گزارشی از پاس‌کاری دامداران قاین بین جهاد کشاورزی استان و شهرستان؛ وعده بی‌عمل؛ دام‌های قاین را به کشتارگاه رساند/ به داد دامداران برسید

دامداران شهرک هاشمیه شهرستان قاین از مقدار خوراک دام توزیع‌شده در این منطقه گلایه دارند و آن را کمتر از شهرستان‌های دیگر می‌دانند و معتقدند این مقدار خوراک دام که به دامدار داده می‌شود در مقابل قیمت شیر اصلا مقرون به صرفه نیست که در این صورت، مجبور می‌شویم دام‌ها را به کشتارگاه ببریم.

وعده بی‌عمل؛ دام‌های قاین را به کشتارگاه رساند/ به داد دامداران برسید

به گزارش خبرنگار خاورستان، دامداران شهرک هاشمیه شهرستان قاین از نحوه توزیع خوراک دام در این منطقه گلایه دارند.

ظاهرا از طرف جهاد کشاورزی به دامداران اعلام شده اگر نسبت به پلاک‌کوبی و بیمه دام‌ها اقدام کنند به ازای هر دام سنگین ماهیانه ۱۵۰ کیلوگرم خوراک در نظر گرفته می‌شود در حالی که واقعیت غیر از این است و علی‌رغم بیمه‌کردن و پلاک‌کوبی دام‌ها اما ماهیانه به ازای هر دام سنگین ۸۰ کیلوگرم خوراک به دامداران داده می‌شود.

برای پیگیری بیشتر این موضوع با تعدادی از دامداران هاشمیه قاین گفت‌وگو کردیم.

فروش دام به دلیل عدم‌توانایی تأمین خوراک

عادلی‌نسب یکی از دامداران هاشمیه قاین در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: به دلیل بالا بودن قیمت خوراک دام و نابرابری با قیمت شیر، دام‌هایم را فروختم.

وی با بیان این‌که حدود یکسال می‌شود دام‌هایم را به ضرر به فروش رساندم، افزود: وقتی قیمت آزاد خوراک دام کیلویی هفت هزار تومان و شیر چهار هزار تومان باشد، نمی‌توان دامداری کرد.

این دامدار بیان کرد: دام برای زنده ماندن و شیر داشتن نیاز به خوراک دارد و وقتی قیمت شیر دام از خوراک بیشتر است، منِ دامدار درآمدی برای خرید خوراک ندارم و مجبور هستم از روی ناچاری دام خود را به فروش برسانم.

عادلی‌نسب عنوان کرد: بحث بیمه و پلاک‌کوبی دام برای گرفتن خوراک یارانه‌ای در سال جاری مطرح شده است.

وعده‌ها اجرایی نشد

عیسی‌زاده یکی دیگر از دامداران هاشمیه قاین در این خصوص به خبرنگار ما، گفت: مسئولان جهاد کشاورزی به منظور حذف دلال و واسطه در بحث خوراک دام، پیشنهاد پلاک‌کوبی و بیمه‌کردن دام را مطرح کردند.

وی افزود: پس از آن گفتند به ازای هر دام سنگین شیرده ماهیانه ۱۵۰ کیلوگرم خوراک در نظر گرفته می‌شود.

این دامدار بیان کرد: دامداران از این پیشنهاد استقبال کرده و نسبت به پلاک‌کوبی و بیمه دام‌ها اقدام کردند.

عیسی‌زاده عنوان کرد: اما اکنون که دامدار دام خود را پلاک‌کوبی و بیمه کرده، جهاد کشاورزی به جای ۱۵۰ کیلوگرم خوراک در ماه ۸۰ کیلوگرم خوراک برای دام سنگین به دامدار می‌دهد؛ یعنی برای هر گاو در روز حدود ۲.۵ کیلوگرم خوراک در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با این وضعیت تخصیص خوراک دام در ماه، آنچه که مدیرکل و مسئولان جهاد کشاورزی گفتند عملا اجرایی نشده است.

این دامدار بیان کرد: در حال حاضر تهیه خوراک دام با قیمت آزاد هم کمبود است و حدود هفت هزار تومان فروخته می‌شود و شیر کیلویی چهار هزار تومان است.

نابودی دامداری در هاشمیه قاین

عیسی‌زاده با بیان این‌که دام‌ها همه به کشتارگاه رفتند، افزود: وقتی خوراکی برای دام نباشد و قیمت شیر کمتر از خوراک باشد دامداری نابود می‌شود که این اتفاق برای دامداران هاشمیه قاین افتاده است.

وی عنوان کرد: بحث بیمه دام‌ها مربوط به پنج ماه قبل است.

واقعیت با حرف مسئولان متفاوت است

این دامدار در مورد ارتباط بیمه با تامین خوراک دام، تصریح کرد: اگر طبق آنچه که ابتدا مسئولان از رسانه‌ها در بحث بیمه و اختصاص خوراک دام اعلام کردند؛ به ازای هر دام سنگین شیری روزانه ۸ کیلوگرم خوراک یارانه‌ای داده شود اجرایی می‌شد، بیمه کردن دام‌ها برای دامدار به صرفه بود اما واقعیت غیر از این است و علی‌رغم پلاک‌کوبی و بیمه دام‌ها خوراک یارانه‌ای در روز به ۲.۵ کیلوگرم کاهش یافته و با این شرایط هزینه پلاک‌کوبی و بیمه از جیب دامدار رفته است.

عیسی‌زاده با بیان این‌که ۲.۵ کیلوگرم خوراک در روز، خوراک یک مرغ است نه گاوی که یک تن وزن دارد، گفت: این مقدار خوراک یارانه‌ای که تاکنون به دامداران داده شده به همان پول بیمه‌ای که پرداخت کردیم نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: هزینه بیمه به ازای هر دام سبک با توجه به نوع آن از ۶ تا ۱۴ هزار تومان و هزینه بیمه هر دام سنگین ۹۰ هزار تومان است که به صورت سالانه توسط دامدار پرداخت می‌شود.

این دامدار بیان کرد: اگر طبق صحبت‌های اولیه، ماهیانه به ازای هر دام سنگین شیری ۱۵۰ کیلوگرم خوراک به دامداران تعلق می‌گرفت، دست دلال و واسطه‌ها نیز کوتاه می‌شد.

عیسی‌زاده گفت: قیمت هر کیلوگرم خوراک یارانه‌ای ۳۵۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم شیر چهار هزار تومان است. تنها ۵۰۰ تومان اختلاف بین قیمت شیر و خوراک یارانه‌ای وجود دارد.

اعتماد دامدار به حرف مسئولان/ بدقولی مسئولان نسبت به دامداران

وی عنوان کرد: وقتی مسئولان جهاد کشاورزی به دامداران اعلام کردند که هدف از بیمه کردن دام‌ها بروزشدن آمار دام‌های استان و مشخص شدن میزان خوراکی است که باید به هر روستا، مجتمع دامپروری و دامدار داده شود، مردم و دامداران به حرف مسئولان اعتماد کرده و همه نسبت به بیمه دام‌ها و پلاک‌کوبی اقدام کردند.

این دامدار اظهار کرد: مسئولان جهاد کشاورزی در مورد آنچه در بحث خوراک یارانه‌ای دام یعنی روزانه ۸ کیلوگرم به دامداران قول دادند، قولشان عملی نشد و در حال حاضر روزانه ۲.۵ کیلوگرم خوراک یارانه‌ای به دست دامدار می‌رسد.

عیسی‌زاده گفت: این مقدار خوراک یارانه‌ای برای دام سنگین شیری است و تاکنون برای دام سبک فقط چهار کیلوگرم جو به دامداران داده شده است.

وی افزود: در نظر گرفتن ماهیانه ۸۰ کیلوگرم خوراک یارانه‌ای دام برای دامداران هاشمیه قاین در حالی است که دامداران شهرستان سرایان ماهیانه تمام ۱۵۰ کیلوگرم خوراک یارانه‌ای را دریافت می‌کنند.

این دامدار بیان کرد: مشکل در هاشمیه قاین تنها در بحث کاهش خوراک یارانه‌ای دام نیست بلکه کشاورزان هاشمیه قاین با مشکل کمبود کود مواجه هستند در حالی‌که در جهاد کشاورزی سرایان کود به وفور موجود است اما در هاشمیه قاین کود به کیلوگرم و گرم به مردم داده می‌شود.

عیسی‌زاده با بیان این‌که فاصله بین قاین و سرایان ۳۰ کیلومتر است، عنوان کرد: هضم تفاوت وزن خوراک دام یارانه‌ای در قاین در مقایسه با سرایان برای دامداران هاشمیه قاین بسیار سنگین است.

جهاد کشاورزی یک سوم وزن خوراک دامی که گفته بود را به دامداران می‌دهد

بادامکی یکی دیگر از دامداران هاشمیه قاین نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: قرار بود به ازای بیمه هر دام سنگین روزانه ۸ کیلوگرم یعنی ماهیانه ۲۴۰ کیلوگرم خوراک یارانه‌ای به دامداران داده شود اما علی‌رغم بیمه کردن دام‌ها ماهیانه ۸۰ کیلوگرم خوراک برای دام سنگین در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که جهاد کشاورزی یک سوم وزن خوراک دامی که گفته بود را به دامداران می‌دهد، افزود: این مقدار تنها برای دام‌های سنگین است و تاکنون برای دام‌های سبک هیچ خوراکی به دامداران داده نشده است.

این دامدار گفت: در بحث خوراک دام سبک تاکنون فقط حرف زده‌اند و هیچ اقدام عملی انجام نشده است.

بادامکی بیان کرد: خوراکی که برای دام‌ها در نظر گرفته شده، خوراک پِلِت پُر تولید برای دام‌های سنگین است و از داخل استان تامین و به شهرستان‌ها داده می‌شود.

وی با بیان این‌که ۵۳۰ رأس دام سنگین دارم، افزود: این مقدار خوراک دام که به دامدار داده می‌شود در مقابل قیمت شیر اصلا مقرون به صرفه نیست.

این دامدار اظهار کرد: اغلب دامداران به امید دریافت خوراک یارانه‌ای دام‌های خود را پلاک‌کوبی و بیمه کردند اما تاکنون چیزی عایدشان نشده است.

بادامکی در خصوص اختلاف وزن خوراک دام یارانه‌ای در قاین و سرایان، عنوان کرد: دلیل اختلاف وزن را نمی‌دانیم و در این خصوص چندین نوبت به جهادکشاورزی قاین مراجعه کردیم که همیشه گفته‌اند ان‌شاءالله که درست می‌شود اما معلوم نیست این وعده کی ثمر خواهد داشت و درست خواهد شد.

وی در مورد قیمت و فروش شیر، بیان کرد: عمده دامداران شیر را خودشان فرآوری کرده و جایی برای خرید شیر وجود ندارد. اگر عده‌ای هم شیر را به شرکت بفرشند، شرکت، شیر را کیلویی سه هزار تومان خریداری می‌کند.

این دامدار گفت: با توجه به قیمت خوراک یارانه‌ای و وزنی که در ماه به دامدار داده می‌شود و قیمت شیر، دامداری به صرفه نیست و حتی اگر وزن خوراک افزایش داشته و حداقل همان ۱۵۰ کیلوگرم در ماه باشد با قیمت فروش شیر، برای دامدار سربه‌سر می‌شود در غیر این صورت چیزی جز ضرر برای دامدار نیست.

بادامکی گفت: خودم توزیع کننده خوراک دام در هاشمیه هستم و روزانه ۵۰ دامدار برای دریافت خوراک مراجعه می‌کنند که در بحث تحویل با مشکلات زیادی مواجه بوده و بسیار اذیت می‌شویم.

وی افزود: ۱۰۰ درصد مردم هاشمیه قاین دامدار و کشاورز هستند.

مسئولان پاسخ‌گو نیستند

این دامدار عنوان کرد: امیدواریم با پیگیری، رسانه‌ها به داد دامداران برسند وگرنه مسئولان که هیچ.

وی خاطرنشان کرد: بارها برای پیگیری مشکل از طرف شورای اسلامی و نماینده دامداران هاشمیه قاین با جهادکشاورزی مکاتبه کردیم اما کسی پاسخگو نیست. فقط می‌گویند چشم اما هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

نیمی از مردم شغل خود را از دست دادند

یکی دیگر از دامداران هاشمیه قاین در گفت‌وگو با خبرنگار ما از این وضعیت گلایه کرد و گفت: شغل بیشتر مردم روستا فرآوری شیر است که تاکنون نیمی از مردم شغل خود را از دست داده و مابقی نیز با مشکل خوراک دام‌هایشان دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: برای پیگیری مشکل با جهاد کشاورزی تماس گرفتیم، گفتند سهمیه شما همین قدر است و هر جا دوست دارید بروید.

این دامدار گفت: بیشترین دام سنگین را روستاهای بخش پسکوه، هاشمیه، تیغاب، قومنجان و تیغدر دارد که به خاطر قیمت نجومی خوراک، تعداد زیادی از دامداران، دام‌های شیری را فروخته یا به کشتارگاه برده‌اند.

به داد دامداران برسید

وی بیان کرد: ما دامداران توان خرید خوراک آزاد را نداریم. لطفا مسئولان به دادمان برسند.

شرایط در نظر گرفتن خوراک دام برای تمام شهرستان‌ها یکسان است

محمود اشرفی‌گل معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: شرایط در نظر گرفتن خوراک دام برای تمام شهرستان‌ها یکسان است.

وی در مورد گلایه اهالی هاشمیه قاین در خصوص تخصیص کامل سهمیه خوراک دام به دامداران سرایان در حالی که سهمیه قاین ۵۰ درصد است، افزود: اگر هم‌اکنون به سرایان بروید می‌گویند در قاین سهمیه خوراک دام کامل داده می‌شود و به سرایان داده نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: دامدار همین‌گونه است که همیشه می‌گوید به فلان شهرستان بیشتر داده می‌شود، فلان شهرستان مدینه‌فاضله است و فلان شهرستان بدبخت‌کننده. به هر شهرستانی بروید می‌گویند شهرستان کناری ما بهترین جای ایران است.

پلاک‌کوبی و بیمه دام، قانون است

اشرفی در مورد بیمه و پلاک‌کوبی دام‌ها، عنوان کرد: بحث بیمه و پلاک‌کوبی هیچ ارتباطی به خوراک دام ندارد بلکه قانون است. قانون را نمی‌شود تعریف کرد که اگر این کار انجام شود کار دیگری نیز انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: قانون است که هر دامداری جدای از هر بحثی باید دامش را پلاک‌کوبی و بیمه کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: اگر دام بیمه و پلاک‌کوبی باشد، دولت نهاده‌هایی که تأمین می‌کند به آن‌ها می‌دهد اما اگر دام بیمه و پلاک‌کوبی نباشد دولت چیزی به آن‌ها نخواهد داد.

من نمی‌دانم

اشرفی در مورد گلایه دامداران قاین در خصوص این‌که در ماه به جای ۱۵۰ کیلوگرم خوراک ۸۰ کیلوگرم خوراک به دامداران داده می‌شود، بیان کرد: من نمی‌دانم. شما باید با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین صحبت کنید چراکه ما سهمیه قاین را به قاین می‌دهیم.

وی افزود: علی‌ای‌حال اگر با شهرستان قاین صحبت کردید و جهاد کشاورزی قاین این مسئله را تأیید کرد، من بررسی می‌کنم که شرایط چگونه است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: من اطلاعات کامل شهرستان قاین و روستاها را ندارم. سهمیه هر شهرستان را توزیع می‌کنم و اطلاعات از شهرستان به پایین را شهرستان دارد.

اشرفی بیان کرد: برای دام سنگین اصلاح نژاد شده یعنی دارای ثبت مشخصات و خلوص خونی ۸۷.۵ درصد به بالا که این‌ها شرط است، روزانه ۶ کیلوگرم کنسانتره در نظر گرفته می‌شود. اما اگر دام سنگینی در سامانه ثبت نباشد و این خلوص خونی را نداشته باشد روزانه ۳.۵ کیلوگرم کنسانتره به آن تعلق می‌گیرد چراکه دام عادی به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: این مقدار خوراک برای تمام گله دام در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه به گاو شیری، روزانه ۶ کیلوگرم کنسانتره داده می‌شود و برای گاو اصیلی که گوساله دارد روزانه ۱۲ کیلوگرم کنسانتره در نظر گرفته می‌شود اما برای گاوی که گوساله دارد اگر شرط اصیل بودن را نداشته باشد روزانه دو تا ۳.۵ کیلوگرم خوراک در نظر گرفته می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: بیمه و هویت‌گذاری دام صرف نظر از خدمات است. جهاد کشاورزی چه کنسانتره داشته باشد چه نداشته باشد چه به دامدار بدهد چه ندهد، بیمه اصل کار است و اگر دامداری دامش را هویت گذاری نکند، قاچاق به حساب می‌آید.

توزیع خوراک در حد مقدورات است نه خواسته دامدار

اشرفی تاکید کرد: اگر دام بیمه و هویت‌گذاری باشد خوراک یارانه‌ای در حد مقدوراتی که داریم می‌دهیم و توزیع می‌کنیم، نه در حدی که دامدار می‌خواهد.

وی اظهار کرد: دامدار باید در تابستان فکر امروز را بکند. قرار نیست دولت برای دامدار خوراک دام بخرد و همیشه آماده داشته باشد که دامدار هر روز و هر شب که نیاز داشت بیاید چهار کیلوگرم بگیرد ببرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در تابستان که تولید جو ۶۵ هزار تن در سال است دامدار باید نیاز جو سال دام را خریداری کرده و ذخیره کند.

توزیع ۸۴۰۰ تن کنسانتره در دی‌ماه/ توزیع ۱۶۰۰ تن جو از امروز

اشرفی در خصوص وضعیت خوراک دام در خراسان جنوبی، عنوان کرد: در دی‌ماه ۸ هزار و ۴۰۰ تن کنسانتره به تناسب تعداد دامی که در شهرستان‌ها هویت‌گذاری کردند بین شهرستان‌ها توزیع کردیم.

وی از توزیع جو در استان خبر داد و گفت: امروز ۱۶۰۰ تن جو در استان برای دام سبک توزیع می‌شود.

آقای اشرفی پاسخ‌گو باشد

سید عبدالحسین سجادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: جهاد کشاورزی قاین سهمیه خوراک دام را بر اساس ضوابط و آن‌چه به ما اعلام شده توزیع می‌کند.

وی افزود: این‌که یک شهرستانی خوراک دام بیشتری به دامدار می‌دهد را آقای اشرفی باید پاسخ‌گو باشد که چرا یک شهرستانی براساس دستورالعمل‌هایی که دادند، خوراک دام بیشتری می‌دهد. شاید آن شهرستان آمارش درست نیست یا یک مشکلی وجود دارد که خوراک دام با وزن بیشتری به دامدار می‌دهد و این حاشیه‌ها را درست می‌کنند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان قاین بیان کرد: جهاد کشاورزی قاین حدود دو هفته قبل طی مکاتبه‌ای با جهاد کشاورزی استان خواستار بررسی این موضوع شده که شائبه‌هایی در خصوص دادن خوراک دام با وزن بیشتر در برخی از شهرستان‌ها مطرح بوده و این مسئله باعث ایجاد دوگانگی شده است.

سجادی با بیان این‌که من نمی‌توانم بروم آمار دام‌های شهرستان هم عرض قاین را بررسی کنم، گفت: این مسئله را باید استان بررسی و توضیحات را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: خوراک دام بر اساس سهمیه‌ای که به شهرستان قاین داده شده بین دامداران توزیع می‌شود. برای نمونه ممکن است به یک دام روزانه سه کیلوگرم خوراک داده شود. صحبت اهالی شهرک هاشمیه این است که در شهرستان مجاور قاین، روزانه پنج کیلوگرم خوراک داده می‌شود. ما که هیچ چیز را برای خودمان نگه نمی‌داریم.

مدیر جهاد کشاورزی قاین بیان کرد: احتمال دارد آمار دام برخی از شهرستان‌ها به واقعیت نزدیک نباشد و به آن‌ها سهمیه خوراک بیشتری تعلق می‌گیرد که این مسئله را آقای اشرفی باید پاسخ‌گو باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*