آخرین خبر :

اخبار علمی/ پرخوری افسردگی می آورد/ورزش خانگی فراموش نشود

 

 

متخصص تغذیه:

پرخوری افسردگی می آورد/ورزش خانگی فراموش نشود

پرخوری افسردگی می آورد/ورزش خانگی فراموش نشود

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: پرخوری افراد به خصوص در دوران قرنطینه کرونایی می تواند منجر به افسردگی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیده زهرا شریعت پناهی، با عنوان این مطلب که پرخوری افسردگی می‌آورد، افزود: در دوران کرونا نیز به دلیل در خانه ماندن بیشتر متأسفانه شاهد پرخوری، کم تحرکی و کاهش فعالیت بدنی و در نتیجه اضافه وزن و چاقی افراد خانواده هستیم.

وی ادامه داد: این چاقی به علت التهابی که در بدن ایجاد می‌کند، می‌تواند افسردگی ایجاد کند.

شریعت پناهی تاکید کرد: افراد باید از پرخوری پرهیز کرده و در منزل ورزش و نرمش کنند. زیرا علاوه بر اینکه از بروز اضافه وزن جلوگیری می‌کند، باعث افزایش جریان خون سیستم عصبی مرکزی و دستگاه قلبی عروقی می‌شود که این موضوع نشاط و شادی در فرد ایجاد می‌کند و برای سلامت ریه‌ها و پیشگیری از بیماری نیز بسیار خوب است.

 

 

 

محققان هشدار می دهند؛

مواد قندی برای رشد مغز کودک مضر است

مواد قندی برای رشد مغز کودک مضر است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد مصرف زیاد مواد قندی و شکر بر حافظه و یادگیری کودک تاثیر می گذارد.

به گزارش ساینس دیلی، تحقیقات جدید محققان دانشگاه جورجیا بر روی یک مدل حیوانی نشان داده است که مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین شده با قند در دوران بلوغ باعث اختلال در عملکرد یادگیری و حافظه در بزرگسالی می‌شود. این گروه همچنین نشان داد که تغییر در باکتری‌های روده ممکن است عامل اصلی اختلال حافظه ناشی از قند باشد.

رژیم غذایی مملو از قند با تأثیرات سلامت نظیر چاقی و بیماری قلبی و حتی اختلال در عملکرد حافظه مرتبط است.

«امیلی نوبل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مصرف مواد قندی در اوایل عمر موجب افزایش میزان باکتری‌های موسوم به Parabacteroideها می‌شود و هرچقدر میزان این باکتری‌ها در روده بیشتر باشد، عملکرد مغز حیوانات مورد آزمایش بدتر است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم که این باکتری‌ها به تنهایی برای ایجاد اختلال در حافظه همانند مواد قندی عمل می‌کنند، اما در انواع دیگر عملکردهای حافظه نیز اختلال ایجاد می‌نمایند.»

محققان توصیه می‌کنند مصرف مواد قندی باید کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه باشد.

محققان در مطالعات خود مشاهده کردند مصرف مواد قندی در اوایل عمر موجب اختلال در بخش حافظه و یادگیری هیپوکامپ مغز می‌شود.

چگونه از کلیه ها در ماه رمضان محافظت کنیم؟

در ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط خاص آن، به منظور حفظ سلامت بدن، توجه به برخی نکات ضروری است.

به گزارش الکوثر، بسیاری از ما نمی‌دانیم چگونه از کلیه‌های خود محافظت کنیم تا آن‌ها، به ویژه هنگام روزه داری در ماه مبارک رمضان عملکرد خوبی داشته باشند؛ به گونه‌ای که گاهی اوقات از سوزش ادرار و همچنین درد شدید در پهلو‌های خود رنج می‌بریم.

در این گزارش، برخی از نکات و مراحل محافظت از کلیه‌ها در ایام روزه داری ماه رمضان به شما ارائه می‌شود:

۱- مصرف نمک را محدود کنید:

استفاده زیاد از نمک نه تنها برای فشار خون مضر است، بلکه به کلیه‌ها نیز آسیب می‌زند. دکتر مونتیمایور می‌گوید: اگر شما در غذای خود نمک زیاد ریخته باشید، فرقی ندارد که مثلا با آب زیاد شوری آن را رفع کنید، در هر صورت شما آن مقدر نمک را جذب خواهید کرد.

۲- محدود کردن مصرف غذا‌های غنی از پروتئین:

دکتر مونتیمایور به عنوان متخصص کلیه و استاد فیزیولوژی، توضیح می‌دهد که پروتئین زیاد باعث می‌شود کلیه‌ها دو برابر بیشتر از حد طبیعی کار کنند که این باعث فشار بر آن‌ها و درد شدید در این ناحیه می‌شود؛ بنابراین، ما توصیه می‌کنیم که یک رژیم غذایی متعادل متشکل از برنج، سبزیجات، ماهی و میوه‌ها داشته باشید.

۳- فشار خون خود را روی ۸۰/ ۱۳۰ یا پایین‌تر از آن حفظ کنید:

اگر فشار خون از ۱۴۰/۹۰ بیشتر باشد، این امر می‌تواند ظرف پنج سال باعث آسیب به کلیه شود. کلیه‌ها با فشار خون ۱۳۰/۸۰ یا کمتر کاملا کار خود را انجام می‌دهند. برای کمک به کنترل فشار خون، باید نمک مصرفی خود را محدود کنید، وزن خود را کاهش دهید و در صورت نیاز از دارو‌های فشار خون بالا استفاده کنید.

۴- سطح قند خون خود را زیر ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر نگه دارید:

دیابت و فشار خون بالا دو دلیل اصلی نارسایی کلیه هستند. دیابت تقریبا بر تمام سیستم‌های بدن تاثیر می‌گذارد، بنابراین، ما به افراد دیابتی در ماه رمضان توصیه می‌کنیم رژیم غذایی، ورزش و استفاده از دارو‌های دیابت را دنبال کنند.

چگونه از سلامت

۵- نوشیدن هشت لیوان آب در روز:

نوشیدن روزانه هشت لیوان آب از افطار تا سحر توصیه می‌شود. نوشیدن آب کافی همچنین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. سنگ کلیه یک وضعیت دردناک است که در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

۶ – محدود کردن مصرف مسکن ها:

دکتر مونتیمایور می‌گوید که مصرف مسکن‌ها مانند اسید مفنامیک، ایبوپروفن و سیلوکوکسین برای مدت طولانی می‌تواند باعث از بین رفتن و کاهش کارآیی کلیه شود؛ بنابراین مصرف این دارو‌ها نباید بیشتر از یک هفته به طول انجامد.

۷ -از مصرف دوز‌های بالای ویتامین‌ها خودداری کنید:

برخی از افراد علاقه دارند که دوز‌های بالای ویتامین C مثلا در دوز ۲۰۰۰ میلی گرم را مصرف کنند که متخصصین نسبت به عوارض آن هشدار می‌دهند و می‌گویند که مصرف بیش از حد ویتامین C منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود، بنابراین مصرف این قرص‌ها با دوز ۵۰۰ میلی گرم یا کمتر امن‌تر است.

۸- برای محافظت از کلیه به مکمل‌های تغذیه‌ای اعتماد نکنید:

به گفته دکتر مونتیمایور، هیچ مکمل غذایی کاملا اثبات شده علمی وجود ندارد که از کلیه‌ها محافظت کند.

۹ – آزمایش کلیه انجام دهید:

آزمایش‌های ساده مانند آزمایش کامل گروه خون مورد تاکید است؛ به گونه‌ای که با این آزمایش‌ها پروتئین موجود در خون شناسایی شده و فرد از احتمال وجود مشکل در کلیه‌های خود آگاه می‌شود.

 

 

 

 

بیماری که در طولانی مدت باعث سرطان می‌شود

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ادامه پیدا کردن رفلاکس معده در طولانی مدت باعث سرطان مری خواهد شد.

ایرج خسرونیا متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص رفلاکس معده اظهار کرد: رفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌ بین معده و مری شل شده باشد. در چنین شرایطی اسید معده به راحتی وارد مری شده و فرد با احساس سوزش در پشت قفسه سینه مواجه خواهد شد.

اوافزود: زمانی که فردی دچار رفلاکس معده می‌شود ماده‌ای ترش مزه وارد گلوی او می‌شود که باعث تحریک مخاط مری و حنجره خواهد شد.

این متخصص داخلی تصریح کرد: احساس سوزش در پشت قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ، گلودرد، گوش درد، سوء هاضمه و احساس درد در بالای شکم از جمله علائم رفلاکس معده هستند.

خسرونیا گفت: پرخوری، مصرف غذا‌های چرب و کافئین، چاقی و اضافه وزن دراز کشیدن و خم شدن بعد از مصرف غذا از جمله دلایل بروز رفلاکس معده محسوب می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: مصرف غذا‌های سبک در وعده شام، کاهش وزن، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و پرهیز از پرخوری بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به رفلاکس معده است.

او گفت: به افراد مبتلا به رفلاکس معده توصیه می‌شود تا هنگام خواب از دو بالشت استفاده کنند، زیرا این کار از ورود ترشحات معده به مری جلوگیری می‌کند.

خسرونیا در پایان یادآوری کرد: در برخی موارد برای بیمار دارو‌های شیمیایی تجویز می‌شود تا اسید معده را خنثی کند، اما در صورت عدم درمان فرد باید آندوسکوپی مری، معده و اثنی عشر انجام دهد، زیرا اگر رفلاکس ادامه پیدا کند باعث تحریک مخاط شده و در طولانی مدت باعث سرطان مری خواهد شد.

 

 

 

رنگ و اندازه ظرف غذا چه تاثیری بر وزن افراد دارد؟

محققان معتقدند که رنگ و اندازه ظرف غذا می‌تواند بر میزان پرخوری یا کم خوری انسان تاثیر بگذارد.

به گزارش  “اکسپرس”، گزارش‌های علمی از وجود رابطه بین رنگ و اندازه ظروف غذا با موفقیت آمیز بودن تلاش‌های فرد برای کاهش وزن حکایت دارد.

این سایت به نقل از بنیانگذاران مرکز ظروف پیتن و تایلر هاوس می‌نویسد: طبق تحقیقات و نظر متخصصان، ظرف غذایی که انتخاب می‌کنید می‌تواند تأثیری باورنکردنی در طعم وعده غذایی داشته باشد.

کارشناسان این مرکز گفتند: رنگ و شکل ظرف می‌تواند ما را به این باور برساند که طعم غذا شیرین و خوشمزه است و در بعضی موارد می‌تواند بر میزان خوردن ما تأثیر بگذارد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که غذا‌هایی با ظرف قرمز مردم را به خوردن غذای کم‌تر تشویق می‌کنند، بنابراین اگر می‌خواهید چند کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهید این گزینه مناسب است.

این مرکز توضیح داد: از آنجا که ما رنگ قرمز را با خطر مرتبط می‌کنیم، به نظر می‌رسد که این ظروف برای جلوگیری از خوردن بیشتر به عنوان یک عامل بازدارنده مؤثر باشند. اگر هدف شما کاهش وزن نیست و می‌خواهید وزن اضافه کنید، بهتر است از ظروف سیاه یا سفید استفاده کنید.

 

 

 

۷ فعالیت ورزشی برای مقابله با فشار خون بالا

متخصصان انگلیسی می‌گویند با انجام برخی فعالیت‌های ورزشی می‌توان مانع بروز علائم فشار خون بالا شد.

به گزارش اکسپرس، فشار خون بالا یکی از مرگبارترین بیماری‌هایی است که رگ‌های خونی و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری خاموش می‌تواند بدون علامت بوده و فرد برای مدت‌ها از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد.

تحقیقات نشان داده است دستکم یک چهارم افراد بالغ در بریتانیا از فشار خون بالا رنج می‌برند. با این حال، دانشمندان انگلیسی می‌گویند با انجام برخی فعالیت‌های ورزشی می‌توان از بروز علائم فشار خون بالا جلوگیری به عمل آورد.

فشار خون بالا باعث تشدید فشار به دیواره رگ‌ها که مسئول انتقال خون به اندام‌ها و بافت‌های بدن هستند می‌شود. یافته‌ها موید آن است که فشار خون بالا باعث افزایش خطر ابتلای افراد به سکته مغزی و حمله قلبی می‌شود. با این وجود، می‌توان با انجام برخی اقدامات ساده و تغییر سبک زندگی به کاهش خطر این بیماری کمک کرد.

تغییر در فعالیت‌های روزانه‌ای که دارید یکی از این موارد است. برخی ورزش‌ها به طور خاص برای ارتقای سیستم قلبی – عروقی شامل قلب، ریه ها و عروق خونی طراحی شده اند. این فعالیت‌های هوازی با درگیر کردن گروه بزرگ عضلات به صورت حرکات تکراری می‌توانند باعث کاهش خطر بروز علائم فشار خون بالا شوند.

این هفت ورزش تخصصی شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- دوچرخه سواری
۲- پیاده روی سریع
۳- شنا کردن
۴- انجام حرکات هوازی
۵- باغبانی
۶- تنیس
۷- آهسته دویدن

متخصصان انگلیسی تاکید دارند ورزش‌های مختلف باعث تاثیرات متفاوت در بدن می‌شوند. برای مثال، اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، به ورزش‌های هوازی بپردازید، زیرا این ورزش‌ها بیشترین کمک را به قلب و عروق خونی می‌کنند. با این حال، این افراد باید از ورزش‌هایی که فشار زیادی به قلب وارد می‌کنند، اجتناب کنند.

ورزش

به طور کلی ورزش‌های هوازی به حرکات تکرار شونده و منظم اطلاق می‌شوند که قلب، ریه ها، رگ‌های خونی و عضلات را درگیر می‌کنند. در کنار انجام حرکات ورزشی ذکر شده، می‌توانید برای کاهش فشار خون تغییراتی در رژیم غذایی خود به عمل آورید.

بهترین و ساده‌ترین راهکار برای کاهش فشار خون، کاستن از نمک طعامی است که به صورت روزانه مصرف می‌کنید. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، افراد بالغ نباید بیش از ۶ گرم نمک در شبانه روز مصرف کنند. این در حالی است که بسیاری از مردم بیش از این مقدار نمک را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند.

 

این نشانه‌ها به شما می‌گوید قند بالایی مصرف می‌کنید

این نشانه‌ها به شما می‌گوید قند بالایی مصرف می‌کنید

 قند و شکر سریع ترین و ارزان ترین منابع انرژی هستند اما سوال این است که این محصولات علاوه بر ایجاد انرژی فوری، ارزش تغذیه ای دیگری هم دارند؟

مطالعات نشان می ‌دهند که اعتیاد به مواد قندی ساده در مواردی می ‌تواند عوارض بیشتری نسبت به اعتیاد به الکل و سیگار داشته باشد. در اینجا ۷ علامت فیزیکی که به شما می گوید در حال مصرف بیش از حد قند هستید، معرفی شده است:

نیاز شدید به مصرف خوراکی های شیرین

مصرف بیش از حد قند، یک چرخه معیوب و اعتیاد آور نسبت به مصرف آن را ایجاد می کند. پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی آزاد می ‌کند که احساس لذت را در بدن به وجود می ‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌ کند. به گفته پژوهشگران هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز که فعال می ‌شود و طلب شیرینی مجدد می ‌کند، همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌ شود و مواد مخدر بیشتری طلب می ‌کند.

احساس تنبلی در طول روز

وقتی نوسانات قند خون زیاد شود باعث احساس خستگی می گردد، زیرا بدن نمی تواند به طور مناسب از قند خون (گلوکز) به عنوان سوخت برای تولید انرژی استفاده کند. برای همین انرژی بدن کم می شود و فرد احساس خستگی می کند.

افزایش وزن

قند اضافی یعنی کالری اضافی. مصرف بیش از حد قند همچنین مقاومت در برابر هورمون لپتین را موجب می شود. لپتین از سلول های چربی ترشح می شود. هر چقدر چربی بیشتری در بدن موجود باشد لپتین بیشتری ترشح می شود. مقاومت در برابر این هورمون و جلوگیری از ترشح آن، باعث زیاده روی در خوردن غذا می شود که در نهایت چاقی را در پی دارد. مقاومت در برابر انسولین از پیامدهای دیگر مصرف بیش از حد قند است؛ به این معنی که بدن نمی تواند به مقادیر طبیعی انسولین به درستی پاسخ دهد. مقاومت به انسولین یکی از محرک های اصلی بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲ و چاقی است.

کاهش سطح حافظه

تحقیقات جدید نشان داده است که ارتباطی میان ضعف حافظه، ناهنجاری های یادگیری و افسردگی با مصرف بیش از حد قند وجود دارد. مصرف بیش از اندازه قندهای اضافی باعث کاهش عامل نوروتروفیک در مغز می شود که در صورت کمبود این ماده، توانایی مغز برای یادگیری کاهش می یابد. همچنان که این ماده در بدن کم می شود، سوخت و ساز قند رو به وخامت می رود و در نهایت منجر به دیابت خواهد شد.

حفره های دندانی

حفره های دندان یکی از نشانه های نه چندان آشکار اعتیاد به شیرینی است. وقتی باکتری های دهان کربوهیدرات ها را هضم می کنند، اسیدی تولید می کنند که با بزاق دهان ترکیب می شود تا ایجاد پلاک کند. این پلاک ها اگر از روی دندان پاک نشوند روی آن تجمع کرده و شروع به ساییدن مینای دندان می کنند. این شروع ایجاد یک حفره است.

مشکلات پوستی و آکنه

مصرف بیش از حد قند ممکن است نتایجش را روی پوستتان آشکار کند. تحقیقات متخصصان تغذیه و رژیم های غذایی نشان داده بین برنامه غذایی سرشار از قند و شدت گرفتن آکنه ارتباط وجود دارد. افرادی که به شدت درگیر جوش و آکنه بودند نسبت به کسانی که پوستشان کمترین آکنه را داشت بیشتر قند مصرف می کردند.

افزایش سطح کلسترول

یکی دیگر از نشانه های مخفی مقدار زیاد قند در برنامه غذایی: افزایش سطح چربی های مختلفی که در خونتان جریان دارند. مقدار زیاد قند در غذاهایی که می خوریم می تواند سطح کلسترول خوب را کاهش دهد و منجر به افزایش سطح کلسترول بد شود. با این حال مکانیزم اینکه کدام نوع قند می تواند روی سطح کلسترول و چربی خون تاثیر بگذارد هنوز کاملا درک نشده است. اگر پزشک درباره سطح کلسترول خونتان ابراز نگرانی کرد، بهتر است به دنبال بهترین تغییرات در برنامه غذایی خود جهت کاهش آن باشید. کاهش مقدار قند مصرفی می تواند شروع خوبی باشد.

 

نحوه استفاده از ژل ضد عفونی کننده و عوارض آن

به گزارش  العربیه، ژل ضد عفونی کننده دست که حاوی ۷۰ ٪ الکل است، از زمان شروع شیوع بیماری همه گیر کرونا، در غیاب آب، صابون و حوله استفاده می‌شود و به یکی از مهمترین کالا‌هایی تبدیل شده که می‌توان در فروشگاه‌ها پیدا کرد. مزیت اصلی ژل این است که می‌توان از آن در هر جایی استفاده کرد و حمل آن در همه زمان‌ها آسان است.

الکل به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده ژل ضدعفونی کننده به از بین بردن میکروب ها، برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند، اما همه ویروس‌ها یا میکروب‌ها را از بین نمی‌برد، زیرا برخی از آن‌ها تحت تأثیر الکل قرار نمی‌گیرند.

وب سایت WebMD در گزارشی، کارآمدی مواد ضد عفونی کننده دست را در مرتبه بعد از آب و صابون برای محافظت در برابر ویروس کرونا و سایر میکروب‌ها قرار داده و ضوابط و هشدار‌های مرتبط با نحوه استفاده آن را تشریح کرده است:

۱- ضدعفونی موقت
ضدعفونی کننده دست می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد، اما دست‌ها را از آلودگی پاک نمی‌کند. صابون و آب روش اصلی و ایمن برای پاکسازی دست از هرگونه آلودگی است. آب و صابون نه تنها دست را تمیز و استریل می‌کند، بلکه برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها موثرتر است.

۲- مخاط را از بین نمی‌برد
یک مطالعه نشان داد که اگر مخاط بر روی دست‌ها گیر کند ممکن است ژل ضد عفونی کننده دست به خوبی کار نکند. متخصصان می‌گویند که ضخامت مخاط به محافظت از میکروب‌ها کمک می‌کند، بنابراین شستن دست‌ها با آب و صابون بهترین روش برای عقیم سازی آن‌ها پس از عطسه، به ویژه کسانی که سرماخوردگی و آنفلوانزا دارند، است.

ژل ضد عفونی کننده

۳- درصد الکل
مرکز مقابله با بیماری‌ها و پیشگیری از آن در آمریکا توصیه می‌کند از ضد عفونی کننده‌های دست که حداقل ۶۰ ٪ الکل دارند استفاده کنید. به همین دلیل متخصصان بر میزان الکل موجود در این مواد ضدعفونی کننده تاکید می‌کنند تا از بین رفتن حداکثری میکروب‌ها و ویروس‌ها تضمین شود.

۴- قابل اشتعال
کیفیت ژل ضدعفونی کننده دست با توجه به میزان الکل آن ارزیابی می‌شود و ماده‌ای قابل اشتعال است؛ بنابراین حتما بطری‌های ضدعفونی کننده دست را در مکانی امن و دور از شعله یا گرمای زیاد نگه دارید.

۵- اجزای سمی
توصیه‌های FDA نشان می‌دهد که متانول، که در فرمولاسیون بیش از ۱۰۰ مارک ضد عفونی کننده دست وجود دارد، می‌تواند توسط پوست جذب شود.

علائمی که می‌تواند در اثر جذب متانول در پوست ایجاد شود شامل تهوع، استفراغ، سردرد، تاری دید، کوری، کما، آسیب سیستم عصبی دائمی یا حتی مرگ است.

کارشناسان توصیه می‌کنند از استفاده از هرگونه محصول ضد عفونی کننده دست که حاوی متانول در مواد تشکیل دهنده آن‌ها است خودداری کنید.

ضد عفونی کننده

۶- خطر برای کودکان
بطری‌های ضدعفونی کننده دست باید از دسترس کودکان خردسال دور باشد، زیرا صرف نوشیدن مقدار کمی از آن می‌تواند باعث مسمومیت با الکل برای کودک خردسال شود.

۷ – پوست شکاف خورده و خشک
الکل موجود در ضدعفونی کننده دست می‌تواند منجر به خشکی و ترک پوست شود، که خود به خود دلیل نشت میکروب در بدن است. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، باید این مواد به صورت موضعی استفده شوند.

۸- استفاده نادرست
دست‌ها باید بدون آلودگی باشند تا ضد عفونی کننده دست بتواند به روش صحیح از بین بردن میکروب‌ها عمل کند. متخصصان توصیه می‌کنند مقدار کمی ضدعفونی کننده دست را بردارید و آن را به مدت ۲۰ ثانیه خوب مالش دهید، سپس این کار را برای بار دوم تکرار کنید تا دست‌ها و انگشتان خشک شود.

 

 

فوت و فن تهیه خورشت قیمه مجلسی

فوت و فن تهیه خورشت قیمه مجلسی 

این گزارش را مو به مو بخوانید و اجرا کنید؛ قطعا از طعمی که می‌سازید پشیمان نمی‌شوید و لذت می‌برید.

این گزارش را مو به مو بخوانید و اجرا کنید؛ قطعا از طعمی که می‌سازید پشیمان نمی‌شوید و لذت می‌برید.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه مجلسی:

  • گوشت خورشتی: ۶ تکه
  • پیاز: یک عدد
  • لپه: ۲ پیمانه
  • زردچوبه، فلفل و نمک: به مقدار لازم
  • رب:۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی: ۳ عدد
  • سیب زمینی خلالک به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده: ۳ قاشق چای‌خوری
  • پودر دارچین: یک قاشق چای‌خوری
  • هل: دو عدد
  • پودر گل سرخ: به مقدار کم

طرز تهیه و دستور پخت قیمه مجلسی:

۱. ابتدا پیاز را تفت می‌دهیم و وقتی طلایی شد گوشت را با زردچوبه و فلفل تفت می‌دهیم تا زمانی که گوشت سفید شود.

۲. سپس مقداری آب به گوشت اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا آرام بپزد.

۳. لپه را که از قبل خیس کرده بودیم خالی کرده و می‌گذاریم در ظرف دیگری بپزد.

۴. وقتی لپه و گوشت به صورت جداگانه پخته شد، آب لپه را دور می‌ریزیم و لپه را به گوشت اضافه می‌کنیم.

۵. رب و لیمو عمانی را به آن اضافه کرده و مقداری نمک می‌زنیم و اجازه می‌دهیم آرام بپزد.

۶. سپس دارچین، زعفران، هل و پودر گل سرخ را اضافه می‌کنیم و وقتی خورشت روغن انداخت و لیمو عمانی‌ها نرم شدند، قیمه آماده است.

۷. سیب زمینی‌ها را هم خلالی و سرخ کنید یا از چیپس خلالی استفاده کنید.

فوت و فن‌ها:

– لیمو عمانی را از قبل در آب جوش قرار دهید و چند سوراخ در آن ایجاد کنید تا تلخی آن گرفته شود.

– رنگ خوب خورشت یکی از نکات مهم است. می‌توانید رب را قبل از اضافه کردن با کمی روغن تفت دهید تا رنگ بهتری داشته باشد.

– لپه را حتما از یک روز قبل خیس کنید تا هم سریع‌تر پخته شود و هم نفخ آن گرفته شود.

– هرچه پیازداغ بیشتر باشد قیمه خوشمزه‌تر خواهد شد (البته زیاده‌روی نکنید)

– دارچین می‌تواند طعم بسیار خوبی را به قیمه بدهد، از دارچین غافل نشوید و این ادویه یا یک ساعت قبل از طبخ هم به خورشت اضافه کنید.

– گوشت را با پیاز و ادویه به خوبی تفت دهد تا طعم گوشت در غذا غالب نشود.

– توجه داشته باشید که خورشت قیمه برای جا افتادن حتما باید حداقل ۴ ساعت با دمای پایین روی شعله باشد.

– اضافه کردن زعفران در ساعات آخر طبخ می‌تواند طعم متفاوتی را به خورشت بدهد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*