آخرین خبر :

۱۰ هزار هکتار از موقوفات در اختیار دستگاه های دولتی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: هم اکنون ۱۰ هزار هکتار از زمین های موقوفات در اختیار دستگاه ها و نهادهای نظام است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی در سخنانی در پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران افزود: این دستگاه ها باید در این زمینه، تبلیغ وقف را در دستور کار قرار دهند که در این میان صدا و سیما می تواند نقش ویژه ای در احیای فرهنگ وقف ایفا کند.
وی گفت: عده ای با وقف اموال، آخرت را برای خود می خرند و عمر خود را طولانی می کنند.
محمدی افزود: کسانی که اموال خود را وقف می کنند یاد و نام خود را در دنیا طولانی می کنند و نام آنها همیشه به نیکی یاد می شود.
وی گفت: موقوفه ای داریم که یک هزار و ۱۰۰ سال پیش وقف شده است و در طول این سال ها نام واقف آن همیشه ماندگار باقی مانده است.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به دیدگاه های مختلف انسان ها درباره اموال در این دنیا تاکید کرد: عده ای دنیا را تنها گذرگاهی برای آخرت می بینند و هم دنیا و هم آخرت را به دست می آورند که در این راه وقف اموال بسیار موثر است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به ادامه حرکت وقف تاکنون گفت: اوایل امسال فردی بیش از یکصد میلیارد تومان از اموال خود را وقف کرد و این نشان می دهد که حرکت وقف همچنان ادامه دارد و ما می توانیم عمر سرمایه خود را مدیریت و از آن ثواب و حسنه در کارنامه خود ثبت کنیم.
وی یکی از حسنات را توجه متمکنان به افراد ضعیف جامعه دانست و افزود: یکی از اصول اجتماعی این است که افراد خودخواه نباشند و در زندگی خود دیگران را نیز لحاظ کنند.
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به روایتی از امام حسن عسگری (ع) درباره نیاز به توجه به حقوق مستمندان و فقرا گفت: یکی از احکام الهی وقف است که این حکم حتی قبل از اسلام نیز وجود داشته است و با این حرکت اقتصادی و اجتماعی می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را برطرف کرد.
حجت الاسلام محمدی افزود: پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه همه دستگاه های کشور از خدمات وقف بهره می برند تبلیغ وقف در دستور کار آنها قرار گیرد.
وی گفت: هم اکنون بیش از ۷۰ هزار مسجد در کشور داریم که همه آنها وقف هستند و همه آحاد جامعه از این سرمایه اجتماعی استفاده می کنند.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تمام سازمان ها، نهادها و وزارتخانه ها به شکلی از وقف استفاده می برند و حتی ثروتمندترین وزارت خانه کشور یعنی وزارت نفت هم از برخی اماکن وقفی استفاده می کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به استفاده نهادهایی مانند سازمان انرژی هسته ای، آموزش و پرورش، شهرداری ها و نهادهای نظامی از اماکن وقفی تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از نهادها مستاجر موقوفات هستند اولین کار این است که همه سازمان ها این حکم و سنت الهی را تبلیغ کنند تا فرهنگ وقف احیا شود.
وی گفت: هم اکنون ۱۰ هزار هکتار از زمین های موقوفات در اختیار دستگاه ها و نهادهای نظام است و این دستگاه ها باید در این زمینه تبلیغ وقف را در دستور کار قرار دهند که در این میان صدا و سیما می تواند نقش ویژه ای در احیای فرهنگ وقف ایفا کند.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: برخی مدعی هستند که روند وقف اموال به نوعی کاهش یافته است اما از اول انقلاب تاکنون ما ۲۵ هزار موقوفه داشته ایم و این روند در سال های اخیر به خصوص از سال ۸۹به بعد تسریع شده است.
حجت الاسلام محمدی گفت: برخی نگران استفاده از این موقوفات هستند، اما باید گفت که خود واقف یا فرزندان آنها می توانند مدیریت موقوفه را در اختیار داشته باشند تا از چگونگی استفاده از آنها مطمئن باشند.
وی افزود: یک نکته مهم دیگر، وقف آسان است که مردم را باید به این سو حرکت داد چرا که در برخی از موقوفات شروط متعددی لحاظ شده است که در عمل نمی توان از این موقوفات استفاده کرد.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: نکته مهم دیگر در وقف عمل به نیت واقف و اجرای امینانه نیت واقف است که البته در برخی از موقوفات مورد توجه برخی از نهاد ها قرار نمی گیرد و حتی ما شاهد تغییر کاربری این موقوفات هستیم.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به لزوم راهنمایی مردم به وقف جمعی و گروهی افزود: ممکن است برخی از افراد به تنهایی توانایی وقف یک موقوفه بزرگ را نداشته باشند اما وقف گروهی می تواند در این زمینه راه گشا باشد.
وی گفت: در این زمینه قانون وقف گروهی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده و ما تلاش خواهیم کرد اسناد مشارکت وقف گروهی را در اختیار مردم قرار دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*