اخبار خراسان جنوبی/ تفاهم‌نامه ساخت بیمارستان در طبس به امضا رسید

 

۵ کشته در حادثه رانندگی

برخورد سواری با دو تریلی در محور بیرجند – زاهدان ۵ کشته برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ساعت ۱۷:۰۸ امروز یک دستگاه سواری ۳ کشته در حادثه رانندگیپراید با یک دستگاه تریلی اسکانیا و یک دستگاه تریلی کشنده ماک در کیلومتر ۵ محور بیرجند به زاهدان حد فاصل پل فرودگاه تا پل غدیر حادثه برخورد کرد.
سرهنگ رضایی افزود: در این حادثه ۵ نفر جان باختند و یک نفر مجروح شد که همه فوتی ها و مصدوم درخودروی پراید بودند.

وی گفت: علت حادثه در دست بررسی است.

 

مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰؛ نگران باشیم یا نباشیم؟

مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰؛ نگران باشیم یا نباشیم؟

این روزها که کشور در هماوردی دیپلماتیک با طرف غربی، حفظ حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را در دستور کار دارد، تحکیم پایه‌های اقتدار سیاسی، ضرورت‌های مشارکت را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است.

کمتر از دو ماه و نیم ماه مانده به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، فضای سیاسی کشور، همچنان درگیر نگرانی از وضعیت حضور مردم پای صندوق‌های آرا است. هر چند برخی، بی‌میلی‌های سیاسی را ناشی از شیوع کرونا، نبود تحرکات انتخاباتی پرشور میان جریان‌های عمده سیاسی و البته فشارهای اقتصادی می‌دانند، ولی کاهش معنادار نرخ مشارکت شهروندان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس و سپس میان‌دوره‌ای، ابعاد بیشتر و گوناگونی از این مساله را آشکار می‌کند.

این در حالی است که رهبر انقلاب بارها به صراحت لزوم زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری را مورد تاکید قرار داده‌اند. رهبری روز ۲۹ بهمن در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: انتخابات یک امکان برای ملّت است، یک ظرفیّت بزرگ برای پیشرفت کشور است؛ شور انقلابی مردم را نشان می‌دهد. وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیّت کشور می‌شود، این موجب پس زدنِ دشمنان می‌شود، طمع دشمن را در کشور کم می‌کند. انتخابات هر چه پُرشورتر، هر چه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود. انتخابات برای کشور یک افتخار است، یک فرصت است، یک امکان است، یک ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده‌ کشور کمک خواهد کرد.

در شرایطی که رهبر انقلاب، علاج دردهای مزمن کشور را در پرشور بودن انتخابات و حضور مردم در صحنه تعیین سرنوشت عنوان می‌کنند، گویا تلاش‌هایی خلاف جهت تقویت مشارکت مردمی درجریان است.

مشارکت حداقلی؛ آسیبی جدی برای اقتدار نظام

از نگاه ناظران، برخی جریان‌های سیاسی برگ برنده انتخاباتی خود را در مشارکت حداقلی شهروندان می‌جویند و به این ترتیب کنش‌های سیاسی خود را بر این مبنا تنظیم می‌کنند. وجود چنین روندهایی را می‌توان در اظهارنگرانی و هشدارهای برخی مسوولان دریافت.

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به تازگی درباره طرح برخی دیدگاه ها مانند حضور حداقلی مردم در انتخابات گفت: اینکه عده ای راضی هستند ۳۰ درصد از مردم پای صندوق های رای بیایند علامت بسیار غلطی است که برخی در داخل می خواهند بگویند یک انتخاباتی با یک اقلیتی برگزار شده و نماینده خودشان را انتخاب کرده اند، به خارج از کشور هم نشان می دهند با ۷۰ درصد مردم هیچ ارتباطی ندارند.

واعظی خطاب به طرفداران نگاه حداقلی تصریح کرد: اقلیت ها بدانند نظر رهبر معظم انقلاب همیشه بر مشارکت حداکثری بوده است، آن چیزی هم که دولت دنبال می کند، یک مشارکت حداکثری است تا به دنیا نشان دهد که مردم همه با هم هستند و سرنوشت کشورشان برایشان مهم است.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت هم به تازگی نگرانی خود در مورد برخی تلاش‌ها برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات را رسانه‌ای کرد. به گفته ربیعی، متاسفانه عده‌ای در این سال‌ها تلاش کردند تا بگویند آن چه که رأی دادید و خواستید می‌تواند محقق نشود و این پیام بسیار بدی به جامعه است. اگر مشارکت بالای ۷۰ درصد نداشته باشیم، دولتی که می‌آید، در داخل کشور سرمایه اجتماعی ندارد که بتواند کنترل کند و این اتفاق بسیار بد موجب سعادت، رشد و توسعه ما نمی شود؛ از سوی دیگر  هم در بیرون کشور ارزیابی خارجی‌ها  و قلدری هایشان نسبت به ما افزایش پیدا می کند.

وی اظهار داشت: امروز آن‌هایی که درباره مشارکت تصمیم می‌گیرند و افرادی که برای انتخابات می‌آیند و می‌خواهند در معرض قضاوت قرار گیرند اگر طوری رفتار نکنند که نظرات را تامین کنند واقعا جفای بزرگی به امنیت ملی کرده‌اند.

از نگاه ناظران، برخی جریان‌های سیاسی خواهان تداوم وضع موجودند تا با پایین آوردن نرخ مشارکت، خود در جایگاه پیروز انتخابات بنشینند. از این منظر، احتمال پیروزی نیروهای جریانات خاص، تابعی معکوس از میزان مشارکت مردم است که بارها درستی این انگاره به ویژه در انتخابات اخیر به اثبات رسیده است.

نگران باشیم یا نباشیم؟

میزان مشارکت سیاسی، مبنایی بر سنجش میزان «مردمی بودن» و «مشروعیت» نظامی است که پایه‌های خود را بر پایه «جمهوریت» بنا کرده است. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در بحبوحه تلاش برای دفاع از حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است، بیش از هر زمان دیگری به پشتوانه قوی مردمی نیاز دارد و این لزوم افزایش نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را صد چندان می‌کند.

«فیض‌الله عرب‌سرخی» عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران معتقد است: پیام مشارکت حداقلی چیزی جز این نیست که جایگاه حکومت در جامعه تضعیف شده است. یعنی وقتی تمام تکیه‌گاه سیستم مردم هستند و حتی با تهدیدهای خارجی‌ها با همراهی همین مردم مقابله کرده‌اند، اولین و مهمترین خطر رای حداقلی و پایین، بیشتر و موثرشدن تهدیدهای خارجی است.

در عین حال، برخی معتقدند چندان نباید نگران نرخ مشارکت شهروندان بود، چرا که الگوهای رفتار جمعی ایرانیان، تحریم انتخابات را برنمی‌تابد. «حمیدرضا جلائی پور» جامعه شناس در تحلیلی می نویسد: الگوی رفتار جمعی مردم ایران در یازده انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، این بوده که کف مشارکت مردم از پنجاه درصد واجدین شرایط کمتر نبوده است. اگر در سه ماه آینده رخدادهای بزرگی اتفاق نیافتد که نمی‌افتد، آن‌گاه الگوی رفتار جمعی ایرانیان در انتخابات ریاست‌جمهوری حدود پنج تا ده درصد از کف پنجاه در صد بالا یا پایین می‌شود.

این در حالی است نرخ مشارکت شهروندان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس و سپس میان‌دوره‌ای کاهش معناداری را تجربه کرد. یازدهمین دوره انتخابات مجلس در اسفند ۹۸، با پایین‌ترین میزان مشارکت در طول حیات جمهوری اسلامی همراه شد. تنها حدود ۴۲ و نیم درصد از واجدان شرایط در این انتخابات پای صندوق آرا حاضر شدند و چیزی حدود ۵۷ درصد ترجیح دادند در این انتخابات شرکت نکنند. میزان مشارکت شهروندان در انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم، از این هم کمتر شد.

اکنون در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم. بسیاری از ناظران، اوضاع سیاسی را متاثر از فشارها و تنگناهای سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، مطالبات محقق نشده در حوزه‌های مختلف سیاسی، مدنی، فرهنگی و …، تردیدها درباره کارآمدی بخش‌هایی از نظام سیاسی-اداری، تنش‌ها و دعواهای جناحی، نبود تکثر میان نامزدهای انتخاباتی، عدم ارایه برنامه‌های عملیاتی از سوی احزاب و تشکل‌ها برای غلبه بر مشکلات کشور و … می‌دانند.

در این میان، برخی مسوولیت نهادهای حکومتی و نیروهای سیاسی در ترغیب زمینه‌های مشارکت را گوشزد قرار می‌دهند. «محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره مخاطب آخرین بیانات رهبر انقلاب در بهمن گذشته در مورد مشارکت در انتخابات گفت: این صحبت‌ها هم پیامی به دوستان معتدل اصلاح‌طلب بود که رهبری موافق حضور همه‌جانبه آنها در انتخابات است و هم پیامی به شورای نگهبان درباره اهمیت برگزاری انتخابات با مشارکت بالا و هم پیامی برای برخی از دوستان اصولگرا که منتظرند تا فقط برای آنها فرش قرمز پهن شود.

 

 

 

 

عده‌ای درباره سربازی طرح بدون پشتوانه می‌دهند/ متأسفم برای کسی که رأی مردم را می‌گیرد و بعد به سرباز سیلی می‌زند

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه عده‌ای درباره خدمت سربازی طرح‌های یکجانبه بدون پشتوانه و غیرقابل تحقق می‌دهند و انتظارات جامعه را بالا می‌برند، گفت: امکان حذف خدمت سربازی وجود ندارد و نیروهای مسلح به شرط حذف شعار «حذف سربازی» آمادگی تغییر در نحوه اجرای سربازی را دارد.

عده‌ای درباره سربازی طرح بدون پشتوانه می‌دهند/ متأسفم برای کسی که رأی مردم را می‌گیرد و بعد به سرباز سیلی می‌زند

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با موضوع خدمت سربازی، اظهار داشت: مدتی است درباره موضوع سربازی بحث‌هایی از سوی افراد مختلف حقیقی و حقوقی و سلبریتی‌ها در کشور مطرح می‌شود و افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس قریب به ۶ میلیون رزمنده داشتیم که حدود ۵۰ درصد این رزمندگان یعنی ۳ میلیون نفر از عزیزان سرباز بوده‌اند و حدود ۶۰ هزار نفر از این عزیزان به فیض شهادت و حدود ۱۶۰ هزار نفر از این عزیزان نیز جانباز شدند.

شکارچی گفت: در یگان‌های رزمی، پشتیبانی رزم، پشتیبانی خدمات رزم ما تعداد زیادی سرباز در حوزه‌های مختلف، پزشکی، فنی و … داشته‌ایم و آنهایی هم که تخصصی نداشتند، با آموزش‌های مختلف در یگان‌های رزمی مشغول به خدمت می‌شدند که با وجود مدت کم آموزش، خلاقیت‌های زیادی از خود نشان می‌دادند.

وی ادامه داد: یکی از ارکان موفقیت در دوران دفاع مقدس در کنار نیروهای مسلح، حضور سربازان عزیز بود.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: من از جانب تمام فرماندهان و نیروهای مسلح از زحمات بی شائبه همه سربازان عزیز قدردانی و تشکر می‌کنم و گلایه‌ای را هم به درگاه خداوند می‌کنم که عده‌ای موج ایجاد می‌کنند و بر آن سوار می‌شوند در خصوص خدمت سربازی و بدون پشتوانه عقلانی و مشورت با نیروهای مسلح، طرح های یکجانبه غیرقابل تحقق می‌دهند و انتظارات جامعه را بالا می‌برند و دشمن را شاد می‌کنند چرا که به امنیت کشور لطمه وارد می‌کنند و موجب تضعیف قدرت دفاعی کشور می‌شود. این نگاه بدون توجه به مصالح امنیتی، دفاعی و انتظامی کشور غیر تخصصی، غیرکارشناسی یا تبلیغاتی بوده و شاید برای جلب توجه افکار عمومی، افزایش محبوبیت، دستیابی به قدرت،شهرت و سلبریتی شدن باشد و اگر چنین باشد، این نوعی خیانت به مردم و دفاع و امنیت کشور است (ان شاء الله که اینگونه نیست) چنین اظهاراتی مستلزم آگاهی، اشراف اطلاعاتی، تخصص و تسلط به حوزه دفاع و امنیت است.

وی عنوان کرد: امروز از ما می‌پرسند که با این سربازان چه می‌کنید؟ ما از ۱۰۰ درصد سرباز مورد نیازی که باید در شرایط غیرجنگی در نیروهای مسلح داشته باشیم، حدود ۶۰ درصد سرباز حاضر داریم و بار آن ۴۰ درصد را این ۶۰ درصد تحمل می‌کنند.

شکارچی گفت: ما بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مرز داریم، برای مقابله با مواد مخدر، قاچاق انسان و ناامنی نیاز به حضور نیروهای رزمی در مرزهای‌مان داریم. تمام مرزهای ما در آنسوی مرز وضعیت خوبی ندارند و نا‌امنی در برخی کشورهای همجوار زیاد است.

وی اظهار داشت: ما شرایطمان با برخی کشورها متفاوت است که برخی این کشور را مثال می‌زنند، این کشورها امنیت خودش را کنتراتی تامین می‌کند، یعنی به یک کشور پول می‌دهد تا امنیتش را تأمین کند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: این حرف‌ها خطرآفرین و آسیب به امنیت است. ما اصلا واژه اجباری در قانون نداریم، ما خدمت موظفی داریم.

وی افزود: نیروهای مسلح ما تنها نیروهای مسلح در جهان است که مردم‌پایه است، نیروهای مسلح در سیل و زلزله و کرونا در میان میدان هستند، در مقابله با آمریکا و انگلیس حضور دارند و در بحث امنیت داخلی هم حضور دارند.

شکارچی گفت: اگر ما جداسازی کنیم و بگوییم بخشی اختیاری به خدمت سربازی بیایند و بخشی هم نیایند، بار مسئولیت را آنها که به خدمت آمده‌اند باید به دوش بکشند.

وی ادامه داد: ثانیا یک بودجه بسیار کلان نیاز دارد چراکه به بیش از ۲ برابر کارکنان پایور در حال حاضر نیروهای مسلح نیاز خواهیم داشت که این فقط برای شرایط غیرجنگی است که بایستی معادل کارکنان از حقوق، مزایا، مسکن، خدمات رفاهی و… استفاده شود و با وضعیت اقتصادی کشور غیرممکن است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: همین الان هم حقوق مصوب سربازان در قانون هم پرداخت نمی‌شود، البته در این دوسال ۳۵ درصد افزایش حقوق برای سربازان داشتیم. سالهاست که ستاد کل نیروهای مسلح مطالبه حق و حقوق قانونی فعلی سربازان با وضعیت موجود را از مجلس محترم و دولت محترم پی گیری می کند با وجود اینکه گشایش هایی صورت گرفته که قابل تحسین و تشکر است لکن با آنچه در قانون آمده است یعنی ۹۰% حقوق کارکنان پایور فاصله زیادی وجود دارد که امید است مجلس و دولت با قول هایی که داده اند در سال ۱۴۰۰ بخش قابل ملاحظه ای از آن حل شود. ما مجری پرداخت حقوق هستیم و تأمین آن بر عهده ما نیست، همین فردا مجلس و دولت محترم اعتبار را تأمین کنند، ما پرداخت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این وضعیت چطور ما می‌گوییم بیاییم سربازی حرفه‌ای داشته باشیم؟ محصول آن یک نابسامانی خواهد شد چراکه کسی که ظرف ۵ سال مشغول به خدمت باشد، شرایط سنی و استخدامی و کاری را از دست خواهد داد و پس از ۵ سال بیکار می‌شود که خود آسیب‌های بعدی را به دنبال دارد.

شکارچی ادامه داد: می‌گویند نیروهای مسلح همین الان سرباز زیاد دارند، و نیاز نیروهای مسلح ۴۰۰ هزار سرباز است؛ ما می‌گوییم بیش از ۲ برابر پرسنل پایور، سرباز نیاز داریم؛ ما همین الان  هم ۴۰ درصد کمبود نیرو داریم که بار این ۴۰ درصد را جوانان کشور متحمل می‌شوند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: اجحاف است اگر سربازی بعد از انقلاب اسلامی را با قبل از آن مقایسه کنیم و نام آن را بگذاریم اجباری. حتی در دوره دفاع مقدس که اوج نیاز کشور بود هم کسی را به اجبار و زور به خدمت نبردند. ما اخیرا یک پژوهش میدانی انجام دادیم در سراسر کشور و بررسی کردیم از بدو ورود سرباز به مراکز آموزشی تا پایان خدمت سربازی بیش از ۶۰ درصد سربازان به این شیوه سربازی نگاه مثبت دارند.

سردار شکارچی با بیان اینکه ما زمانی می‌توانیم ادعای اجرای سربازی حرفه ای را داشته باشیم که دور یک میز بنشینیم و صحبت کنیم، عنوان کرد: امروز فردی اعلام  کرده است که ستاد کل در جلسات حضور پیدا نمی کند. تا الان هیچ کس از ستاد کل برای حل مشکلات سربازی دعوت نکرده است. حرف ما این است که دور یک میز بنشینیم و بحث‌های فنی و تخصصی کنیم و هر نتیجه‌ای گرفتیم آن را اجرا کنیم.

وی افزود: حساب یک نماینده مجلس از کل مجلس جداست؛ ما با مجلس هماهنگ هستیم اما اینکه پشت دوربین تلویزیون رسما دروغ بگوییم درست نیست. ستاد کل نیروهای مسلح صاحب دارد و در رأس آن رییس ستاد است. برخی افراد هم بحث مناظره را مطرح می کنند که دشمنان نظام از آن تعبیر دیگری دارند. حوزه دفاعی، امنیتی و انتظامی مناظره پذیر نیست و همه ابعاد آن به دلیل محرمانه بودن قابل رسانه ای شدن نیست ، مناظره و رسانه ای کردن موضوعات در این خصوص یعنی آسیب جدی به امنیت ملی، افشای اطلاعاتی که دشمنان قسم خورده کشور میلیاردها دلار برای دسترسی به آن هزینه می کنند و جاسوس استخدام می‌کنند.

سردار شکارچی با بیان اینکه امکان حذف خدمت سربازی وجود ندارد و نیروهای مسلح به شرط حذف شعار «حذف سربازی» آمادگی تغییر در نحوه اجرای سربازی را دارند، عنوان کرد: الان تعداد زیادی نیروی پیمانی در نیروهای مسلح وجود دارد که پس از انفصال از خدمت با چشم گریان به جامعه می روند. موضوع بعدی جوانی نیروهای مسلح است نمی شود همه افراد در نیروهای مسلح به شکل استمرار خدمت حضور داشته باشند و تاثیر منفی در امنیت کشور دارد. 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه ما خوشبختانه با ۳۰ دستگاه دولتی برای مهارت آموزی سربازان تفاهم نامه همکاری داریم، گفت: ستادکل مصمم هست که همه سربازان یک تخصص را فرابگیرند و مدرک رسمی را آن را دریافت کنند و به مراکز اشتغال آفرین معرفی شوند. این روند ادامه دارد و سربازان از این اقدام بسیار راضی هستند.

سردار شکارچی در پاسخ به سوالی پیرامون آنچه شکایت نماینده مجلس از سرباز راهور اعلام شده، اظهار داشت: من بسیار متاسفم برای کسی که می رود تبلیغ می کند و رای مردم را میگیرد و بعد سیلی به سرباز بزند. سیلی به سرباز زدن یعنی سیلی به امنیت اجتماعی زدن. چه آن بازپرسی که در بابل این کار را کرد و با وی برخورد نشد و چه این رفتار از دید ما سیلی به نظم اجتماعی کشور است؛ اگر سرباز تخلف کند راهکار قانونی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان ستادکل نیروهای مسلح از هر دو این افراد شاکی هستیم. وقتی یک سرباز صادقانه خدمت می کند و حق و حقوق او هم کامل پرداخت نمی شود و بعد اینطور با او هم برخورد شود. اینها نماینده واقعی مردم نیستند و باید با مردم صادقانه حرف بزنند. همه مردم باید قانون را رعایت کنند و فرقی بین نماینده و سرباز نیست. حتی اگر سرباز تخلف کرد باید از طریق قانونی پیگیری شود. کسی که خود قانونگذار است وقتی قانون را رعایت نمی کند چه بایدگفت.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح همچنین درباره طرح شدن مسائلی چون حذف خدمت سربازی در آستانه انتخابات و با هدف بهره‌برداری‌های انتخاباتی، اظهار داشت: کسی با دست اندازی به امنیت و قدرت بازدارندگی کشور نباید به دنبال پیروزی در انتخابات باشد. دست اندازی به امنیت برای رأی آوردن کار عاقلانه‌ای نیست و مردم نیز باید این مهم را مدنظر قرار دهند. بازی با دفاع و امنیت کشور برای جلب توجه و آراء مردمی کاری خطرناک و خداپسندانه نیست و این نگاه خیانت به کشور و ملت است .

سردار شکارچی با بیان اینکه محل رسیدگی به مشکلات سربازان رسانه نیست، گفت: محل رسیدگی به سربازان کمیسیون امنیت ملی در مجلس، شورای عالی امنیت ملی و … است، وقتی فقط به صورت یک طرفه با شعارهای تو خالی، بدون پشتوانه علمی، فکری و تخصصی توئیت زده می شود، مصاحبه می شود و رسانه ای می شود یعنی اینکه سوء استفاده از جوانان، یعنی فریب، یعنی پله قرار دادن جوانان برای منافع شخصی و حزبی، یعنی آسیب جدی به امنیت ملی، دفاع از امنیت کشور و …. لذا توصیه می کنیم مکان رسیدگی را از رسانه به جایگاه خودش انتقال دهیم.

۳ کشته در حادثه رانندگی ورودی بیرجند/۴

برخورد سواری با کامیون در ورودی فرودگاه بیرجند ۳ کشته برجا گذاشت.

ساعت ۱۷:۱۷ دقیقه روز سه شنبه یک دستگاه سواری با یک دستگاه کامیون در ورودی فرودگاه بیرجند برخورد کرد.
در این حادثه ۳ نفر در صحنه تصادفق فوت کردند و یک نفر مصدوم شد.

 

پویش هرهفته_الف_ب_ایران

بهره برداری از ۷۸۸ طرح برق رسانی در خراسان جنوبی

امروز در اولین پویش سراسری ” هر هفته الف – ب ایران ” از ۸ هزار و ۱۴۲ طرح توسعه، احداث، اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های توزیع برق در ۳۱ استان بهره برداری شد که سهم خراسان جنوبی ۷۸۸ طرح بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم بهره برداری از ۷۸۸ طرح برق رسانی در خراسان جنوبیکه با حضور ویدئو کنفرانشی وزیر نیرو برگزار شد از بهره برداری از ۷۸۸ پروژه استانی که در نیمه دوم سال ۹۹ اجرا شده اند، خبر داد و گفت: این طرح ها در محور‌های تامین برق، اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های شهری و روستایی، طرح‌های کاهش تلفات، توسعه و بهبود سیستم‌های روشنایی معابر، مدیریت مصرف و تعویض کنتور بوده است.

دادگر افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز در ادامه برنامه‌های “هر هفته الف- ب ایران” و به برکت نامگذاری سال جدید بنام ” سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها” همزمان با سراسر کشور از ۷۸۸ طرح در استان بهره برداری شد.

وی افزود: برای این طرح‌ها  ۲۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بهره برداری از ۱۴۷.۳ کیلومتر پروژه تبدیل سیم به کابل خودنگه دار در استان را از مهمترین پروژه‌های مورد افتتاح و بهره برداری عنوان کرد و افزود: ازابتدای شهریور ماه تا پایان سال ۹۹ بالغ بر ۱۴۷ کیلوتر از شبکه‌های سیمی در استان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱ میلیارد و هفتصد میلیون تومان به شبکه کابل خودنگه دار تبدیل شد.دادگر کمک به حفظ محیط زیست، کاهش میزان تلفات در شبکه‌های توزیع، افزایش قابلیت اطمینان شبکه در مقابل شرایط جوی و اتفاقات ناشی از برخورد اشیاء خارجی، افزایش ایمنی هنگام کار بر روی شبکه برقدار، کاهش انرژی توزیع نشده و افزایش رضایتمندی مشترکان را از مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: با تبدیل ۱۴۷ کیلومتر شبکه سیم به کابل خودنگهدار، تلفات به میزان ۴۰۰ هزار کیلووات ساعت کاهش یافته و از خسارت و شاخه زنی حدود ۳۰ هزار اصله درخت در مسیر شبکه‌های توزیع جلوگیری شده است.

وی افزود: تا کنون حدود ۳۱ درصد شبکه‌های فشار ضعیف استان معادل ۱۶۰۰ کیلومتر به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

دادگر ابراز امیدواری کرد با جذب اعتباررات مود نیاز در سال ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های توسعه و ترمیم و تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار طبق برنامه ریزی پیش بینی شده ادامه پیدا کند.

وزیر نیرو هم در این مراسم با اشاره به اهداف این پویش که عملیاتی کردن طرح‌های صنعت آب و برق است گفت: از نیمه دوم سال ۹۸ در وزارت نیرو برنامه‌ای با نام پویش “هر هفته الف_ب_ ایران” طراحی و عملیاتی شد که در قالب این برنامه مقرر شد بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق اجرایی شود.

رضا اردکانیان گفت: بهره برداری از ۸ هزار کیلومتر تبدیل شبکه سیم به کابل، ۹ هزار کیلومتر شبکه‌های توزیع و انتقال و ۱۱ هزار دستگاه ترانسفورماتور در شبکه‌های توزیع کشور از جمله مهمترین طرح‌های این هفته بوده است.

وی گفت: این طرح‌ها سرمایه گذاری  ۲۹۰۰ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است.

در این مراسم همچنین از ۱۰ شرکت برتر در برنامه‌های شاخص شرکت توانیر قدردانی شد که شرکت توزیع نیروی برق خراسان نیز در فعالیت‌های قبض سبز، طرح هوشمند سازی مرکز اتفاقات (هما)، طرح کاهش تلفات و سامانه پوشش بیمه‌ای مشترکین موفق به اخذ تندیس مربوط به این طرح‌ها به عنوان یکی از شرکت‌های برتر گردید که مورد تقدیر قرارگرفت.
۷۸۸ طرح برق‌رسانی در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – ۷۸۸ طرح برق‌رسانی استان خراسان جنوبی با اعتبار ۲۸۹ میلیارد ریال در اولین پویش سراسری “هر هفته الف – ب ایران ” در سال ۱۴۰۰، به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی روز سه‌‎شنبه در حاشیه این مراسم که با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو برگزار شد، گفت: در اولین پویش سراسری “هر هفته الف – ب ایران ” در سال ۱۴۰۰، هشت هزار و ۱۴۲ طرح توسعه، احداث، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع برق در ۳۱ استان کشور به بهره‌برداری رسید که سهم خراسان جنوبی ۷۸۸ طرح با اعتبار ۲۸۹ میلیارد ریال بود.

مهدی دادگر افزود: ۷۸۸ طرح برق‌رسانی در زمینه تامین برق، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های شهری و روستایی، طرح‌های کاهش تلفات، توسعه و بهبود سیستم‌های روشنایی معابر، مدیریت مصرف و تعویض کنتور که در نیمه دوم سال ۹۹ اجرا شد امروز به بهره‌برداری رسید.

وی بهره‌برداری از ۱۴۷.۳ کیلومتر پروژه تبدیل سیم به کابل خودنگهدار در استان را از مهمترین پروژه‌های افتتاحی ذکر و اضافه کرد: از ابتدای شهریور ماه تا پایان سال ۹۹ بالغ بر ۱۴۷ کیلومتر از شبکه‌های سیمی در استان با اعتبار بیش از ۱۱۷ میلیارد ریال به شبکه کابل خودنگهدار تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی کمک به حفظ محیط زیست، کاهش میزان تلفات در شبکه‌های توزیع، افزایش قابلیت اطمینان شبکه در مقابل شرایط جوی و اتفاقات ناشی از برخورد اشیای خارجی، افزایش ایمنی هنگام کار روی شبکه برق، کاهش انرژی توزیع نشده و افزایش رضایتمندی مشترکان را از مزایای اجرای این طرح برشمرد.

وی گفت: با تبدیل ۱۴۷ کیلومتر شبکه سیم به کابل خودنگهدار، تلفات به میزان ۴۰۰ هزار کیلووات ساعت کاهش یافته و از خسارت و شاخه‌زنی حدود ۳۰ هزار اصله درخت در مسیر شبکه‌های توزیع جلوگیری شده است.

دادگر افزود: همچنین حدود ۳۱ درصد شبکه‌های فشار ضعیف استان معادل هزار و ۶۰۰ کیلومتر به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: با جذب اعتباررات مورد نیاز در سال ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های توسعه و ترمیم و تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار طبق برنامه‌ریزی پیش بینی شده ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با اقدامات انجام شده اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد خانوارهای روستایی این استان از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی بالای ۱۰ خانوار از انرژی برق برخوردار هستند.

همچنین در این آیین از ۱۰ شرکت برتر در برنامه‌های شاخص شرکت توانیر قدردانی شد که شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز در فعالیت‌های قبض سبز، طرح هوشمندسازی مرکز اتفاقات (هما)، طرح کاهش تلفات و سامانه پوشش بیمه‌ای مشترکان موفق به اخذ تندیس مربوط به این طرح‌ها به عنوان یکی از شرکت‌های برتر انتخاب شد و مورد تقدیر قرارگرفت.

هشت هزار و ۱۴۲ پروژه توسعه، احداث، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق با اعتبار ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در قالب پنج طرح بزرگ در سطح کشور همزمان با نخستین پویش #هر هفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

 

 

تفاهم‌نامه ساخت بیمارستان در طبس به امضا رسید

تفاهم‌نامه ساخت بیمارستان در طبس به امضا رسید

 تفاهم‌نامه ساخت بیمارستان در شهرستان طبس با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت زغال‌سنگ پروده طبس به امضا رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این تفاهم‌نامه در نشستی با حضور «قاسم جان بابایی» معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی، حجت الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و طی هماهنگی‌های قبلی با مدیرعامل شستا و  مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در تهران امضا شد.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست از اعلام آمادگی شرکت زغال‌سنگ پروده برای مشارکت در ساخت بیمارستان در طبس خبر داد.

حمید ملانوری گفت: شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، بزرگترین تولیدکننده زغال‌سنگ ایران و وابسته به هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است.

وی اظهار داشت: طی مذاکراتی که صورت گرفت، بخشی از هزینه ساخت این بیمارستان را شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تامین می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تکمیل، تجهیز بیمارستان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به موقعیت شهرستان طبس این بیمارستان بخش عمده‌ای از نیاز منطقه را برطرف خواهد کرد.

 

عملیات اجرایی توسعه بیمارستان طبس آغاز می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز از آغاز عملیات اجرایی توسعه بیمارستان طبس در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 حجت‌الاسلام مجید نصیرایی گفت: آخرین جلسه هماهنگی برای آغاز عملیات اجرایی توسعه بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی طبسبا حضور مسئولان برگزار شد.

وی بیان کرد: در این جلسه ضمن پیگیری مکاتبات قبلی در خصوص مسائل حوزه بهداشت و درمان شهرستان‌های حوزه انتخابیه و بررسی آخرین وضعیت طرح توسعه بیمارستان طبس از معاون درمان وزارت بهداشت دعوت کردیم تا برای ارزیابی وضعیت بهداشت و درمان شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان به حوزه انتخابیه سفر کند.

نماینده مردم شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی توسعه بیمارستان طبس در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: سفر قریب الوقوع معاون وزیر بهداشت به طبس نیز به زودی انجام می‌شود.

نصیرایی با بیان اینکه در کار برای مردم و خدمت به جامعه، سلیقه سیاسی هیچ معنایی ندارد و آنچه ملت می‌خواهد خدمت صادقانه است، اظهار داشت: اگر امروز شادی و حلاوتی در شهرستان حاکم است، حاصل اتحاد و همدلی مردم است و این وحدت حاکم در ادامه می‌تواندسبب پیشرفت همه جانبه حوزه انتخابیه شود.

 طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد و در حال حاضر بیمارستان شهید مصطفی خمینی در این شهرستان فعال است.

 

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها:

حرکت خزنده بیابان در طبس/ ۴۳۰ میلیارد برای مقابله اختصاص یافت

حرکت خزنده بیابان در طبس/ ۴۳۰ میلیارد برای مقابله اختصاص یافت

معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به حرکت سریع تپه های ماسه ای در برخی مناطق طبس گفت: ۴۳۰ میلیارد ریال برای مقابله با بیابان زایی به طبس اختصاص می یابد.

پرویز گرشاسبی در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری و بیابانزدایی طبس بیان کرد: طرح آبخیزداری و آبخوان داری حوزه نهرین شهرستان طبس با مساحتی برابر با ۱۸ هزار و ۳۳۰ هکتار در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق طبس واقع شده است.

وی بیان کرد: در حوزه نهرین از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۷، با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۱۷۹ میلیون ریال، حجمی برابر سه هزار و ۵۲۷ متر مکعب شامل ۱۰ سازه اجرا شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: این پروژه‌ها توانسته به میزان ۶۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب حجم آبگیری سازه‌های حوزه را افزایش دهد.

گرشاسبی با بیان اینکه این میزان عملیات، روستایی با جمعیتی بالغ بر ۲۲۵ نفر را در راستای کنترل سیلاب و تغذیه منابع آبی پایین دست پوشش می‌دهد، افزود: همچنین این امر باعث تثبیت شغل برای هزار و ۱۱۴ نفر شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در نهرین بیان کرد: در این حوزه تاکنون ۵۸۹ سازه آبخیزداری با حجم ۳۶ هزار و ۸۶۳ متر مکعب و سطحی برابر با ۳۰ هزار و ۳۹۴ هکتار عملیات بیولوژیک اجرا شده است.

آنالیز وضعیت بیابان در خراسان جنوبی

گرشاسبی اظهار کرد: علاوه بر تغذیه منابع آبی روستای خرو، با توجه به قرارگیری در بالادست سد نهرین و سفره آب زیرزمینی دشت طبس از طریق کنترل سیل و رسوبات موجب افزایش عمر مفید سد نهرین و تغذیه منابع آبی دشت طبس می‌شود.

وی اظهار کرد: افزایش سفره آب زیرزمینی دشت طبس، کنترل سیل و رسوبات، افزایش عمر مفید سد نهرین، جلوگیری از کاهش ظرفیت ذخیره سازی آب مخزن سد، تثبیت پروفیل طولی رودخانه، تعدیل شیب طولی رودخانه و کاهش حمل رسوبات به مخزن سد از جمله اهداف اجرای این طرح آبخیزداری در شهرستان طبس بوده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: تهیه و اجرای طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی طبس در مساحت ۱۵ میلیون هکتار بوده که حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

گرشاسبی با اشاره به وضعیت بیابان‌های استان، افزود: از کل عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی، ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد.

حرکت خزنده بیابان در طبس

وی ادامه داد: خراسان جنوبی با حدود ۱۳ میلیون هکتار از اراضی بیابانی، دومین استان بیابانی کشور بوده که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

گرشاسبی با بیان اینکه این امر باعث پیدایش فرسایش بادی در اراضی تپه‌ها و پهنه‌های ماسه‌ای شده است، افزود: همچنین این پدیده باعث فرسایش خاک، کاهش حاصلخیزی اراضی و در نتیجه هجوم ماسه‌های روان به اراضی کشاورزی مناطق مسکونی و تأسیسات و راه‌های مواصلاتی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان طبس با جمعیتی بالغ بر ۶۹ هزار و ۶۵۸ نفر یکی از شهرستان‌های بزرگ خراسان جنوبی محسوب می‌شود، اظهار کرد: بر اساس مطالعات پوشش گیاهی انجام شده، وسعت منابع طبیعی این شهرستان بیش از پنج میلیون هکتار است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: از این میزان حدود دو میلیون هکتار اراضی مرتعی، بیش از ۵۱ هزار هکتار اراضی جنگلی و بیش از سه میلیون هکتار را پدیده‌های بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه منطقه مسجد شکر دارای تپه‌ها و ماسه‌های بسیار فعال بوده که به سرعت در حال حرکت است، گفت: این امر در مسیر راه اصلی یزد طبس و راه آهن بافت مشهد مشکلات عدیده‌ای برای تردد ایجاد می‌کند.

اجرای طرح جامع مقابله با بیابان در طبس

گرشاسبی اظهار کرد: اجرای طرح جامع مقابله با بیابان زایی شهرستان طبس با اهداف استفاده بهینه از منابع آب و خاک جهت افزایش راندمان تولید، ارتقا سطح اقتصادی و معیشتی مردم این مناطق و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد زمینه‌های مشارکت مردم در حفظ و احیای عرصه‌های منابع، مهیا کردن بستر مناسب جهت انجام فعالیت‌های توسعه در بخش‌های مختلف کنترل و کاهش حرکت ماسه‌های روان در محور مواصلاتی یزد طبس و راه آهن از دیگر اهداف اجرای طرح است.

گرشاسبی بیان کرد: در سال جاری هم اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال به منظور اجرای مجدد طرح در ادامه طرح قبلی به استان برای تثبیت تپه‌های شنی در عرصه ۶۸۳ هکتاری و نهالکاری در عرصه ۲۱۶ هکتاری ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این پروژه کمربند سبز در مسیر جاده روستای گردشگری خرو اجرا شده است.

 

حجم آبگیری حوزه آبخیز نهرین طبس افزایش یافت

حجم آبگیری حوزه آبخیز نهرین طبس افزایش یافت

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری حوزه آبخیز نهرین شهرستان طبس با هزینه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد ریال، حجم آبگیری این حوزه ۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

پرویز گرشاسبی در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبخیزداری و بیابانزدایی شهرستان طبس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح آبخیزداری و آبخوانداری حوزه آبخیز نهرین شهرستان طبس با مساحت بیش از ۱۸ هزار هکتار و حجم ۳ هزار و ۵۲۷ مترمکعب اجرا شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح که در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق شهر طبس واقع است، بالغ بر ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه و در قالب آن ۱۰ سازه شامل چهار سازه سنگ و ملات، یک سازه گابیون و پنج سازه مرمتی اجرا شده است.

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: با اجرای این طرح، حجم آبگیری سازه‌های این حوزه به میزان ۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافته است؛ ضمن اینکه یک منبع آبی و یک روستای اصلی با جمعیت ۲۲۵ نفر را در راستای کنترل سیلاب و تغذیه منابع آبی پایین‌دست پوشش می‌دهد و موجب تثبیت شغل برای هزار و ۱۱۴ نفر نیز شده است.

وی یادآور شد: در این حوزه تاکنون عملیات بیولوژیک در ۵۸۹ سازه آبخیزداری با حجم ۳۶ هزار و ۸۶۳ مترمکعب در سطح ۳۰ هزار و ۳۹۴ هکتار اجرا شده است که علاوه بر تغذیه منابع آبی روستای خرو و دشت طبس، موجب افزایش عمر مفید سد نهرین با حجم آبگیری حدود ۵ میلیون مترمکعب شده است.

گرشاسبی همچنین درباره دیگر اهداف اجرای این طرح آبخیزداری به تغذیه منابع آبی پایین‌دست، افزایش سفره آب زیرزمینی دشت طبس، کنترل سیل و رسوبات، افزایش عمر مفید سد نهرین، جلوگیری از کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی آب مخزن سد، تثبیت پروفیل طولی رودخانه، تعدیل شیب طولی رودخانه و کاهش حمل رسوبات به مخزن سد اشاره کرد.

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: خراسان جنوبی ۱۵ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱۳ میلیون هکتار آن اراضی بیابانی و یا مراتع کم‌تراکم بیابانی است و بر این اساس دومین استان بیابانی کشور محسوب می‌شود که از جمله پیامدهای منفی آن، فرسایش خاک، هجوم ماسه‌های روان به اراضی کشاورزی، مناطق مسکونی و تأسیسات و راه‌های مواصلاتی، کاهش حاصلخیزی اراضی است.

وی درباره تهیه و اجرای طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی در طبس خاطرنشان کرد: طبس وسیع‌ترین شهرستان خراسان جنوبی است و بیش از ۳ میلیون هکتار آن را بیابان تشکیل داده که منطقه مسجد شکر که در مسیر راه اصلی طبس – یزد و خط آهن بافق – مشهد واقع شده دارای تپه‌ها و ماسه‌های بسیار فعال است که مشکلات عدیده‌ای را برای تردد ایجاد می‌کند.

گرشاسبی ادامه داد: به همین دلیل طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی جهت کنترل و کاهش حرکت ماسه‌های روان در محور مواصلاتی طبس – یزد اجرا شده که شامل عملیات تثبیت تپه‌های شنی با اعتباری بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال در سطح ۶۰۰ هکتار به همراه نهالکاری در سطح ۲۲۵ هکتار است.

وی افزود: برای سال جاری نیز اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال به منظور ادامه اجرای این طرح در عرصه ۶۸۳ هکتار و نهالکاری در عرصه ۲۱۶ هکتاری ابلاغ شده است.

 

 

 

قول مساعد معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها برای افزایش اعتبارات آبخیزداری

معاون آبخیزداری مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور از افزایش اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد.

گرشاسبی در بازدید از سازه‌های بالادست سد نهرین شهرستان طبس گفت: قول مساعد معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها برای افزایش اعتبارات آبخیزداریتلاش می‌کنیم امسال حداقل دو برابر سال ۹۹ به شهرستان طبس و یک و نیم برابر به خراسان جنوبی اعتبارات اختصاص دهیم.
وی با اشاره به نقش حیاتی سد‌ها افزود: باید رسوب خیزی را در این عرصه‌ها هرچه زودتر به حد اعتدال رساند و فعالیت‌های آبخیز داری را سرعت پیدا کند.نصرآبادی مدیر کل مرتع و آبخیزداری استان هم در این بازدید گفت: ۵۹۷ سازه اعم از خاکی ملاتی ، گابیونی و خشکه چین در حوزه‌ی آبخیز سد نهرین با هدف بالابردن عمر مفید این سد و تغذیه‌ی چشمه و قنات روستای خرو ایجاد شده است که تامین آب ۴۵۰ هکتار اراضی شهرستان طبس و۲۴ هکتار اراضی باغی را برعهده دارند.
معاون آبخیزداری مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور همچنین از مالچ پاشی مسجد شکر و کمربند سبز طبس نیز بازدید کرد.
کمربند سبز طبس با عنوان طرح بادشکن زنده (کمربند سبز) در دوطرفه جاده‌ی گردشگری روستای خرو با کاشت گونه‌های اکالیپتوس آکاسیا و سنجدشیرین به طول ۵۸ کیلومتر است که بخشی از آن را در مسیر محور طبس کریت واقع شده است.
این طرح با هدف کاهش آثار فرسایش بادی و گردوغبار و همچنین ایجاد محیط تفرجگاهی اجرا شده است.

سدها و آب‌های زیرزمینی خراسان جنوبی؛ بحرانی‌تر از همیشه

سدها و آب‌های زیرزمینی خراسان جنوبی؛ بحرانی‌تر از همیشه 

 

خراسان جنوبی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به کم‌آبی سدهای مخزنی خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته، گفت: وضعیت بحران آب‌های زیرزمینی در سال ۱۴۰۰ جدی است.

سید سعید پورجعفر با اشاره به وجود هشت سد مخزنی در استان، اظهار کرد: اکنون ۲۲.۳۷ درصد از مخازن سدهای استان آب ذخیره دارند.

وی افزود: حجم فعلی مخازن ۱۶.۹ میلیون مترمکعب بوده و حجم مدت مشابه در سال گذشته ۲۳.۴ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: درصد پر بودن سد رزه درمیان ۳۰.۱۳ درصد بوده و حجم فعلی مخزن ۷.۲۸ میلیون مترمکعب و حجم مدت مشابه سال گذشته ۸.۱۱ میلیون مترمکعب بوده است.

پورجعفر با اشاره به اینکه درصد پر بودن سد دره بید طبس نیز ۴۶.۴۳ درصد و حجم فعلی مخزن ۱.۹۵ و حجم مدت مشابه سال گذشته ۳.۹۶ میلیون مترمکعب بوده است، تصریح کرد: درصد پر بودن سد نهرین طبس نیز ۳۷.۶۵ درصد، حجم فعلی ۱.۸۳ میلیون مترمکعب و حجم مشابه سال گذشته ۴.۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در سد فرخی قاین درصد پر بودن ۳۹.۴۱ درصد، حجم فعلی ۳.۴۸ میلیون مترمکعب و حجم مشابه سال گذشته ۲.۲۶ میلیون مترمکعب بوده است.

پورجعفر اظهار کرد: در سد شهید پارسا سرایان درصد مر بودن ۱۵.۸۶ درصد، حجم فعلی مخزن ۰.۶۶ میلیون مترمکعب و حجم مشابه سال گذشته ۱.۷۸ میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: سد کریت طبس نیز درصد پر بودن ۱.۸۹ درصد، حجم فعلی مخزن ۰.۱۴ میلیون مترمکعب و حجم مدت مشابه سال گذشته ۱.۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه درصد پربودن سد حاجی آباد زیرکوه ۳۳.۰۴ درصد، حجم فعلی ۱.۵۲ میلیون مترمکعب و حجم مدت مشابه سال گذشته ۰.۹۳ میلیون مترمکعب بوده است، تصریح کرد: درصد پر بودن سد سیاهو سربیشه نیز صفر و حجم فعلی مخزن نیز صفر است و با آبگیری این سد ۷۵ میلیون متر مکعب دیگر به حجم آب سدهای مخزنی استان اضافه خواهد شد.

پورجعفر با اشاره به اینکه وضعیت بحران آب‌های زیرزمینی در سال ۱۴۰۰ جدی است، افزود: برطبق سند سازگاری کم‌آبی استان امسال باید ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شود.

وی یادآور شد: مساحت اراضی پایین‌دست سدهای استان ۲۷۰۰ هکتار است که به علت نبود آب کافی، تنها حدود ۵۰۰ هکتار از این زمین‌ها زیرکشت رفته است.

 

 

بیرجندی‌ها از افزایش نرخ تاکسی گلایه دارند

  • بیرجندی‌ها از افزایش نرخ تاکسی گلایه دارند

درحالی نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهری در بیرجند ۲۵ و ۳۵ درصد افزایش یافته است که شهروندان بیرجندی از این افزایش‌ها گلایه دارند و از این اوضاع آشفته خسته شده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، درحالی براساس قوانین مصوب قرار است از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ نرخ کرایه تاکسی افزایش داشته باشد که بیرجندی‌ها براین باورند که این اتفاق می‌تواند مستقیم در هزینه‌های زندگی آنها و البته گرانی سایر اقلام اثرگذاری بالایی داشته باشد.

البته نباید فراموش کنیم که اصولاً سرویس حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین خدماتی است که همواره به منظور رفاه حال شهروندان و کاهش ترافیک استفاده می‌شود و هر ساله در همان ابتدای سال قیمت سرویس حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می‌کند. اما ظاهرا بازهم بهار شد و دوباره فصل یقه‌گیری مسافران و رانندگان تاکسی بر سر افزایش دل به خواهی کرایه‌های تاکسی آغاز شده است.

این روزها جز دو گروه بقیه شهروندان نباید سوار تاکسی شوند، گروه اول، دغدغه کرایه‌های کم و زیاد تاکسی را ندارند و این پول‌ها برایشان مشکلی نیست و به خاطر غنای جیب مبارک، هر چه از سوی رانندگان تاکسی مطالبه شود، می پردازند و گروه دوم، کسانی هستند که برای اعصاب خود بیشتر از اضافه کرایه ای که برخی رانندگان تاکسی به صورت غیرقانونی مطالبه می‌کنند، اهمیت قائل هستند، به همین دلیل بدون چک و چانه مبلغ کرایه درخواستی را می‌دهند.

ولی واقعیت این است که بیشتر مردم با افزایش نرخ کرایه ها مخالف هستند و حال که مسئولان بیرجند خبر از افزایش ۳۵ درصد ناوگان اتوبوسی بیرجند و ۲۵ درصدی تاکسی‌ها را می‌دهند به سراغ مردم رفتیم تا نظر آنها را از خدمات و رضایت مندیشانا گزارش دهیم.

یکی از شهروندان بیرجندی که در میدان ابوذر ایستاده و منتظر اتوبوس است به خبرنگار ما می‌گوید: از وقتی کرونا آمده است سازمان اتوبوسرانی تعداد اتوبوس‌های فعال را در بیرجند به بهانه کاهش مسافر،کاهش داده است و این در حالی است که بیش از ۴۵ دقیقه است که من در اینجا ایستاده و منتظر آمدن اتوبوس هستم.

چاوشان با بیان اینکه بعد از انتظار زیاد وقتی اتوبوس می‌آید آنقدر شلوغ است که در این اوضاع کرونایی به سختی می‌توانی جایی برای خود پیدا کنی، افزود: هر سال در ابتدای سال شاهد افزایش کرایه اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها هستیم حال امسال هم با آنکه مردم رضایت چندانی از اتوبوسرانی ندارند گویا قرار است قیمت‌ها افزایش یابد.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز گفت: امروز سوار تاکسی شدم اما هنگام پیاده شدن با افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه روبه رو شدم، چرا باید هر روز که از خواب بیدار  می‌شویم شاهد افزایش قیمت یک چیز باشیم؟

روز به روز فشارهای اقتصادی بر مردم بیشتر می‌شود

این بانوی بیرجندی با بیان اینکه روز به روز فشارهای اقتصادی بر مردم بیشتر می‌شود، افزود: در این وضعیت کرونا که مردم سخت در فشار هستند افرایش قیمت تاکسی هم دیگر دردی مضاعف بر دردهای مردم است.

یکی دیگر از شهروندان نیز از افزایش قیمت نرخ اتوبوس‌های درون شهری گلایه کرد و گفت: تا دیشب تصورم بر این بود که تنها تاکسی‌ها افزایش قیمت دارند اما امروز دیدم سازمان اتوبوسرانی بیرجند هم افزایش قیمت داده است و در این اوضاع و احوال اگر از کرونا زنده بمانیم با وجود تورم‌ها نمی‌توانیم قد راست کنیم.

به سراغ یکی از رانندگان تاکسی در بیرجند رفتیم، وی که معتقد است افزایش قیمت تاکسی باید زودتر از این‌ها اعمال می‌شد گفت: کافی است چرخی در سطح شهر بزنید و ببینید چه چیزی ارزان مانده که کرایه تاکسی ارزان بماند، ما هم هزینه، خرج و زندگی داریم.

این راننده تاکسی با تاکید بر مشکلات اقتصادی همه مردم بیان کرد: حرف مردم هم درست است اما ما هم جزعی از مردم هستیم که مشکلات اقتصادی داریم و با این گرانی و وضعیت بنزین چگونه باید خرج زندگی و هزینه استهلاک تاکسی را در آوریم.

وی اظهار داشت: در این اوضاع کرونا که رفت و آمد مردم کمتر است و چرخ زندگی ما نمی‌چرخد این افزایش ۲۵ درصدی به جایی بر نمی‌خورد و مردم هم باید همکاری کنند همه ما جزو مردم جامعه هستیم، همه خرج زندگی داریم و باید ما تاکسی داران را هم درک کرد.

دیگر شهروند هم معتقد است اگر قرار است قیمت‌ها افزایش یابد، بهتر است تعداد اتوبوس‌ها هم افزایش یابد و اگر اتوبوسرانی به دنبال افزایش قیمت است باید خدمات بیشتری هم به مردم ارائه کند نمی‌شود تعداد اتوبوس کم باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت تاکسی‌های خطی هم گفت: در حال حاضر تاکسی‌های زرد رنگ که باید هر کجا که مسافر دست بلند کند آنها را سوار و پیاده کنند، اما به صورت دربست حساب می‌کنند و کرایه‌های زیادی می‌گیرند.

افزایش قیمت به بهانه بهبود خدمات

وی با بیان اینکه اگر قرار است افزایش نرخ باشد مردم باید از خدماتی که تاکسی ها و اتوبوسرانی می‌دهد رضایت داشته باشند، گفت: چرا که در چند روز گذشته وقتی سوار یکی از اتوبو‌س‌ها شدم، بلافاصله درب را بست ونزدیک بود دو کودک بین در گیر کنند و وقتی مادر کودکان اعتراض کرد با واکنش شدید راننده مواجه شد.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر۴۰ دستگاه اتوبوس در بیرجند فعال است گفت :با این تعداد ناوگان زمان انتظار مسافر نسبت به قبل از دوران کرونا دو برابر افزایش یافته که این امر به دلیل کاهش ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها است.

یدالله غلام پور با بیان اینکه ۷۰۰ دستگاه تاکسی در بیرجند داریم  افزود: تمامی تاکسی‌ها و آژانس‌ها براساس تقاضای مسافر فعال هستند و درآمد ناوگان اتوبوسرانی در سال گذشته نسبت به ۱۳۹۸ حدود ۶۷ درصد کاهش داشته است.

خسارت ۶ میلیارد تومانی کرونا به ناوگان اتوبوسرانی

وی افزود: ناوگان اتوبوسرانی در سال ۹۸ به میزان ۱۱ میلیون مسافر و در سال گذشته بیش از ۳ نفر را جابه جا کرده است که در سال گذشته بالغ بر۶ میلیارد تومان کرونا به ناوگان اتوبوسرانی بیرجند زیان زد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند از افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهری در بیرجند خبر داد و گفت: پیش از این ورودی تاکسی‌ها هزار و ۲۰۰ تومان بود و هر صد متر مسافت ۱۳ تومان محاسبه می‌شد  اما اکنون نرخ ورودی تاکسی‌ها در بیرجند هزار و ۵۰۰ تومان است و هر صد متر ۱۵ تومان حساب می‌شود.

غلام پور با بیان اینکه  نرخ کرایه آژانس‌ها و تاکسی‌های بی سیم،  پیش از این نرخ ورودی ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده و هر صد متر مسافت ۴۰ تومان محاسبه می شد ادامه داد: در حال حاضر نرخ کرایه آژانس و تاکسی‌های بی سیم ۴ هزار تومان است که هر صد متر ۵۵ تومان محاسبه می شود.

وی اظهار داشت:نرخ کرایه اتوبوس‌های درون شهری ۷۵۰ تومان بوده که اکنون به هزار تومان افزایش یافته است و مناطقی مثل حاجی آباد، امیر آباد و خیابان دانشگاه، نرخ جابه جایی اتوبوس هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه شده است.

 رقابت فرنگی‌کاران استان در مسابقات کشوری/۷

فرنگی‌کاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشتی نوجوانان کشور انتخابی تیم ملی روی تشک می‌روند.

در این ماراتن ملی امیرحسین حسینی و علی طولانی برای کسب مدال رنگی و پوشیدن روبند تیم ملی نوجوانان فرنگی‌کار ایران به مصاف برترین‌ گوش‌شکسته‌های ایران می‌روند.

مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی نوجوانان و جوانان کشور از امروز به میزبانی استان کردستان در سالن ورزشی آزادی شهر سنندج آغاز و به مدت یک هفته با رقابت قریب‌بر ۴۰۰ کشتی‌گیر مدعی کسب جواز حضور در تیم ملی فرنگی‌کاران ایران ادامه می‌یابد.

 

دعوت چهار ورزشکار خراسان‌جنوبی به اردوهای تیم ملی/۷

فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران نفرات برتر مسابقات قهرمانی باشگاه‌های کشور که در بهمن ماه سال گذشته برگزار گردیده بود را به اردوی تیم ملی دعوت کرد.

از خراسان‌جنوبی حمیدرضا کارگر و امیرحسین پوشینی در رده سنی نوجوانان، محمد قنبری و علی ملایی در رده سنی جوانان در جمع اردونشینان آمادگی تیم ملی حضور خواهند داشت.

اردوی آمادگی تیم ملی جودوی رده نوجوانان از اول اردیبهشت تا پنجم و اردوی تیم مای جوانان از ششم تا دهم اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

آمار روزانه مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی سه رقمی شد

خراسان جنوبی

تعداد مبتلایان ۲۴ ساعته کرونا ۳ رقمی شد

ظرفیت تخت های ویژه کرونایی ها روبه کاهش است۲-۳

۳۲۴ آزمایش تشخیص کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی انجام شد که ۱۳۲ بیمار جدید شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۳۲ بیمار جدید شامل ۳۱ بستری و ۱۰۱ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۰ مورد از بیرجند، ۲۲ مورد از قاین، ۱۵ مورد از فردوس، ۱۱ نفر از درمیان، ۹ نفر از طبس، ۹ نفر از زیرکوه، ۷ نفر از سربیشه، ۶ نفر از سرایان، ۲ مورد از نهبندان و ۱ نفر از خوسف بوده است.

وی گفت: همزمان ۵۶۶ تست سریع کرونا انجام شد که از این تعداد ۹۵ مورد به مجموع بیماران کرونایی افزوده شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۱۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۴ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته موردی از فوت در بیماران کرونایی مشاهده نشد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همان ۷۷۱ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۶۲ بیمار با علائم تنقسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۵۰ بیمار شامل ۱۰ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

مهدی زاده گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۵ هزار و ۹۲۳ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

مهدی زاده افزود: تا روز گذشته ۴۵ هزار و ۹۹۶ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۶ هزار و ۷۷۸ بیمار شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین گفت: هم اکنون از ۵۰۰ تخت بیمارستان برای درمان بیماران کرونایی، ۵۰ درصد آن پرشده است و با این روند افزایش مبتلایان پیش بینی می‌شود دچار کمبود تخت در بیمارستان‌ها شویم.

دکتر مهدی زاده با بیان اینکه تاکنون ۴۷ مورد ابتلا به کرونای انگیلسی در استان شناسایی شده است، افزود: در استان با کمبود کیت تشخیص کرونا انگیلسی مواجه هستیم و پیش بینی می‌شود که تعداد بیشتری از مبتلایان به این ویروس در استان باشند.به گفته وی هم اکنون تمامی شهرستان‌ها درگیر این ویروس جهش یافته شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هم اکنون شهرستان‌های بیرجند ، قاین و فردوس در وضع نارنجی قرار دارند گفت: با توجه به رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی احتمال قرمز شدن شهرستان‌های نارنجی تا آخر هفته وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تا آخرهفته محموله جدید واکسن وارد استان می‌شود، گفت: تاکنون سالمندان با بیماری زمینه‌ای و کادر درمان واکسینه شدند و در مراحل بعدی گرو‌های سنی بالا با بیماران زمینه‌ای از فروردین تا تیر ۱۴۰۰، مشاغلی که در تماس مستقیم با مردم هستند در مرداد ، گروه سنی ۵۵ تا ۶۵ سال و تمامی مراکز تجمعی ازجمله زندان‌ها تا آذر و زمستان ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند.

دکتر مهدی زاده گفت: تاکنون کمتر از ۵ هزار دوز واکسن وارد استان شده که به گروه‌های هدف تزریق شده و محموله جدید به گروه‌های در معرض خطر بیشتر تزریق خواهد شد.

پایش ۴۶۱ مسافر در مرز ماهیرود / مورد مثبتی از کرونا مشاهده نشد

بیرجند_ مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از پایش و کنترل ۴۶۱ مسافر ورودی در مرز ماهیرود توسط امدادگران خبر داد و گفت: خوشبختانه مورد مثبتی از کرونا مشاهده نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا طرح غربالگری کرونا و تب سنجی در استان از ۲۵ اسفندماه در پایانه مرزی ماهیرود اجرایی شد.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۴۶۱ مسافر ورودی از این مرز مورد پایش و کنترل قرار گرفته اند، افزود: تست فوری کرونا برای ۲۰۱ نفر از این مسافران توسط امدادگران انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در همین مدت همچنین تعداد ۱۰ تست PCR برای مسافران مشکوک به کرونا انجام شده است، گفت: خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از بیماری کووید ۱۹ طی این مدت در مرز گزارش نشد.

رضایی افزود: توزیع ماسک، ژل ضدعفونی و برشور آموزشی از دیگر اقداماتی بود که در مرز ماهیرود به مسافران ورودی کشور ارایه شد.

 

 

 

جرایم سایبری در خراسان جنوبی ۱۳ درصد کاهش یافت/رشد ۷ درصدی کشفیات/۴

جرایم سایبری در خراسان جنوبی ۱۳ درصد کاهش یافت/رشد ۷ درصدی کشفیات

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: طی سال گذشته با توجه به آگاهی های انجام شده، جرایم سایبری در استان ۱۳ درصد کاهش یافت.

سرهنگ محمد پور در گفت و گو با مهر با اشاره به آمار جرائم در فضای مجازی طی سال گذشته بیان کرد: طی سال گذشته با توجه به آگاهی های انجام شده، جرایم سایبری در استان ۱۳ درصد کاهش یافت.

وی از افزایش هفت درصدی کشف جرایم سایبری نسبت به سال ۹۸ داشته ایم، گفت: مجموع کلاهبرداری هاو جرائم مالی فضای مجازی طی سال ۹۸ بیش از سه میلیارد و ۱۵ میلیارد تومان بوده که در سال گذشته به یک میلیارد و ۴۳ میلیون تومان کاهش یافته است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی اظهار کرد: در ۱۵ روز نخست فروردین ماه جاری هم، در حوزه جرائم سایبری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۳ درصدی مواجه بوده ایم.

سرهنگ محمد پور از کشف ۸۵ درصدی کشف پرونده های سایبری در سال جاری خبر داد و گفت: میزان کلاهبرداری های اینترنتی در ۱۵ روز سال ۹۹ بیش از هفت میلیون تومان بوده که امسال به ۱۳۳ میلیون تومان رشد داشته است.

وی بیان کرد: کلاهبرداری رایانه ای، برداشت اینترنتی غیر مجاز، حتک حیثیت و نشر اکاذیب در سال جاری به ترتیب بیشترین فراوانی جرایم سایبری در استان را داشته است.

سرهنگ محمد پور بیان کرد: از کاربران فعال در فضای مجازی خواستاریم رعایت پرهیز کاری در فضای مجازی را همچون فضای حقیقی مورد توجه قرار دهند.

 

 

 

دستگاه های اجرایی حول حمایت از سرمایه گذاری ها فعالیت کنند

بیرجند- مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی گفت: افزایش حمایت از سرمایه گذاری و تولید در دستور کار ویژه قرار می گیرد و دستگاه های اجرایی باید حول این محور فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رحیمی صبح سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به رسالت ها و وظایف بازرسی بیان کرد: این اداره کل خود را مکلف به نظارت بر مدیران دستگاه های اجرایی و پیگیری منویات رهبر فرزانه انقلاب می داند.

وی از افزایش حمایت از سرمایه گذاری و تولید خبر داد و اظهار کرد: این امر در دستور کار ویژه قرار می گیرد و دستگاه های اجرایی باید حول این محور فعالیت کنند.

رحیمی خواستار توجه ویژه متولیان به جهش تولید شد و افزود: در راستای اجرایی شدن این امر، نظارت های لازم بر دستگاه های اجرایی انجام می شود.

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی از ورود سازمان بازرسی به امر نظارت بر بازار و عرضه کالاهای اساسی خبر داد و گفت: همچنین قیمت ها به صورت مستمر توسط بازرسان این سازمان کنترل می شود.

رحیمی بیان کرد: سازمان بازرسی با قصور و فساد مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی به طور جد برخورد می کند.

وی با بیان اینکه حقوق بیت المال و حقوق خصوصی و عمومی افراد به طور ویژه مورد توجه قرار دارد، اظهار کرد: نظام اداری خراسان جنوبی از سلامت نسبی خوبی برخوردار است.

 

 

 

اگر در امر نظارت کوتاهی شود فساد شکل می‌گیرد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

گلایه از رها بودن نرخ گذاری ها/ نظارت ها به موقع اعمال شود/۲-۳

گلایه از رها بودن نرخ گذاری ها/ نظارت ها به موقع اعمال شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به عدم رضایت مردم از نظارت ها بر نرخ گذاری ها و وضعیت بازار گفت: لازم است مسئولان دستگاه های نظارتی به موقع گزارش و تذکر دهند.

 آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با مدیرکل سازمان بازرسی خراسان جنوبی بیان کرد: خداوند در نظام خلقت و عالم تکوین هم بازرسی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه خداوند حتی در ساختار بدن انسان، عملیات تغذیه سلول‌ها را رها نکرده است، گفت: دهان، دندان‌ها و ذائقه مانند درگاه بازرسی بوده که طعم و سازگاری غذاها را بررسی می‌کند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه امروز تاریخ در ابعاد نرم افزار و سخت افزار با تمام دوران‌ها تفاوت دارد، افزود: امروز به وسیله ابزار می‌توان در جامعه فساد ایجاد کرد که نباید رها شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: در چنین شرایطی افرادی باید بر امور اشراف داشته و انواع و اقسام آسیب‌های موجود در جامعه را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه هرمسئولی نسبت به تصدی اش باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: اگر در مسائل نظارتی کوتاهی شود متولیان امر در تمام گناهی که انجام می‌شود، شریک هستند.

مردم از نبود نظارت‌ها گلایه دارند

آیت الله عبادی با بیان اینکه مسئولیت نظارت برای تمام افرادی که صاحب اختیار هستند، امری مهم است، گفت: عموم مردم سال‌ها است از نظارت‌ها بسیار گلایه مند بوده و می‌گویند در کشور نظارت نیست.

وی با اشاره به ضعف نظارت‌ها، ادامه داد: نرخ‌های رها و گزارش‌ها نشان دهنده این امر است که نظر افکار عمومی بر عدم نظارت‌ها است.

آیت عبادی با بیان اینکه در دیگر کشورها از فرد خطاکار به راحتی نمی‌گذرند، اظهار کرد: اما در اینجا فردی مدت‌ها مسئول بوده و بعد از چند سال مدارک و پرونده‌های عظیم خلاف وی پخش می‌شود که این امر نشان دهنده عدم نظارت به موقع و درست است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: ما باید هم حافظ منافع بیت المال باشیم و هم حافظ منافع مردم و شخصیت مسئولان باشیم چراکه مسئولان بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور هستند.

مسئولان نظارتی به موقع تذکر دهند

وی با بیان اینکه اگر مسئولان نظارتی به موقع گزارش و تذکر دهند، مدیر و شخصیت وی حفظ می‌شود، افزود: در صورت عدم یادآوری و تذکرها، بعد از تخلف متواری شده و به انحراف می‌افتد.

آیت الله عبادی خطاب به مدیرکل سازمان بازرسی استان، اظهار کرد: انحراف و منحرف را نا امن کنید تا کشور امن شود و مردم امنیت پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر فکر مردم نسبت به نرخ‌ها امنیت ندارد چراکه حساب و قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از سازمان بازرسی خواستاریم با جدیت بر روی وظایفش بایستید، گفت: هیچ کشوری فضای مجازی را رها نمی‌کند تا دیگران به این بستر ورود نکنند اما اکنون در کشور فضای مجازی و نرخ‌های بازاری رها است.

 

 

 

 

۴۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در عملیات مشترک پلیس خراسان جنوبی و سمنان کشف شد/۴

  • 400 کیلوگرم مواد مخدر در عملیات مشترک پلیس خراسان جنوبی و سمنان کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در عملیات مشترک مأموران پلیس خراسان جنوبی و سمنان ۲۰۳ کیلوگرم تریاک و ۱۱۵ کیلوگرم هروئین در بازرسی از تریلی تانکردار در شهرستان شاهرود کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار کرد: مأموران پلیس امنیت عمومی خراسان جنوبی با دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل و جا به جایی مواد مخدر با تریلی تانکردار توسط سوداگران مرگ، موضوع را پیگیری و دستگیری قاچاقچیان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان کرد: تکاروان پلیس در یگان تکاوری ۱۰۳ دیهوک خودروی حامل مواد مخدر را در عمق کویر رهگیری و کنترل کردند که در نهایت با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سمنان، خودروی قاچاقچیان در ورودی شهرستان شاهرود استان سمنان شناسایی و متوقف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت:  مأموران در بازرسی از خودرو ۲۰۳ کیلوگرم تریاک و ۱۱۵ کیلوگرم هروئین کشف و در ادامه عملیات نیز یک سواری پژو ۴۰۵ که خودروی حامل مواد مخدر را اسکورت می‌کرد توقیف کردند که در مجموع این عملیات ۳۱۸ کیلوگرم تریاک و هروئین کشف و ۲ سوداگر مرگ دستگیر شدند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده و دستور مقام قضائی روانه زندان شدند.

 

 

افزایش ۲۹ درصدی ازدواج در شهرستان قاین/۲

مهرآور گفت: میزان ازدواج در شهرستان قاین طی سال گذشته ۲۹.۶ درصد افزایش داشته است.

علیرضا مهرآور افزود:در سال ۱۳۹۹ با ثبت ۲۳۰ واقعه طلاق در قاینات این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴.۶ درصدی روبرو بوده است.

مدیر کل ثبت احوال خراسان‌جنوبی بیان کرد: میانگین سن ازدواج مردان در قاین ۲۷ سال و خانم‌ها ۲۱.۷ سال در سال گذشته بوده و از مجموع ازدواج‌ها ۴۶۵ واقعه در مناطق روستائی به ثبت رسیده است.

مهرآور عنوان کرد: میانگین طول زندگی مشترک در زمان طلاق در این شهرستان ۷.۵ سال بوده که این رقم در مناطق شهری ۷.۷ و در مناطق روستائی ۷.۳ سال بوده است.

 

 

 

 

 

روند اجرای طرح انتقال آب خلیج ‌فارس به خراسان جنوبی بررسی شد/۳

روند اجرای طرح انتقال آب خلیج ‌فارس به خراسان جنوبی بررسی شد

روند اجرای طرح انتقال آب خلیج ‌فارس به خراسان جنوبی با حضور استاندار، اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی این طرح بررسی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بحث و تبادل نظر درباره روند اجرای کار، پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب به استان و برنامه‌های پیمانکار برای شتاب‌بخشی به اجرای طرح از مهمترین دستورکارهای این نشست بود.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به اینکه خراسان جنوبی استانی کم‌بارش و کم‌آب است گفت: انتقال آب به استان، اتفاق بزرگی در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای منطقه است.

حمید ملانوری با تشکر از نظر مساعد دولت مبنی بر اجرای این طرح و انتقال آب به خراسان جنوبی افزود: اجرای طرح انتقال آب به ما کمک می‌کند از آب خلیج‌ فارس در رفع نیاز صنایع و معادن استان استفاده کنیم.

این نشست با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی طرح انتقال آب خلیج ‌فارس به خراسان جنوبی برگزار شد.

۲۴ اسفند سال گذشته و در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رییس جمهوری برگزار شد، طرح انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی به طور رسمی آغاز شد.

همزمان با این مراسم و بهره‌برداری از قطعه دوم خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه کرمان و قطعه سوم خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان یزد، به صورت همزمان عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج ‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی همچنین عملیات اجرایی خط سوم انتقال آب خلیج ‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان نیز آغاز شد.

 

رشد ۳۵ درصدی داوطلبان انتخابات شوراهای روستا در خراسان جنوبی/۳-۲

رشد ۳۵ درصدی داوطلبان انتخابات شوراهای روستا در خراسان جنوبی

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: آمار ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری تا امروز نسبت به مدت مشابه در دوره گذشته، رشد ۳۵ درصدی دارد.

ناصر خوش‌ خبر در بازدید از محل ثبت‌نام داوطلبان در بخشداری مرکزی بیرجند از استقبال خوب داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری طی ۲ روز اول ثبت‌نام خبر داد.

وی افزود: روز گذشته که اولین روز نام‌نویسی متقاضیان بود، ۱۵۳ نفر برای حضور در رقابت انتخاباتی ثبت‌نام کردند و آمار ثبت‌نام کنندگان تا ساعت ۱۱ امروز – دومین روز نام‌نویسی – ۲۳۰ نفر بوده است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی بیان کرد: افزایش آمار ثبت‌نام کنندگان، نشان دهنده اذعان نخبگان به جایگاه شورا است و نقشی که در توسعه روستا دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان مهلت تعیین شده برای نام‌نویسی متقاضیان، به همین شکل شاهد استقبال نخبگان و افراد توانمند برای عضویت در شوراهای اسلامی باشیم.

خوش خبر از همه علاقه‌مندان به حضور در این دوره از شوراها خواست، ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی مهلت تعیین شده موکول نکنند.

وی عنوان کرد: درخواست ما از افرادی که برای نام‌نویسی، شیوه حضور و مراجعه به بخشداری‌ها را انتخاب می‌کنند، این است که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت مردم در اولویت همه کارها و برنامه‌های ماست گفت: آنچه باید مورد توجه فرمانداران و بخشداران باشد، این است که عوامل اجرایی و مراجعان به بخشداری‌ها، ضوابط بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

وی درخصوص بازدید از بخشداری‌های مرکزی بیرجند و خوسف هم گفت: هدف از این بازدیدها، خداقوت به بخشداران و همکاران بخشداری‌هاست که این روزها مشغول ثبت‌نام مراجعان هستند.

ثبت‌نام داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری از ساعت هشت صبح روز دوشنبه ۱۶ فروردین آغاز شد و به مدت هفت روز تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه (۲۲ فروردین) ادامه دارد.

 

 

  • خدمات ماندگار و گام های توسعه در خراسان جنوبی

۱۵ اقدام شاخص دولت برای توسعه متوازن خراسان جنوبی

۱۵ اقدام شاخص دولت برای توسعه متوازن خراسان جنوبی

محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن استان خراسان جنوبی در هشت سال گذشته با طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در دستور کار دولتمردان و نمایندگان عالی دولت در استان بوده که ۱۵ اقدام شاخص نشانگر این تلاش و تدبیر است.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی که از تاسیس آن ۱۶ سال می‌گذرد، به دلایل متعدد و تاریخی همواره از مناطق کمتر برخوردار به ویژه در حوزه زیرساختی به شمار رفته و با وجود اقداماتی که در ادوار مختلف انجام شده است، هنوز در برخی شاخص‌ها با میانگین کشوری فاصله دارد.

این استان در شرقی‌ترین نقطه ایران و مجاورت کشور افغانستان با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت به عنوان سومین استان پهناور کشور حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و وسعت زیاد در کنار پراکندگی جمعیت، خدمات‌رسانی و اقدامات زیرساختی را پرهزینه و نسبت به سایر مناطق سخت‌تر کرده است.

با این وجود شناخت کافی از زیرساخت‌های خراسان جنوبی و نیاز به توسعه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سبب شد استان را در مسیر توسعه‌ و جبران کمبودهای گذشته قرار دهد و امید به آینده‌ای بهتر را برای مردم این خطه مرزی رقم بزند.

در این سال‌ها ابر پروژه‌هایی همچون ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان آغاز و در موعد مقرر تحویل متقاضیان شد که نقش موثری در ماندگاری جمعیت، مهاجرت معکوس، اشتغالزایی و رونق اقتصادی داشته است.

طی سه سال گذشته رشد بی‌سابقه‌ای در گازرسانی روستایی شکل گرفت به طوری که تا ابتدای سال ۱۳۹۷ فقط ۲۹۳ روستای خراسان جنوبی با ۴۶ درصد جمعیت پوشش روستایی از گاز طبیعی بهره‌مند بود، به همین دلیل این استان یکی از چهار استان کم‌برخوردار در حوزه گازرسانی در کشور محسوب می‌شد.

با حمایت شرکت ملی گاز ایران گازرسانی به یک هزار و ۲۰ روستا طی سه سال اخیر انجام شد و در حال حاضر تعداد روستاهای گازدار استان به یک هزار و ۳۱۳ روستا و جمعیت زیر پوشش روستایی به ۹۴ درصد افزایش یافته که بالاتر از میانگین کشوری است.

کلنگ‌زنی راه‌آهن بیرجند که سال‌ها مردم خراسان جنوبی چشم انتظار آن بودند تا خدمات زیرساختی مانند توسعه بزرگراه‌ها، ساخت مدارس و مراکز بهداشتی و درمانی از دیگر اقداماتی بوده که زمینه‌ساز توسعه متوازن و پایدار در این استان شده است.

برگزاری ششمین همایش روز ملی روستا و عشایر اولین بار خارج از تهران و در خراسان جنوبی از مهمترین ارکان توجه دولت تدبیر و امید به این استان بوده که انعقاد چهار تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی برای چهار شهرستان مرزی استان یکی از دستاوردهای آن با حضور معاون اول رییس جمهوری محسوب می‌شود.

نگاهی گذرا به اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای که طی سال‌های اخیر در خراسان جنوبی عملیاتی شده یا به بهره‌برداری رسیده است، حاکی از تحقق بسیاری از وعده‌هایی است که دی ۱۳۹۳ در سفر استانی رییس جمهوری به خراسان جنوبی مطرح شد.

حجت ‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی هفت سال قبل در پایان سفر به خراسان جنوبی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومانی طرح‌های مصوب برای خراسان جنوبی و مقایسه آن با بودجه عمرانی ۱۶ میلیارد تومانی سال ۹۳ اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها با اعتبار در نظر گرفته شده برای آن، خراسان جنوبی را متحول خواهد کرد.

وی در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر فشرده یک روزه گفت: خراسان جنوبی به خاطر شرایط اقلیمی، به لحاظ منابع آبی در مضیقه است و دولت بنا دارد در این زمینه به استان کمک بیشتری کند.

رییس جمهوری افزود: تسریع در اتمام عملیات احداث دو سد سیاهو و فرخی، توسعه شبکه‌های آبخیزداری، احداث شبکه جابه‌جایی آب در درون استان با لوله به طول ۶۰۰ کیلومتر برای کاهش تبخیر آب حین انتقال و کمک به توسعه کشت گلخانه‌ای از جمله برنامه‌های دولت برای کمک به غلبه بر مشکل کم‌آبی در این استان است.

وی با اشاره به تسریع در اجرای عملیات گازرسانی به بخش‌های فاقد گاز شهری در استان، در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی ظرفیت‌های برجسته‌ای در زمینه گردشگری دارد و دولت بنا دارد با فراهم آوردن بسترهای لازم، سرمایه‌گذاران را برای حضور در این استان ترغیب کند.

روحانی تصریح کرد: در جلسه توسعه استان، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از خراسان جنوبی و استان‌های همجوار همچنین تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی از خارج از کشور حضور یافته بودند که مایه امیدواری است و امیدوارم هرچه سریع‌تر و بیشتر شرایط سرمایه‌گذاری آنان در خراسان جنوبی تسهیل شود.

وی به مشکلات استان در زمینه راه و بسترهای حمل و نقل اشاره کرد و افزود: باید حداقل راه‌های اصلی استان را دوخطه کنیم تا ضمن افزایش ظرفیت حمل و نقل، ایمنی راه‌ها نیز ارتقا یابد و از سوی دیگر جاده‌ها را به عنوان یکی از زیربناهای توسعه استان بیش از پیش در خراسان جنوبی توسعه دهیم.

رییس جمهوری گفت: دولت برای مطالعه و طراحی اتصال خط آهن خراسان جنوبی به خط آهن سراسری ۱۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته و به دنبال این است تا با جذب فاینانس هرچه سریع‌تر این پروژه را اجرا کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به گستردگی خراسان جنوبی و پراکندگی جمعیت استان که باعث شده در سال‌های گذشته بودجه‌های تخصیصی، توسعه قابل توجهی را حاصل نکند، دولت چه برنامه‌ای برای غلبه بر این مشکل دارد؟ اظهار داشت: بودجه عمرانی امسال خراسان جنوبی ۱۶ میلیارد تومان بود و شما این رقم را با بودجه ۲۷۰ میلیاردی در نظر گرفته شده برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب این سفر مقایسه کنید تا ببینید خود این بودجه چقدر متحول شده است.

روحانی اضافه کرد: دولت همچنین به دنبال جذب فاینانس برای پروژه‌های خراسان جنوبی است و امیدوار به این هستیم که بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای خراسان جنوبی تسهیلاتی قائل شویم تا جاذبه سرمایه‌گذاری در استان افزایش یابد.

افتتاح کارخانه سیمان باقران با حضور رییس جمهوری

رییس جمهوری دوم فروردین سال ۹۶ نیز در سفر به استان خراسان جنوبی، کارخانه سیمان باقران را در شهرستان مرزی درمیان افتتاح کرد.

کارخانه سیمان باقران به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین طرح‌های اقتصادی استان خراسان جنوبی با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان در سال، در زمینی به مساحت ۷۲ هزار متر مربع احداث شد و تولید سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ و سیمان پرتلند پوزولانی از جمله محصولات آن است که قابلیت صادرات هم دارد.

این طرح که یکی از ۳۶ طرح مهم در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای ۳۵۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۲ هزار نفر غیر مستقیم، تثبیت جمعیت در نوار مرزی، ایجاد توسعه در یکی از نقاط محروم کشور و ایجاد بازار صادراتی مناسب در شرق کشور به بهره‌برداری رسید.

توسعه زیرساخت‌های ورزشی

توسعه زیرساخت‌های ورزشی در مناطق شهری و روستایی از دیگر اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی بوده به طوری که بنابر اعلام اداره کل ورزش و جوانان در هشت سال گذشته ۲۳۰ هزار متر مربع با سرمایه‌گذاری یکصد میلیارد تومان به فضاهای ورزشی استان افزوده شده که ارزش روز این سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان است.

سرانه فضای ورزشی خراسان جنوبی از ۲۰ سانتیمتر مربع در قبل از دولت تدبیر و امید به ۴۸ سانتیمتر مربع افزایش یافته و هنوز با سرانه کشور که یک متر مربع است، فاصله دارد.

سال ۹۹ به رغم همه تحریم‌های ظالمانه، مشکلات درآمدی دولت و شیوع کرونا ۳۰ پروژه ورزشی شامل هفت سالن چند منظوره ورزشی، یک استخر سرپوشیده ورزشی و ۲۲ زمین چمن مصنوعی در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و بخصوص جوانان در سراسر استان از آنها بهره‌مند شدند.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند به عنوان بزرگترین پروژه ورزشی استان خراسان جنوبی پس از ۱۱ سال انتظار با ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل و با حضور وزیر ورزش و جوانان و توسط رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس در دوم فروردین ۹۶ افتتاح شد.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند با این هدف تکمیل و افتتاح شد که میزبان مسابقات ملی و بین‌المللی باشد و عاملی برای توسعه رشته‌های ورزشی در این استان شود.

همزمان با سفر وزیر ورزش و جوانان در فروردین امسال نیز ۵۵ پروژه به مساحت ۱۱۹ هزار و ۹۶۰ متر مربع و اعتبار هزینه شده ۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در خراسان جنوبی افتتاح شد که از این تعداد ۱۲ پروژه در شهرستان طبس بود.

همچنین عملیات اجرایی ۱۱ پروژه با مساحت ۶۹ هزار و ۴۰۰ متر مربع و اعتبار پیش بینی شده ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در این استان آغاز شد که به گفته وزیر در آینده نزدیک حدود ۷۰ هزار متر مربع دیگر به فضاهای ورزشی خراسان جنوبی اضافه می‌شود.

تحول در نظام سلامت خراسان جنوبی

توجه خاص به حوزه بهداشت و درمان یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت یازدهم و دوازدهم به ویژه در مناطق کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی بوده که در هشت سال گذشته با احداث مراکز بهداشتی و درمانی، خرید تجهیزات لازم و اعزام پزشکان متخصص زمینه افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و رضایت‌مندی عمومی را فراهم کرده است.

این تلاش‌ها ادامه دارد به طوری که علاوه بر افتتاح ۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی این استان در سفر آذر ۹۹ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیرجند، اعلام شد که ۶۰ پروژه عمرانی دیگر با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا در دست اجرا است و تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

تعداد بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی از هشت مورد در سال ۹۲ به ۱۴ بیمارستان رسیده و تخت‌های بیمارستانی نیز از ۷۵۵ به یک هزار و ۲۰۸ تخت افزایش یافته و هنوز هم در حال افزایش است که ثمرات آن در حوزه‌های مختلف به ویژه درمان بیماران کرونایی مشهود بوده است.

از جمله بیمارستان ۱۴۰ تختخوابی حضرت ابوالفضل العباس (ع) بیرجند (میلاد ۳) ۲۸ شهریور ۹۴ با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید. این بیمارستان با زیربنای ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع در پنج طبقه احداث شده و دارای بخش‌های مختلف از جمله جراحی عمومی، آی سی یو، سی سی یو، زنان و زایمان و بخش مراقبت‌های ویژه کودکان لست.

طرح شاخص دیگر این حوزه بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی ۲۸۶ تختخوابی رازی بیرجند است که ۱۶ اسفند ۹۵ با حضور وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد و کارایی خود را در پیک سوم و سنگین کرونا در مرکز استان نشان داد.

ساخت این بیمارستان به عنوان بزرگترین پروژه درمانی خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۴ مصوب و عملیات ساخت آن سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع در هفت طبقه آغاز شد که پس از ۱۰ سال انتظار مردم در دولت تدبیر و امید تکمیل شد.

۱۰۰ درصد تجهیز این بیمارستان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین شد و برای راه‌اندازی آن ۷۲۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

افتتاح تصفیه‌خانه‌ آب شرب بیرجند

معاون اول رییس جمهوری تصفیه‌خانه‌ آب شرب بیرجند و خطوط ارتباطی آن را در ۲۸ شهریور ۹۴ مورد بهره‌برداری قرار داد.

هدف از اجرای این طرح تصفیه آب، تامین بخشی از نیاز آب شرب شهر بیرجند با محوریت حذف فلزات سنگین و سختی همچنین اتصال منابع تامین آب به تصفیه‌خانه و مخازن توزیع آب شهر با دیدگاه توزیع یکنواخت منابع آب از لحاظ کمی و کیفی است.

ظرفیت تصفیه‌خانه آب شرب شهر بیرجند ۶۴۰ لیتر در ثانیه است و محل تامین آب در این تصفیه‌خانه، منابع آب زیرزمینی دشت‌های علی‌آباد، مرک و رکات است که برای احداث آن ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

تامین آب شرب شهر بیرجند، صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری اولیه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست و اتلاف آب کمتر از مزایای این تصفیه‌خانه است.

مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند که از نوع هوازی است، در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

تصویب سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی

سند سازگاری با کم‌آبی که نخستین بار در کشور به صورت پایلوت برای استان خراسان جنوبی تصویب شد، برنامه جامع و عملیاتی برای مدیریت منابع آب موجود است و نتایج آن قابلیت الگوبرداری برای سایر مناطق کشور را دارد.

موضوع سازگاری با کم‌آبی به عنوان مهمترین رویکرد وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت و سند سازگاری با کم‌آبی نخستین بار در کشور به صورت پایلوت مرداد ۹۸ در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رییس جمهوری به نام استان مرزی خراسان جنوبی تصویب شد.

با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی استان در اختیار بخش کشاورزی است، با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده و راندمان آبیاری از ۴۴ به ۴۷ درصد رسیده است.

تاکنون ۲۲ درصد از اراضی کشاورزی استان خراسان جنوبی زیر پوشش سامانه‌‎های نوین آبیاری قرار گرفته و حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

همچنین کنتور هوشمند برای ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان نصب و براساس دستور استاندار خراسان جنوبی تاکید شده است که در یک بازه زمانی کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دولتی هم برای مدیریت مصرف آب نصب شود.

هرچند برخی مسوولان استانی معتقدند سند سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی هنوز جای کار و پیشرفت دارد و اگر مدیریتی در بخش کشاورزی داریم باید خودش را در جبران کسری مخزن نشان دهد.

برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر و امضای تفاهم‌نامه‌ها 

ششمین همایش روز ملی روستا و عشایر ۱۵ مهر ۹۸ با حضور معاون اول رئیس جمهوری، چهار وزیر و ۴۰ مدیر ارشد دستگاه اجرایی در بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی در در روزی که در تقویم رسمی کشور روز روستا و عشایر نام دارد، نخستین بار بود که خارج از تهران و با حضور فعالان حوزه روستایی و عشایری سراسر کشور در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸ به همراه شماری از وزرا، روسای سازمان‌ها و نهادها به خراسان جنوبی آمد و علاوه بر برنامه‌های مرکز استان در منطقه مرزی دُرُح واقع در بخش مرکزی شهرستان سربیشه نیز حضور یافت و در جمع مردم این منطقه سخنرانی کرد.

در حاشیه این همایش هشت تفاهم‌نامه با وزرا و روسای سازمان‌ها و نهادهای مختلف همزمان با برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر امضا شد که چهار تفاهم‌نامه متعلق به استان خراسان جنوبی بود و علاوه بر آن ۲ هزار و ۴۸۰ طرح روستایی به ارزش ۷۱۴ میلیارد تومان در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید.

امضای تفاهم‌نامه‌های محرومیت‌زدایی در دولت تدبیر و امید از دستاوردهای برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان بود که براساس این تفاهم‌نامه برای شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی دستگاه معین غیردولتی انتخاب شد.

در قالب این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان دستگاه معین شهرستان نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) دستگاه معین شهرستان سربیشه به خصوص بخش درح و مجموعه سپاه و بسیج سازندگی به عنوان معین شهرستان مرزی زیرکوه  و بنیاد مستضعفان به عنوان معین شهرستان درمیان تعیین شدند که در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و اشتغال فعالیت خود را آغاز کردند.

در این مدت اقدامات شایانی در زمینه محرومیت‌زدایی در این شهرستان‌ها صورت گرفته که توجه به اشتغال، تامین آب روستایی و سایر زیرساخت‌ها از مهمترین اقدامات صورت گرفته بوده و بسیاری از ظرفیت‌های روستایی را پویا ساخته است.

طرح آبرسانی به بیرجند از محمدشهر نیز با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در این سفر با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

کلنگ‌زنی راه‌آهن بیرجند – یونسی

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن در مرکز استان پس از ۲ دهه انتظار مردم خراسان جنوبی به عنوان مهمترین رویداد زیربنایی این خطه یاد می‌شود؛ پروژه‌ای که اعتبارات چشمگیری را در مدت زمان کوتاهی به خود اختصاص داد.

عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال، ۱۵ مهر ۹۸ همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری و با حضور مسعود سلطانی‌فر جانشین فرمانده اقتصاد مقاومتی و وزیر معین خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه احداث راه‌آهن زاهدان – بیرجند و اتصال به راه‌آهن بافق – مشهد یک پروژه مهم و راهبردی است. این پروژه به طول ۹۰۱ کیلومتر از زاهدان شروع می‌شود و در حد فاصل شهر زاهدان- سه راهی دشتک و عبور در امتداد بزرگراه زاهدان- زابل به شهر زابل و نقطه صفر مرزی میلک می‌رسد.

پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست اجرا است و مسوولان استان درخواست دارند که این پروژه مهم در سال جاری در فهرست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

همچنین مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی برای ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فایناس برای راه‌آهن بیرجند اخذ شده که یک وجه کار صندوق توسعه ملی، یک وجه کار کنسرسیوم بانک و یک وجه کار سازمان برنامه بودجه است تا با هماهنگی این سه ضلع تا پایان دولت بتوان قرارداد این تسهیلات را منعقد کرد و تسهیلات وارد بانک‌های عامل شود.

آغاز نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان کم‌آب خراسان جنوبی که ۲۰ سال است با خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی دست و پنجه نرم می‌کند از اهمیت زیادی برخوردار است؛ موضوعی که در سالیان گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته بود.

در همایش روز ملی روستا و عشایر که در ۱۵ مهر ۹۸ با حضور معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزرا در خراسان‌ جنوبی برگزار شد، تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران به عنوان نسخه‌ای برای توسعه هدفمند کشاورزی استان خراسان جنوبی امضا شد.

نهضت گلخانه‌های استان به طور رسمی از شهریور ۹۹ آغاز به‌کار کرد که برای اجرای این طرح‌ها ۱۱۴ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

اجرای شهرک‌های گلخانه‌ای در پی تفاهم‌نامه استانداری و وزارت جهاد کشاورزی وارد فاز عملیاتی شد و از مجموع هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای مقرر در این تفاهم‌نامه، ۷۰۰ هکتار برای احداث گلخانه در نظر گرفته شد که تاکنون بخش عمده‌ای از این تفاهم نامه عملیاتی شده یا در حال اجرا است که اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده است.

سند توسعه میان مدت و ساخت ۱۰ هزار مسکن محرومان

همزمان با سفر «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه که اسفند ۹۷ به خراسان جنوبی انجام شد، سند توسعه میان مدت استان تدوین و رونمایی شد که براساس آن تفاهم‌نامه ۹۴۰ میلیارد تومان برای مدت ۲ سال و اجرای پروژه‌های مختلف به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

۲۱ اسفند ۹۷ در قالب این سند ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان در خراسان جنوبی آغاز شد که درصد قابل ملاحظه‌ای از مساکن به مردم تحویل شده و اقدامی منحصر به فرد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در این استان بوده است.

براین اساس سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هر کدام پنج هزار واحد مسکونی تعیین شد.

همچنین براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری خراسان جنوبی در ۲۲ خرداد ۹۹ و با حضور نوبخت علاوه بر ۱۰ هزار واحد قبلی احداث ۶ هزار واحد مسکونی در مناطق کمتر برخوردار شهری استان هم آغاز شد.

گازرسانی ۹۴ درصدی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار

خراسان جنوبی در سال ۹۷ از حیث گازرسانی جزو استان‌های کمتر برخوردار با ۳۵ درصد گازرسانی در حوزه روستایی بود اما طبق آمار امروز این میزان به ۹۴ درصد رسیده است.

با احتساب جمعیت روستایی و شهری، ۹۷ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردارند و در حال حاضر هیچ شهر بدون گاز در این استان وجود ندارد که نتیجه اهتمام دولت به این بخش است.

۲۹۳ روستای این استان ابتدای سال ۹۷ گازدار بودند که با اقدامات جهادی در سه سال اخیر این عدد در دهه فجر سال ۹۹ به هزار و ۳۱۳ روستا رسیده است.

مسوولان و کارشناسان از گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی به عنوان یک انقلاب در این حوزه نام می‌برند که حتی تحریم‌ها هم نتوانست حرکت لوله‌های سیاه و زرد را از دل کوه‌های سخت این سرزمین بازدارد و امروز ۲۹ هزار خانوار فقط در ۴۱۹ روستای مرزی این استان از گاز برخوردار هستند و گازرسانی به ۲۰۴ روستای مرزی دیگر با جمعیت ۶ هزار نفر در دست اجرا است.

اهمیت کار زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم از مرکز توزیع گاز تا این نقطه مرزی در خراسان جنوبی کیلومترها لوله‌گذاری انجام شده و همچنان در دست انجام است.

به گفته معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان جنوبی، گازی که اکنون در نقطه صفر مرزی استفاده می‌شود، از عسلویه سه هزار کیلومتر مسیر را طی می‌کند و به دست مردم این منطقه می‌رسد.

ساخت باند دوم راه‌های خراسان جنوبی

افزایش جهشی راه‌های دوبانده در این استان از اقدامات شاخص هشت سال گذشته بوده که بیش از ۴۱۰ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره‌برداری رسیده است و رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان دوطرفه است، از این رو توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

۹۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های خراسان جنوبی در نهمین روز دهه فجر سال گذشته (۲۰ بهمن ۹۹) با حضور وزیر راه و شهرسازی در این استان افتتاح شد.

این ۹۰ کیلومتر باند دوم شامل ۱۰ پروژه است که در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه و زیرکوه اجرا شده و در مجموع ۲۰۱ میلیارد تومان برای ساخت این ۹۰ کیلومتر باند دوم هزینه شده که بیش از ۳۶۵ میلیارد تومان ارزش روز آن است.

استان خراسان جنوبی ابتدای سال ۹۹ دارای ۶۱۴ کیلومتر باند دوم بوده که ۴۷ کیلومتر طی هفته دولت و ۹۰ کیلومتر در دهه فجر به این مقدار افزوده شده و طول باند دوم راه‌های استان اکنون به ۷۵۱ کیلومتر رسیده است.

افتتاح سد سیاهو 

سد مخزنی سیاهو سربیشه در پنجمین هفته از پویش هر هفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو در استان خراسان جنوبی خرداد ۹۹ افتتاح شد که یکی از وعده‌های رییس جمهوری در سفر سال ۹۳ به این استان بود.

ظرفیت سد سیاهو ۱۷ میلیون متر مکعب است که برای ساخت آن ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

این سد در شهرستان مرزی سربیشه به منظور مهار، کنترل و ذخیره‌سازی سیلاب‌های فصلی و همچنین توسعه دامپروری منطقه و ایجاد اشتغال پایدار اجرا شده است.

همچنین تامین آب شرب و کشاورزی و آبرسانی به منطقه از دیگر اهداف اجرای سد مخزنی سیاهو سربیشه در نظر گرفته شده است.

عملیات اجرایی سد سیاهو سربیشه از سال ۱۳۸۴ آغاز شد که در سال‌های اخیر به مرحله آبگیری رسید و بخشی از سیلاب‌های فصلی نیز تاکنون در این سد مهار شده است.

سد مخزنی سیاهو به عنوان هشتمین سد خراسان جنوبی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بیرجند و ۶۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سربیشه بر رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز سه هزار و ۲۸ کیلومتر مربع ساخته شد.

آبرسانی پایدار به محلات عشایری

طرح آبرسانی پایدار به ۴۰ محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از طرح‌های حوزه عشایری سراسر کشور با ارتباط تصویری رییس جمهوری و حضور وزیر جهاد کشاورزی ۱۴ مهر ۹۹ در این شهرستان مرزی به بهره‌برداری رسید.

مجتمع آبرسانی منطقه بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از ۶۲۵ پروژه آبرسانی به محلات عشایری کشور و ۸۶۶ طرح روستایی به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح این طرح ۴۰ محله عشایری، ۶۲۰ خانوار در قالب حدود چهار هزار نفر از آب پایدار و سالم بهره‌مند شدند همچنین آب مورد نیاز ۶۵ هزار راس دام نیز در این منطقه تامین می‌شود.

اعتبار هزینه شده برای اجرا و تکمیل طرح آبرسانی به محلات عشایری زیرکوه ۱۵ میلیارد تومان است که موجب ایجاد اشتغال شده و از مهاجرت عشایر به روستاها و شهرها نیز جلوگیری می‌کند.

همچنین فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان در نهمین روز دهه فجر پارسال با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران و استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

این طرح آبرسانی به عشایر در شهرستان مرزی نهبندان به عنوان بزرگترین پروژه حوزه عشایری خراسان جنوبی در دهه فجر تکمیل و افتتاح شد. عملیات اجرایی طرح آبرسانی پایدار به منطقه عشایری خواجه منجیکوه اسفند سال ۹۸ شروع شد و فاز اول این طرح در هفته دولت ۹۹ به بهره‌برداری رسید.

 انتقال آب به شرق کشور

تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور با امضای استانداران خراسان‌ رضوی، خراسان جنوبی، سیستان‌ و بلوچستان و معاون وزیر نیرو ۲۰ شهریور ۹۸ منعقد شد.

در نشست مشترک استانداران استان‌های شرق کشور با مدیران وزارت نیرو که در سالن همایش‌های شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به امضا رسید و براساس اعلام معاون آب و آبفا وزارت نیرو برای سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اجازه برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از سواحل چابهار صادر شده است.

بر این اساس میزان تخصیص آب استحصالی به استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون مترمکعب تعیین شده است.

علاوه بر این در ۲۴ اسفند سال گذشته همزمان با بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور رییس جمهوری عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج ‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی همچنین عملیات اجرایی خط سوم انتقال آب خلیج ‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان به طور همزمان آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم گفت: طی مراسم امروز عملیات انتقال آب به استان خراسان جنوبی به طور رسمی شروع شد و با توجه به اینکه خط اول طرح اجرا شده و بسیاری از زیرساخت‌ها آماده است، خط دوم در همین ابتدای کار ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حمید ملانوری از بازه زمانی پنج ساله تعریف شده برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: قاعدتا باید در سال چهارم اجرای طرح، آب به خراسان جنوبی برسد و اجرای این طرح سبب می‌شود از آب خلیج‌ فارس برای مباحث توسعه‌ای استان در زمینه صنایع و معادن بهره‌مند شویم.

وی با تبریک این اتفاق بزرگ به مردم استان اظهار داشت: دولت برای اجرای این فاز از طرح، ۴۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.

راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران و جذب سرمایه‌گذاری

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی سال گذشته با حضور استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند و دبیرخانه ستاد توسعه خاوران در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه و تمرکز ستاد توسعه‌ خاوران بر سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده، تخصصی و عالمانه است.

حمید ملانوری افزود: با برنامه‌ریزی برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی می‌توان در مردم این انگیزه را ایجاد کرد که به صحنه بیایند و برای بهره‌برداری از منابع، همراهی کنند.

وی تصریح کرد: لازمه ترغیب مردم به حضور و مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای استان ایجاد باور و اعتقاد است و ورود دستگاه‌هایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، شستا و حتی بانک‌ها می‌تواند این حس اعتماد و باور را در مردم تقویت کند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: ستاد توسعه خاوران طرحی ابتکاری است که طی آن با حساسیت کامل نسبت به داشته‌های استان و شناسایی ظرفیت‌ها، فهم خود را نسبت به مسایل توسعه‌ای بالا می‌بریم.

وی اظهار داشت ستاد توسعه خاوران را راه‌اندازی کردیم تا هم‌افزایی، تعاملات، همگرایی و همکاری‌ها را افزایش دهیم و در ماه‌های پایانی سال گذشته با وجود درگیری با کرونا اتفاقات خوبی رقم خورد که ثمرات خود را به تدریج نشان خواهد داد.

ملانوری تصریح کرد: گفت و گوهایی داشتیم و طرح‌هایی را طراحی کردیم و تفاهم‌هایی با سرمایه‌گذاران داخل و خارج استان شکل گرفت از جمله زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و واحدهای بخشی خصوصی که فعالیت خوبی در بخش معادن و کشاورزی دارند و طرح‌هایی آماده شد تا در سال جاری بتوانیم آنها را پیگیری و عملیاتی کنیم.

همچنین در سفر ۲۲ نفر از معاونان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی در اوایل بهمن پارسال بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان تصویب شد و با توجه به مصوب شدن این اعتبار برای طرح‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی استان، مدیران دستگاه‌های اجرایی باید  با اهتمام ویژه نسبت به پیگیری مصوبات اقدام کنند.

در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای در قالب ۱۶ بند با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد و تنظیم شده و معاونت امور اقتصادی استانداری نیز مکلف به نظارت بر پروژه‌ها و مصوبات شده است.

خراسان جنوبی با وجود مرز مشترک و طولانی با کشور افغانستان در سالیان گذشته از استان‌های امن کشور بوده که این امنیت به فرهنگ حاکم بر منطقه و تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، نظامی، انتظامی و امنیتی برمی گردد در عین حال امنیت پایدار در این منطقه به توسعه پایدار و افزایش رفاه مردم وابسته است.

 

 

محکومیت رستوران دار گرانفروش در طبس/۴

مسئول رستوران گرانفروش در طبس به ۷۱۷ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان  گفت: در پی شکایت چند تَن از شهروندان طبس مبنی بر گرانفروشی یک رستوران در عرضه انواع غذا، پرونده‌ای تشکیل و در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات صنفی شهرستان طبس رسیدگی شد.
محمد حسین اشرفی افزود: با استعلام از اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان در خصوص نرخ نامه و اخذ آخرین دفاعیات متصدی این واحد صنفی و بررسی اوراق پرونده، تخلف گرانفروشی محرز شد.
وی گفت: متهم با توجه به تخلف انتسابی علاوه بر جبران خسارت وارده به شکات به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

 

 

 

 

کشف لاشه‌ی یک راس قوچ وحشی در طبس/۴

مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان طبس با همکاری نیروی انتظامی پس از تعقیب و گریز چندساعته موفق به کشف لاشه‌ی یک رأس قوچ وحشی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: مأموران در این عملیات لاشه یک رأسکشف لاشه‌ی یک راس قوچ وحشی در طبس قوچ وحشی چهار ساله که به صورت غیر مجاز و با سلاح ساچمه زنی در پناهگاه حیات وحش نایبندان شکار شده بود، کشف کردند که در این رابطه پرونده برای دو نفر متخلف سابقه دار تشکیل و با پیوست سوابق جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

تقی زاده افزود: قوچ و میش وحشی از جمله حیوانات حمایت شده هستند که براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست ضرر و زیان ناشی از شکار قوچ وحشی ۲۵ میلیون تومان است.

کشف ۱۴۴۰ قطعه مرغ فاقد مجوز در شهرستان بیرجند/۴

ماموران انتظامی پاسگاه “مرک” شهرستان بیرجند در بازرسی از یک کامیون ایسوزو هزار و ۴۴۰ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”مرک” شهرستانکشف هزار و ۴۴۰ قطعه مرغ فاقد مجوز در شهرستان بیرجند بیرجند هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ فولادی افزود: مأموران در بازرسی از کامیون هزار و ۴۴۰ قطعه مرغ زنده قاچاق  به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

پرداخت تسهیلات به ۳۶ طرح پشتیبان صنایع‌دستی/۲

۳۶ طرح پشتیبان صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند حامی صنعتگران صنایع دستی شد.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: تا پایان سال ۹۹ تعداد ۳۶ طرح پشتیبان صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند موفق به دریافت تسهیلات از سامانه مشاغل خانگی و حامی صنعتگران صنایع دستی شدند.

حسنعلی فولادی گفت: اختصاص بخش ویژه‌ای از منابع مشاغل خانگی به عنوان تسهیلات به حوزه صنعتگران یکی از راهکارهایی است که برای حمایت از این حوزه درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی یکی از حوزه‌های مهم فعالیت حوزه صنعتگران است، افزود: ۸۰ درصد مجوزهای صادره مشاغل خانگی شهرستان بیرجند موفق به اخذ تسهیلات، راه‌اندازی و توسعه کارگاههای صنایع‌دستی شده‌اند.

فولادی گفت: در صورتیکه شغل مورد نظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی باشد، باید در قالب فرم پشتیبان ثبت‌نام و افراد تحت پوشش خود را نیز الزاما برای ثبت‌نام معرفی کند.به گفته وی به پشتیبانان برحسب طرح توجیهی آنها بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود.

نماینده قاینات و زیرکوه:

وزارت اطلاعات برای معرفی مفسدان نهاد‌های دامی اقدام کند/۲

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس از وزارت اطلاعات خواست برای یافتن و معرفی مفسدان بخش نهاد‌های دامی کشور اقدام کند.

سلمان اسحاقی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به گزارش وزیر جهادکشاورزی گفت: اگر ۱۰ سال پیش به شعار اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب توجه می‌شد الان شرایط کشور به این شکل نبود و تامین نهاد‌های دامی همین اقتصاد مقاومتی است تا در شرایط تحریمی، کشاورزی کشور دچار مشکل نشود.

وی به سیاست‌های غلط دولت‌ها در این خصوص اشاره کرد و افزود: نیمی از محصولات دامی در هر منطقه آب و هوایی کشور قابل کشت است ولی به علت سیاست‌های غلط دولت‌ها به جای کشت این محصولات، خربزه و هنداونه کاشته شد تا در تامین نهاد‌های دامی عقب بمانیم.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ میلیون دلار برای تامین نهاد‌های دامی ارز اختصاص داده شده، افزود: چگونه است که «روح الله زم‌ها» را می‌توانیم دستگیر کنیم، ولی مفاسدان اقتصادی را نمی‌توان دستگیر کرد و بهتر است وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در این باره ورود و اقدام کند.

اسحاقی با طرح این سوال که نهاد‌های دامی وارد کشور می‌شود، ولی دست مصرف کننده نمی‌رسد، پس این نهاد‌ها کجا می‌رود؟ گفت: به عبارتی این نهاد‌های در بازار آزاد توزیع می‌شود یعنی۶۵ درصداین نهاد‌ها که وارد کشور می‌شود در بازار سیاه و بازار آزاد فروخته می‌شود.

وی افزود: ۹ هزار واحد تولیدی دیگر تولید مرغ ندارند، ولی سهمیه نهاد‌های دامی را دریافت می‌کنند.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس گفت: از طرفی کاهش ۳۷ درصد بارندگی در کشور و ۵۶ درصدی در شرق کشور، مشکلات زیادی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد و دام سبک و سنگین این منطقه از بین می‌رود.

 

 

 

ارز آوری ۱۰ میلیون دلاری صادرات تعاونیهای خراسان جنوبی/۲-۳

صادرات تعاونی های خراسان جنوبی در سال گذشته ۱۰ میلیون دلار برای استان ارزآوری داشت.

 مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیماگفت: سنگ‌های بازالت و گرانیت و فرش بیشترین صادرات شرکت تعاونی‌های خراسان جنوبی در سال گذشته را به خود اختصاص داد.

اشرفی افزود: این مقدار صادرات از ۱۰ شرکت تعاونی به صورت غیرمستقیم و از دو شرکت تعاونی به صورت مستقیم انجام شد.وی گفت: کالا‌های صادراتی شامل سنگ بازالت، سنگ گرانیت، محصولات کشاورزی، فرش، سیاه چادر، جوجه شترمرغ، صنایع دستی، لباس ایزوله و گان جراحی است.

به گفته وی این تولیدات به کشور‌های امارات عربی متحده، عراق، سوریه، آلمان، گرجستان، یونان، ترکیه، افغانستان، پاکستان و ایتالیا صادر شد.اشرفی با بیان اینکه شرکت تعاونی سربیشه به صورت مستقیم صادرات انجام می‌شود، افزود: شرکت تعاونی‌های صادراتی استان در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، طبس، قاین، سربیشه و خوسف فعالیت دارند.

هم اکنون ۹۱۵ تعاونی با اشتغالزایی بیش از ۸ هزار نفر در خراسان جنوبی فعال است.

قول مساعد معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها برای افزایش اعتبارات آبخیزداری/۲-۳

معاون آبخیزداری مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور از افزایش اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد.

گرشاسبی در بازدید از سازه‌های بالادست سد نهرین شهرستان طبس گفت: قول مساعد معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها برای افزایش اعتبارات آبخیزداریتلاش می‌کنیم امسال حداقل دو برابر سال ۹۹ به شهرستان طبس و یک و نیم برابر به خراسان جنوبی اعتبارات اختصاص دهیم.
وی با اشاره به نقش حیاتی سد‌ها افزود: باید رسوب خیزی را در این عرصه‌ها هرچه زودتر به حد اعتدال رساند و فعالیت‌های آبخیز داری را سرعت پیدا کند.نصرآبادی مدیر کل مرتع و آبخیزداری استان هم در این بازدید گفت: ۵۹۷ سازه اعم از خاکی ملاتی ، گابیونی و خشکه چین در حوزه‌ی آبخیز سد نهرین با هدف بالابردن عمر مفید این سد و تغذیه‌ی چشمه و قنات روستای خرو ایجاد شده است که تامین آب ۴۵۰ هکتار اراضی شهرستان طبس و۲۴ هکتار اراضی باغی را برعهده دارند.
معاون آبخیزداری مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور همچنین از مالچ پاشی مسجد شکر و کمربند سبز طبس نیز بازدید کرد.
کمربند سبز طبس با عنوان طرح بادشکن زنده (کمربند سبز) در دوطرفه جاده‌ی گردشگری روستای خرو با کاشت گونه‌های اکالیپتوس آکاسیا و سنجدشیرین به طول ۵۸ کیلومتر است که بخشی از آن را در مسیر محور طبس کریت واقع شده است.
این طرح با هدف کاهش آثار فرسایش بادی و گردوغبار و همچنین ایجاد محیط تفرجگاهی اجرا شده است.

کشف ۵۰۰ قطعه انواع طیور زنده فاقد مجوز بهداشت در بشرویه/۴

مأموران انتظامی بشرویه در بازرسی از یک وانت نیسان ۵۰۰ قطعه انواع طیور زنده غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه گفت: مأموران انتظامی شهرستان بشرویه هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک وانت نیسان مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ فاضل مریمی افزود: مأموران در بازرسی از وانت نیسان ۴۴۰ قطعه جوجه مرغ و ۶۰ قطعه جوجه بوقلمون زنده فاقد مجوز بهداشتی به ارزش  ۱۶۰ میلیون ریال کشف کردند .
فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم بازداشت شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال تخلف صنفی در خراسان جنوبی شناسایی شد/۴

بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال تخلف صنفی در خراسان جنوبی شناسایی شد

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۵۷۷ پرونده تخلف در این استان به ارزش ۳۰۰ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۰۲ هزار ریال در طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰ تشکیل شد.

علی تهوری اعلام کرد: طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ از نیمه بهمن سال گذشته آغاز شد و تا ۱۵ فروردین امسال ادامه داشت.

وی افزود: در این طرح با اولویت نظارت بر شبکه تولید کالاهای اساسی و رسیدگی به گزارش‌های رسیده به ستاد خبری ۱۲۴ و شکایات مردمی، بازرسان و کارشناسان سازمان صمت به صورت مداوم بازار را مورد رصد و پیگیری قرار دادند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: در این طرح ۲۱ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیر صنفی استان انجام شد که در نهایت پس از بررسی‌های صورت گرفته ۵۷۷ پرونده تخلف به ارزش ۳۰۰ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۰۲ هزار ریال تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

وی گفت: بیشترین پرونده‌های تشکیل شده در این مدت در گروه کالایی مواد پروتئینی، پوشاک، کیف و کفش، میوه و خدمات عمومی بوده است.

تهوری افزود: عرضه خارج از شبکه، درج نکردن قیمت، ارائه نشدن فاکتور خرید و گرانفروشی از عمده تخلفات واحدهایی بوده که شناسایی شده است.

وی با قدردانی از همکاری شهروندان در اعلام گزارش تخلفات اقتصادی به سامانه ۱۲۴ بیان کرد: در این مدت بیش از ۸۷۰ مورد گزارش مردمی از طریق ستاد خبری سازمان دریافت شد که ۴۷۳ گزارش در دستور ثبت و پیگیری قرار گرفت که در نهایت از این تعداد ۹۰ مورد تخلف شناسایی شد.

 

 

هوا در خراسان جنوبی گرمتر می‌شود/۲

 کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی روند تغییرات دما تا پایان هفته جاری افزایشی است و هوا در استان گرمتر می‌شود.

فاطمه زارعی افزود: در ۴۸ ساعت آینده شاهد شرایط پایدار و آسمانی صاف و آفتابی در استان خواهیم بود.

وی گفت: برای روز پنجشنبه افزایش متناوب ابر در منطقه رخ می‌دهد.

 

 

تصادف در شهر حاجی‌آباد زیرکوه ۲ کشته برجا گذاشت/۴

تصادف در شهر حاجی‌آباد زیرکوه ۲ کشته برجا گذاشت

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه وانت پیکان با یک دستگاه موتورسیکلت در شهر حاجی‌آباد زیرکوه ۲ نفر جان باختند.

سرهنگ علیرضا عباسی روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: این حادثه ساعت ۲۱ شب گذشته رخ داد و در صحنه راننده و سرنشین جوان موتورسیکلت به شدت مجروح شدند.

وی بیان کرد: یکی از مصدومان این حادثه پس از انتقال در بیمارستان کوثر حاجی آباد زیرکوه و دیگر مصدوم پس از انتقال به بیمارستان شهدای قاینات جان باختند.

سرهنگ عباسی علت این حادثه را رعایت نکردن حق تقدم و قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی راننده وانت پیکان اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*