آخرین خبر :

همکاری سربیشه و آلمان برای خشک کردن شیر شتر

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: دو سرمایه گذار از کشور آلمان و شهرستان سربیشه مجوز احداث کارخانه شیر خشک شتر را گرفته اند.

اشرفی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،با بیان اینکه دو سرمایه گذار از کشور آلمان و شهرستان سربیشه مجوز احداث کارخانه شیر خشک شتر را گرفته اند، گفت:این سرمایه گذاران در حال حاضر در حال وارد کردن ۵۰۰ نفر شتر شیری از کنیا هستند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ظرفیت بالایی در زمینه شتر دارد، افزود:نهبندان با ۱۰ هزار نفر شتر رتبه اول در سطح استان و بعد از آن شهرستان‌های طبس، خوسف، بشرویه و سرایان به ترتیب پیشرو در پرورش شتر هستند.

اشرفی گفت:در خراسان جنوبی ۲۳ واحد پرورش صنعتی و نیمه صنعتی شتر وجود دارد که ۲ هزار نفر شتر را پرورش می‌دهند.
وی افزود:مزیت این ورش این است که در مدت کوتاهی می‌توانیم شتر با وزن بیشتر روانه بازار کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بقیه شتر‌ها به صورت سنتی پرورش داده می‌شوند که با توجه به ممیزی مراتع این روش منسوخ شده و باید دامداران به پرورش صنعتی این دام روی بیاورند.

اشرفی با بیان اینکه در حال حاضر دنبال تشویق سرمایه گذاران برای احداث کارخانه فرآوری شیر شتر هستیم، ادامه داد:تعدادی سرمایه گذار نیز مراجعه کردند و و پیگیر کار‌های مقدماتی و دریافت مجوز هستند.

وی با بیان اینکه در بحث اعطای تسهیلات محدودیت نداریم، اما مسئله شیر شتر آن گونه که باید در جامعه جا نیفتاده است، افزود: شیر شتر به دلیل خواصی که دارد باید به عنون شیر خشک صادر شود.

اشرفی گفت:در استان بیشتر شتر‌های گوشتی داریم که به دنبال آن هستیم که شتر‌های شیری از کشور‌های آفریقایی و پاکستان وارد کنیم.

وی ادامه داد:تولید روزانه شیر این شتر ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم است در حالی که ما روزانه به طور متوسط ۲ تا ۳ کیلوگرم شیر شتر داریم.

اشرفی افزود:شتر‌های استان به صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود.

خراسان جنوبی ۸ هزار تن پتانسیل تولید شیر شتر دارد، اما از این مقدار تنها که هزار تن شیر شتر سالیانه وارد بازار می‌شود.
سالیانه ۳۰ تن کرک و هزار و ۱۰۰ تن گوشت روانه بازار می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*