اخبار خراسان جنوبی / رودربایستی با مرگ در چله

 

 

اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی رتبه اول کشور در زمینه اطلاع رسانی طرح اقدام ملی مسکن را کسب کرد.

 

صبح امروز طبق روال هر هفته در راستای بررسی آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در کشور ، دکتر محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی ارتباط ویدیو کنفرانس با مدیران کل راه و شهرسازی استانهای سراسر کشور در جریان آخرین وضعیت اجرایی طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت وموانع و مشکلات موجود بررسی شد.

در این جلسه طبق آمار ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی ، اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه اول در زمینه اطلاع رسانی و ارسال پیامک به ۱۰۰ درصد متقاضیان و واجدین شرایط طرح اقدام ملی در سطح کشور شناخته شد.

این جلسه در محل اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی وباحضور مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ، آسمانی مقدم مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ،بستان افروز مدیر امور شعب بانک مسکن استان ، و معاونین و کارشناسان مربوطه برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
پرستاری، حرفه ای بسیار ارزشمند است

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به نوع کار و تأثیری که بر سلامت جامعه دارد، پرستاری، حرفه ای بسیار ارزشمند است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در نشست صمیمی هیئت مدیره های نظام پرستاری استان خاطرنشان کرد: با عنایت به مهمترین وظیفه پرستاران که همانا حفظ جان و سلامتی بیماران می باشد، تأثیر بسیار بزرگی بر جامعه دارد.
وی ادامه داد: کاهش آلام بیماران و تسکین دردهای دردمندان از اصلی ترین وظایف پرستاران است که بر اساس اعتقادات دینی و مذهبی ما، نجات جان انسان ها جایگاه ارزشمندی دارد.
به گفته وی؛ با عنایت به همین اهمیت، جامعه پرستاری ما باید شکرگذار خدا باشند که مسیر ارتزاق شان را در راه نجات اشرف مخلوقات قرار داده است.
استاندار ضمن تشکر از زحمات و تلاش های پرستاران و کادر بهداشت و درمان استان به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا، تصریح نمود: امروز به واسطه شیوع کرونا، ناخواسته درگیر بحرانی جدی در زمینه بهداشت و سلامت جامعه شده ایم.
ملانوری تصریح نمود: شرایط فعلی، درست مثل یک جنگ تن به تنِ تحمیلی و نابرابر است که در آن با دشمنی مواجه هستیم که همه جا حضور دارد اما او را نمی بینیم و مدام در حال تغییر تاکتیک است.
وی ادامه داد: اگر چه این بحران فرصت های زیادی کسب کردیم اما کسی که مثل رزمنده وارد این عرصه می شود، سختی های زیادی را تحمل می کند تا جامعه را سالم نگه دارد.
استاندار با اشاره به این که ما درگیر جنگی محله محور و خانواده محور شده ایم، گفت: در این جنگ کسانی که به عنوان نیروهای تخصصی وارد عرصه می شوند و مدیریت اجرایی را به عهده دارند ، کسانی که امور را پشتیبانی می کنند مثل دانشگاه علوم پزشکی و همچنین مردم که در مخاطره قرار دارند، باید مثل سه ضلع یک مثلث در کنار هم باشند.
ملانوری تأکید کرد: اگر قرار است در این نبرد موفق شویم، این سه گروه باید با گفتمان واحد و با درک مشترک در کنار هم باشند و به شکل همسو اقدام نمایند.
وی متذکر شد: مهمترین نتیجه این همراهی و تعامل را این روزها در کاهش آمار بیماران و مبتلایان و فوتی ها شاهد هستیم و آثارش را در جامعه به خوبی می بینیم.
به گفته وی؛ در استان ما به جهت نجابت و همراهی مردم با مصوبات ستاد کرونا، این موضوع کاهش آمار بیماران، نمود بیشتری داشته و دارد.
استاندار خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه ریزی درست، مهار بیماری به تجهیزات و امکاناتی نیاز داشت که در راستای تأمین آنها اقداماتی صورت گرفت .
ملانوری افزود: برای تقویت شرایط موجود نیز در جریان سفر وزیر بهداشت به استان، مواردی مطالبه شد که امیدواریم به زودی محقق شود.
وی تأکید کرد: این آمادگی و ارتقاء تجهیزات فقط نباید برای مقابله با بیماری کرونا باشد بلکه ما باید همیشه و برای برخورد منطقی با همه بحران ها باید آماده باشیم.
استاندار در پایان به این نکته اشاره کرد که؛ در میدان مقابله با کرونا، جامعه پرستاری در کنار کادر بهداشت و درمان زحمات زیادی متحمل شدند که جای تقدیر دارد.
ملانوری ضمن تبریک روز پرستار به جامعه پرستاری استان از مردم خواست؛ با عنایت به همزمانی روز پرستار با مراسم سنتی شب یلدا، مردم دورهمی ها را به صورت مجازی برگزار کنند و همراهی نمایند تا با کمک به مهار بیماری، بار سنگین زحمات پرستاران و کادر درمان سبک تر شود.
وی تأکید کرد: به نمایندگی از دولت و مردم، قدردان زحمات پرستاران هستم.
شایان ذکر است: استاندار در آستانه هفته پرستار و سالروز میلاد حضرت زینب(س) ضمن شرکت در نشست صمیمی هیئت مدیره های نظام پرستاری استان، در جمع پرستاران بیمارستان ولیعصر(عج) حضور یافت و با اهداء شاخه گل و عرض خداقوت، از تلاش های ارزنده سپیدپوشان این عرصه تقدیر کرد. پرستاران مراکز درمانی کلیه شهرستان های استان نیز از طریق ویدئو کنفرانس، این مراسم حضور را همراهی کردند.

 

 

 

 

 

 

 

افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای سبب حذف سوپرمارکت‌ها می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در واقع زنجیره‌ای از مشکلات را در بخش توزیعی ایجاد می‌کند به این ترتیب که روند افزایشی سبب شده تعداد زیادی از خوار و بار فروش‌ها و سوپرمارکت‌ها از بازار حذف شوند.

مهدیه ضیائیان روز سه‌شنبه در نشستی با موضوع اتصال سوپرمارکت‌ها و خوار و بار فروش‌های خراسان جنوبی به شبکه فروش سراسری سورنا که با حضور جمعی از مسوولان، بازاریان و فعالان اقتصادی در بیرجند برگزار شد افزود: با اتصال سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروش‌ها به شبکه فروش سراسری، تصمیم داریم به قصه پرغصه جولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان پایان بدهیم.

وی بیان کرد: یکی از امتیازات نظام مقدس جمهوری اسلامی نسبت به سایر نظام‌های حکومتی در جهان این است که مسوولان و مدیران دوران مسئولیت را فرصتی برای خدمت به مردم، اندوخته و ذخیره آخرت می‌شمارند و عزت، اقتدار و پیشرفت ایران در عرصه کنونی حاصل این تفکر و نگرش است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: این روزها جولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیربومی در استان با پیشنهادات اجاره بهای وسوسه برانگیز چراغ کسب و کارهای شهر بیرجند را دانه به دانه خاموش می‌کند.

وی ادامه داد: فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث سبقت صاحبان واحدهای تجاری در نرخ اجازه بها از یکدیگر می‌شود.

ضیائیان گفت: در حالی افتتاح شعبه جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان یکی از ابزارهای کنترل بازار خرده‌فروشی در کشور مطرح شده که افزایش بی‌رویه تعداد این فروشگاه‌ها عاملی در تعطیلی فزاینده واحدهای صنفی در بخش خرده‌فروشی و بُنک‌داری شده است.

وی افزود: در واقع این سوپرمارکت‌ها و خوار و بار فروش‌ها مشتری‌های ثابت و همیشگی بُنک‌داری‌ها بوده‌اند به این ترتیب وقتی مشتریان بنک‌داری‌ها حذف شوند طبیعی است که بنک‌داری‌ها نیز از چرخه فعالیت اقتصادی خارج خواهند شد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: اگر بنک‌داران و فروشندگان صنعتی بازار از صحنه خارج شوند و تنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فعالیت اقتصادی ادامه دهند زمینه انحصار ایجاد خواهد شد و این رویه سبب می‌شود بنک‌داران از چرخه توزیع خارج شوند.

وی گفت: این اشکال ایجاد خواهد شد که در آینده بازار در انحصار یک گروه قرار خواهد گرفت اما نکته اصلی این است وقتی بازار انحصاری شود دیگر خبری از تخفیف‌های ویژه امروزی نیست.

ضیائیان افزود: به این دلیل که یک گروه یا سازمان فقط مسئولیت توزیع را برعهده دارند و تعیین کننده قیمت بازار خواهند شد این روند در بسیاری از موارد نه به نفع تولیدکننده و نه خریدار است.

وی گفت: باید به این نکته واقف باشیم که به طور کلی در اقتصاد آزاد نمی‌توان جلوی کسی را گرفت و اگر می‌خواهیم اقتصاد را بسته نگه داریم در این گونه شرکت‌ها نیاز نیست بنابراین نمی‌توانیم با روند رو به رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقابله کنیم.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: اما معتقدیم این دوره گذار نباید به سرعت افتاق بیفتد چون باعث بروز مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف فعالیت‌های صنفی سنتی می‌شود.

وی با بیان اینکه اساس یک اقتصاد سالم و پویا حمایت از صنوف خرد است گفت: ما در اتاق اصناف و اتاق بازرگانی حامیان سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروش‌های استان هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

دستگیری سارق و کشف ۱۰ فقره سرقت در شهرستان”خوسف”

 

فرمانده انتظامی”خوسف” از دستگیری سارق حرفه ای با کشف ۱۰ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”کاظم صادقی” بیان داشت: با وقوع انواع سرقت‌های متعدد در شهرستان”خوسف” و ایجاد جو ناامنی و نارضایتی در بین مردم، دستگیری سارق یا سارقان به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف اظهار داشت: مأموران پلیس آگاهی این شهرستان با انجام اقدامات فنی و پلیسی و آثار به‌جامانده از صحنه‌های سرقت توانستند سارق را شناسایی و در یک عملیات ضربتی هنگام ارتکاب جرم، وی را دستگیر کنند.

سرهنگ صادقی افزود: سارق دستگیرشده در اظهارات خود به ۱۰ فقره سرقت اعتراف کرد که متهم دستگیرشده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

وزارت بهداشت هشدار داد/۴

دورهمی شب یلدا دور از همی سال ۱۴۰۰

دورهمی شب یلدا دور از همی سال ۱۴۰۰
عکس خبر آرشیوی است.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به نزدیکی شب یلدا نسبت به خطرات ابتلا به بیماری کرونا به دلیل دورهمی ها، هشدار داد.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نسبت به خطر ابتلا به کرونا به دنبال برگزاری مهمانی و دورهمی ها در شب یلدا، در قالب ۲۲ پیام بهداشتی هشدار داد:

۱- به امید عید دیدنی سال ۱۴۰۰، یلدا دور هم جمع نمی شویم.
۲- دورهمی شب یلدا دوراز همی سال ۱۴۰۰
۳- کرونا سوغات دورهمی های شب یلدا
۴- بلندترین شب سال را به خطرناک ترین شب سال تبدیل نکنیم.
۵- در شب یلدا به استقبال روزهای بلندتر سال می رویم. خوشی این روزها را با نرفتن به دورهمی خانوادگی دوچندان کنیم.
۶- شادی بلندتر شدن روزهای پس از شب یلدا را با دورهمی های کوچک از بین نبریم.
۷- یلدا در خانه می مانیم.
۸- مراقب باشیم دورهمی شب یلدای امسال، آخرین دورهمی عزیزانمان نشود.
۹- شیرینی بلندترین شب سال را با دورهمی های کوچک تلخ نکنیم.
۱۰- در شب یلدا کرونا را به هم سوغاتی (هدیه) ندهیم.
۱۱- می خواهیم سال ۱۴۰۰ را به پدر و مادرمان تبریک بگوییم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی شویم.
۱۲- می خواهیم پدر و مادرمان را سرسفره هفت سین سال ۱۴۰۰ ببینیم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی شویم.
۱۳-  دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم و قصه قدیمی شبهای یلدا را به سالهای بعد موکول کنیم.
۱۴- بزرگ‌ترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی های کوچک خانوادگی داشته است، پس شب یلدا در خانه می مانیم.
۱۵- یلدایی که طولانی ترین شب سال است را به بزرگترین اندوه سال تبدیل نکنیم.
۱۶-  دورهمی های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار می کنیم.
۱۷- یلدا و زیباییش با آیین سنتی و باستانی برای همه خاطره انگیز است. امسال با خاطره ای متفاوت و از راه دور در کنار هم هستیم.
۱۸- تهدید جان بزرگان فامیل با دورهمی های کوچک
۱۹- تدارک دورهمی شب یلدا تدارک مراسم فوت عزیزان
۲۰- پدر و مادر عزیز چون شما را دوست داریم شب یلدا دور هم جمع نمی شویم.
۲۱- حضور در اماکن سرپوشیده بدون تهویه هوا و به مدت طولانی، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری است. دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم.
۲۲- ناقلان بیماری اگر به مدت طولانی در یک محیط سربسته بدون تهویه باشند، حتی اگر از ماسک هم استفاده کنند بعد از گذشت چند ساعت ویروس را به افراد اطراف خود منتقل می‌کنند. دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم.

افتتاح ۷ طرح بهداشتی درمانی در بشرویه/۲
اورژانس و بخش های VIP و ICU بیمارستان بشرویه به نمایندگی از ۷ طرح بهداشتی درمانی شهرستان بشرویه با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان بشرویه افتتاح شد.

برای پروژه توسعه و بهسازی اورژانس بیمارستان شفا ۴۰ میلیارد ریال و برای بخش های VIP و ICU مبلیغ ۲۵ میلیارد ریال با مشارکت خیر محترم آقای حاج عباس کیانی زاده هزینه شده است.

 

 

 

 

حضور استاندار خراسان جنوبی در بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند
استاندار خراسان جنوبی در بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند حضور یافت.
به گزارش امروزخراسان جنوبی؛ ملانوری در آستانه هفته پرستار و سالروز میلاد حضرت زینب(س) در نشست صمیمی هیئت مدیره های نظام پرستاری استان شرکت کرد.
وی با حضور در جمع پرستاران بیمارستان ولیعصر(عج) با اهداء شاخه گل و عرض خداقوت، از تلاش های ارزنده سپیدپوشان این عرصه تقدیر کرد.
گفتگو با پرستاران  و اطلاع از وضعیت موجود و مشکلات آنان از پیامدهای حضور استاندار در بیمارستان بود.
شایان ذکر است: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هفته گرامیداشت پرستار از ۲۶ آذر آغاز شده تا ۲ دی ماه ادامه دارد. پرستاری؛ بصیرت حرفه ای(تجدید میثاق با امام و رهبری)، پرستاری؛ ایثار و شهدای خدمت،پرستاری؛ تندرستی و معنویت، پرستاری؛ تکریم حرفه ای، پرستاری؛ مسئولین و تجلیل از صبوری و فداکاری های زینبی، پرستاری حرفه ای؛ یک قرن خدمات آکادمیک و پرستاری جامعه نگر، عناوین روزهای این هفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زمین چمن ماخونیک در ایستگاه پایانی

شمارش معکوس افتتاح چمن مصنوعی سرزمین لی لی پوت ها/۷

شمارش معکوس افتتاح پروژه زمین چمن مصنوعی سرزمین لی لی پوت ها

 رییس اداره ورزش و جوانان سربیسه از آخرین مراحل ساخت زمین چمن مصنوعی ماخونیک بازدید ودر جریان آخرین اقدامات صورت گرفته قرار گرفت.

اکبری در این بازدید افزود: چهار شنبه این هفته مراحل نصب چمن مصنوعی آغاز و پرونده زمین چمن ماخونیک تا پایان آذر ماه و کمتر از یک هفته دیگر به پایان خواهد رسید و با حضور مسوولین استانی و شهرستانی به بهره برداری خواهد رسید.
گفتنی این پروژه در راستای محرومیت زدایی بخش و به صورت مشارکتی با کمیته امداد امام خمینی به بهره برداری خواهد رسید.
روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز کشور می‌باشد و به لحاظ شهرت آن به شهر «لی‌لی‌پوت‌ها»، جذابیت‌های حیرت‌انگیزی دارد. از روستای ماخونیک تا افغانستان نیم ساعت فاصله وجود دارد این روستا در فاصله ۷۸ کیلومتری شرقی شهر سربیشه در مسیر جاده سربیشه به روستای دُرُح قرار دارد

 

 

 

 

شهدا سرمایه های ارزشمند اسلام و نظام جمهوری اسلامی
معاون پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: شهدا سرمایه ارزشمند اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که خون پاکشان، زمینه ساز امنیت، عزت و اقتدار ایران سرافراز در گفتمان جهانی شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، فرشید جعفری، در دیدار با خانواده ی  شهید رضوی، آخرین شهیداستان؛ تصریح کرد: در آیات الهی از شهیدان با عنوان کشته شدن گان در راه خدا نام برده شده و خداوند باری تعالی می فرمایید’ آنان را که در راه خدا کشته شدند مرده نپندارید بلکه زنده اند و نزد خداوند روزی می خورند.

وی، اضافه کرد: شهدای والا مقام بهارستان علم و ادب به راستی نغمه ی آزادی سرودند و در سایه سار آزادگی قنودند؛ از زلال قرآن نوشیدند و لباس ایمان پوشیدند و جانانه در راه دفاع از میهن به ندای ولی فقیه زمانه خود لبیک گفتند و با ظلم و ستم جنگیدند.

معاون پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ با اشاره به سالگرد شهدات مظلومانه سر دار دل ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به دست دولت و ارتش تروریسم  آمریکا؛ اظهار کرد: مَثَل شهید، مَثَل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و پرتو افکنی  است تا دیگران در پرتو روشنایی اش صراط مستقیم ولایت را پیدا کرده  و در آسایش و آرامش به ادامه زندگی پرداخته راه سعادت و کمال در پیش گیرند.

به گفته جعفری، زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهداء یک وظیفه همگانی است و خدمت به خانواده های معظم شهداء افتخار بزرگی است.

رودربایستی با مرگ در چله/۵

سمیه حسن شاهی
رودربایستی با مرگ در چله

دلمان تنگ شده، برای آغوش گرم پدر و مادر و برای آرامشی که در کنار یکدیگر داشتیم اما شاید قدر نمی دانستیم، این روزها همه دل تنگ روزهای بدون کرونا هستیم اما گاه در پس رودربایستی های معمول دل به دریا زده و به استقبال مرگ می رویم؛ حتی اگر قرار باشد یلدای زندگی مان به ناخوشی پیوند بخورد.

یلدای خاطره هایمان را بر دوش داریم و با حسرت زیبایی سنت هایی که گاه قدرشان را ندانسته ایم و امروز دلتنگ آن روزها و شب ها شده ایم، باید در یلداترین یلدای عمرمان خاطره ای از جنس دور هم نبودن بسازیم و با طعم گس یلدای مجازی، چراغ امید را برای دورهمی های یلدایی سال های بعد روشن بگذاریم.

شاید گوشی هایی که در یلدای سال قبل بر زمین گذاشتیم تا معنای دور هم بودن را بیشتر درک کنیم و از گپ های مجازی به گفت و گوهای واقعی برسیم، در این شب یلدا باید به دست گرفته و با استفاده از شبکه های مجازی فرصت های دور هم بودن مان را شیوه ای جدید تجربه کنیم.

حتی اگر یلدای مجازی مان طعم بی نظیر دانه انارهای خانه مادربزرگ را ندارد یا حتی اگر حافظ خوانی پدربزرگ صفای سال های قبل را ندارد باید دور هم نبودن در یلدا را باور کنیم، چون در این روزهای پراسترسی که کرونا در هر گوشه ای به انتظار نشسته همه خوب می دانیم که تعابیر ریاضی جوابگو نخواهد بود و اگر جمع شویم، کم می شویم.

حالا که به همت رعایت محدودیت ها و پروتکل ها از تجربه روزهای قرمز کرونا جدا شده ایم اما سوگ از دست دادن ۶۶۶ نفر از همشهریانمان را بر دوش می کشیم و کادر درمان استان تاکنون فرشته وار چند هزار بیمار بستری کرونا مراقبت کرده اند و به روزهای همرنگ پاییز رسیده ایم، باید با یک مهربانی مجازی و عشق حقیقی و با پرهیز از هر دورهمی یلدایی، جان عزیزانمان را عزیز بداریم تا در روزهای سپید پیش رو، در نوروزی زیبا، بهاری عاشقانه یا یلدایی دیگر با هم بون را به تجربه بنشینیم نه آنکه در پس چند ساعت دور هم بودن به جای لباس شادی دوران پسا کرونا، رخت عزای عزیزان مان را بر تن کنیم و یا سردی خاک، زیبایی لحظه های فردایمان را بپوشاند.

وقتی در میان انبوه مطالب اینترنتی مربوط به یلدا در این مطلب را مشاهده کردم که مردم در شب یلدا گاهی تا صبح بیدار می مانند و می پندارند که در این شب قارون به شکل هیزم شکنی که پشته‌ای هیزم بر پشت دارد به خانه نیکوکاران مستمند می رود و به آنها هیزم می دهد و این هیزم ها تبدیل به شمش های طلا می‌شوند، فارغ از باور و تشریح آن به این اندیشیدم  ای کاش هیزم های امسال قارون افسانه های ما زغال های همان کرسی گرمی باشد، که ویروس کرونا را در خود بسوزند و گرمای عشق و هوای روزهای با هم بودنمان را به ما برگرداند.

 

 

 

 

خبرهای خوش از اتصال ریلی بیرجند به مشهد

خبرهای خوش از اتصال ریلی بیرجند به مشهد

مشهد- ایرنا- توسعه خطوط راه آهن شرق کشور در بلند مدت و در قالب پروژه‌های کوچکتر همچون اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی کشور برنامه ریزی شده است، با وجود بی‌خبری از این طرح کلان خبرهای خوشی از تامین بودجه برای اتصال بیرجند به شبکه ریلی راه آهن شرق در خراسان رضوی به گوش می‌رسد.

بر اساس اعلام اداره کل راه آهن شرق، این منطقه ریلی در مجموع ۹۵۰ کیلومتر خط آهن شامل ۷۷۶ کیلومتر خط اصلی و دهها کیلومتر خطوط انشعابی و فرعی برای مصارف صنعتی و تجاری دارد و این راه آهن در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد گسترده شده است.

این اداره کل با ۳۹ ایستگاه باری و مسافری از ایستگاه کاشمر در جنوب مشهد آغاز و به ایستگاه جندق در استان یزد ختم می‌شود که در طول مسیر خود معادن، صنایع و کارخانجات مختلف و شهرستانهای بزرگ و کوچکی همچون تربت‌حیدریه، فیض آباد، گناباد، فردوس، بشرویه، طبس، خواف، رشتخوار، چمن آباد و سلامی را به هم متصل می‌کند.

هفته گذشته راه آهن خواف – هرات به صورت رسمی به بهره برداری رسید و به نوعی در این منطقه ریلی از تربت‌حیدریه تا ایستگاه مرزی شمتیغ توسعه یافت و توسعه خطوط در این منطقه از خراسان رضوی به همین اخبار خلاصه نشد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه خطوط ریلی در شرق کشور به خبرنگار ایرنا گفت: کریدور ریلی شرق کشور با دو طرح دارای ردیف بودجه در مجموع ۹۰۰ کیلومتر طول دارد.

عباس خطیبی افزود: بخش نخست این طرح عظیم شامل راه آهن چابهار – زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر است و هم اکنون ۴۵ کیلومتر از عملیات ریل گذاری آن انجام شده و بقیه نیز در حال ساخت است.

راه آهن بیرجد – یونسی نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال

وی ادامه داد: طرح دوم به طول ۲۷۰ کیلومتر شامل خط آهن زاهدان – زابل – بیرجند – قاین – گناباد و اتصال به راه آهن بافق – مشهد در ایستگاه یونسی واقع در خراسان رضوی است و احداث آن نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون از بخش شمالی این طرح از ایستگاه یونسی عملیات احداث خط تا گناباد به طول ۵۰ کیلومتر آغاز شده که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی داشته است.

وی افزود: در محدوده بیرجند نیز ۲۵ کیلومتر عملیات زیرسازی به سوی قاین تعریف شده که اجرای آن سال گذشته آغاز شد و اکنون کارگاه‌های شرکت پیمانکار مشغول فعالیت می باشند.

خطیبی ادامه داد: صندوق توسعه ملی بودجه ای برای ساخت راه آهن بیرجند – یونسی با مشارکت بخش خصوصی تصویب کرده است البته از طرفی به دنبال جذب برخی اعتبارات از بودجه عمومی برای این طرح هستیم.

وی گفت: در حال حاضر شرکت پروژه تاسیس شده و اقدامات بعدی در خصوص مذاکره با بانک عامل جریان دارد و تخصیص نهایی بودجه گام بلندی برای راه آهن بیرجند- یونسی خواهد بود.

۲۸ هزار میلیارد ریال بودجه از صندوق توسعه ملی

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: احداث خط آهن بیرجند – یونسی با مصوبه صندوق توسعه ملی ۲۸ هزار میلیارد ریال بودجه گرفته است.

محمد صفایی‌ دلویی افزود: این مقدار بودجه مصوب شده تا تبدیل به تخصیص اعتبار فرایندهایی دارد اما آنچه مهم است مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی برای این پروژه است.

عضو شورای اسلامی شهرستان گناباد نیز در باره تاثیر این پروژه گفت: بهره برداری از این خط ریلی دستکم در شهرستان گناباد در زمینه جابه‌جایی مسافر و بار بر زندگی مردم تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

پروژه ملی راه آهن موجب رونق اقتصاد گناباد

مهناز علایی افزود: با توجه به وجود برخی صنایع و معادن و یک پایانه بارگیری پسته در گناباد و دوری این معادن و واحدهای صنعتی از کارخانجات فرآوری، احداث این خط ریلی موجب توسعه و رونق فعالیت معادن و صرفه اقتصادی بیشتر برای این صنعت در شهرستان می شود.

وی به رفت و آمد بسیار مسافران بین بیرجند و گناباد اشاره کرد و ادامه داد: سفرهای ریلی در مقایسه با رفت و آمدهای جاده‌ای آسان تر است لذا هم از نظر جابه‌جایی مسافر و هم از نظر بار شایسته است در جانمایی ایستگاه های راه آهن در حوالی منطقه خزری خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای شود.

نماینده شورای اسلامی شهرستان گناباد در شورای اسلامی استان گفت: در حال حاضر جانمایی ایستگاه‌ها در مناطق جنوبی این شهرستان به گونه‌ای است که مراکز جمعیتی روستایی و شهر کاخک به این ایستگاه ها دسترسی ندارند.

وی افزود: مشکل اصلی برای این گونه پروژه ها نه تصویب بودجه بلکه تخصیص اعتبار است که اغلب حدود ۵۰ درصد بودجه مصوب است.

علایی ادامه داد: علاوه بر این پرداخت به پیمانکاران در پروژه های محلی در قالب سهام با سررسید سال ۱۴۰۱ است که در مناطق شهرستانی مانند گناباد نمی‌تواند برای پیمانکاران جذاب باشد.

طول پروژه راه آهن بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۷۰ کیلومتر است که در حال حاضر ۳۲ کیلومتر در حوزه استان خراسان جنوبی و ۵۸ کیلومتر از مبداء ایستگاه یونسی تا گناباد در استان خراسان رضوی در مجموع حدود ۹۰ کیلومتر در دست اجراست.

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: عواید شرکت های سرمایه گذاری هلال احمر مورد بررسی قرار گیرد/۳

 

 

استاندار خراسان جنوبی: عواید موقوفات و شرکت های سرمایه گذاری هلال احمر مورد بررسی قرار گیرد

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر وضعیت فعالیت موقوفات و شرکت های سرمایه گذاری هلال گفت: طی چند سال گذشته، ریالی از درآمدهای این دو حوزه، عاید هلال احمر نشده که این موضوع باید در شورای عالی به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حمید ملا نوری شمسی در جلسه شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد اظهار داشت: اجرای طرح ها و پروژه های شرکت های سرمایه گذاری هلال به جهت تولید ثروت و سرمایه برای هزینه در راستای اهداف هلال احمر،  اقدام خوبی است.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور به وضعیت موقوفات هلال احمر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موقوفات هلال هم از ظرفیت های مناسب برای تولید درآمد هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر وضعیت فعالیت موقوفات و شرکت های سرمایه گذاری هلال متذکر شد: طی چند سال گذشته، ریالی از درآمدهای این دو حوزه، عاید هلال احمر نشده که این موضوع باید در شورای عالی به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور تأکید کرد: فعالیت این حوزه ها نباید به آبرو و اعتبار هلال احمر خدشه ای وارد کند.

وی با بیان این که در پروژه های عمرانی نیز باید صرفه و صلاح هلال احمر لحاظ گردد، گفت: برای اجرای پروژه ها، بازه زمانی تعریف شود و برنامه ریزی و هماهنگی های لازم با سایر دستگاههای مرتبط انجام شود  تا کارهای عملیاتی با شتاب پیش برود و معطل نماند.

استاندار خراسان جنوبی به پروژه های مشارکتی هلال در سطح کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این پروژه ها، سهم بیشتر باید برای هلال احمر در نظر گرفته شود.

ملا نوری شمسی خاطر نشان کرد: با عنایت به این که عموم مردم از منافع هلال احمر بهره مند می شوند لذا هر چه درآمد های این مجموعه از پروژه ها بیشتر باشد، سطح خدمات دهی نیز ارتقاء خواهد یافت.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور تأکید کرد: هنر ما در شورای عالی این است که به سودآوری پروژه ها  فکر کرده و برای تحقق آن، برنامه ریزی کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

حکایت پر پیچ وخم انتقال ۱۳ ساله صنوف آلاینده در بیرجند/ دادستان برای برطرف شدن مشکل وعده یک‌ساله داد/۵-۷

 

 

حکایت پر پیچ وخم انتقال 13 ساله صنوف آلاینده در بیرجند/ دادستان برای برطرف شدن مشکل وعده یک‌ساله داد

انتقال صنوف آلاینده در بیرجند داستان تکراری است که حرکت لاک پشتی پیشرفت آن، اصناف را خسته کرده و به دنبال این نارضایتی دادستان مرکز استان روز گذشته در بازدید از این پروژه وعده یک ساله برای جمع شدن این طرح را داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، پروژه انتقال صنوف آلاینده بیرجند حرف دیروز و امروز نیست، قصه ۱۳ ساله‌ای است که که گویا هنوز به سرانجام نرسیده است.

این موضوع پرکش و قوس صدای مردم و اصناف را درآورده است. صدای دلخراش مشاغل آلاینده و مشکلات بهداشتی و تنفسی دغدغه زیادی برای شهروندان به وجود آورده و رفع این مشکل نیازمند همت بیشتر و تدبیر از سوی مسئولان است.

سال ۸۶ بود که مسئولان استانی و شهرستانی به منظور حذف آلاینده‌های محیطی از برخی خیابان‌های بیرجند اعم از خیابان بهشتی، عدل وشهید فهمیده بیرجند طرح انتقال صنوف آلاینده را به سایت ۵۳ هکتاری پشت آرامستان بیرجند به تصویب رساندند.

اکنون با گذشت ۱۳ سال از این طرح هنوز کش و قوس‌هایی وجود دارد که گویا باید صدای دلخراش برخی صنوف مزاحم در کوچه و خیابان‌های شهر شنیده شود.

مسئولان که خود متولی این امر هستند توپ را به زمین یکدیگر پاس می‌دهند و هر کدام به نحوی شانه خالی می‌کنند. در این میان اصنافی که از سالیان گذشته هزینه برای اجرای طرح انتقال صنوف داده‌اند صدای گلایه‌هایشان بلند است.

یکی از جوشکاران خیابان عدل بیرجند در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت:  یادمان نمی‌رود که طرح انتقال صنوف آلاینده به پشت آرامستان سال ۸۶ در کارگروه صنوف آلاینده بیرجند مصوب شد.

وی افزود: هیاهوی اجرای این طرح ابتدا گوش اصناف را پر کرد چراکه هنوز زیرساخت‌ها فراهم نشده و اقدامات اولیه برای اجرای طرح برداشته نشده بود که متولیان اصناف را در گام اولیه مورد هدف قرار داده و با دریافت وجه‌هایی  از واحدهای صنفی آلاینده، به ظاهر اجرای پروژه را آغاز کردند.

این کاسب بیرجندی عنوان کرد: علیرغم اینکه تمهیدات خوبی برای طرح انتقال صنوف آلاینده اندیشیده نشده بوده و گام‌های استواری برداشته نشده بود، بارها و بارها در جلسات برای انتقال صنوف آلاینده زمان داده شد.

وی افزود: بارها رسانه‌ها نوشتند اما گویی باز هم قرار بود طرح انتقال صنوف آلاینده سال‌های سال در انتظار اجرا بماند. شاید زمانی این طرح به نتیجه برسد که اهالی خیابان‌های عدل و کارگران راه نجات از سر و صداهای مزاحم را در مهاجرت جستجو کرده باشند.

یکی از کسبه‌های بیرجندی که دل خوشی از این طرح ندارد به خبرنگار تسنیم گفت: چند سال پیش مبلغی برای ثبت نام در طرح از کسبه اخذ شده اما تاکنون نه پولی برگشت داده شده و نه انتقالی صورت گرفته است و تنها هزینه از جیب رفته است.

وی اظهار داشت: نیمی از زمین‌هایی که برای انتقال صنوف آلاینده بیرجند در خارج از محدود شهر در نظر گرفته و جدول کشی شده متعلق به شهرداری و نیم دیگر متعلق به مسکن و شهرسازی است.

اما روز گذشته دادستان مرکز استان به این پروژه ورود پیدا کرد تا گره کور مشکلات را باز کند.

مدیر عامل اتحادیه صنوف آلاینده بیرجند در این بازدید گفت: ۱۳سال پیش ۱۱ هکتار برای صنوف آلاینده بیرجند درنظر گرفته شد که در این سایت در مجموع دو هزار و ۷۰ واحد مستقر می‌شوند، همه نیازها در قالب ۱۶۴ واحد اداری، تجاری، فرهنگی، اورژانس پیش بینی شده است.

دلیر افزود: سال ۹۰ طرح مدنظر مصوب شد اما ۱۷ هکتار آن معارض پیدا کرد که راه و شهرسازی با آن‌ها توافق کرد و این اراضی هم افزوده شد و در حال حاضر حدود ۸۰ هکتار است که با سرمایه گذاری خود صنوف و همکاری ادارات اقدامات لازم انجام و ۳۴۰ نفر براساس توافق انجام شده در زمین شهرداری باید برای ساخت کارگاه‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: سال ۹۷ این زمین به مزایده گذاشته شد که متوجه شدیم معارض دارد اما با وجود وعده‌های داده شده هنوز مشکل ۷۹ قطعه از اراضی قبلی حل نشده و در مجموع یک هزار و ۷۹ نفر برای صدور پروانه به شهرداری معرفی شده‌اند.

دادستان مرکز استان نیز با تاکید بر این که بعد از حدود ۱۲ سال و حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در این سایت باید مشکلات مربوط حل می‌شد گفت: طی سه تا چهار روز آینده در دفتر دادستانی صورتجلسه‌ای برای رفع این مشکل با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوط و شهرداری تنظیم خواهد شد تا طی یک سال آینده بر این اساس مشکلات مربوط رفع شود و صاحبان صنوف آلاینده کارگاه‌های خود را به این سایت منتقل کنند.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی از همه ظرفیت‌ها برای توسعه برخوردار است/۳

خراسان جنوبی از همه ظرفیت‌ها برای توسعه برخوردار است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی از همه ظرفیت‌های لازم شامل نیروی انسانی و منابع غنی طبیعی از جمله معادن، جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و توریستی، وجود محصولات راهبردی کشاورزی و مرز برای توسعه و پیشرفت برخوردار است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست هم‌اندیشی بازرس کل استان و هیات همراه افزود: این در حالی است که همیشه در گفتمان رایج در کنار اشاره به ثروت‌های بی‌بدیل خطه زرخیز استان، به کم برخوردار بودن آن نیز اشاره می‌شود.

وی از تزریق تفکر توسعه‌ای به عنوان مهمترین عامل توسعه پایدار در استان نام برد و گفت: این که با وجود توانمندی‌های بی‌شمار از محرومیت استان گفته می‌شود، به دلیل نبود تفکر توسعه‌ای است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: نبود قدرت ریسک‌پذیری، حرکت رو به رشد استان را متوقف می‌کند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی وظیفه قوه مجریه، بهره‌گیری از منابع، فرصت‌ها و تمامی ظرفیت‌های قانونی در راستای توسعه همه جانبه است و دستگاه قضا نیز وظیفه برقراری عدالت و نظارت را برعهده دارد که در این راستا باید همچون چشم بینا، راهنمایی کرده و تذکر دهد.

ملانوری گفت: وجود حوزه نظارتی در کنار دستگاه‌های اجرایی، امری مهم و حیاتی است زیرا هدف حوزه نظارتی کمک به دستگاه اجرایی است و این ساز و کار در همه دولت‌ها و ملت‌ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید فارغ از سیاسی کاری و سیاسی بازی، روحیه مطالبه‌گری و جسارت را در خراسان جنوبی بالا ببریم.

استاندار خراسان جنوبی به حرکت رو به رشد و مثبت سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: باید با بی‌قانونی، قانون‌گریزی و فساد مقابله کنیم و با افرادی که به هر نحو از بیت‌المال سوء‌استفاده می‌کنند یا به نوعی حق‌الناس را هدر می‌دهند، شرعی و قانونی برخورد شود.

 

 

 

 

۸ هزار و ۹۶۰ نفر از خدمات ناظران سلامت خراسان جنوبی بهره‌مند شدند/۳

۸ هزار و ۹۶۰ نفر از خدمات ناظران سلامت خراسان جنوبی بهره‌مند شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: تاکنون هشت هزار و ۹۶۰ نفر از خدمات متعدد طرح ناظران سلامت در استان بهره‌مند شده‌اند.

محمدرضا رضایی با اشاره به اهمیت اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا افزود: طرح ناظران سلامت هلال احمر تا پایان آذر ماه جاری در استان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب همکاری اعضای جوانان هلال احمر با بازرسان سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان اجرایی می‌شود، گفت: همچنین این طرح با هدف کنترل و نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سطح اماکن عمومی و گروه‌های شغلی فعال اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح تیم‌هایی متشکل از اعضای جمعیت هلال احمر و نماینده دانشگاه علوم پزشکی به مراکز اداری، تجاری و عمومی سرکشی کرده و روند بازرسی‌ها را برابر دستورالعمل به شبکه بهداشت و هلال احمر گزارش می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: در صورت استمرار عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مراتب برای اعمال دستورالعمل‌های لازم به دانشگاه علوم پزشکی گزارش و برابر مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح تاکنون سه هزار و ۲۰۸ مورد بازرسی از اماکن انجام شده است افزود: همچنین هشت هزار و ۹۶۰ نفر از خدمات طرح بهره‌مند شده‌اند.

رضایی گفت: این خدمات با مشارکت ۸۵۱ نفر روز در قالب ۳۵۹ تیم در سطح استان ارایه شده است.

 

 

 

 

 

دمای ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی به زیر صفر رسید/۲

دمای ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی به زیر صفر رسید

 رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: ۱۱ شهرستان استان روز سه‌شنبه دمای زیر صفر را تجربه کردند و دمای شهر بیرجند به هفت درجه زیر صفر رسید.

جواد نخعی افزود: با توجه به بررسی نقشه‌های هواشناسی در ۲۴ ساعت گذشته بیرجند بعد از بجنورد دومین مرکز استان سرد کشور بوده است.

وی بیان کرد: از فردا چهارشنبه تا جمعه  از شدت سرما و یخبندان در منطقه کاسته می‌شود.

رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به لحاظ شرایط جوی از پنجشنبه تا اوایل هفته آینده ضمن وزش باد و افزایش ابر در نیمه شمالی استان شاهد بارش پراکنده خواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

خراسان جنوبی عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

 اقدامات پیشگیرانه و همه جانبه در زمینه مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی باعث شده است که این استان پنجمین سال متوالی عاری از این بیماری باشد.

به گزارش ایرنا استان خراسان جنوبی با حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه طیور یکی از کامل‌ترین زنجیره‌های موجود در کشور را در اختیار دارد و صیانت از این سرمایه یکی از اولویت‌ها در این استان بوده است.

رصد و پایش دقیق مجتمع‌ها، مرغداری‌ها و دیگر مکان‌های وابسته می‌تواند تا حد قابل توجهی از شیوع این بیماری ویروسی جلوگیری کند اما همراهی مردم در این زمینه برای تحقق سلامت زنجیره طیور اجتناب ناپذیر است.

از سویی وجود تالاب کجی نمکزار نهبندان به عنوان یک مجموعه زیستی طبیعی که هر سال از فصل پاییز آبگیری و میزبان پرندگان مهاجر می‌شود، در کنار این زنجیره می‌تواند به وجود آورنده کانون آنفلوآنزا باشد که با رصد و پایش مرتب دامپزشکی و حفاظت محیط زیست، خیلی از دغدغه‌ها برطرف شده است.

پایش مرتب و سازمان یافته مرغداری‌ها جلوی شیوع ویروس آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان را به راحتی می‌گیرد هرچند برخی مرغداران اقدام به جوجه‌ریزی غیر قانونی و غیر بهداشتی می‌کنند که می‌تواند یک زنجیره غذایی را به نابودی بکشاند.

گزارش‌های اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی حاکی از رعایت مرغداران در این زمینه است اما باید بدانیم که حتی یک اشتباه کوچک جزئی از سوی مرغداران و دستگاه‌های دست اندرکار می‌تواند تبدیل به رویداد غیر قابل برگشت شود.

تالاب کجی نمکزار نهبندان هنوز پاک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکوک بودن برخی تالاب‌های کشور به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با پایش مشترک ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان تاکنون موردی از این بیماری در تالاب کجی نمکزار نهبندان مشاهده نشده است.

حسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به کاهش دما و آغاز فصل مهاجرت پرندگان و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و مراقبت از حیات وحش و پرندگان آبزی و مهاجر، پایش و بازدید از تالاب کجی نمکزار به صورت مستمر در حال انجام است.

وی گفت: در پایش‌های صورت گرفته تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلای پرندگان به این بیماری مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: اردک سرسبز، خوتکا، فلامینگو، پلیکان و کاکایی از مهمترین پرندگانی هستند که در مسیر برگشت از مناطق جنوبی و عزیمت به سمت شمال در تالاب کجی نهبندان فرود می‌آیند و الان اردک‌های سرسبز مهمان این تالاب هستند.

وی با بیان اینکه تالاب کجی یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود گفت: مهم‌ترین منبع تامین کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

اکبری افزود: تالاب کجی نمکزار در ادوار دور یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند، اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر مرزی نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد.

رعایت بهداشت و مرغداری سالم

پاک بودن یک استان از بیماری خطرناک طیور به طور اتفاقی محقق نشده و نتیجه مرغداری سالم است که مدیرعامل تعاونی مرغداران خراسان جنوبی در این باره گفت: رعایت بهداشت توسط قریب به اتفاق مرغداران در این استان نتیجه مرغداری سالم است که این دستاورد مهم جز با همکاری و همراهی دامپزشکی محقق نمی‌شود.

محمدحسن محمدزاده افزود: تمامی موازین و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از دامپزشکی در مرغداری‌های خراسان جنوبی انجام می‌شود و مرغداران رعایت این دستورالعمل‌ها را نه تنها هزینه محسوب نمی‌کنند بلکه به عنوان یک سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌شود.

وی گفت: تمامی خودروهایی که قصد ورود به مرغداری‌ها را دارند باید از حوضچه‌های آهک عبور کنند و توسط متصدی امور کارواش کاملا ضد عفونی شوند.

این فعال صنعت طیور تصریح کرد: رفت و آمدها در مرغداری‌های استان به حداقل رسیده است و جز موارد ضروری غیر از کارگران که آموزش‌های بهداشتی لازم را فرا گرفته‌اند، فردی وارد مرغداری نمی‌شود.

وی افزود: موارد بهداشتی نسبت به دان مصرفی هم به خوبی رعایت می‌شود و استفاده از فورمالین و آب و آهک برای ضد عفونی همه جانبه در دستور کار تمامی مرغداران استان قرار دارد.

محمدزاده گفت: تداوم این همکاری بین دستگاه‌های ذیربط و مرغداران همواره خراسان جنوبی را عاری از آنفلوآنزا نگه خواهد داشت و علیرغم یکه تازی این ویروس در استان‌های همجوار زیانی به چرخه مرغداری استان وارد نخواهد شد.

تعامل در پیشگیری و پنج سال پاکی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تعامل به وجود آمده بین دستگاه‌های ذیربط و فعالیت کارگروه پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان را زمینه‌ساز پاکی خراسان جنوبی از بیماری طیور دانست و گفت: خراسان جنوبی برای پنجمین سال متوالی عاری از هرگونه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

محمد اصغرزاده افزود: با وجود زنجیره کامل طیور در خراسان جنوبی و میزبانی از پرندگان آزادپرواز در پنج سال گذشته هیچ آزمایش مثبتی مبنی بر وجود آنفلوآنزا در استان نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون نمونه‌های گرفته شده از پرندگان مشکوک به تهران فرستاده ‌شده است تصریح کرد: با تامین زیرساخت‌های لازم کمتر از سه ماه آینده این آزمایش در استان انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: پاک بودن خراسان جنوبی در حالی است که بسیاری از استان‌های همجوار درگیر آنفلوآنزای فوق حاد هستند و به طور قطع در تحقق این دستاورد مهم مرغداران و سایر بخش‌های مربوطه سهیم هستند و البته باید آن را حفظ کرد.

وی افزود: در زمینه نمونه‌گیری از پرندگان آزادپرواز در تالاب‌ها، آبگیرها و سدهای استان تعاملات خوبی با اداره کل حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته است و نمونه‌گیری به صورت مرتب انجام می‌شود.

اصغرزاده با بیان اینکه الزامی برای واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد در استان وجود ندارد اظهار داشت: ورود هرگونه پولت به استان باید با برگه واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد باشد.

وی گفت: تحکیم این وضعیت نیازمند رعایت همه جانبه است که مرغداران باید امنیت زیستی، بهداشت، استفاده از وسایل ضد عفونی شده همچون شانه تخم مرغ و حمل و نقل بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه این وضعیت، عاری بودن خراسان جنوبی در ارتباط با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تثبیت و تحکیم شود تا زیانی به این زنجیره در استان وارد نشود.

استان خراسان جنوبی دارای ۷۷۸ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و ۶۲ واحد تخمگذار، ۲ واحد مرغ مادر، ۹۵ واحد ماکیان و ۶۱ واحد پرورش شتر مرغ است.

این استان از قطب‌های پرورش دام و طیور محسوب می‌شود و محصولات دامی و طیور خراسان جنوبی در سال جاری به چهار کشور افغانستان، عمان، عراق و چین صادر شده است.

 

 

 

۳۳ هزار حامی از بین کارمندان خراسان جنوبی جذب می‌شوند/۲-۳

۳۳ هزار حامی از بین کارمندان خراسان جنوبی جذب می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح «هر کارمند، حامی فرزند معنوی» ۳۳ هزار حامی برای فرزندان ایتام و محسنین زیر پوشش این نهاد در استان جذب می‌شوند.

رضا سلم‌ آبادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پویش ایران مهربان با هدف حمایت از فرزندان ایتام و محسنین ویژه کارمندان دولت، بنگاه‌ها و شرکت‌ها از ۱۵ شهریور همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و تا بهار سال آینده ادامه دارد.

وی اظهار داشت: با استقرار دبیرخانه طرح هر کارمند، حامی فرزند معنوی در استانداری خراسان جنوبی تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که بتوانیم به هدف‌گذاری نزدیک شویم.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: تاکنون یک هزار حامی از کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان در این پویش جذب شده‌اند اما هنوز ۴۵ فرزند یتیم و ۵۵۵ فرزند محسنین در خراسان جنوبی فاقد حامی هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هفت هزار و ۶۷۴ فرزند یتیم و محسنین تحت حمایت کمیته امداد خراسان جنوبی هستند و چهار هزار و ۳۹۴ فرزند یتیم و محسنین هم پشت نوبت قرار دارند.

سلم آبادی افزود: اکنون ۳۰ هزار و ۱۶۴ حامی داخل و خارج از استان حمایت مادی و معنوی از فرزندان یتیم و محسنین را برعهده دارد.

وی با اشاره به روش‌های مشارکت در پویش ایران مهربان اظهار داشت: علاقه‌مندان به مشارکت در این کار خیر می‌توانند عدد یک را به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳ ارسال یا با ۲ شماره تلفن همراه ۰۹۱۵۳۶۱۱۰۷۹ و ۰۹۱۵۹۶۲۷۱۳۵ تماس برقرار کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی مراجعه به سایت ekram.emdad.ir و رابطان کمیته امداد در ادارات را از دیگر روش‌های مشارکت در این طرح برشمرد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید رضوی دیدار کرد/۲

استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید رضوی دیدار کرد

 استاندار خراسان جنوبی همزمان با اولین سالگرد شهادت سید علی رضوی با خانواده این شهید بزرگوار دیدار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در منزل شهید رضوی حضور یافت.

شهید سید علی رضوی سال ۱۳۶۸ در روستای سیدان از توابع شهرستان درمیان متولد شد و سال گذشته در چنین روزی به فیض شهادت نائل آمد.

این شهید بزرگوار حین آموزش رزمی در ارتفاعات قنادان که به منظور ارتقای توان رزم یگان و همچنین در راستای ماموریت واگذار شده در شرق کشور صورت گرفت، هنگام مهمات گذاری آرپی جی ۷، بر اثر آتش عقبه و موج انفجار، پای راستش از ناحیه ران قطع شد و بعد از انتقال به بیمارستان به علت خونریزی زیاد و شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پیکر پاک این شهید پس از تشییع باشکوه بر دوش امت شهیدپرور بیرجند برای خاکسپاری به زادگاهش روستای سیدان منتقل و پس از تشییع در مزار شهدای روستا به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

ساخت استخر شنا بشرویه پس از ۱۳ سال شتاب می‌گیرد/۷

ساخت استخر شنا بشرویه پس از ۱۳ سال شتاب می‌گیرد

استخر شنا بشرویه از پروژه‌های نیمه‌ تمام خراسان جنوبی است که استاندار بتازگی از آن بازدید و مدیرکل ورزش و جوانان استان هم اعلام کرد که با تخصیص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار، مطالبات پیمانکار پروژه پرداخت و پیشرفت و تکمیل آن تسریع می‌شود.

به گزارش ایرنا استاندار خراسان جنوبی ۲۱ آذر ماه به همراه نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان از وضعیت پیشرفت پروژه استخر سرپوشیده بشرویه بازدید کرد.

اجرای این پروژه با مساحت هزار و ۴۵۰ مترمربع سال ۸۶ آغاز شد و در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت این پروژه نیمه تمام گفت: امسال ۱۵ میلیارد ریال از محل منابع مالی ملی و استانی برای تکمیل استخر شنا بشرویه با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی اختصاص یافته است.

حسن عزیزی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان یک میلیارد تومان با پیگیری‌های مستمر مجموعه مدیریتی ورزش و جوانان استان، استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، توسط وزیر ورزش و جوانان به این پروژه اختصاص پیدا کرد که بیانگر پیگیری مجموعه مدیریتی استان برای جذب منابع ملی بوده و یکی از رویکردهای استاندار است.

وی اظهار داشت: از منابع استانی نیز با همراهی مجموعه استانداری از اوراق و پول نقد، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به این پروژه اختصاص داده شد و با این تخصیص مطالبات پیمانکار پروژه پرداخت و پیشرفت و تکمیل آن تسریع خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی استخر شنا بشرویه از سال ۱۳۸۶ با زیربنای هزار و ۱۰۰ مترمربع آغاز شد و به دلیل کمبود و تخصیص کم اعتبارات روند اجرای آن به کندی پیش رفت.

وی تصریح کرد: احداث استخر شنا از سال ۹۰ تا ۹۶ به مدت ۶ سال به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد و البته در زمینه اجرای این پروژه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دیون به پیمانکار داریم که باید پرداخت کنیم.

عزیزی گفت: برنامه‌ریزی می‌کنیم که همزمان با سومین سفر وزیر ورزش و جوانان به خراسان جنوبی در دهه فجر امسال، ۲۲ طرح ورزشی را به بهره‌برداری برسانیم که در این سفر پیگیر اختصاص اعتبار ویژه برای تکمیل این طرح نیز خواهیم بود.

وی افزود: استخر بشرویه که از پروژه‌های نیمه تمام استان و مطالبات به حق مردم این دیار است، اکنون فاز دوم آن در حال تکمیل شدن است و دهه فجر امسال این فاز به پایان می‌رسد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: فاز سوم این پروژه نیازمند چهار میلیارد تومان منابع است که اداره کل ورزش و جوانان به دنبال این است با استفاده از ظرفیت‌های قانونی بتواند این منابع را تامین کند.

وی افزود: چنانچه بتوانیم امسال منابع مورد نیاز پروژه را تامین کنیم، بلافاصله مناقصه فاز سوم پروژه برگزار و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد و تا پایان دولت به عنوان دهمین استخر سرپوشیده ورزشی استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

عزیزی همچنین به پیشرفت ۶۰ درصدی استخر شنا شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این طرح هم به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که با تعامل بنیاد مستضعفان به دنبال تامین منابع مالی برای تکمیل این طرح هستیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه با فاصله ۳۲۰ کیلومتری از بیرجند در شمال استان قرار دارد.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

مسیر توسعه با بهره‌گیری از متخصصان کوتاه می‌شود/۳

مسیر توسعه با بهره‌گیری از متخصصان کوتاه می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: استفاده از ظرفیت متخصصان و کارشناسان، مسیرهای دستیابی به توسعه را کوتاه‌تر می‌کند.

حمید ملانوری در نشست آمایش سرزمینی استان خراسان جنوبی که با حضور جمعی از اساتید مجری طرح برگزار شد، افزود: زمانی که دانشگاهیان، افراد متخصص و کارشناسان برای انجام امور در کنار ما قرار می‌گیرند، در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

وی گفت: حرکت در مسیر درست، هزینه‌ها را کمتر کرده، منجر به توسعه می‌شود و در نتیجه رضایتمندی مردم را به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اعتقاد دارم اگر به دنبال انجام کار کیفی هستیم و نتیجه خوب مدنظر ماست، چاره‌ای جز این نیست که کار را بر مبنای مطالعات کارشناسی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر این مطالعات کارشناسی و تخصصی در اسناد مختلف گردآوری شوند، مطمئنا می‌توانند حوزه‌های مرتبط را در رسیدن به اهداف شان کمک کنند و در کیفی سازی امور موثر باشند.

ملانوری گفت: همه هدف ما از تاکید بر این موضوع این است که بهترین فضا و شرایط برای زندگی مردم فراهم و رفاه مناسب برای آنها حاصل شود.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سند آمایش سرزمین اظهار داشت: پژوهش‌ها و مطالعاتی که بر پایه نظرات جامعه نخبگانی استان ارائه شده، در حوزه اجرا به کار گرفته می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این که به ما بگویید حوزه کشاورزی، صنعت و معدن چه شرایطی دارد و برای بهره‌برداری بهتر از آنها به ما مشورت می‌دهید، بسیار ارزنده است.

وی گفت: یکی از مهمترین نتایج این مشورت‌ها این است که در کشاورزی به سمتی می‌رویم که کیفیت کار بالاتر رفته و ارزش افزوده ایجاد شود.

ملانوری اضافه کرد: مطالعات و پژوهش‌های سند آمایش سرزمین باید به ما در استفاده و بهره‌برداری هرچه بیشتر از استعدادهای استان کمک کند.

 

 

 

 

 

 

یلدای گرانی در خراسان جنوبی/کرونا به عزیزانمان هدیه نکنیم

یلدای گرانی در خراسان جنوبی/کرونا به عزیزانمان هدیه نکنیم

 شرایط کرونایی و گرانی ها، آخرین شب یلدای قرن را متفاوت تر از دیگر سالها کرده است و خطر اوج گرفتن دوباره‌ بیماری در دورهمی‌ها در کمین است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کرونا تن مردم دیار ما را تب‌دار کرده و روزانه در کشورمان جان بیش از ۲۰۰ نفر را می‌گیرد. در خراسان‌جنوبی نیز هر چند طی دو هفته اخیر آمار مبتلایان رو به کاهش است ولی همه مسئولان و کارشناسان وضعیت را شکننده می‌دانند.

صاحب نظران معتقدند اگر در شب‌های طولانی زمستانی و به ویژه شب یلدا مردم از دورهمی‌های فامیلی چشم‌پوشی نکنند احتمال بازگشت به شرایط قبل و قرمز شدن وضعیت خراسان‌جنوبی وجود دارد و در کشور نیز ممکن است آمار به همان بیش از ۳۵۰ فوتی در روز برسد.

از طرف دیگر مردم خراسان‌جنوبی همواره آئین‌ها و سنت‌های شب یلدا را پاس داشته و آن را زمینه‌ساز تقویت بنیان خانواده، صله ارحام و محکم شدن پیوندهای فامیلی می‌دانند. حال این سوال مطرح است که شب یلدای امسال را باید چگونه گذراند؟

شهناز بهروزی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شکی نیست بی توجهی ما به پروتکل‌های بهداشتی در شب یلدا در وهله اول به خود ما و عزیزانمان آسیب می‌زند و همچنین کادر درمانی را خسته‌تر می‌کند.

سنت‌های شب یلدا را متفاوت برگزار کنیم

وی بیان‌کرد: سال‌های گذشته در بسیاری از خانواده‌ها رسم بود همه خواهرها و برادرها و حتی اقوام در خانه بزرگ فامیل جمع می‌شدند و سنت‌های شب یلدا و یا به قول مردم خراسان‌جنوبی شب چله را پاس می‌داشتند.

این شهروند خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی این تجمعات را در یلدای امسال ناممکن کرده است، یادآور شد: می‌توانیم از طریق فضای مجازی این دیدارها را داشته باشیم و یا در جمع چند نفره خانواده خودمان به همراه همسر و فرزندان این رسوم را به جا آوریم.

رضا حسنی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: اگر دوست داریم در نوروز ۱۴۰۰ در کنار عزیزانمان باشیم و به دیدار آنان برویم در شب یلدای امسال باید از دورهمی‌های فامیلی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم برخی از آداب و رسوم شب یلدا را در جمع کوچک خانواده خودمان داشته باشیم، گفت: چه اشکالی دارد در شب یلدا پدر و مادر و فرزندان در کنار هم از خاطرات شیرین گذشته بگویند، آجیل و میوه مصرف کنند و تجربیات خود را در اختیار فرزندان بگذارند.

قیمت‌های صعودی میوه و آجیل شب یلدا

حسنی یادآور شد: البته در کنار همه این مسائل باید از قیمت روز افزون میوه و آجیل و شیرینی شب یلدا نیز سخن گفت که دیگر برخی از خانواده‌ها حتی برای جمع کوچک خانوادگی‌شان نیز نمی‌توانند این اقلام را خریداری کنند.

وی گفت: حقیقتاً خریداری انار کیلویی ۱۵ هزار تومان، پرتقال کیلویی ۱۳ هزار تومان و موز حدود ۲۱ هزار تومان برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نیست.

وی تصریح کرد: خرید آجیل که مدت‌ها برای خانواده‌ها آرزو شده است و خرید آن در توان قشر متوسط جامعه هم نیست.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه دستمزدمان کفاف هزینه‌های ماهیانه را هم نمی‌کند، عنوان کرد: قطعاً بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند شب یلدا را متفاوت با دیگر شب‌های سال داشته باشند.

همتی فر با بیان اینکه متأسفانه روزانه شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، عنوان کرد: متأسفانه برخی مسئولان در بحث نظارتی فقط شعار می‌دهند در عمل ما اتفاق خاصی را در کاهش قیمت‌ها در کف بازار نمی‌بینیم.

وی می‌گوید: در استان تنها سخنی که بعد از ابراز گلایه از گرانی کالاهای مختلف می‌شنویم این است که گرانی‌ها مختص به استان نیست و از دست ما خارج است.

غلامرضا شریف‌زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوشبختانه طی دو هفته گذشته آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان کاهش یافته است.

وی بیان‌کرد: در حال حاضر میزان مبتلایان روزانه خراسان‌جنوبی به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است که تداوم این وضعیت به استمرار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی بستگی دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تا قطع زنجیره انتقال رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضرورت دارد، بیان‌کرد: یکی از نگرانی متولیان بهداشت و سلامت در کشور و استان دورهمی‌های شب یلدا است.

۶۰ درصد ابتلاء های استان درون خانوادگی است

شریف‌زاده گفت: در خراسان جنوبی ۶۰ درصد موارد ابتلاء به کرونا ابتلاء های درون خانوادگی است که این آمار به نسبت میزان کشوری که ۵۶ درصد است، بسیار بالا است.

وی اظهار کرد: در این راستا اولین و مهمترین توصیه ما به عنوان متولیان امر سلامت به مردم و همه استانی‌های عزیز این است که شب یلدا را تنها در کنار اعضای خانواده خود یعنی همان افرادی که زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند، برگزار کنند.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: دیدار با دیگر اقوام و آشنایان را می‌توان از طریق فضای مجازی نیز برگزار کرد تا ان شاء الله بتوانیم هر چه زودتر به پایان اپیدمی کرونا نزدیک شویم.

برگزاری دورهمی‌های فامیلی با رعایت پروتکل‌ها در تضاد است

شریف زاده گفت: ممکن است برخی بگویند ما دورهمی‌های شب یلدا را برگزار می‌کنیم و در کنار آن پروتکل‌های بهداشتی را در این دورهمی‌ها نیز مراعات می‌کنیم، که این امر شدنی نیست.

وی اظهار کرد: وقتی ۱۰- ۲۰ نفر در یک سالن ۴۰ متری دور هم جمع شوند بعد از گذشت دو- سه ساعت در صورت وجود یک بیمار مبتلاء به کرونا (ولو بدون علامت) حدود ۸۰ درصد افراد حاضر در این جمع به کرونا مبتلاء می‌شوند.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی گفت: از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در پیشگیری از شیوع کرونا تهویه مناسب فضا است که با توجه به سردی هوا بی شک این مهم مراعات نمی‌شود و در و پنجره‌ها همه بسته است.

احمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: شب یلدا به همراه خود سنت‌ها و آئین‌های فراوانی دارد که بسیاری از آنان را به علت ماهیت دست جمعی در شرایط شیوع کرونا نمی‌توان برگزار کرد.

وی اظهار کرد: اما برخی از آئین‌ها و سنت‌های شب یلدا را می‌توان به صورت فردی به همراه اعضای خانواده برگزار کرد و نگران شیوع کرونا نیز نبود.

سنت‌هایی که در شرایط کرونا نیز می‌توان برگزار کرد

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان‌کرد: به عنوان مثال از قدیم رسم بوده که در شب یلدا مردم میوه‌های قرمز رنگ چون انار، سیب و هندوانه مصرف می‌کردند که این کار را در جمع خانواده به دور از دورهمی‌های آسیب‌زا نیز می‌توان انجام داد.

برآبادی ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی علاوه بر میوه‌های ذکر شده خوردن عناب به عنوان یکی از میوه‌های محلی استان نیز مرسوم بوده و به واسطه خواص متعدد آن زینت بخش محافل و سفره‌های شب یلدا بوده است.

شاهنامه‌خوانی برای فرزندان فراموش نشود

وی با اشاره به اینکه از دیگر آداب و سنن شب یلدا شاهنامه خوانی و حافظ خوانی بوده است، گفت: این سنت را نیز در شب یلدای امسال می‌توان برگزار کرد و پدر خانواده برای فرزندان خود اشعاری از حافظ و یا شاهنامه بخواند.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: همچنین در خراسان‌جنوبی رسم بوده که اشعار ابن حسام خوسفی که حاوی مدح و منقبت اهل بیت (ع) است را نیز در شب یلدا می‌خواندند.

برآبادی گفت: همچنین در راستای تکریم بزرگترها و حفظ آداب و رسوم این شب می‌توانیم به صورت مجازی و از طریق ابزارهای الکترونیکی از حال و احوال همدیگر با خبر شویم.

طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۲ تا ۳۰ آذر

اشرفی مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز در زمینه نظارت بر قیمت محصولات و اقلام ویژه شب یلدا گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۲ آذر آغاز شده و تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: مردم در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانند با تلفن گویای ۱۳۵ تماس بگیرند و یا با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش‌ها و شکایات خود را ارائه دهند.

حمید ملانوری استاندار خراسان‌جنوبی نیز ۲۳ آذرماه در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با تقدیر از همراهی مردم، اصناف و تمامی گروه‌های استان با محدودیت‌های کرونایی، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم دورهمی‌های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.

وی بیان‌کرد: با همراهی مردم و تعامل همه حوزه‌ها، در حال حاضر شرایط خوبی داریم و لازم است این تعاملات ادامه پیدا کند.

یلدا را مجازی برگزار کنیم

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه همه باید دست به دست هم بدهیم تا این شرایط بهتر شود و شاهد ریشه کن شدن بیماری در استان باشیم، یادآور شد: یکی از موارد کمک کننده برگزاری یلدای مجازی است که این اتفاق به ما کمک می‌کند که به زودی شاهد شکست قطعی کرونا در استان باشیم.

شاید چشم پوشی از دورهمی‌هایی که در شب یلدا سنت هر ساله ما بوده، کمی سخت باشد ولی اگر به این نکته بیندیشیم که در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاید رنج بیماری را همراه یک عزیز از آشنایان و دوستان کنیم، بی شک با رغبت شب یلدا را گونه‌ای دیگر برگزار خواهیم تا ان شاء الله وقتی در جمع خانوادگی خودمان تفالی به دیوان شاعر شیرین سخن می‌زنیم، حافظ از سلامتی و تندرستی بگوید و بخوانیم تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد / سلامت همه آفاق در سلامت توست / به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد

۴۸ تن فرآورده خام دامی در خراسان جنوبی ضبط شد/۴

۴۸ تن فرآورده خام دامی در خراسان جنوبی ضبط شد

 مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: طی بازدیدهای انجام شده هشت ماهه سال جاری، ۴۸ هزار و ۹۳۲ کیلوگرم فرآورده‌ خام دامی در استان ضبط شده است.

محمد اصغر زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تأمین سلامت و بهداشت غذایی جامعه یکی از رسالت‌های این سازمان بوده که در این راستا نظارت‌های مستمری از مراکز عرضه فرآورده خام دامی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سوپرمارکت‌ها، آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، مرغ فروشی‌ها و لبنیاتی‌ها به صورت مستمر توسط تیم‌ها نظارتی اداره کل دامپزشکی استان پایش و رصد می‌شوند.

اصغر زاده با بیان اینکه در هشت ماهه سال جاری ۳۵ هزار و ۱۶۶ مورد بازدید از این مراکز انجام شده است، افزود: طی این بازدیدها ۴۸ هزار و ۹۳۲ کیلوگرم از فرآورده‌های خام دامی ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: همچنین طی این مدت ۳۳۴ نمونه آزمایش از فرآورده های خام دامی انجام شده است.

اصغر زاده ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا نظارت های دامپزشکی افزایش یافته و با متخلفین بهداشتی به جد برخورد می شود.

 

 

 

 

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی:

فرهنگ مطالبه گری از مسئولان در جامعه ترویج شود

 فرهنگ مطالبه گری از مسئولان در جامعه ترویج شود

 دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر خراسان جنوبی گفت: یکی از رسالت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ترویج فرهنگ مطالبه گری از مسئولان بوده که در این راستا اقداماتی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی قاسمی پیش از ظهر سه شنبه در دیدار با روسای ستاد شهرستان های تابعه خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، بیان کرد: علی رغم کمبود امکانات، فعالیت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر هیچگاه متوقف نشده و با جدیت پیش رفته است.

وی با بیان اینکه بسیج به عنوان بازوی میدان در کنار ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و شهرستان قرار دارد، گفت: بر اساس قانون حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر و قانون تشکیل ستاد که در سال ۹۵ تصویب شد، امام جمعه هر شهرستان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر آن شهرستان است.

سردار قاسمی با بیان اینکه رئیس هر دستگاه اجرایی مسئول امر به معروف و نهی از منکر آن دستگاه یا سازمان است، گفت: همچنین مسئول تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر و انتخاب دبیر این شورا بر عهده رئیس دستگاه است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از رسالت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ترویج فرهنگ مطالبه گری از مسئولان است، افزود: در این راستا گروه‌های یاوران ولایت در ادارات، گروه های طلایه دار در مساجد، محلات و دانشگاه ها تشکیل و سازماندهی شده است.

سردار قاسمی ادامه داد: انتظار ستاد امر به معروف و نهی از منکر از اداراتی که سطح تعاملشان با مردم بیشتر بوده و وظیفه رسیدگی به کار مردم را دارند، افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و پاسخگویی سریع به درخواست های آنان است.

 

 

 

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی

حمل و نقل جاده ای در خراسان جنوبی ۳۵درصد کاهش یافت

حمل و نقل جاده ای در خراسان جنوبی ۳۵درصد کاهش یافت

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: جابه جایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی استان به واسطه کرونا حدود ۳۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله جلال‌زاده صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به ۲۶ آذر روز حمل و نقل اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار کیلومتر راه در سطح خراسان‌جنوبی داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در ۹ ماهه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ سفرهای انجام شده در پایانه مرزی خراسان‌جنوبی حدود ۴۵ درصد افزایش داشته که بسیار ارزشمند است.

افزایش ترانزیت از پایانه مرزی خراسان‌جنوبی

جلال‌زاده با اشاره به اینکه ترانزیت از پایانه مرزی خراسان‌جنوبی نیز افزایش داشته است، ادامه‌داد: این افزایش صورت گرفته نشان از تلاش و همت همه متولیان و مسئولان امر در موضوع صادرات از مرزهای خراسان‌جنوبی دارد.

وی با بیان اینکه ۶۸ شرکت حمل و نقل نیز در خراسان‌جنوبی وجود دارد، ادامه‌داد: حدود ۱۰ هزار راننده زحمتکش نیز در استان در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در سال ۹۸ بالغ بر پنج هزار و ۹۰۰ تن آمار تناژ بار جابه جا شده بوده است، گفت: این آمار در سال ۹۹ حدود هفت درصد تغییر داشته است.

جلال زاده اظهار کرد: ما در خراسان‌جنوبی در سال ۹۸ حدود ۱۷۳ هزار نفر مسافر جابه جا کرده‌ایم که در ۹ ماهه سال ۹۹ به واسطه شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌ها این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۵.۳ درصد کاهش داشته است.

هیچ جاده‌ای در خراسان‌جنوبی بیش از ۱۲ ساعت مسدود نبوده است

وی با اشاره به دوسیل در ۹ ماه سال ۹۹ بیان‌کرد: در این دو سیل در کمترین زمان ممکن راه‌های مسدود شده بازگشایی شد و می‌توانیم با جرأت بگوییم که هیچ جاده‌ای بیش از ۱۲ ساعت مسدود نبوده است که نشان از تلاش همکاران دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ۹۵ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار از یک راه آسفالته برخوردار هستند ولی اما اگر این شاخص را بر طول راه در نظر بگیریم این آمار به ۵۰ درصد می‌رسد.

جلال زاده با اشاره به نصب ۱۲۰ دوربین ثبت تخلف در سطح جاده‌های خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ثبت تخلفات توسط این دوربین‌ها در ۹ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه طرح زمستانه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی از ۲۰ آذرماه آغاز شده است، ادامه‌داد: این طرح به طرح ویژه نوروزی متصل شده و تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در این طرح ۳۳ راهدارخانه در سطح استان با ۵۷ اکیپ راهداری در ایام بارندگی به صورت ۱۰۰ درصد و در سایر ایام سال به حدأقل پرسنل اقدام به خدمت‌رسانی به مردم خواهند داشت.

جلال‌زاده افزود: در هشت ماهه سال ۹۹ حدود ۲۷۰ کیلومتر روکش آسفالت در سطح جاده‌های خراسان‌جنوبی داشته‌ایم که در این زمینه جاده‌های اصلی و شریانی یک اولویت است.

۱۷ نقطه حادثه خیز خراسان‌جنوبی رفع مشکل شده است

وی با اشاره به اینکه از قبل ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب در استان داشتیم، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته مشکلات ۱۷ نقطه رفع و سه نقطه نیز در دست اقدام است و باقیمانده نقاط حادثه خیر نیز بر اساس اعتبارات تخصیص یافته رفع مشکل خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: همچنین با همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی ۶۱ نقطه حادثه خیز جدید شناسایی شده و در سامانه جامع راهداری نیز ثبت شده که در برای رفع و اصلاح آنها برنامه ریزی می‌شود.

جلال زاده یادآور شد: هر فردی چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنتی بلیط سفر خریداری کند بر اساس کد ملی او می‌توان از وضعیت ابتلاء وی به بیماری کرونا مطلع و در صورت ابتلاء وی

 

 

 

 

نفس شهر تنگ شد؛

خشک شدن ۳۴۰۰اصله درخت در منطقه پادگان بیرجند/ضرورت ورود دادستانی/۵

خشک شدن ۳۴۰۰اصله درخت در منطقه پادگان بیرجند/ضرورت ورود دادستانی

عضو شورای شهر بیرجند گفت: خشک شدن سه هزار و ۴۰۰ اصله درخت در منطقه پادگان بیرجند نفس شهر را تنگ کرده و ورود دادستان به این موضوع ضروری بنظر می رسد.

رضا حسنی صفت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه به واسطه بی توجهی‌ها و سهل انگاری‌ها سه هزار و ۴۰۰ اصله درخت در زمین‌های موسوم به پادگان بیرجند خشک شده است که یک آسیب مهم طبیعی محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر بیرجند بیان‌کرد: اگر کسی عکس‌های هوایی امروز و چند سال قبل این اراضی را با یکدیگر مقایسه کند، کاملاً متوجه می‌شود که یک منطقه سرسبز چگونه به یک کویر بدون درخت مبدل شده و چه خسارت عظیمی به این نقطه از شهر وارد شده است.

نقش درختان پادگان بیرجند در جلوگیری از روان آب

حسنی صفت ادامه‌داد: وقتی در آن اراضی درخت وجود داشته باشد بعد از بارش باران، آب جذب زمین شده و از جاری شدن روان آب‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از درختان اراضی موسوم به پادگان بیرجند به عنوان ریه‌های شهر نام می‌بردند، گفت: وجود این درختان نقش بسیار مهمی در حفظ پاکیزگی هوای شهر و سالم بودن هوای آن منطقه داشت.

عضو شورای شهر بیرجند اظهار کرد: از طرف دیگر وجود این درختان باعث شادی و آرامش مردم شهر می‌شود که با خشک شدن و قطع آن و ساخت و ساز در آن منطقه تنها افزایش ترافیک شهر عاید مردم خواهد شد.

حسنی صفت بیان‌کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی دستگاه‌های متولی در این امر اقدامی انجام نمی‌دهند به نظر می‌رسد ورود دادستان به این موضوع ضروری باشد.

وی ادامه‌داد: موضوع درختان پادگان بیرجند مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از سال‌های قبل نسبت به این موضوع من و بسیاری از دغدغه‌مندان شهر و اصحاب رسانه هشدار داده بودیم ولی متأسفانه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

خشک شدن درختان را عمدی می‌دانم

حسنی صفت گفت: از آنجایی که خشک شدن این میزان اصله درخت به علت عدم آبیاری بوده است من خشک شدن آنان را عمدی می‌دانم.

وی اظهار کرد: باز هم تکرار می‌کنم که در صورت قطع درختان و تغییر کاربری زمین‌های آن منطقه تنها به زمینه افزایش ترافیک شهری را به وجود خواهیم آورد.

عضو شورای شهر بیرجند یادآور شد: خشک شدن این درختان و قطع برخی دیگر آسیب بزرگی به سلامت روحی، روانی و حتی در پیشگیری از حوادث غیر مترقبه وارد کرده و معلوم نیست چه کسی می‌خواهد این خسارت را جبران کند.

اجرای رسمی کهن به قیمت جان سالمندان

سالمندان، بیشتر از همه در معرض خطر دورهمی شب یلدا/۵-۷

دورهمی شب یلدا، بیشترین خطر ابتلاء به کرونا و فوت ناشی از آن را، برای سالمندان و بزرگتر‌های خانواده دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، میزان بروز تجمعی بیماری کرونا در خراسان جنوبی را در حال حاضر هزار و ۶۸۳ در صد هزار نفر جمعیت دانست و گفت: در بررسی‌های انجام شده ۶۵.۵ درصد راه انتقال بیماری کرونا در استان، درون خانوادگی و تجمع‌های فامیلی گزارش شده است.

شریف زاده، میانگین سنی فوت شدگان در خراسان جنوبی را ۶۹ سال دانست و افزود: ۸۲ درصد افرادی که در استان فوت کردند، سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال هستند.

وی گفت: درصد قابل توجهی از افرادی که به بیماری مبتلا می‌شوند، افراد با سن پایین هستند، اما بیشتر افرادی که فوت می‌کنند افراد با سن بالا هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه جمعیت سالمندان در خراسان جنوبی بالاست گفت: دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند به عنوان یک ریسک فاکتور بسیار خطرناک برای افراد سالمند باشد.

شریف زاده افزود: در دو دورهمی‌ها به ویژه در مراسم شب یلدا کوچکتر‌ها به دیدن بزرگتر‌ها می‌دهند، اما ما نگران این هستیم که افراد جوان‌تر که بی علامت هستند، وقتی به خانه سالمندان و خانه بزرگتر‌ها بروند، شانس انتقال بیماری به سالمندان زیاد شود و متاسفانه این می‌تواند هم آمار مبتلایان استان را زیاد کند و هم احتمال مرگ و میر افراد سالمند را بیشتر کند.

وی به شهروندان توصیه کرد از رفتن به منازل یکدیگر و دیدن بزرگتر‌ها بویژه در شب یلدا خودداری کنند و با برگزاری مجازی آن، روند کاهشی موارد ابتلاء به کرونا در استان ادامه یابد.

 

 

 

 

 

 

 

در خراسان جنوبی

۴ بیمار دیگر قربانی کرونا/۲-۳

با ثبت ۴ مورد فوت جدبد ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به ۶۷۰ مورد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ ۴ بیمار دیگر قربانی کروناآزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجا شد که مجموعا

۶۷ بیمار جدید شامل ۱۱ بستری و ۵۳ سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۹ نفر در بیرجند، ۴ نفر در فردوس، ۱۰ نفر در قاین، ۵ نفر در طبس، ۸ نفر در نهبندان، ۸ نفر در درمیان، ۲ نفر در سربیشه، ۲ نفر در سرایان، ۶ نفر در زیرکوه و ۳ نفر در خوسف بودند.
وی گفت: در حال حاضر ۲۰۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۲ نفر کرونا مثبتند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۶ نفر وخیم است.
وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۳۴ بیمار شامل ۱۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا روز گذشته ۳۲ هزار و ۱۵۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۳ هزار و ۹۷۹ بیمار شد.

 

 

گزارش مکتوب

سه پای خارجی در کفش فرش ایران

کفشی که فرش دستباف ایران در بازار‌های خارجی به پا داشت، حال پاپوش سه کشور آسیایی دیگر شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، تا همین چند سال پیش، فرش دستباف را در بازار‌های خارجی به نام ایران می‌شناختند که دو برند معروف و جهانی آن شامل فرش مود و فرش قهستان مربوط به خطه خراسان جنوبی است.
دو دهه قبلتر را نگاهی بندازیم می‌بینیم پس از نفت ، فرش دستباف دومین منبع درآمد ارزی کشور بود و اگر چه ما این کالا را زیرانداز و کفپوش خانه هایمان کرده بودیم، خارجی‌ها آن را قاب می‌گرفتند بر دیوارهایشان و کف تالار‌های تشریفاتی شان را با آن تزئین می‌کردند و حال این روزها..
کاهشی هزاران تنی در صادرات فرش دستباف ایران
مرکز ملی فرش ایران را که در اینترنت جستجو کنیم بخشی به نام آمار و اطلاعات در آن وجود دارد که در آن، آمار مربوط به صادرات فرش دستباف ایران از سال ۱۳۵۰ تا کنون درج شده است.
با بررسی اجمالی این آمار مشاهده می‌کنیم صادرات فرش دستباف ایران از دهه ۷۰ تا کنون از ۲۲ هزار تن به چیزی حدود ۳ هزار تن کاهش یافته است یعنی سال به سال تعداد تخته‌های کمتری از فرش دستباف ایران، مرز‌های کشور را پشت سر گذاشته و به بازار‌های خارجی راه یافته است.
صادرات فرش ایران در سال‌های ۷۳ تا ۷۵ بیش از ۲ میلیارد دلار بوده است که با این رقم، ایران مقام اول صادرات فرش دنیا را داشته و یک سوم بازار جهانی فرش، مربوط به فرش کشورمان بوده است. اما این آمار درخشان در سال ۹۷ به ۲۶۰ میلیون دلار و سال ۹۸ به ۷۰ میلیون دلار سقوط کرد که مطمئنا امسال هم کمتر از این رقم خواهد شد.
حال دیگر آنجایی که باید مشتری‌های خارجی فرش دستباف ایران را ببینند، فرش‌های دستباف تولید هند، افغانستان و پاکستان را می‌بینند.

چه شد که چنین شد؟
تحریم‌ها جلویش را گرفت؟ کرونا همه چیز را به هم ریخت؟ مواد اولیه کم بود یا نامرغوب؟ بافنده‌ها دیگر نمی‌بافند؟ با سلیقه بازار پیش نرفتیم؟ خارجی‌ها دیگر این کالا را نمی‌پسندند؟ آموزشی در کار نبود؟ چه و چه و چه …؟ چه شد که چنین شد؟ کدام عامل سبب شد که حالا وقتی درِ کارگاه‌های فرش دستباف خراسان جنوبی را باز می‌کنی دارهای قالی را در کنج عزلت میبینی؟ اشکال کار کجاست؟

برای اینکه به جواب سوالاتم در خصوص تغییر وضعیت فروش فرش دستباف برسم به سراغ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان و تاجران این کالای هنری رفتم تا ببینم آن‌ها علت را در چه میبینند؟

روند صادرات، برعکس شده است
کامیابی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی به تحریم‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، صادرات فرش دستباف ایران و همچنین خراسان جنوبی چنان رونقی و نام و نشانی داشت که افغانستان هم گاه برای صادرات فرش‌های دستباف خود به ایران متوسل می‌شد و فرش‌های خود را به ایران ارسال می‌کرد تا با فرش‌های ایران صادر شود و به فروش رسد، اما حال به دلیل تحریمها، ما مجبوریم فرش خود را به افغانستان بفرستیم تا از این کشور و گاه حتی با نام خود افغانستان به کشور‌های آمریکایی و اروپایی صادر شود.

به دنبال بازار‌های جدید نگشتیم، همان قبلی‌ها را هم از دست داده ایم
کامیابی به موضوعی دیگر اشاره کرد و گفت: عمده بازار خارجی فرش ایران و خراسان جنوبی، آمریکا و کشور‌های اروپایی است که اکنون به دلایل مختلفی از جمله به روز نبودن بخشی از طرح‌ها و رنگ‌های به کارفته در بافت فرش، دیگر داغ داغ نیست و کشور‌هایی همچون هند، پاکستان و افغانستان از همین دلایل استفاده کرده اند و با نیازسنجی سلیقه مشتری‌های امروزی، پا در کفش صادرات فرش ایران و برند‌های جهانی آن همچون فرش مود و قهستان خراسان جنوبی کرده اند.
وی افزود: ما در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و تنها ۱۰ درصد تولیدات ما، به روز است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف همچنین به ارزان بودن هزینه کارگر در کشور‌هایی همچون هند و افغانستان اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب می‌شود هزینه تمام شده‌ی فرش برای تولیدکننده و صادرکننده کمتر تمام شود و به همان نسبت در بازار‌های صادراتی با قیمت ارزان تری به فروش برسد که همین موضوع، فروش فرش‌های دستباف این کشور‌ها را بیشتر و فرش ایران را کمتر کرده است.
کامیابی تأکید کرد ارزان بودن قیمت کارگر در کشور‌های یاد شده به این معنا نیست که مزد بافندگان فرش در ایران بالاست چرا که همین الان وضعیت معیشت قالی بافان استان خراسان جنوبی بسیار نامطلوب است و کارگری که به همان تعداد ساعت کار روزانه یک بافنده در شغلی دیگر کارگری کند، دستمزدی ۳ تا ۴ برابر یک قالیباف می‌گیرد.

سال ۷۰، حقوق یک قالیباف دو برابر یک کارمند بود
به سراغ یکی از تاجران فرش رفتم، آقای تقی زاده سالهاست که عمر خود را در خرید و فروش فرش صرف کرده است.
او می‌گوید: تعداد بافندگانی که من از آن‌ها فرش می‌خریدم در طی این سال‌ها نصف و حتی کمتر از نصف شده است چرا که در سال‌های دهه ۷۰، یک قالیباف تقریبا دو برابر یک کارمند درآمد داشت، ولی اکنون حتی نصف حقوق اداره کار هم گیرش نمی‌کند و همین سبب شده که از ۶۵ تا ۹۰ شرکت تعاونی که در آن سال‌ها در تولید و صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی فعال بودند اکنون اثری نباشد و ما هم، هم اکنون شخصی عمل می‌کنیم.

حال دیگر فقط زن‌ها می‌بافند
تاجر دیگری که خود رئیس هیأت مدیره شرکت فرش دستباف روستایی بیرجند است می‌گوید: الان بافنده روزی ۸ ساعت کار کند بسته به کیفیت کارش از ۱۵ هزار تومان می‌گیرد تا ۴۰ هزار تومان، که حتی در بهترین حالت هم باز دستمزد کارگر بیرون و برای کار‌های دیگر، از بافندگی بیشتر است و همین سبب شده حال دیگر هیچ بافنده‌ی مردی قالی نبافد و تنها زن‌ها به این کار پرزحمت و کم درآمد، تن دهند آنهم برای گذران زندگی.

او می‌گوید: سال‌های پیشین که متولی فرش در کشور، جهاد سازندگی بود با اجرای طرح‌هایی همچون انتخاب بافنده نمونه و فرش نمونه، انگیزه‌ی بافندگان برای به کار بردن نهایت ذوق و سلیقه و هنر در تولید فرشی کاملا مرغوب، چند برابر می‌شد و به همین دلیل تولیداتمان مشتری‌های خاص تری پیدا می‌کرد و فرش دستباف با سود فراوانی صادر می‌شد، اما حالا دیگر هیچ طرحی برای تشویق بافندگان در کشور نداریم و تازه حمایت‌های معیشتی بافندگان هم از بین رفته و طرح‌هایی همچون بیمه قالیبافان هم شروع نشده پایان یافته است.
  • او تأکید کرد یکی از عواملی که سبب شد در این سال‌ها به طور مکرر از تعداد بافندگان فرش دستباف استان کم شود نبود بیمه‌ای برای قالیبافان بود و، چون آنها، آینده‌ای برای شغلشان نمی‌دیدند به مشاغل دیگر روی آوردند.
تنها ۷ درصد بافندگان استان بیمه اند
با تحقیقی در این مورد متوجه شدم در سال‌های ابتدای طرح بیمه بافندگان، ۵۷۰۰ نفر از ۵۰ هزار بافنده استان بیمه شدند که در سال‌های بعد این طرح منتفی و حتی بنا به دلیل ارائه شده از سوی دولت و تأمین اجتماعی مبنی بر اختصاص نیافتن بودجه‌ای برای بیمه بافندگان، بیمه حدود ۲ هزار نفر از آن‌هایی هم که در سال‌های اول این طرح بیمه شدند، قطع شد.
اکنون تنها ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ بافنده در خراسان جنوبی بیمه اند یعنی چیزی حدود ۷ درصد جمعیت بافندگان استان.

به چشم کفپوش نگاهش کنیم، بازی را باخته است
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان، ظهور فرش ماشینی و کفپوش‌هایی مدرن همچون موکت و پارکت را از دیگر دلایل کاهش تولید و صادرات فرش دستباف و مشتری‌های خارجی و داخلی این کالای ارزشمند دانست و البته تأکید کرد نباید بین فرش دستباف و ماشینی مقایسه‌ای انجام دهیم چرا که اصلا قابل مقایسه نیستند و فرش دستباف یک هنر است و نه یک صنعت و هنر بر خلاف کالای صنعتی قیمت ندارد.
کامیابی، به موضوعی، مکرر اشاره و تأکید می‌کرد که ما به دنبال بازار‌های جدید و پیدا کردن مشتری‌های جدید نرفتیم تا تحریم‌ها جای ما را به دیگر کشور‌های آسیایی ندهد.
او افزود: دولت هم هیچ حمایتی از تولید این کالای ارزشمند نکرد و با رخنه کردن ناامیدی بین بافندگان، دیگر هنر و ذوق در فرش جهانی خراسان جنوبی شاید کمتر به چشم بخورد و فرشی هم که با ذوق و علاقه بافته نشود به طور حتم کیفیت مطلوب را برای عرضه به مشتری خارجی ندارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان با اشاره به قدمت ۶۰۰ ساله‌ی فرش دستباف در خراسان جنوبی گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغالزایی در خراسان جنوبی، تقریبا در تمامی روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما توان تولید در هر مقدار هم که بازار طلبد کند داریم فقط باید با آموزش و ساماندهی بافندگان تولید فرش دستباف را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

پاسخی جز پوزخند دریافت نکردم
کامیابی همچنین می‌افزاید: یکی از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از بافندگان و فعالان فرش داشته باشد و ندارد، ارائه تسهیلات بانکی به بافندگان و تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه مرغوب است چرا که هم اکنون بافندگان ما برای دریافت تسهیلات ۲ تا ۵ میلیون تومانی ماه‌ها در گیر و دار کاغذبازی‌های اداری و بانکی به انتظار می‌نشینند و آنگاه میبینیم وام‌های میلیاردی در حوزه فرش به کسانی ارائه می‌شود که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند.
او می‌افزاید من این مشکل را در نشست بررسی مسائل فرش در تهران نیز عنوان کردم و پاسخی جر پوزخند و سکوت حاضران نصیبم نشد.

کم کیفیت‌ها نصیب ما می‌شود
تقی زاده تاجر فرش خراسان جنوبی، نامرغوب شدن مواد اولیه و کمبود مواد اولیه مرغوب در بازار ایران را از دیگر دلایل کاهش صادرات فرش استان می‌داند و می‌گوید: مواد اولیه مرغوب به طور محدود و بدون اطلاع از مقدار نیاز کشور و تعداد بافنده‌ها وارد می‌شود و همان قدری هم که وارد می‌شود به استان‌های بزرگی همچون تهران، اصفهان و تبریز می‌رود و به استان‌هایی همچون خراسان جنوبی مواد اولیه نامرغوب و یا با کیفیت کم ارسال می‌شود که همین سبب شده کیفیت فرش دستباف این استان کاهش یابد و به تبع مشتری‌ها هم کمتر شوند.

او می‌گوید: پشم تولید داخل به دلیل کوتاه بودن پایه‌ی آن، در مصارف داخلی و برای تولید فرش‌های معمولی استفاده می‌شود، اما فرش‌هایی که برای صادرات بافته می‌شود باید از نخ‌های مرغوب خارجی که با پشم مرینوس با پایه بلند تهیه می‌شود، بافته شود و واردات این نخ‌ها اصلا با مقدار نیاز کشور و تعداد بافنده ها، همخوانی ندارد و بسیار کمتر است.

بافندگان از سود صادرات بی نصیبند
حسین پور دیگر تاجر فرش خراسان جنوبی، نبود اتحادیه و تشکلی دولتی و یا خصوصی صرفا برای فعالیت در حوزه صادرات را از جمله دلایل کاهش صادرات فرش دستباف استان می‌داند و می‌گوید: بافندگان برای فروش فرش شان با ما در ارتباطند و ما با تهرانی‌ها برای فروش آن که صادراتی هم اگر انجام شود سودش به جیب همان فعالان استان تهران می‌رود و چیزی از سوداوری صادرات نصیب بافنده و یا ما تاجران استانی نمی‌شود تا انگیزه‌ی تولید تخصصی و پرداختن به بافندگی هنری به عنوان یک شغل پایدار در خراسان جنوبی ادامه یابد.

یا تاکنون بودجه اش را نداشتند یا آدمای نابلدی بودند
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف همچنین با بیان اینکه هم اکنون تنها چین و مقداری هم مشتری‌های روسیه ای، فرش دستباف ایران را می‌خرند گفت: باید متولیان فرش کشور به ویژه مرکز ملی فرش ، در این سال‌ها به دنبال بازار‌های جدیدی برای فرش ایران می‌گشتند که چون این کار هم جمع آوری اطلاعات فراوان می‌خواهد و هم هزینه و ریسک دارد، مرکز ملی فرش ایران آن را انجام نداده ، چرا که یا بودجه‌ای نداشته است و یا متولیانش شخصیت‌های غیرمتخصصی در زمینه فرش بوده اند.

جای حمایت‌های دولتی خالی است
کامیابی افزود: کشوری همچون پاکستان هم دستیابی به مواد اولیه مرغوب برایش راحت است، هم دولتش برای فعالان فرش دستباف تخفیفات گمرکی لحاظ می‌کند و هم در نمایشگاه‌های بین المللی برایشان غرفه رزرو می‌کند و همین حمایت‌ها سبب شده امروز رشد روزافزون صادرات فرش این کشور و همچنین هند و افغانستان را شاهد باشیم و این همان کار‌هایی است که متولیان فرش ایران باید انجام می‌دادند و متأسفانه تلاشی در این زمینه نکردند.

او با اشاره به رقابت تنگاتنگ در بازار صادراتی فرش دستباف گفت: کشور‌های رقیب به دنبال برجسته شدن کاستی‌های فرش ایرانند تا جای پای خود را محکم کنند و همین حمایت نشدن سبب شده که به طور مثال از ۱۷۰ هزار مترمربع فرش تولید شده در سال گذشته در خراسان جنوبی، ۱۰۰ هزار مترمربع صادر شود و مابقی روی دست بافنده بماند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف افزود: اگر اکنون امریکا که بزرگترین بازار فرش دستباف ایران بوده ما را تحریم کرده، این وظیفه متولیان مرکز ملی فرش است که بازار‌های جدید را شناسایی و صادرکنندگان را برای ورود به این بازار تشویق کنند چرا که یک صادر کننده خود به تنهایی توان ورود به یک بازار جدید را ندارد و این وظیفه متولیان فرش کشور است که با حمایت‌های تسهیلاتی، راه را برای ورود صادرکنندگان به بازار‌های جدیدی همچون آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه هموار کنند.
کامیابی ، دلال گری را در موضوع فرش قبول ندارد و می‌گوید: در نبود حمایتی از سوی مرکز ملی فرش ایران و دولت، اگر همین واسطه‌ها و یا به قول بازار، دلالان هم نبودند، تمام تولیدات فرش دستباف خراسان جنوبی روی دست بافنده‌ها می‌ماند.

نبود مدیریت صحیح در پیمان سپاری صادرات فرش
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه تصویب پیمان سپاری مانند سایر کالا‌ها برای فرش هم اجرا می‌شود گفت: در ابتدا بر طبق این تصویبیه، صادرکننده‌ی فرش باید ۳ ماه بعد از صادرات فرش، ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی تحویل می‌داد و از آنجاییکه فروش فرش بیشتر مواقع به صورت امانی است و گاهی ارز حاصل از فروش فرش در بازار صادراتی، تا ۲ سال به حساب صادرکننده واریز نمی‌شود برای همین صادرکننده مجبور بود ارز را از بازار آزاد تهیه و به سامانه نیمایی تحویل دهد تا بتواند به تعهدات ارزی خود عمل کند و همین موضوع، هزینه گزافی را بر دوش صادرکننده می‌گذاشت که سبب کاهش انگیزه تجار برای صادرات فرش شده است، به همین خاطر متولیان مرکز ملی فرش ایران مدت زمان تحویل ارز حاصل از صادرات فرش به سامانه نیمایی را از ۳ به ۷ ماه تغییر دادند، ولی ۷ ماه هم جوابگو نیست و تلاش می‌شود به یک سال تغییر یابد که این‌ها نشانه‌ی نبود مدیریت درست در موضوع فرش است چرا که وقتی قانون سامانه نیمایی برای فرش تصویب می‌شود متولیان فرش باید مدت زمان تعیین شده برای برگشت ارز را برای صادرکنندگان بر اساس اطلاعات بازار صادرات تعیین کنند.

راه حل را ۱۲ سال پیش ارائه دادیم، اما خبری از عملی شدنش نیست
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی، راه حل مشکلات فرش دستباف استانی همچون خراسان جنوبی با ۵۰ هزار بافنده و ۲ برند جهانی فرش مود و قهستان را، راه اندازی فروشگاه دائمی فرش می‌داند که در آن بر اساس سفارش مشتری‌های خارجی و داخلی، فرش تولید شود و تولیدات طبق سلیقه مشتری بافته، و حتی قبل از بافته شدن فروخته شود.
او می‌گوید این راه حل را ۱۲ سال پیش به دولت ارائه دادیم، اما تا کنون هیچ اقدامی برای عملی کردن آن انجام نداده اند و هیچ بودجه‌ای هم اختصاص ندادند.
کامیابی معتقد است ظرافت، نرمی و انعطاف پذیری فرش دستباف خراسان جنوبی در کمتر منطقه‌ای از کشور دیده می‌شود و این جزء همان ملاک‌هایی هست که مشتری‌های خارجی را مجذوب فرش این استان کرده است و باید از این فرصت، بیشترین بهره را گرفت.

توسعه‌ی تولید و صادرات فرش، راه جلوگیری از تخلیه روستا‌ها
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه در این استان، خشکسالی بسیاری از روستائیان را بیکار کرده است و روز به روز خطر خالی شدن روستا‌ها از سکنه افزایش می‌یابد گفت: اگر به صنعت فرش پرداخته شود و حمایت‌ها برای تخصصی شدن این هنر و همچنین بازاریابی افزایش یابد، فرش بافی تبدیل به یک اشتغال پایدار در روستا‌ها می‌شود و دیگر امنیت استانی مرزی همچون خراسان جنوبی با خالی شدن روستا‌ها بخطر نمی‌افتد.

مائیم و همین فرش دستباف
محمد آقا، پیرمرد بافنده‌ای در یکی از روستا‌های شهر مود که فرش آن از برند‌های جهانی فرش دستباف استْ در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده و پینه‌های دستانش حکایت از سختی‌های او در کسب درآمد دارد می‌گوید: مائیم و همین فرش، اگر فرش نبافیم کاری نداریم بکنیم، چیزی نیست که با آن کسب درآمد داشته باشیم و مجبوریم برویم در شهر دستفروشی کنیم.

نبود آمار دقیق، مشکل صنعت فرش دستباف
قنبری یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرش دستباف در فردوس خراسان جنوبی با ۱۳ مجتمع فرش بافی و اشتغال هزار بافنده، مشکل کاهش صادرات فرش دستباف را در کاهش مرغوبیت مواد اولیه به دلیل کافی نبودن مواد اولیه وارداتی مرغوب دانست و گفت: مرکز ملی فرش ایران، آمار دقیقی از تولیدکنندگان فرش دستباف و کارگاه‌های فعال در شهر‌ها و روستا‌ها و تعداد بافنده‌ها ندارد و به همین دلیل نمی‌داند وقتی باید مواد اولیه مرغوب وارد کند به چه میزان باید وارد کند و همین دلیل، علتی می‌شود تا تعدادی محدود از بافندگان از مواد اولیه مرغوب برخوردار شوند و تولیدات با کیفیتی را راهی بازار‌های صادراتی کنند و بقیه بافندگان هر چند هم تخصص کافی در بافت فرش داشته باشند مجبورند با مواد نامرغوب و گاه تقلبی فرش ببافند که تولیداتشان در خور صادرات از کار در نمی‌آید.

گویا هر دلیلی را بررسی می‌کنیم به مدیریت و برنامه ریزی‌های متولیان فرش ایران در مرکز ملی فرش دستباف می‌رسیم، مرکزی که گویا رؤسای آن نیز در مدت کوتاهی تعویض می‌شوند و شاید همین دلیلی می‌شود که نتوان برنامه ریزی‌های دراز مدت، منطقی و آگاهانه برای فرش دستباف انجام داد.

همچنین تاجران و تولیدکنندگان فرش کشور در نمایشگاهی که سال گذشته قبل از شیوع کرونا در تهران برگزار شد، همگی اذعان به این موضوع داشتند که کسانی که تا بحال برای مدیریت مرکز ملی فرش انتخاب شده اند هیچ تخصصی در زمینه فرش و امور مربوط به این کالای هنری و ارزشمند نداشته اند.
این تاجران همچنین از لابی گری هایی در صنعت فرش دستباف می نالند که بازار مواد اولیه را در قرق تعدادی تاجر محدود درآورده و اوضاع قیمتها و در دسترس بودن مواد اولیه مرغوب را نابسامان کرده است.

نویسنده: سیده سمیه سیادت جو

 

 

 

 

 

 

قیمت مصوب تخم‌مرغ در استان خراسان جنوبی ۱۴۵۰۰ اعلام شد/ با واحدهای گران فروش برخورد می‌شود/۳-۵

  • قیمت مصوب تخم‌مرغ در استان خراسان جنوبی 14500 اعلام شد/ با واحدهای گران فروش برخورد می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خواستار نظارت بیش از پیش بر بازار استان شد و گفت: مسئولان نظارت جدی‌تری بر قیمت‌ها داشته باشند و با گران‌فروشان برخورد شود.

مشیرالحق عابدی ظهر امروز در ستاد تنظیم بازار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به نوسانات قیمت برخی کالاها در کشور و به تبع آن در استان خواستار نظارت بیش از پیش بر بازار هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: تمامی مسئولان نهایت اهتمام و مدیریت را داشته باشند که به مصرف کننده اجحافی صورت نگیرد.

عابدی بر تلاش تمامی دستگاه‌های ذیربط در تامین اقلام  و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تاکید کرد و گفت: از اقدامات صورت گرفته در راستای محدودیت‌های اجتماعی از تلاش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و اصناف استان  در این مدت سپاسگزاریم

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به قیمت مرغ گرم  و تخم مرغ در استان اظهار داشت:  قیمت مصوب مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان  تعیین شده و با اعمال نظارت‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته است.

علی تهوری گفت: هم استانی‌ها می‌توانند مرغ گرم مورد نیاز خود را پایین‌تر از قیمت مصوب و به قیمت ۲۰ هزار و ۲۳۰ تومان از مرکز عرضه مستقیم و روز بازارها و دفاتر کشتارگاهی تهیه کنند.

وی افزود: قیمت مصوب تخم مرغ برای مصرف کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و با واحدهای صنفی که تخم مرغ را بیشتر از قیمت مصوب عرضه کنند برخورد خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز از تخصیص ماهانه ۳۸۵ تن شکر تنظیم بازار از آبانماه امسال تا خرداد ماه سال آینده به خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این سهمیه مردمی است و به قیمت ۸۷۰۰ تومان در بسته بندی‌های یک کیلویی در استان توزیع خواهد شد.

جویبان افزود: از ابتدای سالجاری ۳ هزار و ۱۹۰ تن شکر تنظیم بازار جذب و توزیع شده و ۱۹۲ تن  شکر دیگر نیز در حال جذب است.

وی با اشاره به کمبود روغن خوراکی در شش ماهه دوم امسال عنوان کرد: در این مدت ۷۶۰ تن انواع روغن از نوع جامد و مایع در استان جذب و توزیع شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: با پیگیری‌های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در روز گذشته ۲۶۹ تن ویژه صنف و صنعت تخصیص یافت که بزودی جذب و توزیع خواهد شد.

جویبان ادامه داد: علاوه بر اقلام فوق ۲ هزار و ۲۴۵ تن برنج، ۷۵۰ تن گوشت مرغ منجمد و ۲۲۹ تن گوشت گوساله منجمد نیز در استان توزیع شده است.

 

 

 

 

دستگیری سارق با کشف ۱۰ فقره سرقت در خوسف/۴

ماموران انتظامی خوسف یک سارق حرفه‌ای را با ۱۰ فقره سرقت بازداشت کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف گفت: با وقوع انواع سرقت‌های متعدد در شهرستان خوسف و ایجاد جو ناامنی و نارضایتی بین مردم، دستگیری سارق یا سارقان به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

سرهنگ صادقی افزود: مأموران پلیس آگاهی این شهرستان با انجام اقدامات فنی و پلیسی و آثار به‌جامانده از صحنه‌های سرقت توانستند سارق را شناسایی و در یک عملیات ضربتی هنگام ارتکاب جرم ، وی را بازداشت کنند.

وی گفت: سارق دستگیرشده در اظهارات خود به ۱۰ فقره سرقت اعتراف کرد که متهم دستگیرشده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

لزوم فعالیت‌ جدی تر در حوزه اقامه نماز/۲-۳

باید در حوزه اقامه نماز فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های جدی تری صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی در شورای اقامه نماز این استان گفت: اگر قرار است در حوزه اجرا فعالیتی داشته باشیم و بر مدار توسعه و سلامت باشد باید اقامه نماز و استفاده از فرهنگ و تاثیرات آن با پیوست فرهنگی متکی بر اصول نماز انجام شود.
آقای مولانوری با اشاره به اینکه باید شورای اقامه نماز در همه شهرستان‌ها استان برگزار شود از تدوین آیین نامه برگزاری نماز جماعت در مساجد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خبرداد و گفت: ان شا الله در جلسه آینده ستاد مدیریت بیماری کرونا استانی هم مطرح می‌کنیم که همه مساجد بتوانند با رعایت پروتکل‌ها اقامه نماز کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بحرانی به نام بیماری کرونا در سطح جامعه وجود دارد گفت: نکته قابل توجه در این شرایط این است که در حوزه مدیریت و برنامه زیری باید تلاش کنیم فرصت‌ها را از درون بحران کرونا احصا و خلق کنیم و امورمان را با همین شرایط فعلی با مدیریت صحیح و بر مدار سلامت مردم اداره کنیم.
حجت الاسلام کمیلی مسئول ستاد اقامه نماز استان هم با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی ساختمان این ستاد گفت: تکمیل این مکان نیازمند اعتبار است تا بتوان آن را تا پایان سال افتتاح کرد.
دیگر مسئولان استانی هم به تشریح عملکرد دستگاه‌های اجرایی خود برای ترویج اقامه نماز در جامعه پرداختند.

کشف ۳۸ قطعه طوطی قاچاق در طبس/۴

فرمانده انتظامی طبس از کشف ۳۸ قطعه طوطی قاچاق در ایست و بازرسی”دیهوک” این شهرستان خبر داد.

سرهنگ محمود علی پور گفت: مأموران ایست و بازرسی دیهوک شهرستان طبس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان افزود: مأموران در بازرسی از خودرو ۳۸ قطعه طوطی که به‌صورت غیرمجاز و قاچاق حمل می‌شد کشف کردند که در این رابطه یک متهم دستگیر شد.

افزایش دوبرابری کمک‌های مردمی به مراکز نیکوکاری/۲-۳

کمک‌های نقدی و غیر نقدی به مراکز نیکوکاری خراسان جنوبی در هشت ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ۱۰۳ درصد رشد به دوبرابر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی استان گفت: در این مدت ۳۰ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی در مراکز نیکوکاری خراسان جنوبی جمع‌آوری و با همکاری این مراکز، بین نیازمندان توزیع شد.

احمد رفیعی افزود: از این رقم ۶ میلیارد و ۸۶۱ میلیون تومان از کمک‌های نقدی، ۲۱ میلیارد و ۵۸۱ میلیون تومان غیرنقدی و دو میلیارد و ۳۴۳ میلیون تومان خدمات بوده است.

در مدت مشابه پارسال، ۱۵ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان کمک در مراکز نیکوکاری استان جمع آوری شد.

وی با اشاره به فعالیت ۷۵ مرکز نیکوکاری در استان، افزود: همچنین ۶ مرکز تخصصی شامل یک مرکز نیکوکاری سلامت، یک مرکز نیکوکاری رسانه، دو مرکز اشتغال و کار آفرینی و دو مرکز صنفی در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

راه اندازی مرکز مراقبت الکترنیکی زندانیان/۵-۷

مرکز مراقبت الکترنیکی زندانیان با هدف پایش زندانیان دارای پابند الکترونیک در خراسان جنوبی راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، پیش از راه اندازی این مرکز، پایش زندانیان دارای پابند الکترونیک از تهران انجام می‌شد.

رئیس کل دادگستری استان در آیین افتتاح این مرکز با بیان اینکه پابند الکترونیک راهی برای تسهیل امور زندانیان و کاهش جمعیت زندان‌ها است گفت: در این طرح زندانیان با نصب یک پابند، از زندان آزاد می‌شوند و اجازه فعالیت در محدوده‌ای تعیین شده توسط قاضی پرونده را خواهند داشت.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه زندانی با پابند الکترونیک تحت مراقبت قرار می‌گیرد و نباید از محدوده تعیین شده خارج شود افزود: اگر در این طرح زندانی دچار تخلف شود و از محدوده تعیین شده خارج شود، ضمن اخطار به وی، تخلف انجام شده به قاضی گزارش می‌شود.

وی با بیان اینکه از آغاز این طرح تاکنون ۴۱ نفر از زندانیان از این طرح استقبال کردند گفت: در حال حاضر ۱۷ نفر درحال استفاده از پابند الکترونیکی هستند که آمادگی بهره مندی ۳۵ زندانی دیگر هم وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه تمامی زندانیان جرائم عمد و غیرعمد می‌توانند از این طرح استفاده کنند گفت: درصورت درخواست زندانی و تایید قاضی، زندانیان علاوه بر وثیقه، باید مبلغ ۹۰ هزارتومان به صورت ماهانه برای استفاده از این تجهیزات پرداخت کند.

 

 

 

 

 

 

 

بهره مندی ۵۰۰ دانشجو از دوره‌های مهارت آموزی/۲-۳

۵۰۰ دانشجو در خراسان جنوبی در سال جاری در دوره‌های مهارت آموزی مراکز فنی و حرفه‌ای شرکت کردند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: این تعداد دانشجو در ۳۶ دوره آموزشی بیش از ۷۵ هزار نفر ساعت آموزش را در هشت ماه گذشته فرا گرفتند.
حسین خوش آیند افزود: هم اکنون در ۶ دانشگاه استان در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، طبس، قائن و درمیان دوره‌های آموزشی مهارت آموزی برای دانشجویان پیش بینی و اجرا شده است.
وی گفت: هم اکنون فقط دانشگاه بیرجند مجوز مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی را از این سازمان کسب نموده است.

 

تجلیل از دانشجوی دارای معلولیت خراسان جنوبی/۲-۳

در مراسم تجلیل از دانشجویان برتر بهزیستی که توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزارشد از دانشجوی دارای معلولیت خراسان جنوبی نیز تجلیل شد.

مراسم تقدیر از علی حاجی زاده دارای معلولیت شنوایی باتجلیل از دانشجوی دارای معلولیت خراسان جنوبی حضور مسئولان استانی به صورت ارتباط ویدئوکنفرانس همزمان با کشور برگزار شد.
علی حاجی زاده رتبه‌ی ۷۱۲ کنکور سراسری در رشته‌ی ریاضی را کسب کرده و در رشته‌ی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شده است.
مدیرکل بهزیستی استان درحاشیه این مراسم با تبریک کسب این موفقیت به آقای حاجی زاده و خانواده‌ی وی افزود: در استان ۵۱ نفر دانشجوی دانشجوی دولتی و ۶۰ نفر دانشجوی غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.
از این ۱۱۱ نفر ۱۸ نفر دارای سرپرست معلول و ۹۳ نفر نیز افراد دارای معلولیت هستند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*