آخرین خبر :

تولید آلیاژی سخت‌تر از فولاد از باطله‌های زغال سنگ

رییس اداره صمت طبس گفت:کارخانه تولید فرو سیلیس آلومینیوم با سرمایه گذاری خارجی در طبس عملیاتی می‌شود.

زارع نیا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: عناصر کمیابی نظیر آلومینیوم در زغال سنگوجود دارد که طبق طرح ارائه شده توسط سرمایه گذار خارجی عنصر آلومینیوم استخراج و پس از ترکیب با عناصر دیگر تبدیل به نوعی آلیاژ به نام فروسیلیکو آلومینیوم می‌شود که سختی آهن و فولاد را دارد، اما به سبکی آلومینیوم است و کاربرد گسترده‌ای در صنایع فلزی و هواپیما سازی دارد.

وی با بیان اینکه مجوز تاسیس این کارخانه حدود یک سال پیش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده است، افزود: مواد اولیه اصلی این کارخانه باطله‌های زغالسنگ است که در شهرستان وجود دارد و همین موجب رغبت سرمایه گذار این طرح شده و در فاز اول راه اندازی آن برای بیش از ۴۰۰ نفر و در فاز نهایی برای حدود هزار نفر اشتغالزایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۰۸ هزار تن از این محصول را دارد، گفت:سرمایه گذار این طرح متشکل از کشور‌های آلمان، قزاقستان و چین است و کار مطالعات فنی و اقتصادی این طرح نیز به پایان رسیده است.

زارع نیا گفت: کوره‌های کارخانه در خارج از کشور ساخته شده است و برای حمل به کشور آماده است که برای حمل هر کوره از ۱۶۰ واگن قطار استفاده خواهد شد.

رئیس اداره صمت طبس افزود: سرمایه گذاری خارجی برای این طرح بیش از ۵۰ میلیون یورو است.

رییس اداره صمت طبس با بیان اینکه مسئله مهم دیگر برای اجرایی شدن این کارخانه تامین برق ۱۵۰ مگا واتی در فاز اول است، گفت: با رایزنی‌های انجام شده این برق توسط خطوط انتقال ۴۰۰ مگاواتی شرکت برق منطقه‌ای خراسان بزرگ تأمین شود.

زارع نیا با بیان اینکه پس از تأمین برق مورد نیاز این طرح عظیم در یک قدمی اجرایی شدن است، افزود: این کارخانه بزرگترین کارخانه تولید فروسیلیس آلومینیوم جهان در طبس خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*