اخبار علمی/ترمیم اعصاب پس از آسیب نخاعی با روشی نوین

با کمک محققان ایرانی انجام شد

ترمیم اعصاب پس از آسیب نخاعی با روشی نوین

ترمیم اعصاب پس از آسیب نخاعی با روشی نوین

محققان “دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس / یوسی‌ال‌ای” (UCLA) در مطالعه اخیرشان با کمک دو محقق ایرانی به نام “ارشیا احسانی پور” و لیلا راد” موفق به توسعه داربست قابل تزریقی شده‌اند که می‌توانند به ترمیم اعصاب آسیبب دیده طناب نخاعی کمک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، آسیب‌های طناب نخاعی به فلج شدن دائمی افراد منجر می‌شود که متأسفانه پزشکان نیز کارهای زیادی برای ترمیم آسیب طناب نخاعی نمی‌توانند انجام دهند. حال در مطالعه جدید، محققان آمریکایی با کمک محققان ایرانی داربست زیستی قابل تزریق ایجاد کرده‌اند که بازسازی آکسون را در موش‌های مبتلا به آسیب طناب نخاع بهبود می‌بخشد.

فواید بی شمار برنج قهوه‌ای برای سلامتی

برنج قهوه‌ای اغلب با تغذیه سالم مرتبط است و نسبت به برنج سفید که پوست و میکروب‌های مفید آن از بین رفته، فرآوری کمتری دارد.

به گزارش  شاشه نیوز برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست، زیرا فقط پوسته آن جدا می‌شود و سبوس و دانه‌های پر از مواد مغذی آن باقی می‌ماند. با این حال بسیاری از افراد به دلیل محبویت رژیم غذائی کم کربوهیدرات، از برنج قهوه‌ای اجتناب می‌کنند.

اگرچه برنج قهوه‌ای یک غذای ساده است، اما خواص غذایی آن در مقایسه با برنج سفید بسیار عالی است؛ به گونه‌ای که یک فنجان برنج قهوه‌ای حاوی ۲۱۶ کالری، ۴۴ گرم کربوهیدرات، ۳.۵ واحد فیبر، ۵ گرم پروتئین همراه با بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس و سلنیوم و همچنین منبع خوبی از فولات، پتاسیم و کلسیم است.

علاوه بر این، برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است که این ماده معدنی برای بسیاری از فرآیند‌های مهم بدن مانند رشد استخوان، ترمیم زخم، متابولیسم و ​​تنظیم قند خون حیاتی است. کمبود منگنز همچنین با افزایش خطر از بین رفتن مواد معدنی لازم برای استخوان، ضعف در مراحل رشد و کاهش باروری همراه است.

آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای نیز به جلوگیری از عفونت سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار معروف به رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای ممکن است دلیل شیوع کم برخی بیماری‌های مزمن در یک منطقه از جهان یعنی منطقه‌ای که برنج قهوه‌ای به عنوان یک ماده غذایی مهم در نظر گرفته می‌شود، باشد.

کشف عامل جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه

روغن بذر کتان منبع غنی از لیگنان است که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

به گزارش   اسپوتنیک، لانا باتنر، پزشک متخصص طب طبیعی اظهار کرد: روغن بذر کتان به جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند و خطر سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

همچنین به گفته او روغن دانه کتان حاوی مواد مفید زیر است:

– اسید‌های چرب امگا ۳ برای ساخت غشا‌های سلولی که خاصیت ارتجاعی عروق را افزایش می‌دهند، خطر دیابت را کاهش می‌دهند و هضم غذا را بهبود می‌بخشند، ضروری است.

– روغن بذر کتان همچنین باعث کاهش وزن می‌شود و در روند دفع سموم از بدن نقش دارد.

– فیبر موجود در روغن بذر کتان عملکرد روده را عادی کرده و یبوست را برطرف می‌کند و پروتئین‌های مفید آن، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند.

– روغن بذر کتان حاوی لینووربیتید‌ها است، ترکیباتی که دارای خاصیت ضد سرطان و آنتی اکسیدان هستند. این روغن همچنین منبع غنی از لیگنان است که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

در عین حال، همه نمی‌توانند از روغن بذر کتان استفاده کنند. به عنوان مثال، این خوراکی برای مادران باردار و شیرده منع مصرف دارد. بهتر است از مصرف روغن برای افرادی که اختلالات خونریزی دارند و کسانی که خود را برای جراحی آماده می‌کنند خودداری شود.

بذر کتان حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) است که نوع دیگری از چربی‌های امگا۳ است؛ و همچنین از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند.

دارویی جدید برای بیمارانی که علائم خفیف تا متوسط کرونا دارند

دارویی جدید برای بیمارانی که علائم خفیف تا متوسط کرونا دارند

دو شرکت داروسازی از تولید دارویی حاوی یک پادتن خبر دادند که در مقایسه با یک دارونما، میزان بستری یا مرگ ناشی از کرونا را تا ۸۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این دارو با نام علمی VIR-7813 که شرکت داروسازی گلاکسواسمیت‌کلاین با همکاری پژوهشگاه ویربیوتکنولوژی تولید کرده، یک روش درمانی جدید برای کسانی است که علائم خفیف تا متوسط کرونا دارند.

در عین حال هفته گذشته یک آزمایش با استفاده از این دارو روی بیماران مبتلا به کرونا با علائم “شدید” به دلیل دست نیافتن به نتایج قانع‌کننده متوقف شد.

رئیس انجمن دیابت ایران:

برخی مبتلایان به کرونا بر اثر استرس دچار دیابت شدند

برخی مبتلایان به کرونا بر اثر استرس دچار دیابت شدند

 رئیس انجمن دیابت ایران گفت: برخی از مبتلایان به کرونا به دلیل استرس‌های فراوان در حین بیماری، به بیماری دیابت دچار شدند.

اسدالله رجب  در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: بیش از یک سال است که کرونا مهمان ما شده و برخی از افرادی که دچار این ویروس شدند، به دلیل افزایش قند خون ناشی از استرس به بیماری دیابت مبتلا شده اند که تاثیر بسیار منفی بر آنها گذاشته و باید همواره تحت درمان قرار گیرند.

وی اظهار داشت: همچنین از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، تاثیر زیادی روی عملکرد بیماران دیابتی گذاشت و آنهایی که به عوارض قلبی و عروقی، فشار خون و چاقی ناشی از این بیماری دچار بودند، صدمات زیادی در ابتلا به کرونا دیدند که جبران پذیر نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*