاه ورزشی در شهرستان قائن به دلیل عدم رعایت دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا پلمپ شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با حضور سید علی ترحمی رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان ۹ باشگاه ورزشی در شهر قائن پلمپ شد. سید علی ترحمی افزود: با توجه به شرایط سخت مقابله با ویروس کرونا و اجرای مصوبات ستاد استانی و شهرستانی کرونا مبنی بر تعطیلی اماکن ورزشی در شهرستان های با رنگ بندی قرمز کرونایی نیز تمامی باشگاههای خصوصی و عمومی تعطیل می باشند. ترحمی خاطر نشان کرد: بر همین اساس در بازدید های صورت گرفته شب گذشته از اماکن و باشگاههای ورزشی سطح شهر قائن، متاسفانه با توجه به تذکرات کتبی و شفاهی تعداد ۹ باشگاه ورزشی به صورت علنی فعالیت داشته اند که  به دستگاه‌های نظارتی معرفی و به مدت ۱۵ روز پلمپ گردیدند. ترحمی ضمن تقدیر از مدیران باشگاههای ورزشی،روسای هیات های ورزشی مدیران اماکن ورزشی که در این طرح همراهی می کنند، در راستای حفظ سلامت ورزشکاران و مردم با خاطیان به هیچ عنوان مماشات نخواهد شد و در صورت مشاهده فعالیت ورزشی قطعا باشگاه متخلف پلمپ خواهد شد.

 

 

 

به همت کارشناسان دانشگاه بیرجند انجام شد

سازگارسازی انواع رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند/۳-۷

 
برای اولین بار در خراسان جنوبی به همت کارشناسان دانشگاه بیرجند انواع گل‌های رز هلندی با آب و هوای بیرجند سازگارسازی شدند و نیز اثر پالم‌پیت بر میزان گلدهی گیاهان بررسی شد.
سازگارسازی انواع رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند و بررسی اثر پالم‌پیت بر گلدهی گیاهان

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهندس سید ابوالفضل ناصری، کارشناس آموزشی گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند گفت: در نهالستان دانشکده کشاورزی در گذشته گیاهانی مانند آتریپلکس، بادام ، زردآلو و زبان گنجشک از طریق کاشت بذر تولید می‌شده است و از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۱۷ نوع گیاهان فضای سبز از طریق قلمه گیری تولید می‌شود.
وی به اجرای موفقیت آمیز طرح سازگارسازی(آداپته کردن) انواع  گل‌های رز هلندی اشاره کرد و بیان داشت؛ این طرح از چهار سال پیش در این نهالستان آغاز شده است و هم اکنون میتوانیم از هر رنگ رز هلندی حداقل ۵۰۰ گیاه جدید از طریق قلمه گیری تولید کنیم که با آب و هوای این منطقه سازگاری داشته باشد .
مهندس ناصری به فروش بیش از ۱۰ هزار گیاه تولیدی این نهالستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: هم اکنون در نهالستان دانشکده کشاورزی می‌توانیم حدود ۲۰ هزار گیاه جدید به روش قلمه‌گیری تولید کنیم که از این تعداد، حدود ۷ هزار آن از انواع گل‌های رز هلندی سازگار شده با آب و هوای بیرجند خواهد بود.
مهندس ناصری ابراز امیدواری کرد که این میزان تولید قابل افزایش نیز می‌باشد.
وی دومین اقدام مهم این نهالستان پس از سازگاری گل‌های رز هلندی با آب و هوای بیرجند را اثر پالم‌پیت بر روی گیاهان گلدار علی‌الخصوص گیاهان رز نام برد و بیان کرد: پالم‌پیت بدلیل داشتن منگنز بالا باعث افزایش چشمگیر میزان گلدهی در گیاهان می‌شود.
وی بررسی اثر پالم‌پیت برروی درختان میوه را به عنوان یکی از برنامه‌های آینده این نهالستان نامید و ادامه داد: برای اولین بار در استان خراسان جنوبی وحتی استان‌های همجوار بررسی اثر پالم‌پیت و سازگارسازی رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند در نهالستان دانشکده کشاورزی انجام و به نتیجه رسیده است.

 

 

با حضور دکتر محمدرضا مجیدی برگزار شد

نخستین نشست انتخابات ۱۴۰۰در دانشگاه بیرجند۳-۷

 

با حضور دکتر محمدرضا مجیدی،سفیر و نماینده سابق ایران در یونسکو، نخستین نشست از سلسله نشستهای (( انتخابات ۱۴۰۰)) در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این نشست به مناسبت ۴۱ مین سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا به طبس و با عنوان مذاکره با آمریکا از فرصت تا تهدید برگزار شد.

دکتر مجیدی در ابتدای این جلسه ضمن تحلیل حمله نظامی امریکا به طبس، گفت: این واقعه نیاز به پژوهش و تحقیق گسترده دارد و هنوز بسیار نیازمند مطالعه است. مطالعه این رویداد در تاریخ منطقه و جهان بسیارتاثیرگذار بوده است. وی در ادامه به مقوله منافع ملی در این خصوص  اشاره کرد.

دکتر محمدرضا مجیدی ضمن بیان این مطلب که دوگانه دیپلماسی و میدان هر دو در جهت پیشبرد منافع ملی است، گفت: در این چهار دهه خیلی از سوالات پاسخ داده نشده و دانشجویان و جوانان فعلی درکی از شرایط آن زمان ندارند و عملکرد فعلی مان را می بینند.

نماینده سابق ایران در یونسکو،در خصوص رابطه ایزان و آمریکا گفت : هم فرصت و هم تهدید را در آین رابطه می بینم و اگر در زمان خودش صورت نگیرد بسیار تهدید کننده است. وی در خصوص مذاکرات فعلی ایران و آمریکا گفت: چه دلیلی دارد با این سرعت این مذاکرات صورت گیرد. وی در خصوص این موضوع که مذاکره تابو است یا خیر گفت: این مذاکرات از دولت آقای احمدی نژاد آغاز و در دولت آقای روحانی بصورت جدی تری مطرح شد. دکتر مجیدی در خصوص قطع ارتباط با آمریکا گفت: ما با دو رژیم صهیونیستی و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی قطع ارتباط کردیم و اتفاقا بر اساس منابع تاریخی ما رابطه را با آمریکا را قطع نکرده ایم و اتفاقا امریکا پس از اینکه در حمله به طبس ناکام ماند و توفیقی نداشت، قطع ارتباط کرد.

دکتر مجیدی ادامه داد: آمریکا بدنبال مذاکره نبود و در حقیقت میز محاکمه ای جهت از بین بردن منافع ملی ما بود. دکتر مجیدی در خصوص فضای انتخابات و شرایط نظام انتخاباتی ایزان گفت: باید نظام انتخاباتی ما باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و چطور ممکن است که در فاصله ۸ هفته تا انتخابات هنوز کاندیداها مشخص نیستند و این از مشکلات نظام انتخاباتی ماست و راهی جز گسترش احزاب وجود ندارد.

نجات جان گروگان­‌ها یا احیای هژمونی آمریکا در ایران و جهان، راهبرد آمریکاییان برای رفع معضل گروگانگیری، آینده ایران در سایه روابط خارجی و احتمالی دولت ایران و امریکا، آرایش سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰، برجام و نقش آن در سیاست خارجی دولت آینده، سیاست رئیس جمهور اینده در ارتباط با ارتباط با امریکا از مواردی بود که مورد سوال قرار گرفت و دکتر مجیدی به سوالات مطروحه پاسخ داد.

گفتنی است سلسله نشستهای انتخابات ۱۴۰۰ از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند، برگزار می شود و علاقمندان جهت شرکت در نشست ها می توانند با مراجعه به وب سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، از برنامه زمانی آن مطلع شوند.

 

 

 

 

توزیع هزار بسته معیتشی بین دانش آموزان محروم خراسان جنوبی۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از توزیع یک هزار بسته معیشتی در قالب پویش لبخند رضایت بین دانش آموزان محروم و نیازمند استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی ظهر امروز با بیان این خبر اظهار کرد: این بسته های معیشی شامل برنج، روغن، ماکارونی، رب گوجه فرنگی، پودر دست، ماسک، صابون ، خرما و پنیر می باشد که با مشارکت خیرین نیکوکار به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان تهیه شده است.

وی اضافه کرد: قریب یک هزار دانش آموز محروم استان از مزایای این بسته ها برخوردار می شوند.

 

 

شب شعر مجازی “ضیافت یار” برگزار می شود/۲-۳

    
شب شعر مجازی "ضیافت یار" برگزار می شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری شب شعر مجازی ” ضیافت یار” خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر، عنوان کرد: این شب شعر با موضوع ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی ( ع) ،چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه ساعت ۹ شب، از طریق صفحه اینستاگرامی khjfarhang@ برگزار می شود.
به گفته وی در این شب شعر، تعدادی از شعرای استان، اشعار خود را در خصوص ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی (ع) قرائت خواهند کرد.

گفتنی است این شب شعر از جمله ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی است.

 

 

 

ظرفیت بالای شهرستان نهبندان در رشته هنرهای تجسمی

    
ظرفیت بالای شهرستان نهبندان در رشته هنرهای تجسمی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزیده شدن شهرستان نهبندان در رشته هنرهای تجسمی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگی و هنری کشور گفت: قرار گرفتن نام این شهرستان در کنار شهرهای بزرگی همچون اصفهان و یزد، نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای نهبندان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده در دیدار با فرماندار شهرستان نهبندان با بیان این که در شهرستان نهبندان نیاز به مجموعه ای داریم تا زیرساخت های فرهنگی و هنری را برای مردم فرآهم کند، اضافه کرد: نگارخانه برای این موضوع مناسب است و تعدادی از اتاق های آن به فعالیت انجمن ها اختصاص داده شده است.

نبی زاده به اهمیت اتمام پروژه پلاتو نهبندان نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با نگاه و حمایت های فرمانداری نهبندان این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد .

وی همچنین از نیاز این شهرستان به سالن سینما سخن گفت و افزود: استفاده از سالن های چند منظوره به عنوان سالن سینما ، فقط یک مسکن و راه حلی موقتی است ، استقبال کم مردم از این سالن ها نیز به واسطه همین موضوع است.

به گفته وی می توان همانند شهرستان طبس، برای این شهرستان نیز پردیس سینمایی احداث کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیده شدن شهرستان نهبندان در رشته هنرهای تجسمی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگی و هنری کشور نیز خبر داد و یادآورشد: قرار گرفتن نام این شهرستان در کنار شهرهای بزرگی همچون اصفهان و یزد، نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای نهبندان است.

نبی زاده جشنواره ملی مجسمه های نمکی را عامل اصلی دیده شدن این ظرفیت ها دانست و ادامه داد: شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و فرمانداری نهبندان می توانند به بروز و ظهور این شهرستان در شبکه شهرهای خلاق کشور کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارنامه شبکه شهرهای خلاق دوسالانه است و امیدواریم از این فرصت نهایت استفاده برای متصل شدن نگارخانه نهبندان به شبکه را داشته باشیم.

 

بهره برداری از سالن پلاتو نهبندان تا پایان سال جاری

بیکی فرماندار نهبندان نیز در این دیدار با تاکید بر این که موضوعات فرهنگی ، تاثیرگذاری بسیار وسیعی دارند، عنوان کرد: ویروس کرونا موجب شد بسیاری از مباحثی که به دنبال فرهنگ سازی آن ها بودیم با تسریع بیشتری انجام گیرد همانند رشدی که در فرهنگ سلامت رخ داده است.

وی با بیان این که در بین شهرسنتان های استان به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت بهتری قرار داریم، خاطرنشان کرد: بخشی از آن به دلیل اقدامات فرهنگی انجام شده است.

بیکی با اشاره به این که سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای زیرساخت های فرهنگی و هنری شهرستان در نظر گرفته شد که یک میلیارد تومان آن تخصیص یافت ، اظهار کرد: از این مبلغ، دو نوبت اعتبار به پروژه پلاتو اختصاص داده شد و امیدواریم با اعتبار تکمیلی امسال، پروژه را تا پایان ۱۴۰۰ به اتمام برسانیم.

وی درخصوص سالن فرهنگی و هنری فعلی شهرستان نیز ، عنوان کرد: فضای داخلی سالن ، تهویه ، نور و حتی صندلی ها مناسب نیستند، در همین راستا قرار شده است بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای بهسازی این سالن از سوی بنیاد برکت و بخشی از اعتبارات شهرستان تامین شود.

 

 

 

 

 

بهره برداری از پلاتو نهبندان طی یک سال آینده

    
بهره برداری از پلاتو نهبندان طی یک سال آینده
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یکی از موانع تولید فرهنگ را کمبود زیرساخت های فرهنگی دانست و عنوان کرد: سال گذشته پلاتوی نهبندان کلنگ زنی شد و امیدواریم با عنایت مسئولان شهرستان طی یک سال آینده این پروژه به مرحله نهایی رسیده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده صبح سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نهبندان، عنوان کرد: مطابق آیین نامه ها و ساختارها، این شورا مرکز هماهنگی و تصمیم سازی در حوزه فرهنگ عمومی جامعه و آنچه که قرار است تجلی عمومی اندیشه ها و رفتارها، نگاه ها و سنت های ما در جامعه باشد، تعریف شده است.

به گفته وی شورای فرهنگ عمومی ساختاری برای سیاست گذاری منسجم، استفاده از همه ظرفیت ها و رصد حوزه های فرهنگی است.

نبی زاده اضافه کرد: از منظر قانون گذار ، این شورا قرارگاهی عملیاتی برای رسیدن به نقطه های مطلوب است ، در نتیجه خواهش می کنم در شورای فرهنگ عمومی حتما مباحث با طرح و برنامه در جهت پیگیری برای اجرا، عنوان شوند.

وی به دستور کار این جلسه از شورای فرهنگ عمومی شهرستان در خصوص شعار سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری چند سالی است با توجه به شرایط فراروی کشور، شعار را با محوریت تولید مطرح می کنند، معتقدیم در این شعار  نگاه به تولید فرهنگی نیز مد نظر است. زیرا که ایشان در طول سال به فرهنگ در کلام خود به عنوان یکی از محورهای اصلی جامعه نگاه می کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: نهبندان به عنوان شهرستانی کهن با پیشینه ای درخشان و سرمایه های عظیم فرهنگی و نیروی انسانی و همچنین دژ اصلی در حوزه های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی در شرق کشور عمل می کند.

نبی زاده با بیان این که یکی از کانون های فرهنگی و هنری این شهرستان با همه محدودیت ها به لحاظ امکاناتی توانسته در سطح کشور در طرح ایران قوی جایگاهی ملی کسب کند، اضافه کرد: انتخاب نهبندان به عنوان برگزیده در نخستین دوره از شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نیز  موفقیت دیگری است که نشان دهنده ظرفیت های عظیم این شهرستان است.

وی یکی از موانع تولید فرهنگ را کمبود زیرساخت های فرهنگی دانست و افزود : سال گذشته پلاتوی نهبندان کلنگ زنی شد و امیدواریم با عنایت مسئولان طی یک سال آینده این پروژه به مرحله نهایی رسیده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

وی همچنین خطاب به شهردار نهبندان عنوان کرد: اگر خانه های محله تبدیل به خانه های فرهنگ شوند و از ظرفیت موسسات فرهنگی و هنری نیز در این مکان ها استفاده شود، ما نیز می توانیم به رشد و توسعه این مجموعه ها کمک کنیم.

 

 

فرهنگ سازی کار ، تلاش و خرد جمعی برای رسیدن به توسعه در شهرستان نهبندان

    
فرهنگ سازی کار ، تلاش و خرد جمعی برای رسیدن به توسعه در شهرستان نهبندان
فرماندار نهبندان عنوان کرد: فرهنگ هایی همانند کار، تلاش و خرد جمعی برای جلوگیری از نارسایی ها در جامعه ، در قانون اساسی پیش بینی شده است، لذا برای رسیدن به توسعه در شهرستان ، تمام نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردم باید از این فرصت استفاده کرده و مانع زدا باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، شورای فرهنگ و عمومی شهرستان نهبندان صبح سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه با حضور امام جمعه ، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان نهبندان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

بیکی در این جلسه فرهنگ عمومی را موضوعی همه جانبه و زیرساختی دانست و افزود: برای رسیدن به فرهنگ مناسب باید آن را از دو دیدگاه سخت افزاری و نرم افزاری بررسی کرد.

وی توضیح داد: در بعد فیزیکی فرهنگ، امکانات و زیرساخت هایی مد نظر است که باید تهیه و در اختیار نهاد های مرتبط همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد، دیدگاه نرم افزاری نیز مجموعه اقداماتی است که منجر به فرهنگ سازی می شود. همانند تلاش هایی که برای فرهنگ سازی رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جهت مقابله با کرونا و داشتن جامعه ای ایمن تر انجام گرفته است.

بیکی با تاکید بر این که فرهنگ سازی کار بسیار سختی است اما آثار و نتایج بسیار خوبی خواهد داشت، اضافه کرد: فرهنگ هایی همانند کار، تلاش و خرد جمعی برای جلوگیری از نارسایی ها در جامعه ، در قانون اساسی پیش بینی شده است، لذا برای رسیدن به توسعه تمام نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردم باید از این فرصت استفاده کرده و مانع زدا باشند.

وی شعارهای انتخاب شده برای هر سال توسط مقام معظم رهبری را امری فرهنگی و دارای پیوست های فرهنگی گسترده دانست و گفت: تولید فقط به معنای تولید کار نیست، بلکه تولید فکر ، امنیت و فرهنگ در بسیاری از موضوعات همچون استفاده از منابع آبی درست و … را نیز شامل می شود.ک

فرماندار نهبندان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان نهبندان از رتبه بسیار خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده این است که اگر تعهد و انسجام در یک مجموعه باشد، می تواند به عنوان یک پایگاه فرهنگی برنامه های بسیار خوبی برای جذب مشارکت مردم در امر های فرهنگی داشته باشد.

 

توفیق یک جامعه مشروط به برخوردار بودن از فرهنگ عمومی بالا است

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه شهرستان نهبندان نیز در این جلسه عنوان کرد: اگر چه شورای فرهنگ و عمومی، ذیل شورای انقلاب فرهنگی کشور تعریف می شود، اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که هر کجا مردم از فرهنگ عمومی بالایی برخوردار باشند، در تمامی مسایل موفق تر خواهند بود، اضافه کرد: به همین دلیل دولت های استکباری برای ضربه زدن به یک جامعه، سعی در تغییر فرهنگ عمومی آن همچون نوع پوشش، گویش، کتب و متون آموزشی و درسی دارند.

به گفته وی اگر فرهنگ عمومی را از دیدگاه آیات و روایت نیز بررسی کنیم متوجه پشتوانه عظیم آن خواهیم شد. برای مثال شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» انتخاب شده است و در قرآن نیز بالاترین درجه مجاهدت را به فرد اهل کار می دهند ، پیامبر با عظمت اسلام هم برای فرد تولیدگر و کارگر احترام بالایی برخوردار بودند و فرمودند دست کارگر دستی است که به آتش جهنم نمی رسد.

 

 

 

 

۶۰۷ نفر داوطلب عضویت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر شدند

دبیر اجرایی هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی گفت: در این دوره از انتخابات ۶۰۷ نفر داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر در استان شدند که از این تعداد تاکنون ۳۴ نفر انصراف دادند.

غلامرضا حسین پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند اظهار داشت: در این دوره از انتخابات ۶۰۷ نفر داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر در استان شدند که از این تعداد تاکنون ۳۴ نفر انصراف دادند.

وی افزود: همچنین صلاحیت ۵۷۳ نفر ابتدا در هیئت‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و پرونده آنان برای بررسی مجدد به هیئت‌های نظارت شهرستان ها تحویل داده شد.

دبیر اجرایی هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: پرونده داوطلبان با استعلاماتی که از مراجع ذیصلاح توسط هیئت‌های اجرایی و بعضا توسط هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها أخذ شد، در هیئت‌های نظارت مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

حسین پور تصریح کرد: در این راستا هیئت‌های نظارت باید طبق تقویم زمان بندی تا پایان وقت اداری فردا نتایج را به هیأت های اجرایی ابلاغ کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرمانداران نیز تا هشتم اردیبهشت ماه نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به داوطلبان عضویت در انتخابات اعلام می کنند.

حسین پور با بیان اینکه داوطلبانی که صلاحیت آنان تایید نشده است می توانند از زمان دریافت نتیجه به مدت ۴ روز اعتراض خود را به فرمانداری‌ها و یا هیئت عالی نظارت بر انتخابات تحویل دهند یادآور شد: هیأت عالی نظارت استان نیز ۱۰ روز فرصت دارد به اعتراضات رسیدگی کند.

دبیر اجرایی هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی ضمن هشدار به تبلیغات زود هنگام خاطرنشان کرد: هرگونه گزارشی مبنی بر تبلیغ زود هنگام داوطلبان بررسی و با متخلفان برخورد خواهد شد.

حسین پور اظهار داشت: همچنین تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی روستاها نیز در حال حاضر در هیئت های اجرایی استان نیز در دست بررسی است.

 

کشف ۷۷۵ میلیون ریال احشام قاچاق در”بیرجند”/۴

 

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک کامیونت ایسوزو ۳۱ رأس گوسفند قاچاق به ارزش ۷۷۵ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از کامیونت ایسوزو ۳۱ رأس گوسفند قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی آن توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۷۷۵ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

کشف ۴ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در”سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”سربیشه” از کشف ۴ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال در شهرستان”سربیشه” خبر داد و گفت : مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی سربیشه اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از روستاهای این شهرستان دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی و پلیسی، محل نگهداری دستگاه های استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی با رعایت حقوق شهروندی به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه بیان داشت: مأموران در بازرسی و پاکسازی از محل ۴ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز کشف کردند که ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه یک میلیارد ریال برآورد شده است.

سرهنگ کارگر تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

توقیف کامیونت حامل ۸۴ رأس احشام غیر مجاز در”زیرکوه”/۴

 

فرمانده انتظامی”زیرکوه” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک کامیونت ایسوزو ۸۴ رأس گوسفند فاقد مجوز به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”سید رضا حسینی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو ۸۴ رأس گوسفند فاقد مجوز دامپزشکی کشف که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

کشف ۸۴ کیلو تریاک در “نهبندان” /۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران در بازرسی از یک کامیون بنز ۸۴ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک کشف و ۲ سوداگر مرگ را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون بنز مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون ۸۴ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این رابطه یک کامیون توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

جاساز ۱۰۴ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک در اتوبوس/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۰۴ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک در شهرستان”نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس ۱۰۴ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود را کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان داشت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر که متهمان به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به عشایر سرایان/۲

فرماندار سرایان بهمراه عصمتی پور مدیر کل امور عشایری استان با تعدادی از عشایر بندنو گفتگو کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت.
فرماندار سرایان در حاشیه این بازدید با تاکید به اینکه عشایر نباید به جهت خشکسالی با فروش اجباری دام خود متضرر شوند گفت : برای حمایت از عشایر و جلوگیری از ضرر و زیان، تسهیلات ارزان قیمت فراهم شده که با مراجعه به اداره امور عشایری شهرستان میتوانند از این ظرفیت استفاده نمایند.
وی همچنین با اشاره به قرارگیری روستای عشایری در حاشیه جاده سرایان_بیرجند از ایجاد پارک خطی جهت رفاه مسافرین و اهالی روستا خبر داد و گفت: این موضوع در دستور کار با استفاده از اعتبار روستاهای فاقد دهیاری قرار گرفته است.
رسولی مقدم در ادامه افزود: عملیات اجرایی پروژه احداث پل ده دهانه آبنمای بند نو نیز آغاز شده و تا قبل از هفته دولت به بهره برداری می رسد.

 

 

با هزینه ۳۰میلیاردی محقق شد

 تجهیز بیمارستان بشرویه به دستگاه اکسیژن ساز/۲

دستگاه اکسیژن ساز به مبلغ ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی وزارتخانه برای بهره برداری به بیمارستان شفا شهرستان بشرویه وارد شد.
شفیعی فرماندار شهرستان بشرویه در بازدید از بیمارستان شفا بشرویه گفت: باتوجه به مشکلاتی که در بیمارستان فعلی در خصوص تامین اکسیژن موجود بود از نیمه دوم سال ۹۸ برای تامین دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان اقدام شد.
وی افزود: نبود دستگاه اکسیژن ساز در بشرویه در پیک های کرونا مشکلات بیشتری را به همراه داشت و ما تاکنون با حدود ۱۰۰ کپسول از شهرستان های مجاور اکسیژن مورد نیاز بیمارستان را تامین می کرده ایم.
فرماندار شهرستان بشرویه بیان داشت: با پیگیری و مکاتبات اولیه که از شهرستان و استان صورت گرفت و باپیگیری جدی استاندار و ریاست دانشگاه علوم پزشکی و با مساعدت نماینده مردم بعد از یک سال و نیم  خواسته مردم محقق شد و دستگاه اکسیژن ساز تحویل بیمارستان بشرویه شد.

 

 

کارخانه اکسید منیزیم یکی از ظرفیت های اشتغال سربیشه/۲

 

نشست صمیمی نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی به مناسبت هفته کارو کارگر بافرماندار و امام جمعه سربیشه برگزار شد.
در این دیدار فرماندار شهرستان ضمن تبریک هفته کار و کارگر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان هدف از دیدار را قدردانی از قشر زحمت کش کارگران و کارفرمایان شهرستان برشمرد.
محمدی اظهار نمود: .مجموعه ی کارخانه اکسید منیزیم یکی از ظرفیت های بزرگ و مهم شهرستان می باشد که در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی دارد و هرچه فازهای بیشتری از آن به بهره‌برداری برسد به تبع اشتغال بیشتری را در شهرستان به همراه خواهد داشت.
در پایان با اهدای لوحی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان تجلیل شد.

 

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند مطرح کرد؛

انحراف تسهیلات بانکی از ریل تولید/ترک فعل های برخی مدیران/۲-۳

انحراف تسهیلات بانکی از ریل تولید/ترک فعل های برخی مدیران

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: طبق بررسی‌ها در برخی از موارد تسهیلاتی با عنوان کار تولیدی گرفته شده که بعد مشخص شده محل مصرف آن اصلا ربطی به تولید و تولید کننده نداشته است.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان در گفت و گو با خبرنگارمهر اظهارکرد: تمام همت ما این است که تولید در خراسان‌جنوبی رونق گرفته و موانع کار از بین برود و در این زمینه تمامی تلاش خود را خواهیم کرد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه در مسائل اقتصادی به دنبال حقوق عامه نیز هستیم، بیان‌کرد: حمایت از تولید در سند تحول قوه قضائیه که در تاریخ سی ام آذرماه ۹۹ به تصویب رسیده است نیز مورد اشاره قرار گرفته است به ویژه اینکه ما در شرایط کنونی با موضوع تحریم، جنگ اقتصادی و شیوع کرونا نیز رو به رو هستیم.

نسایی زهان گفت: متأسفانه در برخی از موارد تسهیلاتی با عنوان کار تولیدی گرفته شده است که بعد از بررسی‌های متعدد مشخص شده محل مصرف آن اصلاً ربطی به تولید و تولید کننده نداشته است.

وی با بیان اینکه ما ترک فعل‌های مدیران را نیز مد نظر داریم، ادامه‌داد: ما به عنوان مدعی العموم و در راستای حفاظت از بیت‌المال از موضوع تسهیلاتی که با نام تولید گرفته شده و در غیر این موضوع مصرف شده نمی‌گذریم و برخوردهایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به مواردی از حمایت تولید در خراسان جنوبی گفت: در یک مثال کارخانه شمشم منیزیم فردوس در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشت که با حمایت مجموعه قضایی به چرخه تولید برگشت.

وی یادآورشد: در سال ۹۹ تعداد ۴۴ واحد تولیدی با حمایت‌های قوه قضائیه احیاء و به چرخه تولید بازگشتند.

در کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی بیرجند مطرح شد؛

توقف طولانی ناوگان باری در ماهیرود/ دردسرهای شرکت ها و رانندگان

توقف طولانی ناوگان باری در ماهیرود/ دردسرهای شرکت ها و رانندگان

بیرجند- توقف طولانی ناوگان حمل و نقل در مرز ماهیرود موجب گلایه متقابل رانندگان و شرکت های حمل و نقل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: پانزدهمین جلسه کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، ترانزیت، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند با هدف پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل برگزار شد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: همزمان با آغاز فعالیت مرز ماهیرود ما در این مرز به عنوان یکی از مرزهای ۱۶ گانه برای صادرات مشتقات نفتی انتخاب شدیم و این موضوع باعث شد که ناوگان حمل و نقل در خراسان جنوبی به سمت تانکرهای حمل مواد سوختی برود و بسیاری از نمایندگی‌های شرکت‌های حمل، این تانکرها را تحت پوشش خود قرار دهند.

علیرضا خامه زر یادآور شد: در سال‌های ابتدایی ما در مسیر قانونمند در حوزه حمل و نقل بین‌المللی به ویژه در زمینه مشتقات نفتی پیش می‌رفتیم ولی در ادامه مشکلاتی پیش آمد و شرایط به گونه‌ای شد که در حال حاضر در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در یک چهارچوب نظامند حرکت نمی‌کنیم.

وی گفت: برخی از ناوگان‌های حمل و نقل به دلایلی چون نقص مدارک و اختلاف بین شرکت‌های بین‌المللی و دریافت کننده کالا دچار توقف می‌شوند این موضوع در نهایت برای رانندگان مشکلاتی به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: در استان‌هایی چون خراسان رضوی رفع این مشکلات توسط انجمن‌های شرکت‌های حمل و نقل صورت می‌گیرد که متأسفانه ما در خراسان جنوبی چنین چیزی نداریم.

ضرورت انعقاد قرارداد بین راننده و شرکت‌های حمل و نقل

خامه زر بیان کرد: در گذشته بین شرکت حمل و نقل بین‌المللی و صاحب کالا و همچنین با راننده قراردادی منعقد می‌شد که حقوق همه نیز در این قرار داد مشخص شده بود.

وی با بیان اینکه ما نباید حمل و نقل بدون قرار داد داشته باشیم، گفت: در وهله اول باید حمل و نقل بین‌المللی در استان از جهات مختلف دفاتر نمایندگی شرکت‌های حمل و نقل و لزوم انعقاد قرار داد حمل و نقل نظام مند شود.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: درخواست ما از مجموعه دستگاه قضایی این است که اگر نمایندگی یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی بدون انعقاد قرارداد کامیونی را برای بارگیری فرستادند و کامیون دچار مشکل و بعد به مراجع قضایی مراجعه کردند، مراجع قضایی شکایت آن را نپذیرند.

محمدرضا قربانی، رئیس کمیته سوخت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقلی که در خراسان جنوبی نمایندگی دارند، اکثر آنها در انجمن صنفی ما در خراسان رضوی عضو هستند.

وی بیان کرد: اگر خراسان رضوی ۱۰ کارشناس رسمی دادگستری در حوزه حمل و نقل داشته باشد ۹ نفر از آنها در کمیته‌های داوری و حل اختلاف فعال هستند.

رئیس کمیته سوخت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی با اشاره به اینکه کنوانسیون cmr به واسطه اینکه به مجلس رفته است، شکل قانون به خود دارد، گفت: قانون تجارت بر حمل و نقل‌های داخلی حاکم است.

قربانی در زمینه اعمال قوانین cmr (کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای) در خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه اداره کل راهداری به واسطه سودی که از بارنامه داخلی دارد زیر بار کنوانسیون cmr نمی‌رود در حالی که در cmr قرارداد منعقد و همه چیز در آن مشخص است.

اشاره به رأی دادگاه بخش درح در زمینه حق خسارت رانندگان

وی با اشاره به رأی دادگاه بخش درح در زمینه حق خسارت و خواب رانندگان در زمان توقف ناوگان حمل اظهار کرد: ما نیز عقیده داریم که کامیون راننده نباید تبدیل به انبار تاجر شود و قاضی محترم باید مواردی را در این زمینه لحاظ می‌کرد.

این فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی بیان کرد: از طرفی باید سند حمل راننده را از او می‌خواستند و همچنین از شرکت طرف مقابل راننده نیز برای حضور در دادگاه دعوت می‌شد.

قربانی یادآور شد: نباید شرایطی به گونه‌ای پیش برود که راننده به بهانه دریافت حق خسارت و حق خواب حتی وقتی خروجی بار را می‌گیرد برای تخلیه آن روزهای متمادی تعلل کند.

محمدرضا مالدار نماینده یکی از شرکت‌های حمل و نقل فعال در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر به عنوان مثال راننده‌ای که خروجی او یکم می‌خورد تا ۱۵ ماه نمی‌آید چرا که شنیده است دادگاه درح و یا کمرگ ماهیرود به اعطای حق خسارت و حق خواب او رأی می‌دهد.

وی اظهار کرد: ما با توقف ناوگان حمل و نقل در مرز ماهیرود مخالف هستیم چرا که خسارت‌هایی را به دنبال دارد.

ضرورت حضور نماینده شرکت حمل و نقل در دادگاه

مالدار یادآور شد: همچنین از مجموعه قضایی درح درخواست داریم اگر راننده‌ای برای دریافت خسارت خود در صورت توقف ناوگان به دادگاه شکایت می‌کند حتماً از شرکت حمل و نقل طرف مقابل برای حضور در دادگاه دعوت نمایند.

علیرضا امید، معاون بازرسی کانون نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل وقتی که با راننده‌ای قرار داد نمی‌بندند، زمانی که او به مشکل برخورد ورود پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به رأی و قرار دادگاه درح برای حق فروش کالا به راننده در شرایط عدم پذیرش کالا توسط گیرنده، بیان کرد: این موضوع در ماده ۳۸۴ و ۳۸۵ قانون به صراحت مطرح شده است.

امید خواجوی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل و نقل خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: ما در مورد پرداخت خسارت و دادن حق توقف به رانندگان، تابع نظر و تصمیم مقام قضایی هستیم ولی مقام قضایی نیز باید مسائل و موضوعاتی را مد نظر قرار دهد.

وی بیان کرد: وقتی که دادگاه در رأی خود دستور به فروش کالای یک شرکت را به عنوان صاحب کالا به نفع راننده می‌دهد حداقل قبل از آن باید نظرات و دفاعیات مسئولان آن شرکت را بشنوند.

خواجوی با بیان اینکه به طور طبیعی باید حق رانندگان براساس یک کنوانسیون و یا قرارداد داده شود، یادآور شد: تعلل در تخلیه بار نباید بهانه‌ای برای رانندگان گردد تا بتوانند در موارد ضروری حق توقف بگیرند.

علل توقف ناوگان حمل و نقل در مرز

علی اکبر کیانی، رئیس کمرگ ماهیرود خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: توقف ناوگان در مرز ماهیرود و مشکلات مرتبط با آن به سه دلیل رخ داد.

وی بیان کرد: متأسفانه بعد از آتش سوزی در مرز دو غارون بسیاری از کامیون‌ها به سمت مرز ما هدایت پیدا کردند و حجم زیادی از بار و کامیون در مرز ماهیرود و مرز میلک قرار گرفت که البته الان وضعیت بهتر شده است.

رئیس گمرک ماهیرود خراسان جنوبی ادامه داد: از طرف دیگر به واسطه تحریم‌ها، شرکت نفت حجم بسیاری از فرآورده‌های نفتی را از طریق بورس به فروش رساند که در فروش از این طریق اگر یک یا دو روز هم تأخیر در صادرات ایجاد شود ما با مشکلاتی رو به رو می‌شویم.

کیانی یادآور شد: دلیل سوم نیز محدودیت‌هایی که در پشت مرز ماهیرود برای ما ایجاد می‌کنند.

وی گفت: رانندگان باید بر اساس قرار داد همه مسائل از جمله طول مسیر، زمان تخلیه بار و بسیاری از مسائل دیگر را به صورت دقیق و کامل مشخص نمایند.

رئیس گمرک ماهیرود خراسان جنوبی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر گاه راننده با یک پیام در یک شبکه اجتماعی بدون قرار داد و مشخص بودن شرکت و … اقدام به حمل بار می‌کند که این رویه باید اصلاح شود.

قیاسی، رئیس دادگاه بخش درح نیز به صورت ویدئو کنفرانسی در این جلسه حضور یافت و نظرات خود را درباره چرایی نظر قضایی پیرامون مشکل بین رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل بیان کرد و مشکل اصلی را نبود قرار داد عنوان کرد.

جابه جایی کالا بدون انعقاد قرارداد مشکل ساز شده است

علیزاده سرپرست اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این جلسه اظهارکرد: تعداد زیادی از ناوگان حمل و نقل، بدون انعقاد قرارداد مبادرت به جابه‌جایی کالا نموده که مشکلات زیادی را در مرز ماهیرود به وجود آورده است.

وی گفت: در موادی از آئین نامه تشکیل شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به صراحت به انعقاد قرارداد اشاره شده که این امر حتماً باید مدنظر قرار گیرد.

سرهنگ شبان نماینده مرزبانی نیز با توجه به ازدحام بیش از حد محموله‌های صادراتی در مرز ماهیرود، خواستار ارائه راهکارهای عاجل و کاربردی جهت کاهش هرچه سریع‌تر ترافیک و جلوگیری از حوادث احتمالی شد.

 

 

 

 

افزایش تقاضای نهاده در خراسان جنوبی برای تغذیه دام

افزایش تقاضای نهاده در خراسان جنوبی برای تغذیه دام

بیرجند – ایرنا – فقر مراتع و نبود علوفه مورد نیاز دام به دلیل کاهش شدید بارندگی و تداوم خشکسالی در خراسان جنوبی سبب شده تا دامداران برای تغذیه دام‌های خود از نهاده‌ها استفاده کنند و تقاضا برای این اقلام افزایش یابد.

به گزارش ایرنا آمار رسمی نشان می‌دهد در سال‌های قبل ۹۰ درصد تغذیه دام‌ها در خراسان جنوبی از طریق چرای مرتعی تامین می‌شد و امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق نهاده‌ها خواهد بود.

علت اصلی بروز این وضعیت متوجه بارندگی است زیرا سال آبی – زراعی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) کم‌بارش‌ترین سال خراسان جنوبی محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که کاهش بارندگی در این استان طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه گزارش شده است.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است که از این مقدار ۹ درصد در وضعیت نرمال، ۲۰ درصد خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد.

این بدین معنا نیست که خراسان جنوبی امسال وارد خشکسالی شده بلکه این استان کویری ۲۰ سال خشکسالی پی در پی را پشت سر گذاشته اما امسال جزو چهار استان کم‌بارش کشور است و یکی از اولین مشاغلی که از این وضعیت آسیب می‌بیند، کشاورزی و دامداری است.

مردم خراسان جنوبی ۲ سال گذشته بارندگی‌های خوبی را تجربه کردند و این بارش‌ها از نظر برخی کارشناسان و حتی کشاورزان و دامداران نویدی بر پایان خشکسالی‌ بود اما وضعیت بارندگی‌ در سال آبی جاری سبب شد همه آنچه کشاورزان و دامداران رشته کرده بودند، پنبه شود.

در زمینه اهمیت وافر این موضوع همین بس که ۴۱ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی ساکن روستاها و ۳۳ درصد جمعیت شاغل استان نیز در بخش کشاورزی مشغول به‌کار هستند.

دامداران که سه ماه فصل زمستان به هر قیمتی دام خود را کم و بیش سیر نگه داشتند تا در فصل بهار با پا درمیانی طبیعت از خجالت آنها درآیند اکنون بهار سختی را می‌گذرانند چون خشکسالی مرگ و میر دام‌ها را زیاد کرده، دام‌های گرسنه توان شیردهی ندارند و انواع بیماری دام‌ها را تهدید می‌کند.

از آنجایی که خشکسالی بر مراتع و کاهش پوشش گیاهی اثر مستقیم دارد بنابراین تاثیرش بر دامداری سنتی که از مراتع به ویژه مراتع بهاره و تابستانی تغذیه می‌کند، بیشتر از دامداری صنعتی است.

بر اثر خشکسالی و کمبود یا نبود آب و علوفه کافی مسائل متعددی پیش می‌آید که منجر به لاغر شدن دام‌ها، نامرغوب شدن پشم، پوست و گوشت، بیماری و تلف شدن دام می‌شود و این یعنی دل کندن دامدار از دامی که منبع درآمد و مایه حیات زندگی‌های بسیاری است.

دام‌هایی که در شرایط ترسالی خریداری شدند

یکی از دامداران خراسان جنوبی گفت: اواخر سال ۹۸ که وضعیت مراتع در استان خوب بود، وسیله نقلیه خود را فروختم و با بخشی از پول آن تعدادی “بز سانن” خریدم.

محمد حاجی‌زاده افزود: موجی از تبلیغات در ارتباط با پرورش بز سانن در استان راه افتاده بود به طوری که مردم این نوع بز را مرغ‌ تخم طلا می‌شناختند اما با کمبود بارش‌ها و آغاز خشکسالی ضربه سنگینی به ما وارد شد.

وی گفت: هر بز را به قیمت حداقل سه میلیون تومان خریدم اما اکنون کمبود علوفه و نهاده باعث شده هر کدام را ۶۰۰ هزار تومان بفروشم و برای همین قیمت هم مشتری نیست چون این نوع بز از لحاظ تولید شیر بنام است اما وقتی آذوقه نباشد از شیر هم خبری نیست.

وی افزود: از چند ماه قبل تلفات بزها شروع شده در حالی که کاری از دستم بر نمی‌آید و نظاره‌گر از بین رفتن منبع درآمد زندگی‌ام هستم.

رضا صادقی یکی دیگر از دامداران استان گفت: معمولا بهار فصل زاد و ولد دام است اما امسال دعا کردیم گوسفندان زاد و ولد نکنند چون باید از گرسنگی بمیرند.

وی افزود: از اول سال تاکنون هر گوسفندی زایمان کرده، بره و بزغاله خیلی کوچک با وزن پایین دارد همچنین گوسفندها به بچه‌های خود شیر نمی‌دهند.

این دامدار اظهار داشت: کسانی که شیر گاو دارند به وسیله شیشه شیر نوزاد بزغاله را سیر می‌کنند اما برخی که از این نعمت هم برخوردار نیستند شاهد تلف شدن بره و بزغاله‌ها هستند.

زمزمه خشکسالی و مشکلات مربوط به کمبود دان و علوفه از اوایل اسفند سال گذشته از جای جای استان شنیده می‌شد به‌گونه‌ای که دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان طبس در این باره گفت: اگر مسوولان تدبیری نیندیشند با توجه به حوادث اخیر خطر نابودی دامداری و کشاورزی در طبس حتمی خواهد بود.

مسعودرضا بندگی افزود: مشکل دیگری که کشاورزان شهرستان طبس با آن مواجه‌اند افزایش قیمت جوی کنسانتره و کاه است که تهیه آنها با قیمت‌های چندبرابری از عهده کشاورزان منطقه خارج است.

مسوولان پای کار آمدند

چهار نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی بتازگی به همراه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در تهران با معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران دیدار کردند و خواستار رفع مشکلات و تامین نهاده دام در استان شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: با پیگیری این سازمان و نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی ۱۲ هزار تُن جو و ذرت برای تامین نهاده‌های دامی دامداران در اختیار استان قرار می‌گیرد.

غلامرضا قوسی افزود: برای حمایت از دامداران ۶ هزار تن جو و ۶ هزار تن ذرت در مرحله اول در اختیار استان قرار می‌گیرد و براساس شاخص‌های دام پلاک‌کوبی شده بین شهرستان‌ها توزیع شود.

وی بیان کرد: همچنین مصوب شد محدودیت‌های دام که سال گذشته ایجاد شده بود و دامداران در حمل و نقل دام مشکل داشتند، برداشته شود تا دامداران بتوانند دام قابل کشتار یا قابل نگهداری را به استان‌های دیگر منتقل کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: قرار شد پیشنهادی برای وزیر جهاد کشاورزی در زمینه خرید دام مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام و استمهال تسهیلات دامداران و تامین نقدینگی تهیه و تقدیم وزیر شود تا پس اخذ نظر این پیشنهادات در مرحله اجرا قرار گیرد.

وی افزود: در ‌دیدار با رییس سازمان امور عشایر ایران نیز مقرر شد هزار و ۳۰۰ تن جو به صورت ویژه به استان اختصاص یابد و به تدریج این سهمیه تا ۱۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

قوسی عنوان کرد: در این نشست مصوب شد برای تامین نقدینگی تشکل‌های عشایری به منظور خرید علوفه مورد نیاز، تسهیلات قرض‌الحسنه با دوره بازپرداخت حداقل یکساله و پنج ساله پرداخت شود.

وی افزود: در مرحله نخست خشکسالی ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی خسارت وارد شد و هرچه روند خشکسالی ادامه یابد خسارت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: امسال خراسان جنوبی تحت تاثیر خشکسالی شدید است و متوسط بارندگی ۳۸ میلیمتر بوده که بیشترین تاثیر را بر تولیدات محصولات زراعی و دامی داشته است.

حمایت از واردکنندگان اقلام علوفه‌ای در خراسان جنوبی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با فقر شدید مراتع در استان مواجه‌ایم که سبب نگرانی‌های به حق برای دامداران نیز شده است.

محمدابراهیم ابراهیمی افزود: در راستای تامین علوفه با وجود محدودیت‌هایی که داریم بخش دولتی تلاش می‌کند مرهمی بر زخم کهنه دامداران بگذارد در غیر این صورت این میزان نهاده که وارد می‌شود، جوابگوی دام استان نیست.

وی بیان کرد: از آنجایی که حدود ۷۰ درصد نیاز حجمی تغذیه‌ای دام را علوفه خشبی تشکیل می‌دهد باید با برنامه‌ریزی دقیق این میزان تامین داخلی شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در نیم قرن اخیر این خشکسالی در استان بی‌سابقه بوده و همه دستگاه‌ها برای کمک به بخش دام استان پای کار آمده‌اند.

وی گفت: حداقل ۱۲ ماه سال این وضعیت را خواهیم داشت لذا باید از اکنون که موقع شروع برداشت است، نسبت به برداشت و ذخیره‌سازی علوفه دام اقدام کرد و در این زمینه تشکل‌ها و تعاونی‌ها پای کار آمدند.

ابراهیمی عنوان کرد: در سه ماه پایانی سال ۹۸ حداکثر میزان کنسانتره مصرفی دام‌های استان براساس نیاز شهرستان‌ها چهار هزار و ۵۰۰ تن بود در حالی که در سه ماه سال ۹۹ این رقم به حدود ۹ هزار تن ماهیانه و در فروردین امسال به ۱۴ هزار تن رسیده است.

وی از حمایت همه‌جانبه سازمان جهاد کشاورزی استان از واردکنندگان اقلام علوفه‌ای خبر داد و افزود: اگر تشکل‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی بخواهند علوفه وارد کنند، از آنان حمایت می‌کنیم و کمک گرفتن از همه ظرفیت‌ها و بسیج امکانات با هدف خرید و ذخیره‌سازی نهاده‌ها و افزایش تولید علوفه از برنامه‌های امسال سازمان جهاد کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های قبل ۹۰ درصد تغذیه دام‌ها در خراسان جنوبی از طریق چرای مرتعی تامین می‌شد و امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق نهاده‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: متقاضیان دارای ضوابط و شرایط لازم برای تامین انواع علوفه با شرایط مشخص و قیمت تمام‌شده ارزان‌تر در استان می‌توانند به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و درخواست خود را اعلام کنند.

مدیر تعاون روستایی استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به پیگیری‌ها انجام شده درخصوص رفع کمبود نهاده‌های دامی گفت: ۲۰۰ تُن نهاده دامی، اضافه بر سهمیه یارانه‌ای وارد استان شده است و با قیمت نیم یارانه‌ای توزیع خواهد شد.

وحید ضیائیان احمدی افزود: با تشکل‌های تعاون روستایی در غرب کشور هماهنگ کردیم که اگر دامداران بزرگ استان خواستار تامین مستقیم علوفه و نهاده‌های دامی باشند، بتوانند نهاده مورد نیاز خودشان را ارزان‌تر تهیه کنند.

کمک بسیج سازندگی به جهاد کشاورزی

بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز به کمک جهاد کشاورزی و دامداران آمده و آنگونه که مسوول این سازمان اعلام کرده، برای حل این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیشنهاد شده است.

مهدی هنری از پیگیری برای تامین علوفه دام از خارج استان خبر داد و گفت: در اولین گام هماهنگی برای خرید علوفه از استان‌های جنوبی (خوزستان و لرستان) که در تولید علوفه مازاد نیاز دارند، انجام شده است.

وی افزود: با هماهنگی ترابری سپاه و حمل و نقل سایر دستگاه‌های اجرایی استان تلاش می‌شود تا هزینه حمل علوفه از استان‌های دیگر به خراسان جنوبی به حداقل برسد تا علوفه مورد نیاز دامداران و عشایر استان را با حداقل قیمت در اختیار آنان قرار دهیم.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه حجم علوفه یارانه‌ای که به استان اختصاص داده می‌شود حداقل مورد نیاز دامداران است گفت: با توجه به شرایط حساس استان و خشکسالی پیش رو، موضوع تامین علوفه دام در سال جاری به صورت مداوم پیگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: اولین محموله علوفه دام با حمایت بسیج سازندگی به‌زودی وارد خراسان جنوبی می‌شود و درخصوص تامین سرمایه مورد نیاز اجرای این طرح نیز با خیرین و نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد علوی و سایر سازمان‌ها رایزنی شده است.

هنری افزود: در برنامه میان‌مدت نیز از زمین و آب‌های بلااستفاده برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های استان برای کشت علوفه دام استفاده خواهد شد همچنین آموزش کشت به روش هیدروپونیک برای روستاییان و عشایر در برنامه قرار دارد.

دامداری عشایر در شرایط خشکسالی 

عشایر خراسان جنوبی هم با توجه به فعالیت چشمگیر آنها در عرصه دامداری با مشکلاتی مواجه شده‌اند به طوری که از سه میلیون و ۴۰۰ هکتار مراتع خراسان جنوبی که در اختیار جامعه عشایری است، خشکسالی به ۸۰ درصد این مراتع خسارت زده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ۲۰ درصد باقیمانده مراتع استان نیز به دلیل نشستن گرد و غبار روی علوفه‌‎ها، قابل استفاده مفید برای دام نیست و میزان خسارت خشکسالی به مراتع استان به دلیل نبود رویش گیاه، ۲۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

مهدی عصمتی‌پور افزود: در سال آبی جاری (از اول مهر ۹۹) کاهش شدید بارندگی‌ها در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است و جامعه عشایری استان سال سختی را پیش‌رو دارد.

وی بیان کرد: در مجموع خشکسالی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۵۷ میلیارد تومان به جامعه عشایری خراسان جنوبی خسارت زده است و ۱۰ درصد دام سبک عشایر به دلیل خشکسالی و ضعف بنیه، آبستن نشدند یا سقط جنین داشته‌اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر استان سالانه ۲۰ هزار تن فرآورده‌های دامی و لبنی تولید می‌کردند که این ظرفیت امسال از دست عشایر رفته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ تعاونی عشایری استان برای کمک به جامعه عشایری نسبت به خرید علوفه در حال فعالیت هستند گفت: ۱۰ هزار تن علوفه در استان برای جامعه عشایری ذخیره‌سازی کردیم و در صورت حمل علوفه توسط تشکل‌های عشایری مشکلی در پرداخت تسهیلات نداریم.

عصمتی‌پور ادامه داد: ماهانه ۷۵۰ تن علوفه برای دام جامعه عشایری توزیع می‌کنیم در حالی که نیاز علوفه‌ای دام عشایر ماهانه ۹ هزار و ۵۰۰ تن است.

وی گفت: امسال به دلیل ضعیف شدن بنیه دام، بیماری‌های واگیردار بین دام عشایر نیز تشدید شده و واکسیناسیون دام عشایر در سال جاری توسط دامپزشکی رایگان انجام شده که اقدام خوبی است.

وی افزود: امسال مرگ و میر دام عشایر استان به دلیل ضعف بنیه براثر خشکسالی افزایش یافته و تبدیل به موضوع نگران کننده‌ برای جامعه عشایری شده است.

سازمان امور عشایر ایران و استانداری خراسان جنوبی بتازگی تفاهم‌نامه همکاری امضا و مبادله کردند که براساس این تفاهم‌نامه ۱۶ میلیارد تومان برای کمک به حوزه عشایر استان و ارتقای اقتصادی جامعه عشایری اختصاص یافت.

استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته در نشست شورای عشایر و توسعه روستایی استان خراسان جنوبی گفت: توجه به جامعه عشایری خراسان جنوبی در اولویت است و باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود تا بخشی از دغدغه جامعه عشایری در این شرایط خشکسالی کاهش یابد.

حمید ملانوری اظهار داشت: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری در ۵۰ سال گذشته در خراسان جنوبی بی‌سابقه بوده و امسال بدترین شرایط خشکسالی بر پهنه استان حاکم است و یکی از جوامعی که بیشترین رنج را می‌کشند و متحمل بیشترین خسارت شده‌اند، جامعه عشایری ما است.

وی افزود: جامعه عشایری در زمینه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند و خشکسالی‌ها به شدت اشتغال و معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شورای عشایری استان به دنبال این هستیم که مشکلات مختلف جامعه عشایری را مدیریت کنیم گفت: بهداشت و درمان، تعلیم و تربیت، امنیت، مرمت ایل راه‌ها، کوچ، اشتغال و آبرسانی از جمله مسائلی مهمی است که در شورای عشایری مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: باید در قرارگاه آب استان موضوع آبرسانی به عشایر و دام آنان مورد توجه جدی قرار گرفته شود تا تابستان پیش‌رو را بدون دغدغه پشت سر بگذارند.

در حال حاضر یک میلیون و ۷۱۰ هزار راس دام سبک و ۳۵ هزار دام سنگین در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان از قطب‌های پرورش دام و طیور در شرق کشور است.

 

 

 

 

 

در راستای مقابله با شیوع کرونا ویروس انجام شد؛

پایش بیش از هزار مسافر در مرز ماهیرود توسط هلال احمر/۳-۲

پایش بیش از هزار مسافر در مرز ماهیرود توسط هلال احمر

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از کنترل و پایش یک هزار و ۳۷ مسافر ورودی در مرز ماهیرود توسط امدادگران جمعیت هلال احمر استان خبر داد.

محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا طرح غربالگری کرونا و تب سنجی در مرز ماهیرود انجام می شود، اظهار داشت: این طرح از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد.

وی بیان کرد: مجموع مسافران ورودی از ابتدای استقرار تیم امدادی موقت در پایانه مرزی ماهیرود یک هزار و ۳۷ نفر بوده که همه این مسافران مورد غربالگری قرار گرفته اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۷۷ تست سریع و ۱۳ مورد تست pcr طی این مدت انجام شده و خوشبختانه تا کنون مورد مثبتی از بیماری کووید ۱۹ مشاهده نشده است، گفت: در صورت مشاهده بیمار مبتلا به ویروس کرونا اجازه ورود به داخل کشور داده نمی شود و مسافران بیمار با همکاری دستگاه های مرتبط قرنطینه می شوند.

وی ادامه داد: طی این مدت ۱۲۶ نفر روز از امدادگران و کارشناسان هلال احمر، کنترل و پایش مسافران ورودی را بر عهده داشته اند.

رضایی افزود: همچنین توزیع اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش، ماده ضد عفونی کننده و محصولات آموزشی از دیگر اقداماتی است که در این پایگاه سلامت ارائه می شود.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی:

جزای ۵۲۴ میلیونی پایان کار متهم نگهداری سوخت قاچاق در بیرجند/۴

جزای ۵۲۴ میلیونی پایان کار متهم نگهداری سوخت قاچاق در بیرجند

مدیرکل تعزیران حکومتی خراسان جنوبی گفت: متهم نگهداری سوخت قاچاق در بیرجند به پرداخت ۵۲۴ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

محمد حسین اشرفی افزود: با دریافت گزارشی مبنی بر حمل و جا به جایی سوخت در یک گاراژ تعمیرات خودروهای سنگین در بیرجند، ماموران انتظامی پلیس امنیت اقتصادی شهرستان به محل مراجعه کردند.

وی از کشف یک مخزن دارای دو هزار و ۱۶۰ لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل خبر داد و گفت: پرونده تخلف متهم تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه جرم متهم در شعبه چهارم اتهام خرید و فروش غیر مجاز محرز شد، افزود: علاوه بر ضبط سوخت‌های کشف شده، متهم به پرداخت ۵۲۴ میلیون ریال محکوم شد.

اشرفی بیان کرد: برابر قانون هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالاهای قاچاق یارانه‌ای شود، علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می شود.

 

 

 

یک متخصص عفونی:

دوره کمون بیماری کرونا کاهش یافت/۳-۷

دوره کمون بیماری کرونا کاهش یافت

 مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اکنون در شرایطی هستیم که دوره کمون (نهفتگی) بیماری کرونا در بیماران بسیار کوتاه شده است.

مسعود ضیایی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:در حال حاضر سرعت واگیری ویروس کرونا افزایش یافته و هر سنی را نیز درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه کرونا وارد فاز فامیلی شده است، افزود: بسیاری از بیماران کرونایی در سن جوانی با علائم شدید بستری می‌شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه شاهد چرخه ابتلا از سنین پایین به بالا در استان خراسان جنوبی هستیم، تصریح کرد: تنگی نفس، تنفس سریع، درد ادامه دار قفسه سینه، تب و خواب‌آلودگی مواردی است که باید مردم به آن به عنوان علامت هشدار توجه کنند و اگر پزشک تشخیص بستری شدن داد، از این امر امتناع نکنند.

ضیایی ادامه داد: متاسفانه شاهد این امر هستیم که برخی از بستری شدن علی رغم نظر پزشک معالج، خودداری می‌کنند به دلیل اینکه از بیمارستان می‌ترسند؛ این در حالی است که کادر درمان شبانه روزی در تلاشند.

وی یادآور شد: ساده‌انگاری مردم و برگزاری دورهمی‌ها و عروسی‌ها و تولدها  باعث سرازیر شدن حجم زیادی از مبتلایان به مراکز درمانی شد که لازم است مردم بیشاتزر توجه کنند تا شرایط این سخت تر نشود.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: نقش نهادهای خدمت‌رسان مانند کادر سلامت است/۲-۳

امام جمعه بیرجند: نقش نهادهای خدمت‌رسان مانند کادر سلامت است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: در شرایط اقتصادی امروز کشور، نقش نهادهای خدمت‌رسان مانند کادر درمانی در مواجهه با ویروس کرونا است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار اعضای ستاد نهضت خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی خراسان جنوبی ضمن تبریک ایام ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و تقدیر از فعالیت‌های این ستاد در دوران کرونا افزود: اقدامات انجام شده تحت عنوان رزمایش‌های کمک مومنانه بسیار لذت‌بخش بود اما از سوی دیگر افرادی که باعث می‌شوند، کشور ایران با این همه ثروت و شرایط عالی، دچار بیماری اقتصادی شود مضمون آن روایتی هستند که افراد بدتر از بدترین‌ها هستند.

وی اظهار داشت: بدتر از بد کسی است که بد را انجام می‌دهد، همان طور که بهتر از خوب کسی است که خوب را اجرا می‌کند و شما امروز مجری خیر هستید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آنها که این بیماری اقتصادی را در کشور ایجاد کرده یا عده‌ای که از دشمنان درخواست کرده‌اند مردم این کشور را تحریم کنند، عده‌ای را درگیر مال حرام کرده‌اند که اصلا به باقی مسائل فکر نمی‌کنند، گروهی متدین را هم دچار مشکلات اقتصادی کرده‌اند که از صبح تا شب به دنبال کسب درآمدی اندک هستند و آنها هم وقت تفکر در مسائل را پیدا نکنند، این بدترین نوع است.

وی خطاب به متولیان رزمایش کمک مومنانه در استان گفت: امروز نقش شما و مردم خیر کشور، نقش همان نیروهای درمانی در مقابل ویروس کرونا است، پرستاران و پزشکان درگیر ویروسی هستند که کار برایشان مشکل است و همانگونه که علاج کرونا واکسیناسیون سراسری است؛ امروز نیز علاج مشکلات اقتصادی انتخاب خوب است و تا زمانی که این واکسن انجام شود، شما باید با این درمان‌های متفرقه تمام تلاش خود را برای مردم نیازمند انجام دهید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی به موضوع رسیدگی به افرادی که در دوران کرونا دچار آسیب شده‌اند، اشاره کرد و افزود: طبق قوانین افرادی که نیازمند بوده‌اند تحت عنوان‌های مختلف زیر پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی یا کمیته امداد قرار دارند و طبق قانون برای آنها مستمری پرداخت می‌شود اما امروز در کشور شرایطی به وجود آمده که افرادی حسرت این مستمری بگیران را می‌خورند.

وی گفت: به نحوی که فرد تا قبل از این شرایط شیوع ویروس کرونا حاضر نبوده حتی اسمش در لیست این نهادهای حمایتی آورده شود اما امروز زندگی‌اش به گونه‌ای شده که به مشکلات فراوانی دچار شده است.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: برای این گونه افراد، درست نیست ببینیم آسیب جدی ببینند و باید کمک‌های بلاعوض یا در قالب‌های خاص برای آنها در نظر گرفت لذا در نشستی با استاندار سابق این طرح را مطرح کردیم و ایشان استقبال کردند و مبلغی را اختصاص دادند، بعد از مدتی نیز تصدی این برنامه را نیز به عهده گرفتند که موجب شد اقدامات به خوبی پیش رود.

وی افزود: مشکلات مردم تنها با اهدای سبد غذایی و معیشتی رفع نمی‌شود و گاهی برخی افراد مشکل‌شان با یک میلیون تومان حل می‌شود که با سبد غذایی حل نمی‌شود لذا تلاش کنید درخواست‌های مردم به طور دقیق پیگیری و مشکل‌ آنان به طور حقیقی حل شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: امیدواریم کشور از بیماری اقتصادی مزمن رها شود اما تا آن موقع زمینه برای کسب ثواب فراهم است لذا تا جایی که می‌توان در تامین حداقل نیازهای این گونه افراد که تحت حمایت نهادی نیستند و شناسایی آنها نیز مشکل است، تلاش شود.

سردار علی قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در مراحل مختلف برگزاری رزمایش‌های کمک مومنانه در استان ارائه کرد.

 

 

 

 

مولوی فاروقی:جمهوری اسلامی نیازمند مدیران جهادی است/۲

مولوی فاروقی: اهل سنت در صف مقدم انتخابات هستند

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی اهل سنت همواره با حضور حداکثری در صف مقدم انتخابات بوده‌اند و همچنان پای آرمان‌های انقلاب می‌ایستند.

مولوی غلام حیدر فاروقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در انتخابات‌ مختلف بیش از ۹۰ درصد اهل سنت خراسان جنوبی پیشگام بوده‌اند و مسلما این مشارکت زمینه‌ساز انتظاراتی است که مسوولان باید مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: شرکت حداکثری مردم در انتخابات آبروی نظام را حفظ می‌کند اما افرادی که برای انتخاب شدن به میدان می‌آیند باید فاصله بین شعار تا عمل را کاهش دهند.

امام جمعه اهل سنت مرکز خراسان جنوبی اظهار داشت: نباید برخی رفتارها باعث ایجاد دلسردی شود و افراد در نظام اسلامی با مسوولیت گرفتن باید همواره به فکر معیشت مردم و پیشرفت روزافزون کشور باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی نیازمند مدیران جهادی است که جهاد در عمل را در کارکرد خود نشان دهند.

مولوی فاروقی گفت: امام خمینی (ره) از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر اقتصاد و معیشت مردم و حمایت از مستضعفان تاکید داشتند و ایران اسلامی مملکتی قوی است که همه ظرفیت‌ها را در کنار هم دارد فقط مدیریت‌ها باید قوی عمل کند.

وی افزود: مردم از رییس جمهوری انتظار دارند که از هرگونه تبعیض جلوگیری کند و این مهم باید در تمامی ارکان دولت جدید مورد توجه قرار بگیرد و رییس جمهوری منتخب خیرخواه مملکت و نظام باشد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: در استخدام نیروهای انقلابی نباید هیچ گونه تبعیضی وجود داشته باشد زیرا اهل سنت هم جوانان تحصیلکرده و خوش فکری دارد که می‌توانند در تحقق آرمان‌های انقلاب موثر باشند.

 

 

 

 

فرهنگسرای بزرگ بیرجند با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح می‌شود/۲-۳

مدیرکل دفتر استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور امروز (چهارشنبه) به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

“احمد محبی” افزود: در آستانه نهم اردیبهشت روز شوراها، فرهنگسرای شهرداری بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مراسم افتتاح این پروژه به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور “اسحاق جهانگیری” معاون اول رییس جمهوری برگزار می‌شود و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزیر کشور و معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز در این مراسم حضور دارند.

مدیرکل دفتر استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: استاندار برای حضور مهمانان کشوری به ویژه معاون اول رییس جمهوری و وزیر کشور در این مراسم، پیگیری‌هایی انجام داد و شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که رقم خورد، مانع حضور فیزیکی این بزرگواران در مراسم افتتاح پروژه شد.

وی گفت: این مراسم ساعت ۱۶ فردا – چهارشنبه هشتم اردیبهشت – در محل پروژه فرهنگسرای شهر برگزار می‌شود.

اجرای پروژه سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند از سال ۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

۴۲ میلیارد تومان برای این پروژه با مساحت ۲۰ هزار متر مربع و زیربنای ۶ هزار متر مربع اختصاص یافته و سالن همایش ۲ هزار نفری به عنوان بزرگترین سالن همایش استان، معرفی نمود و آموزش کارهای هنری، تئاتر، طراحی و نقاشی و احداث آمفی تئاتر روباز از کاربری‌های تعریف شده در این طرح مهم فرهنگی مرکز استان است.

بنابر اعلام شهرداری بیرجند در ساخت این فرهنگسرا از با کیفیت‌ترین مصالح استفاده شده و جزو ۱۰ سالن همایش برتر کشور است.

 

 

 

رکود در صنعت فرش دستباف| ‌فرش‌هایی که این روزها در کنج پستوها خاک می‌خورد / رقبا بازار فرش را از ایران ربودند/۷

 

رکود در صنعت فرش دستباف| ‌فرش‌هایی که این روزها در کنج پستوها خاک می‌خورد / رقبا بازار فرش را از ایران ربودند

فرش دستباف خراسان جنوبی که روزگاری در آن سوی مرزها مشتری های پر وپاقرصی داشت، حال در این روزهای کرونایی حال ناخوشی دارد و کشورهای دیگر بازار رقابت را از ایران ربوده اند و فرش این منطقه و حتی فرش ایران روزهای خوشی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند‌، به سراغ هرکدامشان که می‌روی حال و روز خوشی ندارند، دست‌های پر آبله و ترک خورده را نشان می‌دهند، دست‌هایی که در روزهای کرونایی بیشتر به سمت دار قالی و قالی بافی رفته است اما مزدش را دریافت نمی‌کند، چرا که در این روزهای کرونایی فرش‌های خوش رنگ و نقش دستباف که روزی آن سوی مرزها برایش سر و دست می‌شکستند امروز در کنج پستوی انبارها خاک می‌خورد و مشتری خوبی ندارد.

تنها دلالان هستند که با اندک قیمتی فرش را کاسب شده و راهی می‌شوند، در حالی که نبود بیمه درد مشترک بیشتر قالی بافان در خراسان جنوبی است دردی که سال‌های سال با آن دست و پنجه نرم کردند و با وجود انواع دردها و رنج‌ها اما همچنان در انتظار روزهای خوش برای این حرفه هستند.

اما دردشان تنها این نیست چرا که بازاریابی محصولات،گرانی مواد اولیهو رونق نداشتن فرش دستباف در این روزها هم بر گنجینه دردهایشان افزوده است.

سابقه قالیبافی خراسان جنوبی به ۶۰۰ سال قبل بر می گردد

بدون شک سابقه قالیبافی در خراسان جنوبی، به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد و مکان‌های قالیبافی از زمان حکومت شاهرخ میرزا به حدود ۶۰۰ سال پیش برمی‌گردد و رج به رج و نقشه به نقشه در این ۶۰۰ سال گذشت تا به امروز رسیده است.

روزگاری فرش‌های این دیار بر سر زبان‌ها بود اما امروز حال و روز خوشی ندارند، دلشان از کرونا، تحریم‌ها و دلالان سخت گرفته است، هنر سر انگشتانشان در زیرزمین‌ها و انبارها خاک می‌خورد، هنری که در چند سال اخیر در بازارهای آمریکا و اروپا برایش سر و دست می شکستند، حال تنفس مصنوعی می خواهد.

اگر در چند سال گذشته گذرتان به برخی از روستاهای خراسان جنوبی به ویژه بخش مود و قهستان می افتاد صدای دل نشینی از کوچه کوچه‌های روستا به گوش می‌رسید صدایی که حکایت از تولید و آوای خوش زندگی داشت.

۶ قرن است که هنرمندان خراسان جنوبی با هنر دیرینه فرش خو گرفته اند وبر تاروپود آن گره عشق می‌زنند، هنری که سینه به سینه تا به امروز ادامه یافته است، ارثی که نتیجه سرپنجه زنان  ومردان هنرمندی است که با آن نقش‌هایی از ریز ماهی گرفته تا لچک، ترنج و خشتی را بر تاروپود فرش می‌زنند تا چشم مردمانی را از خارج مرزهای این دیار به خود خیره کنند و آنها انگشت حیرت از این هنر ارزشمند را بر دهن گیرند.

درآمدی چندانی نصیب قالی باف نمی شود

هرچند زمانی که این هنر در اوج بود بیشتر روستاییان خراسان جنوبی در کنار کار کشاورزی و دامداری از این طریق هم امرار معاش می کردند و برخی هم تنها به همین شغل اشتغال داشتند اما در چند سالی که رکود بر بازار فرش حاکم شده تعداد زیادی از روستاییان دیگر پشت دارهای قالی نمی‌نشینند زیرا درآمد چندانی از این راه نصیب آن‌ها نمی‌شود.

با  رکودی که بربازار فرش جهان و کشور و به تبع آن خراسان جنوبی حاکم است در حال حاضر شاهد رونق آنچنانی در این صنعت نیستیم.

روزگاری نه چندان دور هنر خراسان‌جنوبی با نام هنرهای اصیلی چون فرش قهستان و فرش مود همراه بوده است و تا همین امروز نیز یکی از افتخارات استان در حوزه هنر آوازه جهانی فرش دستباف دیار خاوران است، اما تنها افتخار کردن به آنچه داشته‌ایم برای آینده کفایت نمی‌کند بلکه اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی نیز همچنان بر هنر هنرمندان خراسان‌جنوبی در حوزه قالی و قالیچه و فرش ببالیم باید جویای مشکلات کسانی باشیم که با دستان پر توان خود بر تار و پود فرش نقش می‌زنند.

شاید وقت آن رسیده که فرش دستبافت استان هم همچون مسائلی مانند اشتغال، بی‌آبی و دیگر معضلات استانی جزو اولویت‌ها قرار گیرد پیش از آن‌که صدای بافتن آن برای همیشه به خاموشی سپرده شود.

حال ناخوش فرش دستباف 

اکنون حال فرش دستباف خوب نیست، گویا افزایش تولید و کاهش تقاضا مشکلات دیگری را برای این روزهای کرونایی قالی بافان رقم زده است.

یکی از بافندگان فرش و تابلو فرش‌های دستباف در خراسان جنوبی نیز می گوید: طرح ریزه ماهی فرش خراسان جنوبی در دنیا حرف اول را می‌زند اما به آن توجهی نمی‌شود.

ملکی با بیان اینکه باید این هنر اصیل استان را به نسل‌های بعدی آموزش دهیم تا به فراموشی سپرده نشود، افزود: رونق دادن به این هنر هزینه‌های سنگینی ندارد و هر هنرمند با داشتن یک دار قالی در خانه هم می‌تواند فعالیت کند اما متاسفانه از سوی مسئولان توجهی به این رشته نمی‌شود.

وی بیمه را یکی از مشکلات اصلی در این حوزه عنوان کرد و افزود: متاسفانه چندین سال است که سهمیه برای بیمه قالیبافان در استان نداریم و  برای بافندگان قالی مزایای زیادی وجود ندارد ودرآمد آنها از این شغل پایین است که مسئولان باید به وضع اقتصادی افرادی که صنایع دستی را احیا می‌کنند رسیدگی کنند.

این بافنده فرش دستباف در استان ادامه داد: قالی‌ بافی مشکلات جسمی و بیماری‌هایی از درد دست و ضعیف شدن چشم، تا کمردرد و آرتروز را برای بیشتر فعالان در این کار به همراه دارد، بافنده فرش ادعای زیادی ندارد اما به او توجهی نمی‌شود،اگر به دنبال اشتغال برای جوانان هستیم این هنر در خراسان‌جنوبی می توانست برای ورود بسیاری از جوانان مطلوب باشد.

نبود صادرات و رکود بازار سبب انبار این هنر زیبا شد  

دیگر بافنده فرش دستباف در قهستان هم معتقد است که هنوز هم افرادی هستند که به دلیل نبود شغل دیگر با دستمزدهای کم قالی می بافند اما فرش‌هایی که در سال‌های گذشته بافته ایم هنوز بر روی دستانمان مانده است چرا که نبود صادرات و رکود بازار این هنر زیبا جایش در  انبار شده است.

اکبری با بیان اینکه نسل جوان در این صنعت فعالیت ندارند و بیشتر بافندگان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، افزود: روزهایی را سپری می‌کنیم که بافندگان فرش دستباف با کمترین درآمد، دارهای قالی را سر پا دارند در حالی که درآمدشان بسیار ناچیز است.

به گفته وی فرش‌های تولیدی در بیشتر روستاها روی دستشان مانده است و با کمترین قیمت توسط دلالان خریداری می‌شود.

اما آنچه در این میان مطرح است اینکه وجود موانعی اعم از تحریم‌ها و قوانین داخلی مانند پیمان سپاری از یک سو و پا گذاشتن کرونا بر فرش استان از سویی دیگر بافندگان را در مضیقه قرار داده و امیدشان را برای ادامه کار کم رنگ کرده است.

چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش

بازار همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود، چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار است. روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته رنگ به خود نمی‌گیرد و آنچه از دارها باقی مانده فقط برای گذران زندگی برخی روستاییان است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبی بیش از ۵۰ هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

توان تولید در هر مقدار که بازار طلب کند داریم

محمد کامیابی مسک افزود:‌ به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغالزایی در خراسان جنوبی، تقریبا در تمامی روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما توان تولید در هر مقدار هم که بازار طلبد کند داریم فقط باید با آموزش و ساماندهی بافندگان
تولید فرش دستباف را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

وی با بیان اینکه براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند، بیان کرد: هرچند این افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که آفت و رکود بر بازار فرش افزوده می.شود و تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و اینها به ضرر بافنده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گشته ۱۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید شد که از نظر متراژ ۱۰ درصد و از نظر ارزش ۳۰ درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است گفت: علت افزایش تولید فرش در استان شیوع کرونا است چرا که براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند.

کامیابی مسک افزود: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد فرش تولیدی استان صادر شده است، مابقی در داخل کشور به فروش رسید یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در ۵۰ سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است که فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

شناسایی بازارهای خارجی جدید

وی تصریح کرد: همچنین ما در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و تنها ۱۰ درصد تولیدات ما، به روز است و تحریم‌ها سبب شده تا فرش دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان جایگزین فرش کشور ما در بازارهای جهانی شود.

وی که معتقد است دولت باید بازارهای خارجی جدیدی را برای عرضه فرش شناسایی کند تا فروش فرش رونق گیرد  به تحریم‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، صادرات فرش دستباف ایران و همچنین خراسان جنوبی چنان رونقی و نام و نشانی داشت.

 

 

 

 

احیاء قنوات رمز عبور از بی‌آبی/ گنجینه‌ای که دیده نمی‌شود

وعده اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی در حالی هنوز داغ است که احیای قنوات در مناطق کویری می‌تواند راه در دسترس و کم هزینه‌ای برای عبور از بحران خشکسالی باشد.

احیاء قنوات رمز عبور از بی‌آبی/ گنجینه‌ای که دیده نمی‌شود

پاییز را به امید زمستان و زمستان را به امید باران‌های بهاری سپری کردیم، اما انگار در سال زراعی جاری قرار نیست خاک ترک خورده دیار خاوران سیراب شود و خشکسالی می‌خواهد بیش از گذشته در خراسان‌جنوبی بتازد.

هنوز تابستان فرانرسیده، در برخی از روستاهای خراسان جنوبی، اهالی از قطعی چند ساعته آب گلایه دارند و خواهان حل این مشکل هستند.

بارها و بارها مسئولان سخن از خشکسالی و تشنه کامی مردم زدند و در آخرین مورد استاندار خراسان جنوبی در تاریخ ۲۴ فروردین به رسانه‌ها گفت در دیدار با جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور موضوع پروژه انتقال آب از خلیج فارس به طور ویژه، مورد بررسی قرار گرفت.

کاهش ۶۰ درصدی حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری

حمید ملانوری در این زمینه بیان‌کرد: با عنایت به اینکه میانگین بارندگی‌ها در سال زراعی جاری بسیار ناچیز بوده، درخواست کمک به کشاورزان و اقشار آسیب دیده و متأثر از خشکسالی، تأمین نهاده‌های دامی و مساعدت در تخصیص اعتبار برای تأمین و توزیع آب شرب روستایی نیز از دیگر مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.

طی ماه‌های اخیر وعده‌های زیادی در راستای انتقال آب حوزه به حوزه به ویژه از خلیج فارس و دریای عمان داده شده اما این طرح‌ها در مرحله پیشنهاد و وعده مانده است.

درخواست کمک از ارتش برای آبرسانی به روستاها

وضعیت به مرحله‌ای رسیده است که سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده که برای آبرسانی به روستاهای دور افتاده و مرزی از ارتش کمک گرفته شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه می‌توانیم از کمک‌های ارتشیان مستقر در خراسان‌جنوبی استفاده کنیم، اظهار کرد: این کمک می‌تواند به این صورت باشد که برای تأمین تانکر جهت انتقال آب به روستاهای تشنه و کم آب استان با ارتش رایزنی کنیم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت من این است که ارتشیان در چهارچوب قواعد خود از این کمک فروگذار نمی‌کنند.

کاهش بی سابقه بارندگی در ۴۰ سال اخیر

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: میانگین بارندگی در خراسان‌جنوبی در سال زراعی جاری تا به امروز تنها ۳۸ میلی‌متر بوده است که این میزان کاهش بارندگی در طول ۴۰ سال گذشته بی سابقه است.

۲۰ درصد مساحت خراسان‌جنوبی تحت‌تأثیر خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی شدید و ۱۱ درصد نیز دارای وضعیت خشکسالی بسیار شدید است

علیرضا خندان رو بیان‌کرد: این میزان بارندگی نسبت به بلندمدت ۶۱ درصد و نسبت به سال زراعی سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال زراعی جاری کمترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه طبس با ۱۸ میلی متر بوده است، ادامه‌داد: ۹۱ درصد مساحت خراسان‌جنوبی تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد و تنها ۹ درصد استان در شرایط نرمال به سر می‌برد.

خندان‌رو افزود: ۲۰ درصد مساحت خراسان‌جنوبی تحت‌تأثیر خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد تحت تأثیر خشکسالی شدید و ۱۱ درصد نیز دارای وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

ترکیدگی خط انتقال علت قطعی آب روستاییان

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوب در حوزه آب و حل چالش‌های مرتبط با آن در خراسان‌جنوبی تشکیل قرارگاه آب به دستور استاندار خراسان‌جنوبی و به ریاست معاون عمرانی استاندار است.

وی در زمینه مشکلات روستاییان درمیان در تأمین آب و قطعی طولانی آب در برخی روستاهای این منطقه، بیان‌کرد: قطعی آب مردم این منطقه یک بار به علت قطعی برق و یک بار نیز به واسطه ترکیدگی خط رخ داد که رفع آن کمی طول کشید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: جمعیت روستاهایی که از مجتمع فخررود تأمین آب می‌شوند حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر است و از این جهت پر کردن آب خط کمی طولانی شد.

پیش بینی بی آبی در ۵۰۰ روستا

امامی با بیان اینکه نهایت تلاش خود را می‌کنیم که روستاییان از آب پایدار بهره‌مند شوند، بیان‌کرد: در حال حاضر برای بهبود وضعیت آبرسانی به روستاییان چهار تانکر جدید خریداری کرده‌ایم تا با سهولت بیشتری بتوانیم خدمت‌رسانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به ۳۵۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود، گفت: سال گذشته در فصل پیک مصرف تعداد روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شدند به ۴۳۰ روستا رسید و امسال با توجه به کاهش شدید بارندگی به نظرم به ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستا برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این روستاها روستاهایی خواهند بود که از آب چشمه، قنات و چاه آب دستی استفاده می‌کنند که کاهش بارندگی بر میزان آب آن تأثیر گذاشته است.

امامی با بیان اینکه در حال حاضر برای آب رسانی به روستاهای مرزی از ظرفیت قرارگاه سپاه نیز استفاده می‌کنیم، ادامه‌داد: برای استفاده از ظرفیت ارتش و تانکرهای آن مکاتباتی صورت گرفته و هماهنگی‌هایی انجام شده تا تابستان و ایام پیک را با کمترین چالش سپری کنیم.

فقر مراتع و تصمیم عشایر به فروش دام

مهدی عصمتی‌پور، مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با اشاره به شرایط سخت خشکسالی برای عشایر استان بیان داشت: متأسفانه به علت خشکسالی و گرانی علوفه و فقر مراتع برخی از دامداران و عشایر خراسان جنوبی تصمیم به فروش دام خویش گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: متأسفانه در این بین دلالان نیز به قیمت ناچیز و با شرایط بسیار نامناسب دام را از عشایر می‌خرند که موجب می‌شود عشایر شغل خود را نیز از دست بدهند.

عصمتی‌پور در زمینه ارائه راهکارهایی برای تسهیل شرایط موجود بیان‌کرد: با توجه به کمبود علوفه مرتع در خراسان‌جنوبی به علت خشکسالی و همچنین گرانی و کمبود علوفه در بازار، باید پیرامون خرید دام مازاد جامعه عشایری ورود پیدا کنیم.

وی یادآور شد: به نظر من عشایر ما باید دام ضعیف و پیر خود را حذف و خوراک در دسترس و موجود را به دام‌های جوان‌تر بدهند تا در ماه‌های آینده با آسیب اقتصادی رو به رو نشوند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای عشایر استان اظهار کرد: ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ ساله به مبلغ ۱۰۷ میلیارد ریال، آبرسانی سیار آب شرب انسان و دام برای ۶ هزار و ۵۲۰ خانوار عشایری و توزیع ۲۷ هزار و ۲۲۷ تن علوفه و نهاده دامی از اقداماتی است که برای کاهش اثرات خشکسالی در زندگی عشایر است.

سعید سروری، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: منابع تأمین آب ما در خراسان جنوبی منابع آب زیر زمینی چون چاه و چشمه و قنات است.

وی با اشاره به اینکه ما ۱۳ هزار و ۵۹۹ منع آب زیر زمینی در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: از این میان ۲۸ درصد منابع چاه، ۲۱ درصد چشمه و ۵۱ درصد نیز قنات است.

تشکیل قرارگاه آب در خراسان جنوبی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور طبیعی خشکسالی بر چشمه و قنات به طور مستقیم تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: ما در سال حدود ۹۰۵ میلیون متر مکعب برداشت آب از منابع آب زیرزمینی داریم.

سروری گفت: ۷۳ درصد برداشت آب ما از چاه‌ها و ۲۳ درصد از قنوات و چهار درصد هم از چاه‌ها است که ۸۸ درصد در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و سه درصد نیز در بخش صنعت و خدمات مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به مصرف بیشتر آب در بخش کشاورزی باید توجهمان به صرفه‌جویی نیز در این بخش به ویژه در سال‌های خشکسالی بیشتر باشد، اظهار کرد: میزان بارندگی ما در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۷۰ درصد و نسبت به متوسط ۶۰ درصد کاهش داشته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: همه این موارد باعث شد که استاندار خراسان جنوبی برای تدبیر بخشی در امر مدیریت آب و تنش‌های ناشی از خشکسالی دستور تشکیل قرارگاه آب را بدهند تا بتوانیم با حداقل مشکلات این سال خشک را پشت سر بگذاریم.

احیا قنوات راهکاری برای مهار کم آبی

کارشناس علوم و مهندسی آب با اشاره به مشکلات کم آبی و خشکسالی در خراسان جنوبی اظهار کرد: قطعاً برای حل مشکلات آبی، بشر به ناچار در آینده چشم به آب دریاها باید بدوزد اما آنچه مسلم است اینکه طرح انتقال آب از دریا بسیار پرهزینه بوده و در کوتاه مدت نمی‌توان به آن چشم امید دوخت.

علی محمدیان با بیان اینکه در همین شرایط خشکسالی میانگین هدر رفت آب در خراسان جنوبی بنا بر گفته مسئولان بالاتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: تلفات ۳۱ درصدی آب شهری و ۴۲ درصدی در شبکه‌های آب روستایی در استان با شرایط خشکسالی توجیه ندارد و یکی از راهکارها برای کم کردن مشکلات آبی این است که با برنامه‌ریزی و مدیریت این فاصله را کم و راندمان بهره برداری از آب را در استان بالا برد.

وی با اذعان به اینکه اهمیت قطره قطره آب در خراسان جنوبی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم آب مورد نیاز در این استان مرزی و کویری از منابع آب‌های زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تأمین می‌شود، گفت: احیا کاریز راهکاری برای مهار بحران کم آبی در خراسان جنوبی می‌تواند باشد.

وی با اشاره به قدمت بیش از دوهزار ساله قنات‌ها در استان و رتبه دوم خراسان جنوبی در دارا بودن تعداد قنات‌ها در کشور تصریح کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور یعنی در حدود ۶۰ سال قبل تقریباً ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز این استان در همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی، شرب، بهداشت فقط از قنوات استحصال می‌شده است.

در حدود ۶۰ سال قبل تقریباً ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز این استان در همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی، شرب، بهداشت فقط از قنوات استحصال می‌شد

وی با بیان اینکه اما از آن زمان به بعد با حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و بروز خشکسالی دراز مدت، آبدهی قنوات و چشمه‌ها به طور متوسط حدود ۶۵ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: قنات‌ها به عنوان شاهرگ حیاتی هم‌اکنون نیز می‌توانند نجات بخش استان در شرایط حاد خشکسالی پیش آمده باشند.

کارشناس علوم و مهندسی آب بیان داشت: بهترین روش برای بهره برداری کم هزینه، دائمی، آسان و ارزان از آب‌های زیرزمینی استفاده از قنات‌هایی است که قدمت چندین هزار ساله دارند و آب بسیاری از روستاها را می‌توانند تأمین کنند.

محمدیان با بیان اینکه قنات‌های چند صد ساله استان خشک شده و یا در معرض خشک شدن قرار گرفته است، تصریح کرد: شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که برنامه‌ریزی برای احیا و مرمت این قنات‌ها می‌توان گام‌های مؤثری در مسیر حل مشکلات آبی استان به خصوص در روستاها برداشت.

وی همچنین معتقد است: باید با تغییر الگوی کشت به سمت کشت محصولات کم آب بر مانند زرشک و زعفران و… پیش رفت و از کشت محصولاتی مانند دانه‌های روغنی، علوفه‌ای و… در استان خودداری شود.

در هر حال کام مردم خراسان‌جنوبی و به ویژه روستاییان مرزنشین تشنه است و بر اساس گفته کارشناسان و صاحب نظران کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بنابراین اگر زودتر برای حل این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت اجرا نشود مردم در این دیار برای تأمین آب آشامیدن نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

 

 

 

 

قضاوت داوران خراسان جنوبی در لیگ دسته سوم فوتبال کشور/۷

داوران خراسان جنوبی بازی تیم‌های یزد لوله و خلیج فارس میناب را در شهر یزد قضاوت می‌کنند.

قضاوت داوران خراسان جنوبی در لیگ دسته سوم فوتبال کشور

آقایان یعقوبی، توسلی، اکبرزاده و محمودی داوران خراسان جنوبی دیدار تیم‌های یزد لوله و خلیج فارس میناب را سوت می‌زنند.

دیدار تیم‌های یزد لوله و خلیج فارس میناب از سری مسابقات هفته دوم مرحله دوم لیگ دسته سوم فوتبال کشور در ورزشگاه شهید نصیری شهر یزد برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

توسعه شهری خراسان جنوبی با رشد ۲۴۰ درصدی اعتبارات

بیرجند – ایرنا – ۹۷۶ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان از محل منابع مختلف در هشت سال گذشته به حساب شهرداری‌های خراسان جنوبی واریز شده که با رشد ۲۴۰ درصدی، توسعه زیرساخت‌های شهری این استان را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر در مناطق شهری (۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

این استان در حال حاضر ۳۲ شهر دارد که از این تعداد پنج شهر در دولت تدبیر و امید تاسیس شده است.

عمران و توسعه شهری خراسان جنوبی در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مختلف از جمله ساخت مسکن، احداث و توسعه فضای سبز، پایدارسازی آب در شبکه‌های شهری، بهسازی و آسفالت معابر در دستور کار مدیریت استان و شهری بوده و یکی از دلایل اصلی موفقیت در این زمینه افزایش اعتبارات است.

سال گذشته با وجود تنگناهای مالی دولت و شرایط متاثر از تحریم و کرونا، ۱۲۲ میلیارد و ۴۲۲ میلیون تومان به شهرداری‌های استان اختصاص یافت که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲.۶ درصدی دارد.

همچنین به منظور رفع مشکلات شهرداری‌ها درخصوص تامین انواع ماشین‌آلات خدماتی و عمرانی با کمک سازمان همیاری شهرداری‌ها در مناسبت‌های مختلف خودروهای خدماتی و عمرانی تحویل شهرداری‌های این استان شده است.

اقدام دولت به افزایش تولید و عرضه مسکن با اجرای طرح ساخت مسکن نیازمندان و اقدام ملی مسکن موجب رونق ساخت و ساز در مناطق شهری خراسان جنوبی شده و فعال‌سازی برخی صنایع و مشاغل وابسته به صنعت سازمان را در پی داشته است که عاملی برای توسعه شهری محسوب می‌شود.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان – ۱۵ مهر ۱۳۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها تحولات خوبی در شهرهای مرزی خراسان جنوبی ایجاد شده است، به عنوان مثال سال گذشته بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی شهرستان مرزی درمیان، پنج میلیارد تومان برای مبلمان شهری و ارتقای زیرساخت‌ها در شهرهای طبس مسینا، قهستان، گزیک و اسدیه مساعدت کرد.

همچنین در سفر خرداد سال گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر نوبخت برای تامین و توسعه فضاهای سبز و بوستان‌ها استان اختصاص یافت و ساخت ۲۹ پارک یا بوستان در شهرهای کوچک و بزرگ در دستور کار قرار گرفت که ارتقای فضای سبز در شهرها را در پی دارد.

وجود تفرجگاه مناسب در بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی سال‌ها مطالبه مردم بود  و سال گذشته دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدمات‌رسان از جمله میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، راهداری، شرکت‌های برق، آب و گاز و شهرداری با محوریت استانداری خراسان جنوبی در راستای فراهم شدن محیطی تفریحی و گردشگری در منطقه «بند دره» پای کار آمدند و با همت جمعی تحول خوبی در این منطقه ایجاد شد.

استاندار خراسان جنوبی اسفند پارسال ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به منطقه گردشگری «بند دره» بیرجند اختصاص داد تا روند اجرای طرح‌های زیرساختی و تفریحی در این منطقه سرعت بگیرد.

افتتاح هشت پروژه مدیریت شهری

نکته مهم در عمران و توسعه شهری خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر این است که نگاه مسوولان و برنامه‌ریزان فقط به مرکز استان معطوف نبوده و سراسر این استان پهناور مورد توجه قرار گرفته است به طوری که هشت پروژه مدیریت شهری استان خراسان جنوبی ۱۴ اسفند سال ۹۹ همزمان با بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت کشور و با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری افتتاح شد.

استاندار خراسان جنوبی در حاشیه آیین افتتاح همزمان این طرح‌ها در محل استانداری گفت: در این برنامه هشت پروژه از شهرداری‌های طبس، قاین، بشرویه، نیمبلوک، سرایان و ارسک به بهره‌برداری رسید.

حمید ملانوری افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۲۴۷ نفر اشتغال ایجاد شد و اعتبار هزینه شده برای اجرای آنها ۳۵۶ میلیارد ریال است.

وی گفت: پروژه‌های مدیریت شهری شامل افتتاح پارک بانوان و شبکه جداسازی آب فضای سبز در طبس گلشن، میدان نیروگاه و جاده سلامت در قاین است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه عملیات ساماندهی، بازسازی و تکمیل فاز یک پارک بهارستان در شهر بشرویه، فاز دوم پارک فرهنگ در شهر نیمبلوک، مجتمع تجاری شهر سرایان و پارک شهدای گمنام شهر ارسک از دیگر پروژه‌هایی است که در این مراسم به بهره‌برداری رسید.

استاندار خراسان جنوبی با این وجود مرکز استان را پیشانی استان معرفی و در جلسات و بازدیدهای مختلف بر بهسازی فضای شهری آن تاکید کرده است.

وی پایان سال گذشته در نشست هماهنگی و پیگیری آخرین اقدامات پروژه منطقه گردشگری «بند دره» بیرجند، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و تسریع در روند اجرای پروژه‌های در دست اقدام منطقه بند دره اختصاص داد.

ملانوری افزود: اقدامات ارزشمندی برای راه‌اندازی پروژه توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط انجام شده است و با توجه به اهمیت بخش گردشگری دستگاه‌های متولی نسبت به تکمیل پروژه بند دره بیرجند اقدام کنند تا این پروژه به‌سرعت برای عموم مردم به بهره‌برداری برسد.

وی بر سرعت‌بخشی به اجرای این طرح عمران شهری تاکید کرد و گفت: پروژه پارک خطی بند دره ناتمام مانده که باید در اسرع وقت تمام شود و نیازمند تحرک بیشتر دستگاه‌های متولی است.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: ایمنی و امنیت در تمامی بخش‌های پروژه مورد بررسی قرار گیرد و همه بخش‌هایی که ایمنی را مختل می‌کند به صورت موقت تا پایان پروژه بسته شود.

وی اظهار داشت: این پروژه به عنوان یک نمونه گردشگری در استان مورد توجه قرار گیرد زیرا در این استان کویری چشم‌اندازهای این گونه باید به عنوان یک ظرفیت مدنظر باشد.

افتتاح ۲ طرح شاخص در روزهای پایانی سال

در ادامه برنامه‌های توسعه شهری در مرکز استان ۲ طرح عمران شهری شامل پارکینگ طبقاتی و دیوار یخدان در بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی اواخر اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

شهرداری بیرجند پروژه بهسازی فاز یک دیوار یخدان رحیم‌آباد را که یک اثر تاریخی در خیابان شهید محلاتی بیرجند است، در راستای بهسازی فضای شهری در دستور کار قرار داد و برای این مرحله به مساحت هزار و ۶۷۲ متر مربع، ۱۰ میلیارد ریال هزینه کرد.

یخدان رحیم‌آباد مربوط به اواخر دوره قاجار است که مرداد ۱۳۸۲ به ‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و از بخش‌های مختلفی مانند دیوار سایه‌انداز، محوطه یخ بند، مخزن جمع‌آوری یخ و گنبدی که بر بالای آن، تشکیل شده ‌است.

شهردار بیرجند در آیین افتتاح این پروژه‌ها گفت: دیوار یخدان خیابان محلاتی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال امروز به بهره‌برداری رسید و علاوه بر حفظ ارزش این بنای تاریخی، نقش مهمی در زیباسازی فضای شهری دارد.

پارکینگ طبقاتی خیابان حکیم نزاری بیرجند هم که عملیات اجرایی آن بهمن سال ۹۸ آغاز شد، با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و نقش موثری در باز شدن یکی از گره‌های ترافیکی در شهر بیرجند دارد.

به گفته شهردار بیرجند این پارکینگ با ظرفیت ۱۰۰ خودرو در زمینی به مساحت هزار و ۳۰۰ متر مربع در ۲ طبقه و با زیربنای ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع اجرا شده است.

محمدعلی جاوید با اشاره به سایر پروژه‌های عمرانی شاخص مرکز استان اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال و ظرفیت ۲ هزار صندلی با مساحت ۲۰ هزار متر مربع و زیربنای ۶ هزار متر مربع ۱۰۰ درصد انجام شده و آماده افتتاح است.

سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور قرار است فردا (چهارشنبه) هشتم اردیبهشت  به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

اجرای پروژه سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند از سال ۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

بنابر اعلام شهرداری بیرجند در ساخت این فرهنگسرا از با کیفیت‌ترین مصالح استفاده شده و جزو ۱۰ سالن همایش برتر کشور است.

اجرای برنامه‌های مدیریت استان برای توسعه شهری فقط محدود به مرکز استان نبوده بلکه این خدمات در دوره افتاده‌ترین نقاط استان هم ارائه شده و از جمله معاون اول رییس جمهوری در مهر ۹۸ به منطقه مرزی دُرح در شهرستان سربیشه سفر کرد و در این سفر تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه بخش درح با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد که تحولات زیرساختی خوبی در ۲ سال اخیر در این شهر مرزی ایجاد شده است.

شهردار درح در این باره گفت: از محل سفر معاون اول رییس جمهوری به این شهر مرزی و محروم ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جذب و در زمینه توسعه این شهر هزینه شده است.

حسین مقیمی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر در این شهر تحول چشمگیر صورت گرفته است، گفت: در این مدت با حمایت مسوولان استانی و کشوری ۴۵ هزار متر مربع از معابر خاکی این شهر با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زیرسازی و آسفالت شده که از این مبلغ سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاون اول رییس جمهوری و ۵۰۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

وی افزود: اقدامات عمرانی در خصوص توسعه شهر درح در ۲ سال گذشته در بین تمام شهرداری‌ها استان بی‌سابقه است که تکمیل تمام زیرساخت‌های در دست اجرا توسعه همه جانبه این شهر مرزی را در پی خواهد داشت.

شهردار درح عنوان کرد: فاز یک پارک سردار شهید سلیمانی شهر درح با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته انجام شد که  ۵۶۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و مابقی از محل اعتبارات داخلی شهرداری انجام شده است.

وی گفت: احداث فاز یک پارک شهدای گمنام شهر درح با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و داخلی شهرداری نیز انجام شد.

شهردار درح با اشاره به اجرای پل سردار شهید سلیمانی که بافت قدیم و جدید شهر درح را به هم متصل می‌کند، گفت: عرصه پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر دکتر جهانگیری، توسط کمیته امداد به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان انجام شد.

وی افزود: همچنین ۷۰۰ متر طول دیوار ساحلی در اطراف رودخانه مرکزی و پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز از محل مصوبات سفر معاون اول رییس جمهوری با اعتبارات آب منطقه‌ای اجرا شد.

مقیمی با بیان اینکه ۳۰ هزار متر طول انواع جدول‌گذاری، جوی و کانیو با اعتبار هفت میلیارد تومان در این شهر انجام شد که سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاون اول رییس جمهوری و چهار میلیارد تومان از محل منابع داخلی و سایر کمک‌های جانبی به شهرداری‌ها انجام شده است.

وی گفت: خرید کامیون سنگین، خودوری سواری پژو پارس، کامیون حمل زباله و بیل بکهو با اعتبار سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای شهرداری انجام شده که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر معاون اول رییس جمهوری و کمیته امداد و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان از منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

شهردار درح ایجاد فضای سبز در سطح ۲ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد تومان را از دیگر تحولات چشمگیر در این شهر مرزی ذکر و اضافه کرد: خاکریزی معابر این شهر با اعتبار ۲ میلیارد تومان و احداث ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول آیلند با اعتبار سه میلیارد تومان نیز انجام شده است.

رشد ۲۴۰ درصدی اعتبارات شهرداری‌ها

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم گفت: ۹۷۶ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان از محل اعتبارات تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کمک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بند الف ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تخصیص قیر رایگان و واریزی از محل تبصره سه ماده ۴۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده در هشت سال گذشته به حساب شهرداری‌های استان واریز شده که رشد ۲۴۰ درصدی داشته است.

علی اشرفیان افزود: با اختصاص این اعتبارات علاوه بر کمک به بودجه شهردای‌ها، تامین قسمتی از قیر و آسفالت مورد نیاز پروژه‌های شهری و عمرانی نیز انجام شد.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز از محل منابع مختلف، ۱۲۲ میلیارد و ۴۲۲ میلیون تومان به شهرداری‌های استان اختصاص یافت که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲.۶ درصدی دارد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید ۶۶ خودروی عمرانی و ۲۸ خودروی خدماتی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان تحویل شهرداری‌های خراسان جنوبی شده است.

وی گفت: در این مدت در مجموع هشت میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان انواع تجهیزات شامل هشت ست امداد و نجات، ۶۶ شیر هیدرانت آتش نشانی و ۲۵ دستگاه تنفسی آتش نشانی به شهرداری‌های استان اختصاص یافته است.

اشرفیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۲ شهر در استان داریم اضافه کرد: از این تعداد ۱۷ شهر بعد از تاسیس استان و پنج شهر در دولت تدبیر و امید تاسیس شده و تمامی پیگیری‌ها لازم از جمله تهیه مدارک و مستندات برای ایجاد شهرهای جدید و تاسیس شهرداری‌ها انجام شده است.

به عقیده کارشناسان و صاحبنظران شهر موجود زنده است که همراه ما نفس می‌کشد، رشد می‌کند، بیمار می‌شود و بهبود می‌یابد که همه این حالت‌ها را متولیان در حوزه مدیریت شهری پیگیری می‌کنند.

یکی از مهمترین حوزه‌های مدیریتی، مدیریت شهری است چرا که در سایه آن، فضا برای سایر فعالیت‌ها از جمله سرمایه‌گذاری و تولید آماده می‌شود. مدیریت شهری، مثلثی متشکل از شهروندان، پارلمان شهری (شورای شهر) و مدیریت اجرایی (شهرداری) است که اگر در تعامل با هم و هماهنگ باشند، توسعه شهر اتفاق می‌افتد.

واقعیت این است که در حوزه عمران و توسعه شهری خراسان جنوبی در هشت سال گذشته گام‌های بلندی برداشته شده و تغییر چهره بسیاری از شهرهای استان گواه این موضوع است هرچند هنوز برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید تلاش مستمر و همه‌جانبه صورت گیرد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*