اخبار خراسان جنوبی

 

افتتاح مرکز نیکوکاری هیات ابوالفضلی بیرجند

مرکز نیکوکاری هیات ابوالفضلی با هدف حمایت و کمک به نیازمندان در محل هیات واقع در مصلی بیرجند راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول مرکز نیکوکاری هیات ابوالفضلی بیرجند گفت: این مرکز با هدف ترویج سنت حسنه انفاق و نیکوکاری در بین افراد جامعه ، شناسایی خیران نیکوکار از سایر استانها و کمک به افراد نیازمند و محروم راه اندازی شده است.

آقای حسین پور با بیان اینکه این مرکز در جهت فقرزدایی و رفع محرومیت افراد نیازمند فعالیت می کند، افزود: ایجاد اشتغال، تهیه جهیزیه، برون سپاری در خدمت رسانی بهتر به مردم  و توسعه مشارکتهای مردمی در مناطق مختلف استان از جمله اقدامات دیگر این مرکز می باشد.

وی گفت: خیران  می توانند کمکهای نقدی خود را به نام مرکز نیکوکاری هیات ابوالفضلی بیرجند به شماره  حساب ۰۱۱۲۶۲۵۶۷۸۰۰۴ نزد بانک ملی مرکزی واریز کنند.

 

برای ۴ سال«حسینی» رئیس هیأت ورزش سه‌گانه خراسان‌جنوبی شد

مجمع انتخاب رئیس هیأت ورزش سه‌گانه خراسان‌جنوبی به «سیدامید حسینی» اعتماد کرد و برای ۴ سال سکان‌ هدایت این هیأت را بر عهده گرفت.

«حسینی» رئیس هیأت ورزش سه‌گانه خراسان‌جنوبی شد

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری فارس از بیرجند، مجمع انتخاباتی هیأت ورزش سه‌گانه خراسان‌جنوبی بعدازظهر امروز در غیاب نماینده فدراسیون و با تنفیذ اختیار به ریاست مدیرکل ورزش و جوانان استان در سالن جلسات خانه جوان بیرجند برگزار شد.

سیدامید حسینی سرپرست فعلی هیأت به‌عنوان تنها کاندیدای مجمع برای ۱۰ دقیقه به ارائه برنامه‌های راهبردی و سیاست‌های اجرایی خود پرداخت.

۱۴ عضو اصلی مجمع انتخاب رئیس هیأت ورزش سه‌گانه خراسان‌جنوبی متشکل از نماینده‌های مربیان، داوران، ورزشکاران، رؤسای هیأت ‌شهرستان‌ها، باشگاه‌ها و آموزش و پرورش حضور داشتند.

با دستور مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی مجمع وارد مرحله رأی‌گیری شد که سید امید حسینی با کسب ۱۳ رأی از ۱۴ رأی مأخوذه توانست اعتماد حاضرین را جذب و برای چهار سال آینده سکان هدایت هیأت ورزش سه‌گانه استان را بر عهده گیرد.

رئیس هیأت ورزش سه‌گانه خراسان‌‌جنوبی دکتر ثقه‌الاسلام، محمدعلی رمضانی و هلن حسینی را به‌عنوان اعضای هیأت رئیسه معرفی کرد که با موافقت حاضرین برای چهار سال در برنامه‌های راهبردی و سیاست‌های اجرایی همکاری لازم را خواهند داشت.

گفتنی است؛ در این مجمع تعدادی از اعضاء به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند که در این میان  محمدرضا توکلی مربی و پیشکسوت دوچرخه‌سواری خراسان‌جنوبی خواستار فعال‌کردن هیأت شهرستان‌ها، بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت پیشکسوتان در برنامه‌های راهبردی و سمت‌های اجرایی و برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری ورزش سه‌گانه شد.

سید علی طباطبایی نیز گفت: برای پیشرفت و توسعه این رشته ورزشی باید از ظرفیت معلمان تربیت‌بدنی و قشر دانش‌آموزی آموزش و پرورش استفاده بهینه شود و با برگزاری مسابقات درون مدرسه‌ای، رکوردگیری و طرح‌های استعدادیابی پشتوانه‌سازی و قهرمان‌پروری صورت گیرد.

زهرا کاهنی نایب‌رئیس اسبق هیأت سه‌گانه خراسان‌جنوبی با تأکید بر فعال کردن حوزه بانوان این رشته افزود: متأسفانه بانوان از مکان اختصاصی برای جلسات تمرینی برخوردار نیستند و از لحاظ زیرساخت و تجهیزات نیز در مضایقه هستند که بایستی مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

 

 

 

شکست تیم خراسان جنوبی در لیگ هندبال کشور

 نماینده خراسان‌جنوبی در مسابقات لیگ دسته یک هندبال کشور از بوشهر با دست خالی برگشت.

تیم زغال‌سنگ طبس در حالی که به یک قدمی صعود به لیگ برتر هندبال ایران رسیده بود، در سالن ورزشی امام خمینی(ره) شهر برازجان مهمان تیم ستارگان دشتستان بوشهر شد و نیمه نخست این رقابت را با اختلاف چهار گل واگذار کرد.

به گزارش فارس نماینده هندبال خراسان‌جنوبی که هفته گذشته در طبس توانسته بود با نتیجه ۲۷ بر ۲۵ «ستارگان دشتستان بوشهر» را از پیش رو بردارد، در این مسابقه به‌رغم تلاش خستگی‌ناپذیر وقتی از داوری‌های پراشتباه مسابقه به ستوه آمده بود و بازی با نتیجه ۱۹ بر ۱۲ به نفع حریف ادامه داشت بود در دقیقه ۱۷ نیمه دوم با اعتراض زمین را ترک کرد.

 کمیته فنی مسابقات لیگ دسته یک باشگاه‌های هندبال کشور با توجه به اینکه بازی بین تیم‌های زغال‌سنگ ‌طبس و ستارگان دشتستان در برازجان به پایان نرسیده بود، نتیجه را ۱۰ بر صفر به نفع نماینده بوشهر اعلام کرد.

گفتنی است، قبل از برگزاری این رقابت‌ها قرار بود از چهار تیم راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات فقط دو تیم اول به لیگ برتر صعود کنند اما در تصمیم جدید فدراسیون هندبال قرار است سه تیم به لیگ برتر صعود کنند لذا به همین منظور دیدار رده‌بندی این دوره از مسابقات ۲۳ اسفندماه به میزبانی خراسان‌جنوبی بین «زغال‌سنگ طبس» و پرواز اصفهان برگزار می‌شود که امیداست نماینده استان در آخرین شانس خود با غلبه بر حریف برای نخستین بار راهی لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور شود.

 

خراسان‌جنوبی بر سکوی سوم استانی مسابقات بین‌المللی کاراته کرمان

پرونده نخستین دوره پیکارهای بین‌المللی کاراته ایران گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ۶ هزار و ۵۰۰ شهید استان کرمان در بخش پسران این رقابت‌ها با قهرمانی تیم ملی ایران و درخشش ورزشکاران خراسان‌جنوبی بسته شد.

در این ماراتن ملی و فراملی بیش از ۶۰۰ کاراته‌کا از کشورهای آذربایجان، عمان، عراق، افغانستان و ایران در سالن شهدای کارگر شهر کرمان روی پنج تاتامی در دو رشته کاتا و کومیته به صورت تیمی و انفرادی هنرنمایی کردند.

 در بخش بین‌الملل این رقابت‌ها تیم ملی ایران بر سکوی نخست ایستاد، عراق نایب‌قهرمان شد، آذربایجان و افغانستان نیز در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

 علیرضا اقبالی، مبین صادقی، امیرعلی نوراللهی، امیرمهدی نوراللهی، سینا افتخار‌مقدم، محمد رمضانی، پویا آهنگربجستانی، یاسین یوسفیان، امیرمحمد پسندیده، مهیار رضایی، امیرمحمد بخشی، محمدمهدی اسدی، یوسف رضاخانی، وحید سیف زاده، امیر عباسی، محمدمهدی غلامی، ابوالفضل همتی‌نیا، امیررضا حاجی‌زاده، امیرحسین دیدبان، امیررضا جاهد، مهدی جمشیدی و علیرضا حاجی‌زاده با سرپرستی امیرحسین همتی‌نیا، مربیگری مهدی عرب، کمال اکبری و محمدعلی بخشی به عنوان داور و مربی به نمایندگی از خراسان‌جنوبی در نخستین دوره پیکارهای بین‌المللی کاراته کرمان روی تشک رفتند.

 کاراته‌کاهای استان با کسب ۵ مدال طلا، ۷ نقره و ۱۰ برنز در بخش استانی این رقابت‌ها بر سکوی نایب‌قهرمانی مسابقات ایستاد، کرمان قهرمان شد و فارس به مقام سوم رسید.

 

 

 

 

 

شرکت گاز خراسان جنوبی موفق به دریافت گواهینامه  ISO ۵۰۰۰۱ شد

مدیر عامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی از اخذ گواهینامه بین المللی مدیریت انرژی بر اساس ایزو ۵۰۰۰۱ خبر داد.

سیدمحمود هاشمی با اعلام این خبر در ارتباط با گواهی دریافت شده اظهار داشت: پس از انجام ممیزی خارجی شرکت گاز خراسان جنوبی موفق به کسب گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت انرژی بدون هیچگونه عدم انطباق و برای بازه زمانی سه ساله از شرکت یونیسرت آلمان شد.

وی بیان کرد: شروع فعالیت‌های ممیزی برای دریافت این گواهینامه از سال گذشته آغاز شد و طی این مدت فضای اداری و صنعتی و تمام تجهیزات فرآیندی این شرکت مورد ممیزی قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی گفت: فرآیند ممیزی طی شش فاز شامل جمع‌آوری اطلاعات اولیه، ممیزی فنی انرژی، تحلیل نتایج بر اساس الزامات قانونی و استانداردهای مرتبط، آموزش و صلاحیت کارکنان، طرح‌ریزی مستندات سیستم مدیریت انرژی، اجرای آزمایشی سیستم طراحی شده و ممیزی داخلی و در نهایت ممیزی مستقل توسط شرکت گواهی دهنده انجام شد.

هاشمی، هدف از پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی را بهینه سازی عملکرد انرژی عنوان کرد و گفت: کاهش هزینه‌های مالی در مصرف حامل‌های انرژی، افزایش بهره‌وری انرژی، ایجاد فرهنگ اصلاح الگوی مصرف، ایجاد راهکارهای جدید برای استفاده بهینه از انرژی و سازگاری با استاندارد زیست محیطی از فواید پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی بر مبنای استاندارد ISO 50001 است.

 

 

 

 

تمهیدات نوروزی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی

مسافران نوروزی در ۱۱۸۱ کلاس درس اسکان می‌یابند

دبیر اجرایی ستاد اسکان مهمانان نوروزی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: در تعطیلات نوروزی ۹۷، یک هزار و ۱۸۱ کلاس درس در قالب ۱۴ پایگاه اسکان و ۱۷۵ مدرسه به‌منظور اسکان و پذیرایی از مسافران نورزی در نظر گرفته شده است.

 مسافران نوروزی در ۱۱۸۱ کلاس درس اسکان می‌یابند

علی مهدی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنکار خبرگزاری فارس در بیرجند، با اشاره به تمهیدات نوروی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی جهت اسکان مسافران، اظهار داشت: یک هزار و ۱۸۱ کلاس درس در قالب ۱۴ پایگاه اسکان و ۱۷۵ مدرسه به‌منظور اسکان و پذیرایی از مسافران نورزی در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه پایگاه‌های پذیرش اسکان نوروزی فرهنگیان در ۱۱ شهرستان استان همزمان با سراسر کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند، بیان داشت: مدارس محل اسکان در خراسان‌جنوبی از ۲۸ اسفندماه امسال تا ۱۲ فروردین‌ماه سال آینده پذیرای مسافران نوروزی می‌باشند.

دبیر اجرایی ستاد اسکان مهمانان نوروزی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: مدارس زیرمجموعه پایگاه‌های پذیرش دارای سه کلاس «ویژه، الف و ب» است که بنا به امکانات و تجهیزات موجود از ۲۱ تا ۳۳ هزار تومان در اختیار فرهنگیان قرار خواهد گرفت.

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه امکانات رفاهی لازم در مراکز اسکان وجود دارد درخصوص کلاس‌های ویژه، تبیین کرد: مدارس ویژه به مدارسی اطلاق می‌شود که دارای اتاق‌های مجهز به تخت، فرش، یخچال، تلویزیون، وسایل گرمایشی و سرمایسی، پتو و بالش هستند.

وی پیرامون هزینه‌ها نیز توضیح داد: هزینه اقامت در کلاس‌های نوع «ویژه» برای یک شب ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان، کلاس‌های نوع «الف» ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان و کلاس‌های نوع «ب» برای هر شب ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

دبیر اجرایی ستاد اسکان مهمانان نوروزی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نام‌نویسی اینترنتی برای اسکان در کلاس‌های درس تا ۲۳ اسفندماه ادامه دارد، اضافه کرد: فرهنگیان می‌توانند تا ۲۳ اسفندماه با مراجعه به سایت www.eskan.medu.ir نسبت به رزرو این کلاس‌ها اقدام کنند.

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا شرق کشور برای دولت اهمیت دارد؟ آیا فقط برای ما اعتبار ندارید؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخن حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاح راه‌آهن رشت قزوین، گفت: آیا شرق کشور برای دولت اهمیت دارد؟ آیا فقط برای ما اعتبار ندارید؟

 

 

 

۱۲۰۰ وصیت نامه شهید در خراسان جنوبی گردآوری شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: تاکنون یکهزار و ۲۰۰ وصیت نامه از شهدای استان جمع آوری و طبقه بندی شده است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام تقی عزیزی روز شنبه در نشست خبری افزود: براساس پیگیری ها تاکنون وصیت نامه شهدایی که فامیلی آنها با الف آغاز می شود، تکمیل شده و در صورت تامین اعتبار از استانداری بقیه در تیراژ بالای ۵۰۰ عدد در مرحله اول به چاپ خواهد رسید.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین راهکارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت جمع آوری و نشر آثار و وصایای شهدا است که در این راستا ۲۰ عنوان کتاب از وصایا با موضوعات حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، اسلام، اخلاق، نماز، جهاد و جنگ در تیراژ پایین منتشر شده و در صورت تامین اعتبار در تیراژ بالاتر به چاپ خواهد رسید.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: با توجه به فرارسیدن ۲۲ اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید، به همین مناسبت همایش گرامیداشت روز شهدا در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار می شود.
وی بیان کرد: در این همایش تعدادی از خانواده های شهدا و ایثارگران حضور خواهند داشت و تجلیل از خانواده و خدام شهدا و ایثارگران از مهمترین برنامه های این روز است.
عزیزی ادامه داد: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش هنر در این مهم اجتناب ناپذیر است که هنرمندان با تولید آثار فاخر باید نقش شهدا را در امنیت، آسایش و عزت ایران اسلامی تبیین کنند.
وی برگزاری مسابقات انشانویسی در مدارس استان را از دیگر برنامه های روز گرامیداشت شهدا ذکر و تصریح کرد: ۲۲ دانش آموز دارای اثر برتر تجلیل می شوند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی غبارروبی مزار شهدا، تقویت طرح سپاس، فعالیت در فضای مجازی و طرح نهالکاری هر شهید یک کاشت درخت را از دیگر برنامه های بزرگداشت روز شهدا بیان کرد.
وی از فعالیت مضاعف موسسه پیام آوران ایثار در این مدت خبر داد و گفت: پیام آوران ایثار با حضور در دانشگاه ها، مدارس و مساجد با بیان خاطرات بر اهمیت این روز خواهند افزود.
خراسان جنوبی دارای ۲ هزار شهید، سه هزار و ۵۰۰ جانباز و ۲۳۰ آزاده است.
به گزارش ایرنا ۲۲ اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸، روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است.
پس از درخواست مسئولان نهادهای ایثارگری و تایید مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۱ با تجمیع بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان امور جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ساختاری یکپارچه بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت.

 

 

 

 

۴٫۵ کیلومتر باند دوم محور بیرجند – قاین به بهره برداری رسید

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۴٫۵ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند – قاین امروز (شنبه) بازگشایی شد و زیر بار ترافیک رفت.

مهدی جعفری اظهار داشت: این ۴٫۵ کیلومتر در محدوده کیلومتر ۲۷ تا ۳۱ محور بیرجند – قاین و با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه استان بازگشایی شد.
وی اعتبار هزینه شده برای این قطعه را هشت میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با بازگشایی این قطعه ۴۹ کیلومتر از کل مسیر دوبانده شده است و ۵۱ کیلومتر باقی می ماند که باید تکمیل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: تلاش و اهتمام این اداره کل برای افزایش ایمنی و تردد مسافران در سفرهای نوروزی، بازگشایی و افزایش باندهای دوم استان است.

 

 

 

روز بازار جدید بیرجند آماده افتتاح است

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: بزرگترین روز بازار شرق کشور با عنوان بازار فروش محصولات محلی و صنایع دستی در بیرجند آماده افتتاح است.

حسن خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بازار با ۲۶۲ غرفه در وسعت هفت هکتار روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه جاری در محل میدان میوه و تره بار قدیم شهر بیرجند به بهره برداری می رسد.
وی افزود: سه هکتار از این بازار به پارکینگ اختصاص دارد و بیش از یکهزار خودرو در آن جا می گیرد.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت این مجموعه هزینه و بخش هایی از جمله فروش تولیدات محلی، صنایع دستی، خشکبار، حبوبات، لوازم خانگی، کیف و کفش، پوشاک، مواد شوینده و بهداشتی و میوه و تره بار برای رفاه شهروندان در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: این روز بازار یک روز در هفته فعال خواهد بود که در حال حاضر روز چهارشنبه مد نظر است.
خسروی گفت: محل قدیم چهارشنبه بازار نیز به علت برخی مشکلات تعطیل می شود اما سال آینده بنا به تصمیمی که گرفته خواهد شد، احتمالا برای یک روز دیگر بازار برقرار باشد تا شهروندان در ۲ نقطه مختلف شهر از خدمات این روز بازارها بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: روز بازار جدید با تمامی تاسیسات زیربنایی و روبنایی ساخته شده و از ساعت ۶ تا ۲۲ به روی مردم باز خواهد بود.
طرح پیشنهادی احداث چهارشنبه بازار جدید شهریورماه امسال در نشست رسمی شورای اسلامی شهر بیرجند مطرح شد و تمامی اعضا بدون نظر مخالف با آن موافقت کردند.
این پروژه پس از تصویب پنجم مهرماه کلنگ زنی شد و هدف اصلی انتقال چهارشنبه بازار رفع مسائل ترافیکی شهر بود.

 

 

 

از محل بیت آیت الله عبادی؛ 
۵۰ کتاب چاپ سنگی به کتابخانه دکتر شکوهی خوسف اهدا شد
به مناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی، تعداد ۵۰ جلد کتاب چاپ سنگی و سربی از بیت آیت الله سید احمد عبادی به کتابخانه دکتر شکوهی خوسف اهدا شد.

 «علی علی دوست» رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان خوسف امروز (۱۸ اسفند) در جلسه طرح ملی کتابخانه گردی، اظهار کرد: هر ساله به مناسبت تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی، روز ملی کتابخانه گردی راه اندازی می شود که امسال نیز کتابخانه های تازه تاسیس و باز سازی شده مشمول این طرح هستند.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان خوسف افزود: بازدید تمامی تاثیرگذاران حوزه فرهنگ و مسئولان و مردم از کتابخانه صورت می گیرد و تا پایان این هفته عضویت رایگان انجام می شود.

علی دوست با بیان اینکه مردم در این هفته با نحوه کار با کتابخانه آشنا می شوند، گفت: مسئولان دستگاه های اداری باید سفیران کتابخانه ها بوده و در خصوص ترویج فرهنگ کتابخواهی اطلاع رسانی کنند.

حجت الاسلام «حامد شاهبیکی»، امام جمعه خوسف هم در این جلسه بر کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: برای کتابخوان کردن بچه ها باید کتاب های رمان دسته بندی شده به آنها معرفی کرد.

در این جلسه که به منظور بازدید مسئولان و کتابخانه گردی صورت پذیرفت، تعداد ۵۰  کتاب چاپ سنگی و سربی با قدمت تاریخی چندین ساله، از سوی بیت آیت الله عبادی به کتابخانه دکتر شکوهی اهدا  و به نمایش گذاشته شده بود.

 

 

 

 

۴ میلیارد ریال برای زیرساخت های بازارچه میل ۷۳ هزینه شد

رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی گفت: چهار میلیارد ریال برای تکمیل و به روز رسانی بازارچه گلورده (میل ۷۳) شهرستان درمیان هزینه شد.

محمدرضا فخر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی زیرساخت ها را در بازارچه میل ۷۳ قبل از بازگشایی آماده کرده ایم و در حال حاضر ۲ نفر نیروی گمرکی در این بازارچه مستقر هستند.
وی بیان کرد: اجرای شبکه فیبرنوری در نقاط مختلف بازارچه اجرا و سامانه جامع امور گمرکی نیز در این مرز مستقر شده است که آماده بهره برداری و ارائه خدمات مختلف است.
وی تعمیر و مرمت ابنیه های داخل بازارچه، تکمیل شبکه برق رسانی و رفع نواقص آن، رفع نواقص شبکه آبرسانی، نهال کاری و احداث بادشکن طبیعی، تسطیح بازارچه و تخلیه شن های روان در داخل محوطه بازارچه، کالبیراسیون باسکول، ایزوگام پشت بام ساختمان بازارچه، به روز رسانی جایگاه عرضه فرآورده نفتی و خرید برخی تجهیزات اداری جدید را از دیگر اقدامات انجام شده در بازارچه میل ۷۳ برای بازگشایی مجدد ذکر کرد.
رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی گفت: از طرف جمهوری اسلامی ایران مرز میل ۷۳ به صورت کامل برای شروع دوباره روابط تجاری با افغانستان بازگشایی شد.
خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی به نام های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه است و در سال های گذشته به جز ماهیرود بقیه بازارچه ها از جانب افغانستان تعطیل اعلام شد.
استاندار خراسان جنوبی در سفر هفته گذشته به شهرستان درمیان، دستور بازگشایی بازارچه مرزی میل ۷۳ را صادر کرد و امکان واردات دام، خرده فروشی و سوخت در این مرز فراهم شد.
بازارچه مرزی گلورده (میل ۷۳) در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شهرستان بیرجند و ۷۵ کیلومتری شهر اسدیه از سال ۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد که از همان ابتدا یکی از بازارچه های موفق خراسان و شرق کشور بود.

 

 

 

طرح دانشجوی فردوسی با عنوان تخت هوشمند، ایده برتر استارتاپ کارآفرینی تهران شد.

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ کشمیری دانشجوی مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشکده فردوس، در استارتاپ کارآفرینی تهران که ۱۱ اسفند در این شهر برگزار شد، طرح تخت هوشمند را ارائه کرد که به عنوان ایده برتر معرفی شد.

او گفت: ایده تخت هوشمند برای کمک به افرادی است که به علت پیری، فلج و بیماری های طولانی مدت، دچار زخم بستر می شوند .
کشمیری افزود: بر اساس طراحی این تخت، نقاطی از بدن بیمار که مستعد زخم بستر است به صورت هوشمند و از طریق سامانه ای به پرستاران هشدار داده می شود و خود تخت نیز اقدام به ماساژ و خون رسانی به آن نقاط می کند.

طرح این دانشجوی فردوسی در حال ثبت ایده در تهران است که پس از آن گروههای پزشکی و مهندسی پزشکی می توانند او را در ساخت این تخت کمک کنند.

مسئولان وزارت بهداشت در استارتاپ تهران از کشمیری درخواست کرده اند هر چه سریعتر ایده خود را عملی کند.

 

 

 

پای سرمایه گذاران بزرگ کشوری در حوزه کشتی سازی، حمل و نقل و ترانزیت به استان و منطقه ویژه اقتصادی باز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند؛ صفدری زاده مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: جلسه‌ای با ﮐﺎرﮔﺮوه ﮐﺸﺘﯿﺮاﻧﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ  پس  از سفر ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ وﯾﮋه اﻗﺘﺼﺎدی و ﺑﺎزدﯾﺪ ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﺳﺎﯾﺖ ﻣﺎﻫیرود داشتیم که این کارگروه اقدامات انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و این جلسه نتایج خوبی داشت.

وی افزود: بر اساس پیشنهاد کارگروه کشتیرانی جمهوری اسلامی قرار شد همکاری بین این کارگروه و منطقه ویژه در قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود صورت گیرد.

صفدری زاده ادامه داد: با توجه به این پیشنهاد تصمیم گرفته شد ﺑﺨﺶ ﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮی ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺸﺘﯿﺮاﻧﯽ جمهوری اسلامی، ﻣﺤﻤﻮﻻت ﮐﺎﻧﺘﯿﻨﺮی درﯾﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن را از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎرﻧﺎﻣﻪ ﺳﺮاﺳﺮی ﺗﺎ ﺑﻨﺪر ﭼﺎﺑﻬﺎر ﺣﻤﻞ و از آﻧﺠﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﺮﮐﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﮐﺸﺘﯿﺮاﻧﯽ ﺗﺎ ﻣﺮز ﻣﺎﻫیرود ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ و ﭘﺲ از آن، ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ از ﻃﺮﯾﻖ منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ﺑﻪ داﺧﻞ ﺧﺎک اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺗﺎ ﻣﺴﯿﺮ ﻧﻬﺎﯾﯽ اﻧﺘﻘﺎل ﯾﺎﺑﺪ.

وی این همکاری را سبب تحول اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان دانست.

صفدری زاده افزود: منطقه ویژه اقتصادی استان تنها منطقه‌ای است که دارای یک قطعه منفصله است و درب منطقه ویژه اقتصادی با دارا بودن ۸ ردیف ورودی و خروجی علاوه بر تسهیل در صادرات و واردات کالا به انجام فعالیت‌های صادراتی نیز سرعت می‌بخشد.

 

 

 

 

اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی

 صنایع دستی به عنوان ظرفیتی گسترده و دارای قابلیت آموزش و توسعه، با اندک سرمایه نقش مهمی در کمک و ایجاد اشتغال پایدار به ویژه در مناطق روستایی دارد.

به گزارش ایرنا، صنایع دستی و هنرهای سنتی بخش ارزشمندی از میراث فرهنگی گذشتگان ما است و در شرایط فعلی جامعه که مساله بیکاری و ایجاد اشتغال مهم ترین دغدغه مسئولان به حساب می آید می تواند نقش موثری در اشتغال و توسعه فرهنگی، هنری، اقتصادی و صنعتی داشته باشد.
در شرایطی که خشکسالی های چندین ساله مهاجرت روستائیان را بر اثر بیکاری و کاهش سطح درآمد در پی داشته است، رونق صنایع ‌دستی با حداقل سرمایه نه ‌تنها موجب اشتغال در روستاها می‌شود بلکه منبع درآمد مهمی نیز برای خانوارهای روستایی ایجاد می‌کند، به عنوان نمونه صنعت توبافی روستای «خراشاد» بیرجند با تنوع و کیفیت بالایی که دارد مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته استو این مساله باعث شد تا در سالجاری این روستا به عنوان روستای هدف هنر دستی «توبافی یا حوله بافی» به ثبت جهانی برسد و اشتغالزایی و درآمد خوبی برای مردمان منطقه ایجاد کند.
امسال چهار میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران خراسان جنوبی پرداخت شده که باید در کنار آن، آموزش های صنایع دستی نیز به صنعتگران ارائه شود تا محصولات کیفی و متناسب با نیاز بازار تولید شود.
یکی از مشکلات صنعتگران خراسان جنوبی، نبود بازاریابی محصولات تولیدی آنان است که اگر خرید تضمینی این محصولات توسط دولت انجام شود، صنعتگران دغدغه ای برای فروش تولیدات خود نخواهند داشت.
هم اکنون ۸۰ رشته صنایع دستی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد ۴۰ رشته در استان فعال است و تاکنون از این ظرفیت بسیار بزرگ در راستای اشتغالزایی به خوبی استفاده نشده است.

**صنعت توبافی خراشاد را جهانی کرد
دهیار روستای جهانی توبافی خراشاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر در روستای خراشاد ۲ شرکت تعاونی زنان در زمینه صنایع دستی فعال است.
فاطمه صادقی افزود: هم اکنون ۴۰۰ نفر در روستای خراشاد در زمینه تولید حوله دستباف فعالیت دارند و رونق این صنعت دستی نقش مهمی در اشتغال مردم و به خصوص زنان این روستا داشته است.
وی عنوان کرد: در این شرایط کم آبی حاکم بر منطقه رونق صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال روستائیان دارد، در زمان حاضر ۱۷۰ کارگاه توبافی در روستای خراشاد فعال است.
صادقی اظهار داشت: در آذرماه امسال روستای خراشاد به عنوان روستای هدف هنر دستی « توبافی» به ثبت جهانی رسید این اقدام باعث شده تا تعداد کارگاه های حوله بافی در این روستا افزایش یابد.
وی گفت: به دلیل کیفیت خوب دستباف های روستای خراشاد مشکلی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات خود نداریم و حتی سفارش خارج از کشور نیز داریم.
دهیار روستای جهانی خراشاد افزود: تمام حوله های دستباف تولید شده در روستای خراشاد از صفر تا ۱۰۰ به صورت طبیعی تولید می شود که اشتغال های جانبی خوبی در زمینه پرورش کرم ابریشم، ریسندگی، رنگ ریزی، برپا کردن دار توبافی و فروش ملزومات صنعت توبافی ایجاد شده است.
صادقی عنوان کرد: رونق صنایع دستی در روستاها نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و باید برای بازاریابی و فروش، صنایع دستی با مواد طبیعی و با کیفیت بالا تولید شود.

**صنایع دستی پتانسیل خوبی برای اشتغال
مدیر یکی از شرکت های تولید جاجیم در روستای «روم قاینات» نیز گفت: در زمان حاضر در روستای روم این شهرستان ۷۳ نفر در زمینه تولید جاجیم بافی فعالیت دارند که با اجرای طرح توسعه جاجیم بافی اشتغال این روستا به ۱۰۷نفر افزایش خواهد یافت.
رضا رضاپور افزود: حدود ۴۰ درصد مردم روستای روم در زمینه تولید جاجیم بافی فعالیت دارند که با رونق آن اشتغال خوبی در این روستا ایجاد شده است.
وی بیان کرد: به صورت متوسط در سال گذشته هر نفر در روستای روم ماهانه ۸۲۵ هزار تومان در زمینه تولید جاجیم بافی درآمدزایی داشته است.
رضاپور اظهار داشت: به دلیل کیفیت خوب جاجیم تولیدی، مشکلی در زمینه فروش نداریم و سالیانه ۷۰ هزار مترمربع جاجیم در این روستا تولید و به ۲۰۰ هزار قلم کالا تبدیل و به فروش می رسد.
وی عنوان کرد: در سال جاری تولید و فروش جاجیم در روستای روم ۵۰ درصد رشد داشته است و تمام محصولات تولیدی این شرکت تعاونی به فروش رسیده است.
این کارآفرین خراسان جنوبی با بیان اینکه صنایع دستی یکی از بخش‌های اشتغالزا و موثر جامعه است، اضافه کرد: صنایع دستی یکی از بهترین ظرفیت های استان برای ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و تولید ثروت است.

** فعالیت ۶ هزار صنعتگر در خراسان جنوبی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز گفت: ۸۰ رشته صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۴۰ رشته فعال است.
حسین عباس زاده افزود: در استان بیش از ۶ هزار صنعتگر فعالیت دارند که جاجیم بافی، سفالگری، برک بافی، ترکه بافی، سفره بافی، پارچه بافی سنتی، بافته های قالی و گلیم بافی از جمله رشته های صنایع دستی پر رونق هستند.
وی ادامه داد: صنعتگران استان در کنار هنرهای سنتی در رشته های ملی صنایع دستی از جمله کار روی شیشه، صنایع فلز، صنایع چوب و سنگ های قیمتی نیز فعالیت دارند.
عباس زاده اظهار داشت: صنایع دستی زمینه مطلوبی برای اشتغالزایی دارد به طوری که می توان گفت فعالیت در زمینه صنایع دستی عامل موثری بر افزایش درآمد خانوار محسوب می شود.
وی عنوان کرد: فعالیت زنان روستایی در زمینه صنایع دستی به عنوان مکمل اقتصاد کشاورزی و دامداری، مانع از مهاجرت های دائمی یا فصلی روستائیان می شود و منبع درآمد مکملی برای این خانواده ها است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: با ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی و کارگاه های صنایع دستی در استان می توان زمینه جذب گردشگر، معرفی بیشتر و بهتر استان به دیگر مناطق و همچنین ایجاد زمینه های اشتغال را فراهم کرد.
عباس زاده، پرداخت تسهیلات به صنعتگران را از راه های ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنایع دستی دانست و اظهار داشت: با این اقدام می توان آنها را در راستای تولید بیشتر و بهتر صنایع دستی و ورود به بازار دیگر استان ها حمایت کرد.

**اشتغال ارزان در صنایع دستی
وی افزود: با توجه به ۱۹ سال خشکسالی در خراسان جنوبی، صنایع دستی به دلیل نداشتن نیاز به منابع آبی می تواند جایگزین خوبی برای افزایش معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی باشد.
عباس زاه عنوان کرد: در سال جاری بیش از چهار میلیارد ریال فروش انواع صنایع دستی در استان را داشته ایم که فروش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: اشتغال ایجاد شده در بخش صنایع دستی بسیار ارزان تر از سایر بخش ها است چرا که با حداقل سرمایه و مکان می توان شغل پایدار و کمک اشتغال ایجاد کنیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بازاریابی صنایع دستی استان نسبت به چند سال گذشته بسیار خوب است، بازاریابی صنایع دستی بر عهده خود صنعتگران است و اداره کل میراث فرهنگی استان فروش صنایع دستی را با ایجاد نمایشگاه و یا معرفی صنعتگران به نمایشگاه های منطقه ای و بین المللی تسهیل می کند.
عباس زاده حضور در نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی را برای معرفی و راه یابی صنایع دستی کشورمان به بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: طی چند سال گذشته هنرمندان صنایع دستی با حضور در نمایشگاه های بین المللی توانسته اند محصولات خود را به جهانیان عرضه کنند.

**لزوم آموزش و بازاریابی صنایع دستی
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی ناشی از آن در خراسان جنوبی باید ایجاد اشتغال در بخش صنایع دستی مورد توجه جدی قرار گیرد.
حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی افزود: خراسان جنوبی صنایع دستی منحصر به فردی دارد که می توان از آن برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی تولیدکنندگان بهره گرفت.
وی با تاکید براینکه سرمایه گذاری بر روی صنایع دستی یکی از راه های ارزان و مناسب برای اشتغالزایی است، اضافه کرد: هزینه اشتغال در بخش های دیگر اقتصادی بالاست در بخش صنایع دستی می توان با هزینه های کم اشتغالزایی کرد.
عبادی یادآور شد: صنایع دستی ظرفیتی بزرگ برای اشتغال زایی در این بحران کم آبی دارد، اگر چه گام های خوبی در زمینه رونق صنایع دستی برداشته شده اما هنوز نتوانسته ایم از همه ظرفیت های آن برای اشتغال زایی در استان استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: می توان با توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی و ترویج صنایع دستی در روستاها علاوه بر اشتغال و سود آوری زمینه را برای مهاجرت معکوس فراهم کرد، همچنین صنعت دستی کمک اشتغالی خوبی برای ایام بیکاری خانواده های روستایی است.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید آموزش صنایع دستی براساس نیازهای روز بازار و با هدف افزایش کیفیت محصولات به روستائیان ارائه شود، افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی و بازارپسند شدن این تولیدات نیازمند آموزش های مختلف است.
عبادی با تاکید براینکه بازار فروش به عنوان آخرین حلقه این زنجیره به دست فراموشی سپرده شده است، گفت: باید زمینه فروش صنایع دستی برای صنعتگران تسهیل شود.
وی ادامه داد: همچنین خرید تضمینی محصولات صنایع دستی مهمترین و بهترین راهکار برای حمایت از صنعتگران توسط دولت است با این اقدام صنعتگران دغدغه فروش محصولات خود را نخواهند داشت.
۷۵۵۶*۳۰۲۸

 

 

 

دو مستند “شهید عرب‌پور” و “بارنجگان” در خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال پنج مستند آماده شده که دو مستند “شهید عرب پور” و “بارنجگان” مربوط به زندگینامه جانباز و آزاده محمدعلی پردل اوایل سال آینده رونمایی می‌شود.

دو مستند "شهید عرب‌پور" و "بارنجگان" در خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

مهدی رحیم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، تعداد کتاب‌های چاپ شده در این نهاد را از ابتدای امسال ۱۵۲ عنوان کرد و اظهار داشت: این کتاب‌ها در موضوع‌های شهید و شهادت، شعر دفاع مقدس و خاطرات رزمندگان است.

وی افزود: امسال این تعداد کتاب به برکت کنگره شهدا منتشر شده در حالی که پارسال پنج عنوان کتاب چاپ شد و ۵۵ کتاب از این اثرها با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بقیه با همکاری ادارات و سازمان‌های مردم نهاد منتشر شده است.

معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج مستند دفاع مقدس در خراسان جنوبی از ابتدای سال آماده شده که دو مستند آماده رونمایی است گفت: پنج فیلم مستند در حوزه دفاع مقدس تهیه و دو مستند اوایل سال آینده رونمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید

رحیم‌آبادی عنوان کرد: یک مستند درباره «پردلی» جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس است که در زمینه اقتصاد مقاومتی فعالیت و اشتغال دارد و بقیه اثرها هم در موضوع‌های دفاع مقدس، ایثار و شهادت و شهدای گمنام است.

وی از پایان کار جشنواره منطقه‌ای ترنم فتح به میزبانی خراسان جنوبی بود خبر داد و اظهار داشت: این جشنواره باهدف معرفی ظرفیت‌های رده‌های موزیک ارتش و سپاه، ارتقای فرهنگ هنر اسلامی، انقلابی و ملی و نیز برقراری انسجام، کسب تجربه در مسابقه‌ و جشنواره‌ها در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: حضور رزم نوازان در محافل هنری، یادواره‌ها و نشست‌های رسمی علاوه بر روحیه نشاط و شادابی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر بسزایی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل خراسان جنوبی/احصای تهدیدات

بیرجند- مدیرکل پدافند غیر عامل خراسان جنوبی از تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل استان خبر داد و گفت: این طرح تمام تهدیدات استان را احصا کرده و راهبردهای مقابله با آن را بیان می‌کند.

محمدعلی آخوندی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: پدافند زیستی یکی از مصادق پدافند غیر عامل بوده تا بر اساس آن زندگی خود را ایمن کنیم.

وی ادامه داد: پدافند زیستی می‌تواند مانع بروز آسیب‌های احتمالی به زندگی شود و آن را ایمن کند.

آخوندی از تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل خراسان جنوبی خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح مراحل انتخاب مشاور انجام شده است.

آخوندی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک انعقاد قرارداد به امضای مسئولان استان خواهد رسید تا ظرف کمتر از ۱۰ ماه شاهد تهیه این طرح عظیم باشیم.

وی اظهار کرد: این طرح تمام تهدیدات را احصاء می‌کند و بر اساس نقاط ضعف و قوتی که در نقاط استان داریم، راهبردهای استراتژی را می‌دهد.

آخوندی افزود: دستگاه‌های مربوطه هم قوانین و دستورالعمل‌هایی موجود در این راهبردها را در دستور کار قرار می‌دهند تا افزایش ضریب ایمنی را داشته باشیم.

مدیرکل پدافند غیر عامل خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین این طرح از پراکنده کاری‌ها جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: پدافند غیر عامل در برابر تهدیدهای ناشی از دشمنان در مباحث مختلفی مانند زیستی، عمرانی، امنیتی و یا در قالب جنگ‌ها و تخریب به رسالت خود می‌پردازد.

 

 

 

امسال یک میلیارد و دویست و سی و شش میلیون و ۷۸۱ هزار تومان بهره مالکانه انغوزه از طبس به حساب خزانه واریز شده است. این در حالیست که در بازگشت ،عملا چیزی نصیب طبس نمی شود 

محمدیان رییس منابع طبیعی و آبخیزداری طبس  در گفتگو با خبرنگار   گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  با اعلام این که امسال چیزی در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بهره مالکانه انغوزه از طبس به حساب خزانه واریز می شود گفت: ۲۵۰ هزار هکتار سطح دارای انغوزه در طبس وجود دارد که امسال در قالب ۱۱ طرح از طریق مزایده به مجریان برداشت انغوزه واگذار شده است.
وی افزود: تولید انغوزه در طبس بالغ بر ۵۰  تن در سال است که با توجه به افزایش قیمت ارز هر کیلو انغوزه امسال میانگین یک میلیون تومان به فروش رسیده و در مجموع درآمد فروش این مقدار در حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است.
محمدیان ادامه داد: درآمد برداشت انغوزه مستقیما به خود انغوزه چینان و مجریان می رسد و بهره مالکانه آن توسط مجریان به حساب خزانه واریز میشود اما در بازگشت تقریبا چیزی عاید شهرستان نمی شود.
نصر آبادی مدیر کل منابع طبیعی استان نیز گفت: بهره مالکانه در بخش محصولات فرعی درامدی است که به خزانه عمومی دولت واریز می‌شود و قاعدتاً باید ۱۰۰ درصد آن به استان برگشت کند در حال حاضر اختلاف نظری در این درصدها وجود دارد و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور تعیین کرده که صرفاً ۳۰% به دستگاه مربوطه برگردد و باقی آن در خزانه بماند تا برای هزینه کرد آن تصمیم گیری شود.
وی در پاسخ به این سوال که منابع طبیعی استان برای حل این مشکل چه کاری انجام داده است گفت: درصدد هستیم تا به کمک نمایندگان مجلس این درصد اصلاح شود.
نصرآبادی افزود:منطقی این است که کل مبلغ به استان برگردد اما تاکنون تنها ۳۰ درصد برگشت می کند.
مدیر کل منابع طبیعی استان ادامه داد:  با توجه به سیاست‌های کلی استان همه درآمد نمی‌تواند به طبس برگردد همانطور که در سطح کشور در جریان است درآمدها به اداره کل برمی‌گردد و بر اساس سیاست‌ها و ضوابط موجود در راستای اصلاح و ایجاد مراتع در منطقه استفاده می شود.
نصرابادی با بیان اینکه طبیعی است که هر جا بیشتر بهره مالکانه داشته باشد و عرصه گسترده تری از محصول را داشته سهم بیشتری خواهد داشت اما اینطور نخواهد بود که کل درآمد به طبس برگشت کند. اظهار کرد: در حال حاضر نمی توانم به طور دقیق و ریالی، عددی به عنوان سهم طبس از بهره مالکانه بدهم .
انغوزه منبع درامد هزار خانواده در طبس می باشد و تقریبا درآمد خوبی را نصیبشان می کند اما بی توجهی به خواص و استفاده های این گیاه با ارزش و نیز قانع بودن مردم و مسئولان به میزان اندک درآمد کنونی از این مسیر سبب شده است، تقریبا چیزی از این گیاه سودآور و قیمتی در جهان نصیب طبس نشود  .
محصولی که مراحل برداشت آن به سختی انجام میگیرد و نیز احیا و نگهداری ان زحمات و هزینه بسیاری را به منابع طبیعی طبس تحمیل میکند و البته درامد خوبی را هم نصیب بهرداران آن میکند اما سود کلانش از راه فراوری محصولات به جیب بازارهای جهانی سرازیر میشود.
رییس اداره منابع طبیعی طبس با بیان این که خام فروشی یکی از مشکلات ما در عرصه صادرات این گیاه پر خاصیت و گرانقیمت است گفت: کشورهایی نظیر هندوستان که انغوزه ایران به آن صادر میشود با اندکی فراوری، ارزش افزوده ای بیش از ۵۰ برابر قیمت خرید دارند و سود بسیار زیادی از آن می برند.
وی با تاکید بر این که نیاز است در این حوزه تحقیقات و فعالیت های بیشتری انجام شود گفت: این امر نیاز به یک توجه ملی و همگانی دارد.
مدیر کل منابع طبیعی استان در خصوص این مشکل نیز گفت: امکان جلوگیری از خام فروشی وجود ندارد و در حال حاضر ظرفیت برداشت و خروج از کشور به عنوان صادرات همین است و  سیاست‌های کلی و پیگیری دولت و سازمان بر فرآوری و توسعه جنبه‌های زیرساختی است.
وی افزود: پیگیری از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس که یکی از طرح های رسمی و پیشنهادی ما همین بوده است و کسب اطلاعات در مورد اینکه کشورهای خریدار چه فراوری دارند تا بتوانیم بر اساس توانایی خود در استان آن را ایجاد کنیم از اقداماتی بوده که در این خصوص انجام شده است و در حال حاضر، توسعه بهره برداری و بسترسازی برای ورود بیشتر مردم به این عرصه کاریست که می توان انجام داد.
در پایان آنچه مسلم است ضرورت توجه نماینده، مسئولان استان و به خصوص شهرستان به انغوزه گیاه پر منفعتی که با وجود قیمت به ظاهر گران، اما بسیار ارزان ارائه می شود و تمام سودش به جیب بازار های جهانی سرازیر می شود، به شدت احساس می گردد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*