آخرین خبر :

آخرین تحولات خاورمیانه؛ جزئیاتی از بسته پیشنهادی فرانسه برای ایران و آمریکا/ پاسخ کوبنده عراق به اسرائیل/ واکنش پنتاگون به گزارش حمله اسرائیل به پایگاه نظامی در عراق/ درخواست عربستان، امارات و اسرائیل از آمریکا

درخواست عربستان، امارات و اسرائیل از آمریکا، پاسخ کوبنده عراق به اسرائیل، واکنش پنتاگون به گزارش حمله اسرائیل به پایگاه نظامی در عراق و ادامه پیشروی میدانی ارتش سوریه در جنوب ادلب، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جزئیاتی از بسته پیشنهاد فرانسه برای ایران و آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک رسانه آمریکایی در گزارشی، جزئیاتی از پیشنهادهایی را که قرار است «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه برای متقاعد کردن ایران به مذاکره به آمریکا مطرح کند، منتشر کرده است.

المانیتور نوشته، قرار است ماکرون پس از چندین هفته رایزنی با ایران و کاخ سفید در اجلاس گروه ۷ که از چند روز دیگر در فرانسه آغاز می‌شود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را برای اعطای مشوق‌های اقتصادی محدود جهت مجاب کردن ایران به حضور در میز مذاکره با آمریکا تحت فشار قرار دهد.

اما ترامپ همزمان با ابراز علاقه در اظهارات علنی‌اش برای رسیدن به توافق جدید با ایران، نشانه‌های اندکی مبنی بر احتمال پذیرا بودن در برابر چنین پیشنهادهایی ابراز کرده است. به نوشته المانیتور، ترامپ تمایلی برای نشان دادن انعطاف‌پذیری در سیاست خود به نام «کارزار فشار حداکثری» نشان نداده است.

ماکرون چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ما پیشنهادهایی برای کاستن از تحریم‌ها یا برقرار کردن یک ساز و کار جبرانی جهت کمک به ایرانی‌ها برای داشتن زندگی بهتر مطرح کرده‌ایم.»

جزئیاتی از بسته پیشنهاد فرانسه برای ایران و آمریکا/ پاسخ کوبنده عراق به اسرائیل/ واکنش پنتاگون به گزارش حمله اسرائیل به پایگاه نظامی در عراق/ درخواست عربستان، امارات و اسرائیل از آمریکا

او گفت: «باید ببینیم در ساعت‌های پیش روی، پاسخ ایرانی‌ها چیست و باید ببینیم آمریکایی‌ها تا چه اندازه آماده‌اند پیش بروند.»

ماکرون در آن جلسه به جزئیات بیشتری از پیشنهادهای خود اشاره نکرد؛ اما المانیتور به نقل از دیپلمات‌ها و کارشناسان نوشته است فرانسه به دنبال دریافت چراغ سبز از دولت ترامپ است تا در ازای راضی کردن ایران به حضور در میز مذاکره، برای برخی خریداران نفت ایران معافیت‌هایی در دوره‌های محدود صادر کند.

یک مقام اتحادیه اروپا که به شرط عدم افشای نام با المانیتور گفت‌وگو می‌کرد این طرح را پیشنهادی برای مدت محدود، برای مذاکره بر سر موضوعات محدود و با مشوق‌های محدود توصیف کرده که هدف آن فقط محک اوضاع است. او اضافه کرد که مقام‌ها معتقدند فشار به تنهایی ایران را به تسلیم وادار نخواهد کرد.

بخش دیگری از پیشنهادهای فرانسه، اعطای نوعی بسته جبرانی از سوی اروپا از جمله یک خط اعتباری است. المانیتور نوشته ماکرون در گفت‌وگوی تلفنی صد دقیقه‌ای خود با رئیس‌جمهور ایران، برقراری یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران را مطرح کرده است.

درخواست عربستان، امارات و اسرائیل از آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از آنکه خردادماه سال جاری اعلام کرد، از تصمیم خود برای حمله به سه نقطه در ایران منصرف شده، ادعا کرد دلیل این تصمیم آن بوده که در لحظات آخر از تلفات انسانی آن باخبر شده است.

این ادعای ترامپ از زمان مطرح شدن به شدت در میان کارشناسان آشنا به فرایندهای تصمیم‌گیری در پنتاگون مورد تردید قرار گرفته، زیرا ارائه اطلاعات درباره میزان تلفات انسانی هر حمله‌ای از جمله نخستین اطلاعاتی است که به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه می‌شود.

المانیتور در گزارشی جدید به نقل از منابع آگاه ادعا کرده که دلیل واقعی تصمیم ادعایی ترامپ برای لغو این حمله، نه آنچه او ادعا کرده، بلکه دریافت پیام‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی بوده که درباره تبعات اقدام علیه ایران هشدار داده‌اند.

منابع دیپلماتیک به المانیتور گفته‌اند، مقام‌های ارشد اطلاعاتی در خلیج فارس ـ احتمالاً امارات و عربستان سعودی ـ با عجله از کاخ سفید خواسته‌اند حملات خود به ایران را لغو کند، زیرا ارزیابی این رژیم‌ها این بوده که شاید ایران حمله آمریکا را با پاسخ‌هایی قدرتمند به آنها جبران کند. این منابع می‌گویند امارات و عربستان نمی‌‌خواستند بابت یک حمله جزئی آمریکا بهای بیش از حد پرداخت کنند.

طبق گزارش المانیتور، رژیم صهیونیستی هم پیام‌های مشابهی به واشنگتن ارسال و ترامپ به همین دلیل در لحظات آخر تصمیم خودش را عوض کرده و از حمله منصرف شده است.

پاسخ کوبنده عراق به اسرائیل

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد، این کشور در صورتی که دخالت اسرائیل در حملات هوایی به مراکز حشد شعبی ثابت شود، پاسخ کوبنده خواهد داد.

وی افزود: اگر اسرائیل به حملات خود به عراق ادامه بدهد، عراق صحنه درگیری خواهد شد که کشورهای مختلفی در آن مشارکت خواهند داشت. امنیت منطقه که عراق محور اساسی آن است، امنیتی مشترک است که حمایت از آن مسئولیتی بر دوش همه کشورهاست. اگر ثابت شود اسرائیل حاکمیت عراق را هدف قرار داده است، امنیت منطقه در معرض خطر قرار خواهد گرفت و همه چیز با هم درمی آمیزد.

جزئیاتی از بسته پیشنهاد فرانسه برای ایران و آمریکا/ پاسخ کوبنده عراق به اسرائیل/ واکنش پنتاگون به گزارش حمله اسرائیل به پایگاه نظامی در عراق/ درخواست عربستان، امارات و اسرائیل از آمریکا

شایان ذکر است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تلویحی به دخالت کشورش در حملات هوایی به مواضع حشد الشعبی در عراق اشاره کرده است.

واکنش پنتاگون به گزارش حمله اسرائیل به پایگاه نظامی در عراق

«سین رابرتسون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به برخی گزارش‌ها درباره حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه نظامی در عراق اعلام کرد، «ایران نباید از خاک عراق برای تهدید دیگر کشورها در منطقه استفاده کند.»

سخنگوی پنتاگون در ادامه مدعی شد، «ایران با فعالیت‌های بی ثبات کننده خود، امنیت عراق را تضعیف کرده و خطر درگیری منطقه‌ای را افزایش داده است.»

رابرتسون در ادامه ادعا کرد، واشنگتن از حق حاکمیت عراق حمایت کرده و مخالف هرگونه اقدام بالقوه توسط همسایگان که به خشونت در عراق منجر شود، است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که منابعی در واشنگتن گفتند، عامل انفجارهای اخیر در برخی پایگاه‌های نظامی عراق، رژیم صهیونیستی بوده است.

ادامه پیشروی میدانی ارتش سوریه در جنوب ادلب

فرمانده ارتش سوریه تأکید کرد، نیروهای مسلح ما در شمال حماه و جنوب ادلب همچنان به پیشروی میدانی خود ادامه می‌دهند.

نیروهای ارتش سوریه روز جمعه، شهرک کفر زیتا در حومه شمالی حماه را از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد کردند.

نیروهای ارتش به پیشروی‌های خود در حومه شمالی حماه و حومه جنوبی ادلب بعد از تثبیت مواضع خود در شهرک راهبردی «خان شیخون» در حومه ادلب، ادامه می‌دهند.

جزئیاتی از بسته پیشنهاد فرانسه برای ایران و آمریکا/ پاسخ کوبنده عراق به اسرائیل/ واکنش پنتاگون به گزارش حمله اسرائیل به پایگاه نظامی در عراق/ درخواست عربستان، امارات و اسرائیل از آمریکا

یک منبع سوری پیشتر گفته بود، ارتش سوریه، روستاهای «کفر زیتا»، «اللطامنه»، «لطمین» و «تل فاس» در حومه شمالی حماه را آزاد کرده است.

ارتش سوریه افزون بر یک ماه پیش، عملیات نظامی گسترده‌ای برای بازپس‌گیری کنترل حومه‌های حماه و ادلب، از حومه حماه آغاز کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*