اخبار علمی/برای تسکین کمر درد این میوه را بخورید

برای تسکین کمر درد این میوه را بخورید

دانشمندان انگلیسی می‌گویند مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند باعث تسکین کمر درد شود.

به گزارش  اکسپرس، کمر درد یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است در هر زمانی گریبانگیر فرد شود و زندگی وی را تحت تاثیر قرار دهد. در این مواقع افراد سعی می‌کنند با استراحت کردن، استفاده از کمپرسور آب گرم و دارو‌های مسکن درد خود را تسکین دهند.

با این حال، راهکار‌های ساده‌تر و در عین حال، موثرتری وجود دارد که می‌تواند به فرد در این زمینه کمک کند. متخصصان در این باره معتقدند افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی دارای خواص ضد التهابی باعث کاهش درد کمر شوند.

در واقع دلایل بروز کمر درد بسیار متنوع بوده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است و دلیل اصلی آن  التهاب است، در این زمینه متخصصان تاکید دارند افراد نباید خواص ضدالتهابی انگور را دستکم بگیرند. انگور دارای ماده‌ای ضدالتهابی به نام رسوراترول است که می‌تواند با درد در بدن مبارزه کند. این ترکیب به وفور در پوست و هسته‌های انگور وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است عصاره رسوراترول گرفته شده از پوست و هسته انگور را می‌توان به افراد تزریق کرد و شاهد کاهش درد و التهاب در بدن بود. دکتر مایکل لوین در این باره می‌گوید: شواهد حاکی از آن است انگور دارای آنتی اکسیدان‌هایی به نام رسوراترول است که به طور موثر می‌تواند کمر درد را تسکین دهد.

محققان بریتانیایی پی بردند؛

مصرف روزانه گوشت فرآوری شده ریسک زوال عقل را افزایش می دهد

مصرف روزانه گوشت فرآوری شده ریسک زوال عقل را افزایش می دهد

مطالعه جدید نشان می دهد مصرف روزانه سوسیس و کالباس با افزایش ریسک زوال عقل همراه است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، نتایج یک مطالعه مشاهده‌ای نشان می‌دهد که مصرف ۲۵ گرم گوشت فرآوری شده در روز با افزایش ۴۴ درصدی خطر ابتلاء به زوال عقل مرتبط است.

کشف دلیل مرگبارتر شدن کرونا در برخی افراد

دانشمندان می‌گویند برخی ویژگی‌های فردی می‌تواند باعث ابتلا به کرونای شدید شود.

به گزارش  اکسپرس، بیش از یک سال از همه گیری کووید ۱۹ در جهان می‌گذرد. شمار افراد آلوده به این ویروس به مرز ۱۳۰ میلیون نفر نزدیک شده است و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تاکنون جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده اند.

بسیاری از افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا سلامت خود را بازیافته اند و برخی دیگر به دلیل علائم شدید بیماری جان خود را از دست داده اند یا هم اینک در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. سوالی که دانشمندان در یک سال گذشته سعی در پاسخ دادن به آن را داشتند این بود که چرا برخی افراد علائم خفیف بیماری را دارند و برخی دیگر علائم شدید را از خود بروز می‌دهند.

دانشمندان چند عامل مانند سن، جنسیت و سابقه بیماری‌های زمینه‌ای را در این موضوع دخیل می‌دانند. بدان معنا که افراد مسن بیشتر از افراد جوان، مردان بیشتر از زنان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از افراد سالم در معرض ابتلا به کرونای شدید قرار دارند.

با این حال، تحقیقات جدید از عامل دیگری در این زمینه پرده برداشت. دانشمندان می‌گویند سطح بالای کلسترول خون یکی از عوامل تاثیر گذار در ابتلای شدید به ویروس کروناست.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی مبتلا هستند که باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شود احتمال بیشتری دارد که در زمان آلوده شدن به کووید ۱۹، شرایط وخیمی داشته باشند. در واقع شواهد حاکی از آن است که ویروس کرونا با چسبیدن به مولکول‌های کلسترول از آن‌ها برای رسیدن به سلول‌های هدف خود سواری مجانی می‌گیرد.

اشتباهات رایج در مسواک زدن را تکرار نکنید

مسواک زدن منظم یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها است.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت بدن دارد. از آنجا که دهان کانونی برای  میلیاردها باکتری است، عدم توجه به بهداشت دندان و دهان از سوی برخی از افراد، فاجعه به بار می‌آورد.

همه می‌دانند که مسواک زدن منظم یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌هاست. بنابراین مراقبت از مسواک بسیار مهم و ضروری است.

محققان می‌گویند اغلب مردم یک اشتباه شایع و خطرناک، یعنی گذاشتن مسواک در سرپوش پس از استفاده از آن را مرتکب می‌شوند.

در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از ۲۵ تا ۳۱ مارس، به عنوان هفته بهداشت دهان و دندان معرفی شده است. اداره امور بهداشت استان جده پنج نکته در مورد مسواک و نحوه تمیز و موثر نگه داشتن آن را توصیه کرده است:

اگر بقایای خمیر دندان یا مواد غذایی را بر روی برس مسواک مشاهده کردید، قبل از استفاده آن را به طور کامل بشویید.

هر سه ماه باید مسواک خود را عوض کنید: برس مسواک پس از مدتی خشن‌تر می‌شود و این تغییر روی لثه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

هرگز مسواک خود را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید: از نگهداری مسواک اعضای خانواده در یک فنجان خودداری کنید.

برس مسواک را نپوشانید: پوشاندن برس ممکن است رشد باکتری‌ها و کپک‌ها را روی برس آن افزایش دهد.

ظرف یا لیوان نگهدارنده مسواک را همیشه تمیز کنید: تمیز کردن ظرف نگهدارنده از تشکیل باکتری در آن جلوگیری می‌کند.

معجزه نوشیدن آب با معده خالی

یک متخصص تغذیه در خصوص معجزه‌های نوشیدن آب با معده خالی توضیح داد.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اهمیت مصرف آب بر همه افراد ثابت شده است، بیان کرد: با توجه به تشکیل ۶۵ درصد بدن از آب، نوشیدن آن به مقدار کافی برای سلامت بدن بسیار حیاتی است. به طور کلی نوشیدن آب می‌تواند در تنظیم متابولیسم  بدن نقش داشته باشد؛ همچنین در با نشاطی پوست و تاخیر روند پیری آن نقش بسیار مهمی دارد.

او افزود: در مقابل، کمبود مصرف آب باعث سردرد افراد می‌شود و نوشیدن مقدار مناسب آن می‌تواند از انواع سردرد‌ها پیشگیری کند؛ چرا که درصد زیادی از مغز توسط آب تشکیل شده است؛ بنابراین دهیدراته شدن بدن باعث خشکی مغز و در نهایت سردرد می‌شود همچنین مصرف کافی آب باعث کارکرد بهتر سیستم لنفاوی بدن و افزایش سطح سیستم ایمنی می‌شود.

اولیایی با اشاره به اینکه یکی از کارکرد‌های آب، دفع سموم از بدن است؛ بیان کرد: هرچه میزان نوشیدن آب بیشتر شود، مواد سمی موجود در بدن از طریق ادرار دفع خواهد شد که این موضوع به سلامت عموم بدن بسیار وابسته است؛ این موضوع به خصوص با نوشیدن آب ناشتا از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود؛ در واقع زمانی که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شویم؛ اگر بتوانیم مصرف آب و متعاقب آن صبحانه داشته باشیم کمک بسیار زیادی به سلامت سیستم ایمنی و عمومی بدن می‌کنیم.

این مشاور تغذیه افزود: نوشیدن آب به کارکرد سیستم گوارش هم کمک می‌کند و باعث بهتر شدن حرکات روده می‌شود؛ همچنین از این طریق می‌تواند سموم موجود در سیستم گوارش را هم دفع کند. نوشیدن آب  ناشتا، از ابتلا به عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌کند و باعث پاکسازی این سیستم می‌شود.

اولیایی گفت: زمانی که مایعات کافی به کلیه‌ها نرسد؛ با اختلال کارکرد رو به رو می‌شود و احتمال بروز عفونت ادراری یا سنگ‌های کلیوی افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین نوشیدن آب کافی به تنظیم دمای بدن، ایجاد تعریق و در نهایت دفع سموم کمک می‌کند؛ در واقع با کافی بودن آب بدن و ورزش روزانه بسیاری از سموم از طریق تعریق دفع می‌شوند.

این متخصص تغذیه مطرح کرد: برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم دمای آب برای نوشیدن ناشتا ولرم و هم سطح با دمای عمومی بدن باشد؛ برای عادت به این موضوع می‌توانیم از مقادیر کم شروع کنیم و به مرور زمان به مقدار مصرفی آب ناشتا اضافه کنیم همچنین می‌توانیم به آب ناشتا، طعم اضافه کنیم؛ به عنوان مثال آب لیموترش و سرکه سیب موادی هستند که می‌توانیم به عنوان طعم‌دهنده به آب اضافه کنیم تا رغبت بدن به مصرف آب به صورت ناشتا بیشتر شود.

اولیایی در پایان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته که نیاز بدن به آب طبق یک فرمول، ۳۰ سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن مناسب بدن است. به عنوان مثال یک فرد با وزن ۷۰ کیلوگرم؛ به ۲ لیتر آب در طول شبانه روز نیاز دارد و بهتر است مقداری از آب ناشتا و بقیه آن در طول شبانه روز مصرف شود.

تبدیل سلول‌های سرطانی به بنیادی با استفاده از هیدروژل

تبدیل سلول‌های سرطانی به بنیادی با استفاده از هیدروژل

 محققان دانشگاه هوکایدو واقع در ژاپن با همکاری انستیتوی مرکز ملی سرطان این کشور، هیدروژلی را ساختند که انواع سلول‌های سرطانی را به سلول‌های بنیادی سرطانی تبدیل می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این هیدروژل متشکل از دو شبکه شیمیایی و مقدار زیادی آب است که ساختاری مشابه بافت طبیعی بدن ایجاد می‌کند. محققان با استفاده از این هیدروژل توانستند سلول‌های سرطانی مغز، رحم، ریه، روده بزرگ، مثانه و سارکوم را در این ژل قرار دهند و تمام این سلول‌های سرطانی در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته ساختارهای کروی و مولکول هایی را تولید کردند که از علایم مشخصه سلول‌های بنیادی سرطان هستند.

محققان با مطالعه این فرایند توانستند برخی از مکانیزم‌های دخیل در برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند. همچنین دریافتند گیرنده‌های کانال کلسیم و پروتئینی موسوم به استئوپونتین در این فرایند نقش کلیدی دارند.

با وجود این که روش‌های درمانی مختلفی برای انواع سرطان شناسایی شده است، بازگشت بیماری یکی از نگرانی‌های اصلی متخصصان در خصوص انواع مختلف سرطان محسوب می‌شود. سلول‌های سرطانی قادرند به سلول‌های بنیادی سرطان تبدیل شده و برای مدت طولانی در بافت‌های بدن مخفی شوند و از فراهم شدن شرایط مناسب موج بازگشت بیماری شوند.

این سلول‌های بنیادی در برابر روش‌های درمانی سرطان از جمله شیمی‌درمانی مقاوم هستند و به همین علت، مطالعه این سلول‌های بنیادی و درک مکانیزم‌های مولکولی آن‌ها برای شناسایی روش‌های جلوگیری از بازگشت سرطان و تولید داروهای موثرتر، امری ضروری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*