چند خبر خراسان جنوبی

«شوخوانی، طبل زنی و رمضونی» از جمله سنت‌های دیرین مردم خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان است که برگزاری آن هنوز در برخی مناطق حال و هوای خاصی به این استان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگی است که به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه‌ای در بین مردم برخوردار است.

ماه رمضان که می‌آید، رخت و لباس مردم عوض می‌شود و هر منطقه‌ای از کشور برای خود آئینی خاص دارد، از گذشته‌های نه چندان دور مردم شهر و روستا‌های خراسان جنوبیماه مبارک رمضان را با برگزاری مراسم و آیین‌هایی سنتی آغاز می‌کنند.

هرچند باوجود زندگی شهری و ماشینی، بسیاری از این سنت‌های زیبا به فراموشی سپرده شده است، اما در گوشه و کنار شهر‌ها و روستا‌های خراسان‌جنوبی افرادی زندگی می‌کنند که هنوز به این سنت‌ها پایبند هستند.

 

محفل های انس با قرآن

جلسات قرآن خوانی از جمله برنامه‌هایی است که هرساله با شروع ماه رمضان به دو شیوه خانگی یا عمومی برگزار می‌شود.

در شیوه خانگی محفل خانوادگی است و اعضاء فامیل گرد هم می‌آیند و به تلاوت قرآن می‌پردازند و در نوع عمومی، مردم از اقشار و گروه‌های مختلف، زن و مرد و پیر و جوان در اماکن مذهبی همچون مساجد، امامزادگان گرد هم آمده و به جزخوانی روزانه قران کریم می‌پردازند.

در ماه رمضان دوره‌های خانگی ختم قرآن، رونق خاصی در استان دارد و بیشتر روزه داران سعی می‌کنند با حضور در این مجالس معنوی از فضیلت و ثواب آن بهره ببرند.

از «شوخوانی» برای سحر تا «رمِضوُن خوانی»؛ آئین کهن مردمان کویر در ماه مبارک رمضان

دوره‌های قرآن در شب برگزار می‌شود و در این دوره‌ها یک نفر به نام «مُلّا » حضور دارد که در روخوانی قرآن کریم تبحر دارد. در زمانی که کسی کلمه‌ای از قرآن را اشتباه بخواند فقط وی آن اشتباه را تصحیح می‌کند.

در پایان ماه مبارک رمضان دوره قرآن هم تمام می‌شود و معمولا کسی که در این دوره سوره الرحمن یا یس به وی رسیده باشد مردم را با خرما یا شیرینی پذیرایی می‌کند و کسی که به او سوره “توحید” رسیده باشد روز عید فطر باید یک دیگ آش درست کند که به آن آش قل هوالله می‌گویند.

از «شوخوانی» برای سحر تا «رمِضوُن خوانی»؛ آئین کهن مردمان کویر در ماه مبارک رمضان

 شو خوانی  و طبل‌نوازان  منادی سحرخیزان

کاهنی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی در خصوص آداب و رسوم سنتی مردم این منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،گفت: طبل‌زنی در سحر ماه مبارک رمضان از جمله راه‌های بیدار کردن مردم در سحر بود.

کاهنی افزود: هرچند که امروزه زنگ انواع ساعت‌ها، تلفن‌های همراه و زمان‌سنج تلویزیون‌ها برای بیدارکردن مردم با هم رقابت می‌کنند، اما هنوز در طبس همچنان طبل‌نوازان منادی سحرخیزان هستند.

وی اظهار کرد: مناجات و شب خوانی و یا به اصطلاح “شوخوانی” از دیگر رسوم کهن مردمان این خطه از کشورمان است که هر چند امروزه هنوز در برخی از روستا‌ها اجرا می‌شود، اما در شهر‌ها رنگ باخته و تکنولوژی‌ها روز همچون موبایل و تلویزیون جایگزین آن شده است.

از «شوخوانی» برای سحر تا «رمِضوُن خوانی»؛ آئین کهن مردمان کویر در ماه مبارک رمضان

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی تصریح کرد: طبل‌زنی در اوقات سحر ماه رمضان در طبس، یکی از نیات موقوفه است که در سال ۱۳۰۰ هجری قمری توسط عمادالملکی وقف شده و ماندگاری آن نیز به دلیل اجرای نیات خیر واقف است.

کاهنی عنوان کرد: این مراسم از سه ساعت مانده به اذان صبح آغاز می‌شد که طبل اول آن به معنی آماده باش در دو ساعت مانده به اذان زده می‌شود، طبل دوم در یک ساعت مانده به پایان وقت سحر به معنی بیدار باش و طبل سوم نیز نزدیک شدن به وقت اذان را خبر می‌دهد.

رمِضوُنی رسم کهن خراسان‌جنوبی

یکی دیگر از مراسم قدیمی ماه مبارک رمضان در بیرجند خواندن «رمضانی» است این مراسم بدین گونه است که در شب‌های رمضان پس از نماز و افطار، جمعی از پسران و نوجوانان در دسته‌های چهار تا شش نفری به راه افتاده و به جلوی درب هر خانه که می‌رسیدند برای اینکه مطمئن شوند کسی در خانه هست یا نه یک نفر از بچه‌ها که او را با عنوان استاد برگزیده‌اند با صدای بلند می‌گفت: «رَمِزُاْنی مارْ وَاْ مِدِیْ یا وَرْ خُانِمْدِ» به این معنی رمضانی ما را می‌دهید یا بخوانیمش.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر در خانه کسی بود و چیزی به آن‌ها می‌داد به درب خانه دیگر می‌رفتند وگرنه اگر احساس می‌کردند که کسی در خانه هست و جوابی نمی‌دهد خواندن رمضانی را آغاز می‌کردند.

از «شوخوانی» برای سحر تا «رمِضوُن خوانی»؛ آئین کهن مردمان کویر در ماه مبارک رمضان

کاهنی ادامه داد: ابتدا استاد یک مقدمه و دعایی می‌خواند و شاگردان بعد از هر جمله او آمین می‌گفتند و یادی از حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) می‌کردند و رباعی‌هایی در مرثیه ائمه اطهار (ع) می‌خواند.

وی با اشاره به اینکه مراسم رمضان‌خوانی به شماره ۸۱۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، یادآور شد: این مراسم در شهر‌ها و روستا‌های بیرجند، قاین، نهبندان، سربیشه برگزار می‌شود.

برخی از ابیات رمضان خوانی شامل “رمضو یارب / یارب رمضو”، “رمضو آمد / خوشنام خدا”، “رمضو آمد مهمانش کنید/ بز و بزغاله قربانش کنید”، “رمضو آمد خود سیصد سوار / چوبی ور دسته که آی روزه بدار”، “رمضو آمد مهمانش کنید / بز و بزغاله رو قربانش کنید”، “بز و بزغاله که چیزی نمشو/ گاو و گوساله را قربانش کنید”، “این سرا از کنه رو ور باده/ دو پسر داره که نو داماده”، “این سرا از کنه رو ور روزه/ دو دختر داره که مخمل دوزه”، “این سرا از کنه رو ور قبرستو / پدر مو گفته برو دو قرو بستو” است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: نذری‌هایی و انعامی که این گروه جمع اوری می‌کنند صرف پخت غذا برای نیازمندان و صرف امور خیریه می‌شود.

 ملاقه‌زنی (کفچلزی) آئینی منسوخ شده

کاهنی ادامه داد:کفچلزی یکی دیگر از مراسمی است که در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در خراسان جنوبی انجام می‌شود.

ملاقه زنی یا کفچلزی بدین صورت است که زنان و دختران هرکدام یا هر دو نفر با هم یک سبد یا قلبیری را که پارچه‌ای درون آن انداخته بودند را برداشته و در آن یک آینه و یک شانه و یک سرمه دان و قرآن می‌گذاشتند و یک کفچلز یا قاشق به دست دیگر گرفته و به در خانه‌هایی که از پیش در نظر گرفته اند می‌روند در حالیکه صورت خود را چنان در چادر پنهان می‌کنند که دیده و شناخته نمی‌شوند.

از «شوخوانی» برای سحر تا «رمِضوُن خوانی»؛ آئین کهن مردمان کویر در ماه مبارک رمضان

از «شوخوانی» برای سحر تا «رمِضوُن خوانی»؛ آئین کهن مردمان کویر در ماه مبارک رمضان

این افراد به در هر خانه‌ای که می‌رسند با کفچلز چند بار با فواصل کوتاه به در خانه می‌کوبند و بدان وسیله حضور خود را اعلام می‌کنند. بانوی خانه به دم در آمده سبد آن‌ها را گرفته ابتدا برای تیمن شانه را بر می‌دارد و به مو‌های خود می‌کشد بعد سرمه دان را به دست گرفته و چشمهایش را با سرمه سیاه می‌کند آنگاه آینه را برداشته و چهره خود را در آینه نگاه می‌کند بعد آن‌ها را با مبلغی پول داخل سبد می‌گذارد و به صاحبش می‌دهد.

البته در حال حاضر سالهاست که علاوه بر پول چیز‌هایی مانند آرد و خرما نیز می‌گذارند، زن کفچلز با مبالغی که جمع می‌کرد پارچه‌ای گرفته و ظهر روز بیست و هفتم در مسجدی یا در خانه خود در فاصله بین نماز ظهر و عصر پوشاکی برای خود می‌برد و همان روز می‌دوزد و می‌پوشد و بر این باورند که تمام سال را به شادی خواهند گذراند و از همه بلیات مصون خواهد بود.

البته در حال حاضر سال هاست که علاوه بر پول چیز‌هایی مانند آرد و خرما نیز می‌گذارند، زن کفچلز با مبالغی که جمع می‌کرد پارچه‌ای گرفته و ظهر روز بیست و هفتم در مسجدی یا در خانه خود در فاصله بین نماز ظهر و عصر پوشاکی برای خود می‌برد و همان روز می‌دوزد و می‌پوشد و بر این باورند که تمام سال را به شادی خواهند گذراند و از همه بلیات مصون خواهد بود.

از «شوخوانی» برای سحر تا «رمِضوُن خوانی»؛ آئین کهن مردمان کویر در ماه مبارک رمضان

وداع با ماه رمضان

سرانجام هنگام وداع با ماه رمضان فرا می‌رسد و شب آخر، وداع در شب‌خوانی همراه با مناجات است و روزه‌داران پس از یک ماه عبادت، روی به مساجد جامع و مساجد محل خود می‌آورند و به اقامه نماز عید فطر می‌پردازند و توفیق یک ماه عبادت و بندگی خداوند را عید می‌گیرند و با پرداخت فطریه، زکات تن خود را نیز به افراد نیازمند ادا می‌کنند و پس از یک ماه ضیافت الهی تلاش خود را برای سازندگی و زندگی بانشاط بیشتر آغاز می‌کنند.

ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و فرصتی برای تمرین ویژه بندگی، پالایش روح و روان و پرهیز از آلودگی، فصل بازنگری در گذشته و چنگ زدن و پناه بردن به دامن قرآن است.

گزارش از اکبرآبادی

 

 

 

حضور جودوکار خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی

بانوی جودوکار خراسان جنوبی از فردا تمرینات خود را در اردوی تیم ملی نوجوانان آغاز می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سپیده طاهری جودوکار بیرجندی پس از قهرمانی در مسابقات بانوان بهحضور جودوکار خراسان جنوبی در اردوی تیم ملیاردوی تیم ملی جودو دعوت شد.
این اردو برای رقابت در مسابقات چین تاپیه از ۱۹ تا ۲۴ اردیبهشت با حضور ۱۶ جودوکار در رده سنی نوجوانان در مجموعه ورزشی شهید کبکانیان تهران برگزار می شود.

طاهری، ۱۴ اردیبهشت در مسابقات انتخابی تیم ملی جودو در وزن ۴۰ کیلوگرم بر سکوی نخست ایستاد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرهنگ زیربنای رشد جامعه در همه ابعاد به شمار می رود

 
فرهنگ زیربنای رشد جامعه در همه ابعاد به شمار می رود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت:حوزه فرهنگ، زیربنای تحولات جامعه در ابعاد مختلف است و عدم توجه به آن زیان های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ناصر خوش خبر صبح امروز ١٨ اردیبهشت ماه جاری در دیدار با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین این اداره کل و مسئولین انجمن های فرهنگی و هنری استان با بیان اینکه فرهنگ زیربنای توسعه است بیان کرد:بی‌شک بدون رشد فرهنگی، رشد اجتماعی و اقتصادی در جامعه محقق نخواهد شد.

وی فرهنگ را زیر بنای توسعه حتی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی عنوان و تصریح کرد:اگر خیال کنیم تنها با ساخت و ساز و کار اقتصادی مشکلاتمان حل خواهد شد این تفکری اشتباه است زیرا فرهنگ زیربنای توسعه کشور است و عدم توجه به آن زیان های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی بخش زیرساخت های فرهنگی را در توسعه فرهنگ هر منطقه ای مهم برشمرد و افزود:اگر قرار است در مسیر توسعه در سایر بخش ها در هر سرزمین و منطقه ای اتفاقی مثبت رخ دهد، این مسیر تنها با تقویت بخش فرهنگ و توجه به این مهم به دست خواهد آمد و ما هم تلاش خواهیم کرد در این امر گام های مهمی در استان برداریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در ابتدای این دیدار ضمن بیان تبریک این انتصاب، خراسان جنوبی را پهنه گسترده ای از زیبایی های طبیعت، تمدن و مدنیت و سرزمین اندیشمندان و عالمان برجسته برشمرد و افزود:عالمان و محققان این دیار در جلوه گری تمدن ایرانی – اسلامی تاثیر گسترده ای داشته اند و بزرگانی مانند ابن حسام، حکیم نزاری، پروفسور معتمد نژاد، دکتر شکوهی،پروفسور گنجی، دکتر بدیع الزمان فروزانفر، و… از ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و علم خراسان جنوبی اند که آن را به سرزمین عالمان و فرهیختگان تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه بحث زیر ساخت های فرهنگی و هنری در حوزه استانی ضعیف است بیان داشت:چشم انداز خوبی در مرکز و شهرستان های استان دیده شده که امیدواریم با نگاه روشن مقام ارشد استان و با اعتباراتی که امسال برای آن پیش بینی خواهد شد  و با نگاه حرفه ای تری که به این مجموعه ها داشته ایم  این مجموعه ها را در آینده ای نزدیک به اتمام رسانیم.

ناصر نبی زاده نیز در این نشست با بیان اینکه خراسان جنوبی به عنوان یک استان فرهنگی دارای ظرفیت های فرهنگی و هنری بسیار زیادی است که باید بیش از پیش این ظرفیت ها مورد توجه قرار گیرد اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد حضور گردشگران و هنرمندان مطرح کشوری در قالب جشنواره های متعدد فرهنگی و هنری خواهیم بود و برای انجام کارهای بهتر و بیشتر در این زمینه نیارمند حمایت مسئولین ارشد استان هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خبر داد:
بازدید سرزده استاندار از دبستان امام حسن(ع)
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: استاندار خراسان جنوبی به طور سرزده در دبستان امام حسن(ع) شمال شهر بیرجند حاضر شد و با اهدای شاخه گل هفته معلم را به آموزگاران این آموزشگاه تبریک گفت.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد صادق معتمدیان در این بازدید خطاب به آموزگاران این دبستان اظهار کرد: معلم نماد ایثار و فداکاری و ققنوسی فداکار در جامعه ماست.

وی، از اهدای ۴ دستگاه رایانه به ارزش ۱۶ میلیون تومان به این آموزشگاه خبر داد و افزود: استانداری خراسان جنوبی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ۴ کلاس این آموزشگاه را با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیون تومان هوشمند سازی می کنند.

استاندار خراسان جنوبی، از تخصیص مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای انجام فعالیت های آموزشی و پرورشی این آموزشگاه خبر داد و تصریح کرد: همچنین استانداری خراسان جنوبی پیگیر احداث فضای ورزشی در زمین جنب این آموزشگاه بوده و در تهیه لوازم ورزشی مورد نیاز آن با آموزش و پرورش همکاری می نماید.

معتمدیان در ادامه خطاب به دانش آموزان دبستان امام حسن(ع)  افزود: شما دانش آموزان باید قدردان زحمات معلمان باشید چرا که آنها نعمت‌های خدا برای شما و برای همه مردم هستند.

گفتنی است دبستان امام حسن(ع) با ۳۷۰ دانش آموز و ۱۳ کلاس درس در دوره های اول و دوم ابتدایی فعالیت می کند.

فردا، سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خراسان جنوبی

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فردا به خراسان جنوبی سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فردا، سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خراسان جنوبیکشور روز پنجشنبه نوزدهم اردیبهشت به خراسان جنوبی سفر می کند.
بازدید از تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان، بازدید از منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه و دیدار با محیط بانان منطقه از برنامه های سفر ۲ روزه معاون رئیس جمهور به استان است.

توسعه در هر سرزمینی تنها با تقویت بخش فرهنگ به دست خواهد آمد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: حوزه فرهنگ، زیربنای تحولات جامعه در ابعاد مختلف است و عدم توجه به آن زیان‌های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

توسعه در هر سرزمینی تنها با تقویت بخش فرهنگ به دست خواهد آمد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ناصر خوش‌خبر در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین این اداره کل و مسئولین انجمن‌های فرهنگی و هنری استان با بیان اینکه فرهنگ زیربنای توسعه است اظهار داشت: بی‌شک بدون رشد فرهنگی، رشد اجتماعی و اقتصادی در جامعه محقق نخواهد شد.

وی فرهنگ را زیربنای توسعه حتی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی عنوان و تصریح کرد: اگر خیال کنیم تنها با ساخت و ساز و کار اقتصادی مشکلاتمان رفع خواهد شد این تفکری اشتباه است زیرا فرهنگ زیربنای توسعه کشور است و عدم توجه به آن زیان‌های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، بخش زیرساخت‌های فرهنگی را در توسعه فرهنگ هر منطقه‌ای مهم برشمرد و افزود: اگر قرار است در مسیر توسعه در سایر بخش‌ها در هر سرزمین و منطقه‌ای اتفاقی مثبت رخ دهد این مسیر تنها با تقویت بخش فرهنگ و توجه به این مهم به دست خواهد آمد و ما نیز تلاش خواهیم کرد در این امر گام‌های مهمی در استان برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در ابتدای این دیدار ضمن بیان تبریک این انتصاب، خراسان جنوبی را پهنه گسترده‌ای از زیبایی‌های طبیعت، تمدن و مدنیت و سرزمین اندیشمندان و عالمان برجسته برشمرد و افزود: عالمان و محققان این دیار در جلوه‌گری تمدن ایرانی- اسلامی تاثیر گسترده‌ای داشته‌اند.

ناصر نبی‌زاده بیان کرد: بزرگانی مانند ابن حسام، حکیم نزاری، پروفسور معتمدنژاد، دکتر شکوهی، پروفسور گنجی، بدیع‌الزمان فروزانفر از ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و علم خراسان جنوبی‌اند که آن را به سرزمین عالمان و فرهیختگان تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه بحث زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در حوزه استانی ضعیف است اظهار داشت: چشم‌انداز خوبی در مرکز و شهرستان‌های استان دیده شده که امیدواریم با نگاه روشن مقام ارشد استان و با اعتباراتی که امسال برای آن پیش‌بینی خواهد شد و با نگاه حرفه‌ای‌تری که به این مجموعه‌ها داشته‌ایم  این مجموعه‌ها را در آینده‌ای نزدیک به اتمام برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این نشست با بیان اینکه خراسان جنوبی به عنوان یک استان فرهنگی دارای ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیار زیادی است که باید بیش از پیش این ظرفیت‌ها مورد توجه قرار گیرد اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد حضور گردشگران و هنرمندان مطرح کشوری در قالب جشنواره‌های متعدد فرهنگی و هنری خواهیم بود و برای انجام کارهای بهتر و بیشتر در این زمینه نیازمند حمایت مسئولین ارشد استان هستیم.

 

 

 

 

وقتی گرانی کاغذ رمق ناشران را می گیرد

تهران- ایرنا- گرانی کاغذ معضلی است که این روزها دامنگیر حوزه نشر شده است؛ معضلی که هم نفس ناشران و هم رمق دست اندرکاران حوزه مطبوعات کاغذی را گرفته و برخی از آنان را به آخر خط رسانده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، این روزها همه حرف از گرانی می زنند. از گرانی اقلام خوراکی گرفته تا گرانی پوشاک و مسکن و اتومبیل. در این میان حوزه فرهنگ نیز از این گرانی ها بی نصیب نمانده است. گرانی کاغذ یکی از مهمترین معضلاتی است که این روزها پایش را روی گلوی یکی از مهمترین عرصه های فرهنگی یعنی عرصه نشر گذاشته است؛ تاجایی که شماری از ناشران پای خود را از این عرصه عقب کشیده اند و تعدادی از صاحبان روزنامه ها و مجلات هم از خیر فعالیت در عرصه مطبوعات گذشته اند.
در کنار گرانی کاغذ، گرانی در سایر لوازم و ادوات مربوط به چاپ هم بر دوش ناشران سنگینی می کند و عرصه را برای آنان تنگ کرده است.

** ناشرانی که از خیر نشر می گذرند
گرانی کاغذ؛ که طی ماه های گذشته بالا رفتن قیمت کتاب و کاهش شمارگان کتاب را به دنبال داشته است، برخی ناشران را برای ادامه راه با چالش مواجه ساخته است. مشکل از زمانی ناشران را بسیار متاثر ساخت که دلار سازش را ناکوک کرد و قیمت آن سر به فلک گذاشت و در ادامه وارد کنندگان کاغذ که از ارز دولتی هم بهره مند بودند کاغذهایشان را برای گران تر فروختن احتکار کردند و تدابیر مسوولان برای حل این معضل هم نتیجه نداد. در این میان آنانکه متضرر شدند از یک طرف ناشران کتاب بودند که به دلیل کمیابی و گرانی کاغذ مجبور شدند شمارگان کتاب هایشان را کم کنند و قیمت هایشان را بالا ببرند و از طرف دیگر مخاطبان بودند که ناگزیر به کوچک کردن سبد کتاب خانواده خود شدند.
بر اساس تازه‌ ترین آمار خانه کتاب، در سال ۹۷ شمارگان کتاب ۱۰ درصد کم‌ تر شده و کتاب نیز تا ۵۰ درصد گران ‌تر شده است. البته برای لمس گرانی کتاب خیلی هم لازم نیست منتظر آمار بمانیم. کافی است سری به کتاب‌ فروشی‌ها بزنیم تا این گرانی را لمس کنیم.
نمایشگاه کتاب امسال نیز بیش از هر زمان دیگر، گرانی حتی بیش از ۵۰ درصدی کتاب که آمارها از آن سخن می گویند و فغان دست اندرکاران حوزه نشر از شرایط شکننده و دشوارشان را نمایان ساخت.
«اعظم کیان افراز» مدیر انتشارات افراز و سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر، پیشتر در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا، با تاکید بر وضعیت شکننده ناشران بر اثر گرانی کاغذ و اهمیت حمایت های مالی از ناشران در این شرایط، گفت: باید بیشتر از اینها از حوزه فرهنگ حمایت کرد. گرانی و نوسان قیمت کاغذ، یکی از مشکلاتی است که باعث بالا رفتن قیمت کتاب می شود. این موضوع موجب سخت شدن خرید کتاب برای مخاطبان و در نتیجه کاهش گردش مالی در حوزه نشر و فشار به ناشران شده است.
در همین زمینه، «راضیه تجار» عضو هیات موسس انجمن قلم ایران نیز در گفت و گو با رسانه ها در حاشیه نمایشگاه کتاب می گوید: گرانی کاغذ کمر صنعت نشر را می‌ شکند یا به نوعی شکسته است و تاثیر بدی بر نویسندگان، مولفان و ناشران گذاشته است. بسیاری از ناشران خرده پا و کوچک که می‌ خواستند در کار فرهنگ باقی بمانند حذف می‌ شوند چرا که با این گرانی نمی توانند کار کنند از این رو بسیاری از ناشران به دلیل گرانی کاغذ ترجیح می‌ دهند به ساندویچ فروشی روی بیاورند و اصلا در نمایشگاه کتاب حاضر نشوند.
وی با اشاره به اینکه مشکلاتی مانند گرانی کاغذ به فرهنگ ضربه می زند می افزاید: باید افراد متخصص و متعهد در این زمینه تصمیم گیری کنند و ساختار‌هایی پیدا کنند و در صورت امکان سعی کنند در حد توانایی گوشه ‌هایی را هم ترمیم کنند و به صورت جدی و فعال‌تر به رفع این مشکل بپردازند.
این در حالی است که دی ماه پارسال سردار «حسین رحیمی» رییس پلیس تهران، از دستگیری اعضا و سرکرده باند بزرگ واردات کاغذ با ارز دولتی و برخورد با متخلفان خبر داد. با این حال اما مشکلات در حوزه کاغذ همچنان ادامه دارد و به قوت خود باقیست. از اینرو چندان بعید نیست ناشران و اهالی فرهنگی زیر بار مشکلات اقتصادی و گره های مختلفی که در مسیر فعالیت حرفه ای شان وجود دارد عطای کار فرهنگی را به لقای آن ببخشند و وارد دیگر مشاغل اقتصادی شوند.

** وقتی مشکلات اقتصادی دامن مطبوعات را هم می گیرد
با آغاز بحران کاغذ در اواسط پاییز ۹۶، نگرانی ها در میان اهالی نشریات به ویژه نشریات خصوصی نیز پیرامون چگونگی ادامه فعالیت هایشان افزایش یافت. از آن زمان تاکنون شماری از نشریات کاغذی که مدیران مسوول آنها نتوانستند زیر بار گرانی کاغذ و دیگر مخارج چاپ و انتشار مطبوعات تاب بیاورند، تعطیل شدند.
روزنامه «همبستگی» یکی از مطبوعات بخش خصوصی بود که ۲۷ تیرماه ۹۷ تعطیل شد. در آن زمان «امیر عباس نخعی» سردبیر این روزنامه، با انتشار مطلبی با عنوان «برای یک خاموشی» در سایت رسمی روزنامه «همبستگی» از علت تعطیلی این روزنامه سخن گفت و نوشت: به دنبال ادامه‌ دار شدن مشکلات اقتصادی روزنامه‌ های بخش خصوصی، به ویژه بحران کاغذ که مدتی است گریبان ‌گیر مطبوعات شده است، روزنامه همبستگی نیز به جرگه روزنامه ‌هایی پیوست که به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده ‌اند.
روزنامه «اعتدال» روزنامه دیگری بود که حجت‌الاسلام «رضا صابری» مدیر مسوول آن، هفتم بهمن ماه امسال از تعطیلی اش به دلیل مشکلات مالی خبر داد.
خبر تعطیلی و چاپ نشدن ۲ هفته نامه «مثلث» و «صدا» در اواسط دی ماه امسال حاکی از عمق چالش های اقتصادی دامنگیر مطبوعات کاغذی بود. بسیاری تعطیلی این دو نشریه نسبتا قدیمی را که یکی به اردوگاه اصولگرایان تعلق داشت و یکی هم اصلاح طلب بود، زنگ خطری برای جامعه مطبوعاتی دانستند.
در پی این اتفاق ها سه تن از نمایندگان مجلس، در نامه ای به رییس جمهوری، خواستار رسیدگی و حمایت دولت از مطبوعات شده اند.
نمایندگان تهران «الیاس حضرتی» مدیرمسوول روزنامه «اعتماد»، «مصطفی کواکبیان» مدیرمسوول روزنامه «مردم‌ سالاری» و «محمدعلی وکیلی» مدیرمسوول روزنامه «ابتکار»، بیست و دوم اسفندماه جاری، در نامه ای سرگشاده خطاب به حجت الاسلام «حسن روحانی» احتمال تعطیلی مطبوعات را متذکر شدند.
در بخشی از نامه این نمایندگان آمده است: بار دیگر تاکید می ‌کنیم نفس‌ های به شماره افتاده نشریات مکتوب در سال ۹۷ می‌ رود تا در تندباد کم توجهی‌ ها و سوء مدیریت بخش ‌های مسوول در دولت و سایر دستگاه‌ های تصمیم‌ گیر، قطع شود و بیمار در حال احتضار مطبوعات، برای همیشه رخت از کشور بربندد.
در همین زمینه، «محمدمهدی فرقانی» کارشناس رسانه و رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه چندی پیش، درباره گرانی کاغذ و متعاقب آن تعطیلی احتمالی روزنامه ها به پژوهشگر ایرنا می گوید: در هر صورت مطبوعات و کتاب نقش مهمی در فرهنگ ‌سازی و پیشبرد توسعه ایفا می‌کنند اما گرانی کاغذ باعث نابسامان شدن وضعیت رسانه‌ها شده است. با توجه به پایین بودن شمارگان مطبوعات و حضور نداشتن محصولاتی مانند کتاب و روزنامه در سبد مصرفی خانواده‌ ها گرانی کاغذ باعث کاهش صفحات روزنامه، گرانی روزنامه و کاهش شمارگان روزنامه ‌ها خواهد شد.
به گفته فرقانی، مسوولان باید در خصوص علت گرانی و نبود کاغذ اظهار نظر کنند و راهکارهای واقعی ارایه دهند.
کوتاه سخن آنکه، حوزه نشر، اعم از کتاب و مطبوعات، به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های فرهنگی که با آگاهی و دانش جامعه ارتباط مستقیم دارد، همواره نیازمند توجه و رسیدگی مسوولان است. این عرصه هر اندازه بیشتر مورد توجه و اهتمام مسوولان قرار گیرد، به همان میزان شاهد شکوفایی و رشد فرهنگی جامعه خواهیم بود .
از این رو شاید لازم باشد، مسوولان نسبت به دغدغه های این روزهای دست اندرکاران حوزه نشر و مطبوعات در خصوص گرانی و کمیابی کاغذ، اقداماتی درخور از خود نشان دهند. اگرچه به نظر می رسد، دست اندرکاران به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای رفع این نگرانی ها گام هایی را برمی دارند اما این تلاش های تاکنون نتوانسته رضایت ناشران و اهالی مطبوعات را فراهم آورد و از دغدغه های آنان بکاهد.

 

 

 

به بهانه فرارسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر:

هلال احمر نماد صلح، انسانی مهربان و دنیایی آرام

تهران- ایرنا- هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می شود به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه ازسوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، نام جمعیت هلال احمر می تواند برای افراد مختلف جامعه تداعی کننده خدمات عام المنفعه و بشردوستانه باشد، عده ای آن را سازمانی پیشرو و پاسخگو در ارائه خدمات اولیه امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی ها آن را تامین کننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه و تک نسخه ای، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آنرا سازمانی داوطلبانه و حمایتی می شناسند.
با فرا رسیدن(هشتم می میلادی و ۱۸ اردیبهشت شمسی) روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، نا خودآگاه چهره های نگران، مسوولیت پذیر و توانای افرادی از نظر می گذرد که امدادگری را عشق به انسانیت و خالق خود، توصیف کرده و با جدیت مسیر هدفمند و سازمان یافته ای را پیگیر می شوند.
در جنگ و درگیری های مسلحانه خونین، اتفاقات ناگوار، حوادث پیش بینی نشده و بلایای طبیعی و غیر طبیعی که در گوشه و کنار جهان رخ می دهد، با انسانهایی روبه رو می شویم که با شجاعت و از خود گذشتگی به کمک همنوعان خود می شتابند و مصداق بارز شعرمشهور سعدی هستند که بنی آدم اعضای یکدیگرند.
این انسانها که با هدف و ذهنی پویا و متعالی به کمک آسیب دیدگان هر حادثه ای می شتابند، همان امدادگران و نجاتگران جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر هستند که با لباس های سفید و نشان سرخ خود، نقش فرشتگان نجات را بر روی کره خاکی ایفا می کنند.
نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با ۱۹۱ جمعیت ملی عضو خود و با تمسک به هفت اصل بنیادین یعنی انسانیت، خدمات داوطلبانه، استقلال، بی طرفی، بی غرضی، یگانگی و جهان شمولی حرکتی را در جهان به پیش می برد که نشانش سفیدی صلح و سرخی مهر است.
امدادگران، جوانان و داوطلبان جمعیت های ملی هلال احمر و صلیب سرخ فارغ از هرگونه مناقشات سیاسی، قومی، مذهبی و نژادی در پیچ و خم های سخت و دشوار حوادث، بحران ها، سوانح و جنگ ها تنها به گره گشایی از کار دردمندان و گرفتاران در دام ناملایمات می اندیشند.
روز هشتم ماه می مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه، برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴، به افتخار سالروز تولد ژان هانری دونان پیشنهاد دهنده و بنیانگذار تاسیس جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و برای یادآوری جایگاه صلیب سرخ و هلال احمر در تعیین سرنوشت و حیات نسل بشر در اقصی نقاط جهان، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام گرفته است.
دونان بازرگان سوئیسی که خود در سال ۱۸۵۹ میلادی در حال عبور از شمال ایتالیا بود، از نزدیک شاهد صحنه های رقت بار و پیامدهای دهشتناک نبرد سولفرینو بود، مشاهده کرد که چگونه هزاران سرباز مجروح و ناتوان در حال مرگ و بدون مراقبت رها شده، اجسادشان پس از جنگ مورد حمله دزدان و چپاولگران قرار گرفته بود.
وی پس از بازگشت به ژنو، شرحی با عنوان«خاطره ای از سولفرینو» را در مورد آنچه که دیده بود به رشته تحریر در آورد و در آن دو پیشنهاد برای بهبود امدادرسانی به قربانیان جنگ ارائه کرد که نخست ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و درهمه کشورها برای مراقبت از مصدومان جنگی و دوم وادار کردن کشورها به پذیرش عقیده حمایت از امدادگران و مجروحان در میدان جنگ بود.
نخستین پیشنهاد هانری دونان به تشکیل جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر منجر شد که در حال حضار ۱۹۱ جمعیت در درون نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارند. پیشنهاد دوم او نیز مبنایی شد برای تنظیم کنوانسیون های ژنو که اکنون ۱۹۳ کشور عضو آن هستند.
آری ژان هانری دونان در نگارش کتاب خاطره ای از سولفرینو تنها به وصف مصیبت های رقت بار ناشی از کشته شدگان و مجروحان این جنگ اکتفا نکرد، بلکه پیشنهاداتی انسان دوستانه و عملی را برای پایان دادن به آنها را ارائه کرد.
پیشنهاداتی که دونان در کتابش مطرح کرد، سه سال بعد با تشکیل نخستین هسته های نهضت بین المللی صلیب سرخ در شهر «ژنو» مهد پیدایش جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر به بار نشست.
برپایی نخستین کنفرانس بین المللی برای کمک رسانی به انسانهای متاثر و گرفتار در جنگ ها و بلایای طبیعی و غیر طبیعی در سال ۱۹۶۳ در ژنو و انتخاب صلیب سرخ رنگ برای متمایز کردن امدادرسانان از سایرین را باید نخستین اثرگذاری کتاب خاطرات سولفرینو به حساب آورد.
اگر چه دونان در سال ۱۸۹۵ میلادی ور شکست و دچار فقر و تهیدستی شدیدی شد، اما تا پایان عمرش از تلاش و کوشش برای کمک به انسانهای گرفتار در جنگ ها و تسکین آلام انسانهای دردمند و متاثر از دگرگونی های طبیعی و بلایا باز نایستاد و به خاطر همین تلاشها نیز در سال ۱۹۱۰، اندک زمانی پیش از مرگش به دریافت جایزه صلح مفتخر شد.
انتخاب سالروز تولد ژان هانری دونان به عنوان روز جهانی صلح در سال ۱۹۸۴ نیز به خاطر همین تلاشهای خستگی ناپذیر این تاجر سوییسی در فرهنگ سازی و مهندسی خدمات انسان دوستانه و اشاعه حقوق بین المللی بشر دوستانه صورت گرفته است.
امروزه از زمان نگارش کتاب خاطرات جنگ سولفرینو بیش از یک قرن و نیم سپری می شود و دیر زمانی است که دیگر هیچ بلا زده ای را در سراسر جهان نمی توان یافت که با مشاهده نشان های امدادی «صلیب و هلال سرخ» احساس آرامش خاطر و رهایی نکند.
از آن تاریخ تا به امروز، با مشاهده نشان و علامت صلیب سرخ و هلال احمر، به نشانه ی بارزی از یاری رساندن افراد توانا با شعار توان توانگران به نیاز نیازمندان براساس آمیزه های دینی مذاهب الهی مختلف از جمله اسلام و تمسک به آیات قرآنی و کتابهای آسمانی برمی خوریم.
اصول هفت گانه ای که منشا پیدایش خوبیها و مهرورزی های بیشماری با هدف تسکین آلام بشریت و انسان های دردمند و کم برخوردار و بر این اساس انسانیت، خدمات داوطلبانه، جهانشمولی، یگانگی، استقلال، بی غرضی و بی طرفی شکل گرفت و به کانون اتحاد مردم سراسر کره ی خاکی برای ارایه خدمات عام المنفعه و بشردوستانه تبدیل شد.
در ایران نیز رسم فداکاری و ایثار و از خود گذشتگی، تاریخی دیرینه دارد و به همین دلیل نیز پس از تشکیل کمیته بین المللی صلیب سرخ و تصویب یک نشان مجزا و مشخص برای حمایت قانونی از بخش های درمانی ارتش، امدادگران داوطلب و قربانیان درگیری های مسلحانه، یکی از اهداف اصلی کمیته پنج نفره که در ۱۷ فوریه ۱۸۶۳ برای بررسی پیشنهادات دونان تشکیل شد که این کمیته بعدها به کمیته بین المللی صلیب سرخ(ICRC) تبدیل شد. ایران از نخستین کشورهایی بود که به عضویت این سازمان خیریه و عام المنفعه در آمد.
«در کنفرانس دیپلماتیکی که در اگوست ۱۸۶۴ در ژنو برگزارشد، علامت صلیب سرخ در زمینه ای سفید – رنگهای پرچم سوئیس به طور معکوس- به عنوان نشان انتخاب شد. با این حال، در جریان نبرد میان روسیه و ترکیه در سال های ۱۸۷۶ تا ۱۸۷۸، امپراطوری عثمانی اعلام کرد به جای صلیب سرخ از هلال احمر به عنوان نشان استفاده کرده و البته پذیرفت تا به نشان صلیبی که طرف دیگر به کار می برد، احترام بگذارد.»
ایران هم نشان دیگری را با نام شیر خورشید سرخ را انتخاب کرد که هر دو نشان ترکیه و ایران در کنفرانس دیپلماتیک که در ۱۹۲۹ برگزار شد به رسمیت شناخته شدند. در سال ۱۹۸۰، جمهوری اسلامی ایران، هلال احمر را جایگزین شیرخورشید سرخ کرد.
با نگاهی گذرا به تاریخچه تشکیل این جمعیت ملی در ایران در می یابیم که هلال احمر در آغاز راه با انتخاب علامت شیر و خورشید سرخ، در سال ۱۳۰۳ شمسی از سوی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به رسمیت شناخته شد.
این جمعیت از همان روزهای نخست تاسیس، نیازهای مالی خود را به طور عمده از محل جلب کمک های مردمی و افراد خاص و موقوفات تامین می کرد و تا زمان انقلاب اسلامی، توانست بیش از ۵۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی با مجموع ۱۵ هزار تخت بیمارستانی، چندین مرکز جوانان و کودکان، پرورشگاه، آموزشگاه پرستاری، مراکز دارویی و جاده ای و امداد هوایی و دریایی و بانک خون تاسیس کند.
این جمعیت تا پیش از انقلاب اسلامی، پنج فروند هواپیما، یک فروند کشتی بیمارستانی، پنج فروند چرخبال و بیش از دو هزار آمبولانس امدادی و وسایل حمل و نقل زمینی برای امدادرسانی در حوادث و سوانح مختلف در اختیار داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جمعیت هلال احمر در سال ۱۳۵۹ همچون کشور مصر نشان هلال احمر را جایگزین نشان قبلی کرد و فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر نیز نشان صلیب سرخ و هلال سرخ رنگ را بر روی زمینه سفید که نمادی از صلح و آرامش است، به عنوان نشان رسمی خود برگزید.
آنچه مسلم است، جمعیت هلال احمر درایران اکنون با پشت سرگذاشتن حوادث بزرگی چون جنگ تحمیلی و مدیریت بلایای طبیعی چون سیل و زلزله از تجربیات زیادی برخوردار است.
امدادرسانی در واقعه تلخ زلزله های بزرگ و مخرب رودبار و منجیل، بم، آذربایجان شرقی، بوشهر، پل ذهاب و سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و خوزستان بیش از هر زمانی پختگی و اثرگذاری این نهاد مدنی را به اثبات رساند به گونه ای که عملکردش در آن وقایع حتی مورد تمجید رسانه های خارجی قرار گرفت.
جمعیت هلال احمر در ایران به عنوان یک سازمان غیر دولتی و عام المنفعه در امر امدادرسانی به عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در صورت بروز حوادث جمعی، nbc و انسان ساخت با افزایش برگزاری دوره های آموزش امداد و کمک های اولیه و همچنین استفاده از توان جوانان داوطلب ارایه خدمات انساندوستانه و فعالیت های امدادی موفق را در اولویت برنامه های بشردوستانه خود قرار داده است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از ۱۹۱ کشور عضو نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که در ایران به عنوان یک سازمان غیر دولتی و عام المنفعه در امر امدادرسانی به عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در صورت بروز حوادث جمعی، nbc و انسان ساخت با افزایش برگزاری دوره های آموزش امداد و کمک های اولیه و همچنین استفاده از توان جوانان داوطلب ارایه خدمات و عملیات های امدادی موفق را در اولویت برنامه های بشردوستانه خود قرار داده است.

*جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در یک نگاه

همانگونه که در اول این گزارش اشاره شد، نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۱۸۶۲ میلادی با پیشنهاد هانری دونان سوئیسی و با هدف ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و در همه کشورها برای مراقبت اولیه مجروحان جنگی شکل گرفت.
یک سال بعد نیز ۱۶ کشور در ژنو گردهم آمدند و با انتخاب نشان مشترک صلیب سرخ به این نهضت پیوستند.
۱۳ سال بعد، دولت وقت عثمانی به این نهضت پیوست و نشان هلال سرخ را برای خود برگزید که پس از آن از طرف کشورهای اسلامی نیز پذیرفته شد.
در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی مطابق با ۱۹۲۲ میلادی حکومت وقت ایران آمادگی خود را برای پیوستن به نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرد.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز جمعیت هلال احمر ایران، با پیشینه پرافتخاری که از بدو تاسیس خود داشت از محک آزمون های دشوار سربلند بیرون آمد.
زلزله منجیل و رودبار در شمال ایران و زلزله هولناک و ویرانگر در بم کرمان، درکنار صدها حادثه دیگر چون سیل و زلزله و نیز امدادرسانی به آوارگان ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق به ایران، ظرفیت بالا و توانمندی قابل توجه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در خدمت رسانی به آسیب دیدگان در داخل و خارج از کشور پهناور به اثبات رساند و توجه و تحسین مجامع بین المللی را برانگیخت.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارتند از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسانها و کوشش درجهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر در حال حاضر در زیرمجموعه خود چهار سازمان فعال و گسترده را در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات و سوریه را مدیریت می کند.
همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می کند.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای قریب ۹۷ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است،
بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، عدم وابستگی، خدمات داوطلبی، یگانگی و جهان شمولی، هفت اصل اساسی این نهضت فعال و فراگیر است.

*سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر یکی از اصلی ترین و محوری ترین مجموعه های تحت مدیریت این جمعیت است.
نخستین تشکیلات رسمی امداد در سال ۱۳۵۰ آغاز به کار کرد، درسال ۱۳۷۹ با اضافه شدن واژه نجات به سازمان امداد، وظایف این سازمان وارد مرحله نوین خود شد و مسئولان سازمان برای اجرای نقش موثرتر در جامعه، تغییراتی درساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی اعمال کردند.
امدادهوایی، امداد دریایی، امدادجاده ای، امداد کوهستان، ارتباطات رادیویی و واحد آمادگی و نگهداری سگ های تجسس (آنست) و مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات از بخشهای مختلف این سازمان می باشد.

* سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر
تشکیلات اولیه سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در سال ۱۳۲۷برمبنای یکی از اصول اساسی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یعنی اصل خدمات داوطلبانه شکل گرفته است.
هدف اصلی این سازمان، سازماندهی و بهره گیری از خدمات داوطلبان به نفع نیازمندان می باشد که جهت تحقق آن، این سازمان ۲ وظیفه «جذب نیروی انسانی و مشارکت های مردمی» و «ارائه خدمات حمایتی به نیازمندان جامعه» را برعهده دارد.
این داوطلبان در چهار گروه مهارت، مشارکت، هدایت و حمایت به عضویت افتخاری این سازمان در می آیند. در گروه مشارکت، داوطلبان در فعالیت های اجرایی جمعیت مشارکت می نمایند.
داوطلبان گروه هدایت، خدمات فکری و مشاوره ای و داوطلبان گروه حمایت، خدمات مادی و مالی به سازمان ارائه می نمایند و داوطلبان گروه مهارت نیز اعضایی هستند که خدمات فنی و تخصصی خود را داوطلبانه درجهت اهداف جمعیت به کار می گیرند.

* سازمان جوانان جمعیت هلال احمر
سابقه تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به آبان ماه ۱۳۲۶ شمسی مطابق با ۱۹۴۷ میلادی باز می گردد.
عمده فعالیت های این سازمان عبارتند از فعالیت های آموزشی شامل برگزاری کلاس های امدادی، عقیدتی، هنری، ورزشی و فنی حرفه ای، برگزاری مسابقات ورزشی، برپایی اردو شامل مسابقات و فعالیت های فرهنگی و هنری و برپایی نمایشگاه ها است.
همچنین تشکیل کانون های هنری، تجهیز کتابخانه های مراکز جوانان در استانها و برگزاری همایش ها از دیگر فعالیت های این سازمان در سطح کشور است. از ابتکارات سالیان اخیر سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران باید به تشکیل کانون های دانش آموزی، دانشجویی، کارگری و شاخه آزاد در مدارس، دانشگاه ها، کارخانه ها و در میان سایر اقشار جوان جامعه اشاره کرد.

* سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر
سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در عرصه های گوناگون ارائه خدمات دارویی، درمانی و بهداشتی از موثرترین پایه های جمعیت هلال احمر ایران به حساب می آید.
بسیاری از مردم ایران به واسطه استفاده مداوم از خدمات داروئی و بهداشتی، جمعیت هلال احمر کشور خود را از طریق این سازمان و با داروخانه های مجهز آن می شناسند، سابقه تاسیس این سازمان به سال ۱۳۳۴ شمسی و فعالیت در زمینه تهیه و تدارک دارو مربوط می شود.
اما هم اکنون دامنه فعالیت های سازمان تدارکات پزشکی بسیار متنوع تر است و علاوه بر تهیه دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور، این سازمان در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی حیاتی از قبیل انواع صافی های دیالیز، فیلترهای تالاسمی و تولید لوازم یکبار مصرف پزشکی، همچنین ساخت و راه اندازی شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران، شرکت داروسازی سها، شرکت پخش سها هلال، شرکت بازرگانی سها کیش و شرکت سها جیسا فعالیت دارد.

*معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر
معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از دیگر بخشهای مهم و موثر زیرمجموعه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است.
نخستین مراکز توانبخشی این جمعیت در دی ماه سال ۱۴۴۱ با همکاری سازمان ملل متحد و وزارت بهداری وقت تاسیس شد. پس از انقلاب اسلامی و به ویژه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که منجر به معلولیت هزاران نفر از رزمندگان اسلام شد، مراکز توانبخشی جمعیت در ابعاد علمی گسترش فراوانی یافت.
امروزه وظایف عمده معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی این جمعیت شامل سه بخش است که عبارتند از فعالیت های درمانی و دارویی، فعالیت های توانبخشی و فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی است.
مراکز درمانی خارج از کشور و داخل کشور و مرکز جامع توانبخشی مستقر در تهران، فعالیت های درمانی این معاونت را تشکیل می دهند.
فعالیت های توانبخشی این معاونت نیز در بخش های ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی و ایزوکنتیک (مربوط به ضایعات ورزشی) ارائه می گردد.
در امور توانبخشی و درمانی نیز، خدمات این معاونت در زمینه های واکسیناسیون حجاج و مبارزه با ایدز در سطح جامعه صورت می پذیرد.

*شرکت صنایع نساجی هلال ایران
شرکت صنایع نساجی هلال ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه با عناوین و اسامی مختلف با شماره ثبت ۵۹۴۲ فعالیت داشته و در سال ۱۳۷۳ پس از خرید صددرصد سهام این شرکت توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نام این شرکت به شرکت صنایع نساجی هلال ایران تغییر یافته است.
مهم ترین فعالیت های شرکت نساجی هلال ایران عبارتنداز تولید انواع نخ، پارچه، پتو و به طور کلی هرنوع تولیدات نساجی و فروش محصولات تولید شده، خرید و فروش و واردات انواع مواد اولیه و ماشین آلات و لوازم یدکی مورد نیاز، هرگونه واردات و صادرات و معاملات بازرگانی مجاز می باشد.
تولید انبوه پتو و چادر امدادی، البسه و ملزومات امدادی به منظور تامین نیاز جمعیت هلال احمر و فروش مازاد نیاز جمعیت به متقاضیان داخلی، شامل موسسات دولتی، تعاونی ها، نیروهای مسلح و مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی و صادرات یا فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی معتبر خارجی، مانند فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت های ملی دیگر کشورها و تمامی موسسات و مجامع بین المللی دیگر نیز انجام می گیرد.
بدین لحاظ شرکت نسبت به افزایش کیفیت و توان تولید محصولات خود در جهت بهینه کردن بازار فروش تولیدات و افزایش درآمد از محل فعالیت های جاری به منظور تأمین هزینه ها و سوددهی برنامه‌ ریزی کرده است.

* مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی هلال ایران

مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی هلال ایران نیز مرکز فعالیت های آموزشی و پژوهشی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
اگرچه پیشینه فعالیت های آموزشی در جمعیت طولانی بوده، اما این مرکز رسماً در تابستان ۱۳۸۱ تاسیس شد و هم اکنون تحت نظارت دانشگاه جامع علمی – کاربردی و هماهنگ با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت آموزشی و پژوهشی در زمینه های گوناگون می پردازد.

* مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بعنوان زیرمجموعه جمعیت هلال احمر و همکار سازمان حج و زیارت، ماموریت اصلی خود را تامین سلامت زائرین حج تمتع، عمره، عتبات عالیات و سوریه قرار داده است و تمام تلاش خود را صرف می نماید تا این عزیزان با اطمینان از حضور امکانات و متخصصین مجرب عرصه پزشکی و سلامت در کنار خود، بدون نگرانی از وضعیت جسمانی شان به بهره گیری معنوی هرچه بیشتر از سفر خود بپردازند.
ماموریت این مرکز فعالیت های بسیار گسترده ای در سه سرفصل عمده بهداشت، درمان و آموزش است.

*کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر
کمیته ملی حقوق بشردوستانه تقریباً تمام وظایفی را که دولت ها دررابطه با مقررات بشردوستانه به خصوص کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ برعهده دارند، انجام می دهند.
موفق ترین نمونه های این کمیته ها در سطح جهان کمیته ‌هایی بوده اند که تحت ریاست جمعیت های ملی تشکیل شده اند.
در سال ۱۳۷۵ رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از طریق وزارت امور خارجه رسماً تقاضا کرد که ایران نسبت به تشکیل کمیته ملی حقوق بشر دوستانه اقدام کند.
نهایتاً کمیته ملی حقوق بشردوستانه در سال ۱۳۷۸( ۱۹۹۹ میلادی) طبق مصوبه هیات وزیران و با عضویت وزارتخانه های خارجه، دفاع،بهداشت و درمان،کشور و دادگستری با ریاست رییس جمعیت هلال احمر تشکیل گردید.

 

 

 

 

در نشست کارگروه ملی پیشگیری از جرایم پولی و بانکی مطرح شد؛

۱۵۰ هزار میلیارد معوقه بانکی در دست چند بدهکار

نماینده دیوان محاسبات کشور: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوقه و مطالبات کلان بانکی در دست چند نفر بدهکار است

۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در دست چند بدهکاربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ نخعی در نشست کارگروه ملی جرایم پولی و بانکی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: وجود این بدهی‌های بانکی نشان می‌دهد که سامانه‌ای منسجم برای بررسی تسهیلات گیرندگان وجود ندارد و این بدهکاران به صورت مداوم تسهیلات گرفته اند.

وی گفت: اگر بدهکار بانک، امکان دریافت تسهیلات از سایر بانک‌ها را نداشته باشد، شاهد چندین بار گرفتن تسهیلات توسط یک نفر با وجود معوقه‌های بانکی نمی‌بودیم.

نماینده دیوان محاسبات افزود: صندوق هاسی زیر مجموعه خود بانک‌ها تشکیل می‌شود و این صندوق‌ها مشکل زاست، به این صورت که بانک مرکزی نرخ سود اعلام می‌کند، اما درحقیقت نرخ سود با مبالغ بالاتر به منظور جذب مشتری پرداخت می‌شود.

نخعی گفت: خلاء‌های قانونی مانند بحث قانون ورشکستگی موجب شده است بدهکاران از این حربه سود ببرند.

 

 

 

 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی:

‌می‌توانیم در ۴ روز غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سربگیریم

بازگشت پذیری به قبل از برجام در مدت زمانی کوتاه میسر است و اگر قرار بر این اقدام شد در مدت چهار روز می‌توانیم به مرحله غنی سازی ۲۰ درصد برسیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس جمهور در خصوص کاهش تعهدات ایران در برجام، افزود: جمهوری اسلامی ایران با سیاست هوشمندانه خود توانست به صورت موثری رفتار نفاق گونه امریکا را به خوبی در سطح افکار عمومی جهان نشان دهد.

وی ادامه داد: قبلا امریکا ادعا می کرد که ایران اهل مذاکره نیست و با ورود به برجام این ادعا بی اساس شد و ایران مذاکره کرد و برجام نتیجه بخش شد .
صالحی گفت: بعدا ادعا کردند که ایران ملزم به تعهداتش نیست که با ۱۴ گزارش از آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پای بندی ایران به تعهداتش این ادعا از بین رفت .
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ادعاهای امریکا مبنی بر دخالت ایران در کشورهای دیگر، تصریح کرد: آنها می خواستند این موضوع را به برجام ربط دهند که ربطی نداشت.
وی ادامه داد: آمدند مسائل موشکی را مطرح کردند که برجام این مسائل را روشن کرد به خصوص براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که یک پیوست در رابطه با موشک دارد آنجا کاملا این موضوع تبیین شده است.
صالحی گفت: با در کنار هم قرار دادن این مسائل می بینیم که ایران به خصوص بعد از این که امریکا از برجام خارج شد، حدود یک سال پیش آنها می خواستند ما را در دام خود بیندازند و ما را وارد زمین بازی خود کنند و مدیریت کنند.
وی افزود: با اقدامی که ایران کرد و با صبر راهبردی که نشان داد رفتار منافق گونه آنها بی اثر ماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایران توانست در افکار عمومی جهان مظلومیت خود را به خوبی نشان دهد و ظالمیت و نفاق دولت امریکا را در افکار عمومی جامعه جا بیندازد .
وی ادامه : دولت امریکا مدعی است که بنیانگذار سازمان ملل است و اصرار می کند که همه کشورها بایستی ملتزم به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل باشند و حالا خودش می آید مصوبه ۲۲۳۱ را که مصوبه سازمان ملل است از طریق خروج از برجام عملا آن مصوبه را بلااثر می کند که همه این ها گویای این است که دولت امریکا در حال تلاش برای تحریک جمهوری اسلامی ایران به اتخاذ یک شیوه ای که مورد نظر آنهاست ولی ایران با درایت و هوشمندی و صبوری توانست دست امریکا را رو کند.

صالحی در خصوص اقدامات مطرح شده ایران در سخنرانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، افزود: براساس ماده ۲۶ برجام هر وقت ایران تشخیص دهد که طرف مقابل نسبت به تعهدات خود درست عمل نکرده است می تواند جزیی یا بخشی از تعهداتش به برجام را کاهش دهد و تعلیق کند تا زمانی که رفتار طرف مقابل را مورد ارزیابی قرار دهد.
وی گفت: امروز رئیس جمهور گفت که براساس این بند باید یک توازنی بین تکلیف ها و حقوق ها باشد و نمی شود ما به تکلیفمان عمل کنیم ولی حقوقمان پایمان شود.
صالحی افزود: آخرین اقدام امریکا بخشی از حقوق ما را زیر سوال می برد مثل فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین که جلوی آن را گرفته است در صورتی که این حقوق ایران است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با پرنکردن خلاء خروج امریکا از سوی سایر اعضای گروه (۴+۱) به خصوص اتحادیه اروپا ، لاجرم ایران این تصمیم را گرفت و رئیس جمهور اعلام کردند که نفروختن اورانیوم غنی شده و آب سنگین تا اطلاع ثانونی به این مفهوم که ما دیگر ملتزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو برای اورانیوم غنی شده ۳،۶۷ و سقف ۱۳۰ تن برای َآب سنگین نیستیم.
وی گفت: پیام رئیس جمهور این بود که بار دیگر این سقف ها را ملتزم به رعایت نیستیم برای ۶۰ روز و اگر در این مدت طرف مقابل توانست نظرات ایران را تایید کند ایران هم این راه را باز گذاشته که برگردد به عمل به برجام ولی اگر آنها کماکان بر عهدی خود عمل کنند ایران قدم های بعدی را خواهد برداشت.
صالحی افزود: ما الان خروج از برجام برایمان مطرح نیست بلکه در چارچوب برجام از حقوقی که برای ما مطرح شده استفاده می کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص آمادگی دانشمندان هسته ای گفت: صنعت هسته ای در تمامی ابعاد خود در حوزه های غنی سازی، تحقیق و توسعه ، تولید آب سنگین، بازسازی راکتور اتمی، اکتشاف و استخراج به خوبی دارد پیش می رود و هر زمانی که صادر شود از طرف مسئولان ارشد نظام با قاطعیت آن فرمانها را عملیاتی می کند.
وی افزود: بازگشت پذیری لحظه ای است و بستگی به نوع خود دارد یعنی اگر فردا روزی فرض شود که قرار باشد وارد ۲۰ درصد شویم در عرض ۴ روز ما برای غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز می کنیم.
صالحی ادامه داد: ذخایر آب سنگین در عمان باقی می ماند وآب سنگین بطور مستمر تولید می شود تابه امروز می فروختیم تقریبا حجم قابل توجهی فروختیم و از این به بعد فعلا این سقف ۱۳۰ تن را رعایت می کنیم چون طبق برجام ما بیش از ۱۳۰ تن را در معرض خریدار خارجی قرار می دادیم و اگر خریدار خرید، خرید و اگر نخرید ما نمی ترسیم.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*