اخبار خراسان جنوبی / حکایت کمبود انسولین “لانتوس” در بیرجند ادامه دارد

حکایت کمبود انسولین “لانتوس” در بیرجند ادامه دارد

حکایت کمبود انسولین "لانتوس" در بیرجند ادامه دارد

گروه استان‌ها ــ مسئول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تحویل و توزیع محموله انسولین لانتوس در بیمارستان‌ها و برخی داروخانه‌های خاص خبر داد و گفت:  در بیرجند  داروخانه هلال این نوع انسولین را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در این روزهایی که کرونا بیداد می‌کند سبک زندگی ناسالم، بی‌تحرکی، استفاده از غذاهای فست‌فودی و چندین و چند عامل دیگر منجر به افزایش شیوع دیابت در کشور شده؛ افزایشی که منجر به تقاضای بیشتر برای استفاده از داروهای بیماران دیابتی از جمله انسولین شده و کمبود نوع خارجی آن تنش‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.

در این روزها که حواس همه به کرونا پرت شده و بخش بزرگی از توانمندی بهداشت و درمان کشور معطوف به مقابله با شیوع این ویروس شده و تلاش کادر درمانی نسبت به سابق مضاعف شده است اما هستند بیمارانی که با مشکلاتی از جمله نبود یا کمبود دارو مواجه شده‌ و گلایه‌مندی‌هایی دارند.

بیشتر بخوانید

بیماران دیابتی از همین دست بیمارانی هستند که این روزها برای تهیه و خرید انسولین دچار مشکلات زیادی شده‌اند. نبود یا کمبود این دارو موجب سردرگمی خیلی از بیماران دیابتی شده است.

اواسط شهریورماه امسال بود که ماجرای کمبود انسولین قلمی بحرانی شد و موضوع آنقدر نگران کننده شد که در فضای مجازی هشتگی با عنوان «انسولین نیست» راه افتاد و مصرف کنندگان و خانواده‌هایشان درخواست تامین انسولین قلمی داشتند اما در مدت زمان کوتاهی این مشکل برطرف شد.

حال چند روزی است که دوباره برخی از شهروندان از کمبود انسولین قلمی «لانتوس» در خراسان جنوبی گلایه دارند و گزارش‌های میدانی خبرنگار تسنیم حکایت از آن دارد که بیماران دیابتی از عرضه محدود و قطره چکانی این دارو گلایه‌مند بوده و خواستار نظارت و توزیع بیشتر این دارو هستند.

یکی از شهروندان بیرجندی که مبتلا به دیابت است به خبرنگار تسنیم گفت: در حالی که روزهای پیک چهارم کرونا را می‌گذرانیم بار دیگر بیماران دیابتی به درد سر افتاده و مجبورند چندین بار در طول روز به داروخانه‌های مختلف مراجعه کرده و سراغ انسولین قلمی را بگیرند.

وی با بیان اینکه ما بیماران دیابتی با کمبود انسولین لانتوس مواجه هستیم گفت: به خیلی از داروخانه‌های سطح شهر  مراجعه کردم اما انسولین  لانتوس را نتوانستم تهیه کنم. همسرم حدود ۷۰ سال سن دارد و با مشکل بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کند باور کنید خیلی برای تهیه این دارو باید بگردم تا بلکه بتوانم نیاز یک ماهش را برآورده کنم روا نیست خانواده‌هایی که بیمار دیابتی دارند و خودشان دچار مشکلات زیادی هستند برای تهیه چند انسولین در ماه این گونه سرگردان شوند.

مرد میانسالی که از کمبود آمپول انسولین گلایه‌مند بود نیز در این باره گفت: در شرایط فعلی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند بیماران دیابتی که از جمله بیماران در خطر هستند نباید در به در دنبال انسولین باشند. نکته جالب‌تر اینکه داروخانه‌های محدودی انسولین سهمیه‌ای دارند و این موجب می‌شود تا مراجعه بیماران دیابتی به این داروخانه‌ بیشتر شده و تشکیل صف، خطر شیوع بیماری کرونا و انتقال آن به بیماران دیابتی را افزایش می‌دهد.

یکی از متصدیان داروخانه هم معتقد است انسولین لانتوس به شکل سهمیه‌بندی هر چند وقت یک بار در برخی داروخانه‌های خاص توزیع می‌شود.

وی  با اشاره به موجود بودن انسولین ایرانی از کمبود و نبود انسولین نوع لانتوس خبر داد و افزود: انسولین لانتوس بیشتر و دیگر انسولین‌های موجود در بازار کمتر مصرف می‌شود. بیماران دیابتی به این نوع خاص دارو عادت کردهد و بیشتر به دنبال این انسولین هستند.

وی اظهار داشت: انسولین لانتوس سهمیه‌بندی است و هرچند وقت یک بار در داروخانه‌ها توزیع می‌شود اما این تعداد محدود است و هم اکنون حدود چند هفته‌ای است که داروخانه‌ها این نوع انسولین را در اختیار ندارند.

مسئول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار تسنیم از تحویل و توزیع محموله انسولین لانتوس در بیمارستان‌ها و برخی داروخانه‌های خاص خبر داد و افزود: در بیرجند  داروخانه هلال احمر و در دیگرشهرستان‌ها مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی این نوع انسولین را در اختیار دارند.

راستی افزود: برای دیگر نمونه‌ها کمبودی نیست و داروخانه‌‌ها انواع انسولین ایرانی در اختیار دارند که بیماران با نظر پزشک می‌توانند از نوع دیگر انسولین استفاده کنند.

 

 

برنامه‌های زیباسازی بیرجند در آستانه عید نوروز اعلام شد

برنامه‌های زیباسازی بیرجند در آستانه عید نوروز اعلام شد

گروه استان‌ها ــ شهردار بیرجند از نصب ۱۲ المان بهاری در مرکز استان خبر داد و گفت: اجرای گلکاری و گل آرایی سطح شهر چشمگیرتر از سال‌های گذشته انجام می‌شود و کاشت ۸ هزار گل لاله و ۱۳۵ هزار بوته گل فصلی در میادین و آیلندها در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، محمدعلی جاوید صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساماندهی و زیبا سازی فضاهای شهری موجب ایجاد نشاط و سر زندگی در شهروندان می‌شود به همین منظور در آستانه سال نو و در راستای ایجاد فضای بصری مناسب و زیباسازی فضاهای عمومی اقدامات متعددی در برنامه ریزی‌های این سازمان در قالب طرح استقبال از بهار لحاظ شده است و گلکاری و گل آرایی سطح شهر چشمگیرتر از سال‌های گذشته انجام می‌شود.

وی با اشاره به این اقدامات افزود: جشنواره المان‌ها و یادمان‌های شهری، نورپردازی مناطق مختلف سطح شهر، کاشت درختچه‌ها و کاشت گل‌های فصلی در میادین و بلوارهای شهر انجام می‌شود.

به گفته وی پس از برگزاری فراخوان ملی و استانی جشنواره المان‌ها و یادمان‌های شهری و دریافت آثار، ۱۲ اثر برگزیده شد که تا ۲۸ اسفندماه این المان‌ها و یادمان‌ها  نصب خواهند شد.

شهردار بیرجند از نورپردازی‌های نوروزی خبر داد و گفت: در آغاز سال نو میدان دکتر حسابی مهرشهر، پل موسی بن جعفر واقع در طرح فرزان و بلوار طبیعت (مسیر بند دره)  نورپردازی می‌شود و میدان شهید سلیمانی که میدان ورودی شهر است نیز بهسازی و زیباسازی می‌شود.

جاوید از گلکاری چشمگیر نوروزی خبر داد و تصریح کرد: در این راستا کاشت ۸ هزار پیاز لاله در فصل مناسب، کاشت ۱۳۵ هزار بوته گل فصلی در میادین، آیلندها و لچکی‌ها مانند شب بو، میمون، همیشه بهار در دستور کار است.

وی ادامه داد: ۵ هزار درختچه زینتی و بوته‌های گل دائمی شامل سرو طلایی، سرو کامیس، توت مجنون، رز، شمشاد، زرشک زینتی، شمعدانی  کاشته می‌شود و  کاشت ۱۰ هزار گونه‌های پوششی مثل ناز فرانسوی، ناز عقربی، فرانکینیا نیز در میادین، معابر و بلوارهای اصلی و فرعی شهر  در دستور کار  است تا از لحاظ بصری در احیای فضای شهری و استقبال از بهار فضای سبز  مطلوبی را پدید آورند.

شهردار بیرجند با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان در راستای استقبال از بهار آماده سازی پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر با اقداماتی نظیر ترمیم چمن‌های سطح پارک‌ها و بلوارهای شهر است افزود: با توجه به اینکه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در پیش است کاشت نهال در ورودی بیرجند از سمت مشهد نیز انجام می‌شود.

جاوید خاطرنشان کرد: این اقدامات در قالب طرح استقبال از بهار به منظور زیباسازی، تلطیف روحیه شهروندان و هماهنگی و همراهی و ترغیب ایشان در شروع سال نو برای استقبال از فصل بهار اجرایی شده است.

وی گفت: ساخت ۲۰ المان گل در کارگاه زیباسازی شهرداری و ترمیم و بازسازی المان‌های نوروزی نیز با رویکرد به روزرسانی این المان‌ها انجام خواهد شد.

 

 

 

خط گرم فرمان از راه نزدیک برق در درمیان افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – گروه عملیاتی خط گرم فرمان از راه نزدیک شرکت توزیع نیروی برق روز چهارشنبه با حضور استاندار خراسان ‌جنوبی در شهرستان درمیان افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح گفت: شرکت توزیع نیروی برق برای اجرای این پروژه سه میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

مهدی دادگر افزود: این گروه عملیاتی شامل یک بالابر مخصوص خط گرم، تجهیزات و لوازم کار بر روی خط گرم یا برق‌دار است.

وی عنوان کرد: کاهش میزان انرژی توزیع نشده (نرخ خاموشی)، افزایش رضایت‌مندی مشترکان، افزایش بهره‌وری و افزایش ایمنی کارکنان اجرایی از مزایای این طرح است.

وی گفت: اکثر ادارات برق در شهرستان‌های استان به گروه خط گرم فرمان از راه دور مجهز هستند و با اجرای این طرح در درمیان، هشت شهرستان خراسان جنوبی به امکانات خط گرم فرمان از راه نزدیک مجهز شدند.

استاندار خراسان جنوبی امروز در هشتمین سفر شهرستانی خود وارد درمیان شد و بدو ورود به اسدیه، با حضور در گلزار شهدای گمنام این شهر، با آرمان‌های شهدای انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرد.

حمید ملانوری به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، ائمه جمعه شهرستان درمیان، فرماندار و جمعی از مدیران شهرستانی در مزار شهدای گمنام، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشتند.

وی در گلزار شهدا گفت: تمام دستاوردهای نظام مرهون خون شهداست.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ما به پاسداشت حرمت خون پاک شهیدان وظیفه داریم در گام دوم انقلاب اسلامی، محکم‌تر و قوی‌تر از قبل برای تحقق آرمان‌های این عزیزان و اهداف بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی قدم برداریم.

وی با خانواده شهید غلام محمد عبداللهی نیز دیدار کرد و گفت: خانواده‌های شهدا که همه سرمایه خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند، سند افتخار جامعه هستند.

ملانوری اظهار داشت: حماسه ایثارگری‌های شهدای انقلاب و دوران هشت ساله دفاع مقدس در تاریخ کشور برای همیشه ثبت و ضبط خواهد ماند.

شهید غلام محمد عبداللهی متولد ۱۳۴۰ شهر اسدیه است که بهمن ۱۳۶۴ در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سفر یک روزه استاندار با هدف گفت و گو با مردم، بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی و آشنایی با مسایل و مشکلات موجود این شهرستان مرزی انجام شد.

دیدار با نخبگان و علمای اهل سنت، بهره‌برداری از مدرسه ۶ کلاسه شهید خنیاگر در روستای طاغان، حضور در شورای اداری شهرستان، بازدید از کارخانه سیمان باقران و افتتاح آسیاب شماره ۲ این کارخانه از دیگر برنامه‌های استاندار خراسان جنوبی در درمیان است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

 

 

 

 

 

۲۰ میلیارد تومان پروژه منابع طبیعی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۴۳ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در این استان همزمان با هفته منابع طبیعی به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفند) افزود: این پروژه‌ها شامل ۲۴ پروژه آبخیزداری، ۱۴ پروژه مقابله با بیابانزایی، چهار پروژه جنگل و یک پروژه در حوزه تعمیم و ترسیب کربن است.

وی با بیان اینکه حفظ و احیای آب و خاک هدف اجرای تمامی پروژه‌های منابع طبیعی در بخش‌های مختلف است اظهار داشت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۵ هزار خانوار از مزایای آنها بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۱۱۵ روستا و آبادی و ۳۲ منبع آبی تحت تاثیر مستقیم پروژه‌های افتتاحی در هفته منابع طبیعی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با افتتاح ۴۳ پروژه در هفته منابع طبیعی زمینه اشتغال ۱۸ هزار نفر در استان فراهم می‌شود.

 توزیع ۴۳۰ هزار اصله نهال در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی امسال ۴۳۰ هزار اصله نهال غیر مثمر در استان توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: امسال برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل به دلیل شیوع ویروس کرونا محل‌هایی برای توزیع نهال‌ها پیش بینی نشده است لذا مردم استان می‌توانند در شهرهای مختلف نهال‌ها را از نهالستان‌ها تهیه کنند.

نصرآبادی، برگزاری آیین کاشت چهار هزار اصله نهال در ورودی شهر بیرجند با حضور استاندار و تقدیر از نمونه‌های حوزه منابع طبیعی را از دیگر برنامه‌های هفته منابع طبیعی ذکر کرد.

وی افتتاح پارک آبخیز را یکی از پروژه‌های متفاوت منابع طبیعی در این هفته ذکر کرد و گفت: شناخت و آشنایی بیشتر مردم با مزایای پروژه‌های آبخیزداری از اهداف راه‌اندازی این پارک است که در حاشیه شهر اراک ایجاد شده و قرار است با افتتاح آن به صورت ویدئوکنفرانس سایر شهرداران در آینده نیز چنین طرح‌هایی را در استان‌ها و شهرهای دیگر اجرا کنند.

 

 

 

رییس دانشگاه بیرجند: الحاق دانشگاه صنعتی به‌ سرعت اجرایی نمی‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه بیرجند گفت: الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به این دانشگاه هنوز اجرایی نمی‌شود و در دست بررسی است.

احمد خامسان روز چهارشنبه در نشست خبری درباره اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی اظهار داشت: اجرای این طرح در استان از نظر زمانی و مکانی مناسب نبوده است.

وی افزود: منتظر هستیم که تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مورد ارسال شود ولی بعید می‌دانیم‌ الحاق به این سرعت انجام شود.

رییس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی گفت: اینکه طرح الحاق به صورت پایلوت اول در خراسان جنوبی انجام می‌شود، نادرست است و تاکنون طرح به هشت استان ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی تعداد دانشگاه‌های کشور طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش پیدا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم خراسان جنوبی اولین استان باشد.

خامسان گفت: در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی قرار است تعدادی از اختیاراتی که در کشور است به دانشگاه مادر استان تفویض شود و رییس دانشگاه مادر ‌شورایی را تشکیل دهد تا بار ستادی آموزش عالی کاهش یابد.

وی افزود: ردیف‌های بودجه‌ای با الحاق دانشگاه حذف نمی‌شود و هیچ کارمند و عضو هیات علمی هم اخراج نخواهند شد.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: براساس مقتضیات جمعیت دانشجویی و ‌میل به آموزش هزاران ساعت کار تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و طرح آمایش براساس پیش بینی جمعیت کشور و میل به آموزش عالی حکم کرده که آموزش عالی در ۴۳ موسسه ساماندهی شود.

وی اظهار داشت: در کشور آمایش براساس آینده‌نگری انجام شده و ممکن است برخی با شیوه اجرا مخالف باشند اما اصل کار را نباید زیرسوال ببرند.

وی گفت: وزارت علوم ملزم به اجرای قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است لذا اصل ساماندهی بر مبنای همین موارد است.

رییس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی افزود: این الحاق به معنای تعطیلی و اخراج ‌کسی نیست بلکه ارتقای کیفیت آموزشی را در نظر دارد.

وی گفت: برخی دانشگاه‌های اقماری به دلیل نبود دانشجو تعطیل شده یا در حال تعطیلی است و وزارت علوم تلاش می‌کند موسسات کوچکتر را با اتصال به دانشگاه مادر ارتقا دهد.

خامسان با بیان اینکه تعدادی از همکاران در دانشگاه صنعتی بیرجند موافق این طرح هستند افزود: البته برای ابلاغ این دستورالعمل حتی با رییس دانشگاه و استانداری هم هماهنگی نشده بود و این گلایه‌مندی به وزارتخانه طی تماس تلفنی ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: هر دولتی باشد مجبور به اجرای این قانون  است زیرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است ولی ما هم در شکل و زمان اجرا حرف داریم و نزدیک انتخابات نیاز به همدلی بیشتری داریم و اگر در این زمان انجام نمی‌شد، بهتر بود.

رییس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه هدف اصلی این طرح تقویت و ارتقای کیفی موسسات آموزش عالی است گفت: وقتی کاهش تمایل به آموزش عالی را در کشور شاهد هستیم باید این ساماندهی انجام شود.

وی ادامه داد: توسعه استان با گسترش آموزش عالی انجام نمی‌شود بلکه با داشتن آموزش عالی با کیفیت محقق خواهد شد.

خامسان گفت: مسیر دانشگاه‌ها و موسسات عالی قوی و با کیفیت در این طرح در جهت فعالیت‌های فناورانه و مهارت‌آموز است.

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی براساس مصوبه ‌‏شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند – پردیس ‌‏صنعتی بیرجند» را تصویب کرد.‏

در نامه ابلاغی این مصوبه از سوی “علی خاکی صدیق” معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به “احمد ‌خامسان” رییس دانشگاه معین استان خراسـان جنوبی و نماینـده وزارت علوم، تحقیقـات و فنـاوری در این اسـتان آمده است: در اجرای مـاده ۳ مصوبه سـیاست‌هـا و ضوابـط اجرایی حـاکم بر آمـایش آموزش عـالی در جمهوری ‌اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، موضـوع سامانـدهی مؤسـسات ‌آموزش عـالی اسـتان خراسـان جنوبی در جلسه ۹۲۶ تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ شورای گسترش و برنـامه‌ریزی آموزش ‌عـالی مورد بررسـی قرار گرفت و الحاق دانشـگاه صـنعتی بیرجند به دانشـگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند – ‌پردیس ‌صنعتی بیرجند» به تصویب رسید.

انتشار این خبر در روزهای اخیر واکنش‌هایی را در مخالفت با الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند در پی داشته است.

 

 

پنج کودک گمشده در شهرستان درمیان پیدا شدند

بیرجند – ایرنا – پنج کودک گمشده در روستای خیرآباد اسدیه از توابع شهرستان درمیان در خراسان جنوبی پس از تلاش سه ساعته تیم‌های امدادی پیدا شدند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی روز چهارشنبه گفت: ساعت ۲۰:۳۰ شب گذشته با اعلام گزارشی مبنی بر مفقودی پنج کودک در محدوده روستای خیرآباد از توابع اسدیه، تیم‌های امدادی به محل اعزام شدند.

محمد اسعدزاده از مشارکت سه تیم امدادی از شعبه درمیان در این عملیات جست و جو خبر داد و افزود: با تلاش سه ساعته این تیم‌ها و با همکاری نیروی انتظامی، کودکان مفقود شده با سلامت کامل پیدا و به خانواده‌ها تحویل داده شدند.

وی بیان کرد: کودکان در مسیر روستای گاویج به خیرآباد طی طریق داشتند که به دلیل تاریک شدن هوا و ترس از عوامل محیطی به زیر یکی از پل‌های جاده‌ای پناه بردند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خواستار مراقبت خانواده‌ها از کودکان شد و گفت: هر سال گزارش‌هایی مبنی بر مفقودی کودکان و نوجوانان داریم که بعضا به نتایج نامطلوب و دلخراشی منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین از شهروندان به ویژه گردشگران خواستاریم قبل از سفر به مناطق کوهستانی و کویری، نسبت به وضعیت آب و هوا و شرایط جغرافیایی اطلاعات کافی را کسب کنند.

روستای خیرآباد در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی اسدیه مرکز شهرستان درمیان واقع است.

 

 

 

هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای توسعه درمیان

بیرجند – ایرنا – مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان گفت: بنیاد مستضعفان امسال ۲۰ میلیارد تومان برای رفع محرومیت و ارتقای زیرساخت‌های این شهرستان مرزی هزینه کرده است.

حجت الاسلام سعید پورمهدوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نهاد در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و سلامت در شهرستان درمیان در حال فعالیت و محرومیت‌زدایی است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما در شهرستان درمیان تک بعدی نیست و با نگاه همه جانبه در حال فعالیت هستیم گفت: بنیاد مستضعفان در زمینه ارتقای زیرساخت‌ها و توسعه این شهرستان با اکثر دستگاه‌های اجرایی مشارکت دارد.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان افزود: امسال ۱۱۰ سری جهیزیه به زوجین نیازمند به ارزش ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون تومان پرداخت کردیم.

وی درباره اقدامات این نهاد در حوزه اشتغال گفت: تاکنون در شهرستان مرزی درمیان پنج میلیارد تومان تسهیلات اشتغال با کارمزد ۲ درصد پرداخت شده است.

وی بیان کرد: همچنین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ نفر از اعضای صندوق‌های مردمی و بسیج شهرستان درمیان پرداخت شد.

پورمهدوی گفت: برای اشتغالزایی براساس ظرفیت‌های منطقه ورود پیدا کردیم و  با توجه به اینکه بخش قهستان برند جهانی در زمینه فرش دستباف دارد، ۲۵ دار قالی تاکنون توسط عامل نهاد در اختیار بافندگان فرش قرار گرفته و تامین مواد اولیه فرش و خرید تضمینی فرش تولیدی برعهده این عامل است و تعداد این دارهای قالی در سال آینده به ۷۵ مورد خواهد رسید.

وی افزود: در روستای ماه بانو به عنوان یکی از روستاهای فعال شهرستان آموزش برخی رشته‌های صنایع دستی برای ۲۰ نفر را در دستور کار قرار دادیم.

مسوول نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در بخش سلامت نیز ورود پیدا کردیم و ۱۱ دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی تهیه شد و به صورت امانتی در اختیار بیماران حاد تنفسی و در معرض خطر قرار گرفت.

وی گفت: برای تکمیل پانسیون پزشکان بیمارستان خاتم الانبیا (ص) اسدیه ۶۸۰ میلیون تومان اختصاص یافت و برای ارتقای سطح بهداشت و سلامت مردم عملیات اجرایی ۳۵۲ چشمه سرویس بهداشتی و حمام را با همکاری بسیج سازندگی و اعتبار سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال جاری آغاز کردیم که روند اجرای این طرح‌ها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حجت الاسلام پورمهدوی افزود: آموزش برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و دامی را هم در دستور کار داریم و اقدامات آموزشی در این خصوص انجام شده است که برای افزایش بهره‌وری در بخش دام، احداث ۵۰ حمام ضدکنه و آبشخور با اعتبار یک میلیارد تومان آغاز شد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط بنیاد علوی و ۴۰۰ میلیون تومان خودیاری مردمی بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین برای تکمیل فرهنگسرای شهر اسدیه ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص دادیم که عملیات اجرایی این طرح به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

مسوول نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان با اشاره به مشارکت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی این بنیاد در ساخت مدرسه ۶ کلاسه شهید شهریاری طبس مسینا گفت: بنیاد مستضعفان پنج میلیارد تومان برای مبلمان شهری و ارتقای زیرساخت‌ها در شهرهای طبس مسینا، قهستان، گزیک و اسدیه مساعدت کرده است.

وی اظهار داشت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای احیا و مرمت قنوات اختصاص یافت که مجری این طرح بسیج سازندگی است و از این محل اکنون مرمت پنج رشته قنات در حال انجام است.

وی از ورود بنیاد مستضعفان به اجرای طرح هادی در روستاهای درمیان خبر داد و گفت: برای اجرای طرح هادی در ۸۰ روستای این شهرستان چهار میلیارد تومان اختصاص دادیم که روند اجرایی برخی طرح‌ها آغاز شده است.

پورمهدوی عنوان کرد: در زمینه تعمیر و تجهیز مساجد شهرستان هم با مشارکت خودیاری مردمی اقدام شد و در مرحله نخست یک میلیارد تومان برای تجهیز و تعمیر مساجد اختصاص دادیم و به زودی در مرحله دوم این طرح ۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر مساعدت خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص دادیم و از این محل ۲ طرح آبخیزداری در روستاهای دره عباس و خلف در حال اجراست.

مسوول نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری ارائه نشدن طرح مطالعاتی توسط منابع طبیعی است و مشکلی درخصوص تامین اعتبار طرح‎‌های آبخیزداری نداریم.

وی با اشاره به مشارکت یک میلیارد تومانی برای تکمیل واحدهای مسکن مددجویان کمک امداد گفت: همچنین ۲۰۰ میلیون تومان برای تکمیل واحدهای مسکن معلولان بهزیستی در شهر قهستان که سال‌ها نیمه تمام مانده بود، اختصاص یافت و روند اجرای طرح‌ها در مراحل پایانی است.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در زمینه ارتقای زیرساخت‌های ورزشی شهرستان درمیان به خصوص روستاها هم ورود پیدا کرده است افزود: ۶ زمین چمن مصنوعی با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تکمیل و بهره‌برداری شده است.

حجت الاسلام پورمهدوی گفت: همچنین برای تکمیل سالن‌های ورزشی در روستاهای نوغاب و آواز به مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مشارکت کردیم که سالن ورزشی روستای نوغاب به اتمام رسیده است.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان – ۱۵ مهر ۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش درح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

کارخانه آسفالت اسدیه نیز پس از ۱۸ ماه تعطیلی با مساعدت بنیاد علوی در سال جاری راه‌اندازی شد.

شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

 

 

 

انتقال خانوادگی کرونا در خراسان جنوبی افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: طبق آخرین آمار، انتقال خانوادگی کرونا افزایش داشته که نشانگر برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و عادی‌انگاری در این حوزه است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی‌زاده در پنجاه و هشتمین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی استان و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا به رنگ‌بندی جدید شهرهای استان و کاهش تعداد شهرها با وضعیت آبی (کم خطر) اشاره کرد و افزود: افزایش سطح حساسیت مردم و پرهیز از عادی‌انگاری با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروز ضروری است و در این ایام اصناف از ارائه خدمات به مشتریان بدون ماسک خودداری کنند.

وی با برشمردن موارد مطرح شده در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: شناسایی به موقع بیماران کرونای جهش یافته، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از عادی‌انگاری، مجدد در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به نفوذ بالا و دامنه بیشتر همه‌گیری کرونای جهش یافته اشاره کرد و افزود: باید با حساسیت بالاتر و بهره‌گیری از همه توان و امکانات موجود در راستای ایجاد بستر فرهنگ‌سازی و حساس‌سازی جامعه، اطلاع‌رسانی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش میزان تلفات کرونا نشان از گسترش چرخه انتقال بیماری دارد گفت: در این راستا آرامستان‌های استان به عنوان یکی از مکان های تجمعی تا پایان سال تعطیل شده است.

نبی‌زاده با تاکید بر افزایش نظارت بر باشگاه‌های ورزشی اظهار داشت: تمامی کلاس‌های آموزشی نیز تا پایان سال به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و طبق مصوبه ستاد استانی کرونا، نظارت بر روزبازارها با کمک شهرداری‌ها افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: صدا و سیما و سایر رسانه‌های استان درخصوص نحوه صحیح استفاده از ۲ ماسک و مراجعه به موقع به پزشک، اطلاع‌رسانی‌های لازم را به جامعه داشته باشند.

وی فعال شدن کانال‌های اطلاع‌رسانی دهیاران با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آگاهی‌بخشی را موثر دانست و گفت: کانون‌های فرهنگی مساجد همچنین کانال‌های ارتباطی بسیج در کنار اجرای طرح شهید سلیمانی، اقناع‌سازی عمومی و فرهنگ‌سازی گسترده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

 

 

 

صدور مجوز مرکز آموزش مهارتی علوم پزشکی جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از اخذ مجوز مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای جهاددانشگاهی استان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی با اشاره به اینکه مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای با هدف صدور مجوز مرکز آموزش مهارتی علوم پزشکی جهاددانشگاهیسامان دهی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای نظام سلامت در استان، استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور برای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت، راه اندازی شد، گفت: ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی حرفه‌ای و استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی پس از کسب مجوز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز است.

وی افزود: دوره‌های آموزشی در این مرکز بر مبنای استاندارد‌ها و قوانین آموزشی مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی برگزار و منجر به کسب یا ارتقاء مهارت حرفه‌ای مهارت‌آموز و همچنین سبب افزایش توانمندی شغلی فرد در حوزه پزشکی از طریق افزایش مهارت‌های مرتبط با حرفه می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه از مهمترین اهداف این مرکز و اولویت‌های آن حل مشکلات و نیاز‌های جامعه است، گفت: در مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای جهاددانشگاهی متقاضیان با سطوح تحصیلاتی دیپلم تا دکتری می‌توانند به تناسب در دوره‌های مهارتی و حرفه‌ای پزشکی شرکت کنند.

محکومیت ۱.۶ میلیارد ریالی متهم قاچاق کود شیمیایی و سم

متهم قاچاق کود شیمیایی و سم در سربیشه به پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت : مأموران پست کنترل و مراقبت مرزیمحکومیت ۱.۶ میلیاردریالی متهم قاچاق کود شیمیایی و سم در سربیشه میل ۷۸ بخش درح شهرستان سربیشه هنگام کنترل خودرو‌های ورودی به بازارچه که قصد خروج از کشور را داشتند به ۴ دستگاه تریلی مشکوک شده که پس از متوقف کردن خودرو‌ها بازرسی‌های لازم انجام شد.
محمد حسین اشرفی افزود : پس از بررسی خودرو‌ها مشخص شد تعداد ۶۹۹ گالن ۵ لیتری کود مایع، ۲۳۸۸ کیلوگرم کود شیمیایی و ۲۲۷ کیلوگرم سم که به صورت ماهرانه‌ای در داخل کیسه‌های بزرگ نمک جاساز شده بود کشف و گزارش آن به شعبه ویژه رسیدگی کننده به تخلفات قاچاق کالا و ارز درح سربیشه ارسال شد.
به گفته وی پس از محرز شدن تخلف ، متهم که از اتباع بیگانه و مالک اقلام توقیفی است ، علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

تکمیل هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی تا پایان بهار ۱۴۰۰

صد درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی تا پایان بهار ۱۴۰۰ به کنتور هوشمند مجهز شوند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به تکمیل هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی تا پایان بهار ۱۴۰۰اینکه یکی از روش‌های مدیریت بخش مصرف آب، نصب کنتور هوشمند است گفت:این امکان به عنوان ابزار سنجش میزان مصرف آب در یک بازه یک ماهه با توجه به میزان بارندگی، یک روش مناسب است.

پورجعفر با اشاره به مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی گفت: تا سال گذشته در یک بازه نه ساله، برای نصب کنتور هوشمند حدود ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان اقدام شد.

وی با بیان اینکه فقط طبس و بخشی از نهبندان در بحث کنتور هوشمند باقی مانده اند گفت:از تیرماه امسال با همکاری کشاورزان و دستگاه‌های متولی در شهرستان طبس هوشمندسازی کنتور ها را آغاز کرده ایم و تاکنون برای حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی کنتور نصب شده است.

وی گفت: امیدواریم تا پایان بهار ۱۴۰۰ صد درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شوند.

در گذشت مادر شهید غلامحسن حاجی زاده در شهرستان قاین

مادر شهید غلامحسن حاجی زاده در شهرستان قاین به فرزند شهیدش پیوست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ حاجیه خانم طاهره وقاری مادر شهید گرانقدر غلامحسن حاجی زاده نوغاب درسن ۸۲ سالگی براثر کهولت سن دارفانی را وداع و به فرزند شهیدش پیوست.

پیکر این مرحومه امروز در روستای نوغاب حاجی آباد تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده خواهد شد.

شهید غلامحسن حاجی زاده درتاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۶۱ درسن ۱۷ سالگی درمنطقه عملیاتی فکه به فیض شهادت نائل گشت.

افزایش ۱۷.۵ درصد ازدواج در خراسان جنوبی

ثبت وقایع ازدواج در سه فصل گذشته ۱۷.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل ثبت احوال استان گفت: پنج هزار و ۴۷۸ واقعه ازدواج در سه فصل گذشته۱۷.۵ درصد افزایش ازدواج در خراسان جنوبی سال ۹۹ در استان ثبت شد .

علیرضا مهرآور افزود: از این تعداد سه هزار و ۶۲۶ ازدواج شهری و هزار و ۸۵۲ ازدواج روستایی بوده است.

وی با اشاره به این که در ازدواج‌های یادشده میانگین سن مردان ۲۷ و زنان ۲۲.۲ سال بوده است، درباره اختلاف سن زوج‌ها افزود: در ۷۹.۷ درصد این ازدواج‌ها سن زوج بزرگ‌تر و در ۱۱.۴ درصد زوج و زوجه همسن و در ۸.۹ درصد از این ازدواج‌ها مرد کوچک‌تر از زن است.

برگزاری آزمون جامع تعیین سطح طلاب اهل سنت

دومین آزمون جامع تعیین سطح یک، دو و سه از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت و شیعه خراسان جنوبی در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ در این آزمون تعداد ۴۰ تَن از شهرستان‌های بیرجند، درمیان و سربیشه در اینبرگزاری  آزمون جامع تعیین سطح در خراسان جنوبی آزمون شرکت کردند.
امسال دومین سالی است که این آزمون در استان برگزار می‌شود و قبلا متقاضیان شرکت در این آزمون به مشهد مقدس اعزام می‌شدند.
نتایج این آزمون اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام می‌شود.
مرحله اول برگزاری آزمون تعیین سطح یک، دو و سه امسال ۴۰ نفر شرکت کردند و سال قبل ۱۲ نفر بوده است که به مدت ۴ ساعت به  سوالات مورد نظر پاسخ لازم را دارند.
قبول شدگان در این آزمون در دوره تکمیلی شرکت می‌کنند.

راهیابی نوغاب به مرحله نهایی جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب

نوغاب خوسف از خراسان جنوبی به مرحله نهایی جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب راه یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: دراهیابی نوغاب خوسف به مرحله نهایی جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتابر هفتمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب ایران، عشایر خور بخش نوغاب خوسف به مرحله نهایی راه یافت.
محمود رمضانی با بیان این که ۱۹۰۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ارسال کردند، افزود: از خراسان جنوبی  ۲۰۰ روستا و منطقه عشایری در این جشنواره شرکت کردند.

وی با اشاره به این که در مرحله اول داوری آثار جشنواره، ۱۱۳ روستا و منطقه عشایری انتخاب شد، گفت: در مرحله دوم داوری ۵۵ روستا و منطقه عشایری از ۲۰ استان انتخاب و به دبیرخانه جشنواره برای داوری نهایی معرفی شدند.

وی گفت:منطقه عشایری خور از بخش نوغاب شهرستان خوسف در بین راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره قرار گرفته است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب ۱۰ روستا به عنوان روستا‌های برگزیده دوستدار کتاب و ۱۵ روستا نیز به عنوان روستا‌های شایسته تقدیر و یک روستا به عنوان برگزیده استمرار انتخاب خواهند شد.

رمضانی با بیان این که به هر یک از روستا‌ها و آبادی‌های عشایری دوستدار کتاب برگزیده جشنواره جوایزی تا سقف پانصد میلیون ریال اهداء می‌شود، افزود: با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، سطح آثار رسالی به دبیرخانه از رشد کیفی و کمی چشم گیری برخوردار است.

وی با اشاره به این که سال ۹۷ که این جشنواره برای اولین بار در استان برگزار شد، بیش از ۸۰ روستا مشارکت داشتند و در سال گذشته این تعداد به ۱۲۷ روستا رسید، گفت: امسال با شرکت ۲۰۰ روستا و منطقه عشایری با رشد تعداد شرکت کنندگان رو به رو هستیم.

سال ۹۷ روستای اسفندیار طبس بین ۱۰ برگزیده نهایی جشنواره قرار گرفت و سال ۹۸ نیز روستای هودر طبس توانست به مرحله نیمه نهایی جشنواره راه یابد.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در هنرستان کوثر

نمایشگاه صنایع دستی در هنرستان کوثر در بیرجند آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ مدیر اموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: در این نمایشگاه ۳۰۰ اثر ازافتتاح نمایشگاه صنایع دستی در هنرستان کوثر تولیدات هنرجویان این هنرستان در رشته‌های طراحی و هنر فرش، محتوای الکترونیک، امور خانواده، طراحی و دوخت لباس و نگار گری به نمایش در آمده است.

وی با اشاره به شرکت ۳۴۰ هنرجوی این هنرستان در برپایی این نمایشگاه، افزود: این نمایشگاه از امروز، همه روزه به جز ایام تعصیل، از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ به مدت یک هفته به صورت بازدید مجازی و حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای علاقمندان دایر است.

مدیر آموزش ابتدایی آموزش و پرورش بیرجند، گفت: لازمه توسعه‌ی کمی و کیفی رشته‌های هنرستانی، توانمند سازی هنرجویان، توسعه اشتغال پایدار و رونق بازار کار در استان، مشارکت خیرین در نهضت تجهیزات هنرستانی است.

علاقمندان خرید به صورت مجازی را می‌توانند از طریق سایت آموزش و پرورش استان پیگیری کنند.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا

در مراسمی از برگزیدگان جشنواره ملی ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ این جشنواره شهریور با هدف ارائه راه کار‌های مناسب در دوران کرونا برایتجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا موضوعات متعدد آموزشی که در آموزش و پرورش برگزار شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گفت: ۴۰۰ اثر در مرحله استانی این جشنواره بررسی و ۳۲ اثر به مرحله کشور ارسال شد.

مهدی زاده افزود: در ارزیابی‌های کشوری یک برگزیده رتبه اول و در بخش شکاف آموزشی نیز یک رتبه سوم داشتیم.
به گفته وی این جشنواره در ۴ محور یادگیری موثر، زیرساخت‌های شبکه‌ای در ارتباط با شبکه کجازی شاد و توانمندی معلمان، الگو‌های تربیتی موثر نظام آموزشی و نقش اولیا و معلمان و مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا و همچننی بررسی شکاف‌های آموزشی برگزار شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی ،

محکومیت ۱۱۱ میلیارد ریالی یک شرکت بدلیل قاچاق سوخت

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از محکومیت قطعی ۱۱۱ میلیارد ریالی یک شرکت بدلیل قاچاق سوخت در شعبه تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، محمد حسین اشرفی گفت : گزارشات واصله از گمرکات استان خراسان جنوبی و گمرک ماهیرود نشان می‌دهد یک شرکت صنعتی چندین محموله هیدروکربن از مرزماهیرود خارج و به کشور افغانستان صادر کرده است.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان افزود : پس از بررسی نمونه محمولات توسط سازمان ملی استاندارد مشخص شد که محموله‌های صادراتی این شرکت حاوی نفت سفید بوده و بر اساس اظهارنامه‌های صادراتی مقدار آن ۲۳۷ هزار و ۳۷۳ لیتر است.
اشرفی گفت : پس از محرز شدن تخلف در شعبه تجدیدنظر ویژه رسیدگی به امور قاچاق کالا و ارز استان، شرکت مذکور علاوه بر ممانعت از فعالیت به مدت یکسال به پرداخت ۸۰ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال جزای نقدی محکوم و بدلیل خروج محموله از کشور ۱۰ میلیارد و ۱۰۷ میلیون ریال به جریمه اضافه شد.
وی افزود : مدیرعامل شرکت نیز به پرداخت ۲۰ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است.

دانش آموختگی اولین گروه دانشجویان افغانستانی در بیرجند

اولین گروه دانشجویان کشور افغانستان که در دانشگاه آزاد بیرجند مشغول به تحصیل بودند، فارغ التحصیل شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این ۱۵ دانشجو در رشته های مختلف در مقطع کارشناسی تحصیل می کردند دانش آموختگی اولین گروه دانشجویان افغانستانی در بیرجندامروز در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان ، دانش آموختگی خود را جشن گرفتند.

نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم با بیان اینکه امروز ایزران اسلامی از جایگاه علمی بالایی در جهان برخوردار است گفت: این فرصت طلایی است و ما انتظار داریم شرایطی در کشورهای اسلامی فراهم شود تا از استعدادهای جوانان بویزه در کشور افغانستان به خوبی استفاده شود .

آیت الله عبادی افزود: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از وحدت کلمه خوبی برخوردارند که باید حفظ شود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: هم اکنون ۲۵۰ دانشجوی خارجی درمقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های حقوق، رواشناسی، مهندسی عمران و معماری، بهداشت و پرستاری این دانشگاه درس می خوانند.

هاشمی افزود: بنا داریم تا سال ۱۴۰۴ این تعداد به هزار دانشجو برسد.

 

 

 

اختصاص ۶۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به طرح های فناوری و اطلاعات

بیرجند- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از اختصاص ۶۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به طرح های ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی بهی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران از حمایت تسهیلاتی و فنی اعتباری کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات خبر داد و افزود: این اداره کل با ارائه مشاوره و معرفی تسهیلات مالی در قالب تسهیلات وجوه اداره شده و حمایت‌های فنی اعتباری رایگان در قالب تسهیلات طرح بوم واره، از افراد، تیم‌های نوپا و شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات استان برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات حمایت می‌کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: در این راستا تاکنون از محل تسهیلات وجوه اداره شده با پرداخت تسهیلات شش طرح اشتغال زایی با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال موافقت شده است.

بهی با بیان اینکه طرح بوم واره به عنوان طرحی کم هزینه و ساده برای حمایت از توسعه کسب و کارها مطرح است، افزود: در این طرح شرکت‌های نوپا و نوآور از خدمات حمایتی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال بهره مند می‌شوند.

وی افزود: میزبانی، پردازش و ذخیره سازی، نرم‌افزارهای حسابداری و اداری، درگاه پرداخت اینترنتی، تبلیغاتی و حقوقی از جمله این خدمات است.

بهی اظهار کرد: شرکت‌های نوپا می‌توانند برای بهره مندی از این طرح به درگاه اینترنتی ایران نوآفرین مراجعه کنند.

وی با اشاره به طرح ایجاد و توسعه اشتغال روستایی و عشایری، بیان کرد: تاکنون با اجرای ۳۸ طرح و پرداخت بیش از ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی به طرح‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات موافقت شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین تاکنون ۲۴ طرح توسعه باجه‌های پست بانک روستایی با اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد ریال تصویب و به بانک عامل معرفی شده اند.

 

 

 

استقرار ۲۱۵۵ پایگاه برای جمع آوری کمک‌های مردمی در جشن نیکوکاری

۲ هزار و ۱۵۵ پایگاه نیکوکاری برای جمع آوری کمک‌های مردمی در آستانه نوروز برای آغاز جشن نیکوکاری در خراسان جنوبی برپا شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان گفت: جشن نیکوکاری از امروزاستقرار ۲۱۵۵ پایگاه برای جمع آوری کمک‌های مردمی در جشن نیکوکاری۱۳ اسفند در مدارس به صورت مجازی آغاز شد، گفت: هزار و ۷۸۸ پایگاه برای جمع آوری کمک‌های مردمی در مدارس برپا شده است.
سلم آبادی افزود: همچنین ۱۰۰ پایگاه امداد، ۸۵ پایگاه در مراکز نیکوکاری، ۱۱۰ پایگاه در مساجد، ۲۶ پایگاه در مصلی‌های نماز جمعه و ۴۶ پایگاه بسیج در جمع آوری آماده جمع آوری کمک‌های مردمی است.
به گفته وی جمع آوری کمک‌های مردمی ۱۴ اسفند در معابر و میادین شهری و ۱۵ اسفند در پایگاه‌های نماز جمعه انجام می‌شود.
سلم آبادی افزود: با توجه به برنامه ریزی‌ها، پیش بینی می‌شود ۶ میلیارد تومان کمک مردمی در جشن نیکوکاری امسال جمع آوری شود.

وی شماره گیری سرشماره *۸۸۷۷*۱*۵۶#، دفاتر کمیته امداد در بخش‌ها و شهرستانها، و سرشماره ۰۹۶۸۸۷۷ نفر کمک کنند.

پارسال ۵ میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومان در جشن نیکوکاری در خراسان جنوبی جمع آوری شد.

۴۳ هزار خانواده تحت پوشش این نهاد هستند که ۳۳ هزار نفر مستمری بگیر مستمر هستند.

 موارد ابتلا و بستری کرونا در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد

بیرجند- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی از افزایش روند موارد بستری و ابتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: شهروندان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

غلامرضا شریف زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۴۱ هزار و ۳۵۲ نمونه از بیماران مشکوک به کرونا اخذ شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۷۴۲ نمونه مثبت بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار تا پایان وقت اداری دیروز طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که نسبت به روز گذشته هفت نفر افزایش یافته اند.

شریف زاده با بیان اینکه ۳۷ بیمار بستری قطعی کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند، افزود: این آمار نسبت به روز گذشته ۱۲ نفر معادل ۴۸ درصد رشد داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از بیماران کرونایی، هشت نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده که نسبت به روز گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه روند موارد بستری و ابتلا به کرونا در استان افزایشی شده است، گفت: از شهروندان خواهشمندیم با جدی گرفتن کرونا، از مسافرت‌ها و برگزاری دورهمی ها خودداری کنند.

شریف زاده ادامه داد: اگر رعایت مسائل بهداشتی از سوی شهروندان جدی گرفته نشود، به روزهای اوج شیوع ویروس بر می‌گردیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*