آخرین خبر :

خراسان‌جنوبی از جمله مناطقی است که از دیرباز شیعه و سنی در کنار یکدیگر با محبت و صفا زندگی کرده‌اند، روابط اقتصادی، اجتماعی و حتی خانوادگی میان این دو فرقه در این منطقه همواره زبانزده بوده است. حوزه‌های اهل سنت در این منطقه در کمال آسایش کلاس‌های درس و بحث خود را دارند و اهل تشیع نیز به همین گونه است.
همه آحاد جامعه هنوز به ضرورت وحدت نرسیده‌اند
مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی در میزگرد ایسنا با موضوع وحدت، راهکارهای تحقق و موانع آن گفت: وحدت در جامعه اسلامی مقوله‌ای است که از طرف امام راحل، مقام معظم رهبری و بزرگان شیعه و سنی ضرورت آن مطرح شده و برای آن استدلال‌های مختلف مطرح کرده‌اند.  حجت‌الاسلام محسن مشرفی اظهار کرد: ولی این تبیین ضرورت وحدت از جانب نخبگان به آن معنا نیست که فرد، فرد جامعه به این مسئله  و ضرورت واقف هستند و همین مسئله اشکالات و ایراداتی را به وجود آورده که در تحقق وحدت مشکلاتی را به وجود آورده است. مدیر حوزه های علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: نکته دیگری که می‌توان به عنوان موانع تحقق وحدت از آن نام برد این است که شخص در اعتقاداتش به ضرورت وحدت رسیده ولی در موضع گیری‌های خودش دچار کم توجهی و غفلت شده و ممکن است عملی را انجام دهد که خلاف اصل وحدت باشد. مشرفی ادامه داد: وحدت یک اصل برگرفته از آیات نورانی قرآن کریم و کلام وحی است که چون بسیاری از فرامین قرآنی در عرصه عمل گاه روی زمین می‌ماند و مورد غفلت و بی توجهی است که باید آن را مد نظر قرار داد.
وی در زمینه نقش فضای مجازی در ایجاد وحدت و یا مسائل خلاف وحدت گفت: مرزبندی که ما در فضای حقیقی داریم، در فضای مجازی وجود ندارد و به همین دلیل کار کردن دراین فضا سخت است و مدیران مرتبط نمی‌توانند صفر تا صد آن را مدیریت کنند. مدیرحوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سخت افزار کار در فضای مجازی را کشورهای غربی به وجود آورده‌اند که اهداف استعماری نیز در آن نهفته است، اما مسلمانان می‌توانند از همین ابزار در راستای موضوعاتی چون وحدت جوامع اسلامی استفاده کنند.
نیازمند جهاد تبیینی در زمینه وحدت هستیم
مشرفی با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که جذب داعش شدند از طریق فضای مجازی بود، بیان کرد: اگر قبل از این فعالیت‌ها روشنگری صورت می‌گرفت، شاید جذب داعش نمی‌شدند، باید بدانیم که امروزه زمانه استدلال و منطق است و در حوزه وحدت نیازمند جهاد تبیینی هستیم. وی ادامه داد: امروزه جوانان با صِرف احساسات و عواطف وارد فضای مجازی می‌شوند و از طرفی فطرت الهی آنها هنوز خدشه‌دار نشده و از این جهت اساتیدی با آگاهی کامل باید وارد این میدان شوند تا جوانان را جذب و هدایت کنند. مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: وحدتی که امام بیان کردند و رهبر معظم انقلاب ادامه دادند، بی شک استمرار یافته و مؤثر واقع خواهد شد، چرا که این بزرگواران این مسئله را به عنوان یک اعتقاد و اصل قرآنی و نه در چهارچوب سیاست‌بازی های رایج مطرح کردند.
ظلم و بی عدالتی نسبت به شیعه و سنی را نمی‌پذیریم
مشرفی افزود: اگر گاه عزیزان اهل سنت به مشکلی برمی‌خورند و یا کاستی‌هایی در مناطق اهل سنت مشاهده می شود، آن را در چارچوب سوء مدیریت‌هایی که گاه برای اهل تشییع هم وجود دارد ارزیابی کنند، نه اینکه این تصور پیش آید که خواست نظام این شرایط است. وی یادآور شد: وقتی حضرت علی(ع) نمی‌تواند خلخال از پای زن یهودی به ظلم درآوردن را تحمل کند، بی‌شک ما در جامعه اسلامی نیز نمی‌توانیم کوچکترین ظلمی به هر کس چه شیعه و چه سنی را تحمل کنیم.
تأثیر منفی ناسیونالیسم مدرن بر مسئله وحدت
معاون حوزه علمیه اهل سنت بیرجند نیز در این میزگرد گفت: موانع وحدت را به دو بخش درونی و بیرونی می‌توان تقسیم کرد، عوامل درونی مؤلفه‌هایی است که از درون جامعه  بر مسئله وحدت تأثیر می‌گذارد. مولوی خلیل ا… مرتضایی افزود: یکی از این مؤلفه‌ها بحث ناسیونالیسم مدرن و اینکه هر ملیت و مذهبی خود را بهتر و برتر از دیگران می‌داند، است، ما در برخی کشورهای عربی بحث ایران هراسی را داریم و در ایران نیز برخی سخنانی در ضدیت با برخی از اقوام مثلا عرب‌ها، ترک‌ها و یا بلوچ ها می‌زنند که هر دوی این ها خلاف امت واحده‌ای بود که رسول ا…(ص) به دنبال تشکیل آن بودند.
معاون حوزه علمیه اهل سنت بیرجند، اظهار کرد: بحث دوم موضوع غفلت از اولویت‌های جهان اسلام است و برخی به رغم خون‌ریزی‌ها و مشکلات موجود در جهان اسلام هنوز اولویت‌های جهان اسلام را درک نکرده اند که بی‌شک یکی از این اولویت‌ها بحث وحدت است. مرتضایی بیان کرد: هر چند اقدامات زیادی در زمینه وحدت صورت گرفته اما عواملی چون جهل و ناآگاهی از مذاهب یکدیگر و تعصب‌های کور بر فرایند وحدت تأثیر می‌گذارد و مانع می‌شود که به نتیجه مطلوب و حقیقی از وحدت برسیم. وی در زمینه تأثیر فضای مجازی در موضوع وحدت ادامه داد: امروز فضای مجازی دنیا را تبدیل به دهکده جهانی کرده است و تهاجم فرهنگی دشمن نیز از این طریق پیگیری می شود از این رو نیازمند هدایتگری و روشنگری جوانان هستیم. معاون حوزه علمیه اهل سنت بیرجند افزود: استکبار و دشمنان اسلام همواره شعار تفرقه بینداز و حکومت کن را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد، امروزه این شعار و اهداف آن را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال می‌کنند.
توجه به عدالت اجتماعی وحدت را مستحکم‌تر می‌کند
وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی خدمات زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: آنچه می تواند بحث وحدت را مستحکم تر کند و خواسته اهل سنت است موضوع عدالت اجتماعی در همه زمینه ها، اعتماد مدیران و مسئولان به اهل سنت و پرهیز از اعمال سلیقه ها است که امیدوارم بیش از گذشته محقق شود. معاون حوزه علمیه اهل سنت بیرجند یادآور شد: فتوای بزرگان شیعه و سنی از جمله فتوای رهبر معظم انقلاب در این زمینه که اهانت به مقدسات اهل سنت از جمله خطوط قرمز ما است، که ان شاء ا… ما را به نقطه مطلوب در مسئله وحدت می‌رساند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*