شبیخون شبه‌علم دامن «یلدا» را هم گرفت؛ عضو کمیته نظارت انجمن نجوم ایران: وجود دو شب یلدا در یک‌سال غیرعلمی است

شب یلدا

عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه ادعای وجود دو شب یلدا غیرعلمی است، گفت: وجود شبکه‌های مجازی موجب شده تا مردم به شبه‌علم گرایش پیدا کنند.

اسدالله قمری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص انتشار خبری درباره وجود دو شب یلدا افزود: در نجوم یک نقطه‌ای به نام انقلاب زمستانی است که بنا بر قرارداد، ما آخر روز آذرماه را که مصادف با اول دی و آغاز زمستان می‌شود، به عنوان شب یلدا و طولانی‌ترین شب سال تعیین کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شب یلدا حدود یک دقیقه شب طولانی‌تر می‌شود، افزود: میزان تغییر میان شبانه‌روز اول دی‌ماه و آخر آذرماه یکسان است.

قمری‌نژاد اضافه کرد: در مقابل انقلاب زمستانی و تابستانی داریم که در آن قرارداد کردیم که طولانی‌ترین شب سال شب یلدا در روز ۳۰ آذرماه است.

عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه انتشار خبری مربوط به دو شب یلدا درست نیست، خاطرنشان کرد: در نجوم زمین به دور خورشید می‌گردد و باید مدار ۳۶۰ درجه را به طور کامل طی کند و انتشار این خبر که دو شب یلدا وجود دارد، به معنی آن است که زمین متوقف شده است تا بتوانیم در یک سال دو روز یکسان داشته باشیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حتی اگر بخواهیم با نجوم قدیمه که حالت زمین‌مرکزی تصور می‌شد و بر اساس مدل بطلمیوسی خورشید هرگز نایستاده است تا بخواهیم دو شب یلدا را متصور شویم.

قمری‌نژاد با تاکید بر اینکه وجود دو شب یلدا نه علمی است و نه صحیح، خاطرنشان کرد: وجود شبکه‌های مجازی باعث شده است تا گرایش مردم به شبه‌علم نزدیک شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*