آخرین خبر :

آخرین تحولات خاورمیانه؛ حکم دادگاه آمریکایی برای بازگرداندن اثر مسروقه هخامنشی به ایران/اعلام آمادگی ترامپ برای حصول یک توافق واقعی با ایران/آماده شدن ارتش سوریه برای عملیات بزرگ در شمال/حمله شدید نتانیاهو و اردوغان به یکدیگر

اعلام آمادگی ترامپ برای حصول یک توافق واقعی با ایران!، هشدار سازمان ملل نسبت به رویارویی دمشق و تل آویو، انتقاد روسیه از عملیات های آمریکا در سوریه، آماده شدن ارتش سوریه برای عملیات بزرگ در شمال، آغاز عملیات توسعه پایگاه هوایی آمریکا در قطر و حمله شدید نتانیاهو و اردوغان به یکدیگر، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حکم دادگاه آمریکایی برای بازگرداندن اثر مسروقه هخامنشی به ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک دادگاه آمریکایی حکم داده نقش برجسته پارسی با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال که دو بار به سرقت رفته بود به ایران برگردانده شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده، این اثر که بر آن نقش یک سرباز پارسی حک شده در ماه اکتبر توسط محققان دفتر دادستان منطقه‌ای منهتن ضبط شد. گفته می‌شود، این مجسمه در یک نمایشگاه هنری در مؤسسه «پارک اونیو آرموری» به فروش گذاشته شده بود.

دو صاحب این مجسمه که در لندن اقامت دارند، پس از مذاکراتی که با آنها انجام گرفت با پس دادن آن موافقت کردند. محققان گفته‌اند، این نقش برجسته با ارزش ۱٫۲ میلیون دلار یک بار سال ۱۹۳۶ از تهران و بار دیگر سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبا در مونترال به سرقت رفت.

«روپرت ویس»، یک دلال شناخته‌شده آثار باستانی در لندن و شریک او «سام فاگ» گفته‌اند که این مجسمه را قانونی از شرکت بیمه موزه مونترال خریداری کرده‌اند؛ اما پس از آنکه محققان ادله‌های لازم درباره مسروقه بودن این اثر را در اختیار آنها قرار دادند با تحویل آن موافقت کردند. دادستان منطقه‌ای نیویورک در شکوائیه خود حسن نیت در خرید اشیای مسروقه را رد کرده است.

این اثر، که از جنس سنگ آهک است و ۸ اینچ مربع اندازه دارد، بخشی از نرده‌های منقش به یک صف طولانی از سربازان است که در ساختمانی در مرکز تخت‌جمشید قرار دارد. تاریخ اثر متعلق به سلسله هخامنشی است. کارشناسان گفته‌اند اثر بین ۵۱۰ تا ۳۱۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.

اعلام آمادگی ترامپ برای حصول یک توافق واقعی با ایران!

دو روز پس از انتشار پیام حاکی از خشمِ «دونالد ترامپ» علیه ایران در توئیتر، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه مذاکره برای حصول به یک توافق بر سر خلع سلاح هسته ای ایران را همچنان «محتمل» دانست.

وی در سخنرانی خود خطاب به جمعی از کهنه سربازان جنگ های ماورای بحار آمریکا اظهار داشت: خواهیم دید چه اتفاقی می افتد، اما حاضریم به یک توافقی واقعی برسیم، نه آن توافق فاجعه باری که به (امضای) دولت پیشین (آمریکا) رسید.

گفتنی است، ترامپ در پیامی خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری نوشت: هرگز، هیچ گاه دوباره ایالات متحده را تهدید نکن. در غیر این ‌صورت شاهد عواقبی خواهید بود که تاریخ پیش از این کمتر به خود دیده است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که سخنان مخرب شما درباره مرگ و خشونت را تحمل کنیم!

حکم دادگاه آمریکایی برای بازگرداندن اثر مسروقه هخامنشی به ایران/اعلام آمادگی ترامپ برای حصول یک توافق واقعی با ایران/آماده شدن ارتش سوریه برای عملیات بزرگ در شمال/حمله شدید نتانیاهو و اردوغان به یکدیگر

ترامپ که تمام واژه های به کار رفته در این توئیت را با حروف بزرگ انگلیسی نوشت، تلاش کرد تا لحن خشمگین خود را نیز نشان دهد که این اقدام او با تمسخر کاربران فضای مجازی مواجه شد. با این حال، برخی نیز این توییت ها را مشابه توییت های او علیه کره شمالی پیش از مذاکره با این کشور دانسته‌اند و برخی نیز آن را تهدید مستقیم به اقدام نظامی علیه ایران تلقی کرده‌اند.

هشدار سازمان ملل به رویارویی دمشق و تل آویو

پس از ادعای روز سه شنبه رژیم صهیونیستی مبنی بر سرنگونی یک جنگنده سوری، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه، نسبت به رویارویی خطرناک تل آویو و دمشق هشدار داد.

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: از تمامی طرف های درگیر می خواهیم به بندهای پیمان منعقده سال ۱۹۷۴ مبنی بر رفع تنش میان سوریه و اسرائیل پایبند باشند.

نیکلای ملادینف از طرف های درگیر خواست که از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد که مأموریت نظارت بر آتش بس ۱۹۷۴ میان اسرائیل و سوریه در بلندی های جولان را دارد، حمایت کنند.

عصر سه شنبه، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، یک جنگنده متعلق به ارتش سوریه حریم هوایی جولان را نقض کرد که هدف موشک دفاعی پاتریوت قرار گرفت.

بلندی های جولان، منطقه ای کوهستانی است که در جنوب غربی خاک سوریه واقع شده و از نظر تقسیمات اداری از توابع استان قنیطره سوریه است؛ منطقه ای که در ۷۰کیلومتری دمشق پایتخت قرار دارد.

انتقاد روسیه از عملیات های آمریکا در سوریه

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: هیچ مبنای قانونی برای انجام عملیات بیشتر توسط نیروهای آمریکایی در سوریه وجود ندارد.

ایگور کناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفت: یک امکان برای ماندن واشنگتن در سوریه وجود دارد و آن آغاز تعامل با مسکو و دمشق در خصوص بازگشت آوارگان سوری است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه ادامه داد: غیرممکن است فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه از تغییرات اساسی کنونی در تحولات سوریه آگاه نباشد.

حکم دادگاه آمریکایی برای بازگرداندن اثر مسروقه هخامنشی به ایران/اعلام آمادگی ترامپ برای حصول یک توافق واقعی با ایران/آماده شدن ارتش سوریه برای عملیات بزرگ در شمال/حمله شدید نتانیاهو و اردوغان به یکدیگر

وی در ادامه افزود: ژنرال «جوزف وتل» (فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا) نه تنها موقعیت رسمی فرمانده کل نیروهای این کشور (دونالد ترامپ) را بی اعتبار کرده است، بلکه غیرقانونی بودن حضور نظامیان واشنگتن در سوریه بر اساس قوانین بین المللی و حتی قوانین آمریکا را نیز نقض کرده است.

ذکر این مهم لازم است، ژنرال «جوزف وتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا پیشتر در پاسخ به درخواست روسیه در موضوع کمک به بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان گفته بود که این امر غیرممکن است، چون مسکو از بشار اسد حمایت می کند!

آماده شدن ارتش سوریه برای عملیات بزرگ در شمال

ارتش و نیروهای مسلح سوریه در حال فراهم کردن مقدمات عملیات جدید دیگری در مناطق شمالی این کشور هستند.

روز سه شنبه، رسانه های سوریه اعلام کردند، ارتش این کشور نیروهای خود را به مناطق شمالی استان لاذقیه بسیج کرده است.

مأموریت این نیروها، پایان دادن به تسلط گروه های تروریستی در شمال شرقی لاذقیه و ارتفاعات کوهستانی مشرف بر جسر الشغور در استان ادلب است.

انتظار می‌رود، این نیروها مناطق تحت تسلط تروریست ها در ریف شرقی لاذقیه، شمال غرب حماه و غرب ادلب را هدف قرار دهند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از یک منبع آگاه میدانی اعلام کرد: ارتش سوریه مقدمات نظامی و لجستیکی برای یک حمله گسترده زمینی از چند محور به منظور پاکسازی شمال شرق استان لاذقیه را که با منطقه جسرالشغور هم مرز است، آغاز کند.

این منبع نظامی که به نام وی اشاره نشده، افزود: در پی حمله اخیر تروریست ها به مواضع ارتش سوریه در محور روستای نواره در ریف لاذقیه، ارتش سوریه تصمیم به پاسخ مناسب به تروریست‌ها و پایان دادن به تسلط آنها بر این منطقه گرفته است.

وی بیان کرد: اطلاعات لازم برای این عملیات با همکاری روسیه جمع آوری شده است و از دو محور شمال شرق لاذقیه و شمال غرب حماه آغاز خواهد شد.

آغاز عملیات توسعه پایگاه هوایی آمریکا در قطر

عملیات توسعه پایگاه هوایی «العدید» آمریکا در قطر طی مراسمی با حضور «خالد العطیه» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر آغاز شد.

وزارت دفاع قطر با اعلام این مطلب، در بیانیه ای افزود: هدف از توسعه این پایگاه هوایی، عمق بخشیدن به روابط راهبردی نظامی با آمریکا و اعلام التزام به توسعه و تثبیت همکاری و هماهنگی عملیات نظامی میان دو کشور است.

وزیر دفاع قطر بهمن ماه گذشته از قصد این کشور برای توسعه پایگاه العدید آمریکا و تبدیل آن به یک پایگاه نظامی دایمی خبر داده بود.

حکم دادگاه آمریکایی برای بازگرداندن اثر مسروقه هخامنشی به ایران/اعلام آمادگی ترامپ برای حصول یک توافق واقعی با ایران/آماده شدن ارتش سوریه برای عملیات بزرگ در شمال/حمله شدید نتانیاهو و اردوغان به یکدیگر

العطیه وجود پایگاه نظامی العدید آمریکا را برای حفظ امنیت منطقه مهم خوانده و اظهار داشته بود: برنامه جدیدی برای توسعه پایگاه العدید داریم تا خدمات مناسب را در مرحله آینده ارائه کند. ما برای خرید جدیدترین سامانه های پدافند هوایی با آمریکا قرارداد امضا کردیم. ما اسکله های جدید نظامی احداث می کنیم که بتواند نیازهای دوستان و متحدان آمریکایی را در آینده تأمین کند.

وزیر دفاع قطر همچنین گفت، کشورش در نظر دارد تا بنادر دریایی ایجاد کند که مورد استفاده کشتی های جنگی ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

قطر قصد دارد در مرحله اول طرح توسعه این پایگاه نظامی علاوه بر افزایش ظرفیت خوابگاهی، دویست منزل مسکونی و یک میدان تفریحی در آن ایجاد کند.

العدید، میزبان فرماندهی مرکزی قوای هوایی ایالات متحده است که از آنجا عملیات نظامی امریکا در شرق میانه و افغانستان نظارت و هماهنگ می شود.

حمله شدید نتانیاهو و اردوغان به یکدیگر

پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به شدت از اسرائیل انتقاد کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز با حمله به اردوغان وی را به کشتار مردم سوریه و کردها متهم کرده است.

بر اساس این گزارش، اردوغان پیش از این به شدت از قانون جدید اسرائیل مبنی بر یهودی سازی سرزمین‌های اشغالی انتقاد کرده و گفته است که این قانون جدید نشانگر آن است که اسرائیل یک رژیم نژادپرست است.

نتانیاهو نیز در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور ترکیه گفت: اردوغان در حال کشتار مردم سوریه و کردها و زندانی کردن هزاران تن از مردم ترکیه است.

اردوغان در جلسه هفتگی حزب عدالت و توسعه در مورد تصویب قانون یهودی‌سازی اسرائیل اظهار داشت: تصویب این قانون بیش از هر چیز به همه جهان ثبات کرد که بدون هیچ شبهه‌ای، اسرائیل فاشیست‌ترین، نژادپرست‌ترین و صهیونیست‌ترین رژیم جهان است.

اردوغان افزود: از جهان اسلام، جهان مسیحیت، تمام حکومت‌های آزاد و مستقل جهان، سازمان‌ها، بنیادهای مردم‌نهاد و رسانه‌های جهان برای مقابله با این حرکت نژادپرستانه اسرائیل دعوت می‌کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*