اخبار علمی/استفاده از حسگر عرق برای تشخیص طوفان سایتوکین در مبتلایان به کرونا

ممنوعیت روزه داری در سه ماه اول بارداری

یک متخصص زنان گفت: ممنوعیت خاصی برای روزه داری مادران باردار وجود ندارد، اما بهتر است افراد در ۳ ماه اول بارداری اقدام به روزه گرفتن نکنند.

پریچهر پورانصاری متخصص جراح زنان، زایمان و نازایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شرایط روزه گرفتن خانم‌های باردار در ماه رمضان اظهار کرد: در دین اسلام روزه گرفتن برای خانم‌های باردار واجب نیست، اما برخی از بانوان تصمیم به روزه گرفتن در این دوران را دارند که باید با مشورت پزشک معالج و رعایت شرایط خاصی اقدام به روزه گرفتن کنند و مادرباید مطمئن باشد که هیچ خطری خود یا جنینش را تهدید نمی‌کند.

او در خصوص این که آیا روزه گرفتن در طی دوره بارداری مشکل ساز خواهد شد یا خیر، بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده‌ای که آخرین مقاله آن در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است روزه داری خانم‌های بارداری که شرایط تغذیه‌ای مناسب داشته اند و از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رنج نمی‌برند مشکل خاصی را به همراه نداشته است.

محدودیت روزه گرفتن در سه ماه اول بارداری

این متخصص فلوشیپ گفت: همانطور که گفته شد هرچند در دوران بارداری ممنوعیت خاصی برای روزه داری مادران باردار وجود ندارد، اما در سه ماه اول بارداری که رشد مغز جنین در این دوران اتفاق می‌افتد بهتر است تصمیمی برای روزه داری نداشته باشند. اما روزه گرفتن در سه ماهه دوم و سوم بارداری با توجه به داشتن شرایط مناسب و تحت نظر پزشک معالج هیچ مشکلی نخواهد داشت.

استفاده از حسگر عرق برای تشخیص طوفان سایتوکین در مبتلایان به کرونا

استفاده از حسگر عرق برای تشخیص طوفان سایتوکین در مبتلایان به کرونا

 محققان موفق شدند از یک حسگر عرق به عنوان یک سیستم تشخیص سریع و هشدار برای طوفان سایتوکین در بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنند.

به گزارش خبری ساینس، طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

سایتوکین‌ها پروتئین‌های محلول در آب هستند که توسط سلول‌های مختلف تولید شده و وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده دارند.

با وجود این که با استفاده از آزمایش خون می‌توان میزان سایتوکین‌ها را اندازه‌گیری کرد، انجام این آزمایش در منزل دشوار است و امکان نظارت مستمر بر میزان سایتوکین با استفاده از این شیوه وجود ندارد. اما به گفته محققان عرق بدن نیز حاوی مقادیری سایتوکین است.

محققان  انجمن شیمی آمریکا به منظور اندازه‌گیری میزان این پروتئین‌ها از مچ‌بندی استفاده کردند که مجهز به نوارهای حسگر عرق یک‌بار مصرف و یک ابزار الکترونیکی برای بازخوانی اطلاعات است.

یافته جدید محققان؛

بهبودیافتگان کووید ۱۹ فقط به یک دوز واکسن نیاز دارند

بهبودیافتگان کووید ۱۹ فقط به یک دوز واکسن نیاز دارند

بر اساس تحقیقات جدید، کسانی که از کووید ۱۹ بهبود یافتند پس از دریافت اولین دوز واکسن mRNA، یک واکنش آنتی بادی قوی داشتند، اما بعد از دوز دوم، ایمنی کمی داشتند.

به گزارش ساینس دیلی، یافته‌ها نشان می‌دهد که برای تولید واکنش آنتی بادی کافی ممکن است فقط به یک دوز واکسن نیاز باشد. کسانی که کووید ۱۹ نداشتند تا زمانی که واکسن دوم خود را دریافت نکردند، واکنش ایمنی کامل نداشتند که اهمیت دریافت دو دوز توصیه شده را تقویت می‌کنند.

این مطالعه بینش بیشتری در مورد ایمونوبیولوژی اساسی واکسن‌های mRNA فراهم می‌کند که می‌تواند به شکل گیری راهبردهای آینده واکسن کمک کند.

«جان وری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در این باره می‌گوید: «این نتایج برای تأثیر واکسن کوتاه مدت و بلند مدت دلگرم کننده است و به درک ما از واکنش ایمنی واکسن mRNA از طریق تجزیه و تحلیل سلول‌های B حافظه می‌افزاید.»

ویتامینی که ممکن است شما را در معرض مرگ قرار دهد

با وجود آنکه مصرف ویتامین‌ها برای بدن ضروری است اما استفاده نادرست از آنها می تواند منجر به مرگ انسان شود.

به گزارش «Pledge Times»، به طور کلی ویتامین ها برای بدن و سلامتی امری مفید به شمار می روند و به تبع آن، ویتامین E (ویتامین ای) برای سلامتی مفید بوده و نوعی آنتی اکسیدان به حساب می آید؛ اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض بدی برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد.

 

طبق اعلام پایگاه «Health Digest» ویتامین ‌E همچنین به تقویت متابولیسم (سوخت و ساز بدن) کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. یک فرد بالغ روزانه نیازمند ۱۵ میلی گرم ویتامین E است و می‌دانیم این ویتامین در غذا‌های گوناگون از جمله آجیل‌ها، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یافت می‌شود.

اما به دلیل عدم توانایی برای ذخیره ویتامین E در بدن برای استفاده‌های بعدی، مصرف زیاد آن ممکن است به چیزی منجر شود که از آن با عنوان «مسمومیت با ویتامین E» یاد می‌شود.

ویتامین E محلول در چربی است که باعث می‌شود با گذشت زمان به شکل چربی در بدن جمع شود. مسمومیت با ویتامین می‌تواند با ایجاد اختلال در روند لخته شدن خون (که پاسخ طبیعی بدن در برابر خونریزی بیش از حد است) گشته و خطر سکته مغزی هموراژیک (خونریزی) را افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*